Chromecast met Google TV krijgt privacy-toggles met upgrade naar Android 12

De Chromecast met Google TV uit 2020 krijgt een upgrade naar Android 12. In de upgrade zit onder meer de functie om de microfoon en camera uit te schakelen voor alle apps in een keer. Met de upgrade gaat het apparaat van Android 10 in een keer naar Android 12.

Het gaat om een upgrade van 722MB, meldt XDA-Developers. Behalve de toggles krijgt de software ook de mogelijkheid om controle uit te oefenen over de formaten voor HDR en surroundsound. Daarnaast wordt het mogelijk om te wisselen tussen diverse verversingssnelheden.

De upgrade naar Android 12 van het apparaat uit 2020 is begonnen. Het is onbekend wanneer alle gebruikers de upgrade binnen zullen hebben. Google zei al eerder dat Android 12 voor de dongle eraan zat te komen, maar had nog niet precies gezegd wanneer. Google bracht vorige maand een goedkopere variant van het apparaat uit. Die ondersteunt geen 4K en kost minder. De 4K-versie kwam twee jaar geleden uit. Tweakers publiceerde toen ook een review van de Chromecast.

Chromecast 2020 Hero

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-10-2022 • 16:12

87

Submitter: 33Fraise33

Reacties (87)

87
87
43
2
0
40
Wijzig sortering
Ik heb de update geïnstalleerd. Nou het is er niet beter op geworden! Refresh toggle icm plex werkt nog niet. GUI lagged aardig, en nog een tal van problemen. Toen ik dit zelf ervaarde keek ik even op Reddit, helaas zijn er erg veel mensen met problemen. Ik raad je aan even in te lezen alvorens de Android 12 update te installeren.
Bij mij lagged de GUI al sinds dat ik de Chromecast heb. Heb al meerdere dingen geprobeerd, waaronder het apparaat resetten naar fabrieksinstellingen. Ben er onderhand wel klaar mee, tijd voor wat nieuws :)
Hier gelukkig nog geen enkele problemen ervaren. Al twijfel ik wel om nu al de update te doen.

Wellicht heb je een maandagochtend model?
upgrade gedaan op al mijn Chromecasten heb er 3 werken allemaal uitstekend! Vind de upgrade de moeite waard.
Werkt bij mij tot nu toe vrij vlekkeloos... als je daar werkelijk zoveel last van hebt dan heb je vermoedelijk een maandagochtend modelletje? Als je wat nieuws wil in dezelfde strekking... een Nvidia Shield TV (Pro) is nog altijd de beste Android mediaspeler... kost wel een stukje meer.
UI is bij mij ook niet echt vloeiend, altijd beetje hakkelig geweest. Ook is na een jaartje de afstandsbediening niet helemaal goed meer. Naar links drukken werkt niet helemaal goed meer.
Mijn niet pro shield tv was minder vloeiend in de UI ,aanvullend de niet werkende variabele framerate met als gevolg een soort stutter (missende frame) en casten werkte vaak niet , heeft mij toch echt afscheid doen nemen van de zogenaamde 'beste Android speler'. Ik heb geen spijt vd chromecast TV.

De shield PRO heeft waarschijnlijk een andere ervaring. Het is wat mij betreft niet correct om ze(pro en niet pro) op dezelfde hoogte te zetten.

Chromecast tv voor 70 vs 140 voor de shield tv (niet pro); ik zou iedereen de chromecast tv adviseren. Any time.

[Reactie gewijzigd door nijntje82 op 25 juli 2024 10:28]

De TV en de Pro hebben beide dezelfde SoC (Tegra X1+) aan boord... er zou geen verschil in prestaties mogen zijn. Wat de pro de "pro" maakt is meer geheugen en meer aansluitmogelijkheden. Dan zou het verschil in de hoeveelheid geheugen moeten zitten, maar dat durf ik te betwijfelen... mogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk.
Zat nu eerder te kijken naar een Apple TV (met de hoop dat dit geen advertentie platform wordt). Heb eerst wel gekeken naar een Nvidia Shield TV, best een mooi apparaatje.
Als je in het Apple ecosysteem zit dan is een AppleTV ook wel aan te raden inderdaad, werkt an sich prima. Maar ook een relatief hoge aanschafsprijs zoals de Nvidia Shield t.o. een Chromecast TV.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 25 juli 2024 10:28]

Vaak helpt het wel veel om na een upgrade van een OS, ook daadwerkelijk de machine uit te zetten en daarna aan te zetten (met afstandsbediening) _/-\o_

Kan ook zijn dat je te weinig ruimte nog op de Google Chrome Cast zelf hebt zitten, daardoor gaat elke apperaat langzamer worden (telefoon, ps/xbox, pc (waar Windows op is geïnstalleerd) en noem maar op O-)
Herkenbaar verhaal. Hier is de GUI ook beduidend langzamer geworden met nog 2.5GB vrije ruimte. Voorheen nooit last van gehad.

Daarnaast kan mijn IPTV app geen externe players meer openen en komt hij enkel tot de app pagina van die player.
Ik weet niet of dat gewoon een probleem is van mijn app of dat het inladen van externe players gewijzigd is.

Hoe dan ook zou ik voor nu toch liever weer terug gaan naar de vorige versie.
Ik zou iets minder spam op het hoofdscherm willen zien eigenlijk. Google TV is nu 1 grote reclamemeuk met hier en daar nog een app om te starten. Vooral als je de streamingdiensten niet allemaal gebruikt, heb je een heleboel nutteloze tegels op je scherm.
Je kunt hem toch onder je account op Apps only mode zetten, scheelt een boel reklame.
  • On a Google TV device, from the home screen, scroll to your profile.
  • Select Settings.
  • Select Accounts & Sign In.
  • Select your profile.
  • Select Apps only mode. Continue.
  • To browse in Apps only mode, on your remote, select Home .
Klopt maar dat is meteen een héél erg basis optie, je verliest daarmee ook app-suggesties die je mogelijks interessant vindt, of de mogelijkheid om wél interessante aanbevelingen aan te tikken om vervolgens te checken op welke manier je het kan bekijken. Of idd. stemcommando's en nog wel wat dingetjes die je dan mist.

De ideale oplossing is toch gewoon logisch: geef gebruikers contentaanbevelingen van hun actieve(!) streamingdiensten: daar is in instellingen een specifiek voorziene ruimte voor: om je diensten aan of af te vinken, maar om de ene of de andere reden helpt zelfs dit niet om de aanbevelingen in orde te krijgen.

Point in case: Disney+ staat bij mij al lang uitgevinkt, heb in meer dan een jaar tijd al tig keer heropgestart en manueel gaan checken of het uitgevinkt staat: alléén m'n Amazon Prime en Netflix abo's zijn actief en hebben een vinkje ernaast... Tóch krijg ik nog dagelijks Disney+ aanbevelingen.

Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat ik ooit Disney+ had, en ie aanbevelingen doet op basis van de kijklijst van toen maar dan snap ik niet waarom ik opvallend minder aanbevelingen krijg van Amazon Prime: die kijklijst is veel groter én het abo is nog steeds actief. én AP staat in instellingen aangevinkt als dienst, Disney niet.

Er klopt gewoon iets niet met die aanbevelingen en met de optie om je diensten aan of uit te zetten, de optie is er maar ze werkt niet.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 25 juli 2024 10:28]

"Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat ik ooit Disney+ had"
Ik heb nog nooit Disney+ gehad en heb de app gedeïnstalleerd en krijg ook steeds Disney reclame te zien helaas.
Ze zullen wel geld van Disney krijgen.
Dat is algemene reclame op de startpagina, staat geheel los van wat je geïnstalleerd hebt... daar zie je altijd reclame van streamingdiensten... en ja, daar zal Disney zonder twijfel voor betalen om een prominente plek te hebben.
Ik vind aanbevelingen voor films en series nou niet echt reclame. Maar dat is misschien een verschil van inzicht. ;)
Als het aanbevelingen zijn die sowieso niet komen uit 1 van je gebruikte diensten, dan is het reclame... verpakt in een aanbeveling. En in hoeverre is het een aanbeveling als het een promotie is van een nieuwe serie of film? Een aanbeveling moet wel aansluiten op jou... dat doen die 'aanbevelingen' op het hoofdscherm van GoogleTV niet, dat is voor iedereen exact hetzelfde.
Leuk maar onder de App only werkt de assistent niet en kan je dus geen stem commando's meer geven.
Ik weet niet op welke stemcommando's je doelt, maar ik kan nog steeds in App Only Mode zoeken met mijn stem in apps die dit ondersteunen. Ik geloof dat Netflix zo'n beetje de enige is die dit niet ondersteunt.
Let wel op dat Ambient Display ook uitgezet wordt zodra je hem in Apps only mode zet.
Wow, dit maakt de UI veel efficiënter voor mij.
Bedankt voor de tip!
Valt toch mee? Ik zie vooral aanbevelingen.Ik noem dat geen vervelende reclame.
Ja, ik heb wel diverse streamingdiensten.
Je hebt gelijk. technisch gezien zijn het idd. aanbevelingen.

Ik heb ook diverse streamingdiensten, echter heb ik zo'n anderhalf jaar geleden m'n Disney+ abo stopgezet, desondanks zijn meestal nog 2 van de 3 aanbevelingen in de carrousel op de home van GoogleTV, er van Disney+ 8)7 |:(

En ik krijg het maar niet weg: ik moet Disney's meuk niet, maar word er wel elke x mee geconfronteerd bij het opstarten van m'n CC. Kardashians BS etc... :X (ik mis hier een kots-emoji)

De only-apps modus vind ik dan weer net iets té karig.

Dus ja, ik hoop ook voorzichtig dat die aanbevelingen met deze update zullen gebaseerd zijn op je actieve(!) abonnementen.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 25 juli 2024 10:28]

Je hebt gelijk. technisch gezien zijn het idd. aanbevelingen.
Oneens. Er wordt (ook) reclame gemaakt voor zaken op streaming services waarop de gebruiker geen abonnement heeft.
En ik krijg het maar niet weg: ik moet Disney's meuk niet, maar word er wel elke x mee geconfronteerd bij het opstarten van m'n CC. Kardashians BS etc... :X (ik mis hier een kots-emoji)
Waarom installeer je geen andere launcher? Nul reclame. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 10:28]

Waarom installeer je geen andere launcher? Nul reclame. :)
Top, ik wist niet eens dat dit kon...
...even gechecked; dus moet ik even deze 1 - 2 - 3 (en de rest) simpele stapjes volgen en klaar is ehm... YourMom. :D

Misschien als ik eens veel tijd en zin heb... toch bedankt voor de tip!
Je kan toch aanduiden waarvan je aanbevelingen krijgt dacht ik ?
Onderaan home screen als ik het goed herinner.
Misschien staat disney nog aangevinkt bij jou
Netflix kan wel niet, maar dat ligt aan netflix zelf
Even mezelf quoten:
... daar is in instellingen een specifiek voorziene ruimte voor: om je diensten aan of af te vinken, maar om de ene of de andere reden helpt zelfs dit niet om de aanbevelingen in orde te krijgen.

...Disney+ staat bij mij al lang uitgevinkt, heb in meer dan een jaar tijd al tig keer heropgestart en manueel gaan checken of het uitgevinkt staat: alléén m'n Amazon Prime en Netflix abo's zijn actief en hebben een vinkje ernaast... Tóch krijg ik nog dagelijks Disney+ aanbevelingen.

...staat in instellingen aangevinkt als dienst, Disney niet.
...
Er klopt gewoon iets niet met die aanbevelingen en met de optie om je diensten aan of uit te zetten, de optie is er maar ze werkt niet.
Die only apps modus kende ik niet (hebben ze ook goed verborgen). Maar zelfs met die modus aan, is 2/3 van mijn scherm nog gevuld met een slider met tips. Alle meuk onder de apps is wel weg dus dat scheelt alweer wat.
Nee het valt niet mee.

Alles op 2 apps na is van onze Chromecast af, alleen YouTube en Crunchyroll staan erop.

Maar toch krijg je de ongewenste in mijn ogen reclame en "aanbevelingen" die ik nooit zou kijken van oa Disney+ en Netflix.
Ditte. Dat zijn de 2 waar ik altijd aanbevelingen van zie ook al gebruik ik de App nooit
maar is toch geen reclame? Zijn alleen maar aanbevelingen. Ik vind het juist wel fijn, er zitten vaak interessante titels bij die ik dan download
Als het aanbevelingen zijn van diensten die je niet afneemt, is het toch 100% reclame?
tsja, zo zie ik het niet in ieder geval, maar ik snap wel dat jij het wel als reclame ziet
Het is gewoon zo. Er is een instelling waar je aan kunt geven welke diensten je niet wilt zien maar die worden gewoon keihard genegeerd. Dan is het reclame en geen aanbevelingen systeem meer.
Waarom vervang je Google's launcher niet? Zo gebruik ik een open source launcher die zich enkel richt op het starten van applicaties.
Tot een jaar of wat geleden kon ik op mijn ShieldTV de launcher niet vervangen (zonder root of whatever). Als je dan home drukte op de afstandsbediening, ging ie toch altijd weer terug naar de normale launcher.

Dus tenzij ze dat hebben aangepast, wordt dat hem niet. Maar afgezien daarvan, gaan de non-tweakers dat waarschijnlijk niet doen. Dit is echt iets wat de consument hard moet afwijzen ipv stil accepteren. Want het wordt alleen maar erger.
exactly.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 25 juli 2024 10:28]

Ik ben benieuwd hoe goed de meer dan een jaar geleden aangekondigde refresh rate switching zal werken. De 4k UI vind ik niet zo interessant. De tijd die ik in de UI besteed is insignificant t.o.v. de tijd dat ik naar content kijk. :+

Nu Google een eigen Android TV van een upgrade heeft voorzien van Android TV 10 naar 12, hoop ik dat Nvidia de Shield TV ook een upgrade geeft van Android TV 11 naar 12. Een officieel ondersteunde manier om te schakelen tussen refresh rates zou fijn zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 10:28]

Ontbreken van automatische refresh rate switching is voor mij ook de nummer 1 ergernis van de Chromecast met Google TV (4K). Heeft tot gevolg dat alle apps die ik ook native op mijn TV heb, eigenlijk beter via de TV kan gebruiken, ook al is dat trager. Dit is ook de reden waarom ik nog geen YouTube Premium heb, want het ene filmpje is 24 beelden per seconde, de andere 60, de andere 50, etc. Continu schokkend beeld als je op de verkeerde zit. Frustrerend.

Nummer 2 ergernis is overigens dat F1TV Pro microstutters heeft. De Chromecast is gewoon niet krachtig genoeg.

[Reactie gewijzigd door josh-hill op 25 juli 2024 10:28]

Ik heb bij de F1TV Pro app geen micro stutter maar wel dat er tijdens een race er een "buffer cirkel" komt Dan werkt alleen maar om de stream te sluiten en weer te starten (terug en weer live verder kijken).
De Chromecast (met GTV) zit op de door Google zelf verkochte Lan dongle en ik heb het met geen enkel andere app.

Heel vaag..
Dat buffer probleem heb ik ook. Zowel met LAN dongle als zonder LAN dongle.

Het is maar een gok, maar ik vermoed dat de app niet automatisch een andere server pakt als een stream server down gaat. En dan werkt het uiteraard weer wel als je de stream opnieuw start, omdat hij dan gewoon een beschikbare stream server pakt.
Makkelijkste is om op ok te drukken en 1x naar boven of beneden en dan tijdelijk naar een andere taal te gaan. Dan doet ie het meestal weer. Vooral bij drukke momenten speelt hun server weleens op.
Same problem here. Goed dat je het zegt. Zal er eens bugmelding voor inschieten.
Het zit nu dus in het OS, en dan wordt het wachten op aanpassingen van de diverse apps om er ook gebruik van te kunnen maken.

Update is inmiddels uitgerold naar diverse gebruikers (ik heb deze ook reeds), en via Kodi gaat refreshrate wisselen nu probleemloos.

V.w.b. Youtube en verschillende refreshrates, er wordt door een andere Tweaker al aangegeven dat daarvoor een prima alternatieve app bestaat die daar probleemloos mee om kan gaan.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 25 juli 2024 10:28]

Die microstutters met F1TV heb ik ook helaas. Wel alleen met live beelden of het terugkijken van een recente stream. Ik weet zeker dat het aan de DRM ligt die F1TV sinds dit jaar over de streams gooit. Als ik namelijk oudere GP's van dit jaar (of andere jaren, dat maakt geen verschil) terugkijk dat is het beeld zo vloeiend als maar zijn kan. En dat terwijl de bitrate dan 10-11 Mbit is, terwijl het bij de livestreams 6 Mbit is.
Ik heb hier ook last van, maar als ik F1 cast vanaf de telefoon (S21 FE) via de F1 App naar de Chromecast, heb ik er geen last meer van. Misschien is dit ook een optie voor jou!

[Reactie gewijzigd door Nespresso op 25 juli 2024 10:28]

Refresh rate switching werkt niet, dit komt omdat een netflix, prime video, disney+ etc etc het niet in hun app hebben verwerkt. Dus de chromecast ondersteunt het, maar de apps niet. Heb een youtube app (niet de officiële) en daarbij wordt de framerate automatisch bij het opstarten van het filmpje aangepast. Let op, dit moest ik wel in de app aanzetten.
Ziggo Go en Telenet TV hebben deze ondersteuning wel. Dit zijn apps die op 50hz draaien. Ik heb mijn Chromecast nog geen update gegeven, maar ik verwacht dat het wel zal werken met deze apps.
Met Kodi werkt het wel.
Maar een jaar geleden?
Wat dacht je van al 2 jaar geen fatsoenlijke integratie met de Google Nest speakers https://9to5google.com/20...e-tv-nest-audio-speakers/
:)
Camera? Die zit niet in de Chromecast met Google TV. Tikje verwarrend om dat hier ter sprake te brengen, al snap ik dat de algemene Android versie voor smartphones bedoeld wordt.
Je kunt een webcam aansluiten op de Chromecast met Google TV.
Camera? Die zit niet in de Chromecast met Google TV.
Je kan een USB webcam aansluiten.
Daarnaast wordt het mogelijk om te wisselen tussen diverse verversingssnelheden.
Overdue, maar toch fijn dat het er in komt.
Ik gebruik eigenlijk altijd mijn Chromecast 2019 ipv deze omdat deze altijd schokkerig beeld geeft door die mismatch aan verversingssnelheden.
Het was al een optie, alleen nu is er dus een optie toegevoegd om het apparaat automatisch de juiste ververssnelheid te laten kiezen. Bij Android 10 kan je zelf kiezen uit tal van maximale resoluties en verversnelheden.

Overigens kan je ook met een Chromecast V3 de ververssnelheid aanpassen. Dit doe je via de Google Home app, kies je Chromcast apparaat en via de apparaatinstellingen > video kan je wisselen naar 50hz of 60hz. Helaas zijn dat wel de enige opties.
Je hebt gelijk natuurlijk! Jouw nuance is wel een belangrijke: dat het nu automatisch gaat!
Ik kreeg gisteravond meteen de update aangeboden en voetbal was ineens kijkbaar, helemaal blij met deze update.
Zonet update installed.

GUI geeft nu zware lag. Dit had ik niet pre update.

Net met VLC een video opgezet (google tv staat ingesteld op 4K 30HZ HDR) en hij stuttert om de paar seconden (voordien was dit geen issue). Mogelijk iets met de refreshrate ?

Voorlopig kan ik voor mezelf geen positief punt vinden aan deze update.

[Reactie gewijzigd door evolbyte op 25 juli 2024 10:28]

HDR speelt niet leuk samen met deze update 🤨
Ik heb de update binnen. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Joncik91 op 25 juli 2024 10:28]

En geen last van de traagheid die beschreven werd in andere reacties, viel me op na de installatie. 8-)
klopt, ik ook niet, de Android van mijn smart-tv is veel trager itt die van de Chromecast
Bij ons wil Netflix heel vaak de film niet starten sinds de update. Die vraagt dan om een harde reset (voeding eraf). Ik had beter ff kunnen wachten volgensmij... Hij werkte voorheen wel foutloos.
Bijna een jaar na de aankondiging van Android TV 12 komt het ein-de-lijk naar hun eigen device.
Wat een grap eigenlijk.

En het zou ook wel eens de laatste versie kunnen worden:
Report: Google “doubles down” on Pixel hardware, cuts Google Assistant support
So what projects are seeing cuts? Google TV is one, with the report saying: "Executives also have discussed moving some product managers working on Google TV software for television sets" to Wear OS and the Pixel Tablet. This is the only OS called out as specifically receiving less OS development.
Tja - hier geen zware lag, maar het loopt niet helemaal soepel. Jammerk. Dan maar een nieuwe apple tv of Shield bestellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.