Microsoft experimenteert met Bing-advertenties in Windows 10

Microsoft experimenteert met het tonen van Bing-promoties in de zoekbalk van Windows 10. Het gaat om advertenties waarbij gebruikers voorgestelde zoekresultaten te zien krijgen nog voordat ze iets invullen, zoals links naar recepten of sportoefeningen.

Het gaat om displaybuttons met daarop 'Learn something new'. Het promotieblok werd onder andere door Bleeping Computer gespot. Gebruikers kunnen in het blok klikken op 'Let's go' om in het startmenu een pagina te openen met voorgestelde zoekresultaten.

De zoekresultaten gaan over bijvoorbeeld recepten, work-outs of entertainment. In het menu is ook een aanbeveling te zien voor de Edge-browser. Het gaat waarschijnlijk om een test van Microsoft, al is niet bekend hoe wijdverspreid die is. Volgens Bleeping Computer komen de promoties van de Microsoft Tips-app, maar de site zegt dat het niet duidelijk is of het daarmee uitgeschakeld kan worden.

Microsoft promoot zijn eigen producten al langer in Windows 10. Het bedrijf was daar lange tijd mee gestopt, maar is sinds kort weer meer bezig met dergelijke promoties van bijvoorbeeld de eigen Edge-browser.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

09-06-2020 • 15:02

251 Linkedin

Reacties (251)

Wijzig sortering
En zo word het nóg interessanter om Linux te gaan draaien. Maar als die-hard gamer durf ik die stap nog niet aan. Misschien maar is een dual boot gaan opzetten om het toch maar is te proberen. Kan ik ook gelijk zonder gezeik fatsoenlijk dingen met Docker doen op mijn privé pc zonder het vele malen duurdere Windows Professional te hoeven kopen.
Je kunt Looking glass overwegen als je niet wil dual booten(vereist dedicated GPU voor VM)

[Reactie gewijzigd door CHBN op 9 juni 2020 19:49]

Dual boot is zeker een optie, maar betere optie is Windows en een Linux distro op een aparte harde schijf (als je die nog gebruikt tenminste) of SSD. Dual boot wil nog wel een problemen opleveren en ook is niet elke Linux distro geschikt om te dual booten.
Als je dual-boot overweegt, maak dan GPT geformatteerde schijven aan, in plaats van de standaard MBR schijven. Hiermee kun je voorkomen dat één OS de bootloader van het andere OS overschrijft.

De reden is dat bij een GPT geformatteerde schijf, er een speciale partitie is waarin de bootloaders worden bewaard, per OS/fabrikant een mapje. Dit in tegenstelling tot MBR geformatteerde schijven, waarin er maar plek is voor 1 bootloader.
Bedankt voor de tip, maar ik ben een one OS gebruiker ;)
Ahhh. platform economie. Google pusht al hun troep op hun pagina's en Microsoft pusht al hun troep in je PC. Zou fijn zijn als ze eens ophouden met zeiken en je gewoon hun spullen laten gebruiken.
Ik kan me haast niet indenken dat Microsoft dit gaat doen bij Pro en Enterprise gebruikers. Dat zou namelijk redelijk wat gezeur kunnen opleveren.

Misschien bij Home gebruikers die de licentie gratis hebben gekregen. Dan kun je mooi je gratis Windows blijven gebruiken waarvoor je betaald met reclames. Net zoals je vroeger op 3 advertenties moest klikken voordat de download link zichtbaar werd bij minder legale software }>
Dat doen ze al. Ik heb Windows 10 Pro en die staat ook vol Candy Crush saga en reclame.
Pro is eigenlijk een veredelde windows 10 home. Zolang windows 10 enterprise het niet krijgt behoud MS nog enige waardigheid...
Valt over te twisten, ik vind het uberhaubt niet kunnen, ook bij thuisgebruikers niet. Werd net hier gewezen op O&O windows10 shutup. Moet je voor de grap eens kijken wat Microsoft allemaal bijhoud verzameld enz. je schrikt ervan!
O&O Shutup (downloads: O&O ShutUp10 1.6.1398) doet vooral van alles tegen de telemetrie die microsoft verzameld.

Voor het weg halen van overbodige software van msWindows heb ik ooit de volgende sites op een rijtje gezet:
https://github.com/W4RH4W...s/remove-default-apps.ps1
https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater. Variant op de bovenstaande, nader uit te zoeken.
https://community.spicewo...-10-decrapifier-18xx-19xx

Zie ook het (eerste) comment in nieuws: Microsoft maakt WordPad en Paint optioneel bij Windows
Toch eigenlijk erg dat er zoveel tools zijn om Windows10 te debloaten. Ik zou zo extra geld neerleggen om gewoon een gestripte versie van Windows 10 te krijgen. Alleen de basisfuncties en alle troep eromheen weg
Het is wel een beetje wat en hoe je bloaten vind en wat je bij een operatingsysteem vind horen.
Een editor is naar mijn idee een vereiste. Edlin heeft nooit voldaan. Notepad is 'goed genoeg' als minimum.
Een tekstverwerker hoeft van mij niet, dus wordpad mag er van mij uit. Maar ik kan mij voorstellen dat hele volksstammen msWord zo ongeveer eisen.
Een webbrowser was ooit helemaal niet nodig tot dat microsoft het op een creative manier onderdeel maakte van het operatingsysteem. En nu komt windows 10 met 2 browsers...
Een antivirus tool is voor een operatingsysteem niet nodig maar voor interactief gebruikte operating systemen hebben we allemaal een vorm van bescherming nodig.
Een grafische werkomgeving? Er zijn genoeg os-installaties, ook van microsoft, die heel goed zonder kunnen. Maar als je de grafische schil van msWindowsServer systemen af haalt, dan kan 70 tot 80 % van de beheerders haar werk niet meer doen.

Natuurlijk, veel zaken zitten in de categorie 'Roles and Features'. En uit hoofde daarvan zouden we graag bij installatie willen kiezen en het liefst beginnen met 'zo min mogelijk' om er daarna rollen (bundels features) en losse features aan toe te voegen. En niet zoals nu dat er allemaal uit moeten slopen.

En ja, voorbeeld software en ergere reclame en lokkertjes, die zou ik ook in aparte rollen en feature-sets willen zien, de basis moet out-of-the-box goed werken zonder beperkingen.
Aan de andere kant, een zakelijk beheerder zou het heerlijk vinden als ook msOffice netjes geïnstalleerd komt, de licentie kan dan via beheer op afstand (kms, adba, account-based) ingeschoten worden en meteen werken.
Kan ik het niet mee eens zijn, vroeger was dit een ding maar tegenwoordig heeft Microsoft ook een appstore op Windows en kunnen ze daar die dingen prima gratis aanbieden als uitbreiding op de kale Windows.
Dit zou MS al kunnen doen, al die extra meuk kunnen ze gewoon in de MS store zetten voor gebruikers die het wel willen.
Niet als je linux gebruikt :+
copy pasta van mijn comment verderop:

Slikken of stikken is inderdaad de enige twee mogelijkheden die je hebt. Ik ben inmiddels bezig met stikken en de boel over aan het zetten naar Linux (op mijn laptop inmiddels Manjaro staan al een paar weken, bevalt top). Vaste PC binnenkort maar eens kijken of deze naar Linux kan.

Ben druk bezig :+
Er is natuurlijk nog een derde optie, maar die kost wat meer moeite ;)
Met behulp van windows powershell en wat goeie scriptjes kost het niet meer dan een half uur om alle 'troep' eruit te knikkeren ;)

Zo doe ik het al jaren.. Windows 10 is verder namelijk best een heel goed OS.

Zelf gebruik ik graag de scripts van W4RH4WK,
maar als je googled op windows 10 bloat powershell vind je er nog veel meer...

Het is wel aan te raden om de scripts eerst zelf door te lezen om te zien of er niks wordt verwijderd wat je mogelijk niet kwijt wil.
Maar hoe weet ik nou zeker dat die gast echt alles er uit kan halen? En dat krijg ik alsnog niet de vrijheid en aanpasbaarheid die linux mij geeft (zelfs macos kun je verder aanpassen)
Er is natuurlijk nog een derde optie, maar die kost wat meer moeite ;)
Met behulp van windows powershell en wat goeie scriptjes kost het niet meer dan een half uur om alle 'troep' eruit te knikkeren ;)
Totdat die bloat er bij een automatische update gewoon weer in wordt geïnstalleerd natuurlijk. :X
Ik heb een dualboot met Windows 10 en Linux, waarbij ik Linux voor de meeste taken prefereer. Voor Windows doe ik bijna hetzelfde als jij doet, al gebruik ik momenteel het script van Sycnex, welke ook hierboven al door beerse gelinkt was.

Om je installatie nog makkelijker te maken, kan ik Chocolatey ook heel erg aan raden, een packagemanager voor Windows. Zo kan ik met mijn installatiescript nu eenvoudig eerst Windows debloaten, dan Chocolatey laten installeren en tot slot een lijst met bijna al mijn gewenste packages/programma's installeren. Zo kan je heel eenvoudig met 1 script je installatie bijna helemaal perfectioneren. :)
En als je je installatie eenmaal in gebruik hebt genomen kan je Chocolatey ook nog eens goed gebruiken voor het up-to-date houden van je programma's.
Pas op voor hoppatitus ;) Ik ben sinds 2017 volledig over op Linux, maar ben geen gamer. Alleen Thunderbird en Firefox. Maar voor gaming is Windows nog steeds de beste optie en nog steeds niet alle games werken goed met Linux. Maar ze komen steeds dichterbij.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 9 juni 2020 16:39]

Ik ben sinds Augustus 2019 volledig over op Linux. En ik ben een gamer. En het bevalt me heel goed. Gamen op Linux heeft een mega-stap gedaan door de ontwikkeling van Proton. Veel Steam Windows-only spellen werken 'gewoon' onder Linux, bijna letterlijk Klik->Install->Play. En voor de niet-Steam Windows-only spellen kun je Lutris gebruiken.

Het enigste wat ik wel aanraadt is om even te kijken dat de Windows-only spellen die je onder Linux wilt spelen, geen issues hebben. Daarvoor bestaat de website ProtonDB.
Helemaal mee eens.

Ik ben nu ruim half jaar volledig over op Linux (nu: Ubuntu 20.04 LTS) en alle games werken met Steam i.c.m. Proton
Er zijn zelfs custom proton builds GE (Glorious Eggrolls) en proton-tkg / wine-tkg.
Werkt inderdaad super i.c.m. de ProtonDB website

i.c.m. een tool protontricks kan je zelfs spellen die standaard niet werken in steam werkend krijgen. Dit had ik met mijn Shenmue 1 & 2 Remaster, Assetto Corsa en Rise Of The Triad (2013 versie).
Dat deze spellen niet werkten was vooral omdat er .NET frameworks geinstalleerd moesten worden en dit nog geen officieel ondersteunde spellen zijn voor proton vanuit Valve.
Al mijn spellen draaien nu in Linux... Enige uitzondering zijn mijn Epic Games, maar hier heb ik ook nog geen tijd/moeite in gestoken. Moet nog beetje handig worden met Lutris.

een andere goede tip voor linux gaming zijn GameHub en https://itch.io/ (laatstgenoemde is hoofdzakelijk voor indie games)

[Reactie gewijzigd door wouter111984 op 10 juni 2020 13:41]

Helaas wordt mijn main game op linux ACTIEF niet ondersteund (door de game maker/uitgever)
Archeage vereist momenteel zelfs een kernel driver =/ (via EAC)
Je kunt als alternatief ook Windows 8.1 met OpenShell draaien. Zeker als je computer al een paar jaar oud is. Wordt nog tweeëneenhalf jaar ondersteund door Microsoft en vrijwel alle software werkt erop.
Mooi en aardig, maar programma's zijn niet intercompatible tussen besturingssystemen. Zolang dit specifieke probleem blijft bestaan zit ik grotendeels vast aan Windows, anders was ik al lang overgestapt.
WINE heeft de laatste tijd flinke stappen gemaakt. I.c.m. Lutris vrijwel alles GUI om een programma te installeren en als iets niet direct werkt dan vaak minimale tweaks die zo te googlen zijn.
Ik ben geen computer expert, maar heb wel bovengemiddeld verstand van pc's. Ik ben een Windows gebruiker en zal dat voorlopig ook blijven. Al was het alleen maar omdat elke poging die ik heb ondernomen om iets met Linux te doen simpelweg ellendig was. Zelfs als ik stap voor stap tutorials volg, werkt het nooit zoals beschreven en mondt het elke keer weer uit in terminal geneuzel en googelen hoe ik nou toch weer verder moet. En dan nog werkt het vaak niet.
Een linux mint install, of een andere volledig grafische linux variant, zou niet zo moeilijk moeten zijn voor iemand met boven gemiddeld verstand van pc's. Als je een oude laptop hebt rondslingeren, probeer het dan daar eens op. Hardware is bijna zeker ondersteund dan.
Als je een beetje nerdie bent, dan is het alleen maar leuk om eens in een ander OS te duiken. Zie het als 'iets nieuws leren' en grijp niet te hoog.
Dat is het probleem een beetje, ik heb jaren terug Ubuntu als dual boot op mijn laptop gehad. Was leuk om even mee te spelen, maar het verveelt snel, eenvoudigweg omdat ik tegen compatibiliteitsproblemen aan liep. Gevolg; de dual boot heeft maanden lang op de laptop gestaan, maar Ubuntu heb ik nooit meer gebruikt.

De keren dat ik hierna met Linux in aanmerking kwam, waren persoonlijke uitdaging om Linux op mijn oude Galaxy Note 3 draaiend te krijgen. Na veel geprutst deels gelukt, maar niet echt werkbaar, maar dat had ik ook niet echt verwacht.
Linux als OS voor mijn thuis server. Na ellenlang geneuzel voor dingen die in Windows met een paar clicks klaar zijn heb ik het opgegeven.
FreeNAS als OS voor mijn thuisserver. Na geneuzel met dingen die niet werkten en het feit dat FreeNAS slecht is met powerconsumption en resource management, teruggegaan naar Windows 10.
Owncloud server werkend krijgen op Windows 10, via Linux terminal. Twee tutorials proberen te volgen, beide werkten niet. Via Virtualbox geprobeerd, jammer joh wederom werkt het niet, wederom komt Google met terminal geneuzel, terwijl ik daar niet de mogelijkheid had de terminal te benaderen.
Dagenlang allerlei mogelijkheden geprobeerd, zonder succes.
Ligt er maar net aan welke distro je gebruikt. Ubuntu heeft paar jaar geleden ook wat gekke dingen gedaan zoals een affiliate tag voor Amazon en de globale search wat ook direct online zocht. Sure veel minder erg dan Windows maar blind de meest populaire Ubuntu distro installeren kan dus ook wat gekke dingen iin zitten.
En nu al dat gedoe met snaps. Niet iedereen is er blij mee.
apt purge snapd ... en verder nooit meer last van snaps gehad.
Tot je chromium wilt gebruiken. Al is daar ook vast wel een apt-oplossing voor.
schijnt dat dat niet eens genoeg is en je ervoor meot zorgen dat snap nooit meer runt, anders kan de boel met updates zo weer terug zijn
Die optie ken ik ;) Ik vraag me alleen wel af dat als je dat doet en je gebruikt bv standaard Ubuntu (Gnome) of het dan wel goed blijft werken. Linux Mint gaat snaps blokkeren met APT.
linux is helaas voor sommigen geen optie
de wat?

Hoezo is het wel ok om reclame troep te duwen versus niet-enterprise gebruikers?
Ik heb pro, zelf gekocht want zelfbouw, en of ik nou prive of voor mn werk bezig ben; ik moet die troep niet.
maakt trouwens niks uit, ook Oem is ervoor betaald, via het aangekochte device. de rest is gekozen marketing strategie. Of vind je dat je ook voor de posters in het bushokje moet betalen?
Candy crush !!!

Sterker als kakkerlakken, niet van je systeem te krijgen.
Gewoon rechter muisknop en deïnstalleren. Het is bij mij nog niet teruggekomen in ieder geval.
Klopt je kunt het vrij eenvoudig deinstalleren, maar al die voorgeïnstalleerde spelletjes als Candy Crush op Windows Pro is echt heel onprofessioneel van MS.

[Reactie gewijzigd door Roy23 op 9 juni 2020 21:58]

Bij Enterprise staan ze er niet op, maar ben het wel met je eens.
Elke halfjaarlijkse upgrade komt het weer terug. Zucht.
Dat is één keer voorgekomen, 2,5 jaar geleden en sindsdien nooit meer. Niet zo overdrijven.
Zo gratis is Home niet hoor, de licentiekosten zitten inbegrepen in de aankoopprijs van een Windows-computer. Maar blijkbaar weerhoudt dat MS niet om nog een extra geldbron aan te boren.

Dat het gezeur oplevert heeft MS waarschijnlijk wel ingecalculeerd. Aan de andere kant zullen er ook hele volksstammen zijn die het niet eens doorhebben, of het misschien zelfs wel makkelijke vinden... :X
Besef dat de hardware leveranciers echt niet de hoofdprijs betalen voor een windows-home licentie op een consumenten laptop. Gezien de prijs van de losse hardware (dus zonder licentie) en de prijs van een systeem (met licentie) moet het uit de marge komen.
Dat weet ik, maar dat is nog altijd iets anders als 'gratis'. Zo'n fabrikant betaalt een heel laag licentietarief vanwege volumekortingen én de clausule dat die fabrikant (en dus niet Microsoft) de klantondersteuning op zich neemt.
Ik denk dat er zeker mensen zijn die het leuk vinden dat windows je subtiel wijst op de mogelijkheid lekkere gerechten, workouts en whatever te zoeken in die balk.

Ik denk ook dat er haast geen van die mensen op tweakers zitten :P.

Nee ik snap de ophef niet zo, het is maar een popup die een feature highlight, is toch geen advertentie te noemen.
Zie het als een opstap naar meer.
Ik denk niet dat MS , als ze eenmaal deze weg ingeslagen zijn, gaat stoppen bij infotainment advetorials, of hoe je ze ook noemen kan.

Ik echter ben steeds meer en meer aan het kijken of ik windows nu niet maar comleet de duer uit kan werken.
Zelfs op MS eigen apparaten (surface) ben ik soms een weekend verder om het na een ' update' weer werkend te krijgen.

Ben er wel een beetje klaar mee, die rotzooi van MS
Op dit moment is het al zo dat je in Win10 Pro te pas en te onpas promo achtige zaken tegenkomt, met name bij de zoekfunctie. Zeer irritant en ook kwalijk dit. Je kunt het (soms) wel uitzetten, maar dat kost tijd+moeite en is vaak vrij lastig te vinden of moet met third party tools.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 9 juni 2020 15:24]

Als Pro gebruiker heb ik ook een niet uit te schakelen Recommended Microsoft Edge als ik zoek op Firefox.
Ik vond altijd dat het een beetje gezeur was maar heb mijn mening gewijzigd. Mensen betalen wel degelijk voor Pro en de Enterprise versie is überhaupt moeilijk om legaal te krijgen voor de gemiddelde consument (Microsoft wil zelfs niet dat Henk en Ingrid dit draaien op hun mediamarkt Lenovo).

If its free you're the product is best maar je betaald wel iets van €150.
Maar ik vrees dat ze dat lastig vallen van Home gebruikers niet beperken tot gebruikers die de licentie gratis hebben gekregen maar geen onderscheid zullen maken en alle Home gebruikers lastig vallen.
Gratis licentie? Ik heb gewoon betaald voor mijn home versie. Dus dan graag ook zonder reclame.
LTSB/C is tot nu toe vrij van ads, overmatige commerciale troep en spycortana.

Maar zelfs dan moet je by default alle outbound connecties blokkeren en aardig wat reg tweaks doorvoeren wil je het spyen etc indammen ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 9 juni 2020 23:44]

Zou fijn zijn als ze eens ophouden met zeiken en je gewoon hun spullen laten gebruiken.
Voor gratis.

Vroeger vroeg Microsoft honderden guldens voor iedere nieuwe versie. Nu vragen ze geen geld voor updates en gaan pc’s langer mee, dus zoeken ze andere bronnen van inkomsten. Google heeft dit altijd als inkomstenbron gehad. Dus slikken of stikken.
Windows is helemaal niet gratis, je hebt voor de licentie betaald. Ik wil op mijn betaalde producten geen advertenties zien, dat is geen onredelijke eis. Het is ook één van de redenen dat ik überhaupt geen televisie heb.
Ik wil op mijn betaalde producten geen advertenties zien, dat is geen onredelijke eis.
Waarom is dat geen onredelijke eis volgens jou? Omdat jij betaalt mag je bepalen hoe het product er uit ziet? Omdat ze geld aan verkoop verdienen mogen ze van jou niet op een andere manier geld verdienen?
Koop voor de grap eens een toegangskaartje voor een sportwedstrijd; je zult verbaasd zijn op hoeveel verschillende manieren daar geld wordt verdiend.
Het probleem zit in het achteraf aanpassen van het verkochte product. Bij aanschaf was er geen probleem met reclames. MS mag geld verdienen hoe ze willen zolang ze het maar melden wanneer je bij hun een product koopt. Stel je voor, je auto verplicht je twee jaar na aanschaf ineens elke dag twee reclame boodschappen af te kijken op het navigatie scherm, anders wil hij niet meer starten.
Goed punt. Zoals je hieronder kunt lezen was ik ondanks de verwoording van @Lapjespoes’ ook tot die conclusie gekomen: het gaat er niet om hoeveel bronnen van inkomsten een bedrijf heeft, het gaat om duidelijkheid (vooraf) hierover. Daar kan ik het niet mee oneens zijn.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 9 juni 2020 19:46]

Bij mijn auto betaal ik weer wel voor updates van de software. Daarnaast krijg ik ook de drivers voor nieuwe hardware niet gratis. Daarnaast nag je bij veel fabrikanten ook voor kaartupdates van de navi flink in de buidel tasten.

Het is maar net hoe het verdienmodel in elkaar steekt. Links of rechtsom betaal je altijd voor wat je afneemt. En is het echt gratis, dan ben jij het product.
Die vergelijking loopt nogal scheef, stel je Tesla wijst je na 2 jaar erop via een popup dat er een feature bestaat, is dat dan een probleem? Deze popup wijst alleen maar op dingen die je met die zoekbalk kunt doen, dat is toch geen advertentie te noemen?
Het is een simpele meningskwestie. Als ik voor een product betaal, zou ik graag gebruik kunnen maken van dat product zonder hierbij gestoord te worden door advertenties en andere rotzooi dat ik niet uit kan schakelen. Dus ja, tot zekere hoogte verwacht ik van een besturingssysteem wel dat het een besturingssysteem is, geen reclameplatform.

En voor de grap koop ik geen kaartjes voor sportwedstrijden, mede vanwege de advertenties (maar hoofdzakelijk omdat het me geen achterwerk interesseert). Dit is een argument van het niveau "maar anderen doen het ook" - prima, maar dat betekent enkel dat ik het ook met die anderen oneens ben.
dat betekent enkel dat ik het ook met die anderen oneens ben.
Dat snap ik heel goed. Maar dat beantwoordt niet mijn vraag: waarom vind jij dat dat een redelijke eis is? Een redelijke eis is naar mijn mening wat anders dan iets graag willen. Bijvoorbeeld: ik wil graag dat het toetje in een restaurant gratis is als ik voor het hoofdgerecht betaal. Maar als ik om mij heen kijk dan weet ik dat dat geen redelijke eis is.
koop ik geen kaartjes voor sportwedstrijden, mede vanwege de advertenties (maar hoofdzakelijk omdat het me geen achterwerk interesseert).
edit:

Met je onnodig grof verwoorde mening over sportwedstrijden heb je me aan het denken gezet, @Lapjespoes. Ik heb zelf ook nooit sportwedstrijden kunnen waarderen maar ben wel eens aanwezig geweest om bier van gênant lage kwaliteit te verkopen voor gênant hoge prijzen. Daar werd niet over geklaagd omdat supporters wisten waar ze aan toe waren. Ik deed dat werk voor een vereniging die ook nog geld aan mij verdiende door contributie en door winst op consumpties. Daar klaagde ik niet over want ik wist waar ik aan begon. Kan het zijn dat jou irritatie niet voorkomt uit de aanname dat een bedrijf maar één bron van inkomsten mag hebben, maar uit het feit dat je hier niet voor getekend hebt? Dat je betaald hebt voor een OS zonder reclame en nu toch reclame krijgt? Want dan begrijp ik je beter.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 9 juni 2020 18:02]

..ik vind het een redelijke eis omdat ik voor het product betaal als besturingssysteem, niet omdat ik graag advertenties wil zien. Mijn insziens is de status quo dat advertenties logisch zijn voor gratis producten maar geen plaats hebben in betaalde producten. Dat er in bepaalde sectoren anders over gedacht wordt doet daar niet aan af. Dan kan je vragen waarom in dat vindt, maar tegelijk kan je jezelf afvragen waarom jij zo graag advertenties ziet in een product waar je al voor betaald hebt.
Zoals ik hierboven tevergeefs heb geprobeerd uit te leggen: wat ik wil en wat redelijk is zijn niet per definitie gelijk aan elkaar. Maar ik weet het goed gemaakt: ik ken een besturingssysteem dat gratis is én geen reclames bevat. Jij mag een variant uitzoeken en in ga je helpen het te installeren!
edit:
Mijn originele post was te onvriendelijk dus heb in mijn gezeik omgezet in een handreiking.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 9 juni 2020 17:50]

Vroeger vroeg Microsoft honderden guldens voor iedere nieuwe versie. Nu vragen ze geen geld voor updates en gaan pc’s langer mee, dus zoeken ze andere bronnen van inkomsten.
Dit is waar je mee begint, en dat is Microsoft hun eigen keuze geweest. Ze hadden prima aan Windows 11 kunnen werken.

Het is geen onredelijk eis van Lapjespoes om niet dagen, maanden of jaren na aanschaf ineens op andere manier advertenties te gaan zien. Misschien had hij/zei wel voor Apple gekozen als 'ie bij aanschaf wist dat deze advertenties er in de toekomst zouden komen.
Microsoft kan ook bijvoorbeeld zeggen "Hey! Vind jij die reclame ook zo irritant? Voor 10 euro per maand halen wij het volledig weg!"

Is maar een voorbeeld en ik zie liever ook niet alweer een maandelijkse subscriptie, maar als ze dat niet aanbieden weet je meteen waarom...
Volgens mij is er een pc-maker geweest die extra geld vroeg voor het niet installeren van allerlei software: daar was toen behoorlijk kritiek op. Ik weet vrij zeker dat Microsoft alleen maar meer kritiek zou krijgen als ze benadrukken Windows als advertentieplatform te zien.
Maar mij hoor je niet klagen: voor 90% van mijn werkzaamheden is Linux een veel prettiger platform en die overige 10% komt vanzelf als meer mensen overstappen.
Probleem voor mij is dat Linux voor erbij zoals mijn Android smartphone prima zou werken, maar ik heb een Windows PC voor een reden en zelfs gaming aside Linux voldoet in mijn geval voor de meeste dingen niet.

Echter dat ben ik, dat het voor mij niet genoeg biedt ligt aan mijn eisen maar Linux an sich biedt over het algemeen een hele complete ervaring, om maar over te zwijgen dat bepaalde issues met een beetje moeite alsnog op te lossen zijn voor iemand die vast zit aan Windows (naja op mij na dan, again op mijn laptop zou ik prima Linux kunnen draaien gezien wat ik daarmee doe, PC niet dus zit ik alsnog vast)
En daar is het probleem; als mensen vast zitten aan Windows dan kan Microsoft doen en laten wat ze willen.
Als men aan Linux vast zat was het niet anders.

Op het moment dat iets te groot wordt gaat men die erachter zitten algauw misbruik van maken, 99% van de tijd no exceptions.
Als men aan Linux vast zat was het niet anders.
Meet open source. Het beviel mensen niets hoe Oracle met OpenOffice en MySQL om ging, en LibreOffice en MiraDB werden geboren. Er was onenigheid over de licentie van XFree86 en X.Org werd geboren. Het is heel lastig om (als commercieel bedrijf) met een Open Source product iets te doen wat klanten tegen je in het harnas jaagt, want voor je het weet neemt een ander het vlaggetje over.
Nogmaals no exceptions, als iets groot genoeg is verzint men vast wel een manier om ertegenin te gaan.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, vergeet dat niet dat geldt ook voor open source.

Linux is een moeilijk thema, eigenlijk zegt het weinig wat je draait als je Linux roept, want de ene Linux distro is de ander niet

En dan splits de boel zich af, dat zie ik persoonlijk als een achilleshiel en voordeel tegelijk, niet de beste combinatie dus.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 9 juni 2020 21:35]

Waar komt dat vandaan?
Linux is een moeilijk thema, eigenlijk zegt het weinig wat je draait als je Linux roept, want de ene Linux distro is de ander niet
Want zo groot zijn die verschillen niet. De installatie is heel anders en het installeren van nieuwe programma’s en configureren kan anders werken, maar als je mij voor macOS zet moet ik echt even zoeken hoe ik ermee om moet gaan, met ieder welke Linux-distributie kom ik er veel sneller uit.
Anoniem: 511810
@84hannes10 juni 2020 13:28
Die koop ik dus ook niet
Buskaartje terwijl er in zowel de bus als het bushokje reclame hangt? Of gebruik je helemaal geen openbaar vervoer? Dan hoop ik niet dat je de auto neemt, want snelwegen worden niet van alleen maar wegenbelasting betaald.

Ik snap niet waarom mensen het zo moeilijk vinden te erkennen dat we in een wereld leven waar vrijwel alles meerdere bronnen van inkomsten heeft: dat erkennen is echt niet hetzelfde als zeggen dat je van reclame houdt.
Anoniem: 511810
@84hannes11 juni 2020 01:16
Ook hier hebben we het al vaker over gehad, in het wingewest zuid Nederland is er geen openbaar vervoer. En nee, ook wat betreft wegenbelasting zit je er naast, niet alleen de wegen worden van de wegenbelasting betaald...
Mag dat van jou wel? Één inkomstenbron uitgeven aan meerdere dingen?

Wingewest 👏
Anoniem: 511810
@84hannes12 juni 2020 08:38
Waar ben je naar op zoek? Een zinvolle discussie mbt het onderwerp of probeer je te trollen met je Groenlinks opmerking mbt auto gebruik?

Volgens mij zijn mijn standpunten mbt sluikreclame in MS producten vrij duidelijk:
1) ik heb betaald, dus geen Google pracktijken voor mijn rekening
2) gebruik/pushen van reclame kost links of rechtsom performance van mijn systeem waar ik geen rekening mee wil houden en niet voor gekozen heb.

Kun je hier inhoudelijk op in gaan, kan ik met je discussieren. Als je de ijsberen erbij gaat halen, zijn we klaar.
Ik kan herhalen dat wat jij als ‘Google-praktijken’ ziet zie door de meeste bedrijven wordt gedaan. Veel verkopen advertentieruimte, vrijwel alle bedrijven hebben meerdere bronnen van inkomsten. Maar toen...
Als je de ijsberen erbij gaat halen, zijn we klaar.
Realiseerde ik me dat je niet op mijn berichten reageerde. Ik hoop dat je op de verkeerde knop klikte maar als je je stoort aan dingen die ik niet gezegd heb dan kan ik je niet helpen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 12 juni 2020 12:21]

Ik vermoed dat @Lapjespoes in elk geval geen sponsor op borden en shirts wil zien en vindt dat er geen winst gemaakt mag worden op eten en drinken want hij/zij betaalt al voor het kaartje.

Ik gun iedereen het recht een hekel aan reclame te hebben maar ik hoor daar liever goede argumenten voor. Die bestaan ongetwijfeld, maar ‘ik betaal een beetje dus ik bepaal alles’ is er zeker niet eentje, net zo min als "Het bedrijf verdient al geld op manier A, dus is het uit den boze dat ze ook op manier B geld zouden verdienen".

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 9 juni 2020 21:25]

[quote]want hij betaalt[/quote]

Ik weet dat Tweakers vooral mannelijke gebruikers heeft, maar het is een beetje kort door de bocht om vanuit te gaan dat ik een man ben (bij deze een vrouw)

Rest van de post slaat de plank ook volledig mis in hoe ik denk, te veel aannames zonder dat je weet wat ik precies bedoel (maar nee ik neem de moeite niet voor uitleg, dat hebben anderen hier ook al gedaan)


84hannes bedoelde iemand anders uiteindelijk

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 9 juni 2020 21:26]

Rest van de post slaat de plank ook volledig mis in hoe ik denk
Klopt, want de post ging niet over jou, waarvoor mijn excuus. Ik heb het aangepast, bedankt voor de feedback!
Dat is prima dan
Anoniem: 511810
@84hannes11 juni 2020 01:19
Als ik dan inderdaad een kaartje voor een wedstrijd koop, en er is reclame, dan 'kost' mij dat verder niets.
Als ik een pc heb en vanwege locked-in software MS zooi op mijn pc moet installeren, EN MS wil boven op de aanschaf prijs ook ineens de Google uithangen, dan kost mij dat wel iets.
Meer resources, minder compatibiliteit, meer tijd, meer energie, meer opslag, meer bandbreedte, etc etc.
Is dus niet hetzelfde
Wie heeftbhet over reclame? Heb jij wel eens een drankje gekocht in een stadion? Ik kan je garanderen dat dat niet de kostprijs is.
Ik heb nog gewoon 87 euro voor mijn Windows licentie betaald. Ik irriteer mij al een tijd over dat Microsoft ervoor kiest om reclame te stoppen in (zakelijke) software waar ik gewoon licentie geld voor heb betaald. Dit, reclame voor Edge, candy crush, AV rommel, ga maar door.

Slikken of stikken is inderdaad de enige twee mogelijkheden die je hebt. Ik ben inmiddels bezig met stikken en de boel over aan het zetten naar Linux (op mijn laptop inmiddels Manjaro staan al een paar weken, bevalt top). Vaste PC binnenkort maar eens kijken of deze naar Linux kan.
Ik wil ook graag overstappen naar linux maar het geen wat me tegenhoud us men game library. Niet elke game kan op linux. Programma's zoals office valt nog te vervangen.
Ik heb juist het omgekeerde probleem: de meeste games lijken onder proton redelijk te werken, maar MS Office werkt toch fijner en heeft meer functies dan de open source programma's, en de laatste versie werkt niet goed onder Wine.
MS Office werkt perfect onder wine....
Heb je niet gigantisch performance verlies? Ik heb het laatst met Civ VI geprobeert (die native op Linux draait), en het verschil met Windows was echt gigantisch.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 juni 2020 16:21]

Het schijnt dat sommige spellen juist sneller draaien onder Proton.

edit:
Beetje op reddit rondgesnuft: wine/proton is vaak sneller dan native Linux dankzij optimalisaties die voor Windows bedoeld zijn, terwijl Linux een sneller OS is dan Windows waardoor het soms ook sneller is dan native onder Windows.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 9 juni 2020 16:38]

Er word gewoon minder werk gestopt in de Linux port van games. Vele AAA games die naar Linux geport worden draaien onder een compatibility layer en maken gebruik van een DirectX naar OpenGL translator. Vandaar dat deze games vaak enorm slecht draaien.

WINE + DXVK doet in de meeste gevallen een veel betere job met het draaien van deze games dan de compatibiliteit layers die porting studios gebruiken. De afgelopen 1-2 jaar zijn porting studios zoals Feral Interactive langzaam overgegaan op Vulkan, dus de "native" ports beginnen in prestaties dicht bij de Windows versie onder WINE + DXVK te zitten.

Linux presteert vaak beter dan Windows omdat het een veel beter geoptimaliseerd OS is en er geen bloatware in zit. Windows pakt dingen zoals het beheer van de CPU enorm dom aan wat afhankelijk van je systeem impact kan hebben op de prestaties.
Probeer WPS office eens, een schaamteloze clone van Office.
Wat ook kan is dualboot. Voor dagelijks werken Linux en gamen Windows 10. Ze werken prima samen op 1 PC.
Vroeger wel eens gehad dual boot, werkt in praktijk niet, veelal blijf je op 1 OS waar het meeste van werkt en dat is helaas nog steeds Windows.
Ik ben het met je eens dat opnieuw opstarten teveel moeite is. Ik heb jarenlang eerst Windows en daarna Linux geïnstalleerd zodat ik indien gewenst toch nog Windows kon starten. Het blijkt dat als je Windows eens per kwartaal opstart, je zo lang op updates moet wachten dat er altijd een snellere oplossing is, dus installeer ik tegenwoordig alleen Linux. Afgezien van het Ubuntu/Amazon-incident nooit reclame gehad.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 9 juni 2020 16:33]

Dual boot zou technisch gezien werken. Maar dan zit ik alsnog met Windows 10. Wil er echt volledig vanaf indien mogelijk
Wanneer ik dan altijd lees dat X aantal games werken krijg ik toch altijd het idee dat ik dan uiteraard op een gegeven moment tegen problemen aan ga lopen (zo dan niet direct).

Ik leed ook regelmatig problemen van gebruikers die de zelfde games spelen die gebruik maken van anti-cheat programma's die niet goed werken via Linux.
Daarom draai ik nu dualboot, main is Linux geworden en op windows game ik alleen of gebruik office and thats it.
Tegenwoordig draaien de meeste Windows games onder Linux via Proton. De enige games die meestal problemen hebben zijn games met opdringerige anti-cheat en DRM. En dat is naast het feit dat de meeste indie games en sommige AAA games een Linux versie hebben.
Zo'n beetje elke degelijke multiplayer game met PvP dus.

Geen optie.
Het valt best wel mee. Meeste multiplayer games werken prima. Easy Anti-Cheat is een van de weinige programma's die standaard problemen heeft, maar daar word aan gewerkt. Bijvoorbeeld alle Battlefield games werken prima, Overwatch werkt ook super goed, Fortnite werkt (nog) niet.
Dan maak je toch een dualboot? Dan heb je meteen twee afgezonderde omgevingen. Eentje voor het werk en eentje om te gamen.
Als je geen alternatief voor Office wilt, kun je Crossover aanschaffen en daar Office mee installeren. Office werkt daarmee voor 99%, dus voor veruit de meeste eindgebruikers voldoende.
Vreselijk inderdaad, dat er gratis een browser en antivirus met je OS meekomt, of een spelletje (tuxcart?)
Dat dat meekomt prima (ingeval van AV en tot op zekere hoogte browser). Dat ze spelletjes meeleveren van derden (en dan nog partij die meermalen niet goed in het nieuws is gekomen). En ze deze rommel telkens weer terugplaatsen ook al heb ik het meerdere keren uitgeschakeld of verwijderd dan vind ik daar wat van inderdaad.

Dat jij mensen dingen in de mond wil leggen ('vreselijk') of dat jij je daar niet aan irriteert is allemaal prima, jouw mening en veel plezier ermee.
Het is niet echt dat windows gratis is. Als ik windows wil moet ik gewoon dokken. Het is niet dat je een premium en freemium versie hebt. Als MS 1 200 euro kostende windows 10N zonder meuk whatsover maakt (dus ook geen telemetry), en 1 gratis windows 10 maakt, hoor je niemand klagen...
Gratis bestaat niet in deze gevallen. "If it's free, then you are the product."

Maar ik slik het, net als de rest. Want eerlijk is eerlijk, het zijn nog steeds goede producten.
Nee hoor, je betaalt nogsteeds voor je Windows Licentie. Als je een laptop koopt vaak in de prijs inbegrepen.

W10 Pro kost je al als licentie 140 euro.
Nee hoor
Excuus voor mijn onduidelijk. Ik heb nergens willen beweren dat Windows gratis is. Ik stel dat het fijn zou zijn als Microsoft een goedwerkend OS zou uitbrengen zonder gezeik en dan gratis. Helaas falen ze op alle drie die eisen, dus snap ik niet waarom we meer zouden verwachten. Dat is wat ik wilde benadrukken.
Ook volledig legaal enzo, denk het dus niet...

https://answers.microsoft...24-4102-93f7-00c571fc9b76

Die keys zijn te goedkoop om legaal te zijn.
Heb er al zo vaak besteld en het werkt prima met registeren en het blijft werken. Hoef er ook geen illegale toeren mee uit te halen dus ik ben tevreden :)
Maakt het alleen nog niet legaal.
idd ken het mbt die goedkope keys, maar in theorie zouden ze het kunnen revoken en dan heb jij een probleem, alhoewel een probleem je licensie verloopt dan en kan je opzoek naar een ander...
In praktijk vraag ik mij het af of dit daadwerkelijk gebeurd en omdat het gaat om een paar euro is dit het risico wel waard.

Maar legaal is het zeker niet, iedereen weet dat als een product boven 100 euro in de winkel opeens zeer goedkoop wordt aangeboden weet je gewoon dat het niet klopt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 juni 2020 16:22]

Zal best werken, maar betwijfel ten zeerste of dit legaal (verkregen) licenties zijn. Voor een PCtje thuis kom je er vast mee weg, maar ik zou dit zakelijk nooit en te nimmer gebruiken.
Nee, zoals ik het begrijp is het vaak wel legaal. Het zijn meestal ongebruikte OEM licenties. Met OEM software kwam ooit een clausule mee dat het illegaal was om een licentie door te verkopen aan een derde partij. Nu is er kennelijk een uitspraak van een Europese rechtbank die zegt dat dit niet langer mag. Dus worden ongebruikte OEM licenties nu op grote schaal doorverkocht aan resellers en kan jij dus legaal een goedkope licentie van een reseller kopen.

https://answers.microsoft...39-469d-9b0b-0f0b4bb454f9
Dat een licentie doorverkocht mag worden, betekent niet dat de voorwaarden dan ook veranderd worden. Als het zo is dat ongebruikte OEM licenties doorverkocht mogen worden, sure. Maar dan nog steeds alleen icm een nieuwe PC dus. Jij mag die licentie dus kopen, maar je mag m niet voor jezelf gebruiken.

het ding is, dit zijn geen ongebruikte licenties. Veelal zijn het volumelicenties uit bedrijven, of keys die met gestolen creditcards gekocht zijn bijv. Ding is, je kan het niet controleren dus je weet het nooit zeker.
Hmm, is dat wel legaal? :) (Kan het niet checken, wordt geblokkeerd door de proxy hier op het werk: category Games 8)7)

[Reactie gewijzigd door Stievydude op 9 juni 2020 16:06]

hebben die al niet genoeg geld?
Ik had niet gedacht dit ooit te denken, maar de redding is dus Apple. Vooralsnog. Linux zou mooi zijn, maar in praktijk werk ik gewoon met ..eh... gewone mensen en bedrijven en heb ik gewoon full featured office 365 nodig.
gewone mensen en bedrijven en heb ik gewoon full featured office 365 nodig.
Is dat zo, of is het gewoon te lastig om enkele weken de tijd te nemen om gewend te raken aan een andere text editor?

Daarnaast, dat zou Apple ook uit, want Access en Visio zijn Windows only. Uiteindelijk is het verhaal eenvoudig; Zolang je de office suite gebruikt van de grootste OS boer op aarde, heb je het te doen met de koppel-verkoop die daarbij komt.
[...]
Is dat zo, of is het gewoon te lastig om enkele weken de tijd te nemen om gewend te raken aan een andere text editor?
(...)
Tot je de meest ingewikkelde spreadsheets gebruikt, en er achter komt dat die in Libreoffice niet meer werken. De volgende dag mailt je klant terug dat de aangepaste spreadsheet niet meer werkt in Excel 365.
Evenals AutoCAD / Revit (andere leverancier, zelfde verhaal): probeer eens een alternatief te vinden dat hetzelfde kan.
En dan komt er een ICT-bedrijf dat het beheer en onderhoud doet aan de servers, en komt er achter dat de automatische updateronde wat lastiger is dan ze zijn gewend: €€+
Ons bedrijf heeft ook ervaringen met "alternatieve" software, ik heb in een paar pilots meegedraaid... maar veel alternatieve software gaat 'm niet worden.
[...]


Is dat zo, of is het gewoon te lastig om enkele weken de tijd te nemen om gewend te raken aan een andere text editor
Ik heb jaren Linux gebruikt, maar het gaat nu gewoon niet. OneDrive, Teams, Word, al die office 365 plugins. Ik maak het mezelf en anderen gewoon erg lastig als ik dat maar voor 10% aan mee kan doen. Het zit ook aan privacy en verwerkingsovereenkomsten gebonden, ik kan niet ineens data elders opslaan of alternatieve software gebruiken.
Als ze hun OS voor alle hardware zouden aanbieden. Ja misschien wel.

Maar zolang het duurdere hardware blijft waar ik in feite minder mee kan doen dan is de keuze ook makkelijk gemaakt.
Dus Apple is een hele dure adblocker. Check!
Of betaal je bij Apple vooraf en bij de andere met ads
Dus Apple is een hele dure adblocker. Check!
Ja. Ik heb een macbook en ben geloof ik de enige eigenaar van zo'n ding die het gewoon wel oké vind ipv onverkort fantastisch. Ik zou terug naar Windows kunnen, maar als daar advertenties komen betaal ik met frisse tegenzin een paar honderd euro om die niet tegen te komen.
Ik snap niet waar iedereen zo over zit te zeuren. Als je de eerste keer opstart uninstall je gewoon al die apps en daarna heb je nergens nog last van.

Die bing-search-bar zit toch helemaal nietmand op te wachten? Die zet je gewoon uit. Mijn huidige Windows installatie gaat al bijna 4 versies van Windows 10 mee en ik ben er niet meer mee geconfronteerd na dag 1.

En die Windows 10 was nog gratis ook.
Ik moest gewoon betalen voor Windows 10, kreeg hem echt niet gratis mee in de winkel. Waar heb jij een gratis windows 10 vandaan? Denk dat veel Tweakers wel gratis software uit legale bron willen hebben.
Anoniem: 511810
@KaiZas10 juni 2020 13:25
Nee, nee en nee.
Ik betaal voor windows 10, krijg vervolgens updates door mijn strot geramd (daar hebben we al diverse topics over volgeschreven, maar out of de box is dat gewoon zo, punt) en zelfs op MS eigen hardware werkt dat niet feilloss, sterker nog, ik zit iedere (!!!) mayor update gemiddeld 1 uur met iemsnd uit india aan de telefoon (grantedm, dat is dan wel gratis, maar mijn tijd NIET) om de surface (!!) weer aan de praat te krijgen.
Of de wifi adapter valt om (wantja, waarom testen OP JE EIGEN HARDWARE) of de camera voor face recognition valt om (again, waarom testen??) of de boel wordt zo traag als dikke stront, en ga zo maar door.
En dan DAARBOVENOP ook nohg een sreclame en telemetrie en god mag weten wat voor een bullshit van MS die voor mij voornamelijk als resultaat heeft dat mijn accu 2 uur eerder leeg is, dat ik bij opstarten 15 minuten tegen een ongekend traag systeem aan zit te kijken, dat ik het systeem niet kan gebruiken voor kritische apps waar ik onder geen voorwaarde gestoord mag worden door een reboot, waar cortana naar me blaft als ik het touchad per ongeluk een keer verkeerd aanraak (wat NIET uit te zetten is) en wat nog steeds, ondanks al die ellende en het getrut ven MS, enorm vatbaar is voor malware, trojans, etc etc.

Klaar mee.
Minder duur dan wat volgens jou? Linux? MacOS?
Nouja, Apple is natuurlijk niet "de redding". Hun platforms zijn natuurlijk al gebouwd om voornamelijk compatibel te zijn met producten van hetzelfde merk maar niet anderen, en het gaat hier dan ook om een andere vorm van hetzelfde principe.

Probeer maar eens een andere browser te installeren op je iPhone, eentje die niet gebaseerd is op de Safari-laag.

[Reactie gewijzigd door Lapjespoes op 9 juni 2020 16:17]

Je zou Office 365 online kunnen doen, of gewoon onder wine....
Mist teveel features, wine geeft status 'brons' 🥉 oftewel, werkt matig. Ik heb geen zin om steeds kleine net niet ervaringen te hebben.
Zijn dit advertenties te noemen? Het zijn net zo goed tips (het komt blijkbaar ook van de tips app af) om mensen features van het OS te laten zien.

Dat veel mensen er weinig aan zullen vinden kan ik me goed voorstellen, maar een popup om features uit te leggen hebben heel veel websites en softwarepakketten tegenwoordig toch?
"de rest doet het ook, DUS is het OK!"
Dat is niet mijn punt, is een popup die je wijst op het kunnen instellen van een backup (is een notificatie in windows 10, en vele andere OSen) ook een advertentie? Omdat het een feature van het OS adverteert?

Misschien technisch gezien wel, maar ik vind het toch niet echt een advertentie (zowel voorbeeld van de backup als in dit nieuwsbericht)
Allemaal leuk als het 1x in de 5 jaar je eigen pc betreft, vrij irritant als gebruikers om elke pop-up vragen "waarom". Nog vervelender als updates eerdere keuzes of wijzigingen opnieuw tonen en instellen.
Het zijn per definitie advertenties, daar kom je echt niet onderuit. En het doet er toch niet toe wat anderen doen?
Je ziet het al bij gewone advertenties dat er zooi tussen zit zoals de bekende Bitcoinscammers gewoon in de advertenties op de vele online kranten. Een advertentieplatform dat je OS binnendringt zal interessant voor hackers worden.
Als het zo doorgaat wordt het niet pushen van advertenties nog een USP voor apple. Alhoewel ik daar in mn setting ook groot heb zien staan dat ik nog een jaar lang apple tv mag hebben omdat ik een nieuw product heb. Voelde ook al redelijk pusherig voor mij.
Dan is de eerste vraag die in mij opkomt; Hoe zet je dit belachelijke idee uit!?
O&O shutup windows 10 helpt mij altijd met deze onzin. Na een nieuwe windows-versie duurt het een paar weken dan is O&O weer bijgewerkt.
Eigenlijk best jammer dat je tegenwoordig 3rd party tools en scripts moet gebruiken om het OS werkbaar te houden, vroeger was het Windows installeren en klaar, tijdens de installatie kreeg je nog keuzes wat je wel en niet wou, dat is er allemaal uit.

Ook zit men steeds meer te pushen om een Microsoft account te maken, persoonlijk hoef ik dat niet op al mijn computers en werkt een lokaal account ook uitstekend.
Inderdaad, ik geloof dat je Windows zonder MS-account helemaal niet meer installeren kunt. Als ik geen spellen zou spelen zou ik intussen serieus over Linux gaan nadenken, maar in dual boot met Windows- én Linuxproblemen heb ik geen zin.
ik geloof dat je Windows zonder MS-account helemaal niet meer installeren kunt
Jawel hoor, pas nog gedaan. Je moet alleen wel heel erg opletten in de installatiemenu's want ze proberen het zo omslachtig mogelijk te maken.
Ah, net nog eens nagelezen... Bij Windows home moet je schijnbaar op het goede moment het netwerkkabel uit je pc trekken om het gedaan te krijgen. Op Professional schijnt het (verstopt) nog te kunnen.

Toch erg vervelend allemaal. Maar om me naar Linux te duwen zal MS nog meer streken uit moeten halen. Eens zien hoe lang ze nodig hebben O-) .
Je kunt zelfs achteraf een lokaal account maken ipv je MS-account.

Ondanks dat ik volkomen legale Windows10 home en MS-Office in een van de grootste nederlandse computerwinkels had gekocht, bij een nieuw systeem, werd mijn (nieuwe) MS-account door MS als "verdacht" aangemerkt, waardoor ik tot wel 5 keer per dag opnieuw moest inloggen.
Nu een lokaal account en nooit meer hoeven inloggen gelukkig.
Ik weet niet wat je speelt aan games, maar mocht je voornamelijk Steam gebruiken: Geen enkele van de "Windows-only" games die ik daar bezit draait *niet* op Linux m.b.v. Valve's Proton :) Je levert hooguit wat fps in, maar je krijgt daar een veel betere desktop/privacy ervaring voor terug ;)
Hmmm... Da's wel interessant. Ik gebruik bijna alleen Steam + Blizzard.

Een tweede probleem voor mij met Linux is dat alles kapot kan door "sudo [raar bevel uit het internet niet begrepen maar toch ge-copy-paste]". Als me dat kan afleren zou het nog eens wat kunnen worden.
sudo (superuser do) is de opdracht aan Linux om alle commando's na sudo als administrator uit te voeren. sudo zelf is niet gevaarlijk. Wat gevaarlijk is, is alles wat achter sudo staat. Toch kan kan je met een zoekmachine makkelijk uitvinden wat de afzonderlijke commando's doen (of het ingebouwde man commando gebruiken.) Het is niet dat een commando regel een magische invocatie is. Er zit wel degelijk een gestructureerde opdrachten set achter.
Uiteraard zijn de bevelen te begrijpen! Ik ben het ook compleet zelf schuld dat ik mijn Linux-installaties om zeep geholpen heb. Maar zolang ik me dat niet afleer blijft het wat lastig :)
Gebruik een back up tool zoals Timeshift, dan komt het allemaal wel goed :)
Volgens mij is er nauwelijks iets in windows 10 dat het ‘onwerkbaar’ zou maken, windows 10 zonder MS account lijkt me onhandig, net als android zonder google-account. Het werkt wel, het kan ook, maar handig is anders (en android blijft je echt pushen om in te loggen, op windows pusht ie alleen tijdens installatie).
Wat is het nut van MS account? ik gebruik geen apps vanuit de store.
De normale software heeft geen link met de store en op mijn prive computer geen behoefte aan Onedrive, dan blijft er niets over waarvoor ik een account zou moeten maken.

Voor Android smartphone is totaal anders, daar kan je vrijwel niets mee zonder account.
Je kan geen apps installeren tenzij je gaat sideloaden/rooten natuurlijk, anders niet mogelijk.

Zakelijk is een ander verhaal of als je O365 abbo hebt met uitgebreid Onedrive storage.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 juni 2020 21:48]

Dan verschillen onze use cases blijkbaar, ik gebruik wel redelijk veel apps uit de windows store, vind ik handig. Daarnaast gebruik ik ook betaald onedrive (een beetje wat jij noemt voor zakelijk exclusief).

Maar ik snap goed dat het echt niet nuttig is voor jou, maar het is toch overdreven om win10 ‘onwerkbaar’ te noemen als het slechts bij installatie een beetje pushed naar een MS account? Ja, het zou netter zijn als het even grote knoppen zijn.
Vroeger zat er een klein knopje lokaal account, dat is er echter uitgehaald, waarom kan er geen knop dat je OS "kaal" is dus zonder de apps, dat is meer het probleem.

Zat er vroeger ook in sinds Windows 3.1 tot aan Windows 7 dacht ik, sinds Windows 8 is Microsoft een vreemde weg ingeslagen en lopen ze vooral hun eigen online diensten ontzettend te pushen.

Vroeger was Windows media player een ontzettende probleem (geen idee waarom iets met monopolie en mochten ze het niet pushen in de EU ofzo maar dat kon je gewoon de-installeren) maar nu kunnen ze alles doen met het OS zonder op de vingers getikt te worden.

Ik ken de voordelen wel op mijn werk gebruik ik O365 en Onedrive en daar is het idiaal, prive heb ik er totaal geen behoefte aan.

Ik vind prima wat Microsoft bied maar laten ze ook de optie houden om niet gebruik te maken van al die online diensten.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 10 juni 2020 08:49]

Sterker nog, zodra je serieuze problemen hebt, heb je je lokale account nodig om de boel te repareren. Ik moest dus alles her-installeren omdat ik een Microsoft account gebruikte. Was een wijze les.
Sterker nog, zodra je serieuze problemen hebt, heb je je lokale account nodig om de boel te repareren. Ik moest dus alles her-installeren omdat ik een Microsoft account gebruikte. Was een wijze les.
Niet omdat, volgens mij kun je niet herinstalleren zonder MSaccount.
Ik heb het vorig jaar ook gedaan, fase 1 vanaf de fabrieksinstellingen (HPlaptop is 3 a 4 jaar oud), vervolgens fase 2, en fase 3 met de recente Windows10.
Als de installatie klaar is terug naar local account.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 9 juni 2020 20:00]

Thanks voor de tip, deze kende ik nog niet! Ik ben zelf bezig met omschakelen naar Linux, maar in de tussentijd en voor een paar kenissen ziet dit er wel erg handig uit. Alleen erg jammerlijk (van Microsoft) dat het nodig is....
Juist vandaag nieuwe versie uitgekomen
Ik mag hopen dat het opt-in is, want ik vraag me af wie hier op zit te wachten (behalve Microsoft)
Heeft weinig zin om dit opt-in te maken voor microsoft, ik heb nog nooit iemand horen zeggen: "ik wou dat microsoft is wat meer promotie van edge in het startmenu zet, zou daar een optie voor zijn? "
Deels. Het is opt-in voor de echte klanten van Microsoft, LTSC klanten*, maar als jij een veredelde beta tester bent, dan heb je pech.

* Kopje: 'Manage user experiences'

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 9 juni 2020 15:11]

Waarom is een koper van Windows 10 Home rechtstreeks uit een winkel een veredelde beta tester? Er wordt toch meer dan 100 euro betaald voor de software?
En de tweede vraag: Zou er een mogelijkheid zijn om dit via een lijst in PiHole te blokkeren?
Als dit van het internet getrokken wordt door het OS, dan lijkt me dat geen probleem.
vast met een van de tooltjes zoals shutup10 of iets dergelijks, in de settings app zou vast wel ergens een verstopt toggle item zitten hiervoor dat zich elke grote update weer reset
Uhm als er geen optie komt adblockers op dns niveau gebruiken
Dan is de eerste vraag die in mij opkomt; Hoe zet je dit belachelijke idee uit!?
Gewoon de zoekbalk niet gebruiken?

Alternatief dat veel beter werkt IMO: Open-Shell-Menu

O.a. te krijgen via Chocolatey
De zoekbalk niet gebruiken
Je verwijdert de zoekbalk van de taakbalk, en that's all!
Pi-hole installeren of hosts editen en dan alles van Bing blacklisten?
Misschien raar van mij maar wie gebruikt in godsnaam de zoekfunctie van windows? Op mijn pc weet ik waar alles staat en als ik iets anders wil weten dan zoek ik via mijn browser op het internet.
Ik gebruik het heel veel. Startknop -> typ 2 a 3 letter van het programma -> enter.
Enige nadeel is dat bij een typfout altijd een browser met een zoekopdracht geopend wordt als er niets lokaal gevonden wordt. Dat heb ik nog niet uit gekregen.

Ik vind het dus bijzonder irritant als dit soort "suggesties" zou gaan krijgen.
Ik wordt er al idioot van dat al die bedrijven continu hun troep door mijn strot proberen te duwen.
Deze advertentie zit toch onder die grote zoekbalk? Dat is volgens mij wat anders dan zoeken in het startmenu.
Ik, aangezien ik wel eens documenten kwijtraak. Denk dat ik niet de enige ben.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 9 juni 2020 15:13]

Ik kan je Everything Search erg aanraden! Veel sneller (krijgt je resultaten terwijl je typt) en naar mijn mening veel overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. Zelf heb ik hem ingesteld op ALT + F om het programma te voorschijn te toveren (met een toggle, dus hij gaat er ook weer mee weg).
De zoekfunctie in het startmenu gebruik ik hooguit nog om een programma te starten, maar daar houdt het ook wel bij op.
Zelfs als je weet waar iets staat kan het veel sneller zijn om het te zoeken dan om erheen te navigeren.
Ik ben van mening dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met het leren van Linux, geen hoofdpijn, nu niet en ook niet over 10 jaar met dit soort dingen.

En ook voor de huis tuin en keuken gebruiker is het ook een prima alternatief.
Voor deze zeker. Volledig overgestapt sinds 2017 en Windows voor geen seconde gemist.
Ik gebruik zelf Windows 10, MacOS en Ubuntu, maar ik kan nu niet zeggen dat de ene beter is dat de ander. Het is sterk afhankelijk van de software die je gebruikt, want allemaal hebben ze wel hun problemen.

Ik zou persoonlijk het wel op prijs stellen als de EU de software bedrijven wat aan banden legt, ik merk dat we nu meer dan ooit richten bepaalde software/website/services/opvattingen geduwd worden door de grote tech bedrijven. Dit sijpelt door de hele samenleving en vernauwd ons beeld enorm.
Heb je helemaal gelijk in. Ik zag er in begin (jaar of 20 geleden) tegen op en toen jaren niet naar gekeken. Nu alweer jaar of 6 mee bezig en sinds een jaar of 3 mijn daily driver. Wat een verademing. Zo ontzettend blij mee.
Lekker dan, eerste wat ik doe in win10 is die zoekbalk onderin weghalen (en explorer en taskview). Die zijn allemaal met shorcuts sneller te starten indien nodig. Ik druk wel start als ik een app zoek. Anyway reden te meer om ook op DNS niveau een tracking/adblocker te gebruiken. Adguard home of Pi-hole.
Pi-hole heeft helaas ook nadelen. Bedrijven gebruiken op hun websites helaas ook een hoop crap van diverse aanbieders. Dus moet ik bij het bestellen van boodschappen, betalen van de energie rekening, inloggen bij mijn zorgaanbieder e.d. eerst mijn netwerk-settings aanpassen om tijdelijk een normale DNS server te gebruiken.
Ik heb thuis een proxy (squid). Met een proxy switcher extensie in de browser kan ik standaard andere dns gebruiken. Wellicht is er ook een dns switch extensie?

Off topic:
Klinkt omslachtig een proxy echter de hoofdreden is dat vpn van het werk een hoop blokkeert (geen split tunnel, behalve lokaal netwerk). Hierdoor kan ik sneller en ongecensureerd internetten zonder vpn steeds te verbreken.
Bij Ubuntu 12.10 gebeurde dit in Dash, en daar waren mensen ook niet bepaald blij mee.

Al vind ik het wat anders in het geval van een "gratis" Linux-distro in vergelijking met een Windows-licentie waar je voor betaalt.
Er is geen andere mogelijkheid dan dat de reguliere Windows versies in de toekomst gewoon kostenloos worden aangeboden. Er is geen verdienmodel meer met een eenmalige koop. Voor zakelijke gebruikers is er al in beperkte mate WaaS (M365 E3, E5 en in beperkte mate M365 Business Premium).

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 9 juni 2020 15:29]

Misschien eerder als abonnement (a la Office365), maar met je eens dat eenmalige aanschaf op z'n einde loopt.
De instapversie Windows 10 Pro zal wellicht helemaal kostenloos worden. Windows 10 Business en Windows 10 Enterprise zullen WaaS worden.
Het is geen eenmalige koop (meer); Windows 8.1 was eigenlijk af, en toen realiseerde Microsoft dat dat op termijn een einde aan de inkomstenstroom ging geven. Vandaar Windows10, waarbij de belangrijkste wijziging is dat de licentie gebonden is aan je PC/laptop, waardoor je bij iedere nieuwe PC/laptop een nieuwe licentie moet kopen. Daarvóór was dat niet zo.
Is dat echt zo? Je koopt een Windwos opp een USB stick in de winkel van waaruit je windows 10 installeert. Waarom zou die dan gebonden zijn aan een PC/Laptop?
Kijk eens aan.

Nadat ik als IT manager zowel zakelijk als privé door de jaren heen met Microsoft hoogtepunten en dieptepunten heb gekend komen we nu dan misschien toch op het punt dat ik persoonlijk Microsoft ga stalken over hun producten. Dit zou de bloody limit zijn, ondenkbaar dat ik op mijn PC thuis lastig gevallen ga worden met 'suggesties'. Op websites, ja, lokaal: NOOIT.

Off Topic: Microsoft is een A-merk. Dat betekent dat je kwaliteit levert en je niet verlaagd tot dit soort meuk. Voor een website betaal ik niet dus is er een ander verdienmodel nodig. Win10 heb ik keurig (adv. vrij) gekocht. Oja, nu we toch bezig zijn; Stop met het verkopen van O365 aan nieuwe klanten waardoor bestaande klanten 0 performance meer hebben. Wij betalen nu zakelijk een mooi bedrag elke maand voor meuk die niet voor uit te branden is. Zo... dat lucht op
Ik ben het helemaal met je eens en begrijp ze ook niet. Na al die drama's onder Ballmer zijn ze heel veel goodwill en vertrouwen verloren. Nu dat net weer een beetje herstelt is, beginnen ze op deze manier. Geeft weinig vertrouwen, dus waarom zou ik dan Azure willen overwegen om mijn data centers out te sourcen? Bij outsourcing is vertrouwen de belangrijkste overweging. Vertrouwen komt te voet maar vertrekt per paard.
Yup, onze hosting staat ook op de nominatie om van klassiek Citrix naar Azure te gaan,
vindt de manier waarop ik behandeld wordt matig. Maar ook Cisco en IBM hebben geen
idee hoe ze de BeNeLux moeten aanvliegen volgens mij. Als ik daar ben krijg ik een
badge om mijn nek, mag ik door een poortje heen sta ik na een half uur en een glas water
weer buiten.
Dit soort 'verbeteringen' kan beter per opt-in worden toegevoegd aangezien niet iedereen blij wordt van gerichte aankoopsuggesties. Vraag me ook af of ze hiermee hun dominante marktpositie niet misbruiken. Zoiets verwacht je toch niet bij een betaald (in licentie) product. Maar het is een experiment dus kan nog alle kanten opgaan qua haalbaarheid en wenselijkheid.

[Reactie gewijzigd door JJ Le Funk op 9 juni 2020 15:11]

Laatste keer startte mijn laptop op en liet het mij automatisch de vernieuwde Edge zien, ik was daar niet van gediend. Hopen dat ze snel van dit idee afzien, ik bepaal zelf wel met welk programma ik dingen opzoek. De zoekfunctie in Windows moet gewoon snel programma's en bestanden op mijn systeem vinden, geen tijd verspillen aan ongewenste weblinks.