Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve bevestigt dat Steam Deck geen exclusives krijgt

De Steam Deck-handheld krijgt geen exclusives, bevestigt Valve. Het apparaat moet door spelers en ontwikkelaars als pc worden gezien en daarmee ook alle games kunnen spelen, zegt het bedrijf in een faq.

Valve heeft de faq voor ontwikkelaars bijgewerkt. Daarin schrijft het bedrijf dat het apparaat geen exclusives krijgt. "Dat slaat voor ons nergens op. Het is een pc en zou games moeten afspelen zoals een pc", schrijft de ontwikkelaar. Valve heeft het apparaat altijd in de markt gezet als een handheld-pc, maar had tot nu toe niet eerder bevestigd dat er geen games komen die specifiek daarvoor bedoeld zijn. Eerder gingen daar geruchten over, maar die ontkracht Valve nu met de bijgewerkte faq. Wel is het mogelijk dat sommige games niet compatibel zijn met de console.

In de faq schrijft Valve ook dat de Steam Deck niet bedoeld is om vr-games te spelen, maar dat dat 'technisch wel mogelijk zou moeten zijn'. Ook kunnen ontwikkelaars 8GB aan vram gebruiken voor de gpu, en dat kunnen ze per game veranderen. Op den duur zegt het bedrijf SteamOS als een standalone besturingssysteem uit te willen brengen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

01-12-2021 • 15:03

124 Linkedin

Reacties (124)

Wijzig sortering
Uit de developer-FAQ:
Would Valve be interested in having any Steam Deck exclusive titles?
No, that doesn't make much sense to us. It's a PC and it should just play games like a PC.
Wel mooi dat ze zo duidelijk hierover zijn en het ook nog expliciet noemen. En fijn dat ze niet de route van 'exclusives' kiezen als verdienmodel.

Alhoewel ik nooit heel erg van consoles ben geweest, ben ik wel geïnteresseerd geraakt in de Steam Deck. (Zeker na zien van de hands-on van LTT met een vroege build in augustus dit jaar.) Ben heel erg benieuwd naar het definitieve product.

-edit-
leesbaarheid

[Reactie gewijzigd door OBKKD_NL op 1 december 2021 15:29]

Ze zeggen alleen geen exclusives naar de Steam Deck te brengen.

Exclusives voor het Steam platform zijn/komen er mogelijk wel?


Edit:
Overzicht Valve games met release jaar en platforms op Gaminscan.com en op Wikipedia.org
Lijkt erop dat ze de laatste jaren geen games op andere platformen uitbrengen?

[Reactie gewijzigd door 2green op 1 december 2021 16:17]

Ze zeggen alleen geen exclusives naar de Steam Deck te brengen.

Exclusives voor het Steam platform zijn/komen er mogelijk wel?

Overzicht Valve games met release jaar en platforms op Gaminscan.com en op Wikipedia.org
Lijkt erop dat ze de laatste jaren geen games op andere platformen uitbrengen?
Zo gaat dat met bedrijven he. Ze beloven veel maar zolang het niet zwart op wit staat kun je er maar beter niet op vertrouwen.
Valve lijkt vooral een platform en markplaats te willen zijn waar anderen games voor ontwikkelen. De games die ze zelf nog bouwen lijken vaak een beetje het doel te hebben om een voorbeeld te zijn voor de rest van de wereld en/of omdat ze iets bijdragen aan het platform. HL:Alyx is een duidelijk voorbeeld, dat is een showcase voor VR.
Games uitbrengen op andere platformen draagt niets bij aan de doelen van de Valve.
Zo bedoelde ik het niet echt. Doelde niet op een negatieve kant, wilde gewoon nuanceren wat ze wel zeggen.

Over het algemeen lijkt Valve de afgelopen jaren juist heel open en duidelijk (voor een groot bedrijf) te communiceren. Google en Sony doen dit een heel stuk minder open en eerlijk.
Valve maakt uberhaubt amper nog games dan ? :P

Epic ook niet echt, maar die kopen dus redelijk wat " exclusive" rechten voor hun shop.
Valve geeft aan dat dus niet van plan te zijn.

Valve hoeft dat ook niet , zijn meer dan genoeg games welke al " steam exclusive" zijn.
Simpelweg omdat ze alleen op pc uitgebracht zijn en steam daar iets van een 90% bereik heeft naar pc-gamers. En veel devs de meerwaarde van meerdere shops niet vinden opwegen tegen het moeten supporten daarvan.
Je eigen game alleen op je eigen platform uitbrengen heb ik altijd diens goed recht gevonden. Ik heb er pas een probleem mee als een ontwikkelaar geld krijgt van een platform voor een exclusiviteitsdeal.
Ik vind dit wel een tegenvaller, goede exclusieve games verkopen systemen.

Met deze handheld ben je dus beperkt. De meeste games zullen voor de ‘normale’ PC gemaakt en niet geoptimaliseerd voor deze handheld PC zijn. Je zult het vaak tegen normale PC’s op moeten nemen met deze handheld. En er zijn nu ook nog eens geen exclusieve games.

Prachtig apparaat voor in de verzameling, maar niet praktisch.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 1 december 2021 16:13]

De meeste games zullen voor de ‘normale’ PC gemaakt en niet geoptimaliseerd voor deze handheld PC zijn
Games zijn toch sowieso nooit geoptimaliseerd voor alle PC's? Uiteindelijk is dit gewoon een handheld PC met een mobiele Zen2 CPU en een RDNA2 GPU, hardware die je ook in desktop-PC's zult terugvinden.
Je zult het vaak tegen normale PC’s op moeten nemen met deze handheld.
Bedoel je in multiplayer? Dat is alleen een probleem als je competitieve behendigheidsspellen in multiplayer speelt.
Er zijn geen exclusieve games.
Als ik in de markt was voor een handheld spelapparaat zou dat voor mij juist doorslaggevend zijn. Dan kan ik de games die ik voor de Deck koop ook op mijn laptop thuis spelen.
Prachtig apparaat voor in de verzameling, maar niet praktisch.
Praktischer dan in de trein met een laptop op schoot...
Een laptop met Ryzen of Intel en een RTX 3060 is met wat zoeken en geduld regelmatig voor < €1k te koop.
Dat is nog altijd duurder dan de duurste Deck, en (een kleine) form factor brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Een thin-and-light laptop kost vaak ook aanzienlijk meer dan een dikkere krachtigere machine.
Met deze handheld ben je dus beperkt.
Ik zou dus de tegengestelde conclusie bereiken: met elke andere handheld ben je beperkt. De Deck heeft een groter spelaanbod die ik na aankoop ook op andere machines kan gebruiken, naast dat het momenteel de handheld met sterkste GPU is.
Ik vind dit wel een tegenvaller, goede exclusieve games verkopen systemen.
Dat gaat zeker op voor een aantal systemen. Hier is echter iets heel anders aan de hand.

Je weet dat de Steam Deck alleen al via de Steam library tienduizenden games (waaronder PC exclusives, zowel oud als nieuw) kan spelen? Ongeacht of ze geoptimaliseerd zijn voor game controllers en kleine schermen? Om nog maar te zwijgen over de vele games die via andere launchers of via traditionele downloads geïnstalleerd kunnen worden en net zo makkelijk gebruik kunnen maken van de Proton compatibiliteitslaag die bij Steam erin gebakken zit? Nog nooit is er een apparaat uitgebracht die een console/handheld achtige ervaring aanbiedt die zo'n enorme gamelibrary tot de beschikking stelt, laat staan direct bij release.

Wat betreft de optimalisatie-keurmerk (Steam Deck Verified), betreft het de out of the box experience van de games zonder toevoeging van randapparatuur en zonder alternatief besturingssysteem. Hoewel lang niet de hele steam library daar een groen vinkje voor zal krijgen, en vast zeker niet bij release, wil dat niet zeggen dat de Steam Deck de game niet goed kan spelen. Naast de mogelijkheid om een toetsenbord en muis aan te sluiten bijv, is Steam Input in staat om toetsenbord en muis input aan de ingebouwde controls toe te wijzen. Incl touch screen, 2 touch pads, en gyro.

Een Steam Deck-exclusive slaat gewoon nergens op bij hoe Steam en Steam Input werkt, bij de x86 architectuur, de linux-gebaseerde SteamOS die overal op installabeer wordt, en de windows-APIs compatibiliteitslagen die zijn samengebracht in Proton.
Eeh... dit IS een PC. Gewoon met een 800p scherm en wat minder snelle hardware. Ik snap je reactie echt niet....
Wat maakt een PC een PC? In mijn ogen is een PC iets wat je voor veel verschillende zaken kunt gebruiken, zowel games als bijvoorbeeld het comfortabel bewerken van een excel-sheet. En dat laatste zie ik mezelf niet doen op deze handheld.
Dit staat net zo ver of dicht bij een PC als een smartphone.
Tsja, je zou in principe dit ding aan een dock kunnen hangen en het gebruiken als een standaard werk-pc. In zo'n setup is het eigenlijk wel een leuk apparaat.
Ik ben ook zeker van plan om de Steam Deck op die manier te gebruiken. Natuurlijk heb ik hem primair gekocht om op de bank gebruik te kunnen maken van de games in mijn Steam library, maar aangezien ik zowel voor mijn werk als privé voltijds Linux gebruiker ben hoop ik dat ik er ook mijn werk laptop mee zou kunnen vervangen. Mijn collega's zullen er wel een beetje raar van op kijken neem ik aan.
Dan is jouw definitie van een PC niet correct. Sluit de deck aan op een dock met grote monitor, muis en toetsenbord en je hebt een volwaardige werk plek. Dit is een portable gaming PC en geen portable werkplek, daarvan hebben we meer dan genoeg. Je mag best commentaar hebben maar gebruik aub argumenten die wat betekenen.
En dat laatste zie ik mezelf niet doen op deze handheld.
Waarom niet? hang er een keyboard en muis aan en prik hem in op een scherm en je kan gewoon normaal werken zoals je ook met een PC zou doen.
Helemaal met je eens, het grootste pluspunt van deze handheld is dat voor veel gamers zijn gamecollectie direct een xxx titels groot is. (zo zo ik theoretisch meer dan 7500+ spellen kunnen spelen zonder ook maar een enkel spel aan te hoeven schaffen).

Dit is voor mij dus een reden waarom ik hem dan ook koop.
Zo heb ik ook de keuze gemaakt om de PS5 te kopen, puur omdat mijn ps4 collectie al 500+ games groot is, en ik dus direct een aantal titels tot mijn beschikking had om te kunnen spelen. (ja ik had 2 consoles naast elkaar kunnen gebruiken, maar je oude games spelen zonder performance drops is toch wel een ding, sommige games vroegen gewoon net teveel van de PS4 pro)
Je kunt hem aansluiten op je monitor, keyboard en muis. Zet er Windows op (Ja, dat kan!) en je hebt gewoon een volwaardige PC.

Edit: Windows hoeft natuurlijk niet voor een "volwaardige" PC, maar aangezien je specifiek Excel noemt als usecase, noem ik dat Windows er op kan.

[Reactie gewijzigd door CykoByte op 1 december 2021 15:29]

Een PC heeft een ruime betekenis en een meer specifieke betekenis.

Een PC is een personal computer in plaats van een enterprise mainframe, terminal of bedrijfscomputer. Daar komt de hele notie van personal vandaan.

In dat opzicht is zowat elke niet-bedrijfscomputer een personal computer, met inbegrip van persoonlijke macintosh, iphones, tablets etc etc

In de meer specifieke en ook hedendaagse betekenis gaat het vaak om x86 dos/windows computers. Dat is nog steeds ruim.

voor zowel de ruime als beperkte definitie hebben we voor bepaalde apparaten echter ook andere, meer toegespitste definities zoals handheld etc.

Het een sluit het ander niet uit. Zeker met multifunctionele apparaten.

Een steamdeck is technisch gezien een PC in enge zin, het een handheld etc. Die begrippen sluiten elkaar anno 2021 niet uit maar de een is qua communicatie en discussies over dit soort apparaten bruikbaarder dan de ander, afhankelijk van de context.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 1 december 2021 17:49]

Ja, smartphones en tablets zijn ook PCs. En Macs en Chromebooks ook. En eigenlijk Playstations e.d. ook

Personal Computer. Het stond zelfs op mijn Commodore 64.

Maar in de volksmond is inmiddels PC meer synoniem geworden voor wat ooit 'IBM Compatibel PC' was. En dat was een bepaald type personal computer met in den beginne Intel chips enzo.

Dat je 'telefoon' een zakcomputer is, waar je soms ook nog mee kan bellen, is niet een normale manier om er aan te refereren. Maar het is wel zo. Palm Pilot lukte niet, HP had ook zoiets, zelfs Apple faalde met de Newton. Zakcomputers faalden dus, maar hetzelfde doen en het een telefoon noemen lukte wel, want draagbare en draadloze telefoons waren al normaal geworden.

Dus als we nu full circle gaan, en iets een PC gaan noemen dat een draagbare spelcomputer is, dan past dat prima, denk ik zo.
Ik weet niet meer wat er eventueel op een C64 stond, maar dat stond bekend als een homecomputer, niet een pc.

Wat betreft de discussie hier, ik zou iets een pc noemen als het een pc os draait en pc applicaties kan draaien. Dat is hier het geval, er draait gewoon Linux op, je kunt er eventueel Windows op zetten. Er is niks wat je op een desktop pc kunt doen wat niet hier op kan, los van dat je wellicht niet genoeg power hebt.
Ik weet niet meer wat er eventueel op een C64 stond, maar dat stond bekend als een homecomputer, niet een pc.
Op een C64 stond: C= Commodore 64 Power :(
En dan een toetsenbord layout:
https://en.wikipedia.org/...modore-64-Computer-FL.jpg

Homecomputer is een subcategorie van de PC (Personal Computer).
Das geen C64! Hij is niet rond, dik, log en bruin genoeg! ;-)
Precies die.

Grappig dat de wiki pagina hem onder categorie Home Computer schaalt, terwijl op het plaatje duidelijk Personal Computer staat :)
Een C64 stond bekend als een homecomputer en werd vaak afgezet tegen een PC, die primair zakelijk bedoeld was, alhoewel hij via PC-privéprojecten ook bij mensen thuis belandde.

De oorspronkelijke betekenis van "personal computer" was evenwel een computer voor je zelf, eentje die je niet met anderen hoefde te delen zoals een mainframe met terminals. En als je dat criterium gebruik, dan is de Commodore 64 net zozeer een personal computer als een IBM PC.
Ja, smartphones en tablets zijn ook PCs. En Macs en Chromebooks ook.
Daar is Apple het niet mee eens :P https://en.wikipedia.org/wiki/Get_a_Mac
Hebben chromebooks niet 0 ondersteuning voor lokaal opslaan documenten en installeren ven nieuwe software? Ik dacht dat hun hele use case was enkel de cloud productiviteit suite van Google gebruiken? Dat maakt het in mijn inziens meer de cloud equivalent van een dumb terminal uit de mainframe tijden.
Ik draai anders een hele lading software op mijn Chromebook. Allemaal lokaal. Met lokale bestanden. Hierbij heb je de keuze uit Android Apps of Linux apps (mits je een x86 model hebt)
AFAIK was dit hoe ze in eerste instantie op de markt gebracht werden, en ik moet toegeven dat ik sinds dien alle interesse er in verloren ben. Zou best kunnen dat latere modellen/updates meer mogelijkheden bieden.
Ik weet niet hoe het zat met software in het begin maar het was zeker mogelijk om lokaal bestanden op te slaan.

Wij hebben een paar van de eerste ChromeOS boxes gebruikt om verrijdbare videocall units voor scholen te maken voor leerlingen die langdurig ziek waren (beetje zoals het KPN KlasseContact wat best wel een lomp ding was). Daar konden ook lokaal wat zaken opgeslagen worden zoals PDFs om de leerkrachten of eigenlijk vaker een vriend(innet)je van de zieke student uitleg te geven over hoe ze kunnen inbellen.

[Reactie gewijzigd door lepel op 1 december 2021 17:55]

"Handheld PC" kan ook. :9

Maar het is jammer dat de naam PC niet meer de lading dekt. Feitelijk is een laptop ook een PC (qua hardware) maar gelukkig noemen we dat dus een laptop.

Ik vind 'bureau-computer' nog redelijk de lading dekken. Een Desktop-Computer dus. Een DC of moeten we naar drie letters? Dan krijgen we een HPC, een DPC en LPC. Wel duidelijker.
Deze kan gewoon windows of een volledige desktop omgeving van Linux draaien, ik denk dat dat hem wel redelijk een PC maakt
Een PC moet ik ook aansluiten op een monitor, keyboard en muis. En als ze dan vervolgens hetzelfde doen en kunnen, wat is dan het verschil? :X
Wanneer ik een USB-C kabel in m'n Samsung stop en middels Dex m'n muis, toetsenbord en monitor gebruik in een desktop omgeving en overal toegang toe heb, noem ik op dat moment m'n smartphone 100% een PC (personal computer).

We noemen een smartphone een smartphone als onderscheid en omdat ze technisch nog steeds gemaakt zijn om te bellen en wat zaken kunnen die een "pc" out of the box niet kan, maar al deze apparaten zijn gewoon kleine portable PC's
Onder de definitie van Personal Computer, zeker wel. Echter is die term al jaren geleden vernageld.

Een iPad draaide tot voor kort ook gewoon iOS, hetzelfde als je telefoon, iPadOS is niet heel veel anders. En iets als een iPad Pro met toetsenbord en muis is voor velen gewoon een laptopvervanger.

Een fulltower desktop helemaal uit Blinged is ook lastig te vergelijken met een budget laptopje...

Het ligt er aan wat je ermee doet, voor velen is PC gaming je muis + toetsenbord gebruiken, voor anderen weer met een HOTAS of een stuurtje spelen en voor weer anderen is het een controller gebruiken. Persoonlijk ligt het aan de game wat ik gebruik als controller.

Maar ik denk dat je eerder moet kijken, wat is een console? En dat is eigenlijk gewoon een closed ecosystem voor games. Het closed ecosystem is belangrijk omdat men dan exclusives kan draaien om zo meer klanten aan zich te proberen te binden. Windows gaming laat zien dat dit niet nodig is om succesvol te zijn. Nu probeert Valve met Proton gaming (zou het niet Linux gaming willen noemen, aangezien het gros gewoon nog Windows games zijn) een alternatief te bieden, niet alleen op desktops/laptops, maar ook met hun eigen mobile gaming device (het doet me heel erg denken aan een GameGear)...
Dat klopt niet, want dit is gewoon desktop Linux op een handheld vs een smartphone-OS.
Komt met linux.
Voor zover nu bekend is het mogelijk, en ben je vrij daar zelf een ander OS op te installeren.

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 1 december 2021 17:06]

PC heeft meerdere betekenissen, zie mijn post hierboven
Ik snap zijn reactie deels. De UI in veel spellen zal niet geoptimaliseerd zijn voor een klein scherm. Een PC ui op je telefoon werkt ook niet lekker ook al kan het met touch bedient worden. Het scheel dag het 800p is, dan schalen de meeste spellen wel wat beter met de UI.

Op de Switch zie je ook soms dat de UI niet goed schaalt en dan voor de tv of handheld geoptimaliseerd is. Het is toch fijner als het allemaal wat groter en leesbaarder is zonder te veel moeite te moeten doen om het te zien.
Ik vind dit wel een tegenvaller, goede exclusieve games verkopen systemen.
Dat zou gewoon dom zijn van Steam. Waarom zou je dat willen? Om wat extra hardware te verkopen? Dit gaat eerder tegen je werken.

Het hele idee is om het platform (wat best groot is) mobiel toegankelijk te maken (mag ik hopen).
En dan ga je meteen een soort schiereiland van je nieuwe hardware maken. Of een verkapte middelvinger naar je bestaande fanbase die er jaren en jaren voor je is geweest en Steam heeft gemaakt. Er is namelijk geen enkele reden waarom SD iets zou kunnen draaien wat een beefy PC niet kan.

SD moet gewoon de complete library voor een groter publiek beschikbaar maken of voor de bestaande doelgroep on the go. Met exclusives ga je dan eigenlijk tegen je bestaande fanbase zeggen -> ja deze kun je meenemen, maar deze niet. Dan is dat apparaat meteen ten dode opgeschreven...

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 1 december 2021 16:00]

tel daarbij op dat MS de Xbox games juist cross-platform maakt met Windows. Dus Console en DPC hebben dezelfde games. Hardware mag dan wel primair noodzakelijk zijn, het is software die het bruikbaar/leuk/nuttig maakt.
Precies.
Dat is ook waar het geld wordt verdiend. En dat is altijd al zo geweest. Ondanks dat Nintendo vaak wel winst maakt op harware.

Je krijgt nu gewoon het grote gevecht om de platforms en SD is een interessante methode om Steam uit te breiden. Hier moet je ook geen Switch succes (50-100 miljoen stuks) verwachten, maar een kleinere kerndoelgroep die hier heel enthousiast over is.

Voor Steam wordt het wel belangrijk hun landschap goed te bekijken, want Microsoft komt nu wel serieus in de PC mix met hun platform, store en pass.
Prachtig apparaat voor in de verzameling, maar niet praktisch.
Behalve dat het portable is, en Steam games gewoon een rating krijgen die aangeeft hoe speelbaar het is op de handheld.
Voor mij geen nut en noodzaak voor deze handheld PC dus.
Dan koop je het niet? Dit is geen blog.
Wat een onzinreactie het is gewoon een pc en dus net zo capable als een laptop. Alsof het alleen maar praktisch kan zijn als je ook qua controls competatief ben in multiplayer games. Net als een laptop kun je er altijd nog een muis en keyboard op aansluiten als je echt graag Call of Duty wil spelen. en zonder muis garandeer ik je dat de Steam deck het in iedere game wint van een laptop zonder muis.

Dat je dit vergelijkt met een mobiel maakt wle duidelijk dat je je niet echt verdiept hebt. Ik koop dit apparaat omdat ik er honderd duizend old skool games via emulator op kan spelen en mijn hele steam library terwijl ik op de bank zit. Van Company of Heroes 3 tot Europa Universalis tot the Witcher en eindelijk Bioshock infinite. En dat allemaal op de bank terwijl mijn vrouw er naast zit tv te kijken.
Voor mij geen nut en noodzaak voor deze handheld PC dus.
Zo heeft de marketing ons het exact verkocht. Raar dat dit nieuws je een mening over dit apparaat verslechterd.

Ik kan persoonlijk niet wachten om oude offline games on-the-go te spelen op dit ding.
Voor full-online experience heb ik niet te hoge verwachtingen (en daar staat al een PC voor thuis)
Het is wel een beetje de omgekeerde wereld om iets wat een open platform is beperkt te noemen omdat ze geen games uitbrengen die beperkingen stellen aan een platform.

Ik vind dit juist een heel goed signaal dat ze geen exclusiviteit inzetten. Heeft vanuit mijn perspectief alleen maar een gunfactor, ik wacht de reviews nog even af maar vind het zeker een interessant apparaat.
Hoe bizar dat "exclusives" tegenwoordig als iets gezien wordt dat een systeem moet hebben om goed te zijn ...

En dat er daarboven op nog eens wordt geredeneerd dat, omdat er geen exclusives zijn, deze handheld je beperkt. Dat slaat voor mij nergens op.

Wat je krijgt is een makkelijk draagbaar systeem met een gigantische bibliotheek aan spellen. Als het naar behoren werkt wat maakt het dan in godsnaam uit of er exclusives zijn.
Het staat je vrij om games te kiezen die wél goed werken. Maar als jij, ik noem maar wat, Doom Eternal op een klein schermpje met controller wil spelen, go for it.

Wat zeker fijn is, is dat je zulke games in elk geval niet opnieuw hoeft te kopen. Vertel dat maar eens tegen de traditionele consolemakers.

Maar je kunt ook een retro-emulator installeren :P

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 december 2021 15:33]

Wat zeker fijn is, is dat je zulke games in elk geval niet opnieuw hoeft te kopen. Vertel dat maar eens tegen de traditionele consolemakers.
Juist dat maakt het enorm aantrekkelijk voor mij. Oude spellen in de aanbieding kosten heel erg weinig en zijn nog steeds leuk. Je betaald niet opeens 20 euro voor een port naar een nieuw systeem maar 2 euro en dat is een slimme keus hoe je het ook bekijkt. Dat je dan 1 aankoop hebt voor PC en portable op de Steam Deck is gewoon geweldig. Wij kopen geen nieuwe nintendo bv omdat we genoeg oudere spellen hebben op de Wii-U en geen zin hebben om nogmaals geld uit te geven voor dezelfde versie op de switch. Steam Deck lost dat perfect op door gewoon een PC te zijn.
En de games die je eerlijk op de Wii hebt gekocht, kun je ook emuleren. Misschien niet helemaal legaal en volledig tegen de wil van Nintendo in, maar wel met een goed geweten.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 december 2021 16:13]

De games die je "eerlijk op de Wii hebt gekocht" kan je 100% legaal emuleren (wel enkel de Wii release natuurlijk).
Ik twijfel of dat zo is, maar het voelt wel zo. Ik emuleer ook mijn eigen Wii-U keys via CEMU om zo online te spelen net als op de Wii-U zelf. Het geeft veel meer vrijheid maar het blijft illegaal omdat je beveiligingen moet omzeilen, en dat mag niet. Zo mag je ook niet een film downloaden die je ook op TV hebt gezien. Klinkt ook een beetje hetzelfde.
Je snijdt wat interessante punten aan en heel duidelijke bronnen kan ik niet vinden, maar ik blijf er toch bij dat het legaal is. Het omzeilen van een beveliging op een apparaat waarvan jij de eigenaar bent mag natuurlijk gewoon, je mag helemaal zelf uitkiezen welke code je jouw hardware laat uitvoeren (dan heb ik het hier over de Wii U en het extracten van de keys ervan), of de fabrikant daar nu een stokje voor probeert te steken of niet. Vervolgens gebruikt u die keys om spellen te spelen die u legaal aangeschaft heeft, en waarvan het maken (en uitvoeren van) een backup ook gewoon mag. Waar het potentieel een beetje wringt is het online spelen, dat probeert Nintendo natuurlijk te voorkomen en zal een breuk van hun voorwaarden zijn, maar of het tegen de wet is..?

Niet al deze aspecten komen dan kijken bij het emuleren van Wii games, waar Nintendo geen servers meer voor heeft en je geen keys nodig hebt.

Een film downloaden die ik op TV gezien heb mag niet, maar een image van een disc uit mijn verzameling downloaden (90% zeker, 100% zeker ben ik van "maken") mag wel.
Tenzij het bron medium beveiligd is en je de beveiliging moet omzeilen om een kopie te kunnen maken. Volgens mij ligt daar het probleem omdat het maken van een kopie voor eigen gebruik niet illegaal is maar het omzeilen van de beveiliging wel. Ik denk dat je voor een rechter wel heel sterk staat, en daar ook nooit zal komen zolang je het niet verspreidt, maar toch.

Online blijft een risico omdat ze het verschil niet kunnen zien tussen een legale en een illegale emulatie. Gelukkig is de emulator momenteel zo goed dat ze het verschil tussen een echte Wii-U en een ge-emuleerde ook niet kunnen zien.
Wat zeker fijn is, is dat je zulke games in elk geval niet opnieuw hoeft te kopen. Vertel dat maar eens tegen de traditionele consolemakers.
Op Xbox ook geen uitzondering meer. Helaas werken third parties daarin niet mee. En zowel PS5 als Xbox hebben goede backwards compatibility tegenwoordig.
Klopt, maar als je een PS4 game in je PS5 steekt, dan heb je een PS4 ervaring. Op pc kun je de settings gewoon opkrikken, iets dat een PS niet heeft (toch?) waarvoor je dan toch de PS5-versie "moet" kopen.

Bovendien gaat die backwards compatibility vaak maar één systeem terug.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 december 2021 09:51]

Xbox draait de meeste games op 4K, en dat gaat terug naar de eerste Xbox.
De PC markt heeft de meeste exclusieve games van welk platform dan ook. Deze is handheld. Gaan we dat vergelijk komen we uit op een switch en eventueel een tablet/telefoon met handheld docking. Ik zie je op een. Switch geen WoW doen. Kan op de steamdeck wel met wat aanpassingen. Of CP2077 draait ook niet op de switch.
Wat het systeem aan mij verkocht heeft is het feit dat ik alle games ervoor al heb.
Ik vind dit wel een tegenvaller, goede exclusieve games verkopen systemen.

Met deze handheld ben je dus beperkt. De meeste games zullen voor de ‘normale’ PC gemaakt en niet geoptimaliseerd voor deze handheld PC zijn. Je zult het vaak tegen normale PC’s op moeten nemen met deze handheld. En er zijn nu ook nog eens geen exclusieve games.
Je bent dus beperkt met deze handheld omdat het geen exclusives heeft? :? Je kan er alle PC-games mee spelen en beter dan op menig "normale" PC. Daarnaast draait lang niet elk spel om online gamen tegen anderen en is niet daarbij niet elk spel even kritisch als het gaat om de besturingskeuze, als er al een nadeel is met de Steam Deck controls.

Ook al zouden de verkopen tegenvallen dan hebben de bezitters alsnog een apparaat in handen waarmee ze een gigantisch aanbod aan spellen voor het uit kiezen en in het vooruitzicht hebben.
Voor mij geen nut en noodzaak voor deze handheld PC dus. Een laptop met Ryzen of Intel en een RTX 3060 is met wat zoeken en geduld regelmatig voor < €1k te koop. Een mobiele telefoon of tablet doet het goed genoeg voor echt casual mobiel gamen.
Dit heeft helemaal niets met gamen op een mobiel of tablet te maken. Ik heb al een deftige gaming laptop maar vind dit toch een zeer interessant apparaat voor erbij, ook al verlies ik wat frames. Voor veel spellen maakt dat niets uit.
Niet als ergonomie ook maar iets belangrijk is. Laptop op de bank onderuit gezakt is echt niet te doen, laat staan in de hangmat.....
Uiteindelijk wel, maar als hoofdzakelijk gamen, comfortabel gamen en je portemonnee belangrijk voor je zijn, dan kan je beter voor een Steam Deck gaan.
Tsja, hoe goed de pre-fab reviews e.d. zijn... blijf ik er bij: never preorder. Ik voel die haast niet, en de ervaring leert dat ELKE "beloved" dev van z'n voetstuk kan duikelen (staat er nog één overeind? Blizzard, CDPR, Rockstar). Hoe efficiënt het ook is, het blijft een IGP-based stukje hardware wat meer in design filosofie overeen heeft met een Switch. Nu is graphics niet alles; gameplay is ook een hoop; en het feit dat het open hardware is en dat zelfs als je Proton zat bent, dat je gewoon er een Windows machine van kan maken is ook leuk, maar er is zó veel meer op de markt in exact dat segment, en tests met games als Cities: Skylines, en andere "echt muis"-games, zijn er gewoon nog niet. Dus tsja... ik wacht wel even. Wie weet heeft de eerste generatie wel allemaal controller drift, niemand die de analog sticks uit elkaar heeft (mogen) halen vooralsnog!
Er is geen pre-order... alleen een reservering voor een plaats in de rij om te mogen bestellen. Gezien deze slechts 4 euro was en je op elk moment kan cancelen en gewoon die 4 euro terug krijgt is het risico gewoon 0. Dat was dus een hele simpele keuze. En aangezien dit niet meer dan een PC is en nauwelijks afhankelijk is van de leverancier voor software / spellen is er ook weinig risico.

Owja, er komt maar 1 generatie. Valve heeft al aangegeven geen interesse te hebben in een opvolger. Ze willen juist mobiele PC gaming een boost geven en hopen dat meer ontwikkelaars hierin mee gaan. SteamOS bieden ze dan aan iedereen aan zonder kosten. Dit zal een eenmalig project worden ga ik vanuit. Zou me ook niet verbazen als ze na een tijdje gewoon stoppen met verkopen zonder vervanger.

[Reactie gewijzigd door Tadango op 1 december 2021 15:38]

Ik wil alleen even aangeven dat je de Deck niet eens kùnt preorderen: je kunt alleen een plekje in de rij reserveren voor €4. Geld dat je weer terug kan krijgen indien je je bedenkt.
Erg leuk concept, maar technisch is het gewoon een pre-order zónder de volle betaling vooraf. Er wordt een gevoel gecreëerd van "hey, zorg dat je zeker weet dat je een kan krijgen!" terwijl er natuurlijk daarmee ook een gevoel ontstaat om de hoeveelheid interesse te polsen. FOMO is érg sterk, dus er wordt in gehapt. Steam is kapitaalkrachtig genoeg om niet het gehele bedrag te hoeven ophoesten (en het zal me niet verbazen dat een lage-CU RDNA2/Zen3 SOC niet eens zó duur is, wat de steamdeck feitelijk ook niet een duur apparaat maakt), en toch mensen een "hey, je hebt hem als een van de eerste!"-gevoel te geven. Hoewel het beestje anders heet, in effect, gevoel, en boodschap richting het bedrijf ís en blijft het een pre-order.
Maar met die minimale aanbetaling, die je gewoon terug krijgt als je cancelled, is het risico 0. Als je een spel pre-ordered zit je er aan vast en als het tegen valt kan je niet terug tenzij het echt slecht is. Je argument heeft dus geen basis.
Voor het bepalen van de vraag, zeker. Maar ik voel me niet vastzitten aan de aankoop, en dat is toch het voornaamste doel van preorders bij bv games, lijkt mij.

Ik denk dat je overigens een beetje onderschat wat de productiekosten zijn. Wat ik tot nu toe aan analyse heb gehoord is de consensus dat ze zeker op het goedkoopste model nauwelijks tot niet verdienen.
Vergelijk het maar met de AYA Neo, die redelijk vergelijkbare specs heeft (minder snel geheugen en een oss the shelf laptop APU ipv een semi-custom variant) maar bijna twee keer zo duur is.
Wat ik mij afvraag...kan je de steamdeck ook aan een 4k scherm hangen en erop gamen? Of is de hardware daar toch iets te klein voor?
Gezien het om Steam gaat zou het mij niets verbazen dat de Steamdeck in staat is om 4K te verzenden en dat er een iets beperkter dan PC menu komt met instellingen om het te tweaken hoe jij het hebben wilt (het zijn pc games) bijv. betere kwaliteit schaduw, textures, draw distance etc. of meer framerate of meer resolutie en een geoptimaliseerde setting met balans van dat alles ;)
4k doet hij prima, maar spellen zal je niet op 4k kunnen spelen (uitzonderingen daargelaten). De hardware is ontworpen voor 720p resoluties en 1080p voor wat minder zware spellen. Desktop werk / media consumptie op 4k gaat prima.
Hangt inderdaad per spel af bijv. Ori is een prachtig en grafisch spel en zou op de Steamdeck in 4K 30 framerste speelbaar moeten zijn maar Witcher 3 is een totaal ander soort spel maar omdat Steamdeck PC spellen speelt zou er een soort van programma kunnen komen.

Zeg maar een grafiek waar je punten aanklikt die jij belangrijk vindt zoals schaduw en textures en dan aan klikt wat jij minder belangrijk vindt zoals draw distance en gras en dat het systeem zegt zoveel grafisch ruimte is er en dat als jij de grafiek aanpast dat het systeem het balanceert.

Misschien kun je wel alle settings uitschakelen en Witcher 3 in 4K 60 framerate spelen geen idee maar omdat het PC spellen zijn zou het mogelijk zijn.
Toch heb ik liever 1080p 60f dan 4k 30f, maar dat is mijn mening. Ori speelt op een oudere kaart ook nog prima op 1080p 60f, wellicht anders 1440p op 60f upscalen. Toch vindt ik die hoge resoluties niet belangrijk ook al kan het. Het gaat mij om de ervaring en als je speelt zie je het toch niet. Wellicht bij FPS waarbij je ver in de verte wilt kunnen kijken.
Kijk eens naar een vergelijking met de Switch docked en undocked ;) op zo klein scherm ziet zelfs 720P 30 framerate er mooi uit dus met resoluties van 1080P 60 framerate op Steamdeck zou ik mij niet druk om maken :)
Het scherm van de Deck is echter "maar" 720p. In docked mode zullen de meeste moderne games ook niet draaien op 1080 60fps, de Deck is echt gericht op 720 gaming.

Maar wat mij betreft is dat prima; 720p op een portable werkt goed, net zoals bij de Switch. En in een hoop gevallen vind ik 720 op een TV ook nog prima acceptabel, zeker als daardoor de game op 60fps draait.

De Deck gaat een heel mooi stukje hardware worden voor de portable gamer! Jammer dat 'ie delayed is, kijk er echt naar uit.
Een 720P Undocked is meer dan voldoende maar waarom zou Steamdeck niet in staat zijn om een 1080P 60 frames Docked te leveren ? deze heeft iets van de helft meer aan specs dan de Switch en die is in staat om 1080P te leveren in Docked.
In theorie wel, maar een moderne 3D game op 4K renderen zal wat lastig worden.
Wat ik mensen nooit hoor zeggen.
De APU is limited tot 15/17w. Ivm Warmte/batterij
In vergelijking een xbox s is rond de 45w.

Kan je daar dan conclusies uit trekken?
Niet zo bijzonder lijkt me. Juist het feit dat het apparaat een PC is is een van de belangrijkste verkoop redenen.
Precies, dit is toch gewoon heel logisch? En dan nog, enige PC timed exclusives zijn van kleine partijen die ook een stukje marktaandeel willen en geen andere weg zien. Steam heeft zo'n ijzerharde grip op de markt dat er eigenlijk erg lastig mee te concurreren is. Dus dan maar zo. Dat Steam geen exclusives gaat doen, ligt behoorlijk voor de hand. Meer marktaandeel dan ze nu hebben bestaat er niet.
Op den duur zegt het bedrijf SteamOS standalone
best jammer, had stiekem een beetje hoop dat Steam OS 3.0 eerder beschikbaar zou komen voor het generieke publiek dan de handheld zelf.

de handheld zelf kan me niet echt boeien (mede door de games die ik speel) een volwaardige, high-end , game PC anno 2021 draaiend op Steam OS 3.0 ben ik dan weer wel heel nieuwsgierig naar.

prestaties RDNA2 vs. RTX 3000 series is ook wel een dingetje vind ik zelf (uiteraard ook weer afhankelijk van welke games je speelt)

de huidige staat van linux + native steam + (waar nodig) proton is best wel ver gevorderd, het moment waarop je windows als OS als een baksteen kan laten vallen komt echt steeds dichterbij.

[Reactie gewijzigd door Zephyr op 1 december 2021 15:55]

Het grootste verkooppunt van de Steam Deck is dan ook de gedeelde library. Exclusives zouden daar compleet tegenover staan.
Ik vraag me af hoeveel developers een game ready for handheld gaan maken.

Vaak wordt er voor couch play een andere FOV dan voor desktop gekozen bij dezelfde game. Ook vaak grotere text, minder HUD items, maar wel grotere. Misschien gedijt een handheld ervaring bij dezelfde game ook beter met wat aanpassingen.

Ik ben niet zo overtuigd dat een game zo goed port van desktop design naar handheld design.
Ik heb het laatst op de gpd win2 gespeld met vrijwel geen aanpassingen behalve 800x480 als resolutie.
Ik had wel een leesbril op, maar ik ben ook op leeftijd.
Helaas is toen mijn gpd win2 overleden aan oververhitting van iets.

Ik verwacht dat de steam deck dit makkelijk aan kan met 1280x720 zonder oververhitting, en eindelijk eens een normale trackpad ipv die hopeloze joysticks.
Het feit dat je knoppen, trackpad, joystick en touchscreen hebt, dan moet het wel heel raar lopen als je het spel niet kan spelen.
TIS-100 is zo'n spel dat waarschijnlijk niet lekker zal spelen.
Geef het 2 jaar... zowieso op dit moment met alle bugs etc in games.

[Reactie gewijzigd door pascalnederland op 1 december 2021 17:04]

Dat dacht men destijds ook van Steam dat het niet zou lukken met het ongeregeld zooitje genaamd PC gamers & Piraten want anders was er iets zoals Steam wel eerder gekomen en destijds op de PC waren er ook al bugz & glitches & patches ;)
Steam was ook enorm onpopulair in het begin. Wat uiteindelijk de doorslag gaf waren de Steam sales van €5 voor een AAA game. Met deals als dat vergeeft men een brakke client wel.
Serieus ? ik wist wel dat PC games een tientalen % goedkoper was dan consoles games (geen idee wat een PC spel destijds fysiek koste mijn eerste PC game was Skyrim op disk) maar Console games waren tussen de 100 en 160 gulden met hooguit een 50% korting sticker destijds was dat nog omstreeks 50 a 80 gulden.

Maar een 5 gulden voor een PC spel.. net als een PC spel gratis weg geven met een PC magazine van 4 gulden.. ja op die manier kun je zieltjes winnen :+ een paar knaken per spel of anders gratis bij een blad daar zegt een Piraat geen nee tegen.
Sta er om te stuiteren tot ik men mailtje krijg. :D
Je kan beter een afleiding zoeken de komende maanden ;) Duurt nog erg lang...... :'(
Zat gelukkig bij de eerste, vond het wel heel jammer dat het werd uitgesteld... Dus nog maar even op mijn stoel voor men PC met de controller verder spelen.