Valve belooft Steam Deck-leveringen te verhogen

Valve verhoogt het aantal leveringen van de Steam Deck vanaf deze week en belooft dat het wekelijks meer leveringen uitstuurt. Niet duidelijk is om hoeveel exemplaren het gaat, maar eerder had het bedrijf het over 'honderdduizenden'.

Valve meldt de eerste reeks e-mails met leveringsbevestiging van het tweede kwartaal verstuurd te hebben aan klanten die een reservering hadden geplaatst. "Vanaf vandaag verhogen we de Steam Deck-leveringen en sturen we elke week meer e-mails met beschikbaarheid van de bestelling. Soms zelfs twee keer per week", aldus Valve.

Het bedrijf heeft ook zijn productpagina voor de Steam Deck bijgewerkt met een kleine verduidelijking wat klanten onder Q2, Q3 en 'na Q3' moeten verstaan bij bestellen. Zo staat er bij 'na Q3' voortaan dat bestellingen in oktober 2022 of later verstuurd worden.

Niet bekend is welke aantallen Valve van de handheld kan leveren. In februari meldde Valve-ontwerper Lawrence Yang in een interview met IGN dat het bedrijf er in de eerste maand tienduizenden en vanaf de tweede maand 'honderdduizenden' kan leveren. Valve startte de leveringen eind februari maar moest al snel aangeven dat nieuwe bestellingen pas 'na Q3' geleverd konden worden.

Steam Deck

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-04-2022 • 08:32

125

Reacties (125)

Sorteer op:

Weergave:

Tip du jour voor de mensen die gereserveerd hebben, ga dagelijks even controleren op de reserverings-website of je kunt bestellen. Ik heb zelf nooit een reserveringsmail ontvangen, maar kon wel bestellen. Geen idee waar die mail gebleven is, overigens. Je reservering verloopt na drie dagen automatisch, dus je window missen wil je niet.
Is dit gewoon wat je ziet op de productpagina indien je gereserveerd hebt?
Of gaat het nog om een andere website?
Slimme marketing, ze verkopen eerst met een kleine hd beschikbaar en als je een grotere wil moet je of wachten tot Q3 of later los upgraden.
Nee dat is de versie die je eerder besteld hebt. Ik heb overigens de 64GB versie en met een SD kaartje van 512GB zijn de laadtijden prima.
Ik geloof dat dit eerder een kwestie van allocatie en distributie is, al is het inderdaad mooie bonus.
https://store.steampowered.com/steamdeck
Als je ingelogd bent zie je daar onder het juiste model wanneer de verwachting is dat je kunt bestellen en als je aan de beurt bent dan verandert dat in dat je nu kunt bestellen.
Tip du jour voor de mensen die gereserveerd hebben, ga dagelijks even controleren op de reserverings-website of je kunt bestellen.
Dit hoeft niet dagelijks. Elke maandag staat er een nieuwe lading klaar. Als je het dus wekelijks op dinsdag controleert, dan controleer je al voldoende.
Uit het artikel:
Vanaf vandaag verhogen we de Steam Deck-leveringen en sturen we elke week meer e-mails met beschikbaarheid van de bestelling. Soms zelfs twee keer per week", aldus Valve.
Ah, in dat geval hoop ik dat het twee vaste momenten worden. Of ze moeten de bestelperiode verlengen naar een week. Anders denk ik dat veel mensen hun reservering gaan missen.
Volgens Lawrence Yang (Valve Steamdeck Dev) zal dat niet elke week zo zijn maar in 'dubbele' weken zal het zijn op maandag, en donderdag. Donderdagochtend, dus voor Nederland zo rond 6 á 7 uur s'avonds.
Heb de ijdele hoop dat de Steam app een melding zou geven, maar misschien iemand die deze geïnstalleerd heeft en de Deck ontvangen heeft die er meer over weet? Die app is helaas zo enorm slecht.
Als je de Steam app op mobile bedoelt dan moet ik je teleurstellen, daar krijg je bij mijn weten geen melding in. Ik heb die in ieder geval niet gehad. Ik had gisteren wel de befaamde email en kreeg ook keurig een melding in de Steam client op mijn pc dat ik een order kon plaatsen anders zou mijn reservering binnenkort verlopen. Meteen maar gedaan dus.
Je krijgt ook in Steam een popup dat je kunt bestellen - dus je hoeft niet persé je mail, spam en productpagina in de gaten te houden.
Ja dat had ik ook. Een fel gele knop bovenin de Steam pagina.
Het is dan ook een extra manier die voor sommige mensen wel werkt.
Dit wilde ik graag weten. Thanks!
Dit lijkt mij nou echt zo'n perfect product om een 2e generatie van aan te schaffen. Zo'n eerste generatie is qua levering, kwaliteit, stabiliteit, software en uiterlijk een fantastische proof of concept, maar eigenlijk nog niet klaar voor in 't wild.
Ondanks zoals @Xxana aangeeft het apparaat best goed ontvangen wordt door de reviewers, kan het inderdaad geen kwaad om nog even de kat uit de boom te kijken.
Wellicht niet per se de 2e generatie, maar ik wacht in ieder geval wel tot hij wat beter leverbaar is en hij inmiddels in gebruik is onder duizende mensen. Mocht er toch iets mankeren dan zal dat snel genoeg naar voren komen.
Nou, ik denk dat je de lat wat lager legt dan ik dat doe. Net als veel reviewers. Men bekijkt dit ding als een betaproduct en zo functioneert het ook, de zwaktes worden wel benoemd maar met de mantel der liefde bedekt. De doelgroep van het product is ook semi-technisch, dus sommige fouten worden vergeven. Als een Nintendo Switch er zo aan toe was, was 'ie finaal afgebrand. Ik ben blij dat er genoeg betatesters zijn die een 2e generatie straks beter maken.

Ik denk dat voor een comfortabele no-nonsense ervaring die out of the box zonder klooien praktisch alles draait, we een generatie verder moeten zijn. Dat maakt dit product nu niet slecht, maar ik zal 't zelf niet kopen voor een niet zo technisch persoon die geen zin heeft om te klooien.
Ik weet niet wat je verwachting precies is maar zoals @Welja al aan geeft blijft dit gewoon een pc in handheld form factor en blijft er dus af en toe enige mate van "klooien" nodig om dingen werkend te krijgen. Op sommige dingen heeft Valve daarbij wel invloed, zo komen er meerdere keren per week updates uit om zowel de Steam Deck UI van de Steam client als het onderliggende SteamOS 3 te verbeteren, maar andere dingen kunnen ze gewoon niets aan doen. Een belangrijk punt is bijvoorbeeld de ondersteuning van anti-cheat software. Zowel EAC als BattlEye ondersteunen (al jaren) Linux en inmiddels ook de Proton compatibiliteitslaag, maar het is nog steeds een de ontwikkelaars van individuele games om dit ook daadwerkelijk te activeren. Zo weet ik uit ervaring dat de Halo Master Chief Collection prima draait op Linux, maar multiplayer werkt niet wegens het ontbreken van EAC en de ontwikkelaars zijn vooralsnog niet van plan om EAC via Proton te ondersteunen. Halo MCC is daarom niet "Steam Deck Verified" of zelfs maar "Steam Deck Playable", terwijl de singleplayer en co-op ervaring prima is.
Maar Halo is toch van Valve? Lijkt me raar dat ze hun eigen game niet eens goed ondersteunen.

Edit: ik was in de war met Half-Life. Met dank aan rb320 hieronder voor de correctie. :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:53]

Nee, de eerste Halo game is ontwikkeld door Bungie, die tijdens het ontwikkelproces werden overgenomen door Microsoft omdat die een Xbox exclusive nodig hadden. Inmiddels is de Halo franchise in beheer bij 343 Industries.

Jij bent waarschijnlijk in de war met Half-life. Die games draaien native op Linux tegenwoordig en worden inderdaad prima ondersteund op de Steam Deck door Valve zelf.
O ja, je hebt helemaal gelijk! Ik was in de war met Half-Life. Dank voor de correctie. :)
Nja, betaproduct. Denk vooral de software op het moment van reviewen. Hoorde ook dat er op zich al flink wat issues met de software zijn gefixt (bron LTT wanshow) ten opzichte van de review. Ook brengen games nog actief patches uit om het beter te laten lopen. Gok ook dat nieuwere games gewoon beter geoptimaliseerd gaan worden voor de steamdeck (is toch weer een reden waarom iemand je game zou kopen). Denk ieder geval voordat ik aan de beurt ben (october) er behoorlijk wat fixes zijn geweest. De doelgroep voor dit is denk ik sowieso niet de gemiddelde console gamer die klooivrij wil spelen. PC gamers zijn denk ik wel gewend om af en toe met de instellingen te klooien. En ben tenslotte een tweaker, dus daar ben ik persoonlijk niet vies van :) Gaat alles er op werken? Nee zeker niet. Ik hoop wel dat ze de lijst met games die werken op steamdeck goed up-to-date houden en klopt. Zolang dat is, kunnen mensen die niet zo van klooien houden gewoon deze lijst aanhouden.
Dat gaat nooit gebeuren, het blijft een pc dus het zal nooit zo no-nonsense als een console worden.
Ik ben zelf een pc gamer, dus ik kan ermee leven, maar genoeg mensen die dat niet trekken.
Nou er zit nog wel héééél veel ruimte tussen wat de Steam Deck nu is en een console en een beetje minder sleutelen aan spellen kan geen kwaad. Je moet nu sowieso ook beduidend meer sleutelen aan veel spellen dan op een normale Steam installatie in Windows en dat moet minimaal geëvenaard worden, wil het product wat meer 'mainstream' worden. Knutselen is leuk hoor, maar de overgrote meerderheid zit daar niet op te wachten en/of heeft daar gewoon geen tijd voor. Vroeger vond ik dat knutselen ook leuk, ik zou graag een soort Steam Deck hebben voor het handige ervan in theorie, maar ik zit nu in een fase van 't leven dat ik totaal geen tijd en zin heb om meer te gaan zitten troubleshooten dan spelen. Die tijd heb ik gehad.
Je kunt niet verwachten van een nieuwe handheld die met de PC architectuur het hele PC gaming landschap en historie speelbaar kan krijgen, dat dit direct voor de complete PC gaming library vlekkeloos gaat werken. Als dat wel je verwachting is, dan heb je geen reëel beeld van PC gaming in het algemeen (ondersteund op honderdduizenden combinaties van hardware, drivers, OSen en OS versies, evenals een gaming library dat tientallen jaren terug gaat, en een grote verscheidenheid aan input randapparatuur)

Daar is ook de Steam Deck Verified classificatie o.a. voor in het leven geroepen. Als je dit ding als een console/handheld wilt beschouwen, dan heeft het zelfs gebaseerd op die classificatie nu al de grootste game library by product launch waarvoor je niets hoeft te tweaken/troubleshooten.

Je kunt je afvragen of je überhaupt de doelgroep bent natuurlijk, maar ga niet voorbij aan dat dit apparaat nu al ongeëvenaard is in een poging om het PC aanbod zoals een console toegankelijker te maken zonder het open karakter van PCs los te laten. Als je je vastbijt op bugs/problemen waarover je gelezen hebt, (die overigens vooral minor of deels opgelost zijn) dan heb je een scheef beeld van wat dit ding nu allemaal al goed doet in zijn eerste iteratie, ondanks de bovengenoemde uitdagingen bij PC gaming.

[Reactie gewijzigd door Random Hajile op 22 juli 2024 14:53]

Eén van de krachtige punten van de Steam Deck is juist dat het één enkele configuratie is die nu in vrij grote volumes wordt weggezet, waardoor spelontwikkelaars hun spellen voor de Deck kunnen optimaliseren. Eigenlijk niet heel erg anders dan de originele Xbox.

Juist doordat het PC landschap heel breed is en spellen dus 'universeel' moeten zijn, worden sommige spellen heel bloated en dat kost performance. Als je je spel kan verkleinen door hem toe te spitsen op SteamOS/Deck dan kun je met minder resources een veel beter presterend spel maken.

En Valve heeft hier ook de basis gelegd voor andere fabrikanten om dezelfde architectuur te gebruiken.
Zowieso heb je de lijst van confirmed 100% compatible games als uitgangspunt dus er is niks te troubleshooten van "Doet ie het wel of niet" - natuurlijk kan Steam testen op een bepaalde snelheid dus er zal vast wel wat tussen staan wat werkt, maar nog niet in de database staat, maar ik neem aan dat ze de populaire spellen eerst doen en dan sequentieel naar beneden.

Daarnaast is het is niet meer sleutelwerk als normaal. Het is gewoon grafishe instellingen. En w.s. kunnen de meeste games met een auto-detect voor grafishe settings zelf wel uitvogelen dat er dingen op medium/low moeten staan op resoluotie x - dit finetune je toch altijd als je een PC gamer ben, ik heb zelf een systeem met een 3080 op een nette hoge OC, maar zelfs dan is het altijd toch even kijken hoe/wat want botweg alles op ultra zetten werkt niet altijd (aangezien m`n target reso 4K is)

Wel kan je dingen finetunen dat je zo min-mogelijk stroom gebruikt (30 fps lock toggle, lagere interne render resolutie i.s.m upscaling etc.) maar dat ligt aan jezelf. En is niet per se een verplichting.
maar ik zit nu in een fase van 't leven dat ik totaal geen tijd en zin heb om meer te gaan zitten troubleshooten dan spelen
Het blijft Linux, dus ik denk dat dit nooit een apparaat voor jou gaat worden.
Ik gebruik Linux ook dagelijks. Ik zit niet de hele tijd te troubleshooten, want het werkt (voor mij) gewoon.

Maar ik ben wel iemand die het belangrijk vindt dat het OS en dus de werkomgeving goed in gesteld is, want ik stoor me snel aan kleine dingen die net niet lekker werken. Dat is ook de reden dat ik op Linux zit, en niet op Windows. En in Linux heb ik verregaande de mogelijkheid om het in te stellen zoals ik wil.
Ik gebruik Linux dagelijks. Een distro als Manjaro komt een heel eind. Daar is toevallig de Steam deck ook op gebaseerd.
Sinds SteamOS versie 3.0 draait het op Arch met KDE Plasma. Maar daar kom je ook een heel eind mee. :)
Ik vraag me af of het niet ingehaald gaat worden door cloud gaming. Op Gforce Now moet je ook nog wat sleutelen soms, maar op Stadia helemaal niet. Microsoft heb ik nooit geprobeerd. Maar dan heb je alleen een tablet met goede wifi nodig eigenlijk.
Xbox cloud gaming werkt er ook op.
Ik denk dat het nog wel een jaar of 10 duurt voordat je in een treinrit mobiel internet met stabiele latency gaat krijgen, zelfs op een ritje den haag Amsterdam heb je nog onderweg zoveel fluctuaties in de kwaliteit van het internet :')

Heb zelf de deck 512GB, en in vergelijking met de OOTB experience van mijn launch day switch valt het enorm mee. Ik filter mijn library standaard op Deck verified/playable/unverified, dus unsupported eruit, wat er dan uitkomt is wat ik speel, weer een playthrough van cyberpunk en Witcher, wat Stickfight voor beetje arcade online, en wat kleine Indie titles zoals baba is you. Hoewel ik wel tegen wat kleine bugs ben aangelopen mis ik niks, en het enige gesleutel wat ik doe is de fps/tdp limit aanpassen voor de tradeoff batterijtijd/fps, wat lekker vlotjes gaat in het quickmenu. De grafische instellingen van games heb ik nog niet aan hoeven te komen om een goede ervaring te krijgen, wat mij enigszins verbaasde

[Reactie gewijzigd door vrilly op 22 juli 2024 14:53]

is alles behalve beta. De producten die ondersteund zijn werken gewoon, met mss een uitzondering.
voor de gazmes die niet ondersteund zijn...tja, ze zijn niet ondersteund.
Duizenden mensen zitten we echt al wel aan hoor :)
Maar je bedoelt waarschijnlijk eerder honderdduizenden of miljoenen.
Ik vind de kwaliteitscontrole van Valve op dit moment nog niet voldoende om een Deck aan te schaffen. Joysticks die (mechanisch) niet lekker zitten, touchpads die het laten afweten, een B button die blijft hangen onder de zijkant van de behuizing, lawaaierige fans.

Softwarematig zullen ze er best veel aandacht aan hebben besteed, maar van wat ik nu van de bouwkwaliteit van de hardware zie laat het nog te wensen over. Dat zullen ze toch in een volgende revisie van het productieproces moeten aanpakken.
Nochtans waren de meeste reviewers lovend over de hardware en zijn er nog geen fouten aan gevonden. Er was even sprake van joycon drift maar dat is verholpen door een software update.
De software is overigens het enige dat men als "nog niet helemaal klaar" bestempelt, maar er wordt duidelijk actief aan gewerkt, met meerdere updates per week.
Joycons heb je alleen op de Nintendo Switch, dus het is joystick drift.

Verder is de linker joystick van mijn Steam Deck (vorige week geleverd) wel degelijk defect aangeleverd, deze werkt wel maar keert niet mooi terug naar het midden na een beweging naar rechts. Ik bedoel dan de sensor, het pookje keert op het oog wel terug maar er hapert voelbaar iets, dat gaat geen firmware oplossen. Maar het speelt wel en is voorlopig op te lossen met wat grotere deadzone. Ik zal het aangeven bij support, maar als ik die moet terugsturen en weken missen, vervang ik het pookje liever zelf wanneer de reserveonderdelen beschikbaar komen.

Ik ben verder wel heel positief over de ergonomie en software. Minpuntje voor de joystick, hopelijk leven ze normaal gezien wel langer dan die van de Nintendo Switch. Ik ben net €35 voor herstelling van een defecte joycon na 3 jaar. En qua hardware, ik ben met mijn 512GB variant wel wat teleurgesteld in de SSD, bijzonder snel is deze niet. Het is goed genoeg maar gezien de meerprijs had het beter gemogen.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 22 juli 2024 14:53]

Mijn ervaring met de Garantie op mijn Valve Index is dat ze eerst het nieuwe item opstuurden alvorens ik het defecte onderdeel moest terugsturen (1 maal de display 1 maal de controller). hierdoor kon ik wel zolang gebruik maken van het defecte apparaat.

Geen idee of ze nog steeds deze policy hebben maar vond dat wel super service.
Ik vind het goedkope uiterlijk en de relatief slechte ergonomie ook een fout. Het apparaat had er veel gelikter uit kunnen zien. Dit oogt meer als een cheapy kickstarter demoproduct waar vooral ergonomisch nog veel aan te verbeteren is.

Het is zeker leuk voor een eerste iteratie, maar dat betekent niet dat het nu perfect is hè.
Wat is er precies slecht aan de ergonomie dan? Ik lees van reviewers en gebruikers nu juist dat het apparaat enorm lekker in de hand ligt en speelt, minder zwaar is dan gedacht en de knoppen goed geplaatst zijn. Zeker, er zal vast wat kunnen verbeteren, maar jouw stelling strookt niet met wat ik van het merendeel meekrijg.
goedkope uiterlijk
Dat klinkt subjectief. Als ik hem naast de switch van mijn vrouw leg dan ziet de switch er voor ons uit als goedkoop plastic speelgoed.
relatief slechte ergonomie
Waar heb je het over? Het ligt echt geweldig in de hand en in tegenstelling tot bijv. de standaard Switch joycons krijg ik hier geen kramp van, ondanks dat ik tot vandaag 4 weken lang elke dag op dit ding game. Mijn vrouw met kleine handen had een half uurtje nodig om te wennen.

[Reactie gewijzigd door Random Hajile op 22 juli 2024 14:53]

Niet zo gek om te wachten tot de software helemaal stabiel is, toch? Er is wel het één en ander kritiek op de hardware overigens. Zo zou het apparaat vrij lomp zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 14:53]

Ik heb nog geen reviewers gezien die het apparaat lomp noemen. Wel zeggen ze dat het er lomp uitziet, maar dat dat allemaal verdwijnt zodra ze hem vastpakken en erop spelen.
Ik heb verschillende reviewers gezien die zeiden dat hij vrij groot en zwaar is, met citaten als
I found that the most comfortable way to use the Steam Deck was to place a pillow on my lap and hold the console there.
Bron
Dat vind ik toch wel een kanttekening voor een handheld.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 14:53]

Het is maar net welke reviews je kijkt blijkbaar. Ik kijk niet dagelijks op de site van 'Public Media for Central Pensylvania' waar dit citaat vandaan komt :)

Wel heb ik ergens gelezen dat de Steam Deck geen deuken achterlaat als je hem liggend in je bed laat vallen op je hoofd.

[Reactie gewijzigd door Hans C op 22 juli 2024 14:53]

Hoe kom je daarbij? NPR is de publieke omroep van de VS.
Daar ben ik het mee eens, er zijn nu vrij veel issues die nog met de Deck en met SteamOS moeten worden opgelost.

Laat die early adopters het product maar beta-testen, dan haal ik hem wel in huis wanneer de manufacturing is verbeterd en de productie is opgeschaald -- ik mag hopen dat Valve probeert de Deck grootschalig in de schappen te hebben liggen met Kerstmis.
Als ze nu al zelf aangeven dat ze vanaf de 2e maand al honderd-duizenden p/m kunnen leveren ; lijkt mij dat ze hun productie al echt goed ge-optimialiseerd hebben. Valve kennende met hun lange-termijn visie/development lag dit allang al bij de fabs ingeplanned.
Als iedereen dat doet, komt er natuurlijk nooit een 2e generatie.
Dat is wel een paradox.
Er zullen wel continue verbeteringen gebeuren. Volgens mij is een apparaat wat in Q4 2022 of Q1 2023 geleverd wordt hardwarematig al een licht aangepaste versie. Met een versie 2 product heb je als early adopter ook kans op problemen.
Het is niet alsof de 2e generatie al binnenkort op de markt komt. Ze zijn nog wel minstens tot volgend jaar bezig met het uitleveren van de pre-orders van de eerste generatie. Voor de 2e generatie zijn we wel een paar jaar verder.

Waarom niet nu de 1e generatie aanschaffen en over een paar jaar upgraden naar de 2e ?
Werkt fantastisch. Ik ben erg blij met mijn Q1 steam deck. Geen issues, software is stabiel, elke game die ik geprobeerd heb draait prima zonder 'tweaking'. Super apparaat.
549,00€ 256 GB NVMe-SSD
Snellere opslag
Een draagetui
Een exclusieve Steam Community-profielbundel
Gereserveerd op vr 16 juli 2021

Geschatte beschikbaarheid voor je bestelling:
Q2 (april-juni) 2022
Ik lijk bijna aan de beurt, tenzij dat bij iedereen staat :P

[Reactie gewijzigd door Megalodon86 op 22 juli 2024 14:53]

Ik zie net dat ik ben opgeschoven naar Q3 voor de 512GB versie.Gepre-ordered op zaterdag 4 september 2021. Prognose was eerst Q1. Heb ik m`n koop window gemist? Ik heb nooit een mail ontvangen dat ik kon bestellen.
Sorry, maar als je "pas" op 4 september je reservering hebt geplaatst heb je nooit in Q1 gezeten. Misschien heeft dat wel op de site gestaan, maar dat is dan een foutje geweest. Ik heb mijn reservering voor het 512GB model geplaatst op 16 juli, ongeveer anderhalf uur nadat de reserveringen open gingen. Ik zat toen al meteen in Q2. Later heeft Valve aangekondigd dat de Steam Deck 2 maanden vertraging had opgelopen maar mijn reservering bleef in Q2 staan, dus ik ging er vanuit dat ik hem pas eind Q2 zou kunnen bestellen. Uiteindelijk heb ik gisteren de bestelling afgerond.

edit: verduidelijkt dat het misschien wel getoond kan zijn op de site, maar niet daadwerkelijk het geval kan zijn geweest. Beetje jammerlijke misser van Valve.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 22 juli 2024 14:53]

Ik heb zowaar een screenshot van een foto die ik in m'n lan whatsapp groepje heb gekwakt waar ik toch echt in Q1 stond.

Zal wel een technisch fuck upje zijn geweest dan. Teleurstellend fuck upje dan weer wel.
Ja sorry, misschien verwoord ik het een beetje lomp. Ik geloof gerust dat jij Q1 op de site hebt zien staan en dat dat bij jou bepaalde verwachtingen heeft gecreëerd, maar het zal inderdaad een foutje geweest zijn. Zeker erg jammer te noemen.
Wanneer heb je die Q1 estimate gekregen? Het kan best zijn dat je voor de vertraging in Q1 (jan -maart) was ingedeeld. In november 2021 kreeg iedereen een mail dat de levering met 2 maanden werd uitgesteld. Ter illustratie ik heb op 16 juli 2021 gepre-ordered om 22.10 en zat eerst in Q4 2021, maar ben nu ingedeeld in Q2 2022. Ik denk dat jouw nieuwe geschatte leverdatum dus wel klopt.
Ik heb mijn reservering voor het 512GB model geplaatst op 16 juli, ongeveer anderhalf uur nadat de reserveringen open gingen. Ik zat toen al meteen in Q2.
hoe zijn jullie ooit in Q2 beland ?
de dag zelf was grotendeels Q4 ( later opgeschoven naar Q1 )
ik heb op 18/7 besteld en had Q1 ( nu Q2 geworden , verwacht eerstdaags de mail )

[Reactie gewijzigd door bartvincke op 22 juli 2024 14:53]

GabeN heeft in een interview eens aangegeven dat ze de vraag naar het top-tier model onderschat hebben en tegelijkertijd de vraag naar het goedkoopste model overschat, daar zou het mee te maken kunnen hebben. Toen ik het 512GB model bestelde vond het systeem nog dat er daarvan niet zoveel waren en was mijn reservering dus meteen voor een later tijdstip. Inmiddels heeft Valve ervoor gezorgd dat het aanbod beter op de vraag aan sluit, vandaar dat ik de mijne al heb kunnen bestellen.
Q4 2021 en daarna Q1 2022
Ik heb hetzelfde, en een dag later gereserveerd. Fingers crossed :)
Ik had, net als @Megalodon86, mijn reservering op 16 juli gedaan, ongeveer anderhalf uur nadat de reserveringen open gingen omdat ik er daarvoor niet door kwam. Ik kreeg gisteren de mail en een melding in mijn Steam Client dat ik een bestelling mocht plaatsen.

Ik verwacht dat jullie hem dus ook snel kunnen bestellen.

edit: ik had het 512GB model gereserveerd, geen idee of dat nog verschil maakt. GabeN heeft in een interview wel aangegeven dat het duurste model ook meteen het meest populair was bij de reserveringen, tegen alle verwachtingen in. Dus dat zou er eigenlijk op moeten wijzen dat de andere modellen snel beschikbaar zouden moeten komen voor mensen die deze gereserveerd hebben.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 22 juli 2024 14:53]

Dit is toch niks nieuws? Ik heb ook op dag 1 besteld zoals jij dat gedaan hebt, en dat was altijd Q2 wat ik toen als feedback kreeg, zal jij ook hebben gehad.

April-Juni zijn nou eenmaal de maanden van Q2.
Hmm ik heb op 17 juli gereserveerd. Ik had eigenlijk gehoopt dat 16 juli onderhand wel klaar zou zijn :P

Bij mij staat overigens hetzelfde.
Staat bij mij precies hetzelfde.
In tegenstelling tot dit bericht is afgelopen week juist mijn pagina geupdate naar Q3 (oktober) terwijl ik oorspronkelijk Q1 te zien kreeg. Flink balen. Hopelijk betekent dit dat het misschien weer naar voren wordt geschoven. Maar ik heb weinig vertrouwen...
Ja, dat is bij mij dus ook. Begin januari op de knop gedrukt trouwens. Zit er nu eigenlijk aan te denken om mijn goedkoopste variant te annuleren en dan toch voor de duurdere te gaan.
Is toch wel een veelzijdig ding geworden met Windows 11 ondersteuning.
Begin jan heb je nooit Q1 gehad maar na Q2 waarschijnlijk. Dat is nu na Q3 geworden wat geen verschuiving is maar een verduidelijking.
Zou heel goed kunnen hoor, dan was het in mijn geval Q2. Hoe dan ook is deze zeker verschoven naar Q3, want dat was eerst niet het geval.
Als ik jou was, zou ik even een account voor je 'partner' (al dan niet fictief) maken, en via dat bestellen. Dan heb je de optie nog :-)
Zie mijn reactie hier. Als je pas in januari je reservering hebt gedaan heb je nooit daadwerkelijk in Q1 gezeten, wat er ook op de site stond.
Das knap als jij een Q1 had met een januari reservering. Ik in Juli (2de dag) en kreeg direct een Q2 (hopelijk volgende week volgens de calculator)
Volgens welke calculator? Want die wil ik ook wel eens gebruiken.
https://steam-deck-calculator.web.app/

Volg het steamdeck topic hier op Tweakers en je vindt alles wat er nu omtrent de steamdeck gebeurt ;-)
Zeker niet het 512GB model dan? Ik heb op 16 juli besteld, en volgens die calculator mag ik nog een maand wachten.
Volgens calc zit ik nu op 11 april maar is idd een 256 model.
ja ik zag ergens anders dat de 512 populairder was dan ze hadden gedacht. Wat tijd betreft was de 256 dus een betere keuze, aangenomen dat die calculator correct is. Veel plezier ermee alvast!
Lijkt me niet dat je van Q1 naar Q3 kan schuiven. Je zou de eerste zijn bij wie dat gebeurd.
Tja, toch echt wel. Zal wel via Q2 gegaan zijn dan, maar ik refresh de pagina niet elke dag.
Hoezo niet? Dit is precies wat er bij mij ook gebeurd is.
Zeker weten dat je ingelogd was toen je keek...?
Ja, net nog, staat nog steeds op oktober+.
Ik vond het eigenlijk wel makkelijk dat ze alleen op maandag de mails de deur uit deden... Ok, nu heb je wellicht je bestelling een paar dagen eerder, maar je moet ook vaker controleren of je al kunt bestellen en je de mail niet gemist hebt. Als je namelijk niet binnen 3 dagen bestelt dan ben je je reservering kwijt en mag je weer achteraan aansluiten...
Van mij mogen ze iedere dag de email sturen :) De hype is groot genoeg om continu het steam deck draadje in de gaten te houden, en ook de bestel pagina.
Maar je reserveert een kans om te bestellen, waarom niet die reservering niet laten verlopen? Als iemand die op plek 10 staat niet daadwerkelijk bestelt ga je toch gewoon verder de rij af, en mogen ze uiteindelijk een weekje langer wachten op hun bestelling als ze toch nog besluiten te reserveren? Dan houden ze 3 dagen die capaciteit voor je vast zodat je direct kan reserveren, en na 3 dagen geen garantie dat je nog in deze batch mee mag
Maar je reserveert een kans om te bestellen, waarom niet die reservering verlopen? Als iemand die op plek 10 staat niet daadwerkelijk bestelt ga je toch gewoon verder de rij af, en mogen ze uiteindelijk een weekje langer wachten op hun bestelling als ze toch nog besluiten te reserveren?
Iemand die de reservering verliest door het missen van de bestelperiode moet achteraan aansluiten.
Sorry ik was twee woorden vergeten in mijn reactie. Ik snap hoe het werkt, ik vroeg me alleen af waarom ze de reservering laten verlopen en niet gewoon op een andere manier werken waarbij je alsnog wel kan bestellen maar geen garantie hebt dat er per direct een unit beschikbaar is.
ik vroeg me alleen af waarom ze de reservering laten verlopen en niet gewoon op een andere manier werken waarbij je alsnog wel kan bestellen maar geen garantie hebt dat er per direct een unit beschikbaar is.
Omdat Valve niet aan pre-orders wil doen. Aan een pre-order zitten bepaalde rechten en plichten. Verder hoeft Valve geen pre-orders te doen, want elk exemplaar van de Deck verkoopt voorlopig toch wel en het geld komt vanzelf wel binnen.

De reserveringskosten zijn een manier om daadwerkelijke interesse te meten, zonder dat het Valve of de klant iets daadwerkelijk hoeft te kosten. De klant krijgt het geld altijd terug in een bepaalde vorm.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:53]

[...]


Omdat Valve niet aan pre-orders wil doen. Aan een pre-order zitten bepaalde rechten en plichten. Verder hoeft Valve geen pre-orders te doen, want elk exemplaar van de Deck verkoopt voorlopig toch wel en het geld komt vanzelf wel binnen.
En de reden dat Valve ervoor gekozen heeft om geen pre-orders te doen is omdat alle pre-orders anders direct geclaimd zouden worden door scalpers, niet door mensen die zelf serieus met de Deck aan de slag willen.
En de reden dat Valve ervoor gekozen heeft om geen pre-orders te doen is omdat alle pre-orders anders direct geclaimd zouden worden door scalpers,
Valve zou met het huidige reserveringssysteem prima om kunnen bouwen tot een pre-order systeem, waarbij een langdurig bestaand en actief account één Steam Deck mag bestellen. Qua dat zou er niet veel veranderen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:53]

Dat is nu toch precies het geval? Met daarnaast nog de voorwaarde dat je binnen 72 uur besteld zodra je aan de beurt bent.
Dat is nu toch precies het geval?
Nee. Nu is er een reservering van 4 EUR, wat geen pre-order is. Dat zou (ook met dit systeem om scalping te voorkomen) een pre-order kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:53]

Ik neem aan dat je bedoelt dat het pas een pre-order is als het volledige bedrag vooraf voldaan wordt? Je noemt dat namelijk nergens in de discussie, vandaar de verwarring bij mij en ik denk ook bij andere mensen.

Ik denk dat een van de redenen dat Valve dat niet wil doen (er zijn er vast meerdere) is omdat niet iedereen zomaar even dit soort bedragen meerdere maanden tot misschien zelfs een jaar van tevoren kan missen voor een luxegoed als de Steam Deck.
Ik neem aan dat je bedoelt dat het pas een pre-order is als het volledige bedrag vooraf voldaan wordt?
Een pre-order is wat anders dan een reservering. Het is iets bestellen dat nog niet uit is.
Ik denk dat een van de redenen dat Valve dat niet wil doen (er zijn er vast meerdere) is omdat niet iedereen zomaar even dit soort bedragen meerdere maanden tot misschien zelfs een jaar van tevoren kan missen voor een luxegoed als de Steam Deck.
Het lijkt mij eerder om risicovrij interesse te meten, en om de Steam Deck meer in handen te krijgen van mensen die het echt willen (i.p.v. een impulsaankoop van een jaar geleden). Dat bespaart ook order annuleringen en daarmee geld terugbetalen, zeker zulke bedragen.

Een beetje reserveringsgeld kunnen zij teruggeven als Steam tegoed. Dat is een stuk voordeliger voor Valve dan een hele pre-order administratie met externe bindingen (payment providers, etc.) bij te houden. Voor een geannuleerde pre-order moet je namelijk het geld terugbetalen, wat niet kan via elke payment provider doordat het een langere periode betreft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:53]

Een pre-order is wat anders dan een reservering. Het is iets bestellen dat nog niet uit is.
Daar is het dan te laat voor, de Steam Deck is uit.
Het lijkt mij eerder om risicovrij interesse te meten
Daar gebruiken ze nu juist de $5/€4 reserveringskosten voor. Dit staat ook precies zo op de store page:
Why is there a reservation fee?
The main reason for reservations is to ensure an orderly and fair ordering process for customers when Steam Deck inventory becomes available. The additional fee gives us a clearer signal of intent to purchase, which gives us better data to balance supply chain, inventory, and regional distribution leading up to launch.
Ergens wel te begrijpen, maar hebben ze dan echt zo weinig productie? Je zou verwachten dat een paar(honderd) meer of minder units besteld dan gereserveerd wel uitgespreid kan worden over mensen die te laat zijn om te bestellen omdat ze het mailtje gemist hebben. Tenzij ze echt precies het aantal mailtjes de deur uit doen als ze die week units geproduceerd hebben, maar dat lijkt me ook heel riskant als er een defecte unit tussen zit of een reparatie moet gebeuren die onderdelen nodig heeft
De hele techwereld heeft op dit moment ook te maken met hoge levertijd van chips. Dat zal ook erg mee- of tegenwerken.
Valve startte de leveringen eind februari maar moest al snel aangeven dat nieuwe bestellingen pas 'na Q3' geleverd konden worden.
Overigens niet alleen nieuwe bestellingen. Toen ik bestelde stond er na Q2, dit is nu ook na Q3. Natuurlijk technisch gezien nog steeds kloppend, maar ook voor bestaande reserveringen is de tijdsinschatting aangepast.
Ze hebben Q3 toegevoegd ja, nu ze meer zicht hebben op die periode qua leveringen, op een gegeven moment zullen ze ook een Q4 gaan toevoegen.
Q2 is begonnen! Mijn preorder is ook voor Q2 dus het nieuws dat ze meer gaan leveren is natuurlijk welkom :P
Als jij je reservering op 16 juli hebt geplaatst maar nu nog geen mail hebt ontvangen (check ook je spam) dan zou ik het de komende tijd goed in de gaten houden als ik jou was. Ik heb namelijk gisteren mijn bestelling afgerond voor het 512GB model en zat ook in Q2. Overigens krijg je ook een heel duidelijke melding in de Steam Client, mocht je bang zijn dat je de email mist of dat deze niet aan komt.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 22 juli 2024 14:53]

Ik heb nog geen mail gehad, en ik sta gepland voor q2

Ik heb een vermoeden dat het q3 woord
Q2 is nog maar net begonnen
Je vergeet we zijn nederland... En dat hou al een hoop tegen
Waar héb je het over? Het EU-distributiecentrum voor de Steam Deck is in Nederland
Ik sta ook in Q2 gepland. Maar je moet bedenken dat je nog meer dan 2,5 maand in Q2 over hebt. Naar aanleiding van dit persbericht denk ik dat de kans dat je hem nu eerder krijgt juist groter is geworden. :)
Ik had em gereserveerd, vanaf gezien.
Handheld gaming is het voor mij gewoon niet.
Plus na mijn idee flink overhyped.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.