Mozilla maakt het makkelijker om Firefox in te stellen als standaardbrowser

Mozilla heeft het makkelijker gemaakt om Firefox in te stellen als standaardbrowser in Windows. Het bedrijf biedt nu een optie om de browser met een enkele klik in te stellen als standaard. Voorheen moest dat handmatig worden gedaan in de Windows-instellingen.

Mozilla heeft deze functie zonder officiële aankondiging doorgevoerd in Firefox 91 voor Windows 10 en 11, merkte The Verge op. Gebruikers die de webbrowser installeren, krijgen een prompt te zien waarin wordt gevraagd of ze Firefox willen instellen als hun standaardbrowser. Als gebruikers daarmee akkoord gaan, wordt Firefox automatisch als de standaardbrowser van het systeem ingesteld, zonder dat gebruikers dit handmatig in de Windows-instellingen moeten aanpassen.

Deze mogelijkheid was voorheen alleen beschikbaar voor Microsofts eigen Edge-browser, maar Mozilla is erin geslaagd om deze feature te 'reverse-engineeren'. Om een andere standaardwebbrowser dan Edge in te stellen in Windows 10, moesten gebruikers voorheen naar 'default apps' in het instellingenmenu van Windows navigeren, en daar de webbrowser naar keuze selecteren. In Windows 11 is dit proces ingewikkelder gemaakt, schreef ook The Verge in augustus.

Met de nieuwe feature omzeilt Mozilla de anti-hijacking-beveiligingsfuncties die het bedrijf in Windows heeft geïntegreerd. Die functies moeten ervoor zorgen dat malware zichzelf niet als standaardapps kan instellen. Een woordvoerder van Microsoft meldt tegenover The Verge dat de feature dan ook niet officieel wordt ondersteund in Windows.

Mozilla bevestigt tegenover The Verge dat het de feature recent heeft doorgevoerd in zijn webbrowser. "Alle besturingssystemen zouden officiële ontwikkelaarsondersteuning moeten bieden voor de standaardstatus, zodat mensen hun apps eenvoudig als standaard kunnen instellen", vertelt een woordvoerder van Mozilla aan dat medium. "Aangezien dat niet is gebeurd op Windows 10 en 11, is Firefox afhankelijk van andere aspecten van de Windows-omgeving om mensen een ervaring te geven die vergelijkbaar is met wat Windows biedt via Edge."

Vooralsnog is Mozilla het enige bedrijf dat deze feature heeft doorgevoerd in zijn webbrowser. Het is onduidelijk of andere webbrowsers zoals Google Chrome, Vivaldi, Brave of Opera op termijn zullen volgen. Het is ook niet bekend hoe Microsoft zal reageren op de nieuwe Firefox-feature. Mozilla roept Microsoft al sinds 2015 op om het gemakkelijker te maken om standaardapps te veranderen, maar de techgigant heeft daar nog geen gehoor aan gegeven.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

13-09-2021 • 17:43

117 Linkedin

Reacties (117)

117
116
72
6
0
23
Wijzig sortering
Dit heeft helemaal niets met beveiliging te maken, probeer voorheen maar eens een andere browser in te stellen.

Je moet eerst een andere browser downloaden, drempel nummer 1.

Dan moet je naar de instellingen, drempel nummer 2.

Daarna kies je als standaard browser een andere browser dan Edge, maar in het rijtje met browsers staat enkel onder Edge “recommended for windows 10”, drempel nummer 3

Dan klik je die andere browser aan en dan krijg je het scherm: “Before you switch, try Microsoft Edge - it’s new, it’s fast and it’s build for Windows 10” daarbij 1 dikke blauwe knop “Check it out” en een klein klikbaar zinnetje “Switch anyway”, drempel nummer 4.

Vroeger was het gewoon: deze browser is niet als standaard ingesteld, wilt u dat? Ja / Nee

Veel mensen komen niet over deze 4 drempels heen.

Goed dat mozilla hier een omweg voor heeft gevonden.

Ik heb er persoonlijk sowieso een hekel aan als ze dat soort psychologie gaan toepassen in software om je een kant op te drukken, het word er niet duidelijker op. Met cookies doen ze het ook, de knop “Accept all” is groot, groen en uitnodigend en alles andere keuzes schrikken af waardoor het gros op de knop drukt.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 13 september 2021 19:58]

Doet mij een beetje denken aan het browserkeuzescherm dat Microsoft van de rechter moest laten zien, dat verdwijnt nu weer steeds meer naar de achtergrond onder het mom van beveiliging.

Ik denk dat Microsoft een reminder nodig heeft dat wat ze doen gezien kan worden als misbruik van de positie waarin ze zich bevinden (naar mijn mening).
Dat is niet helemaal waar.

Sinds enige tijd creeert windows een unieke key bij het instellen van een default association, en zet deze in het register bij de association.

Probeer je op ‘on-officiele’ manier een default association aan te passen (met een reykey vanuit een gpo, zoals vroeger), zal Windows dit ‘als malware aanpassing aanmerken’, en de user prompten bij de eerst volgende keer dat deze filetype wordt opgestart. Hier is dus echt een stukje veiligheid bij gemoeid.

Los daarvan vind ik ook de normale manier van edge als default ontkoppelen, wel wat naar reclame ruiken.
Klopt helemaal. Ik snap niet dat Mozilla dit niet al veel eerder heeft gedaan, want wij zetten al jaren default apps en bestandsassociaties met setuserfta.exe en setdefaultbrowser.exe https://kolbi.cz/blog/201...pe-associations-per-user/
Jammer dat het zo moet(want op zich is het highjacken van dit soort dingen door malware wel een valide punt, totdat je merkt dat Microsoft het zelf ook op een niet-standaard manier doet voor Edge), maar anders is het managent van de default browser(waarbij je de gebruiker een keuze wil laten welke default browser ze willen) binnen b.v. VDI omgevingen op 'de Microsoft manier' niet te doen.
als ik nu Firefox start vraagt het me of ik dit als stadart wil instellen, het wordt wel erg vervelend als alle browsers dat weer gaan doen. dus ik hoop dat microsoft het weer dicht gooit.
Met cookies doen ze het ook, de knop “Accept all” is groot, groen en uitnodigend en alles andere keuzes schrikken af waardoor het gros op de knop drukt.
Bij cookiemuren zie je nog sterkere anti-patterns (bij de Media Markt is er geen "opslaan" knop, maar is het een linkje aan het eind van een lange tekst en gelijk gestyled met links als "privacyvoorwaarden"), maar idd, Microsoft stopt steeds meer anti-patterns in hun OS.

Natuurlijk is veiligheid hiermee ook wat gemoeid, maar je kan als OS ook de signatures van software controleren, gezien dat nu ook gebeurt via SmartScreen bij het openen van downloads (Firefox, Brave e.d. hebben allemaal signed installers).

Veiligheid wordt genoemd als sterk hoofdargument, maar het hoofdargument is vendor lock-in, met veiligheid als snoepverpakking.
Dus eigenlijk heeft Mozilla een bug in Windows gevonden en is die bewust gaan (mis/ge)bruiken in plaats van dat even netjes te melden. Microsoft heeft het met een bepaalde reden zo geïmplementeerd. We hoeven het daar natuurlijk niet mee eens te zijn, maar ik vind dit een beetje een rare actie.
Eigenlijk niet, want Microsoft is weer aan het solliciteren voor een antitrustzaak. Het is Microsoft die slecht bezig is door de browser-keuze bewust ingewikkeld te maken.
PC's met Windows 10 21H2 krijg je aanbeveling boven in het instellingen scherm.
Een van deze "aanbevelingen" die ik krijg is: "Surfen, herstel aanbevolen"

Herstel aanbevolen klinkt wat mij betreft alsof er iets fout is, alsof er een risico verbonden is aan het niet opvolgen van de aanbeveling.
Als je daarop klik krijg je een scherm te zien die graag wil dat je Edge als standaardbrowser gebruik, aan de taakbalk vastmak, en Bing als standaardmachine gebruik.
Dat vind ook vrij discutabel.
"Een van deze "aanbevelingen" die ik krijg is: "Surfen, herstel aanbevolen""

Dat klopt, en je mag het sterker zeggen. Dit is niet "vrij discutabel" -- dit is misleiding van de gebruiker. Schofterig dus.

Het wordt steeds meer de gewoonte dat activiteiten van software "een beetje verkeerd" worden genoemd. Dat is het niet. Het is amoreel en leugenachtig gedrag van de fabrikant en schadelijk voor de gebruikers.

Het is bovendien niet weg te krijgen, niet te missen. Volledig fout dat Microsoft je met leugens probeert ertoe te brengen Edge en Bing allebei weer aan te zetten. En reken maar dat velen erin trappen (ik wist ook niet wat ik zag - maar het was echt waar). Een bewijs dat Microsoft niet te vertrouwen is. Ga die oorlog met de concurrenten verd... eens ergens anders uitvoeren.

Bij Microsoft denk ik bij elke foutmelding: is dit een echte fout of is het nep (leugen of dubbele agenda). Bij Linux denk ik: OK een foutmelding, eens even kijken.

Tijd om Linux ook op mijn pc-1 te gaan installeren.

Edit: ongehoord dat een operating systeem zijn gebruikers zit tegen te werken.

[Reactie gewijzigd door Farmeur op 14 september 2021 23:06]

Sinds een jaar zit het hele gezin op PopOs. Hier geen Windows meer!
Grappig dat linux gelijk weer aan bod komt in deze thread, jammer voor mijn laptop dat nvidia zo tegenwerkt met de drivers, anders zou ik ook elke dag linux draaien denk ik
Edgar Wagt

"Grappig dat linux gelijk weer aan bod komt in deze thread", zeg je. Dat is helemaal niet juist. De draad heeft op dit moment al 109 posts en ik ben de eerste die het woord Linux noemt.

Bovendien heb ik dat woord in de afgelopen jaren zorgvuldig vermeden, want ik hou niet zo van de discussies Linux/Windows. Het gaat al snel over de bekende voor- en nadelen. Er zitten naar mijn gevoel ook te veel medewerkers van de betreffende bedrijven bij die voor hun bazen zitten te posten. Laatst heeft iemand zich verraden die werknemer was/is van Google/Chrome en die hoogstwaarschijnlijk voor zijn baas zat te posten. Dat vonden sommigen wel grappig maar dat was het natuurlijk juist niet. In deze draad lezen er vast en zeker "sensoren" van Microsoft mee om de reacties samen te vatten en door te sturen naar de USA.

Ik ga over op Linux omdat ik het wangedrag van Microsoft en de andere Big Tech zat word, en omdat het nu echt beschadigend en anti-democratisch wordt. Recent hebben zij belangrijke drempels overschreden die nooit overschreden mogen worden. Daardoor is Big Brother echt een feit: uiterst machtige onbereikbare techbedrijven praten met "de leiding" en de burgers hebben daarbij niets meer in te brengen. Die horen het via de pers en kunnen reageren in fora, en daar blijft het bij. Het gaat totaal indirect. Echter zoiets hoort in een Tweede Kamer te gebeuren, en langs stemmen en wetten, en door mensen die langs democratische weg gekozen zijn. Die een ambt vervullen om hun staat te dienen.

Ik ga er liever niet meer op reageren in deze draad, want ik word er vreselijk moe van.

Ik zag een post in deze draad van batjes waarin staat: "Ondertussen lijkt het alsof we als volk bijna compleet machteloos staan tegen techreuzen. We mogen echt fucking blij zijn dat onze Duitse oosterburen consumentenrechten wel serieus nemen." Dat klopt volledig, en verder heb ik de smerige strijd opgegeven. Die strijd is intussen bijna elk kwartier zichtbaar op mijn desktop, op een of andere manier. Dat ben ik volledig zat.

En daarom stap ik over. Ik wil het niet steeds op mijn scherm zien gebeuren. Ik laat me niet continu beledigen en manipuleren door een infrastructuur, een soort webserver(s) op mijn eigen PC die "toestaat" dat ik op mijn eigen apparaat "mag" werken en intussen zit Microsoft mee te kijken of ik en welke programma's ik gebruik en of het niet eens tijd wordt om nóg meer programma's naar de "store" te trekken, zodat er functies in gestopt kunnen worden die Microsoft zo graag wenst. En nog veel en veel meer. Firefox is maar 1 voorbeeld. Ik verdraag het niet dat Big Tech willens en wetens de democratie afbreekt, nadat generaties daar keihard aan hebben gewerkt en hebben bewaakt. Dat laat ik niet zomaar afpakken door geldbeluste amorele miljardenbedrijven ergens in de USA. Ik neem dit al jarenlang waar en ik zie intussen steeds vaker de artikelen en opiniestukken in diverse goede kranten. NB hetzelfde geldt voor Google, Facebook/Whatsapp, Apple en andere Big Tech.

Edit: 2 zinnen toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Farmeur op 15 september 2021 16:20]

Wow, op basis van de eerste paragraaf dacht ik dat ik het volledig oneens met je zou zijn, maar damn. Jouw hele comment neemt mij de woorden uit de mond, ik had het ook niet beter kunnen zeggen.
Zelf ben ik mezelf ook steeds meer gaan verzetten tegen de data hoarding en onethische business praktijken. Het begon met niet willen betalen voor Gsuite en m'n data verkopen, maar ik ben nu toch echt wel over op het behouden van mijn privacy.
Ik gebruik nu Nextcloud voor al mijn cloud opslag (Nog wel betaald bij Duits bedrijf, als ik uit huis ga wil ik het zelf gaan hosten), Firefox voor het internet en wil zo veel mogelijk Linux gebruiken. Helaas kan ik nog niet volledig switchen naar Linux omdat grote tech bedrijven me heel erg tegenwerken, zoals ik in mijn vorige comment al zei doet nvidia niet heel lekker, maar er is imo ook geen goede photoshop alternatief op Linux en er is al helemaal geen goed CAD programma... Hopelijk komt er over een aantal jaar een dag dat ik wel volledig over kan op Linux, het liefst voordat Win10 support eindigt.
Bewust ingewikkeld?
Ik heb net even getest. M'n standaardbrowser op 'Edge' gezet. Een andere browser opgestart. Die geeft een pop-upje: "Wil je ons als standaardbrowser instellen". Ik klik op 'Ok' en ik kom bij het venster waar ik een browser kan uitkiezen.

Ik geef direct toe. Het is één klik meer dan dat de browser zichzelf als standaardbrowser instelt (en nog één klik op het configuratiescherm weer dicht te klikken), maar we moeten niet doen alsof het zeer ingewikkeld is om te doen....
Vooral onnodig ingewikkeld in Windows 11.

Per link- en bestandstype moet je daar nu de standaard browser selecteren, en dat is nogal een lijst (screenshot laat slechts het eerste stukje zien). En alles standaard op Edge natuurlijk. Sure kan handig zijn voor een select aantal, maar voor de meeste mensen vooral irritant.

[Reactie gewijzigd door Luca op 13 september 2021 19:04]

Windows 11 is dan ook nog in development en wie weet passen ze dit voor release nog aan. Ik reken ze er nog niet voor af.

Toegegeven, als het wel zo blijft en in deze status gereleased wordt, vind ik dat van Microsoft een enorme naaistreek.
Hoeveel jaar heeft het geduurd voordat er wat met de feedback op het start menu van Windows 8 is gedaan?

Ik hoop dat ze het aanpassen, maar het past in de strategie om hindernissen op te zetten om Edge maar als default te laten.
Die geeft een pop-upje: "Wil je ons als standaardbrowser instellen". Ik klik op 'Ok' en ik kom bij het venster waar ik een browser kan uitkiezen.
Je bent subtiel het venstertje "before you switch" vergeten, dat doet denken aan de tactieken die cookie walls gebruiken om je alle cookies te laten accepteren: afbeelding

Microsoft maakt het ook niet makkelijk om een andere browser in je onderneming uit te rollen.
Nee, die kreeg ik niet. Mogelijk omdat het niet de eerste keer was dat ik heb geswitched ?

Ik zal het vanavond nog is proberen.

Edit: Ik heb het geprobeerd. Ik kreeg dat venstertje niet.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 13 september 2021 22:43]

En omgekeerd ook getest?
Moet je met Edge ook die actie? Nee hé, daar klik je gewoon op de pop-up en het gebeurt het auto-magisch
Inderdaad. Was me nooit opgevallen. Dat is wel een beetje flauw...
dan heb je geluk. tot nu toe is het in W10 3 of 4 klikjes omdat je eerst melding krijgt dat het niet zomaar kan, dat de settings scherm dat open gaan , dan windows 10 die vraagt of je zeker bent en niet eerst chrome wilt proberen etc etc.

het is echt niet user friendly. wij als tweakers trekken ons dat niet aan en gaan er gewoon voor, maar voor doorsnede mens is dit echt niet ok.

de huidige situatie is eigenlijk erger dan wat we vroeger op XP met IE hadden.

[Reactie gewijzigd door Daco op 13 september 2021 18:15]

Het is inderdaad niet ingewikkeld, maar ik kan mij voorstellen dat de medemens die al blij is te weten hoe je "internet" (de browser) opstart, met bange ogen naar een configuratiescherm kijkt. Laat staan dat je daar iets in wijzigt. Een browser die dit onderwater voor jou doet, heeft daardoor al snel een streepje voor bij deze groep mensen.
Nou nee, want Edge gebruikt deze “feature” dus ook om zichzelf als default in te kunnen stellen.
Inderdaad, het is geen bug, het is een feature dat Microsoft voor zichzelf heeft gehouden om browser marktaandeel te winnen. Op een vrij oneerlijke manier waarvoor ze vroeger al op de vingers getikt zijn
Mozilla heeft uitgevogeld hoe dit feature aangeroepen kan worden. Anderen zullen nu in de Mozilla code kijken hoe zij dit gedaan hebben en dat ook toevoegen.

Microsoft blijft Microsoft. Ook al doen ze nu goede dingen voor open source, toch blijven ze zo'n smerige truken uithalen.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 13 september 2021 18:27]

Dat doet Apple ook met Safari dus wat is je punt?
Overgens doet Android dat ook met Chrome.

Overigens Google Chrome lijkt het toch te gaan winnen dus zoveel effect heeft het niet wat Microsoft ook probeert, Firefox was vroeger een goede browser echter de laatste jaren vind ik het lomp geworden en ben ook overgestapt op Chrome voor de PC.

Op mobiel gebruik ik nog firefox maar dat is alleen vanwege de adblock plugin kan gebruiken, Chrome laat geen plugins toe blijkbaar op Android.

Iedereen zijn eigen keus natuurlijk, dit is niet als flame bedoelt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 13 september 2021 18:51]

Dat doet Apple ook met Safari dus wat is je punt?
Overgens doet Android dat ook met Chrome.
Ik wil wel een punt maken dat de EC van 1993 tot 2009 heeft moeten zeuren en dreigen bij Microsoft voordat ze eindelijk een beetje een vrije browser keuze hadden geïmplementeerd.

Nu zijn we 12 jaar verder en het is dus al weer zo afgebrokkeld dat Mozilla de code van Microsoft WEER moet reverse engineeren om deze vrije browser keuze ook inderdaad volledig vrij en eerlijk aan te kunnen bieden.

Mozilla dus. Die doen het werk om vrije browser keuze te garanderen. Niet Microsoft of Apple of Google.
De laatste 3 bemoeilijken dit, waar we dus al vanaf 1993 als publiek iets proberen tegen te doen. (Ja, wij. Wij zijn de EC. zo werkt democratie.)

Best een puntje lijkt me.

edit: spelling

[Reactie gewijzigd door Vampyre op 13 september 2021 19:19]

Je bedoelt de vrijheid die je altijd gehad hebt op Windows om een eigen browser te installeren?

De door de Europese Commissie opgelegde Browser Ballot had totaal geen effect op het markt aandeel van IE. Dat is in die periode minder dan een procent gedaald, terwijl het al langzaam dalende was gezien het markt aan Google verloor.

Ik ben het er mee eens dat het goed was om IE aan te pakken, want als alleenheerser was dat niet goed voor het web. Maar goed, we zitten nu in vergelijkbare situatie, erger zelfs, met Chrome :)

Aan de andere kant, waar is de ophef van Apple zoals bij Microsoft? iOS heeft helemaal de mogelijkheid niet een andere browser te gebruiken. Gek genoeg zou de situatie slechter zijn als iOS wel de mogelijkheid had om echt een eigen browser te draaien.

Microsoft is geen monopolie meer (alleen zakelijk, maar andere markt, andere regeltjes) en is bij consumenten een heel stuk kleiner dan Apple of Google.

Maar als ik zie waar Apple en Google mee wegkomen, we mogen blij zijn met EPIC die tenminste iets probeert tegen die reuzen. Want de EC is echt belachelijk laks als het aan komt op de huidige tech reuzen die de consumenten markt(en) in handen hebben, in verhouding met hoe ze vol tegen Microsoft in gingen.

Google is o.a. met Chrome een veel groter gevaar voor het vrije web dan dat Microsoft ooit geweest is. Microsoft had geen flutboetes boven het hoofd staan die hun praktijken winstgevend maakte. Onze (Nederlandse/Europese) overheden hebben nog nooit moeten dreigen met een verbod om Microsoft aan het bewegen te zetten.

Ondertussen lijkt het alsof we als volk bijna compleet machteloos staan tegen techreuzen. We mogen echt fucking blij zijn dat onze Duitse oosterburen consumentenrechten wel serieus nemen. Daar leunen we nu al vele jaren op. Onze eigen overheid kijkt er naar en doet niets, maar goed, de VVD doet waar het voor gekozen is. Die zijn er voornamelijk voor het bedrijfsleven, niet voor de burger.
Netscape had natuurlijk zich zelf de nek omgedraaid, op het moment dat Ms serieus met IE aan de slag ging.
iOS heeft helemaal de mogelijkheid niet een andere browser te gebruiken
Misschien bedoel je iets anders dan ik lees maar Ik heb Firefox geinstalleerd op mijn iPhone, en ik gebruik het voor 95% van het surfwerk.

[edit: de officiele quotes gebruikt]

[Reactie gewijzigd door roller12358 op 14 september 2021 21:05]

Firefox op iOS is gewoon een skin voor Safari. Net als de overige browsers. Het is allemaal Safari.
Het is niet "gewoon een skin". Firefox heeft features die Safari niet biedt. 1 daarvan is de beschikbaarheid van je browser op alle platformen met accountsynchronisatie. Firefox heeft ook meer beveiliginsfeatures dan Safari en blokkeert standaard o.a. cryptomining scripts. En het is opensource.
ik heb wat nieuws geleerd, nooit geweten, tnx!
Is Apple heilig dan? Alles wat Apple ook doet moet goedgekeurd worden?
Wat ermee bedoelt wordt, elk fabrikant geeft zijn eigen producten een setje.
Microsoft geeft Edge al een aardig zetje door hem als standaard te installeren op Windows. Dat Microsoft het ook nog moeilijker maakt voor andere browsers om ze als standaard in te stellen, terwijl die functie met één druk op de knop wel voor Edge werkt versterkt dat effect onnodig veel.
Firefox lomp vinden en dan overstappen naar Chrome kan ik nog niet direct volgen. Waarin is Firefox lomper dan Chrome?
Dat doet Apple ook met Safari dus wat is je punt?
Overgens doet Android dat ook met Chrome.
Whataboutism 101. Omdat anderen het ook doen is het ineens goed? Nee! Dat Apple dat met Safari doet is een van de vele redenen dat ik geen Apple spul wil. Wat doet Android trouwens met Chrome? Ik kan op Android prima Firefox installeren en als standaardbrowser instellen.
Overgens doet Android dat ook met Chrome.
Ik heb op Android regelmatig andere browsers geïnstalleerd. Na het installeren krijg je de eerstvolgende keer dat je mogelijk de nieuwe browser / applicatie wil gebruiken de vraag of je je bestaande browser of nieuwe browser de standaard wil maken, vanuit het systeem. Er worden 0,0 barrières opgelegd om dit aan te passen.
Dat doet Apple ook met Safari dus wat is je punt?
Op Apple computers kun je makkelijk en snel een andere standaard webbrowser
instellen.

Wat is je punt?

Firefox is het meest gericht op privacy, de TOR browser is gebaseerd op Firefox.
Ja en dat kan op een Windows computer ook, dus wat is je punt?
Chrome bijvoorbeeld heeft het al jaren erin zitten, gewoon een popup aanklikken en klaar, waarom firefox er nu pas mee aankomt is mij een raadsel.

In dit artikel gaat het niet om privacy maar om de standaard browser keuze.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 13 september 2021 20:21]

Vooralsnog is Mozilla het enige bedrijf dat deze feature heeft doorgevoerd in zijn webbrowser. Het is onduidelijk of andere webbrowsers zoals Google Chrome, Vivaldi, Brave of Opera op termijn zullen volgen.
Daar gaat je voorbeeld. Snap je het artikel wel?
In dit artikel gaat het niet om privacy maar om de standaard browser keuze.
Maar jij hebt dus niks begrepen van mijn commentaar. Apple kun je heel snel je standaard browser instellen.
Grappig om te lezen dat FF een lompe browser is, ik ben het daar helemaal niet mee eens. Het is een eerlijke en erg fijne browser waar je "alles" in de hand hebt. Chrome is ook prima maar erg dominant. Edge gebruik ik alleen om te testen.
Dat doet Apple ook met Safari dus wat is je punt?
Wat is jouw punt?

(De discussie is niet of Apple beter is dan Microsoft. Microsofoft is 'slecht', dat Apple ook 'slecht' is verandert niets aan de slechtheid van Microsoft. Microsofts slechtheid is absoluut en niet relatief.)

Als je dat niet snapt moet je eens je eigen normen en waarden tegen het licht houden.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 18 september 2021 09:52]

Je begrijpt het niet, elk fabrikant doet het, als Microsoft iets doet dan gaan we met ze allen erop bashen.

Overgens is Google Chrome enorm aan groeien dus wat Microsoft ook probeerd helpt het weinig.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 18 september 2021 10:14]

Ik begrijp het best. Jij bent degene die er Apple er bij sleept. Met jouw reactie: "Dat doet Apple ook met Safari dus wat is je punt?" vergoelijk je het foute gedrag van Microsoft.
Ik vind dat een niet zo fris truucje.
Jij bent degene welke Microsoft zit te bashen.
O ja? Waar dan? Ik bash nergens. Het enige wat ik deed was kritiek leveren op jou: "Apple doet hetzelfde met Safari".
Waarmee jij suggereert dat Microsoft dan niets verkeerds doet omdat Apple het ook doet.

Als meerderen stelen in de supermarkt is stelen daar dan toegestaan?

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 21 september 2021 10:10]

Nou nee niet helemaal. Microsoft wist van de 'bug' maar deed er niets aan. Nu Firefox de 'bug' cq achterdeur gebruikt, gaan meer mensen er gebruik van maken en dat is meestal niet met de beste bedoelingen. Ik vind het not done van FF om dit zo te spelen. Natuurlijk is Microsoft in gebreke om de standaard browser niet eenvoudiger in te kunnen stellen, maar FF zet hier een deur open die direct raakt aan de veiligheid van vele mensen.
Overigens zou ik liever zien dat browser keuze dan ook 100% is en niet dat links in mailtjes en apps alsnog in edge worden geopend. Ik kies er bewust voor om edge niet te gebruiken maar voor sommige zaken blijft Windows edge gebruiken.
Mja mja ze hadden vroeger van die compiled html help bestanden (.chm) die ze openden in iets gebaseerd op dezelfde libraries als MSIE. Ik zie dat ze nu Edge gebruiken om naar links te gaan wanneer je help drukt in Windows Explorer. Ik vind dat niet verkeerd. Je kan er toch niet op rekenen dat een batterij aan 3rd party browsers hierop getest worden bij iedere update. Of dat Windows in staat is om de integriteit van die 3rd party code te bewaren.
"Je kan er toch niet op rekenen dat een batterij aan 3rd party browsers hierop getest worden"
Dat hoeft ook helemaal niet.
Sterker nog, dat zou niet eens moeten.

Microsoft zou, net als iedereen, alles wat ze aan spul maken dat in browsers wordt gerenderd standards compliant moeten maken en daarbij niet de allernieuwste en meest esoterische aspecten gebruiken. En daarbij wel degelijk moeten testen op gangbare OS browser combinaties.

Dat is altijd al de enige manier geweest om het web open te houden, en dat is het nog steeds. En het is altijd geweest wat grote bedrijven als Mictosoft proberen te ondermijnen, enkel om meer controle te krijgen en zo meer geld te genereren. Alles op termijn ten nadele van gebruikers. En je ziet dat nu, nu we nog maar net verlost zijn van het dram dat Internet Explorer was, opnieuw gebeuren met de Chrome rendering engine, en met dit soort Edge praktijken.

Dat er nog steeds mensen zijn die die dynamiek niet zien of niet op waarde schatten is onbegrijpelijk.
Dat er nog steeds mensen zijn die die dynamiek niet zien of niet op waarde schatten is onbegrijpelijk.
Velen zijn na deze ellende geboren en voor hen is het niets meer dan geschiedenis waar ze niets aan hebben en daardoor allang weer vergeten zijn. Of op een andere manier er niets om geven. Of nog enger: dat ze denken dfat dit soort gedrag normaal is.
En als je zegt dat dat slecht is voor iedereen wordt je tegengesproken, want grote tech bedrijven zijn onze vrienden ofzo
Ik vind het not done van FF om dit zo te spelen.
Ze moeten iets tegen de concurrentie-vervalsende houding van Microsoft. Mijn inziens it dit een hele logische stap voor een kleine onafhankelijke speler die moet opboksen tegen een multinational
Hoe moeten ze dit dan spelen? Reporten heeft weinig zin als MS er zelf gebruik van maakt. Of ze fixen het en openen op een andere manier dezelfde 'bug' zodat ze het wel voor Edge kunnen blijven doen. Of ze fixen het niet en kun je het dus zien als een ongedocumenteerde API call. In beide gevallen blijft het er een kwetsbaarheid zitten.
Ken je Search Reflector in de MS store?
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

[Reactie gewijzigd door Grozno op 13 september 2021 19:42]

Als het Mozillas al zo relatief weinig kost om de "beveiliging" te omzeilen, dan kun je er ook zeker van zijn dat andere (minder goed bedoelende) partijen dit ook hebben gezien. Misschien dat Mozilla de eerste is, maar ze zijn zeker niet de enige.

Vaak worden computers via een strategie aangevallen, als in: wanneer ik onderdeel A kan laten crashen, dan reagfeert onderdeel B op een bepaalde manier, waardoor ik de 'payload' via onderdeel C kan injecteren. Winst.

Men mag Microsoft software niet de-compileren. Dat staat in in hun gebruiksvoorwaarden. Wil echter niet zeggen dat dit niet gebeurt...
Met de nieuwe feature omzeilt Mozilla de anti-hijacking-beveiligingsfuncties die het bedrijf in Windows heeft geïntegreerd.
Lekkere beveiliging dan. :/

Jammer dat er dan toch weer verzwakt wordt aan zo'n beveiligingsfunctie om commerciele redenen. Tja, als je voor jezelf een backdoor inbouwt kunnen anderen het ook. Het bekende bezwaar tegen backdoors hier zeer goed geillustreerd door Mozilla.

Nu is het mozilla maar malwarebouwers vogelen het ook wel uit. Firefox is immers open source. Haal die 'beveiliging' er dan uit of doe het gewoon goed.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 september 2021 18:00]

Ik zie het probleem niet echt. Kennelijk is er een ongedocumenteerde API waarmee je de standaardbrowser kunt aanpassen (er is nergens vastgesteld dat dit ook voor andere typen applicaties werkt). Microsoft maakt daar uiteraard gebruik van, en nu Mozilla dus ook. Sinds jaar en dag heeft Microsoft deze API's al (waarmee ik het niet goedpraat) en gebruikte zij deze o.a. in de Office-applicaties. Steeds 'lekken' deze API's uit, want Microsoft verbergt de aanwezigheid daarvan niet in Windows, blokkeert het gebruik door derden niet, maar ze documenteert ze simpelweg niet. Dus tenzij Microsoft nu Mozilla dwars gaat zitten, zie ik in de basis geen probleem.
Microsoft verkoopt dit naar buiten toe als een beveiligingsfunctie. Het probleem is dan dus dat hier sprake is van "security by obscurity", er is namelijk niets daadwerkelijk beveiligd alleen moet je een ongedocumenteerde API zien te achterhalen en op de juiste manier zien aan te spreken. Iedereen met een klein beetje verstand van IT-beveiliging zal je kunnen vertellen dat er in geval van "security by obscurity" helemaal geen sprake is van beveiliging, zoals je zelf al aan geeft is de API door iedereen die hem weet te achterhalen vrij te gebruiken, daar vallen natuurlijk ook kwaadwillenden onder.

Beter zou het zijn als Microsoft hier een officiële, gedocumenteerde API voor aan zou bieden die wel beveiligd is, bijvoorbeeld doordat je hem alleen aan kunt spreken door middel van een door Microsoft ondertekend certificaat. Mozilla en andere legitieme softwareleveranciers gebruiken al certificaten van Microsoft in hun installers, dus waarom niet ook voor dit soort API calls?
Eens. Door middel van certificaten kun je dit veiliger maken inderdaad. Al zou Microsoft dan wel moeten controleren welke browser wel of niet gecertificeerd kan worden. En dan begeeft ze zich al op glad ijs, want de enige check mag dan zijn of de browser niet stiekem malware e.d. bevat. Een Tor browser zou bijvoorbeeld gewoon gecertificeerd moeten kunnen worden, wat men ook moge vinden van die browser.
Wat mij betreft zou deze certificering volledig optioneel zijn en alleen maar nodig om gebruik te maken van specifieke API's, bijvoorbeeld om software zich tijdens de installatie in te laten stellen als de standaard software voor een bepaalde toepassing, of om bestandstypen te koppelen aan de software. Als jij technisch genoeg bent om te weten wat Tor is en er een aparte browser voor te installeren kan jij ook wel even handmatig de standaard browser in Windows aanpassen. Het gaat mij er puur om dat Microsoft het mogelijk maakt voor hun concurrenten om hun software als de standaard in te stellen voor een toepassing, in plaats van dat eeuwige dwarsbomen en uitbuiten van de dominante marktpositie.
Jammer dat er dan toch weer verzwakt wordt aan zo'n beveiligingsfunctie om commerciele redenen. Tja, als je voor jezelf een backdoor inbouwt kunnen anderen het ook. Het bekende bezwaar tegen backdoors hier zeer goed geillustreerd door Mozilla.
Leest raar weg. Is het volgens jou nou dom van MS of vindt je het onhandig dat Firefox het zo doet ?
Slecht van MS met name. Als je iets als beveiliging aanprijst dan moet je er geen achterdeurtjes in maken voor je eigen spullen.

Zoals anderen al noemden heb ik ook het idee dat het hier niet zozeer om beveiliging ging maar meer om uit het vizier van de antitrust instanties te blijven. Vooral als je ziet hoe moeilijk het nu gemaakt wordt met Windows 11.

Van Mozilla vind ik het niet slecht dat ze dit doen. Een zo makkelijk te doorbreken beveiliging is erger dan helemaal geen beveiliging want het geeft een vals gevoel van veiligheid. Als Mozilla dit uit weet te vogelen dan kan een malwaremaker dit ook (en heeft dit wellicht al gedaan). En ze doorbreken zo een punt dat MS gebruikt om Edge een opstapje te geven.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 september 2021 20:03]

Is het wel echt een beveiligingsfunctie, of misbruikt Microsoft die term om commerciële redenen? (Redenen bovendien die erg doen denken aan eerder misbruik van hun marktpositie om hun vrowser op te dringen, waar ze toen toch voor gestraft zijn)
Zal gewoon een regkey zijn. Of een policy
Het is vooral een irritante beveiliging.

Ik heb het zelf ook eens gereversed omdat ik een volledige automatische installatie, inc. default apps wou bouwen.
Dit is dus niet alleen voor browsers. Het is ook als je een andere picture viewer wil. (Of heel belangrijk, Winamp als music player by default :+ )

Uiteindelijk een hack in elkaar geflanst die een token genereerde en wat reg keys op read only zetten.
Dit terwijl het vroeger gewoon een kwestie was van een enkele reg key zetten en klaar.
Volgens mij werkt wat ik doe ook al niet meer met moderne versies, en zeker niet in Win 11, dus ik juich deze pogingen van Mozilla ten harte toe. Zeker omdat ik weet hoe irritant dit soort RE is.
Beveiliging en Microsoft in één zin? Dan zie je in dezelfde zin ook het woord 'krakkemikkig'.

Microsoft toont weer een nivo van arrogantie zoals in de Balmer dagen van het bedrijf. En daar schiet geen enkele consument van MS wat mee op. Alleen heeft de EU nu geen "strijd bijl" zoals Kroes om hen op de vingers te tikken.
Jawel, want het is oneerlijke concurrentie als Edge het wel kan en andere browsers niet.
De persoon die de taak van Kroes heeft overgenomen, deze is veel vriendelijker voor bedrijven dan Kroes was destijds. Volgens mij was het Neelie Smit Kroes die de hoogte van de boete omhoog joeg.

Iets dat de huidge persoon veel minder bereid is te doen. En laten we open kaart spelen, als het bedrijven niet genoeg geld kost, dan leren ze het niet en proberen ze hetzelfde trucje veel sneller.
Anoniem: 211516
13 september 2021 20:34
Als ie ook nou standaard instelt als pdf viewer zou ook handig zijn.
Pdf-viewers in browsers hebben minder mogelijkheden dan aparte viewers. Een beetje pc heeft al gauw vier browsers met elk de (on)nodige viewers ingebouwd. Over bloatware gesproken.
Anoniem: 211516
@Alex313 september 2021 23:53
Heb niet meer mogelijkheden nodig dan het te kunnen lezen.
Bij ons op het werk is het mogelijk om Firefox te installeren op een account zonder admin rechten. De ICT afdeling weet ervan, maar weten niet hoe het mogelijk is.

Blijkbaar weten ze bij mozilla hoe ze in windows bepaalde admin rechten kunnen toe-eigenen. Of dit een goede zaak is valt te betwijfelen.
Hebben ze op jullie IT-afdeling geen internet? :)
Here is the step by step guide to install software on Windows 10 without Administrative rights.
Begin by downloading the software and copy the installation file (normally .exe file) to the desktop. Copying the downloaded installer file to the desktop is only meant for your convenience so that you can easily spot it.
Now create a new folder on your desktop. You can do this by right-clicking on the desktop and selecting New > Folder.
Copy the installer to the new folder you just created.
Open a new Notepad file and enter the following in it.
  • set _COMPAT_LAYER=RunAsInvoker
  • start [Installer Name]
Save the file with the exact same name as the installer for the app that you downloaded, and save it with the BAT file extension. Save the file to the folder you created and moved the installer to.
Run the BAT file you just created and it will install the app.
https://www.addictivetips...all-without-admin-rights/

[Reactie gewijzigd door OxWax op 13 september 2021 18:16]

Niets te maken met admin. Je kunt altijd programma's starten onder je eigen naam mits die portable zijn en niet uitgaan van systeemmappen. Ze kunnen dat overigens vrij simpel blokkeren met software restriction policies. Maar goed, waarom je gebruiker pesten in productiviteit?
Er wordt wel om een admin wachtwoord gevraagd tijdens de installatie, maar je kan dan gewoon op next klikken en de installatie wordt afgerond. Diverse andere softwareinstallaties stoppen als je het admin wachtwoord niet weet.

Portable apps gebruiken is geen probleem, ook al heeft een van de ict'ers laten weten dat het bekend is dat het gebeurt. Hij is te druk om hieraan tijd te besteden. Zal binnenkort wel actiever op gecontroleerd worden sinds een andere locatie last had van een cryptovirus.
Als je een programma op je eigen computer geïnstalleerd hebt kun je de programmamap naar een gebruikersmap op je werkcomputer kopiëren. Dat werkt goed met veel programma's. Alleen bestandsassociaties maken lukte mij niet. Daarvoor maakte ik snelkoppelingen in de map Sendto. Dan kun je gewoon rechtsklikken en het juiste programma kiezen.
Je kan ieder programma in de temp directory of profiel installeren. Zolang het geen admin rechten heeft.
Maar een beetje it afdeling blokkert het uitvoeren
Mooi zo, ik heb begrepen dat dit een absolute ramp is geworden in W11.
Daar moet je blijkbaar voor alle linktypes handmatig de browser aanpassen.
Mooi gedaan van Mozilla. Ik vraag me af of deze feature/bug in windows ook voor andere zaken geldt zoals foto of pdf programma's.
Blijkbaar weinig admins hier die reageren, ik mag toch hopen dat als je bv Chrome of Ff de standaard browser wil hebben je daar iets voor regelt
Hier een omslachtige manier van ms
https://techcommunity.mic...-for-it-pros/ba-p/1313151

[Reactie gewijzigd door m_snel op 14 september 2021 01:14]

Sorry maar even off topic,wat is er mis met de frontpagina...
Is helemaal ingezoomd op mobiel en Windows namelijk :)
Sorry maar even off topic,wat is er mis met de frontpagina...
Is helemaal ingezoomd op mobiel en Windows namelijk :)
Ik heb met zo goed als alle websites tegenwoordig, dat ik juist moet inzoomen, want anders heb ik een kleine stuk webpagina in de midden van me browser, en is de rest niet in gebruik, echt waardeloos, dat ze helemaal overgestapt zijn op Smartphone/Tablet formaat, kijkt voor geen meter op een desktop, en je mist veel extra die weggehaald is.
Welke taal is dit? Moderne telefoon taal?
Hier vind je meer informatie en kun je feedback achterlaten:
[Feedback] Frontpage test

In Chrome op mobiel heb ik hem kunnen terugzetten naar de 'normale' frontpage door het volgende in de adresbalk in te vullen (met T.net open):

javascript:setCookie('SSLB', '0')

[Reactie gewijzigd door Knorretje- op 13 september 2021 18:16]

Thanks kon het niet direct vinden :)
[Feedback] Frontpage test
Dat is een test. Je kan het weer op 'normaal' zetten door een cookie aan te passen. (staat ergens in het draadje hierboven)
Ja viel mij ook al op maar leest wel prettig eigenlijk :) (mobiel dan)
Ik moet uitzoomen op Windows naar 90% omdat de rechterzijde ontbreekt.
En ik maar denken dat het aan de Dark Reader plugin die ik er gister op heb gezet lag. :P

ot: Het lag denk ik niet aan Firefox dat de standaardinstelling niet overgenomen werden. Het zal wel een "nag" van MS zijn om Edge te pushen waar nu omheen gefietst wordt.
Discussie kan hier voortgezet worden:
[Feedback] Frontpage test
Tis geen verbetering op een ipad...
Het is beter om Firefox helemaal niet als standaardbrowser in te stellen. Vooral als je Firefox ook op Android apparaten hebt. Bij de nieuwste versie kan je geen hoofdpaswoord voor je Lockwise ingeven (opgeslagen aanmeldingen & wachtwoorden). Hier hoor je niemand over, alleen onterechte lofprijzingen voor Firefox als overall systeem.
Dat heeft echt niets te maken met het al-dan-niet als standaardbrowser instellen. ;)

On-topic: Microsoft zit hier natuurlijk helemaal fout. Niet alleen wenden ze de smoes van "veiligheidsfeatures" aan om concurrenten dwars te zitten, ze doen dat ook nog eens precies op een onderdeel waarop ze in het verleden al eens bestraft zijn wegens misbruik! (Het opdringen van hun eigen browser aan het publiek van hun dominante os)
Gelukkig weet ik nu dat het om security ging, dacht altijd dat het was om de gebruiker het makkelijk te maken.
Maar iedereen kan er gewoon omheen, hoe denk je anders dat bv RES en Ivanti bv de pdf functie omleggen van Edge naar Adobe.
En wat als ik Lockwise helemaal niet gebruik? (weet niet eens wat t is...)
Waarom is het dan beter om Firefox helemaal niet als std browser in te stellen?
Ik vind Lockwise harstikke fijn en gebruiksvriendelijk. Je komt er toch niet in zonder in te loggen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee