Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tile: Apple heeft ondanks beloftes iOS niet aangepast voor locatietracking

Tile, fabrikant van apparaatjes om bijvoorbeeld sleutels via bluetooth te traceren, zegt dat Apple het bijhouden van de locatie op de achtergrond nog niet eenvoudiger heeft gemaakt in iOS, zoals was beloofd. Aanpassingen in iOS 13 maakten Tile-trackers minder gebruiksvriendelijk.

Zo moeten gebruikers in iOS 13 diep in de instellingen aangeven dat ze Tile toestemming geven om de locatie op de achtergrond bij te houden, waarna het besturingssysteem nog geregeld aan gebruikers vraagt of ze dat echt willen. Bij Apples eigen Find My-app hoeft dat niet, zegt Tile volgens Reuters. Apple zou volgens veel geruchten op het punt staan om een concurrerend product onder de naam AirTags uit te brengen. Die zouden te beheren zijn via de Find My-app.

De wijziging in de werking van iOS 13 is bedoeld om de privacy van gebruikers te waarborgen, zo zegt Apple. Zonder de locatie bij te houden op de achtergrond weet de Tile-app echter niet waar de trackers zijn, wat de werking onmogelijk maakt. Apple beloofde enkele maanden geleden beterschap, maar de directeur van Tile heeft aan een commissie van het Amerikaanse Congres, dat onderzoek doet naar machtsmisbruik door techgiganten, laten weten dat het bedrijf die beloftes nog niet is nagekomen.

Apple besloot vorig jaar ook al om te stoppen met de verkoop van Tile-trackers in de eigen winkels. De iOS-maker heeft niet bevestigd dat het een concurrerend product wil gaan verkopen, maar de apparaatjes zijn vaak verschenen in de code van iOS-builds. AirTags zouden niet werken via bluetooth, maar via de ultrawideband-chip U1 van de iPhone 11-telefoons.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

02-04-2020 • 15:04

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Wel zo handig. Je voorziet als telefoonbouwer een mogelijkheid tot iets en als het dan aanslaat maak je het product van de derde partij actief minder gebruiksvriendelijk en bouw je het zelf een alternatief dat niet volgens dezelfde regels speelt.

Je zegt wel dat je het oplost, maar als je lang genoeg wacht heeft jou product de reputatie beter/makkelijker te zijn en win je op deze manier de strijd om marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door jarco5000 op 2 april 2020 15:22]

Sowiso mits alle geruchten kloppen zal de dienst van Apple vele malen beter werken voor de Consument. Tile is afhankelijk van mede tile gebruikers. Stelt dus weinig voor. Bij Apple (wederom als de geruchten kloppen) heb je miljarden apparaten die jou ‘AirTags’ kunnen vinden. Perfect als je het mij vraagt.

Uiteraard wel zuur voor Tile, dat wel.
Tile is afhankelijk van mede tile gebruikers. Stelt dus weinig voor.
Klopt, ik heb hier in Barcelona een keer mijn tag als 'zoek' aangemerkt en bluetooth uitgezet om dit te testen. I woon in de binnenstad van Barcelona, en volgens hun app waren er binnen een cirkel van ca. 3km 1700 mensen met de Tile app beschikbaar. Viel me al wel tegen voor een miljoenenstad maargoed. Veel toeristen ook natuurlijk.

Uiteindelijk heb ik anderhalve maand met het ding in mijn tas gelopen, in drukke metro's en winkelstraten voor iemand hem een keertje pingde :| En dit was nog voor de tijd dat Apple deze optie had aangepast op iOS.

Dus als je het wil gebruiken om spullen te vinden die je op straat hebt verloren, vergeet het maar. Binnenshuis wel een redelijke optie. Maar het ding is ongelofelijk trackbaar, hij doet niet aan MAC adres randomisatie dus zodra je er eentje meeneemt word je door elke winkel getrackt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 april 2020 19:59]

Heb jij inzicht hoeveel Tile gebruikers er zijn? Natuurlijk zal Apple er vele malen meer hebben, maar Tile kent zeker veel gebruikers, vooral omdat het cross platform is. Airtags zullen vast niet werken met Android.
Daarbij kan Apple prima concurreren met een betere dienst (plaatsbepaling is beter met die chip dan BT) en een grotere userbase. Dan hoeven ze ook niet nog eens dwars te liggen door derde partijen op bepaalde vlakken te blokkeren.
De Tile gebruikers database zal enkele miljoenen zijn, waarvan er misschien zelfs minder actief. Apple’s actieve gebruikers database is vele malen groter. Dat hoef je niet persé uit te zoeken.

Leuk om eens te kijken:
https://youtu.be/x1trM4Sbsb0
Maakt het nou zoveel uit voor Apple om die boel te blokkeren dan? Als ze zelf toch een grote userbase hebben, kunnen ze Tile prima laten bestaan en zelf iets algemeners en beters aanbieden. Als mensen den persé Tile willen blijven gebruiken, hoeft dat niet opeens slechter te gaan werken...
Absoluut niet, heb je mij ook echt niet horen zeggen. :)
Natuurlijk neemt aantal toe, dat staat buiten twijfel. Vraag me wel af of je ook kan uitzetten dat je mee wilt helpen zo'n airtag te markeren, niet iedere iPhone gebruiker zal hier aan mee willen werken. Verder, zou dit ook deels kunnen werken op oudere iDevices zonder die chip, dus alleen het bluetooth gedeelte? Zoniet, dan valt er alweer een groot deel van de userbase weg.

Voor Android gebruikers is dit ook wel een belangrijk nieuws, want als iedere iOS tile gebruiker overstapt, zullen er dus minder tile gebruikers zijn die jouw tile kunnen vinden. Uiteindelijk dus best wel belangrijk nieuws voor beide platformen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 2 april 2020 20:43]

De dienst van Apple is er nog niet, maar werkt volgens geruchten al beter?
Dat is precies wat Jarco5000 zegt. Langzaam een goed werkende dienst tegenwerken en op het juiste moment je eigen product in de markt zetten.

Als Tile tijd en geld moet steken in het werkend krijgen van hun product omdat Apple niet meewerkt dan kunnen ze minder tijd in ontwikkeling stoppen.
Bij Apple (wederom als de geruchten kloppen) heb je miljarden apparaten die jou ‘AirTags’ kunnen vinden. Perfect als je het mij vraagt.
AirTags zouden niet werken via bluetooth, maar via de ultrawideband-chip U1 van de iPhone 11-telefoons.
Als het verhaal klopt, werken AirTags alleen met iPhone 11 (en later, mogen we aannemen).

Dat is maar een klein deel van alle Apple hardware op het moment.

Ik ben best geïnteresseerd in dit product – van wie dan ook – maar het klinkt alsof het allemaal nog wel een paar jaar gaat duren voor de dekkingsgraad interessant hoog in.
Dat zou zo zijn als het alleen Tile betrof he, maar de wijzigingen aan de manier waarop locatie permissies werken gelden voor *alle* third-party apps. Dus ook Tile.

Het is een beetje dubbel, want het heeft wel degelijk een effect dat mensen veel bewuster zijn van hoeveel apps er allemaal niet op de achtergrond constant je informatie aan het bijhouden zijn en of je dat nog wel wilt - daar vraagt iOS nu periodiek naar als een app echt heel vaak je locatie opvraagt. (En dat valt dan te dismissen met "Sta altijd toe".) Ik snap eerlijk gezegd wel dat uitzonderingen mogelijk maken voor bepaalde groepen apps, zoals die van Tile, dan even goed bekeken moet worden. En als de gebruiker eenmaal heeft aangegeven Tile altijd toe te staan: dan is het probleem ook opgelost.
Nou ik kan je zeggen dat dat het probleem enkel tijdelijk oplost. Ik heb 3 apps die continue de locatie opvragen (tile, tado en home assistant). Het gaat een weekje goed en daarna krijg ik wederom die prompt.

Nu is dat niet zo heel erg omdat je t kunt dismissen. Maar t probleem zit m in t volgende, mijn smarthome moet weten waar onze apparaten zijn. Nu zal t bij mij wel goed gaan, maar mijn vrouw drukt (al dan niet bewust) regelmatig op "sta 1x toe" of gewoon niet toestaan. Dat zorgt er weer voor dat de smarthome in de war gaat plus dat je dieper de settings in moet om t weer terug te draaien. Nee alles behalve ideaal, als ik in 2 weken tijd al 10x heb aangegeven "sta altijd toe" dan hoef ik daar ook geen meldingen meer over.
Hm, raar. Ik heb ook meerdere apps die het doen, maar na één keer vragen en "Sta altijd toe" kiezen is tot dusver de pop-up hier nog nooit teruggekeerd. o0
Ook het artikel geeft aan dat Apple zich niet blijkt te houden aan die "permanente" toestemming en wederom om toestemming gaat vragen bij third party apps.
Soms blijft men bij Apple echt een kruideniersmentaliteit houden.
Goed dat er onderzoek is naar dit soort smerige kleinzielige streken van Apple ( en anderen die hun macht misbruiken)
"Kruideniersmentaliteit"
"Smerige kleinzielige streken"
"Macht misbruik"
Ah de anti-Apple klier.

Dit gaat duidelijk om een bug. Ik heb legio aan apps die NOOIT om nieuwe toestemming vragen nadat ik ze permanent toegang heb gegeven. Dit geldt óók voor Tile. Zelfs apps die ik zelf bouw voor klanten, die actieve locatie gebruiken voor een kaart (install-base van ruim 4000 actieve gebruikers dagelijks) heeft hier geen last van.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 2 april 2020 21:53]

Dit gaat duidelijk om een bug
Proest.... ja dat zal het zijn.
Maar zoals aangegeven een terecht onderzoek naar machtsmisbruik. Er zijn nogal wat klieren op de wereld allemaal tegen dat kleine Apple.. je zou er bijna medelijden mee krijgen.
Dat zou zo zijn als het alleen Tile betrof he, maar de wijzigingen aan de manier waarop locatie permissies werken gelden voor *alle* third-party apps. Dus ook Tile.
Maar niet voor Apple, en daar gaat het nu net om.
Voor wat core features ja zoals FMI, assisted GPS (waar alle apps van profiteren) en dat soort zaken. Maar die services concurreren niet met Tile.
Die services concurreren NOG niet met Tile. Dit zal wel het geval zijn als Airtags er aan komen en deze zonder problemen werken en de concurrent (of dat nu Tile is of een ander merk) wel gedwarsboomd worden door Apple's beleid.
En als ik zijwieltjes had, dan was ik misschien een babyfiets. Apple zegt eraan te werken, Airtags zijn nog niet op de markt - laten we er op terugkomen als ze het werkelijk niet netjes oplossen voordat ze zelf een vermeend product op de markt brengen. :)
Waarom hebben we navigatie apps nog niet gehoord hierover? Daar concurreert Apple ook met hun gratis Maps dienst tegenover betaalde apps zoals TomTom.
Omdat het probleem speelt met toegang tot locatie services op de achtergrond. Navigatie apps zoals TomTom draaien op de voorgrond (ook als ze niet actief op de voorgrond zijn, draait de app nog steeds)
[...]


Maar niet voor Apple, en daar gaat het nu net om.
Wat begrijp jij niet aan de term third-party?
Wat begrijp jij niet aan de term concurrentie dwarsbomen. Al gelden de regels voor alle third parties, als Apple de concurrent dwars boomt en zijn eigen diensten een oneerlijk voordeel geeft, moet justitie daar zeker naar kijken.
En dan zoals bij zoveel producten: je moet het wel van Apple kopen anders werkt het niet goed samen(ook al heb je het over iets wat een defacto wereldstandaard is...)
Het klinkt inderdaad wel heel erg alsof Apple express functionaliteit inperkt voor derden om vervolgens zelf een product te presenteren wat beter intergreert ten opzichte van de concurrentie.
Het is dan ook een vorm van monopolistisch gedrag van Apple, in dit geval omtrent het platform dat de App Store heet.

Ik vind al langer dat aanbieders van platforms niet direct moeten kunnen concurreren met de gebruikers van dat platform (in dit geval app developers). Het levert een oneerlijk voordeel op voor de entiteit die zowel concurreert als het platform zelf exploiteert (Apple Inc) omdat die als enige kunnen bepalen wat de concurrerende app developers wel en niet kunnen, en het kan informatie vergaren die concurrerende app developers niet kunnen vergaren.

Een soortgelijk verhaal gaat bv op voor Amazon en de resellers daar.
Wederom een sterk staaltje als je monopolist ben en alles zelf wil blijven doen zonder de markt hierin een rol te geven. Vind apple oprecht mooie apparaten maken maar dit past hier niet bij. Overigens mijn ervaringen met tile waren prima. Kinderen meerdere keren hen sleutels teruggevonden. Echter heb ik een het model waarin de batterij niet te vervangen is. Ik kan daarom met korting nieuwe exemplaren bestellen. Korting is hier geen korting meer omdat ze in diverse winkels goedkoper aangeboden worden dan dat ik ze nu bij Tile zelf met korting kan (terug) kopen met vervangbare batterijen. Ofterwijl ik stop met Tile en voel me enigzins genaaid. Blijf wel vinden dat dit anders zou moeten kunnen bij Apple, maar kijk door mijn ervaringen met Tile uit naar een opvolger. Mooi artikel overigens want ik reageer weer #Tweakers 👍

[Reactie gewijzigd door N. Steenvoorde op 2 april 2020 23:25]

Werkt dit spul nou echt goed?
Je verliest het, iemand neemt het mee en dan? Het apparaat heeft geen connectie :?
Ze worden gevonden door iedere telefoon waar de Tile app op staat, niet alleen door je eigen telefoon. Als iemand anders in de buurt is zal de locatie ook geüpdatet worden.
Tja dan blijft de vraag hoe groot is die kans? 1 op de miljoen?
Er zijn zoveel van dit soort initiatieven die ik voorbij zie komen met ieder zijn eigen app..
Inderdaad deze zijn niet echt veel gebruikt hier volgens mij.
Tile is zo ongeveer het meest gebruikte tracker systeem.

Volgens de Tile app zijn er nu 330 gebruikers in mijn buurt met de Tile App. Dat is geen grote stad, maar ook geen gehucht. 30K inwoners, dus iets meer dan 1% van de mensen heeft de app.

Klinkt niet veel, maar... Gezien een Tile op ca 50 meter is te vinden, is de kans dus toch best aardig dat een Tile gevonden wordt door een van die 33o gebruikers. Misschien niet meteen, maar dat geeft niet.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 2 april 2020 15:51]

Kun je dat ergens zien voordat je het product gebruikt?
Ja!

Je kunt de Tile app downloaden en een account maken (dat is gratis).
Je ziet dan op de kaart hoeveel gebruikers er in jouw omgeving zijn.
Ben wel benieuwd hoeveel Apple Apparaten er in datzelfde gebied zitten. Zou graag een comparison zien. Tevens ook op plekker waar Tile wel veel verkocht wordt en waar niet.
De grote vraag is of de Apple tracker echt enkel ultrawideband gaat gebruiken, of ook Bluetooth.

Indien enkel UWB, dan vallen de meeste Apple apparaten af (immers enkel vanaf iPhone 11).
Indien toch ook Bluetooth (en dat vermoed ik), dan wordt het een super meshnetwerk, waarbij ongeveer elk apparaat van Apple mee kan doen. Je Macbook of iPad kan dan rustig laten weten waar hij is als hij gejat is, ook als hij niet meer op een wifi netwerk zit.
Het werkt in de praktijk nauwelijks. Ik heb het een keertje getest, zie hierboven.
Tja dan blijft de vraag hoe groot is die kans? 1 op de miljoen?
Er zijn zoveel van dit soort initiatieven die ik voorbij zie komen met ieder zijn eigen app..
Ja vandaar dus de eigen Apple variant (volgens geruchten). Dan gaan "alle Apple apparaten" dit doen en wordt de vijver ineens een stuk drukker.

Om antwoord op je eerste vraag te geven, Tile werkt best wel goed ja.
Ik ben nog nooit iets onvindbaar verloren verder maar voor de zaken waar ik een tile aan/in heb werkt het goed. Ik ben mijn portemonnee nog al eens kwijt en dan is met de App fijn om te zien dat hij nog op kantoor ligt. Of mijn huissleutels als ik thuis aankom bijvoorbeeld 8)7 . Ik ken de hinder die omgeschreven wordt door Tile niet overigens en zit op de laatste iOS versie.
Bij Tile vrij klein. Volgens de geruchten van Apple's Tile, maakt die gebruik van alle iPhones. Dat gebeurt nu ook al bij sommige Fin My functies, zoals Mac.s
Bedankt voor de uitleg, nu snap ik ook hoe het in z'n werk gaat. Snapte al niet zo goed waarom de app de locatie van de telefoon nodig zou hebben, terwijl je juist de locatie van de 'tile' wilt weten. Dat kon niet in uit het artikel opmaken.
Ja, het werkt echt zo goed.

Ik heb een sleutelorganiser met ingebouwde Tile, een Tile voor in mij laptoptas, een Tile aan mijn autosleutel en een platte in mijn portemonnee. Ik laat ze wel eens oor het huis slingeren. Terugvinden is nu erg eenvoudig. Maar een Tile is ook handig, om bijvoorbeeld in het vliegtuig te zitten, en te weten dat je koffer in de buurt is, dus in het ruim zit. Dat geeft een heel uitgerust gevoel als je op reis bent.

Tiles communiceren met elke telefoon in de buurt, die de tile app heeft geïnstalleerd. Ze laten gewoon even weten dat ze er zijn. Meer niet. Als jij iets kwijt bent, waaraan een Tile zit, kun je zien waar jij hem voor het laatst hebt gezien (met je telefoon) en waar hij voor het laatst door iemand anders (zijn telefoon) is gezien. Zodoende kun je op jacht naar je Tile, en het item waar het aan vast zit. Als je in de buurt bent kun je hem een geluidje laten afspelen.

En inderdaad, sinds iOS13 vraagt mijn iPhone me vaak of ik wil of diverse apps mijn locatie mogen volgen. Dat is goed bedoeld van Apple, maar voor Tile en sommige andere apps zou ik wel eens de optie JA EN VRAAG HET ME NIET MEER willen. Ik snap dat Tile dit vervelend vindt. Er zullen genoeg gebruikers zijn die per ongeluk op NEE klikken en dan niet meer door hebben dat Tile minder goed werkt.

Persoonlijk hoop ik dat Apple dit aanpakt in iOS14, maar ook dat Apple App makers verplicht dat ze jou enkel en alleen mogen volgen om hun app voor jou beter te laten werken. En dat betekent dus niet dat ze je locaties langdurig mogen opslaan, weggeven of verkopen.
Tile kan als de app opgestart wordt gewoon checken of het uit staat en de gebruiker naar het scherm met instellingen sturen van de applicatie waar die setting weer aangepast kan worden.
Apple is binnenkort van plan om zijn eigen versie van de Title te presteren. Nieuwe modelen zoals iPhone 11 en iPad Pro 2020 bevatten speciale chip die dat mogelijk maakt, namelijk Ultra Wideband chip.

De naam van het nieuwe product zal waarschijnlijk Airtag heten. Apple heeft sinds iOS versie 13.x hun Zoek mij functie flink aangepast, namelijk: Stel jij bent je toestel kwijt en je toestel heeft geen internet ook niet via wifi. Via de Apple website heb jij aangegeven dat je toestel kwijt ben en op zoek er naar bent. Dan komt jouw aanvraag binnen in een speciale database. Alle iOS devices die in de buurt rond lopen van jouw iPhone kunnen met behulp van deze database jou iPhone locatie doorgeven, waardoor jij toch kan achterhalen waar je toestel op dit moment is. Deze communicatie vindt plaats met behulp van Bluetooth, alleen Bluetooth is niet heel nauwkeurig. Daarom heeft Apple Ultra Wideband ontwikkeld, waardoor je veel nauwkeurig (centimeter) je apparaat terug kan vinden.

Meer info:
Apple came up with an innovative yet secure way to pinpoint the location of iPhones, iPads, and Macs that don’t have an active cellular or Wi-Fi connection. These devices send out Bluetooth signals that can be picked up by other Apple devices out in the wild, and that’s how you end up with the last known location of your stolen gadget. The whole thing has been conceived in such a way that location information is only available to you, and the technology behind the feature can’t be abused or used to track other people.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 2 april 2020 15:32]

+1Anoniem: 310408
@Xieoxer2 april 2020 15:35
Apple is binnenkort van plan om zijn eigen versie van de Title te presteren. Nieuwe modelen zoals iPhone 11 en iPad Pro 2020 bevatten speciale chip die dat mogelijk maakt, namelijk Ultra Wideband chip. De naam van het nieuwe product zal waarschijnlijk Airtag heten.
Klopt. Ik las dat recentelijk nog op tweakers. In feite een paar seconden geleden!
Apple is binnenkort van plan om zijn eigen versie van de Title te presteren. Nieuwe modelen zoals iPhone 11 en iPad Pro 2020 bevatten speciale chip die dat mogelijk maakt, namelijk Ultra Wideband chip.
Nou dat is nog niet helemaal zeker. Het lijkt erop dat de iPad Pro 2020 deze chip niet heeft.

@PPie

[Reactie gewijzigd door Donstil op 2 april 2020 16:00]

Het gaat niet zo zeer om gestolen waren (hoewel dat ook soms lukt) maar meer om verloren items.
Stel je hebt een Tile aan je sleutelbos, je komt thuis, nergens je sleutels te vinden, je opent de app en afhankelijk van of je in bluetooth range zit of niet zie je of je telefoon connectie kan maken.
Ben je in range, dan kun je de tile laten piepen zodat je je sleutels terug vind.
Ben je niet in range? dan krijg je de laatst bekende plaats te zien, waar je dan weer met je telefoon naar toe kunt om te kijken of je hem kunt bereiken.
En nu komt het: Lukt dat ook niet dan kun je de tile als verloren melden in de app. Zodra iemand met de tile app op haar/zijn telefoon in de buurt (BT range) van de tile komt zal deze anoniem de plek van jou tile naar de servers van tile sturen en krijg jij een berichtje op je telefoon dat je tile ergens "gezien" is.
Je kunt dan weer naar die plek om met je telefoon te proberen de tile te laten piepen en zo alsnog je spullen terug te vinden.

Dat laatste valt of staat dus wel met de populairiteit van het product. Tile is op dit moment het meest gebruikt en afhankelijk van waar je je tile verliest duurt het minuten (drukke winkelstraat) tot nooit meer (midden in het bos) voordat iemand toevallig met die app langs jou tile loopt.

Zodra apple zijn apparaatjes uitbrengt zullen ze waarschijnlijk elke iphone naar elke tag laten zoeken, dus dat zal waarchijnlijk een stuk beter werken omdat de community van apple gebruikers nou eenmaal groter is dan die van Tile gebruikers.
Dit is wel privacy-gevoelig. Je kunt zo tiles bij bepaalde mensen in huis verstoppen om te zien of ze thuis zijn op een bepaald moment. Misschien slechte use-case maar op plekken waar maar één of een paar mensen komen is dit wel een mogelijk probleem.
Dan moeten die mensen wel ook de app geinstalleerd hebben, en aan hebben staan dat ze mee willen doen met het melden, anders werkt dat niet. Dan nog zijn er makkelijker manieren om er achter te komen of iemand thuis is of niet.
Lijkt me niet echt een goede manier om dat te checken, dan zou ik eerder een cameraatje ergens neerhangen met een simmetje erin... Dan kun je ook zien WIE er is.
gewoon paar keer langs het huis lopen op logische tijden dat mensen weg gaan, zo doet menig inbreker het al sinds de uitvinding van sloten :P
Klopt. Maar ik méén ergens gelezen te hebben, vergeef me dat ik de bron even niet bij de hand heb, dat iPhones onderling ook 'gewoon' kunnen communiceren. Als die een tag detecteren kunnen ze dat onder water doorgeven aan de servers van Apple die op hun beurt jou via de Find My.. wel een locatie kunnen laten zien. Gewoon omdat je dan het 'meshnetwerk' van Apple devices gebruikt.

In hoeverre dat daadwerkelijk realiteit is weet ik nog niet. Dat was rond de iPhone X geloof ik een plan dat rondging. Zodat ook iPhones die nagenoeg leeg zijn op basis van Bluetooth LE nog aan andere iPhones zo'n signaaltje kunnen sturen, een soort 'ping' met een unieke identifier. Omdat een telefoon bijna nooit écht helemaal leeg is. Wel leeg genoeg om niet meer te booten, maar bijv. wel een 'laadt de batterij'-scherm laten zien wanneer je de powerknop indrukt bijvoorbeeld. Dan moet je ook Bluetooth LE kunnen poweren was het idee.
Ja dit heb ik toen ook vernomen. Ben benieuwd in hoeverre dit werkelijkheid is geworden.
Zoals @PPie hieronder al zegt, het kan zijn dat ze daar de U1 (Ultra wideband) chip van de iPhone 11 voor gaan gebruiken, da's ook wel een optie.
Met al die iPhones in omloop zal het best wel goed werken. Die geven aan elkaar door wanneer de iTag gelokaliseerd is. Met Tile ligt dit moeilijker omdat mensen ook effectief een Tile geïnstalleerd moeten hebben
AirTags zouden niet werken via bluetooth, maar via de ultrawideband-chip U1 van de iPhone 11-telefoons.
Maar dan enkel de nieuwste types (Wel ook de nieuwe iPad Prod trouwens...)
iPad Pro 2020 zou de U1-chip niet hebben volgens meest recente nieuws.
Oh? Jammer. Lijkt me juist zinvol voor een iPad, zeker met de nieuwe LIDAR 'camera'.
de ultrawide band is enkel om ze te lokaliseren wanneer ze in de buurt zijn dus ik denk niet dat het Find my protocol enkel volgens ultrawede band zal verlopen. Als jouw iTag een kilometer verderop is zou je hem al niet meer kunnen lokaliseren dan
Het idee met de 'Find My' is dat de andere iDevices meekijken, dus daarmee kun je die kilometer ver localiseren.
Het leuke van de U1 zou zijn dat deze kan melden dat je tag links op de tafel ligt...
Inderdaad, maar die iTag dient dus ook om verloren items terug te vinden dus dan zal ultrawideband alleen niet genoeg zijn
Is dit alleen het geval bij de Tiles app? Zo niet, dan is er volgens de wet niet veel aan de hand.
Dat wordt het wel als je vervolgens een eigen product uitbrengt wat hetzelfde doet en niet dit probleem heeft. Dan heb je geen monopolie positie nodig om de rechtszaken om je oren te krijgen.
Maar dat product is er nog niet. Als Apple iets introduceert waardoor het voor Tile minder problematisch is (al is het enkel een probleem als mensen niet kiezen voor "Sta altijd toe" als iOS erom vraagt) voordat ze zelf iets op de markt brengen dan is er weinig aan de hand.
Ik denk dat de timing wel zal meespelen. Als ze maandag een aanpassing doen op iOS en dinsdag met hun eigen product komen verwacht ik nog wel een rechtszaak of wat.
Apple geeft hun eigen range/ecosysteem altijd voorkeur. Kijk bijv. naar hun airpods. Ik ben het met je eens dat het een vieze list is van Apple, maar legaal gezien zie ik niet wat er mis is met wat ze doen.

[Reactie gewijzigd door ealshorachi op 2 april 2020 19:41]

Ik ben geen jurist, maar aangezien Apple diensten verkoopt om apps te maken voor hun platform (developer licenties) en dan barrieres opwerpt, denk ik dat je juridisch wel een bezwaar kunt maken. Of dit ook onder USA recht kan durf ik niet te zeggen.
Zo moeten gebruikers in iOS 13 diep in de instellingen aangeven dat ze Tile toestemming geven om de locatie op de achtergrond bij te houden, waarna het besturingssysteem nog geregeld aan gebruikers vraagt of ze dat echt willen.
Dit is in het geheel niet waar, weliswaar kun je het naderhand niet meer zo makkelijk aanpassen maar je kunt heel makkelijk in je permissiesdialoog de optie geven dat je altijd op de achtergrond mag tracken. Zeker als je een product als Tile koopt en de onboardingprocedure een beetje idiot-proof gebouwd is iets wat iedereen behalve echt totale mongolen altijd zullen accepteren.

Het periodiek terugkomen van de vraag of je nog door wil gaan met het tracken van de locatie op de achtergrond is ingebouwd omdat een hoop apps er later misbruik van maakten. Facebook hoeft echt niet altijd te weten waar ik me bevind, alleen omdat ik ooit een keer een foto wilde taggen met mijn locatie.

In het geval dat de gebruiker het dan uit zet heb je een probleem, totdat de gebruiker de app weer aan zet. In dat geval kun je checken of je nog permissies hebben en een dialoog tonen waarin je vraagt of de gebruiker het wil aanzetten in de Settings en ze dan naar de Settings van de app loodsen waar ook de locatie zit. Dit is iets lastiger dan de initiële rechten tijdens het onboarden maar dit moét gewoon lukken bij >90% van de gebruikers.

Verder: zolang Apple haar applicaties meer rechten geeft dan applicaties van de concurrentie hebben we wel een probleem. Als ik lokatiebepaling uit zet moet Apple me gewoon vragen om dat weer aan te zetten om bijvoorbeeld te bepalen of ik 5G mag gebruiken in het land waar ik me op dat moment bevind. Het zelfde voor hun Tile concurrent.
Als ik een App installeer die locatiegegevens nodig heeft dan krijg ik de eerste keer de opties:
* Bij gebruik app
* Eenmalig
* Sta niet toe
* Altijd

Ik zie niet wat het probleem is.
Dus je zegt dat alle innovatie alleen nog maar door apple mag gebeuren op het iOS platform?