Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MinisForum introduceert mini-pc met Manjaro voor Steam Deck-ontwikkelaars

MinisForum en Manjaro introduceren de EliteMini UM700. Het gaat om een mini-pc met een AMD Ryzen-processor die Manjaro Linux draait. Volgens de beide bedrijven is de compacte pc met name geschikt als platform voor Steam Deck-ontwikkelaars.

De processor van de EliteMini UM700 is de AMD Ryzen 7 3750H, een processor die AMD begin 2019 voor laptops aankondigde. De gpu is de Radeon RX Vega 10. MinisForum combineert deze met 16GB ram en 256GB of 512GB ssd-opslag, afhankelijk van de gekozen configuratie.

Gebruikers kunnen via HDMI 2.1, DisplayPort en USB-C drie schermen aansluiten die dan alle drie 4k-beeld op 60Hz kunnen tonen. Dankzij de aanwezigheid van Intels AC7265-module via de M.2-interface, is er standaard ondersteuning voor 802.11ac-wifi en Bluetooth 4.0. De pc meet 128x127x46mm en weegt 500 gram.

Met zijn specificaties kan de mini-pc zich niet meten met actuele concurrentie, maar het voordeel van dit systeem zou de aanwezigheid van de Linux-distro Manjaro OS Plasma Gamer Edition zijn. Het systeem krijgt programma's als Firefox, Vivaldi Browser, Okular PDF, VLC media player, Elisa Audioplayer, Gwenview Imageviewer, LibreOffice, Steam, Skype en Crossover On daarmee voorgeïnstalleerd.

De aanwezigheid van Manjaro en Steam maken het systeem volgens de fabrikant geschikt als ontwikkel-pc voor Steam Deck-ontwikkelaars. Valve kondigde de Steam Deck-handheld met AMD-apu in de zomer van vorig jaar aan. Valve zelf levert dev-kits aan ontwikkelaars, maar het bedrijf meldt dat gebruikers zelf ook een systeem kunnen opzetten met Manjaro aangezien dit een Arch Linux-distro is, vergelijkbaar met wat op de Steam Deck draait.

De EliteMini UM 700 met 256GB opslag kost 529 dollar, de versie met 512GB kort 569 dollar. De levering start eind februari.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-01-2022 • 12:17

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Manjaro is geen "Arch Linux-distro" maar een los project. Ze gebruiken andere repositories en packages, met uitzondering van de AUR (waar ze al een aantal keer van geblokkeerd zijn.)

Het rommelt er ook een beetje: https://github.com/arindas/manjarno

Dit lijkt mij een goedkope marketing stunt. Manjaro heeft niets met Arch of Steam Deck te maken. Daarnaast gebruikt de Steam Deck ook niet letterlijk Arch linux, waardoor je dus al 2x een afwijking hebt als je Manjaro zou gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Sorcix op 21 januari 2022 12:27]

De reden dat het wordt geadverteerd als een apparaat voor Steam Deck ontwikkeling is omdat Valve zelf Manjaro heeft aangeraden aan ontwikkelaars. Het komt namelijk dicht genoeg bij wat de Steam Deck zelf draait, als het werkt op Manjaro zal het dat ook moeten doen op de Steam Deck.

Daarnaast is het ook dezelfde mini-PC die Valve zelf ook heeft aangeraden omdat het hardwarematig veel lijkt op de deck.

Manjaro: https://youtu.be/Nn2Sjmkv6u0?t=275
Mini-PC: https://youtu.be/Nn2Sjmkv6u0?t=444

[Reactie gewijzigd door Omega op 21 januari 2022 13:55]

Holy shit, dit (niet om jouw nou persoonlijk aan te vallen, die Github pagina vooral) is echt de kanker die de Linux community van binnenuit opvreet. Dat elitaire gedoe, het afkeuren van een ander project, het 'beargumenteren' en dan geen enkele discussie accepteren. Manjaro is een fijne distro, Ubuntu is een fijne distro en Arch kan een fijne distro zijn. Stuk voor stuk hebben ze foutjes gemaakt in het verleden en voor elke distro is het afhankelijk van de gebruiker wat het beste past.

Lekker boeiend of het een 'arch distro' is of een distro die qua architectuur en interactie lijkt op Arch. Is Ubuntu een Debian distro? Maakt het uberhaubt uit?!
Valt best mee. Linux gebruikers zijn kritisch, gepassioneerd en streven naar perfectie. Iedereen heeft een eigen voorkeur en een eigen definitie van perfectie, het Linux software-ecosysteem maakt het mogelijk om te bouwen wat jij voor ogen hebt om dit proberen te bereiken.

Als men kritisch is op een distributie of een stuk software is dat niet zonder reden. De schrijver van de GitHub README.md gelinkt hier boven kan prima zijn meningen onderbouwen, het is allemaal feitelijk en kan men gebruiken als een reden om de distributie af te raden.

Ik ben persoonlijk ook geen fan van Manjaro meer, en dat terwijl toen ik net begon met Linux het een hele tijd heb gedraaid. Er zit teveel bloatware in zoals die Manjaro news downloader, ik irriteer mij persoonlijk heel erg aan dit soort programma's die je constant willekeurig popups geven. De distributie is naar mijn ervaring ook zeer instabiel, de Manjaro kernel heeft om de 10 minuten kernel panics op mijn ARM laptop, ik heb dit probleem niet met mainline. Het gaat ook te gemakkelijk kapot, ik probeerde niet lang geleden KDE met GNOME te vervangen, de distro stierf tijdens dit proces.

Mocht je Linux gebruikers naast elkaar zetten dan zijn ze poeslief en zullen ze je altijd proberen te helpen. Een aantal verstorende elementen heb je ik de meeste community's wel, dus daar moet je niet van opkijken.


Het kan een groot verschil maken op welke distro iets is gebaseerd. De standaardconfiguratie van software, de opbouw van het systeem, eventuele extra patches bovenop software, de tooling voor het beheer en gebruik van het systeem, deze dingen verschillen per distributiefamilie.
Het gaat ook te gemakkelijk kapot, ik probeerde niet lang geleden KDE met GNOME te vervangen, de distro stierf tijdens dit proces.
In mijn ervaring gaat dat maar bij enkele distro's goed gaat.

Enkel bij degenen die by default beide DE's preinstalled mee shippen. Mijn ervaring is dat het met KNOPPIX wel kon.

Ik als Manjaro gebruiker merk dat de stable-branch van de distro niet altijd "workflow-stabiel" is. Met name KDE, maar dat komt vooral omdat upstream de boel niet goed door test of geen automatische tests heeft.
Ik ben 6 maanden geleden van Ubuntu naar Manjaro Gnome overgestapt en ik vind het echt geweldig. Veel betere out of the box ervaring. Hoef veel minder naar de terminal te grijpen. Juist dankzij hun eigen repositories en AUR heb je gewoon 1 "App Store" die alles netjes up to date houdt. Geen gehannes met PPAs of half geintegreerde Flatpak/Snap apps.

Manjaro Gnome draait hier probleemloos op een HP Spectre x360 14" en meerdere HP Probook modellen. Daarnaast ga ik ook mijn intel based homeserver en een Minisforum U820 nog overzetten op Manjaro. De U820 indertijd voor €479 gekocht, ideaal ding want snel zat voor vrijwel alle niet-professionele taken en je kan er 2 SATA disks extra (naast M.2 PCI-Express) in doen voor backups of downloads.

Ouders gebruiken Manjaro Gnome probleemloos. Ik vind het ideaal zeker voor Linux beginners (voor power users is Manjaro KDE Plasma natuurlijk een goede optie).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 21 januari 2022 13:27]

2 SATA's én een PCIe :Y)

Storage
M.2 2280 256GB PCle SSD

Storage Expansion
2.5 inch SATA HDD Slot×2 (SATA 3.0 6.0Gb/s)
Yup klopt, Ik vind het echt de meest ideale minipc. Is nauwelijks hoger dan de Intel NUC waar maar 1 SATA disk in past (naast M.2 poort).
Yup klopt, Ik vind het echt de meest ideale minipc. Is nauwelijks hoger dan de Intel NUC waar maar 1 SATA disk in past (naast M.2 poort).
Inderdaad, iets wat ik pas wist nadat ik m'n NUC kocht |:(
wat is er mis met het aansluiten via USB3.0 van een vette 5TB externe Seagate HDD voor massa opslag aan de NUC?
Kun je veel filmpjes op kwijt ;)
Ik ben ook lange tijd Ubuntu gebruiker geweest! Maar ik.kan je echt Manjaro KDE aanraden! Wat een verschil met GNOME, minder bloated en meer simple en clean.
Ik ben niet zo bekend met Linux. Maar past dit op een oude 2011 mac mini?
Beetje jammer dat je over de bewoording struikelt van de schrijver.
Als je het artikel zou gelezen hebben staat er letterlijk de zelfde link naar een developer website van Steam, waarbij ze refereren naar het gebruik van Manjaro voor testing doeleinden [1].

Het is dus geen 'goedkope marketing', maar een bedrijf dat echt een niche wilt gaan bedienen.
Tot dat SteamOS v3 uit komt, zie ik niks mis het het gebruik van Manjaro om een dev-omgeving af te trappen. Mede omdat Steam het zelf dus ook gebruikt, heeft het dus wel iets met de SteamDeck te maken.

[1] https://partner.steamgames.com/doc/steamdeck/testing
Zie niet wat hier anders is dan eender welke mini PC. De rest kan je zelf installeren dus ...marketing?
Zie niet wat hier anders is dan eender welke mini PC. De rest kan je zelf installeren dus ...marketing?
Volgens mij is het punt dat deze PC hardware heeft die vergelijkbaar is met de SteamDeck zodat je een indruk kan krijgen van hoe de perfomance gaat zijn. Al kan ik eerlijk gezegd niet aangeven hoe goed ze dat bereikt hebben zonder in de details van de GPU en CPU te duiken, maar op het eerste gezicht lijken ze redelijk vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 21 januari 2022 12:40]

Steam zegt zelf:
The team agreed that if a game runs well on this mini-PC at 1280 x 800, it will definitely run well on Steam Deck* - compared to Steam Deck, this system's GPU is weaker and there's less memory bandwidth, but the CPU is a bit stronger. It's underpowered compared to Steam Deck, but is the closest system we could find that is still generally available for purchase.
https://partner.steamgames.com/doc/steamdeck/testing#5

Edit:
Dit is trouwens vrij oud nieuws?
https://www.pcmag.com/new...lar-specs-to-this-mini-pc

Nov. 2021?

[Reactie gewijzigd door Da_Teach op 21 januari 2022 13:03]

De EliteMini UM 700 met 256GB opslag kost 529 dollar, de versie met 512GB kort 569 dollar. De levering start eind februari.
Dat wordt een duur geintje 🙂 Je hebt oa 2de hands (mini) Dell met betere hardware en stukje lagere prijs waar je misschien een ssd en/of wat RAM moet bijzetten vervangen.
Dan ga je wel wat voorbij aan het feit dat dit type, qua hardware zoveel mogelijk vergelijkbaar is met de Steam Deck, zodat ontwikkelaars daarvoor, een Linux machine hebben om op te kunnen benchmarken.
Maar hoe vergelijkbaar is die 3750H nou? Zen+ cores en Vega GPU, met dual-channel DDR4. De Steam Deck is Zen2, RDNA2 en quad-channel LPDDR5. Met een 4700G die je een powerlimit geeft ben je al een stuk dichter bij, hoewel ook die door de enorm gehandicapte geheugenbandbreedte en half decennium verouderde GPU architectuur in veel opzichten erg anders zal presteren.

Dit is een trucje van de sales/marketing afdelingen van die twee bedrijven die hier achter staan, wellicht om oude hardware toch nog zonder grote korting te verkopen. Vergelijkbaar is het op hardwareniveau met de Steam Deck nauwelijks.
Dan zou ik gelijk naar een MINI met een 5900HX gaan :P
https://store.minisforum....=r&variant=40508846440609
Hardware matig zijn ze niet vergelijkbaar. Wat ze zeggen is wel erg relatief. "This PC is the closest configuration we could find" maar in het echt is, in ieder geval op papier, de Vega 10 niet vergelijkbaar met de Rdna 2 graphics van Steam Deck.
Pretty much... Persoonlijk zou ik eerder aansturen op de capaciteiten van de mini pc vs. prijs ipv. deze 'marketing'...
Distributie van een OS.
Net zoals je Chrome bij een heleboel applicaties mee kan installeren. Het helpt de verspreiding van Chrome. Zo helpt dit verspreiding van Manjaro.

Toch mooi? Alleen maar goed dat er meer Linux by default wordt geleverd ipv standaard Windows.
Gemeenschap: “Er moeten meer fabrikanten komen die Linux standaard aanbieden!”
Ook gemeenschap: *is om wat voor reden dan ook negatief over elke Linux-pc die wordt uitgebracht*

8)7
Ik ben absoluut niet negatief tov Linux.
Pruts hier zelf een CENT en een KALI 8-)
Gemeenschap: “Er moeten meer fabrikanten komen die Linux standaard aanbieden!”
Ook gemeenschap: *is om wat voor reden dan ook negatief over elke Linux-pc die wordt uitgebracht*

8)7
Ik zei ook niet negatief t.o.v. Linux, maar negatief t.o.v. Linux-PC's. Dus pc's die standaard met Linux worden uitgebracht.
Het is natuurlijk geen willekeurige reden. Als je met misleidende bedoelingen een Linux-PC uitbrengt dan is dat net zo erg als wanneer fabrikanten dat met Windows-PCs doen. Lijkt me logisch dat ze daarom dan worden gecalled als ze het in de media schoppen op een of andere manier
Dat kan, maar ik zie het helaas vaker bij Linux-pc's dat men negatief is, terwijl men bij Windows-artikelen (of artikelen waarin Windows genoemd wordt) juist vragen om meer Linux-pc's…
Ik zie daarin gewoon geen tegenstelling.

Dat de roep om meer Linux PCs hier groot is, is op zich niet gek. Veel techneuten, veel mensen die het absolute maximum aan prestaties per euro willen behalen (en wellicht achteraf een "grijze" windows code gebruiken). En bij veel dan die users is er toch een hoog gehalte aan (misschien naief) idealisme in spel. Als een Linux distro of een fabrikant die Linux aanbiedt dan niet aan die idealen voldoet, dan is er snel harde kritiek. Deze hier is in mijn ogen ook gewoon terecht. Ik, en de meesten in de commentaren hier, vallen niet over Linux maar over de marketingclaims die ermee gepaard gaan.

En dat er weinig Linux-PCs zijn is ook niet gek want het is voor iemand die niet ten minste aardig met een terminal om kan gaan een nachtmerrie zodra meer dan een browser en een word-processor nodig is (triest maar veel te vaak het geval om het commercieel te verkopen buiten die minieme niche). Voor veel toepassingen is het zelfs voor ervaren Linux gebruikers/software ontwikkelaars een nachtmerrie en buiten een minuscule minderheid willen PC-gebruikers gewoon niet dat het gebruik van hun PC een tweede baan is. En dan valt Linux voor bijna alle toepassingen gewoon af.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 21 januari 2022 14:57]

Gemeenschap: “Er moeten meer fabrikanten komen die Linux standaard aanbieden!”
Ook gemeenschap: *is om wat voor reden dan ook negatief over elke Linux-pc die wordt uitgebracht*
Zo gaat het altijd he. "De gemeenschap" bestaat niet. Er zijn alleen mensen en die hebben soms de ene mening en dan weer de andere. Bij alles wat er gebeurt in deze wereld kun je wel iemand vinden door tegen is. En voor ieder product in de wereld geldt dat er meer mensen zijn die het niet hebben dan die het wel hebben. Het is dus nogal logisch dat er eigenlijk altijd meer "tegenstanders" zijn dan voorstanders.

Als het om auto's gaat kan ik ook zo 90% van voertuigen op de weg afkeuren als "niet geschikt voor mij". Als ik commentaar op auto-nieuws zou geven dan zou dat dus ook 9/10 keer negatief zijn.
En mensen houden nu eenmaal van klagen, al is het maar om te laten zien hoe slim ze zelf zijn.
Uit onderzoek is ook gebleken dat negatief nieuws en negatieve ervaringen meer gedeeld worden dan positief nieuws. Mensen die "tevreden" zijn voelen minder motivatie om dat met de wereld te delen dan mensen die ontevreden zijn. Wie ontevreden is kan misschien iets bereiken door te klagen. Wie al tevreden is die hoeft niks te bereiken.
[...]
Uit onderzoek is ook gebleken dat negatief nieuws en negatieve ervaringen meer gedeeld worden dan positief nieuws. Mensen die "tevreden" zijn voelen minder motivatie om dat met de wereld te delen dan mensen die ontevreden zijn. Wie ontevreden is kan misschien iets bereiken door te klagen. Wie al tevreden is die hoeft niks te bereiken.
Klinkt als een open deur onderzoek. Dat is het enige wat je leest op de MSM en als er niet genoeg in eigen land is gaan ze van elkaar overnemen. |:(
Persoonlijk zou ik deze geheel links laten liggen als ontwikkelaar.
Als het puur de omgeving optuigen betreft dan pak ik wel een VM.
Dan zouden ze beter een mini-PC uit kunnen brengen met Ryzen 6000 of later dit jaar 7000 APU om zo dicht mogelijk bij de hardware van de Steam Deck in de buurt te zitten. Deze zou ik daarentegen volledig links laten liggen.
Nee, want de Steam Deck heeft geen Rembrandt-processor, maar een Van Gogh. Rembrandt is een hele bom krachtiger dan Van Gogh. De hardware die hier gekozen is klopt vrij redelijk.
Zen+ is van Zen 2 net zo ver weg als Zen 2 van Zen 3+. Misschien zelfs meer. En op andere vlakken is die Ryzen 6000 mobile dan toch weer een stukje dichter bij door RDNA2 graphics (Vega is vrij slecht te vergelijken) en DDR5 geheugen (natuurlijk nog steeds met "slechts" 2 ipv 4 kanalen). Op dat vlak dus een stuk vergelijkbaarder. En of de CPU cores nou de limiterende factor gaan zijn voor de meeste games betwijfel ik sterk.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 21 januari 2022 14:12]

Van Gogh is 4 kernen met Zen2 en dus klopt de processor. Je hebt gelijk dat Rembrandt over RDNA2 beschikt, maar dat zijn 12 CU's die op 2,4 GHz draaien, en dat is toch grofweg dubbel zoveel GPU-kracht als de 8 CU's op 1,6 GHz van Van Gogh. Belangrijker: Rembrandt heeft DDR5 en dus véél meer bandbreedte dan Van Gogh. Dan is de Vega 10 die hier gekozen is toch een betere match.
Negeer deze comment (verwijderen is geen optie)

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 21 januari 2022 15:57]

Het is niet hetzelfde, maar wel 10 CU's GCN2 versus 8 CU's RDNA2. De hoeveelheid CU's compenseert de architectuur, in ieder geval is het veel beter vergelijkbaar dan Rembrandt, die is een heel stuk krachtiger. Vermoedelijk was dit wel de lastigste specificatie: De combinatie van Zen2 met RDNA2 is alleen in Van Gogh te krijgen, als Van Gogh niet te krijgen was, dan moest er wel een alternatief gekozen worden.
Met zijn specificaties kan de mini-pc zich niet meten met actuele concurrentie
Met zijn prijs wel hoor, zoek maar eens een i7 or ryzen 7 pc rond deze prijs (behalve deze). Tuurlijk, hij gebruikt zen+ ipv zen 2/3, maar 8 cores is toch redelijk veel nog steeds
Ik kan echter niet goed vinden wat het verschil is in gpu. De meeste mini-pc’s gebruiken een igpu (5600g/5700g bij amd), dat is ook vega maar een ander type.

Als het een beetje als de steam deck zou zijn verwacht ik dat het wel sterker is dan de igpu van een 5700g, dat is in ieder geval wel het beeld dat ik van de steam deck heb gekregen.
De naamgeving suggereert dat een vega 10 sneller zou zijn dan een vega 7/8, maar dat is wat verwarrend: er zijn oude en nieuwe vega 8's die heel verschillend presteren.

Een 5600G/5700G met vega 7 of 8 is iets sneller dan een oude vega 10 of 11. (Ik zie nu dat tweakers onderscheid maakt tussen een "vega 8" en een "RX vega 8", maar vaak wordt die "RX" gewoon weggelaten).

[Reactie gewijzigd door bwerg op 21 januari 2022 13:30]

[...]

Met zijn prijs wel hoor, zoek maar eens een i7 or ryzen 7 pc rond deze prijs (behalve deze). Tuurlijk, hij gebruikt zen+ ipv zen 2/3, maar 8 cores is toch redelijk veel nog steeds
Eerder 4 cores/8 threads
nieuws: AMD maakt nieuwe Ryzen mobile-cpu's met 15W- en 35W-tdp op 12nm

[Reactie gewijzigd door OxWax op 21 januari 2022 13:48]

Hmm, dus de 5800H's zijn al een hele tijd uit en hebben zojuist een refresh gekregen, de 6800H's zijn al aangekondigd, en MinisForum komt nu met een 3750H. Ik vind deze categorie mini-pc's best interessant, maar deze specifieke niet bepaald. zelfs als linux-gebruiker. Liever een 5800U en dan zelf wat installeren.

Misschien echt als niche voor steamdeck-ontwikkelaars, maar voor de brede markt... Mwah.
Ja, zoiets bijvoorbeeld. Vast ook iets duurder, maar toch. Als ze dan toch iets voor het budget-segment maken, dan liever een 5600H i.p.v. een 3750H.

Let wel op: die mini-dingen willen nog wel eens een enkele geheugenmodule hebben, en dat gaat zeker met een IGP ernaast wel ten koste van de performance.
Let wel op: die mini-dingen willen nog wel eens een enkele geheugenmodule hebben, en dat gaat zeker met een IGP ernaast wel ten koste van de performance.
Ben dit soort dingen al tijdje aan't volgen en allemaal 2.
https://store.minisforum.com/collections/all-product
Alleen deze komt met 1
https://www.indiegogo.com...in-pocket-size-4k-mini-pc?
Ah ja, ik ziet het net. Mooi mooi, want 1 module is een serieuze bottleneck, dat wil je alleen bij low-end APU's.

Wel jammer dat de brix een 5300U/5500U/5700U heeft, die zijn een generatie ouder dan de 5600U/5800U.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 21 januari 2022 21:39]

Ik zie zo vaak dat er naast een hoop Gen 2-poorten óók nog een Gen 1-poort wordt "aangeboden". Wat is daar het voordeel (al dan niet voor de fabrikant) van?