Gerucht: Starfield komt volgend jaar uit voor PS5, samen met tweede uitbreiding

Bethesda-game Starfield verschijnt mogelijk in 2026 voor de PlayStation 5. Dat meldt gamingwebsite MP1st op basis van eigen bronnen. Bethesda zou gelijktijdig een tweede uitbreiding voor het ruimtespel uitbrengen.

Microsoft, het moederbedrijf van Bethesda, is van plan de PS5-versie Starfield uit te brengen in de lente van 2026. Dat melden de bronnen aan MP1st, dat vaker correcte informatie over Xbox-plannen deelt. Daarmee zou de game verschijnen tussen 20 maart en 21 juni. Die release zou dus samenvallen met het verschijnen van een tweede Starfield-uitbreiding, waarvan de naam nog niet bekend is.

Er gaan al langer geruchten rond over de komst van Starfield naar de PlayStation 5. De game verscheen in 2023 alleen voor de pc en Xbox Series X en S, aangezien Bethesda eigendom is van Xbox-eigenaar Microsoft.

De techgigant brengt echter steeds vaker zijn voormalige exclusives naar andere platforms. Dat begon vorig jaar met vier kleinere titels, waaronder Hi-Fi Rush en Grounded. Inmiddels zijn ook grotere Xbox-exclusives op de PS5 te vinden, waaronder Indiana Jones and the Great Circle en Forza Horizon 5.

Starfield
Starfield

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

05-08-2025 • 14:24

89

Submitter: TheProst

Reacties (89)

Sorteer op:

Weergave:

Doe jezelf een plezier en sla deze game over. Er zijn betere games die tijd van je vragen. Gedateerde gameplay, lege planeten, AI-gegenereerde bases die dezelfde layout hebben, saaie quests, saaie steden, teveel laadschermen en het is simpelweg geen Skyrim of Oblivion in space. Gevoel van ontdekken en verkennen wordt niet in dit spel beloond.

Dat ze dit hebben durven uitbrengen na RDR2 en Cyberpunk bijvoorbeeld, die een masterclass open wereld/verhaal vertellen geven is mij een raadsel.

[Reactie gewijzigd door D. Ninjai op 5 augustus 2025 14:33]

AI-gegenereerde bases? dit is de eerste keer dat ik dat hoor over starfield. heb je misschien bewijs voor deze claim?
Het is inderdaad geen AI maar ik doelde op ‘Procedural generation’ waardoor er minder handwerk aan leveldesign te pas komt. En dat is te merken aan de saaie layouts van de bases.
Vind je wel een beetje overkomen als een zuurpruim. Die procedureel gemaakte levels kom je bijna niet tegen als je gewoon het spel speelt. Voor mij was het een prima game vanuit technisch perspectief.

Wat het voor mij een tegenvallende game maakte was puur het verhaal. Heb er alsnog flink wat uurtjes in gestoken en flink wat plezier aan beleefd. Het is alleen geen topper en ben persoonlijk blij dat hij in gamepass zit
'Ontdekken' is juist altijd een heel groot onderdeel van de Bethesda RPG's en dat valt in Starfield nogal tegen. Het gros van de planeten is vrijwel leeg en het heeft afgezien van de locaties waar je met quests komt, geen zin om daar naar op zoek te gaan doordat je constant dezelfde random POI's tegenkomt.

Starfield is vooral 'loading screen simulator'. Waar je bij games als TES en Fallout één keer een laadscherm hebt, heb je er in Starfield al snel een stuk of 3. Zeker als je ergens moet docken. Het sloopt de snelheid volledig uit deze game, die an sich best prima vermakelijk is als je je focust op een handjevol questlines.
Vooral dit ja. Iedere quest die je doet kost je tal van laadschermen, waardoor je niet meer het gevoel hebt in een open wereld rond te reizen. En dat op een snelle Samsung nvme drive. Kan me niet meer voorstellen dat je deze game van een harddrive kunt spelen... Verder vind ik het allemaal behoorlijk inspiratieloos en 'grouw' ogen, maar dat is persoonlijk en wel vaker de stijl bij Bethesda. Na een paar uur spelen neergelegd en nooit meer aangeraakt.
TES één laadscherm? Je hebt nog nooit Morrowind gespeeld waar je zelfs bij door de overworld rondlopen nog laadschermen had :p En waarom denk je dat de steden dicht waren in oblivion en skyrim? Alle TES games draaien om het in en uitladen van interiors en exteriors. Dat ze al jaren geen fatsoenlijke TES hebben released waardoor wij de laadschermen nauwelijks nog zien wil niet zeggen dat ze er niet zijn, pak er maar een periode-correcte pc bij, kan je genieten van alle loadscreen teksten.

[Reactie gewijzigd door jackyallstar op 6 augustus 2025 06:51]

Fallout en TES hebben echt wel laadschermen.

Als je een stad in moet, een cave, etcetera. Technisch waren die games toen al achterhaald. Al maakte ze dat goed met hun ijzersterke world building en oog voor detail.

nu kunnen ze de scheuren in hun basis niet meer toedekken.
Ik bedoel meer de vergelijking tussen die games.

Waar je in TES en FO bij het binnengaan van een gebouw of iets een laadscherm hebt, maar vervolgens je quest kan vervolgen voor een tijdje voordat je bij een volgende deur komt die voor een laadscherm zorgt, heeft Starfield er veel meer. Open wereld naar schip -> laadscherm. Cockpit instappen -> Animatie (duurt even lang als laadscherm). Take-off -> Laadscherm. Orbit rond planeet -> Laadscherm. Landen op planeet -> laadscherm. Uitstappen van je schip -> laadscherm. Gebouw betreden -> Laadscherm.

En dat terwijl de quest setup heel erg vergelijkbaar is gedaan. Je moet ergens een gebouw in lopen, daar even praten met een NPC, om vervolgens verder te gaan naar een volgende locatie te moeten gaan waar je hetzelfde hebt.
Ik wil best geloven dat starfield de gameplay er meer onder lijdt.

Maar het punt blijft dat Bethesda al meer dan 10 jaar technologisch op achterstand staat. En dat het met elke uitgegeven game duidelijker wordt dat die club geen recht van bestaan meer heeft.
tsjah aan de andere kant, wanneer jij zou gaan exploren in space ( in de toekomst ) zou dan elke planeet volledig gevuld zijn met mensen/aliens of hoogbouw? Denk het ook niet. Dat Bethesda dan wellicht andere keuzes hadden moeten maken i.p.v. zoveel lege werelden te genereren is maar net de vraag.

Wat betreft de laadschermen ben ik het wel echt eens, dat haalt je zo erg uit de game
Een van de key selling points van Todd Howard die met veel bombarie stond verkondigen dat je 1000 unieke planeten had om te ontdekken.

Nadat je er een hebt gezien, heb je ze allemaal wel gezien ...

Klopt, je komt het bijna niet tegen, omdat het totaal niet de moeite waard is om het verder te verkennen. Zit je dan met je 1000 planeten. Had liever een handjevol planeten gezien die met de hand gemaakt waren dan deze procedural generation onzin
Dat is ook AI, alleen niet de AI die we in 2025 kennen van de LLM's en image generators.
Procedurele generatie is op zichzelf geen AI. Het is een techniek die strikt voorgeprogrammeerde regels volgt om iets te creëren, vergelijkbaar met een recept.

Echte AI, daarentegen, is ontworpen om te leren van data en zelfstandig beslissingen te nemen. Het volgt niet blindelings instructies, maar herkent patronen en creëert op basis van 'inzicht'.

Kortom: procedurele generatie volgt een script; AI kan het script zelf schrijven.
De input van zo'n prodecure kun je als "inzicht" beschouwen, op dezelfde manier als het "inzicht" van een NPC die zelfstandig van A naar B kan wandelen zonder door iedere kogel in de game geraakt te worden. Dat wordt ook AI genoemd, terwijl dat ook voorgeprogrammeerde regels zijn.

Het wordt een beetje semantieke discussie zo, dus we kunnen het er op z'n minst over eens zijn dat de kaders van wat AI precies betekent, niet zwart/wit bepaald zijn.
Je hebt gelijk, het is een semantische discussie. Ik denk dat we het hierop kunnen houden:

Vanuit een breed, historisch perspectief wordt alles wat slim gedrag automatiseert (zoals die NPC of procedurele generatie) al snel 'AI' genoemd. Vanuit dat oogpunt klopt je redenatie.

Tegelijkertijd wordt de term tegenwoordig steeds specifieker gebruikt voor systemen die echt leren, als je het mij vraagt vallen de llm en diffusion modellen van nu daar ook nog niet onder.

Dus we hebben allebei een punt; het hangt er maar net vanaf welke bril je opzet. De taal veranderd gewoon mee met de technologie. Laten we het daarop houden. :)
Nee, procedurele generatie is niet AI. Dat is geen gebruikelijke term ervoor en laten we alsjeblieft niet nog meer verwarring gaan schoppen door het wel zo te noemen :+
Whaha in de financiele wereld is 1+1 in excel al AI.

Semantiek idd.

Thx voor de waarschuwingen. Zwaar overhyped spel.
Dat is alleen voor de werelden zo, de basissen zijn vooraf gemaakt en worden at random op een planeet geplaatst. Als je de titel van een basis ziet, kan je blind alles op dezelfde plek vinden.
Ik zou niet zeggen Ai gegenereerde bases, eerder weinig variaties aan bases die je tegen komt. Veelal hetzelfde, na een paar uurtjes spelen ken je de gebouwen wel uit je hoofd.
Er waren veel games die dit op een of andere manier randomiseren.
procedurally generated worlds zoals Minecraft, laat je werelden, gebouwen of wat dan ook automatisch plaatsen. Dit doen ze om werkt te besparen, maar ook vaak om niet elke playtrough hetzelfde doen aan te voelen.

Remnant en Remant 2 zijn hier goede voorbeelden van.
No Man's Sky staat hier ook om bekend (vergelijkbare game met Starfield qua thema).
No Man's Sky draait op een aardappel, kost de helft en alle uitbreidingen zijn gratis. En kan coop. Ik heb hem al 4x gekocht zodat opa met zn kleinkinderen op ontdekkingstocht door de ruimte kan gaan.
No man’s sky heeft ook bijna niet of helemaal geen laadschermen.

Volgens mij alleen als je je base portal gebruikt of naar een nieuw sterrenstelsel reist.
Er zijn een stuk of 5-6 'basis'basissen die je altijd binnen een kilometer van je landingzone tegenkomt, ongeacht op welke planeet je land. Elk van deze basissen hebben telkens exact dezelfde indeling, dezelfde rommel op de vloer en vindbare perks liggen altijd op exact dezelfde plekken. Ten tijde van Diablo werden levels al generatief gemaakt, maar bij Starfield is daar alleen sprake van bij een planeetoppervlakte. De POI's zijn erg beperkt gemaakt en na een paar ga je niet de zoveelste (niet zo) verlaten robotbasis in. Ook vind je dingen die nutteloos zijn (Helium3) omdat brandstofverbruik van de Gravdrive pas kort voor release uit het spel is gehaald.


Outpost bouwen is helemaal een crime. Vergat wat je ooit wist van de gemiddelde RTS basebuilder, maar het gaat allemaal zo moeilijk en onduidelijk mogelijk.


De shipbuilder is waarschijnlijk nog het leukste aspect van het hele spel.
Muah, heel slecht is het spel niet, het is omdat ik GamePass had, dat ik dit spel ging spelen. Om er 50+ euro voor neer te flappen, nee. Echter als je dit voor 1 a 2 tientjes kan krijgen is het zeker wel een leuk vermakelijk spel.
Niet bedoeld als persoonlijke kritiek, maar ik heb nooit gesnapt wat de prijs te maken heeft met of een spel leuk en vermakelijk is.

Als Starfield slechts 10 euro kost, is het nog steeds even saai en repetitief, maar misschien is de prijs/kwaliteitsverhouding dan iets beter. Persoonlijk ga ik een saai of oninteressant spel nooit spelen, zelfs niet als het gratis is: mijn tijd is me dierbaarder dan de euros.
De volle pot is de game zeker niet waard. Zoals vrijwel alle openworld games die evenveel of meer als RDR2 of Cyberpunk vragen, hun geld eigenlijk ook niet waard zijn.

Dat je deze game voor 10 of 20eur zou kunnen kopen, zou dan voor de meeste gamers misschien wel iets van waarde hebben, ookal is de game saai en repetitief. Ik heb voor AC games wel 20eur over, ookal zijn ze levenloos en saai. Het zijn wel mooie games.
Ik heb de deluxe edition voor €28 kunnen kopen. Waarmee de basisgame, expansion en 1000 credits voor betaalde mode was het op zich wel waard.
Jammer dat de 2e uitbreiding zo lang op zich laat wachten, afhankelijk van de content zou het kunnen zijn dat ik deze daardoor laat liggen.
Ik vond de game erg leuk om te spelen, alleen weet ik niet of ik het de moeite waard vind deze een 2e keer te spelen.

Morrowind, Oblivion, Skyrim, Fallout 3, new Vegas en fallout 4 heb ik allemaal minimaal 200+ uur inzitten. Die games hebben inderdaad een betere opbouw om mij betrokken te houden.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 5 augustus 2025 18:56]

Het verhaal is inderdaad erg beperkt en ik ben met je eens dat het verkennen van de werelden enigszins repetitief is. Ik heb het na +/- 30 uur voor gezien gehouden.

Wat ik wél leuk vond; het bouwen van je eigen schip. Een van de weinige aspecten die 'bijzonder' was tov bijv No Man's Sky / Elite Dangerous etc.
Alleen jammer dan weer dat je zo weinig met het schip doet, want je bent nooit echt aan het vliegen. Alles gaat via de kaart met laadschermen ertussen.
Ach, je knalt wel schepen af (en je kunt ze kapen). Voor de rest is het inderdaad heel beperkt, helaas.
Exact dit. Ubisoft is ook zo eentje die er wat van kan.

Ook heb ik een hekel aan Bethesda hun FOV-hoogte. Alsof je een character bent van 3m. Zondag voor het eerst PREY gespeeld, ik moest achter een scherm op een stoel gaan zitten en ik zat niet eens voor het scherm.

Het zijn kleine zaken, maar die dragen bij aan het geheel. Zoals je aangeeft dat Starfield lege planeten heeft en saaie quests. Zo heeft Ubisoft gewoon ook levenloze NPC's die je een quest geven dat de magie uit dit soort games haalt anno 2025.
Leuke game, ik kijk uit naar de uitbreiding.

Ik vind het jammer om te zien dat deze game zo slecht ontvangen word. Je kan de game op verschillende manieren spelen, en je hoeft niet alles te doen.

Vind je de laadscherm en vervelend? Dan moet je misschien wat minder de quests rushen en wat langer om je heen kijken.

Vind je de planeten saai? Ga er gewoon niet heen toch?

Ik vind zelf de mogelijkheid om te RPen echt heel goed, de ship builder en ship combat echt super. Vooral vijandelijke schepen enteren en overnemen blijft leuk. En de normale combat voelt als een warm bad, echt een Bethesda gevoel.

De skill progressie heb ik gemod (x2) omdat de leukere gameplay daar achter gelocked zit. En nog wat QoL mods. Maar daarna speelt het heerlijk weg.
Oi , vergeet niet dat de Witcher 3 het ook al deed in 2015 :D
Maar voor vele mensen gaat het zich ook om de "bethesda jank" en Skyrim/fallout nostalgia

Maar in de 2020's kan je idd niet meer met gameplay aankomen die sinds Morrowind niet echt veranderd is 8)7

Starfield voelde voor mij aan als een 2005 game met opgepoetste graphics iig

[Reactie gewijzigd door Metallize op 5 augustus 2025 15:41]

En toch blijven het goed beoordeelde games die fantastisch verkopen. Ik vond The Witcher ook goed maar het is totaal niet hetzelfde genre, bied lang niet zoveel vrijheid. Geen klasses, maar één wapen, één personage en een vooraf bepaalde “juiste” route door de spelwereld. Echt compleet anders.

De enigen die iets vergelijkbaars met Bethesda doen is Kingdom Come Deliverance en dat is net zo janky.
Exact. Heb het gekocht, maar het boeit me niks. Het spel heeft de aantrekkingskracht van een zak potgrond.
Er is echt niks te beleven en de verhaallijn is ronduit saai. Vaak vind ik het ook niet duidelijk wat ik precies moet gaan doen. Zal wel aan mij liggen voor een stuk, maar kan de motivatie niet vinden om er lang achter te zoeken.
Zonde van het geld vond ik het.
Dat ze dit hebben durven uitbrengen na RDR2 en Cyberpunk bijvoorbeeld, die een masterclass open wereld/verhaal vertellen geven is mij een raadsel.
Volgens mij waren er in 2011 soortgelijke geluiden over Skyrim en The Witcher 2.
Witcher 2 was niet echt open world toch? Meer semi open world waar je wel vaste gebieden had per hoofdstuk.
Volgens mij waren er in 2011 soortgelijke geluiden over Skyrim en The Witcher 2.
De Witcher 2 misshien maar Skyrim werd in 2011 heel anders ontvangen;
Upon release, the game received critical acclaim, with praise for its character advancement, world design, visuals, and the ability to dual-wield in combat. Criticism targeted the melee combat, dragon battles, and numerous technical issues present at launch. The game shipped over seven million units within the first week of its release and had sold over 20 million units by June 2013. It is considered one of the greatest video games ever made and credited as influencing later fantasy and open world games.
"Cyberpunk" - "masterclass open wereld/verhaal vertellen".

Ik lees dit vaker, maar ik snap er niets van.
De storytelling wil ik je nog wel geven, daar was weinig op aan te merken.

Maar nadat ik de main story doorgespeeld had, vond ik dat er bar weinig te ontdekken valt in de open wereld. Misschien moet ik het nog eens spelen anno 2025, heb het alleen rond release gespeeld.
Ik ben hem nu aan het spelen. Hoewel ik nog met de main story bezig ben ben ik het met je eens dat de open wereld helemaal niet top notch is. Dat was in mijn ogen bij de Witcher 3 ook niet het geval. Maar storytelling is wel echt top notch hoor. Het weet me echt goed te pakken. De DLC schijnt overigens nog beter te zijn dan de main game. Ik ga die er meteen achter aan spelen.
DLC van Cyberpunk 2077 is super. Zeker het geld waard.
De open wereld van Witcher 3 is meer dan OK. Soms kom je details tegen die enkel een paar mensen zien maar die de wereld meer consistent maken en bijdragen aan het verhaal (zoals bloemen die na een missie gelegd werden op een graf waar je normaal gezien niet meer zou komen) of ogenschijnlijk banale missies die openbloeien tot een hele quest (de gestolen pan bvb). Iets wat RDR2 ook wel deed. De DLC van Cyberpunk is zeker de moeite waard maar de open wereld op zich vind ik ook niets meer dan oppervlakkige window dressing. Goed om algemene sfeer te creëren maar geen verdere diepgang.

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 6 augustus 2025 12:32]

Helemaal mee eens, de wereld van de Witcher 3 vind ik ook prima, en toen het uitkwam zelfs uitzonderlijk goed. Natuurlijk zijn er in de tussentijd spellen uitgekomen die dit nóg beter deden.

Cyberpunk was wat dat betreft een stap achteruit in mijn beleving.
Pak 'm desalniettemin binnenkort wel weer eens op incl. de DLC, die heb ik nog niet gezien.
Eye candy is leuk en dat is iets waar Cyberpunk heel goed in scoort maar niets vertegenwoordigde next gen als RDR2 (toen nog op de PS4) voor me. De immense aandacht voor detail (tot het absurde toe soms), de variabiliteit in interacties, hoe NPC's op je reageerden (uiterlijk én gedrag) en hoe realistisch de fysics waren doet de spelwereld veel realistischer overkomen dan enkel goeie graphics.
Ik heb Fallout 4 wel met plezier gespeeld. Is Starfield veel slechter?
Starfield doet veel procedurele generatie, waardoor dat hele vrije ontdekken van een Bethesda wereld wegvalt. Alles voelt hetzelfde en ook heel leeg. Omdat hetgene waar Bethesda in exceleert uitvalt vallen de slechte dingen meer op, en omdat ze zover afwijken van waarvoor de engine is gebouwt is het ook allemaal nét iets houteriger dan Elder Scrolls en Fallout.

Eindresultaat is een game die niet persé heel slecht is maar nergens echt in slaagt.
Ik was er echt helemaal klaar mee toen ik mijn inventory voor de zoveelste keer vol had en het hele management van spullen zat was. De game was al vrij middelmatig maar omdat ik een echt bethesda games fan was kon ik daar wel doorheen kijken. Skyrim, Oblivion (remastered), morrowind fallout, etc. vind ik geweldig.

Een game die voor 15 minuten gameplay 30 minuten inventory management vraagt is geen vermaak. En als ik reddit (wat ik destijds nog gebruikte) en andere sociale media er op nalees was ik niet de enige die er zo over dacht. Ik kon dat in morrowind, oblivion en skyrim nog enigszins accepteren gezien de leeftijd (en ironisch genoeg was het in die games ook vele malen minder erg). Zelfs in fallout 4 was het beter, daar had je tenminste een gedeelde workbench/toolstation voor alle settlements, niet dat achterlijke heen en weer gesleep wat je in starfield hebt.

Dat er anno 2023 nog gamedevs waren die dat niet snappen.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 5 augustus 2025 17:50]

cyberpunk een masterclass open wereld?cyberpunk heeft een goed verhaal en starfield niet. De 'wereld' is een enkele vrij saaie stad bol van zich herhalende acties en situaties.
Wat is inmiddels de status van deze game? De launch ging gepaard met ophef en ook daarna had ik toch wel het gevoel dat de game over het algemeen als saai werd beoordeeld.
Alle (long term/1 jaar later) reviews tot zover die ik heb gelezen komen allemaal neer op dat in de eerste 20 uur je jezelf nog voor de gek kan houden dat het een leuke ervaring is, maar heel snel valt de facade weg en je komt er snel achter dat alles flinterdun is, geen goede quests, geen leuke plekken om te bezoeken, geen verhalen die blijven hangen, geen interessante gameplay en ga zo maar door.
Er is weinig echt 'slecht' aan het spel behalve de criminele hoeveelheid laadschermen en onskipbare cutscenes, maar 'niet slecht' staat niet gelijk aan leuk, of interessant, of speelbaar.

De grote vraag over Starfield is: wat aan Starfield had leuk moeten zijn?
er is niemand bij bethesda (of de spelers) die dat effectief kan beantwoorden, Aldus Todd Howard zou het exploratie zijn, maar behalve als je heel geinteresseerd bent in 5 laadschermen die leiden tot een arbitrair gegenereerde 2km^2 aan (zielloze) planeet waar je niets kan doen, is exploratie er niet echt bij, laat staan dat het wat toevoegt. Voor de rest blijft er weinig over.
Het is ook niet "by gamers for gamers" maar "by corporate for sheep"
Ik vond de game wel vermakelijk, beetje schieten met gevarieerde wapens die goed aanvoelen en je ook nog eens kunt aanpassen naar wens. De game heeft wat creatieve stukken met anti-zwaartekracht, en één stuk met een basis die in twee dimensies vast zit.

Het verhaal en de spelwereld waren vergetelijk. De hoeveelheid laadschermen enorm ongelukkig, maar er zat wel iets in.

Maarja, ik kan je ook tien betere games aanraden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 augustus 2025 16:57]

Daar is niks in veranderd, het draait hoogstens iets stabieler.
Verschrikkelijk spel, niet kopen. Elke planeet is een exacte kopie van de andere. Je kunt niet vliegen, verhaal is dun, mechanics zijn gedateerd.
Ik heb het spel slechts een paar uur gespeeld, niets voor mij. Maar ik kan me met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat je wel degelijk kon vliegen met je ruimteschip.
Je kan vliegen, maar het had net zo goed een laadscherm kunnen zijn want tussen iedere locatie zit sws een laadscherm: het vliegen zelf voegt niets toe aan de ervaring.
In de ruimte kan je zelf vliegen en dat voegt zeker wel iets essentieels toe aan de ervaring. Heb je het überhaupt zelf gespeeld?
Heb jij de main planeten bezocht?
Want ik zou niet zeggen dat Neon City (Cyberpunk) hetzelfde is als New Atlantis (Futuristic Sci Fi), wat niet hetzelfde is als Akila City (Western Sci Fi)

Misschien niet te veel focussen op randomly generated planeten?
De handcrafted planeten hebben het overgrote deel van de content.
De randomly generated planeten is meer voor end-game als je al de rest al hebt gedaan.
Toch heb ik me er wel mee vermaakt, ja het had meer potentie en de planeten zijn wat hetzelfde, en veel herhaling met base layouts, maar er zitten zeker wel leuke quests in. Het is een Bethesda game in space met veel dezelfde mechanieken als de oudere games, zonder echte verniewingen.
Same hier. Maar zelfs als bethesda fanboy met hoge verwachtingen moest ik concluderen dat het teleurstelde. Repetatief, eentoning. Een gemiste kans bovenal.
Na Fallout76 geen verassing. Bethasda doet niks anders dan elke 5 minuten Skyrim opnieuw uitbrengen. Compleet uitgemolken bedrijf.
Ik vind de quests en in zn algemeen de lore en verhalen echt een stuk minder,., en echt heel veel 'stub'-quests, verhaallijntjes die veel potentie leken te hebben maar echt veel tesnel en plotseling afgekapt werden. Ik heb het veel gespeeld maar kreeg er niet dezelfde voldoening van als bij skyrim en de fallout games. Het was allemaal erg oppervlakkig, alsof het nog in vacuum-plastic verpakt was.
Maar het ergste vond ik dat het verkennen en ontdekken echt heel veel minder was door hoe ze planeten vertegenwoordigen. Er is echt heel heel weinig motivatie om lekker rond te banjeren en op zoek te gaan naar leuke dingen in de uithoeken. Echt een gemiste kans.
Houd het geld lekker in je zak. Niets dan gebakken lucht deze game.
Ik speelde 'm 'gratis' via gamepass. Heb me er zo'n 150 uur best mee vermaakt - en daarna nooit meer aangeraakt vanwege de bekende redenen.
Veel negativiteit hier. Ik heb me hier toch wel mee vermaakt. Voornaamste redenen dat ik ben afgehaakt waren inderdaad de saaie planeten maar vooral de veel te lange laadtijden telkens als je ergens landt. Dat was in ieder geval bij de launch. Misschien is dat ondertussen verbeterd.
Zelfs als ze de laadtijden hadden verbeterd (wat niet echt is gebeurt), zou je nog steeds moeten wachten tot (dezelfde) unskippable cutscene zich af heeft gespeeld, elke keer wanneer je opstijgt en elke keer wanneer je land.
Ja, ik ging er vanuit dat die cutscenes een poging waren om de laadtijden te verbloemen. Dat ie tijdens de cutscenes ook nog laadt. Dus die twee zijn voor mij hetzelfde.
Eerst die cutscene, dan een laadscherm om in de docking port te komen, vervolgens heb je binnen vijf seconden nog een laadscherm om in het hoofddeel van het ruimtestation te komen. Je spreekt met één persoon en je mag weer terug door de laadschermen naar een ander ruimtestation waar deze cyclus zich herhaalt :+

Ja, dat is Creation Engine maar Skyrim en Fallout hebben dit lang niet zoveel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 augustus 2025 16:50]

De laadtijden op zich zijn geen probleem (bij mij), het is meer de hoeveelheid onderbrekingen. Bijna elke deur is weer een laadscherm en dat irriteert snel.
Ik heb het niet gespeeld en kan dan ook geen oordeel vellen maar ik werd zeker niet warm van de trailer. Daarnaast was aanvankelijk 30fps het maximum, zover ik heb meegekregen omdat het spel heel veel objecten persistent had. Ik betwijfel of dat nu werkelijk zoveel positiefs aan de gameplay heeft toegevoegd.

Het spel krijgt nochthans een respectabele 83 op Metacritic: Starfield Reviews - Metacritic

Ik heb het in ieder geval links laten liggen, zelfs zou het spel 'goed' zijn, er zijn genoeg andere spellen die het predicaat 'geweldig' verdienen. Daar besteed ik liever mijn beperkte tijd aan.
Die reviews vertekenen de boel. Bethesda heeft heel slim gezorgd dat de eerste paar uur van de game best indrukwekkend lijken, en je krijgt het idee dat je een gigantische wereld hebt om te ontdekken. Dus zolang je in die beginfase zit, lijkt het allemaal best tof.

Maar steek je er dezelfde tijd in als een Skyrim/Fallout, dan kom je er toch wel snel achter dat dit spel zich totaal niet kan meten met die eerdere games, maar dan is de reviewer allang afgehaakt vanwege beperkte tijd voor de review en geeft het een positief cijfer, puur gebaseerd op die eerste paar uur.

Je krijgt dan ook een stuk lagere cijfers als je naar user reviews (68) kijkt ipv critic reviews (83), maar zelfs dan heb je een hele sloot aan mensen die de game niet meer dan een paar uur hebben gespeeld en daar een positieve ervaring aan hadden. Steam reviews geven ook weer een (ander) gemixed beeld.

Ik denk dat het grotendeels aan ligt wat je verwacht van de game, een skyrim/fallout opvolger is het dus zeker niet
Ohja de game die zo slecht is en saai dat zelfs de modding community massaal wegloopt

https://www.ign.com/articles/skyrim-together-modders-arent-making-a-multiplayer-mode-for-starfield#:~:text=A%20statement%20from%20the%20Skyrim,to%20finish%20the%20mod%20themselves.

nee bedankt, genoeg games die het geld wel waard zijn
Ik speel nog steeds The Outer Worlds, en hoewel dat een hele andere space-game + shooter is, na het lezen van de comments is dat misschien een betere besteding van je geld. Een verrassend (en soms verassend :)) flexibele verhaallijn, een rammelend ruimteschip, en weliswaar weinig maar wel gevarieerde werelden.

Plus dat je er geen RTX5090 Super Ti Max voor nodig hebt, heeft ook wel wat.
Daar komt binnenkort een nieuw deel van, die belooft nog beter te zijn dan deel 1. Vond deel 1 in elk geval meer een Skyrim in Space gevoel hebben dan Starfield.
Ik vond het wat hebben van Fallout 4, maar dat zal samen met jouw ervaring geen toeval zijn, als je bedenkt waar de bedenkers van TOW vandaan komen :)
Ik heb me heel goed vermaakt met deze game, heb zelf de Premium Edition. Ik heb de game eerst via Xbox Game Pass gespeeld en toen de disc voor €15,00 bij de Media Markt lag, me nog de disc versie gekocht. Was zelf van plan de game binnenkort nog eens vanaf het begin te spelen.

Smaken verschillen natuurlijk, en dat mag ook, maar ik kan niets anders zeggen dan dat ik me altijd heel goed heb vermaakt met de Series X versie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.