Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google voorziet Android TV van meer functies die Google TV al heeft

Google voorziet Android TV van enkele functies die het met Google TV al biedt, waaronder het kunnen toevoegen van video's aan lijsten om deze later te kunnen bekijken. Ook kunnen gebruikers kijksuggesties verbeteren.

Android TV-gebruikers kunnen na de update kijklijsten gebruiken via de Discover-tab. Ze kunnen video's toevoegen aan de lijst door selecties ingedrukt te houden en 'Add to watchlist' te klikken, en ook via de pagina met details over de video of na een zoekactie met Google, beschrijft onder andere Engadget.

Die pagina met details toont na de update ook trailers die automatisch beginnen met afspelen, maar gebruikers kunnen de previews deactiveren via de instellingen. Verder is een suggestiesysteem ingebouwd waar gebruikers invloed op hebben.

In de Discover-tab is daarvoor onder Device Preferences en Home Screen de functie Content Preferences toegevoegd. Deze raadt gebruikers titels aan. Door middel van Improve your recommendations kunnen gebruikers duimpjes omhoog of omlaag geven om de kwaliteit van de suggesties te verbeteren.

De functies zitten al dan niet in gewijzigde vorm al in Google TV, het besturingssysteem voor de laatste generatie Chromecast en voor recente tv's van fabrikanten. Google gaf de software voor bestaande Android TV-apparaten begin dit jaar al een update die de interface meer in lijn bracht met die van Google TV.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-07-2021 • 19:07

77 Linkedin

Reacties (77)

Wijzig sortering
Ik durf mijn Shield en tv's niet meer te updaten. Check nu eerst de release notes en zolang er geen wezenlijk verschil komt na de update blijf ik hem negeren.
Die reclame berichten wil ik zo lang mogelijk uit mijn huis houden.
Reageer
Ik meen gelezen te hebben dat de nieuwe UI niet met een update gepushed word, maar dat die gewoon aangezet word op een bepaald moment. De uitrol was ook al begonnen meen ik.
Reageer
Klopt. Ik heb oude firmware en alsnog via launcher 'aanbevelingen'
Reageer
Zo werkt de Google Play Store ook. Ik zie bijvoorbeeld vaak dat de layout wordt aangepast van het updaten van apps. Dat is een beetje het format. Ze kunnen op elk moment de draaiende software aanpassen.
Reageer
Op m'n GoogleTV heb ik geen reclame berichten tot nu toe. Je kunt suggesties/aanbevelingen uit zetten in je Google account.
Reageer
Ja, ik snap het ook niet. Bij de Mi Box S ook al een hele tijd tig berichten op Reddit en Tweakers van mensen die klagen over reclame, maar ik heb nog altijd geen reclamebericht gezien.
Reageer
Mi Box en mijn Xiaomi TV S tonen reclame via de ingebouwde launcher van Xiaomi (Patchwall 3.X), maar deze werkt alleen in india en china, dus zodra je inlogt vanuit europa word die launcher uitgezet en krijg je de google default, waar geen reclame inzit.
Reageer
Dat is niet wat veel Tweakers en Redditors meldden: die hadden het over de standaard launcher in Europa en de VS. Maar daar zie ik dus, i.t.t. hun, geen reclame.
Reageer
Hmm vreemd. Ik heb een Xiaomi Mi TV 4S. Toen ik die voor het eerst opstarte opende deze patchwall, waar ik inderdaad (engelse) reclame zag, maar zodra ik inlogde op mijn NL google account schakelde deze uit met de melding dat patchwall niet ondersteund word in de EU. Sindsdien heb ik ook geen enkele reclame gezien eigenlijk.
Reageer
Zover ik weet is het meer een aanbevelingen en niet echt reclame zoals koop nu ... Bij bol.com etc.
Reageer
Laat Sony nou eerst eens deze nieuwe Android tv UI pushen. Dan kunnen we ook werkelijk zien wat het in houd.
Reageer
Ja, sinds de laatste update heb ik zo nu en dan onverwachte reboots van de tv…
Reageer
Dit had ik ook, na contact met sony werd mij verteld dat ik geen ethernet erin moest hebben en dan een factory reset moest doen. Schijnbaar zit er iets niet goed in het netwerkcomponent.
Reageer
Sinds ik m met wifi heb verbonden heeft ie idd geen problemen meer
Reageer
Maar heeft het ook geholpen?
Reageer
Bij mij wel, dus nu laat ik voorlopig de stekker er naast liggen tot het gefixed is.
Reageer
Sluit me aan bij de vraag hieronder of dat gewerkt heeft? Heb zelf ook zo nu en dan last van spontane reboots.
Reageer
Zie de reactie hierboven
Reageer
Mijn Sony geeft ook regelmatig geen beeld en hangt als het ware sinds de laatste update. Niet best die laatste.
Reageer
Is dat probleem er nog steeds? Sony heeft altijd mijn TV leverancier geweest tot ik een Android TV van hen kocht. Zoveel miserie meegehad dat ik Sony heb moeten dumpen als hofleverancier. Blij te lezen dat ik er goed heb aangedaan niet nog een Sony te kopen. Ik snap echt niet dat een bedrijf als Sony Android TV nodig heeft om TV's te verkopen.
Reageer
Voordeel van Android TV: betere app ondersteuning voor een langere tijd. IPTV clients.
Nadeel van Android TV: alle Google zooi dat je erbij krijgt. Duurt een minuut om je TV op te starten als ie helemaal uit staat.

Heb zelf liever zoiets als WebOS van LG of Tizen van Samsung. Er zijn niet veel apps, maar het nuttigste is er, zoals Plex (helaas geen IPTV op Tizen, weet niet hoe dat zit met WebOS). Helaas heb ik gemerkt dat op Tizen ook al advertenties/"suggesties" te zien zijn in de home bar, heb maar gelijk NextDNS op toegepast. De tv functionaliteit werkt niet (zoals de app store), maar ik kan gewoon gebruik maken van Netflix en Plex, wat voor mij genoeg is.

Heb het gevoel dat Android TV een te zwaar/groot OS is voor een TV die eigenlijk de specs heeft van een 3 jaar oude smartphone.
Reageer
Inderdaad, gewoon een scherm en een Apple TV en klaar. Android TV is echt niet gemaakt voor TV's. Hoeveel keer ik niet tijdens het kijken van een film of het spelen van een game een nutteloze pop up op het scherm kreeg dat een app die ik zelf niet had geïnstalleerd of ooit gebruikt had gecrasht was. Of de TV crashte zelf. Opstarten duurde inderdaad ontzettend lang. Android TV is de meest onzinnige TV ervaring die ik ooit heb gehad.
Reageer
n=1 natuurlijk. Ikzelf vind het veruit de beste TV ervaring, al moet ik er bij zeggen dat ik niet de android TV van m'n Tv gebruik, maar op een Shield TV. Kortom, de implementatie van de TV fabrikanten is vaak dramatisch.
Een Apple TV is leuk als je in het Apple ecosysteem zit, en verder niet veel wensen en eisen hebt, maar is wel enorm beperkt vergeleken met b.v. een Shield TV. Verder is op een Apple TV het niet echt in staat om traditioneel "TV" te kijken in de vorm van b.v. "kabel" DVB-C/smartcard, iets wat wel kan in een TV.
Uiteraard kan dat wel via apps, alleen is dat ook beperkter(geen probleem als je daaraan genoeg hebt, of uberhaubt geen live TV meer kijkt).
Reageer
Beperkt? Ik gebruike de functies van Android TV nooit dus in dat opzicht vond ik Android TV veel te beperkt. Geen Live TV kunnen zien? Dan heb jij gewoon een slechte aanbieder. Want ik gebruik mijn decoder al lang niet meer omdat de App op de Apple TV even goed werkt als de decoder.
Reageer
Indien je geen games wilt spelen is apple tv waarschijnlijk de beste optie. Maar het ontbreken van game streaming op apple tv is voor mij een reden geweest om een shield te kopen.
Reageer
Que? Apple TV heeft zelfs een game dienst die Arcade heet. Ik speel heel veel games maar ben een Playstation gebruiker dus ik zie niet in wat een ander platform zou kunnen bieden dat ik nu niet heb
Reageer
Ik sluit niet uit dat PlayStation ook met een android tv app komt. Stadia, xbox game pass werken niet op apple tv.
Reageer
Ik ben niet geïnteresseerd in Stadia of Xbox. Ik heb dan ook geen stadia en ook geen Xbox. En nogmaals mijn Android TV ervaring was zo slecht dat ik er zelfs nog niet zou over nadenken om een Playstation app op Android TV te gebruiken.

Wat die Shield betreft heb ik hier ook al in topics reacties gelezen waarvan duidelijk is dat ik maar best bij Apple TV kan blijven. Beste smart TV ervaring die ik ben tegengekomen.

Het is hetzelfde liedje als met Android phones, "iPhones zijn beperkt". Ik merk die beperking niet en heb enkel slechte ervaringen met Android telefoons en tablets.
Reageer
Ik probeer je ook niet over te halen om voor android tv te gaan. Geef alleen aan dat het ontbreken van game streaming diensten toch wel een nadeel is. Tegelijkertijd werkt de shieldtv prima, het kan dus wel met redelijke hardware.

Toch had ik ook voor een apple tv gekozen als apple game streaming diensten toe zou laten.
Reageer
Er zijn ook gewoon iptv apps te gebuiken op Tizen. LG's WebOS ook. Ben zelf van mening dat je een tv moet kiezen die je mooi vindt. Of dit nou design of beeldkwaliteit is. Hang er een goede box aan en klaar. Zo doe ik het zelf al jaren met een shield. Zelfs een 2015 shield doet het beter dan androidtv op je Sony tv zelf.
Reageer
Interessant. Ik maakte vroeger gebruik van een Plex plugin om IPTV te kijken, maar Plex heeft het hele plugin systeem eruit gegooid. Ik heb tot nu toe geen IPTV app gevonden op de samsung store.
Het kopen van de samsung TV die ik heb was al een grote fout, aangezien LG superieure TVs had voor 150 euro minder. Gelukkig is het niet een mega traag systeem, maar waar ik me wel aan erger is dat de TV iets van 2GB eigen ruimte heeft voor apps, waarvan 1.3GB al bezet is door het systeem en zo'n 10 apps die je er niet af kan halen (en dan heb ik het niet over populaire apps zoals Netflix). Toch wel een matig tijdperk waarin we nu terecht zijn gekomen. Je krijgt geforceerd meer troep bij wat je aankoopt.
Reageer
De recente Bravia's zijn echt super snel.

Mijn oude Bravia had ik ook veel problemen mee, vooral de traagheid. Hij ging net na de garantie stuk. Ik heb veel Sony spul en dat gaat vaak lang mee dus toch weer een nieuwe gekocht. Heb hem nu 8 maanden en hij is super stabiel en echt super snel. Netflix opstarten is sneller dan op mijn (even oude) LG G8s.

Voor mij is dit de eerste TV die de belofte van SmartTV echt waar maakt. Heel tevreden mee.
Reageer
Dat zou best kunnen. Heb maar met twee android TVs een beetje gespeeld. Het werkt vloeiend, geen issues, maar het opstarten vanaf een cold boot is toch echt verschrikkelijk. Doet me denken aan de Ziggo Horizon box en KPN's huidige (raspberry pi) tv box. Ziggo heeft het wel goed gedaan met de mediabox next, echter doet ziggo er naar over tegenover klanten die de mediabox willen upgraden zonder het abonnement te upgraden. Ik had het geluk dat ik me voortijdig kon inschrijven voor alleen de mediabox. Sinds dien ben ik al overgestapt naar KPN met glasvezel. Het internet is toch echt veel stabieler (komt doordat die ziggo modem gewoon troep is).
Reageer
Cold boot als in stroom er af is vlot maar doe ik te weinig om er echt wat van te kunnen zeggen.

Opstarten vanuit standby is echt near-instantaneous.
Reageer
Inderdaad. Mijn ouders hebben sinds een tijdje een Bravia (model: eind 2020). Android TV 9 is wel een beetje ouderwets, maar hij is supersnel en werkt vloeiend en alle tv-functies zijn mooi geïntegreerd in het OS.
Reageer
Tizen is anders gigantisch traag op mijn Samsung-tv, daarom ook dat ik een Mi Box S met Android TV heb. Het opstarten duurt iets van 23 seconden, maar daarna is alles gewoon supersnel.
Reageer
Het houdt vooral in dat je niet meer fatsoenlijk vind waar je naar op zoek bent, maar wel continu mooie reclame ziet.
Reageer
Sony is gewoon geen goed merk als het op updates aankomt.
Reageer
Ja, heb een Sony Bravia TV maar deze zit nog altijd in de 'oude stand', om het maar eens te zeggen. (Als je het wil weten, ik heb de 49XF8096 Bravia.
Reageer
Ik moest gelijk denken aan deze recente berichten:
nieuws: Google TV krijgt automatisch afspelende fullscreen reclame met audio
nieuws: Nvidia begint met introductie reclame streamingdiensten op Shield TV-...
nieuws: Google: reclame op thuisscherm Android TV is pilot bij alleen Sony-tv's

Volgens mij staan alle signalen op “rood” en kunnen we flink meer aanbevelingen (reclame) verwachten. Toch jammer van bijvoorbeeld de Nvidia Shield TV; is nu een topper. Later maar eens kijken wat er met alternatieve launchers of zo gefixt kan worden.
Reageer
Het klinkt naar mijn idee veel erger dan dat het is. Als je de moeite neemt om een preview te bekijken zal het geen probleem zijn als deze fullscreen afgespeeld wordt.

Ik snap dat een aantal mensen dit als reclame zien, want dat is het in feite ook. Toch vergelijk ik dit eerder met een ouderwetse tv gids.
Reageer
Als je reclame(suggestions) zo vervelend vind, dan is het wel 20 seconden werk om custom launcher te installeren(ok, en iets langer om uit te vogelen welke je fijn vind). Wat dat betreft is Android TV natuurlijk wel erg veelzijdig.
Reageer
Of misschien via een Ad Blocker?
Of Pi-Hole?

Hopelijk gaat dat werken i.p.v. de launcher vervangen.
Reageer
Het vervelende is dat dit niet alleen Google TV is maar veel leveranciers van dergelijke producten doen hetzelfde grapje. Ik had een Xiaomi box en die begon ook plots met reclame, pauze kreeg ik weer reclame, overal waar ze reclame in wisten te proppen deed Xiaomi. Voor mij reden genoeg om die dan ook weg te gooien en te vervangen door een goedkope android player die dit niet doet.

Dit is absurd dat producten die je bezit, alsnog worden vervuilt met reclame. Dit moet gewoon niet kunnen en zeker niet na een update. Helaas van de leveranciers hoeven we niets te verwachten, ik hoop dan ook dat op politiek niveau hier actie tegen wordt ondernomen. Hier wordt het eigendom van een product gewoon ondermijnt.
Reageer
Is het op een Google TV ook mogelijk om applicaties zoals Kodi te installeren? Zoals bv op van die mediaspelers met Android TV.

Ik ben me namelijk aan het oriënteren op iets dergelijks, maar ben er nog niet echt uit
Reageer
Met de meestal zwakke socs wordt je niet blij van apps installeren.
Kun je beter een goedkoop mediaplayertje kopen en daar een goeie skin voor kiezen.
Reageer
Dat gaat probleemloos en draait (ook op de wat lichtere Android TV apparaten), heel behoorlijk. Let wel, ik heb het over Android TV apparaten, niet de apparaten die voorzien zijn van een Android Mobiel OS en ook als Android TV apparaat worden aangeboden. Goed opletten dus.
Reageer
Op Google TV draait Kodi als een zonnetje. Het enige nare dat ik heb is dat een keer na een update de library handmatig moest refreshen. Verder draait ook Plex, en een goede F1 tv app (F1 TV viewer for android, dat is niet de officiele app maar wel een stabiele).

Erg tevreden met Google TV, heb hem nu 8 maanden.
Reageer
Bedoel je niet dat je Android TV al 8 maanden hebt? Want Google TV is nog geen 8 maanden uit. Tenzij je voor Google werkt natuurlijk; dan heb je misschien al langer zo'n dongle ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 20 juli 2021 12:25]

Reageer
Heb hem sinds januari, dus 7 maanden. Je hebt gelijk
Reageer
Voor de achtergrond: Google TV is eigenlijk gewoon Android TV met een launcher en nog wat skinning er omheen. Precies wat telefoonmakers vroeger over Android heen deden.

De grootste zorg die ik zie/deel is dat Google nu op steeds meer Android TV-devices reclame pusht op je home screen.
Reageer
Kort samengevat pushen ze ongelofelijk veel reclame ,
onder de streep heb je dus geen eigenschap over de hardware.

Je ziet hetzelfde gebeuren op youtube waar ze op allerlei mogelijke manieren reclames proppen in filmpjes.

Mijn grote vraag is waarom als covid ze het meeste omzet ooit hebben gehaald en winsten die zijn weerga niet kenden.
Als ze te veel blijven pushen waarbij ook overheden steeds meer druk opvoeren ivm de monopolie is ze in huidige vorm geen lang leven beschoren.
Reageer
De content makers kiezen zelf hoeveel en "hoelang" de reclames duren. Dus klaag bij je content maker ipv Google.
Reageer
Content makers hebben geen keuze meer. YouTube pusht nu overal advertenties, zelfs als je hier niet voor gekozen hebben.
Reageer
Dat verklaart niet waarom het ene kanaal meer ads heeft als het andere kanaal. Maar als je een bron hebt zie ik die graag.
Reageer
Tweakers d.d. 20-11-2020:
nieuws: YouTube mag voortaan op alle video's advertenties tonen zonder makers...

[Reactie gewijzigd door Cluefull op 19 juli 2021 21:39]

Reageer
Ja voor niet YT partners. Een beetje Content maker heeft dat wel. En daar heeft deze regels geen effect op. Staat ook in het artikel. De bovenstaande regel is om in ieder geval geen geld te verliezen aan al die bedrijven die promo filmpjes etc gratis op YT kwakken en op die manier geen hosting kosten hebben.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 19 juli 2021 21:48]

Reageer
"Alle videos" is alle, "...YouTube kan voortaan advertenties tonen op iedere video, ook als de maker heeft besloten advertenties daar uit te zetten..."
Reageer
Voor videomakers die wel in het YouTube Partner Program zitten verandert er in principe niks.

Ik vind het niet meer dan logisch als een bedrijf een promo film maakt en er geen reclame in wil stoppen dat YT dat kan met deze nieuwe regels. Maar stop je er zelf al ads in dit kan een kleine pop-up zijn. Moet dat voldoende zijn.


Dus als YTP heb je volledige controle over hoeveel frontrol en midrol etc ads je wil en wanneer. Het enige wat Google voor hun heeft veranderd is de hoeveelheid ads je kan toevoegen. En daar maken Content makers maar al te graag gebruik van. Want die zien ook gewoon hun inkomen omhoog gaan.

En misschien begrijp ik @monojack niet goed. Maar ik lees zijn reactie als zelfs in het YTPP heb je geen keuze en dat klopt zover ik weet niet. En dat bevestigt je bericht.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 19 juli 2021 22:13]

Reageer
YouTube zou ook een keuze kunnen geven als je nog geen partner kunt worden.
Immers partner worden kan pas bij een bepaalde hoeveelheid traffic.
Reageer
Die paar kanalen die daar onder zitten hebben ook niet extreem veel mensen last van. Wat ze beter kunnen doen is als kanaal houder kan betalen om reclame vrij op YT te kunnen komen. Want nu zijn er genoeg bedrijven die aardig wat traffic genereren maar niet voor hoeven te betalen
Reageer
Je ziet hetzelfde gebeuren op youtube waar ze op allerlei mogelijke manieren reclames proppen in filmpjes.
Niet vergelijkbaar. Voor YouTube specifiek koop je geen hardware, en ben je vrij om je eigen software te kiezen, inclusief software waardoor je nooit reclame ziet.
Reageer
Ik hen een Philips OLED met Android TV, en die gewoon snel en ik zie ook geen reclame.
Reageer
Volgens mij heeft die ook nog niet die laatste versie van Android TV. Die van mij niet in ieder geval.
Reageer
Mijn grote vraag is waarom als covid ze het meeste omzet ooit hebben gehaald en winsten die zijn weerga niet kenden.
Als ze te veel blijven pushen waarbij ook overheden steeds meer druk opvoeren ivm de monopolie is ze in huidige vorm geen lang leven beschoren.
Denk dat je vergist. Google betaald wat extra meer aan hun waardoor het toepasbaar is. Dan achteraf maakt Google/YouTube de regels nog gekker maar omdat het toegelaten wordt omdat ze iets meer hebben betaald is het prima. Zie Google nog zeker met YouTube 15 jaar draaiend. Misschien over 15 jaar dat we zelf allemaal YouTube zijn geworden.
Reageer
Ik meek er weinig van komt door de adguard met google ad domein locker maar zowel me shield tv en sony tv nog geen reclame gezien. Simple pi4 2gb modrl met ubuntu en adguard doet zn werk
Reageer
@sojab0on
Ik ken het niet. Even zoeken levert: https://kb.adguard.com/en
Lijkt me geen kattepies. Vraagt wel wat/veel huiswerk.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 19 juli 2021 21:29]

Reageer
Zijn ook andere opties bijvoorbeeld pihole maar die zijn iets anders opgezet.
Adguard heeft wat werk nodig voor initiele setup maar zodra je door scripting deel bent is het een web gui waarin je alles insteld.

En zijn beste lijsten bekend die als ipstream dns kunnen die tracking en analytics blocken en arvertenties of alleen ads
Reageer
Een simpele docker van adguard home is overigens ook gewoon beschikbaar! dan heb je meteen de UI
Reageer
Yay, weer een recommendation algoritme die iets wat gewoon goed werkt komt verpesten. Nee, ik ga mijn android tv niet meer updaten.
Reageer
De functies voor de gebruikers noemen is natuurlijk te waarderen. Maar zelden lijken functies genoemd te worden waar Google of de fabrikant voornamelijk zelf voordeel bij heeft. Of die ontwikkelen ze niet (wat niet geloofwaardig is, aangezien een os allang niet meer vooral voor gebruikers bedoeld is), of Google heeft redenen om er zo min mogelijk aandacht aan te laten schenken. Zo krijgen gebruikers niet genoeg informatie om te bepalen of een update echt de moeite waard is.
Reageer
Youtube doet zelf al suggesties na het zien van bepaalde content, die algoritmes kunnen altijd beter en mogen best overlopen in het hoofdmenu van AndroidTV, dat is niet gelijk aan reclame.

Bij privacy settings van je Android TV-device is het nu al mogelijk om gepersonaliseerde reclame uit te vinken (opt out) als je toch vrees hebt voor verkapte reclame.
Reageer
Wellicht iets of topic, is er een manier om content van je NAS af te spelen op de Chromecast Google TV?
Reageer
Je moet Kodi even proberen uit de Play store, dat gebruik ik al jaren met plezier om content van de NAS op het scherm te krijgen.
Reageer
Ik gebruik Plex.tv, geweldig. Of VLC, werkt ook prima.
Reageer