Outlook en Teams openen in Microsoft 365 links voortaan standaard in Edge

Links in Outlook en Teams openen voortaan standaard in Edge in plaats van de voorkeursbrowser van gebruikers. Microsoft kondigde al enkele weken geleden aan dat te doen, maar voert de verandering nu door voor Microsoft 365-klanten.

Microsoft bevestigt de verandering in een supportdocument. "Als je een Microsoft 365 Personal- of Family-abonnement hebt, openen links vanuit de Outlook-app voortaan standaard in Microsoft Edge, met de e-mail waarvan die afkomstig is, in de zijbalk van Edge", schrijft het bedrijf. Dat is bedoeld om gebruikers 'sneller toegang te geven tot berichten en daarop te kunnen reageren vanuit hun bijbehorende, geauthenticeerde profielen'. Naast links in Outlook openen ook links vanuit berichten van Teams automatisch in Edge.

De apps negeren daarmee de standaardinstellingen die gebruikers al hebben opgegeven, zoals wanneer ze Chrome of Firefox hebben ingesteld als default browser. Wel kunnen gebruikers dat weer uitschakelen als ze willen. De eerste keer opent de link in Edge, maar gebruikers kunnen dan weer een andere browser aanmerken als standaard. Dat kan ook vanuit de instellingen van Outlook, maar niet vanuit de instellingen van Windows zelf, waar gebruikers normaal al moeten aangeven wat hun standaardbrowser wordt.

Microsoft zei in februari al dat het die verandering wilde doorvoeren. Het bedrijf bracht dat als een voordeel waarmee gebruikers direct in Edge ook de context hadden door de e-mail of het Teams-bericht zelf weer te geven. Dat dat direct ook de standaardoptie zou worden, vertelde Microsoft er echter niet bij.

Het nieuwe beleid geldt voorlopig alleen voor particuliere gebruikers. In de toekomst worden ook beheerde omgevingen binnen Microsoft 365 Professional erin meegenomen. Microsoft heeft admins daarover al ingelicht. Beheerders hebben dertig dagen de tijd om in te stellen wat hun beleid moet worden voor het openen van links.

Microsoft heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen op de manier waarop het Edge probeert op te dringen aan gebruikers. In Windows 10 werden regelmatig aanpassingen gedaan waarbij de standaardbrowser na een update werd teruggezet naar Edge en het besturingssysteem geeft veel waarschuwingen als gebruikers hun browser willen bijwerken. Eerder deze week werd bekend dat Edge voor het eerst in lange tijd niet meer de een-na-populairste browser is en marktaandeel verliest aan Safari.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

03-05-2023 • 11:50

188

Reacties (188)

188
178
100
2
0
41
Wijzig sortering
De gmail app (ios) wil dat ik chrome installeer om op een link te drukken. Daaronder staat safari, en daar onder staat "standaard" (in mijn geval firefox). Waarom valt iedereen over microsoft maar niemand over google bij dit soort dingen?
Als ik in de outlook app (android) een link probeer te openen dan krijg ik de melding "Please install a browser" terwijl ik gewoon twee browsers geïnstalleerd heb, Google Chrome en de Samsung Browser. Het is de enige app dit dat doet...
Outlook was tot een paar maanden geleden geforceerd inapp te openen, maar sinds ze dit eindelijk gefixt hebben pakt Outlook bij mij gewoon de standaard ingestelde browser nu?
Mij outlook op android opend in firefox zonder iets te vragen. ik heb ook nog nooit gemerkt dat het vroeg een browser te instaleren. kennelijk een instelling op je Samsung telefoon, die niet klopt.
Als je van Gmail een app maakt in Windows (het is dus een pagina geopend in Edge, maar dan zonder navigatie mogelijkheden). Dan vraagt Gmail elke keer als ik Chrome wilt installeren 8)7. Meldingen lijken ook niet te werken.

Google lijkt Windows altijd lekker tegen te werken... Voor de duidelijkheid Google heeft nooit een enkele App ondersteund op Windows (phone), behalve Chrome en Google drive. Maar met Google drive kun je niet je foto's beheren.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 10:32]

Sowieso dat ze elkaar alsmaar in de weg zitten. Zie maar een fatsoenlijke verbinding te maken tussen Outlook en Google calendar. Mijn outlook agenda update nauwelijks in gmail, laat staan dat ik dingen kan wijzigen 8)7 En gmail labels werken niet op een logisch manier (zie deze video van Tom Scott)

OT: Weer een functionaliteit die als "opt-out" wordt beschouwd ook al zijn er talloze gebruikers die al een browser als default hebben ingesteld.
Het is een beetje laat. Maar hiermee kun/kon je de verbinding wel maken.
https://www.outlookgooglecalendarsync.com/
(note: ik weet niet of dit nog werkt met de "nieuwe" outlook)
Ben benieuwd en dank je!
Ook daar val ik over, maar sinds Nelie weg is hoor ik hier nog maar heel wenig over.

Een boete van een paar miljard zou niet missstaan. Zeker voor MS ze zijn duidelijk eerder gewaarschuwd.
een boete om eigen functionaliteit te gebruiken is niet zo simpel hard te maken als je denkt. Ze zullen dit soort beslissingen echt heel hard met legal hebben moeten bespreken vooraleer ze ze doorvoerden, wat wil zeggen dat ze het waarschijnlijk achten dat het het "risico" waard is.

offtopic: dat mens is al haar geloofwaardigheid verloren door bij uber aan de slag te gaan, zelfs al is ze er alweer langer weg dan ze er gezeten heeft.
Mensen kunnen niet met macht om gaan. Iedereen zal dit vroeg of laat misbruiken.

Dat zal vaak best met goede bedoelingen zijn.
Over Google hoor ik evenzogoed veel gezeur anders. En dit komt ook een beetje over als een excuus, van Google doet het ook dus... Zou fijn zijn als niemand dit soort irritante praktijken erop nahoudt.
Dat wat Microsoft doet is in ier geval niet netjes, ios gebruik ik zelf niet maar als daar ook een standaardbrowser keuze bestaat en deze genegeerd wordt is dat ook niet goed.

We vallen hier nu over omdat dit een verandering, voorheen deed outlook dit niet.
Het ding is, voor de meeste tweakers is dit niet meer dan een annoyance, en passen ze dit zelf wel weer aan naar hun favoriete browser. De rest van de gebruikers (en laten we eerlijk zijn, dat is 99% van de MS gebruikers) die zien vaak het verschil niet eens. Als de link maar opent, en waar die opent, boeien....
Oftewel, die users krijgt edge er nu weer standaard bij, want dan zullen ze op een gegeven moment ook wel ineens de setting in windows alvast voor je omzetten omdat je Edge toch al zo vaak gebruikt...
Mensen zien dit gewoon niet. Die snappen al niet dat er verschil is van openen van een PDF in de browser of in bv Adobe / foxit / sumatra.
Als de link maar opent, en waar die opent, boeien....
Misschien thuisgebruikers... Als je met zakelijke eindgebruikers praat dan merk je echt wel anders...
Die vinden het verwarrend wat er gebeurd. Ze snappen niet dat hun favorieten en opgeslagen wachtwoorden plots niet meer beschikbaar zijn. Je hebt gelijk dat ze het verschil niet zien maar ze raken er zeker wel verward door.

Het is gewoon een 'dick move' van MS. Men kiest hier bewust voor promotie / forcering van hun eigen producten ten koste van gebruiksvriendelijkheid. Maar dat mag natuurlijk al langer duidelijk zijn.
Wat zijn 'zakelijke gebruikers'? Mensen op kantoor die Edge gebruiken? Sorry maar die zijn net zo digibeet 9 van de 10 keer als derx666 stelt. Ken zelf ingenieurs die fantastische technische producten kunnen ontwikkelen, maar omgaan met een computer, oh maar.
Verwijderd @Chip.4 mei 2023 09:21
Wat zijn 'zakelijke gebruikers'?
Mensen die hun computer voor zakelijke diensten gebruiken. Als in, mensen waar de IT bedrijfsmatig ondersteuning geeft. Als in, het geklaag dat ik aan moet horen van eerste lijns helpdesk calls.

Mensen op kantoor die Edge gebruiken? Sorry maar die zijn net zo digibeet 9 van de 10 keer als derx666 stelt. Ken zelf ingenieurs die fantastische technische producten kunnen ontwikkelen, maar omgaan met een computer, oh maar.
Eens... Maar ik heb geen ervaring met thuisgebruikers dus mogelijk dat hij daar over praat. Zakelijke gebruikers klagen in ieder geval regelmatig. En dat wordt echt wel gehoord binnen een organisatie en zal beslissingen beïnvloeden.
Lol dit is volledig waar ja. 'Zakelijk' betekent tegenwoordig soms alleen maar 'ik had een leuk plaatje op LinkedIn'
Vermoed dat diezelfde groep sowieso al geen andere dan de standaardbrowser geïnstalleerd / geselecteerd heeft.
Wat is dan het punt van het kiezen van een voorkeursbrowser? Hiermee wekken ze enkel ergernis op.
Wat is dan het punt van het kiezen van een voorkeursbrowser? Hiermee wekken ze enkel ergernis op.
Microsoft zoekt hier duidelijk weer de ergernisgrens op om maar marktaandeel voor EDGE te kunnen winnen. Iedereen die zo'n link opent moet opeens EDGE actief gaan gebruiken volgens de statistieken, zonder dat men dit anders zou doen.

Een keuzebutton zou weer de juiste weg zijn. Ook nu.
Hoezo een keuzebutton? Je hebt de voorkeur opgegeven in het OS, waarom zou een stuk software dit negeren?
waarom zou een stuk software dit negeren?
Ik ben geïrriteerd, maar niet verrast, dit soort gedrag is wat Microsoft altijd gedaan heeft en altijd zal doen. Maar als Mozilla Thunderbird links standaard in Firefox zou openen, dan zou ik verrast zijn, maar niet geïrriteerd. Misschien mag je als softwareontwikkelaar zelf bepalen of je de systeeminstellingen gebruikt of negeert, maar als Microsoft het doet misbruiken ze hun positie.
Nochtans doet Google exact hetzelfde. Als ik vanuit Google Chat op een link klik, opent die ook steeds in Chrome. Ik heb al zoveel geprobeerd, maar blijkbaar is dit niet op te lossen.
Verwijderd @Auryon3 mei 2023 17:25
Ik heb je claim even getest op IOS maar Google Chat (en Chrome) geven netjes een pop-up weer met welke app je deze wilt openen (inclusief een schakelaar om het standaard te maken).

Mogelijk is dit anders op Android maar het is zeker niet overal zo.
Ook even getest op Android, links openen standaard gewoon in een Firefox webview, wat mijn standaard browser is.
Op zich kan je het als een feature zien dat je per applicatie een voorkeursbrowser in kan stellen. Het is enkel problematisch dat hier standaard Edge wordt ingevuld in plaats van je default browser.
Het is enkel problematisch dat hier standaard Edge wordt ingevuld in plaats van je default browser.
Niet in de OS zelf. Microsoft heeft alle normale hyperlinks in elementen zoals het configuratiepaneel vervangen door microsoft-edge://-protocol links. Het programma gekoppeld aan dit protocol is niet te veranderen, net als de links. Alle OS gerelateerde zaken zullen dus geforceerd worden geopend met Edge. Geen standaard instelling die daar wat aan veranderd.

Zelfs als je een andere standaard browser hebt, zullen dus verwijzingen alsnog in Edge openen. Dit kun je zelf simpel testen door het control panel te openen en een llink aan te klikken (zoals onder help from the web). Alle koppelingen worden geopend in Edge.

Microsoft bouwt gewoon zoveel mogelijk barrières in de hoop dat gebruikers het opgeven en Edge gebruiken. Standaard 'treiterbeleid' dat je vaker ziet bij MS, helaas.

/verduidelijkt en bron:
nieuws: Microsoft laat andere browsers niet langer Edge-links openen

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 10:32]

Zelfs als je een andere standaard browser hebt, zullen links alsnog in Edge openen en er is geen manier om dit te veranderen.
Dat is dus niet het geval. Je kan het alsnog aanpassen, maar dit is een aparte setting.
Dat is dus wel het geval. En ik wordt nog gedownvote ook nog. Wat een fanboys hier.
Je kan het zelf testen, open iedere link in het control panel. Niets anders dan Edge.

nieuws: Microsoft laat andere browsers niet langer Edge-links openen
Letterlijk uit het artikel hierboven:
De apps negeren daarmee de standaardinstellingen die gebruikers al hebben opgegeven, zoals wanneer ze Chrome of Firefox hebben ingesteld als default browser. Wel kunnen gebruikers dat weer uitschakelen als ze willen. De eerste keer opent de link in Edge, maar gebruikers kunnen dan weer een andere browser aanmerken als standaard. Dat kan ook vanuit de instellingen van Outlook, maar niet vanuit de instellingen van Windows zelf, waar gebruikers normaal al moeten aangeven wat hun standaardbrowser wordt.
Als je direct het artikel waar je onder post tegenspreekt moet je niet raar opkijken dat je wordt gedownvote. Het artikel wat je linkt lijkt niet direct gerelateerd. Mocht dit wel zo zijn dan kan je het beste de redactie tippen.
Als je direct het artikel waar je onder post tegenspreekt moet je niet raar opkijken dat je wordt gedownvote.
Daar heb je een punt, ik heb de reactie verder uitgeschreven.
Eens
Ik heb eerlijk gezegd al wel eens naar deze feature gezocht specifiek voor Outlook en Teams. Nu niet meer nodig, maar ik kan me dus goed voorstellen dat dit handig is.
Hoezo een keuzebutton? Je hebt de voorkeur opgegeven in het OS, waarom zou een stuk software dit negeren?
Ja daar heb je zeker gelijk in. Maak er in de instellingen een slider voor, en geef het misschien te kiezen aan nieuwe gebruikers, maar laat het voor iedereen die al gekozen heeft hoe het is.

Nu ik je reactie zo lees zou dat de weg inderdaad moeten zijn, want je hebt al gekozen.
Hoezo een keuzebutton?
Ik zou de vraag om willen draaien. Waarom zou er GEEN keuzebutton moeten zijn?

Het lijkt mij een zeer reële optie om maillinks in Edge te willen openen, maar nog wel je standaardbrowsing in een andere browser te doen.

Natuurlijk had dit een opt-in moeten zijn. Maar het feit dat je de optie krijgt lijkt mij heel goed.
Microsoft zoekt hier duidelijk weer de ergernisgrens op om maar marktaandeel voor EDGE te kunnen winnen. Iedereen die zo'n link opent moet opeens EDGE actief gaan gebruiken volgens de statistieken, zonder dat men dit anders zou doen.

Een keuzebutton zou weer de juiste weg zijn. Ook nu.
Ik snap het wel hoor, MS beseft donders goed hoe groot de invloed van browser is en dat die tegenwoordig eigenlijk belangrijker is dan het OS dat je draait. Ze proberen al vele jaren om die markt (terug) te veroveren nadat ze de browseroorlog hadden verloren, maar hebben moeten erkennen dat ze niet tegen Google op kunnen. Nu proberen ze wanhopig nog een beetje controle te houden.

Ze hebben op het verkeerde paard gewed door de engine van Google over te nemen ten koste van hun eigen webbrowser, ook al was die niet populair. Ze hadden beter Firefox kunnen gebruiken als basis voor hun nieuwe browser dan waren ze nu niet zo enorm afhankelijk van Google.

Maar ja, de relatie met Firefox/Mozilla is natuurlijk jaren geleden al totaal kapot gemaakt en zelfs als MS anders zou willen denk ik dat het heel lastig gaat worden om de dat weer goed te maken.
Ik hoop dat dit gedrag snel bestraft wordt.

Nog een voorbeeldje:

Wanneer je in Firefox naar Bing gaat en op chat klikt om AI chat te gebruiken krijg je:
"Chat mode is only available when you have access to the new Bing. ... Unlock conversational search on Microsoft Edge"

Wanneer je vervolgens je user string veranderd in Firefox zodat het voor de site lijkt alsof je Edge gebruikt, werkt die AI chat op Bing zonder problemen.

Dit zou verboden moeten zijn IMHO
Viel mij ook al op toen ik het wilde proberen binnen Chrome. Maar ze wekken enkel ergernis hiermee op, volgens mij werkt het enkel averechts en weerhoudt het juist mensen om Edge te gaan gebruiken. Als het zo opdringerig is hoeft het al niet meer. Ik ga nu gewoon naar de site van openai zelf.

Heel dat Bing kan me werkelijk gestolen worden, hoe goed het ook is ik zal het net als Edge nooit gaan gebruiken.
Tsja, je moet dus nu ook in Outlook je default browser kiezen.

Dat is vervelend, maar je kunt dus nog steeds je default browser kiezen in de Outlook instellingen!

[Reactie gewijzigd door Mars Warrior op 23 juli 2024 10:32]

Waar hebben ze dat verstopt?
Microsoft 365 Professional wordt later meegenomen. dat zal dan wel de reden zijn dat men niet kan kiezen nog.
Een probleem lijkt me dat zelfs nadat je je voorkeursbrowser hebt gekozen, je weer standaard de edge browser krijgt? Totdat je álwéér je voorkeursbrowser instelt. Dit is een soort van opt-in ipv opt-out (niet helemaal, maar ok).
M
Die voorkeursbrowser moeten ze inbouwen volgens Europese wetgeving. Nu voldoen ze daar niet meer aan, dus ik denk dat ze wel weer een keer een waarschuwing gaan krijgen van een waakhond.
Microsoft is op OS vlak geen monopolie meer. Apple is groter in de consumentenmarkt en die komt er ook mee weg.
> die komt er ook mee weg.

Waarmee? Ik heb in de 2 jaar dat ik nu geforceerd een macbook gebruik, nog nooit Safari open gezien behalve op dag 1.
Dan forceren ze het net zo erg als dat Microsoft dat deed. Iedereen gebruikte vroeger IE ook om een andere te downloaden. Toch was dit niet voldoende...
Nee. Als jij op macOS een andere browser als "standaard" aanmerkt opent elke link met die browser, en niet met Safari. Ook bijvoorbeeld een link vanuit Apple Pages wordt gewoon geopend in je voorkeurs/standaardbrowser, en niet in Safari.
Ik heb dat met Windows 10 en 11 nog niet anders meegemaakt. Bij elke nieuwe installatie moet ik eerst Edge openen om vervolgens Firefox te downloaden. Of zit dat browserkeuzescherm alleen in de Home versies van Windows?
Ik moet heer eerlijk zeggen dat de laatste keer dat ik dit zag inderdaad een tijdje geleden was en kan inderdaad alleen voorbeelden van W8 zien...
Praktisch alle browsers op de Mac zijn een ietwat anders vormgegeven schil voor Safari. Zo had ik het begrepen tenminste.
Dat is op iOS (wat draait op iPhones en iPads) zo, daar is alleen WebKit mogelijk. Voor zover ik weet zijn browsers op MacOS (iMac, MacBook, etc.) nog wel gewoon native browsers die een eigen engine kunnen gebruiken
Dat klopt ja. MacOS heeft dergelijke restricties nooit gehad en heeft inderdaad ook altijd de browserkeuze gerespecteerd.

Fun fact: Voordat Webkit/Safari een ding werd voor Apple leverden ze MS Internet Explorer als standaardbrowser!
Non-issue. Het instellen van een voorkeursbrowser kan niet op telefoon of tablet. Alleen op desktop of laptop.
Uuuhhmm, jawel hoor en ja, ook voor Apple devices.

[Reactie gewijzigd door walteij op 23 juli 2024 10:32]

Holy**** nog nooit gezien. Nog nooit aan de hand gehad dat ik daar iets mee moest doen. Kende alleen de standaard startscherm app. Weer wat geleerd.
Euh.. Microsoft zit nog steeds op een 74%
Dus geen monopolie, hooguit een dominant marktaandeel.
Dus geen monopolie, hooguit een dominant marktaandeel.
Voor de wet is dat hetzelfde. De term "monopolie" wordt vooral in de volksmond gebruikt. Een puur 100% monopolie is ontzettend zeldzaam (met uitzondering van staatsbedrijven, die op zich ook vrij zeldzaam zijn).
Alle "monopoliewetten" gaan dus over bedrijven met een "aanzienlijk marktmacht". Wat "aanzienlijk" is staat niet vast maar ook met fors minder dan 100% kun je al een aanzienlijke macht hebben.
De term "monopolie" wordt vooral in de volksmond gebruikt.
Klopt, en omdat dat niet de juiste term is blijf ik erop hameren. Tijd dat "het volk" leert de juiste termen te gebruiken. Dat schept duidelijkheid en verminderd de kans op verkeerd begrepen argumenten, spookverhalen en complotdenken.
Ik zal proberen @batjes standpunt wat genuanceerder te verwoorden:

Teams en Outlook, de applicaties waar het hier om gaat, draaien op zowel Windows, Android als iOS en macOS. Je kunt de groep Desktop PC's als seperate groep zien, dan heeft Microsoft een monopolie, maar als je naar de toepassingen kijkt, zeker voor niet-zakelijke gebruikers, dan is Microsoft slechts één van de grote spelers wat betreft besturingssystemen.
De meeste consumenten zeg je? Ik ken geen enkele consument die geen PC of laptop gebruikt naast de telefoon? Kan je hier cijfers voor tonen? Oprechte vraag omdat mijn ervaring anders is.
Tjonge gaan 365en op een telefoon.
Dat is toch wel heel armoedig. Leuk als het niet anders kan. Op de hei, in het bos. Maar thuis/kantoor?
Ik zie het om me heen en je hebt een punt. Maar het moet maar eens afgelopen zijn met de steeds kalere software omdat het anders niet werkt op een telefoon.
En op tandenborstels hebben ze een market share van 0%. Dus dan mogen ze doen wat ze willen op de desktop markt. Wat een onzin.
Smartphones en tablets zijn ook gewoon personal computers.
Ik ken werkelijk niemand die als je vraagt of ze een PC hebben hun telefoon uit de broekzak pakken. Maar goed, het is duidelijk dat jij daar anders over denkt. Prima. Apple is in geen enkel geval leidend in de consumentenmarkt, dus je stelling is denk ik hierbij wel onderuit gehaald.
Mijn tandenborstel en koelkast ook, wie blijft er nu in het verleden hangen? MS heeft nog een zeer groot marktaandeel, met name op de computers/desktops/laptops. Het is dus goed dat ze daar aan anti-monopolistische regels moeten voldoen.
Pfff ik neem mijn samsung smart fridge mee naar mijn werk. Werkt veel fijner met excel als zon onhandige laptop of desktop. :)
Je moet het meer zien als; je telefoon heeft, zeker t.o.v. de jaren 90, meer WEG van een PC. Maar daarom valt het niet in het PC-marktsegment.
Ja het heeft de rekenkracht (CPU, niet GPU) om AA(A) games te spelen. En alhoewel de besturing anders is per platform, is het qua rekenkracht, in veel gevallen min of meer vergelijkbaar.

ISA verschilt van elkaar, manier van netwerk is anders (alhoewel je uiteraard WiFi op je PC kan hebben), aansturing is anders.
Ik ben van plan om een mini-pc/barebone te kopen die, qua reken/gpu kracht vergelijkbaar is met elke random smartphone/tablet. Toch zie ik een NUC (of wat voor UCFF dan ook) niet als een smartphone. Op m'n smartphone kan ik nog geen 'volledig' OS installeren (die exact doet wat mijn Linux OS ook doet)

Op een andere manier gezegd:
Internisten en chirurgen zijn ook allebei goedbetaalde functies in de zorg (ik vergelijk salaris alsof het CPU is), maar ze hebben allebei 2 concreet verschillende functies, maar wel wat elkaar kan aanvullen.
Zelfde zo bij PC/Smartphone markt, ze hebben vergelijkbare functies of kenmerken ('interne geneeskunde')maar ze opereren (haha) allebei in een apart vakgebied.


ANYYYYway; terug on-topic;
Mensen die de keuze voor browser kunnen veranderen (dus niet te complete digibeten), kiezen hier bewust voor. Wat M* hiermee zegt is; je weet niet zeker dat je de juiste keus gemaakt hebt; ik maak m wel voor je. En het geeft niet dat je een bewuste keus hebt gemaakt, wij bepalen dat het een vergissing was... Heel kwalijke zaak...

Tuurlijk; Linux kan ook nadelen hebben (distro keuze is 1), maar die behandeld je niet als een of ander (zogenaamd) onwetend kind.
De meeste consumenten hebben geen eigen desktop of laptop meer en doen alles op hun Personal Computer die tegenwoordig veelal in iemands broekzak past.
Bron?
Dit artikel gaat over Edge op Windows, de PC-markt waar Microsoft nog een monopolie heeft. Het feit dat Microsoft dit niet heeft op de smartphone is totaal niet relevant aan het artikel.
Zegt het aantal minnetjes je niets over wie er niet aan het lezen is, of wat? Doe eens lief.
Ik kan op iOS gewoon Chrome instellen als default browser en dan opent een link daar. Dat ontwikkelaars beperkt zijn in de techniek voor de browser is een ander punt.
Microsoft is op OS vlak geen monopolie meer. Apple is groter in de consumentenmarkt
heb je daar een bron voor? want ik heb nogal wat twijfels over deze uitspraak.
Sterker nog, volgens https://gs.statcounter.com/os-market-share is Android verreweg de grootste OS, gevolgd door windows, dn pas iOS gevolgd door OS X.
klopt, er zijn meer mobiele telefoons in de wereld dan laptops en PC's dus dat klopt wel. Er is geen enkele combinatie waarbij Apple bovenaan staat, vandaar dat ik naar de bron vraag :)
Smartphones en tablets vallen ook onder de PC markt
:?

Ook dat is weer een aanname die volgens mij nergens op gebaseerd is. Maar goed, zelfs als we jouw stelling als basis nemen klopt het simpelweg niet. zie hier de statistieken van Nederland en wereldwijd

Welke bron gebruik jij voor je bewering? daar ben ik best benieuwd naar.
Gedaan, misschien kan jij het ook nalezen.
Het weerwoord zal zijn dat het technisch noodzakelijk is, omdat Outlook, Teams, en Edge "onderdelen van het OS" zijn.

Dat is ook waarom Microsoft de laatste jaren alsmaar claimt dat Edge onderdeel van het OS is, en het ook bijna onmogelijk heeft gemaakt om het te verwijderen.

Dat is niet echt, Edge is nog steeds gewoon een browser, maar Microsoft is dit huichelachtige pad ingeslagen precies om dat argument met enige geloofwaardigheid te kunnen gebruiken in rechtszaken tegen hun monopoliemisbruik.
Dat excuus is destijds met IE al afgeschoten door diverse rechtbanken dus dat "onderdeel van het OS" gaat echt niet meer op.

Ik snap ook niet dat ze dat nog steeds proberen. Die miljardenboetes zijn kennelijk toch niet hoog genoeg geweest.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 10:32]

Het zit nog steeds ingebouwd hoor. Maar Outlook maakt er geen gebruik van in deze specifieke situatie.

Ik denk dat Microsoft prima weet wat ze wel en niet kunnen doen in de afspraken die er gemaakt zijn omtrent het fenomeen "voorkeur".
Ik denk dat ze de naam van de browser even opnieuw in context willen zetten..

'bleeding edge' is het nooit geweest
.. z'n bestaan als randverschijnsel bevalt MS niet..
dus zoeken ze de randjes van wat ok is maar op :| *

*Had graag zo'n :+ smiley neergezet, maar zo grappig is het helaas niet.

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 23 juli 2024 10:32]

Kan je Edge niet verwijderen en de exe van Chrome in de plek zetten? Of desnoods niet verwijderen en de executable van Edge overschrijven met de executable van Chrome? Lijkt me inderdaad weer een extra extreem irritant punt omdat alles in Chrome geconfigureerd is, dat wordt weer leuk om gebruikerssupport te doen.

Hopelijk komen hier snel third party patches voor uit die dit probleem verhelpen en krijgt Microsoft een flinke boete.

Edit: er bestaat blijkbaar al een tool !
Edit 2: Ik lees dat je het ook blijkbaar zou kunnen afzetten: Ultimately though, if this experience isn't right for you, you can turn off this feature the first time it launches in Microsoft Edge, and then in Outlook settings at any time after that.

[Reactie gewijzigd door blinchik op 23 juli 2024 10:32]

Tijd om de executable van edge te vervangen voor een symbolic link naar chrome.exe.....
Goed plan! ik gebruik Edge soms wanneer mijn Firefox legitieme zaken mbt werk te hard blocked en ik geen zin heb om de instellingen van Firefox te wijzigen.
Dat hoeft dus niet omdat het een instelling is die je kan veranderen*. De ergenis is natuurlijk dat het standaard Edge is en dat het de voorkeursinstellingen van het OS negeert. De productmanager die dit heeft verzonnen zal wel een goede bonus kunnen bijschrijven volgend kwartaal. :)

* het zou dus wel kunnen zijn dat op M365 Enterprise en Professional dit dus wel op slot staat
Dat gaat echt niet werken, ze zullen dat zien als 'browser hijacking' en de 'standaard instellingen herstellen'. Raad eens wat de standaard instellingen zijn?

Dit is standaard Microsoft 'treiter beleid'. Maak het lastig om andere producten te gebruiken of om standaard waardes aan te passen. Krijg kritiek op die stap en verander het weer voordat de EU van zijn stoel kan komen. nieuws: Windows 11-update laat gebruikers met een klik wisselen van standaard...

De meeste eindgebruikers doen namelijk geen moeite (of snappen niet wat er gebeurd) dus die krijg je dan snel over. Dit doen ze soms ook bij een Feature Update, plots staan de 'defaults' weer terug....

@seapip, dat is geen echte 'fix'. Het is enkel een tool die in de gaten houdt dat dit gebeurd en daarna actie onderneemt. Het is dus symptoom bestrijding en niet een echte oplossing van het bronprobleem.
Microsoft zou toch moeten snappen dat als iemand binnen Windows een andere browser ingesteld heeft, diegene dan niet zit te wachten om binnen Outlook en Teams links te openen met Edge.. Deze instelling zou gewoon overgenomen moeten worden vanuit de voorkeursinstellingen binnen de OS.
Dat snappen ze, maar ik denk dat Microsoft denkt dat mensen Edge best zouden willen gebruiken maar ze het afhouden omdat het zo’n slechte naam heeft door IE en eerdere versies van Edge.

Ze hopen dan denk ik dat mensen het toch een keer zien doordat ze in Outlook of Teams op een link klikken en denken “oh, dit valt eigenlijk reuze mee”. Of ze proberen mensen het gewoon zo lastig te maken dat ze maar opgeven en overstappen op Edge, omdat dat “ook wel prima” is.

Dat gaat dan natuurlijk niet op voor de gemiddelde Tweaker, maar een ma of pa die van zoonslief te horen heeft gekregen dat Chrome beter is. Iemand die minder technisch is en denkt “ach het is toch om het even”.

[Reactie gewijzigd door lepel op 23 juli 2024 10:32]

Dat gaat dan natuurlijk niet op voor de gemiddelde Tweaker, maar een ma of pa die van zoonslief te horen heeft gekregen dat Chrome beter is. Iemand die minder technisch is en denkt “ach het is toch om het even”.
Waarom zou dat niet gelden voor de gemiddelde Tweaker. Ik denk dat de gemiddelde Tweaker over het algemeen het grootste probleem is dat Chrome zo groot is geworden, puur door de haat aan IE. En die haat was meer dan terecht hoor, maar hoe vaak heb je nou echt een andere browser geprobeerd?

Uit de laatste tests blijkt toch echt dat Edge op bijna alle vlakken sneller is en minder geheugen gebruikt, dit terwijl het meer functionaliteiten heeft als Chrome (je kunt alles van Chrome immers installeren in Edge plus alle Edge exclusieve punten)

Met "knikkende knieën" 2 weken geleden over gestapt op Edge en ik moet zeggen dat ik eigenlijk niks te klagen heb. De Ging Chat en mail integratie is ook verrekte handig. De (ik denk(eigen versie van Honey werkt ook eigenlijk bijzonder goed.

Dus welke Argumenten zijn er om Edge niet te gebruiken t.o.v. Chrome, behalve gewenning? Voor Safari, Firefox en eventueel andere browsers zijn best argumenten te verzinnen, maar die zijn ook voor Chrome van toepassing.

En ik ga er even vanuit dat je Chrome gebruikt gezien dat dit verruit de meest gebruikte browser is...
Ik gebruik zelf Firefox, echt al 15+ jaar. Het is een tijdje minder geweest maar het doet precies wat ik wil en is ondertussen weer heerlijk snel.

Ik weet echter welk marktaandeel Chrome heeft en dat dus ook een groot deel van de Tweakers het gebruikt. Ik zie het ook in mijn omgeving, zelfs technische mensen. Vaak krijg ik dan te horen dat Firefox het ondergeschoven kindje lijkt en ze nu toch zo gewend zijn aan Chrome.

Heel jammer, want ik zou iedereen Firefox willen laten gebruiken.
Heel jammer, want ik zou iedereen Firefox willen laten gebruiken.
Eigenlijk is deze zin wel weer precies hetzelfde probleem haha. Dan wordt Firefox dominant en krijg je dezelfde problemen als met Chromium.
Klopt, maar dan was het wel een stuk beter gesteld met iedereens privacy, als ze in ieder geval dezelfde filosofie aan zouden houden ;)
Ik gebruik al jaren Firefox en zijn voorgangers Netscape en Mosaic.

Ik vind het een probleem dat Chrome en de browsers die dezelfde engine gebruiken zo dominant zijn geworden. Ik zie dit als een bedreiging voor de internet standaarden, net zoals dat was in de tijd dat Netscape of IE dominant was.

Bij één hele dominante browser is de neiging om alleen maar voor die browser te ontwikkelen, in plaats van de internet standaarden te volgen.
Ik moet eerlijk bekennen dat als backend developer die zo nu en dan verplicht wat frontend moet doen ik toch blij ben dat de meeste mensen Chromium gebruiken. Ik ben alles behalve een held in CSS en dan heb ik het werkend en dan werkt het weer niet voor Safari of visa versa. ;(
Tja "Ik ben niet goed in frontend dus ik wil dat mensen het simpeler voor me maken" gaat gewoon niet op.

Als je goed wil zijn in frontend dan moet je gewoon de handen uit de mouwen steken :) Ik denk dat je werkgever ook niet blij zal zijn als hun site of produkt niet met Firefox of Safari werkt. Beiden hebben rond de 5% marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 10:32]

Ik ben bang dat je gelijk hebt, maar waarom snappen ze bij MS nou niet dat juist die gebruikers in verwarring raken? Ineens alle tabbladen en bookmarks verdwenen, want genoeg mensen weten niet wat een 'andere browser' betekent.
Uiteraard zou het goed zijn als de gemiddelde gebruiker hoe dan ook snapt wat browsers en standaardapps zijn. Maar in de praktijk zie ik de bui al hangen: hele grote vraagtekens bij gebruikers die mij vervolgens raar aankijken omdat ik de keuzes van ome Microsoft niet meer uitgelegd krijg 8)7
Oftewel: overal weer een extra setting aanpassen, want als mensen Chrome (oid) willen, willen mensen Chrome, en geen Edge
Edge importeert gewoon een deel van je chome geschiedenis/bookmarks. Ik ben bang dat een deel van de gebruikers niet eens zullen merken dat ze een andere browser hebben ge-opent.
Als mensen specifiek voor Chrome kiezen, moeten ze ook deze instelling kunnen aanpassen. Voor 99% van de PC gebruikers is Edge voldoende.
Als je Edge opent krijg je een pagina vol met reclame, weerberichten en overbodig nieuws. Als ze dat eerst eens aanpassen, dan zouden er genoeg gebruikers overstappen.
Je kan het aanpassen. Maar dat is even zoeken.
Ik heb een volkomen lege pagina
Dat snappen ze, maar ik denk dat Microsoft denkt dat mensen Edge best zouden willen gebruiken maar ze het afhouden omdat het zo’n slechte naam heeft door IE en eerdere versies van Edge.
Edge is slecht, want het is gebaseerd op Chromium. In Chromium (en Chrome) heeft de gebruiker niet meer volledige controle over welke content geblokkeerd wordt. Dat wordt kunstmatig beperkt.

Helaas ondersteunt Microsoft geen Firefox. Met deze actie kan men dus klachten van boze klanten voorkomen in het geval de standaardbrowser bijvoorbeeld Firefox is, want Edge wordt uiteraard wel ondersteund.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 10:32]

Edge is niet slecht omdat het op chromium gebaseerd is. Edge is slecht omdat het richting microsoft stuurt zoals chrome richting google stuurt. Chromium zit daar tussen in, de 'standaard' is qua slecht vergelijkbaar met chrome maar dan minder. En omdat het open source is, heeft microsoft dat opgepakt, aangepast en aangevuld om het om te buigen naar microsoft.

Er zijn meer browsers gebaseerd op Chromium. Sommige ontwikkelingen bouwen er direct op, anderen gebruiken praktisch alleen de render-engine.
Vivaldi! Zou niet meer anders willen. Geen Google / Microsoft meuk. Misschien wat Vivaldi meuk, maar dat is makkelijk uit te schakelen/verwijderen.

Edit: En als je Bing Chat wil blijven kunne gebruiken, dan gewoon een User Agent switcher add-on installeren en bing.com instellen met de edge browser user agent.

[Reactie gewijzigd door DrBashir op 23 juli 2024 10:32]

Microsoft zou toch moeten snappen dat als iemand binnen Windows een andere browser ingesteld heeft, diegene dan niet zit te wachten om binnen Outlook en Teams links te openen met Edge.. Deze instelling zou gewoon overgenomen moeten worden vanuit de voorkeursinstellingen binnen de OS.
Windows-gebruikers zouden moeten snappen dat hun belangen niet op de eerste plaats staan bij MS. Het is niet de eerste keer dat MS zo iets doet maar haast de standaard werkwijze.

MS is gewoon een bedrijf dat geld wil verdienen. Consumenten betalen niet (genoeg) voor software en dus worden er andere middelen ingezet om geld te verdienen. Of consumenten dat leuk of prettig vinden is niet van belang zolang ze toch niet overstappen naar een ander OS. Dat is gewoon simpele marktwerking.
Ja, maar als ze hun gebruikers niet dwingen zou niemand Edge willen gebruiken, natuurlijk. Ze doen al die misleiding en reclame niet omdat Edge technisch beter of gebruiksvriendelijker is, ze zijn gewoon wanhopig geworden.
Microsoft zou toch moeten snappen dat als iemand binnen Windows een andere browser ingesteld heeft, diegene dan niet zit te wachten om binnen Outlook en Teams links te openen met Edge.. Deze instelling zou gewoon overgenomen moeten worden vanuit de voorkeursinstellingen binnen de OS.
MS snapt dat wel hoor.
MS-gebruikers zouden moeten begrijpen dat hun gemak niet op de eerste plaats staat. Net als ieder bedrijf gaat het om geld. Consumenten krijgen Windows vrijwel gratis, het geld moet verdient worden aan secundaire producten zoals bv O365 of reclame. Professionseel betalen de meeste mensen ook niet, dat doet hun baas. De baas zelf heeft waarschijnlijk alleen Apple en laat alle "office"-achtige zaken door een assistent doen.

Er is dus gewoon weinig noodzaak om het eindgebruikers naar de zin te maken.
Zolang de baas tevreden is en de consumenten reclame in Windows accepteren en andere MS producten blijven kopen is er weinig noodzaak om Windows beter te maken voor eindgebruikers.
Als je dat inziet is het gedrag van MS veel beter te begrijpen.
Hoe raar ik de zet van Microsoft ook vind, ik ben er zelf wel blij mee.

Ik gebruik Firefox als standaard browser maar voor werk gerelateerde zaken (en zeker MS zaken) gebruik ik Edge. Links vanuit Outlook of Teams doe ik nu vaak copy en paste dan in Edge. Straks dus niet meer nodig.
Dat is op zich een prima usecase, maar dan als optie waarbij de default keuze in Outlook/Teams gewoon de OS default overneemt en niet hun misbaksel van een browser door de strot duwt.
Ik ben ook fan van Firefox en gebruik het al heel lang privé op ieder apparaat dat het ondersteunt, maar waarom is Edge persé een 'misbaksel'? De basis is met Chromium zo'n beetje de industry standard (volgt de HTML5 standaarden beter dan Firefox en Opera) en vanuit zakelijk perspectief biedt Edge een reeks wenselijke aanpassingen wat betreft beheer en beveiliging.
Ben ik roerend met je eens! Het zou idd een optie moeten zijn en niet gedwongen.
Lees het artikel eens... Het is een optie.
Ik doe precies hetzelfde. In Edge ben ik ingelogd op bedrijfsaccounts, in de andere browser op mijn prive accounts. Kortom mij komt dit prima uit, alleen is het wel gewoon een rare stap.
Copy hyperlink
Paste in pref. browser
Da's leuk, maar in plaats van 1x klikken en klaar is het nu :
1. Rechtsklik
2. Klik copy
3.(zoek en) Klik om browser te openen
4. Rechtsklik
5. Klik paste

Oftewel een hele slechte user experience ten opzichte van iets wat iedereen gewoon al jaren gemakkelijk vind werken
Aan de andere kant: klikken op een link zonder te kijken wat er staat is dan weer niet erg veilig. UX en security blijven botsen.
Wie heeft het over wel of niet kijken? Er is niets wat je weerhoudt om te kijken wat de onderliggende URL is als je eroverheen hovert toch? Da's zeg maar de functie ervan...
In Outlook: Bestand -> Opties -> Geavanceerd. Daar zul je straks een optie zien om hyperlinks met Edge of met je Standaard Browser te openen. Selecteer de 2e optie.
Dringend tijd dat het monopolie van Microsoft verbroken wordt
(ligt beetje aan perspectief) is al; android/linux wordt meer gebruik dan microsoft
Toch niet op de desktop?
vandaar, ligt aan perspectief. kijk je naar devices totaal? devices specifiek als desktop? server etc.
Als je alleen kijkt naar het deel van de markt wat geraakt is (desktops) is MS nog steeds stevige leider met 74% gebruik.
Verwijderd @Mazzy3 mei 2023 12:51
Wat staat je in de weg zelf een ander OS te gebruiken? Ik draai al jaren linux en zou voor geen goud terug willen. Niemand die je verplicht het populairste OS te gebruiken.
Ontzettend slechte zet. Zou er nou niemand bij MS zitten die denkt dat dit misschien averechts zou werken? Of weer gedoe oplevert ivm monopolie positie?
Microsoft snapt dat dondersgoed. Ze maken simpelweg de afweging en blijkbaar levert dit gedrag ze aanzienlijk meer op dan het wisselgeld dat ze als "boete" hebben moeten betalen destijds.
Het zijn allemaal Microsoft producten en volgens MS werkt dat het beste standaard met hun eigen applicatie.

Waarom slechte zet?
Het is hun eigen product, vanuit hun oogpunt is dit het beste. Vanuit gebruiker oogpunt, die perse een andere browser wilt gebruiken niet.

Dus met welke bril kijk jij?
Met de bril, ik wil andere browser.

Ik heb er geen problemen mee, dus ik heb blijkbaar een andere bril...
Zwak geraaskal
Is Microsoft in het verleden niet al eens aangeklaagd vanwege vergelijkbare praktijken rondom Internet Explorer? Ben eens benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Laatst kreeg ik na een Windows update weer eens dat full-screen "finish setup" screen dat je verplicht moet doorlopen. Ook daar werd weer eens gevraagd of ik niet naar Edge wilde switchen. Zelfs Google vind ik niet zo aggressief in het proberen mensen over te halen naar Chrome...
Het grote verschil met het verleden is dat de browser van Microsoft geen dominante positie meer heeft op de markt. Vroeger was dit anders en was Internet Explorer zo dominant dat alternatieve browsers geen voet meer aan de grond kregen.
Nee, het probleem was helemaal niet de marktpositie van de browser. Het was de marktpositie van windows die ze gebruikten om de browser door te drukken. Dat was wel gelukt en daardoor had IE ook een dominante positie, maar het ging om de manier waarop dat gekomen was: Misbruik gemaakt van de marktpositie van Windows.

Aan die marktpositie van Windows is op desktopgebied helemaal niet zoveel veranderd dus de kans is best groot dat ze hier weer problemen mee krijgen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 10:32]

De markt is ondertussen wel helemaal anders op browsergebied. Google is er in geslaagd om Chrome op veel systemen geïnstalleerd te krijgen door deze te pushen via de zoeksite of als bundel bij andere software. Daardoor is Chrome nu de dominante marktspeler. Microsoft gebruikt zijn eigen platform om dat tij proberen te keren en ik kan mij niet voorstellen dat ze daarvoor afgestraft gaan worden.
Maar Microsoft maakte nooit misbruik van hun machtspositie op de browser markt. Ze maakten misbruik van de positie op de desktopmarkt om hun browser een succes te maken. Microsoft heeft nog steeds een dominante positie op de desktopmarkt.

Ze gebruiken weer helemaal hetzelfde trucje: "De browser is een onlosmakelijk onderdeel van het OS" waar ze destijds zwaar voor afgestraft zijn. Dus ik verwacht wel degelijk dat ze daar weer problemen mee gaan krijgen.

Wat er strafbaar is, is niet een dominante marktpositie maar het misbruik maken ervan door concurrenten in de wielen te rijden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 10:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.