Nintendo voegt 5 Sega Mega Drive-games toe aan Switch Online + Expansion Pack

Nintendo heeft vijf Sega Mega Drive-games toegevoegd aan de Nintendo Switch Online + Expansion Pack. Het zijn de eerste Sega Mega Drive-games die aan de dienst toegevoegd worden. De releases geven een indicatie van hoe vaak men nieuwe games kan verwachten.

Het gaat om Altered Beast, ToeJam & Earl, Dynamite Headdy, Sword of Vermilion en Thunder Force II, zo laat Nintendo op Twitter weten. Voor wiens geheugen opgefrist moet worden: bij de tweet van Nintendo zitten videobeelden van alle vijf de games. Ze zijn per direct beschikbaar voor iedereen die het Nintendo Switch-abonnement in kwestie heeft afgesloten.

Het zijn de eerste games voor de Sega Mega Drive, ook wel bekend als de Genesis, die sinds de release van de dienst, in oktober, toegevoegd worden. Onlangs kwam ook Paper Mario 64 naar de Expansion Pack; dat was de eerste N64-game die post-release naar de dienst kwam.

Het Expansion Pack kost 39,99 euro per jaar en daarbij zit de standaard Nintendo Switch Online-dienst, ter waarde van 19,99 euro per jaar, inbegrepen. Veel spelers vinden de Expansion Pack erg duur voor de 14 Mega Drive-games en 9 N64-games die er aanvankelijk bij zaten. Daarnaast was de technische staat van de N64-games, in ieder geval bij hun release afgelopen oktober, niet optimaal.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

18-12-2021 • 13:28

72 Linkedin

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ik hou de oude games liever in mijn herinnering, daar waren ze vaak toch beter dan in het heden 😬
Ik heb sinds de zomer weer een megadrive en kan nou niet zeggen dat ik het hier mee eens ben. Er zijn echt wel wat titels van de 16 bit generatie die juist enorm lekker wegspelen. Sonic 2 is bv nog steeds top qua gameplay en zo zijn er toch ook genoeg andere titels te noemen. Kleine aantekening is wel dat je over het algemeen de NTSC versies moet spelen.

Nu zijn er ook echt wel games die de tand des tijd niet hebben doorstaan. Maar om daarmee een hele generatie te declasseren is niet terecht.
Ga eens kijken naar de Megadrive/Genesis catalogus en noem dan eens 20 echt geweldige titels.
De meesten lukt dat niet met een strak gezicht.
Vele titels waren zelfs beduidend slechter op de MD vergeleken met de SNES, mooi voorbeeld: Streetfighter !
Ging nergens over op de MD terwijl het een prima port was op de SNES.
Had destijds (1990) zelf een MD gekocht en heb zeker genoten van bepaalde games maar de hoeveelheid echte goede games/ports was erg laag.
Dat is wel heel erg persoonlijk natuurlijk...zelf heb ik ook het 16 bit tijdperk intens beleefd en mijn afdronk en nostalgisch gevoel is dat het moeilijker is om 20 SNES titels te noemen dan omgekeerd.

Naast de meer bekende games definieerden games als Shining in the Darkness, Shining Force, Phantasy Star, Wonder Boy, Starflight, Landstalker, Herzog Zwei, Feary Tale Adventure, Fatal Rewind, Truxton, Thunder Force, Buck Rogers, The Immortal en Shadow of the Beast het 16 bit tijdperk meer voor me dan Mario, Zelda, Metroid, F-Zero, Donkey Kong en Starwing, waar ik overigens ook enorm van genoten heb. (Actraiser trouwens ook niet vergeten!)

Wat betreft multiplatform games als Mortal Kombat en Street Fighter heb je zeker een punt. Die waren kleurrijker en klonken beter op de SNES (SNES kwam ook pas 2 jaar na MD). Gameplay wordt er in het geval van Mortal Kombat wel eens anders beweert, maar dat ging in ieder geval wel gelijk op. De 3 button controller was natuurlijk inferieur, maar de 6 button controller maakte dat helemaal goed.

Bottomline, had was een generatie met gouden herinneringen aan beide kampen. Meningen daarover zijn puur gebaseerd op nostalgie want zonder dat aspect zou niemand ze vandaag nog willen spelen.

Ontopic zie ik weinig waarde in de expansion pack. Er zijn zowel betere als goedkopere manieren om deze titels opnieuw te beleven en het maakt het Switch Online abo voor mij alleen maar minder aantrekkelijk dan het al was.

[Reactie gewijzigd door EricVC op 19 december 2021 12:53]

Over smaak valt niet te twisten. Iedereen beleefde het op zijn eigen manier.
De ene als kind, de andere als volwassene en ken iemand die het toen als senior speelde !
Dat in combo met de hardware die je had (EU/US/JP) maakte ook een verschil en natuurlijk de fondsen, want het was geen goedkope hobby, zeker niet met import titels.
Ik had in die tijd vrijwel alles muv PC engine, Sega CD en de Saturn.
Ik had zelfs een Neogeo MVS, dat was pas een dure hobby !

Mensen die de dienst gebruiken hebben nu iets extra erbij.
Emulatie is vaak een gedoe en niet altijd makkelijk om the go.
Makkelijker als dit bestaat niet maar het aanbod is beperkt en bij emulatie bepaal je zelf wat je speelt en wat niet.

Grote nadeel is dat je niks houd. Je moet de dienst blijven afnemen en niemand kan je garanderen dat deze dienst over 10 jaar nog draait.
We zien het overal tegenwoordig, je betaald voor een dienst en in 1x verdwijnt muziek, video, film omdat men dat besluit (contracten, onenigheid, locatie, etc etc). Dat is erg vervelend als liefhebber.
Net even een vergelijkingsfilmpje tussen SNES en Genesis over streetfighter. Conclusie daar is dat er details verschil in zit in graphics en geluid maar dat ze verder allebei goed zijn. Dus jij mag mij dan vertellen wat er zo slecht was aan de MD port.

Verder dat sommige SNES ports beter zijn was niet mijn punt, het ging erom dat de 16bit generatie prima games heeft geleverd die ook nu nog gespeeld kunnen worden omdat de gameplay verder goed is en dat de nostalgie factor veel minder speelt. En dan maakt het wat mij betreft geen drol uit welke console ze gespeeld worden.

Maar ik zal eens een poging wagen: Sonic 1,2,3, knuckles, CD, street of rage 1,2,3, TMNT Hyperstone heist, maximum carnage, gunstar heroes, castlevania, golden axe 1,2, shinobi 3, quackshot, Aladdin, lion king, streetfighter 2, mortal kombat 2.
Als je het verschil moet zien tussen de streetfighters op YouTube dan heb je de game niet gespeeld destijds.
De arcade was de benchmark en alles erna was minder.
De Snes had best een prima port voor zover dat ding op een console in die tijd.
De Megadrive was grafisch duidelijk minder, sound was ronduit slecht maar het speelde ook niet zo vloeiend, deels ook te wijten aan de mindere controller.

Natuurlijk zijn er games gemaakt die erg gaaf waren toen en nu nog steeds leuk zijn om te spelen.
Maar feit blijft dat er voor de meeste mensen weinig spannends over blijft na een halfuurtje gamen en die retro machines gaan dan weer de kast in.
De enkele freak hier en daar zijn maar een hele kleine groep.
Net zoals dat er nog dagelijks mensen op een C64 bezig zijn, maar ook die groep is verwaarloosbaar vergeleken met de groep die op moderne computers hun bezigheden doet.

Je kon het mooi zien een paar jaar geleden.
Retro NES mini kwam uit, uitverkocht !
Gingen voor debiele prijzen de deur uit vanwege de schaarste.
Nu vind je ze overal.
Snes mini hetzelfde verhaal.
MD mini verkocht nauwelijks want de retro gekte was weer voorbij net zoals bij de rest.
Het is voor 95% leuk voor even, daarna ligt het in de kast en wordt steeds minder gebruikt.
Ik heb streetfighter gespeeld, op de megadrive :D. Nooit in de arcade overigens. Op audio gebied heb je overigens groot gelijk dat het beter klinkt op de SNES, ik heb vanwege nostalgische gevoelens wel een voorkeur voor de sega. In het filmpje is er op video gebied is de sega juist beter. Betere kleuren, scherper etc.
https://m.youtube.com/watch?v=0zfUhWzmAIE

Qua video kan het verschil ook komen door de manier van aansluiten misschien?
Ik weet dat wij de sega altijd via RF hadden aangesloten, die heeft sowieso maar een beperkte bandbreedte voor het video signaal. Composiet is al iets beter. S-video is nog beter, maar wij hadden de kabel er niet voor. Waarschijnlijk had de tv ook niet de aansluiting. Tegenwoordig gebruik ik RGB op een gemodde sega (andere video en audio amp). Heb nog een goeie upscaling nodig, maar met de goedkope hdmi kabel krijg ik redelijk resultaat.

Wat je niet moet vergeten natuurlijk is dat het specifieke genres zijn die niet bij iedereen in de smaak vallen. Beat/shoot’em ups vierde naar mijn idee zijn hoogtij op de 16bit consoles en hebben nooit de overstap naar 3d kunnen maken. Er zijn nog wel enkele uitgekomen zoals street of rage 4. Wel in een andere art style. Het zijn in ieder geval games onder de noemer van easy to learn and hard to master. Tegenwoordig hanteren maar weinig games nog die arcade strategie en zijn dus minder populair bij het grote publiek. Maar dat zijn soulsborne games bv ook niet. Maar dat maakt het niet alleen games voor de nostalgische bril die je na 30 min weglegt omdat je realiseert dat het slechte games zijn. Ze worden weggelegd omdat veel mensen de moeite en tijd er niet in willen steken en liever andere type games spelen. Overigens scoorde sonic mania 84-86 punten op metacritic, en dat is niets anders dan sonic 2-3 in een grafisch iets beter jasje. En misschien is dat ook maar beoordeeld door mensen die vroeger Sonic hebben gespeeld, maar ik denk dat het komt omdat de game goed in elkaar zit en dat de grafische stijl nog steeds wordt gewaardeerd
Ik sloot alles aan via RGB scart. Mijn SNES en exoten consoles waren altijd US of Jap versie en dus NTSC. Mijn MD was als enige Pal.
Ik vond de MD grafisch altijd minder in de uitvoering van vergelijkende games (waren er maar weinig) en bij de overige games was er natuurlijk geen vergelijk.
Persoonlijk vond ik niet echt dat ze in elkaars vaarwater zaten omdat de type games best wel anders waren op beiden platformen.
Als echte gamer ontkom je er niet aan om dan alle consoles te hebben, zeker met exclusives en dat is nu anno 2022 niet anders.
Met 1 console of een PC kom je er gewoon niet als echte gamer en heb je al snel 2 a 3 platformen.

En ja! Tegenwoordig wil men niet snel meer de links rechts scrollende 2D games spelen. Dat is echt nog voor de liefhebbers en dat blijkt ook gewoon uit het aanbod.
Nadeel van dat genre is dat vrijwel alles al gedaan is en dat het dan snel op iets doet lijken want in 2D is het redelijk beperkt om een unieke ervaring te geven.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 19 december 2021 19:39]

Dat was ook wel hét verschil tussen SNES en MD: de SNES had een betere videochip, de MD een betere audiochip.
Het mooiste kun je dit zien met Rock ‘n Roll racing, daar zie je duidelijk de betere graphics op de SNES en hoor je het betere geluid van de MD-versie.
Helemaal waar.

Vergeet ook niet het verschil in controller. Die van de MD was gewoon ruk. Zeker met arcade ports had je snel knoppen te kort en hij speelde gewoon niet fijn.
Best een belangrijk gegeven op een 'spelcomputer'.
Twintig maar? Ik kan er wel meer noemen. Even snel een voorlopig lijstje:
  • Sonic The Hedgehog
  • Sonic 2
  • Sonic 3
  • Sonic & Knuckles
  • Ristar
  • Gunstar Heroes
  • Comix Zone
  • Streets of Rage 2
  • Streets of Rage 3
  • Toejam & Earl
  • Golden Axe
  • Ecco the Dolphin
  • Beyond Oasis
  • Shining Force 2
  • Contra: Hard Corps
  • Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
  • Dynamite Headdy
  • Rocket Knight Adventures
  • Strider
  • Michael Jackson's Moonwalker
  • Castlevania: Bloodlines
  • Alien Soldier
  • Ghouls 'n Ghosts
  • The Revenge of Shinobi
  • Shinobi 3
  • Combat Cars
  • Super Hang-On
  • Outrun
  • Landstalker
  • Phantasy Star IV
  • Herzog Zwei
  • Columns
  • Alex Kidd in the Enchanted Castle
  • Monster World IV
  • Altered Beast
  • Shadowrun
  • Virtua Fighter 2
  • Virtua Racing
  • Road Rash 2
Er zitten wel wat titels bij die ook op de SNES uit kwamen, maar soms waren ze op de Megadrive net iets anders, en soms zelfs beter... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 20 december 2021 14:47]

Ik heb gister toevallig de MiSTer besteld. Heel gaaf open source project van leden die de oude hardware van neogeo,nes,snes,amigo,megadrive en vele andere op chipnovo proberen na te bootsen.
https://youtu.be/PfIwDC2F2lc
Krijg hele goede recenties
Ik heb de digitale versie besteld.
Ben bekend met de mister en is idd een gaaf project. Goeie fpga based implementatie is een mooie vervanger van het origineel. Analogue doet dat ook goed met hun consoles.

Ik heb zelf een voorkeur voor cartridges, geeft mij meer voldoening. En ja dat is nou 100% nostalgie:D.
Overigens ben ik aan het wachten tot de OSSC pro upscaler beschikbaar komt. Deze gebruikt dezelfde fpga als de MiSTeR. De ontwikkelaar geeft aan dat hij de cores ook beschikbaar wil maken. 22Q1 moet hij uitkomen
Ja cartridges.. eens. Baas boven baas, maar die cartridge er constant in en uit halen,kopen, opbergen, etc gaat gaat voor mij het spelen van de games zelf niet leuker maken.
Snap ik, heb het deels opgelost met een everdrive. Probeer ook bewust de cartridge collectie wat te beperken. Heb wat titels die ik graag wilde hebben, om nostalgische redenen voornamelijk. Zoek er nog een paar. De rest speel ik van de everdrive. Scheelt dat veel toptitels gewoon schofterig duur zijn, 200 euro is niet heel vreemd.
Grappig dat je zegt dat je de ntsc versies moet hebben. Dat is in de VS net andersom. Daar zweert iedereen bij de "hi res" pal versies met betere kleuren.
Ik ken het alleen van de sega md/genesis, daar zit geen verschil in kleuren tussen pak en ntsc. Mits ze via rgb scart of component zijn aangesloten. Enige verschil is de framerate die 20% hoger ligt op ntsc. Uitzondering kan een specifieke cartridge/rom uitvoering zijn, maar tot nu toe zijn meeste die ik tegenkom juist niet regio specifiek.
Hoe kom je aan de NTSC versies
Verschillende sega games zijn een worldwide rom, dus niet PAL/NTSC specifiek. De HW van je sega is ook redelijk identiek tussen PAL en NTSC, kwestie van een jumper anders zetten om hem op 60Hz te laten lopen. Ik heb zelf een switchless mod geinstalleerd op basis van een arduino nano, door de reset knop ingedrukt te houden kan je tussen de verschillende regio's switchen
Kan je der zo 50 opnoemen, maarja ik had destijds ook een 100+ games. Ik vond de beste X-men clone wars 2... bizar hoe goed, tot op heden beste x-men game ever.
Helemaal waar.
Velen doen emotioneel en moeten het kosten wat kost hebben en betalen soms voor de 3e, 4e keer voor dezelfde game.
Meestal is het 1 uur leuk, daarna nog een keer 15 minuten leuk en vervolgens is het niks anders dan het hebben en dus het digitaal hoarden van die herinnering.
Valt gewoon vaak tegen en de kracht van nostalgie wordt dan steeds weer pijnlijk duidelijk.
Is wel zo met dit soort arcade-achtige titels, maar de 16-bit era heeft nog steeds veel spellen die prima te spelen zijn, overigens vooral op de SNES omdat die als eerste met de moderne speltypes kwam die later gemeengoed zijn geworden.
Ook bij de Snes heb je dit fenomeen.
Games die in mijn herinnering (als volwassene toen !! En dus niet als kind zoals bij de meesten) toch magischer waren en beter speelden. Dit geld voor mij zowel in playabillity, muziek als in Effects.
Het heeft niet stil gestaan de afgelopen 30 jaar en alhoewel niet altijd meer de fun hebben gehad (playabillity factor) als toen zijn we wel erg gewend geraakt aan effecten (scrolling, zoom, onbepekte sprites, geen slowdown, FMV,etc etc) en dat merk je uiteindelijk toch wel.
Een spel dat leuk is om te spelen is vaak niet altijd genoeg meer om het regelmatig weer te spelen zoals vroeger.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 18 december 2021 15:13]

zijn we wel erg gewend geraakt aan effecten (scrolling, zoom, onbepekte sprites, geen slowdown, FMV,etc etc) en dat merk je uiteindelijk toch wel.
Er zijn genoeg spellen waar je dat niet merkt en je vergeet een heel belangrijk punt wat tegenwoordig duidelijk slechter is dan vroeger, namelijk de opstarttijd. Vroeger kon je de meeste spellen bijna direct na het aanzetten spelen, terwijl het nu normaal wordt gevonden om soms minutenlang naar een Loading-scherm te staren.
Helemaal waar, ik erger me er ook aan.
Maar er komt dan ook wel wat data voorbij.
Als je tegenwoordig kijkt naar de textures, de graphics dan is dat soms ronduit realitisch en dat is gewoon vreselijk veel data.
Nu met consoles en PC's met NVME opslag gaat dat veel sneller maar wachten zal je.
Cloud based gaming kan dat grotendeels oplossen.

Maar ook nu zien we leuke 'indygames' die je direct kan spelen en zelfs in de 16bit stijl van destijds, zoals shovel knight.
Maar een game zoals Rayman met moderne graphics doet niks onder aan platform playabillity, ziet er gewoon gelikt uit, vreselijk veel humor en houd je lekker bezig.

Het is echt niet zo dat het alleen maar om graphics gaat.
Moge duidelijk zijn dat bepaalde games tegenwoordig wel alle aandacht krijgen en dat platformers niet voorop lopen, maar ze zijn er wel degelijk.
Dus voor fun hoef je echt niet altijd weer terug te grijpen naar 30+ jaren oude games.

Vergeet ook niet de replay value van games tegenwoordig met DLC ... Iets dat destijds niet bestond en het enige wat daar op leek was de Sonic & Knuckles cartridge die je kon combineren met andere Sonic cartridges teneinde games uit te breiden of anders te spelen.
Op de nieuwe consoles is dat weer veel en veel beter. Door de snelle SSD's zijn veel games weer net zo snel als de cartridge games vroeger. En daar ben je dan ook heel snel weer aan gewend, de enkele game die wel nog iets meer laad tijd heeft heb ik nou gelijk zoiets van wat is dit voor last gen onzin :+
Dit verschilt denk ik ook van persoon tot persoon. Ik speel SNES games niet meer regelmatig, maar eens in de paar jaar speel ik mijn favorieten weer helemaal opnieuw. Super Mario Kart, A Link To the Past, de drie Donkey Kong Country games, ik kan er nog goed van genieten en vind het niet erg daar dan soms voor te betalen, het is weer vele uren vermaak elke keer :)
Mario world all star (eigenlijk NES game verzameling), The legend of Zelda; Link to the Past, Donkey Kong Country zijn enkele voorbeelden van games die tijdloos zijn geworden. Je hebt ze dus zeker wel, hoewel ze zeldzaam zijn.

Zelfde geldt bijv voor Pokemon red/blue en silver/gold van gameboy tijd. Er is een reden waarom diezelfde formule over en over gebruikt wordt.
Toch speel ik regelmatig indie games die qua graphics en geluid op nes/snes kwaliteit zit. Fairune, Gravifire, Timothy and the mysterious forest (meer gameboy dan nes) en Undermine om een paar te noemen.

Ik heb sommige remasters gekocht. Sommige games heb ik gewoon van genoten (ook sommige die ik ook al eens eerder gespeeld). En andere remasters kon ik niet echt inkomen ook al heb sommige nooit eerder gespeeld en had ik dus geen nostalgische gevoel bij die het kon verpesten.

Aan de andere kant hebben ook moderne games die ik wel/niet leuk vind. En ja nostalgie kan inderdaad een game verpesten maar ik denk ook dat ik bepaalde games gewoon nog met plezier kan spelen ondanks dat het niet meer mooi is in vergelijking met de huidige games. Al zal het inderdaad niet voor iedereen meer zijn. En waarschijnlijk zal ik ook niet meer alle games nog leuk vinden die ik vroeger leuk vond / vroeger wel had willen spelen.
Nou je hebt ook wel mensen die Mario 64 na 1996 niet meer hebben gespeeld en die nu een Switch halen....voor hun kind.

Niet iedereen is het zelfde
Klopt ... Maar ik heb 3 kinderen en ook kinderen spelen graag games die van deze tijd zijn.
Hier spelen ze veel en veel langer een 'current' game zoals Paw Patrol ipv bijv. Mario 64.

Velen vergeten nu te vermelden de ronduit frustrerende controls (camera view) die je hebt bij M64 waar zelfs de meest hardcore gamer een hogere bloeddruk krijgt, laat staan het gemiddelde kind.

Ook online games blijven populair en hebben enorm veel replay value.

Donkey Kong doet het hier nog leuk, en was destijds ook zijn tijd ver vooruit, zelfs vwb graphics.
Vind het zelf ook nog leuk om af en toe een level te doen.
Ik bedoelde meer dat ze een Switch halen voor hun kinderen en ZELF misschien voor het eerst weer "access" hebben op die "nostalgiesche games" terwijl hun kinderen de moderne games spelen.

En ik vind dat gejammer over spellen (helemaal de camera van M64) kinderlijke amerikaanse overdreven gezeur.
Steeds maar klagen over de allerkleinste details in spellen.

Ik heb mario 64 DS bijv meerdere malen 100% uitgespeeld en vond het PRIMA te doen. Maar online lees je dat het "broken" is. En trash etc.
Mario 64DS is een game uit 2004 ...
Het is een remake !
De besturing van de originele M64 was niet best en dat vonden de meesten.
In de jaren 90 was het niet zo dat er een patch uitkwam en je game aangepast werd.
Remakes hadden vaak wel de nodige optimalisaties en de besturing en de camera's kun je dus niet vergelijken met het origineel.

Ik oordeel over mijn echte ervaring toen M64 uitkwam en Ik ondersteun die van de vele critici.
Hoef het niet te sugarcoaten.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 19 december 2021 11:37]

Destijds was het overgrote deel van de reviews uitermate positief en viel men in eerste instantie helemaal niet zo over de "slechte" besturing of camera. Dat is meer iets dat achteraf gezien vrij sterk naar voren komt. We waren toen veel meer bezig met hoe geweldig games in 3D wel niet waren, en Mario 64 liep daar toch wel grotendeels in voorop, net als Zelda Ocarina of Time daarna.

Het was natuurlijk ook nog allemaal nieuw, 3D games en 3D platforming, dus het was ook nog even wennen/verkennen, en pas later kwam de echte kritiek, maar dat was echt vrij lang nadat de games uit waren gekomen, de meeste grote sites waren positief:

https://www.metacritic.com/game/nintendo-64/super-mario-64
https://www.nintendolife.com/reviews/n64/super-mario-64
https://www.ign.com/articles/1996/09/26/super-mario-64
https://www.gamespot.com/...o-64-review/1900-2544714/

En hier nog eentje met de bril van nu:
https://n64today.com/2018/09/01/super-mario-64-review/
Velen vergeten nu te vermelden de ronduit frustrerende controls (camera view) die je hebt bij M64 waar zelfs de meest hardcore gamer een hogere bloeddruk krijgt, laat staan het gemiddelde kind.

Dit zegt dan meer over hoe slecht het tegenwoordig dan is gesteld met de vaardigheden van het GEMIDDELDE kind.
Wat ook uit onderzoeken blijkt ,dat kinderen een slechtere hand oog coordinatie hebben dan de kinderen van 30 jaar terug, dit vooral omdat ze minder fysieke ( buiten ) spelletjes spelen.
Dat laatste geloof ik zeker ... Is een feit
Daar zal heus wel wat voor in de plaats gekomen zijn.
Als ik de Engelse taal an kinderen nu zie dan is dat niet te vergelijken met de kennis van kinderen toen die nagenoeg 0 Engels spraken 30 jaar geleden.
Enne ga rustig eens mee doen met een Fortnite/Cod game gevuld met kids en dan knallen ze je eruit.

Kortom, ze raken bepaalde vaardigheden kwijt en krijgen er andere voor terug.

Een balans zou het mooiste zijn en daar ben je als ouders verantwoordelijk voor.
Er zijn genoeg oude games die ik nog steeds met plezier speel, en dat is echt niet alleen omwille van de nostalgie. Games die het voor mij vooral moeten hebben van nostalgie zijn er ook maar die zijn leuk voor een keertje en niet voor een urenlange playthrough.
Ik moet zeggen dat ik juist de retro 2D games beter ouder worden dan 3D games.
Al die 8/16bit spellen zijn nog prima te spelen en af en toe doe ik dat ook wel, eigenlijk alle sprite games zijn goed te spelen. Ook de latere NeoGeo games of de 2D fighters op de PSX en later.
3D kan dat totaal niet, de herinnering is altijd mooier dan wat je nu voor je neus ziet. Ook de hedendaagse remasters/directors cuts etc kunnen gewoon niet de magie weer reproduceren die je had toen je die voor het eerst speelde.
Het is ook gewoon een kwestie van je mindset aanpassen.
Als je je daarin kan verplaatsen zijn oude games of films gewoon goed, en de moeite waard om te spelen/kijken.
Omdat iets oud is wil niet zeggen dat het geen plezier kan geven.
Als je dit vindt, kun je ook alle museums wel sluiten, en alle historische gebouwen slopen.
Ik moet zeggen dat ik wederom weer enorm heb kunnen genieten van de Donky Kong trilogie.
Er zit wel een groot verschil tussen Early 3d en 2d games. Die specifieke 2d games worden nu ook nog gewoon gemaakt. Die kunnen nog prima mee met de huidige standaarden. Early 3d games snap ik dat die niet voor iedereen zijn.
Hangt af van per game per persoon. Zelf kan ik makkelijk nog Super Mario 1, 3 en World spelen. Ook Mega Man, Castlevania en Crash Bandicoot horen daarbij. Deze spellen hebben of een ijzersterk gameplay voor iedereen of het zijn spellen die bij mij op smaak vallen.

Als er 1 nostalisch spel is dat ik zelf op elk systeem koop dan is het Doom 1 en 2.
Mja 16-bit games worden mooi oud, die Sega games vaak ook wel, maar de eerste 3D-games worden lélijk oud.
Leuk, maar ik wacht nog altijd tot er meer N64-games zijn voor ik aankoop. Dat aanbod is momenteel nog te beperkt om mij over de schreef te trekken.
Je koopt niets aan. Je kan een dienst afnemen.
Als we dan toch gaan taalmuggenziften. Je neemt een lidmaatschap af waar bepaalde diensten aan vast zitten in het geval van een Nintendo-abonnement. (Het is dus iets anders dan puur een dienst afnemen, zoals een schoonmaakster inhuren. Je wordt geen lid van het schoonmaakbedrijf) :)

Kleine voetnoot:
Puur 'juridisch' (binnen het gebied Verbintenissenrecht - en dan het deel overeenkomstrecht) is het wel kopen:
De juridische definitie van kopen is: De aanschaf van goederen en/of genot van diensten tegen betaling.
ik denk wel dat je die sega spellen al apart zou kunnen kopen. staan al heel stuk sega spellen collections in de eshop.
dus hiervoor een extra abbo voor maken samen met n64 is gewoon oplichting.
dus hiervoor een extra abbo voor maken samen met n64 is gewoon oplichting.
Dit raakt natuurlijk kant nog wal. Je kan een auto kopen, maar ook huren/leasen. (uiteraard is de vergelijking niet waterdicht)

Het feit dat die spellen ook te koop zijn (waarmee je een 'levenslange licentie' koopt van het spel), maar je kan ook een lidmaatschap afnemen, waarmee je die spellen ook kan spelen zolang je lid blijft.
En je kan die diensten afnemen door een abonnement aan te kopen. :)

Maar I get your point. Ik probeer mijn "virtuele aankopen/subscriptions" ook zoveel mogelijk te beperken op de Switch.
ToeJam & Earl, daar heb ik toch wel goeie herinneringen aan van vroeger :)
Een debiele game, in de goede zin van het woord. Uren plezier gehad en in multiplayer blijft het stiekem leuk om de andere dwars te zitten. De lekkere simplistische politiek incorrectie levels dat heeft toch echt wel charmes die ik niet vaak teruggevonden heb! O+ Zoals velen hier, je moet ermee opgegroeid zijn om het te begrijpen 8-)
Ben er ook mee opgegroeid alleen begreep de game toen ook al niet echt. Het was echt een odd one out toen al.
Is er al meer bekend over eventuele game boy games in Switch Online + Expansion Pack?
Gameboy gaat niet komen ..
De grafische weergave van die games op hedendaagse schermen is niet echt te pruimen en ze kunnen daar weinig mee doen. Dit weet Nintendo en gaan daar geen effort in steken.
Was niet meer dan Wishful thinking.
Hoeft niet, kan op de switch in handheld modus goed gespeeld worden.
Nochtans kan de Analogue Pocket in combinatie met het Dock dit wel, en zelfs goed… als ik de reviews mag geloven 😊
De Game Boy games waren niet meer dan geruchten, is verder niks over bekend.
Ik kan me momenteel aardig bezighouden met Super Mario 64, maar hoop dat er wel wat meer komt.
Ik wil Afterburner!

:)
Geen Sonic 3 en geen Sonic & Knuckles? Geen interesse
Dat heeft de megadrive / Genesis mini ook niet. In die games zit muziek wat Michael Jackson heeft gecomponeerd waar een licentie op rust. Als dat opnieuw moet worden uitgebracht zal je game niet meer het zelfde zijn. Ik weet niet wat je liever hebt. ;(
We zullen zien welke muziek er in de herrelease van Sonic 3 zal zitten. Op basis van prototype roms weten we nu trouwens dat de muziek in latere de PC-release van Sonic 3 ouder is dan de Michael Jackson tracks in de MegaDrive versie van Sonic 3.
Goede titels, maar Altered Beast moet natuurlijk niet als MegaDrive versie aangeboden worden, maar als arcade versie. De MegaDrive versie is een port en zeker geen goede port van het spel.
Wat is dit voor reclame? Elke maand heeft PS Plus ook nieuwe games maar dat lees je hier ook niet…
Is de prijs nog steeds exorbitant hoog voor een handjevol retro games of is hij inmiddels al gezakt naar een realistischere prijs?
Spijtig genoeg nog steeds maximum €0,05/dag voor N64/MD bovenop de €0,05/dag voor Snes/Nes + online services.
Kan nog een pak goedkoper als je een familieabbo deelt.

Het is maar wat je ervoor over hebt ;) .
Als ik dan 5 cent per dag dat ik ze ook echt speel kan betalen is het een prima deal.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee