Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google werkt aan Google TV-features op gebied van vergaderen, fitness, smarthome

Google werkt eraan om het Google TV-platform meer functionaliteiten te geven op het gebied van fitness, vergaderen en bediening van smarthome-apparatuur. Deze functies zouden in de komende maanden beschikbaar kunnen worden, maar een concrete releasedatum is er nog niet.

Dat meldt Rob Caruso, UX Product Manager in een interview met Protocol over de 110 miljoen actieve Android TV- en Google TV-apparaten. Volgens de publicatie is Google 'meerdere mogelijke toepassingen' op het gebied van fitness aan het verkennen. Daar komt mogelijk ook integratie van de Google-diensten Google Fit en Fitbit bij kijken.

Wat betreft smarthome-bediening verwijst Caruso naar recente wijzigingen op dat gebied bij Android. Daar is het nu bijvoorbeeld mogelijk om aan Assistant gekoppelde smarthome-apparatuur via het power-menu te bedienen. Op Google TV moeten gebruikers nu nog een app van een derde partij of de Google Assistant erbij halen.

Wat betreft videovergaderen kijkt Google naar de mogelijkheid om Zoom te betrekken bij een uitbreiding op dit gebied, maar meer informatie geeft hij niet. Verder meldt de man ook dat Google werk maakt van meer gratis televisiekanalen bieden op het platform. Protocol schrijft dat het bedrijf de gebruiker meer wil bieden, ook wanneer ze nog geen abonnementen hebben op streamingdiensten. "We willen dat deze tv's je meteen na het uitpakken verbazen", stelt hij.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

15-01-2022 • 12:04

21 Linkedin

Reacties (21)

Wijzig sortering
Ik gok dat deze meneer geen Android 12 gebruikt...
recente wijzigingen op dat gebied bij Android. Daar is het nu bijvoorbeeld mogelijk om aan Assistant gekoppelde smarthome-apparatuur via het power-menu te bedienen
Dit is er bij Android 11 ingekomen, was super handig en is er nu bij Android 12 weer eruit gehaald en verstopt in een sub-menu van de snelkoppelingen in je drag-down menu. Met 11 was het 1 knop en je kon je lichten bedienen, nu is het unlock, swipe, op het home devices knopje klikken en dan je lichten aan/uit....
Reageer
Als ze eerst beginnen met de basis, door bijvoorbeeld Android TV geschikt te maken met Family Link. Hiermee kun je met kinderaccounts inloggen of inloggen met accounts die in beheer zijn met een Family link. Daarmee kun je voorkomen dat kinderen meer content op een Android TV kunnen zien, dan op een tablet/smartphone.

Daarnaast vind ik dat teveel functionaliteit ten koste gaat van performance. Doordat tv fabrikanten nog steeds processoren van 5-7 jaar oud gebruiken, ben ik er bang dat je daardoor teveel tv's moet afschrijven als deze nieuwe functies worden ingebouwd (en niet uitgeschakeld kunnen worden). Die tv's moeten worden afgeschreven, doordat men weinig heeft aan een traag OS.
Reageer
Google TV, heeft al kids profiles die je kan gebruiken.
Reageer
Tijd dat ze die kids profiles ook gaan afdwingen richting app makers, als kid profile je app opent leeftijdsgrens overnemen lijkt me voor bedrijf als Google geen rocket science en voor apps als Netflix, Disney etc ook alleen maar wenselijk
Reageer
In Netflix, videoland (en vast ook disney) heb je al kids profielen.
Reageer
Het gaat erom dat wanneer je dan met een Kids profiel bent ingelogd je niet nogmaals dat in bijvoorbeeld Disney of Netflix dat moet doen. Want dan zou je alsnog volwassen content kunnen starten.
Reageer
Daarnaast vind ik dat teveel functionaliteit ten koste gaat van performance. Doordat tv fabrikanten nog steeds processoren van 5-7 jaar oud gebruiken, ben ik er bang dat je daardoor teveel tv's moet afschrijven als deze nieuwe functies worden ingebouwd (en niet uitgeschakeld kunnen worden).
Is dat de schuld van Google? Het smart deel is een sluitpost. Als je het mij vraagt, kunnen tv-makers dat dan beter weglaten.
Die tv's moeten worden afgeschreven, doordat men weinig heeft aan een traag OS.
Nee hoor. Gebruik de tv als tv, en koop een kastje (Nvidia Shield of Apple TV) voor het smart deel.
Reageer
Je kunt toch prima op zo’n oudere TV gewoon een Google TV aansluiten en alleen je HDMI kanaal gebruiken? Doe ik hier ook met een 8jr oude lcd en gaat prima.

Uiteindelijk ook een stuk veiliger dan outdated legacy software binnen je netwerk.
Reageer
Inderdaad, ik merk dat sommige apps op mijn Sony Bravia met AndroidTV uit 2018 echt niet vooruit te branden zijn. Beeldkwaliteit van het scherm blijf ik tevreden over, echter de snelheid en stabiliteit van apps op Android TV neemt echt af met elke update heb ik het idee.
Reageer
Oorzaak is hardware (keuze) Sony.
Mijn Philips 43PUS6501 (2016) met Android TV (versie 9) werkt prima.
Reageer
Inderdaad, ik merk dat sommige apps op mijn Sony Bravia met AndroidTV uit 2018 echt niet vooruit te branden zijn. Beeldkwaliteit van het scherm blijf ik tevreden over, echter de snelheid en stabiliteit van apps op Android TV neemt echt af met elke update heb ik het idee.
Zoals @g_v_rijn noemt is dat de hardware in je TV (die waarschijnlijk al verouderd was toen jouw TV uitkwam) en niet Android TV. Neem een fatsoenlijke mediaspeler zoals een Shield TV, en het draait soepel*.

* Met een nieuwe firmware update naar Android TV 11 die recent is uitgekomen is het traag voor sommige gebruikers. De meeste gebruikers lijken echter nergens last van te hebben, waaronder ik met meerdere Shield TV apparaten van verschillende generaties.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 januari 2022 16:54]

Reageer
Top idee, al jaar aan het wachten op deze functie. Uiteraard met plug-and-play een webcam aan Smart TV toevoegen. Ben benieuwd met welke app, Google Duo/Teams/Zoom?
Reageer
Zal waarschijnlijk geen Teams worden gezien dit een platform is van conculega Microsoft.
Reageer
Wie zegt dat Microsoft niet gebaat is bij goede ondersteuning op Android/Google TV? Hoe makkelijker het is om teams te gebruiken, hoe beter lijkt mij?
Reageer
Waarom niet, uiteindelijk zijn het Android apps en kunnen app makers die ook aanbieden voor het TV platform.

Er zijn al genoeg apps (ook fitness, zoals bij Wahoo SYSTM voor indoor fietsen) die via sideload geïnstalleerd kunnen worden en dan prima werken icm sensoren etc. Doet me eigenlijk afvragen of een Google TV met usb camera eraan dat niet ook al zou snappen…
Reageer
Zolang ze de app only mode er in laten vind ik het goed.
Reageer
Ik geef ze een paar maanden, hoogstens een jaar voordat ze ook dit laten vallen en stopzetten. Als het maar tot meer informatie leidt die ze weer kunnen gebruiken voor hun analytics. Met dit doeleinde kun je het niet echt serieus nemen als een volwaardig platform. Veel mensen gebruiken Android omdat iOS apparaten vaak (te) duur zijn. Niet omdat Android nou zo'n goed ecosysteem heeft. Jammer dat we geen derde partij hebben dat een goed alternatief kan bieden t.o.v. Apple en Google.
Reageer
Ik krijg helaas een beetje een punthoofd van Google en wel hierom:

Op mijn Shield heb je tegenwoordig Google Duo, de stable versie - al tijden geen beta meer.
Echter, welke webcam je ook aansluit, de microfoon ervan is niet te gebruiken. Hij kan enkel de microfoon gebruiken van je controller / afstandsbediening, behalve heel soms, want heel soms werkt het wél.
Beeld van de camera idem, soms is het beeld goed, soms is het beeld extreem donker (bijna zwart) en zie je vrijwel niets. Dit gebeurt met elke soort camera en het internet staat vol met gebruikers die hierover klagen en het is ook niet uniek voor de Shield trouwens.

Verder heb ik een Nest Hub Max, die met camera dus. Geweldig fijn apparaat. Na 100 jaar nog steeds niet officieel verkrijgbaar in Nederland, maar hij werkt uiteraard prima. Behalve één ding: groepsgesprekken in Duo... Dit werkt wel in andere landen, maar in NL wordt het kunstmatig geblokkeerd. Waarom mag Joost weten, want in de basis wil het wel: je krijgt keurig een melding van een inkomende groepsoproep, maar zodra je dan wilt opnemen krijg je een foutmelding en is het afgelopen. Ook daarmee staat het internet vol (niet zozeer Nederlanders dan, maar mensen uit andere niet-ondersteunde landen). Maar hetzelfde geldt ook voor Amazon Alexa hoor, die is geen haar beter wat dit aangaat. Ook daar werken heel veel functies niet omdat je simpelweg in het verkeerde land woont.

En het meeste baalde ik weer onlangs van de Portal TV van Facebook. Ook een heel fijn apparaat, ook niet in NL verkrijgbaar maar het werkt prima. WhatsApp, Facebook Messenger en Zoom zitten erin. Tijdje geleden groot persbericht van Microsoft: Teams nu ook geschikt voor de Facebook Portal. Dus ik blij, want dat is natuurlijk ideaal op de grote TV met een camera die automatisch mee inzoomt en dergelijke. Maar helaas: het werkt alleen op de Portal-touchscreens noem ik ze maar even... Dat is toch ontzettend niet-te-begrijpen?

Kortom, deze drie/vier partijen (Google, Microsoft, Facebook, Amazon) zitten in een hele vervelende soort VHS/Betamax/HD-DVD/Blu-ray strijd met elkaar, maar de dingen die ze dan uitbrengen, die werken dan ook nog gewoon niet in sommige landen of combinaties.

Ik ben bang dat mijn rant hier daar niet zoveel aan gaat veranderen maar het lucht wel weer op :-)
Reageer
ik snap uw frustraties :p
Heb ook een hub max, zou ideaal zijn voor video meetings, maar werkt niet in Belgie.
Nu, de google hardware gebruiken om te vergaderen zal het ook niet worden.
Aangezien die allen de dns van Google gebruiken. Dat gaat niet op een bedrijfsnetwerk natuurlijk.
Reageer
Ik zou het fijn vinden als Google ook eens zou zorgen voor een fatsoenlijke integratie van hun Google nest speakers met Google Chromecast met Google tv. Volgens mij beloven ze dat nu ongeveer 2 jaar.
Reageer
Zoom?
Hopelijk betere video-kwaliteit.
Heb een Logitech Brio. Aangesloten volgens een methode op YouTube gevonden, dus hogere wattage lader, USB hub van Anker, en dat de brio.
Dan Google duo.. .
Een dan zie je die erbarmelijke kwaliteit op een OLED 4k tv ...
Zullen ze toch betere drivers moeten gaan gebruiken
Reageer