Microsoft wijzigt naam van Xbox Game Pass for PC naar PC Game Pass

De Xbox Game Pass for PC heet sinds vrijdag PC Game Pass. Zo wil Microsoft benadrukken dat deze dienst voor pc is. Omdat er Xbox in de naam stond, dachten veel klanten dat het voor consoles was, zegt het bedrijf.

Met de naamswijziging is ook het logo aangepast, meldt het PC Game Pass-twitteraccount. Opvallend detail is dat in dit logo nog wel het Xbox-logo te zien is, voor de tekst PC Game Pass. In onderstaande ludieke video, zegt het bedrijf dat mensen bij het horen van 'Xbox Game Pass' denken aan consoles en daarbij niet begrijpen dat de dienst voor pc is, ondanks de toevoeging van 'for PC'. Daarom heeft het bedrijf de naam van de dienst gewijzigd.

PC Game Pass is een abonnement dat tien euro per maand kost en leden toegang geeft tot een catalogus van ruim honderd games. In het abonnement zitten Microsoft-spellen, maar ook van bijvoorbeeld EA. Deze games kunnen gedownload worden en lokaal op een pc worden gespeeld; het is dus geen streamingabonnement. Het abonnement is ook onderdeel van Xbox Game Pass Ultimate, van 13 euro per maand en ondersteunt wel cloudgaming. Microsoft maakt verder bekend dat Sniper Elite 5, Pigeon Simulator, Trek to Yomi en een onaangekondigde game van Hugecalf Studios bij release naar PC Game Pass zullen komen.

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-12-2021 • 14:47

78 Linkedin

Submitter: Tiny

Reacties (78)

Wijzig sortering
In de video delen ze dat de volgende onaangekondigd games naar de PC Game pass komen:
  • - Redfall
  • - S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of CHernobyl.
  • - Atomic Heart
  • - Slime Rancher 2
  • - A Plague Tale: Requiem
  • - Starfield
  • - Pupperazzi
  • - Replaced
  • - Somerville
  • - Eiyuden Chronicle: Rising
  • - Scorn
Heb de al aangekondigde/beschikbare games er uit gehaald.(Total War: WARHAMMER III, Space Warlord Organ Trading Simulator).

[Reactie gewijzigd door ov3rkill op 10 december 2021 15:53]

Die games waren allemaal al lang aangekondigd.
Klopt. Stalker 2 staat al tijden in de lijst, en je kan alvast pre-loaden.
Direct na deze video kwam er een tweet online met extra Game Pass games. Alsof het zo gescript was ;).

Dat zijn Sniper Elite 5, Pigeon Simulator, Trek to Yomi <3 en nog een onaangekondigde game van Hugecalf Studios.
https://twitter.com/GaTaGED/status/1469121268121178115?s=20
Het wordt steeds leuker had Game Pass Ultimate eigenlijk voornamelijk voor de Xbox, maar er ook voor de PC wordt het steeds meer het geld waard. Ik kijk uit naar Total War: WARHAMMER III.
Ik was oprecht hyped toen ik zag dat je een game noemde waarin je in orgels kan handelen.

Maar helaas :'( O-)

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 11 december 2021 12:01]

Vind dit toch een interessante keuze. Xbox is nu al een lange tijd de naam van het gaming platform, ook op PC. Xbox Game Pass is dus in dat opzicht veel logischer.

Edit: Ik snap inderdaad waar het vandaan komt en de verwarring onder mensen. Microsoft probeert al een tijd de naam Xbox los te trekken van de consoles, maar blijkbaar werkt het niet. Blij dat ze er toch voor kiezen dit op te geven en het onderscheid duidelijker te maken.

[Reactie gewijzigd door Gubbel op 10 december 2021 15:22]

Naja ik snap het wel, voor ons is het logisch omdat we het kennen. Maar ik krijg ook nagenoeg altijd verwarde gezichten als ik het aan iemand die het niet kent probeer uit te leggen dat ik op mijn pc de Xbox game pass gebruik.

Dan moet je altijd gaan uit leggen van ja het is van Xbox maar dat is ook gewoon voor pc.
Er zijn genoeg mensen die maar een klein beetje gamen en die denken dat xbox gewoon puur een console is en verder niks met de pc wereld te maken heeft.
Of wanneer je een game wilt spelen die in de game pass zit maar niet duidelijk is dat het alleen beschikbaar is op consoles.
Ik vind het beter als er onderscheid wordt gemaakt
Dat was altijd al wel vrij duidelijk op hun eigen site. Met onderscheid voor Console PC en Cloud.
De media was er vaak niet duidelijk in. En verwacht niet dat het nu ineens wel gebeurt.
Want genoeg media noemt het nu ook gewoon
Je mag van Microsoft ook wel aannemen dat ze gewoon marktonderzoek hebben gedaan en tot de conclusie zijn gekomen(waarschijnlijk dan) dat de naam Game Pass genoeg herkenning op roept en xbox vervangen door PC waarschijnlijk juist meer mensen aan gaat spreken omdat die verwarring die jij schetst er niet meer is.
Gelukkig zijn Xbox en logische namen al flinke tijd niet meer in één zin genoemd, ik ben al blij dat het niet Xbox Game Pass Series PC X heet ;)

Overigens snap ik het wel, ik denk namelijk dat Xbox voor het overgrote deel van de consumenten gelijk staat aan de console en niet perse aan het platform opzich. Die Xbox game bar etc. gebruiken denk ik niet zo veel mensen, en als ze het gebruiken zullen ze er niet bewust de naam Xbox aan hangen. Voor de aantrekkelijkheid richting de markt snap ik deze naamsverandering heel goed.
Ik vind echt de naam nu wel weer doorgeslagen algemeen aangezien er nu helemaal geen merk meer aan verbonden is.
Vage lange namen geven aan producten is hip. Probeer eens uit te vogelen wat er allemaal gepaard gaat met Kingdom Hearts. Jemig. Heb ik de "Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue" al gespeeld? I dunno.
ik denk namelijk dat Xbox voor het overgrote deel van de consumenten gelijk staat aan de console en niet perse aan het platform opzich.
Sterker nog, zelfs op Tweakers -waar je verwacht dat men wat meer op de hoogte is- zie ik wel eens comments waaruit dat blijkt.

Ik begrijp de Xbox branding die ze wilden toevoegen ook, maar ik zou het geheel zelf gewoon Game Pass noemen, simpel. Gaan ze dit abonnement in de toekomst ook Android Game Pass, macOS Game Pass en iOS Game Pass, Linux Game Pass (en PlayStation Game Pass :P ) noemen? Want het streven van Microsoft is wel om op zoveel mogelijk OS-platforms actief te zijn.
Android Game Pass, macOS Game Pass en iOS Game Pass, Linux Game Pass
Neen, want waar je hier naar verwijst is Xbox Cloud Gaming, en niet Game Pass zelf.
Ik vermoed dat men Xbox associeert met consoles, niet met PC gaming. Dat zal een negatieve impact hebben op de verkoop van deze dienst, dus een naamswijziging.
Ze hadden ook gewoon Xbox Game Pass for PC kunnen doen bv.
Moet je voor de XBOX nog een x een dienst afnemen? ik dacht altijd dat het 1 dienst over beiden platformen heen is. (had stiekem nog het plan een xbox te kopen ooit)
Je hebt 3 soorten.
1. game pass voor de xbox (Xbox Game pass)
2. game pass voor de pc (PC Game pass)
3. game pass voor beide platformen (Xbox game pass ultimate)
Bij Ultimate zit ook meteen Xbox Live Gold in, dus dat is voor Xbox gebruikers over het algemeen voordeliger.
* Note: Xbox Game Pass Ultimate bevat ook Xbox Live Gold en Xbox Cloud Gaming.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 10 december 2021 16:26]

thanks! duidelijk verhaal, 15 euro is wel OK voor ultimate.
Waarom zou ik 12,99 betalen per maand als ik voor hetzelfde geld 4 maanden heb?

Zie Aliexpress:

https://nl.aliexpress.com...4754-acb2-8a0cb7614d9f-26

En ja die codes werken uitstekend :-)

[Reactie gewijzigd door NoNutsNoGlory op 10 december 2021 17:50]

Omdat het soms over codes gaan die gekocht zijn met gestolen creditcards.
Los van het morele, riskeer je dus dat je account bij ms geband wordt en als daar dan andere zaken aan gekoppeld zijn kan dan verlies je die toegang dus ook.
En dit werkt altijd?
Werkt perfect, ik heb het nu ook voor drie jaar
De eerste keer dat je het doet wel. De tweede keer moet je 12,99 betalen. Dus wat altijd werkt (tot nu toe) is dat je de GEHELE periode dat je Gold hebt, met 1 maand ultimate kan omzetten naar de GEHELE periode ultimate.

1 euro = Introductieprijs voor 1 maand ultimate
12,99 = Normale prijs voor 1 maand ultimate
Bedoel je nu dat je na afloop gewoon weer hetzelfde truukje kan doen, alleen dan is het 13 voor 3 jaar om te upgraden?

Ik heb nog een klein jaar te gaan op mijn 3 jaar, dus dat zou wel interessant zijn.
Ja dat bedoel ik :)

Wel even voor zorgen dat je geen actief abonnement meer hebt. Dan (max) drie jaar erbij. Dan Ultimate kopen.
Ik heb dat op meerdere plaatsen zo gelezen en ga dat dus in april uitproberen als de eerste aflevering van dat trukje afloopt ;-).
Ik was heel lang Playstation/Steam-gamer tot ik achter de gamepass deal kwam.

Dit werkt perfect. Je kunt hiermee ook cloud-gamen wat bij mij (met bekabeld internet) perfect werkt!

Ook top dat je op deze manier veel games kunt uitproberen en vervolgens door speelt in de games die je echt pakken.

Sommige games speel ik op pc en de Xbox one x, waarbij de savegames naadloos synchroniseren en je dus gewoon verder kunt spelen op een apparaat naar keuze :)
Het is een beetje stuivertje wisselen of Turkije of Brazilie voordeliger is.

En de 1 euro methode werkt voor zover ik weet alleen als je nog nooit gamepass hebt gehad.
De 1 euro aanbieding heb ik 2 of 3 keer op een account gehad dat al eerder gamepass had, het kan dus wel.
Goed om te weten :) Ik dacht gelezen te hebben dat de upgrade dan 12,99 is in plaats van 1 euro. Nog steeds prima uiteraard.
Leuke truc, maar ik zou dit zelf niet aanraden als je waarde hecht aan je microsoft account. Alternatieve methode is om XBOX gold in Nederland te kopen, en dan maar 50 euro duurder uit te zijn over die drie jaar met de garantie dat Microsoft je account niet afsluit.

[Reactie gewijzigd door mr32 op 10 december 2021 16:22]

Xbox GamePass ultimate heeft beide + streaming + Xbox Live gold.
Je hebt meerdere varianten van Game Pass abonnementen.

Ultimate --> Bevat de dienst voor zowel Xbox Console als PC (+Cloud) met de kanttekening dat de lijst van games die je kunt spelen per platform wel verschilt. Dus sommige games zijn wel beschikbaar voor PC en niet voor Xbox Console en visa versa.
Daarvoor heb je Gamepass Ultimate. Dat biedt je dan een library op zowel PC als Xbox, plus Live Gold (met maandelijkse gratis games), plus de cloud gaming die in het artikel vermeld wordt.
Zie ook : [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie (shameless plug :p).
Vind de xbox dienste altijd verwarrend. Raak altijd door de war welke app ik nu moet hebben om de xbox te streamen naar de pc. Ook dit soort online diensten, altijd uitzoekwerk wat t nu inhoud. Fijn dat ze deze aanpassen. Xbox in de naam denk ik inderdaad meteen aan de console.
Het is niet heel onduidelijk hoor. De dienst voor alle spellen heet alleen Xbox en heeft het xbox logo als icoon. De andere app heet Xbox console-companion, In dit icoontje kan ik een platliggende witte Xbox one herkennen (misschien?). Op je PC/laptop zijn dat toch de enige 2 die je op start. Wellicht als je beide zeer weinig start dat het mogelijk wat onduidelijkheid schept.
Slim, het zorgde regelmatig wel voor wat verwarring inderdaad. :)
Mja. Maar in de volksmond was het toch "Microsoft Game Pass" eigenlijk, het probleem van verwarring was al uit zichzelf opgelost. Het is net alsof het marketing-technisch juist moeilijker moet zijn. Nu gaan mensen denken dat dit iets totaal nieuws is in plaats van een rebrand van iets wat men eigenlijk toch al anders noemde.
Beetje off topic maar je kon toch de gamepass heel goedkoop krijgen als je hem voor 3 jaar kocht. Weet iemand nog of dit kan en hoe dit werkt ?
Dat kan nog altijd. Het heeft overigens niets met 3 jaar te maken, maar met het feit dat je eerst Live Gold (wat veel goedkoper is) kunt nemen, en dat dan laten omzetten in Gamepass Ultimate.
Zie hier voor de details : [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie
Waarom zou je zo'n Xbox of PC Game Pass van 13 euro per maand willen betalen? Als je niet meer betaald hoe zit het dan met al je games? Ik neem aan dat je dan niets meer kan. Nee geef mij maar Steam.
Ben je beter mee af. Ik koop toch alleen maar iets in de aanbieding. En dan blijft het in je Steam bibliotheek staan, zonder per maand te betalen kan je blijven gamen.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 10 december 2021 15:41]

Om dezelfde reden dat je Spotify of Netflix neemt denk ik. Een hele berg games en mocht je een game heel leuk vinden, kan je hem alsnog wel kopen. Ik ben zelf meer van een klein aantal vaste games, dus heb mijn abo niet verlengd. Toch heb ik met gamepass een paar hele leuke games ontdekt, zoals Carrion.
Het kan een stuk voordeliger zijn als je vaak games koopt die je uiteindelijk niks vind. Vind je het achteraf geweldig, dan koop je het alsnog een keer in de aanbieding.
Ik koop alleen games waarvan ik weet dat ik ze leuk vind, anders koop ik ze niet. Ik koop alleen games tot 15 euro maximaal. Had eerste en demo van resident Evil Village (deel acht) gespeeld, is een leuke game, daarom deze in de aanbieding voor 15 euro gekocht. (heb overigens alle delen van Resident Evil) Ik wil altijd games series compleet hebben. Zo ook bijvoorbeeld alle Doom games. Vaak koop ik meestal een game rond de 7 euro. Kijk de reviews, speel demo's, kijk youtube filmpjes hoe de gameplay is, om te kunnen bepalen of het iets is. Heb best veel games in mijn Steam account, iets van 254, dan nog van Ubisoft Connect, Origin, een hoop gratis bij Epic Games. Heb ze niet allemaal gespeeld. maar ze blijven wel van mij, en kan ze altijd nog spelen zonder per maand te betalen. Wil je met zo'n xbox/PC pas hebben dan moet je per maand betalen, wil je dan nog de game eens willen kopen, dan is dat dubbel op. Nee zo'n pas is niets voor mij.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 10 december 2021 18:49]

Ok, eindelijk beseffen ze dat het toch niet bepaald een goed idee was om de naam Xbox ineens los te zien van hun Xbox consoles. Nu moeten ze wel consequent zijn, en ook de namen van de apps gaan aanpassen, want als ik een Gamepass game op PC wil opstarten, is dat nog altijd via de Xbox app. Ook heb je op PC nog de Xbox Game Bar. Wil je via je smartphone cloud gamen via Gamepass, is het ook weer via een Xbox app.
Misschien kunnen ze dan meteen PC Gamepass account management fixen.
Ik heb zoveel issues met Game pass op PC terwijl het perfect op mijn xbox werkt, super frustrerend.
Een reclame waar in je Xbox Game pass de steroids voor je game-pc noemt (of voor al je gaming apparatuur diir bvb streaming) was genoeg geweest. Deze hele Xbox live, gold, gamepass ect… naam veranderingen kan niet goed zijn voor je marketing.

Het volgt wel de slechte benaming van de Xbox consoles op met: 360 E, One X, Series S/X ect..

Xbox als service platform leek dan ook eindelijk een helder pad met Consoles als bij producten. Nu vraag ik me weer hard op af waar ze mee bezig zijn. Het voelt alsof er binnen het bedrijf teveel conflicten zijn over de visie van Xbox.

Ijzersterke generatie neer gezet met de Xbox 360 om vervolgens floppen met de Xbox One release omdat het meer een “home entertainment system” zou zijn dan een game console. Daardoor begon het corrigeren direct na de release.

Comeback met de Series S/X waarvan de X de aller krachtigste console werd genoemd in (ieder geval op papier). Iedereen verheugd en zeker met de aangekondigde Halo game die als USP werd gebruikt in trailers en debuut van Xbox S/X. De hype was nooit groter voor Xbox en dan de teleurstellende trailer van de game in note bene graphics op de krachtigste console ooit. Gevolg officieel en publiekelijke excuses…

Misschien moet er een kleiner team de leiding nemen, misschien moet iemand Xbox bij de ballen grijpen en zeggen dit gaan we doen de komende 6 jaar, misschien moet er meer feedback komen uit de scene….

Laten we hopen dat Xbox/PC Game Pass een meer uitgelijnde toekomst heeft

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 10 december 2021 15:31]