Paper Mario 64 komt op 10 december naar Nintendo Switch Online Expansion Pack

Paper Mario, de eerste game in de gelijknamige serie, komt naar de Nintendo Switch Online Expansion Pack. Het is de eerste Nintendo 64-game die sinds de introductie van de Expansion Pack toegevoegd wordt.

Paper Mario introduceerde het concept van de platte personages en was daarnaast ook een role-playing game in plaats van een platformer, met karakteristieke elementen als random encounters en turn-based combat. Ook bood het spel wat puzzelelementen. De game was een van de weinige rpg's op Nintendo's eerste 3d-console en gooit hoge ogen op bijvoorbeeld Metacritic.

Het is de eerste game die aan de Expansion Pack voor het Online-abonnement van de Switch toegevoegd wordt. Bij de introductie van het abonnement reageerden veel fans enigszins teleurgesteld: voor de prijs van 39,99 euro per jaar vond men dat er te weinig geboden werd. Het bestond bij release en uit 14 Sega Mega Drive-games en 9 Nintendo 64-games. Daarnaast was de technische staat van de N64-games, in ieder geval bij hun release afgelopen oktober, niet optimaal.

Paper Mario is vanaf 10 december beschikbaar, meldt Nintendo. Andere aangekondigde games voor de dienst zijn The Legend of Zelda: Majora's Mask, Banjo-Kazooie, Pokémon Snap, Mario Golf en Kirby 64: The Crystal Shards. Onbekend is wanneer deze games dan volgen. Op de Nintendo Switch-subreddit reageert men teleurgesteld over de frequentie van nieuwe releases tot nu toe.

Het Expansion Pack kost 39,99 euro per jaar en daarbij zit de standaard Nintendo Switch Online-dienst, ter waarde van 19,99 euro per jaar, inbegrepen. Met Family-abonnementen gaat de totaalprijs daarvan nog wat verder omhoog, maar dat biedt ook maximaal acht accounts.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

04-12-2021 • 10:28

72 Linkedin

Reacties (72)

Wijzig sortering
Als ik naar de NES en SNES kijk, snap ik nog steeds niet waarom het toevoegen van games zo tergend traag gaat.
Sure, het zal hem aan de licenties liggen, maar wat een trieste situatie.
Ik vrees ook dat dit hetzelfde zal zijn bij de N64
De trieste situatie is dat Nintendo liever tijd en geld investeert in het opnieuw en opnieuw en opnieuw uitbrengen van dezelfde game in plaats van gewoon nieuwe IP's uitbrengen, of gewoon nieuwe games met bestaande IP's.
Dit riep ik in 2014 al op dit soort reacties:

Sinds 2000 hebben ze met wisselend succes tientallen nieuwe games gelanceerd. Een kleine greep uit de titels: Pikmin, Advance Wars, Baiten Kaitos, Xenoblade Chronicals, Wii Fit, Wii Sports, Wii Music, Pandora's Tower, Animal Crossing, The last story, Exite Truck, Endless Ocean, Steel Diver, Nintendo Football Club, Disaster Day of Crisis, Battalian Wars, Geist, Odama, Pushmo, Hotel Dusk, Another Code, Wario Ware, Eternal Darkness en ga zo verder.

Ik vind het erg kortzichtig om dus te stellen dat nintendo niet vaak nieuwe spelseries lanceert. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld nu 9 call of duty's uitgegeven voor de xbox 360 en tien in totaal voor de consoles in 10 jaar tijd. Nintendo bracht nu voor alle 6(nes, snes, n64, cube, wii, wiiu haar consoles maar liefst 8 zelda titels uit in 25 jaar. Hetzelfde vind ik het dat mensen klagen dat nintendo iets nieuws moet verzinnen in de review van mario kart 8. Ondertussen schuiven ze wel gran turismo 6 in hun ps. Elke uitgever borduurt namelijk verder op succesvolle games. Zie ook Halo (7 games tot nu toe), Uncharted (3 games in een generatie) en bijvoorbeeld world of warcraft (5 uitbreidingen).

Het verhaal dat nintendo eens moet stoppen met mario uitmelken voor haar verschillende games, wat ik vaak in de reacties lees, snap ik ook niet zo goed, of reageren deze mensen ook zo naar disney als ze donald duck of mickey mouse zien? Nintendo heeft haar eigen wereld gecreeërd met bekende game personages. In deze wereld spelen zich verschillende games af. Dus racegames, 3d-platformers, 2d-platformers, beatemups, shooters, adventuregames en rpg's. Als je er niet van houdt prima, maar anderen vermaken zich er wel mee.
Het gaat niet om sequels, het gaat om de constante re-releases. Nintendo heeft dit jaar 5 games uitgebracht, daarvan twee re-releases en twee low-budget titels. Is dat nou waar je een console voor koopt? Eén fatsoenlijke nieuwe titel per jaar?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 december 2021 12:16]

Nintendo heeft dit jaar 5 games uitgebracht
Hoe kom jij aan 5?

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 4 december 2021 13:50]

Pricewatch is incompleet, maar Deku Deals noemt ook spellen waar ze alleen uitgever zijn.
Als je de spellen die door Nintendo ontwikkeld zijn (1st of 2nd party), en varianten (Pokemon Diamond/Pearl) niet dubbel telt, dan kom je aan 12 spellen:
  • 4 remakes/rereleases: Super Mario 3D world, Skyward Sword, Pokemon Diamond/Pearl, Famicom Detective Club.
  • 2 non-games: Game Garage, Big Brain Academy.
  • 2 low budget "spellen": Pokemon Snap, Miitopia.
  • 2 party games: Wario Ware, Mario Party #31
  • 2 fatsoenlijke nieuwe spellen: Metroid Dread, Mario Tennis Golf.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 6 december 2021 19:30]

Pricewatch is incompleet, maar Deku Deals noemt ook spellen waar ze alleen uitgever zijn.
Je kunt op Deku Deals ook op andere manieren filteren, maar de reden waarom ik koos om te filteren op uitgever is vanwege de oorspronkelijke post:
Nintendo heeft dit jaar 5 games uitgebracht
Als je de spellen die door Nintendo ontwikkeld zijn (1st of 2nd party), en varianten (Pokemon Diamond/Pearl) niet dubbel telt, dan kom je aan 11 spellen: [...]
Afgezien dat je subjectief een aantal titels categoriseert als non-game, is jouw lijstje ook incompleet. Waarom tel je bijv. Famicom Detective Club niet mee? Edit: Ik zie dat je in de tussentijd dit hebt aangepast.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 6 december 2021 08:47]

Dat klopt als je een console puur voor exclusives koopt.

Maar dan heb je bij Sony ook een probleem dan.

Een console koop ik zodat ik games erop kan spelen waar ik interesse in heb, en kijkend naar al mijn Switch games zijn dat er op Pokémon na vrij weinig Nintendo exclusives.

Hetzelfde geldt voor onze PS4, of PCs.

Als men zich alleen op exclusives gaat focussen dan valt er over ieder systeem wat te klagen anno nu, zo zie ik dat.
Zonder exclusives, wat wel dan? Third parties laten de Switch massaal links liggen, of doen 5 jaar later een keer een port. Het is nou ook niet de console waar games het best tot hun recht komen.
Third parties laten de Switch massaal links liggen
Er staan meer dan 6700 games op de eShop te koop. Je kan gerust zeggen dat een aantal third-party games niet op Switch verschijnen omdat de console nu eenmaal mobiele hardware bevat uit 2016, maar "massaal links liggen" is misschien wel een beetje hyperbool :+

En om geen twee reacties te schrijven - hier claim je dat Nintendo dit jaar 5 games heeft uitgebracht. Dit klopt niet. Nintendo heeft dit jaar zelf 14 games op de markt gebracht als developer en/of uitgever - 16 als je Diamond/Pearl en Famicom Detective 1 en 2 apart gaat tellen. Ook zijn er games die dit jaar gratis content updates en/of betaalde DLC kregen zoals Mario Golf, Smash Bros Ultimate, Animal Crossing en Hyrule Warriors Age of Calamity. En als we het over exclusives hebben, zijn er nog wel een aantal 2021 games die momenteel enkel op Switch speelbaar zijn zoals Monster Hunter Rise en No More Heroes III.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 4 december 2021 15:00]

Mischien moet je eens daadwerkelijk kijken in de eShop.
Dat ding staat tegenwoordig vol met goedkope/simpele spellen die gemaakt zijn door startende ontwikkelaars, mobile games, emulator packages, ports van PC spellen van rond de eeuwwisseling, en nog meer troep.

Waar de Switch vooral goed voor is (qua 3rd party support), is voor "Indie" spellen, daar hebben ze tegenwoordig de nodige timed-exclusives.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 6 december 2021 08:38]

Akkoord dat er een zekere mate van shovelware aanwezig is hoor, maar third party ondersteuning gaat zeker verder dan Indies (die trouwens fantastische titels uitbrengen). Capcom, Koei Tecmo, Bandai Namco, Square-Enix, Take Two, EA, Bethesda, Microsoft, Ubisoft… zijn allemaal aanwezig met een deel van hun gamma en met Switch exclusieve games. Mijn indruk is dat er veel te vaak selectief wordt gekeken naar wat er niet is, ipv te onderkennen wat Switch allemaal voor positiefs heeft gebracht naar Nintendo platformen. Ik zou stellen dat er nog nooit zoveel third-party support is geweest sinds de SNES.
Third parties laten de Switch ook niet massaal liggen, het lijkt vooral zo omdat de grote third party titels wat vaker ontbreken.

Maar ik zou niet te veel aandacht schenken aan die 6700 games, de Switch heeft net als de Wii U en de Wii heel veel goede geweldige games... en minimaal het dubbele aan shovelware.
Je kijkt hier vooral naar de grote westerse devs die de switch dan links laten liggen, en dat is inderdaad een issue (want hoewel ik weinig interesse heb in de meeste grote *westerse games, ik ben de meerderheid niet)

Niet dat ik dat soort games überhaupt op een console zou willen spelen, daar heb ik dus een PC voor, maar die luxe hebben meeste mensen inderdaad niet... echter als je niet 2 verschillende consoles kunt hebben en een Switch koopt terwijl je interesse hebt in games die niet erop uitkomen, dan had zo iemand in mijn ogen wat meer research moeten doen.

Switch is zwak, dat is een feit en dat is teleurstellend, ik doe nog een schepje bovenop met dat bepaalde games gewoon beter niet op de Switch hadden moeten uitkomen hierdoor (zoals Witcher 3, Doom 2016, Wolfenstein 2 en ga zo door)

Nog erger, het valt mij op dat zelfs bepaalde Nintendo games op de Switch performance issues kunnen hebben...

Ik ga de Switch ook niet verdedigen op dat vlak, ik heb veel plezier met dat systeem en de games die ik erop speel, maar ik ga niet ontkennen dat Nintendo een krachtiger systeem had moeten uitbrengen.

Ik zelf zou de Switch ook nooit puur als mijn enige systeem gebruiken, er zijn gewoon te veel games die op PC bestaan (en niet op Switch) of gewoon beter daarop werken, ik maak ook altijd een bewuste keuze wanneer ik een Switch titel koop die ook op PC uit is, meestal vanwege de portability.

Maar met Steam Deck om de hoek vind ik dat Nintendo wel wat beter z'n best moet doen.

*er zitten ook paar japanse devs tussen, maar in meeste gevallen slaan de grotere westerse games de Switch over vanwege de rekenkracht van dat systeem

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 4 december 2021 14:05]

Ik denk daarentegen dat Nintendo in dat jaar geen snellere hardware had kunnen uitbrengen, zonder het prijs punt aanmerkelijk te missen, never mind de form factor. In *dit* jaar zouden ze natuurlijk best een extra snel model kunnen uitbrengen, maar dat is een strategische keuze. Nintendo houdt vast aan het traditionele console model ipv zo af en toe een specs upgrade met dezelfde compatibility.

(En voor mijn soort gebruik is de switch prima. Ja, de third party games zijn vooral oudere titels, maar dat is prima voor mij.)

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 5 december 2021 21:55]

Switch is ook genoeg voor mij, voor betere games heb ik een PC.

Maar de Switch is een fractie krachtiger dan de Wii U, en nog steeds zwakker dan base Xbox One of PS4, dat zorgde toen al in sommige games van third parties voor problemen.

Op zich geen probleem (sowieso niet voor mij) maar als Nintendo de Switch nog langer op de markt wil houden, en Xbox Series X en PS5 die "power gap" nog vele malen groter hebben gemaakt, juist nu zorgt dat voor nog meer problemen qua third party games.

Ik heb genoeg aan de Switch, ik heb verder een PC en nog wat andere oudere handhelds dus in mijn geval is dit een non issue.

Maar voor veel andere mensen is dat een ander verhaal, ik ben vooral ernaar benieuwd hoe de Switch er vanaf 2023 voor staat qua games, en of Nintendo eventueel een volgende stap aankondigt (niet perce een nieuw systeem)
In *dit* jaar zouden ze natuurlijk best een extra snel model kunnen uitbrengen, maar dat is een strategische keuze.
De vraag is of dat met de nog steeds aanhoudende chiptekorten een slim plan is en je het risico loopt dat het aanbod verschrikkelijk ver onder de vraag gaat zitten. Een simpele iteratie als het OLED-model blijft al een tijdje uitverkocht.
True, maar het is ook gewoon nog niet het deel van de levenscyclus waarin ze zoiets zouden doen.
Hier wil ik even op inhaken.

Hoewel je gelijk hebt dat als we puur naar exclusives gaan kijken Sony (en Microsoft) niet veel verder voor op Nintendo lopen. Maar dat is een te makkelijk excuse voor Nintendo.

Waar Sony en Microsoft ervoor kiezen om een zo geavanceerd mogelijk systeem neer te zetten, kiest Nintendo ervoor om hier niet aan mee te doen en hun eigen pad te bewandelen onder het mom: “wij zijn er op uit om unieke ervaringen te creëren”. Hier kunnen we allemaal iets van vinden maar dit is natuurlijk gewoon hun goed recht en het heeft ze vaak ook geen wind eieren gelegd.

En onvermijdelijk gevolg van deze keuze is dat Nintendo zich niet heel aantrekkelijk maakt voor 3rd parties. Natuurlijk is de situatie op de Switch verbeterd T.o.v. Voorgaande Nintendo consoles maar nog steeds zijn een groot deel van deze 3rd party games niet beschikbaar op Switch. Daarnaast zijn de ports die uitkomen (hoe indrukwekkend dan ook dat deze op de Switch kunnen draaien) kwa performance niet te vergelijken met de PC/PS5/XSX versies.

Ik vind het dus een geldig kritiek punt dat de output van games te vanuit Nintendo te wensen over laat.

Voor mensen (waaronder ikzelf) die meer dan alleen een Switch console in huis hebben is dit niet z’n probleem. Ik kijk immers steeds met smart naar bepaalde Switch games uit (kuch botw2 kuch). En vul de rest can m’n tijd op met alle leuke games die ik op de ps en Xbox kan spelen. Maar voor iemand die maar in staat is om 1 console aan te schaffen en voor de Switch gekozen heeft kan ik me voorstellen dat het erg zuur is dat je 1 grote nieuwe game per jaar hebt wat re-releases die je wellicht al gespeeld heb en wat 3rd party Ports die kwa performance hit or miss zijn.
Het ergste is nog dat de re-releases per console erger worden. Dat de emulatie van N64 games bvb op de Wii beter is dan op de Switch is diep triest.

Nintendo used to be GOOD at N64 Emulation..what happened? | MVG
Ze mogen van mij elk jaar een nieuwe Mario uitbrengen. Prima. Maar waarom moet er bij Nintendo soms gewoon 10 jaar voorbijgaan tot er een nieuwe game is? Neem bijvoorbeeld Advanced Wars, dat had gewoon een Switch Launch Title moeten zijn. Maar nee, ze brengen een re-remake uit van Advanced Wars1+2 ergens in 2022.

Het standaard argument van Nintendo fans is natuurlijk dat Nintendo geen wedstrijd probeert te winnen tegen Sony/Microsoft, maar dat is gewoon kijken met een roze bril. Zit zelfs de die-hard Nintendo fan ook in 2030 nog te wachten op Mario Kart zonder on-line gameplay? Zit de Nintendo fan echt zonder problemen te wachten tot 2028 voor een vervolg of Star Fox, Metroid, Pikmin, Kid Icarus ... enzovoort

Nee. Nintendo speelt het veilig, gewoon Mario Kart 8 voor de vierde keer opnieuw uitbrengen, minder succesvolle Wii U games bundelen om er toch nog eens een iets aan te verdienen zonder met iets nieuws te komen. Het wordt tijd voor een nieuwe wind bij Nintendo, eentje die niet naar Miyamoto ruikt.
Haal dan wel voorbeelden aan die juist zijn.
Zit zelfs de die-hard Nintendo fan ook in 2030 nog te wachten op Mario Kart zonder on-line gameplay?
Los van dat Nintendo's online altijd wat moeizaam is: Mario Kart 8 op WiiU had in 2014 toch echt online gameplay.
Metroid
Metroid Dread kwam twee maanden geleden uit en is een goede Metroid game.

Afgezien van die twee voorbeelden klopt het wat je zegt hoor. Het duurt vaak lang voordat geliefde games een vervolg krijgen. Anderzijds, dat is denk ik ergens ook wel goed. Het zorgt ervoor dat de games die uitbegracht worden meer worden gewaardeerd. Mensen hebben het nu, tientallen jaren na dato, nog steeds over Mario en Zelda games van de NES, SNES, N64, enz.

Aan de andere kant van het spectrum heb je dan games als FIFA, NHL, NBA of Call of Duty of welke andere EA/Activision/2K/etc serie dan ook. Dergelijke jaarlijkse games zijn wat mij betreft wegwerp software. Niemand die nu nog, tientallen jaren na datum zegt: Fifa 1998 was echt top! Elk jaar een nieuwe game in een serie verminderd de intrinsieke waarde van de games wat mij betreft aanzienlijk.

Dat gezegd hebbende, het is niet alsof Nintendo weinig games uitbrengt of beschikbaar heeft op de Switch. Als ik hier kijk:
https://nintendo.fandom.c...ndo_games#Nintendo_Switch
Dan tel ik daar zo snel 83 games die door Nintendo zelf zijn uitgeven voor de Switch. Dat zijn er zo'n 16 per jaar. Of meer dan 1 game per maand. En dan hebben we het nog niet gehad over wat andere uitgevers allemaal op de Switch hebben uitgebracht. Er is echt geen tekort aan leuke games om te spelen, ookal zou ik zelf ook graag weer een nieuwe Zelda/Mario/Starfox zien. Maar ik wacht geduldig af want zoals overduidelijk is geworden aan series die wel veel games krijgen: meer is niet beter. Dit is wat mij betreft echt een gevalletje: kwaliteit over kwantiteit.
Fifa 98 was wel echt top hoor. Woohoo!
Mario Kart DS uit 2005 en Mario Kart Wii uit 2008 konden ook online al.
De Snes kon zelfs online vanaf 1995, nog voordat er überhaupt een Playstation in Europa te koop was :9
Tja.. mensen kopen ook elk jaar de nieuwe Fifa.. terwijl er nagenoeg niets veranderd... het spel blijft hetzelfde scoren in het andere doel..
Volgens mij mis je het punt: iedereen wil graag nieuwe games in de oude en nieuwe franchises van Nintendo.

Waar veel mensen nogal klaar mee zijn is dat ze super Mario voor nes en dergelijke voor de zoveelste keer verkopen. Ze zouden liever zien dat de energie voor het weer (en weer en weer en weer) aanbieden van die oude games in nieuwe games zou worden gestoken.
Nintendo is een gameplay innovator; ze bedenken nieuwe gameplay, werken sommige van deze ideeën uit, en plakken er vaak op het eind pas een licentie aan vast. De characters worden vaak gebruikt om een nieuw gameplay idee beter in de markt te zetten. Dit is een heel andere filosofie en manier van werken die je bij andere game bedrijven vaak ziet.
Ik ben het helemaal met je eens, maar de laatste tijd gaat Nintendo wel hard met emulatie. Switch online, Nes, Snes classic mini's, game & watch met nes roms etc. Ze melken de roms met emulatie wel behoorlijk uit. Toegegeven ik koop ze allemaal want ik ben een sucker voor alles van Nintnedo. Maar ik denk dat dit geklaag vooraal doorop bedoeld is. Niet dat er weer een Mario Kart 9 aankomt. Want laat maar komen hoor!
Ik weet niet wat het Internet Protocol in Nintendo spellen moet doen, maar er komen toch regelmatig nieuwe Mario Kart, Paper Mario e.d. spellen uit voor de nieuwe consoles van Nintendo. Paper Mario is vorig jaar voor de Switch uitgekomen.
IP als in Intellectual Property ;)
Ah dat is de benaming. Ik maakte er altijd 'internal product' van.
Precies de reden waarom het gebruik van afkortingen zoveel mogelijk moet vermijden, zeker als ze ook nog Engels zijn in een Nederlandse tekst.

We zijn niet bij de overheid waar iedereen voor elke term en zelfs functie een afkorting heeft.
ik keek laatst maar de nieuwste pokemon op de switch; gewoon een kopie van Pokemon Yellow van de gameboy 🙃
Het is natuurlijk marketing technisch handiger om elke maand/paar maanden met een nieuwsbericht te komen dat er weer een spel is toegevoegd wat de aandacht op de dienst vestigt.
Heeft Nintendo ondertussen die N64 emulator al fatsoenlijk aan de praat op de switch?
Als ik de bovenste reactie op Nintendo's tweet lees, vermoed ik van niet:

https://twitter.com/Sigilynk/status/1466708976318521348
Ik weet dat dit ergens anders moet, maar nu je er toch bent: typo in titel Nintedo

Zijn deze games 'gewoon' ports of is er nog iets aan het spel gedaan? Zoals hoge textures bijvoorbeeld?

De prijs p.j. is wel erg hoog t.o.v. wat je krijgt, dan is een Game Pass toch een betere investering (die hebben tig meer games, ook van andere). Maar Nintendo staat nu eenmaal bekend om hun hoge prijzen en weinig content. Hopelijk kan de Steam Deck (en die andere opkomende handhelds), marktaandeel van hun wegnemen.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 4 december 2021 10:52]

Voor zoiets doe ik een oogje dicht. Dank!

Ik heb ze zelf niet gespeeld, maar volgens mij wordt er geen enkele enhancement aan de games gedaan, het is alleen emulatie.
Met emulatie zouden ze ook iets aan shaders kunnen doen bijvoorbeeld. Ik heb veel N64/(S)NES spellen gespeeld op community emulators, en die werkte prima met een aantal 'hacks' (o.a. widescreen, antialiasing, filters, etc.). :)

Het blijft gek dat Nintendo met zo weinig vernieuwende/nieuwe content, toch nog succesvol kan zijn. In mijn ogen komt dit vooral door gesprek aan concurrentie op handheld gebied. Zitten er echt zoveel mensen te wachten op titels die ze al tig keer gespeeld hebben?

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 4 december 2021 11:00]

Ik weet niet zo goed waar je het over hebt. De laatste Zelda die ze uitbrachten zette alle andere open world games in hun hemd. De laatste Mario game die ze uitbrachtten deed hetzelfde.

Sindsdien hebben ze hit op hit met Animal Crossing, Pokémon Unite, en Smash gehad. Tel daarnaast de nodige hoeveelheid "okay" games daarbij op. En waar is de luiheid precies? Het is 1 bedrijf die dit allemaal doet. Laat ze lekker een port uitbrengen als ze dat willen.
De laatste Zelda en Mario games zijn inmiddels 4 jaar oud en lang en breed uitgespeeld.
Dat is wat Nintendo doet. Ze brengen twee goede games uit om een console te verkopen, vervolgens gaat het budget en de kwaliteit omlaag.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 december 2021 14:02]

Je vergeet Metroid Dread. :)

Ik zeg helemaal niet dat de nieuwe content van Nintendo slecht is of dat ze lui zijn, dat is wat jij wilt lezen. Mijn punt ging namelijk over dit expansion pack. Maar helaas is dit normaal geworden, mensen begrijpen niets meer van context of willen dat niet meer lezen. Erg jammer, het zielige is nog dat je opmerking dan een +2 verdient.

Neem MS, die zetten FH5/Flight Simulator/Ori/Xbox spellen.. 'gewoon' in Game Pass, Nintendo zou zoiets nooit doen. Nee, die zetten oude spellen (N64/SEGA Genesis) in een (online) pack en het verkoopt nog steeds.

Sony komt straks met hetzelfde verdien model en Steam heeft met hun opkomende (dure) handheld, vrijwel altijd goede acties in hun store.

Ben benieuwd naar je reactie, waar je weer weer zinnen van mij gaat verdraaien. :)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 4 december 2021 12:19]

waar moet ik precies op reageren dan?

je post waar ik origineel op reageerde strookt in mijn ogen (en van velen als ik hier doorheen scroll) niet met de werkelijkheid. Noem eens 3 game developers die met meer verschillende games/ip/content komt dan Nintendo dan? Of begin maar eens met 1. het is erg vreemd om de meest vernieuwende game developer te beschuldigen van niet vernieuwend genoeg te zijn. Komt overeen met zeggen dat je Usain Bolt niet snel genoeg vond. Niet snel genoeg voor wat precies? Zowat de helft van alle paradigm shifts in videogaming de afgelopen 30 jaar zijn direct van de hand van Nintendo. We hebben het hier over de verdiensten van 1 bedrijf he. Als het commentaar daarop is dat de andere helft niet van hun hand komt, dan weet ik hoe laat het is.

Succesvol is een understatement. Nintendo heeft meer dan 10 miljard cash op de bank. Daarmee kunnen ze de komende 40 jaar zonder inkomsten opereren zonder dat ze iemand hoeven te ontslaan. Financieel gezien is Nintendo's business model buitengewoon sterk. Hun geloof in de kwaliteit van hun eigen producten is niet ongegrond.

jouw reactie op mijn post is niet serieus te nemen. ik ga er ook niks meer dan dat over zeggen.
Opnieuw lees je mijn reactie niet, ik had het over hun abo. (pack) dat ze nu introduceren en ook niet over de kwaliteit van hun nieuwe content.

Dit is precies wat ik bedoel met mijn woorden verdraaien.
Ik ben niet diegene waar je op reageert. Maar je "jij leest niet goed" en "jij verdraait mijn zinnen" is wel behoorlijk aanvallend moet ik zeggen.
Je zegt in je eigen post duidelijk dat je je afvraagt waarom Nintendo nog succesvol is. En de reactie van @Epsix sluit daar prima bij aan.
Dus niet andere mensen aanvallen over hun reactie als je blijkbaar zelf niet duidelijk geschreven hebt wat je bedoelt.
Het probleem is dat @Epsix steeds mijn woorden verdraaid, dat maakt mij pissig.

Ik reageer op dit nieuwsbericht over hun pack dat bestaat uit oude games, terwijl een MS en Sony abonnementen (gaan) aanbieden waar ook nieuwe releases bij zitten en geen oude 'meuk'.

Jullie doen net alsof Super Mario 64 na al die jaren nog goud is, alsof mensen dit eeuwig kunnen blijven spelen. Dan mag ik toch aangeven dat een MS/Sony daar een andere mening over hebben, zeker als je daar tegenover zet welke content zij voor een prijs aanbieden t.o.v. Nintendo, dat zowel nieuw als oud in hun library hebben zitten.

Ik snap dat verdedigen van Nintendo echt niet, alsof ze ver boven elke andere publisher staan in deze wereld. :S
Het probleem is dat @Epsix steeds mijn woorden verdraaid, dat maakt mij pissig.
Dan had je de tweede alinea van deze post minder ambigu moeten formuleren. Het leest namelijk net als een standaard reactie onder veel Nintendo-artikelen, namelijk het type reactie dat Nintendo nauwelijks nieuwe titels uitbrengt.
Het gaat hier om één emulator die voor alle N64 games in het pakket gebruikt wordt. De emulator upscaled naar 720p.


Dat Game Pass meer content voor de prijs aanbiedt, is een beetje een gegeven. Microsoft gebruikt een volledig ander business model dan Nintendo.

Om op je andere post meteen ook in te gaan: Nintendo biedt best veel nieuwe content aan per jaar op het Switch platform. Ze verkopen het gewoon op een andere manier, en aan een ander publiek dan jij misschien zelf voor ogen hebt.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 4 december 2021 11:27]

Het gaat hier om één emulator die voor alle N64 games in het pakket gebruikt wordt. De emulator upscaled naar 720p.
Is dit het enige? Doet het verder niets? De hardware van de Switch (Lite) zou toch meer moeten kunnen dan enkel upscalen naar resolutie X?
Dat Game Pass meer content voor de prijs aanbiedt, is een beetje een gegeven. Microsoft gebruikt een volledig ander business model dan Nintendo.

Om op je andere post meteen ook in te gaan: Nintendo biedt best veel nieuwe content aan per jaar op het Switch platform. Ze verkopen het gewoon op een andere manier, en aan een ander publiek dan jij misschien zelf voor ogen hebt.
Kan je aangeven wat precies het businessmodel en publiek is van Nintendo?

Ik heb zelf een Switch Lite, maar ik ben o.a. teleurgesteld in hoe duur daar spellen op zijn t.o.v. PC/XB. Ze zakken nauwelijks in prijs (Mario Kart bijvoorbeeld) ook al is de game 'oud'. Het businessmodel komt bij mij vooral over als uitknijpen, want rechtvaardig zijn veel van die prijzen zeker niet. Bovendien zit er niets van standaard online save sync in, iets wat vrijwel elke console (of Steam) anno 2021 heeft zonder abo.

Nu bieden ze een online-pack met oudere games, diezelfde die ik ook kan spelen op een telefoontoestel, tegen best een hoge prijs. Kijk naar iets als GP waar je honderden spellen hebt tegen 10 euro p.m. (12,50 p.m. incl. online + EA - die je ook los kan kopen). Ik ben een Xbox fanboy, maar Sony gaat dit als de geruchten kloppen, ook binnenkort introduceren en voor een goede reden ook. Ondertussen komt de big N weer met oude spellen aanzetten in een abo. vorm, die je al veel eerder op oudere consoles/handhelds van hun kon spelen, en opnieuw niets extra's bieden (excl. online dan).

Ik begrijp die liefde voor Nintendo echt niet, vind hun Switch Lite erg goed, ze hebben ook veel goede games (vooral Indie), maar ze pushen vaak hun eigen (oude) spellen. Kunnen mensen echt niet genoeg krijgen van weer Mario Kart 64, Super Mario 64 en Dr. Mario 64?

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 4 december 2021 12:03]

Is dit het enige? Doet het verder niets? De hardware van de Switch (Lite) zou toch meer moeten kunnen dan enkel upscalen naar resolutie X?
Nintendo heeft bij dit soort releases - zie bvb. Virtual Console op vorige platformen - altijd al getoond dat ze liever de games in een zo origineel mogelijke staat laten. Wanneer dat niet zo is, hebben we het over een remaster of remake.
Kan je aangeven wat precies het businessmodel en publiek is van Nintendo?
Nintendo vindt dat goede games hun waarde behouden. Ze gaan hun producten dus geen tot weinig korting geven. Dit is een eerste punt waarin ze met veel andere publishers verschillen, die een model volgen waarbij ze een zo groot mogelijk publiek willen bereiken door eerst early adopters volle prijs aan te rekenen en dan relatief snel de sales tail te proberen verlengen met lagere prijzen. Nintendo prioriteert het behoudt van hun marges.

Microsoft/Xbox is een geval apart. Door first-party games vanaf dag 1 op Game Pass te zetten, verschuiven zij van een sales-gebaseerd business model op termijn naar een service-gebaseerd model. Je ziet dit in de aankondigingen van Forza Horizon 5 en dergelijke: heel vele concurrente spelers, maar mogelijk minder 'directe sales'. Het idee is dat een vast inkomen per abonnement uiteindelijk meer omzet gaat genereren per Xbox gebruiker dan individuele gamesverkopen. Phil Spencer noemt het model voorlopig 'sustainable', maar het is ook gewoon zo dat Microsoft dergelijke modellen kan uitproberen omdat ze gigantische andere bronnen van inkomsten hebben. Uiteindelijk is het idee van Game Pass namelijk om - zeker in de eerste jaren - een loss-leader model te volgen waarbij men een kritieke massa van abonnees probeert te bereiken om de investering op termijn te doen renderen. Een bedrijf dat puur op games draait, zoals Nintendo, kan en/of wilt dit risico minder makkelijk nemen.

Wat het publiek betreft: Nintendo maakt games 'voor iedereen'. Je ziet 1-2 first-party releases (geproduceerd of gepubliceerd) per maand uitkomen, die een heel divers publiek moeten aanspreken. Dit heeft als gevolg dat niet elke game die ze produceren, elke Nintendo gebruiker gaat bekoren. Een 'core' gamer heeft misschien iets aan Zelda of Bayonetta, maar heeft geen boodschap aan Brain Training of Mario Party.
Het businessmodel komt bij mij vooral over als uitknijpen, want rechtvaardig zijn veel van die prijzen zeker niet.
Prijsgevoeligheid is nu eenmaal iets heel persoonlijks. Wat jij goedkoop vindt, vindt een ander misschien duur en omgekeerd.
Bovendien zit er niets van standaard online save sync in, iets wat vrijwel elke console (of Steam) anno 2021 heeft zonder abo
Cloud saves zijn bij Sony ook niet gratis hoor.
Ik begrijp die liefde voor Nintendo echt niet, vind hun Switch Lite erg goed, ze hebben ook veel goede games, maar ze pushen vooral hun eigen (oude) spellen. Kunnen mensen echt niet genoeg krijgen van weer Mario Kart 64 en Dr. Mario 64?
Ik zou aanraden om toch eens beter naar het volledige gamma van je Switch Lite te kijken voor je zo een uitspraak doet :) Er valt heel veel meer te spelen op het platform dan wat Nintendo in een optioneel uitbreidingspakket voor een online abonnement aanbiedt.
Over je laatste punt heb je helemaal gelijk. Er zijn heel veel goede spellen op de Switch, dat was ook niet mijn punt. :)

Goed om te weten dat cloud sync dus niet op de PS consoles standaard zit, dat wist ik namelijk niet. Stom dat dit niet zo is, vind ik persoonlijk.

Ik begrijp wat je bedoeld met originaliteit en daardoor prijzen niet verlagen. Genoeg bedrijven waar dit model prima voor werkt (Apple bijvoorbeeld). Echter twijfel ik hoe lang je dit model kunt blijven aanhouden, als de concurrentie niet stil zit en de markt veranderd (zie succes streaming diensten).

Voor nu zijn sommige diensten nog niet goed genoeg voor gaming (Stadia heeft nog veel werk aan de winkel), maar het verschil is wel dat een consument snel kan instappen en een library krijgt zonder voor elk* spel geld te hoeven neerleggen. Ze hebben veelal de keuze tussen oud en nieuw, net zoals bij een Netflix*.

In mijn ogen veranderd dus ook de game markt, er zijn al publishers en indie die games maken voor iedereen. Mario is een icoon, maar met nostalgie red je het niet alleen. Zit de jeugd echt te wachten op een Super Mario 64? Hoe uniek het destijds ook was, tegenwoordig zijn er tig in dat genre beschikbaar.
In mijn ogen veranderd dus ook de game markt, er zijn al publishers en indie die games maken voor iedereen. Mario is een icoon, maar met nostalgie red je het niet alleen. Zit de jeugd echt te wachten op een Super Mario 64? Hoe uniek het destijds ook was, tegenwoordig zijn er tig in dat genre beschikbaar.
Natuurlijk verandert de markt. Die is groter en diverser dan ooit. Maar zoals ik al aangaf, niet elk product heeft hetzelfde publiek voor ogen. Het 'uitbreidingspakket' voor Nintendo Switch Online kan interessant zijn voor de mensen die op nostalgie willen trippen en graag de oude N64 games opnieuw legaal willen spelen zonder veel extra moeite of materiaal nodig te hebben. Maar het zou me niks verbazen dat als je een 6-10 jarige die games laat spelen ze ook gewoon een hoop plezier beleven.
Ik begrijp wat je bedoeld met originaliteit en daardoor prijzen niet verlagen. Genoeg bedrijven waar dit model prima voor werkt (Apple bijvoorbeeld). Echter twijfel ik hoe lang je dit model kunt blijven aanhouden, als de concurrentie niet stil zit en de markt veranderd (zie succes streaming diensten).
De verkoopscijfers van Nintendo spreken je hypothese hier toch voorlopig tegen. Goede software verkoopt hardware. Mario Kart 8 Deluxe is bijvoorbeeld ondertussen de bestverkochte game in de reeks ooit. Hetzelfde geldt voor games als Breath of the Wild, Super Mario Party of Animal Crossing. De crux van het Nintendo verhaal is voorlopig dat kwaliteit op een degelijk platform wel verkoopt. Of dat dit op termijn zo blijft valt natuurlijk moeilijk te zeggen. En om op dat verdienmodel terug te komen, het is geen toeval dat Nintendo sterk aan het proberen is om de inkomstenstromen te diversifiëren.

Wat de online abo's betreft: je kan deze abonnementen gerust beschouwen als experimenten van Nintendo met service-based recurring income. En je mag die gerust duur vinden, maar ook dit is een enorm persoonlijke perceptie. Voor mij zijn die familieabonnementen van Nintendo dan weer relatief goedkoop. Ik betaal momenteel <10 euro per jaar per persoon voor al die NES, SNES, N64 en Megadrive games. Een pak goedkoper voor mij dan nog wat cartridges te gaan zoeken.

Overigens valt het nog te zien of streaming van videogames echt gaat doorbreken of een niche gaat blijven. En aan al die abonnementen zitten ook weer nadelen... maar dat terzijde.
Kan je aangeven wat precies het businessmodel en publiek is van Nintendo?
[...]
maar ik ben o.a. teleurgesteld in hoe duur daar spellen op zijn t.o.v. PC/XB. Ze zakken nauwelijks in prijs (Mario Kart bijvoorbeeld) ook al is de game 'oud'.
Het business-model is gebaseerd op dat games waardevast zijn. Waarom zou een oud spel in prijs moeten zakken? Dat doe je alleen als je vreest dat je game het aflegt tegenover nieuwere games.
Bovendien zit er niets van standaard online save sync in, iets wat vrijwel elke console (of Steam) anno 2021 heeft zonder abo.
Vrijwel elke console? Je bedoelt alleen Xbox?
Omdat het nogal gek is dat ik hetzelfde spel 20-30% goedkoper kan krijgen in andere stores/platforms.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met waardevast? Wat maakt Mario Kart bijvoorbeeld 'waardevast'? Het is gewoon een game, sommige van jullie lijken het over goud te hebben of water.

Ik was in veronderstelling dat je op de PS ook cloud sync had, dat is dus helaas niet zo. Op Steam Deck heb je dit wel (of kan je dit straks installeren, omdat die vrij open is) en ook op de PC zijn er genoeg die dit aanbieden met hun eigen cliënt.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met waardevast? Wat maakt Mario Kart bijvoorbeeld 'waardevast'? Het is gewoon een game, sommige van jullie lijken het over goud te hebben of water.
Draai het eens om. Waarom is Mario Kart niet waardevast? Is het na de oorspronkelijke release van de game nu opeens minder leuk geworden? Haal je er minder plezier uit?
Ik vind de eerste Ford Focus ook een mooie auto, maar die is toch niet meer even veel waard?
Heeft Sony dat niet eens voor elkaar? Op steam is dit volgens mij al jaren een ding en het lijkt me voor een consolebouwer nou ook niet echt moeilijk te organiseren.
Er is nog geen enkele unieke Mario kart of unieke Zelda op de Switch uit gekomen ...
Allemaal oude versies of versies die voor de WiiU waren en enkelt remakes zijn op de Switch.
Metroid is net uit en de eerste daarvoor was meer dan een decennium geleden.

De echte toppers komen maar zelden langs en je kunt rustig 5+ jaren wachten op een nieuw verhaal.
Ik ga mijn best doen om hier kort op te antwoorden maar ik weet niet of het gaat lukken.
Er is nog geen enkele unieke [...] Zelda op de Switch uit gekomen ...
Ik vind dit toch maar een rare argumentatie die ik precies enkel bij Nintendo zie gebruikt worden (maar corrigeer me gerust). Bijvoorbeeld: "Er is nog geen enkele unieke Halo op Xbox Series uitgekomen" of "Er is nog geen enkele unieke MLB The Show op PS5 uitgekomen"

Het is tegenwoordig doodnormaal dat games tegelijk op meerdere platformen releasen. Dit maakt die games niet minderwaardig of een argument voor dat er geen content op een platform is.
Allemaal oude versies of versies die voor de WiiU waren en enkelt remakes zijn op de Switch.
Kijk eens naar de lijst van door Nintendo uitgegeven games sinds 2017. Ik kom op 86 games uit voor Switch. 17 zijn ports, waarvan de overgrote meerderheid extra content heeft gekregen. 4 zijn remasters, 6 zijn remakes naar mijn mening. De rest (64) zijn nieuwe games, hier zitten inderdaad enkele games tussen die day 1 op meerdere platformen tegelijk released zijn. Dat maakt ze niet minder 'uniek'.
De echte toppers komen maar zelden langs en je kunt rustig 5+ jaren wachten op een nieuw verhaal.
'De echte toppers' is natuurlijk ongelooflijk subjectief. Maar misschien moeten we gewoon de realiteit even beschouwen: AAA games bouwen is een ongelooflijk duur en tijds/arbeidsintensief proces waar redelijk wat risico aan verbonden is. Het is niet realistisch om elk jaar een volledig nieuwe Zelda game te verwachten, net zoals ik ook niet elk jaar een nieuwe Halo of Horizon game verwacht. Game ontwikkeling is enorm veel complexer geworden waardoor zeker voor deze games de ontwikkeltijd erg lang is.

Games publishers blijven bedrijven die rekening moeten houden met opportuniteitskosten en dergelijke. Je hebt maar X ontwikkelaars + studio's om naar te outsourcen. Hoe je dat als bedrijf indeelt, is een voornamelijk een economische en strategische keuze. Ook de dynamiek binnen het bedrijf is van belang, want als niemand binnen een team zich inzet om te pushen voor een sequel in reeks X of Y, zal dat ook veel minder waarschijnlijk gebeuren. Je kan dat natuurlijk forceren als publisher, maar dan krijg je dingen zoals FIFA 22 Legacy Edition.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 5 december 2021 12:22]

Er is nog geen enkele unieke Mario kart of unieke Zelda op de Switch uit gekomen ...
En hoe weerlegt dit het punt van @JackAvery? Zijn Mario Kart en Zelda dan het enige wat Nintendo tot nu toe op de Switch heeft uitgebracht dan?
Allemaal oude versies of versies die voor de WiiU waren en enkelt remakes zijn op de Switch.
Dat is hoogstens een "probleem" voor 15% van de Switch userbase, als het al een probleem zou zijn.
Wat mij alleen ontzettend stoort aan Nintendo is dit hele concept.
We hebben bij ons thuis 3 switches liggen en heb ik al een familie abbo voor afgesloten, maar dan nog moet ik weer een UPGRADE uitvoeren om dit te mogen spelen. Ik vind Nintendo echt, maar dan ook echt een uitmelker eerste klas. Dan heeft Microsoft het toch wat beter voor elkaar met zijn XBOX en GamePass.
Dit is gewoon triest.
Hoelang de gamepass er gaat zijn is nog maar de vraag, dusver kost het MS alleen maar geld en het ziet er niet naar uit dat er op de korte termijn winst gemaakt gaat worden.

Afgezien van dat, Nintendo is nagenoeg vanaf dag 1 aan het 'uitmelken' geslagen, niet echt iets nieuws toch?
Nu kun je iig voor de prijs van 1 of 2 (familie abbo) games een jaar lang een ietwat tegenvallende collectie spelen aan Sega en N64 games. Zo'n slechte deal is het niet.
Tja, mensen kopen het, ik zou zeggen geef de schuld aan de mensen.
Ben HEEL benieuwd of ze ook voor de Gamecube games gaan. Zou het geweldig vinden een propere remaster van Twilight Princess en Mario Sunshine te kunnen spelen op de Switch. Ik ben absoluut geen fan van de WII U dus ik was al aan het zoeken voor een originele Gamecube, maar zelfs tweedehands zijn ze vaak belachelijk duur of gelijk verkocht.
ik had dit spel op de n64, kostte indertijd 130 gulden. Een jaar of 5 geleden bracht dat spel meer dan 100 euro op bij inruilen. Die n64 heeft me nog best wat opgeleverd!
Ik wil die thousand year door van de cube weer eens opnieuw spelen op de switch!
Dat men hier nog voor valt. Hoe vaak moet je zelfde spellen blijven kopen? Belachelijk.
En maar beweren dat kinderen hun klantenbase is. Pure bullshit. De gemiddelde Nintendo gamer is in middels +- 30 jaar oud.