Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve had Half-Life 3 en Left 4 Dead 3 in ontwikkeling

In een making-of-documentaire over Half-Life: Alyx laat ontwikkelaar Valve los dat het de afgelopen jaren een aantal Half-Life-games in ontwikkeling heeft gehad, waaronder een game die als Half-Life 3 te boek stond. Er werd ook gewerkt aan Left 4 Dead 3. Beide zijn gecanceld.

Presentator Geoff Keighley kreeg de kans om de documentaire Half-Life: Alyx - Final Hours te maken, die via Steam te koop is voor iets meer dan 8 euro. In de documentaire gaat Keighley op bezoek bij de studio en bespreekt hij aan welke games Valve de afgelopen 10 jaar heeft gewerkt. Uit de documentaire blijkt dat de studio minstens vijf Half-Life-games in productie heeft gehad voor het aan Half-Life: Alyx begon. Daaronder ook een game die te boek stond als Half-Life 3.

Half-Life 3 werd gemaakt op basis van de Source 2-engine en zou gameplay-elementen bevatten die overgenomen waren uit Left 4 Dead. Delen van de game zouden bestaan uit procedureel gegenereerde missies, hoewel de game ook geschreven verhaal-elementen zou bevatten. Het team had acteur Frank Sheldon, die model staat voor de G-Man uit de serie, al gescanned. Toch kwam het project volgens Valve "niet heel ver", deels doordat de Source 2-engine nog niet af was. Er is in 2013 en 2014 ongeveer een jaar aan de game gewerkt.

Niet alle Half-Life-games waar Valve aan gewerkt heeft worden genoemd, maar uit de documentaire wordt wel duidelijk dat de studio twee eerdere pogingen heeft gedaan om een vr-game in het Half-Life-universum te maken voor Half-Life: Alyx werd afgerond. Een van die games stond intern te boek als Shooter, de ander als Borealis.

De studio heeft verder Left 4 Dead 3 in ontwikkeling gehad, een openwereldgame die zich af zou spelen in Marokko, waar spelers geconfronteerd zouden worden met honderden zombies. Ook die game is geschrapt, wederom omdat de Source 2-engine nog niet klaar was. Dat was niet de enige poging om een nieuwe Left 4 Dead te maken. Er werd ook gewerkt aan een project dat te boek stond als Hot Dog, dat ook een nieuwe game in de serie had moeten worden. Verder heeft de studio een voxel-based game in ontwikkeling gehad die geïnspireerd was op Minecraft en is er een vr-game geschrapt die gemaakt zou worden door leden van het team achter het Kerbal Space Program.

Tot slot onthult de documentaire dat Valve al voor de komst van de HTC Vive een ontwerp had voor een vr-systeem. Het eerste ontwerp, dat als Vader te boek stond, werd echter losgelaten omdat het te ambitieus was. Een set zou 5000 dollar kosten.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

10-07-2020 • 09:59

89 Linkedin

Reacties (89)

Wijzig sortering
En toch vertellen ze nog steeds niet waarom HL3 nooit verder is ontwikkeld. Dat de engine niet af was vind ik te vaag. Ze hebben een enorm succesvolle franchise waar ze opeens mee stoppen. Alyx is vast heel gaaf (niet gespeeld) maar met HL3 hadden ze volgens mij veel beter gescoord.
Wat @Zodiac zegt. Ze hoeven niet. Valve verdient z'n geld toch wel (met Steam). Games ontwikkelen is een leuk extra, maar ze kunnen op dat vlak doen en vooral laten wat ze willen. Daarbij komt dat Half-Life inderdaad een zeer populaire serie is, maar zorgt er ook voor dat alles wat ze met Half-Life doen een erg groot afbreukrisico heeft. De verwachtingen zijn dermate hoog, dat de kans dat ze daar niet aan kunnen voldoen erg groot is. Dus ik snap wel dat ze af en toe aan iets beginnen, maar er dan toch weer mee stoppen. Die luxe hebben ze.
Klopt, maar het is wel een situatie die ze zelf hebben gecreëerd. 3 episodes aangekondigd en spontaan na de tweede, midden in het verhaal, wordt alles afgekapt. Geen verklaring, geen aankondiging, geen vragen beantwoorden, geen interviews, he-le-maal niks. Als je het laat op een cliff-hanger zorg er op z'n minst voor dat die cliff-hanger wordt afgewikkeld.

Er zijn zoveel vragen onbeantwoord dat ik het maar laf vind dat ze het niet meer aandurven. Dit voelt als een mes in de rug. Lekker zitten op steam geld en verder nergens over druk maken.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 10 juli 2020 19:25]

Lijkt mij dat dat juist de reden is waarom ze moeite hebben met het uitbrengen van HL3. Het niet uitbrengen zorgt dat we het een paar keer in 't jaar over Valve hebben, dat HL3 nog steeds niet gereleased is, zoals nu weer. De meeste HL fans zijn er waarschijnlijk moe van, maar toch kunnen we 't niet laten om op HL teleurstellingen te reageren en weer onbewust helpen aandacht te trekken naar Valve doordat we reageren.
Dan kom ik weer terug op mijn punt, als dat het zou zijn dan is het laf dat ze de media aandacht kiezen boven de fans.
Ik snap ze wel, Ik zou ook graag Ep3 spelen, maar de kans op een teleurstelling zou nu zo groot zijn dat ik snap dat ze het misschien er bij laten.
Duke Nukem Forever is een goed voorbeeld van wat voor problemen te hoge verwachtingen zouden veroorzaken. Het is nu te lang geleden hiervoor, spin-off's, timejumps in de main serie of misschien zelfs een reboot zou een veiligere en waarschijnlijk ook betere optie zijn. Alyx is in ieder geval erg de moeite waard om te spelen!
Waarschijnlijk iemand bij Valve die vond dat het spel niet zou voldoen aan de verwachtingen. En omdat Valve wagonladingen met geld verdiend via Steam, zitten ze niet met hetzelfde probleem als andere ontwikkelaars (Spellen maken om geld te verdienen), dus ze kunnen doen en laten wat ze willen.

Alyx was blijkbaar uniek genoeg om dit wél doorgang te laten vinden. Maar ook ik kan hier niks over zeggen.
De Source2 engine is nu wel af, dus als het wachten daarop was bestaat er een kans dat HalfLife 3 ooit weer wordt opgepakt.
Maar dit alles zal in "Valve-time" gebeuren want, zoals je zelf al zegt, bij Valve staat er niet echt druk op de ketel vanwege de inkomsten uit Steam.
Het zou me niets verbazen als er achter de schermen al met het idee gespeeld wordt.
Ik vond het einde van de game HL: Alyx toch ook wel duidelijke verwijzingen bevatten naar een mogelijke komst van HL3. Het lijkt me niet dat Valve zoveel jaren later zijn fanbase gaat 'trollen' met hetgeen wat voor velen juist het grootste pijnpunt was. :)
Dus als je het mij vraagt HL3 confirmed.
En dan wil ik hier geen spoilers plaatsen over Alyx. Maar als je het speelt dan zet het het een en ander wel in nieuw daglicht toch? - edit - ok, blijkbaar mag je het wel een soort van benoemen ;)

[Reactie gewijzigd door maradesign op 10 juli 2020 11:22]

Valve is een holacracy. Niemand maakt alleen beslissingen (misschien Gabe Newell als een team er samen niet uitkomt). Als iemand aan HL3 wil beginnen dan mag dat alleen moet hij zijn eigen team bij elkaar sprokkelen. Er zullen veel nieuwe ideeën zijn en veel getest worden maar als het team inziet dat het niet hun gewenste resultaat heeft (bijvoorbeeld uit playtesting) of er kan niet voldoende personeel gevonden worden die aan het project mee wil doen dan bloed het project gewoon dood.

Deze managementstijl heeft voor en nadelen. Veel creativiteit, vrijheid en verantwoording. Niet voor iedereen dus en resultaten zijn ook niet gegarandeerd. Voor de 'creatieve' en tech sector is het wel heel geschikt.
Ja het idee achter de episodes was ook dat er 3 episodes zouden komen. Ik vind het zelf enorm jammer hoe het verhaal nu is gestopt bij episode 2. Snap best dat een episode 3 of half life 3 niet met baanbrekende innovatie zou komen maar fans willen graag het verhaal rond hebben.
Er was toch al een schrijver van HL die het verhaal had gepubliceerd in een post op internet?
Yup, vanuit daar hebben een groep fans het Project Borealis opgestart om na te maken wat er in het script stond.

Heel erg in de kinderschoenen maar mocht Valve het zelf niet uitbrengen dat komt er i.i.g. een interpretatie van de fans o.b.v. het uitgebrachte script.
Dat het in 2014 is gecanceld betekent niet direct dat ze het ook nooit meer zullen oppakken. Uit het verhaal wordt wel enigszins duidelijk dat Valve nog gewoon aan games werkt, het Half-Life universe al die jaren dus toch niet is vergeten en alleen iets durven uit te brengen waar ze volledig achter staan.
HL3 waar ze destijds mee bezig waren was blijkbaar gewoon niet goed genoeg voor ze.

Wie weet wagen ze momenteel wel een nieuwe poging, misschien ook niet. De tijd zal het ons leren :-)
Denk dat ze willen dat HL3 echt vernieuwing brengt net als de eerste 2 delen. Enige wat je nu kan doen is super mooie graphics, dat is niet onderscheidend genoeg en verkleint de groep die het kan spelen. Er moet echt innovatie in gameplay zitten. Vandaar een VR game die wel vernieuwend en goed schijnt te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=I0zXkwLs_lo

Hier leggen ze dit daadwerkelijk uit. Het gaat er om dat ze graag nieuwe dingen willen doen met de serie en dat ze tot nu toe niet het gevoel hebben gekregen dat dit mogelijk was. Veel dingen van ze zijn geboren uit tech demo's, en ze hebben niks gehad wat zich goed leende voor HL3.
In een artikel van IGN wordt wel een uitleg gegeven over de redenen waarom HL3 er nooit is gekomen. Issues met de engine was inderdaad een van de genoemde redenen. Andere dingen die genoemd werden waren o.a. te hoge verwachtingen waar niet aan voldaan konden worden en problemen met de episodische vorm van de game. Hieronder een linkje naar het filmpje, heel interessant om te kijken:

https://youtu.be/BXDC3JRnIXI
Op het kanaal van ValveNewsNetwork waren deze feiten al lang bekend, dus voor mij is dit artiekel geen verrasing. De redenen die bij mij bekend zijn is het niet af kunnen maken van de game door interne conflicten over de visie van de game. Valve heeft een platte business structuur en heeft dus niet iemand van boven af die zomaar verteld dat iets af moet komen. Helaas is dat bij hen deels ontspoort en kreeg je discussies als Half-Life 3 in Source 2 en Half-Life 3 in Unity. Gebrek aan motivatie een Half-Life 3 te maken omdat ze niet wisten wat voor innovatief nut het had en ze liever bezig waren met vooruitgang en uberhaupt moeite mensen op het project te krijgen en te houden.

Je ziet het terug aan de game die wij wel hebben gehad, Half-Life Alyx is voor mij als Half-Life fan geen echte Half-Life game maar een spinoff ik heb hem daarom toen als pre-order gerefund en wacht nu tot ik ooit een keer een VR headset heb. Je merkt dat ze hebben gekeken naar VR in zijn geheel en als doel hebben gehad om een VR game te maken. En vervolgens Half-Life een geschikte setting vonden en daar mee aan de slag zijn gegaan. Maar zaken als het authentiek houden van de stem van Alyx stonden op de tweede plaats en aan de echte die hard fans werdt niet gedacht.

Voordeel is wel dat nu ze eindelijk een fatsoenlijke game af hebben het moraal van het bedrijf weer is gestegen en ze nu makkelijker weer games kunnen maken. Wellicht krijgen we in de toekomst nu wel een echte klassieke Half-Life 3 maar ik heb daar sterke twijfels bij en meer hoop in Project Borealis.
Ik zou het jammer vinden omdat de vooruitgang niet groot is vanaf HL2. Tussen HL1 en HL2 was wel een grootse sprong in beleving. Wat weer podium heeft geboden voor alle spinoffs als csgo en teamfortress etcetc
Alyx is vast heel gaaf (niet gespeeld) maar met HL3 hadden ze volgens mij veel beter gescoord.
Dat weet ik niet. Zelf trekt het HL universe me totaal niet, maar ik heb de Alyx met plezier gespeeld vanwege VR.

Er zijn voor HL3 mogelijkheden:
1. Het is baanbrekend met nieuwe technieken (VR, besturing met gedachte of iets heel anders). In ieder geval zal het niet goedkoop zijn om het spel te spelen zoals het bedoeld is.
2. Het gebruikt technieken die al jaren door andere ontwikkelaars gebruikt wordt en grote kans dat het dan flink tegenvalt. Puur omdat HL1 en HL2 zo goed waren omdat ze vernieuwend waren.
Dat weet ik niet. Zelf trekt het HL universe me totaal niet, maar ik heb de Alyx met plezier gespeeld vanwege VR.
Waarschijnlijk wel dunkt me. Er is een grote fanbasis die er op wacht en HL:Alyx heeft als voorwaarde dat je die met een VR headset speelt. Aangezien dat nog steeds een niche markt is zullen veel mensen hem links laten liggen omdat ze geen zin hebben om (veel) geld voor een VR-set neer te leggen.
Dat is eigenlijk ook wat ik zeg. Als het niet VR was was het 1 uit duizenden waardoor het door de grote hype toch ontzettend tegen zou vallen waardoor mensen hem zouden laten liggen. Of ze zouden andere vernieuwende dingen toevoegen, maar dat zal waarschijnlijk ook op het hardware front aankomen, waardoor de kosten ook oplopen.

Ik denk echt dat de grootte van de fanbase zwaar overschat wordt. Als ik naar mijn vrienden kijk (18-27 jaar jong) die zijn allemaal gamers, maken regelmatig "HL3 confirmed" grappen maar hebben geen van allen HL1 of HL2 uitgespeeld en vaak zijn ze na een half uurtje wel weer gestopt. Ik vermoed dat de mensen die echt fans van HL zijn ouder zijn dan 30. Bedenk je dat HL2 16 jaar geleden uitkwam.

Ik denk dat een potentieel nieuw publiek aantrekken veel meer mensen zou kunnen trekken dan niet. Iedereen die ik ken met VR heeft Alyx gespeeld. Nu ben ik niet representatief, maar ik weet wel dat deze mensen het niet zouden spelen als het een pancake game was.
Je spreekt je eigen opemrking bij 2 tegen. HL: Alyx bewijst dat het wel kan. Valve is nog steeds in staat om vernieuwend te zijn.
HL1 en HL2 waren voor hun tijd ook juweeltjes als het ging om graphics en scenery. Stel je voor dat je dat met de huidige techiek voortzet. State of the Art. Goede verhaallijn. Dit is toch een gok die ze wel zouden kunnen maken. Helemaal omdat ze geen groot financieel risico nemen. Steam blijft de melkkoe.
Ik zeg dat er 2 mogelijkheden zijn. Of het is heel vernieuwend (en dan dus duur) of niks nieuws en dus beschikbaar voor iedereen.
Alyx is net zo groundbreaking als Half Life 2 destijds was.. een Half Life 3 zou nu als 1-camera niet-VR FPS shooter niks nieuws meer kunnen brengen wat andere titels al niet 100x eerder zouden hebben gedaan.

Om eerlijk te zijn ben ik ook wel klaar met het concept van de 1-camera niet-VR FPS shooters.. de games zijn alleen nog goed speelbaar door mensen met supersnelle reflexen (16-20 jarigen), denkwerk is niet meer nodig en de gameplay concepten zijn zo uitgemolken dat 't gewoon echt niet meer leuk is.
Het zal vloeken in de kerk zijn, maar ik baal misschien nog wel harder van het cancellen van L4D3 dan HL3.

L4D2 kwam uit in mijn studententijd, op kamers in Maastricht.
Mensen leren kennen, squad gevorm, en in een weekend bijna 24 uur gespeeld haha, wat een mooie tijden waren dat.

[Reactie gewijzigd door DutchManticore op 10 juli 2020 10:04]

L4D3 ben ik juist helemaal niet treurig om, L4D2 is een ontzettend goede game met een enorm sterke modding community. Je hebt geen L4D3 nodig om hem weer op te pakken, duik de workshop in en download wat custom campanges en je kunt gaan.

Wil je een leuk start punt heb ik hier mijn collecties staan, de Essentials is wat mensen downloaden als zij met mij willen spelen omdat het wat mij betreft echt essentiele verbeteringen zijn. Denk aan extra game modes, betere bots, health counters en admin commando's.

De tweede collectie op de pagina bevat een verzameling custom maps voor uren langer speelplezier.
Maar je speelt toch de game graag met anderen? Het liefst vs. dus online tegen anderen. Ik weet niet of de community nog actief is, maar L4D2 dat is geen miskoop.
Zeker actief, meer dan genoeg spelers om hem weer op te pakken.
Ik merk hetzelfde in HL2DM op mijn eigen co-op server, het blijft lang leuk en moderne spellen zijn niet vergelijkbaar dus mensen blijven hangen.

Hier is een crawler die continue servers indexeert : https://www.gametracker.com/search/left4dead2/?
Zoals je ziet enorm veel servers, ik verwacht dat de matchmaking het dus ook goed zal doen gezien de server browser in l4d2 normaal verborgen zit.
L4D(2) was zo gaaf. De simpelheid ervan maakte het juist zo krachtig wat mij betreft. Lekker zombies kapotraggen en tegen elkaar schreeuwen dat er een tank of een witch is.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 10 juli 2020 10:56]

die potjes dat je zelf tank o.id. kon zijn ohoh wat heb ik me kapot gelachen. Ik ben totaal niet van de PVP maar die pvp was echt grappig, Als jockey op iemand zn nek springen en hem dan zo een wolkenkrabber dak af laten rennen xD
Maar daarom zijn de developers toch bezig met Back 4 Blood :9
Eens ik zie ook heel graag een L4D3 aardig wat uurtjes gespeeld met vrienden.
Idd, laat er maar snel een left4dead 3 Komen...
Uh, captain obvious being obvious?

Aan het einde van HL2EP2 kregen we beelden van EP3 te zien. Dus ja, die was in ontwikkeling. Duh.
Waarom moet hier nu wéér over begonnen worden?

Valve luistert gewoon niet naar z'n gebruikers. Dat is de enige conclusie die je hieraan zou kunnen ontlenen.
Valve luister niet altijd naar z'n gebruikers. maar ook regelmatig wel.
Het ligt aan het gebied. Sowieso houdt Valve zich vaak stil. Bij Linux bijvoorbeeld luisteren ze erg nauw naar de community. Mensen zaten al een aardige poos te vragen om een WINE implementatie die binnen Steam draait. En toen ineens introduceerde Valve Proton en bleek dat ze de ontwikkelaar van DXVK betalen om full-time aan zijn hobbyproject te werken, en ook hebben samengewerkt met CodeWeavers. Maar tot die tijd hadden ze er ook niets over gezegd.

Maar anderzijds negeren ze soms ook de community compleet. Ik heb genoeg populaire requests gezien die nooit zijn uitgekomen. Uiteindelijk doet Valve maar wat net in de kop opkomt. Dat kan luisteren zijn, maar soms zijn ze ook extreem koppig.
Als het om games gaat, denk ik dat je er vanuit moet gaan dat ze (zoals vele andere developers) niet luisteren naar wat je te zeggen hebt. Maar ook als het aankomt op de Steam client. Je wordt meestal het riet in gestuurd als je een bug/probleem probeert te melden. En ze doen er vaak dagen over om te reageren.
Er is geen pijl op te trekken: Ik heb een keer meegemaakt dat nota bene Gabe Newell uit het niets zelf plotseling persoonlijk in een discussie opdook en op alle vragen antwoordde die er maar kwamen. Maar op andere momenten is Valve een machine die als een robot antwoord. Mensen van Valve vragen stellen leidt soms tot geen of nietszeggende antwoorden. Het is maar net waar ze zin in hebben heb ik het idee.
Het is maar net waar ze zin in hebben heb ik het idee.
Dat is ook hun bedrijfscultuur. Ze maken een bepaalde game omdat ze zelf zin hebben om er aan te werken. Dat is omdat ze zoveel geld hebben en dat is een groot voordeel voor de ontwikkelaars.
Precies dit inderdaad. Valve is op veel punten een erg raar bedrijf, en dit demonstreert het wel weer.
dagen? Als ik 's avonds (overdag bij Valve) een support request indien krijg ik binnen een uur een antwoord waar ik wat mee kan.
Dan heb je mazzel.
De uitzondering bevestigt de regel.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 10 juli 2020 15:34]

Valve Proton is trouwens niet zozeer geïmplementeerd omdat de community dit wilde. Valve Proton is tegenactie op Microsoft, die staat harder hun Windows Store promoten. Deels snap ik dit wel, want als steam goed werkt op linux dan worden ze minder afhankelijk van Microsoft.
Half life 3 confirmed!

Zou in dit geval een gepaste titel zijn geweest.
Niet als clickbait, maar als inside joke. Hoort toch een beetje bij het onderwerp.

[Reactie gewijzigd door 2green op 10 juli 2020 10:21]

"Half life 3 confirmed & cancelled" zou dan beter zijn
Ik zou dan eerder chapter 1 Confirmed noemen en de laatste chapter Cancelled.

Beetje zoals het laatste hoofdstuk in ALYX Point extraction heet en het eerste in HL2 Point insertion.
Wrs was er iets met het verhaal lijn dat niet goed ging en moesten ze even terug gaan voor HL2.

[spoiler]Gman was blijkbaar door de Combine in een speciale cel gestoken en Alyx heeft hem bevrijd waardoor Gman Gordon kon inzetten om de Combine om ver te werpen. Het probleem rees dat er een belangrijke schakel dood is gegaan en dat kan Gman dus terug draaien met natuurlijk het mogelijke gevolg[/]
Maar dat zou dan niet aansluiten bij het doorgaande geintje van dat halflife confirmed is bij alles wat men maar kan bedenken.
Maar het zou wel zorgen dat er veel minder haat op het artikel is.
Natuurlijk hadden ze Half Life 3 in ontwikkeling. En nu zitten we dus met een halfbakken VR helm met een aardig aftreksel van een game, maar dat is het dan ook.
Alyx was leuk, maar op een manier waarop een Beat Saber, of een Superhot dat ook was. Een simpel tussendoortje.
1000 ballen mensen, en het ding zit voor geen meter, dus ligt alweer in de kast. De psvr zit mij dan veel lekkerder voor lange speelrondes en is ook....leuker op de een of andere manier.
Ik snap er soms geen bal meer van als pc liefhebber.
Hoe pessimistisch kun je zijn? VR staat nog steeds in de kinderschoenen, het aanbod triple-A games is verwaarloosbaar en er zijn weinig partijen die VR proberen te pushen.

Valve heeft een uitstekende push gedaan met zowel Alyx ( by far de beste VR game op dit moment ) en de knuckle controllers zijn ook een welkome toevoeging. Hoe je dit als een tussendoortje kunt zien of als een halfbakken headset vind ik oprecht merkwaardig.

"Tot slot onthult de documentaire dat Valve al voor de komst van de HTC Vive een ontwerp had voor een vr-systeem. Het eerste ontwerp, dat als Vader te boek stond, werd echter losgelaten omdat het te ambitieus was. Een set zou 5000 dollar kosten."

Beter kan altijd, maar dan zou je het niet redden met 1000 ballen. Overigens is HL Alyx ook prima speelbaar op een Rift S, Quest of Vive. Ik ben juist blij en optimistisch dat een partij als Valve zo actief op VR aanwezig is. Persoonlijk vind ik de Quest (ondanks comfort en lagere specs) de absolute winnaar wat betreft fun factor op dit moment omdat deze volledig draadloos is.

[Reactie gewijzigd door quintox op 10 juli 2020 11:05]

Het probleem is dat ik al die spullen hier thuis heb liggen en dus makkelijk kan vergelijken. Ik ben ook erg gevoelig voor prijs/kwaliteit verhouding. PC is duur, maar voor mij regelmatig de beste ervaring. Hoe dat bij een hardwaregerelateerd product als VR zo de mist in kan gaan begrijp ik niet. Mooie graphics bij zo'n helm boeien maar 5 minuten. Immersie is veel belangrijker. De psvr werkt gewoon, direct, geen geklooi. Op de pc blijf ik maar rommelen met instellingen en afstellingen wat mij elke keer uit de ervaring trekt.
Bij 'kinderschoenen' van 1000 euro verwacht ik veel meer. En zeker van een bedrijf als Valve wat 1x in de tien jaar iets uitbrengt.
Hadden ze die set van 5000 dollar maar uitgebracht.
Wat mis je dan? Wat mankeert er? Je bent de 1e die ik hoor die zich negatief uitlaat over de Index. Ik speel PC-VR op een Oculus Quest via Wifi en de enige game wat ik maar niet goed krijg is Project Cars 2, verder ben ik uitermate tevreden. Hoe een native PC-VR headset zoals een Index dan tekort kan schieten baffles me. Misschien verwacht je ook wel té veel? Het is pas de 3e generatie VR bril, de iPhone 3GS kun je ook niet vergelijken met wat we tegenwoordig hebben.

Het verschil tussen PSVR en de Quest vond ik al enorm (in het voordeel van de Quest), ik kan er met mijn gedachte niet bij dat dit met een Index geen vergelijkbaar (groter) verschil laat zien.
Ik mis gebruiksvriendelijkheid. Zoals gezegd zet ik liever een psvr, of inderdaad een quest op ipv de index. Simpelweg om het feit dat ik er met mijn hoofd niet bijkan waarom dat ding in godsnaam zo duur moet zijn. Ik denk waarschijnlijk teveel na, en dat vergalt mijn spelplezier dan.
Het zal dezelfde reden zijn waarom ik het niets vind in een tesla te rijden maar een dacia uitermate prettig vind.
Prijs/kwaliteit. Ben er erg gevoelig voor, sorry.
Helemaal mee eens Jelster.
Maar wat is er concreet mis dan? Ik heb ook de index, het is opzetten en gaan. Niks geklooi met instellingen of afstellen van wat dan ook, instant gamen. Uiteraard na de eenmalige setup (ik heb een volledige roomscale setup). Alles werkt hier zeer soepel en gebruikersvriendelijk. Dit apparaat is echt stukken beter dan de rift die ik eerst had. Verder qua comfort, ik kan uren met de index op zitten gamen, zo slecht is het comfort niet, kwestie van eenmalig goed afstellen... Juist bij de rift was dat veel minder. Je merkt echt dat de brillen elke generatie weer beter worden.

Overigens het is een bril, geen helm. In de jaren 70 moest je voor VR een helm op...
Hoe een native PC-VR headset zoals een Index dan tekort kan schieten baffles me. Misschien verwacht je ook wel té veel? Het is pas de 3e generatie VR bril, de iPhone 3GS kun je ook niet vergelijken met wat we tegenwoordig hebben.
Ik ben een VR enthousiasteling van het eerste uur, maar we zijn echt nog lang niet en de huidige VR brillen zijn nog steeds gedrochten. VR brillen zijn zitten nog steeds niet lekker, zijn nog steeds loodzwaar (500 gram is gewoon te veel om te dragen met je hoofd). Gebruikersgemak is ver te zoeken (het opstarten van een game kost tijd). Draadloze oplossingen die er zijn, zijn matig (zwaar, werken met een accu).
Neeeeee :'(
Valve laat onze hoop niet varen AUB. We willen die Half-Life 3 nog steeds hebben! :Y)
Of op zijn minst episode 3...
Dat gaat niet meer gebeuren, de episodische setup was een gefaald experiment, dat doen ze niet meer. EP3 wordt uiteindelijk gewoon HalfLife 3, ooit. We kunnen nu niet meer zeggen dat het nooit gebeurd, HalfLife: Alyx is het bewijs dat het nog steeds mogelijk is binnen Valve om projecten daadwerkelijk af te ronden. En dat Source 2 werkt.
Gisteren de Index binnen gekregen en dus begonnen aan Alyx. Werkelijk geweldig weer. Het geeft mij een beetje het gevoel terug als in 1998 toen ik voor het eerst een multiplayer speelde met Unreal. Onwerkelijk vond ik het.

Gamen is weer leuk voor mij geworden.
Ik vergelijk de overgang van plat naar VR vaak met de overgang van 2D sidescroller en top-down games naar first person.

De eerste keer VR (met de PSVR in 2016) gaf me hetzelfde gevoel als toen ik de eerste keer Wolfenstein opstartte. Overdonderd door de toename in immersie.
Weinig verbazend. Ik had al gehoord dat Valve pas aan Half-Life 3 wilde werken als ze helemaal tevreden waren met Source 2. Ik weet niet of ze dat nu eindelijk wel zijn.
Ik heb zelf Alyx niet gespeeld maar aan de gameplay beelden te zien kan de Source 2 engine nog wat werk gebruiken. Of de graphics omlaag zijn gebracht om het speelbaar te maken in VR weet ik niet, maar er zijn wel typische 'Source engine' dingen die ik zie als low res textures, low res shadows en waarschijnlijk nog wat andere dingen.

Het is nu ook zo dat we vrij weinig van de Source 2 engine gezien hebben buiten de VR games om.
Dota 2 is dan ook Source 2 maar we zien daarin niet wat de maximale capaciteiten zijn van de huidige staat van de engine.
Tja, kan het niet helpen om mij zacht gezegd toch wat genomen te voelen.
Destijds een season pass gekocht voor het baanbrekende nieuwe verhaal vertellen in 3 losse episodes. Ik heb er maar 2 gekregen waar verdikke deel 2 ook nog eens eindigde in een cliff hanger. :(
Ja ze hadden op z'n minst episode 3 moeten maken vind ik. Had niet eens heel vernieuwend hoeven te zijn, gewoon een iets betere afronding van (dit deel) van het verhaal. Het is zo'n prachtige serie. Zo jammer dat het verhaal afgekapt is op deze manier. Het laat altijd een zuur gevoel achter als ik weer aan half-life denk.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 10 juli 2020 12:44]

Liever geen opvolgers dan slechte opvolgers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True