Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple lijkt komst AirTags te bevestigen in inmiddels verwijderde video

Het lijkt erop dat Apple daadwerkelijk AirTags gaat uitbrengen. Hier gaan al langer geruchten over en die lijken nu per abuis te zijn bevestigd. Apple heeft kortstondig een uitlegvideo over een ander onderwerp online gezet en daarin waren de naam AirTags en de bijbehorende functie te zien.

In de inmiddels van YouTube verwijderde video liet Apple zien hoe een iPhone-gebruiker zijn telefoon kan terugzetten naar de fabrieksinstellingen via de smartphone of een computer. In de video met de titel 'How to erase your iPhone', die werd opgemerkt door Appleosophy, was de functie Enable Offline Finding te zien. Daarmee is het mogelijk om de telefoon en AirTags te traceren, ook als er geen verbinding is met wifi of mobiel internet. De naam AirTags wordt ook specifiek genoemd bij de korte uitleg van deze functie.

Het feit dat AirTags ook te vinden zijn als de gebruiker offline is en dus geen verbinding heeft met wifi of 4g, betekent dat eerdere geruchten over het gebruik van U1-chip van iPhone 11-telefoons lijken te kloppen. Er wordt verwacht dat AirTags niet werken via bluetooth, maar via de ultrawideband-chip U1. Deze techniek maakt dankzij time of flight precieze locatiebepaling van het apparaat mogelijk, en van het apparaat ten opzichte van andere apparaten met de U1-chip.

Er gaan al langer geruchten dat Apple op niet al te lange termijn AirTags gaat uitbrengen. De naam is al vaker verschenen in code van iOS-builds. AirTags worden vermoedelijk kleine apparaatjes die bijvoorbeeld aan een sleutelbos zijn te bevestigen, waarna een iPhone 11 ze via de U1-chip kan lokaliseren. In iOS 13 zit overigens al een manier om een zoekgeraakte iPhone te traceren via bluetooth.

Onlangs klaagde Tile, de fabrikant van apparaatjes om bijvoorbeeld sleutels via bluetooth te traceren, over hoe Apple iOS 13 minder gebruiksvriendelijk zou hebben gemaakt voor Tile-trackers. Gebruikers moeten namelijk diep in de instellingen van iOS 13 aangeven dat ze Tile toestemming geven om de locatie op de achtergrond bij te houden, iets dat bij Apples eigen Find My-app, die vermoedelijk gebruikt zal worden voor AirTags, niet hoeft. Volgens de directeur van Tile zou Apple op dit punt beterschap hebben beloofd, maar is het bedrijf uit Cupertino deze belofte nog niet nagekomen. Als AirTags uitkomen, gaan ze waarschijnlijk concurreren met de apparaatjes van Tile.

Screenshot uit de verwijderde video

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-04-2020 • 10:59

50 Linkedin

Reacties (50)

Wijzig sortering
AirTags worden vermoedelijk kleine apparaatjes die bijvoorbeeld aan een sleutelbos zijn te bevestigen, waarna een iPhone 11 ze via de U1-chip kan lokaliseren.
Waarom staat dit niet bovenaan het artikel? Er wordt vanuit gegaan dat mensen ondertussen weten wat airtags zijn. Ik wist dat niet en ik denk velen met mij.
Waarschijnlijk omdat er al veel berichtgeving is geweest over AirTags op Tweakers. Maar ik snap wat je bedoelt, heb dat ook soms met artikels die bvb alleen op Nederland van toepassing zijn dat je echt nog wel wat zoekwerk moet doen om te snappen waar het over gaat
Dit is heel simpel op te lossen door een hyperlink onder Airtags te maken zoals dat met andere delen van het bericht ook al is gedaan.
Geef je compleet gelijk. Ik opende het artikel om te weten te komen wat AirTags waren en kwam er pas achter door jou comment, aangezien het pas in het 3de alinea stond.
Je leest de comments eerder dan het artikel? :)
Staat de video nog ergens online?

edit: klein rondje zoeken, niet kunnen vinden. Het enige wat er nog is is bovenstaand screenshot met de verwijzing naar AirTags erin...

[Reactie gewijzigd door cmegens op 3 april 2020 11:04]

Video is nog te zien op het MacRumors forum: https://forums.macrumors....deo.2229235/post-28332412

[Reactie gewijzigd door pBook op 3 april 2020 11:10]

Alstublieft ;)
https://twitter.com/Apple_Jensen/status/1245803104727191553
en https://downloads.itsnoah...nt/apple-airtags-leak.mp4

edit: pBook was me voor

[Reactie gewijzigd door Kees_B op 3 april 2020 11:44]

Komt omdat de meeste sites, zoals tweakers ook, de video dus blijkbaar niet durven of mogen embedden.
Waar Apple hier zijn voordeel gaat halen is heel simpel. Tile kan enkel gevonden worden door mede Tile-gebruikers. Die AirTags door alles en iedereen die een Apple toestel heeft, en dat zijn er net iets meer ;-)
Ja en dan hebben Android gebruikers het nakijken. Dacht het even niet vriend. Bovendien gaat waarschijnlijk toch iedereen die functionaliteit uitzetten omdat (ze denken dat) het batterij bespaart als ze het zelf niet gebruiken.
2010 belde net of je 3G wilt uitschakelen om accu te besparen... Serieus UWB is zo low-power dat niemand daar sirieus over na gaat denken. In mijn beleving is dat “features uitschakelen om accu te besparen” echt iets wat alleen een bepaalt segment tweakers nog doet. De gewone gebruiker is daar al lang niet meer mee bezig. Ik schat in dat het functies uitschakelen omwille van accuduur ongeveer tegelijk onzinnig is geworden voor doorsnee gebruikers, als dat jailbreaken overbodig is geworden voor 99% van de functionaliteit die je wilt hebben op een smartphone.
Volgens het artikel werkt dit alleen met de nieuwste U1-chip die in de iPhone 11 zit. Voorlopig lopen er dus nog niet zoveel mensen rond met zo'n toestel.
Dat is de interpretatie van tweakers. Bij 9to5Mac interpreteren ze dat de U1-chip enkel dient om die functie "Offline finding" te laten werken.

Zou me sterk lijken dat ze zoiets uitbrengen om dan te melden dat het met geen enkele iPad werkt en met een paar types iPhone. Logischer is: het werkt met alle iPhones en iPads, maar de nieuwste iPhones kunnen nog net dat tikkeltje meer.
Dat zal wel een interessante monopoly-machtsmisbruik rechtzaak thingie opleveren.

In principe is het tracken van dergelijke losse tags best lastig veilig te faciliteren vanuit het OS, maar als je dat OS zelf bouwt kun je daar echt wel een voordeel mee hebben.

Het lijnt ook enorm goed uit met hardware-software-eco systeem strategie van Apple, vanuit Apple een verstandige stap :) richting Tile is het interessant hoe ze toegang geven tot deze API's

[Reactie gewijzigd door Tubby op 3 april 2020 11:12]

Inderdaad, het is een vorm van plagiaat. Echter komt zo'n groot bedrijf er meestal wel mee weg.

Het tegengehouden of ontmoedigen van innovaties van anderen op hun producten en diensten om vervolgens later met een eigen variant te komen is ook wel hun ding. Ik moet wel toegeven dat ze enorm hun best doen om zo'n idee erg goed te doorontwikkelen.

Toch blijft het plagiaat. Als ze eerlijk zijn betalen ze de uitvinder ervan gewoon een flink bedrag, maar helaas zijn de uitvinders meestal niet de mensen die aan hun ideeën goed verdienen.
Plagiaat bestaat niet volgens de wet. En op het gebied van intellectueel eigendom lijkt mij dat de AirTags waarschijnlijk technisch heel anders gaan werken en eruitzien dan Tile, dan is er dus ook geen inbreuk op octrooien/patenten en/of Auteursrecht.


Wettelijk gezien zijn er m.aw. geen belemmeringen tegen het “stelen” van ideeën, maar wel tegen een bepaalde creatieve uiting of technische omschrijving van een idee.
Je zegt “de uitvinder daarvan”, maar wie is dat dan? Een bluetooth tracker is een erg generiek idee, en er zijn er dan ook veel van op de markt. Tile is de grootste, maar ik twijfel dat zij de uitvinder van de bluetooth tracker zijn. Sterker nog, op de wikipedia pagina staat dat Tile al een keer is aangeklaagd omdat ze *niet* de eerste waren met het idee. Dus wie moet Apple dan betalen?
Het probleem hierin is dat Apple geen monopoly positie heeft in de smartphone markt. Dan is machtsmisbruik ook niet strafbaar.
Ik zal er wel naast zitten en een hele boel -1 moderatie's krijgen maar dit ruikt toch een beetje als de controversie in de App store. Apple die een apparaat of programma niet wil faciliteren (en dwarsbomen) om daarna zelf zon systeem of app te maken.

Nu is het misschien geen vergelijking maar b.v Google krijgt miljarden boetes omdat ze een eigen systeem en de aanverwante bedrijven voorrang geeft t.o.v concurentie op een eigen ontwikkeld systeem.

Nu moet ik wel bekennen dat Apple, als ze het doen, erg veel dingen heel erg goed doen en het veel doordachter op de markt brengen maar toch kriebelt het en zijn dat zaken waarbij ik een eventuele overgang naar hun eco-systeem schrap.
Nu is het misschien geen vergelijking maar b.v Google krijgt miljarden boetes omdat ze een eigen systeem en de aanverwante bedrijven voorrang geeft t.o.v concurentie op een eigen ontwikkeld systeem.
Juridisch gezien maken ze vaak spullen net iets anders waardoor ze er geen problemen mee krijgen omdat de techniek en idee vaak net iets anders in elkaar zit uiteindelijk. Grijs gebied altijd maar de juristen erachter zullen het wel dichtgetimmerd hebben ;-)
Dat klopt, maar blijft plagiaat. Echter valt dat nooit te winnen via een rechter bij zo'n grootmacht.
Alleen doen ze dat dus niet. Ik heb gister de tile app eens gedownload om te kijken hoe “diep” ik in de instellingen moet gaan om toegang te geven tot locatie en t is net als met iedere app 2 klikken. Zelfde met Apple apps. Zijn ook maar 2 klikken om bij de locatie instellingen te komen.
Ik zit op de site van tile te kijken maar het enige wat aldoor naar voren komt is dingen terug vinden.... Of zijn er nog andere gebruikersdoelen? Lijkt me zo vreemd om van Apple hierin te stappen. Marginaal product...
dingen terugvinden = marginaal?
Kan u daar misschien iets meer over vertellen?
Voorbeeld: je kunt bv je sleutelbos op dezelfde plek neerleggen of in je broekzak houden. Waarom daar een tile voor gebruiken? Ik ben nog nooit mijn sleutelbos kwijtgeraakt of dat ik niet wist waar die was vanwege mijn ("autistische") aangeleerde gewoonte om mijn sleutelbos op dezelfde plek te bewaren.
Ik zou hervoor dan ook geen tile voor gebruiken. Dingen voorzien van een tile omdat je ze niet kunt vinden is, mijns inzien, inderdaad een marginaal product.
Wat ik niet snap is dat Apple tijd steekt in het wiel opnieuw uitvinden, neem dan Tile over en integreer het in je product. Ik ben benieuwd of er rechtszaken komen.

Zelf een tevreden Tile gebruiker, het product heeft voor mij meermaals stressvolle situaties voorkomen.
Als Apple dat doet dragen zij een onderdeel van hun eco-systeem af aan een derde partij. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Apples eco-systeem werkt juist zo goed omdat zij alles in de hand hebben, aldus Apple, en daar zal vaak wel een kern van waarheid in zitten.

Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat concurrenten overnemen en opdoeken voor alles behalve je eigen product wellicht wat rechtzaken en moeilijkheden met zich meebrengt, terwijl ze natuurlijk geld zat hebben om het zelf te ontwikkelen.

Dat betekend natuurlijk niet dat een Tile intergratie niet goed zou werken. Ik denk juist beter aangezien je hiermee ook Android telefoons meepakt, tenzij je dat deel natuurlijk dumpt, wat zonde zou zijn. Bij een dienst als tile is de grote van je userbase direct gerelateerd aan hoe goed je service werkt.

[Reactie gewijzigd door Burning op 3 april 2020 11:38]

+1Anoniem: 1350842
@Burning3 april 2020 11:59
Ik denk dat dit precies is waarom ze het doen. Het hele bedrijfsmodel van Apple is gericht op gebruikers in hun ecosysteem krijgen, en daarmee geld verdienen. Dat ecosysteem is extreem gesloten en daar doen ze ook alles aan om dat zo te houden. Door iets zelf te ontwikkelen hebben ze meteen 2 voordelen.

1. Ze kunnen het ontwikkelen naar de exacte specificaties die ze nodig hebben, want niemand verwacht dat het met iets anders werkt. Aan de andere kant zorgt dat er voor dat alles perfect samenwerkt, wat de grote reden is waarom Apple zo veel geld voor hun producten kan vragen.
2. Ze kunnen vanaf het begin zorgen dat het hun eigen technologie is en achter iedereen aan gaan die probeert het na te maken.
Maar Tile werkt met een andere technologie. Het heeft dus geen zin om het over te nemen als je met je eigen technologie werkt. Trouwens rechtszaken zullen ze echt niet voorkomen door Tile over te nemen. Tile is niet de enige producent van trackers. Als ze Tile overnemen zal een andere tracker producent ze daar over aanklagen
...neem dan Tile over.
Alsjeblieft niet zeg. Bijna alles wat Apple overneemt wordt of stront of niet meer toegankelijk voor gebruikers van andere platforms.
Het meeste wat Apple overneemt wordt gewoon veel beter en tja dat het niet meer bruikbaar is op andere platforms dat is normaal. Waarom zouden ze andere platformen blijven ondersteunen als die toch hun zaakjes niet op orde hebben zoals het update beleid dat het gros van de gebruikers op oudere versies houdt.
Nogmaals het wordt stront of Apple only (en soms beide):

Voorbeeld van het wordt Apple only:
eMagic software is later Logic Pro X geworden. Had de potentie om (als het niet zo belachelijk duur was geweest) net zo sterk te worden als bijv. Pro Tools. Maar is door de overname van Apple, Mac only geworden. Wel een van de betere muziekprogramma's naast Ableton Live. Ableton Live is echter wél op beide platformen prima te gebruiken.

Voorbeeld van iets wat na overname shit is geworden:
Firewire had ook de potentie om USB te verslaan, maar deed dit niet vanwege de licencing gezeik van Apple. Dus is dit in 2011 kopje onder gegaan. Ik verwacht dat dit ook met Thunderbolt zal gaan gebeuren als Intel niet snel van de dure licensing af stapt, want USB heeft echt grote stappen gemaakt in de laatste jaren.

Voorbeeld van iets wat na overname shit én Apple only is geworden:
Siri is na de overname nog steeds best lacking in vergelijking tot alle andere assistenten (zelfs Bixby). En is alleen maar beschikbaar op Apple producten terwijl het niet eens zo sterk geïntegreerd is als Bixby in Samsung devices. Zelfs Wozniak vond Siri niet meer denderend na de overname. En na al die jaren is het wel meegekomen, maar lang niet zo sterk als Bixby die veel korter bestaat.

Voorbeelden van hoe het makkelijk wel kan:
Google maakt de meeste Google apps beschikbaar voor bijna alle platforms en het werkt op alle platforms voor zover het kan best goed. Chrome wordt zelfs met de webkit-regels van Apple nog voor MacOs ontwikkeld.

Dus echt normaal zijn dit soort praktijken alleen voor Apple gebruikers. Het enige wat ik kan hopen is dat Google niet compleet in de voetsporen van Apple treed met de Pixel-range.

[Reactie gewijzigd door LNDN op 3 april 2020 17:29]

En ondertussen kost Logic Pro X amper nog geld en is het nog steeds één van de beste DAW's op de markt. Logic Pro X is mijn go to DAW dus dat was al een slecht voorbeeld.

FireWire was niet Mac-only, het was een standaard en werd bvb ook door Sony gebruikt. Het was beter dan USB 2 dus weeral een slecht voorbeeld

Siri beschermt dan weer je privacy in tegenstelling tot al die andere verklikkers. Ok het is niet beter dan de concurrentie dus ik ga niet zeggen dat het een slecht voorbeeld is.

Google als voorbeeld? Really? Google koopt heel veel bedrijven op en vervolgens wordt het volledige project opgedoekt dus dat is echt wel een slecht voorbeeld ;)
Bijna alles wat Apple overneemt wordt of stront of niet meer toegankelijk voor gebruikers van andere platforms.
Logic Pro is wel gewoon Apple only bedoel ik, maar niet stront.

FireWire werd op het laatst alleen nog maar echt met Apple producten gebruikt. Ondertussen was het merendeel al overgestapt naar thunderbolt/usb. Het was/is niet vrij te gebruiken zonder licentiekosten te betalen aan Apple. De andere merken gebruikten allemaal andere variaties die eigenlijk niet helemaal echt compatible waren met Firewire. Zie hier

Google integreert een hoop in andere producten die in een andere vorm terug komen. Dat doen alle bedrijven wel. Maar bij andere bedrijven zijn de ratios tussen proprietary maken van technology en patenten en/of het compleet de grond in boren vs. succesvol integreren in eigen producten én deze op meerdere platformen vrijgeven toch echt anders.
Maar zoals ik al zei is het niet meer dan normaal dat bvb Logic Apple-only wordt. De enige manier om kwaliteit te kunnen garanderen. Niks beter dan een bedrijf dat aan zijn klanten denkt ipv de klanten op te offeren voor de grote getallen.

Ik kan enkel maar blij zijn met de overnames die Apple tot nu toe deed.
De enige manier om kwaliteit te kunnen garanderen.
Gewoon fatsoenlijk programmeren is de enige manier.

Ableton Live werkt ook gewoon prima op MacOS maar ook met Windows 10. Pro Tools (de industrie standaard) werkt net zo goed op Windows 10.

Nogmaals wat mij betreft gaat Tile sws liever niet naar een van de grote bedrijven, maar zeker niet naar Apple om er dan een Apple only product van te maken.
Oh maar over Tile ben ik het met je eens. Ik zie echt niet waarom Apple daar geld zou moeten in steken. Waar ik het niet mee eens ben is dat Apple ook voor andere platformen zou moeten ontwikkelen. Logic is daar nu eens het beste voorbeeld van. ;)
Voorbeelden van hoe het makkelijk wel kan:
Google maakt de meeste Google apps beschikbaar voor bijna alle platforms en het werkt op alle platforms voor zover het kan best goed. Chrome wordt zelfs met de webkit-regels van Apple nog voor MacOs ontwikkeld.
Je hebt een punt in je betoog, maar met Google ga je toch wel aan enkele dingen voorbij. Zowat het gehele verdienmodel van Google is gebaseerd op advertising, dan moeten je producten zo breed mogelijk beschikbaar zijn en kan je geen platform zomaar links laten liggen.
Wat een verwarrend, nietszeggend, lang artikel om iets aan te kondigen dat reeds lang bestaat

https://www.thetileapp.com/en-eu/

[Reactie gewijzigd door OxWax op 3 april 2020 11:16]

Tile: via bluetooth van 3th party momenteel beschikbaar.
AirTags: via time of flight van Apple nog nergens officieel bevestigd.

En het is net over dat laatste dat het gaat hè ;-)
Ga je dat ook zeggen als Sony een nieuwe koptelefoon aankondigt? Of als Samsung een nieuwe telefoon aankondigt? Want koptelefoons en telefoons bestaan ook al "reeds lang"...