Xbox-game Forza Horizon 5 komt deze lente naar de PlayStation 5

Forza Horizon 5 komt deze lente uit voor de PlayStation 5. Dat bevestigde ontwikkelaar Playground Games op donderdag. Tot op heden kwamen Forza-games alleen uit voor Xbox-consoles en de pc. Een concrete releasedatum is nog niet bekend.

Ontwikkelaar Playground Games bevestigt dat de PS5-versie van Forza Horizon 5 dezelfde content zal bevatten als de Xbox- en pc-versies. Het bedrijf bevestigt daarnaast dat het spel crossplay tussen alle platforms krijgt. De racegame is inmiddels al toegevoegd aan de PlayStation Store, hoewel daar nog geen prijs of releasedatum wordt vermeld.

De port wordt ontwikkeld door Panic Button in samenwerking met Forza-makers Playground Games en Turn 10 Studios. Panic Button staat vooral bekend om zijn ports van bestaande games. Het was onder andere verantwoordelijk voor de Switch-versies van games als DOOM, DOOM: Eternal en Apex Legends, naast de PS5- en Xbox Series-versies van Jedi: Fallen Order.

Verder melden de makers dat Forza Horizon 5 binnenkort een nieuwe Horizon Realms-update krijgt. “Realms geven spelers de kans om een samengestelde collectie van een aantal van de favoriete, eerder uitgebrachte Evolving Worlds van de community te verkennen, samen met een aantal andere verrassingen", schrijft de ontwikkelaar.

Forza Horizon 5 verscheen in 2021 voor Xbox-consoles en Windows-pc's. Het openwereldspel speelt zich af in Mexico. Tweakers publiceerde eerder een review van het racespel en gaf het een Excellent-award. Het is niet de eerste voormalige Xbox-exclusive die naar de PlayStation 5 komt. Microsoft maakte vorig jaar bekend dat het meer van zijn titels naar andere platforms gaat brengen, waaronder spellen als Sea of Thieves en Hi-Fi Rush. Ook Indiana Jones and the Great Circle komt op termijn naar de PS5.

Forza Horizon 5 voor PS5

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

30-01-2025 • 20:04

151

Submitter: Raem

Lees meer

Reacties (151)

Sorteer op:

Weergave:

Ik hoop dat Gran Turismo ooit misschien naar xbox / PC komt 🤔
Sony Mobile.. klinkt niet hoopgevend
Alles wat in die leak zit is uitgekomen tot nu toe (behalve demons souls)
Maar de studio Sony Mobile maakt games voor de PC?
Dat is van toen ze nog onder Sony Mobile publishten op pc idd.
SONY zal wel weer niet meedoen verwacht ik.
Hoezo? Er zijn ontzettend veel Sony AAA titels naar pc geport...
Letterlijk vandaag is spider-man 2 uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door lucade2210 op 30 januari 2025 21:48]

en naar XBOX, Nintendo?
Er gaan geruchten dat Microsoft werkt aan een 'Xbox UI' voor Windows (o.a. voor ROG Ally, Legion GO) en dat de nieuwe Xbox waarschijnlijk Windows 11 zal draaien ( een handheld en console) met een Xbox UI, waardoor je dus ook Steam, Epic Store, GOG Games kan gaan draaien en zelf de baas bent over welke settings je kiest om een game te spelen.
Ja, maar dankzij de Xbox UI moet het een console-ervaring bieden. Daarnaast zou er dan ook ruimte zijn voor apparaten van third parties. Een PS5 en Xbox zijn toch ook computers?

Ik zou het een geniale strategie vinden.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 31 januari 2025 13:16]

Dan zou je op het Xbox platform in de toekomst dus ook alle pc-games kunnen draaien, inclusief alles wat Sony voor de pc heeft uitgebracht. Dat betekent ook dat de Xbox hardware dan wel mee moet met snelle GPU's e.d.: de terugkeer van de oude HTPC :P
Hey jij bent degene die heel hard 'nee' roept. Je mag zelf uitleggen waarom ;)
Ik zie nog steeds geen beweging van SONY naar andere consoles, dus nog geen reden om Ja te roepen ;-)
Dan heb je volgens mij niet helemaal door hoe het werkt. Het is vrij logisch allemaal.

Games komen niet naar Nintendo, omdat Nintendo zelf hun markt in de hand wil houden en hun console helemaal niet geschikt is voor grote titels. Alleen mega intensieve ports die goed verkopen, zijn het waard. En hier ligt de bal uiteindelijk volledig bij Nintendo, niet Sony.

Wat Xbox betreft, is Microsoft zelf al aan het laten zien dat ze hun console niet meer serieus nemen. De brand is omgedoopt tot 'Microsoft Gaming', ipv 'Xbox Gaming'. Alles wordt verplaatst naar Xbox Game pass of een streaming platform. Een van hun consoles is al praktisch enkel een streaming apparaat. En eigen propere exclusives ontwikkelen voor Xbox, ho maar.

Dus not sure wat je probeert te insinueren, maar het probleem ligt toch echt bij MS en Nintendo zelf. Sony is ondertussen gewoon heerlijk games aan het porten naar een platform wat zichzelf wel serieus neemt en dat is PC+Steam.
Het is niet dat Microsoft "meedoet" hoor. Dit is pure noodzaak omdat ze gewoon gigantisch veel mislopen vanwege de lagere install base van de Xbox consoles.
Nonsense.

Nadat ze Bethesda en Activision Blizzard hebben gekocht hebben ze door dat ze veel meer geld kunnen verdienen.

Sony zal nog dit jaar volgen met titels voor de Switch. Lego Horizons was de eerste. En Sony heeft met MLB ook al een Xbox game. Meer gaan er volgen.

Hollywood heeft ooit 1x de markt kleiner gemaakt met BluRay en HD DVD en dat is hard afgestraft. Streaming diensten komen er ook al rap op terug.

Moderne AAA games zijn te duur om je te beperken tot 25 miljoen sales als het er 50 miljoen kunnen zijn.
De MLB game is multiplatform gegaan omdat MLB dat wilde. Anders zouden ze de licentie intrekken, is geen keuze geweest van Sony.

De Lego Horizon game op de Switch is ongewijfeld ook een eis geweest van Lego. Zij hebben Sony benaderd voor de game.

Death Stranding IP is ook overgedragen van Sony naar Kojima waarna het vervolgens uitkwam op Xbox.

Andere first party games van Sony verwacht ik niet snel op Xbox of Switch.

[Reactie gewijzigd door Raem op 30 januari 2025 21:36]

Ik spreek je volgend jaar!
Ja, dat ken ik van jou. :D
Maar goed, ik spreek jullie volgend jaar wel weer te beginnen in Maart als Xbox bezitters ook met FFVII Remake aan de slag kunnen die zogenaamd ook exclusief is.
:+
https://gathering.tweaker...message/64310412#64310412
1. Bethesda en Activision hebben ook geld gekost en voorheen kwamen die games multiplatform. Om die games exclusief te maken voor Xbox mis je de facto een gigantische afzet markt
2. Het Xbox merk is niet sterk genoeg om mensen een Xbox te laten kopen voor Bethesda/Activision games.
3. Microsoft staat onder toezicht van Europese en Amerikaanse markt autoriteiten, waarmee ze afspraken hebben gedaan, zodanig dat ze Xbox versies van hun grote games niet kunnen promoten t.o.v. andere consoles.
Nee geen nonsense! De install base van de Xbox is te klein om enkel daar de spellen uit te brengen. Game pass en multiplatform zijn de enige manieren voor Microsoft om toch nog winst te maken op game gebied.
Je vergeet even dat Microsoft ook vele miljarden verdiend met het OS waar op gegamed wordt. En dat ze ook games verkopen vanuit hun gewone store, die goed is voor een kleine 600 miljoen verkopen per jaar. Microsoft zwemt in het geld. Ter vergelijking Microsoft heeft een meer dan 10 keer zo hoge operationele winst als Sony. Microsoft moet niets. Xbox consoles en het xbox platform zijn juist zo klein omdat Microsoft de fysieke hardware voor gaming los heeft gelaten en zich focust op het inkopen op de gehele gaming markt zodat ze daar een zo groot mogelijk aandeel in krijgen. Het maakt voor Microsoft niet meer uit waarop je gamed, zolang Microsoft er maar zoveel mogelijk aan verdiend. En dat legt ze geen wind eieren. Daar waar Sony weinig tot geen groei laat zien in de gaming markt. Groeit de omzet van Microsofts gaming tak met 50%. En wanneer dat aandeel groot genoeg is, game je straks met je Playstation op een Xbox platform.

Microsoft koopt gewoon alles op, waar Sony geld aan verdiend. Zodat voor iedere euro die Sony verdiend er een x aantal cent naar Microsoft gaat.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 31 januari 2025 08:59]

Dat MS een hogere omzet heeft dan Sony is nauwelijks relevant. De Xbox divisie moet uiteindelijk gewoon zelf de broek ophouden. Onvoldoende winst, en het is gewoon Xit Xbox.

Het is natuurlijk niet zo vreemd dat de omzet van de xbox divisie is gegroeid groeit. Ze hebben er tenslotte tientallen miljarden tegenaan gegooid om omzet in te kopen.

Als je even zoekt, dan vind je snel dat natuurlijk vanaf 2020 de revenues van Xbox flink stijgen, in 2020 heeft MS bethesda overgenomen, en in 2023 Blizzard. Na 2023 zijn hun revenues uit gaming niet meer gegroeid, en volgen het algemene patroon van de gaming industrie (afvlakking / lichte daling). MS heeft dus geen automome groei weten te realiseren.
Dat is toch precies wat ik zeg? Afgezien van de nonsense over exit Xbox. Ze kopen gewoon alles op tot Sony niet meer om ze heen kan, en wel moet meewerken. Microsoft wil niet van Sony winnen, ze willen hun platform op alle game consoles faciliteren. En dat gaan ze bereiken door alle belangrijke IP's op te kopen, zodat er straks twee keuzes over blijven. Samenwerken of een groot deel van je omzet verliezen.
Ik ben het niet oneens met je stellingen, maar verhogen van omzet door overnames vind ik niet echt indrukwekkend. Zéker omdat ze geen autonome groei laten zien.

PlayStation lijkt er ook niet echt last van te hebben. Ze hebben altijd al een sterke positie gehad door de exclusives, en daar kan MS niets aan veranderen.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 31 januari 2025 14:19]

Ze hebben de hele pc gaming wereld waar het xbox merk op verkoopt en hebben de ps5 niet perse nodig.
Pc VS alle consoles is 43 VS 57% Maar in die laatste zit ook de switch en de xbox naast de ps5.
https://www.visualcapital...sole-gaming-market-share/

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 30 januari 2025 22:15]

Ehm, Microsoft was in december de uitgever die het meest verdiende met meer dan 500 miljoen.

https://www.videogameschr...-in-the-world-last-month/

Hardware loopt inderdaad achteruit en dat hadden ze natuurlijk graag anders gezien. Ze hebben zelf ook wel ingezien dat ze het daar niet gaan winnen van Sony. Vandaar ook de (gedwongen) verandering van strategie door games op meerdere platform uit te geven en ervoor te zorgen dat je game pass straks overal op kan gebruiken.
Die kant gaat het sowieso op en ik denk dat Sony dan misschien nog wel last kan krijgen van concurrentie op zijn eigen platform.
Gran Turismo moet dan ineens concurreren met Forza bijvoorbeeld op PlayStation, terwijl je Forza vervolgens ook nog eens overal kan spelen.
Ehm, Microsoft was in december de uitgever die het meest verdiende met meer dan 500 miljoen.
Dat is inderdaad het geval, maar dat zegt helemaal niets over de kosten. Het maken van alleen CoD kost al meer dan die 500 miljoen. Hiermee probeer ik niet te beweren dat ze verlies hebben gemaakt maar wel dat er in die 500 miljoen een belangrijke zijde van dezelfde medaille mist.
Dat is inderdaad het geval, maar dat zegt helemaal niets over de kosten. Het maken van alleen CoD kost al meer dan die 500 miljoen.
Ze (Activision) maken al jaren dikke vette winst op CoD anders zouden ze het niet zo lang doen, dus dat is een beetje een raar argument.
Daarbij zet je het maken van 1 game tegenover de inkomsten in 1 maand. Ze verdienen dus al 6 miljard per jaar als uitgever alleen al.
Nee, want winst is altijd netto, dus als er nog een bedrag af had gemoeten, dan had het winstbedrag anders geweest.

Alle cijfers van zowel Microsoft als de Xbox divisie staan, ondanks de enorme aankopen, volledig in het groen:

https://www.statista.com/...-software-revenue-global/
https://www.gurufocus.com...3A%2037.61%25%20(As,2024)
https://www.macrotrends.n...MSFT/microsoft/net-income

Als je de resultaten van alle tabs in de onderste link bij elkaar optelt, kom je uit op een aanzienlijk bedrag.

Wat ook heeft geholpen is dat ze bij de overname van Activision Blizzard meteen geld terug begonnen te verdienen, omdat AB ook King als divisie heeft, en King is héél groot in mobile gaming, dus daar zijn sinds de overname letterlijk dagelijks inkomsten uit gekomen.
Heeft dat niet te maken met achterlijk grote aankopen? Want op PC doen de games het best goed volgens mij. De console is zo goed als waardeloos (en ja ik heb een series X), want je kan alles toch al op de PC spelen en nu/binnenkort dus ook op de PS5.
Wat blijkt, wanneer je flink gaat investeren, dan duurt het even voordat je de vruchten er van plukt.

Denk dat Microsoft nog wel even nodig heeft voordat ze echt winst maken op deze investeringen.
Hebben ze toch helemaal aan zichzelf te danken? Ooit was Xbox zo'n sterk merk...
Als jarenlange Xbox gebruiker ben ik eigenlijk behoorlijk teleurgesteld in Microsoft.
Vast niet, en dat is precies het probleem van dit soort merken (inclusief Playstation en Nintendo).
Het is geen noodzaak, het is een verandering van strategie. Ingezet door Phil Spencer en Nadella.
Moah, ze hebben anders al aardig wat games naar PC gebracht. GT7 zou op zich wel logisch zijn omdat deze ook VR ondersteund en hun headset ook sinds kort op de PC gebruikt kan worden.
weer? Dit is toch een wederzijds probleem.
Klopt, die hebben een groot markt aandeel te pakken deze generatie en zien geen meerwaarde om hun console minder aantrekkelijk te maken door hun exclusieve games op de Xbox te lanceren. Ze zien de PC niet als concurrentie voor hun console, dus de meeste PS games komen wel op de PC uit.
Ik ook!

Het is voor mij de enige reden om ooit nog een PS te kopen. Andere PS only games die ik leuk vind zoals Tekken zijn er al voor de pc. Alleen Gran Turismo niet.

Als de cross play ook goed werkt zodat ik met mijn vrienden die een PS gebruiken kan spelen zou dit voor mij wel heel gaaf zijn.
Tekken isgewoon ook op de Xbox hoor en niet alleen op Playstation en PC
Mooie ontwikkeling dat exclusives na een wat langere tijd ook op concurrerende consoles speelbaar worden.
Ben ik het helemaal mee eens. Nu nog Sony’s exclusives zoals Ghost of Tsushima naar Xbox, al zullen we daar nog lang op kunnen wachten denk ik…
Gaat niet gebeuren zolang Xbox stug blijft vasthouden aan de verplichte ondersteuning voor de Xbox Series S.
Want? Buldurs gate 3 xss kon niet naar de xss want hardware te traag.... krijgen ze uitzondering van MSFT en wat blijkt het kan toch wel. Want split screen komt naar de xss... er zijn een handje vol devs die lopen de mekkeren. Maar als je kijkt naar Indiana Jones dan zie je dat je prima mooie games kan porten naar xss. Je moet alleen net zoals vroeger wel even je best doen. En dat zijn de meeste niet meer gewent vandaag de dag.
Het probleem met Baldur's Gate 3 op XSS was specifiek splitscreen in combinatie met het feit dat BG3 door diens aard een behoorlijk geheugenintensieve game is (en daar heeft de XSS maar 10GB totaal van ten opzichte van de 16GB die de XSX heeft).

Vanuit Larian is ook gezegd dat het werkend proberen (en vanaf patch 8 ook succesvoll) te krijgen van splitscreen op XSS heeft geleid tot prestatieverbeteringen van alle versies van BG3
dus optimalisatie was een issue niet de hardware... dat is het hele probleem waar mensen al jaren voor waarschuwen. niet betere hardware tegenaan gooien maar beter optimaliseren:P en nu gaat AI het oplossen met MFG en dat soort troep:P
Ik denk overigens ook eerder dat de uitzondering vanuit Microsoft kwam in plaats van Larian, en eerder dat MS niet wilde dat zo'n goed ontvangen game nog meer maanden, zo niet jaren, niet op Xbox was.
Klopt het kwam ook vanuit microsoft. Maar ze zeggen het kan niet lukt niet xss hardware is de slecht en zou gescheiden moeten worden van XSX.(niet alleen Larian maar genoeg andere devs/uitgevers) en uiteindelijk lukt het wel als ze er moeite voor doen. Iets wat vroeger vrij normaal was. Maar vandaag de dag niet.
Even los van of het achteraf gezien een slimme keuze was twee modellen uit te brengen die qua specs sterk uit elkaar lopen: De 1 is duidelijk bedoeld om op lagere resolutie te spelen dan de ander, maar had wel de belofte dat alle games en features voor beide consoles zouden uitkomen. Terugkomen op die belofte lijkt me erg kwalijk.
De incentive voor Sony is natuurlijk veel kleiner dan voor Microsoft. De PS5 is bijna 3x zoveel verkocht als de Series X en Series S bij elkaar en verkoopt de afgelopen maanden zelfs tot 5x zoveel als beide XBOX platformen. Ik vind het logisch dat Sony bepaalde titels naar PC port en kijkend naar de audience snap ik het zeker ook voor bepaalde titels naar Nintendo, voor het porten van games naar XBOX zie ik gewoon niet direct een heel winstgevende use case eerlijk gezegd. Dan ga je extra ontwikkelkosten maken (zeker met de Series S in gedachten) en een gedeelte van je eigen user base frustreren om een klein beetje extra markt erbij te krijgen.
Waarom gelijk frustreren? Zijn console spelers echt zo zielig dat ze gefrustreerd raken als een spel niet exclusief voor hun geliefde platform uitkomt? Ik kan als bv ex xbox gebruiker en huidig switch/pc gebruiker alleen maar toejuichen. Als mario bv naar playstation zou komen zou ik dat geweldig vinden en niet gefrustreerd.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 1 februari 2025 07:52]

Ga de XBOX sites er nu maar eens op nalezen, precies hetzelfde zou gebeuren met een deel van de Playstation user base.
Daarom zeg ik ook console spelers en niet perse xbox of ps spelers.
Death Stranding hebben we al
Dat is geen Sony game. De rechten van het spel zijn in handen van Hideo Kojima.
En toch speciaal om Sony te zien verschijnen op de xbox
Sony is alleen de uitgever van die game op de PlayStation.

Op alle andere platforms is de Italiaanse publisher 505 Games de uitgever, en heeft Sony er niets mee van doen.

De reden was dat de deal tussen Kojima en Sony 5 jaar geldig was. In november 2024 liep die periode af, en heeft Kojima de rechten weer in handen gekregen. Hij sloot een deal met 505 Games en heeft de game nog dezelfde dag uitgebracht voor de PC.

Zie ook dit nieuwsbericht op IGN van destijds.
dan is er toch geen selling point, ik snap het niet maar je koopt een console voor bepaalde games.
Man man,

Eenige is om het bijvoorbeeld 3-4 jaar laten nog eens uit te brengen op de console van de ander.
Anders heb je niks aan consoles..
Jazeker, maar momenteel is het wel wat eenrichtingsverkeer van Microsoft richting Sony.
Kleine correctie: van xbox richting sony ;)
(Er zijn de laatste jaren aardig wat sony exclusives relatief snel naar pc gekomen (of staan in de planning), alleen nog niet naar xbox)
Heel fijn! Na Indiana Jones The Great Circle, nu Forza Horizon 5 ook naar de Sony PlayStation 5. Nu nog Flight Simulator 2024 en het feest is compleet.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 30 januari 2025 20:43]

En Halo: MCC zal nu misschien wel ook aanstaande zijn.
Halo MCC en Gears of War komen ook gegarandeerd dit jaar.
Wat zou het tof zijn als de PS games dan ook naar xbox komen. God of war bijvoorbeeld. Kom maar door Sony.
Sony heeft niks te winnen met verkopen op XBOX, Sony is by far de grootste van die twee. Dus dan moeten ze concurreren met MS op een platform wat al erg beperkt is qua markt. Economisch gezien, niet handig.

Maar voor MS, die vooral hun services (XBOX GamePass) wil verkopen is dit erg handig.
Sony zal deze weg ook (moeten) inslaan. Ze beseffen ongetwijfeld ook alsmaar meer dat hun platform alleen niet winstgevend genoeg meer is. Ze brengen alles al naar PC, wat al een eerste stap is.
Fantastisch nieuws voor PlayStation bezitters! Dit is zonder twijfel één van de beste arcade racers, die zijn er niet meer zoveel, maar toch is dit erg vet! Veel plezier alvast :)
The last of us, uncharted, days gone ook naar xbox graag 😏
Wat misschien nog het meest verbazende aan dit is, we zijn op het punt aangekomen dat Microsoft stilaan zou beginnen aankondigen dat Forza Horizon 5 niet meer verkocht zou gaan worden (vanwege licenties, etc.). Dit kan dus ook indiceren dat FH5 veel langer beschikbaar blijft dan alle voorgaande titels.

Forza Horizon 5 kreeg deze week overigens ook wat de meeste zien als de laatste grote update, oudere Series gaan zich nu iedere maand beginnen te herhalen, dus er lijkt geen nieuwe content meer te komen en we staan waarschijnlijk aan de vooravond van Forza Horizon 6.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 30 januari 2025 21:15]

Goede zet. Zal goed verkopen. Top game! Forza Motorsport heb ik mijn twijfels bij vanwege GT7 dus goed dat Horizon als eerste is gekozen.
Geniale set van Xbox en blij voor alle Playstation spelers zon game mist op Playstation
Tof! Toegankelijk voor meer gamers lijkt me alleen maar goed. Benieuwd of het later ook naar de Switch 2 komt. Wel jammer dat oudere games in de serie niet meer beschikbaar zijn en daardoor niet meer naar een nieuw platform komen, persoonlijk meer plezier gehad met Forza Horizon 4. Wellicht sprak mij de locatie meer aan, maar Forza Horizon 5 is qua gameplay ook een beetje van hetzelfde en daarom wellicht een beetje Forza Horizon moe. Alsnog wel een van de leukste race games die ik de laatste jaren gespeeld heb. Mooie grote omgevingen, vermakelijke gameplay en vind het ook wel fijn hoe makkelijk je nieuwe auto's vrij speelt. Het tegenovergestelde van een grindfest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.