Windows 10 verwijdert Downloads-bestanden niet meer automatisch bij cloudback-up

Microsoft past de automatische opruimfunctie in Windows 10 aan. Het besturingssysteem verwijdert daarbij minder snel bestanden uit mappen zoals Downloads. Gebruikers hadden aan Microsoft aangegeven dat dat te vaak gebeurde.

De wijzigingen zitten in een feature genaamd Storage Sense. Microsoft heeft de wijzigingen doorgevoerd in preview-build 19640 van Windows 10 2004: de Mei Update. De belangrijkste wijziging daarin is dat Microsoft de opruimtools voor ongebruikte bestanden bijwerkt.

Storage Sense kan, in tegenstelling tot Disk Cleanup, automatisch niet-gebruikte bestanden op de pc van gebruikers verwijderen. Windows 10 verwijdert dan bestanden als ze na een bepaalde periode niet geopend zijn. Microsoft voegt nu een optie toe aan Storage Sense waarmee bestanden niet meer verwijderd worden als de Downloads-map aan een cloudprovider is gekoppeld voor bijvoorbeeld het maken van back-ups.

Microsoft voerde in de Mei Update van Windows 10 ook een functie door die het al sinds vorig jaar in Previews testte. Daarbij werd de Downloads-map uit de Disk Cleanup-tool verwijderd. De map was standaard niet aangevinkt in de tool, maar gebruikers vinkten dat selectievakje soms per ongeluk aan.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

04-06-2020 • 13:39

47

Submitter: TheVivaldi

Reacties (47)

47
46
18
2
0
21
Wijzig sortering
Based on feedback, if your Downloads folder is synced to a cloud provider, we are disabling the option to have Storage Sense automatically clear out your Downloads folder on a cycle.
Ik heb het nu een paar keer gelezen, maar ik snap de link tussen downloads-folder en cloud proviver niet helemaal. Dus als ik mijn downloadmap heb gelinkt aan bv onedrive, dan wil ik niet dat die automatisch opgeschoond wordt.

Waarom zou ik dat niet willen?
Edit: even aannemend dat ik doelbewust de download folder aanvink voor Storage Sense

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 24 juli 2024 10:21]

Omdat je diezelfde download map dus ook op een andere computer gelinked kan hebben, waar je dagelijks die bestanden opent.

Het issue zit simpelweg bij 1 map die op 2 computers via de cloud gelinked is, op pc 1 open je dagelijks alle bestanden op pc2 open je nooit die bestanden. Dan besluit pc2 dus die bestanden te wissen en zijn ze spontaan ook voor pc 1 weg.
Ah, dat is inderdaad een goede uitleg, dank!
Stel je download een bestand, waar je pas over een maand mee aan de slag moet, maar die wel bij het pakketje bestanden zit dat je voor een project nodig hebt en Microsoft besluit dit belangrijke bestand te verwijderen.
Dan zit je toch behoorlijk omhoog als je dat bestand later nodig hebt.
Dit soort systemen klinkt intelligent maar zijn naar mijn idee niet perse noodzakelijk.
Dit soort systemen klinkt intelligent maar zijn naar mijn idee niet perse noodzakelijk.
Het is ook een geweldige functie, maar het zou een opt-in functie moeten zijn.
90% van de downloads zijn om 'te bewaren' lijkt mij
Die enkele installer die je een keer gebruikt, is daarop te verwaarlozen.

Ik begrijp het hele idee erachter ook niet
Je download een file, bij installeren gaat die naar de TMP ( uitpakken van alle bestanden ) en na install gaat de TMP weer ( automatisch ) leeg. ( wat nog vaker mislukt, dan dat het wel goed gaat ;) )
Anoniem: 420148 @FreshMaker4 juni 2020 14:20
Grappig, bij mij juist andersom. Ik zou nu mijn downloadsmap met 100+ files zo leeg kunnen kieperen en er is niks aan de hand. Alles van waarde gooi ik in een cloud drive, alleen tijdelijke troep en installers staan in Downloads, want lokale map en niets in een lokale map is betrouwbaar opgeslagen (want laptop stuk = files weg)
Nou mijn laptop ging stuk dus ik kon naar huis. Maar kwam toch echt in de file. Dus je bewering klopt niet... ;)
Anoniem: 420148 @jabberwock4 juni 2020 15:47
Nou mijn laptop ging stuk dus ik kon naar huis. Maar kwam toch echt in de file. Dus je bewering klopt niet... ;)
Bugje denk ik, gooi je nieuwe laptop eens uit het raam en probeer het nog een keer
Protip: als je die files in een encrypted, password protected zipfile zet kunnen ze niet op de snelweg worden geopend . En dus geen files.

[Reactie gewijzigd door Cis op 24 juli 2024 10:21]

Het is ook een geweldige functie, maar het zou een opt-in functie moeten zijn.
Even kort door de bocht: volgens mij begrijpt Microsoft het concept opt-in niet, enkel opt-out.
Ook moet je in hun producten vrijwel alle settings van de defaults afhalen om iets werkbaar en niet steeds irriterend te maken.

En bestanden in mijn downloadsmap bewaar ik daar omdat ik weet dat ik ze later nog eens nodig ga hebben en ze dan veelal niet meer online beschikbaar zijn.
Als ze 'intelligentie' willen aanbieden, zouden ze misschien met een niet-destructieve manier kunnen beginnen die wel nuttig zou zijn, door te onthouden waar bepaalde bestandstypen standaard opgeslagen worden, en een lijstje van je laatst gebruikte directories.
Bijvoordbeeld exe, MSI etc naar SetupFiles, .jpg naar images (alternatief: documents+ fotos), PDF naar documents (/recepten, /tickets) etc.
Het is ook een geweldige functie, maar het zou een opt-in functie moeten zijn.
Oplossing: map niet aanvinken voor Storage Sense, het is namelijk opt-in.

Bij is het overigens net zo als bij @Anoniem: 420148, de downloadmap is voor mij een tussenstation; ik download iets, doe er iets mee (bekijken / installeren / bewaren) en daarna kan de download weer weg.

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 24 juli 2024 10:21]

Daarom heb je ook de mogelijkheid om met Verkenner, Powershell, CMD, bash een project folder aan te maken waar je deze data dan heen kan moven, als een soort "package" voor je project. In een bedrijfsmatige omgeving zou je dat op een "Share" kunnen doen, of in een Git-repository, handig als je samen moet werken.

Wat waren mijn collega's blij dat ik dat gedaan had met de java 8 downloads toen ze er achter kwamen dat je opeens moet inloggen bij Oracle om 8u251 te downloaden.
Dit is niet wat de download map normaal voor dient. Dit is een tijdelijke map zoals de c:\temp folder. Als je een bestand later nodig hebt zet je het op een andere map die je gebruikt voor je bestanden/info te bewaren.
Op zich ja maar dan als nog Microsoft hoeft voor mij niet te betalen of die map automatisch leeg gaat, er staan bestanden in die ik gedownload heb.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 10:21]

Dat is één uitleg, ja. Ik gebruik die map juist om allerlei installers in op te slaan en pretty much alles wat ik download maar wat niet onder een andere categorie valt. Die map heeft ook meerdere subfolders en al.
Hoe kom je daar nou bij?
Bij alle windows installaties die ik heb gezien sinds windows 98 staat 'Downloads' in het zelfde rijtje als desktop, documents, music etc, en bevind zich in de profiel directory.
Terwijl alle temp mappen en varianten daarop zich in de windows directory bevonden en/of verborgen waren.
Het is dus duidelijk een permanente map om je installers, telefoon backups en andere downloads te bewaren die niet onder de andere categorieën zoals muziek of film vallen.

Al mijn browsers (IE, FF, Chrome) slaan ook standaard op naar downloads en niet naar Documents. Er is geen waarschuwing dat dit een tijdelijke locatie zou zijn.

[Reactie gewijzigd door mbb op 24 juli 2024 10:21]

De Downloads map staat bij het schijfopruiming programma in hetzelfde rijtje als je tijdelijke bestanden. Zo kan ik het ook uitleggen hoor.
Automatisch bestanden verwijderen.... Gewoon niet doen.
Waarom niet eens in de zoveel tijd de vraag tonen "zullen we de schijf eens samen opruimen?". Dan krijg je een overzicht van die bestanden en kun je zelf beslissen of ze wel of niet verwijderd moeten worden.
Je neemt nog altijd de beslissing om het zelf aan te zetten. Zit hier nu op een verse 2004 build en Storage Sense staat gewoon uit. En voor dat Storage Sense begint met verwijderen moet de hoeveelheid lege ruimte laag worden. En als ik de instellingen goed lees, dan worden standaard bestanden uit Downloads ook niet zomaar verwijderd. De standaard instelling voor bestanden in die folder is "Delete file in my Downloads folder if they haven't been opened for more than: Never" Al is die folder dus wel aangemerkt als een tijdelijke opslag locatie.
Dan gaat iedereen weer zeuren dat ze rare meldingen krijgen waar ze niks van snappen op momenten die net niet uitkomen. Ik denk zelf dat voor de meeste 'gewone' mensen alleen maar in paniek zouden raken als ze zo'n melding ontvangen.
Voor iedereen is dat anders denk ik. Als je mij in paniek wilt hebben moet je juist automatisch bestanden gaan verwijderen, zeker als het de Downloads map betreft.
Wij tweakers blijven anders dan tante connie of de buurman om de hoek ;)

Mij ook hahaha

[Reactie gewijzigd door Da_Leroy op 24 juli 2024 10:21]

Ben zelf bezig met een project die juist dat doet over een file-sharing omgeving van 25TB aan office documenten. Hierbij heeft iedere folder een retention policy afhankelijk van de data. Ieder bestand wordt conform GDPR policies automatisch gewist wanneer bestand te oud is. Dit stuitte op zekere weerstand, maar maakt mensen wel aware hoe zoe om moeten gaan met data. Bepaalde data mag je maximaal maar x-tijd bewaren tenslotte.
Die snap ik.
Je vergelijkt echter een professionele omgeving met een persoonlijke en dat gaat het scheef; jouw voorbeeld data moet namelijk verwijderd worden op wettelijke basis en die is er bij een persoonlijke map van iemand niet.
Je wilt gewoon niet dat jouw foto's en documenten die je al een tijd niet geopend hebt ineens verwijderd blijken te zijn omdat een algoritme zag dat ze blijkbaar niet zo interessant waren de laatste tijd.
Bij een bedrijf waar ik gewerkt had voerden ze op een gegeven moment ook een data retentie policy in.
Het gevolg was dat van bepaalde leidinggevende personen, op wiens account deze policy geactiveerd was, de e-mails automatisch de flag expired kregen en e-mails met instructies afspraken over hoe men zou gaan werken en welke compliance-vereisten er waren, van de ene op de andere dag niet meer leesbaar waren.

De andere bestanden die automatisch werden aangemerkt werden waren voor 99% templates die wekelijks of dagelijks opnieuw geopend werden om bepaalde documenten en certificaten mee uit te vaardigen en dus essentieel waren voor de werkzaamheden van de afdeling.

Hierin stonden overigens zo goed als geen persoonsgegeven.
Daarvoor heb je notificaties. Waarbij je 90 dagen, 30 dagen, 7 dagen en 1 dag van te voren aangeeft dat een bestand gaat expireren. Dan kunnen ze acties ondernemen, bijvoorbeeld onderbrengen in een Document Management systeem conform archiveer procedure (waarbij aangegen moet worden waarom document bewaard moet blijven ondanks GDPR) of naar Legal Hold omgeving (toevoegen aan een Legal Hold dossier, met de daarbij stricte eisen). En anders is het gewoon...........weg...... en dan maximaal 28 dagen in Backup en dan definitief weg.
Daarvoor heb je notificaties. Waarbij je 90 dagen, 30 dagen, 7 dagen en 1 dag van te voren aangeeft dat een bestand gaat expireren.
Heel incidenteel kwam er een notificatie (vanuit de fileserver of domaincontroller of zo, heel precies weet ik het niet, als gewoon gebruiker hadden we verder geen toegang en ik ben daar inmiddels ruim 12 jaar weg) meestal niet. We zijn inderdaad een handvol documenten kwijt geraakt, documenten die we dagelijks en wekelijks afdrukten en meegaven, zoals veiligheidsinstructies voor bepaalde producten.
Dan kunnen ze acties ondernemen, bijvoorbeeld onderbrengen in een Document Management systeem conform archiveer procedure (waarbij aangegen moet worden waarom document bewaard moet blijven ondanks GDPR) of naar Legal Hold omgeving (toevoegen aan een Legal Hold dossier, met de daarbij stricte eisen).
Dat was er dus niet. Ja de van hogerhand opgestelde procedures (niet voor onze afdeling, maar een vernieuwde procedure, bv voor de bewaking om toegang te geven tot het terrein), werden, omdat ons gebouw vast zat aan dat van de bewaking,] binnen ons gebouw kenbaar gemaakt.
Een document management systeem was er verder niet, ook die procedures werden opgesteld in Word, van een versienummer en datum voorzien en met een grote waarschuwing er op dat afgedrukte exemplaren niet werden onderhouden.
En anders is het gewoon...........weg...... en dan maximaal 28 dagen in Backup en dan definitief weg.
Voor heel veel documenten is dat misschien goed, maar voor zaken die te maken hebben met btw, accijns en invoerrechten, die je minstens 7 jaar moet bewaren terwijl de globale retentie op bv 1 jaar is gesteld en je daar als uitvoerende niets aan kunt aanpassen, is dat een heel slechte zaak.

Dat is typisch zo'n systeem opgezet door juristen en managers (en mogelijk ICT-ers) die geen enkel raakvlak hebben met de praktijk. Dat laatste is ook een beetje het probleem met GDPR, enerzijds was het hard nodig dat die er kwam, anderzijds zit er ook een stuk in wat juist gigantische problemen veroorzaakt.
Belangrijke procedures horen dan ook in een document management systeem. Wat niet weg mag moet daar dan ook zo getagged zijn.

Waar ik nu zit hebben ze met twee zaken te maken, GDPR en SOCS. Dus vandaar dat policies gewoon heel strak gehandhaafd moeten worden. En men moet voorkomen dat er data gemixed wordt. Dus facturen en personeels gegevens niet op de zelfde plaats (folder). En stricte scheiding van rollen, zeker omdat we ook met koers gevoelige data werken. Je wil voorkomen dat er gegevens uitlekken over bijvoorbeeld een overname van een bedrijf, of de belasting afspraken van een ander bedrijf, of de audit status van bedrijf 3. Maar je wilt ook die gegevens scheiden wanneer het een enkel bedrijf is. En bepaalde data mag gewoon niet langer dan x periode beschikbaar zijn, mits er weer een legal hold op zit.

Kortom, het is niet zo simpel.

Een simpel voorbeeld. Wanneer iemand hier komt solliciteren. Dan wordt er een dossier aangemaakt. Hiertoe hebben alleen bepaalde mensen toegang. Afhankelijk van de stap het proces wordt deze toegang aangepast. Wanneer de procedure wordt gestopt, dan wordt alles vernietigd. Wij mogen bijvoorbeeld ook geen kopie opslaan van het CV (kan ook niet trouwens).

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 24 juli 2024 10:21]

Belangrijke procedures horen dan ook in een document management systeem. Wat niet weg mag moet daar dan ook zo getagged zijn.
Dat gebeurde dus daar toen niet. Vanaf het moment dat het systeem actief was werd alles gemarkeerd voor automatische verwijderen. Er was wel een mailtje doorgestuurd dat er nu een retentiepolicy van kracht was geworden, maar daaruit was alleen af te leiden dat je als document-eigenaar dus zelf diende die policy in acht te nemen ... dus oudere files te verwijderen, niets dat er op wees dat dit automatisch zou gaan gebeuren. Nog voordat er bepaald was wie nou de document-eigenaars waren (een begrip dat eigenlijk ook in die mail niet voorkwam) waren er al files verwijderd.
Waar ik nu zit hebben ze met twee zaken te maken, GDPR en SOCS. Dus vandaar dat policies gewoon heel strak gehandhaafd moeten worden. En men moet voorkomen dat er data gemixed wordt. Dus facturen en personeels gegevens niet op de zelfde plaats (folder).
De term SOCS ken ik niet. Dat je niet wilt dat data gemixt wordt is logisch, echter als je bij dat bedrijf kwam werken en je kreeg een inlogaccount (al dan niet met computer) dan had je dus alleen toegang tot je eigen persoonlijke folder en de lokale opslag. Dat is uiteraard geen basis om documentscheiding door te voeren. Sommige afdelingen hadden dan nog een gezamelijke share, maar ook daar niets dat scheiding van documenten beoogde.

Op een gegeven moment kwam er een nieuwe policy dat men, om het mailsysteem niet onnodig te belasten, voortaan links moest doorsturen, 90% van de links naar dergelijke bestanden (waaronder dus ook gebouwprocedures) waren links naar files op de persoonlijke share of op de C:-schijf van de verzender, en dus niet leesbaar voor 90% van de ontvangers.
En stricte scheiding van rollen, zeker omdat we ook met koers gevoelige data werken. Je wil voorkomen dat er gegevens uitlekken over bijvoorbeeld een overname van een bedrijf, of de belasting afspraken van een ander bedrijf, of de audit status van bedrijf 3. Maar je wilt ook die gegevens scheiden wanneer het een enkel bedrijf is
Klopt, daar was bij de afdeling waar ik werkte geen sprake van en volgens mij ook niet bij de rest van het gebouw .. op mogelijk de douane-afdeling na.
En bepaalde data mag gewoon niet langer dan x periode beschikbaar zijn, mits er weer een legal hold op zit.
Bepaalde data schrijf je, nu kan ik me voorstellen dat je niet wilt dat men naar buiten toe verouderde logo's, merknamen, of promoties communiceert. Ook bepaalde persoonlijke data kan ik me voorstellen, zeker gezien GDPR nu, dat speelde toen nog niet, wel compliance al was dat voor 99,9% gericht op Amerikaanse wetten. Dat van die legal hold, stond ook in die mail toen, maar ik heb nooit gezien dat er ergens een legal hold werd gecommuniceerd.
Kortom, het is niet zo simpel.
Je moet het zo simpel mogelijk houden.
Een simpel voorbeeld. Wanneer iemand hier komt solliciteren. Dan wordt er een dossier aangemaakt. Hiertoe hebben alleen bepaalde mensen toegang. Afhankelijk van de stap het proces wordt deze toegang aangepast. Wanneer de procedure wordt gestopt, dan wordt alles vernietigd. Wij mogen bijvoorbeeld ook geen kopie opslaan van het CV (kan ook niet trouwens).
Als je dat per sé wilt kan dat altijd, echter je wilt ook niet dat het zo ver komt dat je zoiets zo willen. Ik weet van bedrijven die na afwijzing het CV en de brief terugsturen (20 jaar terug) maar bij onze zuiderburen kennen ze zoiets als een wervingsreserve.
Bedoelt Microsoft dat Downloads onderdeel is geworden van KFM?
Ik neem even aan dat je Known Folder Move (KFM) bedoelt? Ik moest het even googelen, want ik kende de afkorting niet.
Deze feature is toch niet alleen voor Business users? Of valt office 365 ook onder die categorie, want ik gebruik dat al jaren.
KFM is dat Desktop, Documents en Pictures naar OneDrive worden geleid. Als ik het goed begrijp wordt Downloads nu ook naar OneDrive geleid?
Ik gebruik de Downloads map als temp folder van alles wat van internet af komt en kieper die elke week leeg.

Als iets belangrijk genoeg is om te bewaren dan verplaats je dat naar de juiste map. Waarom zijn er anders mappen zoals Documenten, Afbeeldingen, Muziek en Video's.
Het is dat ik niemand zoek voor een functie, maar had bijna geschreven... Stuur even je CV. Want je slaat de spijker op zijn kop, zo zou het moeten. _/-\o_
Helemaal mee eens, met als aanvulling dat ik zelfs een zoekfunctie niet nodig heb voor mijn documenten en foto's. Die staan namelijk gegroepeerd op submappen met daarin goede trefwoorden en / of jaartallen.

Vergelijk het met je la met gereedschap. Ben je de persoon die een schroevendraaier terug in de la mikt ? Of berg je het op volgens een systeem wat je net zoveel tijd kost, en daarna tijd bespaart. Die eerste groep mensen snap ik dus niet.
Waarom zijn er anders mappen zoals Documenten, Afbeeldingen, Muziek en Video's.
Die zijn er om de dingen die bij elkaar horen uit elkaar te halen. Bij mijn huidige werk komt er heel veel binnen als pdf of als afbeelding, of het wordt gescant. Daarna gaat dit alles door de OCR waarna het verder bewerkt wordt. Hier staan afbeeldingen, pdf´s, word documenten, excels, betreffende een opdracht ssteeds in een mapje bij elkaar en standaard proberen de Windows en Office programma´s dat steeds uit elkaar te halen, scans en foto´s van verschillende opdrachten bij elkaar in de map afbeeldingen te zetten, en Word en Excel van verschillende opdrachten allemaal door elkaar in de map Documenten.
Ik heb een enorme hekel aan die standaard mappen in c:\users\blabla maar helaas gebruiken heel veel programma's die mappen dus uiteindelijk maar een move gedaan naar mijn D-Schijf. Daar heb ik ruimte zat. Wel of niet verwijderen regel ik zelf wel.
Microsoft voegt nu een optie toe aan Storage Sense waarmee bestanden niet meer verwijderd worden als de Downloads-map aan een cloudprovider is gekoppeld voor bijvoorbeeld het maken van back-ups.

Dus als je geen Microsoft account gebruikt en geen cloud , dan boeit Microsoft jou niet ben je niet belangrijk(En mag de map gewoon leeg).
Gelukkig staat deze dingen niet standaard aan, tenminste na de 2004 update nog niet gekeken eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 10:21]

Anoniem: 1350842 @Carlos0_04 juni 2020 21:39
Waar heb je het nou allemaal over? Dit gaat over een probleem wanneer je Storage Sense gebruikt waarbij bestanden uit de download map werden verwijderd. Als jij geen cloud van Microsoft gebruikt dan mag je die hele map vol gooien, daar kijkt niemand naar aangezien Storage Sense gekoppeld is aan OneDrive. Je doet een beetje alsof Windows je download map iedere dag leeg maakt, maar volgens mij heb je 3 woorden gelezen en dacht je daarna laat ik even gaan ranten over de cloud (geen idee waarom, prima als jij het niet gebruikt maar dan mogen problemen voor mensen die het wel doen wel opgelost worden toch?)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1350842 op 24 juli 2024 10:21]

Nou, dank voor de info.
Ik heb W10 - 2004. Ik kende deze "feature" nog niet, en gelukkig staat het uit.
Het stelt gigabytes aan opschoning voor waarvan ik *weet* dat het niet klopt.
Bv "Remove Unused Accounts".: Er zijn 2 menselijke accounts in gebruik
en de rest is aangemaakt door gebruikte applicaties. Brrrr.
.
Het disk cleanup tool gebruik ik wel, mn voor het verwijderen van de vorige Windows versie.
Maak daar gewoon een 'modern UI" versie van, en voorkom veel gebruikers ellende.
Anoniem: 1350842 @Geekomatic4 juni 2020 21:41
Maar dit zijn natuurlijk ook functies voor de gemiddelde gebruiker. Als jij blijkbaar zoveel applicaties gebruikt die accounts aanmaken (is dat een ding?) dan ben je sowieso niet de doelgroep voor een automatische clean up lijkt me, want dan ben je wel met meer bezig dan de gemiddelde gebruiker.
... dan ben je sowieso niet de doelgroep voor een automatische clean up lijkt me, want dan ben je wel met meer bezig dan de gemiddelde gebruiker.
De gemiddelde gebruiker bestaat niet. Als persoon A voor 90% in Excel werkt en persoon B, voor 90% in Word dan is de gemiddelde gebruiker er een die 45% Word gebruikt en 45% Excel, maar geen van de beide werkelijke personen voldoet aan het gemiddelde.
Build 19640 is niet versie 2004. Sterker nog, de release waarbij 19640 uit gaat komen zal niet voor PCs uitkomen.
ik gebruik de standaard mappen niet en met deze mededeling blijkt wel dat dit een juiste policy is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.