Testbuild Windows 11 haalt belemmeringen omtrent wijzigen standaardbrowser weg

Microsoft gaat het toch weer makkelijker maken om een standaardbrowser in te stellen in Windows 11. Nu nog moeten gebruikers die wijziging instellen voor de bestandstypes en protocollen in kwestie, terwijl Windows 10 een simpelere 'alles in 1'-instelling heeft.

Momenteel is het in Windows 11 nog heel makkelijk om Edge als standaard in te stellen; daarvoor is een enkele druk op de knop in de browser genoeg om alle knoppen in kwestie om te gooien. Voor bijvoorbeeld concurrent Chrome moeten gebruikers naar de standaardapps-instellingen navigeren en daar voor alle protocollen in kwestie de knop handmatig omgooien. Dat moet bijvoorbeeld gebeuren voor in ieder geval htm, html, http en https. Wanneer er geen standaardapp is ingesteld voor een bestandstype of protocol, vraagt het os iedere keer wat men wil doen en in dat venster is een standaard ook in te stellen.

Microsoft voert dit beleid in Windows 11 ter preventie van het kapen van standaardapps. Mozilla heeft het echter wel weten te 'reverse-engineeren', waardoor het in Firefox net zo makkelijk is om over te stappen als in Edge.

Tegenover The Verge reageerden de makers van Firefox, Vivaldi, Opera, Chrome en Brave allemaal afkeurend over het nieuwe systeem, toen het in augustus aan het licht kwam. Daar lichtte Microsoft toe dat het gebruikers de mogelijkheid gaf om tot in meer detail controle over deze instellingen uit te oefenen, naar aanleiding van feedback. Ook stelde het bedrijf dat verdere feedback eveneens meegenomen zou worden.

In het nieuwe systeem, dat getest wordt in Windows 11 Insider Build 22509, verschijnt weer een knop om een app als standaardbrowser in te stellen, zo ontdekte een ontwikkelaar. Die knop verandert de standaardapp voor de essentiële bestandstypes en protocollen, wat veel handelingen scheelt.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

04-12-2021 • 11:32

118

Reacties (118)

118
113
46
7
1
22
Wijzig sortering
Hoe moeilijk kan het zijn. De simpele knop voor gewone gebruiker, en een advanced voor de veeleisende gebruiker.
Dit is bewuste onwil! Sommige bedrijven, geloven dat ze producten niet alleen aan de man kunnen brengen door het gewoon beter te maken dan de concurrentie, ze proberen de gebruiker met lichte dwang ergens in te forceren.... en dat lukt dan meestal redelijk bij de minder technische gebruikers.
Het is mij laatste keer niet meer gelukt windows 10 te installeren zonder geforceerd te worden een MS account hiervoor te gebruiken. En het switchen naar een lokaal account is echt werkelijk waar belachelijk omslachtig gemaakt, om je nog verder af te remmen. En dan nog het aanschaffen van office zonder MS account..... dat wordt ook steeds moeilijker. Als laatste het helaas onontkoombare gebruik van teams.... daar proberen ze je ook weer in een MS account te dwingen. Ik gebruik het nu in de browser, als iemand perse met teams wil vergaderen, maar in de browser zijn heel veel functie gestript.

Ze hebben nog steeds niet geleerd van hun goede oude tijd, waar ze met IE4 ook probeerde te domineren!
Dit is bewuste onwil!
....
Ik zie in deze draadjes verscheidene mensen (elke keer dezelfden overigens) Microsoft's rariteiten met hand en tand verdedigen. Ik snap dat niet. Waarom zou je een stuk software gebruiken dat je tegenwerkt?

Ik heb 25 jaar lang Windows gebruikt. (1996 - 2021: Windows NT 4, 2000, XP, Vista, 7, 10) en ik heb er zelden of nooit problemen mee gehad tot en met 7. Met 8 begon het geneuzel; die heb ik overgeslagen. Uiteindelijk toch overgegaan op 10 op een nieuwe computer (2016), maar nu ben ik het gewoon zat.

Ik ben het zat om constant bokkesprongen te moeten maken om mijn computer te laten doen wat _IK_ wil, en door meer en meer hoepels te moeten springen om diensten zoals MS Accounts en OneDrive die ik NIET wil gebruiken. Ik ben het zat om constant bij elke update met mijn software te moeten vechten. ("Je kunt X uitzetten op die en die manier" is voor mij gewoon weer een extra bokkensprong of een hoepel.)

Als ik besluit over te stappen op Firefox ipv Edge, dan moet het OS dat &@%!$#% gewoon faciliteren in plaats van me tegen te werken.

In Juni ben ik op mijn primaire systeem overgestapt op Debian Stable. Godzijdank ben ik al sinds 2005 bezig met overschakelen op open source software, dus ik heb er niet eens echt veel voor moeten veranderen. Ik heb een aantal spellen en 3 Windows-programma's (geen alternatief in de open source wereld) met 100% succes geïnstalleerd onder Wine. Het enige programma dat ik met pijn in mijn hart opgeef is Capture One (RAW Editor). Er is gewoon geen enkel programma dat daar tegenop kan.

Het is echt heerlijk werken nu. De computer is dag na dag hetzelfde, er worden geen diensten, browsers, of GUI-wijzigingen door mijn strot geduwd en er worden enkel beveiligingsupdates geïnstalleerd. Programma's die ik _wel_ bijgewerkt wil houden heb ik via Flatpak geïnstalleerd, dus die krijgen wel elke keer de laatste versie. Ik zou dit systeem tot en met 2026 kunnen gebruiken zonder dat er een spat aan verandert... maar ik kan ook in 2023 of 2025 upgraden naar Debian 12 en 13... op een moment dat het mij uitkomt.

Op mijn werk is alles MS, van voor tot achter. Windows op de desktop, alles in Azure, software die in C# wordt geschreven, vergaderen in Teams, volledig MS Office... alles MS. Werkt op zich prima; geen klachten over. Wordt volledig beheerd door het IT-team. (Ik ben een developer, dus ik houd me met dat beheer niet bezig.)

Thuis ben ik echter geen bedrijf dat op zoek is naar "integrated solutions" die makkelijk honderden euro's per maand per werkplek kosten. Daar wil ik gewoon een computer die werkt zoals _IK_ wil (en niet zoals Microsoft of mijn werkgever willen) en op dat gebied heeft MS voor mij dus afgedaan.

Privé gebruik ik enkel nog Visual Studio Code (van MS / open source) en GitHub, maar als MS rare dingen gaat doen met GitHub dan ben ik zo weg naar GitLab.
Onzin?
Installeer LTSC 21H2
Waar koop ik dat? Bokkensprong.
ruk je netwerk kabel er uit
Bokkensprong
kom met je eigen firewall rules
Bokkensprong
configureren de handel.
Bokkensprong
Gewoon ouderwetse windows experience hoe jij wilt.
En daar moet ik dus VIER idiote acties voor uithalen?

1. Een versie aanschaffen waarvan MS zelf zegt "niet geschikt voor de desktop"...
2. Computer van het netwerk afhalen
3. Firewall regels aanmaken
4. En dan weet ik wat nog allemaal configureren?
Tja er komt wat script werk bij kijken wil je het jezelf makkelijk maken..
Dat is achterlijk. Ik kan je ook vertellen hoe ik Debian installeer.

- Start de installer vanaf USB
- Maak je keuzes (next, next, next, next....)
- Reboot: base system is geïnstalleerd (ongeveer 10 minuten)
- Log in
- "sudo apt-get install kde-plasma-desktop libre-office gimp ... ... ... <enter>"

En dan ga ik koffie drinken. Twintig minuten later kom ik terug en dan staat niet alleen het OS op de computer, maar ook ALLE software die ik erop zou willen hebben, behalve Windows-spellen. Met drivers en al, geconfigureerd met normale defaults, en als ik iets wil veranderen dan kan dat gewoon zonder dat het OS of de desktop gaan lopen zeiken dat ik dat niet zou moeten doen.

De mensen in de Windows-wereld vinden het tegenwoordig misschien de normaalste zaak dat Windows 10 en zeker 11 zo tegendraads functioneren; dat je met je software en zelfs hardware moet gaan worstelen om je installatie zo te krijgen zoals je die hebben wil. Ik vind dat _niet_ normaal. De computer en software is er voor mij, om te helpen bij hetgeen ik gedaan wil krijgen; die is er niet om aan mij op te dragen hoe ik de computer gebruik en met welke diensten. (En ik heb er géén problemen mee om voor software te betalen als hetgeen ik wil doen het beste opgelost kan worden door software waarvoor betaald moet worden. Daarom heb ik Capture One in gebruik sinds 2003.)

"Vroeger" moest je voor de installatie van Linux door tig hoepels springen om het OS zelfs maar geïnstalleerd te krijgen. Tegenwoordig hoef je slechts met 2 dingen rekening te houden:

- Gebruik geen bleeding edge hardware die vorige week is uitgekomen
- Zorg dat je niet afhankelijk bent van Windows-only software

Als je aan die twee vereisten voldoet, kun je Linux gewoon installeren; de desktop-distributies zoals Mint, Manjaro, KDE Neon, of Ubuntu zijn in niet lastiger dan Windows zelf. Iemand die Windows vanaf scratch kan installeren, kan dat ook met Mint of Manjaro, maar dan _zonder_ de obstakelkoers en bijbehorende hoepels.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 juli 2024 13:45]

Je hebt helemaal gelijk. Het mooie aan het beleid van Microsoft is dat dit steeds meer mensen naar de 'enge' Linux wereld drijft. Ik durf mezelf geen Linux specialist te noemen maar draai toch al een jaar of 15 mee. Het is van ver gekomen en tegenwoordig hoef ik nauwelijks meer iets te laten omdat het niet lukt op Linux. Ik durf het alleen nog niet aan om mijn game PC om te zetten al kriebelt het wel.
Mijn laatste project was een frustratie-netbookje van mijn vrouw. Een Intel Atom processor, 2 GB Ram, 32 GB SSD-achtig iets, niet vooruit te branden onder Windows! Daar heb ik Fedora op gezet vanwege de GNOME interface die touchscreen vriendelijk is en het draait boven verwachting goed. En dat zet me dan toch aan het denken.
Je hebt helemaal gelijk. Het mooie aan het beleid van Microsoft is dat dit steeds meer mensen naar de 'enge' Linux wereld drijft. Ik durf mezelf geen Linux specialist te noemen maar draai toch al een jaar of 15 mee.
"Specialist" of "Expert" durf ik mezelf ook niet te noemen, want als ik iets wil, dan moet ik het meestal opzoeken (al heb ik vaak wel een goed idee in welke richting ik moet zoeken c.q. wat het resultaat van de zoekactie gaat zijn). "Power user" zou ik mezelf wel noemen, net zoals onder Windows vroeger.
Het is van ver gekomen en tegenwoordig hoef ik nauwelijks meer iets te laten omdat het niet lukt op Linux.
De grootste blockers zijn op dit moment:
- Windows-only software die niet op Wine draait, maar waarvan mensen wel afhankelijk zijn. (Of denken te zijn...)
- Exotische / specialistische hardware die enkel wordt geleverd met Windows-drivers... maar die vermijd ik zelf al sinds 2005, voor het geval ik "ooit"over zou stappen naar Linux. En "ooit" is voor mij dus 2021 geworden. (Tussen 2005 en 2021 heb ik enkel kleine thuisservertjes en media-computers op Linux gedraaid.)
Ik durf het alleen nog niet aan om mijn game PC om te zetten al kriebelt het wel.
Ik speel niet veel spellen en degene die ik wel speel, koop ik via Gog.com. Veel van de spellen die ik op dit moment speel zijn oud: 1998 (!) - 2016; en als ze _nu_ nog niet door Wine worden ondersteund, dan komt het waarschijnlijk nooit meer. Op het moment is mijn installatie-succes echter 100%, met een beetje rotzooien. (Onder de laatste nieuwe Windows-versies moet ik met deze spellen ook rotzooien; alleen op een andere manier.)

Ik heb nog een Windows-computer die naar Linux gaat binnenkort; een Intel NUC die Pianoteq draait. Ik speel piano, en Pianoteq is een virtueel instrument. Ik vind het leuk om in software gemodelleerde versies van historische piano's, klavecimbel (harpsichord) en calichords te hebben. En godzijdank, Pianoteq is een van de weinige virtuele instrumenten met een native Linux-versie.

Als dat niet het geval zou zijn, dan zou ik die NUC voor altijd op Windows 10 laten draaien, en hem enkel op het internet laten voor updates. Als Windows 10 EOL gaat, zou die NUC dan voor de rest van zijn levensduur Windows 10 blijven draaien, zonder netwerkverbinding. Echter, omdat Pianoteq native Linux ondersteunt, gaat die computer binnenkort naar Debian Stable 11. Dan hoef ik slechts 1x per 2 jaar (of indien gewenst, 1x per 5 jaar) aandacht aan het updaten van de distributie te denken. Zolang Pianoteq niet zo zwaar wordt dat het niet meer draait op die NUC, gaat die computer dus mee totdat hij onrepareerbaar stuk gaat.
Mijn laatste project was een frustratie-netbookje van mijn vrouw. Een Intel Atom processor, 2 GB Ram, 32 GB SSD-achtig iets, niet vooruit te branden onder Windows! Daar heb ik Fedora op gezet vanwege de GNOME interface die touchscreen vriendelijk is en het draait boven verwachting goed. En dat zet me dan toch aan het denken.
KDE stond vroeger bekend als zwaar. Tegenwoordig is het belachelijk licht. Ik weet niet hoe ze het hebben gedaan. Mijn root-partitie is 28 GB, waarvan 16 GB in gebruik. Het complete systeem is geïnstalleerd, inclusief al mijn software. (Exclusief Windows-spellen en 3 Windows-programma's in Lutris.) Direct na het opstarten gebruikt het systeem op de desktop, 810 MB RAM.

Tegenover Windows 10 op dezelfde computer, voorzien van dezelfde software, is dat echt belachelijk weinig. Ik zou dit systeem zonder enig probleem op een 15 jaar oude Q6600 met 8GB RAM kunnen zetten en er dan nog steeds normaal mee kunnen werken.
KDE stond vroeger bekend als zwaar. Tegenwoordig is het belachelijk licht. Ik weet niet hoe ze het hebben gedaan. Mijn root-partitie is 28 GB, waarvan 16 GB in gebruik. Het complete systeem is geïnstalleerd, inclusief al mijn software. (Exclusief Windows-spellen en 3 Windows-programma's in Lutris.) Direct na het opstarten gebruikt het systeem op de desktop, 810 MB RAM.
KDE stond bekend als zwaar, in de tijd dat KDE begon, volgens mij zo'n 20 jaar geleden. Toen hadden grote computers 1 GB geheugen en telde het video geheugen nog in megabytes: gewoon 1 of 4 bytes per pixel. Tegenwoordig hebben kleine systemen 4 GB geheugen en 1 GB video geheugen.

Ooit (Windows 2000 tijd) was het msWindows die weinig nodig had en unix juist veel. Dat is naar mijn idee bij de overgang van 32 bits naar 64 bits de andere kant om geslagen: nu is msWindows belachgelijk groot ten opzichte van unix/linux.
Welke software gebruik je voor zaken zoals scannen? pdf editing? Enz...
Om te scannen gebruik ik gewoon Skanlite. Het enige dat ik inscan zijn documenten om die digitaal te archiveren. Voor het grootste deel wordt de all-in-one printer/scanner gebruikt om zo nu en dan een blaadje te kopiëren (kan zonder computer) of om een kleinigheid te printen (deze printer heeft een Linux-driver / CUPS PPD, of werkt ook met de Generic PCL driver).

PDF is een output-formaat om te verzenden, printen, en op de computer te lezen, niet om in te werken. Ten eerste heb ik dat thuis nog nooit hoeven doen. Los daarvan weiger ik om PDF te gaan lopen wijzigen.

Het enige programma dat dit echt kan is Adobe Acrobat. Dat zit in dezelfde categorie als die hele ladingen aan mensen die claimen dat ze de volledige Adobe- én MS-Office suite nodig hebben om hun privécomputer bruikbaar te maken. Ik geloof daar niet in, behalve als je een professionele ZZP content-creator bent wiens werkcomputer dezelfde is als de privécomputer.

Zelfs toen ik nog semi-professioneel fotografeerde, zag ik zat mensen die vonden dat ze Photoshop "moesten" hebben, terwijl de dingen die ze met hun foto's deden gemakkelijk zat konden worden afgehandeld in PaintShop Pro, Serif Photo (de voorganger van het huidige Affinity) of zelfs GIMP; zelfs de versies van 10 jaar geleden.
Om te scannen gebruik ik gewoon Skanlite.
Ok, thanks _/-\o_

De rest van de uitleg was echt niet nodig en is een smaak argument. Zijn genoeg voorbeelden waar Sejda Desktop (wat ook een Linux versie heeft ) nuttig is om snel iets aan te passen in een PDF, zoals text velden uitvullen (waar ze geen input velden zijn maar images ) ipv printen, manueel schrijven, scannen.

De rest is echt niet relevant aan men vraag welke software je gebruiken op Linux voor de genoemde taken... Je kan gewoon antwoorden: "Ik edit geen pdf's" en einde verhaal.
En na hoeveel browser-tabbladen zegt hij: “njam njam, heb je méér ram?”
Nou, eerlijk gezegd start Firefox niet snel op. Het kan zo 5 tot 10 seconden duren tot de startpagina volledig geladen is. Maar als het eenmaal gestart is dan gaat het erg goed. Mijn laatste test was een Youtube filmpje (HD), Disney+ iets aan, Tweakers en ik was wat aan het rondklikken. Het gaat eigenlijk best goed! Mijn zoontje speelt graag een browser game iets met een zwart gat wat steden opslokt (gezellig) en dat draait dus voor geen meter. Browsergames kun je echt vergeten... Maar filmpjes kijken, even wat opzoeken, muziekje luisteren, dat gaat allemaal prima! Toen Windows 10 er nog op stond was dat ondenkbaar.
Mijn volgende test wordt een Teams sessie met mijn collega's. Op de iPad gaat dat aardig dus ik ben benieuwd.
De grap is natuurlijk dat dit exact de hoepels zijn waarvan vanuit de Windows hoek nogal vaak geroepen werd dat ze nodig zijn om naar Linux over te stappen. 'Zoek een bepaalde distro op, ruk de netwerk kabel eruit, doe een pirouetje en worstel met moeilijke scripts en je maakt het jezelf makkelijk'. Juist die dingen waarvan men altijd geroepen heeft dat het op Windows niet hoeft.

Ik heb geen zin om 'LTSC 21H2' te gaan opsnorren, om met mijn netwerk settings te gaan kloten en in de firewall te duiken om maar geen Windows account te hoeven aanmaken of om Edge niet als standaardbrowser te hebben of om geen advertenties in mijn startmenu te hebben of om geen automatisch geinstalleerde reclamezuil vermomd als weerapp op de taakbalk te krijgen. Als dat allemaal nodig is om mijn OS aan mijn wensen te laten voldoen, dan laat maar hoor. Dan kies ik ook voor overstappen op iets dat mijn voorkeuren wel respecteert.
Ik kan je ook Manjaro aanraden! De nieuwe steam OS is op Arch Linux gebaseerd! Net zoals Manjaro.
In ieder geval als je ook wilt gamen.
Precies een van de redenen waarom ik nu nog steeds op Windows7 ben. Ik heb al eerder W10 gehad en tering, dat was niet te doen met tig geforceerde updates en mijn zusjes zijn heel vaak hun huiswerk verloren omdat het plots opnieuw ging opstarten wegens updates. Ik ben al mijn bestanden kwijt in 'Documents' op mijn usb-stick, gelukkig had ik wel backup van tevoren gemaakt maar niet alles terug helaas. Dus maar W7, Malwarebytes, Friefox met Noscript en uBlock Origin en ik bezoek geen vage sites en mocht het toch onbewust een vage site, wordt het geblokkeerd door Malwarebytes. Verder werkt het allemaal heel goed zonder problemen en gebruik geen programma's of games die W10 en hoger eisen en mocht dat het geval zijn, zie ik er van af. Microsoft maakt het geheel onnodig moeilijk.
Met Windows 10 lukt een lokaal account alleen nog als je geen netwerkverbinding hebt. MS Office installeren is mij ook niet gelukt zonder een MS account aan te maken. Overigens beide niet voor mezelf, ik gebruik al jaren geen Windows meer op één virtuele machine na.
In Windows 11 hebben ze dat een stapje erger gemaakt.

11 Pro kun je een lokaal account maken als je geen internet verbinding hebt, 11 Home daartegen is dat niet meer genoeg, je mag nog doodleuk Taskmanager via CMD openen om een specifiek proces te killen, pas dan kun je een lokaal account aanmaken.

Nou heb ik ook gelezen dat als je een "punt" typt bij aanmaken van account je dit ook kunt omzeilen, ik kreeg dat enkele weken terug niet voor elkaar bij een verse Windows installatie voor mijn moeder, dus geen idee of deze methode nog wel werkt.
11 pro kun je ook lokaal account aanmaken met internet verbinding, heb dit afgelopen vrijdag nog gedaan.
Maar het is toch absurd dat je dat als gewone thuisgebruiker niet kan? Ik waag in 2025 de sprong naar Linux, denk ik.
Ja zeker maar misschien denken wij er wel te makkelijk over, misschien vinden vele het wel fijn een soort blijf account te hebben.

Net als op de mobiel eigenlijk het zelfde, want je apps komen erna weer terug en alles na inloggen.
Waar ik bang voor ben, met een Microsoft account, is dat je niet meer kunt inloggen als internet eruit ligt, net als met DRM-ed games. Heb je niet alleen geen internet meer, kun je offline ook niet aan de slag op je PC. En omdat de Microsoft account een online account is, heb ik daar een lang en ingewikkeld wachtwoord voor. Mijn lokale wachtwoord is veel simpeler. Maar met een Microsoft account zou het iedere keer een lange reeks tekens zijn om te typen bij iedere keer in- en uitloggen op mijn PC. Waarom geven ze je niet gewoon de keus, net als bij Pro-gebruikers? Zoals anderen al zeiden: vroeger stond Windows voor flexibiliteit, nu niet meer.
Volgens mij kun je zonder internet gewoon inloggen, echter heb ik ook een lokaal account en zelfs geen wachtwoord :)
Daar heeft Microsoft dus de pincode voor uitgevonden. Dat is een wachtwoord dat alleen op die ene pc gebruikt kan worden om met dat microsoftaccount in te loggen. Je hieft dus niet elke keer dat ingewikkelde wachtwoord in te typen.
Ik kan iedereen Manjaro aanraden! Vooral KDE dat is wat Valve nu ook aanraad aan devs die voor de Steam Deck willen ontwikkelen! OP Manjaro wordt gamen goed ondersteund!
Hier is dat niet gelukt, net als met 10 Pro.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 juli 2024 13:45]

10 pro kan nog steeds zonder enige aanpassingen, staat gewoon regeltje offline account ergens onderin.

Het staat misschien in kleur dat niet heel duidelijk zichtbaar is, en het was een tijdje alleen mogelijk zonder internet verbinding(wat al 1,5 jaar geleden aangepast is).
Dus zolang je Windows 10 op usb stick bijgewerkt is(en geen rare Windows 10 versie van een torent of nieuwsgroepen site heb maar de officiële), of de Windows versie die bij de laptop zit is nog steeds niet te oud is kan het gewoon met internet verbinding aan zelfs.(gewoon goed kijken).

11 pro is iets onlogischer maar kan wel, moest iets drukken onveiliger account ofzo en kwam bij offline account.
Dit afgelopen vrijdag gewoon nog gedaan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:45]

Ik vind het heel apart dan dat ik dit nooit zag, en ik werk mijn USB sticks direct bij wanneer er een nieuwe versie van Windows 10 uitkwam (en de ISO download ik altijd vanaf Microsoft hunzelf)

Dus ik heb geen flauw idee waarom, maar ik kreeg die knop iedere keer alleen te zien bij 10 Pro installaties als er geen internet aanwezig was, geen idee of andere variabelen een rol kunnen spelen maar blijkbaar zijn die er dan wel?

In ieder geval niet echt een grote issue in mijn ogen, ik vind het schofteriger hoe Microsoft dat in 11 Home heeft gedaan.
Inderdaad raar zowel installatie via usb, als installatie vanuit lenovo of hp laptop zelf altijd offline account knop gehad.
Op 1ne keer na eens 1,5 jaar terug ofzo met een Windows 10 versie, dus geen idee bij jou anders gaat.

Idd dat ze mensen verplichten 11 Homs aan te melden met cloud account vind wel slech.
Wellicht met een oudere biuld, met de versie die ik heb draaien was dat niet mogelijk. Al die mooi screenshots met inderdaad dat knopje gaat niet helpen.
Uiteindelijk de internet stekker eruit getrokken en een offline account aangemaakt.

Met een van de eerste builds was dat inderdaad nog mogelijk (en dat heb ik destijds ook gedaan).

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 22 juli 2024 13:45]

Windows 10 heb je altijd een lokaal account aan kunnen maken, hooguit dat er een paar weken een image was waar dat niet kan maar ondanks alle geruchten ben ik die nog niet tegen gekomen.
Je kan gewoon 'Offline account' klikken ipv een MS account in te vullen.

MS Office zelfde verhaal, tenzij je de Office 365 variant hebt, de cloud-based variant, die werkt uiteraard niet zonder 'cloud' account nee.
Ik installeerde vorige week nog Windows 10 (via de installatie USB maken optie die ik via Google vond), zonder WiFi uit te schakelen was het onmogelijk om het MS account te omzeilen, de optie offline account was echt nergens te bekennen.

Office weet ik niet, ik gebruik nog steeds gewoon office 2010 die ik ooit kocht, geen enkele behoefte of reden over te stappen
Dan heb je via een vage site gedownloadt, als je vanaf Microsoft.com de installatie haalt heb je gewoon de optie via een knop om een lokaal account aan te maken terwijl je internet hebt.
Nogal een vage site ja, iets met Microsoft.com |:( ik noemde enkel via Google omdat ik niet de precieze URL van de download pagina op m'n telefoon heb staan.

Waarom zo ik/iemand überhaupt van een andere site dan de officiële downloaden en daarmee het risico op weet ik wat allemaal voor malware/virussen etc nemen? Het is niet zo je moet betalen ofzo...

Ps als je de instructies op menig gerenommeerde pagina ziet, kom ik overal tegen dat het zonder offline te gaan niet meer mogelijk is, dus waarschijnlijk heb jij een oude versie te pakken.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 22 juli 2024 13:45]

Ik heb m letterlijk gisteren gedownload en voor mijn werk de afgelopen twee jaar regelmatig moeten vernieuwen. Heb ook voor certificering hierover moeten leren dus ik kan je garanderen dat die optie er nu in zit, de afgelopen maanden in zat en de afgelopen jaren ook.
Je noemt zelf Google ipv microsoft.com, niet gek dat je daarmee het idee geeft een vage site te hebben gevonden, niet?

Maar je hebt er waarschijnlijk gewoon overheen gekeken, te druk geweest om op een howto website te lezen dat je offline zou moeten zijn om het knopje te zien, hij zit er echt nog steeds.

Download maar vanaf de officiele Microsoft.com website, dan zal je ook vandaag het knopje gewoon zien, probeer het eens.
PRO vs HOME is verschillend.
Een ESD versie van Microsoft Office moet je koppelen aan een Microsoft Account. Voor zover ik weet is er geen andere manier om te activeren.
synonieum, dit geldt alleen voor de home versie. In de Pro of andre versie kan gewoon een lokaal account aanmaken. Je moet alleen heel goed kijken waar da kan.
Anoniem: 302359 @synoniem4 december 2021 18:06
Met Windows 10 lukt een lokaal account alleen nog als je geen netwerkverbinding hebt. MS Office installeren is mij ook niet gelukt zonder een MS account aan te maken. Overigens beide niet voor mezelf, ik gebruik al jaren geen Windows meer op één virtuele machine na.
Onzin, je kan tijdens de installatie nog gewoon kiezen voor een lokaal account. Ik doe niet anders.
Ja en nee.
Bij Pro geen enkel probleem om een lokaal account aan te maken terwijl je verbonden bent met internet. Home geeft geen optie voor lokaal account terwijl je verbonden bent.
Precies, en gezien gezien de meeste mensen home gebruiken... Maarja en aantal koppige mensen hier wil het niet geloven terwijl ik het zelf nog aan den lijve ondervonden heb.

Ik moest zelfs mijn router uitzetten omdat de optie WiFi te deactiveren verborgen is zodra je eenmaal je wachtwoord hebt ingevuld en bent verbonden
Nee, klopt gewoon niet, heb het vorige week nog gedaan met de home editie die ik rechtstreeks van Microsoft.com downloadde.

Ik maakte de fout in eerste instantie wel met wifi te verbinden en daarna was nergens de optie te vinden, ook niet na het proces helemaal opnieuw te beginnen. Ik kon zelfs wifi nergens meer uitzetten dus had geen andere optie de stekker uit mijn router te trekken. Toen lukte het wel.
Het is mij laatste keer niet meer gelukt windows 10 te installeren zonder geforceerd te worden een MS account hiervoor te gebruiken.
Installeren zonder internetverbinding. Bij een laptop dus zonder wifi, desktop even de kabel er uit.
En het switchen naar een lokaal account is echt werkelijk waar belachelijk omslachtig gemaakt, om je nog verder af te remmen.
Instellingen->Account->Afmelden bij Microsoft account. Niks moeilijks aan, 1 tekstregeltje aanklikken, je MS wachtwoord opgeven en dat is het.
En dan nog het aanschaffen van office zonder MS account..... dat wordt ook steeds moeilijker.
Je kan Office nog gewoon kopen als eenmalige aanschaf en gebruiken zonder account. Voor 365 is dit een (bekende) vereiste.
Als laatste het helaas onontkoombare gebruik van teams.... daar proberen ze je ook weer in een MS account te dwingen. Ik gebruik het nu in de browser, als iemand perse met teams wil vergaderen, maar in de browser zijn heel veel functie gestript.

Ze hebben nog steeds niet geleerd van hun goede oude tijd, waar ze met IE4 ook probeerde te domineren!
Dat klopt inderdaad.
Er staat letterlijk een knop en een vrij grote knop waar je een lokaal account kan aanmaken voor het installeren van windows of het uitzetten van uw router of uittrekken van de ethernet kabel zal automatisch een lokale account aanmaken.

Als je dit niet weet, dan denk ik dat het probleem eerder met jou ligt, dan Windows.
Nou vrij groot is vrij overdreven offline account, het staat meestal in klein woordje onderin offline account.
En al vaak genoeg gezien dat de kleur in blauw is, en de achtergrond ander kleur dat niet echt duidelijk opvalt.

Maar goed het kan inderdaad nog steeds wel, ook als je verbonden ben met internet met win10 en 11 pro.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:45]

Als je dit niet weet, dan denk ik dat het probleem eerder met jou ligt, dan Windows.
Nou nou..... doen we hier een wedstrijdje ver pissen??

In de laatste installaties van de recente Windows 10 laptops die ik kocht, was deze knop niet meer aanwezig. Ik vermoed dat jij het over een oudere versie van Windows 10 hebt. Maar zoals je zegt, misschien ligt het ook wel aan mij :P .
Heb je daar een screenshot oid van, ik heb het wel vaker gehoord maar nog nooit een 'bewijs' (klinkt wel heel serieus :+) hiervan gezien terwijl als je nu een image van Microsoft downloadt je gewoon zoals al jaren die knop krijgt te zien.

Zou kunnen dat de laptops die jij kocht een OEM image hadden waar de fabrikant de optie voor een lokaal account er deels uit had gesloopt maar of dat dan echt aan Microsoft ligt ipv de fabrikant van je laptop... ;)
Geen screenshot, en ik heb nu geen zin om een laptop te herinstalleren. Maar ik heb 3 laptops dit jaar gekocht, 2 van Lenovo en 1 van One-Netbook (chinese fabricant minilaptops), en alle drie het zelfde.... dit was vorig jaar nog niet.
Heb jij misschien een laptop met win10
Home?, gewoon eens als vraag.
Want de meeste van ons hier zullen pro gebruiken, hierin is het nog steeds mogelijk met internet verbinding.

Er was 1 of 1,5 jaar geleden eens een win10 buit waarbij je internet uit moest, dit is echter al lang weer aangepast.

Dus misschien dat jou laptops met een erg oudere Windows 10 versie in de doos zaten, of misschien dat jij win10 home editie heb(ik heb alleen pro met lenovo en hp laptops).
Ik heb al meerdere nieuwe toestellen geïnstalleerd van Lenovo en Dell en ik krijg gewoon elke keer de optie of ik een locale account wil maken of een ms account. Dit zijn wel zakelijke toestellen dus zal mss daar aan liggen
Ik vroeg me dat ook of en stoorde me ook aan het ontbreken ervan in deze discussie, ware het niet dat de installatie procedure regelmatig verandert dus dat wordt een lastige :-)
Ik keur zulk gedrag niet goed, maar het is ook belangrijk om te weten dat tegenwoordig iedereen Chrome gebruikt omdat het de populairste is. Gebruikers kijken niet meer naar wat het beste is.
Haha ja ik had laatst op werk een student, en die zag Firefox op de laptop staan.
Hij vroeg heb ik geen Chrome erop, want Firefox is toch van vroeger ouderwets ?.

Legde hem uit dat er niks ouderwets aan was, en Chrome er ook opstond inderdaad.
Als je van 10 naar 11 gaat via Windows update behoud je wel de instellingen.
"Het is mij laatste keer niet meer gelukt windows 10 te installeren zonder geforceerd te worden een MS account hiervoor te gebruiken."

Een lokaal account bij installatie gebruiken lukt mij met elke Windows versie, zelfs met de huidige 11 ...
Is echt niet moeilijk ...

Pas na installatie koppel ik een eventueel Microsoft account ...
Je kunt een windows 10 installatie doen zonder account door géén internet aangesloten te hebben tijdens de installatie. Daarna kan de kabel er weer in zonder dat je ooit een account hoeft te koppelen.
Het is ook niet moeilijk, maar ze proberen over het randje van de wet te lopen om toch zoveel mogelijk hun eigen standaardbrowser erdoor te drukken. Omdat windows 11 nog veelal in een testfase zit kunnen ze nu even testen wat de reacties hier op zijn. Als die te heftig zijn, dan passen ze gewoon het product een beetje aan. Op naar de volgende streek die ze de andere browserbouwers kunnen leveren.
Ik zat net te denken: ze willen bij Microsoft vast en zeker een nieuwe miljardendonatie aan de EU doen...
Erg irritant dat een product waarvoor je flink hebt betaald aan dit soort koppelverkoop doet.

En ondanks dat ik in Win10 Firefox als standaardbrowser heb ingesteld, worden hulppagina's die je vanuit het instellingenmenu oproept toch in Edge geopend.
Ik ben het ergens wel met je eens. Maar als je een Volvo koopt zitten er ook geen Suzuki onderdelen in. Is dat dan ook koppelverkoop? Je koopt een product van fabrikant X, ergens nogal wiedes dat die niet fabrikant Y voorop gaat zetten. Sterker nog, als je een auto koopt en je stopt er imitatie of andere merk-onderdelen in, vervalt je garantie waarschijnlijk ook. Nou zijn auto's geen software, en ik begrijp best wel als je eenmaal als monopolist wordt 'aangestelt' er ineens heel andere regels voor je gelden. Maar toch koop je een soort totaaloplossing met Windows. Er zijn mensen zoals jij en ik die graag een andere browser gebruiken, of überhaupt weten dat die er zijn of hoe ze geïnstalleerd moeten worden. Mijn moeder wil gewoon op internet kunnen als ze een nieuwe laptop met Windows koopt, en dat gaat met Edge prima.

Tweeledig verhaal dus in mijn optiek.
Windows kan inderdaad worden gekocht met de bedoeling het als totaaloplossing te gebruiken, voor veel eenvoudige gebruikers zal dat ook prima zijn.
Maar het wordt ook gekocht om slechts als platform voor andere applicaties te gebruiken.
Dan is het prima dat er een browser bij zit maar niet dat er dan alles aan wordt gedaan om gebruikers bij andere browsers weg te houden.
Eens, je kan er altijd nog nog een Suzuki motor inzetten als je dat wilt maar dan vervalt de steun en support van Volvo in dit geval...
Wil je andere banden dan de fabrikant eronder heeft geschroefd prima maar dat is jou keuze
Maar als ik dan de volvo-dealer de problematische remschijven waar een productiefoutje in zat laat vervangen (security update laat installeren) krijg ik hem niet retour met ineens weer een Volvo motor er in.
Een computer is dan ook geen auto. Computers zijn generieke apparaten. Ik kan er ook gewoon een onderdeel van AMD, Intel, Nvidia of de videokaartenbakker om de hoek inschroeven en hij doet het ook gewoon nog steeds.
inderdaad.
webzoeken in het startmenu: edge en bing :|
de 'openen in een browser' knop die daarbij ook verschijnt, opent .... ook Edge en bing ! :X
Je koopt met zo'n aanschaf geen product, je koopt een licentie welke je recht geeft om het product (MS Windows in dit geval) te mogen gebruiken.
https://github.com/rcmaehl/MSEdgeRedirect Hier is een tool waarmee je alle bovengenoemde hulppagina's in je eigen voorkeurs browser kunt laten openen.
Ja ik had daarvoor een programma genaamd Edge deflector maar MS heeft die via een update bewust gesloopt :+

Nu vind ik het niet zo erg want ik heb niet betaald voor Windows 11.
Windows 11 is op zoveel vlakken een verbijsterende uitgave. Om te beginnen de plotselinge en ongepolijste introductie. Dan de extreme "veiligheids"-eisen die de veiligheid helemaal niet ten goede lijken te komen maar er voornamelijk voor lijkt te zijn om nieuwe hardware op te dringen en om controle over het platform uit de handen van de gebruikers te rukken. Dan nog die vijandige houding tegenover third-party software en diensten.
Zelfs de meest hartgrondigste MS haters kunnen meestal nog erkennen dat windows in de kern helemaal niet zo erg is, dat MS dit niet nodig heeft, en een veel fijner, mogelijk zelfs acceptabel platform zou hebben als ze zich niet zo anti-consument en zelfs anti-IT zouden opstellen.
Heb vandaag een windows 11 met een windows 10 VM vergeleken en windows 11 gebruikt kaal 2x zoveel geheugen (4GB vs 2GB). Leuk voor de mensen bij wie de pc/laptop net aan de minimumeisen voldoet en na een upgrade ineens met een onwerkbaar systeem zitten. Leuk voor iedereen die graag een vlug en lichtgewicht systeem wil dat het gewoon doet. Windows is langzamerhand echt onwerkbaar aan het worden. Gelukkig is er linux en hoef ik er tijdens het werk niet zo vaak mee in aanraking te komen.
En dan heb je het nog niet eens over de vele security issues van de laatste tijd. Vanuit veiligheids oogpunt zou je Windows niet eens meer moeten gebruiken. Gapende lekken die weken open blijven en patches die pas na drie uitgaves volledig werken.

Wat eennm gedrocht dat OS. Windows 7 was de laatste goede versie, sindsdien is het een neerwaartse spiraal en wordt het slechter met elke release.
Windows 7 is inderdaad de laatste normale versie van windows. Afgezien van de semi-ingebakken internet explorer en trage windows update had windows 7 verder maar weinig nukken. Het was zeer stabiel en het kwam amper in de weg.
Sindsdien probeert MS er een quasi-mobiel OS as a service van te maken, en het werkt gewoon niet. MS wil een cashflow en gebruikers willen de laatste snufjes op een fijne en stabiele wijze afnemen zonder dat ze controle verliezen. Laat gebruikers dan lekker betalen voor major windows upgrades die iedere ~3 to ~5 jaar plaatsvinden waarbij de prestaties altijd verbeteren en er nieuwe zaken optioneel worden aangeboden voor zij die dat willen. Mits er kwaliteit wordt geleverd dan verkoopt het zichzelf wel. Zoiets zou veel beter werken.
Laat gebruikers dan lekker betalen voor major windows upgrades die iedere ~3 to ~5 jaar plaatsvinden
Hebben ze dit al niet geprobeerd? Probleem is dus dat mensen hier ook niet voor wilden betalen en cracks gebruikten. Ik denk ook dat we in een tijdperk zitten waar mensen andere dingen verwachten. Bijvoorbeeld op de playstore heb ik mensen een app 1 ster zien geven omdat het niet gratis was en dan hebben we het over 2-3 euro. Andere zaten weer te zeuren dat er advertenties in de app zaten (en dan bedoel ik gewoon 1 balk en geen app die bom vol zit). Of bijvoorbeeld streaming diensten waar je voor in verhouding weinig veel kan kijken. Laat staan dus dat ze een groot bedrag voor 1 stukje software moeten betalen.

Ook is de rol voor thuisgebruik een groot gedeelte veranderd naar telefoon. Hierdoor verwacht ik ook dat mensen weer minder geneigd zijn om Windows te kopen. Want waarom iets kopen als je het nog minder gebruik als vroeger. Of waarom moet ik dit kopen terwijl android en ios "gratis" bij de telefoon / tablet wordt geleverd.

Dus ja vanuit een Tweakers standpunt snap ik je opmerking. Maar vanuit Microsoft gezien snap ik ook dat ze wat anders proberen. Dit betekent niet dat ik met alles wat Microsoft doet eens ben natuurlijk. Maar wel snap ik dus dat ze gratis Windows geven en hier evengoed aan willen verdienen.
Eens. Het is een lastig parket voor beide partijen.
Toch denk ik er nog steeds een win-win optie is, maar dan moet microsoft die wel aanbieden.
Een stabiele variant die aan minder verandering onderhevig is en/of meer flexibiliteit biedt. Een LTSC-versie maar dan bedoelt voor gewone consumenten met de keuze uit minder verandering of juist meer flexibiliteit. Dus voor de powerusers in plaats van de enterprise.
Dan nog vind ik dat ze fratsen als met de instelling voor standaardbrowserkeuze niet nodig hebben en dat dat juist meer kwaad bloed zet dan dat het oplevert.
Mwa qua stabiliteit vond ik Windows 10 helemaal niet zo slecht. Eigenlijk geen bluescreens meer gezien sinds toen.
Stabiliteit heb ik eigenlijk nooit wat op aan te merken gehad sinds Windows XP.
Wij hebbben veel meer BSOD’s gehad in 10 dan in XP en Vista.
Ik heb het gevoel dat er (nog steeds) een serieuze machtsstrijd aan de gang is bij de windows afdeling, tussen de developers die de visie van Satya Narayana Nadella volgen, vs oude developers die de visie van Steve Balmer blijven volgen. Vraag mij wel niet welke visie het beste is, maar dat verklaart volgens mij wel de flip-flop beslissingen bij hun windows product.

Je hebt dat in elk geval al een paar keer gezien bij producten van Microsoft:
Naast team A dat een oud product ontwikkeld plaatsen ze een nieuw team B die een gelijkaardig product ontwikkeld en na verloop van tijd kijken ze welk product het beste is en mergen ze de teams of markeren één van de producten EOL. Dit is oa gebeurt met Skype, SCCM en Edge.

Er waren op een bepaald moment ook twee windows versies in ontwikkeling en je ziet beide terugkomen in Windows 11 en je merkt dat dit niet echt vlot loopt.
Euhm. Ik mag toch aannemen dat je niet als dev zomaar de visie van een oud CEO maar kan najagen? Daar zit nog minstens een PO boven die dergelijke stories gewoon afknalt en daar boven weer een productmanager, lijnmanager en CTO.

Jij gaat mij niet wijsmaken dat je dit er zo even doorheen gedrukt krijgt zonder tegenstribbelen van management. Zeker niet in een Amerikaans bedrijf, waar hiërarchie belangrijk is.
Dit gaat niet alleen over browsers. Bij alle programma’s die meerdere bestandstypen ondersteunen, zoals afbeeldingsviewers, moet je elk bestandstype handmatig omzetten. Fijn als er nu inderdaad een knop komt van “associeer alle bestandstypes die dit programma ondersteunt met dit programma”.
Dat kan de ontwikkelaar van het programma natuurlijk zelf inbouwen in het programma.
(in de installer of in de preferences)

Als MS dan bang is dat programma's extensies 'kapen' kunnen ze er altijd nog een prompt tussen zetten.
programma.exe wil de volgende extensies aan zich koppelen:
.ext
.extensie
Klik OK om dit goed te keuren.
Microsoft is gewoon een slecht softwarebedrijf. Ze weten niet wat hun eigen gebruikers willen,ze halen goede functies uit oude versies om ze later weer terug te doen dat zag je bij Windows 8 en nu weer.
En dat voor een miljarden bedrijf.
Ze weten prima wat hun gebruikers willen. Maar ze weten nog veel beter wat ze zelf willen, en dat is market share en diensten slijten, en dat drukken ze er gewoon doorheen.
Je kunt het bevechten of je kunt eieren voor je geld kiezen en overstappen naar mac, linux, of een mobiel platform. Waarom zou je als techneut blijven vechten met je besturingssysteem? De techniek moet voor jou werken en niet andersom.
Bij andere OSen ga je gewoon op een andere manier of om een andere reden vechten met je OS. Tenzij je je echt dagelijks ergert aan je OS tot op het punt dat het je echt in de weg zit, heeft het eigenlijk geen zin om te switchen.
Het ligt er natuurlijk sterk aan wat je van een OS wilt.
Windows is een diensten bedrijf dat met een semi-open platform zit. Zolang je vooral MS-diensten wilt gebruiken zit je goed, wil je vooral third-party diensten gebruiken dan wordt het steeds lastiger om dat op een gewenste wijze te doen.
Apple is meer hardware en OS as a service met een semi-gesloten ecosysteem. Zolang je al je hardware en randapparatuur bij apple afneemt zit je vrij goed, ook als je vooral software en diensten van derden gebruikt.
Linux is totaal niet gericht op consumenten, maar als je een techneut bent zit je daar perfect want afgezien van technologische evolutie worden er niet steeds nieuwe diensten opgedrongen.
Eigenlijk is er niks meer in het PC landschap voor consumenten die een eenvoudig OS willen zonder opgedrongen diensten of een gesloten ecosysteem van hardware en randzaken. Normale consumenten zijn vaak veel beter af met een mobiel platform waar ze helemaal geen vrijheid hebben. Zo komen hele generaties steeds verder af te staan van de techniek waar wij techneutjes mee zijn groot geworden en dat is enorm triest.
Maar is de 'massa' ooit echt geïnteresseerd geweest in de computertechniek waar de techneutjes zich mee bezig houden?
Die zien het of enkel als een gebruiksmiddel (voor internet, social media, office pakket) en kijken dan niet naar wat er onder de motorkap zit of ze hebben er geen doel voor en kijken er dan helemaal niet naar om.
De afgelopen decennia zijn er dan wel meer mensen van de tweede groep naar de eerste verschoven maar dat doen ze dan omdat er steeds meer digitaal moet, niet uit interesse.
En dan moet het of 'gewoon werken' of iemand moet het voor ze regelen.
Dit was ook overduidelijk een wijziging om de concurrentie te belemmeren en Edge een voordeel te geven, zoals we al gewend zijn van Microsoft.

Maar MS is inmiddels al weer een flink dossier aan het opbouwen met antitrust overtredingen. Dus ze zagen de bui waarschijnlijk alweer hangen en hebben het maar snel weer teruggedraaid.
Of ze maken excuusfuncties. "Full screen" in Teams die alleen de title bar weghaalt in plaats van de gedeelde content full screen te maken. Bijna goed, requirement waarschijnlijk bediscussieerd totdat de functie zinloos werd.
Ik vind teams zo waardeloos in scherm delen, ben je met meerdere laat die altijd icoontjes van die mensen zien.
Ik wil dan juist die mensen niet zien, maar zoveel mogelijk van die presentatie(altijd weer handmatig op focus modus zetten).

Waarom zoiets met scherm delen niet default kan snap ik niks van.
Misschien juist wel als miljarden bedrijf.

Windows is een grote rommelige puinhoop. Elke maandag moet ik opnieuw wennen aan mijn werk pc omdat veel onlogisch zit en allerlei bizarre hobbels in m’n workflow brengt.

Ik denk altijd maar zo: als je zo hard en gemeen moet pushen opdat men je browser gebruikt, dan is het gewoon niet goed genoeg.
En toch houden ze hun marktaandeel... Blijkbaar doen ze ook iets goed
Monopolie hebben, wil niet altijd zeggen GOED doen. Moet je weten.
Door Teams aan te smeren als je Office koopt. Dat soort praktijken ja.
Eh dat is wel heel erg kort door de bocht. Er zijn diverse redenen waarom een product een groot marktaandeel kan houden die niet gerelateerd zijn aan hoe goed het product op dit moment is. Inertia is een ding, vendor lock in, beschikbare applicaties, backwards compatibility.

Er zijn wel andere opties beschikbaar maar dat maakt het overstappen niet altijd triviaal.
Anoniem: 734539 @418O24 december 2021 21:15
Zodra games volledig functioneel worden zonder haken en ogen binnen Linux, dus geen Wine of vergelijkbare software, geen tweaks/patches en andere ongein om iets werkende te krijgen zal dit zeker wel gaan veranderen.

De voornaamste reden waarom mensen (waaronder ik) niet overstappen op Linux is omdat niet alle spellen werken, anti-cheat of andere DRM het spelen in Linux tegenwerkt of je zelfs een ban kan ontvangen en je allerlei tweaks moet uitvoeren om iets werkende te krijgen.

Uiteraard zou ik dual-boot kunnen doen en kunnen overschakelen naar Windows zodra ik spellen wil spelen, maar dat is wat mij betreft teveel gedoe.

Daarnaast worden vrijwel alle laptops en computers met een Windows-installatie verkocht, dus het is niet heel vreemd dat het marktaandeel hoog blijft.
Iets met “vos” en “streken” vind ik dit.
Hun aandeel is natuurlijk veel te laag naar hun zin, maar dit is natuurlijk niet de manier.
Elke keer die vragen om te switchen van browser en die suffe aanbevelingen met steken onder water (browser uit 2008?!) zijn gewoon lame!
Het is duidelijk dat Microsoft haar monopoly positie niet in gevaar wil brengen. Dit doen ze door het de gemiddelde gebruiker moeilijker te maken om software van "derden" te gebruiken.

Snap het niet, het is tegenwoordig al niet eenvoudig om een laptop/desktop te kopen zonder Windows geïnstalleerd.
Alleen is Windows helemaal niet meer belangrijk. Alles wat de mensen doen gaat in Firefox of Chrome en die draaien ook buiten Windows.
Dat verlies van marktmacht zit MS dwars, lijkt me.
Onlangs in Edge de standaard zoekmachine gewijzigd van Bing naar Google onder Windows 11. Dat was toch een gezoek! Misschien naïef, maar dat had ik niet verwacht.
Meer controle....... zeker wel. Maar niet voor de gebruiker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.