Edge krijgt kindermodus met ingebouwde blocklists en veilige zoekfunctie

De Edge-browser krijgt een aparte kindermodus. Daarin staat de zoekmachine standaard op gefilterde resultaten, en worden er blocklists geactiveerd die ouders zelf kunnen aanvullen met onveilige of ongewenste websites.

De Kids-modus is als optie op te roepen in Edge. Gebruikers hoeven daar dus geen additionele software voor te installeren. In de Kids-modus wordt onder andere zoekmachine Bing automatisch in de safe search-modus gezet. Ook worden er direct blocklists geactiveerd waarop veel websites zoals porno worden geblokkeerd. Microsoft heeft die lijsten zelf opgesteld, maar ouders kunnen er ook handmatig websites aan toevoegen.

De nieuwe modus kan direct worden opgeroepen vanaf de instellingenbalk in Edge. Die zit daar onder de mogelijkheid om met verschillende profielen in te loggen. Als gebruikers de modus selecteren krijgen ze een nieuw scherm met een nieuwe achtergrond, en direct een aantal links naar kindvriendelijke websites. De functie bevindt zich voorlopig nog in bèta, en is alleen te gebruiken in de Canary-build van de browser.

Edge Kids Mode

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

17-02-2021 • 07:26

85

Reacties (85)

85
84
41
7
0
40
Wijzig sortering
Lastige discussie dit hoor.. Mijn zoon is inmiddels 5 jaar en geeft vooralsnog weinig om internet behalve youtube. Daarvan staat de kids-variant op zijn ipad waar ie elke dag een uur op mag spelen.

Maar ik ben bang voor de tijd die gaat komen dat ie zelf achter internet kruipt en daar dingen tegen gaat komen waar ie nog echt te jong voor is.
Dit soort initiatieven van Edge zijn dan ook zeer welkom zodat er in elk geval zoveel mogelijk geblokt wordt.

Uiteraard zal ik zoveel mogelijk alles in de gaten blijven houden en ik heb ook parental control op mijn router waardoor ik ook ongeschikte content kan blokken. Maar toch ben ik bang voor de tijd dat die kleine jongen handiger wordt met computers dan ik ben en hij me simpelweg te slim af is....
Veel erover praten met hem om hem op de gevaren te wijzen zal dan toch het beste zijn denk ik.
Helemaal eens met wat je zegt. Ik denk dat veel ouders vergeten dat een goed gesprek hierin het aller belangrijkste is. Ja, je kind gaat een keer zaken als porno tegenkomen op het internet, met of zonder filter. Het is dan goed dat het kind weet dat hij/zei er met jou over kan praten als ze het tegenkomen.

Kinderen zijn nieuwsgierig en juist omdat er vaak zo geheimzinnig over word gedaan gaan kinderen er naar opzoek. Dan kunnen ze er beter op voorbereid zijn en weten dat ze er over kunnen praten met je dan dat je naïef denkt dat zo'n filter alles gaat wegfilteren. Zeker een mooie tool voor jonge kinderen, maar niet het gehele antwoord.
Porno is nog het minste wat je tegenkomt op internet. Sommige dingen zijn echt verschrikkelijk....
Praten/voorbereiden op lijkt mij de enigste oplossing uiteindelijk en je kind leren om bronnen te controleren, wordt zoveel ruis verspreid op het internet.
m'n dochter van 7 kan zelfstandig "googlen". Ik hou telkens mijn hartje vast.

Anderzijds begint de roze wolk op die leeftijd sowieso al wat af te takelen, en de hardheid en oneerlijkheid van de wereld door te dringen. Alsook het (on)begrip voor anderen en andersdenkenden en die rare volwassenen.
Ik beschouw mijn taak niet om ze daar allemaal tegen te "beschermen". Integendeel. het is mijn taak de wereld te duiden en uit te leggen (op zijn tijd natuurlijk).
Ligt eraan waar het om gaat. We kunnen natuurlijk wel doen alsof het alleen maar "een beetje bloot" is, maar het kan wel degelijk een negatieve invloed hebben, net als gewelddadige films die voor 16+ bedoeld zijn. Daar kunnen kinderen wekenlang nachtmerries van hebben. Dan kun je het beter afschermen dan denken dat je het met een relativerend praatje oplost.

Er zullen er hier best zijn die al horrorfilms keken toen ze 14 waren "en het deed me niets", maar dat geldt niet voor iedereen en zo'n leeftijdskeurmerk is er niet voor niets.
Ook daar ben ik ervan overtuigd at het mijn taak eerder is voor veranwoorde blootstelling te zorgen dan voor bescherming. Beter samen griezelen en een omkadering na een nachtmerrie dan in het geniep omdat het niet mag.
Ik ga ze niet eigenhandig van hun roze wolk schoppen - maar ik help ze wel de wereld ontdekken.
Leeftijdskeurmerken helpen mij als ouder te beslissen wat 'verantwoord' is - daar ben ik helemaal voorstander van.
Nou dat baart me nog de meeste zorgen inderdaad. Dat ie een keer tegen porno aanloopt vind ik niet zo erg. Wat al wordt aangegeven, dat vonden we vroeger zelf ook maar wat interessant. Wie keek er bij de Bruna niet naar alle sexboekjes op de bovenste plank als je met moeders boodschappen aan het doen was.

Maar het geweld wat zo makkelijk beschikbaar is.. Vroeger moest je moeite doen en kon je een keer via de oude broer van vrienden de videobanden van Faces of Death zien, nu ruim 25 jaar later staan sommige beelden daarvan nog steeds op mijn netvlies gebrand en ik was toen 16 of 17....
Ik moet er niet aan denken dat mijn zoontje met een jaar of 7-8 al zulke beelden tegenkomt. Tuurlijk zal ie niet altijd op die roze wolk blijven hangen maar die explicite beelden hoeft hij van mij echt nog niet tegen te komen. Dus daarbij helpt een dergelijke kinderfunctie ouders natuurlijk wel.

En ook of juist daarover zal ik goede gesprekken met hem hebben, dat als ie zoiets een keer tegenkomt en het naar vindt er juist wel over moet praten met me dat we het hopelijk enigszins kunnen relativeren.
Op heel veel scholen staat het internet wagenwijd open. Ze zoeken kinderen dus ook van alles op omdat het kan. Er is dus geen beleid op het gebruik van internet. Het gros van de ouders zegt, wees blij dat ze niet echt in een warzone geboren zijn. Net als vroeger dat je beter af bent geen Biafra als geboortegrond te hebben. Dat is naar mijn mening struisvogel politiek. Eerlijk toegeven het is een behoorlijke kluif om te bepalen wat wel en niet gezien kan worden voor leeftijdsgroepen op internet. En sommige dingen te beginnen met porno, geweld/oorlog, nightmare games zijn best wel heftig voor kinderen. Met klassen van 35 kinderen kan één juf/meester de boel niet meer in de gaten houden. Deze ‘kidsmode’ van Edge is in ieder geval een aardige toevoeging.
Tja, dat is ook de houding die veel ouders hebben t.a.v. alcohol: wanneer mijn 16 jarige hier niet mag drinken, dan doet hij het wel bij vrienden. Daarom laat ik het maar toe, want dan kan ik het tenminste in de gaten houden. Dat het ook anders kan, bewijst https://nos.nl/nieuwsuur/...afhouden-ijsland-lukt-het

Het idee dat iets verbieden als ouder geen zin heeft, is onzin. Kinderen/jongeren doen daar wel degelijk wat mee, maar veel ouders geven het al op voordat ze het 1x geprobeerd hebben. Begrijp me goed: ik zeg niet dat streng zijn en verbieden de enige oplossing voor alles is en natuurlijk is er zoiets als eigen verantwoordelijkheid (die toeneemt naarmate men ouder wordt). Ik ageer echter wel tegen dat fatalistische "we gaan erover praten" alsof dat altijd de enige oplossing is, want anders ben je een moraalridder en dat mag niet. Dat is niet je kop in het zand steken, maar je verantwoordelijkheid als ouder ontlopen.
Ik denk niet dat het op een school toegestaan is om alcohol en drugs in je assortiment van de kantine te hebben puur om er over te praten. Vervolgens uitleggen dat het niet direct schadelijk is. Of dat er porno in de klas wordt getoond om er uitleg over te geven. De vraag is wanneer kun je het handelen als kind. En aan wie is het om dit te kunnen laten zien en te bespreken? Als 12 jarige weten kinderen inmiddels precies wat er te koop is en zullen ze je uitdagen als het op school toegankelijk is.

Kinderen die nog niet zover zijn, zullen dit voor lief moeten nemen omdat het nu eenmaal makkelijk toegankelijk is en zijn kwetsbaar. Het zelfde geldt voor shops om drugs te kopen, die mogen volgens het boekje niet bij een school in de buurt zitten. En we hebben nu eenmaal de reputatie dat we als Nederlander tolerant zijn ten opzichte van drugs en dat het moet kunnen. De vraag is of we het niet al te makkelijk maken. Het gaat om het wegnemen van prikkels en proberen de focus op de juiste plek te krijgen. Als je aan alle kanten ruis hebt bevordert het afleiding. Een kind reageert heel simpel op een vraag als iets niet kan. Maar als je wel allerlei manieren hebt om afleiding te kunnen vinden dan is het reguleren geen slechte optie. Alleen het uitvoeren hiervan is heel veel werk. Sommige scholen leggen daarom de focus niet direct op het gebruik van een device. In sommige gemeentes worden coffeeshops binnen een straal van x niet getolereerd bij een school.

Verantwoordelijkheid ligt niet alleen maar bij besluiten die de overheid neemt, ouders kunnen hierin ook een stem hebben.
Dit. En zorg voor een goede adblocker, dat is nr 1 voor een veiliger internet. Daarnaast ga ik op niveau van mijn kind in gesprek met ze.
Precies. Safesearch aanzetten, en gewoon praten over dingen. Laat ze maar vragen stellen en ontdekken. Enne... Het is niet alsof 'wij' te koop liepen met de Wehkamp gidsen vol met grotendeels ontblote (vrouwen)lijven vroeger. Vonden we zelf ook maar wát interessant allemaal.
Ik beschouw mijn taak niet om ze daar allemaal tegen te "beschermen". Integendeel.
grappig dat je nooit hetzelfde zou zeggen over 's avonds na 21:00 nog op straat rond te lopen en ze zelf maar dingen te laten uitzoeken en achteraf "de wereld te duiden".
@DigitalExorcist pornhub en 4chan is toch echt wat anders dan een wehkamp ?
Die zijn dan ook prima te blocken. De Wehkamp niet, die kun je ook “normaal” gebruiken.
De makkelijkste oplossing is Adguard DNS:
https://adguard.com/en/adguard-dns/overview.html

Maar ja, er is een risico dat hij op een dag 1.1.1.1 instelt, of dat hij een VPN neemt. Of dat een vriendje hem helpt met een ssh tunnel. Dan heb je het punt bereikt waarop je als ouder het beste gewoon met hem kunt gaan praten. Als ouder heb je ook de lastige verantwoordelijkheid om de ongure zaken uit te leggen, zoals geweld, seks, en drugs, en als je het goed doet leert jouw kind eerst van jou.
Als je 'kind' dit allemaal kan dan twijfel ik of je kind niet de leeftijd heeft bereik dat zo'n filter wel erg zijn doel voorbij schiet. Zoiets is effectief voor kinderen van +- basisschoolleeftijd, maar als ze tieners zijn weten ze van porno af en zoeken ze het inderdaad actief op.

Beter is dan om het gesprek aangegaan te zijn, zodat ze weten dat porno geen realiteit is en ze met je kunnen praten als ze hier behoefte aan hebben. Aders gaan ze inderdaad stiekem opzoek of krijgen ze wel het e.e.a. doorgestuurd of sturen ze wel foto's van zichzelf naar elkaar.
Deze insteek deel ik ook met je. Mijn zoon is bijna zeven, kan aardig lezen en zelf dingen in Google typen. We hebben een kinder zoekmachine die prima werkt vooralsnog. Ik heb er voor gekozen geen parental dns in te stellen voor de simpele reden dat geen van de ouders van z'n vriendjes dat gaan doen. Dan begeleid ik hem liever op het internet dan dat hij stiekem gaat browsen bij iemand anders thuis.
risico dat hij op een dag 1.1.1.1 instelt
moet je daar geen local admin voor zijn? ;)
en werkt translate.google.com nog ? daar kon je vroeger gewoon alle URLs invullen ter "vertaling" en kwam je gewoon door alle content filtering heen want die checkt alleen het *.google.com domain ;)
Een tijd terug was de youtube 4 kids er niet en kon je werkelijk alles vinden op dit kanaal. Ook de ben je 18 was er niet. Zo was het mogelijk en is het mogelijk dat er kans is dat kinderen content voorgeschoteld krijgen die ze niet kunnen handelen.

Op de Mac om te te tunen is dit een drama. Op een tablet gaat dit al wat makkelijker alhoewel dit eenvoudig te omzeilen is met de beveiliging die “actief” is. De kinderen hebben dit zelf ontdekt op iOS en ipados, ze zijn 10 en 11 jaar.

Het is positief dat Windows dit nu in de browser Edge verwerkt heeft en dat het werkbaar is. Kun je even op ander gedachten komen in plaats van zorgen maken.

Er zijn mogelijk meerdere opties, verwerkt in de router, switch of acces point bijvoorbeeld, maar dat is voor mij vooralsnog minder goed te beheersen.
Op de Mac aanpassen is een drama? Hoe kom je daar bij?

M'n kinderen hebben iPhones en m'n jongste heeft daarnaast een (oude) iMac, ik kan gewoon centraal bepalen wat voor content ze mogen zien. Op alle devices.
Dan is dat een niet zo oude mac. Met 10.14 wil het beter dan 10.13 of 10.12.
Met “oude” OS’en kun je er naast blijven zitten omdat dit heel rommelig werkt. En je iPad en iPhone is eenvoudig te omzeilen, blijkt op meerder devices.
Niet eenvoudig genoeg voor een 13- en 10-jarige ;)
Misschien toch tijd voor uitleg als film op Youtube, weten de 10 jarigen allemaal hoe dit te doen. Het droste effect zeg maar.
Dan is het simpel:

Als ik ze daarop betrap, mogen ze kiezen of ik de iMac doormidden trap, op Marktplaats zet of ze 'm van de trap af mogen gooien. Zelfde voor de iPhones.
Dan is het simpel:

Als ik ze daarop betrap, mogen ze kiezen of ik de iMac doormidden trap, op Marktplaats zet of ze 'm van de trap af mogen gooien. Zelfde voor de iPhones.
Een ouder die boos wordt is een optie waar kinderen ook een lering uit trekken.
Oh ik word niet boos hoor. Ik bied gewoon de keus.
Echt wel, hele hordes die het inmiddels ontdekt hebben. Zo lek als een mandje. [Off topic]
Dan heb ik nog altijd Schermtijd aan staan ;) en ik dwing Safesearch af en bepaalde content blokkeert m'n adblocker op m'n HomeAssistant instance blokkeert ook het nodige. En ik heb tijdrestricties op routerniveau voor bepaalde devices. En IPS. En malwarebescherming op routerniveau.
Er komt een dag dat het niet meer nodig is en komt de pubertijd. Dan vinden ze hoe dan ook hun weg. Met alle maatregelen die je noemt zijn kinderen vindingrijk.

Waar ik me over verbaasd heb is dat er na Sesamstraat altijd doodleuk het journaal kwam. Geen programmaraad die daar over nadacht. Als ouder wil je tijdig kunnen schakelen ipv een timer op je tv zetten en dan ook nog overal de regie op willen houden.

Het is wenselijk om het beheersbaar te maken. Als ik lees hoeveel moeite het kost om alles in te stellen dan heb ik toch de voorkeur voor complexe eenvoud. Hopelijk kan Edge van Windows er iets goeds van maken.

Thuis stap ik af van een Apple pc, omdat Microsoft een meer duurzamer verloop heeft. Ik sta ook open voor opensource trouwens alhoewel het aanbod, mijn gereedschap, nog altijd gering is.
Ik heb het idee dat er een generatie aan nieuwe ouders aan het verschijnen is die wél weet hoe gevaarlijk het internet is en hoe we onze kroost er tegen moeten beschermen maar niet téveel censureren.
Mijn ouders lieten mij volledig vrij op het internet (ben zelf van 1990 en kon vrij surfen vanaf 2002 ongeveer) en heb inderdaad dingen gezien die ik niet meer van mijn netvlies kan krijgen.
Tevens ook dingen opgezocht en gedownload waarvan je later denkt "wat was ik dom bezig". Heb er dus ook zeer veel van kunnen leren.

Zo heb ik al een beter idee met wat ik mijn aankomende dochter kan leren over het internet wanneer ze oud genoeg is. Maar een "kids" functie op browsers zal al een hoop helpen voor veel ouders.
Dat idee heb ik juist niet, ik merk veel onverschilligheid.
Ik hoor nog veel te vaak “ik heb niets te verbergen” of “ze weten toch al alles van mij”. Kinderen die massaal op Instagram en Tik Tok zitten en ga zo maar door.
Een kindermodus in Edge vind ik al een stap in de goede richting, maar zoals hier in de comments al aangegeven, graag ook zonder tracking en advertenties. Daar zou ik nog best voor willen betalen.
Zeer goed punt.
Wellicht heb ik teveel IT'ers en "met internet opgroeiers" in mijn kringen die wél de gevaren van internet, privacy, gebruik van bepaalde apps, e.d. meemaken en weten wat wél en niét te gebruiken.

En inderdaad, als de kindermodus ook derhalve meteen verschillende cookies onklaar maakt zou dat inderdaad een mooie zijn.
Veel erover praten met hem om hem op de gevaren te wijzen zal dan toch het beste zijn denk ik.
Dat is altijd de eerste vereiste, zodra het enigszins begrijpelijk is voor hen.
Maar ik ken inderdaad de situatie. Het doel is om ze te leren omgaan met de "gevaren".

Ik ken genoeg ouders die praktisch niets weten van internet en de zooi die je daarop tegenkomt (incl. malware). En de kids klikken maar rond. Vooral voor die ouders zou dit een welkome toevoeging zijn.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 juli 2024 15:27]

Zo herkenbaar!!! Mijn oudste is 7 en is nu echt al gericht op zoek naar iets als hij achter de iPad kruipt. Vroeger was het Zappelin aanzetten en verder zocht hij het wel uit, maar nu is dat niet voldoende meer.
Wat bij mij goed werkt is AdGuard Home op m'n Pi waarbij is safe search kan afdwingen op youtube etc. Dat scheelt gewoon, ik kan hem nu redelijk zelfstandig z'n gang laten gaan zonder dat hij wordt bedolven onder de beerput van het internet.
Daarnaast kan je op de devices van je kids aanvullend gebruik maken van de OpenDNS family shield
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom ze op zo'n jonge leeftijd al achter de ipad gezet worden. Is het gemak van de ouders? Waarom stimuleer je hun creativiteit niet en laat je ze dingen bouwen met bijv. lego? Het is niet alleen geweld en porno wat ze kunnen tegenkomen. Ook social media heeft een negatieve invloed omdat het verslavend werkt en kinderen/volwassenen onzeker maakt en manipuleert. Bekijk de documentaire The Social Dilemma (https://www.imdb.com/video/vi306953753) op Netflix maar eens. En raad dan eens hoeveel schermtijd die executives uit SV hun kinderen geven; niet veel.
De wereld wordt steeds makkelijker, ouders hoeven straks alleen nog maar overal kids mode aan te zetten, opvoeden is er niet meer bij, dat doet internet (of school, als ze open zijn) 8)7

/s

[Reactie gewijzigd door Vorkie op 24 juli 2024 15:27]

Waarheid ligt in het midden natuurlijk. Toen ik nog kind was bestond het internet amper en pas in m'n tiener jaren dat we dial up hadden.

Dingen die ik toen deed waren typisch voor kinderen, kinderboeken, spelletjes noem maar op. Het internet zit geen restricties op dus als kind kan je alles, onbedoeld, tegenkomen. Beetje vergelijkbaar als ipv kinderboeken er ook een stapel playboys naast ligt of magazines vol geweld. Dat vinden veel ouders geen goede invloed op een kind van bijvoorbeeld 8.

Deze kind modus zie ik dan als verlengde ervan, het is een middel maar geen compleet antwoord
heel verhaal, maar toen ik een jaar of 8 was, stootte ik met broer letterlijk op playboys (ed). Ik ben vast helemaal verziekt :X (om eerlijk te zijn waren we beiden niet meer geïntersseerd zodra de mag-niet-spanning er af was)
Kinderen kunnen best wat verdragen... of iets een goede invloed of een slechte invloed is, is in veel gevallen afhankelijk van de omkadering. Kinderen moeten de wereld leren kennen - en liefst voor ze erin losgelaten worden.

Dat gezegd zijnde is er natuurlijk voor alles een tijd en moment, en heeft het (normaliter) even weinig zin een 5 jarige hoger algebra uit te leggen dan erotiek. Van beiden snapt die niks.
Uiteraard en daarom is dit systeem in Edge ook gewoon een prima ontwikkeling, ben je als ouder van mening dat het afschermen onzin is dan zet je het niet aan. Wil je voorkomen dat ze naar de veelbekende porno sites gaan of 4chan o.i.d. dan kan dat ook.

Zolang de keus er maar is en inderdaad de "het mag niet" spanning is leuk natuurlijk maar als je niet weet wat er precies geblokkeerd is dan weet je ook niet wat niet mag.

Gevalletje, kinderen laat je niet in een erotiek shop of casino of film voor 18 jaar en ouder. Dan is het logisch dat er middelen zijn om dit ook te regelen op het internet. Je kan er natuurlijk altijd omheen op allerlei manieren en hoeft ook niet foolproof te zijn. Als je kind om zo'n filter heen weet te komen dan ben je ergens waarschijnlijk ook wel een beetje trots.
eens.
Ik ben wel van mening dat veel ouders overbeschermend zijn. Alsof een puber niet zelf kan of mag uitmaken wat leuk is en wat niet - wat goor is en wat niet.
En wat jongere kinderen betreft denk ik dat er meer nodig is dan een technologische grens. Ook de krant van vandaag heeft in veel gevallen duiding nodig.
Ik heb de eerste beelden van een gruwelijk misdaad op het journaal nog altijd vers in het geheugen. Ik was amper 10 jaar.

Niets zo charmant als een tegel aan de wand. Cliches genoeg om je goede verstand aan te kunnen spreken,
De aflevering van 12 steden 13 ongelukken waarin een vent met z'n hand in de gehaktmolen komt is mij bijgebleven.
Ah, sweet memories! Dat was nog eens televisie! Je wist gewoon dat er iets gruwelijks aan zat te komen na een oneindigheid aan gezever en geleuter. Heerlijk! Niks doorspoelen tot de climax, neen, uitzitten en genieten.

Ik heb het wel echt slecht gehad na Child's Play (rond 1988) want daar was ik nog echt iets te jong voor.
Je krijgt een -1, maar ik vind je opmerking heel terecht. Echter dit soort middelen zijn er om ouders te helpen. Het neemt het opvoeden niet over. Zeker in digitale wereld waarin wij nu leven zullen wij van onze huidige generatie onze kinderen goed moeten leren hoe ze hiermee omgaan.
Ik had hem ook met een reden als /s gezet, helaas zien niet alle ouders dat en is kids mode & kiosk mode een middel geworden om een kind "veilig" achter te laten, de ene zorgt voor een "kids" internet, kiosk mode voor een vaste APP, zodat ze niet uit de app kunnen.

Reactief opvoeden, pas als de kinderen met rare filmpjes komen een uitleg geven i.p.v. vooraf al samen met, naar gelang de leeftijd, "rare" filmpjes laat zien. Ouders hebben zelf vaak geen idee dat zo'n kids mode erg afhankelijk is van de centrale diensten, die door mensen wordt gevuld. Dus ook met kids mode is het belangrijk dat de ouders altijd toezicht houden.

ook voor @IStealYourGun
Je schetst een ideaal beeld. Natuurlijk ben je als ouder begaan met je kind en wil je die verantwoordelijk leren omgaan met het internet.

Eerlijk gezegd heeft niet iedereen de pedagogische gaven en een gedegen kennis van internet.

In de praktijk hebben we allemaal onze beperkingen en mindere dagen.


Er is teveel geweld, sex en simpelweg rommel op het internet, dat in combinatie met de algo's van een youtube. Ik begrijp het volledig als ouders ervoor kiezen om het internet te filteren tot ze een leeftijd bereiken waarop hun nieuwsgierigheid de beelden aankan. Ook dat zal per kind verschillen qua leeftijd.
Je zou er niet bij stilstaan, maar invidueel spelen en computervaardigheden behoren ook tot de opvoeding van een kind. Er moet gewoon voldoende variatie zijn.
Volledig mee eens. Deel van opvoeding is je kind ook verantwoordelijk aanleren en dit is geen probleem op jonge leeftijd. Je kind de groentjes laten wassen bij het koken, zijn spelletjes mee opruimen maar ook even de verantwoordelijkheid geven om alleen op kindvriendelijk websites te laten.
Wat MS hier een beetje wilt doen is voorkomen dat je kind van 5 niet per ongeluk terecht komt op een website waar ze tonen hoe je kindjes moet maken.

Waterdicht is het niet en een kind van 10 jaar zal het waarschijnlijk niet verhinderen maar ergens denk ik niet dat dit de doelgroep is waar ze hier op richten.
Zie wel een punt in je reactie. Maar ook voor de kinderen wordt de wereld(internet) ook steeds makkelijker en toegankelijker, want niet altijd positief is.
Nare, slechte, mis informatie etc is een stuk makkelijker te vinden en kom je ook onbewust makkelijker op terecht. Een een kind van tussen de 5 & 12 staan daar nog niet bij stil. Dat los je niet even op met een opvoeding.
The new mode is geared towards children between the ages of 5-8 and 9-12.
Nou ja, dat is wat extreem... Opvoeden kan inderdaad Spartaans of in een klooster, maar gelukkig bestaat er ook een middenweg waarbij ouders hun kinderen kunnen voorbereiden op de echte wereld en beschermen tegen de gevaren tot ze zelf keuzes kunnen maken.
Als jonge ouders hebben we deze discussie ook gehad, hoe we jonge kinderen (basisschool leeftijd) kunnen beschermen tegen geweld en porno op het internet. Dus ik juich deze initiatieven toe, hoewe het nog niet waterdicht is
Het is natuurlijk wel een handige feature die je kan helpen in de "digitale opvoeding". Kinderen moeten ook een beetje zelfstandig gebruik van een computer kunnen maken zonder dat de ouders er continu bij zitten.
There it is!!!!
Ben ik gelukkig niet de enige


Vier families...drie ontsporen de kinderen ervan (in mijn omgeving)
Zouden ze in Kids mode dan ook het downloaded van een andere browser blokkeren? (De wat oudere kids zijn vaak toch net wat handiger met computers dan hun ouders).
Maar de Kids mode blokkeert toch niet het hele systeem? Lijkt mij dat je ook gewoon een nieuw Edge instantie kan openen, zonder in Kids mode te zitten.
Zou mooi zijn als je Kids mode alleen met een pincode kan uitschakelen inderdaad.
Blijkt dat dat ook zo is:
To exit Kids Mode, a parent will need to enter their password, making it impossible for the child to exit without permission.
Maar goed je moet ook Internet Explorered blokkeren/verwijderen. Deze komt naast Edge nog steeds mee met een Win 10 Installatie.
Geschreven via een nog geen 24 uur oude Win installatie
Once enabled, the browser will go into full-screen mode and display a family-friendly background, with a Bing SafeSearch field and quick links to popular kid sites.

To exit Kids Mode, a parent will need to enter their password, making it impossible for the child to exit without permission.
Al gaat Edge in fullscreen, is maar de vraag of een alt+tab bijv ook geblokeerd is.

Karig artikel Tweakers, staan best nog wat belangrijke details in de bron, wat jullie doelgroep (de Tweakers) boeiend vinden.
Als gebruikers de modus selecteren krijgen ze een nieuw scherm met een nieuwe achtergrond
En niet zo zeer dat er een nieuwe achtergrond bij zit 8)7

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 24 juli 2024 15:27]

Ah kijk! Dat is nuttige info :)
Kiosk account voor ze maken op de machine kunnen ze alleen edge starten en meer niet
Als ik een ouder was zou ik installaties sowieso niet toestaan. Voordat je het weet staat de pc vol virus.
De ouders waar @Stiggy op doelt zijn niet zo technisch onderlegt om dit dicht te zetten.
Als je je veiligheid van je kinderen online wil waarbrogen kun je ook op zoek gaan op internet. met een simpel steekwoord als "maak PC kinderproof" kom je al op een site met best simpele beschrijvingen.
Niet alles hoef je te installeren. Je kunt wel een normaal Windows account maken die administrator rechten nodig heeft om iets te installeren, maar er is genoeg software wat gewoon kan draaien zonder installatie.
Prima dan pakken we toch een Firefox portable.

Wat wil je nog meer doen? Dmv van gpo een softwarerestriction beleid aanhouden waar alleen whitelisted applicaties en lokaties in staan die alleen vanaf daar kunnen runnen?

Daarbij is 95% van de zooi die ze misschien oplopen een bende aan adware met vervelende advertentie pop-up en de overige 5% is mogelijk een virus. En daarvoor is dan Windows defender weer redelijk strak afgesteld
Als je een Microsoft account op Windows 10 gebruikt kun je daarin ook aangeven dat t voor een kind is. Daarna kan dat account echt niet zo heel veel meer zonder expliciete toestemming van een gelinkt ouder account.
Ik vind dat wel prettig, op de Android tablet is dat niet zo, en er wordt onwijs veel op reclame geklikt en direkt geïnstalleerd. Lijkt me geen goed idee op een laptop die ook nog voor werk, vereniging en hobby gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door boschhd op 24 juli 2024 15:27]

PaT Moderator Mobile @boschhd17 februari 2021 10:08
Dan heb je het toch niet goed ingesteld op Android. Als je een Google account aanmaakt voor iemand onder de 16 gaan er automatisch heel wat blokkades in werking. Denk aan YouTube Kids in plaats van YouTube, beperkingen op download mogelijkheden enz. Die kan je grotendeels als ouder via de Family Link app vervolgens beheren.

Daarbij zeg ik grotendeels, want bijvoorbeeld aan een 13 jarige toegang geven tot YouTube is simpelweg onmogelijk via deze weg. (omdat de gebruikersvoorwaarden van YouTube in Nederland vereisen dat je minimaal 16 ben).

Ik vind het een goede ontwikkeling. Als ouder ben je verantwoordelijk voor wat ze uitspoken op het internet, maar 100% controle is vrijwel onmogelijk. Dat Microsoft hierbij dus een handje helpt is alleen maar toe te juichen.
Hij zit daar ook op mijn account te werken spelen. Had hem vanochtend beloofd een echt eigen account te geven.

We hebben een Lenovo tablet en die hebben een mogelijkheid om een account specifiek voor kinderen te hebben. Die implementatie snap ik niet, of beter gezegd vind ik verschrikkelijk. Google had jaren ervoor een soortgelijk doel met een kinderaccount, en die vond ik wel fijn. Netflix bv gedroeg zich dan zo dat je maar eenmaal een account kon kiezen.
"en direct een aantal links naar kindvriendelijke websites." Gaat dit een positie worden die bedrijven zullen kunnen kopen? Straks zijn deze links indirecte reclame of wat dan ook..?
"Blocklist", zullen ze het al toegevoegd hebben aan de main branch? :+

[Reactie gewijzigd door STK op 24 juli 2024 15:27]

Ook mijn kids geven nu nog weinig om internet. (stiekem maar goed ook) Youtube Kids en hun school omgeving is voor nu voldoende. Edge ?? wat is Edge :P.
Maar voor hoe lang nog :). Ik vind de kids mode op de tablet en de telefoon wel erg handig. Af en toe mogen ze op de telefoon om spelletjes te spelen. Dan is de kids mode echt ideaal.
Wat is het voordeel van dit gebruiken tegenover Family Safety? Enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat je geen Microsoft account nodig hebt.

Family Safety heeft dezelfde opties, misschien zelfs meer en is meer policy gericht waardoor je makkelijker meerdere apparaten kan configureren.
Maar waarom geen reclame en tracking blokkade? Het is een handig hulpmiddel voor ouders zodat kinderen niet zomaar bij geweld of porno komen, maar ondertussen kunnen de privégegevens van de kinderen wel worden verhandeld en krijgen ze reclames voor ongezonde producten.

Voor ouders adviseer ik om via de router een blocklijst in te stellen. Eventueel kun je dan jouw eigen apparaten whitelisten, maar dan heb je wel de zekerheid dat porno, geweld, reclame en privacy problemen bij je kinderen worden weggehouden.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 24 juli 2024 15:27]

Weet iemand een gedegen onderzoek naar het effect van blootstelling aan kinderen van bijv. pornografisch materiaal of extreem geweld?

Persoonlijk denk ik namelijk dat het behoorlijk meevalt en dat de bezorgdheid van ouders het groter maakt dan het is.

Ik heb in mijn kinderjaren zoveel gore en obscene dingen gezien, maar ik kan niet zeggen dat ik daardoor ook maar enigszins getraumatiseerd ben. Twee vrouwen die aan bolus likken had wel shock value, maar geen blijvende impact.
Nou, ik denk dat de meeste (net als ik) toen ze jong waren (6-12) horror of actie films gekeken hebben, stiekem de porno stash van papa gingen opzoeken of naar de bibliotheek gingen om daar ongestoord de meest ranzige zooi te gaan zoeken.
Vanaf de basisschool gaan kinderen dat gewoon doen omdat ze met andere kinderen omgaan die dit van grotere broers en zussen horen of van de oudere kinderen.
Hoe vaak ik niet met mn klasgenoten op woensdagmiddag naar de bieb gingen om rotten.com te bekijken kan ik niet eens tellen. En..ik ben geen moordlustige pornoacteur geworden en mijn vrienden ook niet.

Dit hoort gewoon bij opgroeien en het enige wat je als ouder kan doen is het bespreekbaar maken en je grenzen stellen. Het verbieden of paniekerig proberen tegen te houden gaat gewoon niet lukken.
Ik ben van mening dat dit juist averechts gaat werken omdat kinderen zich buitengesloten voelen bij hun vriendjes/vriendinnetjes als ze niet weten waar ze het over hebben.
Beste Kostarados,

Persoonlijk denk je dat het meevalt ?

Zonder gein, ik wil het niet weten ook!! Hoe moeten ze het effect meten? Door zo nu en dan wat funzig matteriaal, of extreem geweld voor te schotelen ?? En dan kijken hoe ze reageren ?? Ik wil het niet weten. Kids (in het algemeen) mogen wat mij betreft niet laat genoeg bloot gesteld worden aan dergelijk materiaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.