Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont nieuwe beelden Forza Horizon 5 en onthult Tourist-modus

Microsoft en ontwikkelstudio Playground Games hebben nieuwe beelden van racegame Forza Horizon 5 getoond. Ook bevestigden de makers de aanwezigheid van een aantal auto's, waaronder de Mercedes-AMG ONE en de Ford Bronco Badlands.

De beelden die Microsoft tijdens de Gamescom Xbox Stream toonde, kreeg Tweakers al in een eerder stadium te zien. Daarbij was kort de gelegenheid om vragen te stellen, waardoor er iets meer informatie naar buiten kwam dan tijdens de stream zelf.

Playground Games bevestigde tegen onder meer Tweakers dat de game een nieuwe, toegankelijkere modus zal bevatten genaamd Tourist Mode. Deze modus is bedoeld voor gamers die de wereld simpelweg willen verkennen, zonder al te veel hun best te moeten doen. Daarnaast werkt de ontwikkelaar nog aan enkele nieuwe rijhulpen die met name gericht zullen zijn op de jongste gamers.

Het was al bekend dat de game zich in Mexico zou afspelen, maar nu is duidelijk dat de speler hetzelfde personage speelt als in Forza Horizon 4. In dat spel moest de speler zich als rookie opwerken en bewijzen tot hij of zij uiteindelijk een ster was geworden. Die status wordt behouden in Forza Horizon 5, waardoor de speler als ster arriveert in Mexico, alwaar het zijn taak wordt om het Horizon Festival verder te promoten.

Behalve racemonster Mercedes-AMG ONE en off-road wagen Ford Bronco Badlands werden ook de 2020 Corvette Stingray en de Porsche 911 Desert Flyer getoond. Van de vier auto's kijkt de Mercedes op voorhand het interessantst; de auto heeft een weg- en circuitsetting en spelers kunnen met één druk op de knop wisselen van instelling. Dat heeft niet alleen een visueel resultaat, maar brengt ook merkbare verschillen in performance met zich mee.

Playground Games bevestigde verder dat ray-tracing alleen gebruikt wordt buiten races. In scènes waarin de speler zich bevindt in en rond huizen of Festival-area's zullen auto's ray-traced reflecties hebben, maar tijdens het racen is dat dus niet geval. Forza Horizon 5 verschijnt op 9 november voor Windows, Xbox One, Xbox Series X/S en Xbox-cloudgaming.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

24-08-2021 • 20:30

120 Linkedin

Reacties (120)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd of ze de auto's qua details nog wat realistischer maken. Horizon 4 zit vol met content, maar zaken als niet werkende meters in het dashboard werken niet mee voor de immersie.

Voorbeeldjes die ik, als iemand die zelf een mx-5 rijdt, bijvoorbeeld mis bij de mx-5 in Horizon 4:

Waarom beweegt iets simpels als de oliedruk meter niet? Dat is een best prominente meter in beeld, en hij lijkt gewoon stuk (of hij geeft de oliedruk wel correct aan, maar dan zou je auto niet moeten werken :P)

Waarom kan ik het dak van de mx-5 niet openen en sluiten? Dat is een functionaliteit van de auto die ik bij een game waarin je lekker kunt touren wel zou verwachten.

Dat hij ook qua geluid niet echt overeenkomt met een echte mx-5 laat ik dan nog buiten beschouwing. Maar werkende metertjes in de dashboards van de auto's, dat mogen we toch wel verwachten van de techniek in 2021? :)
Ze zijn wel stappen aan het maken met dit soort dingen. Met name het openen en dichtdoen van het dak is geteased en in de laatste stream lieten ze zien dat je bijvoorbeeld bij de AMG tussen track en road mode kan switchen. Waarbij dit ook echt effect heeft op rijgedrag, bovenop het inklappen van de spoiler en verhogen van de ophanging.
Ze komen er wel een beetje laat mee imo. GTA heeft deze feature al sinds 2013, zo niet eerder.
En de autophysics van GTA zijn om te lachen. Totaal niet te vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 augustus 2021 09:37]

Ik durf te beargumenteren dat GTA IV realistischere car physics heeft dan FH4
LOL Beide geen simulatie games, dus totaal irrelevant. Ik durf ook te beweren dat een Toyota een betere smartphone is dan een Volkswagen.
Dat het geen sims zijn betekent niet dat realistischere physics niet relevant zijn, de hoofdfocus ligt er niet op, maar het is zeker wel relevant.

Overigens slaat die vergelijking van auto's en smartphones nergens op, de physics zijn deel van het spel, smartphones zijn geen deel van auto's..
Exact, de vergelijking tussen auto's en smartphones slaat net zo goed ergens op als jouw vergelijking tussen een open world action game en een arcade racer en meer "realistische" physics.
Onzin, elke race game heeft een vorm van physics, sommige "realistisch", sommige niet terwijl smartphone's geen auto's zijn of auto's smartphones bevatten
Exact, en dat mijn beste Clown789 noemen ze sarcasme.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 25 augustus 2021 21:08]

Probeer test drive unlimited 2
En de physics van Forza zijn wel realistisch?

Deze franchise richt zich vooral op de arcade-racer. Niet op simulatie. Als men dat wel wil beweren dan zal er eerst fatsoenlijke ondersteuning voor stuurtjes moeten komen. Daar is Forza Horizon tot op heden nog niet serieus mee bezig geweest.
Forza Motorsport richt zich wel degelijk op simulatie, en deze physics worden gedeeld met Horizon. Ze zijn alleen anders afgesteld waardoor het makkelijker is.

Maar het is vooral dat ze gewoon beter aanvoelen dan GTA. Niet zo gek natuurlijk dat een racegame betere auto physics heeft dan een shooter.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 augustus 2021 16:39]

Wat betreft GTA ben ik het met je eens.

Ja, de physics worden gedeeld met Motorsport, dit maakt het "zusje" Horizon niet direct een simulatie.

Het is maximaal een sim-cade, het hangt voor velen tussen arcade en simulatie in. Daar wil ik nog best in meegaan, maar om te stellen dat het zich richt op simulatie, nee. Het is algemeen bekend dat Forza Horizon niet onder simulatie valt, onder andere door de belabberde ondersteuning voor stuurtjes is. Een stuur wordt letterlijk als joystick behandeld in Horizon. Een volwaardige sim zal dit nimmer doen. Zou niet al te best wezen voor titels als AC Competizone, R3E en iRacing.

Audi's van de A3 tot (voor zover mij bekend) en met de A8 zijn gebaseerd op hetzelfde platform. Dat maakt ze nog niet identiek qua rijgedrag.
Die van FH4 ook. Het zijn beide geen sim games. Allebei zo onrealistisch als de pest. Geen relevant punt imho.
OT: Bij een MX5 NB(FL) werkt de oliedrukmeter ook niet ;)
Die is niet aangesloten op een druk sensor.
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat die oliedrukmeter wel werkt bij een 1.6 maar niet bij de 1.8
Niet zeker of dit klopt, maar in mijn NB FL 1.8 werkte hij in elk geval niet :)
(En in mijn NC nu wel)
Oh geinig dit commente ik zojuist ook over de NC, want bij de NC is hij ook gefaked, vraag me eigenlijk af waarom ze dat doen
Nu nog dat een boom je tegen houdt, want de metertjes doen het niet.
Mooie wagen. die Mx-5.

Je zou toch verwachten dat een developer als Microsoft op z'n minst bij benadering de juiste geluiden en features in welke auto dan ook zou laten terugkomen... en net wat je zegt, die dashes moeten gewoon werken.

Volgens mij had A2 Racer al werkende dash-meters, haha. Of (meer passend want ook MS) Midtown Madness.
Dat zou je niet verwachten als er 750 auto's in zitten
beetje offtopic, maar leuk om een andere NC rijdert op tweakers te zien! Overigens schijnt die oliedrukmeter in het echt eigenlijk ook vooral fake te zijn en alleen met je toeren mee te gaan, al zal die wel neervallen op het moment dat je daadwerkelijk geen druk meer hebt. Dat maakt het voor forza wel des te makkelijker om hem werkend te maken
Het ziet er allemaal weer prachtig uit, maar het is ook weer meer van hetzelfde. Er zit eigenlijk geen enkele vernieuwing in deze serie.
Het kan een klein detail lijken: maar puur het door je huis kunnen lopen naar je garage, in je auto stappen en de poort uitrijden, zou echt een flinke boost geven aan de beleving die Forza Horizon probeert neer te zetten.

Dat deed TDU indertijd prachtig en ik denk dat velen onderschatten hoe groot de impact daarvan is op de "Ik leid dit leventje"-beleving die FH wil doen ervaren.

Naar een dealership rijden om langs de auto's te lopen en ze te inspecteren, evt van de oprit rijden voor een proefritje, in plaats van waar je ook bent een lijstje openen uit een standaardmenu. Hun Forzavista is knap uitgewerkt maar haalt je bijna buiten de game om het te kunnen bekijken, waarom niet in je eigen garage in je huis tussen je andere wagens?

Daar heeft Forza Horizon echt wel wat groeimarge die de beleving zonder twijfel een flinke boost zou geven.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 24 augustus 2021 20:58]

Oh alsjeblieft niet zeg... Het slechtste punt van fh4 wat mij betreft was alle kleertjes en zo voor het poppetje achter het stuur. Ga dat alsjeblieft niet nog verder uitbreiden. Ik wil racen/rijden, niet rich dude Simulator 2022... Ik ben het volledig eens met @Wolfos, vond dat ook het irritantste deel van tdu...
Maar als het om racen/rijden gaat waarom dan niet motorsport?
Omdat racen / rijden niet per se betekent dat je op circuits tegen andere coureurs wil rijden? Forza is lekker relaxed, je kan door landschap cruisen, lekker over the top wedstrijdjes tegen hovercrafts en vliegtuigen doen etc. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan gelijk 100+ verschillende schoenen en petjes voorgeschoteld wilt krijgen.

Aan de andere kant: ik zie het, maar ik doe er gewoon niks mee. Behalve dat het soms balen is bij die prijstrekkingen, dat ik i.p.v. op een lambo net uit kom op een paar paarse sokken :+ 8)7
Daar heb je zeker een punt. Maar is het dan niet vreemd dat er housing/kleding etc bij zit.
Want een hoop gamers houden daar van.
Inderdaad, ik zit niet in een modeshow. De kleren van mn poppetje boeien me niet. Al vind ik het huis met garage wel een geinig idee. Zolang het maar te skippen is.
Ik vond dat juist vreselijk in Test Drive Unlimited. Forza gaat om auto's racen, niet doen alsof je een miljonair bent.
Mwah, niet helemaal waar, het huizenconcept zit in FH en geeft aan dat het wel degelijk voor een deel om jouw personage gaat. Anders kon men evengoed een Forza Motorsport menuutje in de game steken en klaar.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 24 augustus 2021 21:22]

Het huizen concept is puur en alleen gemaakt als de zoveelste verzamelcollecite in Horizon waarmee je kan bepalen op welk punt je in de game wordt gezet bij het opstarten. En af en toe krijg je een extra bonus voor het kopen van een huis. Meer dan dat is het niet.
Het gaat inderdaad om het verzamelen. En je wordt continue beloond, en dat zonder betaalde lootbox meuk. Het is toch een dingetje in de hersenen dat iets doet met endorfine en beloningen. Een soort van natural high, heerlijk spelletje.
Helemaal mee eens. Het enige wat Forza Horizon mist is uit kunnen stappen en rond kunnen lopen om vervolgens in een andere auto te kunnen stappen.

Het hele verhaal draait om jouw personage. Een echte beroemdheid. Uit kunnen stappen en rondlopen zou het verhaal pas echt persoonlijk maken.
Maar deze kleine details die je noemt (in je auto stappen, door je huis lopen naar je garage) zou in weze gewoon een expansion pack op de game kunnen zijn op Forza 4.Of een gratis quality of life update (zie No man's sky) Vandaar dat @JustlikeNiko ook zei dat er niet _echt_ vernieuwing in zit.
Sterker nog, als ik mij niet vergis zijn oorspronkelijke developers van TDU ook werkzaam bij Turn 10. Verbaast me dat ze er nu pas mee komen dan.
Gelukkig kan je nog steeds puur door andere shit rijden zoals bomen en hekjes! Flinke boost gaf dit mensen.
Grappig, zoiets interesseert me nou net helemaal niks. Ik wil gewoon racen. Bij FH4 vond ik het jammer dat de multiplayer volledig kapot was; online races vinden duurde achterlijk lang en mislukte het vaak. Eerst speelde ik de PC versie en dacht ik dat het daar aan lag, maar daarna op XSX hetzelfde verhaal.
Wat is dat voor rare kritiek? Een racegame is nou eenmaal een racegame. Wat had je dan willen zien?
Wat is dat voor rare kritiek? Een racegame is nou eenmaal een racegame. Wat had je dan willen zien?
Doe maar een
- Split Second modus
- Of Motorstorm Apocalypse (dat was met die natuurrampen en zo toch?)
Valt me nog tegen dat niemand het Thema van Split Second heeft overgenomen. Wat een spel was dat zeg.. Stel je dat voor in deze tijd..
Valt me ook tegen dat Blur dood is, maar dat we nog steeds met zon nietszeggende troep franchise als NFS zitten.

En doe naast Blur ook maar Fatal Racing terug als ze toch bezig zijn.
Jaaa Blur was awesome :)

Herriner me nog wel dat de game het niet goed heeft gedaan qua verkoop helaas.

Edit: voor wie de titel niet kent, het was kort gezegd Mario Kart met echte racewagens.

[Reactie gewijzigd door B0KIT0 op 25 augustus 2021 07:30]

Blur spelen we nog kapot op kantoor op een PS3 met beamer. H e e r l i j k spel!
Blur spelen we nog kapot op kantoor op een PS3 met beamer. H e e r l i j k spel!
hahaha, ik heb die game ook na zn dood nog op PS3 gespeeld inderdaad.

Ik snap ergens niet zo goed waarom niet meer is aangelagen. Betwijfel ook of de game wel echt de kans heeft gekregen.
Als je tegelijkertijd ziet dat Mario Kart met afstand x 5 + turbo de meeste succesvolle racer is. Dan moet daarnaast nog ruimte zijn voor Blur ter afwisseling. Volgens mij mogen we hier Activision voor bedanken als ik het me goed herinner?
Oeh fatal racing :) dat was echt zo fun :)
Fatal Racing (Whiplash in de VS) dat heb ik zoveel gedaan - jammer dat de 3DFX-versie niet aan de praat is te krijgen op een moderne PC

https://www.youtube.com/watch?v=tgzGLrh6YMc

Maar ik moet zeggen dat Forza Horizon-serie me altijd ontzettend heeft vermaakt (inmiddels veel meer dan de originele Forza) TDU vond ik een verschrikkelijke racer (net als de oorspronkelijke Burnout Paradise).

Een open wereld betekent niet dat ik overal heen wil rijden.
via pcem kan je zelf een oude virtual machine maken inclusief 3dfx kaart. Kost wel wat moeite maar op die mannier is het mogelijks nog wel te spelen.
Thanks daar ga ik eens mee stoeien - want via de dosbox met glide emulatie lukte het is geval niet.
Ja Fatal Racing was back in the day denk ik mijn favo racer. Ik vond het vooral heel vet wat ze deden met perspectief als je die tricks pakte (in 3rd person mode btw). Kurkutrekker en looping enzo.
Fatal Racing en ook Screamer staan mij nog bij als games die ik echt veeeeeel toffer vond dan NFS en Test Drive. Gewoon omdat ze lekkerder reden.

Forza Horizon heeft echt totaal de functie van NFS overgenomen. Bloedmooi en rijden in toffe omgevingen met exotics. Echt een heel simpel basisconcept. Maar goed uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 25 augustus 2021 13:19]

Want die verkocht ook zo goed.
Underrated was de game ook..
Fantastische game! Ik speel het sinds ik de Series X heb weer af en toe, ik had de disc nog liggen.
Wauw, nu jullie het er weer over hebben...
Jaartje terug spel weer opgestart, is inderdaad nu een stuk ouder dan de beelden initieel het idee geven. Maar wat een gaaf spel blijft t.

Nieuw jasje, engine, schademodel. Wat een mogelijkheden als iemand t weer oppakt!
Dat zou zeker interessant zijn, maar niet echt in Forza horizon passen denk ik... Een aparte game in de stijl van split/second en/of blur zou ik zeker verwelkomen.
Moet je een ander spel gaan spelen
Die Motorstorm remastered op VR zou kicken zijn.
Tja.. dat zou je ook kunnen zeggen van Fifa "een voetbal game is nou eenmaal een voetbal game" en toch vinden hun elk jaar wel iets om te vernieuwen aan de manier waarop het gespeeld wordt. Als je het jaar op jaar vergelijkt zal het niet veel zijn, maar als je 1 of 2 jaar overslaat dan is er wel degelijk wat veranderd.

Dingen als een garage waar je daadwerkelijk je collectie kan zien, pink slips races, onderdelen winnen via races of moeten zoeken voor ipv direct allemaal te koop..

Dit verzin ik net in nog geen 30 seconden.. dan is er weldegelijk nog meer te vernieuwen.
Begrijp me niet verkeerd, FH5 ziet er weer top uit en ik zal er zeker van genieten, maar dat andere de vernieuwing missen is hun recht.
Motors, een boeiendere verhaalmodus, vliegtuigraces, jetski’s, dat je door je huis kan lopen wat je kunt kopen. Er is nog genoeg te verzinnen lijkt me?
Dan moet je GTA gaan spelen. Dat voldoet aan jouw wensen.
Nee man, dat race is stukken minder. Daarbij zoek ik geen schietfestijn en hoeven er ook geen hoeren rond te rennen.
Je kunt in GTA ook gewoon dedicated races vinden waar geen hoeren rondlopen en geen schietfestijnen zijn. GTA Online is overigens zo'n 5000% uitgebreid sinds de release, dus geef het nog een kans zou ik zeggen, je kunt er zelfs je eigen tracks maken.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 24 augustus 2021 21:10]

En toch moet ik @JustlikeNiko daarin gelijk geven. Ookal is GTA dan 5000% uitgebreid sinds de release, het is gewoon geen racegame. Ik snap dat Horizon een arcade racer is en dat je dus geen realisme moet verwachten, al kun je het toch redelijk realistisch maken door alle rijhulp uit te schakelen.

De handling van auto's en motoren in GTA voelen voor mij veel te arcade aan, daarnaast is de belevenis ook totaal anders. Je rijdt in Forza in een Corvette, Audi of Mercedes in GTA in een Coquette, Pisswasser Dominator of een Gang Burrito. Hoe goed GTA ook is, het is gewoon geen racegame.
Dat GTA een racegame is dat heb ik ook nooit gezegd. En ben het ermee eens dat het nogal arcade achtig is dat racen in GTA, dat is Forza Horizon ook wel maar wel wat minder inderdaad, verder zijn de graphics natuurlijk niet te vergelijken en is GTA ook simpelweg een ontzettend oude game ondertussen.
Maar je moet dus online. Vet.
5000% En nog steeds niet stabiel, Mocht iemand online ineens uit de game gaat is voor 4 man de game gefaald...

Nee, wat een rot concept.
Wat jij beschrijft is geen Forza Horizon het festival draait om auto's niet vliegtuigen, jetski's.
Met de The Crew 2 kan je ook vliegtuig races en jetski's doen.
Leuk, maar voor een serie met alleen auto's (Forza) is het wel een gekke combinatie.
Jij wil de nieuwe Testdrive game. Dat is wat je beschrijft.
GTA ziet er echt super ruk uit tov Forza.
Bovendien is het racen 'mwah' at best.
Dit gedeelte is natuurlijk ook maar een fractie van wat GTA is, maar nee dat is echt geen alternatief.

The Crew was dan een beter voorbeeld.
Ik snap niet waarom dan ineens iedere race game op The Crew moet lijken... Je hebt toch al The Crew? En zelfs The Crew 2... Dan wacht je toch gewoon op The Crew 3.
En The Crew komt uit 2014, en GTA is dan toch een stuk mooier
The Crew 2 komt uit 2018, GTA V uit 2013
Ben wel benieuwd hoe veel mooier het is met die "next gen" versie!

[Reactie gewijzigd door thomas1907 op 24 augustus 2021 21:35]

Dat zeg ik toch helemaal niet.
Ik zeg dat GTA een slecht voorbeeld is.
Ik geef geen ruk om The Crew.
Zeg dan: Meer soorten customisation (ook van het interieur bijvoorbeeld) of extra parameters toevoegen zoals oververhitting zodat extra koeling daadwerkelijk nodig is i.p.v. de zoveelste random upgrade (of schade etc). Wat je nu zegt heeft helemaal niks met het concept van forza horizon te maken. The Crew II is wel een goede voor je wat je nu beschrijft.
Dit klinkt meer als The Crew 2. Kan je ook vliegen, bootraces, motors besturen en door je huis lopen.

Maar dat is niet wat Forza Horizon is.
Sorry maar dat is echt dikke onzin... Ga deel 1 maar eens opnieuw spelen als je dat echt denkt. Er is zeer veel vernieuwing geweest... Maar jij lijkt er gewoon een ander soort game van te willen maken.
Wat is dat voor rare kritiek? Een racegame is nou eenmaal een racegame. Wat had je dan willen zien?
Mwa dat vind ik wat te simpel. Ik heb heel wat uurtjes besteed in FH4, graphics zijn goed en zitten meer dan genoeg auto's in. Maar toch valt daar op gameplay gebied aardig wat te verbeteren.

Zo vind ik het huidige systeem van tuning en upgrades niet zo tof uitgewerkt. Als jij je auto naar een hoger niveau modificeert dan gaat de ai vrolijk mee naar dat niveau. Het upgraden wordt daarmee vrij snel doelloos. Dit wordt versterkt door het feit dat bijna elke normale race een volledige vrijheid bied in de gekozen auto én het niveau van deze auto.

Ik zie liever vaste events waarbij een bepaalde klasse (type+ tuning niveau) is bepaald en de snelheid van de ai min of meer vaststaat. Op die manier kun je progressie boeken.

De story events zijn daarnaast behoorlijk droog en in de co-op kun je ze vreemd genoeg niet herstarten. Je moet dan het volledige event opnieuw doen inclusief de vaak saaie rit naar het objective toe.
De AI gaat mee om de beste race ervaring te verzorgen. Dat is het punt van PI, als iedereen ongeveer dezelfde hoeveelheid PI heeft dan zal het ongeveer een gelijke opgaande race verzorgen.

Ze zouden meer opties mogen verzorgen maar als standaard is dit geen verkeerde optie maar mijn mening.
Het punt van die ai is ongetwijfeld het concept dat iedereen altijd moet kunnen winnen. Ik vind het juist niet erg als een bepaalde race moeilijk of zelfs te moeilijk is. Als je dan later een snellere auto dan wel een geupgrade auto hebt en je kunt hem vervolgens wel winnen dan heb je gave progressie. In het huidige systeem bestaat dit niet. Kom jij terug met een snellere auto dan is de AI ook sneller. Hetzelfde met een tragere auto.

Uberhaupt heb ik weinig weerstand ervaren in FH4. Om de tijd tot FH5 op te vullen heb ik vorige maand The Crew 2 gekocht. Maar dat was even wennen, daar moest ik écht gas geven in het begin en heb ik ook weleens een race niet kunnen winnen. Nu ga ik niet beweren dat dat de betere game is. Maar ik heb hem in ieder geval als uitdagender ervaren. Tevens ook leuk dat je per race je upgrades verdient. Als ik nu nog FH4 speel dan doe ik dat eigenlijk alleen met stock auto's. Dan blijft het nog een beetje spannend.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 24 augustus 2021 23:20]

Heb je de drivatars op unbeatable staan? Anders kun je niet echt klagen dat je ze te makkelijk vond...
Verder is de game nou eenmaal gebaseerd op race klassen. Dan is het niet eerlijk als jij met een S class tegen B class auto's komt racen. Je kunt echter wel degelijk zeer veel verschil maken met je upgrades/tuning, maar dat gaat wat dieper dan alleen maar je power ranking. Het klinkt eerlijk gezegd alsof Forza horizon juist te diepgaand is voor jou en je beter need for speed kunt spelen waar je de performance van je auto inderdaad kunt reduceren tot een level.
Ik heb zelf in ieder geval wel degelijk races gehad waar ik moeite had, vervolgens wat tijd gestoken in het tunen van mijn auto (en dan bedoel ik dus niet alleen maar wat onderdelen bij elkaar klikken) om vervolgens het veel beter te doen. Ja de AI gaat mee op powerlevel, maar als jouw auto veel beter afgesteld is dan heb je alsnog een enorm voordeel. Probeer anders maar eens een stock auto online te racen, dan word je aan gort gereden, ook al heb je misschien hetzelfde power level :)
Heb je de drivatars op unbeatable staan? Anders kun je niet echt klagen dat je ze te makkelijk vond...
Unbeatable doet ondanks de AI cheats erg weinig tegen een getunede wagen. Binnen circa een minuut ben je het hele veld voorbij. Net nog even getest; met de 12C en de ATS GT. Een stock 12C op Pro (zonder TC/SC) levert een veel uitdagendere race op. Daar waar ik op unbeatable met de tune bak er zo voorbij reed was ik stock regelmatig met de wagen aan het vechten en werd ik 3e.
Verder is de game nou eenmaal gebaseerd op race klassen. Dan is het niet eerlijk als jij met een S class tegen B class auto's komt racen.
Dat is hij op papier maar mijn klacht is nu juist dat de klassen niet worden geforceerd. Wat je zou verwachten voor een game met klassen is dat je simpelweg niet meer mee mag doen zodra je de auto naar een andere klasse tuned. Maar dat is dus niet zo. Sterker nog als jij een Lamborgini Huracan S992 pakt om een cross country in te starten dan kan dat gewoon. Het heeft dan ook geen zin om een auto binnen een bepaalde klasse te houden. Kies jij je onderdelen zo dat de precies op B700 uit komt (maximum van B ) dan doet de AI vrolijk mee met A702. Gaat ook op voor jezelf, tune je die wagen door naar A710 dan kun je diezelfde race alsnog instarten. De enige uitzondering hierop zijn de weeklies, onderdeel van de endgame. Ik ben zelf destijds maar blueprints gaan maken van races waarbij bepaalde klasses afgedwongen worden. In FM7 is de implementatie beter, dus ze kunnen het wel.
Forza horizon juist te diepgaand is voor jou en je beter need for speed kunt spelen waar je de performance van je auto inderdaad kunt reduceren tot een level.
Omdat ik kritiek uit op je favoriete game wordt dit je conclusie :X ?
Probeer anders maar eens een stock auto online te racen, dan word je aan gort gereden, ook al heb je misschien hetzelfde power level :)
Het punt is dat stock een grotere uitdaging geeft dan tuned unbeatable, zie voorbeeld bovenaan.

Over online versus gesproken. Grootste minpunt daar is dat je een gekozen auto niet meer kunt wijzigen tussen de events door. Pak je per ongeluk die lambo in cross country dan zit je er aan vast. Ik zag regelmatig mensen afhaken die een ongeschikte wagen kozen. Zelf had ik ook regelmatig momenten waarop ik graag net een andere wagen had gepakt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 augustus 2021 12:16]

Ok, dan heb ik je verkeerd begrepen, je leek voor mij te zeggen dat het geen zin had om te upgraden. Aangezien je graag de ervaring zegt te willen dat je een auto kunt upgraden om vervolgens wel een race te kunnen winnen, dat klinkt voor mij als need for speed.

Dat je A702 drivatars krijgt als jij een B700 auto rijdt dat klopt niet, tenzij misschien in specifieke events waar geen class restrictie is. Standaard schotelt de game je een race voor voor de auto waar je mee aan komt rijden. Wil je iets anders dan kun je een andere auto kiezen. Of inderdaad je eigen blueprint maken. Forza horizon gaat juist om die keuze, die vrijheid, je kunt doen wat je wil (wat ook gelijk de grootste vooruitgang is waarvan mensen zeggen dat hij niet in de game zit hier). Ik begrijp je kritiek dus niet zo...

Die blueprint is overigens ook alleen nodig als je precies wil kunnen bepalen welke auto's mee mogen doen want zoals gezegd, standaard wordt al afgedwongen dat alle auto's in dezelfde performance class zit. Wil jij alleen Porsches of zo, dan is daar de blueprint mogelijkheid voor.

Edit: valt me trouwens op dat je de racing line volledig aan hebt staan in je fragment... Heb je wel traction control en zo uit staan en schakel je handmatig? Dat is ook onderdeel van de moeilijkheidsgraad natuurlijk. Verder top als jij altijd bij elke discipline zo makkelijk van de unbeatable drivatars kunt winnen hoor, dan ben je beter dan ik.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 25 augustus 2021 12:27]

Ok, dan heb ik je verkeerd begrepen, je leek voor mij te zeggen dat het geen zin had om te upgraden. Aangezien je graag de ervaring zegt te willen dat je een auto kunt upgraden om vervolgens wel een race te kunnen winnen, dat klinkt voor mij als need for speed.
Jij zal een sandboxer zijn, ik een minmaxer. Minmaxers en sandboxers praten uberhaupt zelden dezelfde taal :P.

Ik begon de game te spelen, kreeg een audi. Vervolgens begon ik dat ding zelf te tunen in de vorm van engine upgrades. Na de eerste tune ging hij als de brandweer. Ik had toen verwacht dat hij binnen de klasse moest blijven dus ik heb vol ingezet op vermogen en niks bijvoorbeeld aan de remmen. Vervolgens blijkt dat het klasse niveau nergens een restrictie is. Je mag letterlijk elke road race in de game met diezelfde auto instarten, ongeacht waar je tune is geëindigd. Dan kom je erachter dat de ai vrolijk mee gaat in je performance niveau. Ook blijkt dat je de 'beste' tune in één keer erop kunt gooien vanuit een online systeem. Resultaat is dat je een aantal races doet, tot je de gratis Huracan unlocked. Vervolgens ga je alles met die wagen doen om de simpele reden dat events sneller klaar zijn omdat die wagen sneller is. Die eerste auto raak je nooit meer aan. Het finetunen van die wagen met die gekke tune is iets dat geen toegevoegde waarde meer heeft. Het tune systeem gebruik je eigenlijk nooit meer aan. Het is immers uiteindelijk voordeliger is om de kant en klare tunes te kopen voor de auto waarmee je het snelste bent.

In het huidige systeem heb je de upgrades alleen nodig om van de hoogste difficulty te winnen en om online competitief te zijn. Tijdens de single player progressie is het vooral zonde van je geld. Door het systeem waarbij je in één klap de beste tune erop kunt gooien is het tevens ook een erg betaalbaar systeem en gaat de lol er snel af. Natuurlijk kun je jezelf restricties op leggen en als echte sandboxer zeggen dat je die online tunes nooit gaat gebruiken. Maar een minmaxer zal zo niet denken, die zoekt de grenzen van de game op.

Bovenstaande is op te lossen door simpelweg de klasse restricties op de events te plakken. Dan heb je een reden om die originele audi nog eens van stal te halen. Dan heb je ook meteen een reden om nog eens naar die slechte tune te kijken. Moet je binnen de 800 blijven dan kun je nog een beetje puzzelen. Aangezien het blueprint systeem ook nog in de game zit zie ik niet waarom een sandboxer hier tegen zou zijn.
Dat je A702 drivatars krijgt als jij een B700 auto rijdt dat klopt niet, tenzij misschien in specifieke events waar geen class restrictie is.
Regelmatig het geval, heb een tijdje alle weeklies gedaan elke week. Dit jaar niet meer.
Standaard schotelt de game je een race voor voor de auto waar je mee aan komt rijden. Wil je iets anders dan kun je een andere auto kiezen. Of inderdaad je eigen blueprint maken. Forza horizon gaat juist om die keuze, die vrijheid, je kunt doen wat je wil (wat ook gelijk de grootste vooruitgang is waarvan mensen zeggen dat hij niet in de game zit hier). Ik begrijp je kritiek dus niet zo...
Van mij mag er meer uitdaging en meer progressie in de game worden gebouwd. Het bestaande klasse systeem in combinatie met het bestaande tuning systeem leent zich daar prima voor.
Die blueprint is overigens ook alleen nodig als je precies wil kunnen bepalen welke auto's mee mogen doen want zoals gezegd, standaard wordt al afgedwongen dat alle auto's in dezelfde performance class zit. Wil jij alleen Porsches of zo, dan is daar de blueprint mogelijkheid voor.
Dat is helaas niet zo. Als jij in een convoy zit en jij pakt een A800 en iemand anders een S 992 klasse dan begint het event en dan is een deel van het veld rond de A800 en een ander deel van het veld S992. Dat wordt naar rato ingedeeld. Gevolg is dat je een mini race binnen een race hebt met 2-3 tegenstanders die je bij na de start binnen 30 seconde voorbij blaast en vervolgens een solo race aan het rijden bent. De weeklies ben je vaak binnen een uur wel doorheen dus vandaar dat ik wat events heb gemaakt waarbij een bepaalde klasse wordt afgedwongen. Zelf vind ik B rally en A/S1 road erg vermakelijk.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 augustus 2021 13:30]

Ik begrijp je punt en dat zou inderdaad niet verkeerd zijn als het standaard iets gestructureerder zou zijn, met alsnog de optie om via blueprint alles te wijzigen. In singleplayer had ik ook soms wel wat meer aanmoediging kunnen gebruiken om verschillende auto's te gebruiken. Pas voor online play ging ik meer verschillende auto's en in verschillende klassen klaar zetten.

Overigens wat je zegt qua downloaden van tunes, ik doe dat zelf eigenlijk meestal niet omdat in mijn ervaring het best lastig is om echt een goede tune te vinden. Veel van de hoog gescoorde tunes staan er gewoon al heel lang in maar zijn misschien helemaal niet zo goed. Alleen als je bepaalde tuners volgt (uit mijn hoofd zijn die van Jon Joewon Song, wiens naam ik nu waarschijnlijk verbaster, bijvoorbeeld meestal erg goed) dan lukt dat wel. En de meeste tunes zijn gelockt dus het is alles of niets, je kunt ook niet even de versnellingen wat verstellen... Vandaar dat ik meestal toch zelf wat onderdelen bij elkaar zoek en wat met de tuning speel (versnellingen, toe en camber, rijhoogte)... Meestal rijdt de auto voor mij dan al snel beter dan een download tune. Heb ik er echt zin in dan even met telemetrie rondrijden en de banden helemaal perfect zo stellen dat ze mooi vlak grippen in de bochten :)
Kunnen ze eigenlijk ook niet, anders krijg je van die fast en the furious games.
Nieuwe omgeving, ik ben happy :)

Als ik wil vliegen speel ik wel flight simulator (komt ook een racemodus in ;) ). Jetski's? Niet heel boeiend voor racen imo. Daarnaast, dat vereist zulke andere mechanics allemaal, ik heb liever dat ze op auto's blijven focussen. At best wijken ze uit naar bijv. wat karten. Verder vind ik de horizon serie wel wat nieuwe race modussen bieden steeds die toch wel uniek zijn. Ik vind de serie vernieuwender dan de meeste race games.
Nieuwe omgeving, ik ben happy :)

Als ik wil vliegen speel ik wel flight simulator (komt ook een racemodus in ;) ). Jetski's? Niet heel boeiend voor racen imo. Daarnaast, dat vereist zulke andere mechanics allemaal, ik heb liever dat ze op auto's blijven focussen. At best wijken ze uit naar bijv. wat karten. Verder vind ik de horizon serie wel wat nieuwe race modussen bieden steeds die toch wel uniek zijn. Ik vind de serie vernieuwender dan de meeste race games.
Welke modus doel jij op? Ik kan mij zo 1,2,3 geen unieke modus bedenken. De laatste keer dat ik iets unieks tegen kwam was in TDU2 waarbij je gave combinaties van versus en co-op had in de vorm van 'follow the leader' (estafette race waarbij steeds 1 persoon het volgende checkpoint ziet en je dus vlak bij elkaar moet blijven om de snelste tijd in het klassement neer te zetten) en 'keep your distance' waarbij je binnen x minuten zo veel mogelijk meters moet afleggen terwijl iedereen tussen de Y en Z meter van elkaar rijd.
Haha, ik kan er wel op reageren dat ik dat niet vind, maar daarmee voldoe ik er alleen maar meer aan 😂
1 van de belangrijkste vernieuwingen lijkt mij RECHTS rijden.
Want dat links rijden was altijd maar vervelend.
Laatste race achtig spellen waar ik serieus mee bezig ben geweest waren Need for speed Carbon op de GC en Gran Turismo 4 ? denk ik op de PS2 en daarna weleens een race spel gespeeld maar niet echt serieus..

Forza en Horizon leken mij altijd al interessant en ik denk wel serieus met FH 5 bezig te gaan want het ziet er werkelijk prachtig uit van auto's tot omgeving en als je naast competitie ook cruisen kunt dan lijkt mij het ideale spel om weer mee te beginnen :)
De Horizon games zijn allemaal volledig open world, je kan zonder restricties overal naartoe rijden :)
Hi boTy :)

Bedankt voor de reactie en wij gaan het beleven! sinds het Fable nieuws stond Playgrounds Games al op mijn radar en ik had al eerder de beelden van Forza & Horizon gezien dus ik verwacht mooie dingen de komende jaren van deze Studio.
Heb je toevallig NfS underground 2 gespeeld? Het rijden naar de locaties waar een race start en het kunnen upgraden/tunen van je auto's doet er een beetje aan denken. Behalve dat je dat je in horizon veel vrijer kan roamen (kan prima de weg af door het weiland/bos/strand/etc.) en er veel meer opties qua auto's/upgrades/tuning zijn :)

Het is wel iets meer arcade dan race games als Forza Motorsport/Gran Turismo, maar dat was NfS ook altijd.
Hey svenk91 :)

Bedankt voor de info en ja volgens mij ook nog Underground gespeeld maar op een gegeven moment begon het allemaal hetzelfde te worden in een nieuw jasje.. Forza Horizon 5 lijkt mij een mooi excuus om weer achter het stuur te kruipen en zal ook eens naar de vorige delen kijken die zijn regelmatig in de aanbieding.

Ik meende dat Forza puur racing was zonder roaming en het staat ook niet in dit artikel.. misschien had er beter kunnen staan dat er nieuwe mode komt genaamd "tourist mode" die vergelijkbaar is met vorige roam modes.

In ieder geval alvast veel plezier met FH5 ik denk er aan om 3 jaar Gold + Gamepass te halen om dan de nieuwste spellen van XB Studio's te kunnen spelen en als er dan met sales Ultimate editions zijn om deze te kopen.

Via gold is er korting maar ook Ultimate geeft nog eens een paar € korting en volgens mij zit er ook EA play etc. erbij die nog eens korting geeft op de software van die uitgever dus die abo kosten zijn zo weer terug verdient tenminste als je erbij koopt :)

Sommige draaien puur op Gamepass en kopen niet wat ik zonde vindt want als je dan niet investeert met dikke kortingen dan heb je niets meer als het abo afloopt..
Ik speel forza via gamepass, gamepass heb ik ongeveer drie maanden per jaar (elk jaar is het weer 1 dollar voor drie maanden trial O-) ). Andere games koop ik wel idd, maar find fh4 juist lekker om eens per jaar een tijd te spelen. Neem een paar nieuwe autos en de game voelt weer aardig nieuw aan.

Dlcs voegen vooral nieuwe autos tou trouwens, ook 1 gebied in fh4, maar je mist het niet echt. Wacht dus lekker met de ultimate edition tot het eind van je gamepass abbonement als hopelijk de prijzen meer gedropt zijn :)
Ah bedankt voor de info en inderdaad ik dacht al eens Ultimate geactiveerd te hebben maar nu staat de optie er weer voor 1€ dus ineens 3 jaar hoeft niet het kan ook per 24 maanden ?

Ultimate voor het hele jaar is wel aantrekkelijk want in plaats van een paar demo's komen er wel een tiental nieuwe games elk jaar op de Gamepass en binnen dat jaar zijn er Ultimate editions, Gold editions, Deluxe editions, enz. die dan niet alleen alle dlc erbij hebben maar die dan inmiddels ook omstreeks 30% korting hebben + de korting van Ultimate :D

Het is een win win van wel de nieuwste games direct van Launch te kunnen spelen en dan een jaar de tijd om op een sale te wachten dus sorry voor de Studio's maar gaming is duur als je bij lancering een 60€ betaalt en dan nog eens 30€ per dlc pack en bij sommige Ultimate editions zijn er rustig 2 a 3 dlc packs dus dat zou op 60€ + 60€ a 90€ is 120€ a 150€ zijn.. dan liever een 70€ a 80€ voor alles!
Ligt het nu aan mij of ziet het sturen er echt vreemd uit?
Ik vind het er ook raar uit zien, met sturen bedoel je denk ik ook het (niet) bewegen van de auto. Die Bronco in het begin van het filmpje (na de airdrop) lijkt net alsof hij tijdens het rijden iets boven de grond zweeft en de weg net niet raakt (vanaf 1 minuut 19 zie je het goed). Ook de vering, de auto beweegt bijna niet maar de wielen en grond lijken op en neer te gaan en niet de auto/body. Ook bijna geen beweging naar link en rechts of schokken, je blijft alleen de kont/achterkant zien van de auto. De auto blijft bijna onbewogen in het midden van het beeld staan.

Bovenstaande vind ik er vreemd uit zien maar misschien valt het mee als je hem echt speelt. Ik kijk er in ieder geval naar uit, ziet er zo mooi uit de game. En gameplay: racen ! that's it, daar is een racegame voor bedoeld, niet te veel zooi er omheen.

[Reactie gewijzigd door Petje72 op 24 augustus 2021 21:20]

Dat is precies wat ik bedoel ja!
Eens. Exact goed omschreven. Het ziet er niet natuurlijk/echt uit op dat punt.
Ziet er gaaf uit! Erg mooie beelden, al is dit natuurlijk allemaal in de quality modus op de Series X. Ben meer benieuwd naar de 60fps modus. Hoop ook dat ze niet zoals in de vorige games weer zo'n absurde lading DLC aanbieden waar je constant mee wordt doodgegooid. A man can dream.
Ja zou dit Quality zijn op de Series X? Ik ben er eerder bang voor dat het high-end Pc Graphics zijn.
Enorm genoten van Horizon 3 en 4 en deeltje 5 ziet eruit als een mooi vervolg. Meer van hetzelfde, enkele vernieuwingen en het oogt allemaal nóg mooier. Meer hoeft van mij ook niet :+
Ik heb Forza Horizon 4 dit jaar pas ontdekt en inmiddels race ik lekker rond vanuit een playseat en stuur/pedalen. Realistisch racen? Nee. Maar man wat heerlijk om lomp hard te blazen in een Hoonigan rally bak of jankende Lamborghini. Vervult toch een beetje die jongensdroom. Andere velgen erop of een spectaculaire kleur. Love it. Kijk dan ook uit naar deel 5.
Ik kan niet wachten! Wooohooo! Weer een lekkere verse stapel DnB tracks onder het racen, heerlijk!

Er zijn weinig spellen waar ik enthousiast van wordt, maar Forza Horizon doet dit wel bij mij :D
Mexico is pas Mexico zodra er op elke straathoek een Oxxo te vinden is.
Op 2:14 van het eerste clipje gaat de lijn van de parachute dwars door een elektriciteitskabel :)