Mozilla Firefox is nu ook beschikbaar in de Microsoft Store

Firefox is vanaf dinsdag beschikbaar in de Microsoft Store. Doordat Microsoft zijn voorwaarden heeft aangepast voor apps in de Store, was het volgens Mozilla makkelijker om zijn browser toe te voegen aan de digitale winkel van Windows.

In een blog kondigt Mozilla de introductie van Firefox in de Microsoft Store aan. De browser is als app beschikbaar in de Windows Store op zowel Windows 10 als Windows 11. Hierdoor hoeven Firefox-gebruikers niet langer naar de website van Mozilla om de browser te downloaden en te installeren. Via de Microsoft Store kunnen ook updates van de browser geïnstalleerd worden.

Voorheen was alleen Edge van Microsoft zelf te downloaden via de Microsoft Store. In september werd daar Opera aan toegevoegd. Andere grote browsers zoals Google Chrome en Safari ontbreken nog.

Microsoft heeft aangegeven de Microsoft Store meer open te stellen voor software-ontwikkelaars. Zo zijn er ook plannen om Android-apps aan de Microsoft Store toe te voegen. Daarbij gaat het wel specifiek om Windows 11. Deze functie is nog niet beschikbaar. Al verscheen er onlangs een tool waarmee dit al wel getest kan worden.

Door Robert Zomers

Redacteur

09-11-2021 • 18:57

66 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (66)

Wijzig sortering
Ik ben op mijn werk laptop geen admin dus kan alleen lokaal als user installeren. Als ik via Windows store Firefox installeer, gaan updates dan wel weer automagisch?
Ik heb nog nooit toegang hoeven geven tot Store updates in elk geval, dus ik vermoed van wel. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de eigenaar van je laptop besluit om de store uit te zetten en de Store-versie van je browser te verwijderen.

Het lijkt mij makkelijker om je werkgever te vragen gewoon Firefox toe te staan, maar als dat niet kan denk ik dat je met de Store-versie een heel eind komt. Als je hem nog nooit gebruikt hebt, moet je hem een keer openen en klikken op het updates-tabje. Dikke kans dat er updates zijn, dan kun je zien of je permissies nodig hebt voor updates of niet.
Ik zie er nog steeds het nut niet van in. Als ik op een desktop kan kiezen tussen een klassieke x32 x64 app of eentje uit de store dan zie ik niet waarom ik zou opteren voor die uit de store. Geeft mij alleen maar extra restricties lijkt mij dan. Misschien is het ook door de slechte ervaringen uit het verleden met die halfbakken UWP apps maar toch.
Een manier om te voorkomen dat je moeder of opa allerlei troep installeert is instellen dat alleen apps uit de Microsoft Store geïnstalleerd kunnen worden. Wel fijn dat ze dan alsnog een webbrowser kunnen gebruiken die privacy wat hoger in het vaandel heeft.
Met Firefox kun je privacy nog verder dichttimmeren met plug-ins.

Niet voor niks is de TOR browser gebaseerd op Firefox.

Firefox is redelijk OK, beter voor privacy dan MS web browsers.
Firefox is redelijk OK, beter voor privacy dan MS web browsers.
En al helemaal beter dan Chrome! Hier wat artikelen die beide meer dan 2 jaar oud zijn, maar alleen nog maar actueler zijn geworden:
Chrome is van Google, Google had eind 2020 het idee om de functionaliteit van Ad-blockers te stoppen, behalve voor hun ads.

https://www.cnet.com/tech...ries-ad-blocker-creators/


https://www.pcgamer.com/b...ome-may-kill-ad-blockers/


Indien je "privacy" belangrijk vindt laat je browsers van Google en MS links liggen.
Indien je "privacy" belangrijk vindt laat je browsers van Google en MS links liggen.
Precies dát zei ik ja. ;)
Bedankt!

Blijkbaar kan dit niet genoeg herhaald worden.
Als ik eens kort door de Windows Store blader zie ik bijna alleen maar troep. Je Windows limiteren tot enkel Store apps is zo te zien absoluut geen garantie tegen troep, integendeel.
Dat is bij de store op Android en iOS helaas niet anders. Zo werkt het nou eenmaal met stores voor het grote publiek.

Dessalnietemin staat er steeds meer fatsoenlijke apps in de store en is de afhankelijkheid van derde partijen kleiner aan het worden. Het zou echt een stuk beter zijn voor de gemiddelde gebruiker als ze beperkt kunnen worden tot die store.

Maar het zou mooi zijn als Microsoft kwaliteit zou verkiezen boven quantiteit, want je hebt gelijk, de indruk is niet heel erg positief zodra je die store opent :X
Je loopt met Windows die S Mode configuratie toch heel snel tegen problemen aan op PC's waar meer gedaan wordt dan een beetje browsen.
Zeker in dit landschap van thuiswerken wordt dat erg snel uit gezet.
Ik gebruik meestal de store als het kan omdat ik dan geen gedoe heb met PatchMyPC. Ik draai op Windows meer updates dan programma's soms, vooral omdat ik het ook niet zo vaak gebruik.

Tegenwoordig heb je winget, het project dat Microsoft heeft geforkt en voortgezet nadat ze deden alsof ze de maker ervan wilden inhuren, dat is wellicht een betere optie als je in de IT zit. Je hebt ook nog concurrenten als Chocolatey maar die heb ik nog nooit gebruikt.

Zolang Windows geen eisen gaat stellen om de store te gebruiken zoals Apple en Google dat doen, zie ik er vooral voordelen in. Shady executables van internet zijn nog steeds een bron van malware en aangezien zowel Bing als Google het niet voor elkaar kunnen krijgen om nepdownloads uit hun zoektermen te krijgen, is het voor de algemene gebruiker daadwerkelijk handig om dit soort dingen uit de store te kunnen halen.
Zolang je geen synchronisatie kunt doen met al geïnstalleerde applicaties en dit achter een paywall zit in de betaalde enterprise versie is Chocolatey geen optie. Als je ook eenmaal handmatig een update uitvoert is choco hem ook weer kwijt uit zijn database.
Dat komt waarschijnlijk omdat jij Windows gewend bent. In Linux is .SH installeren meer uitzondering dan regel en heb je pakket beheerders. Die zeer vertrouwt zijn. Nu had Ubuntu lekker gewoon synaptic. Ideaal als je toch een GUI wilde Inplaats van terminal. Nu hebben ze ook een (bloated) store (die ik nooit gebruik)

In Windows had je altijd die MSI dingen en .exe met alle virussen enz. Vandien met beetje pech.
Is die 'bloated' store niet gewoon snap met een GUI? Alhoewel het inderdaad wel jammer is dat ze niet bij synaptic met APT zijn gebleven ja.
Als je inlogt met een Microsoft account, je documenten op OneDrive hebt staan en je settings laat back-uppen is de store heel handig als je een nieuwe pc installeert. Zodra je inlogt vraagt de setup op welke oude pc je de nieuwe wil baseren. Met 1 klik worden dan alle store apps automatisch geïnstalleerd en de settings uit de cloud naar de nieuwe pc gekopieerd.
Dat is inderdaad een groot voordeel. Ik twijfel altijd of ik settings in de cloud wil opslaan aangezien ik soms op de ene pc andere settings wil dan op de andere.

Ik gebruik Chocolatey en een script die alle geïnstalleerde packages (die niet een dependency zijn van een andere package) in een lijstje zet (eigenlijk moet ik dat in de backup gooien maar ik ben te lui). Vervolgens kan ik dat hele lijstje dan op een nieuwe pc weer installeren met een commando. Settings niet, maar veel applicaties kunnen zelf synchroniseren.
Toevallig is het bij Firefox niet zo, maar heel veel applicaties moet je nog omslachtig updaten. Als ze uit de store komen is dat niet meer zo.
De meeste browsers updaten toch automatisch als je ze afsluit? Windows Store gaat je daar ook niet bij helpen
In Firefox's geval moet er geen aparte service meer voor geïnstalleerd worden. Updates centraliseren is ook een groot voordeel.
Idd heb de pest aan allerlei update services die op de achtergrond draaien. Het ergste is, de meeste die zo'n service installeren wat meestal hardware gerelateerd is, brengen nooit een update uit.
Klopt en voeg daar aan toe dat voldoende bedrijven je alleen software vanuit de store laten installeren. Dus als Mozilla nog iets in het bedrijfsleven wilt betekenen zullen ze mee moeten. En je wilt ook niet dat applicaties zichzelf updaten eigenlijk ivm voldoende problemen in de supply-chain.

[Reactie gewijzigd door army op 10 november 2021 00:52]

Dat schrijf ik toch ook als eerste woorden...
Op o.a. Macbooks heb je dezelfde keuzes: via een bestand van een site installeren of uit de App Store, wat lijkt op de stores op onze telefoons.

De enige voordelen die ik persoonlijk zie aan een store op een PC:
  • betaalde apps op een centrale plek, ipv allerlei losse licenties bij allemaal partijen. Er zijn tal van apps op Mac waar ik de licentie op de site kan kopen, of de app gewoon kan aanschaffen in de app store. Dan kies ik meestal voor het laatste, gewoon vanwege de eenvoudigheid van een verzameling op één plaats.
  • automatische updates zonder dat die programma's ieder hun eigen achtergrond proces nodig hebben. Updates gaan vaak ook op het oog iets soepeler. Al is dit voor mij minder een probleem.
In dit geval gaat het om een gratis browser, dus zou het alleen om punt twee gaan. Dat zegt overigens niet dat ik ga voor die store versie: hoewel ik op Macbooks (en Linux) dus wel gebruik maak van stores, kies ik toch meestal nog voor losse installers. Voor een oma die wel eens uit verkeerde bronnen download is een store misschien wel de beste keuze.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 9 november 2021 19:16]

Dat is het hem juist: Deze Firefox versie IS de x32/x64 .exe die je ook via de website kunt downloaden. Dit is een van de versoepelingen die Microsoft bij de nieuwe Store in Windows 11 (komt ook naar Windows 10 binnenkort) heeft doorgevoerd, dat je in feite om het even welk soort "app" kunt toevoegen. Als het maar draait op W10/11 mag het er bij wijze van spreken al in (na controle).

Voor tweakers heeft het inderdaad niet veel meerwaarde, maar voor minder IT-begaafde mensen is het wel een veiligere plaats voor programma's dan allemaal losse websites. Daarbovenop kan het voor heel veel kleine tools ook massa's update-tijd schelen.

Ik gebruik de Store zelf al sinds het Windows 8-tijdperk, maar dan wel bijna uitsluitend op tablet-achtige apparaten zoals de Surface Pro's en afgeleiden daarvan.
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Firefox is er niet zo best aan toe als je hun marktaandeel ziet. Elke mogelijkheid om hun exposure te verbreden kan daarbij helpen, zeker als het zo goed als gratis is (ze moeten weinig tot niets betalen om het mogelijk te maken en de mensen die de store toch gebruiken zullen misschien verleidt worden het zo te installeren).
Ik zie er nog steeds het nut niet van in. Als ik op een desktop kan kiezen tussen een klassieke x32 x64 app of eentje uit de store dan zie ik niet waarom ik zou opteren voor die uit de store. Geeft mij alleen maar extra restricties lijkt mij dan. Misschien is het ook door de slechte ervaringen uit het verleden met die halfbakken UWP apps maar toch.
Als je kijkt in Windows (11), dan kun je het installeren van applicaties in drie standen instellen:
- Alleen Store apps
- Kijk bij het installeren of er een vergelijkbare applicatie in de store staat en raadt die dan aan.
- Installeer gewoon alles uit alle bronnen.

Microsoft probeert al jaren een store te bouwen als de Appstore of Playstore. En voor veel gebruikers is het ook fijn om een plek te hebben waar je enigszins erop kunt vertrouwen dat je krijgt wat je wilde en vooral niet wat extra's. Ik denk dat Microsoft ook steeds meer gaat duwen naar alleen store apps en het steeds moeilijker gaat maken om uit andere bronnen te installeren.
Ik wilde vandaag nog iets via de Microsoft store installeren op mijn werk pc (Terminal). Moest inloggen met een Microsoft account. Maar mijn Microsoft werk account werkte dan weer niet. Dus maar even mijn privé account gebruikt, want wilde toch door.
Vervolgens waren alle andere apps e.d. ook ingelogd met mijn prive account.
Nou nee, dit werkt helemaal niet fijn. Sowieso dat je moet inloggen om überhaupt iets te kunnen installeren.
Je hoeft niet in te loggen. Die store vraag daar wel telkens om (irriTANT), maar je kan de dialoog gewoon wegklikken en dan kun je verder.
Je kan er op wachten dat dat uiteindelijk toch verplicht wordt.

Zit zelf niet te wachten op die store. Het local account systeem zonder inloggen en zonder store vind ik veel fijner dan tzt een dichtgetimmerde store. MS wil denk ik heel graag het playstore of nog liever het apple store model liever gisteren volledig ingevoerd hebben. Volledige controle.

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 10 november 2021 09:35]

Sterker nog, in windows 11 lukt het wegdrukken van het inlogvenster al niet meer. Gelukkig kun je in windows 11 wel gewoon standaard gebruik maken van "winget", een package manager van windows zelf. Ik heb tot nu toe geen store apps in kunnen vinden die daar niet mee te installeren zijn. Ik ben me van chocolatey bewust, maar toch fijn dat er na al die tijd een officiele package manager is.

voorbeeldje firefox.
$ winget search firefox
...
Name | Id | Version | Match | Source
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Mozilla Firefox | Mozilla.Firefox | 94.0.1 | winget
...

$ winget install --id Mozilla.Firefox
Edit: Het gebruik van packages met source "winget" omzeilt dus het gebruik van een microsoft account, terwijl je toch de officiele package binnenhaalt

[Reactie gewijzigd door D_el_p op 10 november 2021 08:59]

Offtopic, maar kun je Windows 11 uberhaupt nog wel installeren zonder Microsoft account?
Zelf heb ik tijdens de installatie de wifi uitgezet, daarmee ging hij een lokale-gebruikerer-aanmaken flow in. Ik heb nu dus inderdaad geen microsoft gekoppeld :) Als je verbonden bent met internet krijg je inderdaad geen optie om alleen een lokaal account te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door D_el_p op 10 november 2021 12:03]

Okee, precies hetzelfde zoals het nu al met de nieuwste versie van Windows 10 werkt dus. Thanks!
Ja, met die Microsoft accounts is dat inderdaad wel een concept dat je moet begrijpen. De geinstalleerde Store apps zijn gekoppeld aan het account waarmee je inlogt. Net als bij Android.
Je doet alsof dat iets normaals is. Maar voor 99,9% van de apps is het helemaal niet nodig dat je ingelogd bent. Hoogstens voor die 1 a 2 apps die je via de store gekocht hebt. Voor de rest dus eigelijk kwats.
Zie dus ook bijv voor Firefox. Is gewoon te downloaden, installeren en automatisch te updaten zonder ingelogd te zijn. Maar als je het via de Microsoft store doet is dat ineens wel nodig??
Het idee dat je voor alles ingelogd zou moeten zijn is genormaliseerd door grote bedrijven als Apple en Google. Die intussen waarschijnlijk metadata ontvangen over je activiteit.
Doe even rustig :)
Ik doe helemaal niet alsof dat normaal gevonden moet worden. Ik trek geen oordeel, en zeg alleen hoe het werkt. Sommige mensen weten dat nu eenmaal niet.
Daarbij gaat het wel specifiek om Windows 10.
Moet het niet Windows 11 zijn?

[Reactie gewijzigd door Elazul op 9 november 2021 19:11]

Nice, weer een programma minder dat zijn eigen update systeem achterliggend moet laten draaien.

Dat gezegd hebbende...
Zo zijn er ook plannen om Google Play-apps aan de Windows Store toe te voegen.
Nee. Eerst en vooral is het "Microsoft Store", en ten tweede gaat Microsoft geen "Google Play" apps toestaan. De nodige APIs daarvoor zijn gewoon niet beschikbaar, die apps zullen nooit werken zonder third-party tools.
Hehehe, "Winget install firefox" - werkt goed! Het gehele upgraden van apps gaat ook eenvoudig, zelfs Mumble upgradde daardoor.
Yes, feest!
Aangezien mijn werk laptop vrijwel dichtgetimmerd is kan/mag ik alleen apps uit de Windows store draaien. Firefox komt er dus morgen ook bij :)
... en wat is het voordeel hiervan??

Alles wordt automatisch in één geupdate bij een nieuwe versie? En je hoeft het niet allemaal zelf meer bij te houden?
Of andere zaken die het interessant maken dit via de Store te downloaden? #welke
Ten eerste vind ik het onzin dat applicaties zelf verantwoordelijk zijn voor updates, dat kan je naar mijn mening veel beter centraal regelen. Ten tweede had ik destijds zo'n hekel aan Internet Explorer dat ik hem eigenlijk al niet eens wilde starten om Firefox te downloaden. Je moest namelijk ook nog allerlei configuratieschermen doorlopen.
Makkelijkere installatie voor Oma.
Ja, geweldig dat MacOS... Monterey heeft VirtualBox kapot gemaakt, PHP weggehaald en nog veel meer kuren... Yay.
Ook voor MacOS geldt: nooit gelijk upgraden. Zo heeft Big Sur sshfs gemold en ook Forticlient VPN werkt nog steeds niet lekker. Allemaal tools die oma toch niet gaat gebruiken schat ik zo in

[Reactie gewijzigd door divvid op 9 november 2021 20:53]

Moet daarbij wel zeggen dat backwards compatibility bij Windows VELE malen beter is geregeld dan bij MacOS. (ik ontwikkel op beide OSs)

Ben wel een voorstander van de nieuwe regels die MacOS heeft ingevoerd om niet alle apps gelijk toegang te geven tot alles.

[Reactie gewijzigd door Nimja op 10 november 2021 09:27]

Je onderschat het budget van de gemiddelde oma.
Persoonlijk zie ik de store als bloatware, op een pc hoor je programma's te draaien, geen apps en het eerste wat er bij mij af/uit gaat zijn Edge, Cortana en Bing. Maar ja ik ben m'n hele leven al vertrouwd met computers.

Voor 80% van de mensen lijkt me de store wel een uitkomst die ze de mogelijkheid geeft om wat meer met de pc te doen dan browsen en e-mailen via de standaard (crap) programma's/apps van Microsoft. Ik had geen idee dat je FF daar nog niet kon krijgen.
Dus Firefox is een app en hoor je niet op een computer te draaien? Wat een onzin. Je weet dat "app" gewoon kort is voor "applicatie" wat op zijn beurd een ander woord is voor "programma", hé? Je weet wel; de basics.

Je staat hier te roepen dat je geen H2O gaat drinken omdat het een chemische verbinding is en liever water hebt.
Je weet dat "app" gewoon kort is voor "applicatie" wat op zijn beurd een ander woord is voor "programma", hé?
Ik kan je garanderen dat minimaal 80% van de <25 jarigen dat niet weet. Voor hun is "app" dé naam die specifiek bedacht is voor die topical dingen die ze voor elke scheet nodig hebben.
Als je niet het verschil weet wat ik bedoel, en denkt dat je mij het woord app uit moet leggen ben je waarschijnlijk gewoon te jong om te begrijpen wat ik bedoel, of je wilt gewoon trollen.

Of, zoals ff googlen mooi laat zien:

[i]Learn the Difference Between Software vs Application - Tateeda
19 May 2021 — The terms software and application are often used interchangeably by people with a limited comprehension of computer technology[/i] - ( lol, sorry :+ ik verzin het niet, staat letterlijk op m'n scherm)

De look en feel van een "app" in vergelijking met een programma zijn wel degelijk compleet verschillend.
Als je niet het verschil weet wat ik bedoel, en denkt dat je mij het woord app uit moet leggen ben je waarschijnlijk gewoon te jong om te begrijpen wat ik bedoel, of je wilt gewoon trollen.
Ik denk dat ik als volgende het woord "sarcasme" moet gaan uitleggen zo te zien...

En blijkbaar ben je ook incapable in het herkennen van het feit dat je hier willekeurig wisselt tussen "software vs application" en "programma vs application" gewoon om een belachelijke grap te maken. Een onzinnige opinie kopiëren van een onbekende blogger is nu niet bepaald erg relevant. Als je enige verdediging van je standpunt het beledigen van andere is, is het misschien tijd om even na te denken of je misschien, heel misschien, niet gewoon fout bent. Ik weet het, gloed nieuw concept voor je waarschijnlijk, maar het zou zomaar even kunnen.

De look en feel van een "app" en "programma" zijn niet "wel degelijk compleet verschillend". Opnieuw: beide woorden betekenen hetzelfde, jij associeert de ene echter met mobiele software en de andere met desktop software, maar dat veranderd niks aan het feit dat die twee exact hetzelfde zijn.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 10 november 2021 09:47]

Tjonge jonge, als je gewoon de moeite neemt om te proberen te begrijpen wat ik bedoel te zeggen zoals @twiFight wel kan...

Die "onzinnige blogger" maakt gewoon een opmerking die de spijker op z'n kop raakt en nog grappig is ook, maarja, laat maar... Neem nog een kopje azijn en een fijne dag verder.
Andere grote browsers zoals Google Chrome en Safari ontbreken nog.
Wat gek dat Safari ontbreekt op Windows :+

Safari doet Apple al sinds 2012 niet meer voor andere OSjes. Waarom dat nu, zo bijna 10 jaar later, nog in een artikel noemen?

En dan ook deze zin:
Zo zijn er ook plannen om Google Play-apps aan de Windows Store toe te voegen
Onzin. Microsoft wil Android apps toevoegen. Via de Amazon app store. Die bevat juist geen Google Play store en services koppeling.
-knip-

[Reactie gewijzigd door Bor op 10 november 2021 07:56]

Safari doet Apple al sinds 2012 niet meer voor andere OSjes. Waarom dat nu, zo bijna 10 jaar later, nog in een artikel noemen?
voor de grap de marktverdeling van browsers op windows erbij genomen vanop netmarketshare:

Browser Share
Chrome 70.69%
Edge 8.79%
Firefox 7.43%
Internet Explorer 5.95%
QQ 2.22%
Sogou Explorer 1.98%
Opera 1.22%
Yandex 1.02%
UC Browser 0.42%
Maxthon 0.22%
Vivaldi 0.02%
Baidu 0.02%
Amigo 0.01%
Sleipnir 0.01%
Opera Mobile 0.00%
Unknown 0.00%
Baidu Spark 0.00%
Cheetah 0.00%
Swing 0.00%
Chromium 0.00%
SRWare Iron 0.00%
Yunhai 0.00%
Qihoo 360 0.00%
CoolNovo 0.00%
Opera Mini 0.00%
SeaMonkey 0.00%
Lunascape 0.00%
Android Browser 0.00%
Safari 0.00%

is iemand verbaasd van het grote aandeel van Safari?

*edit voor de duidelijkheid tabs veranderd in spaties, anders leest Qihoo 360 met 0.00% als qihoo met 3600.00%:

[Reactie gewijzigd door dasiro op 9 november 2021 22:23]