Windows 11-update laat gebruikers met een klik wisselen van standaardbrowser

Microsoft gaat het makkelijker maken voor Windows 11-gebruikers om van standaardbrowser te wisselen. In een nieuwe update wordt het mogelijk om met een enkele klik van standaardbrowser te wisselen in het besturingssysteem.

In update KB5011563 moet het mogelijk zijn om met een enkele klik te wisselen van standaardbrowser, net zoals in Windows 10 het geval is. Voorheen moesten gebruikers van Windows 11 voor verschillende bestandstypen de standaardapplicatie wijzigen. De ontwikkelaars van Mozilla Firefox waren er echter al in geslaagd om dit te omzeilen.

De wijziging verscheen afgelopen december al in een testbuild voor Windows 11. Nu komt de wijziging beschikbaar voor alle gebruikers, zodra ze de update hebben geïnstalleerd. Onder standaardapps kun je straks met een klik een andere browser dan Edge tot je standaardbrowser maken. Je hoeft dan niet meer apart voor HTM, HTML, HTTP en Https de standaardapp in te stellen.

Microsoft kreeg na het invoeren van de drempels voor het instellen van een andere standaardbrowser veel kritiek van zowel gebruikers als ontwikkelaars van andere browsers. De techgigant verdedigde de nieuwe handelingen in eerste instantie met het argument dat gebruikers zo hun instellingen verder konden personaliseren.

Door Robert Zomers

Redacteur

30-03-2022 • 13:12

132

Reacties (132)

Sorteer op:

Weergave:

Nu de rest van de programma's nog.
In Windows 10 kon je nog met een paar muisklikken van mediaspeler wisselen, bijvoorbeeld naar VLC.
Nu moet ik voor elke *.avi, *.mpg, etc... het standaard programma wijzigen.

Oh en als jullie (lees= Microsoft) toch bezig zijn, haal even die TikTok/Facebook iconen weg uit jullie Pro OS. :)

[Reactie gewijzigd door PD2JK op 23 juli 2024 02:20]

Ook in Windows 10 was het al een drama want je kon niet meer gewoon vanuit je software met een klik wisselen maar moest dan worden doorgestuurd naar het instellingen scherm.

Vreemd genoeg is dit iets waarin Windows alsnog beter is dan MacOS, daar heb je helemáál geen instellingen voor standaardsoftware tenzij je voor ieder type een bestand klaar hebt staan, en dan nog blijft bijvoorbeeld bij iedere update van Xcode alles dat ook maar zijdelings met development te maken heeft teruggezet worden.
Start --> Settings --> Apps --> Default Apps --> zet de video player op je eigen applicatie klaar.
Dit zit al sinds dag 1 in windows 10, en is volgens mij ook in windows 11 beschikbaar(Wellicht dan niet voor de browser nog).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 02:20]

Zo werkt het niet in Windows 11. Dat 'default apps' menu is er wel, maar daar heb je enkel een lijst van je apps. Je kunt dan per app instellen wat er met die app geopend moet worden - en dat is dan letterlijk een lijst met bestandstypes waar je elk bestandstype moet aanklikken en dan aangeven dat je het met die ene app wilt openen. Verdomd omslachtig.
Dat is toch precies wat ik zeg? :+

Vroeger als je Firefox of Chrome opstartte kreeg je gewoon een melding van hé wil je mij als default ja of nee, nu moet je daarvoor in dat menu in de instellingen gaan kloten
Zo ramp is dat toch ook niet 1 plek om te klooien daar voor, ik ben ook geen fan van de settings app perse.
Maar bepaalde dingen zoals default video spelen wijzigen werkt prima.
SwiftDefaultApps is daar wel een nuttige toevoeging voor in Systeemvoorkeuren.
Gelukkig is er voor Mac OS wel een applicatie waar je voor de meeste taken een standaard applicatie kunt kiezen. Ik vraag me wel af waarom ze zo'n functie uit Windows hebben verwijderd terwijl deze er al vele versies in zit. Ze hebben de moeite genomen om het eruit te halen terwijl dat totaal niet handig is. Net als de gecombineerde taakbalkitems, met 5+ Excel bestanden open wordt het gewoon vervelend om te wisselen tussen deze bestanden, terwijl 90% van de taakbalk nog leeg is.
De functie zit er gewoon nog in, maar de call om het tijdens installatie van software aan te roepen is eruit gesloopt.
Is die er niet juist uitgehaald? Anders is het artikel wel een beetje verwarrend.
Het werkt even iets anders, het was niet 1 simpele API, voor koppelen bestandsformaten was je in de installatie zelf sowieso al verantwoordelijk voor.
W10 heeft dit ook,
kan je met enkele kliks uitzetten .
Bedoel je de gecombineerde taakbalkitems? Deze kun je in Windows 11 niet uitzetten. Tot Windows 10 kon dat inderdaad.
o to the “Taskbar” section from the left sidebar, and click on the drop-down menu next to “Combine taskbar buttons” on your Windows 11 PC. Then, choose “Never” from the drop-down menu.

zou dit werken?:D

k weiger nog even W11 te installen, dus kan t zelf niet testen
Ik kan deze instelling in ieder geval niet vinden.
Moet je eens een protocol handler gaan instellen.
Lachen man :)
Bedoel je een URI? dat is echt zo simpel als het maar zijn kan.
Ik bedoel in windows zodat je opgeeft welke exe moet worden gebruikt bij bijvoorbeeld een magnet link. In code. In de GUI kan het zover ik weet niet. Al meer dan een jaar terug dat ik er de laatste keer naar keek.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 23 juli 2024 02:20]

Juist, en dat kan je simpel met RegEdit doen.. Ja iets lastiger en meer werk dan simpel klikken, dat wel.
Ik weet alleen dat mijn lieve tooltje dat magnet-links naar Transmission doorstuurde (voor Ubuntu iso's) stopte werken omdat de code die ik had niet meer werkte in win10. Ik gebruik toch zowat nooit torrents dus doe wel met de hand nog. Maar als ik me een keer verveel zal ik er weer eens induiken. :+

-edit-
Hij doet het weer :)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 23 juli 2024 02:20]

Maar wat is media en wat is browser. Wie bepaald welke extensie voor welk doel is. Ondertussen kan een .ts file voor een video zijn, maar ook een typescript voor ontwikkeling. En kan je mediaspeler het bestand wel afspelen of heeft ie de juiste codecs niet aan boord.

Dit had voorkomen kunnen worden ergens rond het jaar 2000 of zo, maar nu is dat te laat.
Voor mensen die niet kunnen kiezen, en liever altijd een keuze scherm krijgen in welke browser ze de link willen openen, kan ik BrowserPicker (https://github.com/mortenn/BrowserPicker) aanraden.
Komt er dan ook een eind aan het rare fenomeen dat de 'Help' pagina's die je vanuit Windows oproept in Edge worden geopend ondanks dat je een andere browser als standaard hebt ingesteld?
Nee. Dat is expres gedaan. Het zijn geen https:// links waar je op klikt, het zijn microsoft-edge:// links.
De pagina's waar je uitkomt zijn verder gewone web pagina's, dus nodig is het niet.

Of het alleen de gebruikelijke Microsoft dwingelandij is, of dat Microsoft plannen heeft om later Windows dieper met de Microsoft servers te integreren via het microsoft-edge:// protocol, weet ik niet.
Beide mogelijkheden staan me niet aan...
Bij mij in win 10 pro openen die links helemaal niet, omdat ik edge middels revo heb gedeinstalleerd. Klik ik op zo'n link, gaat er heel even een leeg grijs scherm open, en dan niks meer. Ook best irritant.
Dat zit mogelijk aan een URI oid gekoppeld, welke dus mogelijk los staat van de default browser.
Dit wisselen, regelt dat ook de de-installatie van Edge ? Of blijft die gewoon staan en krijg je nog steeds leuke meldingen dat Edge toch echt de beste browser is ?

PS. het is wel vreemd dat dit niet wordt gemeld in het KB artikel...

[Reactie gewijzigd door Mike2k op 23 juli 2024 02:20]

Nee, dit regelt uiteraard niet het deinstalleren van Edge. Een browser is gewoon een basisonderdeel van het besturingssysteem in mijn ogen. Het is toch redelijk essentieel tegenwoordig, wat doen we niet meer online? Ik zou mij niet voor kunnen stellen om windows te installeren zonder basisapplicaties. Geen verkenner, geen mailprogramma, geen browser, geen notepad, geen rekenmachine, geen fotoviewer etc. etc.

Ik gebruik al tijden Google Chrome en heb dat ook al net zo lang ingesteld als standaardbrowser. Het gebeurd mij vrijwel nooit dat Edge alsnog opent. Soms gebruik ik het zelfs als ik een webpagina wil testen of als een site niet naar behoren werkt in Chrome. Of als ik niet wil dat de site beïnvloed word door eerdere cache.

Ik vind het wel absurd dat het zover gekomen is dat dit nieuwswaarde heeft. Vroeger kon dit al met een klik. Microsoft heeft het alleen de afgelopen jaren ontzettend moeilijk gemaakt, helaas...
Je gebruikt internet Explorer 1 keer om een andere browser te downloaden. ;)

Vroeger moest je trouwens geld betalen voor Windows en nu is het gratis dus ach ik neem de product placement voor lief.
Niemand wil weer terug naar de tijd dat je 300 euro moest betalen voor Windows 7 ultimate toch?
Wat bedoel je met "Vroeger moest je trouwens geld betalen voor Windows en nu is het gratis"

Ik moet toch echt rond de €110 euro betalen als ik een licentie voor Windows 10 / 11 wil op mijn zelf gebouwde PC.
Hoezo? Edge is toch de allerbeste browser op Windows?
Ik moet zeggen, het wordt wel steeds beter. Sinds ong een jaartje zijn ze de goede kant op, net als met Windows Defender, kan ook geen gratis/betaalde andere variant tegen op imo

Blijf toch maar Chrome gebruiker want Firefox is ook niet meer wat het was. Dat gepush van Edge is wel doodzonde en dat IE weg gaat wordt al helemaal leuk met oude installatiesystemen
Nou werd...

Ik was groot fan van edge, maar toen trokken ze de stekker eruit en werd het gewoon weer een andere chromium wrap
Door die chromium wrap hebben wij anders een stuk minder problemen op het werk en het laden van bepaalde klant/leverancier portaals waar onze gebruikers mee werken.
En dat is het ie6 probleem in een notendop. We zitten nu in een fase dat als iets niet werkt er gegrepen wordt naar Chrome/edge in plaats van de leverancier aanspreken op brakke software.
in plaats van de leverancier aanspreken op brakke software.
Dat word wel gedaan hoor.

Maar als laten we zeggen dat 5% van die mensen Edge gebruikers zijn en de rest Chrome, Chromium(en de nadere variaties) en Firefox gebruiken dan kan je hoog en laag zeuren wat je wil maar dan is de prioriteit duidelijk. En dat kan je ze niet kwalijk nemen want ontwikkelen kost geld. Is het een probleem? Zekers. Maar ik denk dat het probleem meer zit in het feit dat iedereen een eigen webengine moet hebben en deze wel aan wat standaarden voldoen maar toch anders genoeg zijn dat het problemen kan veroorzaken. En dan hebben we het over dat het soms wat trager werkt, maar ook dat dingen gewoon niet werken

En in het geval van google waarbij hun diensten enkel goed op chrome werken. Bitqeury welke wordt gebruikt door een van onze data-analisten, kan niet wordne gedraait in edge omdat dit hele andere resultaten uitspuugt in Edge dan dat het in Chrome doet, en Chrome is dan wel kloppend en Edge niet.
Het probleem is juist dat de standaard niet altijd even goed gevolgd worden of de standaarden ambigu zijn. Combineer dat met suffe fouten door programmeurs (je laatste bug klinkt floating point gerelateerd) en we zijn dus terug naar de situatie dat alles cross-platform is mits je het in chrome draait ;-) Het is geen verwijt direkt aan jou maar aan de staat van de IT wereld waarbij lessen uit het verleden vooral vergeten moeten worden en we snel iets nieuws moeten gaan doen omdat we het beter weten.
Bijzonder, want Edge voordat het Chromium werd was echt een waardeloze browser. Traag, nauwelijks extenties, slecht te beheren in zakelijke omgeving, etc. Bij mijn vorige baan heb ik nagenoeg alle browsers bij alle 500+ gebruikers vervangen voor Edge Chromium wat echt een verademing was. Ook was het eindelijk mogelijk om dat handjevol hardnekkige klantportals die enkel in Internet Explorer werkten te laten openen in Edge (IE Mode) waardoor men zo min mogelijk in IE hoefden te zijn.
In mijn ogen dus de beste keuze die ze gemaakt hebben!
Edge voor chromium was instabieler, maar je kon het niet traag noemen. Het starte sneller op dan nu, en renderen van sites (zeker render totdat site interactief was) was sneller.

Edge chromium heeft meer compatibility en is stabieler. Daarnaast lijken ze wat sneller te itereren qua development (opzich logisch gezien de engine niet meer significant hoeft te worden onderhouden).

Al met al, zeker ook voor zakelijk, is edge chromium heel mooi, maar je kan niet zeggen dat de oude Edge traag was.
Ik heb het inderdaad ervaren als een bloedsnelle browser in ontwikkeling, er zaten zeker nog bugs in maar het was echt veelbelovend
De oude Edge werd zakelijk amper gebruikt. Iedereen zat/zit op Chrome. Pas toen Edge met IE mode kwam werd het ineens interessant en gingen er veel bedrijven over.
De applicatie was wel degelijk trager was de veelgehoorde klacht. Het renderen is mogelijk sneller geweest (al is dat vaak lood om oud ijzer) maar de applicatie startte trager op, regelmatig haperingen met het openen van nieuwe tabs enzovoorts.
ik ook wel. Een extra browser-vendor erbij was zeker niet verkeerd voor het WWW.
Dankzij de Chromium basis is het juist een degelijke browser geworden, daarvoor was het echt drama. Helemaal in Windows 8 was het om te janken. Ik vind Edge echt een toffe browser geworden, afgezien van de popups die je krijgt bij eerste keer starten 'wil je zus/zo' 'dit/dat', die animatie waar het IE logo in het Edge logo verandert die je niet kunt skippen :')

Oh en Bing :r maar dat is wel om te zetten naar Google

[Reactie gewijzigd door FastFred op 23 juli 2024 02:20]

Mwah. Ik vind het juist slechter worden. Alleen al dat je eerst weer door zo'n wizard moet als je hem voor de eerste keer start en een hoop ellende voor je neus krijgt. Net als IE die met een popup komt en standaard naar MSN gaat.

Je moet eerst overal doorheen voor je Chrome kunt downloaden. Ze zouden eigenlijk wget standaard mee moeten leveren met Windows zodat je Edge helemaal niet meer op hoeft te starten.
winget/curl? Allebei meegeleverd met win11 en kun je chrome of de executable mee downloaden als je graag Google toegang tot alles geeft.
Ik snap de cynische opmerking wel. Ik heb ook andere browsers geprobeerd maar ik vind Chrome nu eenmaal het beste werken. Ik heb ook niet het gevoel als ik met Edge werk dat ik dan zoveel beter af ben. En die praktijken van MS staan me helemaal tegen, hoe ze die browser door je strot proberen te duwen.
Is waar, ieder zijn voorkeur. Wou wel laten weten dat je met win11 dus voor het eerst makkelijk downloadbare software kan installeren zonder de default browser.

`winget install "google chrome"` is toch wel een mooie feature. Daarnaast zou Google het ook in de store kunnen zetten, dan kan je chrome ook installeren zonder edge te openen.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 23 juli 2024 02:20]

Dat is wel een mooie feature idd, beetje net als apt of yum onder linux. Het werd eens tijd ;)
Maar Edge is toch praktisch Chrome? Behalve dan de Google specifieke dingen. Je hebt inderdaad eerst een soort wizard, maar daar heb je daarna nooit meer last van. Als je veel gebruik maakt van Google is Chrome de logische keuze, en als je gebruik maakt van Microsoft is Edge de logische keuze.
Laat staan de verplichte phone home met de uitwisseling van diagnostische gegevens in Windows sinds v10.

Als het om privacy gaat stelt die browser switch niets voor.

Ik zou het fijn vinden als edge compleet verwijderd kan en het dus ook geen onderdeel met uitmaakt van het is; zoals MS nu, heel clever heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door gevoelig op 23 juli 2024 02:20]

het is niet also Google niet Chrome door je strot probeert te drukken op bv Android. Of als je een beetje aan het surfen bent met een andere browser dan krijg je behoorlijk vaak zo'n melding of je niet chrome wilt gebruiken. Op dat gebied zie ik echt geen verschil met Microsoft en Edge.
Inderdaad. Het lijkt wel alsof de Chrome fanboys meten met 2 maten
Ik ga er van uit dat je al eens Vivaldi of Brave hebt geprobeerd naast Firefox?
Curl is een standaard cmd toepassing in Windows 10 en 11
Nee, curl is een PoweShell alias for Invoke-WebRequest.
Is er alweer uitgesloopt in de nieuwere versies van PowerShell.
Hmm. Mijn werk laptop met Windows 11 21H2 heeft PS5.1 en de alias dus.
Maar ook de curl.exe waar hieronder aan word gerefereerd.
.oisyn Moderator Devschuur® @freshy9830 maart 2022 14:47
curl.exe staat gewoon in Windows\system32
Ik zie het. Echter op mijn werk laptop met Windows 11 21H2 en Ps5.1 bestaat de alias ook nog.
Dat kan ook idd, dank voor de tip :)
Heb nooit gesnapt waarom Chrome zo populair is geworden!? Zeker in de begin jaren werkte het nooit smooth.

En heeft voor zover ik weet nog steeds memory leaks e.d.

FF heb ik nooit issues mee gehad. Zelfs Vivaldi en toemalig Opera 12 zijn in mijn beleving nog steeds de betere browsers.
Achja, Google doet Chrome ook op veel sites pushen. Het verwijderen van IE kan zeker een probleem zijn voor oudere software als Microsoft niet de standaard 'internet' componenten die voorheen meegeleverd werden met Windows aanpassen zodat die gebruik maken van bv Edge voor weergave, want veel software maakte daar toch wel gebruik van om HTML in hun eigen applicaties te tonen.
Inderdaad. Het is het eerste dat ik opstart na een verse installatie. Edge is een prima browser om Firefox mee op te halen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:20]

Maar dan moet je in win11 alsnog een microsoft account aanmaken om uit "s mode" te komen |:(
In OOBE (initiële wizard die je ziet als Windows voor de eerste keer opstart):

CTRL+SHIFT+F3

You are welcome. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:20]

Kijk, daarvoor zitten we op Tweakers O+
Bedankt (en kom maar door met die -1 mods 8-) )
Die melding krijg je zo nu en dan. Het is niet de mening van @Mike2k maar een nag-screen van Microsoft die wel van mening is dat Edge de beste browser is.

Eerlijk gezegd is Edge zeker niet slecht, maar ik zou het niet de beste noemen. De browsers zitten momenteel erg dicht bij elkaar wat betreft snelheid en prestaties.
Ik betwijfel of dat ooit komt. Edge zou er zeker af kunnen, maar de IE modus is nog wel vaak nodig. Vooral in bedrijfs omgevingen. Om die reden denk ik dat ze er aan vast zullen blijven houden.
Eerste schot: ' gpresult /h gpresult-dump.html' en dan dat resultaat terug willen zien.
Levert dat in W11 al een resultaat op dat in edge kan worden gezien? Of is nog af en toe de IE-mode nodig?
Nope... safari is de snelste (in een undocumented avast speed test)... maar niet beschikbaar voor Windows

[Reactie gewijzigd door aikebah op 23 juli 2024 02:20]

In ieder geval op Windows 10 moet je nogal wat stappen ondernemen (oa de registry induiken) wil je Edge echt helemaal verwijderen, maar het kan wel.
Ik vind Edge heerlijk werken. Sinds enkele maanden heb ik geen Chrome meer nodig.
Ik heb 0 meldingen van Windows gehad dat ik Edge moest gebruiken. Nog nooit.
Bij mij begint de instellingen app al te zeuren over het "herstellen van mijn browserinstellingen" wanneer ik het icoontje van mijn taakbalk en het bureaublad verwijder.
Wat raar, ik heb dat echt niet en nooit gehad ook. Ik gebruik Edge ook niet.
Zo vreemd is dat niet, het is een instelling voor de standaard browser, niet voor het deïnstalleren van andere browsers.
Die meldingen zijn wel jammer, al heb ik daar persoonlijk geen last van, ik gebruik juist Edge omdat ik daarmee kan synchroniseren met mijn Microsoft account, en de ingebouwde adblocker in de mobiele versie.
Is Internet Explorer eigenlijk nog steeds te vinden in Windows 11? :+
Edge is zo verweven met het OS dat het niet zonder kan. De 'App' in het startscherm kan je misschien wel zonder, maar het component (WebView2) wat dus eigenlijk de 'body' is van Edge, kan niet zonder gevolgen losgemaakt worden.
Ga maar lekker zo door met windows 11 (had net weer na de update een lock-in screen: browser, microsoft account, 365, onedrive), dan update ik geen enkele andere PC naar 11 voordat alle "bugs" er uit zijn.
Windows 11 is aanzienlijk minder productief, omdat je voor veel dingen nu meer kliks nodig hebt, of versimpelt zijn.

Ik snap het eigenlijk niet, gewone "simpele" gebruikers, gebruiken toch al een telefoon/tablet/mac
dus laat die laatste "professionals"/power-users die wel nog windows gebruiken in godsnaam een goed werkend system met access tot alle settings zodat ze kunnen optimizen en tweaken.
Het gaat steeds meer op een Mac lijken, voor de stomme gebruiker.
Ik overweeg nu om voor een volgende PC windows dan maar in een VM te stoppen (op linux),
dan kan ik de irritatie zo vermogelijk weg isoleren.
Ga maar lekker zo door met windows 11 (had net weer na de update een lock-in screen: browser, microsoft account, 365, onedrive), dan update ik geen enkele andere PC naar 11 voordat alle "bugs" er uit zijn.
Windows 11 is aanzienlijk minder productief, omdat je voor veel dingen nu meer kliks nodig hebt, of versimpelt zijn.
Windows 11 lijkt langzaamaan steeds meer de kant van Vista en (in mindere mate) 8.0/8.1 op te gaan: onder het mom van 'veiligheid' meer beperkingen en meer omslachtige handelingen om je OS te personaliseren. Best wel treurig, als je er over nadenkt, want men trekt dus klaarblijkelijk geen lessen uit het verleden.

En die verregaande integratie tussen op zichzelf staande MS onderdelen, daar wordt je ook niet gelukkig van. Op mijn werk zijn we (op Windows 10 Pro systemen) recent van Office 2016 naar Office 365 gegaan. Hierbij bleek dus dat er standaard "Microsoft Search in Bing" werd meegeïnstalleerd, waarbij we meerdere computers hier op het werk hadden (niet allemaal, vreemd genoeg) waarbij als 'neveneffect' Windows Verkenner in ene tussen de 40 en 80% (!!!) van de systeembronnen ging gebruiken. Bizar.
Ik dual boot nu al iets meer dan een jaar windows en linux (pop!_os).
Linux is de daily driver geworden, ik heb windows amper nog nodig behalve voor specifieke games of software.
Voor bijna alles is tegenwoordig wel een alternatief: voor office gebruik ik libreoffice, games werken prima met proton of wine, met visual studio code kan ik in de meeste talen comfortabel programmeren, blender heeft gewoon een prima native linux versie, etc.
Mijn windows partite is nog steeds windows 10, en die ga ik zo lang mogelijk op 10 houden want wat microsoft met 11 aan het doen is veracht ik. Advertenties in de explorer, rare systeemeisen, geen offline accounts meer, etc.
Met linux geen grote problemen gehad, het werkt gewoon, ik gebruik de terminal vaak maar dat is echt niet nodig op bepaalde distros. Daarnaast heeft linux (op een paar rotte appels na) een vriendelijke community die graag helpt en meekijkt.

Ik zou zeggen, als je nog een extra schijf in je systeem hebt zitten, flikker er gewoon een keer linux op en probeer het voor een maand. Het zal je verbazen hoe ver linux is gekomen de afgelopen jaren.
Bij mij gaat Linux telkens de boot in bij het wisselen van schermen. Combinatie thuiswerk op een ultrawide, dual screen op het werk, ingebouwd scherm op de zetel. Moet tig keer alles opnieuw instellen.

Beetje verbetering met Wayland maar vele applicaties doen het niet altijd. Ook de mengelmoes van GTK en QT themes is niet echt wat het hoort te zijn.

Voor men laptop blijf ik dus nog even bij Windows of macOS.
Welke DE? Ik heb deze problemen op KDE Plasma met Wayland echt al heel lang niet meer meegemaakt, en ik wissel regelmatig tussen geen extra scherm en wel extra scherm met verschillende resoluties.
Beetje hypocriet niet? De techgigant verdedigde de nieuwe handelingen in eerste instantie met het argument dat gebruikers zo hun instellingen verder konden personaliseren.
Als ik Windows wil personaliseren, waarom mag ik bepaalde zaken niet uit dit OS verwijderen die ik totaal niet en nooit nodig zal hebben?

Maar goed, een stap vooruit.
.oisyn Moderator Devschuur® @GameNympho30 maart 2022 13:41
Sowieso is dat argument compleet quatsch natuurlijk. Wie wil er een andere app instellen voor .htm dan dat ie voor .html heeft? Of iets anders voor https dan dat je voor http hebt? Nee, het heeft er alle schijn van dat ze zoveel mogelijk willen proberen dat Edge in sommige gevallen nog steeds wordt opgestart.
Er zijn vast use-cases voor, maar die mogelijkheid was er volgens mij al sinds XP (misschien zelfs langer, dat weet ik niet). Een beter voorbeeld is misschien .pdf: deze kun je namelijk standaard in je browser naar keuze openen, maar ook in een pdf reader. Die instelling toont denk ik gewoon alle bestaande bestandsextensies, en dan komen dus ook htm en html apart op de lijst.
.oisyn Moderator Devschuur® @mjz2cool30 maart 2022 14:32
Dat bestaat inderdaad al sinds Windows 95 (en misschien NT daarvoor al?).

Ik heb alleen net de proef op de som genomen in Windows 10, en wat ik alleen niet helemaal snap is dat hij wel de icoontjes wijzigt als ik mijn standaard browser switch van Chrome naar Edge, terwijl zowel .htm als .html in HKCR gewoon als "ChromeHTML" genoemd blijven. Wel gaat hij vervolgens vragen wat hij met die bestandstypen moet doen als je ze dubbelklikt. Blijkbaar moet je ze in Windows 10 na het switchen dus alsnog allemaal af.
Zelf heb ik nu het probleem in Windows 10 dat die niet onthoudt dat ik Edge als standaard browser heb (hoe ironisch). Elke keer na opstarten vraagt Windows waarmee ik een hyperlink wil openen vanuit een document of pdf.
Het is wat @The Zep Man ook zegt, Edge is goed na installatie, om eenmalig te gebruiken en Firefox op te halen ;)
.oisyn Moderator Devschuur® @GameNympho30 maart 2022 14:24
curl zit tegenwoordig standaard in Windows, dus je hoeft Edge niet eens te gebruiken :P
Ik ben autospuiter van vak en geen software expert, maar weet al in de jaren aardig wat door vallen en opstaan.
Ik vindt het al super dat ik DOS format uit me hoofd weet :P
Maar zoals je typt dat ik het zonder Edge ook kan doen, is nice en vindt ik wel, maar zelf heb ik meestal de meest nieuwe FF op mijn stick staan, na installatie Windows, gelijk drivers en zo installeren en dan is het gelijk handig dat die er dan ook al is (zonder Edge te moeten gebruiken).
Waarom lachen als iemand Firefox gebruikt en waarom blijf je daar ver van weg? Waarom vind je Edge fijner dan Chrome?
Vreemd genoeg kon de switch van 'anderen' naar Edge altijd al wel met 1 klik.
Het stomme is dat het ook al gewoon mogelijk was om standaard applicaties te kiezen voor elk bestandstype. Het enige wat ze nu hebben gedaan voor gebruikers is het moeilijker maken om hun instellingen te personaliseren.
Het niet kunnen verwijderen van bepaalde zaken vind ik nog niet zo erg, als ik maar alternatieven als standaard kan kiezen.
Het aanpassen van standaardprogramma's zit altijd een beetje weggestopt inderdaad heb ik het idee. En wanneer je dan kiest voor een eigen optie, krijg je direct meldingen of teksten dat hun eigen software net zo goed of beter werkt. Ben ik geen fan van.
Kan je dan ook eindelijk een andere browser laten openen als je iets zoekt of een web-adres in het Start menu typt?
voor zover ik weet is dat keihard aan Edge gekoppeld, tenminste in ieder geval in Windows 10 (dat is de reden dat ik EDGE compleet verwijderd heb)

Ik krijg nog wel (online zoek-) resultaten en de knop "open results in browser" met het Edge logo te zien, maar er op klikken doen het dan niet meer.
Exact dezelfde oplossing als mij. Helaas drukt windows update zo af en toe nog wel eens een herinstalatie van edge er door en kunnen we weer van voor af aan beginnen met het verwijderen van al die troep.
daar heb ik van gehoord, maar mijn systeem is volledig up to date en Edge is nooit teruggekomen

Ik krijg wel af en toe na het opstarten zo'n pop-up met "let's finish setting up your device" alsof ik net een nieuwe installatie heb gedaan. Ik schrok me kapot toen ik dat voor het eerst zag, maar ik kan het gewoon wegklikken en er is niets veranderd?
In de KB update notities staat er _niets_ vermeld over deze 'verbetering'. Of ik kijk er finaal over heen.
Overigens schandalig hoe MS dit soort standaard systeem instellingen aan het bemoeilijken is. Terecht dat ze er niet mee weg komen.

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 23 juli 2024 02:20]

Fijn dat iets wat wettelijk verplicht was, nu ook eindelijk werkt. Hebben ze toch weer een half jaar wat gebruikers laten overstappen naar Edge omdat ze niet doorhebben wat het nou allemaal is of het teveel moeite vinden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 02:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.