Microsoft begint Chromium-versie Edge te verspreiden via Windows Update

Microsoft heeft zijn op Chromium gebaseerde versie van de Edge-browser uitgebracht. De nieuwe versie van de browser zal met een update op Windows 10-pc's verschijnen. De browser is al maanden te downloaden als testversie.

De browser komt uit voor Windows 10-versies 1903 en 1909, aldus een ondersteuningspagina van Microsoft. Met de komst van Edge via Windows Update zal de browser binnenkort op veel pc's verschijnen. De nieuwe versie vervangt de oude Edge-browser, die Microsoft aan het uitfaseren is.

Microsoft kondigde in 2018 al aan dat het een nieuwe versie van zijn Edge-browser gebaseerd op Chromium uit zou brengen en Tweakers testte vorig jaar al een vroege versie van de browser. De op Chromium gebaseerde Microsoft Edge-browser is sinds 15 januari uit, maar Microsoft verspreidde de nieuwe versie van de browser niet via Windows Update.

Microsoft Edge Chromium

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-06-2020 • 17:42

184

Reacties (184)

184
177
99
5
1
60
Wijzig sortering
Wel jammer dat zo te zien veel Tweakers Chrome, of een chromium gebaseerde browser gebruiken. Het is straks IE all over again wat webstandaarden betreft. Het aandeel Firefox zakt zo ver weg dat er niet echt meer concurrentie is en Chrome de standaarden kan gaan bepalen.

En FF werkt echt prima met OA ingebouwde privacybescherming en anti trackers. Synchroniseren kan ook self hosted als je liever hebt bij FF.
Prima browser. Heeft ondertussen chrome vervangen voor mij.
Als gebruiker en als dev kan ik deze browser echt aanraden.
Waarom is het beter dan een Chrome, Firefox of een andere browser?
Allereerst werken alle extensions van je Chrome browser gewoon en ook die van Microsoft Edge zelf extensions. Verder vooral geheugen voor mij! De browser gebruikt nauwelijks geheugen, start snel op. Browsen gaat sneller en vindt het een heel handig design.

Als ik chrome open liet staan liep mijn PC altijd vast en ging alles traag zelfs met mijn 16 GB ram was dat soms niet goed genoeg voor Chrome. Overigens had ik dat probleem altijd al en ook op mijn laptop. Sinds ik Edge browser gebruik is alles top!

Overstappen was super makkelijk hij pikt gewoon je bookmarks van Chrome als je deze wilt importeren. En ook wachtwoorden en andere instellingen kan hij over pakken.

Wat features die Edge Chromium beter doet dan Chrome:

- De optie voor het blokkeren van trackers
- Collections functie waarmee je heel handig in de browser lijstjes, artikelen of todo's kan gooien die ook weer syncen met je andere toestellen. In chrome maakte ik altijd veel te veel bookmarks of liet ik tabbladen open staan maar vind het toch echt veel handiger nu ik direct in de browser collecties kan maken.
- Sidebar search
- Immersive reader is handig dan kun je met 1 klik de tekst van de pagina zien en verdwijnen alle ads popups en andere afleidingen en krijg je een soort print vriendelijke pagina met ook nog een voorleesfunctie. Gebruik het niet vaak maar wel super chill. Het bypassed soms ook die irritante pagina's met zo'n popup die vraagt je adblocker uit te zetten. (niet altijd)
- Video's hebben Picture in Picture. Dus je kan ze door kijken terwijl je door andere tabbladen gaat. En misschien minder spannend maar (google)casten werkt ook gewoon met de browser voor al je toestellen.
- Dark mode
- Het maken van webapps. Je kan websites aanpassen naar apps en deze ook in je taakbalk zetten. Bijvoorbeeld met google maps krijg je dan ook de google maps logo te zien in je taakbalk ipv een snelkoppeling of edgebrowser logo en klik je erop zie je ook enkel google maps alsof het een native app zou zijn.
Microsoft is ook aan het werken voor een feature die irritante popups in websites blokkeert! Heerlijk zou dat zijn.

Verder komen er nog flink wat features bij! Ook features die ik heel graag in Chrome had willen zien.

https://techcommunity.mic...ry-for-may-28/m-p/1424603

Elke week komt er een post met nieuwe updates. Werkt heel fijn en super snel.
Ik ben er in ieder geval heel blij mee en wil ook absoluut niet terug naar Chrome

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 23 juli 2024 21:26]

Enige wat ik mis is casten naar een Chromecast. Daarom staan ze allebei op mijn PC.
Alle chromium browsers kunnen out of the box casten. Ga naar edge://flags/
Vink Load Media Router Component Extension aan. Herstart edge
Right click > cast media to device.

Vivaldi (vivaldi://flags/) en brave (brave://flags/ )kunnen dit trucje bijvoorbeeld ook.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 juli 2024 21:26]

"Out-of-the-box" is toch juist dat je niks hoeft in te stellen 8)7

Verder prima tip natuurlijk.
Daarom schreef ik ook Chromium, als het goed is staat het daar standaard aan. Microsoft heeft er voor gekozen om dit vinkje uit te zetten in/voor Edge, maar het word dus wel standaard ondersteund. Maar ik snap waar je op doelt :).

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 juli 2024 21:26]

Dat klinkt erg positief. Ik ben steeds minder te spreken over Chrome(begint steeds trager te worden, enorme geheugen vreter als ik ook maar een paar tabs open heb, etc.) dus zal het bij deze eens een kans geven. Thanks voor de tip.
Plus het nieuws vandaag dat google ook in-private verkeer trackte. Liever zo min mogelijk Google gebruiken.
Tja, ik vrees dat ik daar toch niet echt aan ontkom als ik een android telefoon gebruik.
je kan ook gewoon edge installeren voor android: klik
Thanks, maar ik snap dat je een andere browser op android kan gebruiken. Doelde er meer op dat als je android gebruikt google toch al enorm veel data van je heeft. Ik vertrouw google niet genoeg als bedrijf dat als zij zeggen dat ze niks met je data doen ze dat ook echt niet doen.
Helaas inderdaad, maar iets is toch nog beter dan niets. Ik gebruik ook al een hele tijd Firefox. Als ik niet meer kan doen vind ik het goed genoeg

[Reactie gewijzigd door Mr_Stoffer op 23 juli 2024 21:26]

Installeer is Firefox ( of Firefox preview, nog mooier).
Je kunt heel veel uitschakelen in Android.
Ja wat ik vooral fijn vind is dat Edge Chromium basically kwa functies en layout gewoon precies chrome is maar dan in mijn ogen efficiënter en handiger. En het overzetten van bookmarks, wachtwoorden en instellingen ging zeer makkelijk.

De Android versie vind ik zelf ook fijner maar alleen browser history synchronisatie tussen toestellen komt deze zomer pas uit. Dat is in principe het enige wat ik mis maar voor de komende maanden zeker wel mee kan werken.

Ik heb zelf Opera browser en Brave ook een tijdje geprobeerd maar viel iedere keer toch weer terug op Chrome. Maar met Edge ben ik erg blij.
Verschil in geheugengebruik verbaast me wel.
Chrome met 1 Twitch tab en 1 tweakers tab: 680MB
Chromium: 220MB.
Damn, dat klinkt goed, vooral het gebruik van memory en die Collections functie klinkt ideaal!
Ook ik laat steeds 20 tabbladen openstaan (wat weer niet goed is voor het memory gebruik)
Niet alle extensies werken.
Ja ik kan ze installeren maar werken doen ze niet.

Zo werkt de keepass addin niet.. Maar daar is intussen een Edge versie van.

Ook werkt de Horizon html5 redirection plugin niet maar dat is ook wel een vrij specifiek iets.
Werkt de WebAutoType wel? Die gebruik ik voor allerlei browsers omdat die de URL kan uitlezen via de screenreader/disability options. Dan kun je erna met ctrl+alt+A gewoon auto type toepassen.
Ja ik geloof dat enkele extensies die vanaf de chrome store komen minder goed werken maar gezien zoveel mensen nu overstappen hierop denk ik dat op termijn die enke ook native gewoon een edge versie krijgen. Voor mij hadden alle chrome extensies die ik gebruikte inmiddels ook een edge versie op Hola! VPN na. Maar die werkt bij mij prima. Volgens mij komt daar ook al een edge extension voor.
Ook werkt de Horizon html5 redirection plugin niet maar dat is ook wel een vrij specifiek iets.
Werkt dit misschien?
https://docs.vmware.com/e...F7-B3F2-B4352D88415E.html
Goeie tip,

maar nee helaas niet. De specifieke Edge addin is ook niet (meer) te vinden in de Edge store.
Ik kan de Chrome plugin wel installeren. HTML5 wordt ook netjes herkend en er verschijnt een blauw blokje (REDR) maar de video, op bijvoorbeeld YouTube, blijft op zwart.
OKey. Ga het dan toch maar eens proberen. Kan ik dan eindelijk chrome compleet ditchen
Er komen nu ook functies van Edge naar Chromium en daarmee dus ook in Chrome.
Gaat om de multi-tab management feature die in Edge is geïntroduceerd en nu naar Chromium gaat.
Ja mijn voornaamste probleem met chrome is dat zelfs op mijn gaming station met zeer goeie specs de browser het voor elkaar weet te krijgen de PC te laten crashen met slechts enkele tabbladen. Laat je twitch of youtube iets te lang aan staan heb je nauwelijks geheugen over. Chrome is altijd op alle andere opzichten beter geweest dan andere browsers maar sinds Edge Chromium uit kwam ben ik de beta gaan gebruiken, en sinds extension support en alle missing features zijn toegevoegd is het een volwaardelijke upgrade op chrome geworden. Ik heb chrome sinds launch gebruikt destijds maar ik heb Chrome overal verwijderd gezien Edge Chromium eigenlijk hetzelfde werkt maar dan zonder de vervelende crashes en altijd in rap tempo.

Ik weet niet of jullie ook weleens youtube playback issues hebben meegemaakt in Chrome waarbij er constant framedrops waren en ook geheugen volraakt bij het afspelen van filmpjes. Ik had dat weekelijks en moest dan chrome compleet via taakbeheer beëindigen en soms zelfs opnieuw opstarten. Hardware accelerator en plugins ook vaak moeten wijzigen maar met edge heb ik dit nog nooit gehad gelukkig.

Alleen browse history sychronisatie wacht ik nog op maar dat staat al gepland voor deze zomer. Ik ben blij dat er eindelijk volwaardige concurrentie is voor chrome.
Aangezien de basis hetzelfde is als Chrome en de extensies ook werken is hij niet beter als browser.

Echter heb ik vanaf edge chromium snel geaccepteerd als mijn standaardbowser.

Waarom? Het voelt en ziet er fijner uit. Maar dat is een subjectief gegeven. Het is een gevoel.

Daarnaast gaat er niets naar Google. Die hebben al genoeg data van mij.
Persoonlijk vind ik het nieuwe uiterlijk van Chromium echt afschuwelijk. Doe mij het oude uiterlijk maar.
zoek je dan ook via bing/duckduck ?
gebruik je dan ook bing maps?
heb je dan ook geen android telefoon of gmail?
Of iemand nou Microsoft, Apple of Google producten gebruikt betekent niet dat hun hele ecosysteem bestaat uit die producten. Vrijwel niemand gebruikt Bing of Duckduck en ook niet bing maps of Nokia maps. Google en Microsoft accounts heeft vrijwel iedereen wel in een bepaalde vorm. Je kan ook je gmail gewoon als je Microsoft account gebruiken en vise versa.

Ikzelf gebruik Edge browser nu google search gewoon en heb 2 email adressen waarvan een hotmail en gmail maar kan ze beiden ook openen in outlook of in gmail want heb ze beide gekoppeld. Waarom heb ik 2 email adressen? Ik probeer nu over te stappen op Gmail gezien mijn Hotmail al zo'n 18 jaar bestaat krijg ik iets teveel junk mail om het nog praktische te noemen maar het kost wat tijd om al je belangrijke emails over te zetten op Gmail. Ik gebruik dan weer zowel een Android als een iPhone en ik heb een Xbox.

Kortom de browser die je gebruikt zegt niks over het eco systeem waar je in zit. Toen Chrome uitkwam was het simpelweg de beste browser op de markt met de beste ondersteuning die het snelst werkt. Vandaag is dat niet langer zo. In mijn ogen heeft Edge Chromium hun overtroeft en ben ik er zeker van dat meer mensen zullen volgen op termijn.

Ik heb zelfs een tijdje Opera browser geprobeerd gezien ze best goeie browser op de markt hebben nu maar dat heeft me nooit echt overtuigd. Maar ik zie het wel gebeuren dat op termijn Opera ook weer een betere versie brengt die vergelijkbaar is met Chrome of beter.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 23 juli 2024 21:26]

Syncen met een Microsoft account die bergen mensen al hebben zeker in een bedrijfsomgeving
In een bedrijf gebruik je gewoonlijk een bedrijfsaccount om in te loggen.
Klopt watmet een adfs wordt gesynced naar naar Office 365 of azureAd wat dus automatisch een Microsoft account is en je dus meteen een account is die werkt in Edge.

Althans in moderne ict he, Als je nog gewoon een Exchange hebt draaien en je af niet met azureAd/office365 synced dan niet nee, maar ik hoop dat een hoop bedrijven minimaal al wel een hybride omgeving gebruiken
De browser is een stuk lichter zonder alle extra Google overhead.
Ik zie dat @Nimac91 duidelijk heeft beschreven wat de voordelen zijn als gebruiker zijnde.

Hiernaast kan ik aangeven dat internet explorer (IE) als developer, geen fijne browser is om mee te werken. Veel nieuwe technieken en features werken niet en kosten daardoor veel tijd om het specifiek voor die browser werkend te krijgen of resulteert in weglaten van features die eigenlijk wel heel handig zouden kunnen zijn.

Je zou dan denken laat IE uit je supported browser lijst, alleen is dit niet altijd mogelijk. Vooral niet als je meerdere klanten hebt die het gebruik van andere browsers blokkeren en dus verplicht IE support eisen.

Aangezien deze nieuwe edge browser gebaseerd is op chromium en nu dus door Microsoft zelf doorgevoerd gaat worden naar de eindgebruiker kan support voor IE in meeste gevallen weggelaten worden omdat het niet de laatste versie is van de Microsoft browser. (Legacy systemen of speciale gevallen kunnen altijd nog support eisen)

[Reactie gewijzigd door Oguzhan58 op 23 juli 2024 21:26]

Ik ben ook al een tijdje overgestapt en de reden was dat ik niet wil dat Google de hele tijd zit mee te kijken. Firefox zou ook kunnen, maar ik vind chromium browsers gewoon wat prettiger en alle extensions werken ook gewoon.
kijk dan eens naar iron: chrome zonder privacy issues - srware.net
Bij privacytools hebben we wel een gekeken naar veilige Chomium gebaseerde opties omdat chromium geadvanceerdere sandboxing heeft dan firefox. jammer genoeg moet je ungoolged chromium zelf compileren, inclusief updates en extensions. hierdoor is de kans groot dat mensen een outdated browser versie gaan gebruiken. veel andere desktop chromium browser updaten helaas niet vaak genoeg, wat hetzelfde probleem creert, iron en een andere populaire, iridium, hebben beiden dit probleem.
die moet je niet zelf compileren, er worden binaries aangeboden, soms zit er idd wel wat tijd tussen updates
extensions waren/zijn een probleem.

https://github.com/Elosto...aster/README.md#downloads

* het zijn user provided builds, dus je moet die users vertrouwen, maar dat moet met elk stuk software die je niet zelf compiled

Ik heb deze zelf lang gebruikt maar sinds chromium-edge er is ben ik overgeschakeld naar deze. Ik ben er mij van bewust dat microsoft waarschijnlijk ook data binnenhaalt, ik wil gewoon niet alles naar google sturen, google heeft toegang tot mijn mail, microsoft tot mijn werk gerelateerd surfgedrag en apple (safari) tot mijn privé surfgedrag
Dat is dus een probleem bij ons, we kunnen geen duizenden mensen naar user provided builds sturen, dat zou niet verantwoord zijn.
Waarom dan niet gewoon Chromium zelf :P?
Altijd mijn standaard browser in Linux omgevingen.
omdat chromium nog steeds veel data naar google stuurt. Als je hier meer wil over weten, dan kan je meer informatie hier vinden: https://github.com/Elosto...ium/blob/master/README.md
Dus nu voel je je veel beter omdat Microsoft mee zit te kijken?

/edit: lol, hoe is dit niet relevant? Dat hele mod systeem is hier zo politiek..

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 21:26]

Dat valt reuze mee: https://support.microsoft...browsing-data-and-privacy. En daarnaast, wat heb je liever... Dat Google meekijkt, of Microsoft?
Nu verdedig ik graag Microsoft, maar.

Microsoft is wel de enige grote speler met een browser die je hardware fingerprint. https://www.windowscentra...owser-flunks-privacy-test
Lange versie
Ben ook wel eens kritisch op MS, maar in het artikel:
"On Windows, this identifier enables a single-click ability to delete the related diagnostic data associated with the device ID stored on Microsoft servers at any time (from Windows settings), something which is not offered by all vendors.".
Maw: Dus als je een schone Windows installatie hebt kan je die data wissen.
.
En ook:
"Additionally, Microsoft Edge includes default tracking prevention to help customers protect their online privacy by blocking third-party tracking across sites"
Dit laatste heb ik gebruikt, en het werkt echt.
Sites die je herhaald bezoekt zijn je de volgende keer weer "vergeten".
Dat resulteert helaas ook in steeds uitgelogd zijn en nieuwe cookie meldingen,
dus ik heb het maar weer op "medium privacy" gezet.
.
Mijn visie is dat je sowieso kansloos bent om tracking te voorkomen, op allerlei andere manieren..
Daarom concentreer ik me meer op de *binnenkomende* kant, die kan je wel goed filteren.
Edge C ondersteunde daarvoor bij uitkomst 1 "killer" extentie, genaamd AdBlock Plus! :-).
Mocht dat wegvallen, dan gaan we vrolijk over naar Brave,,,
Edge C ondersteunde daarvoor bij uitkomst 1 "killer" extentie, genaamd AdBlock Plus! :-).
AdBlock Plus maakt grote-zakken-geld deals met adverteerders om ze toch door te laten, dus zo "killer" is die extensie helemaal niet. Gebruik liever uBlock Origin.
Gebruik zelf nu ook een tijdje Chromium Edge, en voor mij heeft het ook Chrome vervangen omdat ik het idee heb dat het sneller werkt, en vooral scrollen gaat een stuk makkelijker/vloeiender.

En uBlock Origin was de eerste extensie die ik installeerde en werkt tot nu toe ook perfect :)
Je kunt bij APB de optie "Allow Acceptable Ads" ook uit zetten, dan krijg je echt niets.
Maar fijn dat uBlock nu ook op EdgeC werkt. :-)
Ik ben ook direct na uitkomst van Edge Chromium overgestapt vanaf Chrome.
Het programma werkt perfect, net iets prettiger dan Chrome, maar dus grotendeels gelijkwaardig.
De reden was ook dat ik mijn privacy liever toevertrouw aan een firma die geld verdient door gebruikers software te maken, ipv uitsluitend door data en advertenties te verkopen.
Vandaar ook het verschil in privacy beleid tussen deze 2 firma's.
.
... Maar ja, ik gebruik nog wel Google als zoekmachine,
dus praktisch gezien maakt mn overstap nog niet zo veel voor ze uit.
Maar wie weet, wellicht komt er nog een redelijk alternatief...
DuckDuckGo is best degelijk toch? Alleen google shopping is wel een groot gemis.

Ik gebruik gewoon lekker Google.

[Reactie gewijzigd door thijs96 op 23 juli 2024 21:26]

Shopping, serieus? Dat is wel zo ongeveer het slechtste deel van Google. Het is nog erger dan de ads naast de zoekresultaten.
Duck is een redelijk alternatief, maar soms kun je daar gewoon niet vinden wat je zoekt. Bovendien mis ik wat opties die Google dan wel weer heeft (zoals exact zoeken).
Ik kan je DuckDuckGo absoluut aanbevelen. Had zelf niet gedacht dat mijn overstap van Google naar hun zo moeiteloos kon verlopen, wat inmiddels al weer een dik halfjaar geleden is. Ik gebruik zoekmachines voor zowat alle onderwerpen die je je kunt bedenken en de zoekresultaten van DuckDuckGo zijn naar mijn beleving net zo kwalitatief als die van Google.
Inderdaad, hier ook een plusje. Een jaar of 2-3 geleden, moest ik nog regelmatig Google er bij zoeken (kan simpel met "!g" in duckduckgo) om te vinden wat ik zocht. Tegenwoordig doe ik dat ook nog wel eens, maar ik krijg dan geen geschiktere resultaten meer. DDG werkt nu super!
Geen van beide, daarom gebruik ik firefox
Firefox voor mij ook. Gebruik het al sinds versie 1 en altijd blijven gebruiken.
Helaas gaat Firefox ook binnenkort over op n chromium gebaseerde browser...

Vond t idd altijd prettiger met Microsoft en Firefox die hun eigen browser fixten en geen door google gecreëerde advertentie platform...chrome gebruik ik nooit...helaas wel ns per ongeluk door die meegeleverde Android prut...

Helaas is dalijk alles over op chromium/google...
firefox heeft pas een nieuwe versie uitgebracht, waarom zouden ze nu weer alles omgooien?
Zover ik weet gaat Firefox niet over op Chromium. Misschien bedoel je de Firefox Focus app, maar ook die is nu alweer een tijdje over op de Gecko engine.
Helaas gaat Firefox ook binnenkort over op n chromium gebaseerde browser...
Bron? Ze zijn juist bezig om WebRender steeds beter te maken.
wij van wc eend....
Ze doen beide precies hetzelfde, de links die je geeft geven dit ook gewoon weer en je ondermijnt je eigen verhaal. En je krijgt nog +2 ook nog. Zo zie je maar hoe naïef mensen zijn en simpelweg feiten niet willen onderkennen. Liever misinformatie dan echt mensen helpen.

Iedere website die je bezoekt wordt bij beide naar de betreffende organisatie gestuurd (safe search): Windows Defender SmartScreen vergelijkt het adres van de website die u bezoekt met een lijst met adressen van websites opgeslagen op uw apparaat die Microsoft als legitiem beschouwt. Adressen die niet voorkomen in de lijst op uw apparaat en de adressen van bestanden die u downloadt, worden naar Microsoft verzonden en gecontroleerd aan de hand van een regelmatig bijgewerkte lijst met websites en downloads die aan Microsoft als onveilig of verdacht zijn gerapporteerd.

Google doet het zelfs nog beter:
Each site you visit is checked against the Safe Browsing list on your system. If there's a match, your browser sends Google a hashed, partial copy of the site’s URL so that Google can send more information to your browser. Google cannot determine the real URL from this information. Learn more.

Crash reports en telemetry worden ook gewoon bij beide gestuurd:
Microsoft gebruikt diagnostische gegevens om onze producten en services te verbeteren. We gebruiken deze gegevens om beter te begrijpen hoe onze producten presteren en waar verbeteringen moeten worden aangebracht.

By default, usage statistics and crash reports are sent to Google to help us improve our products


Er wordt bij Google helemaal niets qua privé gegevens gedeeld tenzij je hiervoor kiest en het synced naar je gebruikers account. En raad eens hoe het bij Microsoft werkt, precies hetzelfde.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar ik raad je aan om je eigen links eens door te lezen en je eigen conclusie te trekken.

Als je echt privacy waardeert dan installeer je Firefox. Maar ga niet Megacorp 1 verdedigen ten opzichte van Megacorp 2.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 21:26]

Als Firefox gebruiker die beide andere browsers ook wel eens gebruikt. Die van MS heeft een vinkje om het bovenstaande uit te zetten. Die van Google niet.
Dank je, welk vinkje?
Onder Windows defender settings in je settings menu van je pc zie link
De link is voor win 8 maar zit nog steeds op dezelfde plek bij win 10.

Ik zeg niet dat MS beter is in elk opzicht. Had het gehad over het uitmelken van patenten, het generen monopolie posities voor zichzelf of het maken van abandon ware dan was ik er mee eens geweest. Dit is echter een van de dingen die ze wel goed doen.
Dat vinkje doet niets voor de nieuwe edge. Je informatie verwijst naar de oude edge.
Deze informatie staat gewoon bij Microsoft:
https://docs.microsoft.co...edge-security-smartscreen

Microsoft Defender SmartScreen is turned on by default for Microsoft Edge. To turn off Microsoft Defender SmartScreen, go to edge://settings/privacy > Services > Microsoft Defender SmartScreen. This setting is the same for all profiles associated with the installation of Microsoft Edge on a device. This setting is not synced across devices. The setting applies to InPrivate browsing and Guest mode.

Want ja, ook alle informatie die je buiten de browser intikt in Windows wordt gewoon naar MS verstuurd.
Als Firefox gebruiker die beide andere browsers ook wel eens gebruikt. Die van MS heeft een vinkje om het bovenstaande uit te zetten. Die van Google niet.

Dit is niet correct. Instellingen -> privacy staat alles wat je zoekt.
Daar kun je zowel stats, crash reports en safe search uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 21:26]

Dus ben in de war over je reacties. Ik claim dat het uit te schakelen is. Wat volgens jou onzin is want je kan het uitschakelen. Als je me kan vertellen wat ik zeg wat dan onzin is hoor ik het graag.

Je reageerd met een link naar een Microsoft doc dat dit geld vanaf alle versies sinds versie 77. Maar het geld volgens jou niet voor deze versie? Waar baseer je dat op want dat staat niet in de link die je stuurde. Ik sta oprecht open voor deze informatie begrijp me aub niet verkeerd

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 23 juli 2024 21:26]

Dus ben in de war over je reacties. Ik claim dat het uit te schakelen is. Wat volgens jou onzin is want je kan het uitschakelen. Als je me kan vertellen wat ik zeg wat dan onzin is hoor ik het graag.

Ik reageer op twee verschillende reactie helaas is dat door de layout van deze site wat onduidelijk, ik heb de reactie hierop aangepast. Ook was ik te bot, mijn excuus hiervoor.

Je reageerd met een link naar een Microsoft doc dat dit geld vanaf alle versies sinds versie 77. Maar het geld volgens jou niet voor deze versie?
Het is helaas best onduidelijk gezien de oude en nieuwe browser van MS dezelfde naam hebben maar de link die je aangeeft schakelt smartscreen uit voor Windows (dus alles naast de browser) en de oude Edge browser.

De nieuwe Edge browser (herkenbaar aan versie 77 benoeming) is gebaseerd op Chromium en is in de basis precies dezelfde browser als Google's Chrome. Chromium 'kijkt' niet naar Windows instellingen en om smartscreen uit te schakelen zal de instellingn dan ook gedaan worden in de app zelf. De link die ik aangeef zal dan ook enkel smartscreen uitschakelen in de nieuwe versie van Edge.

Mocht je het helemaal willen uitschakelen dan moet je dus voor Windows jouw link uitvoeren en voor de nieuwe Edge de link die ik aangaf.
Als ik je gelinkte article lees zie ik dit
This article applies to Microsoft Edge version 77 or later
En de insider build heeft het dezelfde naam (heb op mijn werk er wat testen mee moeten doen)
Vandaar dat ik aannam dat het, hetzelfde werkt als de oude Edge.
Maar misschien moet ik mijn aannames wat beter onderzoeken. Dankje voor de verduidelijking :)
Geen probleem, je nuchterheid is voor mij ook verfrissend.
Het is uiteindelijk Microsoft die het verwarrend maakt. Ze zijn van oude Edge (versie 44) naar versie 75 gegaan. Dat terwijl het letterlijk twee verschillende programma's zijn.

Een nieuwe productnaam was hier zeker gepast geweest.
Het is wel enigzins een voordeel als niet al je data bij 1 partij ligt dat er een heel groot gedetailleerd plaatje van kan maken. Als je een browser bij partij A hebt, mail dienst bij partij B, zoekfunctie van Partij C gebruikt dan is het allemaal niet wat lastiger dan als je alles bij Partij A hebt.
Persoonlijk denk ik dat je dan gewoon al je informatie bij alle partijen legt?
Bijna iedere website heeft zijn analytics bij Google dus die weet toch wel wat je surft (naast je search). Nu weet Microsoft het ook..
Dat op websites is nog enigzins met tracker blockers te blockeren.
Nee hoor, log analyzers kun je niet blokkeren.
Het enige dat je enigszins tegen zou kunnen houden is in de pagina embedded objecten als je die als zodanig herkent.
Dat is echter maar een klein deel van het gehele eco-systeem rondom data analyse van een site.
En zelfs dat is op een manier op te zetten zodat ik zeker weet dat geen enkele software het gaat herkennen.
Dat kan zelfs op een manier waarbij je de content van de site nooit te zien krijgt als je de boel probeert te blokkeren.
Heb je daar meer info over? Want voor zover ik wist zolang je geen cookies toelaat en zoveel mogelijk telemetrics blocked van je brwoser valt er niet veel te tracken?
Log analyzers houden zich hoofdzakelijk bezig met data die de webserver zelf verzameld over opgevraagde objecten zoals documenten.

Ook daarmee zijn unieke gebruikers te identificeren zonder de noodzaak van (client side) cookies.
Er zijn nu eenmaal zaken die je niet kan verbergen voor de server waar je gegevens opvraagt.

Het nadeel van deze methode is dat die passief is en pas na "handmatige" analyse van de gegevens kan men iets over jou als gebruiker zeggen.

Trackers zoals google et. al. gebruiken gegevens van meerdere bronnen en kunnen sites actief aansturen met (advertentie) data.

Gegevens van Google's websites komen ook mee met je verzoek naar de server van een willekeurige andere website op een manier die meestal niet wordt geblokkeerd, maar zoals gezegd dat is dan alleen passief achteraf te gebruiken, en zal waarschijnlijk niet leiden tot het tonen van bepaalde advertenties.

Lang verhaal kort, je kan op de webserver zelf nog steeds als unieke, en ook als terugkerende gebruiker worden geïdentificeerd ondanks dat je alle trackers en dergelijke hebt geblokkeerd.

Het is mogelijk minder nauwkeurig, maar als je het goed doet is het vrijwel net zo trefzeker als een Google Tracker..

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 23 juli 2024 21:26]

Wat dat betreft wel ja.
Nu kijkt Microsoft toch mee?
Wel een stuk langzamer dan Chrome, dus ik blijf bij Chrome
Vroeger wel. Nu het chromium is sneller dan Chrome hoor. Of heb je een specifiek voorbeeld waar Chrome sneller is?
Langzamer? Het algemene beeld dat ik van het interwebs juist mee krijg (en ook zelf ondervind) is dat Chrome trager is dan Edge. Wellicht een add-on die niet lekker werkt?
Sneller hier, misschien vervuilde windows installatie?
Dat is niet mogelijk gezien ze dezelfde Engine hebben. Maar ik denk dat je onder een steen hebt geleefd.
Bij mij ook. Voor onze klanten zelfs als vervanging van chrome op TSen omdat t zoveel minder resources vraagt.

Tis een fijne browser en mooi alternatief voor chrome.
Ik heb mij nog niet in Edge verdiept, maar zijn er Group Policy Administrative Templates voor? En wordt het gebruikersprofiel ook in localappdata opgeslagen net zoals met Chrome het geval is?
Ja en ja, maar dat kan je met de policy natuurlijk afdwingen waar hij het parkeert
Tnx, ik heb er inmiddels wat meer tijd in gestoken, de opties gevonden en geïmplementeerd. Via GPO de automatische installatie van uBlock ingesteld en het profielpad (net zoals bij Chrome) in het roaming gedeelte van het gebruikersprofiel laten opslaan.
Ik ben 'm nu ook aan het gebruiken. Welliswaar nog naast Chrome, maar eigenlijk voldoet Edge prima.
Ben ik het 100% mee eens. Heb ze allemaal geprobeerd, maar de nieuwe edge is veel beter dan de rest. Sneller, minder resources en alles werkt zoals het hoort. Ik raad iedereen in mijn directe omgeving dan ook aan om de nieuwe Edge te gebruiken en chrome en firefox lekker te laten voor wat het is.
Helpdesk techie hier - wordt bij ons ook uitgerold (op opt-in basis). Tot zover geen problemen met deze browser. Oude Edge was qua compatibiliteit nogal problematisch...
Kun je willekeurige Chrome extensions gebruiken in deze browser?
Al een hele tijd is het maken van een extensie erg makkelijk om voor verschillende browsers uit te rollen, het heeft een standaard gekregen.
Alleen heeft elke browser sommige extra dingen die alleen werken in die browser.
De meeste website bouwers hebben dit voor websites wel afgeleerd, maar extensie bouwers nog niet allemaal.
Daarom was een extensie in principe al makkelijk uit te rollen naar Chrome, Firefox en zelfs de oude Edge.
Met de nieuwe Edge kun je denk ik makkelijker extensies zonder (of beperkte) aanpassing installeren die voor Chrome bedoeld was.
Aanvankelijk was het niet mogelijk om extensies te laden en later alleen "gecertificeerde" door microsoft. Althans zo heb ik het begrepen.

Ikzelf gebruik alleen Firefox, maar was nieuwsgierig of het bijvoorbeeld uberhaupt mogelijk was om iets als UBlock Origin te installeren in deze Edge
AdBlock plus werkt er uitstekend op :)
Werkt prima. Bij ons op het bedrijf hebben we Edge uitgerold met ublock origin :-) om adplatforms als aanvalsvector uit te sluiten.
Dat zou inderdaad moeten werken, tenzij je een hele specifieke plugin hebt die een speciale functie gebruikt die wel in Chrome zit maar niet in Chromium.
Je kan normaalgezien alle chrome extenties rechtstreeks van de chrome store downloaden en installeren in de nieuwe edge, werkt heel gemakkelijk :)
Er is een optie dat je alles van Chrome over kan zetten naar Edge, incl. apps
Alle Chrome extensies die ik gebruikte werken ook in Edge. Ik gebruikt Chromium Edge sinds de eerste Beta en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad (anders dat Edge nog niet alle opties synced)
Ik gebruik de huidige Edge-versie als epub reader en dat bevalt erg goed, ondersteunt deze nieuwe versie van Edge ook nog steeds epub?
nee dat werkt niet meer
Als ik hier een .epub-file open via File › Open, wordt het bestand "gedownload" ook al staat 'ie gewoon op m'n HDD. Getest in Edge 83.0.478.37, maar wel op een Mac.
standaard weet ik niet, maar aangezien hij (eventueel via een hele kleine omweg) chrome-extensies ondersteund, is dat makkelijk toe te voegen.
Kan ik beide Edge browsers naar elkaar draaien?

Soms wel handig om te kijken of alle websites in de oude Edge werken voor die 4 mensen.
Jazeker, dat kan. Bij mij werkt het in ieder geval om Edge Dev (developers versie) samen met de oude Edge te draaien.
Ja hoor, oude wordt dan gezien als Edge Legacy (verouderd)

Stap 1: Open het venster met de editor voor lokaal groepsbeleid door in de zoekbalk gpedit.msc te typen.
Stap 2: Ga naar Computerconfiguratie, Beheersjablonen en daarna Microsoft Edge Update, Applicaties.
Stap 3: Selecteer Microsoft Edge side by side browserervaring toestaan en dubbelklik op de regel.
Stap 4: Kies hier Ingeschakeld en klik daarna OK.

De optie wordt pas geactiveerd van zodra er een nieuwe update van Microsoft Edge wordt geïnstalleerd. Dit gebeurt gemiddeld elke week. De oude versie van Microsoft Edge (niet-Chromium) wordt automatisch van je taakbalk verwijderd. Wie dat wil, moet de oude versie opnieuw vastpinnen.
Dat kan, of je doet een register-aanpassing, werkt ook:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\EdgeUpdate]
"Allowsxs"=dword:00000001
Test gedraaid hiermee en tot de conclusie gekomen dat er instellingen van adblockers genegeerd worden door de browser. Weer lekker terug naar Brave.
Welke instellingen? Welke Build?
Weet niet welke jij draait, maar bij mij werkt de adblocker gewoon goed onder Edge Chromium.
Zou in de volgende Windows 10 upgrade IE dan ook worden vervangen voor Edge Chromium?
Weet wel dat je IE nu handmatig eraf kunt gooien, maar liever dat het gewoon niet op mijn systeem staat en je maar 1 browser hebt vanuit MS.
Nee, Internet Explorer, net als Edge Legacy, blijft voorlopig nog in Windows zitten.
IE zal gewoon nog lange tijd in het OS beschikbaar blijven, genoeg legacy software die IE gebruikt voor intern weergeven van webpagina's..
Enige wat ik nog mis is de password sync met Google wat in Chrome zit. Als dat er in had gezeten had ik direct Edge gebruikt.

Ik heb echt een hekel aan alle andere gratis/betaalde alternatieven.
Password sync is al vanaf versie 77 van Microsoft Edge Chromium ingebouwd.
Password sync is al vanaf versie 77 van Microsoft Edge Chromium ingebouwd.
Met Microsoft inderdaad. Niet mee Google.
Vroeger had men ook nooit gedacht dat Microsoft software voor Linux zou maken, laat staan Linux integreren in Windows dus alles is mogelijk.
Het idee is dat je op alle platformen Edge gaat gebruiken. En dan dus de sync implementatie van Microsoft gaat gebruiken. Niks meer naar Google, ik ben voor ;-)
Oh, dat kan zeker kloppen. Dan had ik je opmerking verkeerd geinterpreteerd.
Exact. Ik zou zelfs graag overstappen, maar heb precies hetzelfde verhaal als jij. Je haalt de woorden uit mijn mond.

Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag :)
Er zit een password sync in. Waartussen wil je password syncen?
Is er een handige manier om vooral bookmarks, maar evt ook wachtwoorden te syncen tussen edge en chrome?

Op mijn werk is bijvoorbeeld Chrome standaard geïnstalleerd en zou fijn alles in sync te houden.

Heb regelmatig gelezen dat edge toch wel sneller en lichter voor de batterij zou zijn (vooral fijn op telefoon en laptop) dus dat zou voor mij een van de redenen zijn.

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 23 juli 2024 21:26]

Tnx, maar dat is tussen edge en andere edge browsers... niet tussen chrome en edge. Ik wil Edge gaan gebruiken maar ben op mijn werk aan chrome gebonden.

Aan de andere kant, als t op mijn telefoon, pc, tablet, laptop etc allemaal gesynced is en ik af en toe ff na moet denken of een manual iets op mn werk moet doen is dat ook weer geen ramp I guess.
Hmmm ja dat maakt het inderdaad wat moeilijker. Voor wat het waard is: je kan Edge ook zonder admin rechten installeren (al kan dat natuurlijk nog steeds buiten de policy van het bedrijf vallen).
Hmmm, goede... misschien maar ik er een groter probleem van dan het is :) Tnx!
Ik stond van de week al raar op te kijken toen bleek dat deze versie nog niet standaard in v2004 (May update) zat.

Goed dat ze hem nu beginnen te pushen middels updates.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 23 juli 2024 21:26]

Via start menu, werd je verwezen naar de browser. Je moest hem appart downloaden.
Wel sta ik er raar van de kijken dat hij ook voor Windows 7 ook beschikbaar is.
dat van Windows 7 komt door het Chromium deel dat win7 ondersteund. Daar hoeft MS niets aan te doen.
Ze willen alle platformen ondersteunen met deze nieuwe edge. Er zit nog een significante groep op Windows 7. Waarom hen vervreemden als je ze net zo makkelijk kan meenemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.