90 van de 100 populairste Steam-games kunnen draaien op Linux

90 van de 100 populairste Steam-games kunnen draaien op Linux. Dat blijkt uit cijfers van ProtonDB. 80 games krijgen een gouden rating of hoger. 29 games werken native op Linux; de rest draait via de Proton-tool. De meeste niet-werkende games gebruiken anticheat.

Momenteel draaien 90 van de Steam-top 100 op Linux. 80 procent van de top 100 krijgt daarbij een waardering van goud of hoger. Daaronder vallen 29 games die native op Linux draaien. Onder andere spellen van Steam-eigenaar Valve werken standaard op Linux, zoals Counter-Strike: Global Offensive, Team Fortress 2, Left 4 Dead 2 en DOTA 2. Ook games als Payday 2, Sid Meier's Civilization VI en Euro Truck Simulator 2 bieden native Linux-ondersteuning.

De overige werkende games maken gebruik van Proton. Dat is een Wine-fork van Valve, die het mogelijk maakt om Windows-games te spelen op Linux-systemen. Daarvan krijgen er zes een platinumrating, de hoogst mogelijke waardering. Dat betekent dat de game direct werkt, zonder dat enige aanpassing nodig is. Onder die games vallen bijvoorbeeld The Witcher 3: Wild Hunt en Football Manager 2022.

46 games krijgen een gouden waardering, wat volgens ProtonDB betekent dat de game werkt na enkele tweaks. Zeven games krijgen zilver, wat wil zeggen dat de game over het algemeen goed speelbaar is, maar met enkele kleine problemen. Drie games in de top 100 worden gewaardeerd met brons, wat betekent dat de game draait, maar kan crashen of problemen heeft die de speelervaring kunnen belemmeren.

80 procent van de top 100 games krijgen een rating van 'Gold' of hoger. Afbeelding via ProtonDB

Niet-werkende games vooral vanwege anticheat

Opvallend is dat zes van de tien niet werkende Steam-games in de top 10 staan. Daaronder vallen PUBG: Battlegrounds, Apex Legends, Halo Infinite, New World, Naraka: Bladepoint en Destiny 2. Verderop in de top 100 staan nog Black Desert, Hunt: Showdown, Dead by Daylight en Fall Guys: Ultimate Knockout; ook die games werken niet.

Negen van die tien games werken niet vanwege anticheatsoftware. Daarvan gebruiken er acht Easy Anti-Cheat van Epic Games of BattlEye. Naraka: Bladepoint, een battleroyalegame van ontwikkelaar NetEase, werkt ook niet vanwege anticheat, maar die game gebruikt NEAC Protect.

De enige uitzondering hierop is Halo Infinite. Gebruikers melden dat de Steam-versie van die game wel opstart naar het hoofdmenu via de experimentele versie van Proton, maar dat de framerate dan onspeelbaar laag is. De pc-versie van Halo Infinite gebruikt momenteel geen client-side anticheat, merkt The Verge op. Ontwikkelaar 343 Industries geeft wel aan dat anticheat later wordt toegevoegd aan de game. Het is niet duidelijk welke tool daarvoor gebruikt zal worden.

Twee games met anticheat uit de top 100 krijgen daarnaast een bronzen waardering op ProtonDB. Dat betreft tactische shooter Rainbow Six Siege en spirituele Left 4 Dead-opvolger Back 4 Blood. Gamers merken bij Rainbow Six Siege op dat enkel offline spelmodi goed werken. Ook bij Back 4 Blood klagen gebruikers dat alleen de singleplayer lijkt te werken. De multiplayermodi van die spellen werken nog niet. Een derde game met bronzen waardering uit de top 100, Icarus, heeft geen last van niet-werkende anticheat maar kampt volgens gamers wel met prestatieproblemen op Linux.

EAC en BattlEye zijn al beschikbaar voor Linux, maar nog niet voor alle games

Easy Anti-Cheat en BattlEye zijn al beschikbaar voor Linux. BattlEye gaf recent bijvoorbeeld aan de Proton-tool van Valve te gaan ondersteunen. Ook Epic Games bracht EAC recent uit voor Linux, macOS en de Steam Deck via Proton. Ontwikkelaars moeten die ondersteuning echter zelf toevoegen aan hun games en dat is nog niet grootschalig gebeurd. De eerste twee games met BattlEye kregen vorige maand Proton-ondersteuning. Dat betrof Mount & Blade II: Bannerlord en ARK: Survival Evolved. Ook Unturned, een andere BattlEye-game, ondersteunt inmiddels Linux-systemen.

Deze aankondigingen van EAC en BattlEye volgden het nieuws dat Valve een Linux-handheld gaat maken; de Steam Deck. De eerste exemplaren van die handheld worden volgens de huidige planning in februari geleverd. De Steam Deck wordt standaard geleverd met SteamOS 3.0 en Valve meldde bij de aankondiging al aan samen te gaan werken met anticheatmakers om dergelijke software compatibel te maken met de Steam Deck en Proton. Het wordt overigens ook mogelijk om Windows te installeren op de Steam Deck.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

21-12-2021 • 13:17

196 Linkedin

Submitter: himlims_

Lees meer

Devkit-build van SteamOS 3 lekt uit Nieuws van 18 september 2021

Reacties (196)

196
189
109
5
0
64
Wijzig sortering
De titel klinkt erg veelbelovend, maar als je dan verder leest dan merk je dat uit de top 10 er 6 games niet werken. Dat voelt een beetje alsof we blij gemaakt worden met een dode mus. Dat anti-cheat meuk hier dan de oorzaak van is valt wel enigszins te begrijpen, maar dan worden we weer blij gemaakt met het feit dat er Linux versies van die anti-cheat-ontwikkeld zijn. Toch weer vol hoop lezen we even later weer dat de ontwikkelaars er zelf voor moeten zorgen dat ze die ondersteuning zelf moeten toevoegen aan hun games en dat dit niet grootschalig gebeurd. Dit is echt een 'rollercoaster' van een bericht al die met ups en downs
En ook nog dat 'gold' games 'na enkele tweaks' goed speelbaar zijn... daar maak je mij niet blij mee. Gold zou wat mij betreft instant moeten werken zonder gezeik, zoals op Windows.

[Reactie gewijzigd door hmmmmmmmmmpffff op 21 december 2021 13:44]

Dat is denk ik platina. Maar inderdaad is "goud" voor mij niet synoniem met "ik moet prutsen om het aan het werk te krijgen". Misschien hadden ze platina beter goud kunnen noemen, en het huidige brons dan liever plastic ofzo.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 21 december 2021 13:46]

Dat is denk ik platina. Maar inderdaad is "goud" voor mij niet synoniem met "ik moet prutsen om het aan het werk te krijgen". Misschien hadden ze platina beter goud kunnen noemen, en het huidige brons dan liever plastic ofzo.
Als er "geprutst" moet worden krijgt de game geen goud. Voor "goud" gaat het om minimale problemen.

Laat ik een voorbeeld geven in een spel dat ik speel: F1 2020. Dat is goud omdat op één plek in het spel het gezicht van de coureurs niet helemaal goed gerendered wordt. Dat heeft geen enkele invloed op de speelbaarheid. De meeste mensen zien het niet eens als je ze er niet op wijst.

Bij een andere spel zag ik "geen support voor HDR". Dat is jammer maar er is geen sprake van "gepruts".
Mijn ervaring is dat gaming op linux met Proton stappen maakt, maar dat voor veel spellen (het merendeel van mijn bibliotheek) nog héél ver weg is van een click & play ervaring die Steam Play probeert te realiseren.

De waarderingen op ProtonDB zijn stelselmatig overmatig positief. Dit zeg ik uit eigen ervaring. Ze zijn vaak gebonden aan specifieke versies van spellen en interpretaties van de indiener van de waardering. Het voorbeeld van HDR dat niet werkt zou ik als cherrypicking bestempelen. Dat is een spel dat zonder al te veel problemen werkt, maar dat is eerder de uitzondering bij de waardering goud. Goud zou moeten zijn: scriptje draaien uit ProtonTricks o.i.d. en gaan met die banaan. Helaas is de realiteit vaak weerbarstiger. Goud betekent in de praktijk prutsen met redelijke kans dat het werkt. Zilver en Brons betekent in de praktijk: "op hoop van zege, maar waarschijnlijk gaat het niet werken.".

Allereerst is er het probleem van updates die ervoor zorgen dat iets niet meer werkt. Als een update van een game de Proton compatibiliteit breekt, blijft de rating gewoon staan. Een goed voorbeeld in dezen: DCS: World wordtwerd een tijd lang op goud gewaardeerd, maar sinds versie 2.7 van DCS werkt het niet meer goed, zelfs met de protontricks scripts etc. De goud waardering blijftbleef mooi ca 6 maanden staan. En zo is het met meerdere spellen.

Helaas is er ook nog het probleem van updates voor native clients, of het gebrek daar aan. Er zijn talloze native spellen die stuk zijn en/of niet meer onderhouden worden waardoor ze eigenlijk niet meer speelbaar zijn. Voorbeeld is bijv. Planetary Annihilation: Titans. Dat spel heeft een native client, en wordt dus als native aangemerkt. Het spel start, maar de helft van de UI werkt niet. Technisch gezien "werkt" het spel, maar praktisch gezien is het onspeelbaar. Ook is er voor een redelijk aantal native clients aangegeven dat, nu Proton er is, er geen updates meer voor die clients komen.

Maar er is ook een redelijk grote groep spellen waar er enorm veel tijd besteed moet worden aan het werkend krijgen, waar je dan een min of meer werkend spel aan overhoudt, welke toch een gold rating krijgen. Dat noem ik geen goud meer, dat is hooguit zilver. Maar toch staan die spellen als goud te boek. In de praktijk worden spellen dus overgewaardeerd. De oorzaak hiervan moet mede worden gezocht in de manier waarop spellen worden gewaardeerd op ProtonDB. Die zou spellen moeten waarderen op de werkzaamheid van de huidige release van een spel.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over ondersteuning van gaming hardware op linux. Een mooi voorbeeld is headtracking. Er is software voor, maar de documentatie is zo gebrekkig dat het niet te doen is om deze aan de praat te krijgen zonder zelf alles helemaal zelf uit te pluizen. Helaas is headtracking een functionele vereiste voor de spellen die ik speel. Technisch werkt het, maar ik sta 5-0 achter als ik zonder headtracking probeer deel te nemen aan multiplayer sessies in DCS of Arma. Laat staan dat ik wat exotischer hardware zoals een SR200 camera of een VR-bril werkend kan krijgen...
Nog een mooi voorbeeld: Voor IL-2, wat overigens prima werkt afgezien van de controllerproblemen, is er het probleem dat ik het niet voor elkaar krijg om de keyboard mapping correct te krijgen. Het probleem zit hem erin dat de rechter alt, control en shift niet goed worden herkend, terwijl de mappings hiervoor daar wel vanuit gaan. Er is geen fix voor, afgezien het maken van een eigen keyboard layout. Zonder deze extra modifiers heb ik niet genoeg toetsen om het spel goed te bedienen.

[edit]inmiddels is de rating voor DCS weer gezakt. Dat was een maand geleden nog niet het geval. Aangepast.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 21 december 2021 21:31]

Tja dat is toch een soort n=1 redeneren. Het grootste deel van de spellen die ik wil spelen zijn speelbaar en ik pruts amper. 95% procent werkt gewoon met de standaard proton experimental instellingen. Werkt iets niet dan probeer ik op basis van de reports een andere Proton versie of doe iets met Wine tricks instellingen. Werkt het dan niet dan sla ik het spel over. Daarbij merk ik dat nieuwere spellen vaak beter beter werken dan oudere. Los van Steam speel ik via Lutris/Wine Heartstone en Starcraft 2. Ook die werken probleemloos. Hetzelfde geldt voor de Lutris/Gog route (o.a. Cyberpunk 2077). Kortom your mileage may vary op basis van de inhoud van je Bibliotheek. Voor mij valt het positief uit.
Problemen met specifieke hardware dat geloof ik graag. Zelf beperk ik me tot toetsenbord/muis en soms een controller.

[Reactie gewijzigd door MornixRS op 22 december 2021 20:47]

YMMV inderdaad. Er zijn echter meer mensen die de ratings nogal dubieus vinden. En de gelinkte post is echt niet het enige draadje op reddit waar men in de commentaren dit soort ervaringen terug kan vinden. Het terugreduceren tot een N=1 verhaal gaat niet op wat mij betreft.
Wat betreft het universeel compatible maken van spellen heeft linux i.c.m. Proton nog een lange weg te gaan. Hopelijk zal dit in de toekomst beter worden. Ik sta wel open voor gamen op linux. Dat is ook de reden dat ik het bij tijd en wijle blijf proberen. Het moet echter wel gewoon zonder al te veel gezeur werken.
Ik denk dat de insteek verkeerd is. Dat is namelijk net zo als die van de Linus TechTips gaming on Linux test. Het zijn Windows games. Dat er zoveel goed werken op Linux is een bonus voor Linuxgebruikers. Als pure gamer zou je wel gek zijn over te stappen en je eventuele ellende op de hals te halen. Voor mij is het gamen casual. Ruim twee maanden geleden ben ik overgestapt op Linux voor alle andere zaken (Nieuwe build met stevige hardware. Wellicht dat dat ook uitmaakt). Dat bevalt goed en het feit dat ik ongeveer 90% van mijn games gewoon op Linux kan draaien zie ik als een prettige bonus.
De LTT linux daily driver challenge laat goed zien dat er heel veel zaken in linux niet goed geregeld zijn. Er is genoeg reden voor kritiek. Dat is in het algemeen zo, en dat is voor gaming niet anders. Dat is dus geen verkeerde insteek. De opzet van de LTT challenge was dat met Windows 11 microsoft het eigenlijk te bont had gemaakt en het misschien wel eens een goed idee zou kunnen zijn om linux een kans te krijgen. Dat is helemaal geen onredelijk uitgangspunt. Er zijn genoeg redenen om niet langer met Windows te willen werken.

Helaas is op het gebied van gaming op linux erg lastig om relevante spellen native te kunnen spelen. Er zijn maar een paar spellen die goed native werken.Het is vooralsnog niet realistisch om te verwachten dat uitgevers zich op een niche markt gaan richten als het geld daar niet verdiend kan worden. De vereiste kritische massa is voor (online) spellen een stuk hoger dan voor een tool voor een selecte groep gebruikers. Je kan er gewoon niet omheen dat er iets moet gebeuren om gaming op linux voor elkaar te krijgen door aan de slag te gaan met Windows spellen. In dat licht is het zeker relevant om te kijken naar manieren om Windows spellen te spelen. Het gebruik van Proton is in in dezen zeker relevant, omdat het zo ongeveer de enige manier is om titels op Linux werkend te krijgen zonder aan Windows vast te zitten. (windows in een VM is nog steeds Windows) Het feit dat jij het als een bonus ziet is ergens begrijpelijk, maar dat maakt nog niet dat men het gebruik van Proton als enkel een bonusje zou moeten afdoen. Voor de Steam Deck is het zeker geen bonusje, en eerlijk gezegd voor iedere linux gebruiker die graag afscheid wil nemen van Windows ook niet. Tijd voor verbetering dus. Gelukkig komt die langzaam maar zeker ook wel.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 22 december 2021 22:37]

Dat noemen ze de doelpalen herhaaldelijk verplaatsen. Als al deze spellen perfect werken via Proton en WINE, verzinnen ze weer iets anders waarom het (nog) niet goed genoeg is. Ik ga ervan uit dat geen van deze mensen Linux gebruikt op de desktop.

Ik vind juist heel Windows "gepruts" en besteed (of verlies) er het liefst zo min mogelijk tijd aan. Dat is al sinds Windows XP zo, dat alleen geïnstalleerd was voor spellen en zichzelf toch keer op keer om zeep hielp.

De enige remedie was om elk spel in zijn eigen virtuele machine te installeren. Gelukkig zijn die tijden met de huidige staat van native spellen, Proton en WINE voorbij.
Precies dat. Sinds ik na jaren Linux eindelijk als main desktop gebruik, vind ik de game support een bonus van heb ik jou daar, dat had ik jaren geleden niet eens durven dromen.
Als al deze spellen perfect werken via Proton en WINE, verzinnen ze weer iets anders waarom het (nog) niet goed genoeg is.
Wie zijn "ze"? Niemand zeurt over perfect werkende spellen. Maar moeten prutsen zodat het werkt is niet "perfect". En als bij @youridv1 het spel gewoon helemaal niet start is dat geen "goud" waard.

Of Windows gepruts is, is een andere discussie. Ik zou Windows ook geen Platina-rating geven, maar de Steam-spellen doen het wel gewoon. Dat ik mijn WiFi-printer regelmatig nieuw moet toevoegen doet voor die discussie niet echt terzake (zichzelf keer op keer om zeep helpen is trouwens wel behoorlijk overdreven, dat krijg je echt niet voor elkaar).

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 21 december 2021 16:42]

Is het beter dan voorheen? Zeker. Proton heeft voor verbetering gezorgd.
Is het nu dan zonder meer werkbaar? Helaas nog niet. Voor de spellen die platinum zijn is het zo dat ze goed speelbaar zijn. Voor de spellen die goud zijn is dat vaak een hele opgave, maar met een redelijke kans van slagen, zij het met enkele caveats. En daar zit hem de crux van het verhaal. De suggestie wordt gewekt dat het wel zonder meer werkbaar is, ook met een gouden waardering.

Wat mij betreft schetsen de rapporten die een spel op goud waarderen vaak een hopeloos positief beeld van hoe de zaken ervoor staan en er is vaak veel meer werk nodig dan wat een waardering goud zou moeten zijn. Native spellen werken daarnaast vaak ook niet goed.

Is het benoemen van problemen gelijk aan de doelen verplaatsen tijdens het spel? Niet echt wat mij betreft. Er zijn inderdaad mensen die zich er aan schuldig maken en altijd weer een reden zullen verzinnen, maar voor het overgrote deel van de mensen geldt dat ze gewoon een ervaring willen die zonder te grote tijdsinvestering een werkend spel oplevert. Dat is de benchmark die volgens ProtonDB zou moeten worden gehanteerd voor goud. In de praktijk wordt deze te vaak niet gehaald terwijl het beeld wordt geschetst dat dit wel haalbaar is.
Ik gebruik Linux dagelijks, Kali Linux welteverstaan. Maar daarnaast ook Flare VM. Voor gamen gewoon Windows 10, kwestie van the right tool for the right job.
Volgens hun eigen definitie betekent goud dat je moet prutsen:
Gold refers to games that worked very well but required at least one modification to run as expected.
https://boilingsteam.com/protondb-ratings-revised/

"Prutsen" is mijn gekleurde vertaling voor "modification needed", maar verder zie ik niet waar ik het mis heb.
Bij mij start F1 2020 staight up niet... Bovendien is de support voor mn stuurtje non existent

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 21 december 2021 14:52]

Ehm... sorry. Maar als een eigenaar van een 21:9 widescreen scherm kan ik je zeggen dat veel games onder Windows ook niet goed werken en VER- doen ipv. HOR+

Nog even daargelaten dat er genoeg driver problemen zijn voor veel AAA games.

[Reactie gewijzigd door Nimja op 21 december 2021 13:46]

Veel van de games starten überhaupt niet zonder je config files aan te passen, en dat zijn dan games die onder de categorie 'Gold' vallen (voorbeeldje).

Ik vind dat toch anders dan een widescreen issue waar veel games simpelweg (nog) niet klaar voor zijn. Natuurlijk zou het fijn zijn als dat wel zo was, begrijp mij niet verkeerd, maar wat mij betreft is dat iets van een andere categorie.

In ieder geval voor mij persoonlijk een barriere die eerst weg moet zijn voordat ik gaming op Linux wil proberen. Los van het feit dat de meeste games die ik wil spelen, nog niet echt speelbaar zijn op Linux.
Ik hoefde voor fallout 4 geen config aan te passen, alleen een GE versie van proton, oke, ook niet helemaal optimaal, maar op zich wel prima te doen. (met stock proton heb je iirc een hoop geluiden niet)
Het is (simpelgezegd) met name doordat sommige games codecs en andere technieken gebruiken die niet rechtenvrij zijn, en waar valve zich niet aan kan/wil branden door het toch mee te leveren.
Al met al valt het aanpassen van configs in mijn ervaring wel mee, maar misschien speel ik gewoon niet de spellen die wel een probleem zijn.
Ik denk dat we met name naar developers moeten communiceren dat ze codecs en tools moeten gebruiken die gewoon vrij verspreid kunnen worden, en ik denk dat daar de komende tijd nog wel aandacht aan besteed gaat worden.
Het mooiste zou zijn als valve gewoon net als lutris of playonlinux community scripts oid mee zou kunnen laten leveren, en gewoon een tooltje met checkboxes voor dingen die met winetricks gedaan kunnen worden.
Maar, ik heb de nieuwe steamOS UI nog niet in handen, dus kan ook niet met zekerheid zeggen dat een soortgelijke functie er totaal niet is.
Ik haal het letterlijk uit de reviews voor de 'gold' games. Lager had ik niet eens bekeken. Natuurlijk gaat het vaak wel goed, maar ik denk ook dat het vooral goed gaat bij mensen die echt al veel verstand hebben van Linux.

Uiteindelijk zijn er denk ik twee zaken nodig:

- Zorgen dat er nog een heleboel games beschikbaar komen op Linux, om de afhankelijkheid van een besturingsysteem minder te maken (en dan doel ik vooral op Windows)
- Ervoor zorgen dat de games goed te spelen zijn zonder tweaks. Nu zijn dat er een aantal, maar nog niet zoveel. Dat is toch een barriere voor de meeste gamers.

Ik denk dat dat ook wel vergeten wordt hier: we hebben het in deze discussie vooral over gamers die gewoon een spel willen spelen. Die hebben vaak totaal geen interesse in het verder optimaliseren en ontdekken van hun computer. Als deze doelgroep niet verder wordt meegenomen, dan verwacht ik niet snel een hoger marktaandeel.
Ik weet het, soms is protondb ook wel verraderlijk hoor, mensen die in het begin met een van de eerste proton releases vanalles moesten doen, en dat nu uit gewoonte ook doen, of mensen die het overnemen zonder te weten hoe of wat, en dat blijven doen zelfs als het niet meer nodig is.

Ik denk dat momenteel een van de belangrijkste dingen is dat ontwikkelaars door de steam deck misschien ook wat meer gaan nadenken over welke technieken ze onder de motorkap gebruiken, en er wellicht zelfs games nog updates gaan krijgen. Ik heb zelf in mn library zelfs een spel uit bijv 2003 (knightshift) een paar maanden terug in ene een "linux port" zien krijgen. Oke, het is een versie met een meegeleverde wine build, maar ik heb toch het gevoel dat het misschien wel een effect is van de steam deck dat ontwikkelaars toch nog een keertje extra kijken naar hoe hun oude games functioneren onder linux.

De laatste tijd sta ik er persoonlijk van te kijken hoe vaak (ik gebruik op 1 machine eigenlijk exclusief big picture mode) ik zonder nadenken een gloednieuwe demo van een spel dat nog uit moet komen download, en ik me niet eens realiseer dat het geen native titel is.
Met name multiplayer spul is vaak lastig door de anti cheat, en enkele DRM systemen, maar verder zie je het eigenlijk bijna elke maand wel weer verder verbeteren.
De stappen die het laatste jaar gemaakt zijn zijn gigantisch.. of het genoeg gaat zijn voor de steam deck, ik weet het niet... Maar als ze nog een jaartje op dit tempo doorgaan, dan denk ik dat het nog heel ver gaat komen.
De duizenden (zoniet meer) hex edits, config edits en meer op https://www.wsgf.org/ zeggen toch iets anders ;)
Ik geloof wel dat gaming op Linux nog eens wat groter gaat worden, maar wat ik zoal nu terug lees geeft mij nog niet het vertrouwen om over te stappen. ;)

En dan nogmaals, moeten ook nog eens de games die ik leuk vind, speelbaar worden op Linux. Maar zo heeft wat mij betreft elk besturingssysteem zo zijn voordelen. Een red teaming oefening zou ik bijvoorbeeld weer nooit op Windows doen. Ik vind dat zelf helemaal niet zo erg.
Veel van de games starten überhaupt niet zonder je config files aan te passen, en dat zijn dan games die onder de categorie 'Gold' vallen (voorbeeldje).
Waar zie jij staan dat die game niet start?
Het probleem dat een hoop mensen melden is dat het geluid kraakt zonder een bepaalde tweak.
Overigens is dat niet voor iedereen zo, ik zie ook rapporten dat die game 'out of the box' perfect werkt.

Mijn eigen ervaring is dat "gold" games gewoon werken. De meeste games die ik speel zijn native en ik heb dus niet heel veel voorbeelden om me op te baseren en misschien heb ik gewoon geluk gehad. Maar ook van andere Linux-gebruikers hoor ik dat de meeste games "gewoon" werken en goed genoeg dat ze niet op zoek gaan naar verbeteringen. Misschien kan het beter, maar als het maar "goed genoeg" is gaan mensen niet op zoek.
En zelfs al werken de games dan wel betekent nog niet dat de Nvidia drivers het fatsoenlijk doen.
Heb een super ultrawide 32:9 die op Windows mooi 240hz kan maar op Linux niet hoger dan 120hz raakt...
Dat hoeft echter niet te betekenen dat die game niet goed werkt onder Windows, het niet hebben van 21:9 support kan immers ook gewoon een keuze van de developer zijn.
Als Linux gebruiker ben ik wel gewend dat niet alles meteen goed bruikbaar is. Een beetje tweaken of prutsen hoort er wel bij. Maar is dat op Windows dan wel zo veel beter? Ik heb zelden een spel geïnstalleerd dat meteen naar mijn zin was. Tijden prutsen met de grafische instellingen, geklooi met de compatibiliteit instellingen en UAC omzeilen als je wilt streamen of met remote play aan de gang wilt.
Dus hoeveel gezeik is werkbaar en wanneer ga je de strijd niet eens aan?
Wat mij betreft is er een verschil tussen het aanpassen van de ingame instellingen, en je config bestanden om het spel uberhaupt te kunnen starten.

Zelf heb ik daar niet zoveel zin in, ik zit al genoeg in de terminal enz. :)

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het juist goed dat deze ontwikkelingen er zijn en overstappen zou zeker een optie zijn voor mij, als het nog iets meer moeiteloos zal gaan.
Wat mij betreft is er een verschil tussen het aanpassen van de ingame instellingen, en je config bestanden om het spel uberhaupt te kunnen starten.
Misschien dat dat ook de anti-cheat problemen verklaart: Een aangepaste config betekent dat je spelbestanden handmatig zijn aangepast, wat door de anti-cheat (onterecht) gedetecteerd kan worden als cheaten.

Zelfde geldt voor bepaalde DRM-methodes. Als je config-bestanden niet al encrypted zijn door die DRM.
De anticheat problemen hebben vooral te maken met dat de meeste moderne anticheatsoftware een kernelmodule in je computer schiet, en dat dat via Wine niet goed gaat, omdat de omgeving waarin die module staat niet klopt met wat die module verwacht.
Heb ook genoeg bestanden moeten verwijderen/aanpassen om spellen werkend te krijgen op Windows hoor.

Daarnaast heb ik veel rare driverproblemen meegemaakt die ik nooit in proton ben tegengekomen. Voorbeeld: mijn vorige computer gaf vaak een bsod wanneer ik alt+tabde uit League of Legends. Bij Linux heeft een spel nog nooit mijn pc weten te crashen.
Gamen op Windows zonder gezeik? Als je een PC in de winkel koopt staat het ding zo bol van de bloatware dat het de prestaties negatief beïnvloed. Je moet bakken vol gezeik oplossen voor je fatsoenlijk kan gamen op Windows. En als dat allemaal klaar is kan je elke week handmatig een nieuwe GPU driver installeren omdat er nog steeds geen package manager is.
Gamen op Windows zonder gezeik? Als je een PC in de winkel koopt staat het ding zo bol van de bloatware dat het de prestaties negatief beïnvloed. Je moet bakken vol gezeik oplossen voor je fatsoenlijk kan gamen op Windows.
Zo lang duurt een wipe+reinstall met een vanilla Windows en het installeren van wat drivers niet, dacht dat dat een beetje standaard praktijk was in deze community :P
En als dat allemaal klaar is kan je elke week handmatig een nieuwe GPU driver installeren omdat er nog steeds geen package manager is.
Dat hoeft eigenlijk helemaal niet zo vaak, alleen als er problemen zijn qua performance/stabiliteit. Sterker nog, was er laatst achter gekomen dat Windows stiekem op 1 of andere manier een eigen (nogal verouderde) driver had teruggezet via Windows Update en heb het weken lang niet door gehad met en toch niet al te antieke kaart (RTX 3080) :')

Dat er geen centraal package management is is inderdaad wat omslachtig soms, maar ik vind het ook weer geen enorm probleem op een machine de ik puur gebruik voor gaming.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 21 december 2021 18:13]

Vergeet niet dat je nog ruim een uur bezig bent om alle shit van windows zelf er uit te halen die je niet wil en die ze beschermd hebben zodat je er geen uninstall mee kan doen.
In mijn ervaring merk je van de gold status doorgaans niets. Het is iets minder dan perfect, maar het is niet alsof je nu echt zit te prutsen. Het verschil is praktisch niet merkbaar.
Grapjas! Alsof alle spellen direct feilloos werken op Windows. Als je niet wilt prutsen moet je een console kopen, geen PC.
Ook al schrijf ik duizend keer op dat het mijn ervaring is, toch moet het nog in twijfel worden gebracht. Jouw ervaring kan anders zijn. Dat snap je toch wel?

Toch kan ik elk spel wat ik ooit gespeeld heb starten zonder config aanpassingen te moeten maken die basis functionaliteit (zoals audio) beschikbaar maken, op Windows.
En hetzelfde heb ik op Linux. Dus wat is uw punt eigenlijk.
Mijn punt is dat gaming op Linux voor mij (nog) niet goed genoeg werkt.
Tuurlijk gaan de ontwikkelaars geen tijd en geld daarin stoppen. Linux desktop usage staat momenteel (volgens Google) op rond 2%, dat is gewoon de moeite niet waard voor developers.
Ik denk dat je ontwikkelaars met uitgevers verwart. Maar met 2% blijft het wel een beetje een kip/ei verhaal. Aan de andere kant is Windows voor velen een goed (en vertrouwd) platform wat geen reden geeft om over te stappen.
Ik ben heel blij dat developers, uitgevers en Steam verder kijken dan alleen Windows en ondanks het kleine marktaandeel van Linux op de desktop er toch voor kiezen om meer (AAA) games hierop mogelijk te maken. Mede doordat er maar zeer weinig games draaiden op Linux is het marktaandeel op de desktop klein gebleven, maar dat argument valt nu weg. Met name door de inzet van Steam voorzie ik dat Linux nu sneller een groter marktaandeel gaat krijgen. Nu nog een paar andere apps zoals Adobe CC en wellicht MS Office, dan gaat de groei waarschijnlijk nog harder.

Ik ben zelf een fervent Windows gebruiker, maar ik krijg steeds meer weerstand vanwege het updatebeleid, de privacy, de beperkingen (taakbalk in Windows 11 niet links of rechts op mijn 21:9 monitor), etc. Ik draai daarnaast nu Zorin OS en ben erg onder de indruk daarvan.
Dat valt idd geheel weg, voor mij dan althans. Ik vind ontwikkelen onder Linux al prettiger en hoef nu ook lang niet altijd meer de Windows bak te starten voor een spelletje. :)
Gelukkig bestaat er ook zoiets als Mac, en dat is een flink groter aandeel. Wil je Mac-support leveren, dan zit Linux-support vaak vrij dichtbij want je moet een volledig ander OS ondersteunen, en onderhuids hebben MacOS en Linux vrij veel gemeen (hun Unix-roots). Daarnaast betekent het dat je niet van Windows-defaults mag uitgaan ("ik wil in C:/Program Files schrijven of ik crash") en dat developers even moeten nadenken voor ze . Dat is vaak al voldoende om de basis-problemen met Linux op te lossen.
Waar lees jij dat, dat het 2 procent is? Vziw is het 3.
En wat heeft dit artikel te maken met desktop? Dit gaat over een console.
Ik reageerde net ook al in dit topic in Geachte Reactie, maar ook nog even hier:

Ik heb inmiddels de titel veranderd naar '90 van de 100 populairste Steam-games kunnen draaien op Linux'. Datzelfde staat nu in de inleiding. Ook heb ik n.a.v. comments van @hmmmmmmmmmpffff en @_Pussycat_ de beschrijving van de Gold-ratings aangepast, van:
wat betekent dat de game perfect werkt na enkele tweaks
naar:
wat volgens ProtonDB betekent dat de game werkt na enkele tweaks
Ik denk dat dit de lading al een stuk beter dekt dan voorheen, zeker in combinatie met de (goede) toevoegingen in de comments hier. Maar mochten er verder nog vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag :)
Met dank! Zo is het inderdaad duidelijker, zeker met de vreemd gekozen kleur "goud".
Hangt denk ik af van welke games je zou willen spelen... Ik lees juist dat bijna alle games met serieuze problemen van die competitieve multiplayer games zijn die ik toch niet speel en al helemaal niet op de deck (als je competitief gaat spelen dan doe je dat denk ik toch eerder op een echte pc met de beste performance die je kunt krijgen). Dat betekent dus dat bij singleplayer games het juist heel erg goed gesteld is met de compatibiliteit.
Totdat je leest dat "gold" helemaal niet betekent dat het erg goed gesteld is met de compabilititeit.
Gold betekent dat je met het nodige prutsen de game acceptabel kunt draaien.
Aan de andere kant is de top10/top100 een dynamische lijst. Vandaag heb je deze percentages en over een 3 maanden kan het aardig schuiven (misschien niet, misschien wel)

Onder aan de streep is het gewoon fijn dat dit nu een beetje voeten aan de aarde krijgt. Ik vind persoonlijk Linux niet fijn als desktop, dus voor mij maakt het niet uit, maar het is in elk geval fijn voor hen die het wel willen hebben, en fijn voor Valve als zij mettertijd een serieuze gaming-console willen maken maar je ‘alle pc-games’ op kan spelen.

Nou heb ik net even door die top100 zitten spitten, en het ruime merendeel van de titels zijn niet aan mij bestemd is ken ik zelfs niet eens. Daar kan Valve niks aan doen natuurlijk, maar het motiveert in elk geval niet om überhaupt is te kijken hoe het nou draait :)
De titel klinkt erg veelbelovend, maar als je dan verder leest dan merk je dat uit de top 10 er 6 games niet werken. Dat voelt een beetje alsof we blij gemaakt worden met een dode mus.
Dat is een beetje wat je er zelf van verwacht. Ik lees dat de meeste games werken. Dat is wel eens anders geweest. Het is een beetje "het glas is half vol of half leeg" situatie, het is maar waar je het mee vergeljkt.

Er zijn ongeveer evenveel "Platinum" games voor Linux ( 3,702) als er (volgens Wikipedia) games zijn voor de Playstation 4 ( 3352) en Playstation 5 (453) en dan hebben we het nog niet gehad over 'native' games. Nu is die vergelijking vast niet helemaal eerlijk maar je kan wel zien dat er "genoeg" games zijn die het prima doen.

Voor mij is "goed genoeg" waar het echt om gaat. Alleen de meest fanatieke gamers kopen een systeem om te gamen en optimaliseren het daar helemaal voor. De meeste mensen doen dat echter niet. Die spelen een spel op de computer die ze toevallig toch al hadden en daarbij kiezen ze uit de beschikbare spellen. Als de specifieke AAA titel die je wil spelen niet beschikbaar is dan is dat jammer, maar op Xbox, Playstation of PC heb je ook niet álle games beschikbaar en een flink aantal games werkt maar op één platform.
In ieder denkbaar genre is er inmiddels een brede selectie aan games beschikbaar voor Linux die 100% werken. Misschien dat er soms klein gebruiken zijn of wat minder perfomance maar de meeste mensen boeit dat niet. Die haalde toch al niet het maximum uit hun computer en zijn ook niet goed genoeg om het verschil tussen 120fps en 130 fps te merken.
De titel klinkt erg veelbelovend, maar als je dan verder leest dan merk je dat uit de top 10 er 6 games niet werken. Dat voelt een beetje alsof we blij gemaakt worden met een dode mus.
Wel even meegenomen dat 7 van die 10 games dan ook F2P zijn. Ik kan goed begrijpen dat wanneer je een game als F2P lanceert je niet elk platform mee kan nemen en meer probeert te focussen op de meest gespeelde platformen.
Scheelt dat eens, de top 10 staat vol met meuk die mij niets interesseert. :)

Het zijn vooral de populaire games waar vrij zware anti-cheat in verwerkt moet zitten.
Dat duidt op een multiplayer/competetieve setting.

Dit is lang niet voor iedereen relevant.

Ik kan al m'n Paradox games, Rimworld, Oxygen Not Included, Valheim vrijwel perfect spelen. Meeste laden zelfs merkbaar sneller. Soms wat kleine issues, maar als dat meetelt heb je op Windows ook vaak genoeg geen 'perfecte' ervaring.
Voor mij is dat geen probleem, want veel van die Top10 spellen speel ik niet. Ik ben geïnteresseerd in Single player spellen of Coop spellen, en de meeste hiervan werken gewoon onder Linux. Ik speel nu al rond 2 jaar primair op Linux, en 98% van de spellen die ik wil, werken gewoon. Ook de Coop-games die we in de vriendenkring spelen werken bijna allemaal.
Nou ja, dat is geheel afhankelijk of je wat geeft om die spellen in de top 10. Ik in ieder geval niet. Daarnaast, wat nog niet is kan nog komen.

Ik denk dat er veel ontwikkelaars zijn die de kat eerst uit de boom kijken.
Weet je wat ik zo vaag vind? Dat er geen andere Operating Systems zijn zoals Windows of gelijk aan Windows. Ja, Linux is goed onderweg, maar begrijpen dat er geen goede alternatief is niet, in 2021 voor 'Gaming'. Dat er geen bedrijf opstaat, of ex-collega's van bijvoorbeeld Microsoft. Dat is toch raar/vreemd?
De titel klinkt erg veelbelovend, maar als je dan verder leest dan merk je dat uit de top 10 er 6 games niet werken. Dat voelt een beetje alsof we blij gemaakt worden met een dode mus.
Of je blij wordt gemaakt met een dooie mus hangt vooral van je eigen voorkeuren af. Als ik de 6 games zie ben ik er niet rouwig om, vast goede games maar niet echt games waar ik geïnteresseerd in ben.
Als Linux gebruiker is dit toch echt wel fijn, terwijl ik niet zo'n grote gamer ben.

Toch de mogelijkheid hebben even snel een spelletje te spelen, met vrienden, zonder dual boot onzin of KVM Virtuele machine met GPU passtrough.
Mag je Valve heel erg dankbaar voor zijn.
De meeste van deze projecten zijn allemaal opgezet door de community en later gefinancierd of ondersteund door Valve en haar partners. Ander partijen zoals Collabora en Codeweavers en individuen zoals Joshua-Ashton en doitsujin hebben een significante rol in Linux gaming de afgelopen ~3 jaar gespeeld.

Valve is voornamelijk de kracht die alles in beweging houdt, aan de software kant doet het zelf veel met GPU drivers (MESA, AMDGPU), Steam specifieke tools (Steam Runtime, Steam Linux Runtime) en een beetje WINE.

Collabora werkt aan alles onder zon, van de Linux kernel, tot GPU drivers, containerisatietechnologieën, WINE etc.. Simon McVittie is een Collabora developer die je overal tegenkomt.

Codeweavers werkt aan WINE, ze hebben een eigen fork van WINE genaamd Crossover, wat min of meer een betaalde versie van WINE is. Ik herinner mij dat ze een jaar geleden hadden aangegeven 13 mensen full-time op Proton te hebben zitten.

Joshua-Ashton en doitsujin zijn hoofdontwikkelaars ingehuurd als externen bij Valve aan DXVK, DXVK-native en VKD3D. En kleinere bijdragen aan verschillende GPU en grafische-API gerelateerde tools.


Welcome to the free and open source software community.

[Reactie gewijzigd door Omega op 21 december 2021 13:50]

En daarom is Apple dus zo interessant. Het gemak en bijna de compatibiliteit van Windows met de kracht van Unix.
Maar dan de hele tijd hannessen door de 'mijn weg of de snelweg'-mentaliteit in MacOS. Voor sommige onderdelen in het besturingssysteem is dat niet eens zo slecht, in de meeste andere wekt het een woeste furie in mij op, waardoor ik Apple computers liever het raam uit mik dan er verder mee wil werken.

Voor velen zal MacOS niet zo'n probleem zijn, maar heb zelf echt een hartgrondige hekel aan MacOS gekregen. Het beviel me al voor geen meter met MacOS 8, niet met MacOS 9 en niet met MacOS X. Heb zelf FreeBSD servers draaien en die bevallen goed. De BSD basis van MacOS is het probleem dus niet.
Laat nou apple juist totaal geen ondersteuning bieden voor Vulkan en Proton, dus die compabiliteit valt vies tegen.
De bulk van de professionele software heeft een Mac versie. Voor Linux moet je vaak andere software gebruiken dan dat de gouden standaard is op Mac/Windows
Ja, maar het artikel en degene waarop je reageert hebben het over games. Als je het alleen over professionele software hebt is je reactie offtopic.
Valve heeft het met Steam wel enorm gebruiksvriendelijk gemaakt. Lutris en PlayOnLinux kunnen daar niet aan tippen, al zijn dat verder prima applicaties met hun eigen voordelen.
Ik draai zelf met name Windows, omdat er bepaalde tooling gewoon niet onder Linux werkt. Geen verwijt naar Linux, eerder naar de developers van de tools ;)

Maar dual boot: daar ben ik half jaren 90 mee begonnen met RedHat (toen dat nog gratis was). Daar ben ik heel snel vanaf gestapt. Uiteindelijk boot je toch 99,9999999999999999999% van de tijd naar 1 OS.

Nu draai ik gewoon de additionele zaken via VMs, dus verschillende distros, maar ook macOS en ChromeOS. Moet wel zeggen dat ik niet game, dus geen last van GPU passthrough problemen heb.
Ik vind het jammer dat zelfs "gold" niet persé inhoud dat dat zomaar werkt.

Snap ik niet dat daar voor gekozen is.

Als je met 3 categorien werkt zou ik zeggen "gold" werkt OOTB.
Silver moet je wat voor tweaken.
En Broze heeft daarbij eventueel nog last van wat crashes en glitches hier en daar en alles wat gewoon echt gezeik geeft krijgt geen keurmerk.
op die manier blijft er geen game over :)
Ik vind het jammer dat zelfs "gold" niet persé inhoud dat dat zomaar werkt.

Snap ik niet dat daar voor gekozen is.

Als je met 3 categorien werkt zou ik zeggen "gold" werkt OOTB.
Maar ze werken niet met 3 categorien. Er is namelijk ook nog 'Platinum'. Dat zijn de games die helemaal vlekkeloos draaien.
Linux-gebruikers zijn nogal gewend om te tweaken. Valve kan zien hoeveel uur er via proton wordt gespeeld. Daarmee valt al veel af te leiden en de rating die gebruikers zelf gegeven met uitleg op protondb maakt duidelijk waarop het gebaseerd wordt.
En de visie/missie van Gabe Newell wordt werkelijkheid. Zulke compatibiliteit konden we 10 jaar geleden nog niet van dromen. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 december 2021 13:29]

de toekomst van gaming
Dat zie ik niet gebeuren. Het marktaandeel blijft piepklein en stijgt nauwelijks.
Linux is bedoelt voor de gebruiker die overal aan wilt kunnen sleutelen, en het niet erg vind dat dat vaak ook nodig is.

Het is fijn dat Proton steeds beter werkt, maar het blijft emulatie, en zal altijd extra bugs opleveren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 december 2021 14:01]

Emulatie is het dus net niet, maar verder voor nu wel eens met je punt.

Het is echter wel mooi dat het er is en meer en optie is al was het alleen maar om Microsoft een beetje in het gareel te houden. Als Microsoft het echt te bont zou maken (stel ze gooien de boel zo om dat games alleen nog maar in beschermde containers kunnen draaien waardoor je niet meer bij de files kunt, je saves niet kunt backuppen, niet modden) dan zouden gamers wel meer naar Linux over kunnen stappen. En als genoeg gamers dat zouden doen dan zou je wel een kritiek kantelpunt kunnen bereiken waarbij ontwikkelaars ook rekening gaan houden met Linux bij de ontwikkeling en dan is het nadeel wat jij noemt helemaal weg.
Emulatie in de zin dat je iets nabootst, in dit geval Windows. Niet zozeer dat er hardware geëmuleerd word.
Wine= Wine Is Not an Emulator.
Says enough,no?
Dat zie ik niet gebeuren. Het marktaandeel blijft piepklein en stijgt nauwelijks.
Het voordeel van een piepklein marktaandeel is dat je veel ruimte hebt voor groei. Ten opzichte van tien jaar geleden is het aardig gegroeid. Volgens jaar komt daar nog wat bij dankzij de Steam Deck.

Verder is het doel niet om 50-50% te hebben, maar om een waardig alternatief te hebben op Windows. Dat houdt Microsoft scherp en eerlijk.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 december 2021 14:48]

Toen ik bij "gold" games eens de commentaren ging lezen bleken deze niet zo enorm perfect te werken. Gold lijkt meer een "het kan werken" te zijn. Uiteraard met een vleugje "works for me, you're doing something wrong".

Edit: bv Cyberpunk:
* I can hear the whole intro and what sounds like reaching the menu screen, but the window remains black.
* I would get about 80+ frames with high settings and 70+ with ultra on windows. I get 60+ with high and 50- with ultra.

https://www.protondb.com/app/780310
* Game runs smoothly but only runs for about 15 minutes and then will crash. (Rating: duim omhoog...)
* Missing Textures. By using DirectX 11 the game crashed every 10-15 minutes. (Rating: duim omhoog)

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 21 december 2021 13:57]

Dat Cyberpunk probleem is een gevalletje Windows Media Foundation. Is prima te fixen, vandaar de Gold rating.

Ik heb zelf recent een probleemloze playthrough gedaan met ProtonGE.

Dus Gold lijkt mij een prima rating. Gold = "Werkt goed na enkele tweaks"


De ervaring verschilt per hardware en software configuratie. Software kan goed voor mij werken maar niet voor voor een ander. Vandaar hebben veel games gemixte reacties.

Bij negatieve reviews op games die voor de meeste mensen probleemloos werken liggen de problemen meestal bij de gebruiker, denk aan oude software of drivers of een kapotte WINE prefix etc..

[Reactie gewijzigd door Omega op 21 december 2021 16:03]

Precies wat Pussycat dus aangaf: Uiteraard met een vleugje "works for me, you're doing something wrong".
Dat is een stuk onnodige lock-in op Windows functionaliteit. Daar valt aan te werken, maar dan moeten de WINE ontwikkelaars er wel vanaf weten.
met een vleugje "works for me, you're doing something wrong" en "eigenlijk is het iemand anders zijn schuld, dus het telt niet.

"lock-in op Windows functionaliteit" is vast wel waar, maar het resultaat is een zwart scherm en dus geen geweldige ervaring.
Er bestond reeds al een Linux versie van EAC voor native Linux games (ik denk bijvoorbeeld aan 7 Days to Die), wat ze recent hebben toegevoegd aan de Windows versie van EAC is Proton support zodat EAC games die via Proton op Linux gespeeld worden kunnen werken.

Jammer dat dit opt in is want deze anti cheat software is de laatste drempel voor velen om over te gaan naar Linux.
Enerzijds ja, anderzijds moet je niet onderschatten hoeveel mensen niet eens overwegen om iets met Linux te doen zelfs als alle games 100% goed zouden werken.

De vraag naar iets ipv Windows is gewoon niet zo groot omdat Windows voor heel veel gebruikers best prima werkt.
Enerzijds ja, anderzijds moet je niet onderschatten hoeveel mensen niet eens overwegen om iets met Linux te doen zelfs als alle games 100% goed zouden werken.
excuses voor het misverstand, ik had beter moeten lezen, daarom een kleine edit
Je hebt gelijk, voor de meeste mensen is dit helemaal geen overweging want die zijn niet bezig met overstappen of zoekeen naar iets beters. Zo zijn er ook meer dan 100 miljoen eigenaren van een Playstation die ook niet 100% van alle games kunnen spelen. En die hebben niet de keuze om een spel te accepteren dat draait met kleine (of grote) problemen. Het zelfde geldt voor andere consoles en platformen. Zelfs onder Windows kun je niet 100% van de games spelen.
Maar dat is geen probleem, die systemen voldoen voor hun gebruikers en daarmee is de kous af.

Als je je onder Linux beperkt tot games die "native" of "platinum" zijn dan kun je een prima ervaring hebben die zich kan meten met die van andere platformen. Voor mij is Linux "goed genoeg" om aan mijn game-behoeften te voldoen. Ik heb andere redenen om Linux te draaien die niks met games te maken hebben, maar het is fijn dat er genoeg goede games zijn dat ik niks tekort kom. Net zoals de meeste Windows gebruikers niet overstappen omdat ze niks missen voel ik ook niet de behoefte om over te stappen naar een platform met meer of betere games.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 21 december 2021 15:45]

Ik ben er niet tegen en het kan vast prima werken, dat is mijn punt niet echt.

Degene waar ik op reageer doet het voorkomen alsof er heel veel mensen wachten om over te stappen op Linux zodra de meeste games goed werken.

Dat is denk ik niet zo, de meeste mensen zijn niet zo ontevreden over Windows dat ze maar wat graag Linux willen.
Bij nader inzien heb ik je verkeerd begrepen, excuses daarvoor.
Ik ben het met je eens dat voor de meeste mensen dit een 'non-issue' is. De meeste mensen zijn niet op zoek naar het "beste" systeem. Die hebben een computer en daar doen ze het mee, of dat nu een goede of slechte ervaring is.
Vreemd dat het Microsoft game flagship niet werkt op de Linux console :)
Je bedoelt de nieuwe Halo? De community heeft de game al draaiend, het is nu nog een kwestie van bugs fixen en speelbaar maken. Ik gok dat binnen een paar maanden het spel speelbaar is.
nu nog een gestroomlijnde en gebruiksvriendelijke linux distro en we zijn er helemaal ;)
Net zo gestroomlijnd en gebruiksvriendelijk als Windows zeker :+
Ik probeer al 10j om de 6-12 maanden om Linux te gebruiken als desktop env. maar dat is tot nu toe nog nooit gelukt. Er is altijd iets dat gewoon niet werkt of waarvoor je uren en uren in forums moet gaan zoeken naar vage command line dingen en zo. Windows is niet perfect maar werkt voor 99.99% van de bevolking zonder problemen, iets wat je nog niet van linux kan zeggen.

No hate naar linux, zou het zelf graag gebruiken als desktop OS ivm privacy etc maar er bestaat gewoon nog geen linux DE die even goed werkt als Windows of macOS (imo).
Ik probeer al 10j om de 6-12 maanden om Linux te gebruiken als desktop env. maar dat is tot nu toe nog nooit gelukt .... zou het zelf graag gebruiken als desktop OS ivm privacy etc maar er bestaat gewoon nog geen linux DE die even goed werkt als Windows of macOS (imo).
Als je in Linux wilt stappen, maar je wilt dat alles exact hetzelfde werkt als in Windows, raad ik aan om gewoon bij Windows te blijven. Ik heb dit al eerder gemerkt online en bij familieleden, waar het Windows OS als de basis wordt genomen, en dat dan een ander OS wordt geprobeert, waarbij de instelling is: Dit werkte zo, en dit moet ook gewoon zo werken in een ander OS. Hetzelfde geldt ook een beetje voor de verschillen tussen Microsoft Office en LibreOffice, Android en IOS.

In de basis werkt het meeste hetzelfde: Je hebt vensters en knoppen om op te klikken, kruisje in de hoek voor afsluiten, met één knop haal je een hoofdmenu tevoorschijn, CTRL-s is saven, enz. Het feit dat vele mensen, ook niet-technische mensen, gewoon in Linux zich wegwijs kunnen maken geeft al aan dat Linux echt wel gebruikersvriendelijk is tegenwoordig. Ik heb haast geen command-line regeltjes nodig om dingen in het OS in te stellen.

Daarom geef ik ook deze hint: Sta open dat dingen soms net wat anders kunnen werken. Gewoon omdat Linux niet exact hetzelfde is als Windows, net zoals dat Mac ook niet exact hetzelfde is als Windows. Lukt dat niet, of moet het exact zijn zoals je nu in Windows hebt, blijf dan bij Windows.
Ik sta zeker open voor nieuwe dingen, vandaar dat ik ook al jaren probeer linux te gebruiken maar meestal is het niet een geval van 'niet exact hetzelfde is als Windows' maar iets dat gewoon niet werkt in Linux.

macOS vind ik zelf een heel fijn OS en ik ben van plan om mijn werk laptop (XPS) te vervangen door een nieuwe M1 macbook. Ik vind het jammer dat er niet een Microsoft of Apple is die een eigen flavour van Linux (feitelijk een DE) zou kunnen maken die even 'af' is als Windows of macOS. Ik heb het idee dat de diversiteit in Linux dit allemaal veel moeijlijk maakt dan nodig (hoeveel tientallen DE's zijn er niet voor Linux?)
Aan de andere kant: Maakt het wat uit dat er meerdere versies van Linux zijn? Het is voornamelijk de grafische omgeving die wat anders is, en een klein beetje de filosofie achter de specifieke distributie, maar het blijft grotendeels allemaal hetzelfde.

In Windows wordt je bij nieuwere versies geforceerd om een nieuwe omgeving te leren. In Linux kun je de omgeving kiezen die fijn werkt en daar blijf je dan gewoon bij. Je wordt dan niet geforceerd iets anders te moeten gebruiken na verloop van tijd.

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 21 december 2021 19:02]

No hate naar linux, zou het zelf graag gebruiken als desktop OS ivm privacy etc maar er bestaat gewoon nog geen linux DE die even goed werkt als Windows of macOS (imo).
Als privacy een concern voor je is: hoe ver moeten ze in Redmond gaan? Linux vraagt een investering in tijd kwa gemak en gewenning, maar dat is het toch waard als je ziet hoe hard Microsoft voor je data gaat vandaag de dag?
Heb je tekst aangepast naar mijn situatie:

Ik probeer al 10j om de 6-12 maanden om Windows te gebruiken als desktop env. maar dat is tot nu toe nog nooit gelukt. Er is altijd iets dat gewoon niet goed werkt of waarvoor je uren en uren in forums moet gaan zoeken naar diep verborgen wizard dingen en zo. GNU/Linux is niet perfect maar werkt voor 99.99% voor mij, iets wat je nog niet van Windows kan zeggen.

No hate naar Windows, zou het zelf soms gebruiken om anderen te helpen, maar er bestaat gewoon nog geen Windows DE die even goed werkt als GNU/Linux of OSX.

Tja, en zo kan iedereen invullen waar hij/zij/het zich prettig voelt.
Anders was er ook maar 1 soort fiets, 1 soort auto, 1 soort huis, 1 soort TV, 1 soort (vul iets socialistisch in), etc.
Niemand vraagt je om Linux te gebruiken. Ik snap dit nooit, als Windows perfect voor je is, waarom zou je dan nog al die moeite doen?
Windows is niet perfect voor hem anders zou hij niet elke keer naar alternatieven kijken. Staat notabene in de post waar je op reageert.
Je hebt gelijk. Helemaal overheen gelezen. |:(
Linux mint ? Maar veel hangt af van de software die je gebruikt. Ik heb geen problemen, maar hier ook al jaren dual boot. Windows is alleen om te testen en cod te spelen. Wow/diablo speel 8k gewoon onder linux. En qua hardware zolang je niet het nieuwste van het nieuwste hebt of iets exotisch dan is er geen probleem
Hoe verkeerd of slecht uitgewerkt sommige windows features zijn. Het werkt nog steeds gebruiksvriendelijker dan de meest gemakkelijke linux distros idd.
Als Windows dat voor jou is, is dat toch prima?
Elk besturingssysteem vergt aanpassing van de gebruiker, als je het niet gewend bent.
klopt, heb zelf ook niets tegen linux. zou niet liever willen dan dat er een volwaardige distro komt die kan concurreren met windows. Dat kan de eindgebruiker alleen maar ten goede komen :)
En ik heb niets tegen Windows, maar sinds ik Linux Mint gebruik heb ik alleen nog Windows nodig voor mijn werk (lees MS Teams).
Ik gebruik Ubuntu al jaren met Teams best veel. Dat werkt eigenlijk best goed.
Wat werkt er bij jou dan niet?
Videobellen en tegelijkertijd in een ander scherm van Teams willen werken. Dat werkt in de native app toch iets beter.
Videobellen en tegelijkertijd in een ander scherm van Teams willen werken. Dat werkt in de native app toch iets beter.
Wellicht niet wat je bedoelt maar Teams is een native Linux app, net zo native als voor Windows. Die compatibiliteit is weliswaar gebasserd op het "Electron"-framework maar die is niet gebonden aan Windows of Linux. Het is net zo 'native' (of niet) onder Windows of LInux.
Wel krijg ik af en toe het gevoel dat de Windows versie meer aandacht krijgt van de ontwikkelaars en als eerste nieuwe features krijgt. Maar technisch gezien is het op beide platforms 'native'. Je zou hooguit kunnen stellen dat Microsoft developers zich waarschijnlijk beter thuis voelen onder Windows, maar zelfs dat is twijfelachtig bij een Electron-applicatie.
Neemt niet weg dat Teams vaak een draak van een applicatie is.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 21 december 2021 16:18]

Met Teams bedoel ik inderdaad de applicatie zoals deze onder Windows draait, maar daarbij ook de hele MS365 (Office) omgeving.
Elk besturingssysteem vergt aanpassing van de gebruiker, als je het niet gewend bent.
Dit is waar.

Maar je hebt aanpassingen in de vorm van "deze knop zit ergens anders" of "hiervoor moet ik een ander programma gebruiken". En daar haken sommige mensen idd al af en daar kan Linux niks aan doen.

Maar je hebt ook aanpassingen in de vorm van "mijn geluid doet het niet en nu ga ik 4 uur naar een oplossing googlen".

Ik denk vooral dat dat laatste Linux nog erg in de weg zit.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 21 december 2021 14:27]

Gelukkig gebeuren dat soort dingen nooit bij Windows :X

Heb me wezeloos moeten zoeken toen windows besloot om de bediening van Bluetooth speakers anders te maken. Moest het register editen om een feature terug te krijgen die er al jaren daarvoor gewoon in zat.

Laatst twee dagen bezig geweest na het updaten van mijn UEFI, omdat Windows ineens het toetsenbord niet meer wilde zien van mijn laptop.
Geen vuiltje aan de lucht in de Linux installatie op diezelfde laptop.

Het probleem is dat mensen gewend zijn aan de nukken van Windows, en er van uit gaan dat het wel goed komt. Maar als ze 1 dingetje hebben met Linux is het meteen "nog niets klaar voor het grote publiek" :'(
Het probleem is dat mensen gewend zijn aan de nukken van Windows, en er van uit gaan dat het wel goed komt. Maar als ze 1 dingetje hebben met Linux is het meteen "nog niets klaar voor het grote publiek"
Is dat een probleem van Windows of een probleem van Linux?

Andersom geldt het ook. Ik lees in de reacties hier al genoeg mensen die complete register edits of vage "hacks" doen om Windows werkend te krijgen. Dan vraag ik mij af wat jij aan doen bent of voor eisen stelt aan "werkbaar".

Iets wat men gewend is is lastig om eruit te krijgen. Een persoon die iOS gewend zal veel wat Android anders doet onlogisch vinden en andersom. De markt is nu eenmaal Windows gewend.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 december 2021 16:50]

De markt is nu eenmaal Windows gewend.
Het probleem van deze redenering is dat Windows niet hetzelfde blijft. Nieuwere Windows versies vereisen vaak ook een aanpassing van hoe je je computer moet/gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 21 december 2021 22:38]

Maar je hebt ook aanpassingen in de vorm van "mijn geluid doet het niet en nu ga ik 4 uur naar een oplossing googlen".
Windows heeft mij hierin ook vele uren mee zoet gehouden, al komt dit inderdaad tegenwoordig minder vaak voor.

Dat een hoop fabrikanten niet van Linux willen weten klopt, maar daar kan je rekening mee houden als je hardware koopt. Uiteraard begrijp ik dat niet iedereen hier zin in heeft, maar dat ligt niet aan het besturingssysteem.
Ik heb ook momenten gehad dat het geluid (of andere hardware) niet werkte op een computer met Windows erop. Meestal googlde ik dan of er een oplossing voor was, en als ik die niet kon vinden dan ging de computer terug naar de winkel met de opmerking dat iets niet werkte.

Een kennis kreeg het niet voor elkaar om zijn nog werkende printer op Windows 10 aan te sluiten. Houdt dat dan in dat de printer niet meer werkt, of het in Windows 10 moeilijk kan zijn om een printer te installeren? Kijk naar de Linus video, waarin hij een document moet printen en dat zeer makkelijk lukt, wat hem in Windows hoofdbrekens en veel moeite kost.

Ik heb meerdere jaren Windows-gebruik en Linux-gebruik nu, en kan met zekerheid zeggen dat sommige dingen makkelijker zijn in Windows, en sommige dingen makkelijker zijn in Linux. Net zoals dat sommige dingen in Mac ook makkelijker kunnen zijn, (Finder bijv.), alleen heb ik niet genoeg Mac ervaring om hierover te kunnen oordelen.
Nog altijd beter dan horen dat je van distro moet wisselen om feature X te gebruiken ;)
Dat heb ik dan nog nooit hoeven doen.

Elke distro is aan te passen zoals jij dat wilt. Dus Wil je Ubuntu met feature X van Arch? Kan. Is het makkelijk om in te stellen? Niet altijd. Dat is dan weer de andere kant.
Heeft Windows 10 alle features van Windows 11? :+
Er is in ieder geval een nieuwe "feature" bijgekomen en dat is dat het irritante gedrag van Edge met betrekking tot standaard URL's van Windows 11 naar 10 is gebackport. Dat heb ik ook alleen maar gelezen, omdat ik Windows alleen gebruik, wanneer het echt nodig is.
Die zijn er al. Het probleem is dat mensen verwachten dat Linux een Windows clone is, en dat is het niet.

MacOS wordt geprezen omdat het niet Windows is, Linux wordt benadeeld omdat het niet Windows is.
MacOS word geprezen omdat het een consistent OS is dat weinig problemen oplevert. Linux word benadeeld omdat het extreem inconsistent is en relatief veel problemen oplevert.
Als je een OS probeert te gebruiken als Windows of MacOS dat een geheel andere manier van werken heeft dan loop je tegen problemen aan ja. Dit is niet een probleem van het OS maar van de gebruiker die niet snapt hoe die het moet gebruiken.

Het begint bijvoorbeeld al bij het installeren van software, dit is waar mensen de meeste problemen onder Linux ervaren. Ze gaan op zoek naar installatieprogramma's op het internet, dit moet je nooit doen op Linux tenzij je een geavanceerde gebruiker bent. Gebruik Linux alsof het Android of iOS is, download al je software via de "appstore".

Dat jij snapt hoe Windows en MacOS werken betekend niet dat het makkelijk is. Bijvoorbeeld; als jij iemand die alleen maar bekkend is met Windows op een Mac de opdracht geeft software te installeren zou die niet weten hoe dat moet. Deze persoon zal denkt een installer te downloaden en vervolgens snapt die niet wat er moet gebeuren bij dat rare schermpje het het applicatie-icoontje en mapje. Ik zit zeer regelmatig naast mensen die nieuwe zijn met MacOS, en die doen dit altijd fout, ik moet je zit altijd uitleggen.

Je eigen kennis van het systeem is het obstakel, niet het systeem zelf.
Niet alles staat in de store, of apt repository. Tegenwoordig krijg je vaak een .AppImage, die met geen mogelijkheid in de taakbalk te zetten valt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 december 2021 14:33]

Het komt zeer zelden voor dat iets niet in de repos van je distro staat. Dat je zegt "apt repository" geeft mij ook genoeg informatie over je bekendheid met Linux. He software-ecosysteem van Linux is een beetje breder dan alleen Ubuntu en Debian.

Appimages worden niet zo veel gebruikt. Sommige applicaties stellen ze beschikbaar voor mensen die ze graag gebruiken. Het mooie van appimages is dat je niks hoeft te installeren op je systeem, dus ze zijn ideal om iets even snel uit te proberen.

Het nadeel van appimages is dat ze niet automatisch updates krijgen. Tenzij je een apart stuk software hebt die dit voor je beheerd. Dit is al genoeg reden om ze af te raden aan de meeste gebruikers.

Appimages zijn geavanceerd terrein, dit is niet iets dat je als een normale gebruiker wil gebruiken. Vergelijk ze maar met portable versies van applicaties op Windows, in gebruik lijken ze er heel erg op. En beide moet je om de zelfde redenen niet gebruiken tenzij je weet wat je doet.

Je kan relatief gemakkelijk alles in je taakbalk zetten. Dit kan verschillen per GUI; de taakbalk zal hoogst waarschijnlijk een lijst aan verwijzingen bevatten naar desktop files. Desktop files zijn tekstbestandjes die informatie bevatten van geïnstalleerde programma's (Naam, beschrijven, icoontje, executable file locatie, right-click menu etc..). Schrijf een voor je appimage en het zal verschijnen in je applicatielijst waarna het ook aan je taakbalk kan worden toegevoegd. Maar nogmaals; geavanceerd terrein, eigen risico als je alles sloopt.
Het komt zeer zelden voor dat iets niet in de repos van je distro staat.
Zo'n beetje alles dat niet open source is.
Dat is afhankelijk van de distro. Sommigen zoals Fedora leveren standaard geen niet-vrije software, Ubuntu en Debian doen dit ook niet tenzij je dit zelf instelt. Andere distros zoals Arch Linux leveren wel veel niet-vrije software.

Er zit een filosofische reden achter. Niet vrije programma's worden beschouwd door grote delen van de Linux community als malware dat zijn macht over gebruikers misbruikt, wat het in veel gevallen ook is en doet. Dus ze willen het niet, want het is troep en er zijn genoeg vrije alternatieven.

Ze willen de software zelf bouwen, zelf kunnen valideren dat het goed werkt en dat het ook daadwerkelijk doet wat het zegt dat het doet.

In plaats van Google Chrome gebruik maar Firefox, Epiphany of Chromium.

[Reactie gewijzigd door Omega op 21 december 2021 14:58]

Voor de volledige info, dit is niet meer het geval voor Fedora. Al een tijdje kon je de 'niet vrije' software aanzetten via een ingewikkeld menu, tegenwoordig is dit veel gebruiksvriendelijker gemaakt.
Het heeft remotes inbegrepen voor veel gebruikte software in RPM Fusion zoals Steam en Google Chrome, maar deze staan standaard uitgeschakeld. Dat is wat ik bedoel met het niet standaard leveren van software. Het staat standaard uit, de gebruiker moet het handmatig inschakelen.
Lijkt me ook niet zo vreemd als Apple zowel de hardware als software levert. Probeer Hackintosh en je kan tegen dezelfde problemen aanlopen als bij Linux.
Driver problemen zijn maar een deel van het verhaal, MacOS is erg consistent in UI en UX en heeft een enkele software configuratie in plaats van honderd distributies wat het ook net allemaal wat consistenter maakt.

Hackintosh lijkt me nog meer gedoe dan Linux overigens.
Consistentie is inderdaad het voordeel van één partij die alles bepaalt, maar als de keuzes van die partij je niet bevallen heb je daar ook niets aan. (Behalve dan een ander besturingssysteem te kiezen }> ).
Veel problemen ? Niet hier, en gebruik alsinds jaren 96-97 linux, je hebt veel keuze maar de grote desktopomgevingen hebben allemaal hun eigen ding en je heb5 gewoon keuze wat je wilt gebruiken .. En macos die moeten helemaal iets anders doen, menus van programmas zijn daar net altijd anders. En niks zo erg als mensen die me komen vraag war staat sit op een mac … ik,ben een programmeur en geen macos handleiding. Mensen die omschakelen hebben veel meer problemen met een mac dan met een linux distro lijkt me.
Bij MacOS zijn er inderdaad weinig veranderingen meteen zichtbaar. Dat is waar.

Maar Linux is nou ook weer niet extreem en inconsistent. Gebruik zelf Pop!_OS (v20.04) op een laptop waar Windows 10 niet meer op wil draaien (in mijn geval: netwerk hardware ondersteuning). Na het uitproberen van enkele Linux installatie-media test omgevingen uiteindelijk aanbeland bij Pop!_OS.

Ja, de tools zijn anders, de interface ook. Maar niet noodzakelijk slechter dan tussen verschillende versies van Windows 10 en Windows 11. Sterker nog, bij hardware configuratie heb je minder kliks nodig om hetzelfde te bereiken dan met Windows.

Vaak zijn de Linux programmas ook beschikbaar in Windows. Begin je deze al te gebruiken in je vertrouwde Windows omgeving, dan is de uiteindelijke overstap naar Linux niet eens vervelend. Dit is wel veel gevraagd van de meeste gebruikers en sommige van deze programmas zijn voornamelijk gericht op de Linux grafische interface en niet die van Windows.

Ben je echter van mening dat je wil overstappen, zoek dan eerst op of je Windows programmas beschikbaar zijn in Linux. Als dat niet het geval is, gebruik dan een site als: www.alternativeto.net voor het zoeken naar alternatieve (Linux) programmas en zie of je deze ook in Windows kan installeren. Begin dan aan het wennen aan deze tools en voor je het weet ben je overgestapt, want je hebt je meest gebruikte software al onder de knie.

Meer dan genoeg video-spelers, audio-spelers, mail-clients, browsers, enz hebben zowel een Linux als Windows versie beschikbaar. Zoveel verschil zit daar over het algemeen niet in.

Met mijn 5 jaar oude laptopje werkte het touch-screen meteen, alle I/O poorten werkten meteen, trackpad met multi-vinger ondersteuining werkte meteen, netwerk problemen waren meteen opgelost, zelfs de batterij laad nu weer volledig op (in Windows alleen maar tot 50%, voor wat voor reden dan ook).

Kan je verzekeren dat de (Lenovo Yoga 2-in-1) laptop uitstekend werkt met Linux en dat de overstap lang niet zo groot en/of ingrijpend was. Moet er dan wel bij vermelden dat ik gewend ben aan Linux servers die alleen via de command-line te bedienen zijn.

Besef me dus terdege dat mijn ervaring met Linux voor velen niet zal gelden. Maar voor meer dan genoeg anderen toch ook weer wel. Aangezien ik Windows, Linux en FreeBSD machines beheer, weety ik heus wel dat elk besturingssysteem voor- en nadelen heeft en dus zeer geschikt zijn voor specifieke taken en ongeschikt in andere. Dat zou echter de pret van het uitproberen van andere besturiongssystemen niet moeten drukken.
Ik adem zowat linux maar ik heb nog geen enkele desktop distro gezien die zich meet aan Windows of MacOS.

Zelfs met dingen als PopOS! er blijft toch gedonder linksom of rechtsom.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 21 december 2021 14:18]

Er is geen gebrek aan mooie desktopomgevingen nee, maar ging me meer om een stukje functionaliteit.
Als je meer doet dan een beetje surfen op internet of iets vanuit de app-winkel installeren kom je al snel toch weer uit op de terminal.

Zeker als je tegen dingen aanloopt die niet zomaar werken.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 21 december 2021 14:35]

Veel distros zijn al op dit niveau. Maar Ubuntu, wat de bekenste is, nog niet.

Het is ook, net zoals bij Windows, heel afhankelijk van het verwachte gebruik. Voor alle standaard computer dingen; internet, mail, paint, etc. zijn de meeste distros op orde. Ga je dingen doen die niet standaard zijn, dan maak je het jezelf natuurlijk altijd moeilijk.
Mijn laatste poging was met Mint. de look en feel voelde heel verouderd aan.
Maar een groot gemis blijft de hardware en driver ondersteuning. specifieke drivers installeren blijft geklooi in vergelijking met windows.
Ook de applicatie ondersteuning is ondermaats. Veel applicaties die ik gebruik op windows zijn niet te verkrijgen voor linux. En zijn die er toch zijn het vaak light versies tegenover de windows versie.
Het feit dat ik geen word en excel kan gebruiken op linux is ook een grote rooie vlag.

Komt dit door het feit dat het in de linux wereld traditioneel allemaal gratis moet? geen idee. Maar ikzelf merk dat windows software doorgaans veel beter uitgewerkt zijn dan linux software. Ikzelf heb dan ook geen probleem om een redelijke prijs te betalen voor software als die in verhouding staat met wat ik er mee ga doen.

[Reactie gewijzigd door System op 21 december 2021 14:17]

Linux is dan ook geen Windows. Je kunt ook niet verwachten dat software voor Windows zou moeten werken onder Linux. Dat veel software tegenwoordig werkt onder Wine is al een wonder op zich. Voor het tegenovergestelde onder Windows bestaat er WSL, dat gebruik maakt van virtualisatie.

Linux gebruiken heeft trouwens helemaal niets met minder willen uitgeven te maken. Ik heb in mijn leven veel meer uitgegeven aan software voor Linux dan voor Windows en dat zal zo blijven. Zoals iemand in de reacties zette voor een ander artikel: "No Tux, no bucks".
1 geval stelt niet de regel. Dat weet ji ook.
Maar ik had het niet over emuleren.
Ik merk gewoon veel software in de windows versie veel uitgebreider is dan het alternatief in de linux versie.
Of dat features die in de windows versie zitten pas veel later geïmplementeerd worden in de linux versie.

Dit zag je ook in de beginjaren van Android, dat IOS vaak de eerste nieuwe functies kreeg en pas veel later Android.
Bij linux zelf lijkt dit probleem niet van de baan.

Ik weet ook dat dit een kip/ei verhaal is. Maar zolang er geen grote speler komt in de linux distro markt zullen ze nooit mainstream worden.
Ik hoor al 25 jaar dat linux op het puntje van de doorbraak staat... ;)
Ik blijf bij mijn stelling: Linux zal door breken zodra MS met een eigen linux distro komt. En dat lijkt me een kwestie van tijd.
Denk bv aan een server oplossing of een thin & light client. Pas in het laatste stadium een gewone versie.
Die MS distro zal ik dan nooit gebruiken, maar als dat mensen zover kan krijgen om het te gebruiken, dan is dat voor zowel MS als die mensen een win-win. Of niet :)
Mijn inziens zou het voor iedereen win/win zijn.
Linux zal doorbreken? Linux wordt meer gebruikt dan Windows,veel meer. Zelfs op Microsoft hun eigen azure. Zelfs bij de mensen thuis. Dus hoezo doorbreken
lol, dat is ook al 20 jaar hetzelfde regeltje dat je hoort na die uitspraak.
Maakt ook niet uit, want we hebben het over linux distro's, niet over linux als kernel.
Dat uw nest thermostaat of android telefoon draait op een linux kernel is bv niet relevant.

Op consumer niveau is linux niet doorgebroken.
Ook op server niveau wordt linux vaak maar gebruikt als hoofd OS waar er dan VM's draaien met windows server.

Maar als server is Linux idd een heel goeie oplossing. Daar is het ook meer voor gemaakt.

Gisteren nog Ubuntu willen installeren omdat ik ook niet de kwaaiste ben.
Mijn rtx3070 werd standaard niet goed geconfigureerd.
Had screen tearing bij het kijken naar youtube filmpjes en zo.
Steam installeren? heb weeral een package moeten downloaden van een of andere dubieuze site om dat te verwezenlijken..

Hoe graag linux gebruikers willen dat linux er al is. Voor een doorsnee pc gebruiker is het nog steeds een pain in the ass.
Dat applicaties er niet zijn ligt aan de makers van de software en niet aan linux. En word en excel, tsja dat kan ik ook doen crashen, daar zitten al jaren bugs in die niet opgelost geraken, dan rare formattering etc. En dat is ook met de opensource paketten zo, dus dat is ook weer een punt om een punt te maken.
Hardware en driver ondersteunig …. Geen idee wat voor,exotische hardware jij gebruikt maar gebruik al meer dan 8 jaar mint … en nog nooit een issue gehad met drivers buiten bij de laatste install … netwerk werkte niet omdat dit een b550 was met een 2,5gb nic … maar was gewoon de andere kernel selecteren die er ook al op stond. En dat was een paar dagen na b550 lancering. En ik gebruik linux gewoon professioneel als programmeur. Maar doe nog met moeite iets in c#, voor python, javascript, golang is het gewoon gemakkelijker om te werken onder, het subsystem for linux is een goeie zet, maar nee bedankt. Zelf zou ik liefst overstappen naar arch bijvoorbeeld of manjaro maar dat is iets experimenteler. En als je een lts neemt dan zit je 4 jaar goed
Dit is het typische antwoord van een hardcore linux gebruiker.
Niet dat ik er een probleem mee heb. Maar ik heb de indruk dat doorwinterde linux gebruikers niet door hebben hoe groot de instapdrempel is om te starten met linux.

Arch, manjaro, mint,... distro, subsytem,...
doorsnee gebruikers horen het donderen in Keulen als je daarover begint.
Laat staan dat ze via command line iets gaan fixen of regelen.
Een OS moet er gewoon voor zorgen dat je uw programma of game kan draaien. Voor de rest moet het zo onzichtbaar mogelijk zijn.
En dat kan niet met Linux.

Dat je Word of excel kan laten crashen is geen punt. En wiens schuld dat is boeit me ook weinig. Het feit is dat ik die niet tot mijn beschikking heb op Linux en dit een groot gemis is.
Sorry maar word en excel zijn alternatieven voor. Het zijn van die mensen zoals jij die gewoon perse hetzelfde moeten hebben. Tsja en dan op een ander os liggen bashen … en ik gebruik ook windows maar in mindere mate. Het verschil is ik heb controle over mijn systeem, althans toch een pak meer dan in windows. En dat is voor mij het belangrijkste. Niks zo hatelijk als je laptop afsluiten en volgende edag een presentatie hebben en dan ene half uur moeten wachten omdat er een update perse moest.
En instapdrempel ? Serieus je hebt een live cd die je even kan testen kan je ook op een usb stick zetten. En subsystem … dat is windows … dus toont al aan dat jij er ook veel van kent. Sommige willen nu eenmaal geen verandering. Sommige huiveren al al ze iets niet met een muis kunnen, ook in windows. Vroeger was er niks anders .. enja voor vele dingen ben ik gewoon productiever met een commandline.
En windows is onzichtbaar …laat mij niet lachen … dit zijn allemaal van die argumenten die geen steek houden. En inderdaad een os moet jouw programma draien … maar als de maker van dat programma alleen iets maakt voor windows, dan ligt dit niet aan linux. Zo zijn er ook alleen applicaties die voor linux zijn en niet op windows beschikbaar zijn, dat is toch niet de fout van Apple ? Of ios app die nie beschikbaar is voor Windows, das toch ook niet de fout van linux. Dat is de maker van het programma die gewoon alleen windows wilt ondersteunen.
En sorry maar je kan perfect ubuntu en mint installeren zonder dat je een command linenodig hebt. En qua dagelijks gebruik heb je ook geen commandline nodig. Dat was zo eind jaren 90, maar tenzij je van die gamele hardware of zeer exotische hebt, heb ik, de afgelopen jaren nog niet dikwijls een cmdline nodig gehad voor dingen

[Reactie gewijzigd door cricque op 21 december 2021 19:23]

Er zijn tot op heden geen evenwaardige alternatieven voor word noch excel.
Niet op windows, niet online, niet op linux.