Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Forza Horizon 5 had met tien miljoen spelers beste 'eerste week' voor Xbox-game

Forza Horizon 5 heeft nu ruim tien miljoen spelers verspreid over alle platforms. Daarmee spreekt Microsoft over de beste launch voor een Xbox-game gekeken naar de eerste week na release. Het spel verscheen officieel op 9 november, al konden de eerste spelers al op 5 november starten.

Het Forza Horizon-twitteraccount deelt het cijfer van tien miljoen spelers, waarbij het niet duidelijk is wanneer het is gemeten. De game verscheen officieel op 9 november, maar kopers van de Premium-editie konden al op 5 november beginnen. Zo konden een miljoen spelers de game spelen voor het spel officieel was uitgebracht.

Met de tien miljoen spelers heeft de game volgens Forza de beste eerste week na release ooit in de geschiedenis van Xbox en Xbox Game Pass. Op 10 november, een dag na de officiële vrijgave, zei Xbox dat er meer dan 4,5 miljoen spelers waren. Forza Horizon 5 is te spelen via Xbox-consoles, Windows-pc's en Xbox Cloud Gaming. Tweakers schreef op de releasedag een review van de game.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

19-11-2021 • 09:19

121 Linkedin

Reacties (121)

Wijzig sortering
Ik speel dit spel nu ook, maar ik betrap mer erop dat ik eigenlijk geen idee heb wat het doel is. Ik rijd maar wat rijd, en doe af en toe een race. Begint soms saai te worden.

Ik vind het allemaal nogal verwarrend met al die XP, Credits, 10 verschillende soorten events. Een verhaallijn die nergens over gaat.

Wellicht begin ik oud te worden maar geef mij maar het oude Forza concept, met races en championships.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 19 november 2021 09:32]

Reageer
Het mooie van de Forza Horizon serie is dat je juist niets "hoeft" te doen. Wil je racen kan je racen, wil je de wereld verkennen en nieuwe gebieden ontgrendelen, dan kan je dat doen. Wil je op zoek naar verborgen schatten in de game? Die vind je in de vorm van zogeheten "barn finds", oude, bouwvallige schuurtjes die overal verspreid over de game wereld verstopt zitten en waar vaak unieke auto's in verstopt zitten.Of ga op zoek naar alle billboards in de game om er doorheen te springen en zo geld en roem te verzamelen, waarmee je weer meer auto's en/of add-ons kunt kopen.

Daarnaast heb je nog de verschillende race seizoenen, challenges, festivals enz. enz. Maar ik snap dat het juist door het hele open wereld gebeuren wat overweldigend kan zijn of niet helder is wat het doel is.

Daarom hier even een paar linkjes naar web pagina's die je hopelijk een eind op weg helpen om het meeste uit de game te halen:

https://gamingbolt.com/fo...nd-tricks-to-keep-in-mind

https://www.windowscentra...on-5-beginner-tips-tricks

https://www.polygon.com/g...custom-race-paint-upgrade
Reageer
Ja, dat idee had ik ook. Ik ben dol op autorijden en ik ga dan ook vaak in de weekends een beetje doelloos toeren, met mijn MX-5. Maar om dat nou in een game te doen... Wat dat betreft race ik liever in een game, tegen een paar tegenstanders. De graphics zien er goed uit, maar ik vind het niet het niveau hebben van een next gen game.
Reageer
Deze horizon is daar beter in dan ooit... Wil je races, filter je gewoon op de map naar het type race dat je wil. Wil je samen met andere spelers tegen de computer racen? Daar is horizon Tour voor. Wil je tegen andere spelers? Horizon open.

Ik rij eigenlijk nooit doelloos rond in de game... Als ik rond aan het rijden ben buiten een event dan ben ik of onderweg naar een event of collectible (kan ook fast travellen maar vind het er naar toe rijden vaak ook leuk) of ik ben een auto aan het tunen en ben steeds aan het testen. Daarmee heb ik ondertussen al 75 uur in de game zitten en ik heb bij lange na nog niet alle races gedaan (nog niet eens de helft denk ik).
Reageer
De graphics zien er goed uit, maar ik vind het niet het niveau hebben van een next gen game.
Omdat het dat ook niet is..?
Reageer
Het is inderdaad een current gen game. De opvolger van de Series X is nog niet uit en de Playstation 6 laat ook nog even op zich wachten.
Reageer
Jij houd meer van racen, prima er zijn plenty races in FH5 in verschillende stijlen zelfs..
Een ander houd van toeren, en dat kan ook.. een derde houd er van met een vette 4WD door het terrein te boenderen ook een optie.. een vierde zet graag Vmax records bij de flitsers..
Voor ieder wat wils dus..

En er zijn met de festivals storylines met een verhaal achter de 'race' dat vind ik vaak een van de leukere onderdelen..
Reageer
Ik heb precies hetzelfde, het is niet echt duidelijk wat je nu moet doen.
Reageer
Je "moet" ook niks doen, je mag zelf bepalen wat je wil doen en wat je doel is :)
Reageer
Waar je mee begint is de wekelijkse challenges compleet te maken, dingen permanent op de map kan je altijd op je gemak doen.
Reageer
Dat doe ik ook... Maar net die wekelijkse challenges zijn ook iets uitdagender (zit ook in de naam natuurlijk :+). Het is dan ook eigenlijk meer endgame content.
Op het forum hebben ook al meerdere mensen geklaagd dat ze de seasonal championships te moeilijk vinden... Maar het is gewoon ook eigenlijk niet echt gericht op de beginnende speler maar meer om de veteraan ook nog wat te doen te geven (en het is een manier om alle auto's te verzamelen).

Ik kan me echter ook wel voorstellen dat mensen zich soms wat verloren voelen in de game. Er is zoveel te doen en je wordt nauwelijks gestuurd in wat als volgende te doen. Het is een paradijs voor autoliefhebbers (die van een arcade speelstijl houden), niet echt een traditioneel opgezet spel met een begin en einde.
Reageer
Het is waar dat het een open wereld "simcade" racer is, maar er zit wel degelijk een meer traditioneel gedeelte in, en dat is de lijn die je volgt als je de festival route neemt, dus houd je je enkel daar aan, dan blijf je binnen de reguliere verhaallijn, en werk je de verschillende objectives in de vooraf bepaalde volgorde af.

Persoonlijk vind ik het wel prettig dat dit juist niet hoeft. Gewoon lekker rondrijden, of losse races of challenges doen en nieuwe onderdelen unlocken. Ben ook razend benieuwd naar wat voor aanvullende DLC er nog komt. Ik vermaak me ook nog steeds met de Hot Wheels DLC in Forza Horizon 3... ;)

Je kan trouwens volgens mij ook de moeilijkheidsgraad bij challenges omlaag zetten, dan wordt je doorgaans ook eerder gekoppeld aan andere gemiddelde of beginnende spelers, en is het al wat beter te doen om ze te winnen of in ieder geval hoger te eindigen.
Reageer
Die moeilijkheidsgraad gaat vooral om seasonal championships (altijd above average drivatars) en the trial ( unbeatable drivatars). Die moeilijkheidsgraad kun je niet aanpassen.

Het kan wel helpen om de championships met andere spelers te doen. Dat is wat makkelijker want dan hoeft alleen jouw team meer punten te verzamelen dan het drivatar team. In solo moet jij persoonlijk meer punten verzamelen dan elke individuele drivatar.
Reageer
Ah, die. Nee, inderdaad, die vergat ik even. Tja, dan is het gewoon een kwestie van grinden en spelen tot je beter bent, in de hoop dat je je skills op tijd hebt kunnen bijschaven voordat de nieuwe championships eraan komen... ;)
Reageer
Precies, vandaar dat ik het endgame content noem :)
Reageer
De normale Forza komt ook gewoon hoor, alleen hebben ze de release cycle iets veranderd, waardoor je opeens 2x horizon achter elkaar hebt.
Reageer
Wellicht begin ik oud te worden maar geef mij maar het oude Forza concept, met races en championships.
bedoel je dan forza motorsport?
Reageer
Ah ik zie dat ik niet de enige ben. Ik vind het wel een hele relaxte game op te spelen. Goede sfeer, leuke muziek, niks is verplicht.
Reageer
Dit is ook mijn probleem. Er zit weinig progressie in naar mijn idee. Niet zoals bijvoorbeeld nfs2 destijds. Maar dat is dus blijkbaar het hele idee. Meestal blijft het voor mij lekker rond rijden en proberen mijn favoriete auto's te scoren.
Reageer
Het is een sandbox game, dus je bent vrij om zelf te bepalen wat je gaat doen.
Reageer
Een nieuwe Forza Motorsport zou volgend jaar moeten komen
Reageer
Ik ben ook oud maar hier heb je nog steeds championships en races alleen of met meerdere.

heb alles opengespeeld en sta in de hall of fame.
er is zat te doen.
alle roads krijgen all board omver rijden de barns.
ik verveel me niet in iedergeval
Reageer
Er is inderdaad geen klassiek doel om naartoe te werken, wel zijn er de wekelijkse doelen via de festival playlist.
Het concept van horizon 5 is dan ook meer gericht op "gewoon" plezier hebben en zelf bepalen wat je wilt doen. Ik merk dan zelf ook dat het een game is waar ik geen uren in 1x in kan steken omdat ik niet veel heb om naar toe te werken, wel keer ik vaak terug naar de game om gewoon een paar races te doen of gewoon wat rond te rijden met bepaalde autos.
Reageer
Ik heb precies hetzelfde ervaren met Forza Horizons 4. Het zag er grappig uit, maar het heeft mij eigenlijk nauwelijks tot niet vermaakt. Heb het toch nog zo'n 15 uur gespeeld, maar ik ga 5 niet proberen. Ik houd het liever bij de Sims (i.e. Assetto Corsa etc).

p.s. voordat ik een reactie krijg dat ik mijzelf moet vermaken, dat kan ik prima, ik ben groot flightsim fan. ;) Maar de wereld en chaos van FH is niet aan mij besteed.
Reageer
Time trials! Voeg je bij een club, kies een auto die je leuk vind en pas die aan totdat je de beste tijd van je club zet.
Reageer
Autos verzamelen en leuke models/designs maken is mijn persoonlijk doel in het spel :) Daarnaast is het leuk om te racen met een of meer vrienden! Rest boeit me niet zo erg.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 19 november 2021 11:18]

Reageer
Ik zit dagelijks in de horizon open met wat bekenden, erg gezellig en regelmatig nek-aan-nek. Dat zijn championships van 5 races. Daarnaast speel je alle events een keer door, waarna je in rivals de tijden van friends te lijf kunt gaan. Daarnaast accolades sprokkelen. Zou houd ik het interessant voor nu.
Reageer
Ik heb het spel praktisch uitgespeeld ( elke auto, hall of fame, offline races 100% completed) en heb op dit moment niet echt iets te doen. Online freeroam lijkt me dan wel leuk, maar met de server problemen en alle andere bugs is dat simpelweg geen optie die goed functioneert. Beetje een shitshow van een launch, al helemaal nadat de hotfix een week werd uitgesteld.
Reageer
Heb je volledig gelijk in,had dit zelfs al met de 4 en deze lag vrij snel opzij.

Vanaf je een spel speelt en moet je constant op google zitten voor uitleg, dan is voor mij ergens al iets aan het mislopen. Of zijn de events bugged waar je dan u rot op zoekt waarom nu weer....
zoals clean lap doen, terwijl je een drag moet starte,, truc was juist andersom, race starten direct rewind doen en voila event geslaagd :D

een horizon event doen, maar je hebt er geen meer, dus rijd je die opnieuw, win je dan missie niet geslaagd, truc is was weer dan 2des worden....

moet wel zeggen doordat de 5 om 1 of andere duistere reden beter rijd (controller) start ik deze wel sneller op om was het juist om gewoon wat te "toeren" drifte etc en wat gek doen in het spel :)

al bij al toch zeker vermakelijk spel op het einde :)

ook denk ik logisch dat er meer spelers zijn, met de gamepass, waaronder ik zelf
kende het spel indertijd niet echt en dan om even 100 euro indertijd aan de 4 te geven vond ik iets te veel van het goede...

[Reactie gewijzigd door _Fulgore_ op 22 november 2021 14:07]

Reageer
Misschien is het mijn tv, maar ik had het idee dat Forza 4 er beter uit zag als het gaat om soepel beeldverloop/FPS. Ik speel op de series x. Ik vind trouwens de opbouw van steeds een duurdere en snellere auto kunnen kopen zoals bij A2 racer, need for speed underground veel leuker.
Reageer
Je krijgt in FH5 wel heel snel hele dure/snelle auto's in je garage. Was ook een van de kritiekpunten in de Tweakers review. Bij FH2 moest je nog enigzins "sparen" (ook al ging het daar ook vrij snel) om een dure/snelle wagen te kopen.

Of het Gran Turismo principe. Eerst je license moeten halen voordat je met een bepaalde klasse auto mag rijden. Dat zou ook tof zijn. Bewijs eerst maar dat je een dergelijke wagen beheerst.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 19 november 2021 10:14]

Reageer
Hier zit ergens wel wat in. Tel daarbij op dat je super easy centjes verdient in FH5 en de uitdaging op dat vlak is wel een beetje weg.
Reageer
Zou inderdaad geen kwaad kunnen voor Forza Horizon. De games zijn erg mooi omdat ze heel veel vrijheid geven aan de speler, je kan het spel spelen en auto's krijgen op allerlei manieren. Gewoon racen, driften, rally, dragraces, off-road, minigames, multiplayer, time attack, het maken van paintjobs en tunes, zelfs voor fotografie kun je nog dingen verdienen. Er zijn echt ontzettend veel mogelijkheden en je wordt niet direct geforceerd het op een bepaalde manier te spelen.

Wel merk je dat hierdoor veel spelers de fout maken direct naar de allersnelste auto's stappen, die ze uiteraard helemaal niet onder controle kunnen houden. Hiervoor zou het mooi zijn als ze spelers iets meer limiteren zodat deze iets geleidelijker naar snellere auto's gaan. Zelfs dan vinden sommigen (vaak jonge spelers) het leuk om met de allersnelste auto's te spelen, de vrijheid die forza biedt hierin is gewoon leuk.
Reageer
Is denk ik je tv, want ik ervaar dat niet zo. Al vind ik het verschil tussen FH4 en FH5 op dat vlak zeker niet groot (kan ook niet, want FH4 heeft alsnog een Series X update gekregen). Wel wordt in FH5 in véél grotere mate gebruik gemaakt van motion blur, om een gevoel van snelheid te creëren. Wat mij betreft lukt dat laatste erg goed, maar dat zou je wellicht ook kunnen opvatten als minder mooi/soepel beeld.
Reageer
FH5 ziet er weldegelijk beter uit (let maar op de details van de grond, vegetatie etc.) maar niet heel opvallend t.o.v. FH4. Heb vd week aardig wat getest (FH3,4,5) op een Xbox One S, Xbox One X, Series S en Series X. Ook de One X doet het nog verrassend goed (en mooi) maar helaas 30 FPS. Waar ik dat vroeger prima trok, wil ik in racegames echt niet meer lager dan 60. Misschien dat er nog een hernieuwde Series X komt die wel quality mode 4K/60 doet :)
Reageer
En terecht, wat een enorme gave game is het ook. Dat die uberhaubt niet genomineerd is voor game of the year maar bijvoorbeeld een resident evil wel is echt idioot.
Reageer
Dat zal ermee te maken dat Resident Evil uitgebracht is in Mei 2021 en Forza Horizon pas een kleine 2 weken geleden. Kortom te kort om hem goed te beoordelen. Zal dus een kanshebber zijn voor volgend jaar.
Reageer
FH5 zat wel in het release window om een nominatie te kunnen krijgen. 92/100 met 95 critic reviews zou genoeg moeten zijn om op de lijst te moeten komen.
Reageer
Voor mij is het de beste race game ooit gemaakt :)
Reageer
Ik had initieel mijn kritieken (en nog steeds wel een beetje, perfect is 'ie niet) maar het is toch echt wel weer een bazen game geworden!
Reageer
Het is een super leuk spel, wanneer het goed werkt. Maar voor GOTY mogen ze nog wel even aan de game sleutelen. De patch van deze week heeft het al iets beter gemaakt. Maar met vrienden in convoy rijden gaat nog niet altijd goed & met de nog steeds vaak aanwezige disconnects met de Horizon Life services begint wel wat irritant te worden.

Ook ben ik wel benieuwd hoeveel het nou echt hebben gekocht of spelen via gamepass.
Reageer
Forza Horizon 5 heeft nu ruim tien miljoen spelers verspreid over alle platforms. Daarmee is het de bestverkochte Xbox-game gekeken naar de eerste week na release
Volgens mij is het een aanname dat deze game 10 miljoen keer verkocht is. Want veel spelen toch via gamepass?

Volgens mij staat er in het twitter bericht ook 10 miljoen spelers en niet dat die 10 miljoen keer verkocht is.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 19 november 2021 09:24]

Reageer
Dat is een goed punt. Maar door Xbox Game Pass moet je van gedachtengang wisselen. Een subscription model werkt gewoon anders dan het oude koop model. Films op Netflix zijn ook niet minder relevant dan films die enkel in de bioscoop te zien zijn en waarvoor je een kaartje moet kopen. In feite is een actief abonnement niks anders dan een gekocht spel.

Je hebt wel gelijk wat de tekst betreft. Verkocht is hier eventueel niet aan de orde.
Reageer
Heb je helemaal gelijk in, alleen dan is het beter om dit na een paar maanden te meten. Nu zijn alle mensen er ook in meegenomen die de game 5 minuten proberen omdat ze gamepass hebben. Het is dan beter om na een paar maanden te meten en dan de mensen eruit te filteren die de game 5 minuten hebben gespeeld. De marketing van Microsoft speelt hier goed op in door het heel suggestief neer te zetten.
Reageer
Maar ook dat weet je niet, wellicht dat microsoft de spelers pas rekent die meer dan 1 uur playtime hebben.
Met andere woorden; er is eigenlijk te weinig informatie om conclusies te trekken.
Reageer
Jawel, want Microsoft werkt met de player count die je ingame kan zien. Iedereen die 1 keer met de servers heeft geconnect wordt meegeteld:

Forza Horizon 5 has surpassed a total of 8 million players, as per its in-game Hall of Fame Leaderboards, which catalog every player of the game that has connected to its servers at least once (screencap below). The game launched five days ago on November 9, while it had also been available to Premium Edition owners since November 5. 8 million players in a little over a week is quite the achievement, and it doesn’t look like the game is slowing down just yet.

Bron: https://gamingbolt.com/fo...rpasses-8-million-players
Reageer
Hierbij trek ik mijn woorden in, maar mag imo wel gezegd worden dat die best in het Tweakers artikel mocht staan :P
Reageer
Stoute Microsoft! Inderdaad heeeel suggestief op hun Twitter:

"Thank you to the more than 10M #ForzaHorizon5 fans for the biggest first week in @Xbox history and @XboxGamePass EVER."
Reageer
Maar dat is met alles zo. Als jij een google browser hebt gedownload omdat het ergenst bij zat wordt je ook als gebruiker meegeteld door google.
Reageer
Google meet veel meer dan je denkt. Ze weten echt wel hoe vaak jij Chrome gebruikt en hoe lang.
Reageer
Spelers die via gamepass spelen hebben voor gamepass betaald, en dus ook (indirect) voor de game..
Het is niet alsof gamepass gratis is..
Reageer
Dan klopt alsnog de berichtgeving niet. De game is namelijk niet 10 miljoen keer verkocht. De game is door 10 miljoen mensen opgestart. (Een deel is wel gekocht, in ieder geval 1 miljoen)
Reageer
Ja idd, ik weet niet of je zo snel de link kan leggen met "bestverkochte", maar het feit dat deze game wel met release op Steam stond zou er ook wel voor gezorgd hebben. Het was gewoon een goede roll-out van deze game.
Reageer
Volgens mij is de berichtgeving van Microsoft heel duidelijk. Er zijn 10 miljoen spelers, Microsoft geeft nergens aan dat er 10 miljoen games verkocht zijn.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 19 november 2021 09:35]

Reageer
Plus dat er veel van de "€1 voor 3 maanden" actie gebruik wordt gemaakt op dit moment, inclusief mezelf en veel gamers die ik ken. Zonder deze actie zou het aantal een stuk lager liggen.
Reageer
Heerlijk spel al had ik gisterenavond wel een gevoel van wat nu. 300.000 dingen op m'n map en een garage met meer dan 50 auto's. Spel heeft wel last van een content overload.

Ach ik vermaak mij er vast nog wel even mee, misschien eens een Tweakers convoy joinen.
Reageer
Snap ik, maar laat je daar niet door afleiden. Doe vooral wat je zelf leuk vindt, dan volgt de rest vanzelf. Dat hebben ze wel erg mooi uitgewerkt. Iedereen speelt de game anders.
Reageer
Heb nu rond de 520 auto's, 90% al dan niet meer gebruik je nooit.
Reageer
En toch heb ik een hoop problemen gehad in de eerste week (en nu nog op PC):
- Random crashes in Windows met een memory-error, zowel bij mij als bij vrienden
- Het joinen van een Convoy is eigenaardig om het nog lief te zeggen. "Even" een vriend op dezelfde server joinen is onmogelijk. Beste methode is dan om als Convoy een race te doen en hopen dat je daarna in dezelfde sessie belandt.

Verder vermaak ik me geweldig met de game trouwens!
Reageer
Probeer eens via "run" (Windows + R) bij "services" en "opstarten" even zo veel mogelijk uit te schakelen, ik las bij toeval dat dit kan helpen bij Horizon 5 en heb dat alvorens de game voor het eerst op te starten even gedaan. Met name applicaties met een overlay kunnen een boosdoener zijn, dus in plaats van de frame counter van Nvidia even die van de game zelf gebruiken bijvoorbeeld. De game is bij mij nog nooit gecrashed :)

Maar online is een drama... gisteren lukte het met geen mogelijkheid om met iemand in een convoy te komen tot ik wat ipconfig commando's in mijn command prompt gooide
Reageer
@MauriceDW Ik ben erg benieuwd naar hoe je lokale IP-configuratie verbindingen met de game verstoren en dat de schuld van Microsoft zou zijn?
Reageer
Waarschijnlijk iets met NAT. Probeer ook alleen maar aan te geven dat ik X handeling uitvoerde waarna de game begon te functioneren op de manier zoals het hoort. Of die handeling ook daadwerkelijk het probleem opgelost heeft, geen idee; tot nog toe niet eens een idee wat het probleem was...

Bijzonder dat je hier dan uit haalt dat ik Microsoft de schuld zou geven. Nogmaals; game werkt niet -> probeert het één en ander -> game werkt wel
Reageer
Ah helder. Geen idee of je een fritz!box hebt, maar die filter standaard teredo (tunneled) IPv6 verkeer. Dat is funest voor xbox live. Kan me voorstellen dat andere firewalls vergelijkbare ellende kunnen veroorzaken.
Reageer
Het is ontzettend crash-gevoelig in combinatie met bepaalde programmas...
Maar alle "fixes" die ik heb gezien kunnen net zo goed lezen als kwakzalverij. Allemaal van die "Dit werkte voor mij" posts die meestal vaker gevolg van correlatie zijn dan dat ze causaliteit aanduiden :+

Het heeft daarnaast ook issues met dual shock controllers, die moet je hidden maken en via ds4windows of xinput draaien als je op de xbox app zit, anders denk het dat de controller disconnected is.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 19 november 2021 11:26]

Reageer
Betekend dus wel, als de game crash-gevoelig is met bepaalde programma's, dat het kan helpen om het één en ander uit te schakelen. Vandaar ook mijn reactie; deel enkel even mijn (crash-vrije) ervaring met Horizon 5 i.c.m. uitgeschakelde overlays
Reageer
Edit; - double post -

[Reactie gewijzigd door SkillZ4LollZ V2 op 19 november 2021 15:48]

Reageer
1. Drift handling die afwijkt in vergelijking met FH4
2. Glitch dat je auto uit het niets terug dropte naar 0km/h en jij je skillchain verliest
3. Rare clipping points bij bepaalde assets waar de auto's niet mee om kunnen gaan.
4. Een bug op release night waardoor het spel op de laatste intro missie keer op keer crashde. Uiteindelijk bleek Nahimic services de boosdoener te zijn, 0.0 reactie van Playground omtrent dit probleem en anderhalve week geen hotfix of update
5. Überhaupt het feit dat de eerste hotfix een week werdt delayed, spreekt voor mij boekdelen.

FH5 had DE slechte release van een Forza spel sinds de eerste versie, lijkt alsof er redelijk wat dingen gerushed zijn. Andere bugs heb ik achterwegen gelaten, er zijn er nog veel meer.
Reageer
Ik heb mij destijds onwijs vermaakt met de eerdere Forza Horizon-delen, maar dit keer vind ik dat ze (lees: Playground Games) de plank enorm mis hebben geslagen door 'the easy road' te nemen. Het spel voelt en speelt precies hetzelfde als de vorige delen en voegt, naar mijn mening, geen enkel vernieuwend element toe wat dit spel kan onderscheiden van de andere delen. De races, de showcases, de speelwereld, de Horizon Playlists ....één grote 'been there, done that'. En laat ik over de diverse bugs maar nog niet spreken. |:(

Misschien is het te wijten aan de wereldwijde pandemie die de ontwikkeling van het spel in een (noodzakelijk) andere richting heeft gestuurd. Maar goed, dat is een aanname.

Ik merk dat ik er enorm van baal, want ik keek echt uit naar deel vijf. Echter, het voelt - na twee weken spelen - als een grote teleurstelling. :'(
Reageer
Dit herken ik op zich wel (heel erg). Er had wat mij betreft zeker meer vernieuwing in gemogen. Maar hetgeen er in zit doen ze wel er goed. Als je wat langer speelt kom je er achter dat ze best wat dingen hebben verbeterd (zoals het geluid bijvoorbeeld, daar hebben ze echt stappen gemaakt). Maar er had zeker meer in kunnen zitten.

Wat ik bijvoorbeeld nog steeds mis een goed overzicht van mijn 'garage'. Waarom kan ik daar niet in de game doorheen lopen of zoiets? En dat je je garage (of pakhuis uiteindelijk) zelf kan indelen, als ware je een echte car collector. Dat soort zaken. Dat moet tegenwoordig toch prima kunnen.

In FH3 zat bij het vliegveld een soort 'meeting point', waar je ook de auto's van andere spelers kon bekijken. Dat is sinds FH4 helaas verdwenen.
Reageer
Wat ik bijvoorbeeld nog steeds mis een goed overzicht van mijn 'garage'. Waarom kan ik daar niet in de game doorheen lopen of zoiets? En dat je je garage (of pakhuis uiteindelijk) zelf kan indelen, als ware je een echte car collector. Dat soort zaken. Dat moet tegenwoordig toch prima kunnen.
*Caayn krijgt flashbacks naar TDU1 & 2 :)
In FH3 zat bij het vliegveld een soort 'meeting point', waar je ook de auto's van andere spelers kon bekijken. Dat is sinds FH4 helaas verdwenen.
Was dat niet in FH2 ipv FH3?
Reageer
Nee was FH3, FH2 (en FH) heb ik namelijk nooit gespeeld ;) Ik vond dat meeten echt lachen. Wellicht dat ze dat eruit gehaald hebben vanaf FH4 omdat je vanaf dat moment sowieso al met andere spelers in dezelfde spelwereld/sessie bezig bent.
Reageer
"Een zucht van herkenning".
Vind het helemaal prachtig dit spel!
Voor mij hoeft "vernieuwing om de vernieuwing" dan ook niet zo erg.

Ben het wel eens met je inhoudelijke opmerkingen.
Zou het ook liever wat meer als TDU2 zien qua garages/huizen.

En wat ik na al die versies nog steeds onbegrijpelijk (-jammer) vind is dat er niets veranderd is aan de replay mogelijkheden.
Geen skycams, geen trackside cams... Alleen die standaard dingen.
Zou graag net als bijv. bij Dirt 4 races terug kunnen kijken alsof het een tv-registratie is.

Maar hoe dan ook, blijf het een geweldig spel vinden.
Reageer
Ik heb redelijk hetzelfde. Ik vermaak me er wel mee maar heb ook behoorlijk het been there, done that gevoel.

De FFB is wel echt heel erg verbeterd en dat was met ThrustMaster stuur erg mee vermaakte. Deze week kwam echter mn Fanatec CSL DD binnen en Christ het spel na een minuut of 10. Bekend probleem en helaas ook niet opgelost met de fix (staat bij de release notes ook nog steeds op known issues). Geprobeerd te spelen met een controller maar dat voelt nu ook niet meer goed.
Reageer
Vertel er dan ook even bij dat de game op Game Pass gereleased is, benieuwd wat de cijfers zouden zijn zonder..

Verder een gave game hoor, daar niet van, alleen de bugs zijn irritant, niet kunnen joinen, uit de race gegooid worden, matchmaking duurt heel erg lang..
Reageer
Van bugs heb ik op de Xbox Series S nog geen last gehad gelukkig.

Bekend was dat meer dan 1 miljoen spelers al voor de officiële release het spel speelde. Dat kon alleen als je het spel gekocht had.

Maar onder de streep telt het succes van een game op GamePass voor MS net zo hard mee.
Reageer
Probeer maar eens een online game te starten, gaat proberen mensen te verzamelen en bij het opzetten van het event gooit de game je eruit. Vervolgens Spawn je 6 tot 8km van het event af en mag je daar nog naar toe gaan rijden om het nog een keer te proberen..
Reageer
Vertel er dan ook even bij dat de game op Game Pass gereleased is, benieuwd wat de cijfers zouden zijn zonder..
Ja, de mensen die 120 euro betalen per jaar (en de +2 miljoen mensen die ook nog eens een extra eenmalige 50 euro hebben neergelegd) kunnen we beter aftellen van de mensen die 60 euro eenmalig hebben betaald.
Reageer
Ik schat zo dat minimaal 50% van de game pass afnemers gebruik maakt van de "3 maanden voor 1 euro" actie, en het abonnement daarna opzegt. Die 120 euro per jaar is leuk in theorie, niet in de praktijk.
Reageer
Ben me echt kostelijk aan het vermaken met deze game, ik vind dit ondanks de paar bugs de beste Forza Horizon game ooit.
Reageer
Prachtige en heerlijke game, snap het helemaal dat deze game scoort.
Reageer