Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 208 reacties

Microsoft heeft de Europese uitrol van het Windows-browserkeuzescherm vervroegd naar 1 maart. Belgen, Britten en Fransen die Internet Explorer als standaardbrowser gebruiken, kunnen het scherm volgende week al verwachten.

Oorspronkelijk zou Microsoft het browserkeuzescherm 'medio maart' introduceren. Inmiddels is echter besloten om de update al volgende week in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ter test vrij te geven. Vanaf 1 maart kunnen Windows XP-, Vista- en 7-gebruikers in de overige Europese landen de update zien verschijnen. Na installatie van de update ziet de gebruiker een introductiescherm, waarbij hij op erop gewezen wordt dat hij een keuze moet maken. Bij Windows 7 wordt bovendien gemeld dat Internet Explorer niet meer op de werkbalk gepind is.

Het browserscherm toont de vijf populairste browsers in willekeurige volgorde, maar de gebruiker kan ook naar rechts scrollen, waar nog eens zeven browsers staan vermeld. Microsoft belooft dat de lijst regelmatig ververst zal worden. De gebruiker krijgt de mogelijkheid om een van de browsers te installeren of de keuze uit te stellen. Ook kan hij meer informatie over de applicaties krijgen, die door de ontwikkelaars is verstrekt. Ten slotte plaatst de update een snelkoppeling naar het keuzescherm op het bureaublad.

"Het ontwerp en de werking van het keuzescherm zijn uitgewerkt tijdens uitvoerige discussies met de Europese Commissie", meldt Dave Heiner, die leiding geeft aan de juridische afdeling van Microsoft. Met de uitrol komt een einde aan een slepende kwestie, die in 2007 in gang werd gezet door de Noorse browsermaker Opera. De klacht was dat alternatieve browsers geen marktaandeel konden opbouwen door de verwevenheid van Internet Explorer en Windows.

Microsoft stelde aanvankelijk voor om Windows 7 geheel zonder Internet Explorer te leveren, om een beslissing van de EU voor te zijn, maar de Europese Commissie nam hier geen genoegen mee en liet weten dat het liever zag dat de softwaregigant zijn gebruikers een keuze zou geven. Daarop besloot Microsoft zijn browser te handhaven en een keuzescherm te implementeren. De EU ging hier halverwege december mee akkoord.

Microsoft Windows 7 browserkeuzescherm Microsoft Windows 7 browserkeuzescherm 2

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (208)

1 2 3 ... 7
Ik vind het klinklare onzin dat Microsoft opties moet geven, het is een product van henzelf.

Mensen die niet weten dat er andere browsers zijn geven daar ook niet om.
En het is duidelijk dat jij de jaren '90 niet hebt meegemaakt.

Aan de reacties merk je vaak dat veel jongere Tweakers denken dat de EU deze beslissingen uit een soort van afgunst of andere motivatie heeft genomen.

Maar Microsoft heeft zich tijdens de jaren '90 gewoon gigantisch misdragen en menig concurrent kapot heeft gemaakt door o.a. de OEMs te chanteren en zijn marktpositie te gebruiken om bepaalde markten kapot te maken. Pas toen toezichthouders zo rond de milleniumwisseling ingrepen is dat opgehouden.

Het duidelijkste voorbeeld daarvan is hoe Microsoft de business van Netscape heeft vermorzeld, met een in eerste instantie technisch inferieur produkt.

Een andere tegenmacht was de Open-Source beweging, die door middel van een radicaal nieuw zakelijk model (in principe gratis produkt, en je geld via andere wegen verdienen) nog een beetje tegenwicht kon bieden. Maar ook die heeft Microsoft indertijd geprobeerd om door middel van de bekende "FUD"-tactieken (Fear Uncertainty Doubt) kapot te maken.

De huidige marksituatie is nog steeds niet gezond (ten minste, niet op de desktopmarkt), maar Microsoft houdt zich tenminste koest omdat ze weten dat de teozichthouders hun scherp in de gaten houden en dit soort maatregelen en grote boetes opleggen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 19 februari 2010 17:57]

Ik heb persoonlijk de jaren 90 meegemaakt en ik weet dus wat er gaande is geweest..

Maar toch blijf ik het bullshit vinden.

Ja..MS heeft het verkeerd gedaan..Ja..MS heeft oneerlijk gehandeld..en verder nog tig andere not-so-good-stuff..

Maar zoals ik in mijn eerdere statement al zei..

Toch willen softwaremakers meeliften op het succes (ja ik zeg succes) van Windows..

Waarom..?

Schaar jezelf onder 1 dak..bouw een nieuwe alternatieve OS-(en) en leg MS het vuur aan hun schenen met en een (eventueel) beter OS en betere browser

Maar nee...dat willen ze niet..het moet en zal WIndows zijn.

Complete onzin als je het mij vraagt.
En hoe wil je dat verkopen?
- software wat alleen voor windows is
- hardware waar alleen windows-drivers voor zijn
- illigale koppelverkoop met nieuwe pc's
- etc

Daar heeft Linux momentueel erg veel last van
Het is toch ergens begonnen..?

Ja..Apple is in feite begonnen met het bouwen van de fundamenten van het huidige Windows maar heeft er de ballen niet voor gehad om het idee verder uit te werken.

Gates 'jat' het concept en brengt het de huiskamer in.
Zijn goed recht.
He took the ball and ran with it.

Laat Linux met iets goeds creatiefs komen wat niet moelijk is voor de simpel minded.
ZO heeft MS het aangepakt en zo kan het opnieuw aangepakt worden.

Ja het kan een jarenlange strijd gaan worden maar ergens moet een begin zijn.
Hopelijk kan Opera op deze manier wat meer markaandeel verkrijgen. Het is zo'n goede browser, en toch blijven ze altijd maar ergens op 2 procent hangen.

Ik denk niet dat de gemiddelde windows gebruiker er blij mee is dat IE opeens ongevraagd geunpinned is :|

[Reactie gewijzigd door Crim op 19 februari 2010 16:00]

Ik weet zeker dat ik er niet blij mee zou zijn. Ik wil gewoon IE gebruiken en ik wil niet dat MS mijn instellingen gaat veranderen, daarmee doel ik op de indeling van de browser zelf en ook het feit dat ie op de werkbalk gepinned staat. Goed dat ik weet dat het rond 1 maart komt dan zal ik kijken of ik die update kan tegenhouden.

Het lijkt me beter dat je dit met de installatie van een OS zet en niet op deze manier, wanneer iemand zijn hele systeem al heeft ingericht. Wat ik me ook afvraag is of na het aanklikken van een browser hij die browser dan op je werkbalk pint en of ik later nog een keer dat scherm op te roepen.
Bijvoorbeeld ik klik FF aan, probeer het ff ( :) leuke woordspeling), het bevalt me niet, ik ga weer naar het keuzemenu en klik nu chrome aan, windows mikt FF eraf chrome erop en ik kan chrome gebruiken. En uiteindelijk wil ik weer IE terug ga weer naar het schermpje toe en IE staat er weer op.
Daarnaast zou het dan ook handig zijn de mogelijkheid te bieden om een andere browser als secundaire browser te laten staan (bijv IE als hoofd en FF daarnaast)

Betreft het marktaandeel krijgen van Opera:
Ik denk dat er vele mensen alsnog gewoon op het icoontje van IE klikken, omdat dat internet is (mijn zusje/ mijn tante/ mijn oma, stuk voor stuk zullen ze op IE klikken schat ik zo). Mensen die wat meer ervan af weten zullen zelf al een keer wat geprobeert hebben en dus een overstap al gemaakt hebben (en ik denk dat dat vooral FF betreft).
Chrome zal daarnaast ook nog een mogelijkheid zijn omdat mensen dat in bushokjes/tijdschriften hebben zien staan, na het zien van de advertentie en nu het wederom tegenkomen tijdens een overstap zullen er denk ik wat mensen nieuwsgierig zijn en daarom op chrome zullen klikken. Opera lijkt me dan niet een browser waar mensen op zullen gaan klikken, misschien een paar als ie vooraan staat en omdat ze niet anders weten.

Alles tesamen denk ik dat er een paar mensen van IE weg zullen gaan naar chrome/ firefox omdat ze daar wel eens van gehoord hebben, het gros zal IE aanklikken en een heel klein deel zal gewoon in het wilde weg klikken.

offtopic:
Daarnaast ben ik benieuwd wat de anti IE mensen na deze update verkeerd gaan vinden aan (het gedrag van) IE. De indeling zou verkeerd zijn geweest, weet ik het allemaal, lijkt me raar dat ze hierna opeens niet meer gaan zeuren

[Reactie gewijzigd door Zartok op 19 februari 2010 17:24]

Bij de installatie de voor vragen heeft 2 grote nadelen

1) 95% van de mensen gaat dit scherm niet zien omdat hun OEM het OS installeert en die overige 5% gebruikt zeer waarschijnlijk al een andere browser.
2) Veel te laat voor, al die windows 7 dvds zijn al een eeuwigheid geleden gemaakt waardoor zeer waarschijnlijk vrijwel niemand het scherm ooit gaat zien.
Als je het icoontje van Opera ziet denk je niet van "hé dat is het internet.' In de Chose Opera campagne hebben ze daar slim op ingespeeld: http://www.youtube.com/watch?v=pYQ6jD8k4f4
Hoezo is IE8 slecht? Staat natuurlijk wel stoer trappen tegen MS, dan laat je zien dat je verstand van computers hebt, maar voor zeker 80 procent van de Windows-gebruikers voldoet IE8 meer dan genoeg.
Dat 80% procent van de Windows-gebruikers IE gebruikt betekend nog niet dat hij goed is. Het is toch wel een feit dat ie veel meer gaten heeft dan andere browsers en dat het gemiddeld heel lang duurt voordat er een beveiligingsrisico gefixt is.
Qua memory-usage is er totaal niets mis mee in tegenstelling tot andere browsers. Hetzelfde als IE met de sandbox-omgeving. Als één van je tabbladen vastloopt is het niet zo dat je IE opnieuw moet opstarten om zo de tabbladen te herstellen wat jammer genoeg nog wel bij Mozilla Firefox het geval is. (alleen bij dev-snapshots maar goed.. nog niet standaard in 3.6).

Verder richt Microsoft zich nu ook op meer vastgestelde richtlijnen en niet zoals toen die tijd met IE6 van we nemen de teugels in eigen handen en de rest volgt wel. Zoals je ziet upgraded iedereen langzaam maar toch naar de nieuwere versies van IE. (Bedrijven even niet meegerekend..)

Maar wat je zegt over dat het veels te lang duurt met het fixen van een lek in hun browser lijkt mij onzin, ze hebben namelijk om de zoveel tijd als nog een patch-dag.

Om nou hier nou geen MS-fanboy reactie van te maken heeft IE8 ook zijn downsides ten opzichte van andere browsers. Zoals van die handige plug-ins (& CSS3 support), maar daar houdt het eigenlijk ook wel bij op naar mijn mening.

edit: @mcDavid:
- zeer trage javascript-engine
- Ik moet zeggen dat IE8 het nog prima volhoudt als je het vergelijkt met Chrome / FF.
- gebrekkige ondersteuning voor webstandaarden
- Ik neem aan dat je dit voor < IE8 bedoelt?
- weinig innovatie voor implementatie van nieuwe standaarden
- Voorbeeld graag?
- onhandige userinterface
- Om jouw mening nu als een feit te laten voortgaan kan er bij mij niet in. Dit is per persoon weer anders.

Voor de rest heb je inderdaad gelijk. Alleen vind ik het nog steeds maf dat ze dit niet voor ieder OS verplichten. Wie weet willen Mac gebruikers ook wel een andere browser gebruiken dan FF / Safari (/ Chrome?).

[Reactie gewijzigd door Manuel op 19 februari 2010 16:50]

edit: @mcDavid:

[...]
- Ik neem aan dat je dit voor < IE8 bedoelt?
Hoezo? Ze hebben zeker veel verbeterd sinds IE7 maar ze lopen nog altijd flink achter op de concurrentie.

Daar wil ik dan nog wel aan toevoegen dat IE8 bij mij ook nog eens erg langaam is. Het uurt na het openen van een nieuwe lege tab toch een paar seconden voor ik die kan gebruiken, bij andere browsers kan dat direct.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 19 februari 2010 19:18]

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, vergeet dat niet. Zoals je misschien al de plans voor IE9 hebt gezien gaat het echt een grote vooruitgang worden.

Qua tabs is het hier gelijk aan Firefox 3.6, dit ligt naar mijn mening eerder aan de PC en de gebruiker dan echter aan de devvers van IE. Dus om nou te zeggen dat IE8 slomer dan FF is wat het nieuwe-tabblad gedeelte betreft is naar mijn mening niet waar.

@Petervanakelyn: Noem eens een voorbeeld, met wat is het in vergelijking traag en waarom zou je dat bij IE niet eens proberen? Ik kan hier zoveel tabs openen als ik zelf wil totdat mijn geheugen volraakt.

Verder ben ik het wel met je eens dat Chrome sneller met opstarten is maar dan heb je het ook over andere browser-engines. Zoals dat IE Trident (& gebruikte Tasman in IE5 voor Mac) gebruikt. Mozilla gebruikt ook hun eigen engine en Safari (Webkit - correct me if I'm wrong) ook.

Microsoft wordt langzamerhand steeds beter ook voor op het web, dus om IE8 nou sloom en niet goed te noemen schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, vergeet dat niet. Zoals je misschien al de plans voor IE9 hebt gezien gaat het echt een grote vooruitgang worden.
Dat zal best, maar we hhebben het hier over de huidige stand van zaken, niet over een browser die niemand nog heeft kunnen gebruiken. (Daarbij, MS is nou niet echt nieuw op de browsermarkt, ze hebben gewoon veel te lang op hun luie reet gezeten)
Qua tabs is het hier gelijk aan Firefox 3.6, dit ligt naar mijn mening eerder aan de PC en de gebruiker dan echter aan de devvers van IE. Dus om nou te zeggen dat IE8 slomer dan FF is wat het nieuwe-tabblad gedeelte betreft is naar mijn mening niet waar.
Wat heeft jouw mening daarmee te maken? IE is hier veel langzamer dan Opera met het openen van tabs. Da's gewoon een feit, niet mijn mening. Het is geen snele PC maar dat moet geen probleem ijn, een nieuwe tab openen moet gewoon snel kunnen.
(Daarbij, MS is nou niet echt nieuw op de browsermarkt, ze hebben gewoon veel te lang op hun luie reet gezeten)
Dan zou ik zeggen, meld je aan bij Microsoft en laat zien dat jij niet graag op je 'luie reet' zit. Je hebt er namelijk zoveel verstand van als ik het zo lees.

Verder op je tweede stuk spreek jij jezelf even tegen. "IE is hier veel langzamer dan Opera", dat mag wel zo zijn maar nog steeds is het en blijft het geen feit. IE opent hier namelijk gewoon op hetzelfde tempo als dat FF / Chrome hun tabs openen.

Verder heb ik het gevoel dat hier niet meer verder over valt te discussiëren dan wat nu al is gebeurd, straks loopt het uit op bashing / flaming.
[...]
Dan zou ik zeggen, meld je aan bij Microsoft en laat zien dat jij niet graag op je 'luie reet' zit. Je hebt er namelijk zoveel verstand van als ik het zo lees.
Ik kan het gat tussen IE6 en IE7 moeilijk iets anders noemen.
Internet Explorer 8 is in vergelijking met Google Chrome en Firefox gewoon traag!
Ik heb het op verschillende computers getest, verschillende hardware, verschillend OS.

Het blijft echter traag. Google Chrome start veel sneller op, en Firefox start niet sneller op, maar daar kan je ten minste onmiddelijk nadat je browser is opgestart 137 tabs tegelijk openen. Dat wil ik bij IE niet eens proberen 8)7
IE8 is zeker niet slecht, heb je gelijk in..
Maar ik dink nu wel dat mensen serieus gaan overstappen op een andere browser.
Alleen al om het te proberenchromechromechrome _/-\o_
Wishful thinking. Een leek heeft daar echt lak aan en heeft alleen een behoefte aan hyves marktplaats en hotmeel en daar komt de gemiddelde forens door op de blauwe e te klikken.
Ik denk dat het effect voor zover die er is beperkt is.
Ja dat klopt, maar chrome staat op de eerste plaats.
Iemand die weinig verstand heeft van pc's etc. kiest dink ik toch voor het eerste
De volgorde van browsers is elke keer random.
hmm oke, dat is wel netjes..
vraag me af hoevaak mensen gaan klagen dat ze het niet snappen
- zeer trage javascript-engine
- gebrekkige ondersteuning voor webstandaarden
- weinig innovatie voor implementatie van nieuwe standaarden
- onhandige userinterface
- ik kan wel even doorgaan, maar iedere browsers heeft zijn voors- en tegens. Het gaat er om dat mensen door de bundeling van IE met windows, niet verder kijken dan hun neus lang is. En daar hebben andere browsers dan weer nadeel van (vooral Opera heeft hier erg om gezeurd).
Wat is het probleem met IE, werkt toch goed of niet dan?

Een gemiddelde gebruiker kan gewoon doen wat hij wil, "Hyves, Facebook, Google, Youtube" enzovoorts. Wat zou het hem/haar kunnen schelen met welke browser hij dat doet? Als ik voor iets of iemand een computertje installeer of iets dergelijks geef ik hun ook gewoon netjes IE 8, een zeer degelijke browser, al zeg ik het zelf.
De problemen van IE worden nu afgewenteld op de webontwikkelaars
ALS die strict de standaarden zouden volgen (ook de nieuwe) viel IE zwaar door de mand
Ja lekker...

Als Opera of 1 van die andere browsermakers erom zeurt dan maken ze toch een eigen OS..??
Nee..ze willen PERSE meeliften op het succes (ja ik noem het succes) van Microsoft Windows....

Wat houdt hun tegen om met een eigen OS op de proppen te komen..?
Maar waarom geld dit alleen voor IE-gebruikers? Zou het niet een goed idee zijn, uit het oogpunt van onafhankelijkheid, om ALLE Windows-gebruikers, dus ongeacht welke browser ze gebruiken, deze keuze te geven?

Lijkt me wel zo eerlijk eerlijk gezegd.
Bij Windows 7 wordt bovendien gemeld dat Internet Explorer niet meer op de werkbalk gepind is.
Geld dit ook als je kiest voor IE als default browser? Want dan zou ik toch graag zien dat hij hem wel op de werbalk vastpint namelijk!

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 19 februari 2010 15:51]

Maar waarom geld dit alleen voor IE-gebruikers? Zou het niet een goed idee zijn, uit het oogpunt van onafhankelijkheid, om ALLE Windows-gebruikers, dus ongeacht welke browser ze gebruiken, deze keuze te geven?
Nou als je al een andere browser dan IE gebruikt dan zal je er zelf al wel uitgekomen zijn :p

bovendien kan microsoft moeilijk aan andere browsers zo'n keuze-scherm gaan hangen
Nou als je al een andere browser dan IE gebruikt dan zal je er zelf al wel uitgekomen zijn
Nou nee, want dan kan je nog altijd een andere browser door je kiezen gekregen hebben door een OEM die hem pre-installed heeft bijvoorbeeld.
bovendien kan microsoft moeilijk aan andere browsers zo'n keuze-scherm gaan hangen
Natuurlijk wel, waarom niet? Ze hoeven alleen in het OS de "Default Browser" aan te passen, niet meer, niet minder.
Maar waarom geld dit alleen voor IE-gebruikers? Zou het niet een goed idee zijn, uit het oogpunt van onafhankelijkheid, om ALLE Windows-gebruikers, dus ongeacht welke browser ze gebruiken, deze keuze te geven?
Waarom alleen alle Windows gebruikers? Zou het niet een goed idee zijn, uit het oogpunt van onafhankelijkheid, om ALLE OS-gebruikers, ongeacht welk besturingssysteem ze gebruiken, deze keuze te geven?

Het zou met name Apple en Unix/Linux ontwikkelaars sieren als hun gebruikers ook zouden kunnen kiezen uit verschillende browsers.
Het zou met name Apple en Unix/Linux ontwikkelaars sieren als hun gebruikers ook zouden kunnen kiezen uit verschillende browsers.
Kijk eens wat er op nummer één staat in de apple download hoek, zelfs een staff pick? En wat staat er op 5 en 17?
http://www.apple.com/down..._utilities/index_top.html

En kijk vervolgens naar concurerende browsers op de microsoft website
http://www.microsoft.com/...type=ss_pd&sterm=Internet
die download site van Apple krijg je niet te zien als je Safari voor het eerst start volgens mij. Apple heeft de keuze dus nogal verstopt. En als je naar de gewone download site gaat, zie je Safari en iTunes bovenaan staan..

microsoft geeft op hun site alleen maar de keuze van downloads die van Microsoft afkomstig zijn. Net als firefox dat ook alleen maar doet.
<!-- offtopic -->

Daarnaast geeft MS je wel vrije keuze in welke hardware je kiest:

PC's -> http://www.microsoft.com/windows/pc-scout/default.aspx
Telefoons -> http://www.microsoft.com/windows/buy/featured-phones.aspx

Waarbij je bij Apple alleen maar uit Apple hardware kunt kiezen:

PC's -> http://www.apple.com/mac/
Telefoons -> http://www.apple.com/iphone/

Tis maar hoe je het bekijkt hè? ;)

<!-- End offtopic -->

Even on topic: ik vind het een goede zaak dat mensen er bewust van worden gemaakt dat er meer browsers zijn dan internet explorer. Ik ken namelijk nog steeds mensen die naar "internet" refereren terwijl ze "internet explorer" bedoelen!
Het zou ze inderdaad sieren. Maar zoals al vaker aangegeven Microsoft heeft een monopolie. Dus worden zij gedwongen door de EU. Bovendien heb je binnen Linux volgens mij al een hoop keuze vrijheid. En tja Apple (daar heb je over het algemeen door hun gesloten structuur zowiezo al niet veel keuzevrijheid. Safari of een app gebaseerd op safari op je Iphone is echt waardeloos :P) En op de OS markt zijn ze te klein om gedwongen te worden.
B*llshit, Microsoft HAD een monopolie. Die hebben ze allang niet meer, en dus zou Microsoft gewoon heel simpel via de netwerk kant, iedereen de keuze moeten geven of je nu Firefox, IE, Chrome, Safari, Opera of welke andere browser ook gebruikt.
Het gaat niet om monopolie, maar om "aanmerkelijke marktmacht". En met 90+% van de desktopmarkt, met vaak langlopende contracten bij overheden en bedrijven, heeft Microsoft dit wel degelijk.

Dat is waarom de EU Microsoft gedwongen heeft dit keuzescherm in Windows in te bouwen.

De rest van je post begrijp ik niet. Als Microsoft geen monopolie heeft, waarom zouden ze dan iets "moeten"?
Monopolie Behoorlijk dominante positie bedoelt hij denk ik.
OK, Microsoft heeft geen monopolie. Ze hebben nog steeds wel 94% van de markt in handen...
Bij de gemiddelde linux/BSD distro kan je ook kiezen uit packages/ports van een onnoemelijk aantal verschillende browsers. ;)
Het is echter geen gedwongen keuze.
Meeste distro's kiezen een default browser. Je kunt wel een andere kiezen maar dat kon bij windows natuurlijk ook al voordat dit gedwongen keuze scherm kwam.
Als je de situatie tussen een gemiddelde Windowsuitgave en een gemiddelde Linuxdistributie zou kunnen vergelijken, dan heb je er een punt mee.

Echter, Internet Explorer wordt door Microsoft ontwikkeld en meegeleverd bij hun besturingssysteem, om het te pushen. Suse maakt geen browser die ze vervolgens pushen. Canonical maakt geen browser die ze vervolgens pushen. RedHat maakt geen browser die ze vervolgens pushen. Debian maakt geen browser die ze vervolgens pushen. Wat je krijgt is een browser die door een andere partij gemaakt wordt (en vooral Linuxdistributies hangen helemaal aan elkaar van software die door verschillende partijen ontwikkeld is). Als Microsoft zich zorgen maakte om of een gebruiker straks na het installeren van Windows een browser heeft, en minder om het pushen van hun eigen producten, dan hadden ze wel hetzelfde gedaan als de makers van de Linuxdistributies.

Apple en Google leveren ook een eigengemaakte browser mee (ik neem hier even aan dat Google dat in hun Android doet), maar die hebben op de computermarkt weer geen marktleidende positie die ze kunnen misbruiken. Microsoft wel: zij hebben dat marktaandeel misbruikt, en moeten nu de gevolgen accepteren.

Het maakt mij persoonlijk ook weinig uit of Microsoft nou een browserkeuzescherm toont of niet. Het maakt me wel uit dat ze op de huid gezeten worden om tegen te gaan dat 1 partij straks alle touwtjes in handen heeft.
Wat bedoel je eigenlijk met pushen?
MS levert IE mee. Wat doen ze nog meer?
Elke distro heeft een default browser. En dat is dus pushen?.
Nonsens. Linux distro's en OSX moeten nu ook met zo'n keuzescherm komen vind ik. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Tja zo was dat bij de Mac vroeger wel, je kon kiezen uit Netscape en IE. Maar vermits IE niet wou innoveren en dat was op de eerste OSX versies echt wel te merken, internet op OSX 10.0 en 10.1 was gewoon een ramp omdat IE de enige browser was en het de helft van websites totaal niet deftig wou weergeven.

De browser wars zijn op het Mac platform begonnen, veel mensen blijken dat steeds te vergeten. Door de intentie van MS om internet op Mac zo dood als een pier te maken heeft het zich in deze positie gewerkt waar er nu plots een hele hoop browsers hun marktaandeel afdwingen.

Zou ze inderdaad sieren dat ze ook terug zo'n keuzescherm geven vermits Apple nu zelf een browser heeft. Maar ik ken echt geen mac gebruikers die enkel Safari op hun mac hebben. Meeste mensen die van Windows komen installeren FF omdat ze dat kennen van Windows.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 19 februari 2010 21:23]

[...]
Het zou met name Apple en Unix/Linux ontwikkelaars sieren als hun gebruikers ook zouden kunnen kiezen uit verschillende browsers.
Afhankelijk van de distributie wordt die keuze je ook geboden.
Daar is de EU niet voor. Dat soort keuzes zijn in principe de eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker. Onder Mac OSX en Linux kan ik prima een andere browser kiezen/installeren, net als onder Windows overigens.

De EU heeft in dit geval ingegrepen omdat Microsoft (volgens de EU) misbruik maakte van zijn positie in de markt (voor desktop OSen) om gebruikers IE door de strot de duwen, waardoor de mededinging in het gedrang kwam. Daar zat Neelie namelijk voor in Brussel: mededinging (oneerlijke concurrentie).
Ja, maar de keuze is nog altijd bij de gebruiker toch? Het is niet dat IE8 opeens niet meer te gebruiken is.
Ik denk dat dat pas slechte PR zou opleveren voor MS, want iedereen gaat zich afvragen waar IE is in dat keuzescherm :+


Alleen al het feit dat je een Mac of Linux gebruikt maakt al duidelijk dat je begrijpt dat Windows niet synoniem staat voor een computer en dat IE niet het internet is.
Even nadenken waar het ook alweer over gaat:

Microsoft is door de EU verplicht de gebruiker de keuze te geven. Een OEM mag rustig een andere browser als default installeren, daarmee is namelijk de keuzevrijheid die de EU geeist heeft al gewaarborgd.

Het tonen van het keuzescherm heeft dus geen zin als er al een andere browser als default staat ingesteld, dan is het doel van de EU al bereikt.
Tja - het gaat een beetje om dit punt, dus: Wil de EU -de gebruiker- de keuze geven, of het vrij laten voor een ander (een OEM) om die keuze -voor- de gebruiker te maken?

Als je de gebruiker de keuze wil geven, dan is er logischerwijs geen andere optie dan het tonen van een keuze scherm aan -alle- gebruikers, ongeacht de ingestelde standaard browser.

Als je de OEMs de keuze wil geven - met als achterliggende gedachte dat de gebuiker immers voor die OEM heeft gekozen - dan zou dat argument -ook- op moeten gaan voor die OEMs die voor IE als standaard kiezen.
Het doel was om gebruikers de mogelijkheid te laten zien over te stappen vanaf IE om de vendor lock-in Windows <-> IE te beperken. Als er Firefox op staat, door een OEM of door een gebruiker is dit natuurlijk niet aan de orde. Hoe het nu gaat is prima. Hopelijk word die update niet optioneel gemaakt, dan zouden ze de EU alsnog naaien.
Ik mag toch zeker wel hopen dat de update optioneel word. Ik zit zeker niet te wachten op keuze schermpjes terwijl ik die keuze allang gemaakt heb.
Ik mag toch zeker wel hopen dat de update optioneel word. Ik zit zeker niet te wachten op keuze schermpjes terwijl ik die keuze allang gemaakt heb.
Elke update die Microsoft uitbrengt is optioneel, je hebt altijd de keuze om je Automatic Updates zo in te stellen dat hij je altijd om bevestiging vraagt voor hij gaat downloaden of installeren.

In een bedrijfsomgeving kan je de update bijvoorbeeld weigeren middels WSUS (als je dat gebruikt), want dit is natuurlijk uiterst ongewenst in een bedrijf. Dan gaat er meteen een heleboel al dan niet business-critical applicaties niet meer werken, als er een andere browser default is.
Binnen een bedrijf duw je instellingen als standaard browser gewoon via policies door als je dat wilt...
Erg vervelend trouwens. Waar ik werk is IE standaard, en populaire browsers zoals firefox of chrome installeren lukt niet. Daar kan je natuurlijk omheen door flock, iron of dergelijke te installeren, maar nu hebben ze ook een proxy in gebruik genomen, en de gebruikersgegevens daarvan zijn natuurlijk niet gekend bij de gebruikers, met als gevolg dat alleen IE nog werkt.
Of je wordt erop gewezen dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt, of je krijgt het scherm niet eens in beeld zoals het artikel en de reacties al vertellen ;).
You're right, ik zei het verkeerd. De EU wil het voor klanten van Microsoft mogelijk maken gemakkelijk en direct vanaf de installatie/ingebruikname een andere browser als standaard in te stellen. OEMs konden dit al, eindgebruikers nu ook.
Mensen die een dergelijk keuzescherm nodig hebben verdienen een schop onder hun ****.

"door een OEM die hem pre-installed heeft bijvoorbeeld"

OEM's zijn verantwoordelijkheid van de uitgever want ze zijn reeds specifiek op hun maat en wensen aangepast, men moet nu ook weer niet MS gaan overladen met alle mogelijke verantwoordelijkheid, een andere browser installeren is een handeling van op en al 30sec. Zij die ervoor de moeite niet deden gaan dat trouwens nu ook niet doen en gaan gewoon op het eerste icoontje klikken uit de lijst.

Maar ik sluit me aan bij Gepetto, élk OS zou dan ook een dergelijk scherm verplicht moeten weergeven om impact te hebben.
Is dat zo? Wat is dan de standaard browser onder Debian? Als ik KDE als WM gebruik is dit Konqueror (zeg maar Safari), of eventueel Iceweasel (lees: firefox). Standaard krijg je geloof ik W3m geinstalleerd (text-mode browser). M.a.w. 1 browser in je OS is iets voor MS en Apple. Andere OS'en hebben hier veel minder last van.
Minder last maar er kunnen mensen zijn.

Wie heeft er nu eerlijk gezegd nog last van een default browser op MS of Apple ? PC wordt nu van jong af aan geleerd en oudere mensen krijgen gratis gesubsidieerde! cursussen. Men houdt zich bezig met problemen op te lossen waar al tig andere oplossingen voor bestaan.
Als IE de standaard browser is krijg je dit venster, dus maakt het niet uit als je bijvoorbeeld een preinstalled chrome hebt ofzo..
Nou nee, want dan kan je nog altijd een andere browser door je kiezen gekregen hebben door een OEM die hem pre-installed heeft bijvoorbeeld.
Microsoft moet het persé laten zien, niet de OEMS
Natuurlijk wel, waarom niet? Ze hoeven alleen in het OS de "Default Browser" aan te passen, niet meer, niet minder.
Ja, dus dan heb je al een andere browser, is opeens je andere browser niet meer standaard en krijg je opeens IE voor je neus met wat wil je nou eigenlijk hebben...
veel te omslachtig...
je kan altijd nog zelf IE openen

[Reactie gewijzigd door wootah op 19 februari 2010 21:31]

als het goed is heeft bijna iedereen nog internet explorer 8 / 7 / 6 erop staan. Die gebruik je alleen niet meer als je naar een andere browser overstapt. Ik vind IE8 ruk, maar gebruik het nog wel af en toe als iets niet door firefox ondersteund wordt (sharepoint etc. junk van microsoft die alleen voor IE gemaakt is).
Diegene met niet IE als browser op Windows hebben duidelijk een keuze gemaakt ;)
Andersom kan het ook zo zijn. Geef mij maar IE.
Mee eens, ik ben het gezeur over browsers ondertussen ook behoorlijk zat.
Ik gebruik IE, heb andere browsers gebruikt en ook op dit moment nog geïnstalleerd maar maak voor m'n dagelijks werk nog steeds gebruik van IE.
Chrome zie ik als een stuk spyware nadat ik een keer Wireshark open had staan tijdens gebruik van deze browser.
Firefox is een log beest, ondanks dat een aantal pagina's sneller openen is de browser zelf nog steeds niet sneller open. Wachten op het openen van een stuk software is voor mij nog steeds irritanter dan even wachten op een pagina (onder het mom van "ik zie in ieder geval dat 'ie bezig is")

Microsoft heeft zijn werk goed gedaan naar mijn belevenis, IE7 werkt prima en IE8 vind ik zelf op dit moment de meest prettige browser.

Dat mensen niet weten van andere browsers kun je Microsoft toch niet kwalijk nemen? Als mensen ontevreden zijn dan gaan ze zelf op zoek of zouden dat moeten doen. Zelfs m'n ouders die toch echt niet veel van computers snappen gingen op zoek toen mspaint niet voldoende was voor fotobewerking (dûh) en kwamen zelf aan met paint.net.
't is bijna vergelijkbaar met winkelen, als je bij de C1000 niet kan krijgen wat je wilt en bij de AH wel, dan schakel je vanzelf over ondanks dat de C1000 om de hoek is.

IE werkt voor vele mensen prima, deze hebben ook geen rede om over te stappen. Door allerlei, mijn inziens, belachelijke rechtspraak wordt hen in een keer een keuze voorgeschoteld die ze niet willen en kunnen maken.

edit: layout iets aangepast en regel verwijderd

[Reactie gewijzigd door DB LucF op 19 februari 2010 21:58]

Het gaat er juist om dat de mensen die geen bewuste keuze maken automatisch IE hebben. En aangezien Windows een groot marktaandeel heeft, en de meeste mensen geen keuze maken heeft Microsoft hier dus een groot voordeel. En dat levert oneerlijke concurrentie op. Of IE nou goed genoeg is of niet heeft daar niets mee te maken.

En het verschil tussen Linux distro's en Windows, is niet alleen dat Linux geen groot marktaandeel heeft op de desktop, maar ook dat de distro's niet hun eigen browser aan hun distro koppelen. Dat werd ook al een in een andere post gezet, trouwens.

Ik vermoed trouwens dat Microsoft er voor zorgt dat vlak voor het keuzescherm er een persbericht komt, dat IE8 de veiligste, snelste en beste browser is. Dat zou me echt helemaal niets verbazen, sterker nog, het zou me verbazen als dit niet gebeurt...
Of je hebt m'n reactie niet goed gelezen of je hebt er niet over nagedacht wat ik bedoelde.
Ik heb dan misschien andere browsers geprobeerd omdat ik destijds niet tevreden was over IE (ik denk dat dat rond de tijd van IE 5/6 was) anderen hebben dat niet. Misschien omdat ze tevreden waren met wat ze hadden, misschien omdat ze niet wisten dat er een keuze was.
Blijft nog steeds hetzelfde punt staan, als ze niet tevreden waren hadden ze zelf wel gaan kijken voor een andere browser, de kennis over een andere keuze komt op dat soort momenten snel genoeg.

Als jij een auto (sorry, zie net je leeftijd, zou ook een brommer kunnen zijn) hebt die je elke dag in de steek laat door niet te startten, dan ga je kijken of je niet beter een andere kunt krijgen. Als je echter tevreden bent over je auto dan blijf je er lekker mee doorrijden.

Ik vind het nog steeds belachelijk dat een bedrijf gedwongen wordt om hun eigen concurrenten aan te prijzen. Wat "oneerlijke concurrentie"? IE is meegeleverd met het OS dus dat hebben alle Windows gebruikers toch al, Firefox/Chrome/Opera is gratis, waar zeuren we over? Nogmaals, de keuze is er al, maar waarom de verplichting om te gaan kijken voor iets anders?
Omdat microsoft veroordeeld is wegens monopolie-misbruik
Niks meer, niks minder
Elke browser heeft zo zijn eigen afwijkingen.

IE lijkt heel snel te reageren maar bij het openen van een tabblad word ik persoonlijk gek. (open een nieuw tabblad, sluit het huidige tabblad en zie vervolgens de oude tab blad sluiten)

Firefox is een mooie met addons uit te breiden browser maar voelt regelmatig log aan.

Chrome is een typische browser die super snel flash en http requests kan uitvoeren

Opera is mijn favoriete browser maar crash't nog wel eens
zie commentaar van wildhagen hierboven m.b.t. OEMs.
WTF, ik heb zelf al een niet-IE browser geïnstalleerd en hoef niet nog eens met een keuzescherm geconfronteerd te worden, wat nog wil gaan installeren ook 8)7
In het artikel staat dat het enkel wordt gepresenteerd als de default IE is, bovendien kan je ook gewoon kiezen om deze update niet te installeren
Omdat IE gebundeld word met windows en het dus de standaard browser is.
Om monopoly misbruik tegen te gaan zal dit wel bedacht zijn.
Wel een mooie oplossing IMHO.
Maar waarom geld dit alleen voor IE-gebruikers? Zou het niet een goed idee zijn, uit het oogpunt van onafhankelijkheid, om ALLE Windows-gebruikers,
Even nadenkend over jou opmerking:

By Default: "All Windows Users" are for instance "All Internet Explorer Users",
while Internet Explorer is completely embedded thru out the whole Windows Core Operating System and therefor can't be uninstalled, so even if you don't use Internet Explorer - you are still using its functions as in core-components like ig:
Windows Support,
Windows Help,
Windows Update,
Windows Search,
Windows Media Player,
Windows Contacts,
Windows Remote Controls,
Windows Crash and Repair,
several Windows Management Console(s) -
all are Internet Explorer controll embedded by the use of:
XML, Active-X, J-Script, DotNet Framework.
etc. etc

Enfin, je begrijp wat ik wil zeggen, dus je standpunt / vraag klopt niet helemaal, en hoef dus niet gesteld te worden:
Maar waarom geld dit alleen voor IE-gebruikers?
Het geld voor alle IE, en dus ook alle Windows (XP, Vista, Seven) gebruikers. ;)
Het idee is om mensen die uberhaubt niet weten van het bestaan van concurrenten van IE te laten zien dat die er wel zijn.

Mensen die IE niet meer als standaard hebben zijn daar zelf dus al achter gekomen.
of hebben dit via hun OEM gekregen dus
Kan jij 2 OEM's noemen die ooit een andere browser dan IE als standaard hebben ingesteld (op windows-machines)? Zelfs Apple stelt geen andere browser in bij Bootcamp vziw...
HP en Compaq in in ieder geval, zij hebben lange tijd Netscape meegeleverd.
Ja, in de prehistorie. Oke, je hebt je gelijk tov MBV strikt gezien bewezen maar in feite heeft hij wel gelijk. In Nederland wordt, lijkt me, meer dan 90% van de PC's met IE als standaardbrowser afgeleverd. Zijn punt is dus valide.
Packard Bell
dan pin je hem simpelweg zelf vast hé!
En hier zit de gemiddelde consument dus totaal niet op te wachten. Die wil een computer die direct klaar is voor gebruik, zonder allerlei keuzes te hoeven maken en extra software te moeten installeren.

Deze consument wil het liefst een computer met Internet Explorer, Mediaplayer, E-mailprogramma en als het even kan zelfs een virusscanner. Waar is de EU toch mee bezig?
Het is o.a. de taak van de EU commissie om eerlijke handel te handhaven, en monopolies tegen te gaan.. Daar zijn ze dus goed mee bezig lijkt me :)
Hoe bevorderd dit eerlijke handel ?
De browser is de gateway naar de zoekfunctie. Dat is de economische handelsfactor achter de browser.
Op die markt is google degene met de te grote marktkracht. De meeste andere browsers worden gesponsord door Google. Door deze keuzescherm actie worden straks 4 google browser varianten aangeboden aan mensen die IE als default geinstalleerd hebben staan.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 19 februari 2010 16:25]

4 Google browsers?
- Google Chrome
- Mozilla Firefox dat wordt gesponsord door google, maar nog altijd niet van google zelf is
Denk niet dat Opera en zeker Safari niet gesponsord worden door Google

OT: Denk dat de mensen teveel vertrouwd zijn met het blauwe icoontje van Internet Explorer, de enige browser die hier misschien voordeel uit gaat halen is Chrome , omdat die van het alombekende Google is. Opera, Firefox en Safari gaan hier niet veel baat bij hebben jammer genoeg. Maar het is alvast een stap in de goede richting.
Denk niet dat Opera en zeker Safari niet gesponsord worden door Google
Dat is dan erg naief gedacht wat het is wel degelijk zo dat zwel Opera als Apple geld vangen van Google voor de default zoekmachine.

Google is de big winner van deze EU actie

[Reactie gewijzigd door 80466 op 19 februari 2010 19:31]

Da klopt wel, dat ze geld krijgen voor Google als default zoekmachine in stellen, maar dat is geen extreem groot bedrag waarmee ze al de werknemers die aan Opera of Safari werken kunnen betalen. Dus google is niet echt de grote winnaar in dit gebeuren, ze halen er wel veel voordeel mee, dat dan weer wel.
Dat klopt dus NIET. Standaard is ASK de zoek machine in Opera. (Althans in de Speed Dail)
Wat de consument graag wil is verkeerd ben ik bang.
Wat is dat nuw eer voor onzin opmerking..?
Wat de consument graag wil is verkeerd ben je bang..?

het is toch de wens van de consument..
Dat het in strijd is met jouw tweaker-mening hoeven hun zich toch niets van aan te trekken..?

Gaat erom dat een computer klaar is voor gebruik voor de simple minded..
Klaar..

Degenen die weten wat slecht is..(jullie tweakers dus) die voeren hun eigen veranderingen wel zelf door maar momenteel zijn tweakers eerder bezig om HUN mening op te dringen aan de gewone gemiddelde consument die toch veel prominenter aanwezig is...
Hey, het waren niet de tweakers die kozen voor het browserkeuzescherm. Het waren ook niet de tweakers die er voor kozen Microsoft aan te klagen. Microsoft koos voor het browserkeuzescherm, Opera voor het aanklagen. Kroes accepteerde de keuzescherm.
De tweakers hebben daar niets mee te maken.

En het keuzescherm is er juist voor om de 'simple minded' mensen te laten zien dat er een keuze is. Als mensen niet weten dat er een keuze is, dan krijgen ze IE opgelecht, en dat levert een groot concurrentievoordeel op voor Microsoft.
Dat is het achterliggende idee.
Dat is een mening. Wat jij wilt hoeft niet te staan voor "wat de consument graag wil"
Stel je niet zo aan. De consument ziet dat er keuze is en misschien komt ie zo tot een aangename ontdekking. E-mail programma? Die is er al uit in Windows 7. Ook niet zo gek, veel consumenten gebruiken webmail.
Die consument kent die termen vaak helemaal niet.
Ze willen op internet, ze willen filmpjes kijken, ze willen mailen.
Ze weten niet eens dat er iets te kiezen valt.

De EU geeft mensen de keus, misschien willen sommigen niet veranderen maar anderen zullen misschien prettig verrast zijn door extra funcionaliteit.
Als firefox niet zo op was komen zetten zaten we nu met z'n allen nog op IE6 zonder tabs of wat dan ook...
Je mag best eens wat verder nadenken. Het gaat niet alleen om de consument. Het gaat om een eerlijke marktverdeling.
Nu denk je, waarom dan Internet Browsers maar niet bijvoorbeeld mediaplayers,
Nou het is heel simpel, internet is een grote markt (en dan zeg ik het nog bescheiden).. waar veel geld in zit.

voorbeeldje,
Zoals je bv al weet zijn er nog heel veel IE6 gebruikers.
Als die nu eens upgraden naar een andere browser, zal dat bijvoorbeeld heel veel developtijd schelen voor webdevelopers
Zie ik dat nou goed, is het browserscherm een website in IE ?
ja na je keuze stelt windows je brouwser in. kies je IE komt je IE logo weer terug, kies je een ander maakt windows IE onbruikbaar als brouwser(zodat win update en degelijke de noodzakelijke bestanden wel kan gebruiken bron: keuze scherm artikel eerder op t.net) dit geeft wel de intergratie met het windows OS aan. ik denk dat weel thuis gebruikers het als een iritante po up gaan zien die na die hun 1 keer gaan zien.
offtopic:
waarom al dat gezeur om welke brouwser je gebruikt? als je niet te vreden bent zoek je op google toch op brouwser en dan krijg je ook genoeg opties te zien? of kijk anders op wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Webbrowser


Edit: typo

[Reactie gewijzigd door grunnn117 op 19 februari 2010 16:12]

kies je een ander maakt windows IE onbruikbaar als brouwser
Ik mag toch hopen dat er een optie is om alle browsers te selecteren en de al geinstalleerde lekker te laten staan.
Waarschijnlijk is het verplichte keuzevrijheid
waarom al dat gezeur om welke brouwser je gebruikt?
Omdat Neelie dat wilde en die had het toen nog voor het zeggen in Europa.

[Reactie gewijzigd door Gepetto op 19 februari 2010 16:17]

Jup dat zie je goed. Vraag me af hoe ze dit dan weer gaan geven als je vervolgens later nog een keer gaat kiezen (dus als je al van IE afgestapt bent)
In een van de plaatjes wordt getoond dat er een icoontje op je bureaublad komt te staan - die zal je waarschijnlijk gewoon nog aan kunnen klikken (tenzij deze verwijderd wordt als je eenmaal een keuze hebt gemaakt).

Natuurlijk kan je, als je toch actief een keuze wil maken - i.p.v. 'geforceerd' doot dit scherm - ook gewoon die keuze maken door gewoon de browser van je keuze zelf even op te zoeken.
kan een mock-up zijn natuurlijk

zelf zou ik 't ook liever gewoon als zomaar een dialoogvenstertje zien - hoeft niet eens een volwaardige HTML renderer achter te zitten - maar op zich de redenatie van -een- webpagina (online + lokaal als backup) is natuurlijk wel dat als er iets veranderd in het aanbod van browsers, dat ding dan meteen aan te passen is.
By Default: "All Windows Users" are for instance "All Internet Explorer Users",
while Internet Explorer is completely embedded thru out the whole Windows Core Operating System and therefor can't be uninstalled, so even if you don't use Internet Explorer - you are still using its functions as in core-components like ig:
Windows Support,
Windows Help,
Windows Update,
Windows Search,
Windows Media Player,
Windows Contacts,
Windows Remote Controls,
Windows Repair,
several Windows Management Console(s) -
all are Internet Explorer controll embedded by the use of:
XML, Active-X, J-Script, DotNet Framework.
Met andere woorden, als een besturing systeem schoon wordt opgeleverd, is er maar 1 standaard browser, tot de gebruiker een keuze maakt, dat lijkt me niet meer dan logisch.
Maar je kan inderdaad gaan 'liggen mugge-ziften' en als echte doorgetrapte 'mieren-neuker' Microsoft hier op ook nog eens aanklagen natuurlijk! 8)7 |:(
Ik ben wel benieuwd of dit een grote verschuiving teweeg zal brengen. Of zullen de meesten de popup gewoon wegklikken?
Dan heb je geen browser als ik het een beetje snap (of een verstopte browser zonder de taakbalk-pin ;)) en is het de bedoeling dat je er eerst 1 uit kiest (vandaar de shortcut op het bureaublad).
En een pak mensen die het niet snappen... Ze zullen je dan telefoneren om te zeggen dat hun internet niet meer werkt ;) !
Ik denk dat het meer en deel op het icoontje klikken die ze kennen. Er zal dus waarschijnlijk niet veel verandering zijn in verandering van browser.

Er zijn genoeg mensen die denken dat het blauwe etje voor internet staat en zullen ze daar dus ook voor kiezen.
Ubuntu levert standaard ook een browser mee FireFox, kan Microsoft hun weer aanklagen, concurrentievervalsing.... :P
Neuh, Firefox heeft niets met Canonical te maken, dus concurrentievervalsing door marktaandeel op het ene vlak te (mis/)gebruiken om deze ook op het andere vlak te krijgen/behouden, is niet aan de orde.
Ubuntu levert standaard ook een browser mee FireFox, kan Microsoft hun weer aanklagen, concurrentievervalsing.... :P
*zucht* MS kwam in de problemen omdat ze misbruikt maakten van hun (bijna) monopolie op de PC markt. Ubuntu, noch enig ander OS komt ook maar in de buurt van zo'n marktpositie.
Grappig om de verschillende "verkoop" praatjes bij de browsers te zien :)
Nou hopelijk heb ik binnenkort ook de optie om een Audi motor in mijn Fiat te laten droppen.
Alsof IE de motor is van Windows. Dat zijn pas verkooppraatjes: Microsoft heeft ons dit altijd willen doen geloven.

Dat de renderengine van IE op nog andere plekken in het OS gebruik wordt, wil nog niet zeggen dat IE de motor van Windows is. Je kunt prima zonder IE.
Microsoft heeft ons juist altijd willen doen geloven dat dit niet zo is...
En de meeste technisch ingestelde mensen weten dat dit sinds Windows Vista/IE7 ook al lang niet meer zo is..
echter blijven er nog wat mensen in het XP tijdperk hangen.
Hoog tijd om automatische updates op handmatig te zetten als je al geen IE als hoofdbrowser gebruikt... Of zou MS m als optionele update aanbieden (wat dan weer tot gevolg heeft dat ie bij heel veel gebruikers nooit geinstalleerd wordt)
Ik dacht dat het idee was dat dit scherm alleen naar voren kwam als IE de standaard browser is. Echter zullen we de daadwerkelijke werking af moeten wachten - volgende week dus :)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True