Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Valve werkt aan Half-Life-rts-shooter die bedoeld is voor Steam Deck

Valve werkt volgens geruchten aan een Half-Life-co-op-game die elementen van strategiespellen en shooters combineert. De game zou worden ontwikkeld om 'de mogelijkheden van de Steam Deck' te tonen. Valve zou niet actief werken aan Half-Life 3.

Het gerucht is afkomstig van Valve News Network-maker Tyler McVicker, die een video publiceerde met informatie over verschillende games die Valve in ontwikkeling zou hebben. McVicker publiceert vaker video's over Valves plannen en meldde een maand voor de officiële aankondiging dat het bedrijf aan de VR-game Half-Life: Alyx werkte.

Volgens McVicker draagt het vermeende Half-Life-spel de codenaam Citadel. Het moet een soort hybride tussen een rts-game en een first-person-shooter worden. McVicker omschrijft het spel als een nostalgiefestijn. "Het is alsof Left 4 Dead, Alien Swarm, een rts en Half-Life gezamenlijk een baby krijgen", aldus de YouTube-gebruiker. Het spel zou verder bedoeld zijn om de mogelijkheden van de komende Steam Deck-handheld 'zo goed mogelijk' weer te geven.

De YouTube-gebruiker baseert zijn informatie naar eigen zeggen op het dataminen van Valve-software, zoals Steam en DOTA 2. McVicker geeft aan dat hij sinds begin 2018 onderzoek doet naar Citadel. De game is momenteel nog in actieve ontwikkeling, hoewel veel teamleden momenteel zouden helpen bij het gereedmaken van de Steam Deck. Citadel moet in de komende anderhalf tot twee jaar verschijnen.

Volgens McVicker werkt Valve ook aan een vervolg op Half-Life: Alyx, blijkt uit datamines van de YouTube-gebruiker. De game zou momenteel alleen nog in 'de mechanische testfase' zitten, en dus niet op korte termijn verschijnen. Half-Life 3 zou op het moment niet actief ontwikkeld worden. McVicker geeft zelf aan dat dit momenteel nog geruchten zijn en daarom altijd met een 'gezonde korrel zout' genomen moeten worden.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

29-11-2021 • 18:01

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Dit YouTube kanaal staat vooral bekend om content te stelen van andere, minder bekende YouTube kanalen dus zonder enige vorm van credits/sourcing, en anders wel om het verzinnen van zaken voor aandacht dus misschien even wat minder aandacht geven en met korreltje zout nemen?

/Edit: En nog geen dag later bevestiging van Valve zelf.
https://www.ign.com/artic...team-deck-exclusive-games

Laten we deze kerel gewoon geen aandacht meer geven. Dat is wat er nu mis is met media, nul fact checking en hardste geroep en je krijgt nog aandacht ook voor de gekste dingen.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 30 november 2021 20:37]

De enige noemenswaardige "scoops" die Tyler gebracht heeft waren inderdaad gewoon steamdb leaks e.d. waar hij de credits niet voor mag krijgen wat mij betreft.

Wat dat betreft had Tweakers wel wat kritischer over haar bronnen mogen zijn, zelfs als zetten ze er "gerucht" voor, heb je toch een verantwoordelijkheid ten minste betrouwbare bronnen te gebruiken. Nog even terzijde of je een kanaal als dit traffic zou moeten willen leveren, maar goed.
0Anoniem: 615789
29 november 2021 18:30
@auteur ik neem het aan dat je de video niet heb bekeken want in het video zegt toch dat er klein groep aan Half-Life 3 gewerkt wordt... zie 2:30 onderaan in het video in klein letters...
Nee, dat zegt hij niet helemaal. Hij vertelt dat er bij Valve niet wordt gewerkt aan Half-Life 3. Als dat achter in het geheim toch wel het geval is, dan is het hooguit een zéér kleine groep. Ik citeer:
Half-Life 3, Half-Life 2 Episode 3, any kind of traditional mouse-and-keyboard first-person shooter at Valve is not taking place. If it is, it's a very small group of people, and those individual will not be seen as value-generating by the higher-ups.
Sleutelwoord is hier wel 'if'. Komt op mij in ieder geval over als puur hypothetisch.

Edit: ik zet er in de tekst nog wel bij dat er 'niet actief' aan HL3 wordt gewerkt (dat stond al in de inleiding, maar kan volledigheidshalve ook nogmaals in de tekst benadrukt worden)

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 29 november 2021 19:16]

Dat citaat is woord voor woord precies wat McVicker hardop zegt. Dat doet hij tussen 2:47 en 3:02. Ik heb letterlijk overgeschreven wat hij daar zei :)

Ik heb dat stukje tekst onderin de video gezien, maar in de context van het citaat later in de video wordt dat verzwakt (vind ik). Op Twitter schreef hij ook dat dat onderdeel bedoeld was 'om te illustreren hoe vaak kleine teams gevormd en ontbonden worden bij Valve'. "Drie mensen maken nog geen Half-Life 3-productiecyclus."

En hier reageert hij op een ander nieuwsbericht over dat HL3 met een klein groepje in ontwikkeling is: "Nee, dat heb ik niet gezegd. Stop daarmee"

Misschien was dat 'if' dan inderdaad niet hypothetisch (daar zat ik inderdaad fout - sorry), maar hij bedoelt dus dat HL3 niet actief ontwikkeld wordt en dat 't ook niet wil zeggen dat HL3 daadwerkelijk uitkomt. Dat is inderdaad wel wat tegenstrijdig in de video, moet ik toegeven

[Reactie gewijzigd door AverageNL op 29 november 2021 22:05]

Goed bezig mensen die -1 geven ik had gewoon 100% gelijk clickbait video lol, dis niet waard om op deze website te reageren als men niet gezond kan discussiëren... de citaat is oud want de tekst is achteraf toegevoegd (wat als nieuwe info wordt gezien wat ook logisch is) dis gewoon clickbait zoals meeste video's op youtube over HL3... u moet niet reageren aangezien dat ik toch mijn account ga laten verwijderen aangezien de waarheid niet wilt toegeven of rest van de gebruikers... want het persoon spreekt zich letterlijk tegen met wat achter dat ie toegevoegd heeft...
Als je het filmpje gekeken had had je kunnen horen dat die gast het zelf ook niet weet wat HL3 betreft. "Ja ze lijken er niet aan te werken want ze lijken druk met een vervolg op Alyx, maar als ze er wel aan werken is het een klein team"

Okee wat moeten we hier nu mee?
Ik verwacht niet dat er ooit een HL3 komt, en mocht het om wat voor reden dan ook wel komen verwacht ik dat het erg zal tegenvallen. De verwachting zal zo hoog zijn door de jarenlange grappen en het ophemelen van Half-life 2 dat ze naar mijn mening nooit al deze verwachtingen kunnen waarmaken.
Met het einde van Alyx in het achterhoofd verwacht ik dat het vervolg daarop de plek in neemt van HL3.
Inderdaad, het einde van Half-life: Alyx kun je zeker wel zien als een suggestie dat er een vervolg komt. Hopelijk weer in VR maar betwijfel of de signature weapon van Freeman er dan goed in terug kan komen. Tot nu toe vond ik slag en steekwapens erg tegenvallen in VR games omdat de feedback die je krijgt erg tegenvalt en dus zit met een bepaalde collision box die niet overeen met wat je in de werkelijkheid voelt.
Die suggesties waren er met de episodes back in the day ook.

Valve geeft geen flikker om gamers en maakt beslissingen met de portemonnee. Het geld komt met bakken binnen en er is geen enkele noodzaak om weer diep in het development proces te duiken.

Met dat kaart spel (ben de naam even kwijt) hebben ze gegokt en verloren. Gemodelleerd naar Heartstone om zo nog meer centjes afhandig te kunnen maken voor virtuele collecties die waarde 0,0 hebben. Of wat dacht je van Half-Life Alyx, een dikke middelvinger naar gamers zonder peperdure VR setup. Want ja, de dealtjes waren al gesloten dus ze konden niet anders meer dan hier op VR-basis mee doorgaan.

Het is dat ik dat horkerige Steam helaas moet gebruiken voor bepaalde zaken anders had ik zelf allang definitief afscheid genomen van Valve ;)
Valve heeft juist hun best gedaan om Alyx te ondersteunen op vrijwel alle beschikbare VR headsets.
Je hoéft er geen Index voor aan te schaffen, een 2e hands Quest 1 van €200 met Airlink werkt ook meer dan prima!
Daarnaast is het voor mijn gevoel de eerste echt goede VR A+ ervaring en tilt daarmee de lat weer een stuk hoger.
Kijk anders ook even de docu over hoe Alyx tot stand is gekomen, daarin geven ze ook aan waarom er de afgelopen jaren zo weinig concreet op het gebied van games uit het bedrijf is gerolt.
Niks. Laat gaan, dan kan je ook niet teleurgesteld worden
Kerel staat bekend om zaken uit zijn duim zuigen dus gerucht is wel een heel groot woord.

Als je 100 dingen verzint heb je het soms wel eens bij het rechte eind..

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 29 november 2021 19:08]

If it is it's a very small group of people, and those individual will not be seen as value-generating by the higher-ups.
Belangrijk daarbij is waarschijnlijk het stukje "not be seen as value-generating", van wat ik heb begrepen van de organisatie structuur van Valve over de jaren is het een zeer platte organisatie structuur waar mensen erg vrij zijn om aan projecten te sleutelen naar eigen inzicht. Maar er moeten nog steeds beslissingen gemaakt worden en producten uitgebracht en ik gok dat er simpelweg meer mensen bezig zijn of interesse hebben in projecten anders dan HL3 waardoor het voor de mensen die de uiteindelijke call maken wat uitgebracht zal worden niet interessant genoeg is om ook maar te hinten op de mogelijkheid tot het uitbrengen van HL3.

Overigens pure speculatie vanuit mijn kant op basis van deze video. Het kan ook simpelweg niet kloppen aangezien "flatland" zoals de management stijl binnen Valve heet geen echte managers en higher ups zou hebben en het meer een populariteit contest is waar de projecten waar de meeste mensen aan mee willen werken uitgebracht worden.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 29 november 2021 20:00]

You heard it here first - Half Life 3 komt als launch titel voor de Nintendo Super Switch 64 Pro! Release date, somewhere between now and the heat death of the universe.

Of misschien ook wel niet. Who knows?
Begrijpt Vavle nou echt niet dat mensen een Half-Life 3 willen?!

Waarom steken ze hun kop in de zand als het om dat gaat, ik weet ze geven niet zo veel om geld als het uit hun spellen komt, anders hadden ze al lang Half-Life 3 gemaakt, aangezien enorm veel mensen het zo zouden kopen.

En Half-Life Alyx is leuk, maar een heel klein groepje van Steam gebruikers hebben maar een VR bril, en vele miljoenen meer die geen VR Bril hebben willen Half-Life 3.

[Reactie gewijzigd door Ikbenhet123 op 29 november 2021 18:36]

Dit is wel een leuk filmpje over de making off van Alyx.
https://www.youtube.com/watch?v=-9K0eJEmMEw

Er zijn gewoon erg weinig mensen binnen Valve die hun handen durven te leggen op een game met de Half-Life 3. De hype is simpelweg veel te groot om waar te maken. Daarnaast is iedere half-life game een soort genre- defying revolutie geweest binnen de game wereld.
Half-Life 1 had een eigen manier van verhaal vertellen en soort sandbox gevoel wat niet eerder te zien was.
Half-Life 2 had physics die in die tijd ook nog nooit gezien waren, echt een revolutie en een soort vrijheid voor users die 'leuk' en fris was.
Half-Life Alyx is met VR de eerste game die VR zo goed benut dat het wederom een ervaring opzich is. Hoe wil je dat nu nog met half-life 3 neerzetten? De meeste games hebben een zelfde formule waar gamers aan gewend zijn en zal erg veel tijd kosten om iets nieuws neer te zetten.
Dat geloof ik niet, dat de hype simpelweg veel te groot is om waar te maken, zolang de verhaal goed is en zo min mogelijk bugs heeft, zal hij goed verkopen net als Half-Life 2, maar als Valve te bang is, of ik denk eerder geen bal kan schelen, zullen we nooit Half-Life 3 krijgen, en heb trouwens liever een die niet zo goede Half-Life 3 is, dan nooit Half-Life 3 krijgen.
Je kan best een game maken die geen bugs heeft en een acceptabel verhaal, maar dat is niet waarom Half-Life altijd zo geliefd is geweest. Het was meer dan een verhaal, het was technisch ook altijd heel goed. De manier hoe valve intern werkt is ook heel anders dan gaming studio's. Daar lopen geen managers rond die zeggen 'jullie werken nu aan half-life 3'. De developers kiezen zelf waar ze aan willen werken, als ze bv Half-Life3 willen bouwen roepen ze elkaar bij-een en geven ze een pitch met een idee vanwaar ze verder werken. VR was prachtig omdat veel developers graag met de nieuwe technologie wilde werken voor de ervaring. In het filmpje ga je

Begin maar eens aan HL3 als je geen technisch idee of onderzoek hebt naar door-ontwikkeling. Het is niet zwart-wit als 'gewoon een goed verhaal'.. Was het maar zo makkelijk. Ik wil ook erg graag een half-life 3, maar wel met dezelfde kwaliteit als de voorgaande games.
Je kan best een game maken die geen bugs heeft en een acceptabel verhaal, maar dat is niet waarom Half-Life altijd zo geliefd is geweest. Het was meer dan een verhaal, het was technisch ook altijd heel goed.
, het technische aspect lijkt mij meer een middel voor een leuke game of iets wat het mogelijk kan maken, maar niet zozeer een doel an sich (behalve als het puur gaat om awards binnen te halen). Bij Haf Life heb ik ook meer het gevoel dat de aliens (headcrabs en vortigaunts etc), interactie/dialoog en gman vooral iconisch zijn voor de serie.
Valve begrijpt het heel goed. Wat gamers niet begrijpen is dat een game maken (zeker na een lange tijd) kostbaar en risicovol is. Valve verdient gewoon veel geld met Steam en er is dus echt 0 reden voor hun om risico te lopen met een HL3
Valve begrijpt het heel goed. Wat gamers niet begrijpen is dat een game maken (zeker na een lange tijd) kostbaar en risicovol is. Valve verdient gewoon veel geld met Steam en er is dus echt 0 reden voor hun om risico te lopen met een HL3
Het is voor Valve Corporation de eigenaar van Steam helemaal geen grote risico, het is een enorm groot bedrijf die vele miljarden per jaar verdient, en dan ga jij zeggen dat het een grote risico is?!

Ze brengen verdikkeme de Steam Deck uit, die onder maak prijs en zo verkopen, dat is een veel grotere risico, niet een of andere spel, en ben blij dat er mensen/bedrijfjes zijn als Crowbar Collective, die Black Mesa hebben uitgebracht, anders hadden we die ook nooit gehad.
Ik denk dat jij de kosten van het ontwikkelen van een AAA-game schromelijk onderschat. Daar gaan vele tientallen, zo niet honderden miljoenen in zitten. Leuk dat Steam een omzet van miljarden heeft. Omzet is niet gelijk aan winst. Leuk dat ze met een hobbyprojectje komen, maar de onderdelen komen grotendeels van de plank en het wordt dan ook primair als promotieprojectje gebracht, IMO, om de Steam Store weer onder aandacht te brengen.

Maar moet jij eens kijken wat er gebeurt als ze nu inderdaad een HL3 gaan maken. Kost sowieso al een berg geld om te maken - dat gaat allemaal weer uit die omzet komen en drukt de winst nog veel verder als alleen dat Deck project. Ontwikkeling van games kost jaren, dus voor de komende vijf, zes jaar, of misschien nog wel langer, blijft dat een money drain.

En dan komt het uit. De meest gehypete game sinds Duke Nukem Forever. Gegarandeerd dat die tegen gaat vallen, want met zoveel hype kan dat gewoon niet anders meer. Er gaat altijd wel een groep gamers zijn die het tegen vindt vallen, om wat voor triviale reden dan ook. Het risico dat ze de naam "Half Life" op dit moment onherstelbare schade toebrengen is levensgroot, misschien nog wel groter dan dat ze het op de één of andere manier toch perfect krijgen. En die schade is waarschijnlijk nog veel erger dan welke financiële schade dan ook.
Wie zijn mensen? De 1% mensen die 15 jaar geleden gamede?

De wereld is nogal veranderd in die tijd. Er zijn zelden nog Singleplayer spellen, en Valve brengt nu eenmaal nieuwe HL uit als er iets baanbrekends is. Dat is niet echt het geval.

De games zijn nog iets scherper geworden maar voor de rest is er weinig vooruitgang.
Vreemd ik speel een berg nieuwe Singleplayer spellen, iedereen die ik ken doen dat ook grotendeels, en dat zie je ook aan de berg mensen die Singleplayer spellen spelen.

Dus ik weet niet waar je het precies over heb, want Singeplayer speller zijn populairder dan Multiplayer spellen, en dat zegt Sony zelf.

https://www.kitguru.net/g...-sony/?PageSpeed=noscript
Volgens mij refereert Matthias naar het feit dat de groep Half-Life fans een klein % is van de markt. Destijds was de markt/doelgroep immers een stuk kleiner. Ik ben inderdaad bang dat een HL3, ondanks de enorme hype en het feit dat de franchise of een voetstuk wordt gedragen, niet beter zou verkopen dan een FIFA/CoD/<insert jaarlijkse franchise>.
Klopt. Ik zeg niet dat ik wil dat het zo was/is, maar dat het zo is.

Al is Sony, op de PS, weliswaar een welkome uitzondering.
Bijna elk spel dat uitkomt is online, of coop, of multiplayer. Al zie je langzaam wel weer nadruk op SP.

Denk wel dat we het ooit gaan zien, als de markt er klaar voor is. Dus een nieuwe, breed geadopteerde techniek waarmee Valve weer een benchmark kan zetten.
Ik begrijp wat je bedoelt met dat de halflife fans nog maar een kleine niche vertegenwoordigen, maar wat je zegt over dat er nog maar zelden singleplayer spellen zijn is echt complete onzin. En ook zonder naar Sony te kijken. Ik heb het idee dat je game beeld ergens 10 jaar geleden is blijven hangen want toen leek het inderdaad die kant op te gaan, maar gelukkig heeft de markt zich weer gecorrigeerd. Ook als ik bv lijstjes als deze bekijk dan is het merendeel singleplayer. Ik zie zo snel in die 20 maar 3 echte multiplayer games. 5 als je per se Forza en Halo wil tellen (maar dat zou ik niet terecht vinden).
Wel toevallig de hele top 5 ;)
Shin Megami Tensei: V?
En volgens het artikel is de volgorde willekeurig. Verder zoals gezegd vind ik het niet eerlijk om vooral Forza horizon 5 aan te merken als multiplayer game. Halo kun je zo zien, maar komt toch echt met een singleplayer campaign (en volgens mij is dat bij halo niet een beetje zo er op geplakt zoals bij BF/CoD, als die nog campaigns hebben).

Maar goed, al maak je er 75% singleplayer van, dat strookt toch bepaald niet met "Er zijn zelden nog Singleplayer spellen"...
Oh, excuus - had niet gelezen dat het random was. Mooi dat de markt bijtrekt, en dat deze spellen dus zo hoog gereviewed worden zegt natuurlijk ook alles over wat de markt wil.
Nog beter, Valve kan nooit de hype waarmaken. Al zouden ze alles perfect doen, er gaat toch een groepje streamers klagen, kids gaan huilie doen omdat de game niet in hun straatje past. In die 15 jaar de game industrie zo is veranderd (en zoveel nieuwe gamers kent die nooit half life hebben gespeeld) maar ook de die hard fan zullen ze nooit tevreden zijn na 15 jaar te hebben gewacht. Dat soort verwachtingen zijn onmogelijk te verwezenlijken.
In de 35 jaar dat ik nu "game" denk ik dat ik het aantal uren dat ik online heb gespeeld op 2 handen kan tellen. Dat is PC & Xbox.

Mijn voorkeur ligt 100% bij singleplayer spellen. Geen gezeur met kleuters met te grote egos.
Agreed maar niet alleen dat, ik kan nog steeds wel een multiplayer waarderen, maar ik heb er niet echt de tijd meer voor. Als je daaraan begint, dan moet je ook committen, vind ik. Je kan niet zo maar stoppen of op pauze zetten. En zomaar games leaven omdat je net ff wat anders te doen hebt vind ik zwaar oneerlijk voor me medespelers.

Een single player kan ik heerlijk op mijn eigen tempo doen, ik kan erdoor heen rushen, of juist op het gemakje iets lulligs gaan zitten grinden. En ik vind dat wel heerlijk. Enige jammere wat ik wel keer op keer heb, als ik echt heb genoten van een game, dat het op een gegeven moment gewoon uitgespeeld is. Maar goed, dan op naar de volgende aye.
Ik ben ergens wel blij met hun opstelling, zou het zonde vinden als het een halfbakken clone zou zijn gewoon om het geld. Gezien ze voor Alyx wel de naam van zolder durfde te halen vermoed ik dat als ze een half life 3 maken ze iets echt nieuws willen kunnen toevoegen, bij Alyx was dat vr.
Als je het einde van Alyx gezien hebt, krijg je een goed idee welke richting ze op willen met HL3.
Volgens de Steam survey heb ik geen VR-bril, maar dat is enkel omdat mijn Quest 2 niet was aangesloten op dat moment. Ik zou mij niet blind staren op die cijfers.

Mocht je overigens de gelegenheid hebben om een VR-bril te lenen, of bijvoorbeeld een Quest 1 voor een prikkie op te pikken, speel Half-Life: Alyx dan. Daar zul je geen spijt van hebben. :)
Volgens de Steam survey heb ik geen VR-bril, maar dat is enkel omdat mijn Quest 2 niet was aangesloten op dat moment. Ik zou mij niet blind staren op die cijfers.

Mocht je overigens de gelegenheid hebben om een VR-bril te lenen, of bijvoorbeeld een Quest 1 voor een prikkie op te pikken, speel Half-Life: Alyx dan. Daar zul je geen spijt van hebben. :)
Dat weet ik heb meerdere keren met een VR Bril gespeeld (niet Half-Life: Alyx) en was heel leuk, maar er is weinig volledige spel aanbod (volledig bedoel ik een spel van 8 uur of langer van Half-Life: Alyx kwaltijd), en daarom koop ik er niet een, en heb ik een dure monitor gekocht waar ik meer aan heb, ga niet constant vele uren met een VR bil op me hoofd zitten.
Vandaar het voorstel om er eentje te lenen. ;)

Als je er eentje tweedehands oppikt kun je 'm daarna ook weer verkopen. Het hoeft je allemaal niet veel te kosten.

En ja, er is relatief weinig content, vooral van absolute top games. HL:A is ook wel absolute top. Dat je ook wel eens Beat Saber ofzo hebt gespeeld betekent niet dat je een vergelijking kunt maken.
Dit zijn mijn inziens de redenen waarom Valve zich (nog) niet aan Half Life 3 heeft gewaagd:

1) Valve staat er om bekend (of wilt erom bekend staan) om vernieuwend/een gamechanger te zijn in de industrie. Dat waren ze met HL, HL2, Portal, Steam en HL Alyx. Half Life 3 zou meer van hetzelfde als HL2 geweest zijn, en daarom te weinig vernieuwend.

2) Ten tijde van de release van HL2 en de daaropvolgende episodes werd er erg veel illegaal gedownload. Ik denk dat Valve zich daarom meer op Steam is gaan focussen.

3) Er is intussen zoveel hype ontstaan voor HL3 dat een uiteindelijke release alleen maar kan teleurstellen, mits er wederom een ‘gamechanger’ plaatsvindt. Mogelijk zit Valve hier nog op te broeden.

Ik denk dat dit een gevalletje ‘F*cked if we do, F*cked if we don’t’ is geworden.
Ja want HL Alyx was geen enorme gok ? Een gok die ze wellicht wel met success hebben afgesloten
door kwaliteit te garanderen. (pssst: HL Alyx is mijn insziens voor mij nog altijd de enige reden nu om mogelijks ooit een VR kit aan te schaffen).

En dat is exact wat ze nu ook moeten doen. Of dat nu HL3 of HL2 episode 3 heet maakt geen reet uit. Zorg dat je de kwaliteit garandeert. Een goede shooter in het HL universe met geloofbaar verhaal en progressie en je hebt zowiezo een hit. En dan kan je je orange box nog een paar keer slijten aan de "nieuwe generatie".

De oude formules zijn niet versleten, integendeel m'n heeft ze slecht gekopieerd en is ze met overmaat gaan doseren. Om de haverklap cutscenes opdienen die qua verhaal ongeloofwaardig lijken en puzzels waar je zo hard met het handje wordt vastgehouden dat je evengoed ladderzat had kunnen spelen omdat je er toch helemaal geen verdiende voldoening van krijgt. No stress, no excitement no fucking REWARD !!!
Ja, zo denk ik er ook over.
Het vervolg van Alyx wordt gewoon HL3 gok/hoop ik, maar dan dus in VR. Alyx was een goede test-case van hoe ze het moesten aanpakken, is mijn mening. Over het algemeen was het een succes. Zelf ik was sceptisch maar helemaal over toen ik het speelde. Wilde in de eerste instantie liever een gewone fps als vervolg... Nu kan ik niet wachten om het vervolg(hopelijk HL3) in VR te spelen... maar we moeten maar wachten op wat Valve echt gaan doen. Wellicht gaan ze wel HL3 gewoon FPS style doen. Maar na Alyx zijn beide welkom :) Andere soorten games in HL universum dat geen FPS zijn kunnen me niet zoveel boeien.

[Reactie gewijzigd door maradesign op 29 november 2021 18:39]

Of was juist half life alyx een totale flop omdat de hoeveelheid vr gamers zeer klein zijn en daardoor nog niet eens in de buurt komt van de opbrengst bijv. door half life 2 of counter-strike?
Ik denk niet dat ze het doen voor de pure winst van de gameverkoop. Uiteindelijk is de winst die ze daarmee maken niks vergeleken met Steam. Maar ze willen wel Steam pushen op alle toekomstige platformen. Door bijvoorbeeld Half Life Alyx te maken hopen ze hun VR sales in het algemeen te pushen.

En ik raad je aan om de game te spelen, ik denk niet dat je dan zou spreken van een flop. Het is een van de meest revolutionaire games die ik ooit heb gespeeld. Ook al is het eigenlijk niet eerlijk om het te vergelijken met non VR games.
Ja, ik ga het spelen, over 10 jaar. VR bril is voor mij te duur. Ik ga voor een gimmick geen 1000 euro betalen of mijn ziel verkopen aan facebook ;)
Ik heb het gespeeld op een quest 2 via een goede game pc. Het was heel lang geleden dat ik echt een WOW moment had in de jaren dat ik game.

Maar half life in vr is echt geen gimmick. Het is het levende bewijs dat zaken zoals in de film ready player one gewoon echt nu al mogelijk zijn. Het enige wat nog getackeld moet worden is de movement. Maar als jij een grote ruimte hebt dan is dat ook nu al prima te doen via de tp mode.
Ja het lopen inderdaad. Dat mis ik ook wel. Er zijn wel wat produkt proefballonnetjes geweest zoals de Virtuix Omni uit de begintijd van de Oculus Rift, maar die zijn allemaal op niets uitgelopen (voor de mainstream dan). Ik hoop ook dat dit nog komt want het is behoorlijk afleidend om continu om te moeten draaien als de guardian grid weer opdoemt.
+1

(Betaalbare) Quest 2 aangeschaft, en een goede PC.

Dit was voor mij echt weer een sprong in game ervaring! (en ik game al sinds begin jaren 90).

Ik denk dat VR gaming volwassen aan het worden is.
Het is maar wat je een gimmick noemt. In de wereld van simulator games is VR toch wel een groot ding. Ja, wellicht een niche markt, maar ik durf het geen gimmick te noemen.
Mwah, 2de hands zit je makkelijk op 50% van deze prijzen.

Overigens, een game pc setup met peripherals zit al vaak rond de 2000euro. Dan vind ik de prijs van een VR best oké geplaatst.

Kanttekening:
Ik skip persoonlijk VR in z’n geheel, gezien ik er echt uren hoofdpijn en misselijkheid aan overhou.
ik heb het gespeeld met een headset waar ik 299 voor heb betaald. de lenovo explorer. top ding.
Betaal dan 350 euro voor een Quest 2 en je hebt nog steeds een top ervaring.
Als je nog minder uit wil geven, 200 euro voor een 2e hands Quest 1 en je hebt ook nog een goede tijd.
Naja mijn eerste VR headset was 150 euro tweedehands, zonder Facebook integratie, een WMR headset. Als je het toch niks vind kun je het ook weer voor een vergelijkbare prijs verkopen. Vroeger moest je soms ook gewoon honderden euro’s besteden om je setup te upgraden zodat je de nieuwste games kan spelen.
Half Life: Alyx is bij uitstek het grote voorbeeld waarom je VR niet meer onder de "gimmicks" kunt scharen. De game is een schoolvoorbeeld van wat je nu al kunt bereiken met hedendaags VR hardware voor een volwaardige full length singleplayer game ervaring.

De grote uitdaging voor VR om het grote publiek (dat zich een paar honderd euro voor een redelijke VR setup kan veroorloven) aan te spreken is dat de ervaring zich niet goed vertaald naar een YouTube filmpje. De revolutionaire interactiviteit van een titel als Alyx in combinatie met de Index controllers is nu meer dan 1,5 jaar later nog steeds door niets op de consumentenmarkt geëvenaard, en de ervaring van jezelf in virtuele wereld wanen is niet te bevatten totdat je VR probeert.

Het is wat dat betreft ook wel interessant hoe uit te leggen aan de mensen die het hardst roepen om een non-VR versie van Alyx, dat de game zich niet geweldig zal laten vertalen, net zoals dat andersom ook vaak het geval is gebleken. Dat zit 'm in dat de ervaring deels schuilgaat in de implementatie van de VR specifieke technieken, en anderzijds dat de game gebalanceerd is op basis van fysieke beperkingen die relevant zijn in VR, maar op het platte scherm tot een saaiere of tragere ervaring zullen leiden.
Dat maakt het toch geen flop, maar een game met een kleine doelgroep? Een product is een flop als de doelgroep het product afwijst, niet als de doelgroep klein is.
Ja, dat is wat aandeelhouders willen zien :D
Waarom zouden wij ons bezig houden met wat de aandeelhouders willen. Daar houden de aandeelhouders zich zelf al genoeg mee bezig.
Half-Life games zijn niet echt bedoeld om echt winst binnen te halen. Meer als testcases om iets op de kaart te zetten.

Half-Life 1 was dat op het gebied van immersie in het verhaal. Geen cutscenes of de camera die van je wordt afgepakt, maar natuurlijk de aandacht van de speler trekken. En de enorme omgevingen.

Half-Life 2 was het voor de source engine. Half life Ep1 en 2 waren het voor het episodic gaming waarbij ze feilloos de zwaktes van deze techniek hebben aangetoond (tja Valve maakt ook wel eens een foutje :') )

En Alyx nu voor VR. Daarom verbaast het me wel dat er een Alyx 2 komt, want het staat inmiddels op de kaart. Maar wel dolblij hoor :)

Overigens kan Alyx qua kwaliteit nog jaren mee voor nieuwe spelers, en laten we niet vergeten dat de beschikking over headsets de komende jaren enorm gaat toenemen door de metaverse plannen van Microsoft, FB/Meta, VMWare enzovoorts.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 november 2021 20:35]

Ja Alyx is een van de eerste games waar het concept niet meer centraal staat maar VR gewoon de game ervaring verbetert. Niet meer aan wieltjes moeten draaien want 'kijk je kan met je handen dingen doen, nu nog eens 10x doen!' zoals lone echo. Maar echt gewoon onderdeel van het verhaal.

Ik kan niet wachten op eht vervolg op Alyx!
Ik snap Valve aan de ene kant wel, maar vind het wel jammer dat ze niet meer doen met Half-Life.
Valve heeft aangegeven aan verschillende Half Life projecten te werken, maar het valt te bezien wat ze daarvan uitbrengen.
Eerst HL: Alyx en nu weer een game voor de Steam Deck.

Heeft Valve een pest hekel aan Muis en Toestsenbord spelers ofzo?
De Steam Deck is gewoon een PC.
CTRL+F "mcvicker", disregard.
Een carriere proberen te bouwen die puur afhankelijk is van Valve content is bij voorbaat al vrij optimistich maar als je dan in plaats van de handdoek in de te ring gooien, je toch koste wat het het kost content probeert te pushen over dingen die er niet zijn dan gaat dat natuurlijk behoorlijk ten koste van je geloofwaardigheid.

[Reactie gewijzigd door Fatchicken op 29 november 2021 19:48]

Dat is interessant. Dat zou betekenen dat dit misschien het allereerste big-budget Linux-exclusive spel zou kunnen zijn. Of in ieder geval een tijdelijke exclusive aangezien deze informatie lijkt te suggereren dat het écht toegespitst is op de Steam Deck. En een Steam Deck is uiteindelijk alleen maar Linux op in AMD APU, dus dat zou extra werk verder om het alleen te laten werken op één apparaat. Steam heeft geen mechanisme om individuele devices te whitelisten.

[Reactie gewijzigd door Ashaene op 29 november 2021 20:10]