Advies in W10-startmenu om Edge te gebruiken is niet meer weg te halen

Het advies in het Windows 10-startmenu om Microsoft Edge te gebruiken, dat te zien is bij het zoeken naar andere browsers, is inmiddels niet meer weg te halen. Enkele maanden geleden stelde Microsoft nog dat deze suggestie uit te schakelen was.

Het advies verschijnt in het startmenu wanneer gebruikers erin zoeken naar Chrome, Firefox, Opera of Safari. Mogelijk zijn er nog meer zoektermen die het advies tevoorschijn halen. Het bericht verschijnt ongeacht of gebruikers de op Chromium gebaseerde browser van Microsoft geïnstalleerd hebben.

De vorige keer dat dit verschijnsel in het nieuws kwam, stelde Microsoft dat het om een functie ging die uit te schakelen was. Gebruikers konden dit doen met een rechtermuisklik op de desbetreffende suggestie en via de instellingen, bij de personalisatieopties van Start. De eerste optie is er hier helemaal niet en suggesties in Start uitschakelen biedt geen soelaas meer, ook niet na een reboot.

Meldingen over het verschijnsel lopen wel uiteen. Verschillende tweakers, die op versie 2004 van Windows 10 zitten, melden verschillende dingen. De ene gebruiker ziet de aanbeveling helemaal niet en de ander heeft toch wel de gelegenheid om het weg te halen. Het lijkt om een experiment te gaan, met verschillende vormen.

Eerder dit jaar experimenteerde Microsoft ook met reclame voor Office Online in WordPad. Op het moment van schrijven was bij het aanslingeren van WordPad deze reclame echter niet te zien. Vorig jaar december begon het bedrijf verder met het tonen van verwijzingen naar Office in Mail en Calendar.

Edge spam start

Door Mark Hendrikman

Redacteur

31-05-2020 • 13:14

340

Reacties (340)

340
326
197
9
1
74
Wijzig sortering
Is dit wel te verantwoorden met oneerlijke competitie/ machts misbruik? Kan iemand mij dit uitleggen (@Arnoud Engelfriet misschien?)
Google kan er ook wat van trouwens. Op Android is het eerste wat ik doe Firefox installeren en de ingebouwde browser waaronder Chrome uitschakelen (verwijderen kan niet). Maar paar dagen geleden werd er opeens uitzichzelf Chrome geinstalleerd op mijn toestel. Ik had toevallig het startscherm open en de telefoon ging vanzelf naar het laatste scherm zoals als je een nieuwe app installeerd en daar verscheen tot mijn verbazing Chrome opeens. |:( Google heeft met Play Services volledig toegang tot je telefoon en kan dit soort fratsen gewoon uithalen en je kan er niks tegen beginnen. Ik kan mijn stem niet laten horen en als iemand anders dat wel kan en ook nog eens kan bewijzen, dan gaat Google zeggen oeps foutje bug, we hebben het gefixt.

Ik mis mijn Blackberry zo erg. Haat het om een device te gebruiken waar ik geen controle over heb, maar er is geen concurrentie meer..
Er is nog iOS, waar je bijna alle gebundelde apps nog kan verwijderen.
Je kunt veel apps wel verwijderen, maar aangezien je geen alternatieve app als standaard kunt instllen wordt het je niet makkelijk gemaakt. Zodra je dan bijv. een mailto: link klikt krijg je weer de melding of je Mail wilt installeren want die Outlook die je hebt is schijnbaar niet goed genoeg? Dat is momenteel mijn grootste irritatie met iOS.
We hebben het over iOS en niet MacOS
Ik hoor heel graag hoe dat kan, ik zou namelijk vrijwel alle voorgeïnstalleerde apps willen verwijderen, voornamelijk safari, maar ook music.
Music valt gewoon te verwijderen (op iOS 12 iig, gewoon long press en dan op het kruisje bij de app), Safari daarentegen niet (hoewel het niet strikt essentieel is itt de App Store, en een verwijdering evenveel zou uithalen als Internet Explorer 'verwijderen' op Windows).
Wat music betreft heb je gelijk, zie ik. Had 'm blijkbaar al verwijderd.

Wat Safari betreft ben ik het niet met je eens. In Windows en Android kan je een voorkeursbrowser instellen, in iOS kan dat niet. Ik zou Safari willen verwijderen om iOS te dwingen mijn voorkeursbrowser te kiezen of (nog liever) gewoon direct een voorkeur willen kunnen aangeven, in iOS kan volgens mij geen van beide. Safari gaat dus verder dan een advies; het wordt me opgelegd (zolang ik een iPhone gebruik).
Dat klopt. Standaard apps voor web & mail zijn in iOS helaas niet in te stellen, waardoor links vanuit apps met https en mailto altijd Safari en (Apple)Mail zullen gebruiken. Voor veel bekende bestandsformaten zijn via Files wel degelijk wat standaardacties te kiezen mits je een app hebt die deze kan openen.

Toch heb ik ook liever iOS dan Android op dit moment. De afhankelijkheid van Google wordt alsmaar groter om veel apps fatsoenlijk te kunnen gebruiken. Apple mag dan (meestal) wel een meerprijs hebben maar hun toestellen hebben gemiddeld nogsteeds langere tijd support, en het bedrijf hecht nauwelijks waarde aan advertenties.
Dat geloof je niet echt he? Ik kan safari echt niet verwijderen. Sterker nog, ik kan slechts cosmetisch een andere browser installeren: renderer en JavaScript-engine blijven Safari.
En elke link in iOS wordt ook altijd gestart in safari. Dit is ook niet aan te passen. Welke andere browser je ook installeert!

[Reactie gewijzigd door cruysen op 22 juli 2024 18:47]

Wat een onzin, er zijn alternatieven zat voor je desktop (al is het gros gebaseerd op Linux). Verder kan je ook nog overstappen op MacOS/Apple hardware
Maar de definitie van een monopolist is volgens mij niet of er alternatieven zijn maar of ze gebruikt worden.

Ik heb het niet over mezelf, ik ben technisch onderlegd en principieel.
Aangezien Windows 'maar' 77% van de desktop OSen in handen heeft, zie ik ze toch echt niet meer als monopolist. Zeker Apple MACos is een goed alternatief voor minder technische mensen (wat je ook ziet in hun aandeel meer dan 18%).
Wellicht heb je gelijk en is mijn standpunt achterhaald.
Dit is trouwens dus geen android ding, dit is alleen op androids met googles meuk erop.
Gebruik liever een android distribute gebaseerd op het AOSP, zoals calyx OS of Graphene OS.
Ik gebruik meestal wat exotische toestellen. Nu een LG G8X met 2 schermen. Daar is geen AOSP voor en heb geen tijd of zin om daar zelf mee aan de gang te gang. Daarnaast is het de vraag of daarna basale apps zoals die van banken en parkeren bv gaan werken.
Je maakte me heel even blij, maar dat is een automatisch gegenereerd "nieuwsbericht". Om gek van te worden. Dat soort pagina's spelen 100% op SEO en de zoekmachines staan er vol mee, waardoor zoeken erg moeilijk wordt. Deze is erg indrukwekkend overigens, ik was bijna overtuigd.

Wat daar staat is een algemene ROM voor project treble toestellen. Op de github pagina zie ik ook niemand die iets heeft gemeld met een g8x. Waarschijnlijk gaat hiermee het 2e scherm niet werken, want dat is een "hack" van LG. Alles gerelateerd aan 2 schermen, zoals apparte instellingen, helderheid voor beide schermen of fullscreen toetsenbord of gamepad op het onderste scherm zal er zeker ook niet zijn.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 22 juli 2024 18:47]

Chrome is nodig voor andere apps om een WebView te renderen, als je dat uitschakelt gaat dat tot problemen lijden.
Heb gewoon webview geïnstalleerd. Chrome is daarvoor niet nodig en heeft nog nooit tot problemen geleid. Maar of het nodig is of niet, het is dwingen van software. Ongevraagd installeren is helemaal van de zotte.

@field33P Heb ook even iOS gebruikt. Kan daar helemaal niet mee omgaan. Daar wordt je trouwens ook continue doodgespamt met dat je icloud moet gebruiken, tot aan spam in je instellingen menu toe. Blijf maar wegklikken en blijf maar mee gespamt worden. Ik wil juist alles in eigen controle.
Het enige wat je nodig hebt is een iCloud account, wat met je eigen e-mailadres aangemaakt kan worden. Verder heb je helemaal niks nodig van iCloud. Al jaren een iPhone in gebruik maar nog nooit gezeur gehad dat ik iCloud MOET gebruiken.
Dan heb je het waarschijnlijk in gebruik, dan zie je dat ook nooit. Een account heb ik ook moeten aanmaken om apps te downloaden, dat is het probleem niet. Ik wil niks backupen op hun server. Dus geen contacten en ook geen foto's of alle andere dingen. Ios blijft het maar vragen, dus niet dat het MOET, maar dat het geweldig is als ik dat wel doe. 1x is leuk, dan klik ik het weg en dan moet het ook wegblijven. In het instellingen menu komt het zelfs steeds bovenaan in een ander kleurtje om door te dringen. Das gewoon spam. Ik heb geen reden om dit te verzinnen.
Ik heb 3 ipads voor de kids, met alles van icloud uit. Nog nooit is daar ook maar 1 melding van icloud opgekomen. Het klinkt ook niet als Apple om zoiets te doen eerlijk gezegd. Het enige waar Apple producten vaak om 'zeuren' zijn updates.
Alsof dat webview zo handig is. Irritant vind ik het als een link niet gewoon opent in de browser die ik zelf als standaard browser (met anti tracking) heb gekozen!

De enige reden die ik zie voor het gebruik van webview is dat ze je daarmee nog beter kunnen tracken. Met gebruiksgemak heeft het niets te maken wat mij betreft.

Door dat soort onzin gooi ik steeds meer Apps uit mijn telefoon. Ik gebruik de mobiele website wel. En als een dienst die niet heeft dan sodemieteren ze maar op.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 22 juli 2024 18:47]

Het lijkt MS wel in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Ik mis ook mijn BlackBerry 10 toestel! Geweldig OS was dat. Ik gebruik Android puur uit noodzaak. Apple weiger ik uit principe. Ik heb nog liever geen smartphone.

Overigens kan ik Microsoft wel begrijpen. Google doet overal hetzelfde. Ik twijfel ook om over te stappen op Edge.

[Reactie gewijzigd door uberhoogy op 22 juli 2024 18:47]

Ga in Edge naar de Google zoek pagina gaat, krijg je de suggestie om Chrome te gebruiken.
Als je in Windows naar Chrome zoekt krijg je de suggestie om Edge te gebruiken.

Dus Google die hun eigen product promoot binnen een ander product versus Microsoft die een eigen product promoot binnen hun andere product. Beide is even erg.
Chrome is gratis, Windows 10 niet. Reclame in software waarvoor je moet betalen is voor mij onaanvaardbaar.
Dát.. ik snap best dat als iets gratis is, ik het product ben maar ergens stevig voor betalen en dan alsnog met reclame om de oren geslagen worden gaat me een brug te ver. Het is ook niet dat Windows 10 maar een paar tientjes kost ofzo..
Als je een Chromebook koopt (waarom zou je dat doen, maar stel je koopt er één) , krijg je dan op het internet nog reclame vanuit Google voorgeschoteld en blijft Google je nog tracken? Het is niet dat een Chrimebook een paar tientjes kost.
Enigszins sprake vergelijking.

Hardware fabrikant doet wel wat certificering, maar OS is in principe gratis verkrijgbaar. Windows 10 kost aanzienlijk geld via officiële kanalen.

Daarbij, wat maakt het uit? Het is tegenwoordig zo normaal dat je al reacties als die van jou krijgt. Als je 90 euro voor Windows weglegt mag je toch hopen dat je reclame vrij blijft.

Wat is het volgende? 40k voor je auto betalen en verplichte reclame van de McDonalds als je in de buurt bent op je auto scherm? Scheelt weer zo'n tv op straat...

Als je bij de tandarts ligt 500 euro per kroon schokken terwijl je naar een plafond vol reclame ligt te kijken?
Reclame in de auto bestaat al. Kijk maar naar de moderne navigatiesystemen. Zit gewoon branded content in.

Reclame bij de tandarts is eigenlijk helemaal geen slecht idee. Zeker als daarmee de prijs van de tandarts omlaag kan.
Reclame in de gangen van ziekenhuizen zou ook een goed idee zijn. Eigenlijk alle publieke instellingen zouden reclame ruimte moeten verkopen om minder publiek geld nodig te hebben.
Als je persoons/gebruiksgegevens doorgegeven worden is het niet gratis.
Chrome is niet gratis. Harde waarheid.
Je betaalt onder andere door het kijken naar reclame.
Dubbel betalen is nooit leuk.
Anoniem: 420148 @Ge0force31 mei 2020 22:11
Je vergelijkt appels met peren. Edge is ook gratis en multi-platform. Een Chromebook is ook niet gratis en die zal je gaan vertellen dat je meer Google-troep moet gebruiken. Een MacBook stuurt je naar Apple-producten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 22 juli 2024 18:47]

Voor je zowat begint te roepen, hoe stuurt een macbook je dan juist naar Apple producten?

Buiten verwijzingen naar Apple producten in de App Store, heb ik nog nooit verwijzingen gezien in macOS naar Apple producten.
Ga in Edge naar de Google zoek pagina gaat, krijg je de suggestie om Chrome te gebruiken.
Als je in Windows naar Chrome zoekt krijg je de suggestie om Edge te gebruiken.
.. Beide is even erg.
Nee, beiden is niet even erg. De browser ligt op je OS; niet andersom. Dus moet je kijken of het OS machtsmisbruik pleegt. Het OS is bovenliggend. Na een tijdje - als Edge de default is geworden, mede omdat het wordt aangeraden - ebt de Google browser (i.i.g. op de desktop/laptopmarkt) langzaam weg. Mede door de ingebouwde reclame in het OS.

Je moet de macht van defaults niet onderschatten (zeker op een platform wat in een bepaalde markt zo'n beetje monopolie heeft. Het geldt trouwens ook voor allerlei andere ongewenste default-instellingen). Daarom moest er destijds ook een browserkeuzescherm verschijnen na het installeren van Windows.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 juli 2024 18:47]

Op welk device ook, met welk OS ook is Google Search de marktleider in zoeken, het woord begint synoniem te worden als werkwoord voor zoeken op internet. En dat wordt gebruikt om eigen diensten en producten te pushen.
Jij vind het mogelijk anders, maar gezien de diverse boetes van diverse overheden wegens machtsmisbruik door Google in de jaren, wordt dat net zo serieus gezien als boetes voor Microsoft voor soortgelijk gedrag.
...het woord begint synoniem te worden als werkwoord voor zoeken op internet.
Als men aan het bingen is, noemt men dat ook vaak googlen.
Jij vind het mogelijk anders, maar gezien de diverse boetes van diverse overheden wegens machtsmisbruik door Google in de jaren, wordt dat net zo serieus gezien als boetes voor Microsoft voor soortgelijk gedrag.
Ik zeg ook niet dat Google heilig is. Maar dat doet er niet veel aan af dat het niet netjes is reclame op een laptop/desktop - met betaald OS - te pushen voor Edge. Het is makkelijker om een andere zoeksite te gaan gebruiken dan een ander OS (op je laptop/desktop).
Defaults hebben erg veel kracht. Als Edge eenmaal staat ingesteld, gaat 't er bij veel mensen niet meer af.
Het is allebei matig inderdaad, die van google is echter wel meer in your face (het blokkeert de interface erachter) en die popup geeft aan dat de diensten beter werken in hun eigen browser (met dezelfde engine), MS lijkt hier alleen een ‘aanbevolen’ optie te geven, geen dreigementen dat het beter werkt.

Maar dan nog, totaal overbodige klantonvriendelijke reclame.
De suggestie dat iets beter werkt is een aanbeveling, geen dreigement.
Ik vindt 'je kunt doorgaan maar je gaat het niet leuk vinden' best een dreigement.
Even erg zou ik dat toch niet noemen. Google producten zijn voor de gebruiker gratis. Reclame is dus normaal. Windows is gewoon betalend, daar hoort absoluut geen reclame in thuis.
Nee ze zijn ook voor de gebruiker gratis. Reclame levert geld op voor bedrijven en niet alleen voor Google. Bedrijven maken geen reclame als het geen geld oplevert ... dat uiteindelijk bij ons vandaan komt. Je betaald dus middels je privacy, screenspace, bandbreedte, databundel en ook je geld. Het enige is dat je geen duidelijke factuur hebt liggen.
Ho, dat zijn wel verschillende dingen. In het ene geval zit je in een besturingssysteem dat je aanraadt een bepaald programma te gebruiken en in het andere geval zit je op een website die reclame maakt.
Wanneer een bedrijf jou iets aanraadt heet dat over het algemeen reclame.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juli 2024 18:47]

Ik heb het over het enorme verschil tussen IN een besturingssysteem of OP een website.
Google als zoek website is zeker zo dominant als Windows als desktop besturingssysteem, dat maakt hier geen verschil in de manier van reclame maken.
Ik snap het niet zo goed, het verschil tussen aanraden of reclame maken komen voor mij beide op het zelfde neer.

Bijvoorbeeld:
Als Microsoft er nu bij zet met deze software werkt deze “functie” 10% sneller zie ik het als aanraden (met uiteraard de juiste onderbouwing). Maar naar mijn mening is dit net zo hard preken voor eigen parochie
Jack Flushell bedoelde volgens mij niet het verschil in de woorden maar de locatie. Een hoop mensen kunnen niet zonder Windows maar zouden wel zonder de zoekmachine Google kunnen omdat er veel andere zoekmachines zijn die eigenlijk allemaal op dezelfde manier werken op de voorgrond (woorden in de zoekbalk en zoeken maar). Je kan dus veel makkelijker de reclame vermijden als je zou willen.

Ook zit er een verschil in wanneer en he vaak je het ziet. Dat van Chrome zie je pas als je op 1 website ben. En bij mij tenminste als ik het weggeklikt heb komt het niet vaak maar terug. Dat van Microsoft is al voordat je op internet ben. Dat kan opdringeriger aanvoelen. Al zullen vaak de mensen die de zoekbalk gebruiken hun favoriete programma toch wel gebruiken. En het is opdringeriger omdat je het vroeger dus wel uit kon zetten maar nu niet meer.
Nou, welke zoekmachines zijn er dan allemaal? Ik ken er maar 2: Google en Bing. Alle overige zoekmachines maken (onder de kap) gewoon gebruik van bovenstaande 2 zoekmachines.

Tenzij ik het verkeerd heb, in dat geval leer ik graag wat nieuws.
Die gebruikt Google als search engine.
Dit verhaal legt het anders uit. :)

“DuckDuckGo's results are a compilation of "over 400" sources,including Yahoo! Search BOSS, Wolfram Alpha, Bing, Yandex, its own web crawler (the DuckDuckBot) and others. It also uses data from crowdsourced sites, including Wikipedia, to populate knowledge panel boxes to the right of the results. ”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DuckDuckGo

https://help.duckduckgo.com/results/sources/

[Reactie gewijzigd door dgeorgenl op 22 juli 2024 18:47]

Het gaat er niet om dat ze gebruik maken van die software maar dat je wel 1 van die zou kunnen gebruiken zonder dat je de chrome advertentie ziet.
Die zie ik wel, althans in Europa dan. De enige vraag zou voor mij zijn, hoe groot is Microsoft nog op de computermarkt? Ik weet niet of dat anno 2020 nog steeds dezelfde markt is als de desktopmarkt, gezien hoe veel mensen nu werken met tablets, chromebooks en grote telefoons. Als je Android en MacOS meetelt dan is MS ineens een stuk kleinere speler.
Ik denk dat de denktop markt Windows nog best wel groot is. Een hoop mensen vinden het toch fijner om oo een groot scherm en fysieke toetsenbord te gebruiken. Vooral als je lange verslagen moet maken. Ik denk dat tablet en telefoon wel een gedeelte van de laptop werkzaamheden hebben overgenomen. Vooral om zelf dingen te kunnen opzoeken of korte formulieren in te vullen.
Destijds was de kritiek en de juridische gevolgen in de EU omdat MS hun browser bundelde met het OS én dat die browser marktdominantie had.

Zonder marktdominantie mag bundelen wel, anders had Apple met Safari daar ook last van gehad. En het is moeilijk vol te houden dat Edge een grote rol speelt in het browserlandschap.
Het gaat er niet om of Edge marktdominantie heeft. Wat niet mag is je dominantie in markt A (b.v. besturing systemen) gebruiken om je marktaandeel te vergroten in markt B (b.v. webbrowsers). Dat wordt gezien als een vorm van oneerlijke concurrentie.

Of alleen een advertentie tonen voldoende is om gezien te worden als een overtreding van de regels is een ander ding. Het is iig de grens opzoeken.
Het gaat er niet om of Edge marktdominantie heeft. Wat niet mag is je dominantie in markt A (b.v. besturing systemen) gebruiken om je marktaandeel te vergroten in markt B (b.v. webbrowsers). Dat wordt gezien als een vorm van oneerlijke concurrentie.
Nee dat is niet correct, bundel verkoop, of in dit geval bundel advertentie is geheel toegestaan, mits men geen market dominatie heeft, wat MS zeker niet meer heeft op de browser markt.

Is het irritant, zeker, zit iemand er op te wachten, vast niet, heeft het nut, dat is zeer onwaarschijnlijk. :+

Persoonlijk zou ik iedereen die zijn privacy belangrijk vind geen Edge of Chrome adviseren, maar Firefox met de volgende privacy Add-ons, geeft mij iig minder het gevoel dat iedereen over mijn schouder kijkt.
Nee dat is niet correct, bundel verkoop, of in dit geval bundel advertentie is geheel toegestaan, mits men geen market dominatie heeft
Maar het gaat juist om het feit dat MS markt dominatie heeft in desktop OSen. Bundelverkoop is juist niet toegestaan als je je dominatie in 1 markt wilt gebruiken ook dominatie te krijgen in een andere markt. Als Microsoft marktdominatie had in de browsermarkt dan was deze bundeling helemaal niet nodig geweest.
Als dat waar zou zijn zou Google Chrome ook uit Android moeten slopen, ik ga er niet mijn hand voor in het voor steken, maar van wat ik begrijp van monopolies, bundeling is toegestaan zolang er een gezonde concurrende markt is, en op het moment is niet MS maar Google is de dominante partij op de browser markt.

Ik denk, pas as als Edge een plus 50% marktaandeel krijgt, zal dit verboden worden, en daar zitten ze nog lang niet aan.
...en op het moment is niet MS maar Google is de dominante partij op de browser markt.
Een browser is een applicatie. Windows is dat niet. Windows is een OS. Je hebt een OS nodig om een applicatie te kunnen draaien. Dus als je veel macht hebt (zoals Microsoft dat heeft op de desktop- en laptopmarkt), is 't de vraag of je die macht mag gebruiken om een bepaalde applicatie te pushen. Mij dunkt van niet.
Of er naast dit probleem ook andere machtsmisbruiken zijn (zoals wellicht bij Google), doet niet veel af aan dit probleem. Als ze het beiden fout doen, moet je ook gewoon beiden aanpakken.
Ben verre van een expert, maar wat ik zeker weet is dat het grondbeginsel een gezonde markt is.

En zolang deze actie, ook als marktleider, de markt niet verstoort, mogen ze doen en laten wat ze willen, zelfs als ze een advertentie banner voor hun producten elke 5 minuten over de gebruikers zijn scherm laten lopen is dat toe gestaan.
Uiteraard kunnen bestaande licentie houders dan MS aanklagen dat het en onredelijke wijziging van hun licentie zou zijn, maar iig niet op grond van mededingingsregels of machtsmisbruik.
adblocker for youtube heb je een account voor nodig, kan je niet zomaar installeren.
Is er een goed alternatief daarvoor?
Nee niet dat ik weet, maar er is een redelijke oplossing voor, gebruik een VPM, en maak junk account elke 2~3 maanden, op die manier kun je ook kanalen die je volgt, overzetten naar je nieuwe junk account door ze allemaal te open in een tab, en met je nieuwe junk account weer te volgen.
Ziet YouTube / Google dan niet alsnog aan je unieke combinatie van OS versie, browserversie, schermresolutie, browserplugins en cookie-verzameling (ook van andere sites) dat jij het bent? Zeker als je dan ook nog dezelfde kanalen gaat volgen en stopt je vorige account te gebruiken?

Haalt het überhaupt iets uit aangezien je al snel weer precies hetzelfde profiel aan het opbouwen bent?

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 22 juli 2024 18:47]

Profileren doen ze toch wel
Je kunt overwegen je eigen YT frontend er voor te draaien, of één van de Official Instances hiervan te bezoeken, volgens mij nog met de zelfde IP tracking door googlevideos, maar zodoende zonder de YT frontend ellende. volgens mij is er ook een proxy optie.

Of bewegen naar een gedecentraliseerd+p2p alternatief als het Franse Peertube om écht van dat soort ellende af te raken i.p.v het blijven plakken van pleisters over de bulten van de builenpest.
Peertube, waar federaties hun eigen instance hosten met hún regels en content voorwaarde waar jij gerelateerde content op kunt lozen, wat gelinkt is met andere (geselecteerde) instance/tubes voor p2p offloading, https://peer.tube/
Met instance/tubes als bijvoorbeeld Official https://video.blender.org/ en https://diode.zone/
o.a gekoppeld aan diode.zone is Debian ook initieel op dit platform gestart.

https://tube.tweakers.net met enkel tech. related instances gekoppeld?

Of streven naar b.s gezuiverde content over IPFS nagenoeg volledig decentraal met blockchain https://d.tube/

[Reactie gewijzigd door CHBN op 22 juli 2024 18:47]

Anoniem: 392841 @laptopleon31 mei 2020 20:01
Mijn eigen indruk is dat je gewoon vrolijk weer het schaduwprofiel opbouwt, en dat wanneer je inlogt een keer dat Google/Alphabet dan je schaduwprofiel koppelt aan je normale profiel. Dan kan je nog beter gewoon de hele tijd ingelogd zijn, want dan moet Alphabet je instellingen gewoon hanteren op het gebied van privacy.... Niet dat die nog ver genoeg gaan, maar dat is een andere discussie.
adblocker for youtube heb je een account voor nodig, kan je niet zomaar installeren.
Is er een goed alternatief daarvoor?
Ik heb de extensie 'Adblock for Youtube' in Vivaldi. Maar ik hoef daar nergens in te loggen, hoor.
Zonder adblocker voor Youtube zou je mij daar trouwens niet meer op Youtube vinden; het zou voor mij een volstrekt onbruikbaar product zijn (vgl. de extreem irritante bewegende reclame bij voetbaluitzendingen; als ik niet al een vreselijke hekel aan voetbal had, dan krijg je dat vanzelf wel). Vanwege mijn A.S.D. heb ik mentaal nog oneindig veel meer last van ads dan iemand die dat niet heeft. Maar dat terzijde...

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 juli 2024 18:47]

@player-x
Persoonlijk zou ik iedereen die zijn privacy belangrijk vind geen Edge of Chrome adviseren, maar Firefox met de volgende privacy Add-ons, geeft mij iig minder het gevoel dat iedereen over mijn schouder kijkt.
Mooie, goede tip, die Add-ons!
In hoeverre kost het extra resources? Ik vraag dit, omdat ik vooral met oude, lichte computers te maken heb.

[Reactie gewijzigd door LXFan op 22 juli 2024 18:47]

Op een i5 4460 met 23 tabs open, 5~10%, en rond de 25% tijdens een pagina verversen, en ongeveer 2GB geheugen gebruik.
Aangezien Microsoft niet dominant is op de browser markt is dit dus helemaal geen probleem.
Wat heeft het met de browsermarkt te maken ?
Dat Microsoft Edge prima mag promoten in Windows. Ook voor Windows zijn overigens genoeg alternatieven. Het heeft dus helemaal niks te maken met machtsmibruik zoals sommige stellen, want er is geen dominante positie en dus wordt nieuwe concurrentie niet buiten gehouden.
Het gaat juist om het misbruiken van hun macht op de desktop markt om zo marktaandeel op een andere markt (browsers) te krijgen.
Toch even reageren op jouw constante gehamer over machtsmisbruik: ze geven een aanwijzing dat je ook een andere browser kunt gebruiken. Ze dwingen niets af, verplichten je tot niets en het is gewoon uit te schakelen en komt, vooralsnog, dan niet meer terug. Als je jouw redenatie volgt, dan mag MS ook geen enkele reclame meer in Windows tonen die betrekking heeft op eigen producten. Denk hierbij aan de Windows store waar Minecraft for Windows prominent getoond wordt of de office installer die MS standaard toont in het startmenu. Ik vind dat jij en overigens iedereen die hier zo doorgaat over machtsmisbruik een veel te eigen interpretatie gebruikt van deze term: https://www.encyclo.nl/begrip/machtsmisbruik
Als je jouw redenatie volgt, dan mag MS ook geen enkele reclame meer in Windows tonen die betrekking heeft op eigen producten. Denk hierbij aan de Windows store waar Minecraft for Windows prominent getoond wordt of de office installer die MS standaard toont in het startmenu
Dat zijn ook inderdaad zaken waarvan je je hardop mag afvragen of dat wel netjes is...
Apple en Google doen precies hetzelfde.

Sinds wanneer mag je eigen producten niet meer promoten? Elke bedrijf doet dat... van printerfabrikanten (originele toners) tot auto fabrikanten (accessoires en upgrades).

Niks mis mee, tenzij je de concurrentie actief naar buiten werkt en het hen onmogelijk maakt (zoals Microsoft in de 90s). Dat is absoluut niet het geval, en het is ook nog niet eens een geval van gebruikers pesten en continu naggen.
Volgens de kop van het artikel is het dus wel een geval van pesten en continue naggen. Maar misschien moet de kop worden aangepast...
Sinds wanneer mag je eigen producten niet meer promoten?
Dat hangt er dus van af. Als je dat op een platform doet waar je heer en meester bent (semi-monopolie), zoals Microsoft dat in veel landen is op de desktop/laptopmarkt, dán gelden dus zwaardere regels.
Maar ook in besturingssystemen heeft Microsoft geen dominantie meer. Veel mensen hebben niet eens een desktop met Windows meer. De dominantie is dan al verschoven richting Android.
Maar het gaat hier specifiek om Windows 10, ofwel desktop OS. Daarin is Microsoft natuurlijk nog wel dominant. Overall OS is Android nu de grootste.
Inderdaad. Bovendien ken ik persoonlijk bijna niemand die niet nog een computer naast zijn/haar Android-telefoon heeft. Niet al die computers draaien Windows, maar genoeg ook wel.

Edit: ik bedoel met "computers" ook laptops.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 18:47]

dan heb jij denk ik weinig gamers in je vrienden kringen.
Hoezo? Ik dacht dat smartphonegamen alleen in China computergamen verving? Ik heb het juist over dat ik bijna niemand ken die geen computer/laptop meer heeft en alles (100%) op de smartphone doet. Dus je bekrachtigt juist mijn punt :P

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 18:47]

Gamers zitten op een desktop met goede fatsoenlijke hardware.

wannebee gamers zitten te modderen met een telefoon.

elke fatsoenlijke actie game kun je niet zonder toetsenboard muis op groot scherm spelen op een nivo dat een pc gamer dat doet.
Wannabe-gamers :?

Zijn dat mensen die spelletjes spelen voor de pret, in tegenstelling tot echte gamers, die er geld mee verdienen? Of in tegenstelling tot mensen die uit principe spelen zonder het leuk te vinden?

Zelf ben ik trouwens pc-gamer en voel me echt niet aangevallen. Maar ik ben toch vaak verbaasd dat er op t.net een mentaliteit schijnt te zijn dat mensen die op de telefoon of met gamepad spellen spelen het helemaal fout doen en niet meetellen.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 22 juli 2024 18:47]

Dat verstaan mensen vaak niet onder gamers. (beetje zelfde als tegen een BMW rijder zeggen dat hij boodschappen autotje heeft. Klopt wel maar wordt er niet echt mee bedoelt)

Het is niet dat ze niet mee tellen of fout doen, Ze zijn goed voor een hele grote omzet in de markt, Maar het is natuurlijk niet wat we met de Term Gamen bedoelen. Daaronder worden vaak toch echt de grote games mee bedoelt die je niet op een telefoon kunt spelen (of ze zijn zover generft dat er niks meer over is.).
Bovendien ken ik persoonlijk bijna niemand die niet nog een computer naast zijn/haar Android-telefoon heeft
Er is een verschuiving bezig van desktop naar laptop. Maar ook al die laptops zijn misschien iets van 98% Windows (en 2% Mac/Chrome). Door de groei van gebruik van mobieltjes en iPad's, moet Microsoft zich echter misschien wel eens op 't hoofd krabben of ze Windows niet eens een keer gratis moeten maken, om meer marktaandeel te kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 juli 2024 18:47]

Ja, ik bedoelde met "computer" eigenlijk alles waar een desktop OS op draait, dus ook laptops ;)
In welke wereld leef jij?

Android heeft geen dominantie, op enkele derde wereld landen na.
Het is iig de grens opzoeken.
Tsja, dat is wat bedrijven doen. Gratis Spotify/Netflix-data is de grenzen van netneutraliteit opzoeken, korting geven als je een jaarabonnement afsluit is de grenzen van maandelijks opzegbare contracten opzoeken en hier zoekt Microsoft de grenzen van machtsmisbruik op. Als consument zijn we er op lange termijn de dupe van maar op korte termijn slikken we heel veel.
Ligt aan die dominantie. Microsoft had toentertijd een desktop OS marktaandeel van ver boven de 90% waardoor ze voor de EU onder een monopolie vielen met andere regels.

Nu zitten ze op op zo'n 77% en vallen ze niet meer onder die strengere regels. Nog steeds wel dominant, maar ze mogen prima hun eigen browser pushen.

Daarbij is er een verschil tussen markt A gebruiken om B te vergroten of ook actief de concurrentie te verhinderen in deze markt B te komen of te opereren.
echter ervaar ik geen spam in dit geval als ik zoek naar chrome macos. Bij windows typ je chrome en krijgt als recommends edge , beetje vaag. Op zich een fijne browser maar dat ter zijde
Op zich een fijne browser maar dat ter zijde
Ieder zijn eigen voorkeuren, maar Edge heeft bijzonder weinig instellingen vergeleken met bijv. Opera 12 (ja, ik weet het: dat wordt al jaren niet meer ontwikkeld. Maar Edge en fijne browser noemen, gaat m.i. veel te ver ;) ).
De tijden van internet Explorer dominantie zijn voorbij. Edge is tegenwoordig een chromium gebaseerde browser. Het is de Google boom waar je tegenaan moet trappen tegenwoordig.
.oisyn Moderator Devschuur® @arbraxas31 mei 2020 13:38
Het is echt totaal irrelevant op welke tech Edge gebaseerd is, voor de vraag of MS hier haar macht misbruikt.
En Google die Chrome promoot op hun zoekmachine? Google is erg dominant in de zoekmachines, mobiele OSen. Die zitten eigenlijk in de positie die MS ooit eens had.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 22 juli 2024 18:47]

De inhoudelijke reactie, die overigens wel gewoon gedekt wordt door wat .oisyn zei, is: Het kan zo zijn dat Google ook zijn macht misbruikt maar dat staat verder los van of Microsoft in dit geval de macht die ze hebben op de markt van desktopbesturingssystemen misbruikt door mensen op deze manier aan te sporen om Edge te gaan gebruiken.
Alleen is edge tegenwoordig chromium, dus Google profiteert net zo goed. Verder is de markt niet meer hetzelfde als destijds. Er zijn echt een paar hele grote spelers bijgekomen die tegenwicht geven aan MS op allerlei fronten. Google, Apple, Facebook etc. Die allemaal de "wij van wc eend" strategie gebruiken. Ook in het gebied waar desbetreffend bedrijf de grote speler is.
Het is ook gelijk de reden dat Google Chrome mag promoten binnen hun eigen gebied.
Het is niet whataboutism, maar even naar het groter plaatje kijken in plaats van krampachtig lijntjes proberen te trekken in een onderwerp.
.oisyn Moderator Devschuur® @arbraxas31 mei 2020 14:12
Chromium is open source, er zitten geen Google services in en daar profiteert Google dus helemaal niet van.
Het is niet whataboutism, maar even naar het groter plaatje kijken in plaats van krampachtig lijntjes proberen te trekken in een onderwerp.
Jij bent op zoek naar een soort moreel gelijk, maar of MS (en/of Google) de anti-trust regels overtreedt heeft niets met moraliteit te maken. Het oordeel over MS heeft niets te maken met wat Google zelf doet en vice versa.

Of MS er nu idd hetzelfde voor staat als in de tijd van IE is idd een veel relevantere vraag.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 18:47]

Als er geen Google-diensten in Chromium zitten, waarom bestaan er dan browsers als Ungoogled Chromium? Dat zijn geen placebobrowsers, toch?
.oisyn Moderator Devschuur® @TheVivaldi31 mei 2020 16:33
Fair punt, het ziet er naar uit dat Chromium by default nog best wat afhangt van bepaalde auto-complete dingen die via Google lopen. Dat wist ik niet.

Maar goed, dat verandert het punt natuurlijk niet. Het feit dat iets als Ungoogled Chromium bestaat impliceert dat er een fork mogelijk is waar Google niets aan heeft. Ik gok zomaar dat deze dingen in Edge ook zijn vervangen met services die via MS lopen, waarvoor de infrastructuur natuurlijk al grotendeels bestond.
Bromite en Vanadium zijn uitstekende chromium forks.
Ik gok zomaar dat deze dingen in Edge ook zijn vervangen met services die via MS lopen, waarvoor de infrastructuur natuurlijk al grotendeels bestond.
Ook als dat niet zo zou zijn: je hebt nog steeds gelijk dat er naar gekeken moet worden dat MS zijn macht hier misbruikt. Immers: na het massale pushen, (en marktvergaring Edge,) kan MS op elk moment alsnog besluiten de motor onder de motorkap van Edge te vervangen. Of een complete eigen fork van Chromium (blijven) gebruiken: een volledige afsplitsing. De motor kan Chromiosoft of Micrium worden, zo je (qua naamgeving) wilt...
Je hebt gewoon volledig gelijk dat het machtsmisbruik is.
Het zou lichtelijk een ander verhaal zijn als er geen reclame (of bevoordelen bepaalde bedrijven - zoals het eigen bedrijf) in browsers ingebakken zou (/mocht) zitten (wat nu natuurlijk wel het geval is).

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 juli 2024 18:47]

Edge is geen 1 op 1 Chromium, maar gebruikt enkel de render engine.
Het is niet whataboutism, maar even naar het groter plaatje kijken in plaats van krampachtig lijntjes proberen te trekken in een onderwerp.
De manier waarop je het instak was wel degelijk whataboutism. Je licht nu steeds een stukje meer op van de sluier om je argument. Dat is prima, maar als je argument verder gaat moet je dat ook communiceren als je wil dat mensen op het hele argument in gaan.
Internet Explorer werd universeel gehaat, maar de meeste mensen zijn best ok met Chrome als standaardbrowser.
En dat zou uit moeten maken met betrekking tot naleving van regels over misbruik van marktpositie?
Internet Explorer werd universeel gehaat
Welnee; dan had 't nooit de grote marktaandeel gekregen die het had.
.oisyn Moderator Devschuur® @arbraxas31 mei 2020 13:46
En Google die Chrome promoot op hun zoekmachine?
Whataboutism

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 18:47]

Goede inhoudelijke reactie.
.oisyn Moderator Devschuur® @arbraxas31 mei 2020 13:50
Het is totaal offtopic. Je haalt er allemaal dingen bij die niet relevant zijn voor dit artikel. Het feit dat Google het doet impliceert niet dat MS het ook mag. Misschien mag Google het ook niet. Ik heb geen waardeoordeel gegeven, dus ik snap niet helemaal wat je nou van mij wilt weten over wat Google doet.
Ik heb anders die melding in Android nooit gezien jij wel?
Dat lijkt me ook niet nodig aangezien Chrome voorgeïnstalleerd staat op alle Android devices met Google Services. En dat zijn er heel wat...
Het gaat niet om de populariteit van de browser maar het OS, en dat is wel dominant.

Anders was het keuzevenster ook niet nodig geweest, immers was IE juist niet zo populair op dat moment.
Dus mogen ze dit gewoon doen omdat ze bij lange na niet de grootste browserboer zijn. Google maakt toch ook nog reclame voor Chrome als je hun zoekmachine gebruikt? Je weet wel, die meest gebruikte. En ze hebben ook nog een ontzettend dominant telefoon OS.
Dus mogen ze dit gewoon doen omdat ze bij lange na niet de grootste browserboer zijn.
Nogmaals de populariteit van de browser is mijn inziens niet relevant! Of het nou 1% of 99% marktaandeel heeft doet er niet toe.

Het gaat om de populariteit (of beter gezegd marktaandeel) van product (Windows 10) wat een ander product probeert aan te smeren (Edge). Als ze dus Windows in Edge willen promoten dan pas speelt het marktaandeel van Edge een rol.

Of Google dat wel/niet doet (ik denk zelf van wel) is een compleet andere discussie, en heeft er ook weinig mee te maken verder of MS wel/niet misbruikt maakt van haar macht.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:47]

Dat denk ik niet, ook in de tijd van MS dominantie was het de combo IE en Windows wat het probleem was. Beide superdominant. En daar is geen sprake van op dit moment. Sterker nog, ze gebruiken de engine van de concurrent.

Ben benieuwd, maar ik verwacht uit officiële hoek helemaal geen reactie.
Dat denk ik niet, ook in de tijd van MS dominantie was het de combo IE en Windows wat het probleem was. Beide superdominant.
Nee, het feit dat MS zijn de facto monopolie op de besturingssysteemmarkt gebruikte om voordeel te behalen op de browsermarkt was het probleem. Het feit dat organisaties zoals de mededigingsautoriteit toen en de ACM nu pas (kunnen) ingrijpen op het moment dat het kwaad al is geschied is een capaciteitsprobleem van dergelijke organisaties. Antitrustwetgeving kent geen uitzonderingen voor mislukte pogingen van monopoliemisbruik.

De situatie van Google (op de markt van mobiele besturingssystemen) is helemaal niet zo schrikbarend anders dan de situatie van Microsoft in de tijd dat ze oneerlijk concurreerden door IE standaard mee te leveren met Windows. Het zou mij niet verbazen als Google daardoor ook nog in de problemen komt.

[Reactie gewijzigd door Patriot op 22 juli 2024 18:47]

Op browser gebied is Google tegenwoordig wat MS was. Misschien nog wel erger als destijds MS omdat zelfs Edge chromium gebaseerd is. Daar komt dan inderdaad hun positie op de mobiele markt en die van de zoekmachines nog eens bij.
Op browser gebied is Google tegenwoordig wat MS was. Misschien nog wel erger als destijds MS omdat zelfs Edge chromium gebaseerd is.
Dat. Doet. Er. Niet. Toe.

De populariteit en de gebruikte techniek zijn niet relevant. Het gaat om het misbruiken van de positie die ze hadden als de facto monopolist op het gebied van besturingssystemen. Of dat vervolgens al dan niet leidt tot een verbeterde positie van het product waarvan ze het gebruik willen stimuleren maakt voor de onwettigheid niet uit.
Je bedoeld wat Apple en Google nu doen met de markt op mobile telefoons en tablets. OS misbruiken om eigen diensten mee te installeren en te promoten.
Meeleveren is wat anders dan promoten. Op mijn telefoon krijg ik géén herinneringen of andere pushmeldingen dat ik Chrome moet gaan gebruiken - ik zit zelf op Firefox, ook op de telefoon. En de iPhone XR van mijn vriendin wordt inderdaad met Safari geleverd, maar daar kun je ook gewoon andere browsers op zetten. Granted - Apple is daar sowieso de uitbijter in, maar aangezien ze op de mobiele markt geen overwicht hebben denk ik dat geen van beiden onder deze regels vallen. Daarnaast zie ik daar ook nooit meldingen dat ze niet de Apple kalender gebruikt, dus ik denk ook niet dat Apple dit soort grappen uithaalt.

ik denk inderdaad dat als je voor een product betaalt, daar geen reclame in moet zitten. Ook niet voor eigen diensten. Dat Edge meegeleverd wordt is prima, je mag van een OS tegenwoordig verwachten dat er iets van een browser bij zit. Al is het maar om dan zelf een andere browser te kunnen downloaden.
Youtube heeft nagenoeg 100% marktaandeel, wanneer ik het open met een andere browser dan chrome word ik altijd geconfronteerd met aanbieding voor Youtube Premium en dat ik beter Chrome kan installeren.

Volgens mij is dat meer misbruik van dominantie.
YouTube is gratis. Aan een gratis product kun je wat mij betreft geen rechten hangen, dus als Google daar reclame in wil plempen is dat wat mij betreft prima.

Als je YouTube Premium afsluit, verwacht ik echter wel dat die aanbiedingen verdwijnen. Zowel de Premium (logisch) als de Chrome.
Als je niet diep graaft in je Windows-systeem en de boel daar aanpast, stuurt Microsoft ook gewoon je zoekopdrachten middels telemetry en degelijke naar Redmond, hoor. (Kijk ook eens naar de vreselijke niet-te-deleten index.dat-spionage waar MS zich jarenlang van bedient heeft, en waarschijnlijk nog steeds (maar dan in een andere vorm).) En na elke MS-update kan het zijn dat je moeizame aanpassingen in het systeem weer ongedaan zijn gemaakt.
Zeker 99,99% van de gebruikers graaft niet zo diep dat ie telemetry uitschakelt (als dat al kan op de betreffende Windows-variant).

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 juli 2024 18:47]

Ben jij ook zo kritisch dan als je “insert Google product” bekijkt/opent dat je ook dood word gegooid met “download nu Chrome” of “neem nu YouTube premium” ?
Bij mij in Firefox heb ik, zover ik weet, nog nooit een melding gehad dat ik op een Google website zat en hij vroeg of ik Chrome wilde gebruiken. Volgens mij het enigste wat ik mij kan herinneren van decennia terug, dat ik Opera gebruikte en dat er bij sommige sites een melding kwam over het gebruiken van een andere browser.

Ik gebruik geen Internet Explorer en geen Edge, dus ik heb geen idee of het alleen tot één van die browsers is beperkt. Is er iemand hier die meerdere OSen en/of meerdere browsers gebruikt, die iets kan zeggen over meldingen op een website over het adviseren van andere browsers?
Ja. Maar ik gebruik toch alleen yt op ipad, dus daar heb ik geen last van.
Is toch hun eigen OS? Bepalen ze dan toch zelf?
Ze willen het toch ook verkopen? Dan moet je ook aan regels voldoen van overheden.
De macht van landen wordt hard minder; die van bedrijven wordt hard groter (en is al véél te groot).
Maar dat terzijde...
Goeie vraag. Kunnen we eigenlijk ook Google vragen met "Google adviseert Chrome als browser"
Tha, hoe is dit anders dan goigle die chrome pushed als je op een google service komt met een andere browser?
Zoals hier ook door mij geschreven, in Firefox heb ik een Chrome advies op een Google website nog nooit gehad.

Edit: volgorde reacties zijn gewijzigd

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 22 juli 2024 18:47]

Zodra ze Apple en Safari hebben aangepakt in iOS is denk ik Edge aan de beurt.
Hij doet dit zelfs als je op edge zoekt :+

Plaatje
Wat doet ie als je op Netscape zoekt? :+
"Op het web zoeken naar netscape"

Was toch benieuwd :p
En op het web zoeken doet windows 10 met edge en niet met je standaard browser.
Ah bedankt. Dat is goede functionaliteit. Vind het namelijk wel een kleine ergernis dat Windows je standaard browser keuze niet respecteerd bij zoeken.
Dan krijg je onder 'recommended' de contactpersoon voor een opfriscursus Internet. :+
Een hoop reclame over wandelstokken en rollators waarschijnlijk... :)
hier doet hij het niet, kan het zijn dat hij dit enkel doet op de home edition?
Ik heb Pro op die computer staan, dus dat lijkt mij niet het geval.
Chrome? Check
Edge? Check
Internet explorer? Check
Opera? Check
Internet? Check
Browser? Nope!

Safari?! CHECK
Interessant, Windows laat de suggestie alleen zien als je de preciese naam van een concurrerende webbrowser intikt.

Hier: https://i.imgur.com/96vhwlX.png heb firefo getikt, zonder x, en krijg je de suggestie niet.

Met x wel: https://i.imgur.com/43ma7p0.png

edit: wat @Wisher zegt gaat voor mij ook op. Bij de letters "chr" komt de ad ook al. En dat terwijl ik Chrome niet eens heb geïnstalleerd 8)7

[Reactie gewijzigd door keranoz op 22 juli 2024 18:47]

Met firefox willen ze waarschijnlijk zeker zijn dat je de browser zoekt. Als je gewoon "fire" typt kan je bijvoorbeeld ook op zoek zijn naar de firewall instellingen.
Dat was ook mijn gedachte, maar met Chr krijg ik ook wel andere dingen te zien
Met 'fire' snap ik het, inderdaad omdat je bijv. de firewall zoekt. Maar hij typte 'firefo' en zag geen reclame. Welk ander product begint er met 'firefo'?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 18:47]

mooiste is nog, ik heb Edge, gebruik het ook veel. Als ik "Chrome" intik, krijg ik dus geen ad voor Edge.
Ja natuurlijk heb je Edge, want je kan het ook niet verwijderen in Windows 10 :( (Uninstall is grijs).

Ik denk dus niet dat de installatie van Edge als dingetje wordt gebruikt om de melding te voorkomen.

Overigens zie ik de optie niet als ik zoek naar Chrome of Firefox en zelfs IE, en ik gebruik Edge en IE echt nooit (alleen maar Firefox)
Ik heb (ook) Edge *Chromium*.
En krijg de suggestie (dus) niet.
Vind deze vorm van reclame overigens vrij mild.
Op iOS en ChromeOS kun je de default browser helemaal niet wijzigen.
(Tenzij je de boel hackt natuurlijk)
.
Ik gebruik de nieuwe Edge sinds het uit is.
Vind het een uitstekend programma, qua features net iets beter dan Chrome.
En met goede integratie met de rest van de MS cloud suite natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 22 juli 2024 18:47]

Ik heb ook Edge Chromium geinstalleerd, misschien dat die dus zorgt dat je die melding niet krijgt.

Strict genomen kan je het dus uit zetten, als je Edge Chromium installeert :+
Nouja ik heb geen edge chromium (alleen de normale edge die met Win10 voorgeinstalleerd wordt) en ik krijg die melding dus ook niet. Dus dat je hem niet krijgt, zegt niet zo veel want blijkbaar krijgen ook mensen zonder edge chromium hem niet :)

Overigens heb ik Firefox toch altijd 'gepind' dus ik zoek er nooit naar. Maar ik snap alleen niet helemaal waarom MS zo graag wil dat je Edge gebruikt. Het is een gratis produkt dus wat maakt het ze uit? We hebben op het werk ook MS consultants rondlopen (voor een ongerelateerd produkt) en die laten ook geen moment ongebruikt om je er op te wijzen dat je geen Edge gebruikt, tot vervelens toe.

Ik snap niet helemaal wat het voor hen zo belangrijk maakt dat ze dit zo graag willen. Persoonlijk ben ik redelijk skeptisch over Edge, aangezien de vorige keer dat MS een monopolie had, dit zeer fout heeft uitgepakt. Jarenlang stilstand in de ontwikkeling van IE omdat ze toch al #1 waren, niet voldoen aan standaarden, weinig aandacht voor beveiliging (ActiveX!) enz. Ik zit eigenlijk niet te wachten op een volgend monopolie. Niks tegen MS, ze hebben een hoop goede diensten. Qua browser ben ik echter niet blij met edge, ik heb veel liever de volledig ge-encrypte sync van Firefox. Bovendien wil ik niet 100% aan MS vast zitten. Zonder meerdere spelers geen marktwerking.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 18:47]

De beste optie is om meteen na aankoop MS Windows te vervangen door een Linux variant. Geprobeerd om mijn vrouw met pas aangeschafte laptop op W10 te laten werken. Hopeloos! Pas na installatie van Ubuntu werkte het geheel naar tevredenheid.

W10 heeft onnodig veel toeters en bellen (waar je geen controle over hebt) voor huis, tuin en keuken gebruik. Het gemak en het gevoel van controle met Ubuntu 20.4 was een revelatie. Gewoon de browser van je keuze ...

[Reactie gewijzigd door janbaarda op 22 juli 2024 18:47]

Dat ligt aan Windows en niet aan de gebruiker?
Nee dat ligt niet aan de gebruiker, ik heb in het verleden veel windows gebruikt en ik en mijn famiieleden zijn nog nooit de weg zo hopeloos kwijt geweest als in windows 10.
Ik kan me voorstellen dat een willekeurige gebruiker (geen tweaker dus) die windows 7 gewent is er totaal niet mee uit de voeten kan.
Sinds ik iedereen hier op linux mint heb loopt alles weer lekker.
Maar bij Chrome doet hij het bij mij wel al vanaf "CHR"...

Misschien dit eens proberen?
https://winaero.com/blog/...ions-from-the-start-menu/

Ik kan nog niet rebooten, maar zonder reboot blijft het Edge advies gewoon staan..
Als dat 't enige is, hebben maar heel weinig mensen er last van vermoed ik.
Als ik bijv via de telefoon een vriend of familielid help en ze dan vraag een bepaalde tekst te typen in 't startmenu dan krijg ik in de meeste gevallen de reactie: "Wat moet ik doen? Oh, kan dat ook?"
Ik denk dat 90% van de gebruikers hun apps gewoon via het bureaublad, de taakbalk of via doorklikken en scrollen het startmenu opent en dit nooit gaat zien.
En als je zoekt op Internet Explorer komt de melding nog nadrukkelijker naar voren

https://imgur.com/a/JAetrE6
Als ik MS Edge gebruik dan krijg ik met regelmaat (dus niet altijd) het verzoek om Chrome te installeren.
Anoniem: 225440 @keranoz31 mei 2020 14:01
Goede reden om Vivaldi te blijven gebruiken, als ik Firefox typ zie ik de suggestie wel. :)
Volgens mij niet de beste keuze gezien de mening over Microsoft van een groot aantal techgebruikers. Ergens snap ik wel dat ze de nieuwe edge graag pushen, maar dit is niet de beste keuze denk ik.

Ik ben wel benieuwd naar de andere meningen, mijn inziens is dit niets anders dan de wijze waarop google Chrome pushde wanneer je google gebruikte in de tijd dat chrome nog niet groot was.
Google doet dat nog steeds, als je vandaag met een andere browser o.a. naar google maps gaat krijg je een mooie melding "Google recommends using Chrome"

Persoonlijk stoort de melding in windows mij minder. Mijn browser staat gewoon gepind op mijn takenbalk dus ik zie het sowieso niet. Een melding in office of wordpad zou ik wel enorm storend vinden.
Google doet dat nog steeds, als je vandaag met een andere browser o.a. naar google maps gaat krijg je een mooie melding "Google recommends using Chrome"
In zowel Vivaldi als Falkon zie ik die melding niet in Google Maps.
Vivaldi heeft sinds het begin al over zijn identiteit 'gelogen' tegen diverse services die moeilijk doen of niet goed werken in onbekende browsers. Sinds niet al te lange tijd identificeert Vivaldi zich in alle gevallen als Chrome, omdat het dweilen met de kraan open was.

Nu vermoed ik zo dat er met wat verder onderzoek in een stukje JavaScript nog steeds wel te detecteren valt dat een bezoekende 'Chrome' eigenlijk Vivaldi is, maar veel services doen die moeite gelukkig (nog) niet.
Klopt, Vivaldi wel. Maar Falkon identificeert zich als zichzelf en ook daar zie ik, zoals ik al zei, die reclame op Google Maps niet. Hoe verklaar je dat dan?
Tja, wellicht vinden ze het niet waard om gebruikers van Falkon over te halen? Aan de andere kant, toen ik de user agent van Falkon wou zien door in te loggen op Gmail, bleek dat te worden geblokkeerd door Google, en kreeg ik de mededeling dat ik een andere browser moet gebruiken. Het zou dus kunnen dat ze de mededeling alleen tonen als je een browser gebruikt waarmee je wel volledige toegang krijgt tot Google-diensten.
Dat gedoe met Gmail was een tijdelijk iets en is al gefixt. Het betrof bovendien meer browsers dan alleen Falkon.

Het lijkt me sterk dat het aantal gebruikers er mee te maken heeft. De code voor zulke reclame lijkt me zeer universeel, dus het kost 10 seconden geautomatiseerde moeite om alle gebruikersagenten te targeten in de code van dit script.

Maar goed, het maakt niet uit of het ze wel of geen moeite kost. De persoon waar ik op reageerde had het over "een andere browser" en dat argument probeerde ik te weerleggen. Daar ging het mij om ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 18:47]

Ze verplichten je nog steeds niet, ik vind ze het ook niet pushen. Het staat er gewoon als optie. Daarnaast starten de meeste mensen hun browser op van de desktop/taakbalk. Dus dan is het niet relevant eerlijk gezegd.
En wat is dan volgens jou wel de beste keuze? Google probeert ook hun chrome je opt te dringen als je met een andere browser op hun diensten komt, en wie gebruikt er tegenwoordig niet vask google om te zoeken.
Je eigen producten pushen in je eigen product, is dat niet wat elk groot bedrijf doet.
Al sinds een behoorlijke tijd weer op macOS (Catalina, laatste update) en ik heb dit soort gekkigheid nog nergens gezien.
Helaas MacOS geen ervaring mee, maar op iOS mag je default browser überhaupt niet wijzigen. Is ook wel “gekkigheid” toch?
Ja toevallig Edge op een iPad gezet onlangs, mag ik niet eens in het rijtje midden onder zetten met vastgepinde applicaties. Safari mag daar wel staan.

Kortom alle sales/marketing mensen willen hoe dan ook hun eigen product promoten wat hun bedrijf helpt een inkomen te realiseren waaruit hun salarissen betaald worden.

Meest irritante, je kunt niet compleet aan die onzin ontkomen ongeacht welke leverancier je kiest.

Je kunt wel het beperken, maar moet er veel moeite voor doen. Linux op de computer en een eigen custom rom op de telefoon. Duckduckgo zoekmachine, etc.
Dat is raar want Firefox heb ik er wel staan, misschien dat je er eerst 1 moet verwijderen?

Ik kan er max 5 vastzetten.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 22 juli 2024 18:47]

bij mij kan het ook prima. Momenteel 8 dingen vast staan maar kan iig naar 9

IpadOS 13.5 op ipad air 3( 2019)
Verhip ja hey, ik dacht dat 5 de max was.
Ik krijg Firefox of Chrome er ook niet in, draai iPadOS 3.5
En uiteindelijk draaien andere browsers op iOS alsnog op Safari :p
Kan hem op iPadOS 13.5 gewoon vastzetten hoor edge.

Geen enkele beperking wat er mag staan
Elke update. Heel groot, installeer/gebruik Siri. Elke keer op een klein knopje om het uit te zetten.

Telkens weer staan er apps op mijn taakbalk die ik niet gebruik of wil gebruiken. Vaak kun je die niet eens deinstalleren op Mac.

Als je links aanklikt op je mobielofoon (iOS) opent deze altijd safari, ook als je altijd Chrome gebruikt (of is dit ondertussen veranderd?).

Apple doet dit net zo goed, Microsoft doet dit eigenlijk met name sinds Windows 10 en dat vind ik inderdaad gruwelijk irritant. Als je bijv een websearch opende via de algemene zoekfunctie opent Windows ook bij voorkeur edge. Dat doet appel dan weer niet.
Dat heb je tenminste nog een keus.
MS installeert Cortana gewoon, en dat is met normale middelen niet te verwijderen of zelfs maar uit te schakelen (want "geïntegreerd met de zoekfunctie").

On topic: het is misschien niet direct fout dat MS Edge zo hardnekkig pusht, ik vind het wel mateloos irritant. Op mijn werklaptop verschijnt het ding na iedere update weer in de taskbar, bij Teams links krijg je alleen 'open in Edge' aangeboden, etc. Dat werkt bij mij dus averechts: ik weiger het ding te gebruiken.
En toch kan het zonder Cortana prima. Op de server varianten maar ook de LTSC / LTSB versies géén appx, dus ook geen Cortana. En toch werkt de search prima!

Voor mij een van de hoofdredenen om LTSC te draaien. We hebben die licenties vanuit mijn bedrijf, en ik heb al die store-zut en candy crush niet nodig.
Want inderdaad, al het wanhopige gepush naar platformen die het op voorhand niet gaan worden, nee dat werkt bij mij ook averecht.
A is vast beter als b. Maar dat maakt A niet goed. Ik word er vaak moedeloos van dat de enige fatsoenlijke omgeving tegenwoordig Linux moet zijn.
Whataboutism.

Daarnaast niet heel relevant, omdat Apple geen markt dominante partij is.

Terwijl Microsoft daar al eens (en een lading andere markt verziekende activiteiten) voor veroordeeld is, en miljarden voor heeft moeten betalen. in zo’n beetje ieder land ter wereld.
Anoniem: 1350842 @arjankoole1 juni 2020 15:14
Whataboutism roepen iedere keer dat er naar een bedrijf wordt gewezen is een drogreden opzich, wat mij betreft hoog in het lijstje termen die mensen roepen maar niks betekenen.

Maar dan alsnog gaat het daar niet om. Als je leest waar er op wordt gereageerd gaat de eerste reactie over dat ieder groot bedrijf het doet en de reactie daar op over hoe iemand dat in MacOS niet merkt. Marktaandeel is hier niet revelant, want de thread gaat over 'ieder groot bedrijf', niemand claimt hier dat er een marktaandeel is of wat dan ook, er wordt gereageerd op een reactie.

Ik zie dat wel vaak langskomen op Tweakers, mensen die reageren op een comment 3 levels diep in de thread, maar totaal geen rekening houden met waar er op gereageerd wordt en gewoon vanuit de context van het artikel of van die ene comment reageren. Het is een reactie op iemand, geen losse statement.
Je klinkt nu als iemand die Edge op Windows gebruikt en dan gaat ontkennen dat Edge gepushed wordt, in zekere zin klopt dat als je al gebruikt wat ze willen dat je gebruikt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:47]

Ja, maar nagenoeg iedereen geeft de optie om de reclame weg te halen middels bijv. een x-je. Microsoft geeft die optie niet.
Heb deze suggestie helemaal niet in W10 2004. En wat is dit anders dan t geschreeuw van Google elke keer voor Chrone?
Heb je geen last van met Bing. Ik heb t overigens ook niet met Brave, denk dat het geblokkeerd word.
Ik heb dit ook niet als ik zoek naar 'Firefox' op een volledig gepatchte Win 1909 (Pro), build 18363.836...
Misschien omdat ik via ShutUp10 het een en ander heb dichtgeschroefd.

Sowieso heb ik Firefox aan mijn taskbar gepind en zoek ik zelden naar programma's in de start. De belangrijkste dingen zijn daar ook vastgepind.
Waar schreeuwt Google dan over Chrome? Ik zie het nooit.

PS: Wat wel helpt is dat ik geen Google zoekmachine gebruik. Maar op Android zie ik dit ook nooit. Ook daar gebruik ik alleen maar Firefox en krijg nooit dit soort meldingen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 18:47]

Net nog weggeklikt in de Windows 10 May Update (2004). En komt nu niet meer terug...
En hoe klik je 'm dan weg? Met touch input wegvegen toevallig? Want ik krijg hem niet weg.

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 22 juli 2024 18:47]

Ik zit ook op 2004 en heb heel die optie er niet bijstaan als ik naar een andere browser zoek.
Op het zoek-icoontje in de taakbalk geklikt.

Gezocht op 'Chrome'; en Edge staat er in een aparte balk "recommended" bij (met een x-je). Op het 'x'-je geklikt, en nu is het weg.
Zeer vreemd, dat heb ik niet. Ik zet het erbij. Thanks.
Alleen heb ik geen x :S
https://tweakers.net/i/XK...4CcpGEk3.jpg?f=user_large

[Reactie gewijzigd door kiddingguy op 22 juli 2024 18:47]

Ah ja, maar die in het start menu blijft dan wel staan.
Screenshot in het artikel had ik als uitgangspunt genomen (en met mijn screenshot kun je dus het x-je klikken).

Edge in startmenu kan ik gewoon uninstall-en via App (of het oude configuratiescherm verwijderen). Ik heb het niet gedaan, en weet dus niet of deze terugkomt na restart.
Bij mij met 2004 niet, hij beveelt Chrome aan als ik Chr type, type if Fir dan raad hij Firefox aan. Overigens wel handig dat ik gelijk overzicht krijg van meest gebruikte sites bij browser.
Windows 10 Quicklaunch:
Rechtermuis taskbar > Toolbars > New toolbar...
%UserProfile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
right click -> [ ] show title [ ] show text (uitvinken dus.)

En daar al je snelkoppelingen in.
Ik gebruik echt nooit het start menu.
Wat is hier anders aan dat de iconen die je kan pinnen aan je taakbalk?
Icoon pinnen blijft "staan".
Quick launch zet je boven je tasks.

Je maakt je taskbar dus 2 lagen hoog. Onderin de tasks en bovenin de quick launch icoontjes.

Zo dus:
https://www.youtube.com/watch?v=Er9hIacUq2I

Ideaal, zeker met vele radio (SDR) applications :)
Ah dat kan inderdaad handig zijn!
Ja, is er al sinds Windows 98, veel overzichtelijker en neemt de minste ruimte in beslag.
Ik erger me kapot aan Edge in W10,
Omdat het niet te de-installeren is.

Probleem is dat edge zichzelf continue als de default pdf reader zet wat zeer ongewenst is. Ik wil gewoon acrobat reader daarvoor gebruiken.
Probleem is zover niet op te lossen heb alle tips al geprobeerd die rondgaan...

Ergenis ten top!
Kunt gewoon bij de standaardprogramma's aangeven waar je iets mee wilt openen, heb dit probleem ook nog nooit gehad eigenlijk.

Gebruik zelf ook andere readers voor PDF en die openen gewoon netjes in het aangegeven programma. Mss is je installatie een beetje brak?
Dit werkt dus niet, edge overruled dit continue bij mij...
verander je de default PDF reader wel op de correcte manier? Ik zie nog altijd veel programma's die file associations op de Windows 7 manier proberen te zetten op Windows 10. Dat werkt niet meer, als je dat probeert dan zal Windows 10 inderdaad constant corrigeren en de originele associations terug zetten.
Het is natuurlijk niet wat we willen, maar eigenlijk.... Is het nu zo erg?

Is iedereen vergeten hoe ongelofelijk agressief Google Chrome vroeger promootte?
Meegeleverd (als verdienmodel) van duizenden programma's....
Ik heb meerdere keren op meerdere pc's het ongewenste chrome moeten deïnstalleren bij mij en andere !

Waar we ons waarschijnlijk zorgen om maken is wat er in de toekomst gaat gebeuren, wat gaat Microsoft ons door de strot duwen als dit normaal wordt gevonden ?
Je betaald relatief een berg geld, daarna worden je dingen door je strot geduwd en ben je niet eigen baas over diverse (privacy) instellingen. Ik vind het op z'n zachts gezegd merkwaardig.
Hoeveel heb jij dan betaalt voor Windows 10? 😉
De meeste hebben er waarschijnlijk € 0,- voor betaald.
Vroeger kocht ik OEM's als ik een PC bouwde. Heel wat keren regelmatig behoorlijk voor betaald. Jaren geleden mee gestopt vanwege die MS praktijken. Tegenwoordig werk ik met Linux maar heb dual boot want voor mijn games en wat andere zaken gebruik ik Windows. Koop tegenwoordig een key voor zo'n 13 euro. Werkt al jaren prima. En sloop dan e.e.a. eruit.
Maar de meesten op deze wereld betalen gewoon dik geld. Zit ook allemaal verrekend in de prijs van je laptop/pc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.