Disney en Tencent komen met Avatar-mmorpg voor iOS en Android

Disney en het Chinese Tencent hebben Avatar: Reckoning aangekondigd, een mmorpg voor Android en iOS. De game moet dit jaar al uitkomen voor de twee platformen en een mengsel van co-op en player versus player-gameplay bevatten.

Volgens de bekendmaking, die gedeeld wordt door meerdere media, waaronder WCCFtech, gaat het om een shootergame die is geoptimaliseerd voor touchscreen-apparaten. Het spel draait op Unreal Engine 4, wat enigszins opvallend is aangezien de ontwikkelaar achter de game ook al een teaservideo online heeft gezet waarin het een inkijk geeft in wat het allemaal kan met Unreal Engine 5.

Die ontwikkelaar is Archosaur Games, een Chinese studio die in het verleden mobiele games uitgebracht heeft als Dragon Raja, World of Kings en Epic War: Thrones. De game wordt uitgegeven door Level Infinite, de gameuitgever die werkt onder Tencent. Een ander betrokken bedrijf dat genoemd wordt, is Lightstorm Entertainment, waarvan Avatar-regisseur James Cameron de oprichter is.

Avatar: Reckoning is niet de enige Avatar-game die in de maak is. Massive Entertainment, bekend van World in Conflict en The Division, werkt ook aan Avatar: Frontiers of Pandora. Die game draait in de Snowdrop-engine en wordt een first-person-game. De game moet in 2022 uitkomen en slaat de vorige generatie consoles over: hij komt naar de PlayStation 5, Xbox Series X en S, Google Stadia en Amazon Luna.

Avatar is oorspronkelijk een Hollywoodfilm uit 2009. Het speelt zich af in het jaar 2154 op de fictieve maan Pandora, waar het blauwe alien-ras de Na'vi wonen. De mensheid valt binnen op de planeet om een kostbaar mineraal te delven. In de film zit een mens dankzij geavanceerde technologie in het lijf van een Na'vi en zo infiltreert hij het ras. Gaandeweg keert hij echter naar de zijde van de aliens en strijdt hij met ze mee tegen de mensheid. De film werd ook in een 3d-uitvoering geleverd en was een grote aanjager van de populariteit daarvan sindsdien.

Avatar: Reckoning
Deze afbeelding is tot nu toe het enige beeldmateriaal van Avatar: Reckoning

Door Mark Hendrikman

Redacteur

15-01-2022 • 12:47

67

Reacties (67)

67
66
28
2
0
28
Wijzig sortering
Als ik denk aan mobile gaming zie ik alleen maar cash grabs voor me. Vast veel 'buy x' for $5 to get more xp for 24 hours.
Ja, en vaak verdienen ze er smerig veel geld aan. De oplossing is simpel, niet downloaden en geen geld in stoppen.

Maar toch blijven mensen het doen. Daar zit het probleem.
Probleem zit niet in dat geld, probleem zit in de hoeveelheid mensen op deze wereld. Net zoals een youtube kanaal dat constant >1m kijkers scoort veel geld oplevert. Alles online heeft potentieel 8.000.000.000 klanten - dan heb je relatief niet veel nodig om grof geld te verdienen.

Stel dat 0,001% van de mensen dat ingame abonnement afsluit van 10/maand? Das toch 80.000 euro, 1 miljoen per jaar aan inkomsten is een goede business case. Praten we nog niet eens over whales, die rustig 500-1000 per maand in zo'n spel stoppen. Vooral onder Aziaten schijnt het heel normaal te zijn om prestige te kopen.
Tevens zie je veel uitgeef gedrag onder amerikanen, omdat je daar relatief veel meer 'netto' salaris verdient (eigenlijk om zelf pensioen/zorg/... te regelen) waardoor die ook grof kunnen inzetten.

Zo heb ik zelf tijdje een online game gespeeld waar ik de vooruitgang maar niet snapte. Dan kom je bij een super populair kanaal, dat elke dag op twitch zit. Elke dag is de eerste 30min ALLES uit de shop kopen wat die dag aangeboden wordt. Ging rustig paar honderd euro per dag in, en al die 'top' guilds zaten dus vol honderden mensen die dat deden om elkaar bij te houden.
Die paar honderd man die elke dag 3 cijfers erin pompen, das dus tienduizen euro's winst per dag. Heb je slechts 0,00000125% van de bevolking nodig om letterlijk een miljoenen business lopende te houden.


Dus simpelweg zeggen 'doe het niet'? Doe dat maar niet, want dat werkt simpelweg niet door de schaalgrote die de online gemeenschap bied.
Ik ben het wel met je eens hoor maar je argument dat het maar 'moet kunnen' omdat de gemeenschap te groot is en er toch wel mensen zijn die dit doen is natuurlijk niet echt een goede.
Dit is toch gewoon het uitmelken van (border line) verslaafden? Bij hen steeds op de juiste knoppen blijven drukken zodat ze geld blijven uitgeven. Gooi groepsdruk in de mix en je hebt het ideale plaatje om te cashen...
Hier had ik me ook eens schuldig aan gemaakt. Ik speelde zo'n mobile game waar je ook in een clan kon spelen met elkaar. Elke week kwam er een nieuwe Hero in de store die dan in de aanbieding was. En dan hoorde je wel bij de beste van de server als je die steeds kocht. Na een paar weken werd ik toch verleid om het te doen, dan ben je 1 van de beste en wil je steeds beter worden en meer geld uitgeven. In een paar maanden was ik €900 lichter, en waren er toch nog heel veel mensen die nog vele malen beter waren omdat ze elke week €200 uitgaven ipv de €50-100 wat ik toen deed. Belachelijk veel geld achteraf gezien, maar op een moment hakte ik de knoop door om er gewoon mee te stoppen.
Overigens speelde dit probleem al voor de f2p mania begon, de top clans in
Lineage 2 (pvp gefocuste MMO) vroeger spendeerden ook een shitload aan echt geld om zo ingame een voordeel te behalen.

Zelf nog meegemaakt aan de start van een server dat er een oliemannetje gear voor 30 man had gekocht terwijl de prijzen bizar hoog waren gezien het nog een nieuwe server was, maar dat was geen probleem voor de beste man!
Bedoel je niet 0,0001% want met 0,001% 1 op de 100000 kom ik uit op 800.000 euro Per maand met 80000 klanten.
Anoniem: 377816 @Xanaroth16 januari 2022 17:21
8 miljard mensen is natuurlijk niet helemaal juist. Hele kleine kinderen, bejaarden, landen in enorme armoede, vallen allemaal af. Maar desondanks inderdaad een flinke afzetmarkt.
Wanneer een spel pay to win is ben ik zelf wel gelijk klaar mee.
Het is heel erg, en absoluut onwaar, maar dit soort posts geven me altijd een gevoel van "we need another war" - mensen moeten gewoon weer eens weten wat echt belangrijk is. Uit die comfortzone en uitgedaagd worden. Dat massa consumer gedrag geeft me echt hele sterke Wall-E vibes, een variant daarop. Fantastische film trouwens.

Maar misschien ben ik gewoon een zuurpruimpje en moet ik al die mensen die van ellende niet weten wat ze met hun geld moeten doen ook maar gewoon als de gemiddelde buurman zien.

Ik blijf dat lastig vinden als je kijkt naar het contrast tussen arm en rijk.
Wat is precies het probleem? Blijkbaar willen de mensen dit graag spelen.

Dat andere mensen graag iets anders zien is toch geen probleem?
Wat als T.net besluit 1 euro per reactie te gaan rekenen hier op de frontpage, we geven een paar mensen wat 'gratis' credits om wat reacties uit te lokken, paar strakke one-liners, de trigger groot genoeg dat andere lezers wel die 1 euro even aftikken om een reactie te plaatsen wat voor onzin die reactie is.

Maand later, elk nieuwsitem zeker 1000 reacties, kom jij dan ook met de conclusie 'mensen blijken graag te willen reageren'?

Nee, blijkbaar hebben de makers van de game deze psychologisch zo tactisch in elkaar gezet, dat mensen met hun portemonee gaan wapperen, stukje tijdwinst, die sterkere unit, dat beetje RNG, niemand vroeg vooraf 'ik wil dolgraag betalen om een huisje sneller te bouwen' of 'dolgraag betaal ik voor het healen van mijn characters'.
Maand later, elk nieuwsitem zeker 1000 reacties, kom jij dan ook met de conclusie 'mensen blijken graag te willen reageren'?
Ja... blijkbaar geeft het ze genoeg voldoening om daar geld voor te betalen...

Natuurlijk zijn het psychologisch trukjes, maar die gebruikt iedereen, jij ook, door Tweakers als voorbeeld te nemen.. daarmee probeer je een bepaalde reactie uit te lokken.
Iedere grote speler op de markt gebruikt psychologische trucjes om je te laten spenderen. Let maar eens op hoe de supermarkt dit doet, een van de meest bezochte plaatsen. Gacha is slechts één van de vele manieren om heel veel geld te maken, maar het is relatief nieuw op de westerse markt en men is er nog niet aan gewend. Ergo gezeik. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op je gezond verstand gebruiken: als /jij/ geen geld wil uitgeven aan dat soort spelletjes, kan /jij/ kiezen dat niet te doen. Iemand anders maakt zijn eigen keuze, en daar is niets mis mee.
Zolang de uitbuiting maar gericht is op de zogenaamde 'whales' die het geld er toch voor hebben vind ik het allemaal mooi, alleen jammer dat het bedrijf dat de uitbuiting verricht het waarschijnlijk niet verdient.

Probleem heb ik met deze manipulaties die zich richten op de kleine gebruiker die het eigenlijk niet zo kan missen. Dat komt zó extreem veel meer voor. Helaas hebben we nog geen goede manier om de minder bewuste mens hiervoor te beschermen.
Mensn zoeken een stuk afleiding op de telefoon, en helaas is die markt vanaf de start gericht op F2P. Simpel spelletje maken en zoveel mogelijk psychologische truukjes gebruiken om mensen van hun geld te scheiden.
En blijkbaar halen mensen daar dus hun voldoening uit? Ik zie het probleem niet.

De markt was van start niet gericht op f2p, maar is uiteindelijk deze kant opgegroeid, en dat heeft gewoon zo zijn reden.

De doelgroep die een Xbox, Playstation, Nintendo of PC gebruikt voor afleiding is niet de groep die grotendeels op hun telefoon zitten te gamen.

Zal de telefoonmarkt afstappen van f2p dan stort die hele markt in elkaar, want de doelgroep wilt niet vooraf betalen voor spelletjes en wilt gewoon simpele spelletjes.
Ik zie het probleem wel, het lijkt namelijk verdomd veel op dezelfde truukjes die in het casino worden gebruikt, en daar mag je alleen maar naar binnen als je volwassen bent.
Soms moet je domme mensen in bescherming nemen, zodat ze niet onnodig voor ‘gebakken lucht’ geld afhandig worden gemaakt.
Gokken is ook geen probleem? Drug gebruiken ook niet?
Games zijn bedoelt om plezier te brengen (op een veilige manier).
Deze 'games' zijn niets meer dan zoveel mogelijk geld uit de zaken van mensen te krijgen zodat ze door kunnen gaan met een verslaving, niet om mensen plezier te brengen.
Wat is precies het probleem? Blijkbaar willen de mensen dit graag spelen.

Dat andere mensen graag iets anders zien is toch geen probleem?
Het is net als gokken, het werkt verslavend en daar spelen bedrijven op in. Sommige mensen moeten voor zichzelf in bescherming genomen worden. Daarnaast, kinderen zijn hier vaak ook gevoelig voor. Kijk eens hoeveel geld een gemiddeld persoon aan skins en andere extra's in Fortnite gestoken heeft.

Voorheen betaalde je voor een spel, eenmalig of via een vast maandelijks bedrag. Je uitgaven zijn voorspelbaar. Dit zijn van die ach voor één keertje kan het wel uitgaven Spoel een paar maanden verder en je hebt al best veel van die "ach voor één keertje" momenten gehad. Vaak betaal je ingame met tokens in plaats van echte geldbedragen. Dit doen ze met een reden. Precies dezelfde reden waarom je in het casino met fiches speelt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 22 juli 2024 18:27]

Dat klopt niet hoor, het zijn de whales die dat in stand houden. Voor iedere 1000 spelers (en die verhouding is echt zo scheef) is er 1 die besteedbaar inkomen heeft wat vergelijkbaar is met dat van alle reageerders in deze comments opgeteld en vermenigvuldigd met 10. Die geeft in z'n eentje genoeg uit om het economisch houdbaar te maken.

Leesvoer
Dat klopt niet hoor, het zijn de whales die dat in stand houden.
De spelers houden de whales in stand. De whales brengen geld in het laatje. Zonder spelers geen whales, want whales willen niet alleen spelen.

@Anoniem: 1322 heeft gelijk. Niet downloaden (als in, niet spelen) en geen geld in stoppen. Dat is wat men zou moeten doen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:27]

Wat men zou moeten doen is spelletjes spelen die men leuk vindt. Dat een spel in stand wordt gehouden door whales doet er niet toe. Dus Tencent maakt wat extra miljarden, nou en? Als jij het niet leuk vindt, hoef jij het niet te spelen. Maar anderen vinden het wel leuk.
Wat men zou moeten doen is spelletjes spelen die men leuk vindt. Dat een spel in stand wordt gehouden door whales doet er niet toe.
Dus omdat het een grote groep vermaakt, maakt het niet uit dat het een kleine groep uitbaat d.m.v. psychologische trucs die inspelen op (gok-achtige)verslavingen?
Je verdraait mijn argument. Lees mijn vorige reactie nogmaals.

Maar inderdaad, het maakt alsnog niet uit. Dat is hun keuze. Net zoals het iemands keuze is om de dure snoepjes bij de kassa te kopen, in 'aanbiedingen' te trappen en peperdure stukken leer met een gebogen streepje als logo om hun voeten te doen.

Als whales voldoening halen uit geld spenderen aan virtuele karakters en wapens, laat ze lekker. Dat is hun keuze, niet het jouwe. Je kan het gokverslaving of wat dan ook noemen, maar dat is een aanname die jij maakt omdat je het er niet mee eens bent dat anderen hun geld op een manier gebruiken dat jou niet aanstaat.
Ik snap inderdaad allebei jullie standpunten. Aan de ene kant heb je inderdaad gelijk dat mensen zelf mogen kiezen wat ze met hun geld doen. Mensen hebben inderdaad de recht om dingen te doen wat voor een ander niet slim lijkt. Aan de andere kant kosten die "peperdure stukken leer met een gebogen streepje als logo om hun voeten te doen" dat men hier jarenlang schuld door krijgen, hoeft men het maar 1 keer in de zoveel tijd te kopen. Er zullen ieder geval maar weinig mensen zijn die 3 paar of meer tegelijk zullen kopen. En men weet van de voren wat ze krijgen en hebben er langere tijd plezier/nut van.

Maar aan de andere kant wordt er door de overheid ook zoveel verboden om mensen van zichzelf te beschermen dus waarom ook niet hiertegen?. Je moet 18 zijn om in de casino te mogen. Je moet 18 zijn om te drinken/roken. Je mag ook geen huis kopen tot je 18 ben. Je mag ook geen geld lenen voor je 18e. Allemaal dingen om verslaving en schuld te voorkomen tot men oud en wijs genoeg zou moeten zijn om dit te voorkomen. Toch zijn er veel mensen met problemen. Toch zal het niet betekenen dat iedereen onder de 18 allemaal verslaafd zouden worden als ze een keer een biertje nemen of een keer met de familie een keer naar de casino zou gaan.

Lootboxes mogen bijvoorbeeld ook al niet meer omdat het onder gokken valt. Maar ik verwacht niet dat ze het verbieden alleen maar omdat het gokken is. Het is vooral bedoelt om mensen tegen zichzelf te beschermen. Er zijn genoeg mensen met schulden gekregen door micro transacties. En niet alleen lootboxes (dus willekeurige voorwerpen krijgen). Hier een vrouw met schuld door micro transacties bij Candy Crush https://www.mirror.co.uk/...-candy-crush-11845749.amp. Dus waarom mensen wel beschermen tegen lootboxes maar niet andere micro transacties waar men ook veel geld aan uit kan geven of zelfs dus schuld door kan krijgen? Want dit zijn toch vaak hele tijdelijke dingen die je koopt.

Ik weet niet hoe het nu is bij Candy Crush maar vroeger had je ieder geval 5 levens en als je een keer de level niet haalde ging er een leven af en per leven een half uur wachten of levens kopen. Heb je een moeilijke level betaal je dus geld voor een minuut of 5 tot 10 "plezier" als je pech hebt. Hulp items kopen kon ook maar ook dat is een paar keer gebruiken en je hebt niets meer. Ook geen garantie dan je dan wel verder gekomen bent.

Ik wil zeker niet zeggen laten we alle micro transacties verbieden. Maar bepaalde wetten/regels zouden van mij wel mogen. Vooral omdat dit vaak geniepiger gebeurd dan men door heeft. Niet alleen de bedrijven die psychologische verkoop manieren gebruiken. Maar ook de manier van hoe de mensen kunnen denken. Ach het is maar 1 keer een paar euro. Tijdje later weer een paar euro. Maar het is toch wel makkelijk dus bestel er gelijk maar 2. Toch wel lekker dat die moeilijke makkelijk te behalen. Nog maar een paar kopen. Enzovoort.
Zijn whales ook geen mensen dan?

Ik weet dat je geen letterlijke walvissen bedoelt :9
Als het alleen mensen waren met een dergelijk besteedbaar inkomen die zoveel geld in die games steken zou niemand het als een probleem zien denk ik…
Anoniem: 450173 @Cavemen15 januari 2022 13:13
Het zou top zijn als mensen bedragen neer zouden leggen voor goede games (zoals op pc). Maar het ligt wat mij betreft net zo zeer aan de gamers die niet willen betalen voor micropaymentloze goede games.

Ik weet zeker dat er goede games bestaan voor een euro of 20, die gewoon niet goed genoeg verkocht worden.
De eerste stap zou dan (mijn mening) moeten zijn dat je aankopen mee kunt nemen tussen iOS en Android. Ik weiger een hoop geld uit te geven om mezelf zo te vendor locken in een bepaald platform.
Dit is zeker wel een ding.

En het is niet alleen iOS en Android, soms is het gewoon binnen Android (apps die opeens niet te installeren zijn via Play omdat je apparaat niet in de lijst staat), en daarnaast is regelmatig ook gewoon weer een spel waarvoor je weer moet betalen.

Is het 5 euro dan prima, zo heb ik bijvoorbeeld X-Com en KotOR, maar er zijn ook spellen waar ze rustig 20 euro voor vragen, en dat vind ik niet tof voor een spel die ik al had gekocht.

Uiteindelijk is het voor mij ook wel echt een ding dat de meeste spellen niet interessant genoeg zijn, ik heb hier alles staan behalve een PS5, ik kan dus een game spelen waarop ik maar wil, dus ja daar speel ik de meeste spellen liever op.

De integratie moet gewoon beter zijn, je zou eigenlijk een spel moeten kunnen kopen, en dan met een klein plus bedrag het spel moeten kunnen unlocken voor andere devices. Het is niet redelijk om mij 20 euro te vragen voor een spel die ik al heb. Het omzetten naar bijv Android kost geld, dus vraag dan 2,50 om mijn licentie uit te breiden.
Er zijn wel een paar (indie) pareltjes maar de wat grotere namen zijn echt allemaal rotzooi spellen, met nog eens waardeloze gameplay. Mario Kart en Rollercoaster Tycoon zijn al om zeep geholpen.
Voor de geïnterreseerden; De film Avatar 2 komt waarschijnlijk in december 2022 uit en Avatar 3 in 2024! Verder staan de makers open voor fims 3 en 4 als de voorgangers een success blijven.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_2
* https://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_3
* https://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_3#Sequels
Avatar 2 en 3 zijn te gelijk geschoten waarvan 2 in post-productie is. Dus 3 gaat er sowieso komen.
James Cameron is al bezig met het 'filmen' van 4 en 5. Ze komen er alle vijf.
Zit iemand hier op te wachten?
Ja (mits het natuurlijk dezelfde kwaliteit zijn al 1)
Genoeg mensen, anders zou een ervaren producent geen miljoenen stoppen om sequels te produceren.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest-grossing_films
With a worldwide box-office gross of over $2.8 billion, Avatar is proclaimed to be the "highest-grossing" film
Als het het success van de 1e film voortzet waarschijnlijk wel :)
Ja het verhaal is er één van uit een dozijn maar visueel vind ik deeltje 1 prachtig. En wat is daar mis mee, als mensen ook visueel verwend willen worden? Soms is het een gewoon een keer fijn om lekker "dom" voor het beeldscherm te zitten. Andersom kan ik ook waarderen trouwens. Films waar weinig afwisseling is van "scenery" (kan even niet op de Nederlandse benaming komen) maar waar de dialogen geweldig zijn.
Hmm ja ik zie de reacties op mijn post.. ik ben echt verbaasd dat die film zo’n success heeft om eerlijk te zijn 😅

Vind het zelf weinig imposant eigenlijk. En ik sluit me aan bij wat je zei: beetje 13 in een dozijn verhaal (pocahontas, anyone? Haha)

Maargoed. Toch fijn dat ze er wat mee doen dan i guess.
Ben benieuwd. Deel 1 was voornamelijk indrukwekkend doordat het nieuwe 3D, het verhaal was ok.
Voor 5 seconden was ik heel blij, tot ik las dat het niet over Avatar: The Last Airbender ging
Nou, vorige keer las ik dat het om verkeerde Avatar ging. Live action movie over Avatar: The Last Airbender. (2010) :')
Er is geen live action movie in Ba Sing Se.
Geweldige film. Prachtige special effects. Heel erg goed acteerwerk en make-up. Namen worden perfect uitgesproken, net als in de serie… Yep, yep.
Wellicht niet zo interessant maar de afbeelding doet mij gelijk denken aan het startscherm van Horizon Zero Dawn.

[Reactie gewijzigd door mcbeef op 22 juli 2024 18:27]

MMORPG op Android en iOS... Zit daar iemand op te wachten? Wacht liever op de PC variant.
Het zal wel vast een M release worden waardoor x86 er waarschijnlijk nooit zal komen. nu IOS apps gewoon op Mac draaien en Microsoft deze kant op gaat met Android apps. Zal je denk ik toch langzaam moet gaan na denken over nieuwe pc

[Reactie gewijzigd door xbeam op 22 juli 2024 18:27]

Alleen zijn er al 5 jaar nauwelijks tot geen GPU's meer te koop voor gamers en vooral voor MMO's is het belangrijk dat het laagdrempelig is en dat veel mensen zo in kunnen stappen.
Maar de gemiddelde MMO draait gewoon op een laptop van een jaar of 10 oud, dus dat is het probleem niet lijkt me
2019 waren de prijzen nog gewoon normaal hoor!
Precies, het is de uitzondering die de regel bevestigd over 5 jaar uitgespreid kon je maar 1 jaar een GPU kopen. Een fictief persoon kon met zijn krantenwijk vanaf zijn 13de tot zijn 18de 1 jaar lang een GPU kopen.
Sorry maar mobile game en MMO zie ik alleen maar lootboxes en andere crap voor me.
In Azië was de eerste 'computer' voor veel personen een smartphone. Daar wordt dus ook het meest op dat soort apparaten.

Elders ook, immers heeft iedereen altijd wel een smartphone omdat het functioneel is. Het is de laagste manier om de markt te betreden. Maak het F2P om veel vissen te trekken, haal de whales binnen en zuig die uit zolang het spel wordt aangeboden.
Ik dacht/hoopte een andere avatar :'(
I was bang voor ATLA. Liever niet dat Tencent en Disney daar aan gaan werken.
haha ik ook zag disney en avatar dacht gelijk aan de airbender
Nooit begrepen die spelletjes op een mobiel. Heel apart.
Je hoeft niet elke doelgroep die er bestaat te begrijpen.
Weet ik. Dat eis ik ook niet van mezelf.
Zijn games nu op een mobiel apparaat niet allemaal dezelfde, ransomware naar je portomonee,.
Even proeven en betalen maar, tot je er van zelf mee stopt.
Als je abonnement of in app aankopen bij een app ziet staan, sla maar lekker over.
Dit zijn geen games dit is pure smeerlapperij waar ik mijn handen van af hou al die microtransactie apps.
Allemaal goed om een betaal verslaving aan te smeren waar je nooit meer van af geraakt.
Ik weet dat je dat spel hoe vaak je daar voor betaalt uberhoubt toch nooit zult winnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.