Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD Radeon RX 6600 XT verschijnt 11 augustus voor adviesprijs van 379 dollar

AMD heeft zijn Radeon RX 6600 XT-videokaart officieel aangekondigd en fabrikanten brengen vanaf 11 augustus hun uitvoeringen uit. De adviesprijs is 379 dollar. De gpu heeft 32 compute units en is voorzien van 8GB GDDR6-geheugen.

De Game Clock van de RX 6600 XT is afgesteld op 2359MHz en de gpu is gecombineerd met 32MB Infinity Cache. Volgens AMD heeft de kaart een total board power van 160W en daarmee is één 8pins-aansluiting genoeg om videokaarten met de nieuwe gpu van stroom te voorzien.

AMD mikt met de Radeon RX 6600 XT op gamers die op een 1080p-monitor spelen. In zijn presentatie probeert AMD spelers te overtuigen die nu een GeForce GTX 1060 hebben, de populairste videokaart onder Steam-gebruikers. Volgens AMD is de RX 6600 XT 2,2 tot 2,5 sneller dan die Nvidia-gpu in games als Cyberpunk 2077, Red Dead Redemption 2 en Forza Horizon 4.

ASRock, Asus, Biostar, Gigabyte, MSI, PowerColor, Sapphire, XFX en Yeston brengen op 11 augustus videokaarten uit op basis van de RX 6600 XT-gpu. AMD noemt een adviesprijs van 379 dollar, maar de prijs zal afhangen van de uitvoering en wat fabrikanten daar voor vragen. AMD brengt geen eigen referentiemodel uit.

AMD Radeon RX 6000-line-up
Videokaart Radeon RX 6800 Radeon RX 6700 XT Radeon RX 6600 XT
Gpu Navi 21 XL Navi 22 XT Navi 23 XT
Compute units 60 40 32
Game Clock 1815MHz 2424MHz 2359MHz
Geheugen 16GB GDDR6 12GB GDDR6 8GB GDDR6
Geheugenbus 256bit 192bit 128bit
Geheugenbandbreedte 512GB/s 384GB/s 256GB/s
Infinity Cache 128MB 96MB 32MB
Total board power 250W 230W 160W
Release 18 november 2020 18 maart 2021 11 augustus 2021
Adviesprijs 579 dollar 479 dollar 379 dollar

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-07-2021 • 05:30

101 Linkedin

Reacties (101)

Wijzig sortering
Vreemd dat ze het nog steeds aanprijzen als 1080p kaart. Vrijwel alle nieuwe games draaien met niet-ultra settings prima op 1440p op een RTX 2060, stuk tragere kaart. Ray tracing moet je dan wel uit zetten. Ray tracing begint eindelijk een beetje gebruikt te worden voor belichting ipv reflecties, waar het zeker toegevoegde waarde heeft, maar alles speelt en oogt over het algemeen nog fantastisch zonder ray tracing.

Deze kaart zal naar mijn ogen dus een prima 1440p kaart worden. Even krachtig of net wat krachtiger dan een moderne console, dus games die echt fundamenteel meer vragen zullen ook nog lang uit blijven.

Misschien brengen ze het als 1080p kaart omdat het het laagste nieuwe model is en ze weten dat de meeste mensen nog steeds op 1080p spelen? Ik zou hen namelijk aanraden om voor een 2de hansje te gaan ipv een nieuwe kaart, dus dat maakt het lastig voor de gpu bakkers.
Ik ben er zo 1 met een 1080p monitor en ik moet onderhand echt een nieuwe kaart (GTX 660....)
Dus ik kijk reikhalzend uit naar de beschikbaarheid van dit soort kaarten.

Maar als je dan leest: 11 augustus beschikbaar en weet dat al die andere kaarten niet beschikbaar zijn..... kan ik een kleine glimlach niet onderdrukken.
AMD dropt iedere donderdagmiddag op haar eigen site kaarten. Ik zou dat eens proberen. Wellicht kun je er tussenkomen. Kijk eens op het forum voor wat hints hoe je er een kunt scoren voor MSRP.
Helaas komt de 6600XT niet op de amd direct buy website want ze gaan geen referentie model uitbrengen.

.. wat ik wel uiterst jammer vind. Ik heb een 6700xt kunnen kopen op de amd direct buy site voor msrp terwijl op andere shops deze >1000€ was. Reference/founders zijn nu de enigste manier om een gpu te kopen voor een normale prijs

[Reactie gewijzigd door MichaelBelgium op 30 juli 2021 19:13]

Vreemd overigens dat ze dat niet gaan doen. Ik weet zeker dat ze in hun presentaties eerder foto's hebben getoond van referentiemodellen (eentje met 1 fan en eentje met 2 fans). Maar goed, dan is de adviesprijs natuurlijk al helemaal iets hypothetisch...
Er is ook wel een referentie model had ik gelezen, maar AMD gaat ze zelf niet uitbrengen

Waarschijnlijk zullen de eerste lading kaarten gewoon op reference gebaseerd zijn en later meer custom worden
Sinds gisteren wordt daar echter gebruik gemaakt van een wachtrij-systeem waar gisteren een exploit flink in benut zou zijn. Wat ik in de discord meekreeg was het systeem zo haast nog oneerlijker dan geluk moeten hebben.
Er is nu inderdaad een wachtrijsysteem. In principe zou dat het juist eerlijker moeten maken, maar of dat lukt is idd de vraag. Maar ik denk dat in het forum de juiste tactieken om je kansen te verbeteren wel weer gedeeld gaan worden. Laat ik zeggen dat het voor een gamer zeker mogelijk is om een kaart te bemachtigen op deze wijze en dat je met wat voorbereiding/toewijding/geduld niet aangewezen hoeft te zijn op een dure webshop die alles voor 1,5-2x MSRP verkoopt.
Nou dan ga ik dit toch maar eens proberen, ik heb een nieuwe pc gebouwd maar het enige wat er nog in moet is een videokaart. Zat te denken aan een 6700 of 6800 van AMD.
Hier net zo. En het is zo jammer van de kaarten. Van een gebruikte kaart ben ik ook niet vies. Maar de prijzen zijn gewoon buiten proporties. En niet voor iedereen te betalen.
Ik heb gekeken waar die wachtrij is, maar kan het niet op hun website vinden helaas. Of gaat dat via discord?
edit: gevonden

[Reactie gewijzigd door Groopy op 30 juli 2021 09:27]

Hier hetzelfde, maar dan een 750ti. Leuk, maar ik moet ondertussen echt games laten varen omdat het kaartje het niet leuk meer trekt (en zo veeleisend qua fps ben ik niet).

Wilde een 3060 hebben (sinds de 30x0 launch in de (tijdelijk verziekte) markt) maar ja da’s dus niet zo makkelijk als een vaatwasser kopen. Welke er het eerste voor een redelijke prijs normaal verkrijgbaar wordt zal het worden denk ik :P

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 30 juli 2021 07:27]

Dat word dus een nieuwe vaatwasser! 8)7 Maar even zonder gekheid, ik zie dit ook pas als de eerste redelijke vervanger van een 1060 als je naar TDP kijkt, ik hoef geen bakbeest in m'n kast met potentiële herrie tot gevolg < 188w TDP is wat mij betreft de Sweet spot.
Videokaarten van tegenwoordig hebben best aardige koelers. Een 6700XT maakt zodoende meer herrie dan de 6800 en is ook warmer. Officieel heeft een 6800 een hogere TDP. Alleen naar TDP kijken is niet zo heel zinvol en zegt eigenlijk helemaal niets. Ligt vooral aan het type kaart en de koeler.

Maar ook een 6700XT is vrijwel stil, zelfs de AMD eigen variant als je 'm niet te hard overclocked.
Je moet die warmte nog uit je kast krijgen ook. Liefst zonder al te veel fan-herrie. En dan kan de ene kast tegen de andere enorm veel schelen. Zelfs als je over kwaliteitskasten spreekt, en over after-market fans. Wat meer binnenruimte, minder obstructies, grotere fans. In mijn geval schelde een case-swap bijna 10°C op mijn videokaart.

Dus als je geen te grote case wil, is TDP echt wel een factor om in overweging te nemen, vind ik.

Ook als je de warmte die in de kamer wordt gepompt wil beperken. M.i. gaat het in dat opzicht echt helemaal de foute kant op met de TDP's van de videokaarten. Zeker bij Nvidia, dat door het Samsung 8nm proces (wat in vgl met TSMC eerder 10-12nm zou zijn) toch wel wat gewrongen zit. Een 3070Ti presteert nauwelijks beter dan een 2080Ti. En dat met minder geheugen en met een net wat hogere TDP.
Ik heb een RX6700XT in een mITX kastje zitten. Ding is onder volle load praktisch niet te horen en dan is het nog het referentiemodel van AMD ook. De vorige GPU die erin zat had 100w minder TDP maar maakte een pokkeherrie en was niet koel te krijgen.

Ook bij kleine behuizingen is het ontwerp van je GPU en type koeling veel belangrijker dan je blind staren op het TDP getalletje. TDP op zichzelf zegt te weinig.

Een 3070ti is praktisch een rebrand een 2080ti dus logisch dat performance niet afwijkt. Daarbij zijn er genoeg varianten met minder optimale koeling. Nvidia heeft het deze generatie ook minder goed qua performance per watt. Maar dan nog, goede koeler kan betekenen dat je zo 100w meer TDP kunt verwerken, ook in een kleine ruimte.

Tip: kijk bij reviews die daarop letten naar de warmte en geluidsproductie. Het is niet altijd de kaart met de hoogste TDP die het slechtst scoort dan.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 30 juli 2021 10:49]

0Anoniem: 669783
@Jack7731 juli 2021 10:01
Ja, sommige modellen videokaarten zijn ook erg gevoelig voor luchtstroming. De RTX 2060 die ik heb bijvoorbeeld. Doet het niet goed in mijn SFF behuizing, als ik het zijpaneel er af trek scheelt het maar liefst 10°C.
Wat @Jack77 ook al zegt, het gaat niet alleen om herrie maar ook mogelijkheid tot afvoeren van warmte, als mijn GPU én CPU volle bak draaien dan zit ik aan de ~400 watt uit het stopcontact dit werkt best prima icm. lage toeren van 2× 140mm (front) 1× 120mm voeding (exhaust) en 1× 120mm (exhaust) maar een vergelijkbare setup met een 3950x en een GTX 1070 was dan echt best veel herrie/lucht aan het verplaatsen en daardoor ook veel stof aan het aantrekken.
Ik denk dat je je blindstaart op het TDP waardetje en een slechte ervaring hebt met een GTX 1070. Dat kan ook gewoon anders zijn en TDP op zichzelf betekent niets. Zoals ik ook als antwoord gaf op.
Dat kan maar ik weet wel dat die kaart in mijn kast niet stil zal blijven, er is simpelweg niet genoeg airflow en daarom kijk ik wel naar TDP en stel daar dan ook grenzen aan.
De airflow die jij omschrijft is meer dan ik heb in mijn ITX kastje en hier is ie vrij stil. Het is jammer dat je het niet even kunt proberen ergens. Fan en koelbloktechniek is flink vooruit gegaan de laatste paar jaar.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 30 juli 2021 15:54]

Ik zou het graag uit proberen maar niet tegen de huidige prijzen zelf aanschaffen, als fan en koelbloktechniek vooruit gegaan is kunnen mijn ventilatoren straks nog langzamer draaien bij een gelijke of lagere TDP/verbruik, ik zal er geen dikkere kaart door kopen.

Zie mijn setup 1.5× @ 700 rpm verplaatsen de 140mm's echt zo veel lucht niet maar ik hoor ze daar in tegen ook eigenlijk niet en een Furmark + Cinebench R20 run eindigt op 65 °C voor de CPU en 70 °C voor de GPU en dat alles met een max. rpm van 1200 voor de CPU en 1450 rpm voor de GPU, hoorbaar maar goed wanneer draai ik nou zo'n zware gecombineerde belasting. 8)7 maar als ik jou goed begrijp is mijn PC mogelijk eind dit jaar/begin volgend jaar een stuk stiller! :)
ik hoef geen bakbeest in m'n kast met potentiële herrie tot gevolg
Mijn kaart (3080 FTW 3 ultra) kan 400W verstoken in de overclocked bios setting, maar is fluisterstil en koel (25 tot 30 graden koeler dan stock)... Dankzij een full cover EKWB block erop in een custom loop.

Het ligt dus niet zozeer aan de TDP van een kaart, maar aan de combinatie TDP en koeling.

[Reactie gewijzigd door Roy81NL op 30 juli 2021 12:56]

Same here, zit op een 670 die ik nou eindelijk wel een keer wil vervangen. Helaas zo goed als onmogelijk
Misschien even tijdelijk een GTX 900 series? Is voor jou een flinke upgrade en begint bij €80 in de pricewatch.

Als de schaarste dan over is verkoop je 'm weer en ben je misschien €20 kwijt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 juli 2021 12:44]

Kan het niet vinden hoor, waar zie je dan nog gtx 900 kaarten beschikbaar?
ik heb een asus Rx 580. zelf heb ik ook een nieuwe nodig
ik nog een RX480 maar ik ga hier voor echt geen 500 euro betalen. :X
Ik zal maar zwijgen oven m'n 280x 8)7 :X
Die was toch ook goud man!
Mooie "budget" kaart. Maar nog belangrijker. Wat voor een aantallen zullen er daadwerkelijke bij de consument terecht komen. En voor welke prijs...
nog belangrijker, hoe goed is hij in mijnen :)
Als dat niet heel goed is, denk ik dat de beschikbaarheid van gamers beter zal zijn
Dit wordt elke keer genoemd, maar tegelijkertijd ontkennen alle fabrikanten dat die invloed heel erg groot is geweest. Er is gewoon veel hogere vraag dan verwacht (een deel miners, maar ook gewoon veel gamers die met deze generaties eindelijk weer een grote sprong zien) en opschalen is zo eenvoudig niet in de chips industrie. Dus: lange termijn tekorten en daarmee dure kaarten.
Dit wordt elke keer genoemd, maar tegelijkertijd ontkennen alle fabrikanten dat die invloed heel erg groot is geweest. Er is gewoon veel hogere vraag dan verwacht (een deel miners, maar ook gewoon veel gamers die met deze generaties eindelijk weer een grote sprong zien) en opschalen is zo eenvoudig niet in de chips industrie. Dus: lange termijn tekorten en daarmee dure kaarten.
Sorry geloof de fabrikanten niet zo, helemaal niet Nvidia, aangezien bijna alle grafische kaarten die gebruikt woord om te minen van Nvidia zijn, Nvidia heeft nog nooit zo veel geld verdient met het verkoop van grafische kaarten, en de rede dat je geen Nvidia grafische kaarten kan kopen voor een normale prijs is grotendeels vanwege minen, en door dat kopen nu heel veel mensen de grafische kaarten van AMD waardoor die weer slecht te verkrijgen zijn voor een normale prijs.

Vind het wel apart dat toevallig wanneer er ontzettend veel gimind woord er geen grafische kaarten te koop zijn voor normale prijzen, en ik geloof niet in toeval.
Dat klopt niet. Er zijn in 2020 maar iets meer gpu's verpatst dan in 2019, en een stuk minder dan in 2018 en voorgaande!
https://www.tomshardware....-sales-report-q4-2020-jpr
Miners zijn slechts verantwoordelijk voor hooguit enkele % van de ~40 000 000 verkochte grafische kaarten
Door covid gingen we niet op reis, op café, op restaurant, fuiven en feesten,... een deel daarvan hebben we gespaard, maar het grootste deel hebben we gewoon uitgegeven aan andere dingen. Een hele hoop uitgaven die we normaal gespreid deden, hebben we massaal in 2020 gedaan. Dat gaat veelal om vervangingseconomie. Er is in die markten 10-20% meer omzet gedraaid, het aanbod is simpelweg uitgeput.
Producenten zijn niet veel gaan investeren om een groter aanbod te voorzien, het is namelijk zo goed als zeker een tijdelijk effect met terugslag: er wordt algemeen verwacht dat de vraag naar meubels, bruin-en witgoed terug stevig kan inzakken. In 2021/2022 kunnen we weer geld aan vrije tijd uitgeven en in verhouding hebben veel mensen net een nieuwe computer, zetel en/of wasmachine gekocht.
Speelt natuurlijk ook wel dat er begin 2020 supply chain problemen waren en een enorme onzekerheid om wat ging komen. Dat is niet het beste investeringsklimaat.
Ik ben ervan overtuigd dat diezelfde mechaniek speelt bij videokaarten: massaal hadden gamers wat meer centjes over, massaal is er gekocht en omdat het aanbod uitgeput is, is de prijs de lucht ingegaan. Zodra ons uitgavenpatroon weer normaler wordt, zal de vraag naar gpu's weer dalen. Miners zijn natuurlijk een afzetmarkt die mee de prijs beïnvloedt, maar zover ik weet beland het overgrote deel van gpu's nog steeds in OEM ready built systemen.
Hou is op met alles in de schoenen van Covid-19 te stoppen.

Ik ken heel veel gamers me halve familie is het, en ik ken niemand die een nieuwe grafische kaart perse wil kopen, of heeft gekocht dit jaar of aan het einde van verleden jaar.

Nee sorry de grootste rede dat je niet er voor een normaal prijs een kan kopen licht aan 2 dingen, 1 miners kopen het op en betalen er absurde prijzen voor, 2 en winkels hebben de prijs flink omhoog gegooid, omdat miners het toch wel kopen.

En er is maar iets meer verkocht aan PS5 dan de PS4 in hun eerste jaar, PS5 zat in 12 maanden op 7.8 miljoen, en PS4 op 7.6 miljoen.

https://www.ign.com/artic...first-fiscal-year-on-sale

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 juli 2021 14:24]

Anderzijds hebben miners sowieso geen enkele invloed op bijvoorbeeld witgoed, en is hetzelfde effect daar zichtbaar: hogere prijzen, tragere leveringen en onbeschikbaarheid van bepaalde types. Ik ontken niet dat miners mee de vraag naar gpu's bepaald hebben, maar imo is het maar een bonusfactor. Het zijn overigens niet zozeer miners die belachelijke prijzen moe(s)ten betalen, maar juist consumenten. Als je hogerop in de supplychain voldoende grote hoeveelheden afneemt, ben je per definitie goedkoper af.
Je moet jezelf ook de vraag stellen hoe groot het aandeel van miners is op bijvoorbeeld de ~9 miljoen gpus die Nvidia per kwartaal verkoopt.
Wat betreft PS verkopen: zover ik weet is daar ook vaak de boodschap 'uitverkocht'... het aanbod is ook daar uitgeput door een gestegen vraag.
En sorry de meeste mensen hebben niet €900+ of €1250+ over voor een Grafische kaart, zo als de GeForce RTX 3070, die normaal rond de €520 hoort te wezen, en de GeForce RTX 3080 hoort rond de €720 te wezen, maar die kosten nog steeds €1250+

Dat waren de prijzen toen ze net op de markt zouden komen.

Zo als je kon zien was de vraag voor de PS5 in 12 maanden maar iets hoger dan toen de PS4 uit kwam, ze hadden in een jaar maar 200.000 meer verkocht, 7.8 miljoen PS5, en 7.6 miljoen PS4.
Als je geen kaart moet kopen bijvoorbeeld omdat je nog de games die je speelt perfect kan draaien met de kaart die je zitten hebt , is het echt te gek om nu een kaart te kopen aan deze prijzen. Als je kaart kapot is en je geen andere keus hebt dan word het een ander verhaal en ben je bijna verplicht een vééls te dure kaart aan te kopen. Eens ETH overschakelt op proof of stake gaan de prijzen zeker 50% zakken in prijs en komt er een overschot aan 2dehandskaarten op de markt. Ik ben reeds meer als een jaar aan het wachten voor een upgrade maar vertik het een bedrag te betalen waar ik 2 jaar eerder een compleet gamesysteem voor samenstelde. Klote tijd voor alle gamers onder ons !
Als je geen kaart moet kopen bijvoorbeeld omdat je nog de games die je speelt perfect kan draaien met de kaart die je zitten hebt , is het echt te gek om nu een kaart te kopen aan deze prijzen. Als je kaart kapot is en je geen andere keus hebt dan word het een ander verhaal en ben je bijna verplicht een vééls te dure kaart aan te kopen. Eens ETH overschakelt op proof of stake gaan de prijzen zeker 50% zakken in prijs en komt er een overschot aan 2dehandskaarten op de markt. Ik ben reeds meer als een jaar aan het wachten voor een upgrade maar vertik het een bedrag te betalen waar ik 2 jaar eerder een compleet gamesysteem voor samenstelde. Klote tijd voor alle gamers onder ons !
Ja snap wat je bedoel, ik wil ook al weer een lange tijd een nieuwe grafische kaart kopen, maar ze zijn nu gewoon nog steeds absurd duur, €1200+ voor een goede grafische kaart is gewoon ziekelijk duur, en ik ook vertik het om dat uit te geven, en daarom wacht ik maar nog een tijdje, maar heb een gevoel dat de prijs nooit meer het oude woord, hoop het wel, ja is echt een waardeloos tijd voor gamers, en daarmee bedoel ik ook consoles die €900 kosten.
wat betreft de PS was de vraag hoger, maar het aanbod niet; ook daar zag/zie je (2e hands) nieuwe consoles aan belachelijke prijzen.
Maar in geval van schaarste is het wat de gek ervoor geeft wat de prijs wordt. Klaarblijkelijk zijn er genoeg kopers die wel veel meer dan MSRP willen betalen - want alles is steeds uitverkocht!
wat betreft de PS was de vraag hoger, maar het aanbod niet; ook daar zag/zie je (2e hands) nieuwe consoles aan belachelijke prijzen.
Maar in geval van schaarste is het wat de gek ervoor geeft wat de prijs wordt. Klaarblijkelijk zijn er genoeg kopers die wel veel meer dan MSRP willen betalen - want alles is steeds uitverkocht!
De oorzaak dat mensen bereid zijn zo een prijzen te betalen komt door het thuiszitten door de covid maatregelen. Je kon niet op restaurant of naar de discotheek want alles was dicht. Dus mensen die constant uitgaan en dan al niet op de centen letten , hadden daardoor juist geld op de rekening staan in overschot. Zo een mensen hebben dan ineens een pak geld op de rekening staan die er anders nooit is en doen impulsieve aankopen. In mijn vriendenkring zijn spullen gekocht tijdens covid waarvan ik zeg waarom heb je dat nu in godsnaam nodig ? Met het resultaat dat ze er bakken geld voor betaald hebben maar er nooit meer naar omkijken sinds de lossere maatregelen. Daar betaald de nadenkende koper nu de prijs van jammer genoeg. Onze lonen staan dan ook niet meer in lijn met wat alles kost tegenwoordig. Bv bouwmaterialen voor een renovatie = pats 60% duurder.
Ohhh, vandaar ook dat nieuwe auto's bijvoorbeeld massaal op chips staan te wachten? Omdat covid?
Omwille van een grote vraag en een verstoord aanbod. Ontkennen dat covid daar een belangrijke factor in (geweest) is, lijkt mij onmogelijk.
Ja, en; er staat een lange rij mensen te wachten op een nieuwe betaalbare kaart. Dus er is gewoon een groot gat waar veel kaarten van budget, midrange en highend moeten worden gebruikt om op te vullen. Veel meer als “normaal”.
Mijnenveger draait er fantastisch op! Zelf heb ik dan een wat snellere kaart maar ik verwacht zeker geen problenen hier mee.
:+
de RX 6000 series zijn sowieso al niet ideaal om te minen, de 6800 is daar nog de best voor met als 2de optie de 6700. Aangezien deze 6600xt nog eens een 2/3 memory bus heeft zal deze niet snel naar miners gaan.
Budget? Prima kaart als je nog 1080p hebt om alles op Ultra te kunnen spelen. Niet iedereen speelt al op 4K.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 30 juli 2021 07:38]

dat kan je al met de 5600 xt 1080p ultra of 1440 p medium ligt een beetje aan de game :D
Ja klopt maar die zijn nauwelijks te koop
Zeker wel te koop!
Alleen wel 2e hands en vaker wel dan niet 'redelijk prijzig'...
Tweakers V&A 5600XT aanbod
Met mijn kaart lukt 4K inmiddels, maar speel alsnog op 1080p.
Misschien begrijp ik het verkeerd maar in het artikel staat 379 dollar genoemd als prijs en in de tabel 349 dollar als adviesprijs voor de 6600 XT.

Moet de tabel nog worden aangepast?

[Reactie gewijzigd door Cheranoiza op 30 juli 2021 06:55]

Ik denk dat de originele richtprijs 349 was, maar dat AMD last minute toch besloten heeft om er 379 van te maken. Dat gebeurd in het segment vaker.
Ik heb de tabel uit dat artikel als basis gebruikt, maar had bij het aanpassen over de prijs heen gekeken. Wat wij van AMD hebben gehoord is in ieder geval enkel de prijs van 379 dollar :)
379 klopt, helaas ;). Fixed!
Naar mijn mening is dit kaart te duur. Dit moet GeForce GTX 1060 gebruikers overtuigen om over te stappen. GeForce GTX 1060 koste in 2017 +- 280 USD. De snellere GTX 1660 Super koste 250 USD in 2020. Daarom had dit een kaart moeten worden met een adviesprijs van maximaal 300 USD en niet 380 USD. Maar in de huidige markt is er veel meer vraag dan aanbod en kunnen prijzen omhoog. Het is ook jammer dat dit kaart een stuk hogere TDP heeft van de GTX 1060 en GTX 1660 Super. De echte huidige concurrent zal wel de RTX 3060 die een adviesprijs kreeg van 330 USD en nu het double kost!

Hopelijk kan Intel iets doen in dit segment en met kaarten komen die goedkoper zijn om de markt te schudden. Hun DG2-videokaarten voor gaming zijn hopelijk een succes zodat er meer concurrentie is.
De 6600 wordt nog goedkoper en de 6600 XT is meer een upgrade voor de 1060 6GB.

Die nu 2e hands ook nog steeds 250 kost en dus van de prijs af kan trekken. Door de hoge prijzen kan je je oude kaart ook nog prima kwijt. Vroeger niet.

Nu gedaan: 3060 (600) - 980 (150) = 450.
Vroeger: 3060 (400) - 980 (50) = 350.

[Reactie gewijzigd door JDx op 30 juli 2021 09:36]

Adviesprijzen zijn niet relevant nu want niks wordt verkocht aan de hand van adviesprijzen. Wacht de echte prijzen af in de winkels en pas dan kan je een vergelijking maken tussen de tweedehands markt en de prijzen van de concurrerende producten.
Dat maakt adviesprijzen nog niet irrelevant, al heb je wel gelijk dat ze niet direct voor die prijzen verkrijgbaar zullen zijn (behalve bij AMD zelf).

Immers kan je aan de adviesprijs wel zien in welk prijssegment AMD de kaart wil positioneren, en dat is nog altijd wel relevant, en dan zie ik het doel om 1060 kopers over te halen niet direct.

De 1060 3 en 6GB hadden immers een MSRP van $199 en $249 respectievelijk bij release, dat is een vol segment (en een beetje) lager dan deze $379 en straks de 6600 (die vast $300 of $3229 als MSRP meekrijgt). En voor kopers in een lager segment is vaak niet heel makkelijk om zo even hun budgetten met 50%+ te verhogen, iemand die dus normaal het budget heeft om in het $200-$250 segment te shoppen zal vaak dus niet heel makkelijk $379+ voor een kaart kunnen uitgeven.

AMD is trouwens niet de enige die dit gedaan heeft, Nvidia heeft het xx60 tier aan kaarten ook een segment hoger ingezet qua adviesprijs ten opzichte van de Pascal generatie.
Naar mijn mening is dit kaart te duur. Dit moet GeForce GTX 1060 gebruikers overtuigen om over te stappen. GeForce GTX 1060 koste in 2017 +- 280 USD. De snellere GTX 1660 Super koste 250 USD in 2020. Daarom had dit een kaart moeten worden met een adviesprijs van maximaal 300 USD en niet 380 USD. Maar in de huidige markt is er veel meer vraag dan aanbod en kunnen prijzen omhoog. Het is ook jammer dat dit kaart een stuk hogere TDP heeft van de GTX 1060 en GTX 1660 Super. De echte huidige concurrent zal wel de RTX 3060 die een adviesprijs kreeg van 330 USD en nu het double kost!

Hopelijk kan Intel iets doen in dit segment en met kaarten komen die goedkoper zijn om de markt te schudden. Hun DG2-videokaarten voor gaming zijn hopelijk een succes zodat er meer concurrentie is.
Nee, de kaart is niet te duur. Ik verwacht een prestatie als een RX5700XT, die bij uitkomen iets van E499,- was.
Veel te duur, en zal in de praktijk waarschijnlijk nog duurder worden.
Mijn Vega 56 moet nog maar een tijdje draven.
Vanaf jouw kaart snap ik dat. Vanaf mijn 750ti’tje teken ik voor die prijs, het is meer dat hij daar wel weer niet voor zal gaan :P
Ook een mooie vervanger voor de r9 290, 2,5x sneller is toch wel een mooie upgrade.

edit: Het zou er in ieder geval voor zorgen dat ik een 2e handse 1080 ti zoulaten varen.

[Reactie gewijzigd door rglasbergen op 30 juli 2021 07:44]

Ja ik heb een R9 380, doet het nog best goed maar zodra de markt weer een beetje normaal is ga ik toch eens kijken voor een upgrade.
Je weet dat bovenstaande een troll was toch, meneer -1, maar quote
It looks like AMD’s upcoming Radeon RX 6600 XT might be a more viable option than most of NVIDIA’s RTX 30 series cards for Ether mining. Thanks to a recent leak from the Chiphell forums, we know that the RX 6600 XT will have an Ether mining capability of 30 MH/s. This is a fair bit lower than what the RX 5600 XT offers (~40 MH/s) and half as much as the RTX 3060 Ti’s 60 MH/s, but the updated hash limit on the RTX 30 series means that it’ll soon be higher than the RTX 3060, 3060 Ti and even the 3070.
https://www.hardwaretimes...-the-updated-rtx-3060-ti/

Niet echt handig voor de prijs, dat LHR werkt erg goed, mijn 3060 is ook een LHR kaart en daardoor "betaalbaar", hij bevalt super, heerlijke PUBG fps voor 619,- euro!

[Reactie gewijzigd door JDx op 30 juli 2021 09:14]

Het is wel maar wat je 'betaalbaar' noemt, €619 is eigenlijk gewoon bezopen voor een 3060, dat is een kaart gepositioneerd in het €300 segment, een meer dan 100% prijsstijging voor een LHR is daarnaast helemaal niet gunstig. Niet alleen betaal je veel te veel ten opzichte van de positionering in de markt (het zijn dus erg dure frames die je koopt) en daarnaast kan hetgeen je extra betaald niet eens meer terug verdienen door zelf wat te minen, iets wat met non-LHR kaarten wel kan.

Wat dat betreft kan je dus beter een Non-LHR kopen die 100% boven de adviesprijs ligt dan een LHR model dat eveneens 100% boven de adviesprijs zit.
Dat had ik dus ook gedaan als dat zo was, maar diezelfde Non-LHR kaart zit op 949,- euro.

En die segmenten bestaan niet meer, ik keek gewoon wat ik kon betalen in het PUBG 150 FPS segment.

Bovendien is LHR alleen voor ETH mining en zit je met TRex/Octopus op 37MH/s wat neer komt op $2,67 tegenover $3,15 per dag van de Non-LHR.

[Reactie gewijzigd door JDx op 30 juli 2021 10:37]

Maar een 6700xt die tussen een 3060ti en 3070 inzit kost 480. Meer dan 200 euro goedkoper dus en is goed leverbaar via AMD.com. De 6800 varianten zijn snel weg, niet de 6700. Zelfs DLSS maakt dat verschil niet meer goed.
Mij is het niet gelukt via AMD.com al 3x geprobeerd, toen toch maar de 3060 gekocht aangezien een 6700 XT met 3 fans op 799,- zit.
Volgens mij wordt idd wel een mooie upgrade vanuit een gtx 970 of gtx 1060 oid.
Ik zat er ook aan te denken.
Zelf heb ik een GTX1080TI.
Er zijn nog geen vergelijkingen te vinden met de RX6600XT zoals hierboven wordt gegeven.
Wel wat technische data kunnen vergelijken.
Toch vraag ik me af, dat ik beter de 1080TI moet houden en nog even afwachten wat er nog staat te gebeuren.
Afwachten lijkt me inderdaad het slimste in jouw geval.

Een GTX 1080ti is nogsteeds een vrij potente kaart.

Ik ben toevallig overgestapt van een 1080ti maar een 3080 voor ray tracing. Maar in de meeste games volstaat de 1080ti nog meer dan prima.

Voldoende om nog even af te wachten als je nog twijfelt in elk geval.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 30 juli 2021 09:17]

Vindt de kaart vrij prijzig....wachten tot 11 augustus om te kijken of 'ie het waard is.