Google promoot Chrome in beveiligingsmail bij nieuwe log-in met Microsoft Edge

Google raadt gebruikers de Chrome-browser aan in beveiligingsnotificaties in Edge. Google stuurt die notificaties als gebruikers voor het eerst inloggen op hun Google-account in Edge op Windows. Niet bekend is of Google dit voortaan standaard doet.

"Haal het meeste uit Windows 10 met de Chrome-browser", staat in de beveiligingsmail die gebruikers van Google krijgen bij de eerste inlog op een Google-account met Edge op Windows 10. Google biedt vanuit de mail direct de mogelijkheid Chrome te downloaden, constateerde TechDows.

Of de beveiligingsmail met Chrome-reclame standaard is, is niet bekend. Google promoot Chrome al voor Edge-gebruikers in verschillende diensten, zoals Translate, Gmail, News en de zoekmachine. Microsoft baseert Edge sinds vorig jaar op Chromium, het opensourceproject waar ook Googles Chrome op ontwikkeld is.

Uit een Twitter-bericht van 2017 blijkt dat Google al eerder Chrome promootte bij een nieuwe inlog via Edge. Toen was Edge nog op Microsofts EdgeHTML gebaseerd. Omgekeerd maakt Microsoft soms reclame voor Edge op verschillende plekken in Windows 10. Vaak gaat het bij dit soort acties om tests om te kijken wat het effect van de promotie is. Zo testte Microsoft Edge-suggesties voor Firefox-gebruikers in het startmenu van Windows 10. Bij een zoekactie naar Chrome met de zoekfunctie van Windows 10, adviseert Microsoft ook Edge. Dit is geen test en de suggestie is ook niet uit te schakelen.

Microsoft en Google zijn door Microsofts overstap op Chromium in een hernieuwde strijd op browsergebied verwikkeld. Volgens Statcounter heeft Chrome een relatief stabiel marktaandeel van rond zeventig procent. Die statistiekendienst publiceert nog geen cijfers over Edge op Chromium. Edge Legacy, de browser met EdgeHTML, had in maart een marktaandeel van minder dan vijf procent. De categorie 'Other', waar Edge op Chromium maar ook een reeks andere browsers onder vallen, heeft inmiddels een iets hoger marktaandeel dan Edge Legacy.

Google Chrome Edge notificatie

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-06-2020 • 09:36

150

Submitter: MrAndy9797

Reacties (150)

150
147
74
6
0
68
Wijzig sortering
Nadat microsoft je pusht naar Edge in windows, pusht google je naar chrome. Wel een mooie tegenactie, alleen wordt het voor de eindgebruiker natuurlijk niet duidelijker op.
Google pusht je al naar Chrome op iedere Google pagina die je bezoekt zonder Chrome.
Toen ik een nieuw computer kocht en naar Chrome ging zoeken in edge/Bing kreeg ik 1/3 van de scherm eerst edge reclame.. Dat terwijl edge niks te maken heeft met Chrome.

Nou geen probleem toch?
Wel dus want toen ik chrome als hoofd browser wilde instellen kreeg ik ook edge reclame of ik die niet wilde proberen.

Dus met Microsoft ben je niet veilig op het internet en ook niet op de besturingsysteem.
Als je naar Bing gaat met de verouderde Edge dan krijg je inderdaad de vraag of je wil updaten naar de nieuwe Edge (Edge chromium). Als je een standaard browser instelt onder Windows dan krijg je ook de vraag of je niet Edge wil proberen. Deze vraag/keuze is eenmaling, bij Gmail krijg ik de vraag minimaal 1x per week om Chrome te gebruiken. En sinds Edge op Chromium is gebaseerd heb ik geen interesse meer in Chrome. Want Edge verbruikt een stuk minder geheugen en is net wat beter voor mijn batterij (bij 10+ tabs in Chrome gaat mijn laptop eigenlijk atlijd wel blazen, met Edge heb ik dit veel minder).
Dat is toch wel een interessant verschil, vraag me af waar daar technisch de verschillen zitten. Dan is het UI sausje over chromium heen toch belangrijker dan ik initieel zou denken, ookal is het anecdotal wat je hier zegt.

Zelf gebruik ik sinds mijn win10 re-install ook edge chromium, normaal eigenlijk firefox maar was eerlijk gezegd gewoon te lui om het te installeren.
Omdat Edge natuurlijk niet gewoon een schil is over Chromium. Microsoft heeft er verschillende dingen aan aangepast waaronder de manier waarop Chromium omgaat met resources. Sommige van die dingen zitten ondertussen ook al in stock-Chromium, sommige zijn onderweg en waarschijnlijk zullen er ook een deel zijn geweigerd. Het schrappen van alle Google services (en slechts een subset ervan herimplementeren) zal waarschijnlijk ook wel een heel stuk goed maken. Idem dito voor dingen op te lossen met OS-level APIs ipv eigen implementaties (zoals spellchecking bijvoorbeeld), het kan alleen maar goed doen aan hoeveel de browser gebruikt.

Ongetwijfeld maakt Edge ook gebruik van verschillende andere integraties in Windows die dat ten goede komen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 27 juli 2024 20:48]

Maar zijn er dan features die ontbreken vraag ik me dan af?
En van bepaalde zaken die eruit gelaten zijn, heeft MS dan geen eigen implementatie.
Bovendien, als er integraties reeds in het OS zitten, is dat dan in elk OS zo (want cross-platform)?

Ik bedoel, je vermoed enkele zaken, maar wat wijzen de benchmarks uit? En hoe goed zijn deze uitgevoerd?
Ik vermoed niet enkele zaken. Maargoed, Microsoft heeft hier vrij open over gecommuniceerd.

https://www.ghacks.net/wp...ved-replaced-services.jpg

Je zal wel merken dat dit een lange lijst is van dingen die ze uit Chromium hebben gesmeten. En ik denk dat er verschillende zijn die wel logisch zijn dat ze er niet meer in zitten, waarbij het vervangen ook onnodig is.

Wat benchmarks betreft kan je best zelf eens zoeken.

Wat cross-platform betreft; Edge zal op sommige OS'en de natieve implementatie gebruiken terwijl het op andere de Chromium implementatie gebruikt indien nodig. Zoals onlangs nog de Windows Spelling Checker.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 27 juli 2024 20:48]

Bedankt voor de link. Nu die prent zegt vooral wat er kortweg veranderd is, niet wat er in detail is weggelaten, vervangen, aangepast is geweest, en bijvoorbeeld ook niet wat er op bepaalde OS'en dan niet zou werken. Het verteld nog steeds 0,0 over performance. Vandaar dat ik benchmarks wel belangrijker acht dan een lijstje van MS, of google. Een diepgaande roundup vertrouw ik, dit vind ik persoonlijk te oppervlakkig eerlijk gezegd.
Ik vermoed niet enkele zaken. Maargoed, Microsoft heeft hier vrij open over gecommuniceerd.

https://www.ghacks.net/wp...ved-replaced-services.jpg
Services we replaced or turned off.
1) Safe browsing
4) Ad blocking
17) Google Pay
19) Chrome OS hardware ID
20) Device registration
31) Single Sign-on (Gaia)
39) OfflinePage Service
41) Domain Reliability Monitoring
42) Data Reduction proxy
43) Chrome Cleanup
Sommige kan ik positief over zijn, andere zet ik vraagtekens bij. Kijk dat ze Google Translate vervangen door Bing Translator tel ik niet zo zwaar aan, die kun je toch wel kiezen. Idem voor spelcheck. Echter er zijn zeker dingen bij waarvan ik denk, waarom.

Nee, Edge gebruikte ik nauwelijks, en dat zal zo blijven. Chrome gebruikte ik trouwens helemaal niet meer.

En benchmarks boeien me niet zoveel. Of een pagina nu in 8 of in 9 seconden geladen is...meestal is het toch wachten tot alle elementen binnen zijn, vooral afbeeldingen en zo.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 27 juli 2024 20:48]

Dat is toch wel een interessant verschil, vraag me af waar daar technisch de verschillen zitten. Dan is het UI sausje over chromium heen toch belangrijker dan ik initieel zou denken, ookal is het anecdotal wat je hier zegt.

Zelf gebruik ik sinds mijn win10 re-install ook edge chromium, normaal eigenlijk firefox maar was eerlijk gezegd gewoon te lui om het te installeren.
Edge is niet alleen Chromium met een MS UI sausje. Edge is gebaseerd op Chromium, maar MS heeft er veel "phone Google" zaken uitgehaald.
Wat opzich ook alleen maar welkom is. In principe hoeven ze alleen de render engine te gebruiken en als die phone google meuk heeft zou ik die er ook uit gehaald hebben.
Ik gebruik Edge al een jaar, sinds de beta stabiel is, zowel op Windows 10 als macOS, en het bevalt me prima! Daarvoor gebruikte ik overal Firefox.
Edge is niet alleen Chromium met een MS UI sausje. Edge is gebaseerd op Chromium, maar MS heeft er veel "phone Google" vervangen voor eigen code.

FTFY
Quote zonder quote en dan wat schuttingtaal, wat voor bijdrage is dat?
Quote zonder quote
Wat is een quote zonder quote? Bedoel je dat ik het moet markeren als quote?

schuttingtaal
Volgens mij snap je niet helemaal wat dit woord betekent:
onbehoorlijk taalgebruik zoals men die wel op schuttingen of muren gekalkt ziet

wat voor bijdrage is dat?
Nou, gezien 90% van de woorden door jou gepost zijn, kun jij deze vraag misschien beter beantwoorden?
'Fixed that for you' is best een arrogante manier van reageren op iemand... Maar inderdaad geen schuttingtaal.
Anoniem: 1322 @OddesE9 juni 2020 15:28
Niet mijn bedoeling, sorry.
Ik zie het eerder als simpelweg een grappig iets.
Dan vraag ik me toch af waarom ik die vraag niet 1x per week krijg bij Gmail of anderre diensten. Lees ik hier compleet overheen? Zijn die vragen selectief (en zijn geen van de accounts die ik gebruik/deel als vatbaar aangemerkt)? Of komt die vraag omdat je een browser gebruikt welke de Google site niet volledig ondersteunt?

Zelf gebruik ik alleen maar Firefox en zie ik op de Google sites geen aanraden of vraag om Chrome te gebruiken. Ik heb nu ook even op andere accounts ingelogd en diverse Google sites afgegaan, maar ik kon geen verzoek of vraag bekennen.
Waarom je dat niet krijgt geen idee, maar ik ging na jouw reactie even naar Gmail en wat zie ik (alweer)....
een pop up.
Die melding heb ik echt nog nooit gezien, ik vraag me af hoe dat komt. Welke browser gebruik jij?
Edge (chromium).

Krijg de melding in de Stable en Insider build.
Ik krijg die meldingen ook. Ook een Edge gebruiker. Sterker nog, op mijn W8 ARM tablet krijg ik die melding ook, maar daar kan je niet eens Google Chrome op installeren 8)7
Misschien dat Google wat agressiever is richting Edge (Chromium) dan Firefox? (als in dat Google Firefox minder als een bedreiging ziet dan Edge?)

Heb geen chromium edge dus die kan ik niet controleren maar bij Firefox en Edge (oude) zie ik nog geen melding (misschien heeft ook te maken met het gebruiken van de chromium engine dan?).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 27 juli 2024 20:48]

Ach, zo krijg ik als ik tweakers bezoek op een iPhone elke keer een melding of ik een shortcut op mijn telefoon wil, die ik al heb....

Waar maken we ons druk om. Het zijn allemaal commerciële partijen die allemaal een zo groot mogelijk marktaandeel willen en zolang je hun diensten of software gebruikt zullen ze je belagen zoveel mogelijk gebruik te maken van hun diensten en software.
Dat Google Chrome promote op hun eigen website vind ik prima. Er zijn genoeg alternatieven voor Google en Chrome is daadwerkelijk een goede browser.
Dat Microsoft vanaf je start menu tot aan je instellingen iedere keer hun best doet om het zo moeilijk mogelijk te maken om niet Edge te gebruiken, en zelfs bij updates nog wel eens 'per ongeluk' die instelling wil resetten, vind ik niet kunnen. Er is geen vrij alternatief voor Windows, want MacOS draait vooralsnog niet op alle hardware en legaal alleen op Apple hardware. Er is dan wel Linux, maar tot we Windows-software op Linux kunnen draaien zonder overhead is dat ook geen optie voor veel mensen.

Ik vind dat de overheid Windows onder dezelfde voorwaarden als bijv. het internet niet toe moet staan om reclame te tonen. We hebben hier het geluk dat we geen MITM-aanval van onze provider krijgen wanneer we door onze bandbreedte heen zijn of een factuur nog niet betaald hebben, waarom mag Microsoft dit wel doen?
Complete nonsens.
Als ik het werkelijk bedenk ben ik veel meer afhankelijk van Google dan van Microsoft.
Pc? Ja die is Windows, maar kan ook evengoed Linux worden als ik dat wil. Het kost je een beetje moeite. Maar het kost je evengoed ook een beetje moeite om van Chrome naar een ander browser over te stappen.
Daarnaast, wie gebruikt niet Google maps, google search, gmail, Youtube, google photos,...?
Dát is pas afhankelijkheid.

In percentage zal het browsermarktaandeel van Chrome hoger zijn dan Windows in de OSmarkt. Dat er geen alternatief is voor Windows is dus echt onwaar

Daarnaast, welk alternatief is er tegen Android voor op mijn smartphone? iOS zal het alvast niet zijn...

Waarom zou Microsoft dus geen reclame mogen tonen voor hun product in Windows? Als Google het doet mag Microsoft het van mijn part zeker doen.

Het onderscheid is niet het platform dus, maar de afhankelijkheidsgraad.

[Reactie gewijzigd door Techprice op 27 juli 2024 20:48]

Dan sta jij toch echt volledig aan de andere kant dan ik.

Ik gebruik inderdaad Google Maps en YouTube, maar ik ben van beide niet afhankelijk. Google Maps is puur omdat dat op mijn PC de meest accurate optie is met een duidelijke weergave, maar op mijn telefoon heb ik een andere app die ik gebruik voor navigatie. YouTube is puur entertainment, daar kan ik ook zonder. Ik gebuik geen Gmail, ik gebruik DuckDuckGo, ik gebruik NextCloud, en ik ben al meerdere malen (tijdelijk) overgestapt naar andere browsers. Maar uiteindelijk blijft Chrome een hele fijne browser, zelfs wanneer je niet eens ingelogd bent.

Windows daarentegen kan ik absoluut niet omheen. Ik werk als developer en heb veel tools nodig die alleen op Windows draaien en mijn videokaart hard nodig hebben. Buiten dat Linux absoluut niet in de buurt komt van de gebruikservaring van Windows zou ik dus ook flink langer aan het wachten zijn op veel van de dingen die ik dagelijks doe puur door de grotere overhead met het gebruik van Wine of een VM. Voor veel van die tools, bijvoorbeeld Photoshop en Illustrator, zijn ook geen alternatieven die ook maar een beetje relevant zijn voor professioneel gebruik.

Google geeft wanneer je naar Gmail of YouTube gaat aan dat zij van mening zijn dat je beter Chrome kan gebruiken. Microsoft doet hetzelfde met Edge wanneer je bijvoorbeeld Bing of Bing Maps bezoekt. Daar is niks mis mee, dat mogen ze beiden doen, want zij hebben het oprechte excuus dat jij een mindere ervaring kan hebben als je een andere browser gebruikt voor hun webpagina's.

Het probleem is dat Microsoft al reclame maakt voor hun browser nog voordat je op dat punt komt. Wanneer je je browser naar Edge verandert zal Google pas zeuren als je opnieuw een Google-dienst bezoekt, maar wanneer je je browser naar Chrome wil veranderen zeurt Microsoft al direct, en blijven ze dat doen bij iedere kans die ze krijgen. Dat is toch op een heel ander niveau.
Daarnaast, welk alternatief is er tegen Android voor op mijn smartphone? iOS zal het alvast niet zijn...
En welke zoekmachine is de default zoekmachine op iOS?
Siri. O-)

Nee zonder gekheid. Dat is idd google. Gelukkig wel makkelijk instelbaar naar Bing of DDG.
dat laatste staat volledig los van de rest van je opmerkingen.
.oisyn Moderator Devschuur® @raro0078 juni 2020 10:26
Dus met Microsoft ben je niet veilig op het internet en ook niet op de besturingsysteem.
Ik snap je frustratie wel maar wat heeft dit in hemelsnaam met veiligheid te maken?
Net als al dat ander soort pop-up vensters van websites (lid van e-mail list. of wanneer je je muis uit de DOM haalt ook een pop-up krijgt).

Dit moet gewoon verboden worden zoals sluikreclame.
Dat zei men laatst ook al, maar ik zie daar toch echt niks van terug in niet-Chrome-browsers (in Edge zal het vast gebeuren, maar die gebruik ik niet).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 juli 2024 20:48]

Inderdaad, op Opera (vroeger) en Firefox heb ik zover ik weet nog nooit een melding gehad om toch Chrome te gebruiken. Het lijkt alleen gericht op Internet Explorer en Edge. En iedereen van Internet Explorer afkrijgen is iets waar meer mensen achterstaan.
Hier word ik inderdaad echt schijtziek van. Google diensten zijn niet te bezoeken zonder adblocker als je niet kwaad wilt worden van al die diensten die ze pushen (Chrome, docs, Gmail, YouTube premium <- deze vind ik verruit de vervelendste! Na 100x nee te drukken moet het toch wel duidelijk zijn!)
Maar dit wordt alleen gedaan als je met je Google account inlogt. Dus in principe doen ze niks verkeerds in mijn ogen. En je hebt al dus een gmail account dus het is niet strafbaar lijkt me. En de reclame komt pas nadat je ingelogd bent met je credentials in gmail.
Doe mij maar liever firefox :p
Die lijkt de dans te ontspringen qua "aanbevelingen" inderdaad :)
Begrijp me niet verkeerd, firefox is niet perfect en heeft genoeg slip ups gehad, maar opzich niks dat te erg was.

Zelf kan ik niet wachten op project fission van mozilla, hierdoor krijgt firefox eindelijk interne sandboxing ( dus wat tabs van elkaar beschermt ipv je os van je browser)
Dit is met name nog een punt waar firefox beveiligings gezien achterloopt op chromium. https://wiki.mozilla.org/Project_Fission


Atm, als iemand je browser overneemt kan die vrij triviaal van je tab op freedownloads.ru overspringen naar je tab met ING.nl. project fission zou dit moeten gaan voorkomen(of in ieder geval veel moeilijker maken)

[Reactie gewijzigd door Blacklight447 op 27 juli 2024 20:48]

Ik heb nog steeds iedere keer als ik Firefox ergens installeer de nare nasmaak van het automatisch activeren van telemetry. Dat moet opt-in zijn, hoe anoniem en beperkt de data die ze verzamelen ook is. Nu is het opt-out en dat is echt fout wat mij betreft.
Kan ik niks tegen brengen, ben het met je eens. Ik kan het overigens wel ergens begrijpen, het is erg lastig om een browser te ontwikkelen, vooral met een globale partij als google als competitor zonder data. Maar toch ben ik het eens dat dit opt in zou moeten zijn.
Kan ik niks tegen brengen, ben het met je eens. Ik kan het overigens wel ergens begrijpen, het is erg lastig om een browser te ontwikkelen, vooral met een globale partij als google als competitor zonder data. Maar toch ben ik het eens dat dit opt in zou moeten zijn.
Saillant detail: Google is veruit de grootste sponsor van Mozilla (en dus Firefox).

Al met al ben ik nog steeds Firefox gebruiker. Niks is erger dan Google of Microsoft zelf.
Klopt iets van 80% van hun funding komt uit de google trade deal. Nadeel is dat google de default search engine hierdoor moet blijven, maar als je ziet hoeveel beter ze de browser kunnen onderhouden door al dit geld, snap ik dat ze deze tradeoff hebben gekozen.
Ik vraag dan wel af hoe het zit met een dominante partij die zijn dominante dienst in een andere browser als default wil. Vindt de EU daar niks van? Dit lijkt me helemaal niet bevorderlijk voor de concurrentie van Google Search.
Wel in princiepe staat het firefox vrij om een andere search engine de gebruiken als default, in het verleden hadden ze geloof ik een deal met yahoo.
Anoniem: 1322 @Steyn_E8 juni 2020 17:06
Tja, hoeveel wil je uiteindelijk dat een (overheids)instantie invloed heeft.
Als Google iedereen zakken geld geeft om de standaard zoekmachine te zijn en dit komt ten goede van concurrentie... Tja, wat moet je er dan aan doen. Als je het verbiedt dan heeft Mozilla een cash probleem wat de concurentie helemaal niet ten goede komt.

Dan kunnen ze wel naar Bing overstappen maar wie weet staat MS hier helemaal niet voor in. Of neemt het gebruikers aantal dan sterker af?
Google is geen sponsor van Firefox. Google is een klant van Mozilla.

Mozilla verkoopt per regio de positie van de default search engine in Firefox aan de hoogste bieder. In sommige delen van de wereld is dat Google.

Dat maakt Google nog geen sponsor van Firefox. Als je boodschappen doet bij Albert Heijn ben je toch ook geen ‘sponsor’ van Albert Heijn? Het is gewoon een commerciële relatie. Mozilla heeft iets wat Google graag wil, traffic van een browser die door een paar honderd miljoen mensen wordt gebruikt, en tast daarvoor in de buidel.
Verkeerde vergelijking, je moet dit vergelijken met Heineken dat een betere plaats in de AH-winkel koopt dan Grolsch
Anoniem: 217535 @Marcel Br8 juni 2020 16:32
Wie is dan Heinken, Grolsch en de AH winkel in jouw vergelijking?
De AH winkel is Mozilla en Heineken en Grolsch zijn Google en Yahoo/Microsoft.
Volgens mij kreeg ik bij de laatste keer dat ik Firefox wou installeren gewoon de vraag "kies wat u met Mozilla wilt delen"
Dat klopt ja. En als je dan kijkt staan de vinkjes standaard aan en niet uit. Negeer je dus die melding of mis je die om wat voor reden dan ook, dan staat de boel aan.

Je kiest dus helemaal niet wat je wilt delen. Je deelt automatisch, tenzij je er expliciet voor kiest om niet te delen. Opt-in dus en niet opt-out.
Maar het feit dat die melding er komt maakt het een stuk minder erg dat het opt-out is, aangezien je er op gewezen wordt dat er dergelijke instellingen zijn die je kan veranderen. Een deel van de verantwoordelijkheid komt dan bij jou te liggen, als jij ervoor kiest die melding te negeren is dat je eigen probleem.
Leuk bedacht, maar als er staat 'kies wat je wilt delen' dan ga ik er vanuit dat er niets gedeeld wordt en dat ik kan kiezen wat ik uit de goedheid van mijn hart deel met Mozilla.

De tekst van Mozilla had moeten zijn; 'Kies wat je niet wilt delen'. Want je deelt al wat en je kunt kiezen om dat te stoppen. Dat je dus standaard al alles deelt is niet duidelijk uit die melding. De melding is dus wat mij betreft misleidend.

Als het nou Chrome of Edge is, dan snap ik het. Maar Mozilla dat zelf zo stoer doet met privacy zou beter moeten weten en minder misleidend moeten zijn. Nu zijn ze wat mij betreft vooral hypocriet bezig.
De tekst "Kies wat je niet wilt delen", zou ik niet in een opties venster willen zien. Het maakt de zin een stuk minder leesbaar. Alhoewel ik snap wat je bedoelt, zou ik de vraagstelling niet in een ongekeerde vraagstelling neerzetten. Dat maakt het niet moeilijker leesbaar, als je snapt wat ik bedoel....
Daarom gebruik ik Waterfox, die heeft niks telemetrie of andere "phone home"-toestanden. Heerlijk rustige browser.
Notie: https://system1.com/press/system1-welcomes-waterfox

(Hoeft op zich niks ernstigs te zijn, maar het is goed om te weten)
Dat is inderdaad iets om in de gaten te houden... Ik vertrouw er voorlopig maar op dat Alex open kaart zal spelen mocht er iets veranderen aan hun policy. Zoals die policy nu op de voorpagina van Waterfox beschreven staat is er nog steeds niets aan de hand. We zullen zien...
Volgens mij is er al wel sandboxing?
Zie dit linkje naar de mozilla wiki hierover
De sandboxing nu is er om jouw os te beschermen tegen je browser als deze word overgenomen. Fission zorgt ervoor dat als iemand een tab overneemt, dat deze geen toegang krijgt tot je andere tab's. Dus zoals ik boven al als voorbeeld nam: het zorgt ervoor dat je overgenomen tab op freedownloads.ru niet naar je ing.nl tab kan overspringen, met alle gevolgen van dien.

Je fission is zeg maar "the next gen" voor firefox sandboxing

[Reactie gewijzigd door Blacklight447 op 27 juli 2024 20:48]

Inderdaad. Zeker met de multi-account container plug-in is firefox heel fijn. Zeker omdat je op het werk steeds vaker met meerdere accounts werkt.
Ja die gebruik ik dagelijks. Het zij om tracking moeilijker te maken maar idd ook om op meerdere accounts van websites tegelijk ingelogd te zijn.

Containers en de multi-account container plugin zijn naar mijn idee nog erg onbekend wat jammer is gezien de potentie die ze hebben. Gelukkig beginnen ze er steeds meer aandacht aan te geven.
Firefox lijkt sneller dan Chrome te zijn geworden, althans behalve mijn ervaring ook anderen horen zeggen. Wel vind ik dat Firefox een stuk gebruiksvriendelijker is dan Chrome. Zo kan je in Firefox history en bookmarks met CTRL+H en CTRL+B togglen, of de menu bar weergeven door op alt te drukken. Dat kan in Chrome niet. In Chrome zitten de extensies met drie klikken verborgen waarbij dit in Firefox twee zijn. In firefox heb je een hele waslijst met handige about:* pagina's en is Firefox bovendien een stuk privacy vriendelijker en kan je privacy.resistFingerprinting aanzetten (wellicht doet gmail/amazon het dan niet meer).

Er zijn wel een aantal sites (o.a. verzekeraars) die niet in Firefox werken. Zo lukt het mij niet om in Firefox automatische incasso in te stellen bij mijn zorgverzekeraar (waardoor ik met mijn eigenwijs elke maand 1.50€ extra betaal). Voor de webdevs geef ik dan ook de tip om webapps te ontwikkelen in Firefox for Developers.
Of het "mooi' is weet ik niet, ben de "nieuwe" Edge nu aan het testen tegenover Chrome en ben eigenlijk zeer positief. Edge lijkt een stuk "leaner" te zijn waar Chrome over de jaren heen helaas een echt resource hog is geworden, zelfs in situaties waarbij geen enkele extentie gebruikt wordt.

Ik zou eigenlijk liever zien dat Google zich daar eens op zou gaan richten en op die wijze ervoor zou zorgen dat Chrome ook weer echter die aan te raden browser zal worden die het voorheen was.

De laatste jaren vind ik Chrome eerder achteruit gaan dan vooruit.
Anoniem: 328026 @Dennism8 juni 2020 10:20
Dit inderdaad. De enige reden dat ik naar Edge ben overgestapt is omdat Chrome steeds meer ram en cpu gebruikt. Ik heb in Edge het dubbele aantal tabbladen open dan in Chrome en zo'n 40% minder ram in gebruik.
Anoniem: 474132 @Dennism8 juni 2020 12:02
Edge is gewoon de commodity Chrome web engine met een native Microsoft Windows Gui. Op windows raad ik echt iedereen Edge aan en raad mensen aan Chrome te ditchen.
De nieuwe Edge is eigenlijk Chrome zoals het ooit bedoeld was.
Dit deden zij al langer zelfs voordat Microsoft Edge chromium gereleased had voor het publiek.
De Browser war is weer begonnen :)
Veel erger is dat Microsoft Chronium omarmt en dan een mes in de rug gestoken krijgt. Nog meer redenen om te ontGooglen. Alleen vind ik Firefox ook niet alles.
Anoniem: 390704 @rickiey8 juni 2020 16:08
Waarom een mooi tegenactie? Zoals je zegt: voor de eindgebruiker wordt 't niet duidelijker
Nou aangezien Microsoft ermee gestart is, is het wel grappig dat Google laat zien "dat kunnen wij ook". In zo'n optiek is het mooi. Maar uiteindelijk wordt het voor de leek die geen idee heeft er echt niet beter op.
Google promoot Chrome al voor Edge-gebruikers in verschillende diensten, zoals Translate, Gmail, News en de zoekmachine.
Weet niet of dit goed is voor de diversiteit van het internet...
Google bezit het overgrote deel van de browsermarkt al. Bijna alle browsers zijn al gebaseerd op Chromium. Google heeft in de browsermarkt al zo veel macht dat het invloed heeft op standaarden, als Chromium een bug heeft moeten de andere browsers zich maar aanpassen. Een tijdje geleden hebben Mozilla developers nog bugs gefixed in Chromium omdat dit makkelijker was dan het gedrag van Chromium te emuleren in Firefox.

Dit gaat puur om geld, Google wil dat je Chrome draait als browser zodat ze meer data kunnen minen op hun gebruikers. Microsoft zal alle Google telemetry in Chromium wel hebben vervangen met hun eigen.

[Reactie gewijzigd door Omega op 27 juli 2024 20:48]

Ik mag toch hopen dat het minen in Chrome zit en niet in Chromium?

De anekdote van Mozilla developers is stuitend, maar toch leuk dat dit kan bij open source (dat was bij IE6 wel anders).
Kijk eens naar ungoogled chromium :p
Chromium verbind nog steeds met verschillende Google web-services.
De anekdote van Mozilla developers is stuitend, maar toch leuk dat dit kan bij open source (dat was bij IE6 wel anders).
Leuk dat het kan, absoluut niet leuk dat het nodig is.
En aangezien Google ook 's werelds populairste websites bezit geeft dit een gigantisch conflict van vertrouwen. Ze zijn de facto eigenaar van het internet geworden.
Die laatste statement gaat wat ver. Zonder Google kom je best ver op het internet. En in sommige landen (China, Rusland) is Google een kleine speler.

Blijft staan dat een handvol tech-bedrijven (specifiek Facebook, Amazon, Microsoft, Google) het stuk 'diensten op het internet' domineren, maar toch zijn er wel onafhankelijke spelers die ook floreren, hoor. Zowel commercieel (Linode, DuckDuckGo) als in de non-profit (Mozilla, OpenStreetMaps, Wikipedia).
Het probleem is dat Google nu af kan gaan wijken van webstandaarden, en andere browsers zijn dan vrijwel verplicht om te volgen. Facebook en Amazon kunnen dat niet, en Microsoft zou vanwege het kleiner marktaandeel alleen zichzelf in de vingers snijden.
Daar is Facebook het niet mee eens, denk ik.
Het is zeer spijtig dat Google op dit vlak dicteert. Op ons werk hebben we Chrome moeten installeren omdat 2 websites NIET werken in andere browsers.
Bij Suez MOET je Chrome gebruiken om een afspraak in te plannen.

Sta ik dan met mijn goede gedrag en Safari. En vooral met mijn foute gedrag aan de telefoon dat ik dus geen afspraak kan inplannen. Blijkbaar is het overigens voor sommige mensen volstrekt normaal dat je dan dus maar Chrome installeert.
Lukt dat zelfs niet met een andere op Chromium gebaseerde (maar niet Google Chrome) browser?
Mij lijkt dat je, mits misschien aanpassen van de user agent, al serieus moeite moet doen om het verschil te zien tussen de "echte" Chrome en een andere browser.

In Edge (weet het niet van ander browsers), kan je dat vrij makkelijk:
  • F12
  • 3 puntjes => More tools => Network Conditions
  • Dan kan je onderaan in een drop-down menu kiezen welke browser zijn user-agent je wil "lenen"
Dit geldt ook enkel voor de huidige tab en reset zichzelf dus als je die sluit.
Ok, niet huis-, tuin- en keukengebruikervriendelijk, maar nog doenbaar als je het weet zitten.

[Reactie gewijzigd door Stannieman op 27 juli 2024 20:48]

Dat is nog wel een goede tip... ik heb geen idee wat die website zo specifiek voor Chrome maakt, maar binnen Safari kun je elke user agent meegeven inderdaad.

Maar goed het punt is natuurlijk wel duidelijk. Het zou het zelfde zijn als je met een auto de snelweg op wilt, maar dat de A2 alleen te bereiden is met een Volkswagen. Als je dan een Tesla hebt, dan roept men: ja, dan moet je maar even een Volkswagen kopen.
Google bouwt wat eigen api's in Chromium. Kan zijn dat dit nodig is voor Suez.

Dat is closed source. Dua niet te gebruiken door andere chromium-varianten of andere browser.

Als dat zo is, is dat een beetje alla IE6 en een kwalijke zaak.
Ruik ik daar een (zoveelste) gevalletje embrace-extend-extinguish vanuit de kant van Google?
Ik zou dat als bedrijf een reden vinden om zo'n club de deur te wijzen in de eerstvolgende aanbesteding...
Diversiteit krijg je als anderen concurrerende producten gaan maken. Niet door het niet promoten van je eigen producten.
Mja, het helpt als je een eerlijke kans krijgt om je producten te promoten ;-) Dat is net het punt hé
Chromium Edge heb ik hier nu de meeste tijd in gebruik. Zowel op mobiel als op PC.

Alleen als ik vanuit de browser wil chrome-casten heb chrome nog nodig.
Zoals ik een paar dagen eerder aangaf in een ander nieuwsbericht. De cast functionaliteit zit standaard in Chromium waardoor alle hierop gebaseerde browsers er als het goed is gebruik van kunnen maken. Hierdoor hoeft je dus niet perse een tweede browser te gebruiken.

Al moet ik zeggen dat ik vanwege development op dit moment 8 browsers geïnstalleerd heb.
Alle chromium browsers kunnen out of the box casten. Ga naar edge://flags/
Vink Load Media Router Component Extension aan. Herstart edge
Right click > cast media to device.

Vivaldi (vivaldi://flags/) en brave (brave://flags/ )kunnen dit trucje bijvoorbeeld ook.
jdh009 in 'nieuws: Microsoft begint Chromium-versie Edge te verspreiden via W...

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 27 juli 2024 20:48]

Op mijn PC heb ik de optie gevonden. Maar op mijn mobiel doet edge://flags helaas niets.
Ik snap je hele punt niet.
Het voegt helemaal niets toe.

Ze kunnen zo veel. Aangezien er nieteens een gerucht is in die richting, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.
Anoniem: 1322 @jqv8 juni 2020 16:40
Hij geeft enkel aan dat de functionaliteit waarschijnlijk niet officieel ondersteund wordt gezien het niet een 'echte menuoptie' is. Er is daarmee geen garantie dat cast in de toekomst officieel ondersteund of verwijderd wordt.

Ik zou daarbij nog zelf willen toevoegen dat alle URL's die gecast worden zeer waarschijnlijk naar Google verstuurd worden. Dus voor de mensen die geen Google diensten willen gebruiken is het onverstandig om deze 'flag' in te schakelen of uberhaupt om een Chromecast aan te schaffen / gebruiken.
Kijk eens bij menu - Meer Hulpprogramma's - Media op apparaat weergeven,

of volg deze link om een flag te veranderen zodat het cast-icon in je menu-balk blijft staan
Dat marktaandeel van Chrome van 70% is dan wel over de hele wereld, maar kijk je in Amerika, dan zit Chrome maar op 48%, en Safari op 36%. Ook in Nederland is het aandeel van Safari hoog.

Veel Apple devices dus in deze landen :D

Als de Microsoft browser nog wat marktaandeel wint kan Chrome zomaar naar 30% terugvallen :P
Helaas word Safari steeds minder goed ondersteund. Ik merk bij veel websites bugs, of dat de pagina zelfs helemaal niet toont.
Ja, dit is eeuwig zonder. Ik heb een hand vol sites die gewoon weigeren te werken op Safari. Als je dan contact opneemt met die bedrijven dan lijkt het zo eenvoudig: moet je ff Chrome installeren. Ik wil dat dus niet.
Met alle privacy acties die Apple onderneemt wordt het er niet beter op. Apple doet z'n best maar Google dicteert.
Heeft er vooral ook mee te maken dat Safari sinds de breuk van WebKit en Blink niet meer echt mee kan. Nu lijkt er de laatste paar releases wel terug beterschap in te komen, maar Apple gaat toch harder moeten investeren in Safari als ze niet helemaal achterop willen geraken.
Wat was er dan precies slecht bij Safari? Ik heb daar niet zo veel zicht op.
Tja, Apple moet wel op meer dingen gaan investeren als ze niet achterop willen raken... maar dat is een andere discussie 😉
Zie hier de vergelijking van browsers op het gebied van HTML5 ondersteuning. Zoals je kan zien scoort Safari het laagst van alle moderne browsers. Ook is duidelijk zichtbaar dat er grote stappen gemaakt zijn in vergelijking met eerdere versies, maar vooralsnog is het nog niet compleet.

Edit:

Ik zie net dat de door mij aangehaalde bron achterloopt qua getoonde browsers. Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik de huidige exacte status niet weet.

Edit2:

Een betere bron is https://caniuse.com/ waar op de frontpage een score vergelijking staat en je hier

[Reactie gewijzigd door Creesch op 27 juli 2024 20:48]

In die lijst staan ook een hoop zaken die niet door websites gebruikt hoeven worden. De vraag is dus ook: hoeveel heb je nodig om je site aan te passen voor iedereen.
Anoniem: 1350842 @iAR8 juni 2020 11:51
Uiteindelijk hoef je niet alles te gebruiken, maar het idee van een standaard is juist dat je het kunt gebruiken onafhankelijk van de browser. Als ontwikkelaar is het natuurlijk heel vervelend om in een paar browsers de HTML5 variant van een functie te gebruiken en in andere een eigen variant 'omdat die ook werkt'. Dat moet niet het criterium zijn voor implementatie, want dan kun je ook zeggen we doen helemaal geen html5 want het is niet strikt genomen nodig.
Dat is een behoorlijk 'out-of-date' dataset. Firefox 60 als 'upcoming'

Ter vergelijking, huidige Firefox 77 scoort daar '513' (whatever that means) en Safari '492' uit 555.

De meeste minpunten lijken omdat geen WebM en Ogg Vorbis wordt ondersteund (Oh, the noes!).
Zie ook mijn edit

Een betere bron is https://caniuse.com/ waar op de frontpage een score vergelijking staat en je hier, ik heb er verder geen directe mening over aangezien ik geen web ontwikkelaar ben op dit vlak (wel van een browser extensie en dat is weer een totaal ander verhaal bij Safari).
Ik zeg niet dat er iets slecht is met Safari, wat ze ondersteunen ondersteunen ze goed. Het probleem is dat ze gewoon traag zijn of vanwege bedrijfspolitieke redenen bepaalde technologiën niet willen ondersteunen.
Inderdaad. Bij ABN internetbankieren is het ook een hele tijd fout gegaan in Safari. Super irritant.
Het is niet alleen dat Safari minder wordt ondersteund, Apple heeft ook tot relatief recent weinig onderhoud gedaan aan de engine van Safari waardoor het de browser was met de meest slechte ondersteuning voor veel moderne standaard. Hier kan je zien dat Safari ook nog steeds achterloopt.

Nogmaals, ondertussen is Apple wel weer bezig met het nodige onderhoud en dat is ook zichtbaar als je kijkt naar de scores per versie. Safari begint weer bij te komen dus maar op dit moment is het nog steeds de browser met de meeste gaten.

Edit:

Ik zie net dat de door mij aangehaalde bron achterloopt qua getoonde browsers. Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik de huidige exacte status niet weet.


Edit2:

Een betere bron is https://caniuse.com/ waar op de frontpage een score vergelijking staat en je hier

[Reactie gewijzigd door Creesch op 27 juli 2024 20:48]

Dat marktaandeel van Chrome van 70% is dan wel over de hele wereld, maar kijk je in Amerika, dan zit Chrome maar op 48%, en Safari op 36%. Ook in Nederland is het aandeel van Safari hoog.

Veel Apple devices dus in deze landen :D
Ja, en iedere Apple-gebruiker die iets met video doet mijdt Chrome als de pest. De installer van Chrome veranderde ooit allerlei instellingen in het systeem waar een browser niets te zoeken had en nog vorig jaar maakte Chrome video-programma's zoals FCPX en Handbrake compleet onwerkbaar door de kern van de videosoftware van OSX, de Videotoolkit, te monopoliseren en niet meer vrij te geven.

Het lijkt er toch wel op dat Google, net zoals eerder Adobe met flash, voor z'n gratis software de topontwikkelaars zet aan de Windows-versie en vervolgens de stagiaires het programma naar OSX laten porten...
Maar dit doen ze toch altijd als er een niet-google browser gebruikt wordt richting google? Of doen ze het selectief?

Ik herinner het mij dat met een frisse firefox installatie ook meldingen komen over 'gebruik onze browser' richting microsoft en google (en andere browser bakkers)

[Reactie gewijzigd door beerse op 27 juli 2024 20:48]

Nu wordt het gedaan in de beveilings email die je krijgt als je inlogt op een nieuw device vanuit een niet Chrome browser.
Wat ik hieruit opmaak is dat als je voor het eerst met Edge inlogt op een google dienst, je de standaard email krijgt met "Er is een login op een onbekend device". Daarin zul je nu dus de melding krijgen dat Chrome beter zou zijn, ongeacht op welk device of browser je deze email opent.
Door dit soort acties begin ik me af te vragen wat het belang is voor MS en Google dat je juuist hun browser gebruikt.
Sturen ze info naar hun systemen terug dmv phone-home, om hun applicatie te debuggen dan is dat not done als dat niet opt-in is.
Is het om beter reclames te kunnen targeten, dan is dat nog veel schandaliger.

Als bovenstaande het geval is dan moeten die bedrijven maar eens een echte tik op de vingers gaan krijgen die ze voelen: zeer hoge boete en uitsluiting van meedoen aan grote projecten voor de overheid bijvoorbeeld.
Het gaat gewoon over het marktaandeel van die browser. Wat je weer in je verdere promotie van producten kan gebruiken. Wat een pluspunt is voor je bedrijf en investeerders. etc... etc...

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 27 juli 2024 20:48]

Is dit echt een serieuze vraag?
Uiteraard gaat het om jouw data.
Google zijn omzet kom voor 80% uit reclame (de rest is cloud, apps, hardware,...).
De gemakkelijkste manier om jou gerichte reclame voor te schotelen is door jouw data te analyseren.
Uiteraard is dat het gemakkelijkst als jij de hun browser gebruikt.

Ook MS haalt inkomsten uit reclame, maar wel veel minder dan Google.

Als je bv Firefox gebruikt moet Google of MS zich tevreden stellen met info uit cookies.
Eigenlijk had ik verwacht dat Facebook ook een browser op de markt zou brengen, maar dat blijkt voorlopig niet het geval.

Boetes? Grapjas, die bedrijven balanceren mooi op het randje van de wet of ze nemen een bewust risico (als de opbrengst hoger is dan de boete.)

Besluit: iedereen zou gewoon Firefox of een andere onafhankelijke browser moeten gebruiken.
Vraag was een beetje retorisch bedoeld, maar wel een serieuze.
Mijn bedoeling was ook om een serieus antwoord te krijgen met een onderbouwing erbij.
Ik heb op dit moment nog geen dpi etc actief op mijn netwerk, maar wel pi-hole en ad-blockers, maar ben benieuwd of er bronnen zijn die bevestigen/ontkrachten dat dat doorsturen gedaan wordt.

En dat met die boetes is niks grappigs aan bedoeld. Als jouw browsegegevens doorgestuurd worden dan moet dat bestreden worden door boetes en/of andere serieuze maatregelen die ervoor zorgen dat er daadwerkelijk privacy gericht wordt gewerkt door deze bedrijven doordat het kosten/baten plaatje in de verkeerde richting doorslaat.
Ik neem aan dat je dergelijk onderzoek dan bedoelt?
https://www.scss.tcd.ie/Doug.Leith/pubs/browser_privacy.pdf

En ja, het boete gedeelte is jammer genoeg grappig.
Bedrijven zoals MS en Google schrik je niet af met een boet van 1 miljard dollar. Dat is gewoon een risico dat ze nemen. Ze weten immers dat de politiek toch niet hoger durft te gaan.
Wat de politiek echt zou moeten doen is de wetgeving aanpassen, maar dat houden de lobbygroepen dan weer tegen.
Dank voor je link; ziet er uit als gedegen onderzoek met resultaat en onderbouwing.

De politiek draait langzaam maar zeker de richting op van stevig handhaven dus het zal geen boete van $1 Billion worden, maar flink wat meer en ook aanvullende maatregelen als uitsluiten van aanbestedingen en misschien ook wel opsplitsen zullen tot de mogelijk genomen maatregelen gaan behoren.

Dat zal niet zonder slag of stoot gaan, want er staan legers van advocaten klaar om hier hun geld mee te verdienen, maar uiteindelijk zal er wel degelijk iets gaan veranderen. Ook lobbygroepen gaan het uiteindelijk niet voor elkaar krijgen dat de datagraai-cultuur blijft bestaan.
Voor Google: je data. Voor Microsoft: je uit Google's ecosysteem houden zodat je waarschijnlijker hun betaalde diensten neemt (en dan hebben we het voornamelijk over Office/OneDrive).
Bedoel je dan dat Chrome aan Google doorstuurt dat ik door de tweakers site aan het browsen ben, of bedoel je dat Google search gegevens aan mijn profiel koppelt wanneer ik ingelogd ben?

MS heeft natuurlijk ook een zoekmachine die je kunt bezoeken met ingelogd MS account, dus die zal dan tbv profilering ook gegevens koppelen.

Maar ik ben dus eigenlijk op zoek naar antwoord op de vraag of de browser het gebruik doorstuurt naar de maker ervan. Dat is natuurlijk zeer kwalijk en is een echte Big Brother Is Watching You ervaring...
Bedoel je dan dat Chrome aan Google doorstuurt dat ik door de tweakers site aan het browsen ben, of bedoel je dat Google search gegevens aan mijn profiel koppelt wanneer ik ingelogd ben?
Beide. Maar ik denk dat je overschat hoe belangrijk het is voor Google dat je ingelogd bent om het aan jou te koppelen.
MS heeft natuurlijk ook een zoekmachine die je kunt bezoeken met ingelogd MS account, dus die zal dan tbv profilering ook gegevens koppelen.
Inderdaad, maar dat was niet de vraag. Je vroeg wat het belang was, niet wat er allemaal gebeurd. Microsoft zal net zo goed als Google data verzamelen (al zal dat bij Microsoft in mindere maten zijn, vooral als het neerkomt op advertenties), maar dat is niet persé het belang. Google is een advertentiebedrijf, logisch dat het voor hun van belang is zoveelmogelijk data te hebben van en over jou. Maar bij Microsoft is dat niet het geval, ja ze hebben een advertentietak, maar daar draait het niet om. Microsoft maakt nog altijd het overgrote merendeel van zijn winst uit het verkopen van licenties, zowel voor bedrijven als consumenten. En dat is het doel dat Microsoft voor ogen heeft: hun diensten verkopen, en zoals ik eerder al zei voornamelijk Office en OneDrive in het geval van consumenten. Ook niet onbelangrijk voor Microsoft is waarschijnlijk dat zij juist de datastroom naar Google dan verminderen.
Inloggen is echt zo voorbijgestreefd.
Alle grote spelers identificeren je aan de hand van hardware serienummers, unieke codes in de softwareinstallatie,...
Daaraan hangen ze dan de data (waaronder je login). En wees maar gerust dat Google weet dat jij op Tweakers rondkijkt (en alle andere websites) en ook alles wat je ooit in Google hebt ingetikt.
Ik doe nog steeds alles met Chrome, maar het is niet meer zo vlot en snel als vroeger. Toch die Chromium Edge maar eens proberen.
Zeker doen, Chrome gebruik je dan niet meer!
Google weet al genoeg van mij, dat was de reden dat ik Opera gebruikte. Toen die weigerde om Startpage als zoekmachine in te stellen ben ik de nieuwe Edge maar eens gaan proberen. En ik ben niet weer teruggegaan. Het werkt goed, het werkt snel, het werkt soepel. Er wordt nog volop aan verbeterd, ik kan zo ongeveer alle exensies gebruiken die ik wil, ik kan synchroniseren, verzamelingen aanleggen, built-in adblocking gebruiken én startpage als zoekmachine gebruiken.
Misschien eens kijken naar Vivaldi? (Blink afgeleid van Chromium, Presto is afgelopen)
Ik vond de vele updates van Mozilla dev. browsers irritant.
Chrome zuigt, met meer RAM, dan zuigt hij nog meer.
Uiteindelijk komt Google via smartphone ook weer aan data.
Om overal alle instellingen bij te houden ben ik "te lui" voor.
Momenteel gebruik ik Edge (chromium) als standaard voor de meeste links.
Daarnaast Firefox (geen dev.) voor "veilig" met adblockers, Noscript en Ghostery o.a.
Vivaldi af en toe om te zoeken, Vivaldi mail en shoppen.
Brave soms private of TOR mode.
Achtergrond processen en auto opstart uitgeschakeld en overbodige addons /extincties uitgeschakeld, na updates controleren of er wel weer wat services aan zijn gegaan bij alle.
Waar IE en later Edge nogal een "eigen willetje" begonnen te krijgen zoals Chrome vast zit in Google, voor het "gebruikers gemak" waar veel mensen wel een hoop gegevens voor willen delen.
Als een browser het goed doet, wordt vaak een bod aangenomen van een partij waardoor deze "partijdig" wordt lijkt mij. Toen ik las dat Microsoft data trekt uit IE en Edge maar ook al bij gebruik van Windows dacht ik dat Google in deze dan de volgende partij is om te proberen gebruikers over te halen.
De "gratis diensten" zouden dan meer reclame inkomsten moeten genereren dan de betaalde MS.
Niet helemaal verkeerd gedacht geloof ik want bij de keuze alleen essentiële informatie delen in windows en dan Edge is deze vlot.
De reden dat ik sinds de beta Edge had was vanwege dat MS minder achtergrond processen zou draaien (niet omdat ze Chromium motor gebruiken maar omdat ze op privacy hoger zouden presteren dan Google Chrome)
Misschien veranderen de dingen wel weer binnen een paar weken nu momenteel juist gevraagd wordt om informatie door overheden en die informatie ook voor reclame inkomsten gebruikt kunnen worden.
Voor dit moment ben ik het eens, alhoewel ik altijd probeer een reserve motor te hebben zoals Gecko+Blink (Webkit en Goanna liggen me niet)
Wat EdgeHTML betreft waren "plugins" lastig, met Egde Chromium bevallen me inderdaad de extincties.
De kleuraanpassingen, aanbevelingen op startscherm, achtergrond en balken zijn al in orde waar je dat andere browsers niet zo makkelijk kan vinden.
(Google zoeken i.p.v. Bing met Edge levert me geen "gerichte reclame" op zover ik zie met uBlock Origin ingeschakeld)
Niet alleen bij inloggen, als ik naar google maps ga dan laat hij deze melding ook al zien.
Ik heb uBlock aan en essentiële gegevens in windows apps uit (ook zonder uBlock geen melding bij maps)
Want ik heb nergens een aanbeveling, alleen bij het zoeken met Google naar edge download had ik hem gezien in Edge Html versie direct na het herinstalleren van Windows 10. Op andere pc's kom ik ze wel tegen.
(Bij een aanpassing voorwaarden in privacy melding google naar de instellingen google account en daar alle onzin uitzetten doe ik ook trouwens)
Ik had gehoopt dat we na het hele IE6 tijdperk wel toe waren aan een open, eerlijk en vrij net, waarbij iedereen de laatste technologie gebruikt en openstaat voor iedere browser die dit omarmt. Helaas blijkt dit het geval en word het een grote schreeuwcompetitie waar je alleen aan mee kunt doen als je al een massa mensen in je portfolio hebt. Het is wachten op FB die ook met zijn eigen browser komt en dan is het feest helemaal compleet.
Inderdaad! Als het niet om zo verschrikkelijk veel geld zou gaan zouden we deze partijen waarschijnlijk van "kleuter gedrag" betichten.

Op mijn Linux desktop is Chromium nog steeds de browser die ik installeer. Eigenlijk vooral omdat het gebruiken van meerdere profielen daarmee eenvoudiger werkt dan met Firefox en omdat de touch functionaliteit intuitiever is. Chromium is wat mij betreft ook nog altijd wel ok, al draag ik FF een warmer hart toe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.