Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt stabiele Android TV 12-versie uit voor ontwikkelaars

Google heeft de eerste stabiele versie van Android 12 voor zowel Android TV OS als Google TV uitgebracht. Vooralsnog is Android 12 alleen beschikbaar voor ontwikkelaars. Deze nieuwe Android-versie bevat onder meer 4k-ondersteuning en refreshrate-switching.

Nu Android 12 officieel is uitgebracht, kunnen ontwikkelaars apps gaan bouwen en testen om ze compatibel te maken voor de nieuwste Android-versie van Google TV, schrijft Google op zijn Android Developers-blog. In totaal zijn er het afgelopen jaar vier ontwikkelaarsbèta's uitgebracht. De laatste daarvan stamt uit augustus. Net als die Android 12-versies is deze stabiele versie vooralsnog alleen beschikbaar voor het ATD-3-ontwikkelaarsapparaatje. Wanneer Android TV 12 beschikbaar wordt voor consumenten is niet bekend.

Android TV 12 bevat een aantal nieuwe functies ten opzichte van Android TV 11. Zo krijgt het een native 4k-interface en automatische verversingssnelheid-switching om bewegingstrillingen tegen te gaan. Ook voegt het de privacy- en veiligheidsopties van de Android 12-telefoons toe, ondersteunt het HDMI CEC 2.0 en bevat de UI achtergrondblur.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

01-12-2021 • 10:16

71 Linkedin

Reacties (71)

Wijzig sortering
Mijn TV heeft Android 7 en de Videoland app was de eerste die weigert te installeren daarop vanwege de Android versie, de rest werkt er nog mee. Een sony Modeljaar 2015. De tv is ook eens blijven hangen midden in een android update, en Sony wist ook niet anders als er een nieuw moederboard in schroeven om het op te lossen. Als het echt niet meer gaat wordt het iets externs eraan. Maar Google zou wel eens wat mogen eisen aan de tv fabrikanten kwa ondersteuningsduur, dat van telefoons is al kort maar een tv hoort 10 jaar mee te kunnen gaan minimaal. Dat kon een beeldbuis tv zelfs makkelijk.
Volledig mee eens, ik vind dat ook bij telefoons belachelijk eigenlijk, ik snap dat het veel werk is om voor al je telefoons nieuwe versies van het OS te moeten maken, maar waarom moeten telefoon fabrikanten dan ook per se zoveel verschillende toestellen per jaar uitbrengen (Samsung bijv.)? Als ze wat minder toestellen zouden uitbrengen scheelt dat natuurlijk een hoop werk wat betreft software. Ook ga je me niet vertellen dat telefoons van 3 jaar geleden het niet meer aan kunnen omdat de volgende update zo veel veeleisender zou zijn ofzo, denk zelfs dat mijn vorige Note 4 nog met gemak Android 12 zou moeten kunnen draaien, maar zelfs mijn Note9 krijgt nu al geen updates meer omdat 2 jaar ... Belachelijk, dat ding is nog lang niet afgeschreven en als ik nu nieuwe features wil moet ik er custom firmware op gaan zetten wat ik bij voorbaat niet vertrouw.
En tja ik heb ook een Sony TV uit 2015, maar merk toch al wel dat die zeer gelimiteerd is wat betreft prestaties, dat ding heeft erg vaak kuren en blijft regelmatig hangen in verschillende apps en zelfs bij tv kijken. Ik vraag me bij die TV dan ook af of hij een hogere versie van Android nog wel goed zou kunnen draaien, maar volgens mij heb ik de Android 7 update pas heeeel laat gehad op die TV, meen zelfs dat dat pas ergens in 2018 of 19 was, dus mijn tv heeft nog wel een OS update gehad buiten de garantie, en weet vrij zeker dat die update in 2017 nog niet uit was. Maar ik vind ook dat ze hardware veeeeel langer moeten ondersteunen, helemaal tegenwoordig, telefoons worden al tijden niet heel veel krachtiger meer, dus dat een telefoon die net 2 jaar oud is het volgende OS niet zou kunnen draaien, dat kan niet meer de smoes zijn. Het gaat de fabrikanten natuurlijk alleen maar om geld, dus als ze op deze manier kunnen zorgen dat mensen een nieuw apparaat kopen, is dat win win voor hun, aangezien ze ook geen software meer hoeven te maken voor verouderde apparaten.

Wat dat betreft denk ik dan, als die bedrijven er zo nodig geld aan moeten verdienen, waarom laten ze mensen dan niet betalen voor extended support? Dus dat je als gebruiker extra betaald maar daarmee wel gewoon nog OS updates kan krijgen na 2 jaar (lijkt me ook nog eens lucratief, want ik weiger een nieuwe TV of telefoon te kopen voordat deze stuk is, maar ik zou wel willen betalen als daarmee het OS up to date blijft)...

[Reactie gewijzigd door Kalder op 1 december 2021 21:05]

maar waarom moeten telefoon fabrikanten dan ook per se zoveel verschillende toestellen per jaar uitbrengen
Omdat consumenten elk jaar bij hun contract van mobiele telefonie een nieuwe telefoon willen van hetzelfde soort telefoon als wat ze hebben, maar dan beter?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 december 2021 23:27]

Behalve dat dat tegenwoordig echt nergens meer voor nodig is (een toestel van 3 jaar geleden doet zo'n beetje hetzelfde als een modern toestel zolang het niet stuk is), kan dat toch ook zonder dat er tig modellen van een bepaald merk voor hoeven zijn? Maar goed dat was ook niet zo zeer mijn punt, vind het gewoon slecht dat telefoons na 2 jaar geen systeem updates meer ontvangen.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 2 december 2021 09:12]

Dat het niet nodig is snap ik, zo doe ik zelf ook al de nodige jaren met mijn OnePlus 7T Pro. Maar de gemiddelde consument heeft daar niet echt een weet van en heeft daarbij juist iets van "maar ik krijg toch een nieuwe telefoon bij een nieuw contract", die draait het dus zeg maar om. Die boeit het niet zo dat de maandlasten an sich lager kunnen als het contract omgezet wordt naar een simonly contract. ;)

Ook zie je een verandering bij fabrikanten, hun update beleid wordt duidelijker en in sommige gevallen ook langer. Je scheert nu alle fabrikanten over 1 kam en doet alsof een fabrikant altijd voor elke telefoon maximaal 2 jaar met updates komt, maar dat is al heel lang niet meer zo, in elk geval niet voor high-end modellen, die over het algemeen 3 jaar hebben en in sommige gevallen (zoals Apple bijvoorbeeld) nog veel langer.

Bij Android toestellen zijn updates sowieso ook complexer, omdat Android toestellen ook afhankelijk zijn van derde partijen die de onderdelen leveren en die daarop support geven. Bij Apple is het wat gemakkelijker, omdat die zelf verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld de drivers voor de onderdelen die in een apparaat zitten.

Gelukkig is er tegenwoordig wel Dozer, meen ik dat het heet waardoor Google/Android updates in principe los staan van andere lagen binnen het OS.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 december 2021 10:43]

Ik heb een Note9 van Samsung, als dat geen high-end toestel meer is weet ik het ook niet, toch na 2 jaar zijn ze opgehouden met OS updates uit te brengen en doen ze enkel nog beveiligingsupdates. Heb wel 2 keer een OS upgrade gehad van 8 naar 9 en naar 10, maar na die 2 jaar hebben ze geen enkele OS update meer uitgebracht voor dit high-end toestel. Goed dat het niet bij alle fabrikanten zo is, dat klopt wel, maar bij veel fabrikanten is het nog steeds na 2 jaar over, daarom zei ik ook dat ik het wel zou waarderen als ze bijvoorbeeld extended supported voor systeem software zouden aanbieden tegen een bepaalde prijs, zo lang het niet te duur is heb ik dat er wel voor over om nieuwe officiële OS updates te blijven krijgen.
Volgens mij is recent door Samsung eea veranderd. Wellicht dat jouw toestel daarbij buiten de boot is gevallen, geen idee exact.
Mee eens! Ik heb de hoop opgegeven dat TV fabrikanten goede hardware in hun TV's stoppen en updates blijven geven. Paar jaar geleden overgestapt naar de Nvidia Shield (nu Shield Pro) en wat een verademing! Al vele updates gehad (zelfs de oude Shield nog steeds) en de snelheid waarmee je door de interface vliegt maakt je dure TV een onding om mee te werken. Ik had met de Shield pas door hoe traag de TV eigenlijk was en hoe soepel Android TV hoort te draaien. Het maakt me nu niet meer uit welk merk TV ik koop en met welk OS. Shield eraan, direct laten opstarten bij starten van de TV en klaar.
Zo hoort het natuurlijk niet te zijn als je een 4K TV van 1.5-2k koopt, maar helaas. Gelukkig zijn er goede alternatieven. Een apparaatje van 70 euro (Google TV Chromecast) doet het vaak al beter dan die Mediatek TV chips.

[Reactie gewijzigd door Aeonis op 1 december 2021 23:37]

Wat verwacht je van een TV uit 2015? De reden dat een beeldbuis zo lang mee ging is omdat er geen smart tv op zat. :+ Je TV zelf doet het ook nog goed verder neem ik aan.

Ik zou je TV resetten, internetstekker uit trekken en er een Chromecast met Google TV aan hangen als je nog niet om een nieuwe TV wil.
model 2015 gekocht in 2016. En werkt nog prima, zoals je mag verwachten. Android TV is traag, maar alleen met kiezen van iets, daarna zit je toch een uur gewoon te kijken.
Maar de oplossingsrichting van iets externs was wel duidelijk, maar voor nu houd ik het nog wel uit zo. De ene keer dat ik videoland heb gekeken, heb ik die naar de ingebouwde chromecast gestreamd vanaf m'n pc.
Maar beeldbuistv's gingen vaak kapot doordat de buis aan einde levensduur was. En deze moet tot ie echt kapot gaat misschien met een externe player leven.
Wel vreemd dat Google's eigen Chromecast met Android TV nog steeds op Android 10 zit.
Met een beveiligingspatch van 5 april 2021? Mijn Chromecast met Android TV zegt dat ik de laatste update heb maar ik kan bijna niet geloven dat er na april geen nieuwe beveiligingspatch uitgekomen zou zijn.
Android TV 12 bevat een aantal nieuwe functies ten opzichte van Android TV 11. Zo krijgt het een native 4k-interface en automatische verversingssnelheid-switching om bewegingstrillingen tegen te gaan
Dit is een punt waar velen op zitten te wachten. Voor specifieke spelers zijn er halve oplossingen naast applicatiespecifieke oplossingen (Kodi, Plex client, ...), maar ondersteuning vanuit het besturingssysteem maakt het eindelijk mogelijk om binnen streaming applicaties (Netflix, Disney+, Prime Video, TV applicaties, ...) te schakelen tussen refresh rates, onafhankelijk van het gebruikte model mediaspeler.

De 4k interface is een bonus, maar naar mijn mening niet zo belangrijk. In totaal besteed ik minder dan 0,1% van de tijd met kijken naar de interface.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 december 2021 10:38]

Nvidia heeft Android 10 overgeslagen omdat er geen nieuwe features in zitten. Ik hoop wel dat ze nu vol in gaan zetten om Android 12 te implementeren. De refresh rate beta functionaliteit die nu in de shield ingebakken zit werkt niet optimaal. De meeste streaming diensten kunnen hier niet goed mee omgaan.
Dit dus. Vaak klapt mijn stream eruit wanneer ik het wil toepassen.
Je kan met de Shield TV bij de start van een applicatie de refresh rate aanpassen. Naar mijn ervaring werkt dat met alle applicaties. Meer daarover kan je lezen in de TS van dit topic:

[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie

Dit is een 'halve oplossing' waarnaar ik refereer. Native ondersteuning vanuit Android TV is waarschijnlijk een stuk beter, omdat het zich op af te spelen content richt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 december 2021 10:30]

Nadeel daarvan is dat je ervanuit gaat dat alle content dezelfde refresh rate heeft. Als dat anders is dan de refresh rate die je hebt ingesteld dan krijg je alsnog de microstutter. Daarnaast worden de menu's op een lagere refresh rate enorm sloom en zijn die niet vooruit te branden.
Nadeel daarvan is dat je ervanuit gaat dat alle content dezelfde refresh rate heeft. Als dat anders is dan de refresh rate die je hebt ingesteld dan krijg je alsnog de microstutter. Daarnaast worden de menu's op een lagere refresh rate enorm sloom en zijn die niet vooruit te branden.
Klopt. Daarom is het een halve oplossing. Die werkt meestal, want de meeste content binnen een enkele streamingapplicatie heeft dezelfde refresh rate (23,976 voor Amerikaanse streamingdiensten, 25/50 voor lokale televisie). En dat de interface traag is op lage refresh rates, ook dat klopt. Het voelt echt stroperig.

Dan nog prefereer ik de halve oplossing. Alles is beter dan 'judder' (stotterend beeld door mismatch FPS en refresh rate).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 december 2021 10:44]

Andere oplossing zou kunnen zijn om add-ons te gebruiken in Kodi. Bijvoorbeeld de add-on voor Disney+:

https://www.matthuisman.n...ney-plus-kodi-add-on.html

Dan maak je gebruik van de automatische refresh rate switcher van Kodi. Nadeel is wel dat je dan een minder mooi menu hebt dan in de native app.
Nadeel is wel dat je dan een minder mooi menu hebt dan in de native app.
Een ander nadeel is dat deze onofficiële add-ons onderhoudsgevoelig zijn, en daarom soms (tijdelijk) niet werken. Van mijn mediaspelers wil ik geen onzin hebben. WAF heeft de hoogste prioriteit. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 december 2021 11:07]

Van mijn mediaspelers wil ik geen onzin hebben. WAF heeft de hoogste prioriteit. :+
Apple TV 4K 2021 met Infuse Pro. Vrouw en kinderen hebben totaal geen moeite met de bediening, en ik zie alles in de maximale kwaliteit oorspronkelijke refresh rate en resolutie en bitdiepte en met het beste geluid. De hele interface is al 4K sinds de eerste Apple TV 4K in 2017.
Ik ben anders niet zo'n fan van de adware die Nvidia in de Shield gestopt heeft eerder dit jaar. Verder echt een top ding, maar dat is wel een minpuntje die kwam nadat ik het apparaat gekocht had. Ergens zit ik dus niet te wachten op een snelle update naar Android 12.... ;) Nu is de adware immers nog gewoon te schakelen wanneer dat nodig is, maar is dat na een upgrade naar Android 12 ook nog? :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 1 december 2021 23:40]

Niet eens opgevallen. Ik heb een pihole draaien, dus waarschijnlijk wordt dit gewoon geblokkeerd in mijn netwerk.
Het werd eens tijd idd. Apple TV ondersteunt zover ik weet al zeker een jaar of 4 refresh rate switching. Heb laatst nog overwogen om over te stappen naar een Nvidia Shield maar het gebrek aan refresh rate switching was me een doorn in het oog. Vooral de audio sync problemen als gevolg ervan.

De 4K interface is echter meer dan een bonus als je het mij vraagt. Sure, je hebt het niet nodig, maar het voelt gewoon een beetje armoedig aan als text op je scherm er wazig uit ziet.
Precies dat. Smart tv's met een matige SoC hebben vaak nog niet eens een Full HD interface.
Heerlijk! hier zit ik zolang op te wachten.
Zou de sfeerstand van de Chromecast onder de 4K interface vallen? In dat geval kan het wel een meerwaarde zijn. Dat scherm heb ik met regelmaat wel aan staan.
Al met al geen echte verbeteringen waar ik behoefte aan heb. Mijn TV zit nog op Android TV 10 & heel misschien krijg ik ooit nog een upgrade naar 11 & daar zal het wel mee ophouden. Wat dat betreft is het upgrade-beleid net zo slecht als op Android smartphones. Er is vaak commentaar op de hoge prijzen van Apple producten, maar Apple heeft iig wel een goed update/upgrade-beleid, waardoor hun producten over het algemeen duurzamer zijn. Nu is een TV gelukkig niet zo'n privacy-gevoelig apparaat, dus wat de missende security-updates betreft, lig ik daar niet zo wakker van.

[Reactie gewijzigd door MazDaMan1970 op 1 december 2021 11:10]

Al met al geen echte verbeteringen waar ik behoefte aan heb. Mijn TV zit nog op Android TV 10 & heel misschien krijg ik ooit nog een upgrade naar 11 & daar zal het wel mee ophouden. Wat dat betreft is het upgrade-beleid net zo slecht als op Android smartphones.
Android TV is meer dan enkel voor TV's. Zo krijgen alle modellen van de Nvidia Shield TV mediaspeler al updates en upgrades sinds 2015.
Nvidia heeft een redelijk upgrade-beleid; mijn Shield tablet kreeg zo'n 2 jaar lang updates/upgrades. Maar goed, dat zijn uitzonderingen, over het algemeen krijgen veel Android devices hooguit 1 upgrade & als je geluk hebt nog wat langer security updates. Wat dat betreft zou Google hardere eisen aan de fabrikanten moeten stellen; minimaal 4 jaar security updates zou gewoon verplicht moeten worden!
Enkel Nvidia en Xiaomi maken noemenswaardige Android TV boxjes, en beiden ontvangen regelmatig updates.
Xiaomi ben ik normaal fan van, maar de recente Mi Boxes zijn diep en diep triest. Als Plex en Kodi niet letterlijk kapot zijn door bugs van een jaar oud, dan is het weer de lagg van de normale apps als Youtube die mij zo terug sturen naar de Shield beneden.
Nou, Nvidia heeft geen redelijk maar een goed update beleid. Mijn Nvidia Shield krijgt nog steeds updates. Zelfs mijn samsung tablet van 2017 kreeg nog laatst een update.De tijd is al lang voorbij dat vele apparaten een "slecht" update beleid hebben. Ook de goedkopere op Android gebaseerde apparaten hebben tegenwoordig een redelijk tot goed update beleid tussen de 2 a 5 jaar. Bij Android TV is dat nog vaak meer.
Mijn Samsung Note4 kreeg 5 jaar later nog security updates, alleen geen OS updates meer na 2 jaar. Vind dat toch echt belachelijk eigenlijk, als ze willen verdienen aan mensen die op die manier een nieuwe telefoon kopen kunnen ze ook net zo goed betaalde extended support aanbieden, dus dat gebruikers na 2 jaar de mogelijkheid krijgen om een bedrag te betalen zodat je daarmee nog wel OS updates krijgt, ik zou verkocht zijn, maar ik weiger dan ook een nieuwe TV of telefoon te kopen voordat de huidige kapot is.
Privacy en security zijn twee hele verschillende zaken. Ik hoop dat je dat wel begrijpt.
Het ontbreken van security updates op een apparaat wat vaak redelijk wat uurtjes aan staat en standaard met het internet verbonden is lijkt me best wel zorgelijk.
Tuurlijk, maar het is maar een TV, zonder webcam & voice uitgeschakeld. Ik heb er alleen een paar apps uit de Play store erop staan, waarbij er niet gauw privacy/security issues zullen optreden. En sowieso gebruik ik DNS-filtering in mijn netwerk.
Tuurlijk, maar het is maar een TV, zonder webcam & voice uitgeschakeld. Ik heb er alleen een paar apps uit de Play store erop staan, waarbij er niet gauw privacy/security issues zullen optreden.
Een aan het netwerk gekoppelde TV met beveiligingsproblemen kan worden gebruikt om andere apparaten binnen je LAN te infiltreren.
Ja alles kan theoretisch. Mijn zakelijke Windows laptop loopt net zoveel gevaar, ondanks dat die volledig gepatched is.
https://hips.hearstapps.c...h;0,0.237xh&resize=1200:*
[img]https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/struisvogel-kop-in-zand-1583247223.jpg[/img]

[Reactie gewijzigd door Gadget Freak op 1 december 2021 13:23]

de meeste android telefoon fabrikanten hebben al lang een goed update en upgrade beleid

waarom zouden tv's niet privacy gevoelig of security gevoelig zijn? als iemand een virus ontwikkeld gericht op de hardware in tv's zou je tv wel eens gebrickt kunnen worden of een node in een botnet,
Zoals ik al aangaf, is dat in mijn geval niet echt een issue ;-) Overigens hebben alleen enkele grote Android telefoonfabrikanten een redelijk update/upgrade-beleid, maar dus lang niet allemaal (Lenovo/Motorola duidelijk niet).
Zo krijgt het een native 4k-interface en automatische verversingssnelheid-switching om bewegingstrillingen tegen te gaan.

Eigenlijk bizar dat dit er nu pas in zit. Hoelang worden er al 4K tv's verkocht met Android TV erop?
Waarschijnlijk omdat dit geen echte prioriteit heeft & veel SOC's dit niet echt vloeiend zullen weergeven (meeste SOC's zijn zwaar onderbemeten). Ik verwacht dan ook niet dat veel fabrikanten deze upgrade zullen uitrollen, aangezien men meestal el-cheapo (Mediatek) SOC's implementeert.
Kost je extra werk en bandbreedte op je SoC omdat je de UI in 4K moet renderen + in 60Hz moet verversen en als je pecht hebt moet blenden met 4K video. Upscalen met een bi-linear filtertje is dan wel zo makkelijk (maar een vloek in video land).
Is het je opgevallen dan? Het homescreen van de Xbox is laatst ook geüpdate naar 4K, maar als ik het niet op Tweakers gelezen had dan wist ik het niet.
Op de ps5 is de hele UI in 4k ontworpen en dat die je toch echt wel. Er is een verschil tussen de UI ontwerpen met 4K in gedachten of alleen de resolutie verhogen.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 1 december 2021 13:07]

Dat ziet er strak uit!
Nu hopen dat deze ook naar mijn Sony KD-55AG8 komt :)
Hopelijk wordt het probleem met extreded (internal) storage hiermee ook ineens opgelost, dan is het voor mij een perfect apparaat.
Waarom is mijn vertrouwen in het krijgen van een dergelijke update nu al weg? Koop je (praktisch) het TP-Vision topmodel maar nu na een refresh van het model dit jaar lijkt gewoon alles stil te liggen.
Idem bij de oude TV van mijn ouders, dat blijft gewoon op Android 5 steken terwijl er al zoveel nieuwe versies uit waren.
Ja de TV werkt nu maar voor dat bedrag wat ik er voor betaald heb vind ik "uit het oog, uit het hart" wel iets te gemakkelijk.
Dit is toch vooral afhankelijk van de fabrikant en niet van Google? Als de fabrikant geen update uitbrengt voor de nieuwe android tv update dan heeft Google hier verder weinig mee te maken. Daarom is het altijd handig om vooraf te informeren wat het update beleid is van die betreffende fabrikant.
Google moet gewoon strengere eisen aan de fabrikanten stellen. Minimaal 4 jaar ondersteuning, sowieso wat de security updates betreft. Ik snap best dat een fabrikant een TV niet de gehele levensduur (minimaal 10 jaar) kan ondersteunen, maar je mag nu al heel blij zijn dat je binnen 2 jaar ooit een update/upgrade krijgt.
De vraag is of dit aan Google is om deze eisen te stellen. Google maakt een universeel platform die fabrikanten van tv's maar ook mediaspelers kunnen gebruiken. Is Google dan een partij om die fabrikanten te verplichten dat ze 4 jaar ondersteuning moeten bieden? Ik denk eerder dat dit bij de fabrikanten ligt dan bij Google. Ik vind Google hier geen partij in.
Google verleent Android licenties aan fabrikanten & men kan zeker eisen hier aan stellen. Het wordt tijd dat consumentorganisaties zich hier sterk voor gaan maken. Wat smartphones betreft is dat al redelijk gelukt & zorgen alle grote fabrikanten ervoor dat hun update-beleid wat reëler is geworden, nog niet optimaal, maar het begin is er...
Ik snap dat het aan de fabrikant ligt, maar daar staat of valt dit hele platform mee. Google zelf maakt geen TVs.
Natuurlijk is het aan mij om van tevoren te kijken wat het update-beleid is.
Google heeft het OS zo opgezet dat drivers niet met een nieuwe versie kunnen werken. De fabrikant zou überhaupt niks met updates te maken moeten hebben.
de fabrikant krijgt een basis maar maakt voor zijn tv meestal een eigen versie met toevoegingen, dat wordt als geheel aangeboden, dus dan is het aan de fabrikant om het nieuwe pakket na update samen te stellen en uit te leveren

wat jij zegt is dat niet de fietsfabrikant maar de producent van het metaal verantwoordelijk is
Een fabrikant kan prima z'n eigen homescreen als app toevoegen zonder het hele OS aan te passen.
ware het niet dat ze vaak meer dan dat doen
En waarom wordt en is de mijne uit 2017 dan wel geüpdatet ?
Waar komt toch steeds het idee vandaan dat je een apparaat koopt je ook kan eisen dat er na 5 jaar nog nieuwe functionaliteit aan wordt toegevoegd?

Als een nieuwe versie van een app profielen gebruikt (bijvoorbeeld NLziet eerder deze week) en je deze niet kan installeren: Pech, die functionaliteit was er ook niet bij de aankoop.

Security updates moeten natuurlijk lang gegeven worden, en een app moet wel beschikbaar blijven in de versie waarmee een apparaat is uitgebracht (dus niet via de playstore terugtrekken iod), maar voor de rest koop je iets op een bepaald moment en betaal je voor wat je dan krijgt, niet wat een 3e partij via apps 5 jaar later nog uitbrengt.
Hangt ervan af, vaak worden er door fabrikanten allerhand beloftes gedaan, wat upgrades betreft & die komt men dan later niet na. Hoe vaak heb ik klagende consumenten voorbij zien komen in postings, aangaande beloftes die niet nagekomen worden. Vooral als er licenties bij betrokken zijn, zoals die van Dolby dan komen fabrikanten vaak hun beloftes niet na, wat duidt op kostenbesparingen & hiermee laat men de consument in de steek, die dacht een toekomst-bestendig product gekocht te hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat TP vision in 2017 de belofte heeft gedaan dat ze in 2021 verversingssnelheids aanpassing als feature zouden toevoegen, topmodel Philips of niet (post eerder hierboven van ascathon), om maar 's een voorbeeld te noemen

Daarbij: als de bestaande functionaliteit blijft bestaan, dan is de tv toch toekomstbestendig? Pas als de functionaliteit zoals bij aankoop aanwezig op een gegeven moment vervalt, pas dan heb je als consument een punt. Maar nu wordt er andersom geredeneerd: Er is iets nieuws op de markt maar ik krijg het niet op mijn apparaat, terwijl ik destijds wel het topmodel van merk x of y heb gekocht...
Dat slaat toch helemaal nergens op?

Krijg je na aanschaf nieuwe features, mooi meegenomen. Maar hou op met klagen als dat niet zo is. Ik zeur toch ook niet dat mijn fiets uit 2002 niet elektrisch is? Dat is inmiddels wel zo'n beetje de standaard, maar heb ik destijds niet gekocht omdat het er niet was (beetje krom, maar you get the idea..)

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 1 december 2021 15:40]

Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik een Philips (TP vision) uit 2017 heb? Ik gaf alleen maar aan dat er door fabrikanten vaak beloftes gedaan worden/verwachtingen gewekt, aangaande toekomstige features die niet nagekomen worden & updates/upgrades achterwege blijven.
Even lezen: Ik refereer in mijn reactie naar een post van iemand anders, rustig maar :-)
En het is maar een voorbeeld :‐)
Snap ik, ik hoop in ieder geval dat het update-beleid mbt. Android devices op den duur gaat veranderen, want nu is de support ronduit slecht.
Dan snap je mijn punt niet volgens mij....

Support is niet per definitie achteraf toevoegen van nieuwe features.
Support is bugfixing en securityupdates

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 1 december 2021 21:02]

HDMI CEC ... de horror
Wanneer ik mn tv aanzet met de shield remote

TV, gaat aan
soundbar gaat aan
ps5 gaat aan
shield gaat aan

soundbaar snapt de input niet meer
Tv gaat uit
soundbar gaat uit
ps5 gaat aan
Shield zet de tv weer aan
Soundbar snapt nog steeds de input niet
ps5 wilt de input overnemen
soundbar geeft de input aan de ps5.
ps5 gaat uit.

AAAAAAAAAAAAAAAAA
haat aan HDMI CEC :P
Ligt er denk ik ook wel aan hoe je het inricht hoor. De shield afstandbediening kun je bijv. ook ouderwets infrarood laten sturen. In mijn geval:
receiver:
- input-hdmi: shield
- output-hdmi: tv

afstandbediening - aan:
- shield gaat aan/uit slaapstand
- receiver gaat aan via infrarood vanuit afstandbediening
- tv gaat aan via dhmi cec (uit m'n hoofd vanuit de shield doorgegeven via de receiver)

afstandbediening - volume:
- receiver wordt bediend via hdmi cec (dus geen infrarood meer)

afstandbediening - uit:
- shield gaat uit
- receiver en tv gaan uit via hdmi cec
Herkenbaar. Eerste wat ik ook altijd uitzet. Was ook blij verrast dat mijn nieuwe Denon receiver het gewoon standaard uit heeft staan.

Echter met eARC moet je het wel aan hebben staan (dacht ik).

Ben nog van oude stempel, geloof nog heilig in een remote als Logitech Harmony die alles gecontrolleerd via IR of BT aanzet. Jammer dat ze ze niet meer maken. Benieuwd of de YIO 2 wat wordt (heb hem gebacked via Kickstarter). Er is ook nog de Sofabaton (Q1 2022), maar die hebben hele domme ergonomische keuzes gemaakt + software is ruk.
Echter met eARC moet je het wel aan hebben staan (dacht ik).
Dat lijkt me heel sterk, HDMI cec heeft volgens mij niets te maken met hoe eARC werkt. ARC staat letterlijk voor "audio return channel" en doet zelf voor zover ik weet niets met HDMI cec