Microsoft installeert ongevraagd web-apps van Office-toepassingen

Steeds meer meldingen komen binnen van gebruikers die zien dat Microsoft ongevraagd progressive web apps van verschillende Office-toepassingen installeert voor Edge op Windows 10. De apps hebben ontbrekende en verkeerde metadata.

Het gaat om de pwa's van Outlook, PowerPoint, Excel en Word, die in Microsofts eigen Edge-browser geïnstalleerd worden en vermeld worden in Configuratiescherm - Programma's. Daar is de uitgever gelijk aan de app-naam, de versie is 1.0, wat mogelijk ook niet klopt, de installatiegrootte wordt niet vermeld en de icoontjes van de apps zijn vele malen kleiner dan gebruikelijk is. Dat alles tekent ghacks.net aan. Microsoft kondigt de aanwezigheid van de apps, die ook in het Startmenu verschijnen, verder niet aan. De apps kunnen wel verwijderd worden.

Een pwa is in wezen een snelkoppeling naar een applicatie die in de browser draait. Ze zullen weinig ruimte innemen omdat de webserver de code van de applicatie zodra nodig kan aanleveren en deze in het werkgeheugen verblijft. Op het systeem van deze Tweakers-redacteur zijn de webapps niet verschenen, maar dat houdt waarschijnlijk verband met de aanwezige installatie van Office.

ZDNets Microsoft-deskundige Mary Jo Foley heeft het bedrijf meermaals om commentaar gevraagd over de zet, maar heeft na meerdere dagen nog geen reactie van Redmond gehad.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft zijn apps in meer of mindere mate laat meeliften op Windows 10-installaties. Zo beveelt Windows 10 de Edge-browser aan als men zoekt naar bijvoorbeeld 'Firefox' in het Startmenu en is er reclame gemaakt voor Office in Wordpad, Mail en Calendar. Ook worden met enige regelmaat ongevraagd uwp-apps geïnstalleerd op Windows 10, inclusief tegels in het Startmenu.

Office web apps ongevraagd installed

Door Mark Hendrikman

Redacteur

18-10-2020 • 12:37

185

Reacties (185)

185
178
91
1
0
33
Wijzig sortering
Het is niet de eerste keer dat Microsoft zijn apps in meerdere of mindere mate laat meeliften op Windows 10-installaties. Zo beveelt Windows 10 de Edge-browser aan als men zoekt naar bijvoorbeeld 'Firefox' in het Startmenu en is er reclame gemaakt voor Office in Wordpad, Mail en Calendar. Ook worden met enige regelmaat ongevraagd uwp-apps geïnstalleerd op Windows 10, inclusief tegels in het Startmenu.
Wow wow wow, put the the pitchforks Tweakers...

Eerst en vooral, die "reclame" in WordPad heeft nooit in Windows gezeten. Dat was deel van een Insider build en moest specifiek met hacks worden geactiveerd, maar is uiteindelijk nooit gebruikt geweest. Mail en Calendar *zijn* Office apps, waarom zouden deze geen melding mogen maken van hun betaalde variant, zoals iedere andere dienst dat doet?

Waarop is de claim van "met enige regelmaat ongevraagd uwp-apps" op gebaseerd? Wanneer gebeurd dat? De enige "ongevraagde apps" die je krijgt zijn bij een verse installatie, en dit zijn niet eens apps, maar links naar de apps die bij installatie van die apps worden vervangen door de apps zelf. En sowieso zal Windows nooit tegels zomaar aan je startmenu pinnen. Dit is de eerste keer dat ik die claim ooit voorbij heb horen komen.

Of bedoelen we hier in-box apps die met updates worden geïnstalleerd zoals Your Phone bijvoorbeeld (die overigens nooit uit zichzelf een tegel zullen aanmaken)? Willen we nu gaan beweren dat geen enkel OS nog interne in-box apps mag installeren na de originele installatie via updates? Wat moet Microsoft er dan mee doen? Reclame maken in Windows voor die nieuwe apps die je nodig hebt voor nieuwe functies in Windows te kunnen gebruiken? Functionaliteit van OSen veranderd nu eenmaal en zeker met dat Windows en oa. Android meer modulair zijn door functionaliteit in apps over te plaatsen gaan ze vroeg of laat een nieuwe app mee moeten pushen met een software update.

Dat gezegd hebbende... Chrome heeft ook built-in web apps voorgeïnstalleerd, waarom is dit - wat het artikel duidelijk ook al uitmaakt als een onbedoelde fout - nu een probleem?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 juli 2024 06:48]

Well done met je whaddapboutism, maar concrete voorbeelden uit de *afgelopen week*:
Elke keer dat ik Edge op *onbedoelde* wijze open, omdat de paar Microsoft apps die ik wel gebruik mn standaard browser negeren verschijnt er een random Edge icoontje op mn bureablad en mn taakbalk. *ELKE KEER*

Also als ik hem open steelt ie mn Firefox bookmarks en moet ik hem weer resetten om ze weg te gooien, echt bizar. En dat is alleen nog maar Edge, dan nog niet eens begonnen over de random apps die ik op deze geupgrade Windows 7 installatie nog krijg van FFing Word. Of die 5 varianten van Paint die ongevraagd zijn geïnstalleerd.

Het is dat ik sommige VR games niet op mn Linux installatie kan spelen, maar anders was ik allang geen Windows gebruiker meer.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, welke apps zijn dat?
Kan je een voorbeeld van zo'n app geven? Als een app een link opent, dan start je standaard browser op en anders heeft de developer van de app bewust ervoor gekozen om Edge te openen (slechte zaak) en ligt dat dus niet aan Microsoft. Verder hoort een icoon op de desktop alleen te verschijnen bij installatie van Edge. Wat bedoel je met icoontje van Edge op je taakbalk? Dat hij daar gepint staat? Een icoontje op je taakbalk komt altijd tevoorschijn als je een app opent zoals Edge, maar hoort na afsluiten weer van je taakbalk te verdwijnen.

Paint kent maar 2 varianten, eigenlijk zelfs maar 1 als je Paint3D niet meerekent (is andere app).
Omdat Windows een betaald product is mag je verwachten dat je daardoor niet gespammed wordt. Bij alles van Google weet je dat je met je ziel betaald en maakt het toch allemaal niet meer uit.
Google Android is ook een betaald product.
Is dat zo? Android is volgens mij gratis te gebruiken (zonder de Google services iig). Wel mooie claim die je neerzet :)
Define zonder de Google Services?
Mijn gsm is Android 9 (Nokia 3) met google services dus?
Constant dat die News/Duo/youtube/chrome blijft installeren ook al wil ik dat niet.
Klopt, android open source is zonder Google services. Zul je YT op het web moeten kijken
Ik denk niet dat jij een GSM hebt, maar wel een smartphone. En die smartphone is door een fabrikant gemaakt die geld moet geven aan Google om in dat ecosysteem mee te mogen doen.
ik denk dat we in België gewoon "gsm" zeggen tegen alles waarmee je (mobiel) kan bellen. Of dat nu een Nokia 3310 of een Samsung Galaxy S20 is.

GSM betekent dan ook:
Global System for Mobile Communications
Dixit: gsmarena.com die zowaar elke smartphone in hun database heeft.
Heb jij keus voor een ander OS dan Andoid op de telefoons die je ermee voorgeinstalleerd koopt? Zo niet, betaal je er gewoon voor.
Google Android is inderdaad gewoon een betaald product. AOSP niet, maar dat is verre van bruikbaar.
Wat versta jij onder bruikbaar? Als je een smartphone koopt met AOSP of zelf AOSP build voor jouw phone krijg je een perfect bruikbaar systeem. Daarbovenop zijn heel wat apps perfect bruikbaar zonder play services en ben je niet verplicht om apps via de play store te downloaden. Blijft wel dat whatsapp en consorten een melding geven dat play services onvindbaar zijn, maar het is en blijft een bruikbare app. Dat google meer moeite steekt in z'n eigen apps en services doet mijn inziens geen afbreuk aan de bruikbaarheid van AOSP. Daarbovenop heeft iedere fabrikant wel z'n nieuwe phone getest zonder google apps om de simpele reden dat ze nog geen goedkeuring hebben, hebben aangevraagd of hem eerst zo kaal mogelijk willen testen.

Bruikbaar in de zin van "je moet zelf drivers maken" is ook zever want Nokia en Samsung en Huawai moet precies hetzelfde doen. Enige verschil is dat zij kiezen (niet verplicht zijn; kan ook buiten hun contract met google) om er de google apps mee te leveren.
Bruikbaar in de zin dat de massa markt er mee aan de slag kan. En nee, dat kunnen ze niet voor het geval je dacht dat dat wel zo was. En AOSP krijg je niet op je telefoon, je zal altijd een aangepaste build moeten maken, al was het maar om dat je specifieke kernel flags en modules nodig hebt. Daar bij moet ook gezegd worden dat AOSP zelf niet genoeg is, je hebt ook een bootloader en diverse firmwares nodig.

Met andere woorden: AOSP is geen 'product' en niet compatible met de markt waar het geld in rond gaat.
Het is niet 'perfect bruikbaar' voor het gros van de mensen die een smartphone kopen. Er zijn ook zat mensen die een auto die uit het jaar kruik komt en inelkaar hangt met ducttape als 'perfect bruikbaar' ervaren...

Er is door de meeste leveranciers keihard betaald voor Android gebruikt, de uitzonderingen zijn idealisten die een zeer kleine en beperkte aanhang hebben en de Chinese bedrijven die geen Google meer geleverd krijgen. Dat je Android legaal kan gebruiken zonder voor een berg features te betalen is leuk, maar bijna niemand doet dat (vrijwillig).
Ja, met zo'n redenering is geen enkele software een betaald product, want je hebt slechts een licentie op het gebruik van het product... Behalve semantiek is dat een beetje een nutteloze stelling.
Je beantwoord je eigen stelling.
Met Windows (en de meeste andere software) ga je akkoord met een EULA.

Als je deze EULA niet wilt accepteren, kun je de software niet gebruiken. Zelfs OSS heeft z'n beperkingen.
Hardware is van jezelf, het OS of applicatie is in vrijwel alle gevallen in bruikleen.
Het kost zeker wel wat. Je mag het niet eens Android noemen zonder te betalen.

Willekeurige link:
https://www.theguardian.c...rols-androids-open-source

Voor de rest kan je jezelf vast wel overtuigen door het gewoon op te zoeken.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juli 2024 06:48]

Het basis Android is dus gratis en mag je Android noemen. Je mag er echter niet de naam Google aan koppelen. Google heeft een aantal basisfuncties echter verhuisd van Android naar de PlayStore en enkele andere basis-apps. Om Android ech volledig te kunnen gebruiken kan je eigenlijk niet om de playstore heen. Die maakt onderdeel uit van een flinke set van standaard apps die je mee moet installeren. Voor dat pakket moet wel betaald worden.

Huawei installeerd tegenwoordig nog steeds Android, maar ze mogen de door het handelsverbod het pakket aan Google Apps en Services niet aanschaffen en installeren. Daar hebben ze dus alternatieven voor moeten creëren. Wie ooit een Huawei telefoon voor navigatie gebruikt, zal merken dat de navigatie een stuk minder nauwkeurig is en een aantal seconden achter loopt en meer van de accu vraagt. De functies om de gps nauwkeurig uit te kunnen lezen en ingebouwde onnauwkeurigheden (deels) te laten corrigeren zit namelijk in de service van de playstore,
Dat klopt deels: https://source.android.com/setup/start/brands

Je mag er (onder restricties) aan refereren, maar je mag het logo niet gebruiken (zowel de letters als het grafische logo niet) tenzij Google daar toestemming voor geeft; en tot zo ver heb ik dat alleen gezien bij producten waarbij het bedrijf een betaalde overeenkomst met Google heeft.
Je mag het wel Android noemen (in tekst), maar inderdaad niet weergeven zoals in het logo. Het logo mag je niet gebruiken, maar in plaats daarvan mag (of moet?) je wel de outline van het logo gebruiken.
Deze regels zijn voor een groot deel het gevolg van het verbod van de VS om met een aantal Chinese bedrijven te handelen. Elke verwijzing naar Google moet daardoor vermeden worden en alleen het open-source gedeelte valt buiten die regel
Klopt; eigenlijk moeten ze zo ver van het Android-ecosysteem verwijderd zijn dat het niet meer samen te gebruiken is. Dat was eigenlijk al zo als je kijkt naar het gebruik van Android-gebaseerde systemen: in China was Android vooral een runtime om WeChat op te draaien; binnen WeChat zitten dan WeChat apps waar alles zo'n beetje mee gebeurt.
Nee, dat is het niet. Als je nou zelf eens wat onderzoek doet dan lees je snel genoeg dat AOSP zelf niet kan draaien, en dat het project de broncode is voor de frameworks en andere layers die je nodig hebt om samen met je vendor-specifieke code, apps en integraties een OS te maken.

Behalve dat heb je afhankelijk van je gebruik nog extra spullen nodig, zoals ondersteuning voor providers als je een baseband wil gebruiken op netwerken van bepaalde providers. Het kan ook praktisch zijn om integraties (zoals Google's spullen) te hebben. Daar moet je gewoon voor betalen.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juli 2024 06:48]

betaald door de telefoonmakers en facebook die default geïnstalleerd staat op elke android phone zo ver ik weet en niet te verwijderen is. zo wel , dan hoor ik dat graag.
Facebook op elke android telefoon?
Niet op mijn Nokia 6.2
Facebook betaalt juist de telefoonmakers voor het default installeren van een aantal facebook services en ook voor het installeren van de facebook App. De services draaien op de achtergrond en zijn niet te verwijderen. De app is bij sommige merken te verwijderen, bij andere niet.

Niet alle (sub)merken installeren de facebook rommel. Op Motorola, Nokia en nog een aantal (sub) merken worden ze bijvoorbeeld niet standaard geïnstalleerd.
In dat geval zouden telefoons gratis moeten zijn. De kosten van de google licentie wordt uiteindelijk gewoon door de consument betaald.
Ik snap jouw redenatie volkomen. Echter, je kan ook betalen met andere dingen dan alleen met geld.
Bijvoorbeeld:
Tijd;
Gunst;
Perssonlijke gegevens;
Kennis; en
Bananen.

In dit geval betaal je met je persoonlijk gegevens. En deze "factuur" kan jij gewoon opvragen bij google en/of bv facebook. Je kan gewoon opvragen welke informatie zij over jouw hebben.
Deze gegevens zijn ook te koop voor derden. Er worden harde euro's neergelegd voor een relevant profiel of "warm/hot lead".
Je TV (abo) is ook een betaald product en hoeveel reclame heb je daar decennia lang geaccepteerd?
Wat is er betaald aan TV? Doel je op de kabelaansluiting? Er zijn idd wel voorbeelden van abo tv waar je betaald voor de content maar dan zie je meestal juist geen reclame.
Maar wellicht doel je op een dienst die ik niet ken; ben ook al paar jaar weg uit Nl
Je weet wel: kijk en luister geld, je aansluiting bij je kabel provider op basis van kanaal aanbod, etc. Zelfde met je krant, of maand/week blad. Je busritje, reclame in de bus, op het wachthokje.
Het verschil is dat je daar een alternatief hebt, voor Word is een veel beter alternatief (zelf meerdere), maar ik kan niet mn Windows vervangen, snap je? Dan gaat jouw idee niet echt op en wordt het concurentie vervalsing.
Ik kan een deel van mn software niet draaien op linux omdat ze dat actief blokkeren met Anticheat malware. Voor de rest een goede poging.
Er zijn meerdere alternatieven voor Windows + Word, een daarvan is Linux, de ander is MacOS (en vele anderen). Dan draai je dual boot, Linux + Word alternatief en Windows + anticheat software, je heb keuze, die wil je alleen niet maken.

En jij geeft aan dat je alternatieven hebt, maar toen ik opgroeide was er geen alternatief voor kabel en al helemaal niet voor TV zonder reclame. En een krant, maand/weekblad of busritje hadden ook geen goede alternatieven die content boden zonder reclame.

Ik heb deze installaties niet gehad op mijn up-to-date 2004 installaties met de nieuwe Edge, wellicht komt dat doordat ik al Office 365 al heb geïnstalleerd of heeft het mogelijk een andere reden? De preinstalled Office (365) op desktops/laptops wordt via de producenten van die hardware geregeld, die zitten (nog?) niet standaard in een installatie. Net als andere reclame voor software zoals AV die je krijgt bij een al betaald product.
Kijk en luistergeld is er in Nl allang niet meer.
Kabelabo gaat niet naar de makers vd programmas of de zenders; dus is geen betaal tv. Meerprijs kanalen zoals extra sportkanalen zijn dat weer wel overigens
Voor publieke zenders betaal je zelfs 3 keer, via de belasting (het vroegere kijk- en luistergeld), via je provider (Ziggo / KPN / ...) en via de reclame die je ziet.
Via de provider betaal je voor de hd variant waarschijnlijk, de zenders kun je namelijk ook zonder abonnement bekijken.
Bij Ziggo wel, als je coax in huis hebt, en Ziggo vergeten is het signaal af te sluiten, kies frequentie 474(.000) en netwerk ID 4444, en dan heb je van verschillende zenders de HD variant. Bij KPN zie je niks zonder abonnement.
De npo site en app werken prima via kpn hoor.
Vergeet de thuiskopie heffing niet voor PVRs en externe harde schijven ...
Ja, en smart phones, waar bijna iedereen alleen legale content luistert (Spotify) en kijkt (Netflix).

Je zou denken dat stichting Brein geen bestaansrecht meer heeft!
Das als iemand anders iets al gedaan heeft dan kan het niet meer fout zijn?

Maar daarbuiten ja dat is inderdaad een belangrijke reden waarom ik geen TV abonnement meer heb.
Youtube is anders niet veel beter met hun continu reclame onzin.
Ik zeg niet dat het niet 'fout' of 'goed' is, alleen dat de conclusie dat als je ergens voor betaald je geen reclame zou zien nogal stupide is als je bekijkt naar waarmee we allemaal zijn opgegroeid...

Ik heb al 20+ jaar geleden de TV uit m'n kamer gegooid, de enige reden waarom ik nog tot een paar jaar geleden betaalde voor de standaard tv zenders is omdat anderen in huis nog wel TV keken, ondertussen vervangen door NLziet voor die personen, een stuk goedkoper. Abo's op streamingdiensten zonder reclame hebben mijn voorkeur.
Die gene aan wie jij betaald stopt er (nog) geen extra reclame tussen.
Nouja, pitchfork, ik ga niet de oceaan over met een pitchfork, maar producten afnemen gewoon liefst zo min mogelijk. Dit soort berichten zijn namelijk best typisch voor grote bedrijven die een luisterende AI hebben ingebouwd in een OS. Zij hebben als bedrijf nu eenmaal doelen die jouw persoonlijke doelen overstijgen en een drang naar dominantie (over je data, je portomonnee, je koopgedrag), kortom alle dingen die geld opleveren. En dat mag wettelijk blijkbaar allemaal wel.

Maar GNU/Linux distro's worden steeds beter en het zal daarom wel steeds agressiever en persoonlijker worden, deze grollen uit de koker van onder andere MS. Ze worden ook steeds beter in dingen die ze je aanreiken weer terug te nemen. Voorbeeld hiervan is het terug zetten naar hun gewenste settings in MS Win10 zonder het te vermelden (zelf gezien).

Het is vechten tegen de bierkaai om deze slippery dingen recht te praten imho.
En dat Chrome ook zijn gebruikers flest is dan ook geen sterk argument.
Mijn uitgangspunt is dat als ik iets koop de verkoper me achteraf wel van alles aan opties en andere marketing kan willen opdringen maar dat het aan mij is om te bepalen of ik dat wel wil voor ik het krijg. Ik zie niet hoe Microsoft of andere verkopers mijn belang hier voorop stellen zonder eerst aan me te vragen of ik dit opdringen wel in mijn belang zie. Welk belang dient het om Microsoft of andere leveranciers te gaan verdedigen?
Leuke is dat het ook nog om Windows Insider versies gaat, niet om de reguliere versies, 4 Windows 10 PC's hier en geen eentje heeft dit probleem...
Ik vind Candy Crush in mijn startbalk anders gewoon reclame. En ik vind dat echt niet kunnen. Meer met de vraag; wat is het volgende?

Het volgende is dus gewoon de betaal-apps van Office. Misschien volgende week AH-aanbiedingen in je startbalk. Dit is niet de plaats daarvoor imo
Ik krijg anders bij elke grote update veel van de standaard apps die ik daarvoor al verwijderd had gewoon weer terug, ongevraagd.
Waarom was candy crush voorheen dan automatisch geïnstalleerd bij een nieuwe installatie? Geen idee of dat nu nog zo is, maar in het verleden zeker. Er zaten ook snelkoppelingen tussen, maar ook zeker voorgeinstalleerde apps / games.
Zo beveelt Windows 10 de Edge-browser aan als men zoekt naar bijvoorbeeld 'Firefox' in het Startmenu
En drie keer raden wat je te zien krijgt als je op linux met libreoffice zoekt op "powerpoint", "word" of "excel"... ;)
Ja, maar alleen als je LibreOffice ook daadwerkelijk geïnstalleerd hebt staan. Dat is wel een verschil.
Nee hoor ik heb libreoffice geïnstalleerd en zoeken op welke office toepassing dan ook levert niets op.
Net getest, het antwoord is: helemaal niets*.

* Waarschijnlijk afhankelijk van distributie en/of desktop. Deze test was op Linux Mint met Cinnamon.

[Reactie gewijzigd door TeraMod op 23 juli 2024 06:48]

Ik vrees dat ik iets heb gemist in mijn opvoeding, maar wat wordt er bedoeld met een pitchfork? En wat heeft een stemvork/hooivork met dubieuze berichtgeving te maken?
Dat denk ik :-)
In dit geval is de verwijzing vrij letterlijk.
Boeren gingen van oudsher met hooivorken demonstreren en die uitdrukking wordt vandaag nog steeds veel gebruikt om een protest of demonstratie aan te duiden.
https://isgeschiedenis.nl...anden-uit-de-geschiedenis
Chrome heeft ook built-in web apps voorgeïnstalleerd, waarom is dit - wat het artikel duidelijk ook al uitmaakt als een onbedoelde fout - nu een probleem?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Waarop is de claim van "met enige regelmaat ongevraagd uwp-apps" op gebaseerd? Wanneer gebeurd dat? De enige "ongevraagde apps" die je krijgt zijn bij een verse installatie, en dit zijn niet eens apps, maar links naar de apps die bij installatie van die apps worden vervangen door de apps zelf. En sowieso zal Windows nooit tegels zomaar aan je startmenu pinnen. Dit is de eerste keer dat ik die claim ooit voorbij heb horen komen.
Ik heb in het verleden verschillende keren dezelfde games moeten verwijderen uit mijn Apps. Die kwamen telkens na een grote patch terug.
Op het systeem van deze Tweakers-redacteur zijn de webapps niet verschenen, maar dat houdt waarschijnlijk verband met de aanwezige installatie van Office.
Ik denk het niet. Ik heb Office 365 en bij mij zijn deze webapps wel aanwezig. Zojuist meteen maar verwijderd.
Office 365 of de webapps
Nee, de "echte" Office 365 met daadwerkelijke programma's die op mijn PC geïnstalleerd staan. :)
[...]
Ik denk het niet. Ik heb Office 365 en bij mij zijn deze webapps wel aanwezig. Zojuist meteen maar verwijderd.
Dus je hebt 5 urls verwijderd. meer was het namelijk niet.

Ik praat het niet goed maar er is niets 'geinstaleerd'.
De apps hebben ontbrekende en verkeerde metadata.
Iets als dit is voor mij toch wel een teken dat het meer om een fout gaat dan om het pushen van apps (of 'een zet' zoals Tweakers dat mooi beschuldigend kan schrijven).
Als dit een bewuste actie was zou je daar echt wel een melding van krijgen, zoals Edge wat iedere 3 dagen even aankondigt dat het ook geïnstalleerd is en of je echt niet Edge wilt gebruiken.
Het zou me niet verbazen als ze het in de toekomst doen, maar Microsoft is over het algemeen niet zo heel stil over software die ze op je PC zetten en zorgt echt wel dat de icoontjes en metadata kloppen.
Maar dat was in het begin ook niet het geval bij edge. Dat is later toegevoegd. Microsoft is steeds meer een reclame platform aan het maken van zijn eigen windows. Heel ergerlijk. Ik snap het ook niet zo goed om eerlijk te zijn. Drijft alleen maar meer mensen weg van windows 10 als platform.
Ik vraag me af of het echt mensen wegdrijft. Ik snap het wel namelijk, we leven in een tijd waarin mensen verwachten dat alles wat ze kunnen gebruiken gratis is. Windows? Dat is toch gewoon gratis en ik heb het recht om dat te gebruiken?
Dus ik snap wel dat Microsoft naar andere manieren moet zoeken om geld te verdienen. Windows onderhouden is immers niet gratis, maar mensen willen er over het algemeen ook niet voor betalen. Dit dilemma is iets wat denk ik steeds meer een rol gaat spelen in onze maatschappij, alles moet goed zijn maar ook gratis (of het goedkoopste, waarom je bijvoorbeeld ziet dat Amazon zo makkelijk markten opkoopt).
Maar windows is alles behalve gratis. Betaal je dik geld voor. Is het niet met harde euro’s dan steeds meer en meer dankzij reclame en telemetrie.

Windows 10 was in de begindagen een sterk OS met goede stabiliteit. Tegenwoordig is het bij veel updates afvragen wat er nu weer niet werkt of buiten jouw medeweten weer is geactiveerd of geïnstalleerd. Er zijn geen mogelijkheden om niet te updaten dus je moet gewoon verder met een nieuwe build inclusief extra software en dingen.

Ik was in dat opzicht best content met Win10. Het was niet aan mij besteed, maar heb er we verschillende mensen op kunnen krijgen die veel minder probleem hadden dan met windows 7 of 8. Helaas hebben ze dat een beetje verprutst en is het verwijderen van veel legacy zaken (muisdrivers, printdrivers, software APIs) soms echt een enorm probleem. En dan kun je niet meer terug. Je moet namelijk mee met updates ook al wil je dat niet. Zelfs Apple is niet zo eigenwijs en vastberaden. Als jij op Mountain lion wil blijven dan prima. Zullen niet alle nieuwe apps meer werken, maar het OS zelf inclusief geïnstalleerde applicaties werken prima.
Ja maar dat is toch ook wat ik zeg. Mensen verwachten dat iets gratis is, maar dat is het nooit want Microsoft is ook een bedrijf. Maar daarom vind ik het dus niet raar dat die reclame er in zit, en dat is de stelling die jij aannam dat het gek is dat er reclame in Windows zit.

Ik vind dat 'afvragen wat er nu weer niet werkt' ook heel overtrokken. Doen alsof iedere update alles kapot maakt, dan zit je wel echt bij de 0,1% die daar altijd last van heeft. Jouw ervaring kan slecht zijn, dat weet ik niet, maar dat kan gebeuren natuurlijk. Software is nooit perfect, maar doen alsof alles in Windows altijd kapot is en je iedere dag bloatware erbij krijgt, tja.

Ik vind het vergelijken van Windows met MacOS ook altijd een beetje onzinnig. Dat is een OS wat op een heel beperkt aantal configuraties wordt gemaakt, dus daar kun je veel makkelijker zorgen dat alles werkt en precies implementeren wat je wilt implementeren. Windows werkt op oneindig veel configuraties, dus daar zul je per definitie meer problemen mee hebben. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven, als je alles in controle hebt zoals Apple kun je voor alles controleren, Microsoft kan dat niet. Dat is precies waarom je een Mac voor 2000 euro kunt verkopen, de garantie dat het hele geheel werkt. Als diezelfde PC Windows zou draaien zou niemand er 2000 euro voor geven.
Welke software is er bijgekomen via updates? Ik kan zelf eigenlijk niks bedenken. De Game Bar misschien?
Paint3d, Skype (vrij snel)
Klopt helemaal. Mensen hebben ‘gratis’ als de norm gesteld. Vooral door bedrijven als Google, Facebook, Dorpbox enzovoorts veroorzaakt. Ik zou dan ook voorstander zijn van twee versies: betaald en vrij van tracking en reclame en een versie die ‘gratis’ is maar vol zit met tracking en reclame. Ik weet wel wat ik zou kiezen :)

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 06:48]

Een gekraakte betaalde versie zeker :Y)
Prima maar dan moet er betaald wordem om iets NIET te krijgen en dat wil de Nederlander waarschijnlijk toch niet.
Ik denk ook dat het ligtjes kwam door de tijd waarin we leefden. Vroeger was het voor mij gevoel allemaal duurder dan dat het nu is. Misschien komt het omdat ik toen ook van zakgeld moest sparen dat alles zo duur leek. Dus ik was al blij dat ik de hardware kon kopen. Laat staan nog eens Windows erbij. Maar ook dingen als dat men vroeger maar bijvoorbeeld maar 1 auto voor de deur had omdat een tweede te duur was. Of 1 "echte" tv in huis had en misschien een paar kleinere tv in plaats van grote tvs voor iedereen. Dat men goedkope schoenen moest kopen in plaats van Nikes omdat het kan.

Nu dat ik ook gewoon genoeg geld heb zou ik best gewoon geld willen uitgegeven voor Windows. Wel vind ik dat Microsoft bepaalde keuzes gemaakt heeft die illegaliteit versterkte. Bijvoorbeeld door bepaalde functies uit te schakelen terwijl verder de Home versie goed genoeg zou zijn. Zoals remote desktop zat in Windows xp in elke versie maar vanaf Windows 7 in pro en hoger. Ook services (meen ik maar kan ook een vergelijkbare optie geweest zijn) die handig was om problemen op te lossen. Ik denk ook niet dat mensen voor zulke kleine een dure upgrade willen.
Mijn ouders hadden pas toen ik een jaar of 10 was een auto. Een Citroën Visa. En ben ik stokoud? Neuh, net 44 ;)
34 jaar heeft toch wel een grote impact gehad op de financiële wereld. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen het nu breed heeft maar ik denk wel dat het voor een hoop mensen toch wel verbetering heeft gebracht. Nu betaalt men honderden euro's voor een nieuwe telefoon alleen maar omdat er een nieuwe versie uit is gekomen. Ik weet niet meer hoelang ik met mijn eerste telefoon Nokia 3310 deed. Zou me ieder geval niet verbazen als het 4 of 5 jaar zou zijn ongeveer. En dat alleen maar omdat een nieuwe telefoon te duur was als de oude het nog goed deed. En dan praat ik maar over 20 jaar geleden in plaats van 34.
Volledig mee eens. Microsoft schuift de kant op van Google, heer en meester in dataverzameling. Ik zou graag zien dat Microsoft de kant van Apple opgaat en gewoon, net als vroeger, Windows op de markt zet zonder reclame, gegevensverzameling enzovoorts. Ik betaal daar graag een meerprijs voor.
Drijft alleen maar meer mensen weg van windows 10 als platform
Ik denk dat je enorm overschat hoeveel mensen hier van weten en die er zich iets van aantrekken. Onder techneuten is dat percentage hoog, maar in de grote groep van gemiddelde Windows gebruikers gaat dat ongelooflijk laag zijn.

Als techneut vind ik dit zelf ook not-done, maar dat gaat me nog niet wegdrijven van Windows.
Een fout kan ook zijn: te vroeg gepusht, of defect gepusht. Dat sluit dus niet uit dat het een huidige of toekomstige bewuste actie is.
Het is een tijdje geleden dat ik Google Chrome geinstalleerd heb, maar zitten daar niet ook Google Docs en Sheets vooraf in toegevoegd als extensies?
Het verschil is dat deze er vanaf het begin bij zitten. Bij Windows krijg je stilzwijgend meer (troep) op de achtergrond over time.
Uiteindelijk zijn het slechts snelkoppelingen. Dus zoveel 'troep' is dit nu ook weet niet. dat gedoe van eerst met Candy Crush enzo was veel erger.
Chrome Apps kwamen uit in 2012, dus als je Chrome had geinstalleerd daarvoor kreeg je ook opeens stilzwijgend die "troep" geinstaleerd na een update van Chrome. Enigste verschil is dat Microsoft de officiele installatie lijst gebruikt om ze te toen.
Dat klopt, ze doen het bijna allemaal.
Niks nieuws toch dat Microsoft ongevraagd ongewenste apps installeert? Of het nu gaat om spelletjes in je startmenu, of dat Teams ineens vanzelf geïnstalleerd wordt, Bing die als zoekmachine gepust wordt. Soms expres, soms per ongeluk.
tja, is net zo hard bij alle andere OS leveranciers... Dus niet net gaan doen alsof het alleen bij Microsoft gebeurd.
Wat een non-argument. Het doet er niet toe of anderen het ook doen, het gaat hier om Microsoft.
Wat een non-argument dat het hier om Microsoft gaat.. je doet dan net alsof het geen probleem is dat Apple ook een hoop standaard muk installeert..
Het artikel gaat over Microsoft. De reactie gaat over Microsoft. Daarmee wordt niet gesuggereerd dat andere bedrijven het niet doen. Moet iedereen bij elke reactie een lijstje opstellen? Zo werkt het niet.

Het doet er niet toe dat andere bedrijven het ook doen, daar gaat het nu niet om. Dat wil NIET zeggen dat het geen probleem is in die gevallen.
Zo beveelt Windows 10 de Edge-browser aan als men zoekt naar bijvoorbeeld 'Firefox' in het Startmenu
Eerder idd gezien, lijkt nu echter iig op mijn systeem niet meer van toepassing te zijn.
Bij mij is het nog steeds van toepassing (10 Pro) bij de Search functie. Je kan het prima uitzetten in het Start menu, maar ben er nog niet achter hoe je kan voorkomen dat Search het aanbeveelt.

Edit: Hm, kan wel Edge deïnstalleren. Heb dat maar gedaan, maar het blijft gepusht worden....

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:48]

Klopt je mag doen wat je wilt je krijgt Edge weer terug en hetzelfde op Android, je verwijderd Chrome en 10 minuten later staat die er weer. Bij Apple mag je niet eens een andere browser (alleen andere schil om hun browser heen), dus daar begin ik niet eens over. Het is allemaal één pot nat en controle over je eigen systeem heb je niet meer. Tijd voor dwingende wetgeving hierover.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 23 juli 2024 06:48]

Vroeger kon je dit soort onzin nog uitschakelen in de Pro versie van Windows 10 via de group policy (consumer experience en lock screen opties), maar dat hebben ze er op een gegeven moment uit gehaald zodat daar je nu een Education of Enterprise versie voor moet hebben.

Individuele personen hebben blijkbaar geen recht op een professioneel uitziende Windows.
Als jij als 'professional' zo in de war bent van 5 urls in een startmenu.... want meer is het niet. Windows doet dit al 15 jaar, er komen met grote regelmaat links bij, maar op de een of andere manier is dit opeens een probleem.

Ik had het ook liever niet gehad, maar ik heb er 12 seconden over gedaan om ze te verwijderen. Minder dan jij nodig had om erover te klagen.
Ik denk dat het meer gaat om de keuze en de vraag waar het dan ophoudt. Zoiets als het vergrendelscherm als je je pc opstart: waarom moet ik iedere keer een afbeelding wegklikken? Geef me gewoon meteen het inlogscherm of de mogelijkheid om het uit te zetten.
"Ook worden met enige regelmaat ongevraagd uwp-apps geïnstalleerd op Windows 10, inclusief tegels in het Startmenu."

Mag dit juridische gezien wel?
De gemiddelde telefoon-fabrikant doet niet anders: hoe vaak ik al niet Huawei meuk heb uitgezet of uninstall, na elke upgrade komt het ook weer mee. Soms kun je volgens mij ook niet anders, bijvoorbeeld als je apps uit elkaar trekt die standaard met het OS meekomen. Zo is de office-installer al jaren vooraf geinstalleerd (net zoals die Candy Crush bloatware). Irritant, maar helaas onderdeel van het business-model...
Als je dat niet wil, is er een alternatief: Apple. Apple heeft een verdienmodel dat gebaseerd is op verkoop van dure hardware en bijbehorende software. Google en in steeds grotere mate Microsoft verdienen hun geld met ‘gratis’ diensten. In ruil daarvoor verzamelen en gebruiken ze je gegevens of krijg je commerciële, voorgeïnstalleerde bloatware. Bij Apple is dat niet het geval
En Apple music dan? Safari? Siri? FaceTime imessage? Health? iMovie? icloud, keynote, mail, appe maps, pages, numbers, notes, wallet, TV, tips?

De meegeleverde Apple apps zijn duidelijk aanwezig op Apple apparaten hoor. Ook die komen met apps die niet iedereen gebruikt en als doel hebben Apple diensten te verkopen. Samsung doet hetzelfde met hun diensten en Huawei ook. Soms hebben ze een samenwerking met een partij zoals Apple heeft voor de default zoekmachine en integratie met spotlight en Samsung met facebook. En MS met candycrush.

Het punt van de reactie boven je is bloatware. Dat heeft Apple net zo goed. Dat Apple doet alsof ze een ander verdienmodel hebben en vooral hun eigen diensten pusht en niet die van anderen en dat jij totaal geen idee hebt van het verdienmodel van MS is ook een feit. En ook ontzettend off-topic en een beetje misplaatst.
Euhm nee? Alle office software moet je zelf downloaden vanuit de store. Je krijgt een paar basale basis apps die je volledig kunt verwijderen als je dat wilt (simpele drag en drop). Het installatiemodel van Apple werkt veel simpeler dan bij MS windows.

Ja er zijn een aantal apps aanwezig, maar bloatware... niet echt.

Dit soort apps waar je uiteindelijke gewoon voor moet dokken vind ik irritanter.
Ik vind als Spotify gebruiker Apple music ongewenste bloatware. Is overigens ook iets waar je optioneel voor kunt betalen, net als Office. Meningen verschillen he, als je zit te wachten op alle Apple diensten is het fantastisch. Maar zo niet krijg je standaard troep mee om Apple diensten te verkopen. Leuk dat die troep er weer af kan. Dat kan bij Windows ook.

Safari is nog veel erger want je bent verplicht die te gebruiken. Ookal installeer je een andere browser is dat nog steeds safari op de achtergrond. icloud, mail en wallet zijn ook niet zomaar te verwijderen.
Onzin. Apple music is een optionele toevoeging aan de standaard muziek speler. Als je een MP3tje download speel je hem daarmee af. Je hoeft Apple music niet te gebruiken en je kunt het volledig uitschakelen.

Bij deze apps moet je betalen. Is geen andere optie. Dat is iets anders dan een optie die je kunt gebruiken, maar niet hoeft. Zie het als een premium upgrade.

Die basis muziek speler heb je gewoon nodig. Tenzij je zelf een andere ergens vandaan trekt.
Safari is nog veel erger want je bent verplicht die te gebruiken. Ookal installeer je een andere browser is dat nog steeds safari op de achtergrond.
Dat is helemaal niet waar. Chrome en edge hebben gewoon hun eigen renderer. Je bent in de war met iOS.
Leuk dat die troep er weer af kan. Dat kan bij Windows ook.
Voor een beetje consument is dat veel lastiger voor elkaar te krijgen hoor. Is er een uninstaller script meegeleverd? Denk het niet namelijk. Kans is overigens groot dat het er met de volgende update weer op staat.
Ik moet zelf zeggen dat ik mij wel erg stoor aan de mate waarin Apple Music is geïntegreerd tegenwoordig in hun speler. Je wordt ook bij default daarheen gestuurd ook met zoek resultaten. Moest even zoeken nadat ze van iTunes naar Apple Music waren gegaan hoe ik weer gewoon mijn eigen muziek kon spelen zonder telkens Apple promo troep er doorheen te krijgen.
Mee eens. Die schermvullende advertorials die je voor Apple Music kreeg waren tenenkrommend. En al helemaal omdat ik vaak gehad heb dat ze niet snel laadde. Wou je snel een muziekje opzetten, hing je hele muziekspeler en zat je secondenlang tegen een wit scherm aan te kijken, denkende wtf? Na een tijdje kreeg je dan wel "try Apple Music" te zien.
...om nog maar te zwijgen van de push naar iCloud elke twee weken omdat je telefoon te vol is....
9 september 2014, Apple zet ongevraagd het U2 album "Songs of Innocence" in itunes bibliotheek van ipod, iphone en computers. De ongevraagde muziek kan niet verwijderd worden.
Is inmiddels 6 jaar geleden. Er is wel wat veranderd dacht ik zo.
Behalve dat je nagenoeg alle Apps die jij opnoemt wel echt kan verwijderen. Dat kan vaak bij Samsung en andere niet.
De 'bloatware' van Apple is te deïnstalleren (maar dan ook echt deïnstalleren) zoals iedere andere app en komt niet terug na updates.
Wallet, Gezondheid, Boeken, FaceTime, Muziek, Mail, Agenda.
Allemaal Apple bloatware, dat niet te verwijderen is. En dan heb ik nog wel enkele andere niet benoemd.

Ondanks, dat ik Outlook heb geïnstalleerd, willen Mail en Agenda zich niet laten uitschakelen.
Mail en agenda is toch gewoon te verwijderen/uit te schakelen? Het enige wat niet echt kan verdwijnen is Safari.
Als ik Agenda verwijder werkt de Outlook-agenda niet lekker meer. Zelfde met de Outlook-mail en de Mail-app.
Outlook heeft die beide dus nodig om te kunnen werken.
Dat is eerder een tekortkoming van Outlook dan dat de bal bij iOS ligt. Daarnaast gesproken, ik vind persoonlijk de standaard mail en agenda app een prima oplossing.
Da's geen feit, het is ook mogelijk dat Apple gewoon afdwingt dat je hún app of achterliggende API moet gebruiken, en dat die verwijderd wordt op het moment dat je de app eraf gooit. Want het is natuurlijk niet zo dat je misschien wel gewoon een alternatieve app wilt gebruiken?

Is het inmiddels al toegestaan om iets anders als Safari te gebruiken, zonder dat de andere browser gewoon Safari is met een andere UI?
Welk feit bedoel je precies? Ik heb een tijdje Outlook op mijn iPhone gehad (daarom vind ik ook dat Outlook niet meer biedt dan de standaard apps zelf) en dat werkte nadat de mail uitgeschakeld was. Let op het woord "uitgeschakeld", want het is nog steeds aanwezig op de telefoon zelf, de API dus ook. Daarnaast is het een keuze om een iPhone te gebruiken en ook de keuze van Apple te accepteren dat alles over dezelfde API's en webkitten moet gaan die Apple ontworpen heeft. In iOS 14 heeft Apple de mogelijkheid gegeven om een standaard browser en mail te selecteren.
Kan je Siri deinstalleren? Dacht alleen uitzetten.
Siri is geen app maar zit echt in het OS ingebakken. Voor de rest kan je bijna alles wel deïnstalleren.

Alleen het volgende is verplicht:
- Messages
- Photos
- Camera
- Clock
- Wallet
- Health
- Settings
en natuurljik Phone.

M'n Samsung flip-phone had 15 jaar geleden meer bloatware.
En Apple music dan? Safari? Siri? FaceTime imessage? Health? iMovie? icloud, keynote, mail, appe maps, pages, numbers, notes, wallet, TV, tips?
Ten eerste, nagenoeg alle apps van Apple zijn zonder moeite te verwijderen. Ten tweede, het gaat hier over verdienmodel gegevensverzameling door derden. Dat is bij de Apple-apps niet aan de orde. In tegenstelling tot Android (Candy crush) en Microsoft. Precies het verschil dat ik bedoelde: ‘gratis’ in ruil voor je gegevens.
De meegeleverde Apple apps zijn duidelijk aanwezig op Apple apparaten hoor. Ook die komen met apps die niet iedereen gebruikt en als doel hebben Apple diensten te verkopen. Samsung doet hetzelfde met hun diensten en Huawei ook. Soms hebben ze een samenwerking met een partij zoals Apple heeft voor de default zoekmachine en integratie met spotlight en Samsung met facebook. En MS met candycrush.

Het punt van de reactie boven je is bloatware. Dat heeft Apple net zo goed. Dat Apple doet alsof ze een ander verdienmodel hebben en vooral hun eigen diensten pusht en niet die van anderen en dat jij totaal geen idee hebt van het verdienmodel van MS is ook een feit. En ook ontzettend off-topic en een beetje misplaatst.
Je roept dat ik er geen verstand van heb, terwijl als een paal boven water staat dat Apple zich kan onderscheiden op het gebied van dataverzameling ten opzichte van Google en Microsoft, juist omdat Apple geld verdient met verkopen van dure hardware en software. Jouw reactie toont daarmee aan dat jij er niets van begrijpt als je dat bestrijdt.
roept dat ik er geen verstand van heb, terwijl als een paal boven water staat dat Apple zich kan onderscheiden op het gebied van dataverzameling ten opzichte van Google en Microsoft, juist omdat Apple geld verdient met verkopen van dure hardware en software. Jouw reactie toont daarmee aan dat jij er niets van begrijpt als je dat bestrijdt.
Dat je een -1 krijgt snap ik niet helemaal, je hebt wel een punt. Overigens is het niet helemaal correct. Ook Apple verzamelt gegevens van jou, maar verkoopt jouw gegevens (alsnog) niet. Af en toe het advertentie-ID resetten op iOS was standaard bij mij toen ik nog iOS had.
Wat bedoel je precies?
Of Microsoft wel verzamelde gegevens van jou door verkoopt ja/nee.
Geen idee, maar waarom vraagt je dat aan mij? Ik had het over iOS, niet over Microsoft.
Ah excuus, ik dacht dat je impliceerde dat Microsoft dat ook deed en alleen Apple niet :)
@Naafkap impliceert dit, ik zou ook niet weten waar hij dat vandaan heeft en hoor dat graag. De enige telemetrie die MS verzamelt is voor het verbeteren van producten, er gaat geen enkele data die door telemetrie van eigen software is verzameld naar andere partijen voor bijvoorbeeld reclame doeleinden.
No harm done :)
Of Linux (met uitzondering van Ubuntu uiteraard).
En zo kreeg mijn vrouw gratis op haar iPhone een album van U2, waarin ze totaal niet geïnteresseerd is, maar wel ruimte in neemt, die overigens niet uitbreidbaar is.
Apple pushed ook net zo hard als MS een hoop troep met hun OS mee..
Je hebt het over het business model, maar ik zou goed geld over hebben voor een Windows versie zonder telemetry, zonder software die ongevraagd installeerd en sowieso zonder Candy Crush achtige meuk.

Volgens mij zou je een Windows Premium versie kunnen maken terwijl de massa waarschijnlijk de voorkeur geeft aan de "gratis" versie.

Min of meer on-topc: Ik heb zelf een Lineage Android telefoon zonder Google applicaties maar heb voor mijn werk gisteren een factory reset gedaan op 15 stock Samsung Galaxy S9's.

Ik kreeg de rillingen van de data hongerige applicaties die standaard worden meegeleverd en geinstalleerd.

Samsung account, Google account, Google assistant die je een beetje kan configureren maar niet zomaar uit kan zetten, "OK Google" die standaard aan staat (met de microfoon er dus bij), Office 365 apps, Linkedin en Facebook standaard geinstalleerd (inclusief notificaties of je vriendjes wil maken of een baan zoekt) en ga zo maar door.

Ik heb als palate cleanser een S9 geflashed naar Lineage 17.1. Wat een verademing.

Oude Windows versies hadden dit soort dingen ook al (Linkjes naar AOL en dergelijken), maar iedereen is daar nogal in doorgeschoten. De gemiddelde laptop die je koopt staat nog voller met trials, demo's en verwijzingen naar diensten. Zelfs TV's waar je goed geld voor betaald staan vol advertenties.

edit: Volgorde gewijzigd

[Reactie gewijzigd door walterg op 23 juli 2024 06:48]

Laptops zijn tegenwoordig juist heel clean geworden. Het is MS die eigen diensten probeert te pushen.
Ik moet op z'n minst altijd de Norton/mcafee er vanaf halen. En uiteraard de software tool waarmee ik een account aan kan maken bij Dell/Gigabyte/whatever. En Geforce Experience. Maar inderdaad, Microsoft is het steviger dan vroeger an het pushen.
Als ik een nieuwe computer koopt , is het eerste wat ik die clean install. Dat is gewoon standaard procedure

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 23 juli 2024 06:48]

De gemiddelde oom Henk en tante Ingrid doen dat niet hoor, en die komen dan uiteindelijk bij jou omdat hun laptop niet meer vooruit te branden is ;)
True. Nou heb ik persoonlijk op zich wel duizend maal liever een (vrij neutrale) link naar de alleszins degelijke, en voor de gemiddelde gebruiker op zich zelfs best handige, office web apps, dan de vaak hoogst bedenkelijke rommel die op consumentenlaptops vroeger gepusht werd.

Ik denk dat de bubbel hier op tweakers ook wel een beetje misleidend is; voor de meeste gebruikers is het op zich eigenlijk best wel heel erg handig dat ze allicht de web-app versies hebben om mee te behelpen; out-of-the-box kun je wel .docx openen in wordpad, maar excel of powerpoint-bestanden zul je bijkomende software voor nodig hebben. Voor de stereotype tante Jannie die af en toe even zo'n bestandje wil besnuffelen, is dit een hele prettige toevoeging.

Op zich vind ik het ook niet meer dan normaal dat (zelfverklaarde) powerusers hun systeem naar hun eigen hand moeten zetten terwijl de OotB-ervaring voor een casual gebruiker zo smooth mogelijk wordt gemaakt; afgezien daarvan dat die laatste groep dik in de meerderheid is, en die eerste groep het er niet zo moeilijk mee zou moeten hebben, is het ook gewoon onmogelijk die eerste groep óóit tevreden te krijgen. Iedereen weet het best hoe het zou moeten - maar vrijwel niemand is het er met elkaar over eens :+ Geef maar gewoon het gereedschap om het met vrij minimale moeite naar de eigen hand te zetten, dan is het goed zat.

En ja, MS gebruikt dit om o365 te pushen, dat klopt. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zo heel erg over opwinden - voor de gemiddelde gebruiker is het gewoon een verdomd goede deal. €100/jaar/huishouden om *eindelijk* de backups, allicht van de onvervangbare foto's etc, goed in orde te hebben? Yes please! Never mind MS, ik push dit zelf al zo hard mogelijk bij minder technische familie etc, puur en alleen om onedrive.

De ergernis voor de technischere (of allicht gewoon eigenwijzere ;)) gebruikertjes is vrij beperkt, en IMO is dit merendeels gewoon een win-win scenario - we hebben hier altijd de mond vol over de schaduwzijde van 'gratis' producten, maar dan zet er een keer een van de grote spelers een betaald product in de markt wat in een dusdanig chronisch gat springt (...backups, niet doen alsof office 365 daadwerkelijk om office gaat :+ ) en dan is elke poging dit te pushen, hoe in vergelijking mild ook, ook weer niet goed? Nog even afgezien daarvan dat dit 'gepusht' wordt door een op zich al best mooie gratis dienst iets zichtbaarder/bereikbaarder te maken? Tja...
Wat voor laptops gebruik jij dan? Heb dit jaar Dells in handen gehad die inderdaad een stuk 'schoner' zijn dan 5-10 jaar geleden, maar toen liep het de spuitgaten uit! Afgelopen weken nieuwe Lenovo's in handen gehad en daar zit een een berg preinstalled in. En het is zo ruk geïnstalleerd dat ik niet eens Windows 10 kon updaten naar 2004 zonder een gehele clean W10 installatie zonder al die meuk er op. Is het beter dan 5-10 jaar geleden, ja en nee, minder meuk, minder te deinstalleren, maar ik ben nog nooit tegen update issues aangelopen door geïnstalleerde meuk van de leverancier...
Natuurlijk. Als er een nieuwe versie van notepad.exe is mag die er ook ongevraagd op gezet worden.
Het gaat hier denk ik vooral om compleet nieuwe apps, zoals Microsoft Teams dat op elke windows 10 machine werdt geinstalleerd, ongeacht de wens van de gebruiker.
Dat zal door je organisatie of bedrijf zijn gebeurd, office zelf (zelfs 365) heeft teams nooit geïnstalleerd.

Wel wordt het binnen domeinen standaard automatisch geïnstalleerd, maar dat is altijd nog ter discretie van de it-afdeling (opt out bij een update).
Op alle standalone windows 10 enterprise/pro machines die ik heb gezien werd het gewoon geïnstalleerd.
Nee hoor, heb hier Windows 10 Pro en hier is het niet standaard geinstalleerd.. Moest het uiteindelijk (ivm corona onzin) zelf installeren...
7 laptops en 3 pc's van mijzelf of mijn directe familie die ik zelf heb geïnstalleerd met windows 10 pro of enterprise licenties hadden allemaal spontaan microsoft teams geïnstalleerd.

Zonder dat iemand (inclusief mijzelf) dat geïnstalleerd had.

Dit is overigens al ongeveer een jaar geleden gebeurt.
Maar zat op die PC's misschien een enterprise/business Office licentie? Want zonder die licentie ben je helemaal niets met Teams op Windows, met een prive 365 (MS 365 Family/Personal) account kan je namelijk niet inloggen op de Windows Teams app. De laatste keer dat ik getest had was dat enkel in de android app mogelijk. Volgens mij moet je zelfs best veel moeite doen om de app te installeren zonder een enterprise/business licentie van MS 365.
Dus waarom zou MS een app pushen waar veel Windows gebruikers niet eens op kunnen inloggen?

Misschien dat het via de Office installatie mee is gekomen en niet met de Windows updates.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 23 juli 2024 06:48]

Idem hier: W10 heeft gewoon ongevraagd Teams zelf geïnstalleerd.
Dat zal door je organisatie of bedrijf zijn gebeurd, office zelf (zelfs 365) heeft teams nooit geïnstalleerd.
Nee hoor. Het was een hele tijd terug (lees een jaar of langer) ook in eens op mijn persoonlijke PC geïnstalleerd. En dat was voordat ik thuis ging werken, dus het bedrijf had dat niet gedaan en ik zelf ook zeker niet. Hetzelfde voor mijn laptop, daar verscheen het ook in eens. Het vervelendste vond ik nog wel dat het ook nog eens automatisch opstartte (dus een app die ik niet wou + nog eens elke keer als ik de PC opstart een login scherm te zien krijgen (tot ik dat had uitgezet natuurlijk)).
Als je de installatie van Windows doorloopt (wat op iedere nieuwe pc/laptop noodzakelijk is) krijg je de vraag over (gepersonaliseerde) reclame, je kan dan ook de onderste optie kiezen, maar dan nog staat er uitdrukkelijk bij dat de hoeveelheid reclame hetzelfde is, alleen mogelijk minder relevant.
Dus in wezen ben je akkoord gegaan, dit is gewoon een soort van reclame (vergelijkbaar met een banner op het internet) en pas als je erop klikt activeer je het.
Niet helemaal: dit gaat over mogelijke reclame in apps die je zelf vanuit de Windows app store installeert. Je kiest ervoor om zo'n app met advertenties te installeren en de vraag is of je toestaat dat deze gepersonaliseerd zijn of niet.
Uiteraard. Je betaald toch voor feature updates? Dit is er zo een. Juridisch gezien dan.
Mag dit juridische gezien wel?
Kan het zijn dat jij pas sinds dit weekend MS software gebruikt?
Lijkt me eerder een Insider's A/B test welke per ongeluk in 2004 terecht is gekomen. Ik heb er zelf trouwens geen last van ondanks het ontbreken van MS Office.
Ik ook niet inderdaad, terwijl ik wel O365 Business heb (zonder de desktop apps).

Weliswaar gebruik ik geen MS account om in te loggen en al helemaal geen Edge, misschien pusht hij het pas als je met Edge inlogt op O365?
Ik dacht dat dit algeheel bekend was, ik heb een msi van versie 79 die dit bij elke installatie doet dus dit zit er al een tijd in. Wellicht dat mensen het nu pas opvalt of dat het enkel voor komt bij de enterprise versie van de setup.
Bij de home-versie gebeurd het ook, ik knikker ze er meteen vanaf omdat ik office 2019 gebruik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.