iFixit: Steam Deck-reserveonderdelen zijn deze zomer beschikbaar

iFixit zal deze zomer de reserveonderdelen voor de Steam Deck te koop aanbieden. Dat heeft een medewerker van het reparatiebedrijf bevestigd aan The Verge. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven om op de hoogte gesteld te worden zodra reserveonderdelen beschikbaar zijn.

Inschrijven kan via de website van iFixit waar er nog geen melding wordt gemaakt van een exacte datum. Een officiële lijst met toekomstige reserveonderdelen is ook nog niet vrijgegeven. Valve vermeldde in zijn teardownvideo van afgelopen oktober wel dat thumbsticks en ssd’s tot de mogelijkheden behoren.

Reparatiebedrijf iFixit bracht in februari zijn eigen teardownvideo uit waarin de Steam Deck-handheld uit elkaar werd gehaald. Daarin bevestigde het bedrijf dat de handheld over thumbsticks beschikt die niet vastgesoldeerd zijn en met drie schroeven los te maken zijn. iFixit bevestigde ook dat de interne M.2-ssd relatief eenvoudig te vervangen is.

De accu was volgens het reparatiebedrijf dan weer moeilijker te vervangen. Dat komt onder andere door de accu die stevig vastgelijmd is, maar ook door enkele openingen in het frame van de Steam Deck die zich direct onder de accu bevinden. Die openingen kunnen alcoholdruppels doorlaten; een middel dat veel wordt gebruikt om lijm die de accu op zijn plaats houdt, op te lossen. Het reparatiebedrijf gaf de Steam Deck een reparatiescore van 7 op 10 mee.

Valve bracht de Steam Deck uit op 25 februari. Tweakers schreef een review over de handheld en oordeelde toen dat de handheld veel potentieel had. Omdat de software nog heel wat grillen bevat, beschouwde Tweakers het apparaat toen als een handheld voor de tweaker.

Door Jay Stout

Redacteur

05-03-2022 • 09:49

44

Lees meer

Reacties (44)

Sorteer op:

Weergave:

Grote hulde voor Valve dat ze hier zo aan bijdragen. Echt prosumer. Wat je ook vindt van de Steam Deck zelf, ik denk dat een hoop Tweakers het eens kunnen zijn met dit soort transparantie (right to repair, CAD-files releasen, samenwerking met iFixit, mogelijkheid dingen aanpassen op diepe softwarelevels).

Echt een breath of fresh air als men denkt aan Apple, Xbox, PlayStation , etc. Valve bevrijdt van een hoop gezanik met abonnementen, hogere prijzen, etc.

Naar mijn mening, in ieder geval.
ik denk dat een hoop Tweakers het eens kunnen zijn met dit soort transparantie
Ik ben het er deels mee eens, maar het is ook marketing vanuit Valve. Right to repair is hot en wint harten. De Steamdeck scoort volgens iFixit niet veel beter of slechter dan de Xbox Series X of PS5, maar door de marketing dragen velen ze nu extra warm hart toe.
"right to repair is hot"

Het feit dat valve met services die gewoon default zouden moeten zijn harten wint zegt wel genoeg lijkt me.
Als het gaat om services die gewoon standaard zouden moeten zijn, waarom moet Valve er dan zoveel marketing aandacht aan besteden? Lijkt me genoeg zeggen...
Vreemd argument vind ik dit. Waarom zegt dit genoeg volgens jou? Er zijn genoeg voorbeelden van dingen die niet zouden moeten die nou eenmaal "de standaard" zijn, waaronder het vaak ontbreken van right to repair of losse verkoop van onderdelen. Ja right to repair is een hot item en Valve zet daarop in met marketing. Wat mij betreft slim en doet totaal niet af aan ethiek van Valve. Als het zo simpel was om hiermee harten te winnen dan zou iedereen dat toch doen?

Verder over je eerdere comment: Verkopen Sony en Microsoft ook reserve onderdelen voor hun consoles? Volgens mij niet. Dus ik wens je succes met het repareren van een stickdrift PS of Xbox controller met een originele joystick. Die iFixit score alleen zegt dus niet zo heel veel. Verder kan repairability kan heel hoog zijn maar als je geen (originele) onderdelen kan kopen heb je er alsnog niks aan. Daarnaast vergelijk je een handheld met een console en het lijkt me logisch dat een portable apparaat waar compactheid erg belangrijk is vaak lastiger te repareren is dan een niet-portable aparaat. Vergelijk een laptop maar eens met een desktop.
Wat mij betreft slim en doet totaal niet af aan ethiek van Valve.
Slim ja, ethisch, niet in mijn ogen. Als iets normale pratijk zou zijn dan hoef je er ook niet te koop mee te lopen.
Het is onderscheidend van 90% van de apparaten die op de markt zijn. Lijkt me noemenswaardig. Tony Chocolonely mag van jou dus ook niet marketen dat ze werken aan slaaf vrije chocola?

Ik krijg de indruk dat je dit, inclusief eerder commentaar op andere nieuwsberichten, vooral zegt vanwege je persoonlijke mening over de SteamDeck.
Valve deed tijdens de pre-orders ontzettend vaag over het vervangen van de schijf bij het 64GB model.
Ik heb daardoor een 512GB model besteld.
Want in eerste instantie wilde ik het goedkoopste model kopen en dan de schijf zelf vervangen.
Nu lopen ze ineens te koop dat alle onderdelen makkelijk te vervangen zijn.

Dus ik snap Zer0 wel, het is allemaal een ontzettende grote marketing stunt.
Dus jij baalt terwijl je zelf een pre order plaatst zonder informatie te weten hoe het precies zit. Je had ook gewoon kunnen wachten.
Vroeger was het repareren van onderdelen heel makkelijk. We zijn een wegwerp cultuur geworden en goedkope onderdelen verhelpt dat helemaal niet. Op NPO3 was daar laatst een programma over. Dat ging toen over oortjes van 1 euro, de productiekosten waren 27 cent.
Iedereen is er zich bewust van maar toch blijven ze die dingen maken en ook worden ze gekocht door ons zelf, de consument. https://kro-ncrv.nl/programmas/de-prijsknaller Het is lastig om van goedkope spullen af te blijven maar willen we wat doen dan moeten we een statement maken, alleen hoe krijg je iedereen zo ver is lastig.
Het probleem is ook dat niet iedereen even rijk is. Als je maar 30 euro per week te besteden hebt aan boodschappen en zo, dat blijft er niet veel over om oortjes van 300 euro te kopen, dus zul je het moeten doen met oortjes van 10 euro, hoe slecht die dingen ook zijn.

Niet dat ik het met je oneens ben, hoor. Het wringt aan beide kanten: aan de ene kant is niet iedereen even rijk, aan de andere kant zijn de meeste fabrikanten gewoon laks.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 23:07]

Ps5 en de Xbox zijn dan ook geen portable devices.
Dat zou dus weer niets uit moeten maken op gebied van Right to Repair... Als zelfs Apple de hitte in de nek lijkt te voelen... In theorie is je controller zo open, maar als je nergens spare parts kan halen. De PS5 kan je zelfs zo open schuiven.

Mijn stickdrift op de DS4 was zo opgelost met wat nieuwe onderdelen. Kosten me 10 euro bij een NL webshop en hij werkt weer als dag 1. Sony helpdesk gaf aan het maar weg te gooien aangezien de garantie eraf was...

[Reactie gewijzigd door logix147 op 24 juli 2024 23:07]

Maar dat het moeilijk of makkelijk is staat enigzins los van right to repair. Valve gaat de onderdelen aanbieden en het is te doen om het te repareren. Met de batterij moet je dan wel voorzichtig zijn.
Ja de teardowns heb ik gezien maar verschil zit dus in feit dat Valve zelf spares aanbied en tot heden weinig andere merken dit aanbieden. Dat is goed want een ds4 bijvoorbeeld zelf fixen stelt 8 van de 10x niets voor.

Beetje raar om alles maar weg te gooien terwijl iets kleins als een joystick bijv zo vervangen is. Goed dat men bezig is met right to repair, jammer dat het zo lang moet duren.
Dat right to repair juich ik zeker toe. Vind niks frustrerender dat je soms een prima apparaat gewoon kan weggooien omdat je letterlijk 1 onderdeel niet kan scoren ervoor om het te repareren.
In een zee van anti-klant bedrijven is een pro-klant bedrijf idd "hot" lol.
Vooral nu best irritant dat PS4 en PS5 controllers lastig repareerbaar zijn.

Ik ben heel mijn leven lang vrijwel heel goed omgegaan met controllers en ze hebben er altijd als nieuw uit gezien. Maar ik kocht een Dualshock 4 controller een half jaar terug en die is nu al begonnen te driften met de rechter analoge stick die ik niet eens vaak gebruik. Nu las ik online dat het de laatste 2-3 jaar echt slecht gaat met analoge sticks. Met de Steam Deck geen behoorlijke probleem, gewoon 2-3 schroeven losmaken en er nieuwe erop zetten. Met Dualshock 4 een hele gedoe met solderen en mogelijk ook een gedoe om het juiste en echte onderdeel te krijgen.
Samenwerking van iFixit, wat hier het onderwerp is, wordt nog wel wat gebekritiseerd. Zover ik weet zou dit een 'exclusieve' deal zijn, en wordt je grotendeels overgeleverd aan hun prijzen enz.

Het kan zeker veel slechter, maar er is ook nog ruimte om te verbeteren.
Hier valt echter ook wat voor te zeggen. iFixit heeft altijd een redelijke prijs gehanteerd voor de producten die ze aanbieden en heeft een uitstekende reputatie als het gaat om right to repair. Op deze manier wordt het voor de consument ook makkelijker om officiële Valve onderdelen te onderscheiden van namaak. Komt het niet van iFixit, dan is de kans groot dat het namaak is. Gezien Valve CAD-bestanden heeft gedeeld, is de kans ook groot dat het internet binnen no-time vol staat met onofficiële onderdelen. Dat is in principe positief (meer keus, meer prijsklassen, etc), maar maakt het voor de onwetende consument lastig om nep en echt van elkaar te scheiden. Met slechts één aanbieder van officiële producten is er in ieder geval geen twijfel.
Ik vind dat wel tegenvallen, het feit dat de accu zo moeilijk te vervangen is, wat toch wel (als het goed is), het meest fragiele onderdeel is, vind ik wel een flinke misser.

En ja, met als het goed is bedoel ik dat thumbsticks niet zo snel drift zou moeten hebben, zoals bij de switch en ps 4/5.

Dan lijkt right-to-repair eerder een nietszeggende marketing term dan een principe dat ze volgen.
Echt een breath of fresh air als men denkt aan Apple, Xbox, PlayStation , etc.
Apple komt dit jaar ook met een winkel voor reserveonderdelen, gereedschap en handleidingen.
Dit loopt voor op regulatie vanuit de EU. Ik denk dat dit soort service over een paar jaar de norm is.
Nog steeds enorm fijn dat Valve zo meewerkt aan onderhoud en reparatie met iFixit. Ik hoop dat deze trend ook door blijft zetten. Het feit dat je gewoon onderdelen en handleidingen kan vinden (straks) om de steamdeck te repareren is absoluut een extra reden om 'm te kopen
Ik zie Sony en Microsoft helaas geen consumer friendly DIY fix your consoles op de markt brengen. Dus ik hoop mee maar zal tevergeefs zijn.

Verschil tussen Valve is dat zij dit ook meer uit passie doen dan hoe de andere 2 in de industrie staan en een PC (Steam gamer) is toch een ander soort gamer dan die je op Sony of Microsoft aantreft. Die laatste groep wil gewoon schijfje erin/download klaar en hop gamen. Console moet gewoon 5 jaar stof happen en daarna wordt het vervangen.

Een gemiddelde pc gamer gaat toch anders met z’n spullen om… al zijn in beide situaties uitzonderingen zoals altijd.

@Zer0 precies wat @Ge0force dus aangeeft. Het feit dat je iets kan maken, wil niet zeggen dat het op de markt is gebracht om te maken. Bij Valve zegt men niet moeilijk te doen als je de console opent, bij de andere 2 is het einde garantie.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 24 juli 2024 23:07]

Ik zie Sony en Microsoft helaas geen consumer friendly DIY fix your consoles op de markt brengen.
De Xbox Series X krijgt op iFixit toch ook een 7, de PS5 ook, net als de Steamdeck. Het enige grote verschil is het feit dat Valve het inzet als een marketing speerpunt.
Het gaat 'm hier vooral om dat officiële reserve onderdelen van de Deck kunnen aangekocht worden via ifixit. Bij mijn weten is dat niet het geval bij andere consoles.
Klopt. Als consument kan je alleen onderdelen voor consoles verkrijgen d.m.v. (indirecte) kannibalisering of third-party componenten.

Reduce, reuse, recycle. Daar draagt Valve nu goed aan bij.
Je bent nu wel twee totaal verschillende producten aan het vergelijken. Een grote console kan relatief makkelijk ontworpen worden met het oog op reparatie, het is immers niet veel meer dan een verkapte PC. Bij een portable device is dat vele malen ingewikkelder. Er is minder ruimte om mee te werken, er worden meer eisen gesteld aan de stevigheid en er zijn meer kwetsbare onderdelen zoals een scherm en batterij. Dat Valve met de Steam Deck dezelfde score krijgt als een full size console zegt dus veel over zowel Valve als MS en Sony.
Ik maak die vergelijking niet, dat doet logix147
Maar ok, dan vergelijken we hem met de Nintendo Switch.... die krijgt een 8 van iFixit.. beter dan de Steam Deck :P

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 24 juli 2024 23:07]

Goeie zaak dat Valve samenwerkt met ifixit. Het is absoluut zo dat de Steam Deck verre van perfect is, maar ik ben zeer tevreden over de "open' manier waarop Valve alles aanpakt.

Zelf heb ik al een 15-tal uurtjes gegamed op m'n Steam Deck. Ik heb voornamelijk indies en games uit het PS4-tijdperk getest en op één game na werken die prima. Weliswaar zijn niet alle games geschikt om op zo'n klein scherm te spelen, ook al werken ze technisch gezien goed.
Dan zat je dus ergens vooraan de lijst bij Valve om een Steam Deck te kunnen kopen. Ik moet helaas nog lang(er) wachten, heb de reservering pas een paar weken geleden gedaan. :(
Ja klopt, ik heb de reservering meteen gedaan toen het mogelijk was. Mijn PsVita was dringend aan vervanging toe 😁
Dan heb je geluk gehad, geloof dat er toch veel mensen op Q2 zitten. Kwam het betalingsverzoek vanuit het officiële steam winkel mail account?

@The Zep Man dank u, 16/7 21:00, begin was er helaas geen doorkomen aan.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 24 juli 2024 23:07]

Zie dit topic:
Steam Deck

Elke maandag worden nieuwe mails uitgestuurd naar mensen die hun gereserveerde Deck mogen bestellen. De bestelling moet binnen 72 uur plaatsvinden of de reservering vervalt.

@Arunia heeft een lijst opgezet waarop je kan zien wie welke versie wanneer gereserveerd heeft, wanneer de bestelmail is binnengekomen en wanneer die geleverd is. Deze lijst kan je hier vinden:

https://docs.google.com/s...M2RE8xAOodSDn23dVZ911MQQ/

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 23:07]

Ik dacht het wel. Ik had in elk geval op voorhand al die €4 reservatie kosten op m'n account gezet. Daardoor kon ik de reservering vrij snel afronden.
Het wordt tijd dat dit soort zaken nog breder bij wet geregeld gaan worden. De tijd dat we ons vanuit oogpunt van duurzaamheid/milieuvervuiling/verspilling van grondstoffen wegwerpartikelen kunnen veroorloven ligt achter ons. Gisteren een interessante aflevering van Prijsknallers over koptelefoons van minder dan een euro. Veel van dit soort artikelen worden na gebruik verband terwijl er waardevolle en zeldzame grondstoffen in zitten. Na verbranding voorgoed verloren.
Ben benieuwd of de fan eenvoudig te vervangen is, lijkt me een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is.
fans kunnen enorm lang meegaan als ze het juiste type fan gebruiken. wel natuurlijk om de zoveel tijd even het stof er uit halen en schoonmaken. Maar ze kunnen een leven lang meegaan bij een goede kwaliteit fan.
Ben benieuwd of de fan eenvoudig te vervangen is, lijkt me een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is.
De fan is een apart onderdeel. Hier wordt die verwijderd in een teardown. Niet moeilijk met wat geduld en een precisie schroevendraaier.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 23:07]

Als het apparaat een beetje slim opgebouwd is verwacht ik dat je het kunststof van de fan zelf even kunt loshalen van de elektromotor om het te reinigen. De elektromotoren zelf zijn vrij robuust, die falen niet zomaar.

Als de heatsink en fan geïntegreerd zijn tot één onderdeel waar je verder niet bij kan, en je tot vervanging ipv schoonmaak moet overgaan, dan zou ik dat jammer vinden. Uit de video kan ik dat niet zo goed zien.
Hoeveel fans zijn er recentelijk nog uit elkaar te halen? Heb het zelf al een tijd niet meer gezien.
't stoort me dat iFixit de Nintendo switch een repareerbaarheidsscore geeft van 8/10, terwijl de Steamdeck een score krijgt van 7/10. Waarom?

Veel succes om de primaire opslag en de joycons te vervangen op een Switch 8)7
Joycons vervangen is toch juist heel makkelijk? Je slide ze er zo af... (of je hebt het over een Lite ;P ) Primaire opslag zie ik zo niet gebeuren idd xD
Die grap heb ik inderdaad al eerder gehoord "Switch heeft uitstekende repareerbaarheid, je gooit de controllers weg en koopt nieuwe, zo simpel!"

Maar ik ga er van uit dat dit puur satier is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.