Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Valve werkt aan een Switch-achtige Linux-gamehandheld'

Valve werkt volgens Ars Technica aan een gamehandheld die lijkt op de Nintendo Switch. Het apparaat krijgt een aanraakgevoelig scherm met aan weerszijden vaste controllers. Mogelijk verschijnt het apparaat later dit jaar.

Het apparaat krijgt aan weerszijden van het scherm controllers met onder meer knoppen, triggers en joysticks. Ook komt er minimaal één touchpad die met de duim bediend kan worden. Deze touchpad is 'waarschijnlijk' kleiner dan de touchpad van de Steam Controller. De controllers van de handheld kunnen niet losgemaakt worden. Volgens de bronnen van Ars Technica is de handheld 'vrij breed' in vergelijking met de Switch.

Veel technische details over de handheld zijn nog onbekend. Wel zegt de site dat het apparaat waarschijnlijk een Intel- of AMD-soc krijgt en met Linux geleverd zal worden. Ook is er een USB-C-poort om de handheld met grotere schermen te kunnen verbinden. Valve zou de handheld al 'enige tijd' in ontwikkeling hebben en mogelijk eind dit jaar willen presenteren.

De naam van de handheld is eveneens onbekend. Mogelijk heet de handheld intern SteamPal of Neptune. Op dinsdag updatete Valve de Steam-bètaclient; Twitter-gebruiker Pavel Djundik zou vond hierin verwijzingen naar een SteamPal-apparaat en SteamPal-spellen. De update noemt daarnaast een quick access menu, een power menu en spellen die voor SteamPal zijn geoptimaliseerd. In een gesprek met Nieuw-Zeelandse schoolkinderen hintte Valve-medeoprichter Gabe Newell daarnaast naar de komst van een Valve-console, schrijft Ars Technica.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

26-05-2021 • 08:28

157 Linkedin

Submitter: Raem

Reacties (157)

Wijzig sortering
Er zijn al meerdere van dit soort apparaten op de markt zoals One XPlayer en de Aya Neo, zie filmpjes van Linus hieronder. AMD SOC's zijn tegenwoordig snel en zuinig genoeg om op zo'n relatief klein scherm lekker te kunnen gamen. Daarnaast is Linux met Proton goed te doen wat betreft Windows-only games, zo'n drie kwart van games werkt prima. Je moet alleen wel even van te voren checken op protondb.com of de game die je voor Linux wilt kopen goed werkt en even "Steam Play" aanzetten in de opties. Daarna is het gewoon net als onder Windows in Steam je game downloaden en spelen maar.

Linus Tech Tips videos:
Aya Neo review
ONEXPLAYER review

Proton DB voor Windows-game compatibiliteit onder Linux:
https://www.protondb.com/
Ik ben zelf actieve Linux gebruiker, en vraag mij af waarom je Linux zou blijven gebruiken op een x86 gebaseerd apparaat als gaming erop het enige doel is. Dan kan je net zo goed Windows erop zetten, met alle compatibiliteitsvoordelen van dien.

Overigens doet Valve veel goed voor het Linux landschap, dus wil dat ook niet bagatelliseren. Voor apparaten met gemixt gebruik vind ik het geweldig dat ik onder Linux ook veel kan spelen. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 mei 2021 08:53]

Probleem van 'gewoon' Windows er op zetten is dat je spellen niet aangepast worden aan het apparaat. Daar zit juist de grote meerwaarde van consoles. En als er toch actie van de ontwikkelaar nodig is kan je het ding net zo goed op royalty-vrij Linux laten draaien, bij de grote game engines is dat 1 vinkje bij de export...
bij de grote game engines is dat 1 vinkje bij de export...
Zo werkt dat natuurlijk niet helemaal. Ja je kan relatief makkelijk een build maken, maar wanneer je "officieel" linux support aanbied moet je ook ondersteuning bieden, wat met de hoeveelheid verschillende distro's van linux geen peulenschil is.
maar wanneer je "officieel" linux support aanbied moet je ook ondersteuning bieden, wat met de hoeveelheid verschillende distro's van linux geen peulenschil is.
Dat is tegenwoordig geen probleem meer. Richt je bij release van het spel op de laatst uitgekomen Ubuntu LTS versie. Steam doet dit ook, en voor andere distributies worden bij Steam dan ook de relevante Ubuntu libraries meegeleverd.
Dat is tegenwoordig geen probleem meer. Richt je bij release van het spel op de laatst uitgekomen Ubuntu LTS versie. Steam doet dit ook, en voor andere distributies worden bij Steam dan ook de relevante Ubuntu libraries meegeleverd.
Dit is momenteel inderdaad nog de situatie maar uiteindelijk wil Valve hier vanaf, omdat veel van de libraries die ze mee leveren inmiddels wel echt verouderd zijn met alle bugs en andere issues van dien. Een aantal Linux distro's gebruiken zelfs inmiddels weer gewoon de eigen libraries, omdat dat in veel gevallen beter werkt.

Anyway, Valve is bezig met een container technologie gebaseerd op Flatpak genaamd Pressure Vessel, dat specifiek bedoeld is om games te distribueren en te garanderen dat het op iedere Linux distributie werkt door alle randvoorwaarden in de container mee te leveren. Dus inclusief eventuele verouderde libraries als de game die nodig heeft, maar dan zijn deze in ieder geval afgeschermd van de rest van het systeem.
En sowieso snap ik nog altijd niet waarom bijna iedereen in de techwereld denkt dat je sowieso alle distro's moet ondersteunen. Gewoon een paar van de meestgebruikte, o.a. Ubuntu, Debian en Fedora, en op de rest van de distro's vindt men vaak in de gemeenschap zelf allerlei oplossingen.
Dat is in dit geval natuurlijk slechts 1 apparaat met 1 distro, kost uiteraard nog steeds geld maar zal niet veel verschillen met het ondersteunen van een windows based device.
Een ontwikkelaar hoeft natuurlijk niet elke distro te ondersteunen (en doet dat vaak ook niet). Meestal wordt er slechts 1 distro gekozen die officieel ondersteund wordt (vaak Ubuntu). Als een gebruiker de game op een andere distro wil draaien is die vrij om dat te proberen, maar er moet dan rekening mee gehouden worden dat die niet officieel ondersteund is en er dus problemen kunnen ontstaan. In de praktijk is dat nauwelijks aan de orde; wanneer een game goed op de ene distro draait zou hij ook prima op andere distro's moeten kunnen draaien.

Daarnaast heeft Valve tegenwoordig Steam Runtime, wat een runtime envoirement is die dit probleem nog kleiner zouden moeten maken. Als een ontwikkelaar zijn Linux ondersteuning op deze runtime envoirement basseerd (i.p.v. Ubuntu), is de kans op problemen met ontbrekende of verschillende versies van systeemslibraries ook te verwaarlozen.
Maar zo'n switch achtig apparaat zal waarschijnlijk maar 1 distro ondersteunen: steam-os oid.

Dus zolang je maar zorgt dat dat apparaat compatibel is met wat unreal en unity uitspugen aan linux support zit je goed.
Ik wil juist een systeem waar niet alle ontwikkelaren weer aanpassingen voor moeten doen. Wat op Windows draait is een hoop dus ik wil een systeem wat op Windows draait. Dan kan je er ook nog meer mee een dedicated systeem met alle beschikbare tools. Windows heeft wel overhead, maar of dat het gedoe met linux / een eigen systeem waard is....
Wat jij wil en waar Valve brood in ziet zijn misschien twee verschillende dingen, en ik ben er vrij zeker van dat geen bedrijf iets gaat doen waar ze niet denken iets aan te kunnen verdienen ;)
Jawel, dat is het leuke van Valve. Die kunnen dingen proberen zonder eraan te hoeven verdienen (half life Alyx, Index, Vive, Steam Machines, steam OS, link)
Valve doet helemaal niks waar ze niet aan kunnen verdienen. Alyx is marketing voor hun peperdure Vive / Index machines. Steam OS is gemaakt omdat ze doodsbang zijn dat de Microsoft store hun marktaandeel inpikt, omdat het in het OS geintegreerd is. Valve wil dat ook.

Via Proton kan je op Linux gamen, maar daardoor is Steam nu wel de enige manier geworden om op Linux te gamen. Mocht die markt groeien heeft Valve daar een monopolie.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 mei 2021 11:11]

Nogal wat botte aannames hier.
Alyx is marketing voor hun peperdure Vive / Index machines.
Gezien de timing niet erg logisch.
Steam OS is gemaakt omdat ze doodsbang zijn dat de Microsoft store hun marktaandeel inpikt, omdat het in het OS geintegreerd is.
Dan maak je meer van SteamOS dan het is: een debian distro met Steam. Overigens is het eerder bedoeld om een uniform OS voor PC gaming te worden, aangezien Microsoft daar klaarblijkelijk vanaf wilt.
Via Proton kan je op Linux gamen, maar daardoor is Steam nu wel de enige manier geworden om op Linux te gamen. Mocht die markt groeien heeft Valve daar een monopolie.
Er is met de komst van Proton niks onmogelijk gemaakt wat vroeger wel kon. Daar komt bij dat Steam met de harde inzet op Linux juist gaming een flinke impuls heeft gegeven. Mooi dat dat dan niet meer op Windows hoeft, dat wordt er met de maanden niet vriendelijker op namelijk. Iemand die alleen wilt gamen word opgezadeld met licentiekosten, voorgeïnstalleerde bloatware, en een smartphone-like repository die vooral veel onmogelijk maakt.

Trouwens even dikgedrukt de signalen die duidelijk maken dat je tegen Steam in z'n algemeenheid bent. What gives?
Ik ben tegen de reputatie die ze hebben dat Valve zo fantastisch is voor de game industrie.
En vooral tegen het feit dat ontwikkelaars 30% van hun omzet moeten afdragen aan een bedrijf dat daar vrijwel niks voor terugdoet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 mei 2021 20:23]

Valve heeft zich gigantisch ingezet voor de open source community om gamen naar een ondergeschoven platform te brengen. Andere bedrijven gaan juist in zee met Windows kernel bound anti-cheat software bedrijven. Vanuit mijn perspectief vervullen ze een rol waarin ze proberen de industrie te laten innoveren en groeien, daar waar de individuele bedrijven niet de draagkracht of wil hebben om die richting in te slaan. Of je nou een Linux gebruiker bent of niet, ik respecteer hoe ze schouders zetten onder dit soort durf en passie projecten en developer uren investeren in iets wat de gemiddelde aandeelhouder niet interesseerd en waarschijnlijk geen geld aan zal verdienen. Het zijn dit soort bedrijven die de industrie in beweging kunnen zetten als ze het voortouw nemen.

Dat gezegd te hebben, een 30% omzet tax ben ik ook bij de Apple store tegen. Dus laat ik consistent zijn, dat verdienmodel sta ik ook niet helemaal achter. Game developers worden vaak geconfronteerd met een onprettige werkdruk, op z'n zachts gezegd. Een 30% tax helpt absoluut niet om deze cultuur binnen game development gezonder te maken.
En vooral tegen het feit dat ontwikkelaars 30% van hun omzet moeten afdragen aan een bedrijf dat daar vrijwel niks voor terugdoet.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja, het is een erg hoge afdracht en het is goed dat er steeds meer concurrentie is die Valve dwingt uit hun luie stoel te komen en de relaties met ontwikkelaars te verbeteren (dankzij o.a. GOG, Humble, Ubisoft, EA, Activision-Blizzard, Desura, en het wat meer polariserende Epic). En ja, ik koop mijn spellen ook liever bij de makers zelf om vervolgens de Steam key te redeemen ipv dat ik het via Steam zelf koop.

Tegelijkertijd biedt Steam enorm veel functionaliteit. De Store en Community zijn het meest uitgebreid van alle platforms, de Workshop is een veel toegankelijker en inmiddels groter modportaal dan Moddb en Nexus ooit zijn geweest (maar nog wel met teveel technische beperkingen en te weinig community-functies), de Chat-functie begint zowaar handig te worden, Steamworks heeft LAN-VPN's overbodig gemaakt en oude GameSpy-spellen uit de dood teruggebracht, Steam was het eerste online gameplatform dat diverse betalingsmogelijkheden aanbood, je vrienden joinen en screenshots maken is een fluitje van een cent, de klantenondersteuning is van een lachertje naar vrij goed gegaan, de ingebouwde streaming werkt prima, de ingebouwde en zeer uitgebreide controllersupport die met ook met controllers en games zonder officiële ondersteuning werkt is een hemels geschenk, en als klap op de vuurpijl moet je toch toegeven dat Family Sharing, Remote Play, en Remote Play Together revolutionair zijn voor gaming.

Ik noem deze voorbeelden omdat ik je een paar jaar geleden volledig gelijk had gegeven. En ja, veel van deze toevoegingen kwamen pas na zware druk vanuit concurrenten, wetgevers en autoriteiten - Valve zat op hun luie reet rijk te worden. Maar Steam is nu zonder enige twijfel het beste en meest toonaangegevende platform voor gamers dat veel meer functionaliteit biedt dan de veredelde updater met een winkel en een forum dat het eerst was.

Wat mij betreft gaan de concurrenten Steam na in die functionaliteit. GOG Galaxy 2.0 zou zomaar kunnen uitgroeien tot een veel opener platform, de aankomende reboot van Origin ziet er veelbelovend uit, en als Epic eens iets meer investeert in de functionaliteit van hun platform en iets minder in games wegkapen en ontwikkelaars omkopen zouden ze Steam van de troon kunnen stoten

[Reactie gewijzigd door sabasNL op 27 mei 2021 15:33]

Polygon is verre van een goede bron, als je een reden wilt zoeken om iets stom te vinden dan verzinnen ze 'm wel voor je (vaak nog in een politieke hoek ook).

Dus ik vind 't niet zo'n sterk punt, je kan die 30% wel aanhalen maar dat heeft nul raakvlak met de aannames die je eerder deed.
Consoles moeten het hebben van exclusives dat hebben Sony MS Nintendo , maar valve had en heeft geen exclusives op Linux van grote productiesof triple A titels.
Must have games dat massa aantrekt en exclusive zijn maken je platform groot.

Wat Valve doet die maken OS geschikter voor game software. Maar ze pushen het niet met exclusives.

Dus steam machine markt is meer het volk met afkeer aan MS en hun PC OS. Dat is helaas een te kleine deel van de markt om door te breken.
Valve dacht ook met de Steam machines wat te kunnen verdienen. Je hoort er nooit meer wat over
Valve heeft nooit beweert iets aan Steam Machines te willen verdienen. Sterker nog, het uitbrengen van de hardware werd volledig aan OEM's over gelaten, Valve kwam zelf slechts met een controller en die verkocht best goed, in tegenstelling tot de "consoles" zelf. Ook de wens van Valve om op de Steam Machines SteamOS te draaien was geen eis die ze aan hun OEM partners stelden. Waarschijnlijk wist Valve intern donders goed dat Linux/SteamOS destijds eigenlijk nog niet klaar was voor gebruik door de grote massa op een game console. Nu 5(?) jaar later met de ontwikkeling die gaming op Linux heeft doorgemaakt, in het bijzonder op het gebied van Wine/Proton en Direct3D naar Vulkan vertaling zou dat wel eens anders uit kunnen pakken. Dat gezegd hebbende, Valve is niet bang om iets te proberen en er weer mee te stoppen als het geen succes blijkt, puur om te innoveren en te kijken of de markt er op zit te wachten.
Inderdaad. Dat mensen denken dat 1 keer iets proberen en nadat het geen succes is het meteen moet leiden tot volledig afschieten snap ik niet. Dan hadden we nu bijv. ook geen Windows-tablets gehad, want dat idee werd in de jaren 90 ook al geprobeerd met o.a. een Windows-tablet van Samsung en Windows 3.1 met penondersteuning. Geen succes toen, maar nu wel (althans, vooral in de vorm van 2-in-1-laptops dan, maar dat zijn in feite halve tablets omdat je ze als dusdanig kunt gebruiken).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 mei 2021 11:57]

Windows tablets zijn inderdaad net zoiets als Steam machines. Probeer eens Photoshop op een Surface Pro te gebruiken. Werkt voor geen meter want de UI is ontwikkelt voor muis en toetsenbord.
Op de iPad is Photoshop wel aangepast voor de besturing, want iPad draait geen desktop applicaties.

Een console of handheld met een gedeelde Steam library kan ècht wel werken hoor, maar de games moeten daarop aangepast worden. Als Valve nu weer zegt "hier is de hardware, bekijk het maar" dan krijg je dus games die ontworpen zijn voor een totaal andere manier van spelen.

Als zij komen met een "designed for handheld" label, en bij de release een aantal populaire games die daarvoor geüpdatet zijn word het een heel ander verhaal.
Steam Machines was enorm amateuristisch opgezet. Het kwam als een soort beta op de markt zonder ondersteuning van grote uitgevers. Is dat hoe een miljardenbedrijf een console lanceert?
Ik ben het met je eens dat het over kwam als een beta release, Valve was "testing the water" zogezegd. Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt met "zonder ondersteuning van grote uitgevers". Valve heeft van het begin af aan duidelijk gemaakt dat het nooit de bedoeling is geweest om content exclusief op hun eigen console te lanceren.

Verder was mijn punt nu juist dat er helemaal geen sprake was van "een miljardenbedrijf [dat] een console lanceert". Het enige waar Valve mee kwam was het idee om de 'PC gaming' ervaring naar de huiskamer te verplaatsen. OEM's waren volledig vrij in de invulling die ze daar aan wilden geven. Valve leverde slechts een console-achtig OS (Linux die Steam in Big Picture mode start), maar er was geen enkele verplichting om dat te gebruiken. Uiteindelijk bleek dat de Steam Link voor de meeste mensen een veel betere invulling gaf aan dit idee en daar heeft Valve dan uiteindelijk ook veel meer moeite in gestoken, eerst met hardware en later met software, namelijk de Steam Link apps voor diverse platformen.
Steam Link is geweldig. Alles eenvoudig casten en scheelt me ook weer een DVD speler of grote console bij de tv.
Wat je met Steam Link apps bedoelt weet ik niet, dat is namelijk gewoon Steam in Big Picture mode. Misschien de speciale layout, maar dat voegt niks toe. Het is juist de casting functionaliteit ('minimize Big Picture') die fijn is, ook voor een Disney+ of goplay.be met een nieuwe 'De Mol', als je dat in de woonkamer wilt kijken op een groot scherm.
Ik wist dan weer niet dat je de Steam Link ook gewoon als streaming apparaat voor video kon gebruiken à la Chromecast, of in ieder geval heb ik dat nog nooit geprobeerd.

Met Steam Link apps bedoel ik dat je tegenwoordig apps hebt voor iOS, Android/Android TV en voor vele andere platformen. Daarmee kun je vrijwel iedere PC, Smart TV of zelfs een Raspberry Pi als Steam Link gebruiken. Ik speel op deze manier wel eens een (simpel) Steam spelletje op mijn telefoon.
Oh nice. Zo vullen we elkaar dus aan, want dat wist ik weer niet :)
Ja, Steam heeft het meer verstopt dan nodig, want je moet je dus op de 'uit' knop in Big Picture klikken en dan 'minimize Big Picture'. En wel Steam willen draaien op je PC natuurlijk. Chromecast is sneller, maar ik heb hem niet nodig.
Is dat hoe een miljardenbedrijf een console lanceert?
Wie zegt dat de Steam machine een console is? het is gewoon een pre-build PC.
Volgens mij hebben ze ook nooit echt geprobeerd een console ala XBOX of Playstation te maken
Wie zegt dat xboxes en playstations geen prebuilt pc's zijn?
ehm Microsoft en Sony, het hele internet, en verder iedereen die ik er ooit over gesproken heb :?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spelcomputer

Je kan een Steam machine ook zo beoordelen, echter is het grootte verschil dat Microsoft en Sony dit dicteren en Valve niet, als ik bijvoorbeeld Office wil gebruiken op een Steam machine kan ik dat gewoon doen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 27 mei 2021 13:21]

Ze kunnen Linux veel mooier customizen voor zo'n console, en gedoe met Linux zie ik niet.
Android, Chrome OS, Tizen, Sailfish OS, ... zijn ook een Linux varianten.
Zelfs het systeem in een Tesla draait Linux (is/was zelfs een Ubuntu kloon)
Mogelijk dat een playstation ook Linux draait, maar dat weet ik niet zeker.

Verder heeft Steam al Steam OS wat een Linux distro is, dus die kunnen ze van de plank trekken en eventueel wat customizen.
Dat is waar Valve zich meest inzet een linux game potlal shell boven op OS .
Maar ja zonder exclusive haal je de windows gebruikers niet over.
Denk ook niet dat ze Windows gebruikers willen overhalen, maar een alternatief zijn bestaande controllers, zoals de Switch.
Inderdaad. En dan nog snap ik niet waarom mensen het over niet-bestaande exclusives blijven hebben? Deze handheld is nog niet eens op de markt, dus wie weet komen die exclusives nog (bijv. dat we er wat over horen bij de launch van deze handheld of vlak daarna dat Valve een deal gesloten heeft).
Playstation gebruikt BSD. Geen Linux, dus, maar wel net zo goed een OS met minder marktaandeel op de consumentenmarkt ;)
Ik wil juist een systeem waar niet alle ontwikkelaren weer aanpassingen voor moeten doen. Wat op Windows draait is een hoop dus ik wil een systeem wat op Windows draait. Dan kan je er ook nog meer mee een dedicated systeem met alle beschikbare tools. Windows heeft wel overhead, maar of dat het gedoe met linux / een eigen systeem waard is....
Dat is nou juist het hele doe van Proton: ontwikkelaars hoeven niets te veranderen. Ze maken gewoon hun game en Proton zorgt ervoor dat het werkt onder Linux.

De Windows compatibiliteit van Linux is groter dan die van Windows zelf grappig genoeg. Oudere applicaties draaien beter onder Wine dan Windows 10. Denk bijvoorbeeld aan DOS/Win95 games. Onder Windows 10 kun je dat alleen via DOS-box achtige oplossingen doen, niet Windows zelf. En dan doet Wine het vaak beter.

Daarnaast, welk gedoe bedoel je? Ik draai nu twee jaar Linux op mijn desktop en in mijn ervaring is het juist Windows die veel gedoe heeft in vergelijking met Linux. Doe maar eens een nieuwe Windows installatie:
  • USB stick erin, installeren, licentie invoeren/activeren.
  • Alle bel-naar-huis en privacy schending zooi uitzetten.
  • Drivers downloaden van verschillende fabrikanten, eventueel via extra tooling.
  • Updaten = lang wachten.
  • Bloat ware verwijderen / uitzetten, eventueel via extra tooling.
  • Tootljes downloaden van verschillende bronnen en voor elk een installer runnen, eventueel via extra tooling.
Dan nu de Linux installatie:
  • USB stick erin, installeren.
  • Updaten gaat snel, inclusief drivers.
  • Tools installeren vanuit centrale repository.
Ohja, je hebt tegenwoordig geen console meer nodig voor normaal Linux desktop gebruik. Het kan wel, maar in principe kun je alles via de GUI doen. Net als onder Windows maar dan zonder de rommelige interface waar je letterlijk nog steeds dingen uit het jaar 2000 tegenkomt.
Ja maar Blizzard games en Battle.net client gooien toch dikwijls roet in het eten. Ik heb nog altijd dual boot, alleen om te gamen effe booten in Windows en om soms eens een paar dingen te testen. Het ding is, ik heb al weinig tijd, en als ik na een update van battle.net 2 avonden mag liggen klooien met vanalles en nog wat, dan is mijn "goesting" over. Dan zijn er ook dikwijls de anti cheat dingen die eens wat roet in het eten gooien, kan ik best wel verstaan. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar extra geklooi, nee bedankt, daar heb ik gewoon geen tijd voor. Als ik al eens een avondje kan gamen dan wil ik ook wel gamen.
Voor cheat gebeuren lijkt mij betere platformen juist closed online console platformen xbox en PS. Daar is cheaten minder.
En wat nu als je niet met een controller wilt of kan spelen?
Je verzint er nu zaken bij, bij windows.

Drivers kkmen uit de centrale windows update/windows store repository.

Telemetrics zijn ook vindbaar in diverse linux distros, zet je die dan niet uit?

Bloatware is subjectief en ook dat kan je in linux distros terug vinden
Drivers kkmen uit de centrale windows update/windows store repository.
Toevallig afgelopen weekend bij een vriend nog windows geinstalleerd. Ik mis toch voor 5 apparaten drivers...
Telemetrics zijn ook vindbaar in diverse linux distros, zet je die dan niet uit?
Ik ken alleen dat van Canonical, en daar zijn ze mee opgehouden geloof ik. Verder ken ik ze niet.
Bloatware is subjectief en ook dat kan je in linux distros terug vinden
Inderdaad subjectief, maar we weten allemaal wat hij bedoeld met bloatware. Mogelijk omdat ik altijd een minimal install doe heb ik er nooit echt last van. Nou ja, ik doe ook heel erg snel `yum/apt remove nano`. Klopt. Gaat wel makkelijker, sneller, blijft minder achter.
Tja, het is ook maar net wat je “bloatware” vindt. Ik houd bijv. niet van LibreOffice, dus als een distro dat standaard meelevert, dan is dat in zekere zin voor mij “bloatware”. En voor anderen is meer dan een console al “bloatware”. Tja…

Maar ja, het is ook dan maar weer net hoe je er tegenaan kijkt. Zolang je al dat soort software kunt verwijderen zonder het systeem kapot te maken, maakt het mij niet uit. Ook op Windows zou me dat niet uitmaken zolang de bloatware in kwestie te verwijderen is.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 mei 2021 12:05]

Zoals @TheVivaldi ook al aangeeft hieronder, het is maar wat je bloatware vindt en vrijwel elke distro heeft meegeleverde apps.
Ik ken alleen dat van Canonical, en daar zijn ze mee opgehouden geloof ik. Verder ken ik ze niet.
Ubunutu en andere distros zijn er ook mee begonnen vaak nog opt-in maar het is er wel.
Toevallig afgelopen weekend bij een vriend nog windows geinstalleerd. Ik mis toch voor 5 apparaten drivers...
9 van de 10 keer op specialistische hardware is het gewoon direct vanuit Microsoft beschikbaar. Met specialistische hardware denk ik aan externe pro geluids interfaces etc en dat laatste is er ook niet binnen Linux (al is er ook geen enkele noemenswaardige DAW beschikbaar voor Linux).
Zoals @TheVivaldi ook al aangeeft hieronder, het is maar wat je bloatware vindt en vrijwel elke distro heeft meegeleverde apps.
Mja, libreoffice. Ik persoonlijk gebruik het, maar granted. Je krijgt het ja, maar het start gelukkig niet standaard op ::)
Ubunutu en andere distros zijn er ook mee begonnen vaak nog opt-in maar het is er wel.
Ubunutu ken ik dan niet, maar Ubuntu (van Canonical dus) is er mee opgehouden. Fedora heeft het niet, ook n=iet opt-in. Arch niet, suse niet, centos niet... welken dan wel? (tip: rood hoofddeksel)
9 van de 10 keer op specialistische hardware is het gewoon direct vanuit Microsoft beschikbaar. Met specialistische hardware denk ik aan externe pro geluids interfaces etc en dat laatste is er ook niet binnen Linux (al is er ook geen enkele noemenswaardige DAW beschikbaar voor Linux).
Ja, dat is mooi. Maar er is niks specialistisch aan deze hardware, huis-tuin-keuekn systeem. Paar dingen van het moederbord kan 'ie niet vinden. Geen aandacht geschonken verder, alles werkt. Maar toch gek.
Ja, dat is mooi. Maar er is niks specialistisch aan deze hardware, huis-tuin-keuekn systeem. Paar dingen van het moederbord kan 'ie niet vinden. Geen aandacht geschonken verder, alles werkt. Maar toch gek.
Ben ik toch wel erg benieuwd wat voor systeem dit is en of je wel een recente win10 installatie gebruikt. Want de tijd dat WIndows10 niet met een nic kon omgaan zodat deze niet bij de installatie de benodigde drivers kon binnenhalen is toch wel al een gehele tijd terug.
Ubunutu ken ik dan niet, maar Ubuntu (van Canonical dus) is er mee opgehouden. Fedora heeft het niet, ook n=iet opt-in. Arch niet, suse niet, centos niet... welken dan wel? (tip: rood hoofddeksel)
Typos zijn menselijk ;)

Maar van wat ik weet heeft Manjaro, Endeavour, Fedora, openSUSE track/track user activity telemetry. Mint Cinnamon, Pop! OS, nogsteeds Ubuntu en Debian (collect & analyze user data) Telemetry bijvoorbeeld. Zoals ook hier geregistreerd wordt https://www.summertime.tech/dtw.html
Dit is problemen zoeken.

Windows installeren kost mij nog geen 30 minuten met hoogsten 20 keer op next en no klikken, en nog 5 minuten om even een driver pakketje van amd te downloaden en installeren.

Dat kan moelijk een argument zijn voor iets wat je tegenwoordig nog maar 1 keer in de x jaar hoef te doen. (en windows keys zitten bij de meest oem systemen al in de bios..........)

Aan de andere kant ben ik een 2 avonden kwijt geweest alleen al om op mijn HTPC in ubuntu een netwerk schijf te laten mounten bij opstarten. en nog tig uren waarin bezig was om uit te zoeken hoe ik simpele taken (voor mij in windows) voor elkaar kreeg. 5.1 nooit fatsoenlijk aan de praat gerkegen en Uiteindelijk was ik er klaar mee, en windows maar weer erop gezet.

Linux zal vast voordelen hebben. Maar gebruiek aan gedoe is er zeker niet 1 van.......
Sommige ontwikkelaars doen wel aanpassingen voor WINE, overigens. Ik meen dat dat bij Blizzard nog wel eens wordt gedaan. Dan komt er een bugje waardoor WoW niet meer helemaal lekker werkt via WINE, en vaak volgt er dan een kleine patch die het weer doet werken.

Maar dat is volledig aan de ontwikkelaar en is meer uitzondering dan regel.

En je vergeet de reboots op Windows als je het net hebt geïnstalleerd. Dan moet je meerdere keren Windows Update runnen en zo. Altijd weer gedoe.
amd heeft support voor llinux gestopt? euhm hoe dan, ik heb onlangs nog de intergrated grafics van een athlon 5300 (am1) geupgraded zonder noemenswaardige problemen, de opensource drivers pakken prima.
en werken ook direct een stuk beter dan nvidia. blobs.

met scripts op fora moet je hoe dan ook uitkijken, dat is quicky magic at best en werkt inderdaad alleen in het geval van de exacte specs. verder heb ik recentelijk meer issues met drivers (touchpads, vga, soundcards gehad onder windows. (asus laptops, hp laptops en nvidia grafics en een enkele saphire radeon kaart. dan onder linux..... maar ook. DAT: N=1

dus als Valve denkt bij bepaalde gamemakers de winepatches te kunnen pushen zodat het soepel werkt op linux devices dan moeten ze dat vooral doen, des te meer games kunnen ook op reguliere desktops onder linux worden gespeeld.
Het gaat uiteraard over de chip die ik noem.
De laptop heeft een ATI Mobility RADEON HD 3450 grafische kaart. Moet ik verder gaan? Ok, Linux Mint heb ik toevallig liggen. USB stick erin, installatie, bladiebla, en we zijn er. Hé mijn grafische kaart werkt niet. Even kijken op het internet... Oh jee, ATI/AMD heeft de ondersteuning voor Linux al eeuwen geleden gestopt. Maar wacht, ik heb hier op een forum een script gevonden waarmee het zou lukken... Pompiedom... Hee, dat was voor een oudere kernel... hmm... verder scrollen... dingen met Xorg intypen... Reboot... en jep, de grafische interface kan niet meer worden geladen.
Dat is dus objectief onjuist. Jij kunt helememaal geen Windows 10 drivers installeren voor die GPU want AMD ondersteunt Windows 10 niet voor die 13 jaar oude GPU. Windows 8 is de laatst ondersteunde versie voor die GPU. In het beste geval heb je een of andere generieke Windows driver. Kijk zelf maar op de AMD support pagina: https://www.amd.com/en/su...series/ati-radeon-hd-3450

Dell gaat zo te zien niet eens verder dan Windows 7, 32-bit(!) op die laptop:
https://www.dell.com/supp...oduct/studio-1537/drivers
De generieke driver ondersteunt wel de volledige 3D acceleratie en dus kan ik mijn test game draaien met de volledige functionaliteit die je kunt verwachten van een systeem van deze leeftijd. De generieke Linux driver geeft zwarte flitsen en kapt er mee.
De generieke driver ondersteunt wel de volledige 3D acceleratie en dus kan ik mijn test game draaien met de volledige functionaliteit die je kunt verwachten van een systeem van deze leeftijd. De generieke Linux driver geeft zwarte flitsen en kapt er mee.
Dat zal best. Maar... jij haalt een specifiek geval aan wat simpelweg nooit heeft plaatsgevonden als bewijs dat je met Linux wel en met Windows geen 'gedoe' hebt.

Een leugen is een leugen is een leugen :X
Zal ik je de foto's mailen?
Zal ik je de foto's mailen?
Dat is goed. Graag even duidelijk een paar foto's waarop jij zonder enig gedoe Windows 10 ATI drivers voor een ATI Mobility RADEON HD 3450 grafische kaart op een Dell Studio 1537 uit 2009 installeert.

Of misschien beter nog. Upload ze even ergens en link in een reply op deze post dan kan iedereen zien hoe zeer ik ernaast zit, of jij.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073390 Verse installatie. Na Windows Updates zijn de drivers nog wat nieuwer. Geen druppel zweet.
Het is wel mogelijk voor die serie GPUs, maar dan idd via work arounds. Een oude catalyst versie installeren in compatability mode en Windows manueel dwingen de driver te installeren. Niet voor de massa, maar blijft makkelijker dan XORG gedoe ;)
Het is wel mogelijk voor die serie GPUs, maar dan idd via work arounds. Een oude catalyst versie installeren in compatability mode en Windows manueel dwingen de driver te installeren. Niet voor de massa, maar blijft makkelijker dan XORG gedoe ;)
Zijn argument was dat je met Linux gedoe hebt en met Windows niet. Dat is dan zelfs in zijn aantoonbaar fictieve scenario behoorlijk onderuit gehaald. Of niet?
Zeker voor het gebruik van specifieke gaming drivers. Maar hij heeft wel net een slecht voorbeeld genomen door een gpu van net 2 generaties te oud noemen. Wat hij zegt herken ik wel. Met standaard drivers werken Linux en MS allebij erg goed. Maar als je eens specifieke drivers nodig hebt, dan gaat dat op Windows over het algemeen wat soepeler, een MSI bestand installeren of via control panel je driver file selecteren.
Nope, Windows installeren en het werkt.
Windows heeft wel overhead, maar of dat het gedoe met linux / een eigen systeem waard is....
Dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten, en ik snap jouw argument. Maar voor mij persoonlijk is het dat 100% waard want ik vind die hele "Microsoft knows whats best for you" houding heel erg vervelend. Verder ben ik ook geen fan van al die telemetrie die ze erin stoppen.
Probleem van 'gewoon' Windows er op zetten is dat je spellen niet aangepast worden aan het apparaat.
Dat kan nog steeds. Echter denk ik niet dat Valve spellen Linux/apparaat exclusief gaat (laten) maken, gezien hoe zij zich inzetten op multiplatform. Er kunnen uiteraard extra functies gebruikt worden, maar ik kan mij niet voorstellen dat zij dat gaan verplichten of aan één OS gaan koppelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 mei 2021 08:52]

prestatie?! er zijn tich games die van orgine voor windows gebakken zijn - maar onder linux een hogere fps behalen. dit vanwege optimalisatie, beperken van overhead en resources etc.
Is dat 50% of cijferneuk 2 a 5% bij uitschieters.
Wat ik belangrijker vind is dat games bugs hebben en officieel ondersteund platform zoals windows komen daar patches voor uit. Tenzij je ouwe bargin bin games speeld.
Op de officeel lixux ondersteunde games na.
ik gok dat valve als mega partij ontwikkelaars gewoon gaat 'vragen/pushen'. om winepatches toe te passen.
het wineproject heeft heel specifieke 'instruties' voor devolopers over hoe je tegen wine kunt debuggen. dat werkt dan niet heel anders dan het debuggen tegen specifieke windows versies: win10 versie x of y en win7.
Waar haal je nou vandaan dat dit een console zou worden en dat games er voor aangepast zouden moeten worden? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk... Valve zal wel een kant en klaar pakketje afleveren zodat het out of the box werkt maar verder laten ze het gewoon open. Je zult er waarschijnlijk gewoon op kunnen draaien wat je wil, zelfs Windows denk ik.
Is dit soort van “console” eigenlijk een x86 “nuc”ish PC met schermpje en integrale gamepad ( s ).
In consolig formfactor.
Ja dan is voor linux gewoon een PC. En misschien kan er ook windows op , maar dan kan je wel driver ( S ) probleem verwachten.
Natuurlijk kan je spellen wel aanpassen aan een windows device. Drie van de grootste consoles van de afgelopen decennia draaiden in meer of mindere vorm gewoon windows hoor. Andere shell zodat het beter met een controller te bedienen is dus daardoor zie je dat niet, dat is ook prima mogelijk voor een eigen console. De console is vernoemd naar directX (directXbox).
Los van morele redenen waarom je geen Windows wilt gebruiken, zijn er denk ik maar weinig PC's die echt alleen gamen als gebruik hebben.

Vaak wordt hij ook gebruikt voor werk/studie.
Los van morele redenen waarom je geen Windows wilt gebruiken, zijn er denk ik maar weinig PC's die echt alleen gamen als gebruik hebben.
In mijn situatie heb ik een 'desktop' PC (in een Node 202) die exclusief gebruikt wordt voor gaming. Daar staat dan ook Windows op, met een combinatie van Playnite, Steam, GOG Galaxy, ...

Die PC zit enkel op een netwerk aangesloten zonder monitor, en vanaf daar stream ik naar veel verschillende apparaten (Linux computers, Android (TV) apparaten, ...). Via WOL gaat die aan, en na zoveel tijd ongebruikt gaat die weer in standby. Het werkt ook over het internet d.m.v. wat scriptwerk om een lokale router een WOL pakket te laten versturen. Geen omkijken naar. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 mei 2021 09:46]

Ik zou graag mijn gaming pc willen gebruiken voor werk/studie maar daar staat Windows op.
Ik heb dat een tijdje zo gedaan. Bij mij was de reden dat de gamebak in de meterkast stond, zonder scherm aangesloten, en ik streamde de games naar andere apparaten. Ik had geen zin om steeds iets aan dat apparaat te moeten doen. Apt upgrade op cronjob en verder lekker laten. Heeft zo altijd zonder problemen gedraaid.

Inmiddels draait ie Win10, en nu is er toch steeds wat mee. Al meerdere keren met een scherm en zo'n ouwe muis naast de meterkast op de grond gezeten als er weer iets gefixt moest worden.

Linux is een stuk minder gedoe wat dat betreft. Beperkte usecase dit, maar toch.
Als je Remote Desktop had aangezet dan hoefde je op zijn minste niet op je knieën te zitten.
Totdat remote desktop geen verbinding meer accepteert omdat Windows besluit dat we eerst 'de installatie gaan afronden', bijvoorbeeld.

Grafische drivers upgraden over rdp is ook altijd spannend.

Als ik aan Linux iets moest doen dan SSH ik er gewoon naartoe, deed ik onderhoud via commandline desnoods vanaf m'n telefoon, en klaar.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 26 mei 2021 09:39]

Als valve Linux blijft pushen bestaat de kans (al is deze klein m.i.) dat ontwikkelaars ook in gaan zien dat er naast windows ook nog ander OS'en bestaan
Tsja ik zou het graag zien, maar je hebt zoveel verschillende distro's. Ok je kan ze herleiden tot een paar "basis" systemen zoals .deb, .aur, .rpm (ik laat de source versies er nog uit). Maar elke distro is toch net iets anders. Ik gebruik al jaren Linux Mint, ik heb sinds mijn eerste linux distro, Red Hat in jaren 97-98 toch wel wat distros gebruikt. Red Hat, later Fedora, Suse, Gentoo, Ubuntu, Linux Mint en nog een paar andere. Dan is er ook nog het desktop verhaal en ja er is een verschil tussen Gnome, KDE, XFCE, Cinnamon enze en mijn all time favorite Enlightenment.In principe zou dit allemaal moeten werken ... maar in praktijk zal het toch wel net iets verschillen. Net zoals java ... compile once, run everywhere is eerder compile once, debug everywhere. Dan is er ook nog het driver verhaal, nvidia / amd. Ik heb nog nooit problemen gehad met nvidia drivers onder linux. Als je een game maakt heb je vast wel wat hardware ter beschikking. Nu als je hier dan ook nog allemaal verschillende linux distros moet voorzien met al dan niet andere desktop, dan ga je je testing zeker verdubbelen, als het al niet x3 of x4 zal zijn. En dan is er nog misschien een issue, je game draait vlot op WIndows en haal je mooi met 3060 100fps de hele tijd, en in Linux haal je maar 65 fps ... tsja dat gaat ook niet helpen.
En dan is er nog de gebruiker zelf ... Als je het volgende mag geloven https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide dan is er linux qua desktop zo voor een 3%. Dus voor een potentiële 3% van de gebruikers ga je forse investeringen moeten doen. Velen gaan gewoon de moeite niet doen (spijtig genoeg) want hoeveel van die 3% zullen effectief een game kopen. Topgames zullen dit misschien kunnen verantwoorden en dan nog. Maar stel je verkoopt 99% van je game op Windows en slechts 1% op Linux, maar je kosten liggen wel 5 a 10% hoger, dan is dit gewoon niet rendabel en kan je niet verkocht krijgen aan management/aandeelhouders. Een gaming compan is nog altijd een bedrijf met een winstoogmerk. En daar wringt het schoentje. Als het niet echt rendabel is, dan is het al snel ... nee gaan we niet doen. Het is een beetje kip en een ei probleem. Bekijk Windows Phone die nokia's, heerlijke toestellen, maar de apps bleven uit ... Met als gevolg een stille dood. Linux zal geen stille dood hebben, maar desktop gebruik zal niet stijgen naar 10-15% de komende jaren. Het begint wel alsmaar interessanter te worden voor OSX, dat wel. En dan is er ook nog "mobile gaming", veel landeren waar er via tablet/pc spelletjes gespeeld worden en/of via consoles.

Hoe graag ik ook "native" linux versies zou zien van alle games, het zit er niet direct in, als het er al ooit zou komen. Maar zolang de grote titels niet komen naar Linux vrees ik er voor. Langs de andere kant als kleinere studios dit wel zouden doen en ze scoren daarmee zeer goed, gaan de grotere ook misschien zien er bestaat wel een markt voor.

We kunnen blijven hopen, maar ik schat de kans even groot in als ik dat deze week de lotto hier win (kans is groter dan euromillions)
Als Valve nog eens games zou gaan maken wel, ja. Maar volgens mij komt er vanuit Valve maar verdomd weinig qua games meer. De laatste was volgens mij die VR Half-Life game, en die was voor zover ik kan nagaan primair op Windows gemaakt, met een Linux-versie die pas later verscheen. Dus dat pushen van Linux valt best wel mee.

Voor de rest, Valve werkt Linux niet actief tegen, dat is waar. Maar als de developer van de game Linux niet ondersteunt, zal Valve ze niet dwingen dat toch te gaan doen.

Daarnaast, deze hoop wordt al decennia uitgesproken. Als "X", dan gaat Linux Windows voorbij als desktop OS. Die X is over de jaren al op vele manieren ingevuld, maar aangezien Windows nog steeds heer en meester is over de desktop denk ik dat daar voorlopig geen verandering in gaat komen.
Publisher want die bepalen productie kosten voor elke port en kijken naar hoe groot de markt is en omzet verwachting. Begint linux markt groot genoeg te worden om port kosten en Q&A kosten laat staan degelijke port voor linux dan is grote van die markt belangrijk voor 1:10 lijkt mij kans klein bij 1 : 5 meer over de dam 1:3 is degelijke overweging bij 1 :20 heb je van die vlijtige devs waar desision makers mogelijk hardcore linux adopter zijn en dat ook invloed heeft op productie beslissingen die zijn de eersten die al lang overstag zijn gegaan.
Omdat Windows nauwelijks aan te passen is. Voor handhelds/consoles is dat cruciaal. Je wilt het apparaat aan kunnen zetten en meteen in een game gerelateerde UI zitten. Niet eerst een Windows bootscherm, inloggen, applicatie starten en andere onzin. Als Linux gebruiker zou je moeten weten dat je die helemaal kaal kunt strippen en de gebruiker nooit iets van een Linux GUI te zien krijgt. Bij het starten van de grafische display wordt gewoon direct de Valve interface opgestart en kun je direct beginnen.

Plus natuurlijk de extra licentiekosten voor Windows. De vraag is meer, waarom zou je er ooit Windows op willen zetten? Windows is een niche product aan het worden. Voor kantoren en traditionele gamers voornamelijk. De meeste mensen werken op Linux apparaten tegenwoordig (Android telefoons en tablets). En daarnaast zijn er de Apple tegenhangers die ook geen Windows draaien. Op de Xbox na zijn alle andere consoles ook Linux. Vrijwel alles embedded is Linux tegenwoordig. De desktop computer vind je steeds minder bij Jan met de pet. Dus om gewoon Linux te gebruiken lijkt me geen vreemde gedachte. Als het gros van de spellen al werkt onder Proton of native, heb je er als gebruiker geen last van. En de spellen die nog niet werken: dat is het probleem van de uitgever die een groeiend deel van de markt laat liggen. Die komt vanzelf met Linux ondersteuning als deze apparaten wel populair worden.

[Reactie gewijzigd door kozue op 26 mei 2021 09:57]

Gros van de markt koop kant klare pc en daar zit OEM windows bij.
En als intensiever gamed vooral online dan gaat de massa voor de meest populaire platformen met musthave exclusive dus xbox of PS. De meeste merken de OS kosten niet.
Alleen de zelf bouw of samenstellers die niet voor OEM os gaan maar die weg laten.
Valve heeft jaren geleden zwaar op Linux ingezet, toen Microsoft met het idee begon te spelen om alles verplicht via de Windows Store te laten lopen. En daarmee programma's als Steam feitelijk te gaan verbieden/dwarsbomen. Uiteindelijk is het nooit zover gekomen en kon Steam gewoon blijven wat het was.

Het feit dat Valve toch actief Linux blijft ondersteunen en pushen, kun je zien als een stok achter de deur, mocht Microsoft weer ambities in die richting krijgen. Ze willen gewoon niet (meer) 100% afhankelijk zijn van Windows en Microsoft.
Als iemand die een Linux-only gaming PC heeft gebouwd, meerdere redenen.
Ten eerste werkt alles dat ik wil spelen native of via Proton. De meeste spellen die niet werken werken niet door DRM die ik, Windows of niet, ver van mijn PC wil houden.
Ten tweede zijn de minimum frametimes door het eenvoudigere besturingssysteem vaak beter, wat een betere spelervaring geeft.
Ten derde geeft de Desktop Environment/Window Manager na wat instellingen aangepast te hebben veel meer controle over de windows, waardoor ik games die in de war raken van mijn multi-monitor setup toch op het goede scherm kan krijgen.
Verder vindt ik Manjaro XFCE en Ubuntu MATE fijner voor dagenlijks gebruik dan Windows 10, en is het fijn om precies te kunnen achterhalen wat je systeem aan het doen is zonder door onnodige hoepels te moeten springen.
Een OS waar Valve alles aan kan veranderen kan worden geconfigureerd om een prettigere hand-held gebruikerservaring te leveren dan stock Windows of Windows met een shell app eroverheen.

De voornaamste bedoeling van dit apparaatje zal waarschijnlijk light gaming en streaming zijn. Je kan met de Steam client games tussen devices streamen, dus streamen van je Windows PC naar je Steampal handheld is een mogelijkheid.
Met zo een apparaat als dit verwacht ik dat de speelbare spellen al uitgezocht is. Ik zou het op de switch of console ook niet fijn vinden als ik eerst onderzoeken of ik de spel kan spelen.
Er is genoeg aan te merken op Valve, maar ze hebben wel in de afgelopen tien jaar Linux gaming naar een hoger niveau getild. Of producten zoals dit een succes worden weet ik niet (zou best kunnen, ik ben niet de doelgroep), maar ik ben blij te horen dat ze van plan zijn ook in de toekomst Linux te blijven behandelen als één van hun primaire platforms. Daar plukken desktop-Linux-gebruikers mooi de vruchten van. :)
Ik vind het als Mac gebruiker juist enorm jammer dat Linux zo'n gigantische voorkeursbehandeling krijgt. 2% van de userbase word genegeerd, terwijl 0.8% ineens alle games geport krijgt.
Ze hadden MacOS natuurlijk makkelijk mee kunnen nemen, maar Valve heeft een hekel aan Apple, ook al hebben ze daar meer gebruikers.

Ze mogen ook weleens die gedateerde Steam client wat updates geven, en het uploadproces voor developers mag ook wel wat makkelijker worden. Maar daar kunnen ze geen geld mee verdienen. Linux gebruikers aan Steam afhankelijk maken wel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 mei 2021 11:04]

Die twee procent heeft gemiddeld geen beste GPU, een losse, propietary graphics API en de neiging om hele API's te deprecaten met minder dan een jaar migratietijd. Ontwikkelaars ontwijken Mac om een goede reden. De manier van aanpak heeft Apple in staat gesteld om hun M1 feilloos uit te rollen voor veel applicaties, maar het is niet echt een fijn voor ontwikkelaars om om de grillen van Apple's beslissingen heen te moeten werken. Apple heeft weinig interesse in de gamermarkt, anders zouden ze hun geschil met Nvidia wel bij hebben gelegd.
Maar daar kunnen ze geen geld mee verdienen. Linux gebruikers aan Steam afhankelijk maken wel.
Klinkt als een geweldige reden om dat te doen, toch? Valve is een bedrijf, geen goed doel. Linux biedt ze een gratis OS dat ze massaal kunnen shippen op hun eigen hardware, en met de ondersteuning win je er nog een doelgroep bij ook.

Daarnaast kunnen ontwikkelaars hun games toch gewoon in de App Store kwijt? Die komt voorgeïnstalleerd op iedere Mac, heeft Apple Pay-integratie, ga maar door. Als het Steam-ecosysteem zo'n probleem is voor ontwikkelaars, kunnen ze zo overstappen.

Ik snap dat je je als Mac-gebruiker bedrogen voelt omdat niemand games op de Mac wil uitbrengen, maar het platform staat er nou eenmaal om bekend meer voor "professionals" te zijn dan voor games.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 26 mei 2021 12:55]

Valve is een bedrijf, geen goed doel
Er zijn genoeg fans die wel denken dat Valve een goed doel is. Moet je de comments eens zien als een uitgever durft voor een andere store te kiezen vanwege betere voorwaarden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 mei 2021 13:41]

Meestal is het andersom, Apple die een 'hekel' heeft aan alle andere partijen.
Ze hebben een gesloten systeem en wil je daar als developer iets customs in doen loop je tegen 100 restricties aan. Daarnaast wens ik je veel succes met games porten naar M1.
Daarnaast wens ik je veel succes met games porten naar M1.
Als dat zo moeilijk is, waarom doen zoveel partijen het dan perfect? Bijna alle Mac games draaien prachtig op de M1. De nieuwe Total War game bijvoorbeeld is een hele mooie port. Kan Valve nog wat van leren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 mei 2021 11:34]

Medium settings @20-40 fps en continu crashes noem ik nou niet echt indrukwekkend..
Maar goed deze discussie is zinloos, denk niet dat we dezelfde wensen/standaarden hebben.
> Linux gebruikers aan Steam afhankelijk maken wel.

Zo afhankelijk ben je nou ook weer niet. Proton is open source en zonder steam te gebruiken (sommige distros hebben zelfs packages ervoor, zit in ieder geval in Archlinux's AUR). In principe zouden andere stores ook gewoon een linux client uit kunnen brengen en proton er in integreren.
Okay... Ik hoop dat dit wat wordt hoewel ik de switch leuk vond voor een aantal weken was het formaat niet ideaal voor mij. Was net wat kleiners nodig formaatje DS/3DS zeg maar.
Switch Lite nog steeds te groot? Als je helemaal naar het DS formaat zou willen zijn Switch spellen niet meer te lezen (of als spellen aangepast worden aan zo'n klein schermpje veel te groot op TV).
Holy fudge, nog geen moment bij stil gestaan dat er variaties zijn op de Switch zelf nog... tijd om eens goed wakker te worden |:( 8)7
Je kan altijd voor de Switch Lite gaan, zit net iets dichterbij het 3DS formaat. Echter kan je die alleen maar als handheld gebruiken.
Ik moet bekennen dat ik respect heb voor het hele hardware matige stuk waar Valve zich toe richt. Steam Link (inclusief Valve OS (software)), de eigen controllers, VR gebeuren en nu een handheld.
Zelf projecten die niet geheel tot een succes uitlopen, maar wel degelijk zijnverkopen ze naderhand met flinke korting. Zo kon je in de Steam sale geloof ik de laatste voorraad Steam Link/controllers krijgen bij aanschaf van sommige (leuke) games voor een prikkie.

Verder blijft Steam een geweldig platform met een brede community, Workshop, review systeem, friends list, group chats, etc.
Echt goede alternatieven bestaan er niet, behalve GoG die je aan Steam kan linken.
Vergeet ook niet alle software-bijdragen die ze leveren. Ze dragen veel bij aan open-source drivers, Wine en zelfs de Linux Kernel. Combineer dat met de meest feature rijke game-client op de markt, en het is geen wonder om te zien dat ze zoveel steun hebben in de markt.

15 Jaar terug moest ik niets van Steam hebben, maar ik ben nu wel zo ver dat het een geweldig stuk software is dat mij als Linux gebruiker zoveel gebruikersgemak biedt, dat ik alleen nog maar bij Valve mijn games koop.
Ik zelf zit al veel langer op Steam (sinds de eerste alpha/beta). Voorheen gebruikte ik Gamespy om servers te vinden, maar dat was meer Spy (en adware) dan game.
Ik speelde des tijds ook voornamelijk games van Valve zoals TFC, CS1.4, etc.
Vooral de friends list en community doen het voor mij al sinds de eerste beta.
Een dappere toezegging, dat dit later dit jaar gaat verschijnen. Met alle ellende in de productie van chips lijkt het me niet haalbaar dat er een partij eventjes tussendoor sneakt voor een paar miljoen oplage. Als de grondstoffen echt het onderliggend issue zijn, en deze dingen gewoon beschikbaar komen lijkt het er sterk op dat er dan iets anders gaande is.
Je weet natuurlijk niet hoelang ze al chips bestellen. Misschien hebben ze al een jaar geleden de chips gekocht. Of ze doen net als de playstation en xbox gewoon verkopen wat je hebt en dan produceert. Of ze verwachten al dat er minder verkocht wordt omdat het nog niet bekend genoeg is. Maar ze moeten wel ergens beginnen als ze deze markt op willen.
Een platform zoals Xbox en PS kan zo'n dunne levering hebben, maar een 'niche' platform van steam is ten dode opgeschreven als een console zo'n slechte start heeft. En wat betreft het op tijd inkopen van materiaal, dan hadden ze daar een jaar geleden mee moeten beginnnen (op zijn laatst, eigenlijk veel eerder) en dan is er een nog groter risico dat je hardware verouderd is.
Waarschijnlijk is dit een opvolger van het Steam Link apparaat, als in dat het voornamelijk gericht zal zijn op streaming. In de aanname dat je er eigen code op kan draaien (Moonlight), laat maar komen!
Ik verwacht eigenlijk dat ze het allebei doen. Zodat je lokaal games kan draaien die daar voor geschikt zij, van je PC streamt als dat kan en dat je met een klein (of groot) abonnement games uit de cloud kan streamen.
Ik verwacht eigenlijk dat ze het allebei doen. Zodat je lokaal games kan draaien die daar voor geschikt zij, van je PC streamt als dat kan en dat je met een klein (of groot) abonnement games uit de cloud kan streamen.
Hoop dat dit een hit woord, en niet zo als de Steam Controller, die na 6 jaar niet meer verkocht woord, omdat bijna niemand het kocht, Valve hun eigen woorden, zou leuk wezen als we weer een concurrent hadden, aangezien je nu alleen nog de Nintendo Switch handheld heb, die nu rond de 99% van de markt nu heeft, helemaal na dat Sony gestopt is met hun handheld consoles.
Dan doe je Valve echt te kort.
Hun doelgroep is niet alleen de 12-jarige op de achterbank van de auto, maar ook diens vader die de hele week heeft gewerkt. Met de Steam Controller hebben ze al bewezen te kunnen innoveren zonder op kwaliteit in te boeten, en het potentiele spel-aanbod is enorm.

Nintendo is leuk voor casual gaming door de hele familie, maar Valve kan hiermee de PC-gamer aanspreken die ook wel eens in de tuin of op reis Dota of GTA wil spelen.

[Reactie gewijzigd door frickY op 26 mei 2021 09:03]

Anderen denken dat dir helemaal niet over een handheld gaat maar over een onderdeel van de opvolger van de valve index. steampal zou een device zijn dat je achterop de headband van bv de index plaatst om die dan standalone te gebruiken.

meer bijeengeschraapte rumors in deze video van thrillseeker.

https://youtu.be/sCM0JRUxmPE

[Reactie gewijzigd door ashabanapal op 26 mei 2021 10:45]

Lijkt mij dat Valve hier hetzelfde wil proberen als wat Sony met de psp heeft gedaan (enigsinds met succes, de vita was dan wel een flop). Sony bracht een console ervaring in handheld formaat, met ook veel dezelfde soort games zoals je die op de ps2 kon krijgen. Terwijl Nintendo altijd een splitsing had in console en handheld gaming (zoals de pokemon serie, die alleen op de handheld was).

Zo zie ik dat steam een pc game ervaring naar de handheld wil brengen. Interessant is dat er totaal andere games beschikbaar zijn tussen de pc en switch.

Lijkt me marketing technisch wel lastig voor Valve om hun doelgroep te bereiken. Ze maken bijvoorbeeld nooit tv spotjes.
Als ze slim zijn kiezen ze voor ARM. Kunnen ze al eens beginnen te oefenen als alles overgaat naar ARM
"Als ze slim zijn" doen ze dat niet. Vrijwel geen enkele, als er überhaupt al één is, game in de Steam library draait op ARM. Natuurlijk zou het goed zijn als ze dat wel beginnen te ondersteunen, maar als ze al zoveel games beschikbaar hebben zou het zonde zijn om een andere architectuur te kiezen en daarmee al de support te moeten verliezen.
Er zijn technische oplossingen voor het draaien van X86 applicaties op ARM, maar ik zou het niet aanbevelen. De performance is nogal matig en de compatibiliteit is erg beperkt voor nu.

https://ptitseb.github.io/box86/X86WINE.html
Krijgen we nu al een "ARM master race" beweging? Maakt mij geen bal uit of ze er een CPU of een kabouter met een abacus in zetten als de games maar goed draaien...
Arm = energie zuinig
x86 = Slurpt meer stroom
Doe je huiswerk eens en vergelijk de mobiele Ryzen 4800U ("beste" x86 15w) eens met de Apple M1 ("beste" ARM).
Nou nee Arm was altijd gericht op ultra mobile markten.
X86 server en high-end desktop. Met aftakking naar mobiel.

Arm gaat met voorloper Apple ook grote chips maken voor de mac pro.
En x86 krijgen ook meer arm trekjes met big&little cores.

Je kan het zo zien
Arm gaat van 1000cc motor fiets motor in middeklasse auto pleuren.
Zuinig.
Intel een 4liter vrachtwagen diesel in middeklasse auto pleuren.
Arm heeft heden een specifiek arm soc voor middelklasser M1
Maar ook voor vrachtwagens komen eraan. 40core.
Intel heeft al lang mobilige motoren 2,5 middeklassers.
Ook motorfiets motoren ontwikkelen. Big&little 1.0

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True