Dataminers gaan klein deel van Half-Life 3 reverse-engineeren

Een groep dataminers is bezig met het reverse-engineeren van Half-Life 3 op basis van assets en informatie die in de loop van de jaren door Valve is vrijgegeven. De ontwikkelaars denken daarmee een klein stukje van de game te kunnen nabootsen.

Half-Life-insider Tyler McVicor geeft in een video achtergrondinformatie over het project en daarin komen ook de nog anonieme makers aan het woord. Zij vertellen dat het doel is om met de beschikbare gegevens een 'ervaring' te maken die moet weergeven wat voor een game Half-Life 3 had kunnen zijn. Valve had die titel jaren in ontwikkeling en de nooit uitgekomen game kende veel verschillende vormen.

De zogenaamde vertical slice waaraan de dataminers werken, moet de ideeën van Valve over het spel rondom 2015 weergeven. Destijds was Half-Life 3 in ontwikkeling als een soort Fallout 4-achtige game, met een procedureel gegenereerde spelwereld en quests. In een Google Docs-bestand beschrijven de ontwikkelaars de inhoud van het project. Volgens McVicor brengen de dataminers zelf binnenkort meer informatie naar buiten.

De inhoud van het project

Het Half-Life 3-gedeelte dat de dataminers proberen na te maken, speelt zich af in een klein deel van City 17 en spelers krijgen in de rol van Gordon Freeman quests toebedeeld waarin bijvoorbeeld resources verzameld moeten worden of gevechten plaatsvinden. De levels en de vijanden worden procedureel gegenereerd. De quests blijven altijd hetzelfde, maar de spelomgeving is dus bij iedere keer spelen anders.

De dataminers baseren hun project op assets van Half-Life 3 die in de loop der jaren zijn ontdekt. Volgens McVicor was op Steam bijvoorbeeld jaren geleden een vroegtijdige versie van de Steam VR Performance Test te vinden. Daarbij zaten ook assets die helemaal niet voor die demo werden gebruikt, maar afkomstig waren uit Valve-projecten van VR-games voor Left 4 Dead en Half-Life.

Ook in een vroege versie van Half-Life: Alyx, die bestemd was voor recensenten, zijn allerlei assets en verwijzingen in code gevonden die toebehoorden aan Half-Life 3. Het gaat vooral om concepten voor gameplay en assets van bijvoorbeeld voorwerpen in het spel. Er is volgens de makers weinig verhaal beschikbaar. Het project zou desondanks spelers een idee moeten geven wat voor game Half-Life 3 had kunnen zijn.

Of en wanneer er een speelbare versie van het project uitkomt, is nog niet bekend. Evenmin is bekend wat de houding is van Valve tegenover het project. De ontwikkelaar en beheerder van Steam heeft over het algemeen een open houding tegenover communityprojecten. Zo is de Black Mesa-remake van Half-Life 1 met toestemming van Valve verschenen als een commerciële game.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-09-2021 • 15:32

73 Linkedin

Reacties (73)

73
72
40
4
0
29
Wijzig sortering
Het blijft een van de grootste teleurstellingen in de gamesindustrie, dat Half-Life 3 nooit is gemaakt en uitgebracht..
Mee eens, aan de andere kant ben ik ook bang dat het erg moeilijk ging worden, in ieder geval jaren later om over Half life 2 heen te kunnen springen.

Zoals in de video wordt aangegeven had Valve het project stil gelegd omdat het niets nieuws op tafel bracht. Een afsluiting van het verhaal (buiten het gelekte a4tje om) was echter erg wenselijk geweest maar die had dan ook wel binnen 1,5-2 jaar moeten komen na ep:2
Half Life Alyx vond ik wel echt een geweldige game, die voor mij eigenlijk wel bewees dat “valve het nog kan”. Ik zie dus een goede half life opvolger wel zitten (of een opvolger voor Alyx).
Misschien dat ze juist daarom het verhaal en daarmee die wereld open houden. Dan kun je er toch altijd net wat makkelijker dit soort zaken als Alyx in passen, met meer vrijheid en herkenbaarheid dan als je reeds een voltooide verhaalboog hebt en enkel nog met fillers kunt werken, of spin-offs. Eigenlijk is half-life een soort proeftuin voor Valve zoals het nu is, een bekend verhaal en universum om in te landen.
Met de jaren meegetrokken HL2 kwaliteit. Het werd ook erg duidelijk dat dit nieuwe gameplatform (vr) veel moeilijker serieus kan zijn, minder directe controle, bewust moeten blijven van het platform (niet struikelen, je stoten, ineens een grote beweging kan eigenlijk nergens, bewegingsvrijheid bewaren is een spelelement).

En voor het verhaal ? Durf het bijna niet te zeggen; maar het gaat nog heel veel manuren kosten om de spelwerelden een natuurlijke interactie te geven als je overal met je handen aan kan zitten. Net als springen niet kan in sommige games.

De interactiviteit nam een sprong met half life 2, de omgeving mag voor echt behandelt worden (niet alleen zwevende vlakken, maar "echte" fysieke objecten). Ook de cinematographische tools voor de personages en cutscenes waren vrij nieuw. Half Life 3 kan alleen maar net zo'n grote sprong zijn als ze deze twee velden (persoonlijke interacties en cinematografische controle) een enorme boost geven.

Zonder goeie competitie (Valve heeft sinds de Orange Box schijnbaar de hele industrie het schip in genomen) zou ik niet weten waar ze het vandaan moeten halen.
AI features ipv physics, ligt nu voor de hand imho
Half-life 3 had nog niet eens gehoeven, als ze de episodische delen maar hadden doorgezet wat ze van plan waren en wat heel goed slaagde met HL2:episode 1 en 2.

Nu zit je nog met het trauma van een enorme cliffhanger van het einde van de 2de episode.
Had dan het verhaal gewoon afgerond in nog 1 of 2 episodes ofzo

Destijds waren er ook plannen van SiN episodes, helaas ook maar bij 1 gebleven

Nee ze moesten zo nodig een VR game uitbrengen wat een volledige niche markt moet bedienen, tuurlijk het zal vast een pareltje zijn maar het is verre voor de mainstream markt gemaakt.
Heb je het einde van Alyx gezien?
Vraag me af hoeveel mensen die hebben gezien of minstens zelf hebben ervaren want zonder VR headset zal men deze niet snel kopen (al lees ik nu over een non-vr mod)

Daarnaast speelt het af tussen half-life en half-life 2 toch? Dus vraag me af wat de relatie is met Alyx en de wens om episode 2 een waardig einde te geven

(Ajb geen spoilers hahaha)
Ik geef geen spoilers, maar op youtube kan je filmpjes van de laatste paar minuten vinden.
Mocht je toch niet van plan zijn om hem te gaan spelen zou ik deze zeker een keer kijken :)
Ja, dus net, blijf bij mijn standpunt. Dat je iets in een game die tussen HL1 en HL2 afspeelt een glimp in de toekomst laat kijken en wijzigen en dan zeker 30 seconden later EENZELFDE cliffhanger laat eindigen maakt het nog niet OK.

Net als wat ik zei, had het afgewerkt in nog 2 of misschien 3 extra episodes en niet zelfs in een titel die door de niche markt gespeeld gaat worden 13 jaar later op hetzelfde punt terugkomen.....
Ik heb het idee dat ze door deze wijzigingen het verhaal een nieuwe draai kunnen geven en daarmee weer kunnen bouwen aan een degelijk vervolg.
De interactieve docu Half-Life: Alyx - Final Hours geeft een inkijkje in wat er de afgelopen jaren is gebeurd in de studio en hoe ze uiteindelijk tot Alyx zijn gekomen (en wat de mogelijke toekomst daarmee gaat brengen)
Waarom had deze game z'n hype...
De originele games waren de 'eerste' van hun soort. Vaak niet echt de eerste, maar qua executie zette ze in ieder geval een erg hoge lat.

HL1 was een van de eerste volledig 3D story-driven shooters met interactieve in-engine cutscenes. Eigenlijk het enige moment dat de controle van de speler wordt weggenomen, is tijdens het laden :P

HL2 deed hier een schepje bovenop, maar scheen vooral dankzij de uitstekende physics engine. In zekere zin doet die 17 jaar na release nog veel dingen beter dan de concurrenten.

Valve maakt(e) gewoon erg solide games, en mensen willen graag een conclusie op de gigantische cliffhanger van deeltje 2. Vandaar de hype rond deeltje 3.
Episode 2 neem ik aan. HL2 had een cliffhanger maar in episode 1 ging het verhaal verder. Episode 2 had weer een cliffhanger. Het was destijds de bedoeling om elk jaar een episode uit te brengen i.p.v. een grote release.

Verder mee eens. HL1 was een van de eerst volledige verhalende shooters; HL2 zag er geweldig uit voor zijn tijd met de 'gravity gun' als een van de leukste wapens ooit ontworpen. Kiezen tussen HL1 en HL2 is als kiezen tussen Terminator 1 en 2.
Aan de andere kant respecteer ik dan ook weer de (semi) officiële reden. Valve geeft aan dat ze de torenhoge verwachtingen nooit waar kunnen maken. Daarom hebben ze besloten om het helemaal niet te doen.

Persoonlijk had ik het wat luchter opgepakt en Episode 3 uitgebracht om de losse eindjes toch een klein beetje sluiting te geven. Dat is een DLC dus is wat makkelijker uit te brengen. Alleen zoveel jaar later is dat nu ook een wassen neus. Beste lijkt me de lore in het achterhoofd houdend en "gewoon" een hele nieuwe series maken voor HL3. Beetje net als HL1- > HL2
Een episode 3 zou nu gewoon weer de kassa doen rinkelen hoor. Net zoals mensen die dan alsnog de originele games (opnieuw) kopen.

Ik heb laatst half life nog een keer opnieuw gespeeld. En hoewel ik bij replays (origineel of remakes) vaak teleurgesteld ben omdat het gevoel van toen toch niet terugkomt, vond ik HL2 zeker nog goed standhouden. Wel wat weinig actie vergeleken met het huidige geweld maar de wereld is leuk en spannend genoeg.
eh, misschien omdat het één van de beste fps shooters ooit is..
Was; veel van de daaropvolgende FPS games zijn objectief gezien beter. Maar HL en HL2 zijn beide zeer invloedrijk geweest en veel daaropvolgende FPS games hebben veel van ze geleend.
Is. Beste fps shooter is per definitie subjectief. En ik ben van mening dat Half-Life nog steeds een van de beste shooters is.
Dat was toen toch halo, gears of wars en daarna crysis?

[Reactie gewijzigd door sp3c0ps op 7 september 2021 13:29]

Je kunt Half-Life en Half-Life 2 voor weinig vinden en eens spelen. Kun je het zelf ervaren.

Ik heb die games in 'hun' tijd gespeeld (ze liggen nog ergens origineel op zolder denk ik) en toen was het echt een goed doordachte game met een mooi verhaal. Tegenwoordig is het aan alle kanten ingehaald verwacht ik, maar ik game al een hele tijd niet meer, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
Alleen kan je de ervaring vandaag niet vergelijken met die van 20 jaar terug natuurlijk. Vandaag zou een game als HL(2) echt niet meer een GOTY worden.
Natuurlijk wel, iedereen kan dat plakkertje op zijn spel hangen. Black mesa is een goede update van halflife 1, zeker nog de moeite waard om te spelen.
Ik zou echt graag nog zien hoe het verhaal zich verder ontvouwt als er een deel 3 zou verschijnen.
Er is al een groep bezig met Half-Life 2: Episode 3 te maken in de Unreal Engine 4 engine.
Dit op basis van een synopsis die de Half-Life schrijver Marc Laidlaw in 2017 uitbracht.
https://www.youtube.com/c/ProjectBorealis/videos
https://projectborealis.com/#about
Vraag me dus af of de personen in het nieuwsbericht het wiel opnieuw willen uitvinden, of iets anders gaan maken..
Nou, dat geef ik ook aan, toch? ;) Maar desondanks is het nog steeds mooi om te spelen, denk ik. Bepaalde oldtimers kunnen ook niet tippen aan moderne auto's op zoveel vlakken, desondanks zijn sommige geweldig om te rijden en snap je gelijk wat er destijds bijzonder aan was :)

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 7 september 2021 08:37]

Half life 1 blijft bijzonder laatst nog De Black Mesa versie gespeeld echt een topper. Alleen de buitenaardse delen op het einde boeide me totaal niet daar ben ik ook gestopt na een paar chapters. Dit overkwam me trouwens ook bij het origineel.
Ik speel ze af en toe nog steeds, soms om te speedrunnen, soms om er langzaam doorheen te lopen. Blijven nog steeds geweldige games. Als je dan nog een co-op mods erbij doet is het een leuke afwisseling, nog steeds.

Imho qua sfeer en gameplay nog steeds moeilijk aan te tippen en het houdt me van de eerste seconde tot de laatste nog steeds geboeid. Iets wat ik met recentere games een stuk minder heb :)
Ha, ik heb alle oude games ook nog op zolder liggen, game nog steeds, maar bewaar geen hoesjes meer :)
Ik speel geen spellen die geen multiplayer hebben...
Weet toen uit de tijd dat ik een nieuwe pc ging bouwen wel nog de benchmarks van hf2

[Reactie gewijzigd door sp3c0ps op 7 september 2021 13:32]

Nummer twee was baanbrekend toentertijd. Vooral op het gebied van physics. Ook het verhaal was nogal uniek. Deze combinatie maakt de Half-Life serie erg populair.
Het was erg goed in sfeer en gaf een levende en op het oog wijdse wereld waar je toch netjes doorheen werd geleid. Het verhaal was wat rommelig en ze weten zelf niet waar ze heen willen. Het laten vallen na episode 2 met zo'n cliffhanger is echt gewoon not done en een spuug in het gezicht van de spelers toen. Die zijn er nu wel klaar mee. Hun hele episodes geneuzel was een debakel.
Ik behoor bij de groep die niets heeft met halflife. Heb deel 1 gedaan voegah. Deel twee vond ik niet heel bijzonder. Ik snap al die liefde voor HL niet. Zeker omdat het niet door Valve gedeeld lijkt te worden.

Veel games zijn een stuk interessanter dan HL imo..
Als SF liefhebber heeft Halflife een blijvende indruk achtergelaten, toentertijd werd je echt helemaal het spel ingezogen. Er zijn maar weinig spellen die dat bij mij voor elkaar krijgen.
Mass Effect is daar ook een van (qua verhaal, atmosfeer).
Probeer Black Mesa eens.

Wat mij betreft een van de betere games van de afgelopen jaren. Vooral Xen is echt prachtig geworden.
Het spel kwam in 2004 uit, destijds was er geen spel dat dichtbij die ervaring kwam. De AI/NPCs waren flink goed. De wereld physics en gameplay/puzzelelementen gebaseerd op die physics waren nog niet eerder gezien. Verder waren de graphics ontzettend goed en het sounddesign/atmosfeer was ook nog niet eerder gezien. Ten slotte was het verhaal-gedeelte ook erg sterk, wat werd verteld zonder cutscenes maar uit 1e-persoons perspectief.

Zo'n beetje alle FPS spellen erna hebben wel elementen meegenomen. Zie het zo: Tegenwoordig kun je er zo in springen en een goed potje/chapter HL2 spelen, bij andere en oudere spellen moet je toch weer even wennen aan de ouderwetsere gameplay.
Als dit een serieuze vraag is, is het niet eens de moeite waard om 'm te beantwoorden.
Inmiddels een klassieker: Half life 3 (soort van) confirmed! :D
Op basis van het einde van Half-Life: Alyx zou je kunnen zeggen dat Valve de franchise nieuw leven wil inblazen.
Op basis van het einde van Half-Life: Alyx zou je kunnen zeggen dat Valve de franchise nieuw leven wil inblazen.
Als dat zo was kregen we Half Life 3, en niet een VR versie van Half-Life, waar minder dan 1% 1,74% wat aan heeft, bijna niemand van alle gamers heeft een VR headset.

Het lijkt wel of andere mensen meer liefde heeft voor Half-Life, dan de eigenaars er van, Black Mesa is een goede voorbeeld van dat, wat een fantastische spel is.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 september 2021 16:11]

ok, leuk, dan nog is dat zo goed als niks, vergeleken met de andere 98,26% die het spel niet gekocht heeft, omdat ze geen VR headset hebben.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 september 2021 16:13]

Ik denk dat ze vooral bang zijn dat wat ze ook uitbrengen, Half-Life 3 een teleurstelling wordt voor velen. Op VR viel nog veel te innoveren, voor reguliere pc shooters is dat toch lastiger om te innoveren en breed mensen aan te spreken op het platform. Half-Life 3 maar uitbrengen om het uitbrengen geeft een Duke Nukem Forever achtig resultaat, wilde ideeën gecompromitteerd tot simpele shooter. Laat ze maar lekker experimentele spin-offs zoals Alyx uitbrengen en zo echt het game aanbod verrijken :)
Ik denk dat ze vooral bang zijn dat wat ze ook uitbrengen, Half-Life 3 een teleurstelling wordt voor velen. Op VR viel nog veel te innoveren, voor reguliere pc shooters is dat toch lastiger om te innoveren en breed mensen aan te spreken op het platform. Half-Life 3 maar uitbrengen om het uitbrengen geeft een Duke Nukem Forever achtig resultaat, wilde ideeën gecompromitteerd tot simpele shooter. Laat ze maar lekker experimentele spin-offs zoals Alyx uitbrengen en zo echt het game aanbod verrijken :)
Met zo ontzettend veel Half-life fans in al de jaren, geloof ik daar geen bal van, ze hebben BERGEN geld (vele miljarden), en dan interesseert het hun niet meer, ook omdat het dan weer veel werk is en veel man uren, en waarom zouden ze ze woorden van Steam ontzettend rijk (nog rijker).
Anoniem: 734539
@svenk916 september 2021 20:13
Denk eerder dat het succes van het Steam-platform ervoor gezorgd heeft dat Half Life 3 op de stapel is komen te liggen. Als Steam niet zo'n succes was geweest had er misschien wat dringender gekeken naar het maken van spellen.

Denk dat Half Life 3 zo'n 12 jaar geleden uitgebracht was als Steam niet succesvol was geworden.
Als je Half life Alyx gespeeld hebt, zou je zoiets niet zeggen (betreft je laatste zin). Ook ik vond het extreem frustrerend dat ik dit spel in eerste instantie niet kon spelen. Echter, toen ik een paar maanden terug eindelijk aan de gang kon met dit spel, na aanschaf van een VR set, begreep ik meteen waarom het niet anders kon.

Het eerste moment dat je rond kan bewegen in City 17 is een onvergetelijke ervaring en eentje die ik iedere Half Life liefhebber zo snel mogelijk gun. Dus dat mainstream worden van VR kan wat mij betreft niet snel genoeg beginnen.
Als je Half life Alyx gespeeld hebt, zou je zoiets niet zeggen (betreft je laatste zin). Ook ik vond het extreem frustrerend dat ik dit spel in eerste instantie niet kon spelen. Echter, toen ik een paar maanden terug eindelijk aan de gang kon met dit spel, na aanschaf van een VR set, begreep ik meteen waarom het niet anders kon.

Het eerste moment dat je rond kan bewegen in City 17 is een onvergetelijke ervaring en eentje die ik iedere Half Life liefhebber zo snel mogelijk gun. Dus dat mainstream worden van VR kan wat mij betreft niet snel genoeg beginnen.
Ik weet het me neef heeft de HTC Vive, maar ik zou voor die paar echte volledige AAA spelen absoluut geen VR headset kopen, dat vind ik werkelijk zonde voor me geld, helemaal omdat ik niks wil hebben van Facebook, en dan moet ik gaan voor de nog duurder VR Headset.

En zo lang dat blijft en zolang je niet constant reclame er voor ziet, zal het nooit mainstream woorden, als je ziet hoe een suk6 Black Mesa is was, en dat is geen VR spel, dan kan ik je nu al zeggen dat Half-Life 3 als die nu zou uitkomen, 50x grotere suk6 zal wezen dan heel Half life Alyx is, ook logies als nog zo wijnig mensen een VR headset hebben, en er zo wijnig AAA VR spellen er zijn.
Het idee is denk ik om dit spel te gebruiken zodat mensen een VR set kopen. Net als de CD-ROM een succes werd door spellen die niet op diskettes pasten.
Het idee is denk ik om dit spel te gebruiken zodat mensen een VR set kopen. Net als de CD-ROM een succes werd door spellen die niet op diskettes pasten.
Maar dat zijn twee totaal verschillende dingen, en kan je niet vergelijken met VR en gewoon een Monitor/TV, een grotere medium opslag was hard nodig toen, een VR Headset is niet nodig, VR is zeker leuk heb er meerdere keren mee gespeeld (HTC Vive), maar het is nog steeds een nichemarkt, en zal zo blijven als er niet een berg AAA spellen uitkomen en geen reclame er voor volop gemaakt woord.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 september 2021 15:17]

Na Alyx gespeeld te hebben hoef ik eigenlijk geen gewone Half Life meer, en ik hoop echt dat het volgende deel ook in VR is.

Ik vind het “VR is een niche” argument sowieso slecht. Juist dit soort AAA spellen zorgt ervoor dat VR-gaming groeit en mainstream wordt.
Ik denk dat de maker van halflife tegenwoordig bezig is met VR, toch? Edit: John Carmack

[Reactie gewijzigd door sjongenelen op 6 september 2021 16:15]

Bedoel je John Carmack de ontwikkelaar achter Doom en Quake (ID Engine), die tegenwoordig bij Oculus werkt? Die heeft weinig met Half Life te maken gehad.
Ja precies die! ik heb geen VR, maar dacht dat deze HL: Alyx wel deels van zijn hand zou zijn (zonder er maar iets over gelezen te hebben, ik dacht het me te herinneren)

[Reactie gewijzigd door sjongenelen op 6 september 2021 16:15]

John Carmack heeft niets te maken met Half Life:Alyx. Sterker nog John Carmack zit bij de concurrent voor Valve. Valve heeft eigen hardware en ondersteund met HL: Alyx niet het platform van Oculus (waar Carmack werkzaam is)

[Reactie gewijzigd door hiostu op 6 september 2021 16:41]

Dat is niet waar, Oculus hardware wordt prima ondersteund door HL: Alyx! Je moet alleen de steam launcher gebruiken.
Het is niet beschikbaar op het Oculus Platform. Ja je kunt je Oculus als headset gebruiken op de PC, maar dat is niet de native ondersteuning.
Oculus Rift wordt gewoon officieel ondersteund: https://store.steampowered.com/app/546560/HalfLife_Alyx/ (zie het logo bij de ondersteunde VR platformen aldaar)

Dat het niet in de oculus launcher aangeboden wordt, is een ander ding. De Oculus wordt niet uitgesloten, wat Oculus andersom zelf wel doet (met een vive of index kan je niet op de oculus store, tenzij je ReVive gebruikt).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 6 september 2021 22:13]

Technisch gezien niet helemaal waar. Half-Life: Alyx is gemaakt met de Source 2 engine die code bevat van de Source engine die code bevat van de GldSource engine die code bevat van de Quake en Quake 2 engines die door John Carmack geschreven zijn.

*haalt adem*

Nog een andere indirecte link is dat Michael Abrash, mede-ontwikkelaar van de Quake engine, een tijdje voor Valve gewerkt heeft en nu weer samen met John Carmack voor Oculus werkt.

Het is een klein wereldje.
John Carmack heeft net zo veel met Half Life: Alyx te maken als Bill Gates ermee te maken heeft, omdat het op Windows draait. De link die je legt tussen de twee is wel heel erg ver weg.
Ik acht de kans groot dat er ergens verstopt in de Source 2 engine een paar regels code te vinden zijn die door John Carmack geschreven zijn. Bill Gates, not so much. Aan de andere kant werkte zowel Gabe Newell als Michael Abrash voor Microsoft voordat ze bij respectievelijk Valve en Id gingen werken (of oprichtte in het geval van GN). Zonder Bill Gates zouden ze niet zijn waar ze nu zijn :D
Wel de basis gelegd voor de engine van HL 1 (dat was een aangepaste versie van de Quake engine)
Op basis van HL 2 zou je kunnen zeggen dat Valve er een grote franchise van wou maken, maar ik geloof dat HL binnen Valve altijd zwaar mismanaged is geweest, en het beste wat ze voor elkaar krijgen zijn tech demo's en verwijzingen ernaar (zoals de setting van Portal).
Als ze een beetje slim waren geweest, kan Half-Life 3 een zeer goede systemseller voor de Steam Deck zijn. Een (evt. timed) exclusive titel voor Steam Deck zou niet verkeerd zijn. Het is jammer dat ze die kans nog niet hebben gegrepen. Maar..... misschien gebeurd dat later nog.

* Zeror blijft hopen op een HL3 :P

[Reactie gewijzigd door Zeror op 6 september 2021 16:26]

En Valve kan nog steeds niet tot 3 tellen. :P
Tyler McVicor had vroeger met Valve News Network een interessant Youtube kanaal maar dat werd op den duur vooral een speculatie kanaal. Voor mijn gevoel begon hij ook aardig naast zijn schoenen te lopen en ben toen maar gestopt met zijn kanaal(en) te volgen. Neem alles wat nu uit zijn hoek komt met een flinke korrel zout en zie ook dit project een kleine kans van slagen. Maar het geeft wel weer wat voer voor zijn Youtube kanalen.
Ik blijf het vreemd vinden dat Valve een enorme cashcow als dit niet doorzet. Ja, de omzet en winst via steam zal groot zijn en zeg ik zonder enige twijfel. Als je echter zoveel merkt dat mensen dit nodig hebben, wie ben je dan als ontwikkelaar die de middelen heeft om "nee" te zeggen? Hell, besteed het anders uit aan studio die een bewezen kwaliteit hebben voor verhaalvertelling. Het succes hiervan zou toch drijfveer moeten geven?
De directie gaf/geeft geen bal om die games. Ze zagen een andere koers die potentieel veel meer geld opleverde.
Valve heeft al eerder laten blijken heel anticommercieel te kunnen handelen, en hun intellectual property heeft een enorme, duurzame speculatieve waarde. Matige games zou Valve slopen - verder niet. Dat is ogenschijnlijk de situatie.
Dat document in de screenshot lijkt me niet echt het plan van Valve geweest. Er zit teveel hergebruik in van Half-Life 2 assets. De muscle car, de gravity gun, de magnusson bommen.

Valve probeert altijd iets nieuws te bedenken. Zoals in HL:A de gravity gloves.

Dit klinkt meer als een DLC voor Half-Life 2 (misschien is dit de originele Episode 3 geweest?)
Ik hoop dat ze zich aansluiten bij een al bestaand project zoals Project Borealis, Boreal Alyph of Entropy: Zero. Waarbij eerstgenoemde het meest veelbelovend is. Helaas (of ergens, gelukkig) wordt deze in Unreal Engine ontwikkeld waardoor de kans dat Valve er wat resources tegenaan gooit nihil is.
Wat me ook wel een leuk idee lijkt is om een collectie van spellen (HL3 Confirmed reeks) van meerdere makers te hebben; die allemaal hun eigen HL3 interpretatie hebben. En Valve daarna eventueel met een eigen HL3 titel kan komen. Zo kun je nog jaren vullen in plaats van geen spel uitbrengen. En iedereen heeft er mogelijk wat tussen zitten dat ze bevalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee