Valve brengt Windows-drivers voor Steam Deck uit

Valve heeft Windows-drivers voor de Steam Deck uitgebracht. De handheld bood bij release geen ondersteuning voor dat OS, maar de fabrikant heeft nu gpu-, wifi- en bluetoothdrivers beschikbaar gesteld.

Valve schrijft dat de drivers vanaf een supportpagina te downloaden zijn. De fabrikant meldt daarbij wel dat bepaalde aspecten van de Steam Deck nog niet werken in Windows. Het is bijvoorbeeld nog niet mogelijk om meerdere besturingssystemen op de Steam Deck te zetten. Gebruikers dienen SteamOS dus te verwijderen om Windows te installeren. Dual-boot-ondersteuning wordt later toegevoegd aan SteamOS. Valve publiceert daarnaast een recovery-image, zodat gebruikers SteamOS opnieuw op de handheld kunnen installeren.

Er wordt momenteel ook nog gewerkt aan audiodrivers, waardoor de ingebouwde speakers en de 3,5mm-jack nog niet werken in Windows. Gebruikers kunnen echter wel bluetoothkoptelefoons of een USB-C-audioadapter gebruiken. De handheld ondersteunt in eerste instantie ook alleen Windows 10. Valve komt later met bios-update die fTPM-ondersteuning toevoegt en daarmee Windows 11-installaties mogelijk maakt.

Valve meldde bij de aankondiging al dat de gebruikers andere besturingssystemen op de Steam Deck kunnen installeren, omdat de handheld in feite een pc is. Gebruikers kunnen via Windows bijvoorbeeld games spelen die niet beschikbaar zijn in Steam-winkel. Gebruikers kunnen op dat OS immers andere launchers installeren, zoals de Epic Games Store, GOG en Microsofts Xbox-app voor Game Pass.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

11-03-2022 • 07:29

93

Submitter: JapyDooge

Lees meer

Reacties (93)

93
90
33
9
0
33
Wijzig sortering
Die multi-boot ondersteuning komt onofficieel ook wel uit via de community. Het is een PC, dus dat is toe te voegen. Wel fijn dat Valve straks een ondersteunde methode gaat aanbieden.

[edit]
Heb je een Steam Deck gereserveerd? Dan heeft de community van T.net jouw hulp nodig. :)

Hier is een lijst met data over gereserveerde, bestelde en geleverde Steam Decks. Met dank aan @Arunia.

Hier is het formulier om de lijst aan te vullen als ingelogde Google gebruiker.

Elke maandag worden er nieuwe mails uitgestuurd met Decks die besteld kunnen worden, gebaseerd op Valve's wachtrij van Steam gebruikers met een reservering. Met deze data wordt het inzichtelijk wie wanneer deze mail en zijn Steam Deck kan verwachten. Hoe meer data beschikbaar, hoe nauwkeuriger de schatting. Jouw data toevoegen helpt, al heb je dat nog niet gedaan. :)

Hou voor meer informatie dit topic in de gaten:
Steam Deck

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:26]

De wereldwijde Steam Deck community hield zelf ook al een pre-order lijst bij, welke je hier kunt vinden: https://docs.google.com/s...xfcd7qablSviALDFJ0Dg/edit

Om daar je eigen resultaat aan toe te voegen, kan je dit formulier invullen (vergeet niet aan het einde op submit te klikken, ook al heb je nog geen reserveringsmail!): https://forms.gle/vfU1UwU3NoYXNmiG8

In ieder geval; De reserveringsdatum in het Tweakers formulier is pas echt accuraat indien je de informatie direct uit Valve's reserveringssysteem haalt en niet dmv. bijv de ontvangsttijd van de reserveringsemail, welke soms pas uren later verstuurd/ontvangen wordt. Deze datum/tijd kan je gemakkelijk via Valve's reserverings-api ophalen: https://store.steampowere...5B595603,595604,595605%5D

Het veld waar je in geinteresseerd bent is rtReserveTime, een unix timestamp (aantal secondes sinds 1 Januari 1970) welke je vervolgens om kan zetten tot een bruikbare datum/tijd op https://www.unixtimestamp.com/. (voorbeeld: 1644830954 -> Feb 14 2022 10:29:14 GMT+0100)

[Reactie gewijzigd door Arckedo op 23 juli 2024 02:26]

In ieder geval; De reserveringsdatum in het Tweakers formulier is pas echt accuraat indien je de informatie direct uit Valve's reserveringssysteem haalt en niet dmv. bijv de ontvangsttijd van de reserveringsemail, welke soms pas uren later verstuurd/ontvangen wordt. Deze datum/tijd kan je gemakkelijk via Valve's reserverings-api ophalen: https://store.steampowere...5B595603,595604,595605%5D
Die datum en tijd staan ook in de reserveringsmail.

Verder doe ik niets met Steam Community. Ik heb een Steam account, maar gebruik het niet daarvoor. Daarom draag ik liever bij via t.net.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:26]

Dat klopt, maar die reserveringstijd is niet geheel accuraat en kan met meerdere minuten (of zelfs uren voor reserveringen van 16 Juli!) scheef lopen ;)

Voorbeeld: Mijn Q3+ reservering is volgens de API 10:29:14 (zie vorige reactie), terwijl mijn reserveringsemail bij "Date issued" 14 Feb, 2022 @ 10:28m CET aangeeft.

Als voor de reden dat dit het geval is: Hoogstwaarschijnlijk stuurt het systeem je de email direct na mate alles "oke" lijkt, maar wordt je plaatsje pas echt gegarandeerd na mate het interne betalingssysteem het bedrag succesvol weet te claimen.

[Reactie gewijzigd door Arckedo op 23 juli 2024 02:26]

Dat klopt, maar die reserveringstijd is niet geheel accuraat en kan met meerdere minuten (of zelfs uren voor reserveringen van 16 Juli!) scheef lopen ;)
Dat kan, maar is het verschil in tijd en tussen reserveringen statistisch significant?
Opmerking over het formulier:
Datum * (de datum van eerst mogelijke preorder was 16/07/2021)
MM/DD/YYYYTime:
Waarom is de invul-datum amerikaans, terwijl we hier in Nederland wonen EN het voorbeeld Nederlands gesorteerd is?
Waarom is de invul-datum amerikaans, terwijl we hier in Nederland wonen EN het voorbeeld Nederlands gesorteerd is?
Volgens mij wordt het formulier aangeboden gebaseerd op de localization van jouw computer/software/browser. Het voorbeeld is handmatig ingevuld, en kan daarmee geen rekening houden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:26]

Ik heb ook een order open staan voor de Steam Deck, maar ik zie niet het nut van dit in een (openbaar) lijstje zetten. Waarom zou ik dit toevoegen aan een lijstje?
Is dual boot niet een bios/uefi dingetje? Ik dacht dat dat meestal redelijk is dixhtgestopt vanwege security.
Is dual boot niet een bios/uefi dingetje? Ik dacht dat dat meestal redelijk is dixhtgestopt vanwege security.
De meeste PC-achtige apparaten hebben gewoon een open BIOS/UEFI, dat alles kan booten. Secure Boot is nutteloos en kan in de meeste gevallen gewoon uitgeschakeld worden om de gebruiker te laten booten wat die wil. In de gevallen waarbij dat niet kan, kan eromheen gewerkt worden, zoals het gerefereerde artikel noemt.

Op de Steam Deck staat Secure Boot waarschijnlijk standaard uit, als het al ondersteund wordt. Gebruikers die Windows zelf installeren hoeven geen Secure Boot te gebruiken. Dat wordt alleen door Microsoft verplicht voor fabrikanten die Windows meeleveren met hun apparaat, wat niet van toepassing is voor de Steam Deck.

Voor Windows 11 zijn de TPM en Secure Boot checks te omzeilen. Dat reg bestand kan geïntegreerd worden in de Windows 11 installer, zodat al bij de eerste keer opstarten deze controles niet uitgevoerd worden. Voor de Steam Deck hoeft de community dus niet te wachten op fTPM ondersteuning on met Windows 11 aan de slag te gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:26]

Lijkt mij juist dat ze secure boot wel willen aanzetten zodat ze OS integriteit kunnen bewijzen voor anticheat.
Lijkt mij juist dat ze secure boot wel willen aanzetten zodat ze OS integriteit kunnen bewijzen voor anticheat.
Gezien Secure Boot makkelijk omzeild kan worden, zou ik daar als anti-cheat niet op vertrouwen.
Microsoft had een boot image ondertekent wat de UEFI verificatie functies kon ondervangen en willekeurige code uit kon voeren. Dat hoeft Valve niet te doen.
Gemiste kans. Als ze een sterkere garantie van integriteit konden geven dan Microsoft Windows neem je de argumenten weg van Epic&co om het niet te ondersteunen voor bepaalde spellen met anticheat.
Als ze een sterkere garantie van integriteit konden geven dan Microsoft Windows neem je de argumenten weg van Epic&co om het niet te ondersteunen voor bepaalde spellen met anticheat.
Die argumenten zijn sowieso zwak. Epic & Co willen namelijk niet investeren in goede server-side anti-cheat ondersteuning en community tools om cheaters aan te pakken. Onvertrouwde end-points beveiligen blijft dweilen met de kraan open en sluit legitieme spelers onterecht uit.
De client heeft altijd meer data nodig dan direct zichtbaar om bij beweging het goede beeld te kunnen geven (dus wallhacks) en directe toegang tot de 3d coördinaten van objecten en controller inputs maakt aimbots een stuk makkelijker dan de frames af te vangen en via moeilijke omwegen input te moeten genereren.

Een aimbot met video capture en hardware modificatie van een controller is mogelijk op een console, maar toch wel wat minder relevant dan aimbots op PC. Soms is het een kraan en soms is het een brandslang.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 23 juli 2024 02:26]

Dual boot is vooral een partitie-dingetje dus mbr/gpt (en de vele andere opteis). Tel daarbij het gebruik van de diverse partities binnen de besturingssystemen.

Voor steam weet ik het niet maar android en vooral ChromeOS/ChromiumOS hebben een heel eigen gebruik van de partities. Als je bijvoorbeeld een ChromiumOS boot stick aan maakt (CloudReady van NeverWare) dan zie je dat ze tot 28 partities aan maakt op je usb-stick. Dat gebeurt op een installatie ook en die worden daar actief gebruikt: Bij het updaten worden partities overschreven en het boot-schema aangepast.
Het is een PC maar in het UEFI tijdperk (zonder coreboot) is boot niet helemaal onder controle van de gebruiker. Zou je waarschijnlijk je eigen versie van steamos moeten maken om mee te dual booten en dan heb je niet meer de automatische updates van de native versie.
Het is een PC maar in het UEFI tijdperk (zonder coreboot) is boot niet helemaal onder controle van de gebruiker.
Je mag unsigned code draaien en kiezen wat je wilt booten, in het geval van de Steam Deck. Dat is voldoende 'open' voor dagelijkse power users.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:26]

Zie, dit kan ik zeer waarderen! De Steam Deck is JOUW PC. Doe ermee wat je wilt.

Dan zou ik er dus Windows 10 opgooien en dan kun je ook gemakkelijk andere stores installeren. Denk aan GoG en Epic. Daar heb ik ook de nodige games in mijn bibliotheek.
Op Linux (SteamOS dus) kan ik de Heroic launcher aanraden, daarmee kun je al je GoG en Epic games gewoon mee installeren. Geen ander OS voor nodig!
Als ik de 'demo' op YT zie, moet je voor elke game steeds weer diverse stappen door om de game te configureren (met legendary en het toevoegen van een script). Elke game weer.

Klinkt niet als plug-and-play. Dan toch liever Windows OS en gewoon de Steam launcher en Epic Games launcher parallel kunnen draaien.
Dan kan je zeker doen, maar daarmee offer je wel performance en opslagruimte op. Windows is bij lange na niet zo licht als Linux
Het kan verschillen is mijn ervaring met Linux en Windows. Sommige spellen draaien inderdaad beter onder Linux, andere juist minder.

Ik wil mijn Steam Deck gaan gebruiken voor mijn/een gemodde Skyrim AE. Mijn ervaring is dat Skyrim AE beter draait op Windows 10 dan met Steam op Ubuntu met Proton op mijn Ryzen 5 2400G. Maar ach, Ubuntu is SteamOS niet en inmiddels kan het door de activiteiten van Valve ook alweer verbeterd zijn.

Maar om maar algemeen aan te nemen dat alles beter draait onder Linux is niet mijn ervaring met jarenlange Linux/Windows gebruik.
Waar @Pistrie volgens mij op doelt is dat Linux op zich minder overhead heeft dan Windows. Dit is belangrijkere factor op zwakkere hardware dan op een beefy gamePC.

Je hebt op Linux de extra overhead van Proton/DXVK/Wine, maar die is vrij laag. En deze lijkt ook mee te schalen naarmate je je graphics zwaarder/lichter zet in je game.

Even een 100% fictief voorbeeld om te illustreren waarom de overhead van Windows meer/minder relevant wordt naarmate je zwakkere/betere hardware ter beschikking hebt.

Zwakke hardware:
Windows:

CPU: 0.1GHz van de 1GHz (10%, want achtergrondprocessen, AV, updates, whatever)
RAM: 2GB (van de 8 GB) (25%)
Storage: 40GB (van de 120GB storage) (33%)
Linux:
CPU: 0.01GHz van de 1 GHz (1%, nagenoeg geen random stuff aan de gang op de achtergrond)
RAM: 512MB (van de 8 GB) in (6.25%)
Storage: 5GB (van de 120GB storage) in (4%)

Zware hardware:
Windows:

CPU: 0.1GHz / 4GHz (2,5%)
RAM: 2GB/32GB (6.25%)
Storage: 40GB / 4TB (1%)
Linux:
CPU: 0.01GHz van de 4GHz (0.25%)
RAM: 512MB / 32GB (1.5%)
Storage: 5GB / 4TB (0.125%)

Dit illustreert dat je bij zwakke hardware significant meer van je toestel kan gebruiken als je met Linux werkt, maar dat naarmate je met betere hardware gaat werken dit voordeel steeds minder significant wordt. En op een bepaald moment zal het voordeel van Linux teniet gedaan worden door de overhead van Proton en co.

Het zou me verbazen als games daadwerkelijk beter gaan werken op Windows dan op Linux voor de SteamDeck. Al is het mogelijk dat ik deze impact in deze situatie overschat.
De tijd zal het zeggen. Mensen gaan dit ongetwijfeld testen.
…Mensen gaan dit ongetwijfeld testen.
Ja, dat verwacht ik ook! Ik ben benieuwd.
Laten we eerst de benchmarks maar afwachten, voor we dat soort aannames gaan gebruiken.
LinusTechTips heeft alvast benchmarks gedraaid en de verschillen zijn enorm (steamos wint gemakkelijk) ;)
Met een experimentele windows driver. De helft van de hardware wordt niet herkend. Niet heel verbazend.
Dat is voor mij ook nooit een issue geweest in een game pc, dus in de Deck ook niet. Daar gaat gewoon een 1TB sd in, en een 2TB ssd.
GoG Galaxy doet eigenlijk hetzelfde, die kan ook de games uit andere/concurrerende stores opstarten, dan heb je dus niet per se nog een extra app nodig. ;)
En anders heb je nog Lutris.
Andere stores werken ook op SteamOS, met alle voordelen van dat OS :) Windows is zeker leuk voor ernaast maar ik zou het niet als hoofd OS gebruiken op een Steam Deck
Zeker een mooi product waar veel fabrikanten wat van moeten leren en zou dit ook best willen kopen ware het niet dat mijn pc collectie voor het laatst gevuld is met Half-life 2 en mijn fysieke console collectie inmiddels de 600+ is voorbij gestegen.

Ondanks dat dit echt ‘de handheld’ is waar je alles mee kan onderweg ben ik ook weer van de ‘it should just work’, geen gedoe met rekening houden met specs of andere zaken zoals momenteel nog het geval van games die ‘mogelijk’ of ‘met wat kleine issues’ wel speelbaar zijn op de steamdeck. Koop ik een ps5 game dan werkt ie op mijn ps5, koop ik een switch game dan werkt ie op de switch etc etc

Call me lazy maar ik vind het juist een verademing :)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 23 juli 2024 02:26]

Ondanks dat dit echt ‘de handheld’ is waar je alles mee kan onderweg ben ik ook weer van de ‘it should just work’, geen gedoe met rekening houden met specs of andere zaken zoals momenteel nog het geval van games die ‘mogelijk’ of ‘met wat kleine issues’ wel speelbaar zijn op de steamdeck. Koop ik een ps5 game dan werkt ie op mijn ps5, koop ik een switch game dan werkt ie op de switch etc etc
Ik denk dat spellen zoals Cyberpunk 2077 aangetoond hebben dat je hier niet meer van uit mag gaan.
Volgens mij heeft Cyberpunk vooral aangetoond dat als je iets afraffelt en de optimalisatie vergeet het op geen enkel platform of systeem fatsoenlijk draait.

Op de originele PS4 en One was het überhaupt wel een ambitieus project 😂
Volgens mij heeft Cyberpunk vooral aangetoond dat als je iets afraffelt en de optimalisatie vergeet het op geen enkel platform of systeem fatsoenlijk draait.
Vanaf dag 1 draaide Cyberpunk 2077 soepel op mijn i7-8086k+GTX 1080. Ja, er waren bugs, met name in de gameplay. Ik had het echter niet zo zwaar als de PS4 spelers.
Op de originele PS4 en One was het überhaupt wel een ambitieus project 😂
Het punt is dat console releases ook verprutst kunnen worden, en dat je als console speler net zo goed als PC spelers moet opletten bij het kopen van nieuwe spellen.
Toch is dat niet echt eerlijk om zo te stellen... Ja, cyberpunk op de vorige generatie consoles was een ramp, dat klopt. Maar die games zijn uiteindelijk ook massaal gerefund (met een speciale regeling vanuit de fabrikanten).

Uiteindelijk word je op consoles vooral enorm ontzorgd. Spellen als cyberpunk zijn de uitzondering, normaal werkt het gewoon. En werkt het niet of slecht, dan is dat voor iedereen op dezelfde console zo. Op de pc daarentegen kun je best situaties hebben dat je online leest dat jouw videokaart 60 fps vast houdt, maar om een of andere reden is de prestatie bij jou veel minder. Of je krijgt vage foutmeldingen waar je zelf mag gaan troubleshooten. Als iets op een console niet werkt dan hoef je niet veel verder te gaan dan "have you tried turning it off and on again" (eventueel nog aangevuld met opnieuw installeren). Werkt het dan nog niet dan kun je er vrij zeker van zijn dat je niet alleen bent met dat probleem. Het systeem is gewoon veel simpeler. Dat heeft absoluut nadelen, maar het maakt het wel ook stukken makkelijker.

Ik kijk zelf uit naar mijn Steam deck, maar bovenstaande is absoluut een voordeel van de consoles en de reden dat ik ook een XSX en een switch heb (hoewel ik vooral voor die laatste wel vaak even check wat de performance van bepaalde games er op is).
Idd, first party games op de switch zitten wel goed over het algemeen (al irriteerde ik mij nog enorm aan framedrops in Breath of the Wild en Pokemon Sword/Shield), maar third party? Doe eerst maar even research. Het is leuk dat games zoals the Witcher 3 zijn uitgekomen op de switch, maar imo, dat wil je echt niet daarop spelen (zeker niet als je, zoals jij, ook een XSX heb, of zelfs een PC).
Al ken ik wel iemand die heerlijk the Witcher 3 uit heeft zitten spelen op de switch .... mij niet gezien, in ieder geval.
Precies, de games zijn op zich wel speelbaar, maar omdat ik meerdere platforms heb (en beter gewend ben) ga ik alleen voor de games die ook echt goed draaien op de switch.
Maar dat staat los van het punt dat een switch wel een stuk zorgvrijer is dan een pc of specifiek Steam deck :)
Maar dat heeft niets met de kwaliteit van de game an sich te maken, enkel met het niveau van de graphics. The Witcher 3 draait prima op de Switch, als je dat vergelijkt met andere soortgelijke games. Het ziet er misschien niet uit in vergelijking met andere platforms, maar het draait prima.
mee eens dat het niet alleen om graphics gaat, al is dit zeker wel een gemis in een game als deze, maar
"meestal" 30 fps in docked mode kan ik niet van zeggen dat het prima draait. Ik heb toch wat hogere eisen dan dat.
Eens, ik ben een enorme tweaker maar PC gamen kan ik niet echt van genieten want ik blijf settings aanpassen om een locked 60 fps te krijgen met zo'n hoog mogelijke settings. Alleen op PC is dat altijd weer discutabel omdat het per scene enorm kan verschillen en op een gegeven moment ben ik meer aan het tunen dan aan het spelen... Dus racen en strategie games op de PC en verder alles op de PS5/Wii U.
Volgens mij heeft Cyberpunk vooral aangetoond dat als je iets afraffelt en de optimalisatie vergeet het op geen enkel platform of systeem fatsoenlijk draait.
Laten we niet doen alsof Cyberpunk de enige game is die aantoont dat de tijd dat alles op consoles gewoon werkt al 10 jaar achter ons ligt. Hoeveel day-1 patches zijn er de afgelopen jaren wel niet voorbij gekomen? Hoeveel honderden GB's aan patches zijn er voorbij gekomen voor consoles?

De tijd dat je een game kocht, in je console deed en kon spelen is weg en komt waarschijnlijk ook niet meer terug. Zelfs op Nintendo consoles heb je vaak met patches te maken tegenwoordig. Mensen die een "it should just work" mentaliteit hebben kunnen op dit moment nergens terecht.
Ontwikkeling van PUBG op consoles was aan bet begin ook dramatisch bijvoorbeeld, genoeg leedvermaak over te vinden op Youtube
Hahaha ik was al aan het wachten op de geen die hier mee kwam. En ja deze ene game is inderdaad mooi voorbeeld dat het ook fout kan gaan, maar dit is toch echt de schuld van de devs en misschien en van de handvol games uit de geschiedenis van consoles.

Daar en tegen kan je ook stellen dat er een boel pc games zijn die simpelweg niet willen booten want ‘configuratie xyz zorgt voor een crash’ 🤪

Maar laten we niet in die discussie verzanden. Ik wil gewoon inpluggen, helaas nu ook vaak installeren/downloaden, en me geen zorgen hoeven maken of ik wel de optimale hardware heb om de game te spelen :)
Hahaha ik was al aan het wachten op de geen die hier mee kwam. En ja deze ene game is inderdaad mooi voorbeeld dat het ook fout kan gaan, maar dit is toch echt de schuld van de devs en misschien en van de handvol games uit de geschiedenis van consoles.
Mijn reactie ging niet over de schuldvraag.
Daar en tegen kan je ook stellen dat er een boel pc games zijn die simpelweg niet willen booten want ‘configuratie xyz zorgt voor een crash’ 🤪
Heb ik de laatste... 10 jaar? niet meer meegemaakt. Elk spel dat ik kocht via Steam was installeren en draaien. Toegegeven, dat is op Steam via Windows en natuurlijk niet onder Linux. Op een notebook speel ik ook wel eens onder Linux. Windows spellen die officieel ondersteund worden via Proton werken eigenlijk altijd wel goed. Van de spellen in mijn bibliotheek zonder ondersteuning werkt zo'n 80% wanneer Proton geforceerd wordt. Dat is niet slecht voor iets dat nog zo in ontwikkeling is.
Maar laten we niet in die discussie verzanden. Ik wil gewoon inpluggen, helaas nu ook vaak installeren/downloaden, en me geen zorgen hoeven maken of ik wel de optimale hardware heb om de game te spelen :)
Dan kwam je met een PS4 toch van een koude douche thuis qua hardware, en had je beter een PS5 kunnen hebben. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:26]

De ps4 heb ik sinds launch en de ps5 ook. Bij mij thuis zit het wel snor 😂

En toen de ps4 uitkwam was het natuurlijk wel het neusje van de gaming zalm vooral voor de prijs (dat was 2013 trouwens alweer)
Mwa, dat laatste niet echt hoor... Die hele generatie was eigenlijk een aanfluiting door de slechte cpu's die er in zaten, dat was meteen bij release al duidelijk.
Dat neemt niet weg dat ze er uiteindelijk wel hele mooie dingen mee gedaan hebben, optimalisatie kan veel goed maken. Maar vergeleken met een pc was het ding ook bij release al een lachertje (wat deze generatie zeker niet zo is).
Cyberpunk was ook de schuld van de consolebouwers. Die hebben veel te veel op de blauwe ogen van CD Project RED geloofd tijdens het verificatieproces. Daarom is de game ook uit de handel gehaald en is er een terugbetaal-actie geweest. Die game had destijds nooit door het verificatieproces mogen komen.
In dit geval heeft dus het kwaliteitssysteem van de consolebouwers gefaald, wat meteen aangeeft DAT er een kwaliteitssysteem is, wat op de PC niet bestaat. Daar kan iedereen zijn eigen rotzooi gewoon lanceren. (tenzij het via een van de Stores loopt, dan is het weer afhankelijk van de kwaliteitseisen van die Stores).
Zo ken ik nog wel een game. Skyrim SE/AE op de PS4 Pro is ook een aanfluiting, tenzij je van een slideshow houdt. Die game is onspeelbaar door de slechte framerate vanwege de interne 4K rendering (oftewel Bethesda heeft er een puinzooi van gemaakt). Ik heb bij Sony geld terug gevraagd, maar ik heb het niet gekregen. Er waren volgens Sony geen problemen bekend, maar het hele internet staat er vol mee.

Ik had een ticket ingediend bij Betheda, met de vraag of ze de interne rendering op 1440p zouden willen zetten (net zoals bij Fallout 4 - die draait prima), maar ik heb er nooit meer iets van gehoord en de ticket is gewoon verwijderd uit mijn account...

Of deze dan... Probeer Elden Ring maar eens te spelen op een Xbox One S. [Sarcasme]Veel plezier![/Sarcasme]

Dus het verhaal dat een console game zonder gepruts werkt klopt niet. Niet dat je moet prutsen, maar het spel werkt gewoon niet goed.
Mijn eerste gedachte precies
Ik heb ook een flinke verzameling consoles, fysieke games en controllers. Het is altijd leuk om even snel een spel te kunnen spelen zonder 'gepruts'.

Maar ik heb ook een 'tinkerer side' en die moet ook aan zijn trekken komen! :)
Ik moet bij elk spel toch al aanpassingen doen, Windows of Linux. De muziek moet uit (ik snap niet dat iedereen constant muziek op de achtergrond aan heeft ipv van de ambiance van het spel te genieten). Ik speel met Numpad, dus de keys moet ik ook aanpassen. Meestal gaan instellingen als motion blur en dergelijke uit. Aanpassen welke delen van de HUD ik wel/niet wil zien. En vaak ook een No Intro instelling of aanpassing, zodat ik niet elke keer tegen (verplichte) intro-video's moet aankijken.

En later in het spel, ga ik kijken of ik iets met mods kan doen, of extra maps kan downloaden. Veel succes om dat fatsoenlijk te doen met consoles.
Zelfde gedachte hier, daarom hou ik op mijn steamdeck ook gewoon SteamOS, Ik ben een Tweaker en PC gamer, maar ik wil gewoon soms een apparaat dat "gewoon werkt". zonder gezeik in de avond met drivers en andere zaken.

Dat is wel een pluspunt van Consoles en dat is ook een van de redenen waarom Consoles zo populair zijn, Voor de gemiddelde gebruiker moet het gewoon werken zonder tweaken en ander gezeur.
Anoniem: 25604 @bons11 maart 2022 08:46
maar ik wil gewoon soms een apparaat dat "gewoon werkt". zonder gezeik in de avond met drivers en andere zaken.
Eerlijk gezegd begrijp ik reacties zoals deze niet goed. Ik schaf gemiddeld 1 à 2 keer per jaar een nieuw moederbord/CPU combinatie aan. Vroeger ook nog (te) vaak een GPU, puur omdat ik het leuk vond. Wij hebben hier in huis 4 PC's staan. Z690 + I6-12600k, Z690 + I7-12700, B550 + Ryzen 5800x en een H510 + I3-10105f. Toevallig heb ik vorige week deze laatste opnieuw ingericht, puur omdat ik van VPN dienst ben veranderd en ik graag een schone installatie wens. Voor de rest draait alles hier stabiel zonder gezeur, kan ik mij niet herinneren wanneer ik heb moeten tweaken en hannesen met stuurprogramma's. En hetzelfde geldt voor mijn eerdere systemen. Alleen het Ryzen 5800x systeem was in het begin kieskeurig net RAM. De juiste modules en instellingen en ook daarbij geen omkijken meer.
Het is gewoon mogelijk om de Steam Deck als console te gebruiken. De verified spellen zijn "it should just work". Er is alleen niet bepaald dat je er geen andere dingen mee mag doen. Je kan veilig in de speeltuin blijven of daarbuiten in het bos spelen, dat er een bos buiten de speeltuin is betekent niet dat de veilige speeltuin niet meer bestaat.
Zie, dit kan ik zeer waarderen! De Steam Deck is JOUW PC. Doe ermee wat je wilt.
Daar ben ik het over het algemeen mee eens, maar ik kan het alleen niet rijmen met de post. Alleen omdat jij (of iemand anders) iets wilt, betekent niet dat valve dit ook moet ondersteunen (doen ze wel, maar hoeven ze natuurlijk niet)
Inderdaad super chill dit, alleen moet nog even wachten tot ergens in Q2 helaas. ;(
Hier ook Q2 gang. Ik ben benieuwd wanneer dit effectief zal zijn.
Grote voordeel is dat er dan weer meer drivers zijn opgeleverd ;)
Ik ben na Q3 pas aan de beurt, dus tegen die tijd is de steam deck compleet en bugvrij :+
Ander voordeel is dat diensten als xcloud/nvida geforce now en de ps app voor stream van een ps4/5 dan ook op steam deck kunnen
Dan zou ik er dus Windows 10 opgooien ...
En dan is de Deck dus niet meer jouw PC.

Het is chique dat Valve de driver uitbrengt, met de kant-tekening dat nog niet alles zal werken.
Maar daarmee brengen ze zich wel in 'gevaarlijk' grijs gebied. Want eigenlijk ondersteunen ze Windows hiermee wel. Dit gaat gegarandeerd zorgen voor mensen die hun Deck slopen, en gaan klagen over het systeem.
Welnee. Er staat letterlijk in het nieuwsitem dat ze een recovery image leveren. Wanneer beschikbaar dualboot toepassen en het beste van beide werelden gebruiken. En ik vermoed dat ik al snel enkel Windows op dat ding gebruik wegens het gemak. Ik kan er dan alle games op draaien in plaats van een Steam selectie. Ik kan alle andere applicaties draaien die ik normalitair ook draai bij het gamen. En kan lekker met game mods klooien, anders dan de workshop mods. Dat ik uberhaupt iets kwa performance moet inleveren met Windows gebruik, valt ook nog maar te bezien. Windows is gewoon een steen goed game platform. Wat perfect catered naar mijn wensen. Het gegeven dat 80% van wat ik speel niet draait op SteamOS maakt het voor mij gewoon niet interresant. En dat zal voor velen gelden.

De hardware is een dream come true. De software meh.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 23 juli 2024 02:26]

Ja, und? Zeikerds heb je altijd. Als we met die mensen rekening gaan houden, kan er nooit wat...

Wanneer Valve ervoor zorgt dat ik mijn Gamepass, GoG en Epic libraries naast mijn Steam Library kan gebruiken op mijn Steam Deck met Steam OS, dan ben ik tevreden. Indien dat niet mogelijk is, staat het mij vrij om er Windows op te gooien en dat wel mogelijk te maken. ...En dat je dan wat moet prutsen om het aan de praat te krijgen, maakt mij niets uit - vind ik eigenlijks wel mooi.

Het is een PC. Mijn PC.
Dat jij er aan wilt knutselen is prima.
Maar het argument dat Valve er moet voor zorgen dat de winkel/launcher van een derde-partij moet werken op hun eigen platform, is letterlijk de omgekeerde wereld.

Het is natuurlijk wel van hun belang dat mensen dit apparaat kunnen oppakken en hun spellen er op kunnen spelen. Of het nu uit Steam is of elders. Maar vergeet niet dat het apparaat van Valve is. Ze hadden het ook helemaal dicht kunnen timmeren (ala Nintendo switch).

Het blijft een apparaat dat geleverd word met een specifieke software en intenties. Als jij MS Word wilt installeren om brieven te schrijven, kan dat. Het is een bijkomstigheid dat het een x86 platform is, en Valve hier open staat voor gebruikers-aanpassingen. En daar blijft het bij, een bijkomstigheid en open houding van Valve.
Maar het argument dat Valve er moet voor zorgen dat de winkel/launcher van een derde-partij moet werken op hun eigen platform, is letterlijk de omgekeerde wereld.
Nee, je begrijpt mij verkeerd. Het is geen argument. Ik schrijf iets waarvan ik zelf ook weet dat het nooit waar zal worden om mijn punt te maken. Het punt is dat ik de Steam Deck naar MIJN hand zal zetten. Ik zie Valve nooit de andere winkels beschikbaar maken voor SteamOS (BTW dat heeft de Linux community al gedaan). Maar dat maakt mij niet uit, want ik ga toch met de Steam Deck doen wat ik wil. Het is mijn PC. Ik zal al mijn games erop kunnen spelen en of dat nu met Windows is of met SteamOS of voor mijn part aardbeien jamOS is. Maakt mij niet uit. Ik mag ermee doen wat ik wil.

Tot nog toe lijkt het mij, dat Windows 10 mij de beste papieren te geeft om de games van de andere stores te spelen. Maar mocht dat niet zo zijn, dan ben ik flexibel genoeg om andere dingen te proberen op de Steam Deck. Dat is het mooie van de Steam Deck t.o.v. een Nintendo Switch b.v. (Die wij ook hebben.)

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 23 juli 2024 02:26]

Jammer dat mensen er toch Windows op gaan installeren. Tegenwoordig is met Proton genoeg mogelijk en zijn er genoeg Linux apps die je kunt gebruiken ter vervanging van Windows apps.

Edit: zo zie je maar hoe toxic het voten werkt. Ik vind het jammer, wordt je meteen aangemerkt als spam.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 23 juli 2024 02:26]

De mensen dat Windows erop zullen installeren zal waarschijnlijk niet de overhand zijn. Zie maar naar Android, hoeveel mensen stappen nu af van de ROM wat de fabrikant meelevert?, dat is een heel klein percentage van de userbase van de het device.

Veel normale Consumenten zullen de SteamDeck als een handheld console zien en zullen hem dan ook op die manier gebruiken. Per dag komen er nu zon 20-50 verified steam deck tittels bij dus over een paar maanden is de collectie van Verified tittels meer dan genoeg om de gemiddelde consument tevreden te houden.

Ik vind het wel goed dat Valve een open aanpak hanteert en als je er mee wilt Tweaken ook lekker je gang kan gaan, maar ik vindt het ook goed dat Valve ook zicht houd op het unified experience, waar toch de meeste consumenten voor zullen kiezen, een apparaat dat gewoon werkt en out of de box wordt bijgehouden met updates. Een Console ervaring dus. Dit is ook noodzakelijk voor de levensvatbaarheid van het device voor de volgende versies hiervan.
Het grote verschil is dat het standaard OS op een mobiel gewoon prima werkt en er hooguit wat 'bloatware' meegeleverd is. De drang om die te verwijderen is niet zo groot. Bij deze Steam Deck kan dat wel eens anders zijn, zeker omdat er ook zoiets is als de Epic Store waar heel veel gebruikers gratis games op hebben staan (en wekelijks meer). Als ze weten dat ze die er ook op kunnen spelen gaan veel meer gebruikers die overstap maken.
Uiteraard heel erg afhankelijk van hoe moeilijk die overstap is.
Anoniem: 25604 @bons11 maart 2022 08:51
Het zetten van een Custom Rom op een Android device is echt niet gebruiksvriendelijk. Ik heb dat vroeger heel vaak gedaan, met wisselende resultaten en vaak een "muah muah" gevoel. Te vaak ontdekte je pas na de hele flashprocedure wat je nou echt in huis hebt gehaald. Dat is met een Windows installatie toch wel anders.
Waarom is dat jammer?
Omdat dit niet helpt met de adoptie van Linux - het maakt de desktop-omgeving niet beter, als mensen alsnog Windows erop gaan zetten.
Linux is dan ook geen gaming OS, dus de keuze daarvoor op de Steam Desk is eigenlijk een hele vreemde, wat waarschijnlijk vooral een centenkwestie is. Een uitgeklede Windows OS was vele malen beter geweest, dan had Valve ook niet het probleem gehad met het moeten valideren van tienduizenden games op de Deck. Elke game heeft immers minimum (windows) requirements en met drivers was er eenduidige aansturing van de hele Deck geweest. Valve heeft zichzelf dus flink in de vingers gesneden en ik vermoed dat de meerderheid heel snel overstapt naar een open, niet-knutsel OS waar gewoon alle games ondersteund worden.
Linux is dan ook geen gaming OS
Maar dat is windows ook niet, windows en een ubuntu of fedora zijn general purpose OSs die onder andere gebruikt kunnen worden om te gamen. SteamOS daarintegen is al eerder een "gaming OS", aangezien deze aangepast is aan het gebruik op de handheld.

Nu kun je zeggen dat er meer games draaien op windows, maar dat zou zijn alsof je gaat argumenteren dat het playstation OS geen "gaming OS" is want er draaien 100x minder games op dan op een desktop x86 linux distro.
Een uitgeklede Windows OS
Je kunt veel over desktop windows zeggen, maar degelijke customizability (zoals je zou willen om zoiets goed te laten werken op een handheld) is geen sterkte, terwijl dit net een enorm pluspunt is van de linux kernel (je doet ermee wat je wilt). En ik betwijfel of je enige games werkende gaat krijgen op de non-desktop windows derivaten.
ik vermoed dat de meerderheid heel snel overstapt naar een open, niet-knutsel OS waar gewoon alle games ondersteund worden.
Windows draaiende krijgen en prutsen met non-handheld optimized launchers gaat 1000x meer knutselwerk zijn dan gewoon in steamOS een "verified" game kopen en spelen.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 23 juli 2024 02:26]

Ik denk dat je misschien wat zaken hebt gemist en daardoor de keuze van Valve niet begrijpt. Windows is net als Linux geen gaming OS. Dat zijn alleen console OSen. Voor Windows worden games ontwikkeld omdat het het grootste platform is. Windows wordt ook steeds meer gesloten met ingebouwde features. Valve heeft zich hier al meerdere malen over uitgesproken en zien dat Microsoft met hun app store en Xbox integraties een gevaar vormen voor de bedrijfsvoering.

Linux op zichzelf is alleen een kernel, deze kan gebruikt worden voor meerdere toepassingen. SteamOS is het OS en daarmee dus specifiek een gaming OS. Als deze OS groot genoeg wordt, door in combinatie met een Steam Deck geleverd te worden, zullen developers misschien meer doen om hun games goed te laten spelen met Proton.

Daarnaast zijn, omdat SteamOS een gaming OS is, er meer optimalisaties mogelijk. Zo kunnen de kloksnelheden worden aangepast om een hogere GPU klok met een lagere CPU klok te combineren. Dit soort functies zijn veel lastiger voor elkaar te krijgen op Windows.

Valve heeft dus een bewuste keuze gemaakt. Knutselen hoeft op SteamOS niet, alleen als je een spel wil spelen dat niet ondersteund wordt. Als dat een knutsel OS is betekent het dat Windows dat ook is wanneer je een Windows XP spel wil spelen.

Ik verwacht eerder dat andere platformen hun stores beschikbaar gaan maken op SteamOS dan dat grote gebruikersgroepen Windows installeren. Zeker als spellen zelfs beter werken via Proton dan op Windows native: https://arstechnica.com/g...-smoothly-run-elden-ring/
Linux is dan ook geen gaming OS, dus de keuze daarvoor op de Steam Desk is eigenlijk een hele vreemde, wat waarschijnlijk vooral een centenkwestie is.
Linux is gewoon een OS, net zoals Windows en macOS dat zijn. Dat het merendeel enkel op Windows develop en test, wilt niet zeggen dat Linux niet geschikt zou zijn voor gaming.

Zoals gezegd zet Proton grote stappen, hebben we cloud gaming waardoor het OS minder uit maakt (zou moeten maken) en zijn er genoeg redenen te verzinnen waarom Valve kiest voor Linux. Dat doen ze niet alleen voor geld/licentiekosten, als je wat meer af wist van het onderwerp, dan wist je ook dat Valve al langer met Linux ervaring heeft.

Het is jammer dat je comments op je eigen niet mag modereren, want dit slaat nergens op.
Daarom heeft Valve ook gebruik gemaakt van Linux, ipv Windows. Windows heeft al aangetoont dat het richting een gesloten platform wil gaan, waar alles via hun Store moet gaan. En Linux heeft de laatste jaren al aangetoont ook een GamingOS te kunnen zijn, dus de keuze is niet zo gek. En zolang het werkt gaat de meerderheid van alle Steam Deck gebruikers gewoon gebruik maken van de standaard Linux op dat device, net zoals de meerderheid van de mensen gewoon gebruik maakt van WIndows op de standaard gekochte computers.
Mensen kopen alleen geen steamdeck om linux te adopteren maar om te gamen en als ze meer kunnen gamen en meer met het product kunnen doen door er windows op te zetten en is dat logisch lijkt mij.

Je zegt het dan dus een beetje verkeerd. Je zou het dan eerder jammer moeten vinden dat valve de optie bied ipv dat mensen het doen. Echter bied valve die optie niet, dan vinden weer veel meer mensen dat jammer :)
Ah... dus het gaat om Linux adoptie. Niet om wat mensen zelf fijn of handig vinden.
Waar zeg ik dat mensen er niet Windows op mogen installeren? Ik zeg het alleen jammer te vinden.
De Steam Deck is allereerst een handheld gaming device. Dat is waar het voor is gemaakt. En er zijn simpelweg nog veel games die niet (goed) draaien op Linux, met of zonder proton. Dan is het fijn dan de mogelijkheid wordt gegeven om Windows te draaien en zo wel die games te kunnen spelen. Juist de openheid van het systeem maakt het zo aantrekkelijk, je zit niet gebonden aan 1 ding.
Dat is ook de enige reden dat dit product een commercieel succes kan worden. Het geeft Valve tijd en ruimte om hun eigen OS en de compatibliteit van games met dat OS te verbeteren en uit te breiden. Anders gaat het ten onder, net als de tientallen andere platformen die niet vanaf het begin compatible waren met een grote game library. Zoals Stadia, de SteamOS consoles om twee voorbeelden te noemen.
Stadia is een streaming platform en de steam machines waren bedoeld als alternatief voor de consoles. Beiden compleet andere producten. De alternatieven voor de Steam Deck zijn de aya neo en GPD handhelds, en als je die vergelijkt met de Steam Deck dan is die veruit het goedkoopst voor dezelfde hardware. Zeker wel dat de Steam Deck hier een gat gaat opvullen.
Het maakt geen pepernoot uit dat het verschillende producten zijn. Dat het verschillende producten zijn snapt iedereen, dat hoef je niet verder te verduidelijken. Het zijn echter allen game platformen. En ieder game platform staat of valt bij het game aanbod. En dat pakt Valve in deze slim aan, gezien ze hun eigen platform aanbieden maar ook de mogelijkheid bieden een ander platform te installeren. Het enige wat ze nu nog moeten zien te bereiken is dat hun platform aantrekkelijker is om te gebruiken dan die van hun concurenten. En daar kunnen ze ruim de tijd voor nemen.
Het mooie van de Steam Deck is dat het mij de keuze biedt voor zowel SteamOS als Windows en misschien straks nog wel wat leuke community linux distro’s. Het laat je vrij. Ik zie een OS niet meer als een stuk gereedschap dat ervoor zorgt dat ik mijn dingen gedaan krijg.

Maar ik zal het OS kiezen op de Steam Deck dat het voor mij het gemakkelijkste maakt om mijn games erop te spelen of het nu in de Steam store staat, Epic, GoG en Gamepass. Ik denk dat het afhankelijk wordt vanuit welke game store ik games ga spelen welke OS erop staat. Ik denk dat ik geregeld van OS zal wisselen.
Dat ze de drivers al online zetten voordat het hele pakket af is (dwz de audio, fTPM, dual boot) geeft naar mijn inzien aan dat ze willen laten zien dat ze de openheid voorop stellen, en da's erg positief. Het wekt bij mij in ieder geval de indruk dat het wel goed gaat komen met de rest.

Als de mijne binnen is laat ik er in eerste instantie gewoon SteamOS op staan denk ik (geen dual boot); GOG spellen kunnen ook zonder de launcher gedownload worden en tegen die tijd verwacht ik dat één of andere goochemerd het wel wat makkelijker heeft gemaakt om de Epic Game Store te installeren. (die laatste dan niet vanwege Fortnite maar voor de +- 150 gratis verkregen single player games die ik er ondertussen op heb staan)
tegen die tijd verwacht ik dat één of andere goochemerd het wel wat makkelijker heeft gemaakt om de Epic Game Store te installeren. (die laatste dan niet vanwege Fortnite maar voor de +- 150 gratis verkregen single player games die ik er ondertussen op heb staan)
Goochemerds zijn al bezig geweest. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.