Gebruikers klagen over Edge-pop-up die Bing als standaardzoekmachine instelt

De nieuwe versie van Edge toont een pop-up waarmee Microsoft probeert om Bing tot standaardzoekmachine te maken. Gebruikers klagen over de pop-up, die een dark pattern lijkt te zijn en die moeilijk weg te krijgen is.

De pop-up verschijnt in de stable-release van Edge 91, die sinds vorige week beschikbaar is. Gebruikers van versie 91.0.864.37 krijgen een pop-up te zien als ze de browser voor het eerst openen na een herstart. Er verschijnt dan een groot blok in beeld waarin de browser vraagt om 'de aangeraden browserinstellingen' te gebruiken. Gebruikers hebben een keus tussen twee opties, waarbij in de eerste ook de standaardzoekmachine wordt gewijzigd naar Bing. De andere optie is om de browserinstellingen niet te veranderen.

Daarnaast krijgen gebruikers die op Windows 10 21H1 zitten ook een soortgelijke pop-up in hun taakbalk te zien. Daarin staat geen optie om de standaardinstellingen af te wijzen, maar daar staat alleen de optie 'Misschien later' bij. Opvallend is ook dat de pop-up terug blijft komen als gebruikers het voorstel afwijzen, zowel via de knop als via het kruisje bovenin. Gebruikers op Reddit klagen over de pop-up, omdat ze dat een dark pattern vinden waarbij ze niet makkelijk hun echte keus kunnen doorgeven.

Het is inmiddels wel mogelijk de pop-up niet meer te tonen, maar daarvoor moeten gebruikers wel in de flags van de browser terecht. Via edge://flags/#edge-show-feature-recommendations is de feature te blokkeren.

Edge

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

31-05-2021 • 09:45

145

Submitter: jeroenk13

Reacties (145)

145
142
91
9
0
32
Wijzig sortering
Hoewel ik het er mee eens ben dat dit soort meldingen erg irritant zijn vraag ik me af waar het artikel is waarin melding wordt gemaakt van de hoeveelheid irritante meldingen om Chrome als standaard browser in te stellen op YT en andere Google-diensten.
Google vraagt het. Microsoft stelt zo Edge zomaar als default in. Niet een keer, niet twee keer, maar zo n beetje bij iedere grote update. Super vervelend als je voor iemand een PC hebt geinstalleerd en gaat bellen met de vraag waarom de wachtwoorden niet meer automatisch gevuld worden, ze opeens op alle sites uitgelogd zijn of de favorieten verdwenen zijn.
Google vraagt het. Microsoft stelt zo Edge zomaar als default in. Niet een keer, niet twee keer, maar zo n beetje bij iedere grote update.
Spijtig dat deze fabel maar steeds verspreid wordt terwijl het gewoon niet waar is.
Fabel? Ik ben afgelopen 2 weken 2 keer gebeld met dezelfde vraag. Ik heb note bene Firefox 2 keer ingesteld als favoriete browser op dezelfde machine. En dat gaat om een PC die ik in november 2020 nieuw geplaats heb bij dat bedrijf.
Zelf heb ik ook windows op mijn PC en heb daar ook meerdere malen gehad dat Edge werd gepusht. Alleen die snelkoppeling op mijn bureaublad heb ik geloof ik een keer of 3 moeten verwijderen.
Ik heb vorige week een upgrade gedaan naar een nieuwe versie en firefox is gewoon nogsteeds mijn standaard browser, behalve tijdens de setup is mij 1 keer gevraagd of ik edge wil gebruiken, daarna nergens meer nadat de setup klaar was. ook geen icoon op het desktop spontaan verschenen zoals door sommige mensen beweerd wordt. en dit is geen N=1, want ik heb meerdere systemen geupgrade en het is bij geen enkele voorgevallen (van win10 naar nieuwe versie win 10, win7 naar win10 kan ik niet over meepraten, daar doe ik default een clean install)
Anoniem: 1532362 @Loller131 mei 2021 10:33
Dit is een edge case, maar wanneer je van Windows 7 naar 10 upgrade wordt Edge wel je standaard, maar dat is niet zo gek vind ik.
Dat vond ik wel gek. Het heeft helemaal niets met de upgrade te maken. Er is geen enkele geldige reden om tijdens een upgrade de setting voor de standaardbrowser te wijzigen.
Het lijkt me alleen zinnig als IE nog je standaardbrowser was.
edge case
Zeg alsjeblieft dat dat opzettelijk was.
Anoniem: 1532362 @Egocentrix1 juni 2021 18:15
hahaha nee, het spijt me maar dat was niet opzettelijk.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 23 juli 2024 07:26]

Het is niet een fabel maar een veelvoorkomend probleem bij Windows feature updates (die grote updates). Als Windows detecteert dat er iets 'is' met het profiel van de gebruiker dan reset Windows alle browserinstellingen naar standaard. Raad eens wat de standaard is.

Binnen VDI omgevingen moet men door allerlei hoepels springen zodat gebruikers zelf hun browser kunnen kiezen en niet steeds weer de reset melding krijgen.

Microsoft is gewoon een naar bedrijf wat steeds maar weer de rand opzoekt.
nieuws: Microsoft adviseert Edge aan Firefox-gebruikers in startmenu van Wind...
Waarom eigenlijk niet terugvallen opeen oude rechtspraak van jaren geleden. Toen moest Microsoft ook de keuze geven welke browser je wil gebruiken. Microsoft laat IE-gebruikers vanaf volgende week browser kiezen Waarom hoeft dat nu opeens niet meer?
Omdat er een tijdlimit op die maatregel zat. Die is tegenwoordig al afgelopen en Microsoft heeft deze natuurlijk op de dag dat de regel afliep weer uitgeschakeld.

Het probleem in Windows 10 is echter niet beperkt tot Edge. Windows wil gewoon iedere keer 'zijn' standaard apps als standaard. Het is ook gewoon een treiter wedstrijd die je simpelweg niet gaat winnen en dat weten ze. Als een toezichthouder er iets van zegt dan zeggen ze gewoon 'oepsie, dat was een bug'.

In essentie is het gewoon dezelfde truuk die Facebook uitgehaald met WhatsApp. Gewoon gebruikers blijven irriteren (in hun geval met pop-ups) waarna mensen het maar gewoon accepteren.
Google vraagt overdreven vaak om toch maar Chrome te downloaden. Microsoft stelt Edge ook niet zomaar bij elke grote update als standaard in. Dat gebeurt alleen als je bijvoorbeeld in instellingen de aanbevelingen accepteert (waarin duidelijk staat dat Edge dan als standaard ingesteld wordt.

En wat voor invloed heeft het aanpassen van de standaard browser op automatisch invullen, inlogsessies en favorieten in andere browsers?
Gelukkig is er ook een rechtszaak van de EU tegen Google. Terecht, als je mij vraagt.
Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt!
Ik heb het sinds de eerste maal dat ik Windows 10 heb geïnstalleerd nog niet gezien. Niet bij mij, niet bij pc's van familie die ik heb geïnstalleerd.
Rond chrome (en firefox en andere browsers en ook andere tools) komen best wel vaak meldingen boven om de betreffende tool als standaard in te stellen. Dat is hier niet direct het issue.

Het issue hier is dat de melding gaat om instellingen voorbij de bijgewerkte tool aan te passen. En vooral ook dat het verschil tussen 'wel' en 'niet' in de mogelijke antwoorden nogal sturend is. Tot op het niveau dat de 'niet' optie er niet blijkt te zijn, maar slechts een 'nu-niet-en-blijf-zeuren' optie lijkt te zijn.
Hoe is "Don't update my browser settings" een "nu-niet-en-blijf-zeuren"-optie?
Omdat "Don't update my browser settings" niet uitsluit dat je over een week, een maand of bij de volgende update van Windows niet wéér dezelfde vraag krijgt. Wat beerse graag wil is een optie dat Windows/Edge stopt vragen te stellen over je browservoorkeuren.
Met de 'nu-niet-en-blijf-zeuren' optie bedoel ik knoppen met opschriften als; 'ask me later' of 'misschien later'. }>
Kan het zijn dat die melding steeds terugkomt omdat je die cookie weigert? In Firefox heb ik die melding één keer gezien er daarna al maanden niet meer.
Ik zie deze opmerking al vaker voorbij komen, maar heb dit volgens mij zelf nog nooit gezien. Dat terwijl ik search, Gmail en Google docs vrijwel dagelijka gebruik op/via Firefox.
Ik denk - hoewel niet helemaal chique - dat het opzich ok is voor een website om een product aan te raden van diezelfde organisate. Een browser zou echter volledig neutraal moeten zijn, en geen producten moeten pushen.
Ik heb gewoon geklikt op "dont update your browser settings".
Net als ik iedere keer op "don't switch" klik wanneer ik Youtube, Gmail of Google bezoek en deze website adviseerd om chrome te installeren. Ook vervelend "dark pattern" gezien ik telkens maar weer op "don't switch" moet klikken (de knop doet suggereren dat dit een sluitend antwoord is, en niet een "kies later" knop). Wanneer wijden jullie daar een artikel aan?

Heb de popup op de taakbalk nog niet gehad.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 23 juli 2024 07:26]

Ws omdat dit laatste een duidelijke vorm van marketing/targetting is. Als het gaat om “optimale instellingen” hebben we het over javascript uitvoer, geheugengebruik en cache spullen (vind ik) niet over een gebruikersinstelling zoals welke zoekmachine je wil gebruiken.

Je kunt er donder op zeggen dat MS binnen een week met een statement komt in de trand van “oeps, dat was niet de bedoeling”
Mijn reactie was deels cynisch bedoelt. Google komt ook met verhalen van snellere en veiligere browsers op hun websites. Nu snap ik dat een pop-up in een OS (los van de browser) men tegen de haren in strijkt, maar het hardnekkig "motiveren" van gebruikers om van browser of zoekmachine te wisselen is niet iets wat alleen microsoft doet.

Ik wil ook van geen enkele browser dat het met mijn instellingen en voorkeuren rommelt, daar is geen discussie over. Ik verbaas me er alleen over dat wanneer microsoft het doet het ineens nieuwswaarde heeft.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 23 juli 2024 07:26]

Ik denk dat het hem vooral zit in de onduidelijkheid. Google pusht chrome dmv banners en popups ja. Maar daar zijn ze wel duidelijk over. Met optimalisatie van instellingen denk ik niet aan “hee we veranderen je searchengine”. Dat kun je niet maken tegenover een gebruiker die dus al een andere zoekmachine heeft ingesteld. Dat is user preference, geen instelling die impact heeft op performance.
Ook een zoekmachine heeft impact op performance. Al zal dat niet veel zijn...
Maar waarom zou het wel mogen de boel te veranderen (zonder duidelijk te zijn), als het invloed heeft op de performance? Dan mag het nog steeds niet, wat mij betreft.
Staat in de pop-up wel gewoon. Performance, privacy en productivity lees ik.

Dus niet heel duidelijk, maar dat is dan ook deel van het probleem. Ingebouwde zoekmachine is wel soort van te scharen onder privacy (zeker met google). Dus valt nog wat voor te zeggen, maar dat dit daaronder geschaard wordt is niet duidelijk.

En mbt performance van de zoekmachine. Dat is gewoon hoe de website reageert en niet browser gerelateerd. Dat bedoel ik met performance. Browser settings die alle pagina’s beïnvloeden.
Het is nieuws omdat het over Windows gaat die edge pushed?
Weet wel wanneer jij met een Android toestel zit en edge gebruikt je een melding krijgt dat je Chrome kan gebruiken.
Maar ik begrijp het volgens jouw doet microsoft nooit fout en is het altijd die andere de schuld...

2 major update terug kreeg ik tot mijn verbazing een scherm vullende melding, die niet weg te klikken was en gedwongen werd door een edge keuze menu te gaan.
Maar ik begrijp het volgens jouw doet microsoft nooit fout en is het altijd die andere de schuld...
Dan moet je zijn reactie toch echt nog eens beter lezen. Hij geeft aan dat er vaker artikelen over het mee pushen van een standaard browser / standaard zoekmachine zijn geweest maar dat andere browsers en besturingsytemen hetzelfde gedrag laten zien maar het dan in ene geen nieuws artikel betreft. Dat heeft niets te maken met dat microsoft in zijn ogen niets fout zou kunnen doen maar alles met dat het er alles van weg heeft dat wanneer het iets van microsoft betreft het onder een vergrootglas wordt gelegd en het spontaan nieuwswaarde heeft. Het aangehaalde voorbeeld waarbij bijvoorbeeld een smartphone OS continu je probeert te pushen naar het gebruik van bepaalde apps is net zo irritant. Misschien nog wel irritanter zelfs. Maar dat je dit niet makkelijk uit kan schakelen daar zie je geen artikels over.
Heeft ook te maken met het feit dat Microsoft hier ooit voor veroordeeld is
Microsoft heeft destijds een boete gekregen voor het standaard aanbieden van IE ipv andere browsers. Apple deed op dat moment exact hetzelfde met safari of android met chrome maar om de een of andere vage reden waren die niet het doel van zulke acties. En dat toont alleen maar precies aan wat @kid1988 en ikzelf aanstippen en dat is dat er gemeten wordt met andere maten afhankelijk van wie het betreft. En niet zoals Raro probeert te framen dat mensen de acties van Microsoft goed proberen te praten.
Het is niet gelijk de 'schuld' van een ander, het is gewoon een veel voorkomende marketingstrategie die niet alleen bij Microsoft gebeurt, en deze popup is tevens een bug, ik heb deze nooit gezien. Alleen de standaard variant na een clean install van windows. Storm in een glas water dit.
Is niet omdat jij de popup niet te zien hebt gekregen, dat het een bug is.

Heb de popup ook gekregen, na de installatie van de laatste grote update (21H1). Heb die popup (tot nu toe) éénmalig gekregen. Geklikt op "Niet aanpassen" en we zijn weer vertrokken.

Voor de rest volledig akkoord dat het een storm in een glas water is. Microsoft moet Bing niet zo pushen maar met twee klikken is het opgelost.
Ah, ik heb ook 21H1 en kreeg de pop-up onlangs.
(Zat wel een ~ week tussen).
Hopelijk is het "eenmalig", voor deze keer....
Misschien speelt mee dat Google 'gratis' is, en Windows (inclusief edge) betaald?
Ik verwacht in betaalde software geen opdringerige reclame of sneaky instellingen.
Dat hebben ze al gedaan toen deze popup begon getoond te worden. Dat deze begon te verschijnen was een known issue. Hij is bedoelt voor "first launch" als de normale setup om de een or andere reden niet gebruikt wordt, of als er van buiten de browser om aan de standaard instellingen van Edge wordt geknoeit (e.g.: andere software vervangt de standaardzoekmachine als deel van diens installatieproces, etc.) om de gebruiker te helpen Edge terug te zetten naar standaardinstellingen. Dat deze popup zich blijft tonen en herhalen in andere situaties is een bug, en misleidend dat Tweakers dat hier ook niet aanhaalt.
Heb je dan een bron dat dit een bug is en geen opzettelijke actie?
Om dit artikel gelijk als misleidend te benoemen is anders voorbarig.
Heb jij dan een bron dat dit geen bug is maar een opzettelijke actie?

Beide is niet bewezen en beide kunnen op dit moment nog waarheid zijn.
Exact. Daarom is de conclusie dan dit artikel misleidend is ongepast.
Het is inderdaad niet zo bijzonder. Chrome vraagt inderdaad ook telkens of je Chrome wilt installeren of als standaard browser in wilt stellen. Hetzelfde geldt voor Firefox als het niet je standaard browser is.

Gewoon op 'don't update your browser settings' klikken en doorgaan.
Google vraagt of je Chrome wilt installeren ook als je daar geen enkele interesse in hebt getoond. Google gebruikt daar zijn grote reikweidte met zijn zoekmachine, gmail en youtube voor.

Microsoft probeert Edge en Bing op allerlei manieren op te dringen aan Windowsgebruikers, zelfs als ze eerder bewust de keuze voor een ander alternatief hebben gemaakt.

Firefox vraagt of je het als standaardbrowser wil instellen nadat je er zelf voor gekozen hebt die browser te downloaden en installeren.

Dat is nogal een verschil. Ik vind het oneerlijk om net te doen alsof ze allemaal even erg zijn. :)

[Reactie gewijzigd door thomas_n op 23 juli 2024 07:26]

Ik ook, maar wel jammer dat ze het doen. De browser is gewoon heel goed, dit soort dingen geven mij echter (imho) een beetje naar gevoel erbij, zonde.
Exact. Bij mijn moeder stond er bij elke nieuw PC(of reinstall) binnen no time Chrome op (als default browser) terwijl ze niet eens doorheeft dat er verschillende browsers bestaan. En dat terwijl ik er expres Firefox op zette.

Ja, zo kom je wel aan je marktaandeel. Dan vind ik een search engine binnen je eigen browser een stuk onschuldiger.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 07:26]

unchecky werkt daar iets tegen, maar werkt helaas niet altijd.
Heb het zelf ook aanstaan, maar heb ook ooit gehad dat Chrome opeens ongewenst op m'n PC stond. Het wordt ook steeds ander verkocht: de ene keer is het 'vink om niet te installeren, vink niet om te installeren, vink om te optimaliseren, vink om instellingen te verbeteren, vink alle 10 opties aan die moeten en deze is extra voor de installatie van x etc. Het is al lastig voor de kenners tegenwoordig, bedenk hoeveel mensen dit niet lezen of snappen wat ze lezen!

Is er geen programma die bepaalde instellingen controleert en/of weer instelt? (Of is dit niet te maken?) _/-\o_
Een programma die bij het opstarten gewoon een bepaalde gekozen lijst afgaat wat er ingesteld was en wat er veranderd is buiten je weten om.

Edit: Ik zie dat de laatste versie van Unchecky alweer uit 2018 is. Dus of het nog bijgehouden wordt?
Edit 2: De laatste tweakers meuktracker link Unchecky

[Reactie gewijzigd door cruysen op 23 juli 2024 07:26]

Unchecky draai ik zelf wel. Voor haar is dat helaas te laat, want die kwam (helaas) met een Chromebook(!!!) op de proppen. Dus daar heb ik nu ook ervaring mee(dan nog liever de Mac die ze ervoor had).
Ten eerste omdat dat de browser is die ik fijn vind, ten tweede omdat ik daar fatsoenlijke privacy instellingen kan doen(tot en met het alleen bewaren van gewenste cookies en het weren van 3rd party), het bookmarkbeheer beter vind, wachtwoord beheer(incl master password)fijner vind(ook als je moet ondersteunen). En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kortom, waarom niet? Ik kan dezelfde vraag stellen aan mensen die Chrome installeren (zeker degene die via het Google dark pattern gedaan hebben)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 07:26]

Ook vervelend: settings die naar default worden teruggezet na bepaalde updates. Gebruik een local account, weet niet of dat er mee te maken heeft. Kan mij voorstellen dat met een Microsoft-account persoonlijke instellingen gesynct worden of iets dergelijks.

Ook vervelend: de app-store is alleen te gebruiken met een Microsoft-account. Zaken zoals WSL zijn dan niet te installeren/gebruiken.
Dat je voor een store een account moet gebruiken die bekend is bij die store is op zich neit heel vreemd IMO. En bij de windows store kan je een losse MS account gebruiken, los van de locale account. Ik ken niet veel andere stores waar je eigenaarschap kan hebben van een aankoop zonder dat je er een account voor hebt gemaakt.
Niet helemaal waar. Als je de inlog popup in de store wegklikt en opnieuw op downloaden klikt, komt je windows store app gewoon binnen hoor.
Ik neem deze troep altijd gewoon mee in mijn adblocker. Want, ik blokeer actief een stuk meer als paar ads.

Dit word alleen zo te zien moeilijk te blocken, gezien het geen stukje html is in een pagina.
Denk dat het enige dat we kunnen doen is: steel de tijd terug.
Helaas hebben de tech-giganten geen bezoekadressen. Raar eigenlijk, dat je Google niet zo makkelijk kan vinden met Google.
Hoe dat zou kunnen? Anders stond het daar vol met mensen die van hun popups afwillen.
Ik heb gewoon geklikt op "dont update your browser settings".
Net als ik iedere keer op "don't switch" klik wanneer ik Youtube, Gmail of Google bezoek en deze website adviseerd om chrome te installeren.
Zo te horen ben ik blij dat ik geen Edge gebruik. Wanneer een browser mij meerdere keren dat soort dingen vraagt ben ik klaar met die browser.
Edge kan er weinig aan doen dat google zo hardnekkig meldingen weer blijft geven. Dat doet google volgens mij ook in Firefox of Opera.

De enige manier om de meldingen niet te krijgen is chrome installeren.
Ah ik las niet goed. Gelukkig is Firefox niet zo vervelend
Toch wel ''grappig'' om te zien hoe paniekerig men altijd wordt als er een sturing komt vanuit Microsoft op het gebruik van hen eigen software terwijl een Bing al lang niet meer de grootste is. Google en Apple doen in principe het het zelfde of sterker nog, staan het vaak andere soorten software niet eens toe op hun platform.
Dit is 1 van de plekken waar Microsoft de Bing zoekmachine doordrukt.
En dit is alleen de zoekfunctie van de adresbalk.

Wat denk je van de zoekbalk in Edge die altijd zoekt op Bing! (niet te veranderen trouwens)
Wat denk je van de zoekbalk in de Windows 'zoek op internet' die niet te veranderen is?
Of als je in office 'hulp' zoek en via Bing naar antwoorden zoek?
Of als je support vraagt bij bepaalde foutmelding of instelling in Windows?

Destijds had ik een programma gevonden EdgeDeflector om alle links naar Edge destijds om te zetten naar google. Ik weet niet of zoiets ook is gemaakt kan worden voor de 'Bing' zoekfuncties? (En dan niet alleen een redirect in de browser!)
Welke "zoekbalk in Edge" bedoel je eigenlijk? Zoeken vanuit de adresbalk kan je gewoon instellen op een andere zoekmachine via de Instellingen, en de zoekbalk die default homepage staat kan je gewoon op iedere willekeurige andere startpagina instellen die je wilt, zoals in iedere browser.
De zoekblak in Edge staat op de pagina 'Nieuw tabblad'

@wimswa Deze zoekbalk kun je idd instellen op edge://settings/search
Hier kun je instellen of de 'vak zoeken (aanbevolen)' (Lees: via Bing) of dat je de 'Adresbalk' gebruikt.

[Reactie gewijzigd door cruysen op 23 juli 2024 07:26]

De zoekbalk kun je gewoon laten zoeken op Google hoor, dat heb ik ook gedaan via de normale instellingen van Edge.
Ik ben het er mee eens dat dit een gekke pop-up is, en ook irritant om Bing zo te pushen. Echter ben ik het echt niet eens met dit meteen bestempelen als een dark pattern, er staat vrij duidelijk wat het doet (het is letterlijk 1 van de 2 zinnen bij het knopje).

Vervelend, ja, onnodig, zeker, dark pattern, vind ik vergezocht en voelt een beetje als termen noemen omdat dat cooler klinkt.

Overigens niet heel verrassend, aangezien Edge ook in Windows door je strot wordt geduwd en je vrij vaak de vraag krijgt 'Weet je zeker dat je niet Edge wilt gebruiken' of uberhaupt geen keuze hebt als het om ingebouwde links gaat. Maar dat iets vervelend is maakt het in mijn ogen niet meteen een dark pattern (hoe cool dat ook klinkt).

[Reactie gewijzigd door parsa2020 op 23 juli 2024 07:26]

Hoezo geen dark pattern? Er staat precies uitgelegd wat het doet en mensen op tweakers begrijpen het, MAAR je (groot)ouders of andere niet-technische mensen niet en die klikken blind op "aanbevolen"...
Microsoft laat in mijn optiek zien totaal lak te hebben aan alle uren die wereldwijd verspild gaan worden aan verwarring, telefoontjes en support verzoeken. En dat allemaal omdat een of andere manager in Redmond even wil 'scoren' met een procentje meer mensen die per ongeluk op bing zoeken...
Nouja, dan is alles wel een dark pattern als mensen niet lezen en zomaar op een knop drukken.
Als ze het 1x gevraagd hadden en daarna netjes het antwoord gerespecteerd had ik het alleen irritant gevonden, maar gebruikers continu met knoppen confronteren die dingen doen die ze zelf niet willen in de hoop dat iemand per ongeluk een indrukt is echt wel een dark pattern.
Nouja, bij mij is de vraag ook maar 1x gesteld, wel op elke computer apart.
Maar dan kun je iedere knop wel een dark pattern noemen. In dit geval staat er letterlijk wat er gebeurt, dat gebruikers daar blind op klikken maakt het niet meteen een dark pattern. Hoe ik die definitie zie is dat je ergens op klikt en er iets anders gebeurt dan je had verwacht, maar als er staat 'Make bing your default search engine' dan kun je toch moeilijk claimen dat je iets anders had verwacht.
Dat maakt het niet minder irritant, maar het voelt wel weer als een naampje wat nu zo vaak gebruikt wordt dat het over een jaar niks meer waard is. Een beetje zoals dat alles en iedereen met een pc een hacker is en alles een schandaal, fiasco of crisis is. Dit zijn echt woorden die hun betekenis verliezen als je ze aan alles plakt, en dat is precies wat hier gebeurt.
Ik ben het met je eens dat die term aan inflatie onderhevig is, maar ik ben toch van mening dat deze wel voldoet:
- gericht op eindgebruiker (ook mensen met mindere kennis van en grip op hun computer)
- herhaaldelijk vragen ipv. 1x
- een wijziging doorvoeren op een plaats waar dat niet gangbaar is (configuratie scherm oid)
- een wijziging doorvoeren die de gebruiker in 99% van de gevallen niet wil
- en die wijziging is vooral in het belang van het bedrijf wat die vraag pushed
Microsoft is alweer druk bezig om Edge net als IE de meest gehate browser te maken.
Chrome en Firefox vragen ook om als standaard browser ingesteld te willen worden. Google laat zelfs meldingen zien op hun website al gebruik je hun browser niet voor een betere browser experience met hun browser Chrome. Gezeur om niets en wat elke andere browser ook doet. Mensen zeiken gewoon om te kunnen zeiken.

[Reactie gewijzigd door moffermn op 23 juli 2024 07:26]

Ik vind het best dat een browser vraagt om de standaard browser te worden.

Maar dan moet'ie nogsteeds met z'n poten van mijn voorkeuren afblijven :)
Dan druk je op het duidelijke keuze "Don't update your browser settings". Snap het hele probleem niet.
Ik snap het wel. Elke keer er een grote windows-update gebeurt komt die vraag opnieuw. Als ik al 3x heb aangegeven om niet Bing als standaardzoekmachine te willen en Edge niet als standaardbrowser te willen, dan hoeft dat niet elke keer terug te komen. Dat is toch heel het idee van opt-in, dat je gewoon de keuze hebt en daarna niet gepest wordt tot je toch akkoord gaat.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 23 juli 2024 07:26]

ik heb recentelijk meerdere grote updates gedaan op meerdere machines, en dit is mij op geen enkele machine gevraagd (en al helemaal niet automatisch gebeurt zoals sommige mensen claimen)
Prima dat ze het vragen, maar om op elke website van die partij de melding krijgen: "HEY DIT IS BETER IN CHROME, ONDANKS DAT JE OOK CHROMIUM GEBRUIKT" is ook irritant. Ik draai al... meer dan een jaar Edge Chromium (zit op dev channel) en heb deze melding niet gezien, en gebruik nog steeds DuckDuckGo als zoekmachine. Dat is ook op OS (Windows 10 20H2) niveau ingesteld. Eigenlijk nooit iets anders zien worden. Momenteel op versie 92.0.891.1. Eigenlijk is het snel m'n favoriete browser geworden. Minder controversiële meuk dan Brave, sneller (helaas) dan de Gecko-based browsers, minder Chinees dan Opera, en minder google dan Chrome, Microsoft vertrouw ik meer voor de sync-achtigen omdat ik hen gewoon betaal ipv dat ik het product ben.

Gelukkig kan je met edge ook gewoon ublock (en elke chrome extensie) downloaden om de "HEY WIL JE CHROME?" meldingen te blocken...
Ik vind het best dat een browser vraagt om de standaard browser te worden.
Ik eigenlijk niet. Een browser (of welke app dan ook) hoort dat niet zelf te doen. Ik vind dat een taak van het OS; zodra er een applicatie wordt geïnstalleerd die als defaut kan fungeren voor het een of ander, dan hoort het OS te vragen of je die nieuwe applicatie ook daadwerkelijk daarvoor wil gebruiken als standaard. Als apps dat zelf gaan vragen krijg je dus deze onzin van tegen elkaar opbiedende browsers
Jij, als tweaker, vindt dat niet kunnen. Maar voor een leek die maar half weet waar de power knop zit en Chrome wil gebruiken (omdat er iemand verteld heeft dat alles werkt in Chrome), is het wel handig dat ie direct naar de juiste instelling wordt verwezen.

Zie niet direct een verschil tussen een net geïnstalleerde browser die zoiets vraagt of het OS. Integendeel, dan zou er weer een hetze volgen dat het niet de taak van het OS is om dergelijke zaken te vragen
Jij, als tweaker, vindt dat niet kunnen. Maar voor een leek die maar half weet waar de power knop zit en Chrome wil gebruiken (omdat er iemand verteld heeft dat alles werkt in Chrome), is het wel handig dat ie direct naar de juiste instelling wordt verwezen.

Zie niet direct een verschil tussen een net geïnstalleerde browser die zoiets vraagt of het OS. Integendeel, dan zou er weer een hetze volgen dat het niet de taak van het OS is om dergelijke zaken te vragen
Beiden moeten het niet vragen. Ik krijg die vragen ook steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw.
Ehm, technisch bekeken is het ook het OS dat je vraagt of de web browser je standaard browser moet worden.

Het OS heeft daar een API voor, maar de applicatie moet wel gebruik maken van die API want anders dan kan het OS niet "weten" waar die applicatie voor moet dienen.

Het omgekeerde zou betekenen dat het OS bij elke nieuwe app die wordt geinstalleerd zou gaan moeten vragen voor welke functie deze applicatie de standaard zou moeten worden.
En dat is een héle lange lijst met functies die je waarschijnlijk ook niet wilt zien elke keer als je een game installeerd via Steam.
Het punt is dat MS steeds meer van dit soort "reclame" toevoegd aan het OS. Je betaalt namelijk wel gewoon voor het OS en toch krijg je ads. Laatst bijvoorbeeld in het start menu, nu ook meldingen over ads in Word. Ja het is allemaal heel subtiel, maar ze lijken steeds verder de randjes op te zoeken en dat baart mij zorgen.
In dit artikel hebben we het over Edge. Niet over Windows zichzelf zo ver ik het weet.

Over reclame ben ik totaal met je eens. In m'n Windows hoef ik dat ook niet. Nu moet ik ook zeggen dat ik nog nooit echt reclame heb gezien in mijn Windows installaties nadat ik een keertje O&O shutup er over heen heb laten draaien.
Het gaat over Windows die edge door je strot gedrukt word.
Weet wel elk paar maanden komt er zo'n update en raad wat voor melding je krijgt?
En Google duwt Chrome evenzeer door je strot. Het is een wedloop tussen bedrijven voor marktaandeel. En zo lang de ene partij zulke praktijken gebruikt zal de andere partij volgen.
Ten eerste wat google doet vind ik borderline.
Maar met gigantische verschil dat zij jou op de besturing systeem wel met rust laten.
Heb jij op jou Android toestel wanneer jij edge office of online opslag gebruikt een melding gekregen of je Google alternatief wilt gebruiken?
Ik niet... zou wat zijn als Google het zelfde zou doen hah.. Tekst zal niet zo lief uit zien hier op tweakers
Kom, laat hem.
Wel anderen de maat nemen over wat ze wel of niet mogen vinden over dat opdringen van dat eeuwige bing/edge, zeggen er zelf geen probleem in te zien maar zelf wel O&O eroverheen gehaald te hebben.
(Da's dus om allerlei standaard niet te verwijderen zut uit w10 te slopen).
Let op dat sommige updates waardes resetten en er plots weer van alles aanstaat dus periodiek de OOShutup runnen is aan te bevelen.
Google en Microsoft gaan daarin wel een paar stappen verder dan Mozilla, dus niet helemaal eerlijk om te zeggen dat elke browser het doet.

Er is nogal een verschil tussen het inzetten van je marktmacht op een ander gebied (besturingssysteem, zoekmachine, videosite, webmaildienst) om je browser te pushen aan mensen die er niet zelf voor kiezen en aan de andere kant Firefox dat aan mensen die al zelf de browser gedownload en geinstalleerd hebben vraagt of ze hem ook als standaard browser willen instellen.
Chrome en Firefox vragen ook om als standaard browser ingesteld te willen worden.
Er zijn twee belangrijke verschillen met dit nieuwsbericht:
  • In dat geval promoot de software zichzelf ("mag ik je default browser zijn?"), hier probeert de browser iets wat (in theorie) volkomen ongerelateerd is aan de browser (de default zoekmachine) erdoor te duwen. In het geval van Chrome zou je het dus niet moeten vergelijken met een "maak Chrome je default browser" maar met "maak Google je default zoekmachine" (ik neem aan dat Chrome zo'n "feature" inderdaad bevat, maar ik gebruik zelf geen Chrome, dus dat kan ik niet controleren). Voor Firefox is er geen goede tegenhanger omdat Mozilla geen zoekmachine heeft.
  • Firefox vraagt het (uiteraard) maar één keer; je hoeft de vraag maar één keer weg te klikken en ie valt je er nooit meer mee lastig. Zelfs Chrome is (voor zover ik weet; anders was het allang in het nieuws geweest) is netjes genoeg om niet te blijven zeuren als je eenmalig "nee" gezegd hebt.
Nou als ze dat 'Wordt niet gesynchroniseerd' knopje rechts bovenaan niet zo prominent aanwezig hadden geplaatst, had ik de browser nog wel meer willen overwegen. Maar nu voelt het gewoon als een stuk software dat mij in een bepaalde richting probeert te vormen... 🤮
Hoe is dit anders dan bijvoorbeeld Chrome? Die heeft exact hetzelfde op exact dezelfde plek.
Bij Edge staat dit als beeld vervuilende tekst. Bij Chrome een klein icoontje, hoeft niet perse gekoppeld te zijn aan een online account, kan ook een profiel zijn lokaal;
Onzin, Google doet dit eigenlijk ook regelmatig met hun chrome browser, wel nog net iets minder irritant als zo'n grote popup, maar toch.
Nergens last van, Edge is het eerste wat ik na een update deinstalleer. Want dat is wel hardnekkig. Na elke update staat Edge er gewoon weer op. Super irritant maar vooral ook zeer pusherig.
Heb je wel eens geprobeerd Safari op MacOS of Chrome op een Chromebook te deïnstalleren?
Neuh, dat is niet nodig. MacOS respecteert je gekozen browser als default browser wanneer je op een link klikt. Dat doet Windows niet. Als ik in Windows in een mailtje op een link klik, opent hij alsnog Edge ondanks dat ik Brave als default browser heb ingesteld.

En Chrome(book) gebruik ik al helemaal niet.
Dit laatste kan ik nie tbeamen. Zodra er een standaard browser wordt gekozen houdt Windows zich hier aan.
Behalve als je op een link op het vergrendelingsscherm klikt.
Ben je bekend met het onderdeel Standaard-apps > 'Standaard-apps per bestandstype kiezen'? Daar kun je het ook aanpassen, .htm en .html.
Grrrr, dit is nou precies hoe je mensen wegjaagt. Weet zeker dat er binnen mijn bedrijf er weer een aantal requests om te switchen naar Chrome binnenkomen met dit soort stomme pop-ups.
Ja want ze worden naar Chrome gejaagd, openen Chrome, en krijgen dan de vraag om... Ja je snapt het wel zeker?
Nee want 99% wil zoeken met Google, en dat staat standaard ingesteld in Chrome. Dus de meeste mensen zullen blij zijn met de 'recommended' instellingen in Chrome. Ze krijgen niet ineens een andere zoekmachine voorgeschoteld. En als ze snel op OK drukken weten ze vaak vervolgens niet hoe ze dit terug moeten veranderen.

Prima als je zo'n pop-up tijdens de eerste boot van een browser laat zien, maar laat mensen die bewust een andere search engine hebben gekozen met rust.

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 23 juli 2024 07:26]

95% heeft niet eens besef van wat Google is.
99% wil helemaal niet zoeken met google, 99% wil gewoon zoeken en de goede resultaten terug krijgen, welke search provider dat voor ze doet interesseert ze werkelijk geen drol, het is juist de tweaker die dat wil.
Voor Tweakers wel. Maar 95% van de andere schapen. Uhm ik bedoel computer gebruikers.

Die switchen gewoon naar Bing om van de pop-up nags af te komen.

Hoop dat Microsoft weer een grote boete gaat krijgen en stopt met dit soort taferelen.

Helaas zal de werkelijkheid wel anders zijn. Zelfs met boete leverde het veel te veel voordelen op voor Microsoft.
En dan krijgen die gebruikers de popup van Google dat Chrome toch echt beter werkt als je op Youtube zit en dan switchen ze weer terug. Ik hoop dat Google dezelfde boete krijgt.
Ben het helemaal met je eens hoor Jeroen.

Persoonlijk vind ik chrome wel beter, maar is natuurlijk ook gewenning en gemak.
Als ik straks een paar weken Edge moet gebruiken ergens wen ik daar ook wel weer aan.

Eigenlijk wil je van de browser zo weinig mogelijk merken.
Precies. En zo krijg je monopolies waar straks niemand blij van wordt.
Deed Google geen vergelijkbare zaken met het (vaak verborgen en) ongewenst installeren van Chrome? Als ik het me goed herinner deden ze dit bij de software van Adobe? Maar ook wanneer je CCleaner installeert, komt hij dit snel snel voorstellen, op het moment dat de gebruiken zo snel mogelijk op "volgende, volgende, volgende, accepteer" klikt.
Praat ik bovenstaande praktijken goed, neen, zeker niet. Ik ben zelf ook geen fan van deze praktijken. Maar het opdringen van opties en installaties is toch echt wel iets dat wijder verspreid is binnen de softwarewereld dan bovenstaande pop-up.
Niet deden, doen. Chrome wordt nog altijd met veel software gepushed and zonder expliciete toestemming als standaard ingesteld. Het is gewoon minder prominent geworden omdat mensen steeds minder dingen installeren en enkele van de grootste offenders zijn "out of favor" geraakt (zoals Flash en CCleaner).

Maar dat gezegd hebbende, Google pushed Chrome natuurlijk ook nog altijd bij iedere pagina die je bezoekt van hun diensten. Keer op keer opnieuw.
En dan die andere vervelende pop-up die zegt dat er iets misgegaan is: "An app caused a problem with the default app setting for .htm files, so it was reset to Microsoft Edge". Dat gelooft toch werkelijk geen mens dat er een app een probleem veroorzaakt heeft. Welke app dan, en wat ging er precies fout? Gewoon leugenachtig en irritant gedrag, een dark pattern inderdaad.
Er zijn best wel veel apps die zitten te rommelen met standaardextensies waar ze helemaal geen zaak mee hebben, of dat doen op zo'n manier waardoor Windows het herkent als kwaadaardig gedrag. Daar kan Microsoft bitter weinig aan doen en ligt gewoon aan de ontwikkelaars van die software. Dat zij niet gebruik willen maken van de APIs die ervoor bestaan specifiek om beveiligingen in Windows te omzeilen, moeten ze natuurlijk zelf weten, maar je kan het Microsoft niet kwalijk nemen om dan niet de poort maar voor iedereen open te zetten. Dat soort misbruik en pogingen tot het omzeilen van Windows' beveiliging is ook de reden dat Windows Security en andere AVs Chrome wel al eens vaker als malware hebben getagd.

Heb je je ooit afgevraagd waarom Windows geen UAC toont bij het installeren van Chrome? Wel, dat soort fratsen is vaak de reden waarom jij dat soort meldingen te zien krijgt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.