Gerucht: Nvidia Shield TV krijgt reclame voor 'aanbevolen media' op homescreen

De Nvidia Shield TV, een Android TV-mediaspeler, krijgt wellicht in de toekomst reclame op zijn homescreen. Een screenshot van een Android TV-homescreen met reclame verscheen namelijk op de Play Store-pagina van de Nvidia Games-app. Die app draait alleen op Shield-apparaten.

Het screenshot toont een Android TV-homescreen, dat op een Nvidia Shield draait, met de reclame. Het plaatje staat echter niet meer op de Play Store-pagina, maar nog wel toen 9to5Google eind afgelopen week aan de bel trok. De site zocht contact met Nvidia voor een reactie, maar die had geen commentaar.

De reclame op Android TV neemt de vorm aan van aanbevolen films en series om te kijken. Die staan helemaal bovenaan het homescreen en kunnen niet weggehaald worden, terwijl de rest van het scherm wel naar wens in te richten is. De media die bij die aanbevelingen langskomen, kunnen achter de betaalmuur zitten van een dienst die de gebruiker niet in huis heeft, zoals bijvoorbeeld Disney+ of Amazon Prime Video.

De reclame werd aangekondigd in augustus van vorig jaar. Google stelt dat het gebruikers wil helpen met suggesties voor wat ze kunnen kijken op het platform. Gebruikers kunnen vanuit de aanbeveling ook makkelijk naar een teaser of trailer van de media kijken. Het leek sinds de aankondiging van de reclame erop dat de Shield TV uitgezonderd was, maar deze screenshot is mogelijk het signaal dat die uitzondering gaat stoppen. De Nvidia Shield TV is sinds 2015 verkrijgbaar en kreeg nieuwe versies in 2017 en 2019. Adviesprijzen voor de huidige twee modellen zijn 160 en 219 euro.

Shield TV ads
Beeld: Nvidia op de Google Play Store, via 9to5Google

Door Mark Hendrikman

Redacteur

25-04-2021 • 10:39

309

Reacties (309)

309
295
168
30
4
90

Sorteer op:

Weergave:

Wanneer houdt de reclamegekte nou eens op? Als je betaalt voor een product/dienst dan moet je gevrijwaard zijn van reclame. Daar betaal je toch voor? Er is al zo ontzettend veel reclame waar je aan blootgesteld wordt.

Ga maar eens tellen hoeveel en hoe lang je reclame ziet en hoort op radio en TV, tijdschriften en kranten, advertenties op internet*, maar ook buiten en in de stad. Mijn persoonlijke petpeeve zijn de digitale billboards die duizenden watts per jaar staan te verstoken voor niks, met als enige resultaat lichtvervuiling.

De hoeveelheid reclame die op je afgevuurd wordt is niet meer normaal. En het eind is nog lang niet in zicht.

* Ik gebruik al jaren uBlock Origin om die "pijn" enigszins te verlichten.
Wanneer houdt de reclamegekte nou eens op?
Dat ligt aan ons zelf: dat is wanneer wij stoppen het te accepteren.
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de reclame in bioscopen. Ze zijn ingeburgerd.
We vinden het normaal om voor een tv-abonnement thuis te betalen en ... reclame te zien.
Maar wat als ik geen reclame wil zien en extra daarvoor wil betalen? Die optie is er niet ...
Oh, wacht, voor bioscoop wel: Dolby Cinema. Wel prijzig, maar geen reclame. En zo ongeveer het beste beeld en geluid.

Ik probeer zoveel mogelijk te boycotten wat me niet aanstaat. Ik hoop dat we dat een keer massaal doen.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 23 juli 2024 09:59]

We vinden het normaal om voor een tv-abonnement thuis te betalen en ... reclame te zien.
same here..
Ik denk niet dat we het normaal vinden, maar je hebt geen keuze, dus accepteren we het.
Ikzelf vindt het niet normaal dat we belasting betalen voor publieke omroep waarin ook nog eens reclame zit, ik kijk dan ook geen publieke omroep, maar vindt het zeker niet normaal.
Zelf zie ik liever een systeem als BBC hier in NL..

[Reactie gewijzigd door rvt1 op 23 juli 2024 09:59]

[...]
Ik denk niet dat we het normaal vinden, maar je hebt geen keuze, dus accepteren we het.
Dat betwijfel ik. We kunnen er voor kiezen om gewoon geen abonnement te nemen. Ik woon samen en mijn vriendin kijkt televisie. Ik praktisch niet. Voor haar heb ik een televisieabonnement. Als ik alleen zou wonen, zou ik geen televisieabonnement hebben.

Om die reden heb ik geen Netflix, HBO, Disney prime of wat dan ook.
Het idee is geweldig om online films te zien. Maar wel op een normale manier.
Dus geen versplintering in abonnementen om alle content te hebben, nooit, maar dan ook nooit snijden in kwaliteit als het de aanbieder uitkomt: dan snij ik in de betaling. Geen kwaliteit = geen geld wat mij betreft.
Hoezo kan iemand uit een ander werelddeel bepaalde content wél zien? Hoe is dat kostentechnisch een probleem voor een aanbieder?
En UHD blu-ray is niet beter: het is de minst slechte optie. Maar ik weiger om een systeem te steunen dat niet deugt. Voor mezelf niet, voor niemand wel.
Kijk je dan ook gewoon niets?

Want als je al de content van die platformen kijkt is bovenstaande gewoon een uitgebreide rant om voor jezelf goed te praten dat je illegale content kijkt.
Mijn vriendin kijkt televisie (via abonnement), ik kijk mee. Ik zou zelf geen televisieabonnement nemen/willen. Films kijk ik op blu-ray. Praktisch alles wat ik wil zien, is legaal te verkrijgen.
Ah okay, op basis van je laatste zin deed ik de aanname dat je ook geen blu-rays kocht/huurt.

Om nog wel wat dieper in te gaan op je punt met betrekking tot versplintering netflix/disney/prime/videoland/.... Je blijft gewoon met rechten te maken hebben. En zelfs in een ideale wereld waarbij dat geen issue zou zijn: als er één aanbieder is heb je weer een monopoly en gaan de prijzen omhoog. Ik merk dat veel mensen alleen maar kunnen zeuren, vandaag mijn wellicht wat botte reactie. Veel mensen praten maar recht wat krom is om zo maar illegale content te kijken. Nu zal ik ook echt niet beweren dat ik heilig ben hoor - ik kijk hier en daar ook wel wat content die op illegale manier bemachtigd is. Maar het meeste daarvan valt ook gewoon niet legaal te krijgen (hoewel dat ook steeds beter word). Met m'n abos op netflix, TV, HBO en zo nu en dan een filmpje huren via Google movies komt ik er over het algemeen wel. Binnenkort misschien nog voor een tijdje Disney+ er bij.

Qua kwaliteit... tsja, wat bedoel je daarmee? Ik kan echt niet klagen of de 4K dolby vision & atmos kwaliteit van netflix en disney plug
...
Om nog wel wat dieper in te gaan op je punt met betrekking tot versplintering netflix/disney/prime/videoland/.... Je blijft gewoon met rechten te maken hebben.

Qua kwaliteit... tsja, wat bedoel je daarmee? Ik kan echt niet klagen of de 4K dolby vision & atmos kwaliteit van netflix en disney plug
Wat betreft rechten: het interesseert me niet. Ik wil gewoon content, zonder belemmering, zonder geneuzel, zonder enig gedoe. Alles wat een ander daaroverheen verzint (wanneer kun je het kijken, waar mag je het kijken, etc. etc.) zonder dat daar een technisch valide reden voor is, dat is geen recht.
De term "recht" kun je als speelkaart inzetten: een Disney heeft rechten op films. Ze hebben ook een voorkeur content exclusief op hun eigen platform te gebruiken. Dat is een recht, dat is een voorkeur, dat is "valsspelen".
Door het als recht te benoemen, ontwijk je de intentie die je met je beleid hebt: films exclusief op je eigen kanaal plaatsen, zodat je mensen naar je eigen platform trekt.
Terwijl dat technisch gezien geen beperking is: Disney kan prima hun content ook elders kwijt.

Beide invalshoeken zijn even waar: het is Disney's recht om hun films exclusief op hun eigen platform te zetten, evenals dat het valsspelen is door een monopolie te creëren.
Beide zijn evengoed waar, maar of het nou een recht is, of valsspelen: aan het einde van de discussie blijft vaststaan dat Disney hun films niet exclusief op hun platform hoeven te zetten.
En dan zijn ze vrij om dat te doen, maar dan hoop ik dat veel mensen ook van de vrijheid gebruik maken ze te boycotten. Want het helpt de markt niet.

En daarnaast kwaliteit: lees dit artikel eens. Hieronder wat flarden over een Game of Thrones uitzending:
... De aflevering gaat over een veldslag in de nacht. Na de release van deze episode regende het al snel klachten en die gingen niet alleen over plotgaten. De algehele consensus was dat de episode veel te donker was, waardoor details wegvielen of zelfs hele scènes niet of niet goed waren te volgen.
...
Wagner stipt verder aan dat de door HBO toegepaste compressie ook heeft bijgedragen aan de klachten. Voor degenen die zeggen dat de episode te donker was, heeft hij dan ook een duidelijk antwoord: “Ik weet dat het niet te donker was, omdat ik de episode heb gefilmd.”
...
De problemen ontstonden waarschijnlijk dus pas bij het uitzenden en zijn vermoedelijk niet te wijten aan de productie. De beschikbare bandbreedte zal hier en daar ongetwijfeld zijn afgeknepen, wetende hoe populair de serie is en hoeveel mensen naar verwachting allemaal tegelijk zouden inschakelen. Het resultaat van de standaard toegepaste compressie en een lage bitrate van gemiddeld tussen de 5 en 10Mbit/s was dat de episode zelfs op oled-tv's niet altijd even goed was te volgen, waarbij color banding veelvuldig aanwezig was.
Nou is de ene compressie de andere niet en wordt op blu-ray niet bepaalde de beste compressie gebruikt, maar als je 5~10 vergelijkt met 72~-144mbit op een UHD bluray schijf, dan kun je vast raden waar ik mijn geld op ga inzetten.

De consensus van het artikel is een beetje dat als je kwaliteit wilt, je voor blu-ray moet gaan. Dan is de kwaliteit vast bepaald door je hardware en niet door keuzes van anderen.
Daarom vertik ik te streamen: er zit een factor tussen die er baat bij heeft je een mindere kwaliteit voor te schotelen. Waarvan akte zoals bij de beruchte GoT aflevering. Maar je betaalt er wel voor. ;)
En dat fenomeen noem ik collectief incompetent. We willen (praktisch) allemaal 100% kwaliteit, krijgen het niet en we zien niet in hoe het verhaal in elkaar steekt en wat we zouden moeten doen.
Ikzelf met Netflix en PrimeVideo en nog een paar maanden gratis AppleTV + OT: Je moet zeker Mythic Quest zien, zeer leuke komedie! Ben zelf totaal geen gamer kom uit het frogger tijdperk op de C64... Maar als programmeur komen zeer veel dingen uit terug :)
Als ik internet wil ben ik verplicht om ook een TV abbo te nemen.
Dat lijkt me vreemd, ik twijfel of dat wel volledig klopt. Ligt dat aan je provider?
Bij Ziggo is het TV abonnement, of beter gezegd "de kabel aansluiting" gekoppeld aan de internet aansluiting.

Technisch gezien heeft elmuerte gelijk, maar sommige dingen zijn niet los van elkaar te koppelen...
Zonder kabel aansluiting wordt het voor Ziggo vrij lastig om je internet aan te bieden, en daarbij krijg je dan automatisch ook een tv signaal...
Ik kijk geen publieke omroep vanwege hun levensvisie die me telkens door de strot geduwd wordt.
Verschrikkelijk hè, als televisiesprogramma’s een boodschap hebben. Dan liever ‘Ik houd van Holland’, lekker hersenloos meelachen met Linda de Mol :)
Programma’s met een boodschap of politieke mening, helemaal OK. Maar niet als 95% van de zenders/programmas’s hetzelfde “progressieve” wereldbeeld door de strot duwt.
Maar niet als 95% van de zenders/programmas’s hetzelfde “progressieve” wereldbeeld door de strot duwt.
Je kunt tegenwoordig geen serie of film meer kijken of er zijn vrouwen aan het werk. Waar moet dat heen? Moeten mannen straks voor de kinderen gaan zorgen?

Alle gekheid op een stokje, als 95% in jouw ogen progressief is dan moet je misschien gaan heroverwegen wat je zelf bent.
[...]
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de reclame in bioscopen. Ze zijn ingeburgerd.
Klagen niet, wel “de film begint 21:15 dus om 21:25 de zaal in ze hebben toch altijd 10 minuten reclame!”

Ik kom ook altijd 5-10 minuten later dan aanvangstijd in de bios.
Same.
Of gewoon thuis kijken... zijn de snacks en drankjes ook normaal te verkrijgen
Nee joh, een bioscoop heeft veel voordelen. Als ik hetgeluid net zo hard zet heb ik alle buren aan de deur.... en ja het scherm is lekker groot! Snacks kan je zelf ook meenemen.
Ik heb serieus wel eens mijn oordoppen in bij de bioscoop, dus mijn eigen volumeknop vind ik een groot voordeel thuis.
En je kan niet naar de WC als je wilt want ze hebben de pauze eruit gehaald om winst te maximaliseren.
We hebben allemaal een hekel aan reclame, daar gaat het niet om.
op? Als je betaalt voor een product/dienst dan moet je gevrijwaard zijn van reclame.
Wanneer houdt deze drogredenatie eens op? Als je betaald voor je televisiesabonnement, als je betaald voor je krant, als je betaald voor een voetbalwedstrijd, als je betaald voor het openbaar vervoer, als je betaald voor een tijdschrift etc. etc. krijg je reclame voorgeschoteld en daar is niets mis mee, want dat weet je van te voren.

Er zijn hele goede redenen om problemen te hebben met reclame die achteraf wordt toegevoegd op een apparaat dat je zonder reclame gekocht hebt. Ik zou het zo fijn vinden als deze discussie zich op die goede redenen zou focussen en niet meer op de selectieve verontwaardiging onder het motto: ‘ieder bedrijf mag maar één enkele bron van inkomsten hebben’ want die regel geldt nergens, ook hier niet.

edit:
Dit was natuurlijk een reactie op @NLSurfMan

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 09:59]

[...]
Wanneer houdt deze drogredenatie eens op? ... krijg je reclame voorgeschoteld en daar is niets mis mee, want dat weet je van te voren.
Helaas, het is geen drogreden: het is namelijk niet van belang of het van tevoren kenbaar wordt gemaakt. Dat maakt het niet beter. Het is ook algemeen bekend dat Android een slecht updatebeleid heeft. Je mag blij zijn dat je product na twee jaar nog updates ontvangt, terwijl het technisch/economisch nog niet afgeschreven is.
Toch blijft het vervelend dat Google hier niks aan doet. Als je betaalt voor een televisieabonnement, krant, voetbalwedstrijd, openbaar vervoer, tijdschrift, etc. dan wil ik geen reclame. Maar ik kán niet anders. Het is óf reclame, óf niks. Bij Dolby Cinema heb ik wel keus. Dat kost geld, maar dat heb ik er voor over. Voor de rest: liever niks dan reclame. Geef maar de optie om duurder geen reclame te krijgen. Dan zie je me weer.
Ik begrijp je helemaal als je zegt:
Voor de rest: liever niks dan reclame.
Maar leg mij eens uit hoe je die keus maakt als reclame wordt toegevoegd nadat je een product gekocht hebt?

Het is natuurlijk verschrikkelijk dat er meer geld omgaat in reclame dan in R&D en ik denk dat jij en ik graag met onze portemonnee zouden stemmen. Daarvoor is natuurlijk keus nodig, maar je zegt eigenlijk zelf al dat die er is; je kunt er voor kiezen om geen voetbal te kijken. Maar als je achteraf geconfronteerd wordt met reclame dan kun je zelfs die keus niet weloverwogen maken en naar mijn mening is dat het grootste probleem.
Maar leg mij eens uit hoe je die keus maakt als reclame wordt toegevoegd nadat je een product gekocht hebt?
Die keus maak je niet. Maar daarna kun je dat wel. Een mooi voorbeeld is EA en Volkswagen.
In het geval van EA komen ze keer op keer op keer in het nieuws. Niet positief. Dat begon al acht jaar geleden met Sim City, waardoor er zogenaamd contact "moest" zijn met de servers van EA. Simpelweg DRM, wat er toe leidde dat het spel onspeelbaar werd. Daarna zijn ze legio keren in het nieuws geweest, lootboxen, DLC en andere zaken.
Ik hou het game-nieuws niet heel erg in de gaten en het valt zelfs dan op.
De grap is dat mensen nu lovend zijn over "It Takes Two". Dit fenomeen noem ik collectief incompetent.

Zo ook met Volkswagen. In 2016 kwamen ze negatief in het nieuws door het dieselschandaal. Effect op de verkopen? Volgens mij nihil. Ik vind dat raar. Ik ga hier wel eerlijk bij zeggen: ik rij nu Skoda, onderdeel van VAG. Maar tweedehands gekocht, dus Volkswagen verdient er niks aan.

Klagen is prima, maar dan verwacht ik ook dat je actie onderneemt. Klagen over EA maar wel hun spellen kopen? Nee. Klagen over reclame, maar geen adblocker gebruiken? Lijkt me naïef. Klagen over privacy, maar wel vol gebruik maken van Android, Gmail, Google, etc.? Tsja ...

Als je achteraf reclame onder je neus krijgt geschoven, dan zal ik niet blij zijn en waarschijnlijk een aantal jaar niks meer bij je kopen. Want niemand gaat ons helaas helpen.
Ik ga hier wel eerlijk bij zeggen: ik rij nu Skoda, onderdeel van VAG. Maar tweedehands gekocht, dus Volkswagen verdient er niks aan.
Ik ga je hier hard teleurstellen: VW is mede populair vanwege de hoge prijs die je voor tweedehandsauto’s van dit merk kunt krijgen. Dat is allicht minder het geval bij Skoda maar jij hebt zeker bijgedragen aan de waarde van VW, al is het indirect.

Jij wilt een bedrijf afrekenen op wat het in het verleden heeft gedaan. Dus ook als VW zijn leven betert wil jij ze niet vergeven. Daarmee steun je niet de draai naar verbetering maar wel de doofpotcultuur. Ik denk dat bedrijven beloften moeten doen en daar moeten we ze aan kunnen houden. Vijf jaar softwareupdates, nooit reclame in de apps etc. Pas als een bedrijf zijn belofte breekt heeft hij voor mij afgedaan.
Jij wilt een bedrijf afrekenen op wat het in het verleden heeft gedaan. Dus ook als VW zijn leven betert wil jij ze niet vergeven.
Ik wil ze wel vergeven. Als een inbreker mijn huis leegrooft, en het blijkt dat diegene kansarm is en dat voornamelijk een drijfveer is voor die daad, dan wil ik die inbreker best vergeven.
Maar wel nadat er een passende straf volgt.
Volkswagen begaat een aardig misdrijf. Bewust wordt het motormanagement zo geschreven, dat de uitstoot gunstig uitpakt bij metingen. Daardoor ontlopen ze kosten (investeringen om de modellen milieuvriendelijker te maken), hun modellen hebben een negatieve impact op het milieu en kunnen ze hun modellen verkopen, omdat ze aan de "norm" voldoen.
Er volgen flinke boetes, maar de winst is er niet minder om. Evenals de verkoopaantallen. En de verantwoordelijken worden pas vijf jaar later eindelijk vervolgd. Nog triester wordt het als de verenigde staten dit uiteindelijk in gang moet gaan zetten, terwijl de auto's in Europa gekeurd worden. Ik gok dat dit al langer bekend was hier en er een oog wordt dichtgeknepen.

Pas als het bedrijf een flink verliest krijgt of de topmannen een tijdje achter de tralies belanden en een x aantal jaar niet meer een bestuurlijke functie mogen uitoefenen, dan is er een passende straf.
Maar goed, ik zal wel te streng zijn. Maar ja, jaren later vinden er nog steeds invallen plaats. Misschien is strengheid gepast.

Wat betreft de bijdrage aan de tweedehands waarde: daar heb ik (helaas) niet over nagedacht, goed punt. Al is het misschien een druppel op een gloeiende plaat, het blijft een punt.
Je hebt gelijk, je kunt ook kiezen om weer te downloaden. Dan heb je ook geen reclame.
En de film start direct zodat er geen kostbare levenstijd verloren gaat aan reclame :X
Ha ha ja ook ja. Vroeger was er een tijd dat je een legale DVD kocht en bij het afspelen had je wat nutteloze voorstukjes en dan een heel stuk over hoe crimineel iedereen wel is (wat betreft kopieren, downloaden). Voor mij een argument om niet meer te kopen.
Daar al je de spijker op z’n kop. We hebben niet alleen een hekel aan betalen middels advertenties, we hebben een hekel aan betalen in het algemeen en zullen ieder argument aangrijpen om op de illegaliteit terug te vallen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 09:59]

Met reacties zoals die van jou wel. Op youtube kun je bijv. betalen of van reclame af te komen. Prima verdienmodel waar je zelf kiest of je wel of niet betaald. Als ik wel betaal, wil ik geen reclame. Ongeacht hoe dat nu is. Gaan ze mij irriteren met 3x per uur met reclame voor iets waar ik reeds voor betaal, dan ben ik er snel klaar mee. Dat jij anders vindt, mag zeer zeker, we leven in een vrij land ;) Maar ik denk dat er meer mensen in staan zoals ik dan dat er aanhangers zijn van jouw idee omtrent dit onderwerp.
Gaan ze mij irriteren met 3x per uur met reclame voor iets waar ik reeds voor betaal
Maar dat is de centrale vraag: heb jij volledig betaald, of een deel betaald? Als je een kaartje voor een voetbalwedstrijd koopt dan weet je dat de voetbalclub ook een sponsor heeft. Wil je sport kijken zonder sponsors, dan ga je veel meer voor je kaartje betalen. Dat is een heel gebruikelijk model, als je naar de opera gaat betaal je een deel met je kaartje en een deel komt van subsidies. Je kunt geen gratis toegang eisen omdat jouw belastinggeld een deel heeft gefinancierd.
Maar ik denk dat er meer mensen in staan zoals ik dan dat er aanhangers zijn van jouw idee omtrent dit onderwerp.
Die win je makkelijk, veel mensen willen iets betalen, maar weinig mensen willen genoeg betalen.
Dese uitleg van je snijdt wel hout: ik betaal nu al, maar ben bereid om nog iets meer te betalen om reclame free te zijn. Wellicht moet men die optie ook toevoegen.
Wellicht moet men die optie ook toevoegen.
Ik denk dat we het eens zijn. Als ik voor de verandering een leuke film op televisie zie en na vijf minuten in een reclameblok zit, dan ga ik al snel rekenen: deze film duurt een uur langer door alle reclame die nog gaat komen. Als ik eenmaal in de film zit zou ik best een paar euro willen betalen om het reclamevrij af te kijken.

Vreemd genoeg worden mensen heel boos als reclame wordt toegevoegd om de prijs laag te houden maar zouden ook maar weinig mensen extra betalen om reclame weg te halen. Toch denk ik dat de optie er moet zijn, bijvoorbeeld elke maand een euro betalen voor een softwareupdate, of deze gratis krijgen met reclame.
Ik zal wel een uitzondering zijn, maar ga bewust 15 min later naar de bioscoop om de reclames 'mis te lopen'. Vooral als ik met m'n kids ga, die wil ik daar niet aan blootstellen (en circa 15 min of meer te wachten totdat de film begint!!!). Idem met een tv-abonnement thuis, die hebben we sinds 2016 niet meer (ik vind reclame dus niet normaal). Mijn kinderen groeien bijna reclame vrij op. En ik accepteer dit dus niet. Dus dit is de eerste persoon die je hoort klagen over reclame in de bioscoop! :D Helaas hebben we geen Dolby Cinema in de buurt, anders zou ik er graag voor betalen.

NB. Ik laat soms wel bewust reclames zien aan mijn kinderen (bv via YouTube) om ze het concept mee te geven en ze bewust te maken ervan. Maar dat is een paar keer per jaar.. ;)

OT:
Ik heb zelf ook een Nvidia Shield TV en als er niet uit te schakelen reclames op komen dan gaat hij op V&A :-) (misschien nog wel verhaal halen bij de plek waar ik hem heb gekocht). Die doet me heel erg denken aan die Samsung TV's die pas na x aantal weken ineens reclames gaan tonen, zeer storend, want het is precies de plek waar je begint (op je home scherm) waar de reclame getoond wordt. Allemaal lessons learned.. 8-)

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 23 juli 2024 09:59]

Ik was vandeweek bij mij ouders, waar op de achtergrond altijd de televisie aanstaat op de staatsomroep. In de reklameblokken die ik vanuit mijn ooghoek opvang, zie je enkel nog producten voor oude mensen aangeboden. Gehoorapparaten. Trapliften. Incontinentieluiers. Gels voor een droge vagina. Vitaminekuren... Vroeger was dat wel anders, ik herinner me nog de vele vele reclame die op mij gericht was. Coke, Raider, ontbijtgranen met tekenfilmkarakters. Ik vraag me af wat er gebeurt als deze generatie oudjes er niet meer is... zou er dan effectief nog iemand kijken?
Dat ligt aan ons zelf: dat is wanneer wij stoppen het te accepteren.
Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de reclame in bioscopen. Ze zijn ingeburgerd.
Er is natuurlijk wel een verschil; of je niet beter weet dat er reclames zijn of niet, bijvoorbeeld.
We vinden het normaal om voor een tv-abonnement thuis te betalen en ... reclame te zien.
De TV zender kan niet leven van de inkomsten die komen uit de TV abonnementen, daarom de reclames bij de TV zenders, zodat de TV voor jou als burger betaalbaar blijft. Wil je dat niet, dan gaat de prijs voor de zender omhoog en betaal je dus meer aan de TV-provider; wat ook niemand wilt. Gratis kan niet, maar niemand wil betalen, het moet ergens vandaan komen. Dus deze vergelijking gaat niet helemaal op.

Aan de andere kant koop je hier een mediabox en krijg je - terwijl het eerst niet aanwezig was - mogelijk in de toekomst wel dergelijke reclame te zien, omdat het vanuit Android TV komt, niet eens vanuit nVidia zelf. Google drukt het dus door in het gehele Android TV systeem, de kern waar het apparaatje op draait.

Gezien de reacties alhier, maar ook op andere fora, laat dit al voldoende stof opwaaien, dat ik hoop dat nVidia ziet dat dit niet handig is en dit gewoon moet oplossen voordat het bij de koper op het scherm verdwijnt. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 09:59]

Ik ben zelf bereid meer te betalen om geen reclame te hoeven zien. Evenals meer te betalen als ik mijn persoonlijke gegevens niet hoef te delen. Reclame vind ik namelijk verachtelijk: het kost geld, het voegt niks toe aan waarde aan een product en het kan een beeld vormen wat niet reëel is bij een product.

Wat Nividia hier doet, doen meerdere partijen. Denk aan veel gameontwikkelaars die lootboxen of pay2win constructies in hun spellen stoppen. Een Samsung die reclame op hun televisies toont.
Misschien een Google die straks allerlei plannen heeft met Stadia? Daar voorzie ik ook nog enorme problemen. Google heeft de mobiele markt al verziekt met Android. Android-apps laten veel reclame zien en veel apps willen spioneren. En dat hoeft niet --> Jolla's Sailfish Os.
Bij Stadia heeft Google straks een flinke vinger in de pap in hoe wij onze games beleven. Wat houdt ze tegen als we massaal Stadia hebben geadopteerd om reclames er in te gooien? Premium-abonnementen? Reclame kijken voor meer game-tijd? Meer reclame als het drukker wordt op de servers?

Regeren is vooruitzien, en ik kijk graag vooruit. De reden is dat er op steeds meer vlakken een soort van spel gaande is om te kijken hoeveel fabrikanten kunnen schrapen. Hoeveel reclame kan de gebruiker voorgeschoteld worden? Hoe kunnen we (het liefst zo ongemerkt mogelijk) zo veel mogelijk data vergaren? Hoe ver kunnen we de kwaliteit afschaven? Hoe kunnen we benchmarks misleiden?

En ik heb ergens het idee dat we een soort van collectieve incompetentie hebben. De signalen zijn er, mensen worden zelfs keer op keer benadeeld, maar wat mensen kunnen veranderen (koopgedrag), verandert niet. Ik heb ook liever dat we wetten hebben die bepaalde zaken verbieden, maar die zijn er niet. En de politieke partijen houden zich bezig met de coronamaatregelen en de etnische samenstelling van de bevolking. En beide zijn niet relevant: coronamaatregelen zijn nu eenmaal nodig en degenen die er over gaan, zijn mijn inziens beter geïnformeerd dan degenen die er moeite mee hebben en de etnische samenstelling van de bevolking kan geen doel zijn, dat is een vorm van racisme.

En daarom maak ik maar zelf de keuze: bevalt het me niet, dan koop ik het niet. Ik ben wel klaar met op niets uitlopende discussies. Het is simpelweg té belangrijk om er niks mee te doen.
Wat Nividia hier doet, doen meerdere partijen.
Ik vraag me af of het echt iets is wat uit Nvidia komt, aangezien het recentelijk ook toegevoegd is aan Android TV an sich, zou het mij niet verbazen als het een Google ding is, niet eens Nvidia, maar feit blijft dat alle partijen het doen. An sich dan dus ook niet zo heel raar natuurlijk, iedereen wil een stukje van de taart, voordat het of niets oplevert of het te laat is.
Ik moet wel toegeven, ik ben ook niet van de reclame, betaal liever om geen data te hoeven delen et cetera.
Ik dacht dat het ondertussen toch duidelijk mag zijn? Adblockers zijn een ingeburgerd goed geworden, mensen verlaten horizontale TV programmatie vanwege de vele reclameblokken, nog nooit werd er zo hard gezeurd over de reclame op YouTube. De consument accepteert het niet meer maar bedrijven als Google en Facebook blijven het opdringen omdat het hun business model is. We worden constant overspoeld door berichten van Google en Facebook dat reclame goed voor ons is en dat de apocalypse ons te wachten staat als we geen reclame meer consumeren.
De oplossing is eenvoudig:
Koop een media speler waar jij volledig de baas over bent.
Dus een PCtje met Windows, MacOS of Linux.
Dolby Cinema (Vue) heeft bij ons wel degelijk reclame (helaas).
Het is vervelend, maar zonder reclame wordt de content duurder. Een krant of tijdschrift zou ook onbetaalbaar zijn zonder reclame. Deze site is ook niet mogelijk zonder reclame.

We kunnen het ook omdraaien: hoeveel wil jij voor content betalen zodat dit voor iedereen rendabel kan zijn maar dan zonder reclame?
Reclame maakt andere producten weer duurder. Die ads worden betaald van marketing campagnes van andere bedrijven.
Dan liever duurder en Geen reclame ;) ipv abbo aanbieden, reclame vrij :F
Ik verbaas me er soms sowieso over hoe weinig mensen bereid zijn te betalen voor media. Mijn vriendin schrikt van 40 euro voor een spelletje dat ik maanden speel. Soms wilt ze een bepaalde film zien die niet op Netflix staat die ik dan op Google Play kan huren voor 3.99 en dan is het "Nee laat maar, ga ik niet voor betalen". Ik snap het oprecht niet, als ik iets wil zien dan betaal ik er voor, 4 euro is niets en ik vind het prima het te betalen om op dat moment exact te kunnen zien wat ik wil, maar volgens mij zijn echt heel veel mensen van mening dat alle content gratis moet zijn.
Herken ik vooral bij vrienden. Een krantenabonnement is voor hen een soort van no-go of een andere dienst die ik prettig vind en bereid ben voor te betalen. Ik heb het idee dat dit ook wel echt NL ten voeten uit is. Liever al je persoonlijke data delen dan een euro betalen.
Herkenbaar ja, liefst ook alles van Ali. Race to the bottom zo
Die Shield wordt al jaren verkocht zonder reclame... dus kennelijk is het prima mogelijk zonder reclame.
Tegenwoordig worden vreselijk veel producten gemaakt en verkocht met verlies. Het probleem van geld verdienen zal later wel opgelost worden zodra men voldoende marktaandeel heeft.

Zie naar de Chromecast, ik kan mij amper inbeelden dat dit zonder reclame zo weinig kan kosten.
Hetzelfde geldt voor all in one printers van €49, dat is onmogelijk.

Het verdienmodel moet op de schop, en veel transparanter.
Michael Knight Moderator Consumentenelektronica @Gadget Freak25 april 2021 16:57
Hoeveel denk je dat die techniek kost? Zo`n printer wordt echt niet gemaakt voor €49. Een iPhone van 1600 euro kost ook maar zo`n 400 euro in onderdelen. Vanzelfsprekend komt daar wat arbeid, etc. bij kijken, maar het is een aardig bedrag.

Natuurlijk moet een bedrijf winst maken en onderzoekskosten terugverdienen. Daar is je bestaan op gebaseerd. Maar dat kun je op verschillende manier doen.Nu betaal je 30/40, om terug te komen op jouw printers, euro voor een inktcartridge, waar vaak voor 2/3 euro aan inkt in zit. Dat is niet goed te praten, dat zijn woekerwinsten. Er zit geen revolutionaire ontwikkeling in die cartridges: de techniek is al tig jaar hetzelfde :)
Dit is precies wat ik bedoel: maak een printer van iets meer duurzame onderdelen ipv het goedkoopste plastic, vraag daar 150 euro voor, en verkoop de inkt voor 5 euro per cartridge / kleur.

Zo maak je een gezonde winst op printer en inkt, en hoef je niet moeilijk te doen om concurrerende cartridges te wijgeren.

Nu is de marge op een printer 0, en moet alles met inkt worden verdiend.
Je zou toch denken dat een nieuwkomer op de markt met dit model genoeg klanten moet kunnen trekken? Zo denk ik ook dat een nieuwkomer goedkopere scheermessen moet kunnen maken dan de €5,- die een cassette bij Gilette kost, maar ik moet het merk dat voor minder geld vergelijkbare kwaliteit levert nog tegenkomen; misschien is het allemaal moeilijker dan we denken, misschien vinden er veel smerigere spelletjes plaats dan wij denken.
De Chromecast geeft gewoon aan Google door wat je luistert en kijkt, dat is het verdienmodel.

Met prijzen van 40 / 60 euro zullen ze er geen verlies op maken, een technisch veel uitgebreidere raspberry kost net zoveel. Van de andere kant zal een Stadia bundel wel met verlies verkocht worden.
Inderdaad, Google is in eerste instantie een bedrijf dat data verzamelt en ten gelde maakt, daarna komt pas de zoekmachine, Android, ...
Ja alleen hij reageert niet op iemand die het specifiek over dat apparaat heeft maar over alles waar je voor betaald en alsnog reclame krijgt...
Alleen is dit geen keuze van Nvidia, maar van Google, het bedrijf dat de software maakt die op de Shield draait.
Probleem is dat de Shield eigenlijk TE goed werkt. Een eenmalig bedrag in 2017 en jaren later zijn we nog steeds super tevreden. We verwachten echter wel dat het ding up to date blijft en huldigen Nvidia voor de updates die het apparaat ontvangt. Dat is in de telefoonmarkt wel anders, want daar regeert het motto: je koopt na twee of drie jaar maar een nieuwe want we supporten hem niet meer.

In dat verlengde: zou je je S7 telefoon vervangen als deze nu nog gewoon vlotte updates zou krijgen? Zou jij het accepteren dat na 3 jaar na aankoop opeens een advertentie verschijnt op je homescreen in de vorm van een banner maar je dan gewoon nog wel nieuwe android en security updates krijgt? Voor een grote groep mensen die voornamelijk belt, whatsappt, surfen en online bankieren zou dit best nog wel eens acceptabel zijn en het voorkomt dat feitelijk deugdelijke apparatuur op de vuilnishoop beland.

Terug naar de Nvidia Shield waardeer ik de ondersteuning enorm. Laat ze dan al die jaren na aanschaf ons wat reclame voorschotelen zodat ze inkomsten genereren en ons kunnen blijven voorzien van updates. Het is in ieder geval beter dan dat we nodeloos naar de winkel moeten om voor 200 euro een nieuw exemplaar te kopen en onze oude mogen toevoegen aan de groeiende vuilnisbelt. Dit terwijl er hardwarematig nauwelijks iets veranderd.

Let wel: ik ondersteun Nvidia hierin omdat zij echt efforts maken in het updates. Een TV kopen van een paar duizend euro die al volgepakt zit met reclame en nauwelijks updates ontvangt kan van mij natuurlijk op een stuk minder sympathie rekenen.
Dat een product TE goed is vind ik persoonlijk niet een excuus.
Het zou van de zotte zijn dat op alle TE goed werkende apparaten reclame toegevoegd wordt.

Ik heb net een wasmachine aangeschaft maar om dat deze te goed werkt krijg ik een reclame blok van 5 min. te zien voor dat de was programma start.

Hardware matig zal niks veranderen tot er een upgrade model uitkomt.
Shield 2017 met android 8.2 werkt perfect en ik voel er niet voor om te betalen voor iets wat niet gratis is.

Ik mag toch hopen dat ik niet elk jaar of om de twee jaar een nieuw product moet kopen.
Het gaat in de context 'TE goed' over de updateondersteuning. Je vergelijking met een wasmachine gaat daarbij volledig mank. Als de Shield 2017 precies dezelfde software had als toen deze uitkwam dan had je een punt. Dat is niet het geval. Die wasmachine kost de fabrikant niets meer (op garantie na) maar voor die Shield 2017 moet er toch iedere keer weer software bijgewerkt, getest en uitgerold worden. Dat is Nvidia niet verplicht en al zeker niet zoveel jaren later. Toch doen ze dit om te voorkomen dat je niet ieder twee jaar een nieuw product moet kopen. Zolang ze dit doen bespaar jij dus geld maar verkopen ze niets nieuws.

Hun oude hardware concurreert door hun uitstekende updatebeleid dus met hun eigen nieuwe hardware en dat is gewoon commercieel niet gezond. Van de twee keuzes die ze kunnen maken als oplossing kiezen zedus de oplossing die voorkomt dat jij iedere twee jaar een nieuw product moet aanschaffen. Precies wat je wilt dus.
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het reclames, YouTube is ondertussen niet meer om aan te zien of je moet een abonnement nemen.
Een reclame aan het begin of het einde van een film/serie is nog om te overzien als die niet te lang duurt maar tijdens.... never en nooit niet.
Ik betaal voor diverse diensten zoals Netflix, Disney+ en Amazon dus ik verwacht ook reclamevrij te kunnen kijken. Daar is immers het abonnementsgeld voor.

Reclame op die Shield slaat gewoon nergens op.
Zou je wel bereid zijn om NVidia te betalen voor updates? Ik denk dat daar een oplossing gezocht moet worden: lange ondersteuning voor de consument door middel van continue inkomsten voor de producent of wie de software dan ook onderhoudt.
Betalen voor iets is niets mis mee, maar afhankelijk van de updates wil ik er best voor betalen.
Vergeet de abonnees niet, ik betaal namelijk een klein bedrag voor support voor Tweakers en geen reclame (ookal heb ik pihole thuis draaien).
Ublock op een smart tv kan helaas niet :(
Zou adguardhome hier tegen werken?
Adguard houd bij Samsung alles tegen, geen reclame op mijn TV.
Wel in de Youtube apps e.d. maar dat is vanuit Google zelf.
Voor Youtube, kun je eventueel SmartTubeNext gebruiken.
voor youtube adds gaat dat niet werken.
https://smartyoutubetv.github.io/ voor adfree YT content op je smart tv.
Helpt een beetje maar voorkomt helaas geen reclames in het menu :(
Een pihole of PFsense firewall met pfblocker wel degelijk!

En ook alle phone home belletjes van (in mijn geval) LG naar allerlei servers die ik niet ken.

Nu nog de (ingebedde iod?) reclames op YouTube en sommige sites die ze vanuit t eigen domein aanbieden. Maar beide blockers worden goed ondersteund door de community en de wapenwedloop gaat door op dit gebied

Reclame (op tv, radio, internet, in dagbladen, magazines, bioscoop, langs de (snel)weg, telefoon homescreens of andersoort aangekochte apparaten en noem het maar op) is HET GROOTSTE VERDERF VAN de moderne tijd waarin we leven!!

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 23 juli 2024 09:59]

Reclame (op tv, radio, internet, in dagbladen, magazines, bioscoop, langs de (snel)weg, telefoon homescreens of andersoort aangekochte apparaten en noem het maar op) is HET GROOTSTE VERDERF VAN de moderne tijd waarin we leven!!
Rustig... Reclame bestaat al honderden jaren.
Ja. Maar niet in de huidige kwantiteit.

Daarbij: Daarmee is het dan ok?
De pest bestaat ook al honderden jaren.

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 23 juli 2024 09:59]

Een pi met adblocker naar keuze en dan dns in je router via de pi doen en klaar elk device op je netwerk heeft een adblocker ook bij de schoonouders gedaan, die zijn helemaal happy nu.
Pi2 met pihole en klaar daar
Ik heb een pi met homeAssistant en adguard erop. Blokt alle ads behalve youtube en twitch. Welke lijst gebruik je? Ben wel benieuwd! :)
Ublock op een smart tv kan helaas niet :(
Ik heb in mijn PFSense firewall alle bekende DNS over HTTPS servers geblokkeerd. Daarna heb ik een NAT rule aangemaakt die al het DNS verkeerd naar Internet toe routeert naar de DNS server op PFSense. PFSense gebruikt een interne pi-hole DNS server die de meeste reclame trackers blokkeert.

Dit houdt natuurlijk geen reclame tegen die op hetzelfde domein wordt gehost als de pagina die je bekijkt, daar heb je ublock voor nodig (wat idd helaas niet kan op een smart tv), maar het houd wel het meeste tegen.
Pihole installeren op een Rpi en je gehele thuisnetwerk is reclamevrij.
pihole is deprecated op de homeAssistant, daar wordt adguard gadviseerd maar daarmee krijg ik het niet voor elkaar. welke add lijst gebruikt je pihole?
Ik gebruik ook niet pihole op HA, maar draait gewoon op een rpi met Linux. Addlists zijn genoeg te vinden als je googled.
Ja maar ik ga geen extra rpi neerzetten met alleen pihole. Adguard zou hetzelfde moeten kunnen doen. Alleen moet ik de juiste lijst hebben die daarvoor zorgt en die heb ik op heden helaas nog niet gevonden :(
Ga maar eens tellen hoeveel en hoe lang je reclame ziet en hoort op radio en TV, tijdschriften en kranten, advertenties op internet*, maar ook buiten en in de stad.
Geconfronteerd worden met reclame is een keuze :p

Ik heb geen tv-abonnement, luister geen radio, heb geen krant, tijdschriften of folders. Op internet gebruik ik een adblocker. Voor youtube e.d. gebruik ik de app niet, maar navigeer ik ook met een blocker.
Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren wanneer ik voor het laatst een reclame gezien heb... Op een Abri misschien, of een auto. Maar gezien de huidige situatie ben ik ook niet veel uit huis ;)
En voor films gebruik ik een Nvidia shield, oh wacht. :+

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 09:59]

Echt volledig met je eens. Dit is hetzelfde met telefoons met bloatware. Dat dit nog bestaat kan ik met mijn hoofd niet bij.
Ik ben zo blij met de reclame op youtube. Je kan het wegdrukken, dat geeft zo'n voldaan gevoel, jaren wachtte je er op, je kon alleen wegzappen op TV.
En nu, nu kan je de reclame torpederen.
Helaas komen er nu ook reclames die je volledig uit moet zitten. ;o(
Daar is youtube premium voor 10€ en je heb nooit geen reclames voor na of tijdens videos

Ik vind het een uitkomst helemaal met neefje van 5 die vaak genoeg hier is oppas en dan youtube af struint, zodra hij bij opa en oma is iritieert hij zich heel snel aan die reclames op youtube daar kijkt hij het ook niet meer tenzij ik mijn account inlog 🤣
Als je betaalt voor een product/dienst dan moet je gevrijwaard zijn van reclame. Daar betaal je toch voor?
Dat ligt gewoon aan het businessmodel. Men kan een product natuurlijk financieren door de kosten te verdelen over consument en adverteerder. Dat kan dan een lagere consumentenprijs opleveren, maar dan wel met reclame.
Pfff, de Shield begint op een Fire tv 4k te lijken van €200 ipv €40!! Op dat apparaat erger ik me ook aan die prominent aanwezige reclame, maar dat heb ik dan weer een stuk minder voor betaald...

Inderdaad wanneer houdt het eens op met die narigheid?
Er zal vast wel een mogelijkheid komen om een geroot exemplaar te kunnen ontdoen van dat ongewilde schermelement, maar zou eerder moeite steken in het vinden van een alternatief apparaat en massaal de Shield links laten liggen ondanks de goeie specs.
Toch is er een groot verschil tussen een lijst met aanbevelingen en reclames.
In dit geval denk ik niet dat het een belemmering voor me is. Mogelijk heb ik er nog wat aan ook.
Zoiets verwacht ik van bijvoorbeeld een Mi Box van een paar tientjes, maar niet van een Shield TV die pakweg 3 keer zo veel kost en als premium produkt in de markt is gezet. Als nVidia dit echt gaat doen dan is het meteen de laatste Shield TV voor mij geweest.
Ik bedoel het zit er nu ook al in als je applicaties gebruikt die het ondersteunen. Alleen niet op de bovenste regel I guess. Maar Netflix doet best veel recommendations op mijn home screen bijvoorbeeld, net als YouTube.
Met aanbevelingen/reclame van Prime heb ik geen problemen zolang ik van hun dienst gebruik maak. Maar als ik een Shield zou hebben, hoef ik geen reclame te zien van Netflix of Apple want dat heb ik niet.

Maar ik snap wel hoe het komt. Netflix, Prime, Apple, ... proberen potentiële klanten weg te trekken van de traditionele TV naar hun dienst. Dat kan je perfect met reclame op TV. Alleen... Hoe bereik je dan potentiële klanten die bij een concurrent zitten? Met reclame op andere toestellen dus.

En we zullen ook steeds meer reclame op die diensten voorgeschoteld krijgen, vrees ik. En eigen gemaakte programma's. En nieuwe abonnementen waarbij de duurdere meer on-demand keuze hebben en de goedkopere meer niet on-demand kanalen. En zo evolueren ze toch naar de meer traditionele tv. Maar duurder.
Prime? Waar haal je dat vandaan? Netflix doet aanbevelingen voor Netflix shows op de Shield home screen. Kan niet zeggen dat ik Prime Video actief gebruik dus die staat er niet tussen.
Ja zeker wel, maar die twee zijn maar gewoon voorbeelden, net als YouTube en Netflix dat in mijn reactie waren, dus wat is je punt?
Allemaal voor hun eigen content, gebruikmakend van functies van het Android TV systeem. Dus je dat is prima hetzelfde. Helemaal zoals het nu is dat je de app geïnstalleerd moet hebben om de content te zien.
Begrijp je nou gewoon niet waar die content recommendations vandaan komen? Die recommendations komen niet van Nvidia, die komen gewoon uit de app van de maker zelf. Er zijn ook gewoon open source apps die dezelfde API implementeren en dus suggesties op je home screen kunnen tonen. En dan pakt Andoird TV er in al zijn wijsheid gewoon een stel waarschijnlijk op basis van gebruik.
Wat dacht je van op mijn OLED van destijds 1700 euro? Je kan een hoop uit zetten, maar de “aanbevolen” apps en programma’s worden steeds meer intrusive.
Ik update mijn LG OLED dan ook niet meer, om het risico te vermijden dat ik ook daar reclame te zien krijg. Hij werkt prima en voor de 'smart' features heb ik betere oplossingen. TV was destijds 3500 euro adviesprijs en ik weiger daarop naar ads te gaan zitten kijken omdat LG over mijn rug nog wat extra winst wil maken.
Je kan toch ook gewoon je nieuwe tv NIET aan het internet hangen?
En wat als je die tv nou gekocht hebt om zonder kastjes Netflix en Youtube te kijken? Dan moet ie toch echt aan het net. De fabrikant kan er ook voor kiezen om dit soort rotzooi niet te doen. Mensen moeten echt eens met de voeten gaan stemmen, als LG achteraf reclame op die tv's zet moeten wij gewoon massaal schadeclaims gaan indienen bij LG en het merk bij een volgende aanschaf boycotten. Ze doen het zichzelf aan he...
Reden dat ik al jaren geen mega dure smart tv koop, heb een sony android tv met een paar aps netfilx/plex en prime en youtube heb in me betwerk controller al het verkeer wat maar remotly met sony zn updates en zelfs android te maken heeft op filters staan. Als er een app als plex een update nodig heeft gaat de filter even open dan update ik die app handmatig en filter weer dicht. Tv heeft echt al sinds ik hem heb geen ota updates gehad. Een update via usb omdat er in de atv versie die er bij levering op zat een bug in zat met interne tijd en dns issues waardoor geen enkele app ook maar kon starten zelf plex die alles van lokaal netwerk trekt werkte niet. Tv draaid op android 8 nog steeds heb laatat op sony site gekeken die zei al dan recentste update op android 10 zit maar niet nodig dus die update doe ik niet zolang hij niet nodig is.
OLEDs krijgen volgens mij ook updates om ervoor te zorgen dat je pixels langer meegaan en minder inbranden, dus ik weet niet hoe slim dat is.

Als je toch andere smart features gebruikt via HDMI dan maakt het weinig uit ook.
Niet helemaal waar. Er zijn fabrikanten die via Automatic Content Recognition ook inventariseren wat je via je hdmi poorten doet.

Hier worden een aantal voorbeelden gegeven van hoe smart tv’s je gedrag analyseren:
https://mashable.com/arti...-recognition/?europe=true
Dit is een inkoppertje voor de Apple TV reclamemakers. Gewoon zeggen dat zij reclamevrij zijn.
Ik heb die Shield TV vooral gekocht vanwege het lang uitblijven van een Apple TV update, en het feit dat nVidia obscure framerates en alle surround audiostandaarden goed ondersteunt, i.t.t. veel goedkope Android boxjes. Nu de nieuwe Apple TV er is gaat die Shield TV de deur uit als nVidia met deze onzin begint. Jammer, want verder is het een puik ding.
Technisch gezien kan de Shield van €220 niks meer dan de Apple TV 4K van €180.
Dan moet je je er toch iets meer in verdiepen, want Apple doet zeker niet alles even goed. Voorbeeld:

nieuws: Apple TV krijgt ondersteuning voor zowel 23,976 als 24,000fps

En ziw een commentaar hierboven over bitstream audio, met name support voor TrueHD die ontbreekt. De MiBox S doet dat ook niet goed, maar de Shield TV wel.
Alleen kost de schield geen €220. Op nvidia-site kost die €150.
In dat geval dus de shield pro van €205 tegenover de ATV 64gb van €220.
Nog steeds goedkoper hoor...
Volgens mij ondersteund de nieuwe AppleTV nog steeds het bitstreamen van audio niet. Dat is niet zozeer een beperking van de hardware maar van de software.
Apple wilt dat je allerlei streaming services gebruikt, niet dat jij je bluray remuxes gaat afspelen. Apple zal nooit uit zichzelf TrueHD bitstream gaan aanbieden.
Nee, maakt Apple niet ook best reclame voor hun eigen services?
Hoe gaan ze die reclame dat ze geen reclames maken aan de man brengen dan? 8-)
Dat doen de fans genoeg hoor, maak je geen zorgen.
En zelfs op mijn Mi Box S heb ik tot op heden nog geen enkele reclame gezien.
Hier idem (ik heb er een aantal van naast een Shield TV), maar het zal niet lang meer duren.
Als je hem in de VS gebruikt krijg je sinds kort wat suggesties te zien, is onderdeel van Android tv. Vind het zelf niet irritant ofzo (en ik ben iemand die verder overal alle ads blokkeert), zijn gewoon wat banners van shows die er op zich wel mooi uitzien in de interface.

Kan mij er niet zo druk over maken, het is een streaming boxje met streaming apps en blijkbaar wat suggesties daarvoor, het is niet alsof het reclame is voor tandpasta ofzo. Desondanks zou een optie om het uit te schakelen wel zo handig zijn voor diegene die dat willen.
Doet Nvidia dit of Google (android)?
Want dan stap je over naar een....?

Apple tv is de enige box die in de buurt komt. Dat betekend ook overstappen naar het apple eco systeem en alles wat daar bij komt kijken....
Ik heb sinds de eerste iPod 20 jaar geleden zo'n beetje alles van Apple in huis gehad, ook Apple TV 1 t/m 3, dus zo schokkend is dat ecosysteem niet voor me ;) Sinds 2004 heb ik een aantal zelfbouw-HTPC systemen gehad, maar daar heb ik allemaal geen tijd voor en zin meer in. Te veel andere dingen te doen. Ik vind het geen probleem om wat meer te betalen voor een goeie streamer, maar dan moeten ze geen ads gaan integreren.
Hoe lang gaan wij als consument het nog dulden dat soft en hardware waarvoor we betalen ook nog's misbruikt wordt om ons te bestoken met reclame - en ons te bespioneren?
Hoe dom blijven wij?
Gewoon een pi-hole aansluiten en gaan met die handel zonder reclame.
Nope. Android TV en Chromecasts gebruiken meestal hardcoded 8.8.8.8 als DNS server en gaan dus niet via Pi-Hole. Dan moet je binnen je netwerk al 8.8.8.8 gaan blokkeren of actief omleiden naar je Pi-Hole.

Daarnaast is het ook maar de vraag waar de reclame vandaan komt. Op YouTube wordt de reclame geserveerd van op hetzelfde domein (/domeinen) als de daadwerkelijke video's. Die domeinen kun je dus niet blokkeren want dan werkt de boek ook niet meer.
Een DNAT rule op je router lost dat op: alles gaat dan via je pi-hole. Maar dat verbergt niet het reclame-block op je Shield TV. Misschien dat daar dan een ublock-achtige plugin voor komt?
Niet meer met dns quic. Wat steeds meer ingezet wordt
Kan je aan de Client kant slopen met een beetje geluk : chrome://flags en about:config en zo :)

Of gewoon een alternative Client Applicatie gebruiken natuurlijk!
Uiteraard, maar dat wil ik niet per cliënt doen en kan bovendien niet altijd :'(

[Reactie gewijzigd door sjongenelen op 23 juli 2024 09:59]

Is het bij de shield ook zo dat deze hardcoded de DNS als 8.8.8.8 heeft? Als ik bijvoorbeeld in de Netflix app kijk dan zie ik dat de juiste DNS server hier staat die ik via DHCP meegeeft aan mijn clients.
In principe niet, maar soms lijkt het daar wel op sinds een bepaalde update en de Chromecast software die erin zit zou ook weleens lelijk kunnen doen... :/
Dat valt nog maar te bezien of pi-hole hier gaat werken... op zo'n block bovenaan je homescreen. Ook werkt ip-hole niet of nauwelijks op YouTube.
Dat valt nog maar te bezien of pi-hole hier gaat werken... op zo'n block bovenaan je homescreen. Ook werkt ip-hole niet of nauwelijks op YouTube.
Of Pi-hole werkt hangt maar helemaal af van hoe de reclame geïmplementeerd is. Veel websites hosten de advertenties niet zelf, maar zetten er een advertentie blok op, wat linkt naar externe content van een advertentie provider. Dat is handig voor zowel de website als de advertentie verstrekker. Zo hoeft de beheerder van de website niet iedere keer advertenties te wisselen en kan de verstrekker heel veel advertenties op die plek plaatsen, waarbij hij rekening houdt met de bekijker van de site. Het meest onschuldige is daarbij dat iemand uit de VS een Hulu reclame krijgt, terwijl ik een Netflix reclame op dezelfde plek zie. Vervelender wordt het dat als ik de site van mijn dealer heb bezorgt op een afspraak voor een beurt van mijn auto te maken, ik (als ik geen ad blocker gebruik) nog wekenlang advertenties krijg voor een nieuwe auto van dat merk.
Dit soort zaken zijn prima met pi-hole weg te filteren. Het wordt vervelender als de advertenties door de site zelf gehost worden en geen link naar buiten hebben. Ik verwacht dat dat onder anderen met Youtube advertenties gebeurt. De advertentie filmpjes zullen op hetzelfde platform zitten als de gewone filmpjes en dat maakt het moeilijk zo niet onmogelijk om ze weg te filteren. Daar kun je wat aan doen. Je kunt een abonnement nemen, dan ben je er ook van af.
Of je de starscherm advertenties van de Shield (of een andere Android box) kunt weghalen, hangt dus volledig af van waar die dingen vandaan komen. Maar je moet je afvragen of dat veel zin heeft als je daarmee een groot wit vlak aan de bovenkant van je interface krijgt. De advertenties boeien me niet zoveel. Op websites filter ik die ook weg door er niet naar te kijken. Maar een groot vlak dat ik niet kan gebruiken voor dingen die ik wel wil zien, zal mij wel irriteren.
Ik gebruik een adblocker en de pi-hole en ik zie nauwelijks iets op mijn computer ik zal eens kijken op de shield hoe dat is. Ik weet wel dat ik op onze LG tv niets meer te zien krijg sinds hier pi-hole aan staat.
Het gaat hier over de Shield TV met reclame-block op de homescreen. Zie screenshot bij het artikel
Op pc zie ik ook niets, maar op google tv komt reclame op youtube er toch door, ondanks een adguardhome.
Dat werkt niet als ze op dezelfde manier reclame pushen zoals ze op youtube doen.

Ik heb daarom maar YouTube premium genomen...
Maar met YouTube premium heb je nog steeds reclame op je Shield TV homescreen.
Ja dat klopt denk ik. Doelde ook meer op het feit dat ik maar betaal voor youtube om reclameloos te kijken (en dat een pihole daarvoor niet werkt )
Youtube Vanced is de enige manier die ik gevonden heb om YT zonder reclame op android tv te kijken.
Helaas is de app UI heel erg mobile/verticaal georienteerd dus wat tricky om te installeren.
Met een kb+touchpad wel prima te bedienen, maar niet met de shield afstands bediening.
Dit klinkt mij als achteraf de producteigenschappen (negatief) aanpassen nadat ik het gekocht heb. Als ze mij reclame door de strot willen duwen dan wil een groot deel van mijn aanschafprijs terug als compensatie.
dit is ook in mijn ogen de kern van het probleem.

andere Tweakers discussiëren hier over hoe erg het is om advertenties in je OS te hebben, maar dit is eigenlijk niet eens heel relevant.

advertenties zijn hoe dan ook een vermindering van de waarde van het product. dus vraag me af of dit niet simpelweg contractbreuk is van het koopcontract.
Dit is iets wat ik mij ook afvroeg. Je product wordt negatief aangepast kan je daarom de koop ongedaan maken.
In de terms of service ben je hier gewoon akkoord mee gegaan helaas.
Hmm... je koopt een product om vervolgens nog reclame te ontvangen ook...

Deze update dus niet installeren
Het is gewoon voor (bijna) alle apparaten met Android TV, dus ook al die smarttv’s.

In 2017 werden bij de eerste suggestie panelen ook gezegd om de update niet te installeren.

Men was ooit blij met YouTube, zelf kijken wat je wil, non-lineair, reclame kwam er later gratis bij. Nu wordt je bijna gedwongen om te betalen. Op tv apparaten wordt de YouTube stream automatisch gepauzeerd op random 30min of 1 uur interval (kijk je nog? Druk ok). En sommige YouTube video’s bevatten ondertussen meer reclame momenten/interval dan je vingers op je handen hebt. En steeds vaker zijn het meerdere reclames direct achter elkaar, non-skippable. Begint al aardig op Amerikaanse lineaire tv te lijken: vele kanalen, maar nog meer reclame, weinig content.
Ik ben zó blij dat ik zo'n tien jaar geleden zelf een mediaspeler samen heb gesteld en daar altijd aan gezworen heb. Zelf een pc met Kodi werkt perfect, iemand heeft zelfs een versie met HDR uitgebracht welke werkt (pakt automatisch HDR op).

Daarnaast gebruik ik een UHD blu-rayspeler. Helaas betaal ik (te) veel, maar liever dat, dan dat je keer op keer op keer weer tegen iets aanloopt wat je kijkplezier bederft.
Denk aan:
  • Geen updates op "smart" apps.
  • Wegvallen van HDR-functionaliteit, zonder melding, zonder reden.
  • Afhankelijk zijn van factoren die denken te weten welke resolutie/kwaliteit je voorgeschoteld krijgt.
  • Weinig uitgebreide opties.
  • Bepalen welke content je krijgt op basis van wat je IP is ...
  • En nu dus ook nog dubbel betalen: eerst met de aanschaf van je product, daarna nog met reclame.
Ik zorg enerzijds dat ik mijn media thuis beschikbaar heb, waar kan in 4K en HDR, welke ik kan kijken op de televisie, ongehinderd door beperkingen. Met Kodi kun je zelfs ondertitels zo plaatsen dat ze in een zwarte balk vallen, buiten het effectieve beeld.

De Blu-rayspeler gebruik ik voor films. Daar heb je in principe over het algemeen de hoogst mogelijk kwaliteit. Geen gedoe met knijpen in resolutie of compressie, praktisch geen gedoe met verkrijgbaarheid van content of betalen per keer kijken. Enige nadeel is dat UHD blu-ray weinig verkocht wordt en je er niet altijd zeker van bent dat je een versie hebt met nederlandse ondertiteling.
Mooi voorbeeld: de 4K HDR opgepoetste versie van Lord of the Rings en the Hobbit.
Koop je die via Zavvi, dan zul je zien dat de versie van Lord of the Rings beschikbaar is met Nederlandse ondertitels. Kijk je dan naar the Hobbit, dan is alleen de extended versie van één van de films beschikbaar met Nederlandse ondertitels ...
Uiteindelijk is er een versie van the Hobbit waar elke schijf Nederlandse ondertitels heeft, de Franse uitgave. :+ 8)7

Naast dat bestaat er ook trouwens ook zoiets als "fake" 4K, wat in feite opgepoetst FHD materiaal is, en niet native 4K gerenderd/gefilmd.

De markt voor films is gewoon helemaal kapot. Wil je de beste kwaliteit, dan kies je op dit moment voor UHD (4K) HDR films. Op blu-ray is dit een drama, vanwege het uitzoekwerk met ondertiteling en of het native 4K betreft of "fake" 4K. Ga je streamen of heb je kant-en-klare apparatuur? Dan is het geen drama, maar gewoon een ramp.
En dan heb ik nog niks genoemd over HDR ;)
Spoiler: vrijwel alle CGI is 2K, bijna alle 4K films zijn opgewaardeerde 2K / 2.5K films. Alleen hoeft dat niet real time, dus is het resultaat meestal wel beter dan wanneer je tv dat doet met een FHD bron.
Definieer bijna alle. Als ik hier alle films onder elkaar zet en filter op echt/nep 4K, dan is ongeveer de helft "nep". Dat is iets anders dan bijna alle.
Maar kun je ook dolby vision afspelen?
Ja, op de UHD blu-rayspeler en op de tv. Alleen: Dolby Vision zegt me niks. Evenals Dolby Atmos.
Dolby Vision is de HDR standaard waarin het meeste zit, voor zover ik weet. Maar ik weet niet wat het zegt over de hardware als het aan de standaard voldoet. Behalve dat het signaal geaccepteerd wordt. Evenals met Atmos. Alleen daar verwacht ik nog dat je geluid van boven kan krijgen. Totdat je weet dat smartphones het ondersteunen. Wat zegt het dan nog? Ik heb geen idee wat het zegt over de kwaliteit van het beeld wat ik krijg. Hooguit theoretisch, maar dat is niet relevant.
Klopt inderdaad, dat kan m'n PC ook niet over hdmi. Dan zet ik het op de network share en gebruik ik wel de TV (samsung) software om die file te openen.
Ik heb ook gewoon een PC naast m'n TV staan, werkt heerlijk.
De markt voor films is gewoon helemaal kapot. Wil je de beste kwaliteit, dan kies je op dit moment voor UHD (4K) HDR films. Op blu-ray is dit een drama, vanwege het uitzoekwerk met ondertiteling en of het native 4K betreft of "fake" 4K. Ga je streamen of heb je kant-en-klare apparatuur? Dan is het geen drama, maar gewoon een ramp.
En dan heb ik nog niks genoemd over HDR
Ontzettend simpel op te lossen: Radarr.
Geen behoefte aan dergelijke kwaliteit, en met schijfjes ga ik niet werken. Mijn alternatief voor streaming is dat ik weer alles ga piraten, icm een programma als Kodi/Plex/Emby/Jellyfin.

Helaas is in dit geval Android TV van Google de boosdoener. We wisten al dat dat de volgende iteratie zou zijn, waarbij Google niet schuwt hun dominante marktpositie verder te misbruiken. Als Nvidia dit doorzet, geen Shield meer voor mij, maar ja ze hebben het geld al van me binnen...
Dat er nog mensen zijn zonder adblock verbaasd me. Dat gezegd hebbende, gedwongen reclame zoals bij Nvidia shield zonder er iets tegen te kunnen doen is wel een kwalijke zaak. Update ga ik niet installeren dus
Dat gezegd hebbende, gedwongen reclame zoals bij Nvidia shield zonder er iets tegen te kunnen doen is wel een kwalijke zaak.
pi-hole kan daar bij helpen
Ik ben zo iemand die geen adblock gebruikt. Ik ben niet zo hypocriet om een dienst af te nemen en vervolgens onder de voorwaarden uit proberen te komen.
Als de dienst me niet bevalt gebruik ik deze niet.
Iemand die een ad-blocker gebruikt zie ik als een parasiet.
wauw, jij kijkt bewust reclame? het moet toch niet gekker worden
Wat betreft de reclame tijdens een YouTube video: dit wordt volledigheid bepaalt door de maker (en uploader) van de content. Dus stoor je je aan teveel reclame, gewoon niet meer kijken (en ook ff melden in de comments).
Helaas heeft bij YouTube de uploader er niet altijd iets over te zeggen
Je wordt niet gedwongen om te betalen. Maar je wordt in de loop van de jaren stapje voor stapje verleid om meer youtube te kijken. En net als je denkt dat het normaal is dat je gratis de hele dag YT kan kijken op elk device, wordt je geconfronteerd met de kosten die op de achtergrond gemaakt worden.

Gelukkig biedt YT de keus of je met je tijd of geld wilt betalen.
Kranten en tijdschriften doen al meer dan 100 jaar hetzelfde. Het is dus niet iets nieuws. Wat in dit geval wel opmerkelijk is, is dat zo'n Nvidia ding niet goedkoop is (maar goed, dat is een glossy tijdschrift ook niet). Als je een Chromecast of een Amazon Fire stick koopt zie je wel aan de verkoopprijs dat dat eigenlijk niet kan en dat er een extra verdienmodel moet zijn.
Ik vind dat wel meevallen. Voor 100 euro krijg je ook een vero 4k+ zonder reclame. Ongeveer de helft van de prijs van nvidia shield en daar zit ook een bedrijf achter.
Moet je alleen wel rekening houden dat daar geen Google Widevine of Dolby licentie op is afgenomen, ook dat kost allemaal geld.
Niet een argument, product waar je geld voor beltaald moet geen advertenties bevatten
In dat geval wil ik ook geen reclame in kranten, tijdschriften, bussen en op billboards meer zien (die billboards staan immers op gemeentegrond waar ik belasting voor betaal).
Hoe is dat anders. Zowel die telefoon als die krant zijn dingen die ik aankoop. Van die krant is altijd al aanvaard geweest dat er reclame instaat om de kosten laag te houden. En ook op internet kan je niet surfen zonder reclame tegen te komen. Je hebt hier een Android product dat Google ter beschikking stelt van fabrikanten zonder daar licentiekosten voor te vragen. Maar dan kom je mogelijks dus wel met reclame te zitten.

Want ja, het is hier Google dat voor de reclame zorgt in de software, niet Nvidian dat de hardware maakt.
Strawman? Jij had het over "product waar je geld voor betaalt", in zijn algemeenheid, dus. Verder verwacht ik van je dat je wel wat volwassener reageert dan nu.
Volgens mij moet je zelf iets harder nadenken, "vriend". Kranten en tijdschriften zijn producten waar je geld voor betaalt en dus weerlegt hij precies jouw stelling. Niks stropopargument; geen grote woorden gebruiken die je zelf niet begrijpt, jochie!
Ja, maar dan weet je het al op het moment dat je het koopt. Als je een jaar geleden een Shield hebt gekocht en je krijgt er nu ineens gratis reclame bij, mag je je best genaaid voelen.
Apparaten zoals de Chromecast, Firestick, Nest, Echo, etc. worden voor de kostprijs of met minimale marge verkocht. Voor Google, Amazon en aanverwanten is het belangrijker dat er zoveel mogelijk mensen in hun ecosysteem van diensten gaan/blijven bewegen, dan dat ze winst maken op de verkoop van dat éne device. Door de prijs laag te houden, bereiken ze een zo breed mogelijk publiek die hun diensten afnemen of waar ze data van kunnen verzamelen.
Het klopt dat kranten al meer dan 100 jaar hetzelfde doen, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen geen reclame en ineens gedwongen reclame. Net alsof bijv. De Volkskrant geen reclame had en ineens bij jou aanklopt om de krant van vandaag weer op te halen, er reclame in te plakken en vervolgens aan je terug te geven.
Pi-hole die shit. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2024 09:59]

Werkt niet. Google hardcoded DNS. Als je die gaat omleiden naar je black hole werken de helft van de Google diensten niet meer.
poeh... da's wel érg heftig.

Achja, het is een klein goedkoop doosje.. I guess dat dit wel te verwachten is.
Als je toch meer vrijheid wilt vrees ik dat je toch echt zelf een HTPC moet bouwen.. niet dat dat nou zo'n enorme straf is m.i. :)
De Nvidia Shield is geen klein goedkoop doosje...

Een HTPC is leuk maar als je Dolby Vision wilt gaat dat erg lastig worden.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 09:59]

Is dat zo?

Er lijkt gewoon een dolby vision extensie te zijn voor windows 10.
Ik wens je veel succes om dat goed werkend te krijgen. Je zult het nodig hebben :).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 09:59]

Ik heb de boel ge-AdGuard.
Dus in mijn geval: AdGuard die shit. :+
En ze kosten ook behoorlijk wat, dat vind ik nog het kwalijke, het is geen goedkoop Chinees prul waar je het bij kan verwachten.
Hoezo moet het goedkope Chinese spul zijn dat het slecht is? Mijn Xiaomi Mi Box S doey het super met alles afspelen.
Wellicht komt dat nog voor jou Xiaomi box, maar de mijne begon overal advertising te laten zien, en met overal, bedoel ik letterlijk overal. Tijdens het opstarten, tijdens het opstarten van de player, tijdens het pauzeren van de player. Ik heb deze dan ook snel weggegooid. Apart genoeg heb ik nu een Android player lokaal gekocht (ik woon in China) voor twee tientjes en het werkt fantastisch.

Nadat van Xiaomi een verwarming letterlijk was uitgebrand hoeft het van mij niet meer. En met mij zijn er nog talloze die hetzelfde beamen. Xiaomi was een leuk merk en had zich bij telefoontjes moeten houden, al het andere wat ze produceren is matig op z'n best. Hier worden producten dan ook online vaak matig gereviewed.
Xiaomi producten hebben volgens mij wel vaker flink reclame in China maar niet in Europa/de VS. Jouw ervaring gaat hier in Nederland dus niet echt op.
Ik heb al meer dan een jaar een Mi Box S en nog nooit reclame gezien.
Nog nooit reclame, daarnaast op mijn Mi TV S heb ik ook nog nooit reclame gehad . Dus kan je ervaringen niet delen. Misschien probeer je te zeggen omdat op sommige telefoons reclame voorkwam dus ook maar op andere devices bashen?
de Xiaomi TV (die ook in Nederland te koop is) laat zelfs een reclame zien voordat je zelf wat kan kijken.
Knap dat je dat hebt. De Mi TV S in onze keuken laat dat nooit zien. En dit hebben we nu twee jaar lang. Ik begrijp dat soms "chinees prul/spul) geassocieerd wordt. Maar dat hoeft niet altijd vooral in de tv tak van hun is dat super weinig. Want ze draaien Android TV van Google kaal.
Hoezo gelijk weer die agressieve toon? 'Knap'. Ja blijkbaar ben ik dus knap volgens jou. Ik heb dit ja. En nee het is niet knap, want ik heb er letterlijk niks voor hoeven doen. Het kwam een maand of 2 nadat ik hem had aangeschaft, zo'n half jaartje geleden. Gewoon via de officiele Mi store: https://www.mi.com/nl/
Het gaat er in deze niet over of Chinees spul slecht is of niet. Het gaat erover dat als je weinig betaalt, de fabrikant wellicht ervoor kan zorgen dat hij meer inkomsten elders genereerd. Bijvoorbeeld door je reclame voor te schotelen of data mining. Bij een product als de Shield, die een hoger prijskaartje heeft, mag je verwachten dat de fabrikant zich niet inlaat met zulke zaken.
Als dit er inderdaad gaat komen, dan moeten we dus internationaal een shaming campagne op gaan zetten, waardoor NVidia die keutel weer in gaat trekken.
Het gaat er in deze niet over of Chinees spul slecht is of niet.
Als het daar om ging, dan had hrichard de term "Chinees prul" achterwege moeten laten.
Hoezo moet het goedkope Chinese spul zijn dat het slecht is? Mijn Xiaomi Mi Box S doey het super met alles afspelen.
Gebruikte ook een langere tijd een Android TV Box, maar ben terug gegaan naar een zelf gemaakte Mini Media/Console PC met Windows 10, en wat een verademing was dat, werkt veel beter dab een Android TV box, wil niet meer terug naar een Android TV Box, ook al is een zelf gemaakte Mini Media/Console (PC veel) duurder.

Maar reclame tonen is absurd ja, op een product wat je gekocht heb, maar Xiaomi doet dat ook nu al vele jaren.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 09:59]

Je koopt een product (krant) en krijgt ook nog reclame mee.

Als er geld te verdienen valt voor de producenten, dan zullen ze dat niet nalaten.
Hmm... je koopt een product om vervolgens nog reclame te ontvangen ook...

Deze update dus niet installeren
Gewoon klagen, alle Shield bezitters moeten klagen... dan gaat Nvidia het terugdraaien.
Luisteren ze niet, gewoon het product niet meer gebruiken en boycot het tot Nvidia bezwijkt :P

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juli 2024 09:59]

Je ontkomt niet aan je home screen...
Ander startscherm installeren. Ik heb ook een ander startscherm op mijn Mi Box S met Android TV.
Ik ben best wel van mening veranderd over reclames: Ik kom soms echt leuke dingen tegen, het is een soort van context, zo van "Oh, misschien vind je dit ook wel leuk". Op T.net heb ik een abbo en meestal heb ik de advertenties gewoon aanstaan.

Op YouTube heb ik een Premium abbo, maar soms heb ik het niet en dan kijk ik de reclames gewoon omdat ik "gratis" een dienst krijg met alle hardware, software, mensen die eraan werken, en de content creators die geld moeten verdienen. Bij Premium krijgen content creators ook meer betaald. Maar ik kan reclames niet aanzetten.

Wellicht dat Nvidia een abbo introduceert voor x euro p/m of p/j voor de gebruikers die geen advertenties willen en waarmee er een budget beschikbaar komt voor de medewerkers die zich bezighouden met de Shield software.

Edit: Ik zie het een beetje als buiten mijn bubbel stappen.

[Reactie gewijzigd door Ra5a op 23 juli 2024 09:59]

ik ben principieel ook niet tegen het tonen van advertenties in het OS, als de klant daardoor een goedkoper product kan krijgen is dat de afweging van de klant. echter is het wel een flinke verandering aan de gebruikservaring van het product.

waar het hier dus fout gaat is dat het product na aankoop aanzienlijk wordt aangepast doormiddel van een software update en als gevolg gaat ook de waarde van het product achteruit. daarnaast is er ook geen technische noodzaak voor deze aanpassing.

je stelt voor dat Nvidia mogelijk een abonnement introduceert zodat je het systeem reclamevrij kan blijven gebruiken. dat is toch idioot. je moet dan extra geld betalen om het product te blijven gebruiken zoals het geadverteerd en verkocht werd.

stel je voor dat ik jou een stoel verkoop, en na 3 jaar zeg ik dat ik meer geld van je wil hebben, anders haal ik de armsteunen er af. de stoel blijft inderdaad bruikbaar, maar een groot deel van het comfort is weg.

ik hoop dat er door de consumentenbond nog eens goed gekeken wordt naar dit soort fratsen. een product na aankoop aanpassen is in andere markten absoluut not-done, maar in de computer producten blijkbaar wel.
Dat krijg je dus als je spul koopt waar Android op draait. Vroeg of laat komen die advertenties toch wel.
Android bashing? Beetje jammer want AppleTV heeft deze aanbevolen shizzle ook, Smartv's hebben tegenwoordig ads... Het is meer een algemene tendens, en niet specifiek voorbehouden voor Android.
Of je maakt zelf een media center, geen reclame en altijd ondersteuning voor de features die je wilt.

[Reactie gewijzigd door ELD op 23 juli 2024 09:59]

Ik heb een tijdje Kodi gedraaid op een Raspberry Pi 4 2GB. Werkt op zich prima, maar er waren toch wel wat 'dingetjes'. Ik gebruikte hem vooral voor Netflix en af en toe een lokaal bestand. 1080p en 4K ging lekker soepel, maar Netflix gaf toch regelmatig wat problemen: streams waarvan het geluid niet meer synchroon loopt ineens (en dan een tijd later haalt het beeld het weer in), ondertiteling die elke keer weer anders staat. Dus de ene aflevering krijg je NL, daarna Turks, Frans, Duits en dan weer NL. En de interface van de Kodi netflix plugin werkt niet zo handig als die van de Netflix app zelf. En sommige series (Star Trek: Next Generation bijv.) kon ik niet eens fatsoenlijk afspelen.

En je krijgt ook regelmatig een Widevine DRM update voor de kiezen die ook wel een paar minuten in beslag neemt.

Op zich zijn dit dingen waar je wel mee kunt leven, maar ik wil na het werk gewoon op de bank ploffen en met een bak voer voor mijn neus Netflix aanzwengelen. Dat ging niet altijd even vlekkeloos.
Een Raspberry Pi is dan ook geen volwaardige HTPC dus IMHO is je basis al verkeerd voor zulk gebruik ;)

Pak gewoon iets x86-64 gebaseerd met daarop een volwaardig OS en het zal allemaal een flink stuk beter werken! :Y)
Met ook een iets ander verbruik en waarschijnlijk minder prettige bediening via afstandsbediening en HDMI-CEC. Het blijft een afweging van voor- en nadelen.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 23 juli 2024 09:59]

Ik geloof dat Intel NUC's gewoon HDMI CEC support hebben naast de prachtige CIR poort die ik met een Logitech Harmony Remote aanstuur die MCE Remote commando's verstuurt :)
Ook weer elke keer exact deze reactie.

Dat is dus absoluut geen vervanger voor een shield. Ik ben juist van zelfbouw naar een shield gegaan omdat ik geen zin heb om continu te prutsen aan mijn media center. Die shield staat hier nu 5 jaar en doet het altijd. En dat kon ik niet van mijn media center zeggen. Die was veel flexibeler, maar vergde gewoon echt meer tijd en gepruts. Daar heb ik al jaren geen tijd en energie meer voor.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 23 juli 2024 09:59]

Ik heb ze allebei, een Android tv box van Xiaomi en een asrock a300. Voordelen van de xiaomi is dat alle apps die ik wil werken, maar met de Asrock kan ik meerdere dingen tegelijk doen. Youtube aan met muziek en browsen tegelijk en mijn mail lezen. Ook met MPC-BE loopt alle formaten media als een zonnetje.
Dat is jouw ervaring. Bij een goede setup heb je er weinig kijken naar. Het kost ongeveer 2 dagen om het goed op te zetten en daarna werkt het vlekkeloos met updates.
Of je maakt zelf een media center, geen reclame en altijd ondersteuning voor de features die je wilt.
Dat heb ik overwogen maar het is toch veel werk om uit te zoeken wat goed zal werken zonder al te veel gedoe. Uiteindelijk bedienen er ook nog andere mensen in huis onze toestellen en die willen gewoon dat het zo eenvoudig mogelijk werkt en niet dat ze verschillende handelingen moeten uitvoeren of dat het ineens niet meer werkt.

Verder is de ingebouwde chromecast ondersteuning ook erg handig.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 23 juli 2024 09:59]

Uiteindelijk bedienen er ook nog andere mensen in huis onze toestellen en die willen gewoon dat het zo eenvoudig mogelijk werkt en niet dat ze verschillende handelingen moeten uitvoeren of dat het ineens niet meer werkt.
Ik vind het altijd heel erg sneu om dit soort dingen te lezen : Sinds wanneer zijn we allemaal zo lui of dom geworden dat we niet eens meer effe de tijd willen nemen om iets nieuws te leren :? ;(

Het duurt ook effe voordat je die nieuwe TV/Versterker/Mediaplayer doosje/telefoon/enz. door hebt tenslotte...
Lui of dom? Wil jij ook niet van je auto dat die gewoon werkt? En niet dat je partner, die veel meer van auto's kent, nog even wat dingen moet tweaken voor hij start bij goed weer of geschikt is om op de snelweg te rijden?

Sommige mensen willen dat bepaalde apparatuur gewoon altijd en voorspelbaar werkt. Ongetwijfeld kan je een zelf gebouwd media center ook zo maken maar voor mij kost dat momenteel meer tijd en geld dan ik ervoor over heb. Als ik alleen in huis zou zijn, geen probleem! In ieder geval heeft dit niets met de wil om te werken of intelligentie van mij of mijn huisgenoten te maken.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 23 juli 2024 09:59]

Je vergelijking gaat compleet scheef en verder is het iets waar ik me al jaren vreselijk aan stoor : Mensen die 0,0 interesse in hun apparatuur tonen! :/
Old school ellende. Het werkt allemaal wel maar er zijn altijd extra apparaten, afstandsbedieningen, handelingen en workarounds nodig.

Ik heb jaren een NUC gebruikt met OpenElec maar een Shield of ingebouwde TV apps zijn veel handiger en werken out of the box.

En die "reclame" waarover gesproken wordt zie ik ook in mijn Netflix / Disney / Prime apps, niets nieuws onder de zon.
Dat valt vies tegen hoor. Qua audio en video containers heb je helemaal gelijk, maar qua extra features (zoals domotica hub, pause on doorbell, AirPlay 2), is het of erg lastig voor elkaar te krijgen of gewoon simpelweg niet te doen.
mwa, 'altijd ondersteuning voor de features die je wilt' ligt er toch aan wat voor hardware je gebruikt, en zo'n media center die je zelf bouwt is toch wel een heel stuk duurder dan de doorsnee mediaspeler, welke, als je net zoveel moeite doet, je vaak ook helemaal naar jouw wensen kunt instellen, zoals een compleet andere homescreen waarbij je dit probleem dan dus ook niet hebt.
Gewoon een Pihole in je netwerk hangen en als dns gebruiken en al je zorgen zijn verdwenen.
Tenzij de reclame hetzelfde werkt als die van Youtube. Bijna onmogelijk om met een PiHole te voorkomen
Heb de shield tijdje via pi-hole gehad. Toen werkte sommige TV apps niet altijd. Hij liep vast bij sommige reklames. Heb nu wel een alternatief voor YT geinstalleerd, werd gek van reklames.
Nu censuur, de leukste content op YT verdrijft, zal er wel iets anders gaan komen. Verwacht dat micro payment platform waarbij je rechtstreeks betaald aan maker van product betaald. Adam Curry is er druk mee bezig, the podfather. Ben je gelijk van censuur en reklame af.
Zodra het geld van Vanguard investment group naar binnenkomt, weet je waar het met het product naar toe gaat.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 23 juli 2024 09:59]

Ik vrees dat een Pihole binnen korte tijd een stuk minder nuttig wordt dankzij de populariteit. De ad makers zien de trends ook wel en gaan lekker DoH gebruiken of het integreren met 'nuttige' services zoals Youtube bijvoorbeeld al doet.
Ik vraag me af of reclame nog effect heeft. Je wordt zo murf gebeukt met al die reclame op al die verschillende kanalen dat het effect volgens mij naar 0 gaat. Vanuit Google begrijp ik het wel, die creëren steeds maar nieuwe kanalen om de hoeveelheid reclame te kunnen spuien. Straks krijgen we 3 reclamefilmpjes te zien voordat we een YouTube clip kunnen bekijken, maar of mensen die hoeveelheid informatie van de reclame nog (kunnen) verwerken vraag ik me af. Vroeg kon ik nog reclames raden en wist ik welk merk welke reclame had, maar dat heb ik allang niet meer.
Het is volume werk, je koopt clicks voor een paar cent maar in de tussentijd is die AD wel duizenden keren gezien door potentiele klanten. Dit maakt zo'n ad ook wezenlijk anders dan bijvoorbeeld de superbowl waar je voor een minuutje advertentie tijd een miljoen (?) betaald.

Neemt niet weg dat het ronduit walgelijk is dat Nvidia zich hiermee inlaat. Je betaald voor een product en vervolgens gaan ze er ook nog eens reclame vertonen. Dit is asociaal.
Men zou er beter eerst voor zorgen dat hun apparaatjes bug-free werken.
Ik wou ooit eens goed geld uitgeven voor een degelijke betrouwbare mediaspeler. nVidiashield stond al vanaf het verschijnen van versie 1 in 2015 te boek als de meest performante speler. Zijn prijs was navenant. Maar goed, ik betaal graag wat meer om kwaliteit te bekomen. Uiteindelijk versie 2017 gekocht.
Werd hier enkel in het weekend gebruikt om films te bekijken. Altijd wat, òf een gezeur om updates, òf een vastloper, òf mijn tv gaf aan dat er niet ondersteunde resoluties binnenkwamen, met weer een reboot tot gevolg.
Na het aangaan van een Netflix abonnement de ene keer 5.1 geluid, dan weer niet. Bleek te komen omdat mijn televisie geen Dolby Digital + zou hebben.
Ligt al een jaar in de schuif ongebruikt en als ik dit zo lees hoef ik daar geen spijt van te hebben.

Een 2,5 jaar terug getwijfeld tussen een Philips Android OLED tv, of een "domme" Loewe OLED tv icm een Apple 4K TV kastje.
Ik heb al gezien dat op die Philipsen ook de nodige reclame voorbij komt in hun smart portaal. Ook hier heb je vrij prijzige toestellen tussen. Al lang blij dat het optie 2 geworden is.
Ik denk dat Google genoeg mag ontvangen op zowel de Shield als de Android tv's om daar surplus nog eens reclame bij te gooien.
Ik geraak hoe langer hoe meer gedegouteerd door dat bedrijf. Maar zoals wel vaker: je kan praktisch niet zonder en dat weten ze verdomde goed.
Heb een Philips Oled, van het netwerk afhouden en een simpele mediaplayer eraan als LibreElec en het werkt prima.

Het is echt sneu dat het nodig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.