Miljoen spelers hebben Forza Horizon 5 Premium gekocht met vroegtijdige toegang

Forza Horizon 5 wordt al gespeeld door zo'n miljoen spelers. De game komt op dinsdag 9 november uit, maar gamers die een Premium-editie kopen, konden al vanaf afgelopen vrijdag met het spel aan de slag. Die duurdere versies kosten 50 of 100 euro.

Het aantal spelers blijkt uit de in-gameleaderbords. Video Games Chronicle merkte zaterdag op dat er al ruim 800.000 namen op de lijst stonden en inmiddels is dat verder opgelopen. Een YouTube-filmpje van een speler toont aan dat er sinds zondag meer dan 980.000 spelers op de leaderboards staan.

Forza Horizon 5 is beschikbaar voor Xbox-consoles en Windows-pc's en is vanaf 9 november speelbaar voor Game Pass-abonnees, zonder meerprijs. Alleen bij aanschaf van de Premium Edition of de Premium Upgrade van respectievelijk 100 en 50 euro krijgen spelers vroegtijdig toegang tot de game. Deze edities geven spelers ook toegang tot meer auto's en toekomstige uitbreidingen voor het spel.

Met ongeveer een miljoen spelers die voor Early Access hebben betaald, heeft Microsoft al een omzet van tussen de 50 en 100 miljoen euro behaald met de game. Het succes van Forza Horizon 5 komt niet onverwacht. Voorganger FH4 is een van de populairste Xbox-games en was eind vorig jaar door 24 miljoen mensen gespeeld volgens Microsoft. Ook die game is onderdeel van Game Pass. Hoe vaak de game daadwerkelijk is verkocht, is niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-11-2021 • 07:31

134 Linkedin

Reacties (134)

Wijzig sortering
Wat een misleidende titel zeg... "Miljoen spelers hebben betaald voor vroegtijdige toegang Forza Horizon 5". Nee, een miljoen spelers hebben betaald voor de Premium Edition, welke je ook vroegtijdige toegang geeft. Als ik een editie zou kopen van dit spel (en ik wacht op een aanbieding), zou het ook de premium zijn, en dat heeft niets met die vroegtijdige toegang te maken. Voor sommigen is het misschien een beweegreden, maar het kan net zo goed zijn dat het overgrote deel van de spelers deze editie koopt vanwege alle extra content die ze krijgen.
Ik ben het met je eens dat de titel completer kan, aangevuld.
Wel grappig, want mijn reden om de Gamepass te nemen was o.a. Forza Horizon. Heb nog niet het idee dat ik dingen ga missen met de Premium Edition, maar wie weet. Volgens mij krijg je als Gamepass-lid ook korting op uitbreidingen etc. Vond het wel zonde dat ik met Gamepass ook geen "early access" kreeg.
Dat is ook mijn reden geweest om te wachten, dit zijn de extra's die je krijgt als je de Premium versie koopt:
Forza Horizon 5 Uitbreiding 1 + 2 - € 34,99
Forza Horizon 5-autopas - <nog geen prijs>
Forza Horizon 5-welkomstpakket - € 4,99
Viplidmaatschap van Forza Horizon 5 - € 19,99
Ik heb nu € 17,99 betaald voor VIP + €4,49 voor het welkomstpakket, aangezien ik al GP heb. Dat is toch stukken minder dan de main game (60 euro) of het hele Premium pakket - waar je toegeven uiteindelijk wel goedkoper uit bent.

De autopass komt waarschijnlijk nog los in de verkoop en de uitbreidingen speel ik pas als ik heel ver de main game af heb. Verder twijfel ik nog om volgend jaar over te stappen naar de Xbox Series S (heb nu XOX) waar ze waarschijnlijk ook met bundels gaan komen. :)

Die 5 dagen dat ik moet wachten kom ik nog wel overheen, vroeger misschien niet, tegenwoordig wel. ;)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 8 november 2021 09:45]

Voor +/- 28 euro kun je de Premium Add-on bundle kopen in de Ijsland store. Dan heb je het hele premium pakket.
Die iceland store truuk heb ik ook gebruikt, en werkte uiteindelijk prima.
Maar sommige mensen hadden problem met de adres gegegevens.. ijsland als land en 123 in alle andere verlden was de workaround hoorde ik..
Hmm, dat lijkt me een betere deal dan die wat ik vorige week heb afgesloten. :)
Ik had de complete Premium game voor 50 Euro. Prima deal. Had FH4 al bijna uitgespeeld, dus was wel weer toe aan wat nieuws. En geen gedoe als Microsoft de game uit Game Pass wil halen. Plus op de XSX zijn de graphics waanzinnig en geluid met Dolby Atmos is top.
Voordeel van FH games op gamepass is, dat men de ouder er niet uit doet voor de nieuwe er is.. en tegen die tijd ben je waarschijnlijk de oude wel weer mee klaar :)
Werkt dat zomaar, in een andere store kopen? Of moet je dan ook gaan klooien met accounts op je XBOX?
Je kon/kunt bijv op de Playstation ook dingen uit de Amerikaanse, of Indonesische store halen, maar dat moest vziw dan ook met andere accounts en dan werkte je games of add-ons ook weer niet cross-account (logisch, want ander account is doorgaans een ander persoon) ondanks dezelfde fysieke playstation, als je bijv. het ene onderdeel in land A besteld had en het andere in de store van land B had afgerekend.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 8 november 2021 12:46]

Je gaat naar die andere store, logt in met je MSFT account en het verschijnt automagisch op je xbox :)
Wel vreemd dat MS die loophole niet dicht heeft gezet.. maar tot die tijd maak ik er dankbaar gebruik van..
Game pass kan je ook via loopholes goedkoop krijgen..
Dat is goed om te weten. Dankje!
Bedankt voor de tip Jeroen :)
Ik heb vorige week een Series X gekocht met als hoofddoel om FH5 te spelen, haha. No regrets so far.
ik heb met de gamepass 9 uur eerder kunnen spelen zonder dat hij in nederland uit was. als er een game later uit komt in nederland gewoon je locatie naar een ander land zetten. ik had het naar japan gezet en dan heb je 9 uur eerder dat je kan spelen. t is niet veel maar beter iets dan niets
Het belangrijkste uit de Premium Edition zijn volgens mij vooral de 2 DLC chapters die later uitkomen.

Het is dus een soort van Season pass.
Deels correct, het is weliswaar niet voor iedereen een beweegreden maar je betaald er wel voor en de rest is er de dupe ervan.

Het laat ook zien dat er een groot aantal is wat de meest uitgebreide editie koopt of €50,- extra neerlegt voor een game die ze niet zelf bezitten (gamepass). Vanuit dat perspectief is het ook interessant omdat wij volgens mij niet zo vaak de verkoopaantallen van verschillende edities te horen krijgen. Wel met de kantekening dat "spelers != verkopen".

Zelf moet ik nog wachten tot morgen, ik koop de premium pass/upgrade wel (voor de uitbreidingen en auto's) maar ik ben geen fan van deze praktijken dus wacht ik het gewoon rustig af met aanschaffen. Ook al ben ik ongetwijfeld ver in de minderheid.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 8 november 2021 08:13]

Hoe ben jij er precies de dupe van? Het zou zelfs een voordeel kunnen zijn... Playground heeft waarschijnlijk nu al bugs er uit kunnen halen door de vele early access spelers zodat de officiële launch soepeler verloopt (zoals het disconnect issue wat de eerste dagen speelde).

Volgens mij is het enige nadeel wat mensen ervaren afgunst dat je zelf nog niet kunt spelen omdat je er niet voor wil betalen, maar dat ligt toch echt bij jezelf. Overigens is er wel te merken aan sommige dingen dat het nog net wat vroeg is hoor, zo doet de forzathon shop het bijvoorbeeld nog niet.
Het nadeel is dat het een signaal geeft aan game-makers dat pre-orderen voor early-access (= een game uitbrengen die niet af is) van triple-A titels OK is. Early-access was ooit een manier voor Indie-developers om tijdens het ontwikkeltraject wat extra geld in het laatje te krijgen. Nu wordt het door iedereen misbruikt om zo snel mogelijk dividend uit te kunnen keren.
Zowel pre-orderen als early access zijn geen goede ontwikkelingen geweest voor de (triple-A) game markt, en dan doel ik op de spelers, en niet de makers.
Nou het zijn toch kopers die de knip open trekken en bereid zijn te betalen? Daarvan kun je de game makers niet de schuld van geven? Kijk hoe mis't is gegaan met Cyberpunk. Als de game echt niet af is dan krijgen de game makers de wind van voren en kost het ze gewoon geld.
Ik vind early access van enkele dagen totaal niet overeenkomen met early access van enkele maanden dan wel jaren.

En denk je echt dat CP 2077 een top game was geworden als er geen pre-orders waren geweest? Nee leef alstublieft niet in de Utopia dat elke game die geflopt is komt door pre-orders.
Het is in dit geval een kunstmatige barriëre om whales te lokken en plebs uit te sluiten tot x datum.
Ook is "premium" met meer ingame content (pay to win en cosmetics) een praktijk die ik nooit heb begrepen.

Ik zeg helemaal niks over Cyberpunk, ik snap niet dat die er nu bij gehaald wordt. Ik ben in de 20 jaar dat ik games koop al zo vaak teleurgesteld door pre-orders en premium content dat ik er niet meer intrap. ik zie om me heen dat iedereen collectief aan geheugenverlies lijdt zodra er weer een nieuwe game met veel bombarie ge-pre-launched wordt en iedereen hapt weer vrolijk, de aandeelhouders lachen zich de ballen uit de broek en de consument wordt steeds verder genaaid.
Als iemand eenmalig 44 euro betaalt om een game eerder te spelen is hij geen whale. FH is ook niet bepaald pay2win.
Je geeft zelf aan dat pre-orders een nadelig effect hebben op de speler maar legt vervolgens niet uit waarom? Dan doe ik de standaard reactie van tig gamers er bij halen. En dan ben ik het daar totaal niet mee eens. Je kon immers gewoon refunden.

Ja mensen met geld hebben een voordeel. Klopt. Mensen met een 3090ti en 360hz schermen hebben ook een voordeel op iemand met een 60 fps die met moeite 60 fps kan halen en daarom zijn tendering distance flink naar beneden moet schroeven. Of mensen met 5.1 geluid t.o.v een stereo setje. Verschillen zullen er altijd zijn voor mensen met en zonder geld.
early-access (= een game uitbrengen die niet af is)
Nah dit was geen early-access zoals kleine developers dat te pas en te onpas misbruiken.
Deze game is een aantal weken geleden al gold gegaan en kwam gewoon vrijdag uit voor premium eigenaren.
Daarnaast was dit weekend een mooi moment om de laatste grote bugs nog te vinden voordat het gros van de spelers aan de game begint. Eigenlijk zouden de mensen die de "Standard Edition" hebben gekocht de "Premium Edition" mensen moeten bedanken voor hun bereidheid om de game te testen, en hier ook nog voor te willen betalen.

[Reactie gewijzigd door megagorilla op 8 november 2021 09:18]

Wanneer is unaniem besloten dat pre-orderen slecht is? Ik vind echter wel dat er zekere voordelen horen te zijn. Mijn voorkeur gaat in dat geval uit naar korting aangezien je inderdaad niet zeker weet wat je koopt, al moet ik zeggen dat dat met de FH serie of Forza in het algemeen echt wel los zal lopen. Exclusieve content vind ik wél een slechte ontwikkeling al is een addon/DLC waar je anders voor moet betalen een gulden middenweg. Ik heb overigens gamepass PC, dus ik wacht met kopen van FH5 tot ie in de aanbieding is. :D

En als het mis gaat, shame on me. Maar dat is eigenlijk nooit echt voorgekomen. Niet elke pre order is dom/slecht, maar het kan ook zéker fout gaan. Zoals vaak het geval is, is het niet zwart-wit. Dat iemand het zelf niet doet kan ik overigens prima inkomen, maar laat anderen zelf beslissen. De meesten zijn oud en wijs genoeg om die afweging te maken (en op de blaren te zitten als het tóch niet goed uitpakt).
Je past nu heel algemene argumentatie toe die helemaal niet van toepassing is hier. Het gaat helemaal niet om preorderen. Ja, je kon het natuurlijk wel preorderen, maar de bonus om 5 dagen eerder te spelen zit bij het premium pakket, niet bij een preorder. Je kon prima gewoon de reviews en eerste ervaringen afwachten en dan alsnog besluiten om premium te kopen en eerder te gaan spelen.

Early access van 5 dagen is verder ook niet echt te vergelijken met de praktijken waar jij het over hebt. De 'early access' begon pas toen de reviews al beschikbaar waren. Het slaat in deze situatie dus eigenlijk gewoon helemaal nergens op wat je zegt. Jammer dat zoveel Tweakers er in trappen.

En voor de duidelijkheid, in andere situaties ben ik het niet oneens met je, ik vind gewoon dat er hier bij FH5 totaal geen sprake van is.
Early Access is ook voor indie developers eigenlijk een zwaar misbruikt middel. Zo niet meer.

Er zijn talloze Early Access projecten die nooit het daglicht gaan zien of hebben gezien. Daar is geen triple-A content bij en als dat wel zo is, dan is ook een refund niet ver weg. Bait and switch heb je wel overal, en daar heeft ook de aanwezigheid van pre orders weinig mee te maken.

Het is altijd slecht. Risico nemen houdt je scherp, dat risico afwentelen op je klanten maakt je lui. Ook indie developers zijn daar niet immuun voor, zeker niet als een project zwaar uit de klauwen loopt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 november 2021 11:42]

Inderdaad de titel is gewoon echt foutief. Vroegtijdige toegang is niet het enige wat je krijgt bij de premium editie en kan men dus helemaal niet weten wat de beweegredenen waren om de premium editie aan te schaffen.
Je kan ook voor rond de €50 een Premium add-on pack kopen wat je o.a. vroegtijd toegang tot de game geeft. Dus eigenlijk hebben mensen ook voor de Early Acces betaald. Niet alleen voor Premium.
Ja mee eens, de titel moet eigenlijk even aangepast worden.

Aangezien er 2 DLC pakketten in de Premium versie zitten is het veel aannemelijker dat de spelers daarvoor extra hebben betaald dan voor de 4 dagen vervroegde toegang tot de game.
Waar je je al niet druk om kunt maken.
Ik heb 'm (ondanks Game Pass) inderdaad gekocht voor vroegtijdige toegang. Wel goedgepraat door het feit dat ik sowieso de DLC zou halen wanneer deze uitkomt, en als ik de DLC heb wil ik ook de game bezitten.
Klopt, zelf ook aangeschaft boven op de gamepass om dit ik de VIP pass wil en extra dlc.
Ik zou nog even een uurtje of twee wachten met naar kantoor rijden. ;)
Locatie aanpassen naar nieuw Zeeland dan kun je vanmiddag al spelen :)
Hoelaat verwacht je dat dit werk? Direct op 12.00 uur? Ben benieuwd! Bedankt voor de tip.

Edit: Het werkt vanaf nu!

[Reactie gewijzigd door R0dsk0ll op 8 november 2021 12:02]

Werkt dat echt zo? En kun je dat instellen op de Xbox? Of moet je met een VPN aan de slag?
Trucje: locatie aanpassen en Xbox opnieuw opstarten. Het werkt niet bij alle games dus ben benieuwd vanmiddag.
Het werkte in ieder geval bij de early access.
Gewoon in de instellingen van de Xbox is voldoende.
Geinig zo even proberen. Het is in Nieuw Zeeland bijna morgen nu :D Ben over een uurtje thuis dus dan zou ik direct aan Forza kunnen beginnen :9
Toen ik de Xbox (series s) net had kon ik meestal de spellen al spelen tijdens het installeren. In de "que" zat er dan bij de laadbalk een pijltje op een derde ofzo. En als je daar was kon je al beginnen met spelen. Laatste tijd zie ik dat niet meer. Heeft Forza die functie niet? Of heb ik het per ongeluk uitgezet ofzo?
Ik vermoed dat Forza die functie niet heeft, aangezien je wel echt de hele map moet hebben voordat je kunt spelen.
A oké. Ik had het wel verwacht van zo'n grote game uit de MS studio. Red Dead Redemption 2 is wel opeens weg. Denk dat mijn versie niet geldig is in Nieuw Zeeland :P

[Reactie gewijzigd door borbit op 8 november 2021 13:26]

Dat is 1 manier om dit soort praktijken in stand te houden.

Microtransactions en lootboxes bestaan om hetzelfde reden, men koopt het dus bedrijven bieden het aan, het is alleen hopen dat de voordelen zoals hier met Forza Horizon 5 in de toekomst niet nog agressiever worden zoals die eerste 2 die ik noemde.

Al moet ik zeggen, gelukkig betreft het hier een Premium edition, een versie die ik sowieso zou halen vanwege de extra content die erin zit.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 8 november 2021 08:10]

Ik vind dat ze het hier netjes gedaan hebben. De Deluxe versie is wat minder, omdat je daar alleen wat auto's krijgt, maar de premium variant is inclusief de 2 DLC's die erbij komen. Dat zijn grote stukken extra content en niet alleen een paar auto's.

Nu ben ik alleen wel bang dat ze een hoop verschillende car packs gaan toevoegen over de loop van de tijd, Dat vind ik wel duidelijk melken. Aan de andere kant biedt de base game ook al enorm veel content. Ik heb met het vorige deel niet echt het idee gehad dat ik wat mistte daar.

En vergeet niet dat ze al €10 minder vragen dan de concurrentie voor een base game.
In het verleden zaten bijna alle car packs die later nog uit kwamen inbegrepen in de ultimate edition. Bijvoorbeeld bij Horizon 4 waren 11 van de 12 car packs inbegrepen alleen de Hot Wheels pack moest je nog los voor betalen.
De car packs zijn een doorn in mijn ogen, je weet dat ze komen en dat je ze wilt hebben.

Alleen meestal wacht ik wel op een sale, zo had ik Forza 7 en Forza Horizon 3 pas gehaald toen ze beide gingen delisten, in beide gevallen meteen de Ultimate gehaald (dus met car packs) en ik het geval van Horizon ook de 2 uitbreiding DLCs.

Maar Forza Horizon 5 voelt... hetzelfde, ja er zijn wat kleine details die anders zijn maar het grootste deel voelt hetzelfde aan, ondanks dat het gebied eromheen "anders" is.

Ik vond zelf het verschil tussen 3 en 4 groter, en dan doel ik niet eens op de betere performance van 4 op PC (60fps halen met 3 zonder micro stutters was gewoon een issue).

Plus de setting van 4 was leuk, 3 ook maar 5 voelt als "3 maar anders".

Ik had ook liever dat ze één of en andere Aziatische land (Japan? Korea? misschien zelfs zuid-oost azie?) gingen doen deze keer.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 8 november 2021 10:18]

Vaak is het wachten op een goede deal op zo'ne extention pack dan kan je het voor niet te veel alsnog kopen..
Wat ik wel irritant is dat die die auto's niet via auctions alsnog kan kopen..
Je hoeft toch ook niet per se alle auto's te hebben? Je rijdt ze toch niet allemaal, doe je dat wel dan moet je overwegen individuele packs/een season pass/een duurdere editie te kopen(wat ik het wel waard vind).

En ja dat zouden ze ook allemaal standaard erin kunnen stoppen, maar dan kan je niet verwachten dat het dezelfde prijs blijft(tenminste ik vind dat geen redelijke verwachting). Dus dan vind ik het kunnen 'aanvinken van de optielijst' een betere dan iedereen maar voor alles laten betalen, ook al zou die prijs dan iets omlaag kunnen(waar je zoals eerder gezegd niet kan verwachten dat dat dan het prijsniveau van de base game zal zijn).

En ik ben juist blij met Mexico. Toch weer een duidelijk andere setting en eindelijk een PC FH titel waar je rechts moet rijden. Met bijvoorbeeld Japan zou het de derde titel op rij zijn waar je aan de(voor mij) verkeerde kant moet rijden. Dat is dan wel weer een leuke voor deel 6.
Kennelijk zijn gamers toch bijzonder hardleers. Met alle ellende die preorders met zich mee brengen blijven ze preorderen. Kennelijk is het lastig om de hand op de portemonnee te houden en wachten totdat de game uit is en de eerste reviews af te wachten.
Of misschien moeten wij niet oordelen over hoe anderen hun geld uitgeven?
Het bepaalt natuurlijk op lang termijn ook hoe jij je geld gaat uitgeven. Als iedereen deze praktijken OK begint te vinden, gaat de optie om geld uit te sparen gewoon verdwijnen.

Anders gezegd: het koopgedrag van de massa bepaalt jouw opties. Kijk maar naar DLC.
Dat klopt, maar opnieuw, ik doe met mijn geld wat ik wil. Ik moet niet de mening van een ander volgen om te zeggen: neen, ik wacht wel.

En ja, soms loopt het eens mis met de geleverde kwaliteit bij een game. Maar wat ga je dan doen? Je hebt er zo lang op zitten wachten, ga je dan geen pre-order plaatsen? Ga je op launch day verschillende reviews met mogelijks spoilers tot gevolg lezen om dan de mening van anderen te volgen of alsnog te negeren want ze zullen het er waarschijnlijk wel uitpatchen de volgende dagen?

Enkel in zeer uitzonderlijke gevallen is een spel zo defect dat het onspeelbaar wordt, maar het aantal games waarbij dat het geval is, is relatief klein te noemen. Een spel kan bugs bevatten waardoor de waarde misschien wat lager is dan gehoopt, maar een teleurstelling zoals een No Man's Sky of Cyberpunk blijft een uitzondering.
Dat klopt, maar opnieuw, ik doe met mijn geld wat ik wil. Ik moet niet de mening van een ander volgen om te zeggen: neen, ik wacht wel.

Dat mag je inderdaad helemaal zelf weten. En de game industrie mag daarop besluiten om consumenten steeds ietsje meer geld uit de zak te kloppen.

Hoevaak is Skyrim ondertussen uitgebracht? Hoeveel heeft Rockstar verdiend met steeds een paar voertuigen extra? Hoe jong leren we kinderen dat het normaal is om micro-transacties te accepteren in spellen waar je al full-price voor hebt betaald?

Je mag helemaal vrij stemmen met je geld, besef alleen wel dat je daden ook gevolgen hebben voor de industrie. Tenzij je natuurlijk de huidige richting geweldig vindt, en dat nog wat meer wil aanmoedigen.

Dan denk ik met weemoed terug aan de tijd dat ik één keer betaalde voor een spel, en daarna gratis maps kreeg na verloop van tijd, het zij door de devs, hetzij door modders. Waar er maar één versie was van het spel wat je wilde kopen, zonder allerlei trucjes om edities van honderd euro te upsellen.
Dat klopt, maar opnieuw, ik doe met mijn geld wat ik wil. Ik moet niet de mening van een ander volgen om te zeggen: neen, ik wacht wel.
En de ander heeft het recht daar wat van te vinden.
Meestal wacht ik op de eerste aanbieding. Die komt vrij snel altijd. Ik heb mijn geld harder nodig. MS heeft geld zat.
De reviews waren donderdag al uit ;)
Tja, bij een partij als playground games die ondertussen een hele goede track record (:+) opgebouwd heeft vind ik het risico wel meevallen. Ik preorder eigenlijk nooit en season pass maar heel sporadisch. Dit is ook meer een season pass situatie dan een preorder, maar in dit geval vond ik dat wel te verantwoorden.
De game is weer fantastisch, beste horizon tot nu toe denk ik wel. De uitbreidingen is even afwachten maar tot nu toe hebben ze iedere keer topkwaliteit afgeleverd dus ik heb er wel vertrouwen in.
Ik snap je punt en ben het er ook wel mee eens dat het deze keer te verantwoorden was, maar niet zo zeer vanwege hett feit dat Playground Games een goede track record heeft. Dat zegt namelijk alsnog niks. Kijk naar Cyberpunk. Wel hebben mensen in dit geval een redelijk goede inschatting kunnen maken omdat het gaat om de volgende game in een serie en omdat er voor de release al erg veel gameplay inzichtelijk was.
Cyberpunk is een slecht voorbeeld. Die hadden welgeteld één game van vergelijkbare scope en kwaliteit als wat verwacht werd uitgebracht, en nog met best substantieel andere gameplay. Ja the Witcher 1 en 2 waren ook leuk, maar van een totaal andere orde en waren ook niet de reden dat mensen cdpr zo de hemel in prezen. Tijdens die hype was ik mensen al aan het waarschuwen dat ze veel te veel vertrouwen plaatsten in die studio met te weinig reden.

Playground is toch al een stuk langer bezig met deze serie. Bovendien zit Microsoft er achter die ook ontzettend goed bezig is en een enorme focus heeft op het versterken van Xbox door veel goede games te produceren. In dit geval denk ik dat je dus toch wel meer vertrouwen kon hebben op die basis.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 8 november 2021 10:08]

Cyberpunk beloofde gouden bergen. Dat was veel riskanter. Forza Horizon is gewoon meer van hetzelfde. Iedere fan wist al dat dit wederom een topgame zou worden.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat alle Forza Horizon games gewoon altijd uitmuntend waren. Weinig reden om te denken dat het dit deel anders zou zijn. Het is helemaal niet erg om een bedrijf te vertrouwen. Genoeg bedrijven die dat vertrouwen ook gewoon waard zijn. Maar helaas wordt er te vaak preordered bij bedrijven die dat vertrouwen inderdaad totaal niet horen te hebben.
De reviews waren afgelopen donderdag al uit, gaven de game een score van 9/10 of 10/10, en Playground Games heeft zich al meer dan voldoende bewezen.
Bij Forza kan dat eigenlijk niet mis gaan. Is sowieso een goede franchise én er waren al veel beelden / gameplay gelekt.

Normaal gesproken pre-order ik ook niet, maar de add ons wil ik toch al hebben. Afgezien ik de game veel ga spelen.
Ik heb ook eerst de reviews afgewacht. Na de 2de zeer positieve review heb ik donderdag de pre order geplaatst. De reviews waren er gewoon op tijd alleen denk ik dat je er zelf niet van op de hoogte bent.
Het is geen pre-order als je gelijk kan spelen. ;)
Want men kon niet pre-orderen voor afgelopen vrijdag ?
Bij andere games zou ik je gelijk geven.
Bij Forza Horizon of Forza Motorsport niet echt.

Veel games worden met serieuze bugs uitgebracht, ook op de Xbox… maar bij Microsoft eigen games ben ik dat niet tegengekomen.

Er waren wat geluiden over een instabiele crashende games, maar toen die mensen niet meer via VPN in “Nieuw-Zeeland” speelden was dat ook voorbij.
Wat een ellende heb ik ondervonden van deze pre-order zeg... Ik heb 5 dagen eerder een topgame kunnen spelen.
In de game pass catalogus staat dat hij vandaag, 8/11, uitkomt voor iedereen.
Klopt, bij mij staat ook dat het spel vandaag uitkomt.
Bij aankoop dlc premium pakket kreeg je ook early access. Ik heb de game via gamepass en de dlc gekocht.
Vrijdag 9 november ?
Jullie bedoelen natuurlijk Dinsdag 9 November ;)
Gefikst. Het is nog vroeg :+
Maar op xbox en xbox app staat 8-11-2021 speelbaar.
Ik zie het inderdaad. Vreemd, want de releasedatum wordt al tijden als 9 november gecommuniceerd (zie ook de video in dit artikel). Via Game Pass kan ik de game ook nog niet spelen momenteel.
Dit was inderdaad ook het geval met de early access. overal werdt gecommuniceerd dat het op 5 november was maar daadwerkelijk was hij op 4 november 23:00 speelbaar
Zal dit dan te maken hebben met onze wintertijd? Ik had laatst ook met programmeren dat ik op 23:00 uitkwam :)