Edge probeert met pop-up gebruikers van Chrome af te houden

Wie met Microsoft Edge probeert om Googles Chrome-browser te downloaden, kan een pop-up krijgen met teksten die bedoeld zijn om gebruikers af te laten zien van het overstappen naar Chrome. Niet bekend is hoeveel gebruikers deze te zien krijgen.

De pop-up verschijnt rechtsboven in beeld als Edge de downloadpagina van Chrome opent, constateerde Neowin. Microsoft wijst er in de tekst op dat Edge op dezelfde technologie van Chrome werkt, 'aangevuld met het vertrouwen van Microsoft'. Een andere pop-up meldt dat 'Chrome erg 2008 is' en dat Edge nieuw is.

Niet iedereen krijgt de pop-up te zien. Tweakers kon deze niet reproduceren, maar The Verge wel met een enkele pop-up en ook op Reddit is de pop-up gespot. Verder verwijst Microsofts zoekmachine Bing bij het zoeken naar browsers zoals Chrome en Firefox naar Edge met een grote banner, voorzien van de tekst dat er geen reden is om een nieuwe webbrowser te downloaden.

Microsofts Edge heeft volgens Statcounter op de desktop een marktaandeel van nog geen 10 procent. Microsoft promoot vaker zijn eigen aanbod in zijn producten en diensten, al dan niet als test. Overigens staat het bedrijf daar niet alleen in: ook Google doet dat.

Update, 13.30: Toegevoegd dat The Verge ook een pop-up kreeg en deze ook op Reddit wordt gemeld.

Microsoft Edge Chrome

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-12-2021 • 12:30

217

Submitter: xBytez

Reacties (217)

217
200
84
8
0
60
Wijzig sortering
Dus het nieuwsbericht wordt neergezet als 'feit', vervolgens kan T.net deze niet reproduceren, volgens mij niemand hier in de reacties ook..
Dat heet met een hip woord A/B testen: een deel van je populatie een feature geven om te zien hoe het land. Dat betekent ook direkt dat niet iedereen het krijgt. Kan het nog steeds wel een feit zijn ondanks dat jij het niet te zien krijgt: MS bepaalt op de server wie dit zit waarschijnlijk (in de telemetrie datastroom is wellicht al helder dat je 12 PCs hebt waar je op 11 stuks al Chrome hebt staan, of de popup wordt alleen getoond op je verjaardag).
Dat wil niet per se iets zeggen. Het kan heel goed zijn dat MS dit in een specifieke regio doet of probeert. Ook is het goed mogelijk dat het een soort van A/B-test is, waarbij men dit eerst bij (bijvoorbeeld) 0,1% van de gebruikers doet om te kijken hoe die groep daarop reageert voordat ze het eventueel breder uitrollen.

Zo is goed mogelijk dat ze zich gerealiseerd hebben dat het niet slim is dit in Europa te doen omdat ze dan de Europese Comissie achter zich aan krijgen, en het daarom bijv. alleen daar buiten doen.
Maar er is helemaal geen bron behalve 'NeoWin'. Er mogen echt wel vraagtekens bij dit bericht gezet worden.
NeoWin bestaat al een tijdje, dus heeft wel wat reputatie voor mij. En als je NeoWin, The Verge en Reddit niet verftrouwt, durf dan nog maar eens @Bein Stuyle te wantrouwen! ;)
NeoWin bestaat al een tijdje, dus heeft wel wat reputatie voor mij.
Bloomberg bestaat ook al een tijdje en heeft ook de naam betrouwbaar te zijn. Kun je je evenwel dit artikel nog herinneren?
nieuws: Bloomberg: China brak in bij bedrijven VS met chip op servermoederborden
reddit is community-driven, dus daar zou ik toch meer mee oppassen
Ik heb het ook geprobeerd op een Windows-machine die bij Microsoft draait in een Amerikaans datacenter, en daar krijg ik ook geen pop-up. Dat is een standaard W10-machine, geen Server. Regio is het probleem dus niet.
Ik heb het ook geprobeerd op een Windows-machine die bij Microsoft draait in een Amerikaans datacenter, en daar krijg ik ook geen pop-up. Dat is een standaard W10-machine, geen Server. Regio is het probleem dus niet.
Dat snap ik niet: omdat jij het een beperkt aantal keren hebt geprobeerd in een enkele regio weet je zeker dat de regio geen variabele is die hier invloed op heeft? Hoe kom je tot die conclusie?
Ik zeg alleen dat regio het probleem dus niet is, maw regio is niet de bepalende trigger.
Betekent natuurlijk inderdaad niet dat er geen andere factoren meespelen.
maar dat hoeft niet waar te zijn, het kan zijn dat je het alleen kan zien als je op een amerikaans datacenter zit, en dan nog een lage kans hebt
Ik heb de popup 1x gekregen enkele dagen geleden.
Eerlijk gezegd ook de enigste en laatste keer...
enigste
:)

Dit gedrag is vaak lastig te reproduceren, dus ik snap best dat dat de redactie niet gelukt is, maar dan blijft het inderdaad een gerucht.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 27 juli 2024 00:37]

Het schiet mij weer te binnen.

Ik heb deze popup gekregen toen ik bij de instellingen van 'default apps' er voor koos om firefox te gebruiken.

Maar het zal bij een gerucht blijven :X
Dat zegt juist alles ;)
Het kan heel goed zijn dat
Geen feit maar speculatie
Ook is het goed mogelijk dat het een soort van A/B-test is
Geen feit maar speculatie

-knip-

Admin-edit:Bedankt voor je feedback. Commentaar voor de redactie hoort echter thuis in Geachte Redactie. Hier staat het de inhoudelijke discussie niet in de weg en kan de redactie het eenvoudig terugvinden.

[Reactie gewijzigd door Bor op 27 juli 2024 00:37]

Try going to Google search in edge, you get similar popup by Google asking you to switch to chrome.
... i rest my case
Ik gebruik ze alle 3, I rest my case...
haha, same here, genoeg keuze
Safari, I rest my case...
Ja, ik dacht al.. is dit nog nieuwswaardig nadat Google dit exact al jaren doet om mensen naar Chrome over te halen?
Ik had het wel onder w11
Ik heb de popup vanmorgen niet gezien. Wel een grote banner van Edge toen ik "chrome" in de adresbalk ingevoerd had. In de banner stond iets in de trend dat je Chrome niet nodig zou hebben omdat Edge een betere browser is".

Zolang Edge elke keer als je de browser start een melding weergeeft dat je cookies moet accepteren (nee is geen optie) die ook met derden worden gedeeld vind ik Microsoft met Edge in strijd met de cookiewet handelen en gebruik is Edge voornamelijk om FireFox, Chrome en Safari te downloaden. De management sites die ik maak melden netjes dat deze niet op Edge getest worden.
Edge meldt zelf ook netjes dat het geen Edge is.
De user agent van Edge zegt dat je Mozilla/5.0 gebruikt.
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/96.0.4664.55 Safari/537.36 Edg/96.0.1054.43

(weet dat dit al paar dagen oud is)
Ho, dat is 'nieuw'. Ben al een poosje uit de agentjes. In het begin stond dat er niet bij en kreeg je vrijwel de zelfde agent terug als van Firefox.
Kreeg deze gisteren ook op een fresh install van Windows, dacht eigenlijk dat het gemeengoed was, maar blijkbaar is het dus nieuw.
In Bing krijg ik wel bovenaan een soortgelijke opmerking, maar als ik doorklik geen popup.

"Gepromoot door Microsoft
U hoeft geen nieuwe webbrowser te downloaden.
Microsoft raadt u aan Microsoft Edge te gebruiken voor een snelle, veilige en moderne webervaring waarmee u tijd en geld kunt besparen."
Ik heb deze pop-up wel gehad.
Dit lijkt op de pop-up die je krijgt als je Gmail opent in Edge, daar wordt je ook geadviseerd om de officiële browser van Google te gebruiken.

Beiden zijn even irritant.
Zelfs als je Google opent in een niet chrome browser krijg je een popup (of is dat niet meer zo?)

Toevoeging: en deze ziet er vrijwel hetzelfde uit, kan geen toeval zijn :)

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 27 juli 2024 00:37]

Klopt, net getest. Knap irritant.

Gelukkig geen last meer van sinds ik DuckDuckGo gebruik.
Persoonlijk zie ik er nog wel een kleine verschil in:

Google bied een dienst aan (Gmail) die het best ondersteund is in hun andere dienst; Chrome, en raad dus chrome aan.

Microsoft levert je zonder te vragen een dienst (Edge), en wilt puur voorkomen dat een gebruiker van hun (wellicht ongewenste) dienst afstappen.
Microsoft levert een dienst aan (Windows) die het best werkt en ondersteund is met een andere dienst; Edge, en raad dus Edge aan.

Google levert je zonder te vragen een dienst (Chrome), en wilt puur voorkomen dat een gebruiker van un
(wellicht ongewenste) dienst afstappen.

Je beseft dat dit in 2 richtingen werkt, toch?
Windows is geen dienst maar een product. Dat MS het graag als een dienst uitbaat is inmiddels helaas zover doorgesijpelt in de marketing dat men niet meer het product (Windows) centraal zet, maar de hele speeltuin van producten van MS. Dus nee. MS levert geen dienst Windows, maar product Windows en probeert dan product Edge (waar je ook voor betaalt hebt in de vorm van een licentie) door je strot te rammen. Groot verschil wmb.
Ik denk dat MS maar al te goed weet dat hier gedonder van gaat komen en volgens mij is het net dat waar MS op uit is.

Immers voor de doorsnee consument die zijn gmail open doet en daar een pop-up krijgt, dit werkt beter in chrome, wil je chrome installeren? Die klikt gewoon op ja en voila.
Het maakt ook niet uit of je nu in Edge of Firefox zit, Google doet dat al zolang ik mij kan herinneren.

Nu doet MS het ook maar met de melding "Chrome erg 2008 is'", dat is letterlijk de spot drijven met Google en heel deze praktijk onder de aandacht brengen. Dergelijke uitspraken zijn overigens zeer ongewoon voor een bedrijf dat het van de enterprise markt moet hebben dus zou mij niet verwonderen dat je het enkel op home edities krijgt.

En dan is nu de vraag, omdat MS nu het klassieke Google trucje toepast, wat ga je doen? Klagen dat MS het niet mag doen met een hele uitleg? Of ervoor zorgen dat niemand nog dergelijke praktijken mag toepasssen en dus Google moet staken met aggresief zijn browser te pushen terwijl Google zowel heer en meester is op de desktop als mobiele markt? Google heeft daardoor de volledige video DRM in haar macht met Widevine in die mate dat het Google is die eenzijdig beslist of jou Zigo app al dan niet nog werkt op jou tv.

Laten we het daar eens over hebben ipv het klassieke "MS is slecht en duwt Edge door iedereen zijn strot"
Met komende Windows Online zal het wel een dienst worden.
Ik ben nog nooit een desktop tegengekomen waar Chrome op staat zonder dat ik er zelf voor moest kiezen om het te downloaden. Dus google levert niet zonder te vragen een dienst, want je kiest er specifiek zelf voor. Dat is op Android anders, maar Android valt niet binnen de context. Edge daarintegen staat wel standaard geinstalleerd, en dat is prima maar dat betekent niet dat de gebruiker dat ook wilt.

Als we Android er wel bij pakken:
Google levert (wellicht ongewenst) een dienst (Chrome), maar toont geen pop-up wanneer je een andere browser of mail-app wilt installeren.
Ik zie ook een verschil.

Je gaat met Edge naar Gmail.
Google ziet dat je een Chromium browser hebt. Overstappen op Chrome, een andere Chromium browser, is dan niet erg zinvol. Toch komt Google met die suggestie.

De bent lekker aan het surfen met Edge. Je ziet een popup voor Chrome en denkt: "kom, het is weekend, deze neem ik mee". Edge ziet dat, en komt met een waarschuwing dat je van plan bent om iets zinloos te doen.

Dat bedoelde je toch?
Het is irritant. Ik vind het ook irritant dat je op TV aan de lopende band reclame ziet voor producten die overtollige hoeveelheden suiker bij kinderen en mensen in het algemeen naar binnen willen proppen omdat "een gezond ontbijt belangrijk is". Alsof suiker of een fikse koolhydraatbom in het algemeen een gezond ontbijt is :/ Je hebt geen keus, die reclames worden je opgedwongen. En kinderen beginnen wel te stuiteren als hun favoriete dier de mascotte is.

Dit gebeurd al zolang als ik leef en nog veel langer dan dat. Maar de TV versie is ingeburgerd en daar merk je dus niets van (sterker je gaat het soort van missen als je internet only gaat), digitale popups genieten al zolang als ze bestaan een flinke irritatie weerstand dus ja dat wil maar niet landen. Bij ons, ik vraag me af hoe de huidige generatie kids ze gaan ervaren. Zoals TV reclames, denk ik. Het is "normaal".
Ze kunnen beter hun energie steken in betere patches. Dit is al de derde maand dat printservers stuk raken door Windows updates. Zorg nu eerst dat dat op orde is in plaatst van deze pesterijen.
Ze kunnen beter hun energie steken in betere patches. Dit is al de derde maand dat printservers stuk raken door Windows updates. Zorg nu eerst dat dat op orde is in plaatst van deze pesterijen.
Microsoft is een groot bedrijf. Deze opmerking zou de plank net zo mis slaan als je zou zeggen dat ze beter tijd kunnen steken in het verbeteren van het GamePass aanbod, of dat ze meer tijd moeten steken in Azure diensten. Het Edge team heeft erg weinig te maken met het team dat de driverlaag van Windows bijhoudt.
Ja en nee. Het klopt dat het een ander team is, maar het geeft wel aan waar men op directie niveau de aandacht aan geeft. En dat is duidelijk meer marketing dan QA op de eigen producten. Zeer Amerikaans dus.
Ik denk zelfs dat de directie hier mee nauwelijks mee te maken heeft.
Na de anti-trust zaken die Microsoft aan zijn broek gehad heeft met browsers denk ik zeker wel dat de directie bepaald hoever gegaan mag worden met zulk soort dingen en dat ze zich bewust zijn van dergelijke changes.

[Reactie gewijzigd door closefuture op 27 juli 2024 00:37]

Tijden veranderen.
Chrome is een hele grote speler en de creaties van MS worden steeds kleinere spelers.
Dus dat is juridisch gezien een verschil.

Als die popups alleen verschijnen bij Chrome en niet bij browsers met een klein marktaandeel kan juridisch ook anders zijn.
En toch zal de directie dit beslissen, want het gaat heel sterk in de richting van gedrag dat illegaal kan zijn (en als het dat niet in de EU is, dann misschien ergens anders). Niemand gaat hier zijn vingers aan verbranden in de organisatie.
Tijden veranderen. Daar heb je gelijk in. Gisteren nog een Windows 7 laptop met HDD leeg gemaakt. Daar Linux mint opgezet. Brave browser geïnstalleerd met DuckDuckGo zoekengine. Dag geplande veroudering en tpm 2.0 nonsens. Ik heb die laptop nog nooit zo snel zien werken. Een intel 4th gen i5 met 8gb ram. Microsoft maakt alles maar zwaarder. Ik ben hun niet gevolgd om weer een pc te kopen met Windows 11 support. Windows verbruikt meer bronnen en het enige wat je open gooit is een web browser. Ook van Windows 10 ben ik vanaf gebleven. Tenzij je een koffiezet apparaat wilt als laptop. Door dit te doen bespaar ik mij een pc. Lekker films kijken met vlc en internetten. Supertuxkart is ook zo leuk. Een spel kon ik al niet draaien op Windows 7 laat staan een web browser open gooien. 1min duimen draaien. Nee Microsoft deze draait nu Linux.
Ik denk niet dat de mensen die zich met de browser bezig houden wat te maken hebben met printerintergratie.
Offtopic maar die issues zijn gefixt in een out-of-band update. Je moet er overigens wel wat configuratie aan doen nog (afhankelijk van je specifieke printdrivers) maar sindsdien werkt het weer prima.
Buiten dat, dat is een compleet andere pilaar binnen MS en die hebben simpelweg totaal niks met elkaar te maken. Waarschijnlijk kennen die mensen uit beide teams elkaar niet eens.
ik ben zowel op het werk als thuis afgestapt van Edge, omdat deze continu crashed...
ik ben zowel op het werk als thuis afgestapt van Edge, omdat deze continu crashed...
En waarom gebeurde dat?
Heb ik niet kunnen achterhalen.
Op mijn huidige laptop met windows 11 hetzelfde euvel, Ook toen deze nog op windows 10 draaide, nieuw uit de doos, een en al crashes achter elkaar, met Chrome geen enkel probleem

Groet Peter
Ik wens je veel geluk bij je volgende interviews, als men je gaat vragen waarom je ontslag hebt genomen dan heb je me een partij een slecht verhaal zeg...
Hangt van de werkgever af, zijn er genoeg die weinig hebben met Microsofties.
Anoniem: 1532362 @gimbal3 december 2021 17:11
Het was de druppel boven op het extreme werknemers te kort daar.
Als ik er bleef werken had ik mijzelf de nek om gedraaid.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 27 juli 2024 00:37]

Microsoft volgt hierin de Google strategie/popups om mensen over te halen een andere browser te gaan/blijven gebruiken. Linksom of rechtsom heb je er als consument bijzonder weinig aan. Dan moet ik zeggen dat deze pop-up minder storend is dan het blokkeren/verhinderen van diensten op basis van useragent.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 27 juli 2024 00:37]

Dus Microsoft "volgt" Google gewoon. Gecombineerd met dat ze toch weer rare fratsen en integraties (betaling spreiden) inbouwen, moet ik helaas toch weer constateren dat Microsoft Edge niet zo clean houdt als initieel beloofd. Micosoft blijft worstelen met een eigen identiteit en richting, alle producten beginnen heel fris, maar vertroebelen door het gebrek aan eigen visie. Jammer.
Over rare fratsen gesproken, probeer eens in edge, zonder plug-in, je nieuwe tabblad op iets anders dan Microsoft in te stellen. Inclusief de bing search engine. Gelukkig is zoeken vanuit de adresbalk nog wel op Google te zetten.
Google als zoekmachine, kwartier aan het zoeken geweest. Een zwager die per se Edge en Google gecombineerd wil gebruiken.
edge://settings/searchEngines
En gewoon de default instellen
Om heel eerlijk te zijn. Edge is een prima browser. Bing daarentegen… ik vind vaker wat ik niet zoek, laat ik het zo zeggen.
Dan moet ik zeggen dat deze pop-up minder storend is dan het blokkeren/verhinderen van diensten op basis van useragent.
Iets waar ze allebei goed in zijn...
Ach Google doet exact hetzelfde als je Gmail opent in Edge. En niet eén keer maar elke twee weken krijg je de vraag of je niet beter kan overstappen naar Chrome.
Dit is wel een verschil. Google zegt gewoon dat Gmail, een product van Google, beter werkt in Chrome, wat ook een product is van Google. Ze maken dus reclame voor hun browser op hun eigen site/dienst.

Moest Microsoft deze popup tonen in Outlook op Chrome of welke browser dan ook, dan kan je het vergelijken. Ook hier maken ze dan reclame voor hun browser op hun eigen site/dienst.

Echter, als de screenshots kloppen, zou Microsoft deze popup tonen op de download pagina van Google Chrome. Ze maken dus reclame voor hun browser op de site van de ander, wat niet echt netjes is natuurlijk.
Dit is wel een verschil. Google zegt gewoon dat Gmail, een product van Google, beter werkt in Chrome, wat ook een product is van Google. Ze maken dus reclame voor hun browser op hun eigen site/dienst.
Hoezo beter? Edge is gewoon gebaseerd op Chromium net als Chrome zelf.
Als ik het weg klik waarom komt het dan elke 2 weken terug? Is mijn persoonlijk besluit niet belangrijk genoeg voor Google?
In mijn ogen is Edge veel beter dan Chrome want '4k streaming' met de engine van Chrome wat Chrome zelf totaal niet kan.

Net zoals Amazon Prime dat elke maand mij probeert over te halen mijn profiel op NL te zetten. In DE kan ik tenminste nog paypal gebruiken maar in NL niet (en ook geen Ideal).
Na de 30ste keer ben je er toch echt klaar mee of niet?
Het is niet dat ik het gedrag van MS probeer recht te praten maar ze doen het allemaal. Zelfs op je telefoon moet elke domme website je duidelijk maken dat ze een app hebben wat beter werkt. Oftewel websites in sandbox zonder mogelijkheid tot addons.
Draai gmail in firefox en nog nooit gezien.
Gek genoeg kan ik me niet herinneren dat ik dit ooit in Vivaldi, dat ik al bijna 7 jaar gebruik, heb gezien. Zouden ze specifiek Edge targetten i.p.v. alle niet-Chrome-browsers?
Dat zou raar zijn want Edge is gewoon een chromium browser net zoals Vivaldi. Enigste verschil is dat Edge van Microsoft is en daardoor een directe concurrent op meerdere vlakken van Google.
Zelf heb ik Brave, Vivaldi, Firefox, OperaGX en Edge geprobeerd voor 4k streaming. Enkel in Edge kwam de popup van Google naar voren.
Ik wissel tussen Edge en Firefox voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld F1 TV is maar 1080p en in Edge heb ik vaak last van buffering problemen. Met Firefox loopt het erg soepel.
In de beginjaren van Chrome Edge was het een fijne browser. Helaas wordt er nu zoveel onzin bijgestopt, zoals een nieuw tabblad met MSN integratie (die je beperkt kunt uitzetten), en (niet in Nederland): nieuws: Microsoft krijgt veel kritiek op 'koop nu, betaal later'-optie in Edge toch weer teruggegaan naar Google Chrome.
Er zijn natuurlijk ook nog alternatieven niet afkomstig van grote techreuzen, waar dit soort fratsen onvermijdelijk kijken te zijn. Firefox bijvoorbeeld, of Vivaldi voor wie liever bij Chromium blijft.
Anoniem: 25604 @H92!3 december 2021 12:47
Nou... Ik heb die Pop-ups niet nodig om geen Chrome meer te willen gebruiken. Ik vind Edge wel een fijne browser en als extra gebruik ik Firefox. In deze tijd vind ik het niet verstandig om Chrome of teveel Google diensten te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 25604 op 27 juli 2024 00:37]

Grappig die linkjes die je deelt, waarschijnlijk kun je ook wel vinden: 'Ten reasons not to use Microsoft Edge', of 'Why you should delete Microsoft Edge'.
Er zijn gelukkig nog meer Chrome-alternatieven.

Vivaldi, Brave, Chromium,
Gelukkig wel. Ik gebruik 2 van de 3 u had voorgesteld.
Tja, Microsoft is net zo goed een techgiant die hetzelfde met jouw data doet zoals Google dat doet, dus in wezen is dat een een broekzak, vestzak dingetje.
Anoniem: 25604 @CH4OS3 december 2021 16:52
Klopt, maar zoals ik al schreef vind ik het een fijne browser en gebruik ik Firefox ernaast. Ik vind de "Install this website as an app"-feature in Edge heel handig. Kwa security is Firefox de beste. Edge absoluut niet. En Chrome ook al niet en heeft ook geen toegevoegde waarde voor mij. Dus... welke twee hou ik van de drie?
Tja, ik doe geregeld veel development werk en gebruik daardoor alle drie. Je zou eventueel kunnen kiezen voor Chromium, zoals @Keypunchie gelinkt heeft. Dat is de platte versie van Chrome, zonder sausje van eender welke techgiant eroverheen. :) En waarop de alternatieven dus juist gebaseerd zijn! ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 27 juli 2024 00:37]

Nou ja, met een aantal zaken is MS echt wel goed bezig. Men doet nu veel meer met ooen source dan voorheen, bijvoorbeeld. Zie bijvoorbeeld de PowerToys, Windows Terminal en tooltjes als WinGet.
Nouja ik dacht dat MS inderdaad veranderd was ja. Er kwamen een tijdje goede dingen uit zoals VS Code en wat andere open source dingetjes (overigens een heleboel gericht op interoperabiliteit met Azure, niet zozeer vanuit de goedheid van hun hart).

Maar nu ik dit zie, en die verplichte bundeling van die 'koop nu betaal later' functie, bewijst MS toch weer dat ze het niet waard zijn om een grote partij op de browsermarkt te zijn. Dit zijn gewoon hun oude rotstreken weer.

Ik vind bijv. PowerShell ook wel mooi maar dat een en hetzelfde bedrijf aan de ene kant goede dingen kan doen en aan de andere kant zo slecht is, geeft me geen vertrouwen in hun bedrijfsleiding.

PS: Overigens vind ik Chrome net zo slecht, ik gebruik alleen maar Firefox op elk platform. Windows, Linux, BSD, Mac.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 juli 2024 00:37]

Ik snap ook niet dat mensen MS vaak zo hoog hebben staan. Zeker niet met wat ze in het verleden hebben gedaan. Maar die mensen hebben wellicht het Netscape en IE6 tijdperk niet meegemaakt.
De meeste mensen weten niks anders van Microsoft dan dat ze Windows en Office maken, en "zonder dat kunnen ze hun computer niet gebruiken." Bij ons op het werk wordt MS voor alles gebruikt; er wordt pas naar een andere partij gekeken als er iets nodig is dat MS niet kan leveren.
Toen was het nog erger, het zou me niet verbazen wanneer MS weer naar andere middelen gaat grijpen om marktaandeel terug te winnen. Zoals het bewust trager maken of laten crashen van Chrome, wat ze vroeger ook met Netscape en andere concurrerende software deden.
Dat soort grappen kon je begin jaren 90 nog mee weg komen.... er zijn dingen bekend dat MS in sommige software andere DOS-versies dan die van henzelf detecteerden en "random crashes" inbouwde als de software op iets anders dan MS-DOS draaide. Ik denk niet dat je hier in 2021 nog mee weg komt.
Het wordt tijd dat de EU weer een onderzoek gaat instellen. Helaas zie ik toch veel bedrijven weer overstappen van Chrome naar Edge nu, want het is van Microsoft. Slechte ontwikkeling.
Bij ons zijn we idd overgestapt van Chrome naar Edge, met als enige reden dat Edge van MS is.
Het New Tab heeft al van het begin af aan MSN-nieuws en kan ook al sinds het begin worden uitgeschakeld.
Het kan allemaal wel maar toch is het irritant dat het altijd opt-out is. Ik word zo moe van dat gepush van al die andere diensten via één dienst. Pleur toch op met die onzin niemand in NL leest het nieuws via MSN.
Beter geen nieuws dan MSN nieuws. Wat een afval is dat toch. En mocht er toch eens een bericht tussendoor komen dat je interesse wekt, dan is het artikel zo weinigzeggend, of 2 paragraven aan tekst verspreid over in 10-tallen pagina's, welke vol zijn geramd met advertenties.

Nee bedankt, geen nieuws is objectief beter dan MSN nieuws. Je bent letterlijk beter geinformeerd wanneer je de alleen de "head-lines" leest van het ANP (wat ook al aan kwaliteit heeft ingeboed).
Inderdaad, maar MS is niet de enige die zich met dit soort praktijken bezighoudt. Toen ik een nieuwe Samsung telefoon kreeg van mijn werk, kreeg ik ook steeds push notificaties over celebrities.. Kim Kardashian heeft een nieuwe jurk gekocht, dat soort dingen.

Bleek te gaan om een app "Upday" die gebundeld werd en je niet eens kon verwijderen, alleen uitschakelen. Met ADB kan dat wel, maar dat blokkeert mijn werk :/

Maar idd MSN is net zulk afval. Ik snap ook niet dat ze het nog steeds pushen. Het is ooit bedoeld geweest als een Microsoft alternatief voor het echte internet. Maar nooit wat geworden.
Begin jaren? Edge is ongeveer 2 jaar over op chromium
Bron: https://redmondmag.com/ar...hromium-edge-browser.aspx

Dat er steeds meer in geprobeerd word (positief of niet) is helemaal waar. Maar het toevoegen/verwijderen van features is toch ook een bedrijf zijn goedrecht denk ik dan? Ieder bedrijf wil zijn best doen om hun producten te promoten en populair te houden.

Of je het er nu mee eens bent of niet, dit is denk ik wel hoe het in elkaar zit marketing technisch.
Ja, dus toen 2 jaar geleden Edge Chrome uitkwam was het een fijne browser. Uiteraard mag een bedrijf/ontwikkelaar dingen toevoegen/verwijderen, gelukkig mag ik kiezen als klant welke browser ik gebruik en ben juist door deze extra 'features' weer teruggegaan naar Google Chrome.
Is gewoon hoe Amerikanen zaken doen. Wil je het niet? Dan proberen we het je door de strot te duwen. Niets nieuws.
Shameless plug: daar is een extension voor: Remove 'Google recommends using ...' ad
https://microsoftedge.mic...fimmbmkkkhefdakpfeckpfeik
Ik kies de browser waar ik het meeste baat bij heb.

Fabrikanten mogen best reclame maken voor hun software, maar laat het niet irritant zijn.

Als ik in Edge naar google.com browse krijg ik een popup van google. Als ik naar de download pagina ga krijg ik nu blijkbaar een popup van edge.

Als edge de popup van google weg kan houden en zelf geen popup toont zou ik nog veel blijer worden.
Ik vind Edge echt wel een fijnere browser dan Chrome.
Vorige week laptop opnieuw geinstalleerd met 21H2 en ik kreeg dezelfde melding. Had ook een wtf moment toen ik dat zag.

Ik vond het al hilarisch dat wanneer je alleen maar "ch" in de adresbalk invoert er gelijk "chrome downloaden" staat. Kennelijk een veelgebruikte zoekterm.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.