Microsoft experimenteerde met nep-AI-antwoord bij zoekopdracht 'Chrome' in Bing

Microsoft experimenteerde met een nep-AI-antwoord bij gebruik van de zoekopdracht 'chrome' in zoekmachine Bing in Edge. Dat nep-AI-antwoord bestond uit een groot blok boven in beeld met positieve berichten over Bing.

Het neppe AI-antwoord moest doen denken aan een antwoord zoals Bing Chat dat zou geven, maar was bij veel gebruikers juist precies hetzelfde en was geen door Bing Chat gegenereerde tekst, meldt The Verge. Bovenaan het blok in beeld stond de tekst 'here is what I generated for you' met een Bing-logo ernaast. Het blok kwam tevoorschijn bij het zoeken op 'chrome'. Google Chrome is een concurrent voor Microsoft Edge.

Het is onbekend waarom Microsoft het experiment deed met de op het oog irrelevante tekst. De advertentie voor Bing laat positieve kanten van de zoekmachine zien, maar de Microsoft-concurrent voor Chrome is niet Bing, maar browser Edge. Microsoft heeft niet inhoudelijk gereageerd op het experiment.

Microsoft Bing zonder advertentie voor Bing bij zoeken op ChromeMicrosoft Bing met advertentie voor Bing bij zoeken op Chrome

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

07-06-2023 • 10:08

117

Reacties (117)

Sorteer op:

Weergave:

Wat een raar gedrag van Microsoft. Ik snap dat ze Edge niet promoten op deze manier dat zou het vertrouwen in hun AI en de search engine flink schaden maar dit is ook niet echt handig. Ik denk dat ze met hun AI integratie in Bing een heel goede oplossing hebben gevonden om Google het leven zuur te maken. Ook het idee dat ze de AI gevangen houden in de eigen browser is een goed idee als je Microsoft bent afgrijselijk als je een gebruiker of een concurrent bent natuurlijk maar dat maakt Microsoft weinig uit.

Maar als je dan op deze manier nep antwoorden produceert bij zoek opdrachten dan toont dat aan dat je de search engine dus niet kan vertrouwen om de beste resultaten te vinden. Het geen dat je vind kan heel erg goed het geen zijn dat Microsoft om welke reden dan ook wil promoten en dat is heel erg verkeerd.
Voor mij is dat een reden om geen Bing te gebruiken, als men zo weinig waarde hecht aan de bruikbaarheid van de resultaten dan kun je net zo goed weer terug naar Altavista en al die andere search engines die vaak 10 of meer pagina's aan nutteloze antwoorden produceerde.
MS heeft dat vaker gedaan. Bij zoeken naar "why is windows so expensive" kwamen antwoorden over hoe goedkoop windows is en dat Macs erg duur zijn.
Dit echt zo'n leuke discussie bij ons op het bedrijf zijn de Macs goedkoper. Want je haalt het er aan licenties weer uit als je bedrijf MS minded is. Daarnaast wordt de licentie strategie van MS elk jaar gecompliceerder.

[Reactie gewijzigd door Skywalker27 op 22 juli 2024 17:15]

*verbindingsstreepjes
Ik comment nooit, maar moet toch ff zeggen dat dit me toch zeker 5 minuten de slappe la(g)ch heeft gegeven
Daar doen we het voor :*) ;)

Al lijkt het hier niet gewaardeerd te worden, dus hier speciaal voor jou nog eentje!

Gisteren middag bent ik naar de bakker gekommen!
Maar als je dan op deze manier nep antwoorden produceert bij zoek opdrachten dan toont dat aan dat je de search engine dus niet kan vertrouwen om de beste resultaten te vinden. Het geen dat je vind kan heel erg goed het geen zijn dat Microsoft om welke reden dan ook wil promoten en dat is heel erg verkeerd.
Nieuws uit 2015: nieuws: Onderzoekers: bewijs dat Google zoekresultaten manipuleert
Onderzoekers die in opdracht van Yelp opereerden, beweren dat Google zijn zoekresultaten manipuleert om zijn eigen diensten voor te trekken. Google zegt zelf dat het gebruikers enkel de beste resultaten wil voorschotelen.
En dan later, in 2016: nieuws: EC start zaak tegen Google om machtsmisbruik op markt voor zoekadvert...

[Reactie gewijzigd door Dwinges op 22 juli 2024 17:15]

Ik vind het "ja maar Google doet het ook" argument zoals het jouwe en heel veel andere in dit topic echt verbijsterend. Dit artikel gaat over Microsoft die in mijn ogen een heel domme zet doet in zijn zoekmachine en dan kan je daartegen 100 artikelen zetten van Google die even domme dingen doet in hun zoekmachine maar dat maakt deze fout niet meer of minder fout.
Google zit expliciet Microsoft best vaak dwars(of doet een poging tot). Daarom is zo'n opmerking nu best relevant. En ik baal er nog steeds van dat ik eigenlijk geen fatsoenlijk alternatief voor Android (meer) heb en dat is deels te wijten aan dergelijke acties van Google.

Qua browser hetzelfde trouwens. Chrome verspreid zich bijna als een virus zelfs onder mensen die het concept browser niet eens kennen. Ik ben op een gegeven moment opgehouden met Chrome van mijn moeder's computer te verwijderen(en Firefox terug te zetten), leek wel vechten tegen de bierkaai. En nee dat installeren was geen bewuste keuze, het was haar niet eens opgevallen. Chrome is gewoon IE revisited en IMHO eigenlijk erger.

Het allerergste vind ik nog wel het good guy imago wat Google op de één of andere manier weet te behouden.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2024 17:15]

Dat hele "maar die ander doet het ook" vind ik zo kinderachtig.Het is geen valide argument, punt uit.

Los daarvan vind ik dat MS dit soort streken niet moet uithalen. Daarmee laten ze wel merken dat ze onvoldoende geleerd hebben van het verleden.
Het was beter als niemand het deed inderdaad. Maar dat is in deze sector overduidelijk niet het geval.

En het verleden is IMHO net zo kinderachtig om erbij te halen. Dat is net zo min een valide argument en draait net zo goed om het gevoel wat je erbij hebt.
> En het verleden is IMHO net zo kinderachtig om erbij te halen. Dat is net zo min een valide argument en draait net zo goed om het gevoel wat je erbij hebt.

Het verleden is voor mij toch nog zijdelings relevant itt Google-vergelijkingen. Vergelijk het met het verdedigen tegen een snelheidsboete: "ja maar iedereen rijdt daar te snel" is niet relevant voor jouw straf. Wat wel relevant is is als je op die plek al voor de 28ste keer bent betrapt.
Tuurlijk is dat wel relevant.
Als iemand elke dag jouw banden lek steekt, reken maar van yes dat jij dat dan terug gaat doen.
Of je moet écht een veel beter mens zijn dan ik.
En nou is banden lek steken dan nog strafbaar, dus misschien zou je dat nog laten.
Maar als de buurman jou elke ochtend natspuit als je naar je werk gaat, dan kom jij op een dag ook met een plantenspuit de deur uit gewandeld :-)
Google zit expliciet Microsoft best vaak dwars(of doet een poging tot).
Kan je daar een voorbeeld van geven? En vergelijk je dan ook wat beide kanten doen? Want wat Microsoft doet is best buiten proportioneel...

Het allerergste vind ik nog wel het good guy imago wat Google op de één of andere manier weet te behouden.
Dat komt omdat het het minste erg is van de opties. Zie dit artikel als voorbeeld.
Iedere keer als ik Chrome wil downloaden vanuit Edge of IE:
Grote banner dat ik niet verder hoeft te gaan, Edge is hier! <klik op chrome link>
Grote pop-up vanuit Edge (op de site van Google), 'Edge runs on the same technology as Chrome, with the added trust of Microsoft - Browse securely now'. Letterlijk pure misleiding.
Daarna wordt het je onmogelijk of vrijwel onmogelijk gemaakt (afhankelijk van je windows versie en build) om de standaard browser te veranderen.

Als ik Edge opzoek in Chrome heb ik nergens van deze onzin.
Daarna wordt het je onmogelijk of vrijwel onmogelijk gemaakt (afhankelijk van je windows versie en build) om de standaard browser te veranderen.
Wat een onzin. Je start <kies willekeurige browser> op en de <willekeurige browser> vraagt of hij als standaardbrowser mag worden ingesteld en je klikt op JA.

Als <willekeurige browser> dat niet vraagt dan kun je ook gewoon naar instellingen > apps > standaardapps en daar je favoriete browser instellen als standaard.

Google heeft overigens in het verleden ook regelmatig mensen lastig gevallen met pop ups waarin ze vragen om Chrome te installeren, bijvoorbeeld wanneer je google.com of Gmail gebruikte. Op dit moment lijken ze daarmee gestopt te zijn.

Al die grote Amerikaanse bedrijven zijn gewoon hufters, Google, Microsoft, Apple, maakt geen reet uit.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juli 2024 17:15]

Wat een onzin. Je start <kies willekeurige browser> op en de <willekeurige browser> vraagt of hij als standaardbrowser mag worden ingesteld en je klikt op JA.
Wat een reactie (zonder ook maar te googlen). Niet alle versies van Windows ondersteunen dit. Zeker de oudere versie van Windows 10 en 11 niet:
nieuws: Aanpassen van standaardbrowser is niet mogelijk in Windows 10 S
Pas na update is dit mogelijk op Windows 11:
https://www.theverge.com/...fault-browser-new-options
En zelfs daarna is het niet volledig je standaard browser:
nieuws: Outlook en Teams openen in Microsoft 365 links voortaan standaard in ...

Als <willekeurige browser> dat niet vraagt dan kun je ook gewoon naar instellingen > apps > standaardapps en daar je favoriete browser instellen als standaard.
Deze optie is dus niet beschikbaar op alle versies van Windows.

Al die grote Amerikaanse bedrijven zijn gewoon hufters, Google, Microsoft, Apple, maakt geen reet uit.
Eens, maar dat was niet de vraag.
Die oude versies van Windows waar je het over hebt worden al jaren niet meer ondersteund en niet meer relevant. Je argument is onzinnig.
Open je Windows configuratiescherm, klik een link en verbaas je over je uitspraak om te zien dat je standaard browser niet geopend zal worden. :O
Waarom zou mijn standaardbrowser geopend worden wanneer ik het configuratiescherm van Windows open? Als ik het configuratiescherm open verwacht ik het configuratiescherm van Windows en die krijg ik ook gewoon.

Als ik een web link aanklik, opent hij altijd mijn standaardbrowser.

Bedoel je misschien de knoppen die naar Microsoft 365 of OneDrive leiden? Ook die openen gewoon keurig netjes in mijn standaardbrowser (Firefox). Links naar zaken zoals het privacydashboard en privacystatement etc. openen ook gewoon in Firefox.
Waarom zou mijn standaardbrowser geopend worden wanneer ik het configuratiescherm van Windows open?
Alle links die verwijzen naar het internet binnen Windows worden geopend met edge en je standaard browser wordt daarbij genegeerd. Het configuratie scherm is een voorbeeld waarbij je dit zelf kan valideren. Klik in het configuratie scherm op een link (iedere pagina heeft er een paar).
Als voorbeeld: System > display > setting up multiple monitors > edge wordt geopend.

Dit is allemaal nog naast het punt dat alle Microsoft producten zoals teams en Outlook ook de default browser negeren.
Alle links die verwijzen naar het internet binnen Windows worden geopend met edge en je standaard browser wordt daarbij genegeerd. Het configuratie scherm is een voorbeeld waarbij je dit zelf kan valideren
Dat is dus niet het geval, bij mij in ieder geval niet in Windows 11. Letterlijk alle linkjes die ik overal kan vinden binnen mijn OS openen met mijn standaardbrowser.
Bijzonder, ik geloof je best maar ik heb het hier ook nog zelf gevalideerd.
Bij deze een aantal links om mijn verhaal te valideren:
https://www.theverge.com/...-edgedeflector-windows-11
Microsoft heeft met een update het omzeilen van Edge onmogelijk gemaakt. Dit is later weer teruggedraaid met uitzondering van alle Windows elementen zoals het configuratie scherm.
En later hebben ze hier de Microsoft applicaties aan toegevoegd:
https://www.theverge.com/...look-teams-web-links-open

Het is een groot probleem voor organisaties die een andere browser willen en een druk op helpdesken waar ik werk. We krijgen vragen waarom dingen er anders uitzien en waarom medewerkers opnieuw op sites moeten inloggen. We zien vrijwel altijd dat medewerkers dan verschillende browsers open hebben en dit niet snappen. Anyway, misschien doet Firefox iets anders. Dat is ook nog een optie.
Je eerste link is oud en niet meer van toepassing. De tweede link is misschien alleen van toepassing op bedrijven want daar heb ik ook geen last van. Links die ik open vanuit Teams en Outlook openen ook gewoon keurig netjes in Firefox. Ook in Chrome trouwens als ik de standaardbrowser aanpas.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juli 2024 17:15]

De eerste link is oud maar zeker van toepassing. Daarin wordt aangegeven:
Microsoft has decided to prevent app developers from invoking microsoft-edge protocol links, which are now restricted to the Edge browser.
Dit is hoe Microsoft zelf de controle over besturingsysteem links houdt (als in, alleen Edge mag die openen). Zo omzeilen ze de default browser. Daarop is Edgedeflector gebouwd zodat je dit weer ongedaan kan maken. Echter werkt echter niet meer (zie github link, 🛑 Discontinued because Microsoft sabotaged the project). Windows 11 builds 22483, 22494 en Windows Update KB5007262 voor Windows 10 maken apps als Edgedeflector onmogelijk en raad eens wat geopend wordt ;)
Het hele verhaal hoe het werkt staat hier: https://www.ctrl.blog/ent...protocol-competition.html

De grap is dat Firefox hetzelfde wou implementeren:
https://www.ctrl.blog/ent...titive-browser-edges.html
Maar zo te zien is hun dit niet gelukt, wederom door de blokkade van Microsoft:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1726697

Anyway, de links waren bedoelt als onderbouwing van mijn punt. Ik snap dat je dit niet deelt maar het is wel degelijk een 'probleem' voor Windows gebruikers. Dat is het enige wat ik met de links duidelijk wil maken.
Ik begrijp waar dit vandaan komt en Google heeft evenzeer boter op het hoofd voor gelijkaardige dingen maar dat is hier voor dit verhaal hooguit een voetnoot.

Overigens ivm het Chrome verhaal: als webdeveloper die begonnen is in het IE tijdperk en nog steeds bezig is wil ik wel de opmerking maken dat IE oneindig erger is vanuit het developer-standpunt. Als je nu voor Chrome een app bouwt heb je hooguit een bug of twee in Firefox op te lossen en een bug of 10 in Safari. Vroeger mocht je voor IE bijna een aparte app bouwen want niks werkte cross-browser. (Uiteraard enkel vanuit een dev-standpunt. Voor de gewone consumer ligt dat duidelijk anders en is het vergelijk erg moeilijk omdat de browsers bijna uit aparte tijdperken komen.)
whataboutism.

er was ooit eens een land waar helemaal geen regels waren, je deed gewoon waar je zin in had en wat 'god' van je verlangde, wat dat precies was: dat wat god van je verlangde wist iedereen heel zeker, maar gek genoeg was het nooit precies hetzelfde maar goed dat dus terzijde.

Één ding was in ieder geval duidelijk, oog om oog, tand om tand,

en toen kwamen er eens 2 buren die ruzie hadden over de oprbrengts van een appelboom op de erfgrens,
buurman A at heel graag appels, en buurman B had 7 hongerige kinderen en wilde met de appels naar de markt.

en nogmaals oog om oog....

dus buurman A begon te schelden, buurman B schold terug,
dat vond buurman A niet leuk dus schold hij harder, over iemands moeder vermoed ik,
dat ging B toch wat te ver en hij sloeg erop...
Maar oog om oog en tand op tand, dus de oudste zoon van A hij zat in het legertje van de lokale adel, kwam verhaal halen, en je begrijpt wel dat hij wat harder kan slaan dan een oude man met 7 kinderen.

voor je het weet ging het heen en weer en van kwaad tot erger... stonden beide huizen in de brand was er een kind doodgeslagen en dat allemaal om what-about-ism. Ja maar hij begon!!!

--- en voor het geval mensen nu komen met wat heeft dit met geweld te maken ....
het is een exemplarisch voorbeeld van hoe whataboutism werkt en waarom het dus NIET werkt, en waarom je dus steeds per incident zou moeten kijken wat daar gebeurt en wat je ertegen kunt doen. waarom denk je anders dat wij een strafwet hebben dat precies zegt. als jij dit, dan dat... het is om een spiraal te voorkomen. iedereen die de te hard krijgt krijgt dezelfde boete, iedereen die in dezelfde situatie dezelfde winkel beroofd gaat evenlang de bak ik, iedereen die zelfde moord pleegt...

dus ook ieder bedrijf dat opzelfde manier de boel belazerd zou dezelfde (soort) boete moeten krijgen, niet alleen MS net alleen Google en zelfs DuckDuckGO als die het ook doen.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 17:15]

Jij doet wel aan selectief resultaten laten zien zet ook gelijk de betrouwbaarheid erachter.
Een van de onderzoekers, Tim Wu, tegenover Recode ondanks de financiële vergoeding van Yelp wel onafhankelijk onderzoek te hebben gedaan.
En
Wat wel opvalt aan het onderzoek is dat de onderzoekspopulatie relatief klein was: die bestaat uit 2700 mensen, die bovendien zelf de plug-in hebben geïnstalleerd. Statistisch is er op het onderzoek dan ook het een en ander af te dingen. Ook opvallend is dat onderzoeker Wu in 2013 nog het tegendeel beweerde.
Niet relevant. Het gaat hier over Microsoft. En over nep-AI.
Wat een raar gedrag van Microsoft. Ik snap dat ze Edge niet promoten op deze manier dat zou het vertrouwen in hun AI en de search engine flink schaden maar dit is ook niet echt handig
Wil je dat 'raar' veranderen in kinderachtig. _/-\o_
Als MS dit nodig acht dan hebben ze zelf ook geen enkel vertrouwen in hun eigen product..
en op zich is edge niet zo heel slecht. het draait op de chromium engine ffs. maar dat constante doordrukken, het door je keel gedauwd krijgen, daar word ik geheel gestoord van.

dat je voor alle onderdelen die je niet standaard bij edge wilt het los van edge af moet halen. het moment dat edge niet je standaard broswer is je constant meldingen daarvan krijgt. en alle online manieren om edge door te drukken.

als mensen je browser niet willen hebben, dan willen ze je browser niet hebben, klaar.
chrome loopt ook niet te zeiken als ik firefox gebruik, of vice versa.
Google past pagina's aan zodat ze minder aangenaam te gebruiken zijn in andere browsers.

Open bijvoorbeeld youtube eens in Firefox <-> Chrome op je mobiel en probeer de filters te gebruiken. Die dark patterns vind ik echt niet ok, want ze geven FF een gevoel van niet capabel of verouderd te zijn.

Een voorbeeld met nog meer impact is bvb. de google image filters die volledig ontbreken en soms halfbakken aanwezig zijn. Dat is héél gerichte manipulatie.

[Reactie gewijzigd door FlaffTweakr op 22 juli 2024 17:15]

Dat is zeker waar. Op Firefox (voor Android, minder voor desktop) moet je een addon installeren om Google een beetje normaal te gebruiken.

Ik moet wel zeggen dat ik Google's manipulatie minder irritant vind dan Microsoft's Edge-smeekbedes. Beide zijn in mijn ogen echter niet acceptabel als platformbeheerders, maar de EU grijpt niet snel genoeg in om dit soort ongein te voorkomen.

Daarnaast is Microsoft ook zwaar berucht over de manier waarop hun browser door hun OS wordt gepusht. Op Android was het instellen van Firefox twee klikken via de normale systeem-API, op Windows heeft Mozilla meerdere malen de browserprotocolhandlerconfiguratie moeten reverse engineeren omdat Windows deze herhaaldelijk saboteerde.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 22 juli 2024 17:15]

Firefox instellen op Android is alleen zo gemakkelijk door druk van de EU. En het de-installeren van Chrome kan nog steeds niet op Android.
Een browser kiezen op Android is altijd al zo makkelijk geweest. Al sinds protocolhandlers in het systeem zitten (ik weet niet zeker of dat 1.6 of 2 was) is er een popup voor het kiezen van een standaardbrowser. Dat heeft niks met de EU te maken. Apple's iOS is het platform geweest waar dit lange tijd onmogelijk, incompleet of lastig is geweest, al is het kiezen van standaardapps daar tegenwoordig een stuk beter geregeld (al zit je nu nog steeds vast aan Safari).

Chrome volledig de-installeren zonder root kan op Android niet inderdaad, dat komt omdat Chrome in de immutable system image verpakt zit, net als de browser van de fabrikant van je telefoon. Je kunt hem wel uitschakelen, dat heeft hetzelfde effect aangezien het Android-runtime anders werkt dan desktopbesturingssystemen. Ik ben er niet blij mee dat het nodig is, maar uitschakelen kan wel gewoon zonder naar de command line te hoeven grijpen. Dat is bij Edge helaas wel anders (verwijderen kan met "%Program Files (x86)%\Microsoft\Edge\Application\EdgeVersion\Installer\setup --uninstall --force-uninstall --system-level" maar je zult ook een registersleutel moeten instellen om te voorkomen dat hij terugkeert).
Je zit vast aan WebKit. Maar daaromheen mag eenieder zijn eigen browser ontwikkelen. Niet dat dat nou zo geweldig is overigens....

Ik will graag die 60-100MB terug die Chrome van mijn storage space afpakt. Dat kan ik elk geval met moeite wel bij Windows. Je vergelijking is niet like-for-like. Bij Edge klaag je erover dat het ingewikkeld is om te de-installeren, maar dan is het ook echt weg. Dat kan bij Chrome op Android simpelweg niet. Dus het lijkt mij dat het bij Chrome moeilijker is dan bij Edge.
De systeem-partitie is van een vooraf vastgestelde grootte, die opslag krijg je nooit terug. Sterker nog, er is meer ruimte gereserveerd dan strikt nodig omdat je waarschijnlijk ook ooit een keer updates voor je OS zult willen installeren. Als je je toestel root kun je de .apk van de systeempartities verwijderen maar er komt geen byte extra opslag vrij waar je wat aan hebt. Alle ruimte die je voor applicaties kunt vrijmaken, maak je vrij met de knop "updates verwijderen en uitschakelen"; de updates en data worden namelijk wel op de gebruikerspartitie opgeslagen.

Als ik met drie klikken Edge permanent kon uitschakelen, zou ik dat ook prima vinden. Het hoeft van mij niet per se van mijn schijf, als het spul maar niet door het systeem gestart kan worden.

Als je een OS op je telefoon wilt dat geen variant van een immutable system image gebruikt, dan zul je terug moeten naar (een vroege versie van) Windows Phone of Linux/FirefoxOS op je telefoon moeten flashen. Dat is nu eenmaal niet hoe moderne mobiele besturingssystemen, en op Linux steeds meer desktop/serverbesturingssystemen, in elkaar zitten.

Okee, je kunt een Android-versie pakken zonder Google services (of je nou /e/, HarmonyOS, LineageOS of GrapheneOS kiest), dan zit Chrome niet in je systeem-image, maar dat is natuurlijk niet waar je op doelt.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 22 juli 2024 17:15]

Dank voor de uitleg :)
ruimte krijg je niet terug inderdaad, in theorie betekent het wel dat je hierdoor je systeempartitie zou kunnen verkleinen, of er een andere apk voor in de plaats kunt zetten (mits die app dan niet over zijn nek gaat).
Bijna. Webview is ook gewoon Chrome en blijft er gewoon op staan, zonder is je Android kreupel. Je kan het frontje (Chrome) uitschakelen of met root en/of ABD verwijderen.

Op Windows weinig anders met Edge en Edgehtml.
Aan WebView doe je helaas weinig. Het was lange tijd een losse WebKit-build, met miljoenen lekke, brakke telefoons als gevolg, omdat fabrikanten de moeite niet namen hun WebKits regelmatig en lang genoeg bij te werken. Websites waren kapot zodra je je telefoon uitpakte omdat er een browserengine van vorig jaar op draait. Dat de webview via de Play store updatet is een enorme verbetering, vind ik zelf. Fabrikanten hebben nog steeds de keuze om een eigen webview te shippen, maar ik ken eigenlijk geen enkel merk dat dat daadwerkelijk doet. Wellicht zal Huawei dat op hun fork doen, aangezien ze geen Play Store hebben, maar Xiaomi levert je gewoon Google's implementatie in elk geval.

Degene met de platform signing keys kan een alternatieve WebView op je telefoon zetten. Draai je een custom ROM dan kun jij dat zijn (moet je wel zelf alle bestanden ondertekenen), je zou dan bijvoorbeeld Bromite als WebView kunnen installeren. Mozilla's GeckoView was ooit bedoeld als alternatief, maar ik heb geen idee of dat nog werkt tegenwoordig. Ik ken behalve Bromite en AOSP's Chromium-code ook geen WebView-alternatieven.

Overigens heeft Firefox wel de "application tabs" (of hoe je het ook noemt) geïmplementeerd, waarmee het lijkt alsof apps een losse browser openen maar stiekem is dat gewoon je eigen browser met een iets andere UI. Daar heb je geen speciale permissies voor nodig omdat de browser het zelf kan afhandelen.
En het de-installeren van Chrome kan nog steeds niet op Android.
Nu komt dit vooral een beetje door hoe system partities werken op Android, deze zijn "read-only" (wat het erg veilig maakt) waardoor apps hier op dus niet fysiek van je device verwijderd kunnen worden. Op nieuwere android versies kan je ze wel op "disabled" zetten, dit is eigenlijk bijna exact alsof ze verwijderd zijn, maar dan puur uitgeschakeld.

Mocht je ze wel kunnen verwijderen van je system partitie maakt het ook nog eens geen ruimte vrij voor je als gebruiker, deze partities zijn een vaste grootte en je data en apps komen op de user (en niet system) partitie.

[Reactie gewijzigd door smiba op 22 juli 2024 17:15]

Dat pushen van IE is Microsoft toch flink voor gestraft en inmiddels hebben we Chrome die het stokje heeft overgenomen, de browser van een partij die hetzelfde gedrag vertoont als Microsoft destijds.
Alleen dat gedrag van Microsoft is inmiddels dik 10 jaar terug en dat van Google is het hier en nu en er wordt niet ingegrepen iets wat bij Microsoft wel gebeurd is. Waarom niet vraag ik me af.

Google smeekbedes om Chrome destijds aan de man te brengen waren niet alleen irritant, maar werd keihard en op een walgelijke manier gepusht door het bij installatie van andere software standaard aan te vinken als extraatje. Zo heb ik meerdere malen Chrome gratis gekregen bij bv. installatie van Paint.Net.
ja en winzip, en winrar, en mcAffee (nog nog steeds zelfs), en te OpenOffice die een tijdje gepushed werd als je java RE wilden installeren.

misschien moet je het in zekere zin afzetten tegen de tijdgeest. waarin dat gebeurde, als trialware in 2002 normaal was kun je het google niet kwalijk nemen met de bril van 2023 dat ze dat destijds deden, zouden ze dat nu! doen is het wellicht een ander verhaal, en precies daarom geef ik nu zo vaak af op bedrijfjes als McAfee.

maar verder, vooral : wat doet google nu dan precies tov wat MS vroeger deed,
ms weigerde systeematish updates aan browser en daardoor werd het web brakker
ActivX bijvoorbeeld, maar ook flash, en terwijl het wep verder wilde naar wat we nu html5 noemen bleef MS steken bij het Not Invented Here.

Google pushed hooguit op zijn eigen sites voor een eigen browser, niet heel netjes maar er zijn meer email diensten dan alleen gmail en meer videoplatforms dan enkel youtube.

bovendien chrome is meer dan alleen google chrome, het is inmiddels ook MS Edge, en Brave browser. dat is een heel andere situatie dan IE6 destijds.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 17:15]

maar verder, vooral : wat doet google nu dan precies tov wat MS vroeger deed,
Dat is hierboven allemaal al aangestipt. Bewust eigen services, bv YT, minder goed laten werken in concurrerende browsers.
Wil je het nog hebben over alle andere manieren waarop Google gestraft is of onderzocht voor machtsmisbruik binnen talloze markten?

Ik wil op geen enkele manier beweren dat MS een lieverdje is, maar er wordt gesuggereerd dat wat MS heeft gedaan of doet erger is dan wat Google nu doet. Daar zit geen verschil tussen. Het is beide verwerpelijk.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 22 juli 2024 17:15]

Het blijft me verwonderen dat Google nog steeds geen dikke vette mega boete heeft gehad voor marktmisbruik.

YouTube wordt al sinds jaar en dag ingezet om andere browsers te verkreupelen. YouTube is gebruikt om WP uit de mobiele markt te houden. Hoe YouTube de laatste jaren omgaat met content creators en hun kijkers, onmogelijk zonder een monopolie te hebben en deze uit te buiten.

Ik open nu voor de test Gmail even in Edge en Firefox, raad eens welke kreupel is... Firefox. Ik zie maar 10 mailtjes oid, de layout is anders en crappy. Waarom? Nobody knows, Firefox werkte in het (verre) verleden prima. Het is _altijd_ wat als je met een niet chromium browser een Google website bezoekt. Er is altijd wel iets funky.
Firefox is zelf ook niet zuiver. Probeer de "open" source ervan eens te vinden. Ze lopen onder een onduidelijk licentie-beleid alles naar hun extensie/plugin-systeem te pushen, waarbij elk dingetje handmatig geactiveerd dient te worden. Helemaal anti-fork gemaakt.
Ik ben ook niet helemaal happy met hoe Mozilla omgaat met Firefox. Maar goed, het is allemaal niet helemaal jovel wat mij betreft. Het is voor niet Apple gebruikers de keuze uit Chromium of Firefox. De situatie staat er slechter voor dan zo'n 20 jaar geleden op het WWW. -O-
situatie staat er slechter voor dan zo'n 20 jaar geleden op het WWW.

meen je dit nu serieus?

in 2002 kwam mozilla met de Mozilla Suite, en zo mogelijk nog brakkere bowser dan wet met nat netscape en IE gewend waren.

pas bij de introductie van firefox pas eind 2004 begin 2005 werd firefox een regelijk tot redelijk goed alternatief en pas eind 2005 was het zo'n beetje DE browser om te hebben, maar dat is aan de browser kant. ga je naar de WWW kant van het verhaal dan duurde het nog minstens 5 jaar voordat firefox als browser overal evengoed ondersteund werd als IE. Sterker nog je had langetijd allerlei gare oplossingen nodig om bijvoorbeeld je pc te updaten (windows update werkte alleen in MS IE). of om bepaalde websites, spelletjes of bijvoorbeeld chat-sites te kunnen bezoeken.

MSN groups en MSN chat (dus niet msn messenger) werkte bijvoorbeld alleen met een activX client en dus alleen op MSIE. heel veel andere sites werkte met soortgelijke zaken, of het dan ging om webmail clients, chatvensters of online games er was altijd well iets waarvoor je IE nodig had... dat ging op een bepaald moment zover dat Firefox een plugin kreeg met Open In IE in tab in Firefox waarbij een site in een nieuwe tab werdt geopend met een MSIE runtime component in plaats van de eigen browser engine.. feitelijk een soort iframe met een IE engine erachter.

uiteindelijk is er dan Chrome gekomen die zowel MShtml als Gecko van de troon heeft weten te stoten. dat is lang niet gebeurt omdat google ineens besloot youtube chrome-only te maken ... dat ze dat nu inmiddels doen is een wijdverbreid gerucht waarvoor ik nooit echt harde bewijzen heb gezien niet voor dat gerucht en niet tegen... maar an sich denk ik dat er waarschijnlijk wel iets van waarheid in zal zitten, ookal betwijfel ik dat de soep echt zo heet gegeten wordt.... maar goed dat alles ter zijde

chrome heeft de browserwars gewonnen omdat het simpelweg de snelst ontwikkelende browser(engine) was... en uiteindelijk heeft zelfs MS dat moeten inzien. gelukkig bestaan er ook privacy-vriendelijke(re) varianten van chrome zoals Brave (zelf gebruik ik het niet, maar ik ben blij dat het er is voor hen die deze browser 'nodig' hebben).
Ja, Chromium is de IE6 op het web en in tegenstelling tot destijds, Google is ook dominant in de webserverende kant. Microsoft stelde destijds met IIS niets voor in de httpd wereld.

Chrome is marktleider geworden door marketing en marktmisbruik, niets meer, niets minder. Het interesseert de meeste mensen helemaal niets en onder gemiddelde gebruikers zitten er nog steeds een paar vast in de IE=slecht retoriek.

Gemist dat in die tijd dat Chrome op kwam, Chrome ineens in bijna elk gratis stukje software via dark patterns meegeïnstalleerd werd en ineens bij hordes mensen de default browser werd?

De marketing om mensen "uit zichzelf" over te halen, heeft primair gewerkt op Firefox gebruikers.

Faster than a bullet!

Momenteel heeft Google een heel stuk meer invloed op het web, dan dat Microsoft ooit gehad heeft.
Firefox is zelf ook niet zuiver. Probeer de "open" source ervan eens te vinden.
Code is hier.
Ze lopen onder een onduidelijk licentie-beleid alles naar hun extensie/plugin-systeem te pushen, waarbij elk dingetje handmatig geactiveerd dient te worden.
Wat een onzin. Firefox integreert juist steeds meer zaken. Duwden ze alles maar naar extensies. Liever een schone browser dan een bloated browser.
Helemaal anti-fork gemaakt.
Voor iets dat anti-fork is zijn er best wel wat forks.
Ja echt precies hetzelfde
Ik gebruik Vivaldi en Chrome op mijn android smartphone, en ik merk geen verschil in google image search tussen beide?
Als dit werkelijk zo is dan is dat behoorlijk opzichtig van ze. Dat is volgens mij textbook "concurrentievervalsing" en ook goed te bestraffen.
Dan zouden ze bij Mozilla hier ook zeer makkelijk een eind aan kunnen maken.
Kan het helaas zelf niet checken, want iPhone...
...

als mensen je browser niet willen hebben, dan willen ze je browser niet hebben, klaar.
chrome loopt ook niet te zeiken als ik firefox gebruik, of vice versa.
Als Firefox is ingesteld als standaard browser, dan komt Chrome wel zeiken. ;) Net zoals Youtube en Google search komen zeiken als je hun website in een andere browser bezoekt. Het is langs 2 kanten.
Volgens mij zijn die popups bijna allemaal al een tijdje weg, maar Google heeft niet zo lang geleden nog best op hun flikker gehad van de Fransen. Dankzij die Fransen is die cookie-wall ook met 1 klik weg te krijgen i.p.v. dat dark pattern kut menu waar je vorig jaar nog door moest.
In de US is het vrij normaal om elkaars producten en merknaam af te zeiken, dat is in Europa niet normaal maar daar moeten Amerikaanse bedrijven nog kennelijk flink aan wennen.
Viel mij niet eens op, en ik gebruik exclusief FireFox op PC en Android.

En zelfs met Safari op iOS nooit gezeik, maar op het moment dat ik iets van Google in Edge open, direct meldingen van Google.

Wel valt het op hoeveel trager bepaalde diensten, en dan by far YouTube in FF werken, om maar te zwijgen over issues met afspelen.
serieus? nooit gemerkt en ik heb zowel chrome als firefox, al gebruik ik voornamelijk chrome.
dus dat zou waarschijnlijk daarom wel kunnen zijn.

maar zelfs dan is het niet 10% van het gezeik van edge
Het gezeik is zelfs nog veel erger met Chrome..

Een keer in de zoveel tijd zit ik in Edge als ik naar gmail ga vast in een mobiele weergave. Gaat pas weg na verwijderen alle cookies.

Google Maps in Edge is, hier, een veel mindere ervaring dan in Chrome...streetview bar is sinds kort verdwenen...hij lijkt ook trager te zijn terwijl dat nergens voor nodig is.

En zo heeft Google, buiten continu melden dat je niet Chrome gebruikt, in het verleden wel meer truuks gebruikt om de ervaring op andere browsers te verminderen.
Zo zwart wit is het allemaal niet hoor. Het beste product wint niet altijd. Veel producten en diensten die nu populair zijn zijn dat dankzij marketing, en niet omdat ze de beste zijn.
Google heeft dit lange tijd ook gedaan met Firefox/Edge gebruikers met prompts om over te stappen naar Chrome. Binnen gmail kon je ze wel wegklikken maar binnen notime krijg je weer zo'n banner in beeld. om gek van te worden.
Als MS dit nodig acht dan hebben ze zelf ook geen enkel vertrouwen in hun eigen product..
en op zich is edge niet zo heel slecht. het draait op de chromium engine ffs. maar dat constante doordrukken, het door je keel gedauwd krijgen, daar word ik geheel gestoord van.

dat je voor alle onderdelen die je niet standaard bij edge wilt het los van edge af moet halen. het moment dat edge niet je standaard broswer is je constant meldingen daarvan krijgt. en alle online manieren om edge door te drukken.

als mensen je browser niet willen hebben, dan willen ze je browser niet hebben, klaar.
chrome loopt ook niet te zeiken als ik firefox gebruik, of vice versa.
^^^ dit dus... Edge is idd. helemaal niet 'slecht', voor m'n werk gebruik ik het dagelijks en vind er eigenlijk niks mis mee.
Maar het is puur pushen pushen en blijven pushen, het relentless, onophoudelijk pushen van hun producten (ook Office bvb. wanneer je op een windows PC verkiest om een officepakket van een 3'rd party te installeren), waar ik het sch*** van krijg, het is echt absurd en het pusht mij -en wellicht vele anderen- dus compleet de andere richting op, wég van Edge, ondanks dat het een relatief goeie browser is.

Ook hier alweer: ze doen het af als ""experiment"" maar geven geen verdere uitleg... je moet geen raketwetenschapper zijn om zélf die verdere uitleg in hun plaats te kunnen vertellen: "gewoon een zoveelste poging van MS om hun browser en search-engine te pushen" niks meer, niks minder. :X

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 17:15]

Heel vroeger is MS ook al eens op de vingers getikt voor het pushen van Explorer. Met boete.

Maar waarom komen ze er nu weer mee weg dat ze na iedere Windows update weer dat uiterst irritante scherm laten zien om maar weer Edge en Bing als standaard in te stellen? Wordt het niet eens tijd voor de volgende mega-boete?
Als MS dit nodig acht dan hebben ze zelf ook geen enkel vertrouwen in hun eigen product..
en op zich is edge niet zo heel slecht. het draait op de chromium engine ffs. maar dat constante doordrukken, het door je keel gedauwd krijgen, daar word ik geheel gestoord van.
Het is uiteindelijk de reden dat ik na 25 jaar Windows ben overgestapt op Linux. Flatpak + Lutris / Proton / Wine hebben het mogelijk gemaakt om een Debian-basis te draaien, en toch nog recente programma's te gebruiken en spellen te spelen.

Als je eenmaal helemaal over bent op Linux dan is het een genot om gewoon met je computer te kunnen doen wat je wil zonder dat het OS constant loopt te bokken met "wil je dit echt?", "probeer Edge toch nog een tijdje!", nog los van het gepruts met de taakbalk en het startmenu en het toevoegen van software die ik op mijn persoonlijke systeem helemaal niet geïnstalleerd wil hebben.

OK, soms moet ik ergens mee prutsen om het aan de praat te krijgen (meestal met Proton / Wine), maar dat was ik in Windows ook al niet vreemd, zeker niet met wat oudere spellen.

De enige echte reden om nog bij Windows te blijven is als je ECHT een commercieel pakket nodig hebt waarvan je afhankelijk bent. (Office, Photoshop, Autocad, etc...)

Vanwege het pushen en gejengel met de software zal ik op mijn persoonlijke desktop en laptop niet meer vrijwillig terug gaan naar Windows.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 juli 2024 17:15]

Als je jezelf wilt presenteren als het betere alternatief voor Google (wat ik in prinipe wel toejuich) dan zijn dit soort acties niet bepaald handig.
De screenshot laat al een levensgrote ad zien om maar vooral Edge te gebruiken, en dan dit soort """additional info""" met een eigen agenda als extraatje? Neen dank u.
Het is onbekend waarom Microsoft het experiment deed met de op het oog irrelevante tekst.
Seriously? Omdat Microsoft er niet om bekend staat om er dingen te willen doorduwen bij hun gebruikers?
Past wel in de MS stijl om vooral hun eigen software te promoten. Als er bij een Microsoft exam een antwoord stond als "use a third party tool" dan wist je zeker dat dit niet het juiste antwoord was :)

Maar goed, dit valt onder de "browser war" die al jaren speelt. De Chrome browser toont toch vooral GMail en de Google zoekmachine. Microsoft spamde IE en later Edge.

Verder vind ik die zoekmachines steeds slechter worden. Dat AI is zo politiek correct, dat er een moraliserend antwoord komt op zoekopdrachten als "how to hack an atm in gta-5". Als ik iets wil kopen kom ik steeds vaker op de bekende websites uit, dus daar hoef ik niet meer op te zoeken. Websites als LinkedIn, Facebook, Instagram en twitter spammen om die handige app te installeren, dus daar hoef ik ook al niet meer op te zoeken.
Omdat de gene die het geplaatst heeft waarschijnlijk in gedachte heeft gehad dat mensen Chrome downloaden zodat ze kunnen zoeken met Google, wat dan wel de concurrent is van Bing.
Wel is Bing Chat alleen bruikbaar in Edge en niet in Chrome
Nee hoor? Ik gebruik Bing Chat in Google Chrome.
oh, ik krijg ook een pagina te zien die zegt dat ik edge moet gebruiken
Ik denk dat ze het per gebruiker aanzetten.

Als ik het probeer zonder ingelogd te zijn krijg ik dezelfde pagina te zien als jij!

Als ik wel ingelogd ben werkt het prima in Chrome :)
Allemaal pesterij over en weer. Soms vinden grote bedrijven het nodig om zaken te doen op het niveau kleuterschool....
Heb het eens zelf gekeken [niet ingelogd]

Dit is wat ik kreeg:
Google Chrome is a free web browser developed by Google. It was first released in 2008 and has since become one of the most popular web browsers worldwide 1. You can download it from the official website 1 or from the Google Play Store 2.

I hope this helps! Let me know if you have any other questions.
Dus ik denk dat ze al op de vingers zijn getikt door consumer protection organisaties. met dat dit niet de bedoeling is.
In de eerste jaren van Edge was het voor mij het cleanere alternatief voor Chrome. Toen ik laatst Edge weer eens opende, gebruik standaard Firefox, schrok ik me kapot! Wat een bloatware is het geworden.. Extra menubalken aan de rechterkant, homescreens met bewegende achtergrondbeelden en MSN informatie.

Je kunt het meeste wel uitzetten maar echt 'lean & mean' is het niet meer..
Helemaal mee eens, ik was ook gebruiker van Edge, overgestapt naar Firefox en op werk weer terug naar Edge. Wat eerst lekker clean en mean was is nu een uithangbord geworden van Microsoft met features die ik (en heel veel gebruikers) nooit gebruik. Jammer, dan maar weer terug naar Firefox.
Ja het is jammer idd. Ik heb Chrome en Edge er vooral op staan om front-end werk te checken maar na elke update van Edge ben ik eerst weer 5 min bezig om allerhande instellingen en hulpbalken weer uit te zetten :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.