Goedkopere Google Chromecast verschijnt bij Braziliaans telecomagentschap

Er zijn foto's van een nieuwe Google Chromecast verschenen bij het Braziliaanse telecomagentschap. De Chromecast lijkt op die uit 2020 en kan volgens geruchten maximaal 1080p-beelden tonen. Naar verwachting kondigt Google het apparaat in oktober aan.

De foto's van telecomagentschap Anatel zijn opgemerkt en gepubliceerd door Braziliaanse website Tecnoblog. De foto's tonen een Chromecast die grotendeels identiek lijkt aan de huidige Chromecast met Google TV, die Google in 2020 introduceerde. Op de afbeeldingen is onder meer de modelnaam G454V te zien. Eerder verscheen een Google-apparaat met die modelnaam ook al bij de Amerikaanse FCC.

Er gaan al langer geruchten rond over de komst van een goedkopere Chromecast die alleen 1080p-streaming ondersteunt. Eerder publiceerde techwebsite WinFuture, dat regelmatig vroegtijdig informatie over nieuwe hardware deelt, details over het apparaat. Google zou het apparaat leveren met een afstandsbediening, net als de huidige Chromecast met Google TV. De nieuwe 1080p-variant zou in Europa 40 euro gaan kosten.

Twitter-gebruiker Kuba Wojciechowski, die in het verleden vaker correcte informatie over Google-hardware heeft gedeeld, claimt daarnaast dat hij een softwarebuild voor het apparaat in handen heeft. Die firmware zou afkomstig zijn van een publiek toegankelijke bron. De ontwikkelaar stelt onder meer dat het apparaat Chromecast HD gaat heten. Het apparaat is overigens bij Bluetooth-SIG verschenen onder de naam 'Google Chromecast'.

Het apparaat onder meer wordt geleverd met een tragere soc dan de huidige 4k-variant, blijkt uit de informatie van Wojciechowski. De gebruikte Amlogic S805X2-chip heeft wel ondersteuning voor AV1-decoding, waar dat bij de huidige Chromecast ontbreekt. De Chromecast HD zou ook 1,5GB geheugen krijgen, 25 procent minder dan het 4k-model. Het apparaat zou verder geleverd worden met Google TV op basis van Android 12. De huidige Chromecast draait nog op Android 10. Vermoedelijk kondigt Google de mediaspeler op 6 oktober aan, samen met zijn Pixel 7-smartphones en de Pixel Watch.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

12-09-2022 • 09:25

94 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (94)

Wijzig sortering
Wat is de toegevoegde waarde in dit tijdperk waar 4K tv’s de norm zijn/worden?
Reageer
Dat bijna alles nog 1080P is? Als ik nu bijvoorbeeld de tmobile tv app op een chromecast download is het nogsteeds 1080P
Reageer
Dat bijna alles nog 1080P is?
Niet overdrijven he. Reguliere TV zenders wel, maar bij online streams is genoeg 4K content te vinden.
Netflix begon met 4K in 2014, youtube in 2015. We zijn ondertussen 7-8jaar verder.
Reageer
Jaaaaa.... Maar :)
4k van Netflix is toch een heel ander product dan 4k op een blu ray.
Gechargeerd: Je kan ook Bassie en Adriaan upscalen naar 4k, maar daar wordt het grafisch niet beter van.

Netflix adviseert een minimaal internetverbinding van 15Mbps voor 4k.
Dat is dus inclusief overhead op je internetlijn en de geluidskanalen van de stream. Dat is ongeveer de helft van wat een Blu Ray voor 4k uitzendt voor alleen al de videostreams.

Ofwel. Het feit dat het een 4k-container heeft, wil niet zeggen dat het beeld zo fantastisch veel beter/scherper is :)

(N.B. Ik zet dus nadrukkelijk niet dat je niet het verschil ziet tussen een Netflix FHD stream en een Netflix 4k stream)
Reageer
Zelfs 4k streaming komt niet eens in de buurt van een fatsoenlijke 1080p blu-ray.
Reageer
Oudere tv's in gebruik houden die nog prima werken, maar geen "smart" aan boord hebben. De meeste 4K's hebben wel het eea ingebouwd dat een chomecast best overbodig maakt.
Reageer
Klopt, ik zoek voor onze bovenverdieping zelfs specifiek recente 1080 not-smart modellen uit, is supervoordelig en vermits het daar zo geen joekel van een scherm hoeft te zijn, is 1080 ruim voldoende scherp, chromecastje met GoogleTV aan en hup = smart.

Bijkomende beperking: AccesPoint boven ingesteld als repeater maar dat ding is ongeveer een decennium oud en is gegarandeerd niet in staat om 4K te trekken.

Wat me vaak opvalt bij smart-tv's (behalve als je in de hoge prijsklasses kijkt) is dat de smartfuncties niet zo lekker werken, vaak laggy zijn.... ook de ingebouwde chromecast functie werkt vaak merkelijk minder vlot dan een echte GoogleTV chromecast.

Als je dan weer een duur toestel koopt, hebben ze ook dat wel op orde: genoeg werkgeheugen. maar +1000 euro voor een tv vind ik overdreven. (dat vult natuurlijk ieder voor zichzelf in)

[Reactie gewijzigd door YourMom op 12 september 2022 09:50]

Reageer
Maar niets weerhoudt je om de huidige 'Chromecast TV 4k' te kopen toch? Deze zou ook moeten werken op 1080 tv's en ik verwacht niet dat deze 4k streams opvraagt bij Netflix en vervolgens downscalled.

Het prijsverschil vind ik zelf dan ook vrij klein, in ieder geval met de verwachte EU/NL prijs, dat je mijn inziens beter de 4k kan kopen. Als je 1080 het begeeft zal je ongetwijfeld de huidige 4K tv doorschuiven (en een splinter nieuwe in de woonkamer neerzetten) en is de kans groot dat de huidige 4k waarschijnlijk een outdated OS heeft en misschien zelfs niet meer ondersteund door alle apps.
Reageer
Prijsverschil vrij klein? Volgens mij is de 4k 80 euro en deze 40, dus spreek je al van een prijsverschil van 100%

Voor de gemiddelde consument is 1080p voldoende en dan is die van 40 euro natuurlijk gewoon een betere koop.

Ook als iemand wel het geld heeft, hoeft het nog niet te betekenen dat hij/zij dat ook zou willen uitgeven aan zo'n ding.

Gewoon een goede koop gaat dit zijn vind ik.
Reageer
De 4K variant gaat officieel voor 69€ maar je vindt die op de gekende plekken (coolblue, bol, amazon) steevast voor 59€. Dat gezegd zijnde vind ik het ook nog een mooi prijsverschil...
Reageer
Op basis van de adviesprijs verschilt het een hoop inderdaad maar op basis van verkoopprijs, en toegegeven die weten we nog niet van de '1080' versie dus ik vergelijk mogelijk appels met peren, zal het minder uit elkaar liggen. (nogmaals, aanname).

Dus dan zou je zeggen voor die 15,- meer kan je beter toekomst klaar zijn. Zo een stick met Google TV kan toch denk ik wel een jaartje of 5 mee wat een verschil is van een magere mcDonalds hamburger per jaar
Reageer
Mwoah.. 1080 is goedkoper, en tegen de tijd dat je een 4K tv hebt en doorschuift.. dan is die Chromecast ook wel weer bejaard.
Reageer
Echter heb ik juist een "Oudere" smart TV waarbij een chromecast met GoogleTV nu echt een uitkomst is, omdat die TV gewoon rete traag wordt.
Reageer
Bij ons schuift meestal de TV van beneden door naar de slaapkamer (of kinderen) bij vervanging...... Hier is full HD voor mij meer dan voldoende. Vaak zijn dit de TV's waarbij het smart deel vrijwel niet meer werkt om dat deze niet meer ondersteund worden.
Reageer
...Vaak zijn dit de TV's waarbij het smart deel vrijwel niet meer werkt om dat deze niet meer ondersteund worden.
Klopt, ook dat is een nadeel van ingebouwde smartfuncties in toestellen, fabrikanten gaan er niet van uit dat mensen 10 jaar met eenzelfde televisie doen maar de realiteit is vaak anders.
Reageer
[...]


Klopt, ook dat is een nadeel van ingebouwde smartfuncties in toestellen, fabrikanten gaan er niet van uit hopen dat mensen niet 10 jaar met eenzelfde televisie doen maar de realiteit is vaak gelukkig anders.
fixed that for you :-)

[Reactie gewijzigd door JayPe op 12 september 2022 10:39]

Reageer
Lol, wil je een +1 geven maar dat kan ik niet op een reply. :)
Reageer
En dan nog moet je het maar fijn vinden. Tizen op mijn Samsung-tv is al vanaf het begin retetraag en navigeren tussen apps en installeren van apps is ook behoorlijk slecht te noemen. Dus zelfs al zouden ze het over 20 jaar nog ondersteunen, dan nog heb ik liever iets wat voor mij beter werkt, zoals Android TV en vooral Fire TV.
Reageer
Idd... idem hier...

...al erger ik me wel aan de suggesties op de homepage van GoogleTV, bvb: als ik m'n Disney+ abo al langer dan een jaar heb afgezegd en op de Cromecast de Disney+ app al een jaar geleden geuninstalled heb EN Disney+ binnen de settings van de Chromecast heb uitgevinkt heb als service, dan - wil - ik - ook - geen - Disney+ suggesties meer!!

...maar helaas... nog steeds word ik op de homepage doodgeslagen met een carrousel van 3 suggesties waarvan meestal 2 van de 3, content van Disney+ is... en ik krijg het maar niet weg... |:(
"Only apps" modus inschakelen vind ik dan weer te beperkend want ik wil wel nog andere suggesties zien.

...maar goed, technisch gezien werkt het verder wel goed, vind de voice-search functie op de remote en de aanpasbare knoppen leuk en het toestel gaat goed om met het beetje werkgeheugen dat het heeft want ik ervaar zelden haperingen.

[Reactie gewijzigd door YourMom op 13 september 2022 10:08]

Reageer
Geldt dat over de gehele wereld dan? Lokale normen zijn niet globale normen.
Reageer
En Tweaker normen zijn niet de normen van de rest van de wereld
Reageer
Ik heb nog steeds een 32" tv uit 2008... maar ik heb meer aan mijn Mi TV Stick, kun je wat meer mee dan alleen casten...
Reageer
Dit apparaatje heeft dan ook Google TV, kan dus ook meer dan alleen casten. Hier draaien apps op het device zelf.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 12 september 2022 09:37]

Reageer
Dit is een massaproduct van Google, met als hoofddoel zoveel mogelijk mensen in hun ecosysteem te trekken. Als er mensen zijn die er pas bij deze lage prijs instappen, is dat mission accomplished voor Google.
Reageer
Waarom zou je het dubbele betalen, als je TV toch maar 1080p aan kan? ik denk dat het op deze manier veel aantrekkelijker wordt voor veel mensen die toch niet meer dan 1080p nodig hebben
Reageer
Enkel naar de resolutie kijken is heel kort door de bocht. Voor een goedkopere chromecast zullen mischien concessies gedaan zijn op andere vlakken. Is de gebruikte chip in de menu's wel vlot? Kan die moderne codecs decoderen?
Dat valt nog te bezien.
Reageer
De bulk van het werk zit toch echt en het decoden van de streams en het renderen van de GUI. Door de resolutie van 4K terug te brengen naar 1080P wordt het aantal aan te sturen pixels met 3 kwart verminderd. Je hebt daarvoor dus maar 25% van de rekenkracht nodig om exact dezelfde ervaring te hebben.
Reageer
Met een chromecast maak je een oude TV smart, en dat zijn er nog heeel erg veel. 4K TV's zijn nog niet echt oud en hebben vaak ook geen CC nodig.

Daarnaast mis je 4K ook niet omdat de content voor het merendeel geen 4K is.
Reageer
De wereld is groter dan tweakers.net he ;) Ik ken nog genoeg mensen die dat absoluut niet nodig vinden. Vaak heb je dan ook meteen een mega TV die veel mensen niet willen. Maar ook is er nog niet genoeg 4K beeldmateriaal die de extra kosten rechtvaardigen (zeker bij gecomprimeerde streams over een chromecast) Je hebt natuurlijk altijd mensen die dat allemaal heel belangrijk vinden en daar voor willen betalen, maar in mijn omgeving voorlopig zeker niet 'de norm'.
Reageer
Ik vind 1080 ook nog prima wegkijken. Hier staat ook een 4k tv en die content is prachtig, maar veel wordt inderdaad nog in 1080 aangeboden en is niets mis mee. De 'nood' om alles maar 4k te hebben is er (bij mij) nog niet...
Reageer
Kan ook een leuk apparaatje zijn wat je aanschaft om in vakantiehuisjes te gebruiken. Leuk om in de avond even een filmpje te kijken op de TV die daar hangt, maar verder niet super boeiend dat het niet 4K is (als daar al een 4K tv hangt).
Reageer
Wat is de toegevoegde waarde van 4K op een tv < 40 inch? Is m.i. gewoon verspilling van resources, netwerkverkeer, energie.

Mijn 1080p 46 inch tv uit 2011 doet het ook nog prima, gaat hopelijk nog wel 5-10 jaar mee

Misschien kan iemand anders verder uitleggen: wat zou er in de praktijk in het algemeen beter uitzien als de bitrate gelijk zou zijn: een 1080p stream of een 4k stream?

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 12 september 2022 09:44]

Reageer
Aparte productielijnen en transport voor andere resolutie panelen, andere chips, etc.. voor elk formaat TV is ook verspilling van resources en energie.

En om antwoord te geven op uw vraag: De 4K stream zal met gelijke bitrate hoogstwaarschijnlijk beter uitzien aangezien in de praktijk efficiëntere codecs gebruikt worden.
Reageer
Het enige dat in de productielijn hoeft te verschillen is de resolutie van het scherm. Het formaat is sowieso al anders, dus het scherm zelf komt al van een andere productielijn, daar verandert de resolutie niets aan. Minder pixels zou zomaar minder energie kunnen kosten bij productie. Dus ik ben het er niet mee eens dat het verspilling van resources en energie is, misschien zelfs ook een besparing. Productielijnen voor 1080p schermen bestaan ook al lang natuurlijk, ze hoeven ze niet bij te bouwen, hooguit één minder afbreken / ombouwen.

Daarnaast kun je nog gaan kijken naar het break even punt: op een bepaald moment (aantal uren gebruik) is de besparing in energie tijdens verbruik groter dan het eventuele verschil in energiegebruik bij productie en vanaf dat moment blijft je besparen.

Plus: Waarom zou je bij 4K een andere codec gebruiken dan bij 1080p? Als content provider heb je waarschijnlijk voor elke resolutie + codec verhouding al de beelden klaar staan. Als je een moderne 1080p tv hebt die de nieuwste codecs ondersteunt (lees: minder dataverkeer voor het datacenter), zou ik het gek vinden als ze dat niet sturen.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 12 september 2022 13:14]

Reageer
Plus: Waarom zou je bij 4K een andere codec gebruiken dan bij 1080p? Als content provider heb je waarschijnlijk voor elke resolutie + codec verhouding al de beelden klaar staan. Als je een moderne 1080p tv hebt die de nieuwste codecs ondersteunt (lees: minder dataverkeer voor het datacenter), zou ik het gek vinden als ze dat niet sturen.
Omdat het gros van de spelers/TV's die ontworpen zijn voor 1080p de nieuwere codecs die samengaan met UHD niet ondersteunen. Van een 4K speler/TV kan je er prat op gaan dat die h265 en/of andere moderne codec (VP9 bijv) ondersteunt, bij 1080p toestellen heb je die zekerheid niet.
Reageer
Je doet de aanname dat een streamingsdienst naar resolutie van een device kijkt en dan maar iets stuurt wat het device waarschijnlijk wel aankan. In werkelijkheid zal de app zelf weten wat het device waar die op draait ondersteunt en kan dus heel specifiek om een bepaalde codec vragen als die ondersteund wordt.
Reageer
Ik weet niet hoe andere het doen, maar op slaapkamers staan bijvoorbeeld vaak de "oude" tv's van beneden, die zijn dan nog dom, of niet meer onderhouden smart, dus zou een goedkope dongle die dingen nog prima op orde houden.
Mijn moeder geeft ook weinig om de TV grootte of hoe super de kleuren zijn, dus die hebben nog een 10+ jaar oude 50" TV staan, ook hier is zo een goedkope dongle meer dan voldoende.
Reageer
Ik heb een LG en webos is instabiel, apps als vrtnu weigeren te casten op mijn tv. Ook wel handig op vakantie in een Airbnb. Al een paar keer gezien dat mensen inloggen op Netflix op een smart tv en vergeten uit te loggen en dus andere personen gratis kunnen kijken (de volgende Airbnb gast)
Reageer
Hier een short trow beamer staan die enkel 1080 uitzend en hiervoor is deze Chrome Cast ideaal voor. 4K heeft hier geen extra toevoeging. Waardoor de beamer in een keer smart functionaliteiten heeft.
Reageer
Ik gebruik de huidige 4K versie soms in een oude 19 inch LED televisie in de caravan (groter past niet). Normaal gesproken zit deze Chromecast in mijn TV in de woonkamer. Was hier al tijdje op aan het wachten, deze versie kan dan mooi in de caravan blijven.
Reageer
Los van de maat van het aangesloten beeldscherm: Met 4K is meer bandbreedte nodig voor een vloeiend bewegend beeld. Als je bandbreedte minder is dan is een lagere resolutie het eenvoudigste om toch een vloeiend beeld te krijgen.

Overigens wel jammer dat ze ook minder geheugen heeft. Het zou mooi zijn als dat nu juist gelijk was gebleven zodat het extra geheugen gebruikt kan worden als extra buffer, juist handig bij minder goede netwerk verbindingen.

En ja, iedereen heeft wel eens last van mindere bandbreedte: Een verstoorde wifi, gewoon minder bandbreedte of juist rekening houden met anderen die ook gebruik maken van de zelfde bandbreedte.
Reageer
Euh, voor de miljoenen non 4K tv’s die overal nog staan bij de mensen die geen waarde hechten aan een dure tv aanschaffen als de oude het nog prima doet.

Ik heb bijvoorbeeld geen 4K TV in huis. TV is toch 1080p en dat is waar hij hoofdzakelijk voor wordt gebruikt. Hij werkt prima. Ik ga overigens deze chromecast ook niet kopen. ik heb nog een originele chromecast, die nog glanzend waren en die werkt nog.

Maar voor de anderen is er dan een goedkopere chromecast waarbij ze niet betalen voor features die ze niet kunnen gebruiken

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 12 september 2022 11:25]

Reageer
De nieuwe Chromecasts met AndroidTV, dus met afstandbediening, eigen menu scherm en mogelijkheid om apps te installeren (Netflix, NLziet, etc.) zijn wel een verademing vergeleken met de oude Chromecasts. Ipv dat gehannes om alles vanaf een extern apparaat (telefoon) te moeten bedienen, kan je dat lekker makkelijk met een simpele afstandsbediening doen.
Reageer
heb ik helemaal geen usecase voor. ik vind het originele principe van de chromecast super. Geen extra afstandsbediening, gewoon de mobiele interface op je telefoon gebruiken. Iedereen heeft tegenwoordig een cast ready apparaat op zak
Reageer
Dat jij het ('de usecase') niet hebt, betekent niet dat hij er niet is. Op onze slaapkamer TV is het een verademing. De simpele kleine afstandsbediening vervangt de originele afstandbediening helemaal met slechts een paar knoppen. De snelheid van het OS is goed te noemen en op je slaapkamer (of bij je Tv) wil je ook niet altijd je telefoon nodig hebben. Is de aflevering van een serie afgelopen, wil je de intro van de volgende overslaan, telefoon weer unlocken, app openen, intro overslaan, wachten (gaat iets meer tijd overheen), had je net zo goed kunnen wachten. Met de GC met Google TV is het gewoon één keer klikken. Gemak dient de mens. Daarnaast is het casten van iets trouwens nog gewoon mogelijk, mocht je dat willen.
Reageer
Dat is helemaal leuk, maar ik had het alleen over mezelf. Het interesseert me niet wat anderen doen.

Mijn eerste reactie, de start van deze thread, ging ook over mijn eigen gebruik en daar werd op gereageerd. Het enige wat ik zover over anderen heb gezegd is dat het leuk is dat er nu een 1080p chromecast is met een remote.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 13 september 2022 20:36]

Reageer
De norm? die van theraww blijkbaar. Verruim je wereldblik ;)

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 12 september 2022 11:37]

Reageer
Met mijn chromecast kan ik op app niveau een VPN instellen met een andere (betaalde app). In ons geval betekent het dat wij live TV kunnen kijken via een Amerikaanse YouTubeTV account en ik Nederlandse programma's kan kijken via NPOplus. Dit kan allemaal ongetwijfeld ook op een andere manier, maar dit is de meest eenvoudige oplossing voor ons.
Reageer
Begrijp niet waarom ze deze uitbrengen. De gewone versie heb je al rond de 50 euro.
Reageer
Toegevoegde waarde? Nou simpel: hij is stuk goedkoper en voldoet in ontzettend veel gevallen uitstekend!
Zelf kijk ik nog steeds op een 42" plasma via een oude google chrome TV in 1080P. Resolutie is uitstekend als je er 3,5 meter vandaan zit, alles heeft te maken met bitrate.
Want laten we eerlijk zijn, een 1080P stream van netflix haalt het niet bij een native blu-ray stream.
De hele 4K hype voor TV's begrijp ik niet. Als het nou voor je computer is dan begrijp ik het wel.
Reageer
Wat is de toegevoegde waarde in dit tijdperk waar 4K tv’s de norm zijn/worden?
- 1080p is qua resolutie meestal genoeg;
- de processor voor het smart deel van de tv is meestal (veel) te traag;
- het smart deel van de meeste tv's wordt niet lang ondersteund;
- er zijn meer goede tv apps voor Google TV (en tvOS) dan voor de embedded smart tv OS-en;
- ...
Reageer
Voor de oude tv's die dom zijn, op de slaapkamer staan of wellicht bij de kleinkinderen kunnen straks voor een paar tientjes weer jaren mee vooruit. Weg met de verspilling!
Reageer
Meeste mensen zitten nog op 1080p. Televisies gaan niet ZO snel stuk, en 4k heeft weinig meerwaarde.
Reageer
In Brazilië is 4K absoluut niet de norm, omdat weinig mensen dure tv's kunnen betalen.
Bron: mijn Braziliaanse vriendin en mijn eigen verblijven daar.
Reageer
Dat ik HDR uit kan zetten. Die samsung van mij toont HDR ontzettend donker bij (vooral) Netflix en is een bekend issue, maar nog niet opgelost.

Dan maar even geen HDR, maar verder wel prima beeld. En dat gaat prima met de Chromecast TV die er nu achter hangt.

Ennn…. Bijkomend voordeel, ding is veeeeeel rapper dan Tizen zelf is. Kodi er op en mijn HTPC ook overbodig geworden.
Reageer
Genoeg. Er zijn veel mensen met nog een 'oude' 1080p TV op de slaapkamer en die hebben hun smart-functionaliteit, als ze die al hadden, vaak al verloren. Daarnaast zijn ook andere soorten interessant. Mijn oudste twee kinderen hebben niet echt praktisch ruimte voor een TV op hun kamer, maar het is wel goed te doen om een doek(of rolgordijn) te plaatsen en een beamer op te hangen, wat we dus hebben gedaan. Voor relatief weinig geld heb je een prima 720p of 1080p beamer met een HDMI-ingang zonder smart-functionaliteit. Deze Chromecast met Google TV erin en klaar. Voor mij komt het iets te laat, want ik heb in onze slaapkamer TB (Sony, 2010) en bij de beamers van onze oudste twee kinderen de huidige Google Chromecast met Google TV besteld uit Frankrijk een jaar of wat geleden. Maar ik had graag deze goedkopere optie gehad. Scheelt toch al gauw 40%.
Reageer
Ik gebruik de GC1 ook nog steeds, anyone else? Op een klein TVtje.

Op onze grote TV zit een ingebouwde GC. En daarmee heb je trouwens niet slideshow foto's in idle stand, wel jammer is dat.

[Reactie gewijzigd door NimRod1337 op 12 september 2022 09:35]

Reageer
Ik niet, het Chromecast concept is mooi maar voor mij op IOS een 'hoop gedoe' als je even wilt pauzeren en vond het niet altijd even soepel zelfs met erg puik internet (1000/1000) op een erg sterk wifi netwerk (600/800). Het cast concept is mijn inziens dan ook ingehaald door de Smart Tv's (WebOS van LG werkt nog steeds zalig) en de Chromecast TV met zijn eigen interface (die tevens op mijn beamer draait) :-)

(de originele chromecast kon ik nooit bedienen met mijn tv's afstandsbediening helaas, wel de chromecast TV)
Reageer
Eens, de nieuwe tv's hebben native apps die veel beter/fijner werken.
Reageer
Uiteraard verklaarbaar omdat de app blijft draaien terwijl je kijkt en je feitelijk niet CAST.
Wat ik merk en wat vervelend is is dat wanneer je via Iphone iets gaat casten.....dan je telefoon in sleepstand gaat...of je switcht naar andere apps....dan lijkt de verbinding bij meeste apps niet goed herstelt te worden. Netflix doet het trouwens vaak goed, maar NLZiet is verbinding meestal kwijt.....of je moet de app open laten.
Reageer
Ik niet, het Chromecast concept is mooi maar voor mij op IOS een 'hoop gedoe' als je even wilt pauzeren en vond het niet altijd even soepel zelfs met erg puik internet (1000/1000) op een erg sterk wifi netwerk (600/800). Het cast concept is mijn inziens dan ook ingehaald door de Smart Tv's (WebOS van LG werkt nog steeds zalig) en de Chromecast TV met zijn eigen interface (die tevens op mijn beamer draait) :-)

(de originele chromecast kon ik nooit bedienen met mijn tv's afstandsbediening helaas, wel de chromecast TV)
Google heeft het "cast" concept goed uitgewerkt, beter dan Apple's AirPlay, maar de bediening haalt het niet bij een "native" interface. De kracht van ChromeCast met Google TV ligt dan ook niet in het cast-deel, wat het oorspronkelijk was, maar in het Google TV deel, waar je standaard apps op kunt installeren, die je met een AB kunt bedienen. Dat geeft (imho) een veel prettiger bediening.

Wat nog prettiger is (wederom imho) is een Apple TV. Die heeft meer opslag voor apps, en waar de interface plus bediening over de apps heen veel consistenter is.
Reageer
Ik ook, al zijn die dingen niet meer goed aan de praat te krijgen met de nieuwste Home app.
Reageer
Dat lukt eigenlijk prima hier, wat gaat er mis.
Reageer
Ligt de grens ergens rond de 40 euro waarbij de consument niet direct het gevoel heeft zelf het product te zijn? :D

Ik heb zelf de 4k versie, wat in de basis 1 groot reclame feest is! :*)
Reageer
Voor een paar tientjes meer heb je een raspberry pi 4, reclame vrij en 4k. LibreELEC erop zetten en gaan.
Reageer
Waarom zou je die paar tientjes meer betalen en dan moeten knutselen? Dit is kant en klaar, steek je in de HDMI poort en het werkt. Misschien leuk voor een handjevol Tweakers, maar de meeste mensen willen gewoon inpluggen en gaan.
Reageer
Mijn privacy is mij die paar tientjes wel waard en we zijn hier op Tweakers.
Reageer
Misschien leuk voor een handjevol Tweakers
Daarom ook dat batjes het aanbeveelt. Deze site heet Tweakers, niet Gemiddeldeconsumentensite.net. ;)
Reageer
Inmiddels is de echte tweakers tijd wel voorbij zoals het 20 jaar geleden was toen ik hier voor het eerst kwam.

Uiteindelijk wil ik ook gewoon een oplossing voor bij familie e.d. Daar is een googletv gewoon handig voor.
Reageer
Jij wel, maar dat geldt niet voor iedereen. Daarom is de tip van batjes nog altijd zeer waardevol.
Reageer
En dan? kan ik dan casten? Ik heb ook wel eens elec gedraaid op mijn pi, maar ik werd er niet bijzonder gelukkig van.

Gewoon op mijn telefoon een stuk media aan kunnen tikken en dan naar mn tv kunnen schieten, dat is de usecase.

Bij mijn weten kun je hooguit raspicast draaien en dat werkt echt voor geen meter vergeleken googles cast systeem, wat ook niet perfect is overigens

Bovendien zijn de leverproblemen nog altijd een issue bij de pi4

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 12 september 2022 11:29]

Reageer
Met de Kore app kan je casten en het is ook wel in te stellen dat je er normaal naar kan casten zviw. ik gebruik deze feature niet, weet alleen dat het mogelijk is.

Naar mijn idee ook niet echt nodig met de ingebouwde (en ingestelde) functionaliteit van Kodi zelf.
Reageer
Nouja, kodi heeft geen F1TV, dus vandaar. Waren een aantal plugins vroeger, maar die zijn allemaal unmaintained sinds 2020 ofzo

Normaal casten is bij mijn weten geen optie. Niet dat het integreerd met netflix, spotify, f1tv etc. Volgensmij is dat helemaal dichtgebouwd

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 12 september 2022 13:19]

Reageer
Idd veel gedoe met een Pi heb het zelf ook gehad maar nu een firestick van amazon
Reageer
De Google TV is al goedkoper dan het goedkoopste Pi 4 board en dan moeten er nog andere dingen bij. Dan komt dat je nog moet gaan zitten knutselen met een halfbakken oplossing. Het klinkt allemaal leuk, maar heb al te vaak filmavonden zien eindigen in "Ow Kodi moet de index herbouwen hoogstwaarschijnlijk" of "Ik moet alleen het juiste mapje vinden".

Je ziet het ook met de illegale streaming boxjes waarbij je afvraagt hoe mensen het kunnen gebruiken en kijken. Dat terwijl ik en andere die ik ken nog nooit reclame hebben gezien op Google TV en of je het product bent is de vraag. Maar wat interessant gaat zijn is hoe kabelmaatschappijen dit gaan omarmen en of dit de afbouw van setup-boxen gaat betekenen en hopelijk ook "smart-tv's".
Reageer
Op mijn 'Chromecast Tv' heb ik het persoonlijke profiel uitgeschakeld. Het startscherm heeft alleen 'interessante shows' (die eigenlijk niet eens aansluiten op mijn kijkgedrag maar prima eruit ziet) en de balk met beschikbare apps. Scheelt mogelijk al een boel
Reageer
Mijn vermoeden wordt bevestigd:
It is based on Android 12 with Google TV.
Er komen waarschijnlijk geen nieuwe Chromecasts zonder Google TV meer uit. Android TV is ondertussen goedkoop genoeg te draaien, en Google heeft meer verdienmogelijkheden met een 'volledig' platform dat ook casting ondersteunt, in verhouding met een platform dat enkel casting ondersteunt.

Uit de tekst:
Er gaan al langer geruchten rond over de komst van een goedkopere Chromecast die alleen 1080p-streaming ondersteunt.
Je kan wel wat meer dan enkel 1080p-streaming. ;) De boodschap is dat video afspelen en mogelijk de display output beperkt zijn tot 1080p.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 september 2022 10:23]

Reageer
En laat ons eerlijk zijn.
Het casten was in het begin een enorme verrijking, maar eenmaal je het gemak van google TV gebruikt hebt wil je echt niet meer terug naar het geklooi met de gsm's.
Reageer
Klopt en hoewel de apps beter moeten heeft het duidelijk de WAF-certificering. Zeker dat alles via een afstandsbediening kan en netjes achter de TV is weggewerkt. Dus geen rare blinking luide doosjes in de woonkamer trekt veel mensen over de streep als ze het gezien hebben. Ook nu de energieprijs voor vele puntje begint te vormen merk je dat mensen er ontvankelijker voor zijn.
Reageer
Ondersteund die nog wel hevc? Anders zit je wel met een heel gedateerd product.
Reageer
Ja:

1080p60 10bit: AV1, H.265, VP9 P-2, H.264, AVS2, MPEG4/2/1
HDR: HDR 10/10+, HLG
Reageer
En av1 zo te lezen. Beter. Dan vraag ik me alleen af waarom er een resolutie beperking opzit. Hdmi licentie kosten ofzo? Of kunstmatig zodat men een extra tier heeft?
Reageer
Je hebt simpelweg meer ruimte nodig om meer pixels te kunnen decoderen. Op een laptopchip zijn er zulke hoge vaste kosten met zulke hoge eindmarges dat het makkelijker is om de videologica hetzelfde te houden, met deze chips heb je minimale marges dus is elke stap van de schakel zo prijs-efficiënt mogelijk.
Reageer
Lijkt me een prima apparaatje voor bij mijn ouders op de slaapkamer of voor mijn tv als ik een keertje even snel eens wat wil kijken en geen zin heb om de hele HT meuk aan te slingeren. (die ook nog allemaal gewoon 1080p is, geen zin en geld om een 4k beamer en receiver te kopen)

Of om mee te nemen als ik een keertje naar een vakantiehuisje of vrienden zonder CC ga. Lekker makkelijk :)
Reageer
Heb nog een prachtige 32inch monitor over waar ik dit ding aan zou willen hangen. Maar ja: er zit geen 3.5 jack op dus geen geluid. Nu moet ik een HDMI/Audio splitter bijkopen.
Reageer
En toch heeft ook de 'oude' chromecast, zonder de apps en 'tv' zijn voordeel. Onafhankelijk van toevallige abonnementen kan het materiaal gewoon gestreamd worden. De eigenaar van het account hoeft alleen maar op de wifi te zitten waarop ook de chromecast zit en er kan gestreamd worden. Familie uit de USA met hbo+, mijn eigen F1TV, studerende dochter met Disney+ en de Netflix van de familie. Het werkt allemaal zoals verwacht: starten op de mobiel en casten naar de ChromeCast. En met de google-home-app kan iedereen het lopende casten bedienen.

De bijgaande organisaties staan het volgens mij officiëel niet toe als ik de bijbehordende accounts op mijn eigen google-account koppel om op een chrome-cast-tv vast te zetten.
Reageer
Al wat je hier opnoemt kan ook gewoon op de nieuwe.
Die kan exact hetzelfde, en meer.
Reageer
Goed te weten, in alle communicatie rond die ChromeCastTV was mij dat helemaal niet duideljik.
Reageer
Ik ben voor de Amazon firestick gegaan voor de helft van de prijs.
Reageer
1.5gig geheugen is niet meer van deze tijd. AV1 ondersteuning is welkom, dat miste ik op de 4K versie. Beiden koop ik ze overigens niet omdat ze geen 64 bit OS draaien, maar slechts 32bit. Dus de geoptimaliseerde applicaties zijn niet beschikbaar.

Verder is het een schande dat de 4K versie geen frequente updates krijgt naar Android 11 of 12 (of zelfs 13).
Reageer