PS5-versie van Forza Horizon 5 vereist Microsoft-account

Gamers die de PS5-versie van Forza Horizon 5 op hun spelconsole willen spelen, moeten zich verplicht aanmelden met een Microsoft-account. Dat blijkt uit een ondersteuningspagina van de ontwikkelaar. Daarnaast zijn ze verplicht om dit account te koppelen aan hun PSN-account.

Volgens de website van Forza Horizon 5 wordt gamers bij de eerste keer opstarten gevraagd om in te loggen met een Microsoft-account. Daarna moeten ze dit account ook linken met hun PlayStation Network-account, waardoor er een koppeling ontstaat tussen het Microsoft-account en het PSN-account. Deze koppeling geldt per game en is volgens de ontwikkelaar ook permanent. Het is mogelijk om het Microsoft-account los te koppelen van het PSN-account, maar nadien kan enkel hetzelfde oorspronkelijke Microsoft-account gekoppeld worden aan het oorspronkelijke PSN-account. De ontwikkelaar meldt verder dat de vooruitgang die geboekt is op de PS5-versie van het spel niet overdraagbaar is naar de overige platformen. Crossplay wordt dan weer wel ondersteund.

Forza Horizon 5 is vanaf 29 april beschikbaar voor de PlayStation 5-consoles. Tot nu toe was het spel alleen beschikbaar voor de Xbox en pc. De PS5-port wordt gemaakt door Panic Button, dat eerder werkte aan Switch-versies van onder meer DOOM en Apex Legends. Panic Button zit ook achter de PS5- en Xbox Series X/S-versies van Jedi: Fallen Order. De studio werkt voor de Forza Horizon 5-port samen met Playground Games en Turn 10 Studios.

Door Jay Stout

Redacteur

10-03-2025 • 10:28

104

Lees meer

Reacties (104)

104
102
33
0
0
56
Wijzig sortering
Ik snap de kritiek, maar ik snap niet dat men zo ver kan gaan om een game links te laten liggen bij een account vereiste. Een Microsoft account is letterlijk binnen enkele minuten opgezet. Desnoods maak je een dummy account die je alleen gebruikt voor games.
Dat heb ik een keer gedaan bij een spel op Steam, dummy spelaccount maken, linken, en lekker gamen. Daarna een tijd niks mee gedaan maar toen ik weer wilde spelen moest ik opnieuw inloggen.

Toen zat ik met de gebakken peren want ik kon mijn gelinkte account niet gebruiken voor het terughalen van de accountgegevens.

Dus nee op basis van mijn ervaring snap ik heel goed dat mensen geen zin hebben om 3 losse accounts aan te maken om 1 spel te spelen. Is ook niet nodig, gaat puur om het padden van userbases.
En wat was het probleem dan precies? Wachtwoord vergeten? Niet bestaand e-mailadres opgegeven?

Genoeg gratis anonieme e-mail providers (ik raad die van DuckDuckGo aan) en gewoon de credentials in je password manager zetten. Die van mij zit knalvol dummy accounts.
FH5 is een multiplayer game dus daarvoor heb je een psn account nodig. De game is van MS, met crossplay, dus daarvoor zal ook een account nodig zijn omdat de game met het xbox netwerk communiceert. Je derde account kan ik niet plaatsen.

Daarnaast is je eigen use case weinig gangbaar, de meeste steam gebruikers zullen games kopen waardoor je altijd een account zult bewaren zodat je op een later tijdstip of op andere machine kan installeren.
Tja als je je login gegevens dan niet goed bewaard kom je dit vanzelf tegen…
Dus jij hebt verder geen enkele account op het internet? Wat een onzin voorbeeld, ik heb ruim 5000 entries in mijn wachtwoord manager staan, een meer of minder maakt geen ruk uit.
Je bevestigt de reactie met je feiten, terwijl je het tegenovergestelde wilt zeggen.

A.k.a. Het maakt wel een ruk uit. Alleen niet voor jou.
Eh nee, ik bevestig helemaal niets. Maar dan speel je gewoon lekker geen Forza op een Playstation, geen probleem toch? Het is overigens meer dan logisch naar mijn mening dat een live service game als Forza een account van de ontwikkelaar vereist, ze hebben geen toegang tot het Playstation Plus ecosysteem en kunnen niets met een Playstation account en laat ze nou net heel veel met die account doen. Het enige dat ik Microsoft in deze kwalijk neem is het ontbreken van cross-progression.
Waarom vereisen ze perse een microsoft account wat is de meerwaarde?

En er zijn zat third party ontwikkelaars die niet van Sony zijn en toch speelbaar zijn op PS die geen eigen account verwachten?
De hele game draait op de Microsoft Cloud, die accounts zitten diep verweven in dat ecosysteem en dat zal geheid een vereiste zijn om de game te kunnen spelen. Sony geeft Microsoft geen toegang tot hun systemen en dus zullen veel dingen niet mogelijk zijn zonder een Microsoft account. Vergeet niet dat Forza Horizon ontwikkelt was met de gedachte nooit naar de Playstation te komen. De game (en andere Microsoft titels) heeft overigens altijd al een Microsoft account nodig gehad, dus ik snap überhaupt niet waarom mensen hier verbaasd over zijn.
Net als ms live of hoe dat ook al weer heette. Die games zijn ook allemaal verloren.
Dat wilde ik juist zeggen! Wat een ellende was het toen om GTA4 uberhaupt werkend te krijgen... DVD laten draaien, install, install, install - update, update, install, account aanmaken, update, install, login, vloeken, nog-een-keer-inloggen, update, opnieuw proberen, update...

En na dat alles wilde ik een paar jaar geleden een poging doen om het spel eindelijk uit te spelen op de nieuwe gaming laptop - schijnt niet mogelijk te zijn ivm. het ingetrokken Games For Windows Live account van Microsoft. Voor een spel dat ik fysiek op DVD gekocht heb!
Yar har fiddle tee dee

Uiteindelijk zie je dat de piraten altijd een betere service krijgen dan de betalende klanten 8)7

[Reactie gewijzigd door Die_ene_gast op 11 maart 2025 10:19]

De enige manier om mogelijk effectief te laten merken dat je het er niet mee eens bent.

Stem met je geld.

Het is niet alsof de aarde nu ineens stopt met draaien als je het spel niet hebt.

[Reactie gewijzigd door Hatseflats op 10 maart 2025 11:08]

Precies, koop nooit meer enig Android apparaat. Want deze kun alleen nog gebruiken als onderzetten als je niet het verplichte account aanmaakt. Geen enkele optie om een apparaat waar je misschien een paar honderd euro voor hebt betaald gewoon anoniem te kunnen gebruiken.
Niet waar? De laatste paar keer dat ik een factory reset heb uitgevoerd op een Android toestel kon ik gewoon door de initiële stappen gaan zonder ooit te moeten aanloggen met een Google account. Apps downloaden kan perfect van alternatieve Play Stores.
Ik heb vorige jaar een tablet voor mijn zoontje gekocht.(€ 179,-) Deze kon ik niet werkende krijgen tot ik voor hem een account had aangemaakt. Was geen omzeilen aan.

Met als grootste frustratie de voorwaarden die daar aan hingen. Was iets in de strekking als "Google houdt het recht om allerlei gebruiksdata van uw kind te vergaren. Wij zullen tot zijn 18 jaar dit niet gebruiken voor reclame doeleinden."

In andere woorden: "Wij slaan alle data op. Maken een uitgebreid profiel aan van het kind en zodra hij 18 is, gaan we helemaal los en kunnen wij hem volledig kunnen onderwerpen aan onze actieve en subjectieve reclamestrategie"

Dus je betaalt eerst een bedrag om daarna nog eens de ziel van je kind aan de duivel te moeten verkopen.

Als men echt geen opgedwongen accounts wil, dan had Google niet het marktaandeel wat ze nu hebben.
Volgende keer kijken of je er niet een ander android systeem o.i.d. op kan flashen in de fora op internet voordat je het koopt.

Je hebt, dacht ik, google-loze android versies.

En waarom niet handelen zoals die bedrijven zelf? Je kan je eigen kind ook laten wennen aan een linux variant erop.

Uiteindelijk klikt men een icoontje aan op het scherm.

[Reactie gewijzigd door Hatseflats op 10 maart 2025 16:30]

Serieus, ik moet op een apparaat van €179,- eerst de software gaan flashen. Ik heb een gezin, ik heb helemaal de tijd niet meer om uit te gaan zoeken hoe zoiets zit. En als er dan wat mee is dan heb je vast geen garantie meer. Ik vind het gewoon absurd.
Misschien de reviews bekijken en aan en afvinken wat je wel en niet wil qua tablet.
En dan zit je met een kind welke niet een potje Brawlstars kan doen met een vriendje omdat je als ouder een yokohama tablet hebt gekocht met nichemarkt software.
Ja, dat is het ook, maar het is niet anders.
Ik begrijp dan weer niet dat je zo'n spel wel zou kopen, wanneer zo iets als dit jou niet bevalt.
Heb je er geen problemen mee, prima.

Heb je dat wel en je koopt het alsnog dan is dit hetzelfde als je ziel verkopen in mijn ogen. Een teken van zwakte. Ergens aan toegeven waar je op tegen bent, omdat je het niet kan weerstaan? Het is niet dat je het nodig hebt.

Voor jezelf opkomen is niets mis mee!
En ik denk als je het echt zo graag wilt spelen (maar dan denk ik nog steeds, doe normaal zeg) dat je dit dan moet doen op een manier waarop je TOCH je zin krijgt (en de uitgever vooral een dikke vinger, en niet je duim).
Vul zelf maar in. :Y)

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 10 maart 2025 11:48]

Account hier account daar. Steam, Origin, Ubi, PSN, Blizard, Epic, Nintendo Microsoft.

Ben een beetje klaar mee. Heb nu een PS5 en ben eigenlijk van gamePC afgestapt om lekker casual te gamen. als ik dan tig accounts nodig heb om ook nog op de PS5 te kunnen spelen is voor mij een pass. Dan maar geen forza of wat ook.

Ben klaar met de versplintering en klant onvriendelijke houding van deze bedrijven. Ik kies voor een, misschien 2 platfomen en daarna is het wel klaar. De rest gun ik mijn geld niet.
Het probleem is niet hoe lang het duurt account X of Y aan te maken. Het probleem ligt hem in de vermeende noodzaak tot 1) een Microsoft-account dat je nog niet hebt en 2) dit account linken aan je reeds bestaande PSN-account. Waarom moet een softwareleverancier dat precies hebben? Het wordt niet eens uitgelegd in de FAQ, het wordt als gegeven geserveerd.

Ik vind het redelijk absurd hoe eenvoudig sommigen over dit soort dingen redeneren en het wegwuiven als "niets nieuws". Altijd iets verkeerd doen maakt het niet ineens goed of correct en het is illustratief hoe ongeïnteresseerd en apathisch het gros is als het gaat om dit soort fratsen.
Ik heb sinds FC3 bijna geen enkel spel meer gekocht dat een apart acc en/of launcher vereist. But then again, MP is niets voor mij. Geef me maar een SP met deftig storyline.

Had zin om Halo nogmaals te spelen. Blijkt dat een M$ acc vereist is. Dan maar niet gekocht.
Een Microsoft account is letterlijk binnen enkele minuten opgezet.
Dat is bagatelliseren waarom deze verreiste is ingebouwd.
Het biedt geen extra functionaliteiten, geen voordelen, alleen maar extra restricties en voedt de datahonger van MS, allemaal ten koste van gebruiksgemak & privacy.

Nu mag je het erna nog "ontkoppelen", maar het is natuurlijk niet de vraag OF, maar wanneer dat niet meer kan. En dan nog de kwestie wat over een jaar of >5 als de stekker uit de dienst/server wordt getrokken? Vereist MS dat je je ook moet inloggen met dat ene acc?
Hoever weg is dit van dubbele(?) always on-line DRM?

Dit bezorgt alleen maar extra onnodige afhankelijkheid en voorheen waren dit soort taferelen gewoon niet nodig.
Het is een nare trend van de afgelopen jaren waarin vooral grote publishers (i.e. MS, EA, Ubi) dit gewoon er even doorheen douwen.

Het links laten liggen is het enige tegenantwoord wat je als (potentiele) klant kan geven om dit soort wanpraktijken tegen te gaan.
Net doen alsof het noodzakelijk is, terwijl het dat niet is, doen alle gekken in vreugde leven.

Het is niet alsof Windows gratis is. De doelpaal wordt steeds een stukje verder geplaatst. Straks zonder vingerafdruk / paspoort niet meer te installeren. Daar zou een Europa zich nou eens hard voor moeten maken.

Los van reclame doeleinden, dient het een nog sinistere (bedrijfs)spionage kant.

[Reactie gewijzigd door Hatseflats op 10 maart 2025 16:34]

Lekker overdrijven weer.
Zo grappig, en we hadden t niet over metadata linken,ik had het over beweren dat over een paar jaar we overal ons paspoort en vingerafdruk nodig. Grow up.
Ik vouw wel even een alu-hoedje voor je.
Mooi, reserveer ik een plekje voor je bij cognitieve dissonantie.

Ook zeker die meeting met Edward gemist?
Ach lieverd toch, het komt wel goed.
'k Weet't. Ik ben nl. in gesprek met iemand die welles-nietes speelt, zonder met argumenten te komen.

Die zijn altijd het grappigst, maar hebben het zelf niet door.
Nogal wiedes, het is nutteloos met argumenten te komen tegenover iemand die in complottheorieën geloofd. Het is niet alsof jij überhaupt ooit een daadwerkelijke discussie zou voeren met iemand, je mening staat vast. Adios!
Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt ;)
Snap het probleem ook niet. Straks met de nieuwe GTA koppelt iedereen zijn Rockstar account weer.

Denk dat de meeste AC spelers ook hun ubisoft account gekoppeld hebben.
Als je Microsoft ziet als een publisher dan is het niet iets geks. Andere publishers doen het ook (Ubisoft, Activision, EA etc).
Ik denk dat dit nieuwsbericht meer negatieve gedachten gaat op leveren omdat het Microsoft is inderdaad. Mensen zien Microsoft en Sony vast al concurrenten van elkaar en zullen daarom hier wat meer van vinden ten opzichten van een vergelijkbare actie van Activision en EA. Zo van: ah ze brengen iets op de Playstation uit (goed nieuws!) maar toch zit er een addertje onder het gras. Mijn tekst hier staat natuurlijk los van wat men vindt van accounts voor spellen in het algemeen.
Ik denk dat dit nieuwsbericht meer negatieve gedachten gaat op leveren omdat het Microsoft is inderdaad. Mensen zien Microsoft en Sony vast al concurrenten van elkaar en zullen daarom hier wat meer van vinden ten opzichten van een vergelijkbare actie van Activision en EA.
Als ik in winkel-A een game koop dan heb ik er totaal geen enkele behoefte aan dat ik een account van dienst-B moet gebruiken. Walgelijke praktijken vindt ik dat, alsof ze mij weg proberen te trekken van de plek waar ik het product heb gekocht en mij enkel willen gebruiken om +1 op de account stats te kunnen rapporteren. Het is totaal niet in mijn belang dat ik een extra account nodig heb.

Dus nee, het ligt er niet aan dat het Microsoft is. Het ligt eraan dat het gewoon kut is om te doen.
Maar je wilt wel cross platform play?
Dat kan prima zonder extra inlog.
Nou nee, deze game staat al een tijd en het verbaast me niets als het hele systeem zwaar op de Microsoft account structuur hangt. Sony geeft ontwikkelaars geen toegang tot de accounts, dus ze kunnen daar verder ook niets mee. 't is simpel, jij koopt de game niet, opgelost.
Nouja, als ik bij de mediamarkt een iphone koop moet ik toch een Apple account hebben om er fatsoenlijk gebruik van te maken. Zo is het met heel veel producten tegenwoordig, dus hoe zou dit anders zijn.
Nouja, als ik bij de mediamarkt een iphone koop moet ik toch een Apple account hebben om er fatsoenlijk gebruik van te maken. Zo is het met heel veel producten tegenwoordig, dus hoe zou dit anders zijn.
Probeer je nu serieus een smartphone met de schier oneindige mogelijkheden die dat biedt te vergelijken met een spelletje wat op die smartphone zou kunnen draaien? Want euh, dat gaat een beetje mank.
Nee, dat loopt niet mank, gaat om het benodigd zijn van een extra account om gebruik te kunnen maken van een app. En op de smartphone zijn we het ook helemaal gewend, want naast je apple account heb je bij veel apps nog extra accounts nodig om de app te kunnen gebruiken.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: je speelt dan geen enkel spel van Ubisoft of Activision of EA waarbij ze dit ook vereisen?
Gewoon uit nieuwsgierigheid: je speelt dan geen enkel spel van Ubisoft of Activision of EA waarbij ze dit ook vereisen?
Ik koop sowieso geen enkel spel meer van Ubisoft, Activision of EA. Nog los van of ze extra accounts vereisen of niet.

Maar voor alle duidelijkheid: games van welke uitgever dan ook die een extra account vereisen koop ik niet.

Gelukkig heb ik totaal geen last van FOMO en geef ik mijn geld graag uit aan bedrijven die mij niet proberen te naaien.
Zolang het maar makkelijk te doen is via PSN. EA games maken dat niet makkelijk, ik skip die daarom ook.
Ik kijk hier eigenlijk niet meer van op, 9 op de 10 games hebben dit tegenwoordig, of het nu een EA, Ubisoft of 2K game is (even als voorbeeld), bijna altijd heb je een account nodig.

Ik weet nog vroeger toen je nog fysieke PC games kon kopen, dat er games waren die ook al bepaalde dingen verplichten, of zelfs mee installeerde, terwijl je het nooit gebruikte, zoals GameSpy wat toen nog een ding was. En ook toen waren er al games waarbij je verplicht een Steam Account moest hebben, als me geheugen nog goed bijstaat was dat bij o.a. Left 4 Dead zo iets.

Hoe dan ook, dit is niks nieuws en dit zal ook niet veranderen.
In mijn ogen is het in sommige gevallen wel een onwenselijke situatie. Mijn 7 jarige dochter heeft bijvoorbeeld wel een Nintendo account gekregen maar sommige spellen kan ze nu niet spelen op haar switch omdat ze geen Ubisoft account heeft en ik ga ook niet overal accounts voor haar aanmaken.

[Reactie gewijzigd door Danfoss op 10 maart 2025 11:52]

Zo ist, heb er ook weinig problemen mee. lekker boeiend allemaal, als ik maar kan gamen :)

WoW heeft ook mijn email nodig. en da's al sinds launch , dat is sinds 2004. als je daar nu nog ophef over gaat maken heb je echt onder een steen geleefd ofzo :+

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 10 maart 2025 11:45]

Het geeft ontwikkelaars/uitgevers toegang tot informatie op het andere account. Dus aangekochte games, speeltijd per game etc. Voor uitgevers waardevolle informatie omdat ze gericht kunnen adverteren. Als jij nooit autoracen speelt, dan zal het weinig zin hebben advertenties over racegames te sturen. Als je die koppeling wilt, prima. Maar als je het niet wilt, zou het geen verplichting moeten zijn.
Gamespy was bij de spellen die ik had niet verplicht om überhaupt te mogen spelen. Spellen waarbij ik een extern account nodig heb om te kunnen spelen zijn niets voor mij en laat ik links liggen. Genoeg andere spellen om te spelen die geen verplichte registratie verplichten bij een andere partij dan waar ik het aanschaf.

En ook een dummy-account ga ik niet aanmaken. Dan hebben ze alsnog wat gegevens van je die ze in een profiel kunnen vastleggen. Bovendien tel ik dan mee in de statistieken van dat bedrijf, terwijl ik er niets mee doe.
. Het is mogelijk om het Microsoft-account los te koppelen van het PSN-account, maar nadien kan enkel hetzelfde oorspronkelijke Microsoft-account gekoppeld worden aan het oorspronkelijke PSN-account.
Wat zou hier de reden voor zijn? Doorverkoop van accounts verkomen?
microsoft is gek op je gegevens! dit zou voor mij een reden zijn om een game bijvoorbeeld al niet te kopen.
Je bent toch al aangemeld met je PSN account en dan weer met een microsoft account verder te gaan is ook weer mooi fout gevoelig.
Het is nou niet alsof Sony ineens het heilige boontje is in dit scenario. Voor spellen als god of war ragnarök op de pc drong Sony je ook vrolijk een PSN account op, dat hebben ze inmiddels teruggedraaid omdat er zo'n flinke klap negatieve commotie om was ontstaan. Maar dit is praktisch gewoon hetzelfde als wat Microsoft nu doet hier.

Mooi is het niet, daar niet van.
Gewoon een bullshit account gebruiken en hun db vervuilen met onzin waar ze niks aan hebben :)
Maarha, het moet wel een MS account zijn.
Echt vervelend, die verplichte accounts (net als die van Sony trouwens). Ik heb er op Steam ook last van als ik Xbox-games met vrienden wil spelen.

Het gaat me niet om het aanmaken van een account, maar meer om de service. Je moet dus online spelen via Microsoft/Xbox, ook als je de games op Steam hebt gekocht.

Ik weet niet of het aan ons ligt, maar op de een of andere manier is het altijd een gedoe om elkaar uit te nodigen en soms hebben we ook problemen met inloggen. Terwijl het met games die gewoon het Steam-systeem gebruiken in minder dan 30 seconden geregeld is (vaak kun je gewoon op elkaars naam in Steam klikken en joinen).

Waarschijnlijk kost dit onhandige systeem ze ook nog eens extra geld en servercapaciteit… Ik zou het tof vinden als ze gewoon het Steam-ecosysteem wat meer gingen omarmen. Ik betaal met liefde 60 euro voor een Xbox-game, maar laat me alsjeblieft gewoon de Steam-functies gebruiken.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 10 maart 2025 16:47]

is dit wraak voor de inmiddels opgeheven PSN requirement op Sony PC games? ;)
Het probleem daar was dat bijvoorbeeld bij de Steam versie van Helldivers het eerst niet nodig was, en daarna opeens verplicht. Dat vonden een hoop PC gamers een slechte move. Bij deze game is het in ieder geval van tevoren duidelijk.
En dat het spel was verkocht aan Steam gebruikers in landen waar het onmogelijk is een Sony account aan te maken.
Het probleem daar was dat bijvoorbeeld bij de Steam versie van Helldivers het eerst niet nodig was, en daarna opeens verplicht.
Dat klopt. Ze kregen PSN-inloggen in het begin niet aan de praat, dus begonnen ze zonder. Dat bewees richting PC-spelers dat een extra inlog technisch niet nodig is, waardoor er zo'n (succesvol) protest tegen was.

Het is natuurlijk anders als je het vooraf aankondigt en consistent doorvoert. Dan is er minder ruimte voor protest (buiten simpelweg het spel niet kopen).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 maart 2025 11:08]

Het was altijd al aangeven dat het nodig was maar tijdelijk uitgezet ivm problemen met de servers van Helldivers.
Dus het was niet nodig, vanuit het perspectief van de spelers.
Dat geldt dan voor elk account van elke uitgever. Dan geldt het ook hier voor Microsoft, EA, Ubisoft, Rockstar, en ga zo maar door.

Want al hun accounts zijn ook niet nodig als ze het niet zouden verplichten namelijk, of zie ik dat verkeerd? Dus waarom is het voor Sony anders omdat bij Helldivers 2 het tijdelijk was uitgeschakeld in het begin omdat er problemen waren?
Dat geldt dan voor elk account van elke uitgever.
Als je al bent ingelogd met een ander account (zoals Steam): klopt.
Dus waarom is het voor Sony anders omdat bij Helldivers 2 het tijdelijk was uitgeschakeld in het begin omdat er problemen waren?
Omdat het spel ook werd verkocht in regio's waar PSN niet actief is, voordat werd overwogen om PSN te verplichten en de reeds verkochte spellen in die regio's buiten te sluiten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 maart 2025 11:41]

Dat klopt. Microsoft, Ubisoft en EA en consorten mogen daar ook wel rustig mee nokken.

Kwam er in het vliegtuig bijvoorbeeld achter dat Mass Effect niet start op mijn steamdeck zonder die phone home pruttel van EA er tussen waarmee ze die hele offline play functie op steam saboteren.
Echt totaal zinloos voor gamers dat dubbele inloggen.
Ze zullen er wel wat uit willen halen, maar dat regelen ze maar lekker met Valve op de achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 10 maart 2025 12:47]

Gamers die de PS5-versie van Forza Horizon 5 op hun spelconsole willen spelen, moeten zich verplicht aanmelden met een Microsoft-account. Dat blijkt uit een ondersteuningspagina van de ontwikkelaar. Daarnaast zijn ze verplicht om dit account te koppelen aan hun PSN-account.
Microsoft account hoeft niet perse van Microsoft zelf, zoals msn.com of outlook.com of hotmail.com. Als je met een gmail email adres een Microsoft account hebt aangemaakt, dan is het geen probleem. ZO heb ik lang geleden ook gedaan.
Dat is nog steeds een Microsoft account. Je kunt inderdaad elk emailadres gebruiken wat je wil, dat is gewoon je login, maar dat verandert niks aan dat het een account bij Microsoft is. Je hoeft inderdaad niet ook je email bij Microsoft te gebruiken, dat klopt. Maar het is hetzelfde als dat je als je bij Tweakers een account aanmaakt een emailadres invult.
Geld zal ook wel een rol spelen, op deze manier hoeven ze de bestaande multiplayer, cloud-save en cross-platform synchronisatie mechanismen zo min mogelijk aan te passen. En uiteraard een goede manier om mensen al deels in het Xbox ecosysteem te krijgen.

[Reactie gewijzigd door eggsforpedro op 10 maart 2025 10:45]

Dan zou het alleen verplicht moeten zijn voor degenen die online willen spelen. Als je offline speelt heb je toch niks te maken met multiplayer, cloud en cross-platform? Nou weet ik verder niet of dit spel online-only is of niet (heb me er niet in verdiept), maar je ziet tegenwoordig wel vaker dat er acounts worden verplicht bij single-player games, en dat is imho echt een brug te ver. Waarom zou je een account nodig hebben als je niks met het internet te maken hebt?
Eens, zou niet verplicht moeten zijn als je alleen offline speelt
Microsoft doet dit al jaren, dus dat is eigenlijk geen verrassing. Dan zal je waarschijnlijk, net als op Steam, ook Xbox achievements krijgen naast de PS Trophies.
Logisch , Forza Horizon 5 is een online spel, ook al speel je single player, je hele account is online, betekent ook dat het crossplay is over alle platforms...
Niet helemaal, je kunt de game ook helemaal offline spelen.

Het enige wat ik daarbij irritant vind is dat er dan drivatars rondrijden (hun term voor computergestuurde simulaties van andere spelers) die veel vervelender zijn omdat je met ze kunt botsen terwijl echte spelers dwars door je heen gaan. Ook zijn er effectief veel meer drivatars offline dan er online echte spelers zijn in jouw map/server/instance omdat ze steeds om je heen gespawned worden.

Dat ze een account vereisen voor online spelen zou ik niet zo gek vinden, maar als je offline blijft is het eigenlijk nergens voor nodig (al heb ik persoonlijk nooit zoveel problemen met gewoon even een account aanmaken).
(al heb ik persoonlijk nooit zoveel problemen met gewoon even een account aanmaken).
Ik wel. Ze hoeven mijn gegevens niet te hebben, en ik zit er al helemaal niet op te wachten dat ze gegevens over mijn speelgedrag bij gaan houden ofzo.
Ik had bv in Assassin's Creed Valhalla dat ze iedere keer gaan zeuren om een account aan te maken als je toevallig een internet verbinding hebt. Die hebben lekker de vinger gekregen, ik speel het spel alleen met het internet disabled, dan is die melding ook weg.
Oké , dat wist ik niet, mijn Xbox en PC zijn altijd online, daarom nooit gemerkt dat dat kon, dank voor de correctie dan....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.