Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Firefox Nightly heeft native functie voor donker maken websites

Mozilla werkt aan een functie om websites een dark mode te geven, ook al bieden ze die zelf niet. De functie kan ook ingesteld worden om het lichte of donkere thema van het besturingssysteem te volgen.

De functie zit vanaf nu in Firefox Nightly, zo laat Mozilla-accessibility-medewerker Morgan Rae Reschenberg weten op Twitter. De Nightly-versie van Firefox zit op nummer 96.0a1. Mozilla waarschuwt op die pagina wel dat Nightly-functies niet altijd doorstromen naar releaseversies, maar met de bekendmaking van Reschenberg lijkt dat onwaarschijnlijker.

In de Nightly-versie moeten gebruikers de functie activeren in het opties-menu. Daar kan ingesteld worden om de kleuren altijd en overal aan te passen, of om de 'systeemkleuren' te volgen. Indien die optie aangevinkt wordt, hangt het dus van de toggle op bijvoorbeeld Windows-niveau af hoe websites er uitzien.

Een nadeel is alleen wel dat er geen manier is om de instelling in Firefox aan te passen. Wil men iets veranderen aan de kleurinstellingen, dan moet men terug naar het opties-menu navigeren. Datzelfde geldt overigens voor Windows 10 en 11: die hebben niet een quick actions-knop voor deze modi; men moet daarvoor de Instellingen in duiken.

Tot op heden moest men websites in Firefox donker maken met behulp van extensies. Twee voorbeelden daarvan zijn Midnight Lizard en Dark Reader. Die laatste behoort overigens ook tot de handvol add-ons die beschikbaar zijn voor de Android-releaseversie van Firefox. Bijkomend voordeel van deze add-ons is dat ze wél hotkeys hebben waarmee ze snel aan- en uitgezet kunnen worden. Ondersteuning voor het volgen van het systeemthema op desktops lijken ze echter weer niet hebben.

Ook Google Chrome heeft de optie om sites donker te maken. Echter, net als bij Firefox, moet men zich daarvoor wenden tot het gebruik van extensies.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

20-11-2021 • 13:51

71 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (71)

Wijzig sortering
Dit vind ik een goede toevoeging.
Ik zie het nut er niet van in, waarom websites met een witte achtergrond werken.


Bestaat er zoiets ook voor Google Chrome, zonder dat men een extra extensie moet installeren via de browser? Zo neen, welke extensies zijn dan aan te raden?
Reageer
Ik vind een witte achtergrond vaak juist veel prettiger. Bij dark mode heb ik vaak last van dat irritante effect waarbij de letters ‘inbranden’ op je netvlies en de letters nog blijft zien als je wegkijkt. Ben de daadwerkelijke term daarvoor even kwijt, maar je begrijpt wel wat ik bedoel ;)
Reageer
Ik denk dat je negatieve nabeelden (fysiologische nabeelden) bedoeld. Je kijkt naar witte tekst op een zwarte achtergrond, en omdat je er van links naar rechts leest, krijg je als je wegkijkt dus zwarte strepen te zien. De ene is er wat gevoeliger voor dan anderen, en je hebt ook mensen die een ziekte hebben waardoor deze effecten sterker zijn (palinopsie)

Bij zwart-op-wit tekst heb je dit inderdaad minder snel, en dat komt omdat je netvlies wit licht sneller weer "oppakt" dan zwart (omdat zwart beeld veel minder licht reflecteert) Ook zijn je pupllen wat kleiner, waardoor je sowieso minder licht binnenlaat.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 20 november 2021 16:17]

Reageer
tenzij je ouder bent dan 30 en last hebt van floaters, dan zijn witte achtergronden echt super irritant..

[Reactie gewijzigd door cappie op 22 november 2021 13:01]

Reageer
Moderne schermen hebben een beter contrast dan de CRT's die we gebruikten toen witte tekst op een zwarte achtergrond nog normaal was. Gelukkig kan je in Dark Reader het contrast ook simpel aanpassen om het lezen prettiger te maken. De meeste donkere thema's voor desktops of websites doen dat overigens ook al. Puur wit op puur zwart kom je eigenlijk bij geen enkel ontwerp meer tegen.
Reageer
Puur wit op puur zwart is ook totaal niet fijn, omdat je ogen er niet zo goed kunnen wennen. Als het hele scherm wit is, dan worden je pupillen ook kleiner, en is het fijner om te lezen.
Reageer
Puur zwart zorgt er ook voor dat reflectie op het scherm veel zichtbaarder wordt als je in een lichte ruimte bent. Vooral als de voorkant van je scherm glossy is.
Reageer
Beter contrast dan CRT? Laat me niet lachen. Gros van moderne schermen betreft gewoon een LCD in een of andere vorm.
Reageer
De "basiskleur" van een uitgeschakelde CRT was meestal niet zo donker. En de maximale helderheid niet zo hoog. Tel daarbij op dat het frontglas al een reflectie geeft van lichte delen op nabijgelegen donkere delen.
Zo hoog zal het contrast van een CRT niet zijn.
Reageer
Moderne schermen hebben een beter contrast dan de CRT's die we gebruikten toen witte tekst op een zwarte achtergrond nog normaal was.
"Vroeger" had ik geen enkel probleem met witte sites, witte pagina's in Word, of een licht OS. Tegenwoordig wordt dat steeds erger en erger, en zelfs dark mode op bijvoorbeeld de iPad is irritant.

Mijn computermonitor (Eizo CS240) is met ColorNavigator gekalibreerd op 85 cd/m², wat de instelling is voor het bewerken van foto's. Dat is echt donker; dat is zo donker dat sommige donkere spellen niet eens normaal te spelen zijn zonder alternatieve instelling.

Toch zijn lichte websites en dergelijke ontiegelijk irritant en doen ze simpelweg pijn aan mijn ogen. Ik kan de monitor niet nog donkerder zetten, want dan dreigen donkere kleuren in elkaar over te lopen.

Ik denk dat het door de paneeltechniek van tegenwoordig komt: te hoge contrasten. De donkere en heldere punten liggen te ver uit elkaar.
Reageer
WordPerfect gebruikte lichtgrijze letters op een blauwe achtergrond. Dat deden ze niet zonder reden: voor tekstverwerking is deze combinatie rustig aan de ogen en het blauwe komt onbewust betrouwbaar en degelijk over. Dit is tenminste wat ik me herinner uit literatuuronderzoek van 26 jaar geleden ;)

De eerste versies van Word boden volgens mij ook nog de mogelijkheid om 'WP-kleuren' in te schakelen.
Reageer
Als witte letters of zwarte achtergrond fijn lezen was geweest, had Gutenberg wel een manier gevonden om zo te printen.
Reageer
Right, want inkt was gratis?
Reageer
Net of papierpulp bleken om het wit te maken zo goedkoop is.

Inkt komt van nature in één kleur; zwart.
Reageer
Ik gebruik zelf Dark Reader (Chrome) (Firefox). Pakt 95% van de websites goed in dark mode. Ben er erg tevreden over.
Reageer
Ik heb hem moeten verwijderen, de manier waarop die werkt (het injecteren van een hele hoop CSS classes en het monitoren van de DOM) maakte het browsen ondragelijk langzaam. Hopelijk kan de native feature van Firefox dit sneller doen, want het concept is natuurlijk heel praktisch!
Reageer
ik gebruik nu dark background light text en dat werkt redelijk snel afhankeijk van hoe je hem isnteld. het maakt de pagina niet mooi maar wel functioneel.

[Reactie gewijzigd door t link op 20 november 2021 17:55]

Reageer
ik ben sinds vandaag over gegaan naar night eye. dark reader stond nog op mijn oude mac, maar nog niet op de nieuwe. Tot nu toe bevalt het aardig
Reageer
Werkt als een tierelier inderdaad. Ben maar enkele sites tegengekomen waarop hij niet lekker werkt. De kleuren van bepaalde websites die ik veel bezoek heb ik wel moeten tweaken (want soms is het contrast te hoog), en ik heb de optie uitgeschakeld die afbeeldingen aanpast omdat die te vaak de mist in ging. Geregeld vind ik deze extensie zelfs beter dan de 'native' donkere modus van sommige sites.

Enige probleem is dat de automatische inschakeling bij mij niet betrouwbaar werkt, dus ik zet het dagelijks handmatig aan als al het wit me begint te storen.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 20 november 2021 14:39]

Reageer
Wanneer ik websites tegen kom die niet helemaal lekker werken met DarkReader, dan wissel ik vaak van "Dynamic" naar "Static" of "Filter+". Ook voor Tweakers doe ik dat.
Je kan dan ook aangeven dat hij dit standaard alleen voor Tweakers moet doen.

Naar verloop van tijd heb je hier eigenlijk bijna geen problemen meer.
Reageer
Bij edge (chromium based dus mogelijk ook chrome) zit er al heel lang in about:flags een flag voor dark mode forceren :)
Reageer
Ook bij chrome

Wel werken sommige extensions in bepaalde situaties nét iets beter dan de about:flags manier

Maar inderdaad bij chrome heb je al heel lang niet perse een plug-in nodig
Reageer
Ik zie het nut er niet van in, waarom websites met een witte achtergrond werken
Ik denk dat de betreffende webdesigners het domweg mooier vinden. Het oogt natuurlijk ook wel 'frisser' dan allerlei kleurtjes of zwart/donkergrijs. Ik denk echter ook dat bij de betreffende branch ook 'we zijn dat gewend' heel erg meespeelt.

Edit.
Het fotootje op naar het Twitter artikel laat een Wikipedia-pagina zien in 'normaal' en 'donker'. Welke vind je objectief 'mooier'?
Dus even los van dat je misschien een donkere achtergrond prettiger op je ogen vind voelen en probeer ook 'wat je gewend bent' los te laten (bijna ondoenlijk natuurlijk). Maar ik vind persoonlijk de witte Wikipedia mooier dan de donkere. Het scheelt natuurlijk ook, dat heel de site is ontworpen voor een witte achtergrond (iedere accentkleur, enz.)

[Reactie gewijzigd door lenwar op 20 november 2021 15:03]

Reageer
Ik denk dat het erg persoonlijk is. Een goed 'dark mode' ontwerp kan heel goed zijn. Zelf houd ik ook meer van dark mode.

De Wikipedia app op mijn iPad heeft een dark mode die er een stuk beter uit ziet al dan hoe Firefox het automatisch doet. Firefox moet het dan ook met aan algoritme doen die voor alle sites werkt. Als ontwerpen voor wit op zwart de standaard was en we nu light mode forcerende algoritmes kregen zag dat er ook niet goed uit denk ik.

Iets dat ik beter vind werken kwa UX in dark mode (mits goed ontworpen) is dat je beter de aandacht op bepaalde secties kan richten. Een site/app die de basis achtergrond heel donker heeft en de kerncontent op een meer lichter grijze (maar nog steeds donkere) ondervloer werkt beter dan een witte ondervloer voor je content met lichtgrijze achtergrond. Kleurcodering komt ook veel sterker naar voren met een donkere achtergrond (dat is wat mis gaat in het wikipedia voorbeeld, dezelfde blauw wordt nu gebruikt voor URLs. Het is niet voor niets dat high-contrast modi voor slechtzienden bijna altijd al een zwarte achtergrond hebben, geen witte.

Werk ik in MS Word, dan vind ik het fijn dat de achtergrond en de UI donker zijn terwijl de pagina waar ik op schrijf wel zwart op wit is. Lees ik een word document door, dan heb ik liever wit op zwart. Is kleurcodering belangrijk (bijv. in tabellen waar kleur een extra dimensie toevoegt of met syntax bij programmeren) dan werk ik weer liever wit op zwart.
Reageer
Ikzelf heb een enorme voorkeur voor witte achtergrond en zie helemaal geen voordeel in een donkere achtergrond.

Kijk bv naar de screenshot onder het artikel waar de donkere versie geen alternatief heeft voor de subtiele achtergrondkleuren.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 20 november 2021 17:09]

Reageer
In donkere thema’s zou ik dan ook eerder kiezen voor subtiele verschillen in tekstkleur in plaats van de achtergrond aan te passen

Maar om je een aantal zaken te noemen

Een zwarte achtergrond bespaart energie bij oledschermen,
Het is vaak beter leesbaar voor mensen met bepaalde oogaandoningen (zoals nystagmus) omdat er dan minder lichthinder ontstaat, het werkt ook fijner in slecht verlichte ruimtes

En er zijn vast andere voordelen

Redenen genoeg om naast een licht- ook een donker thema te ontwikkelen
Reageer
Dark Reader extension :-) draait hier al jaren in Chrome.
Reageer
Eindelijk (gratis) Tweakers in dark mode. 8-)
Reageer
Dit kan al jarenlang via custom css (en andere extensies)
Reageer
Ik gebruik zo'n extensie (ben de naam even kwijt) maar die werkt ook niet 100%. Op het forum b.v. zijn sommige comments heel licht gekleurd en is de tekst nauwelijks leesbaar.
Dat Tweakers geen dark mode optie biedt is voor een tech site écht niet meer van deze tijd.
Reageer
Custom CSS werkt ook niet altijd super geweldig…
Reageer
Tweakers Dark V2 (by EotT) is de enige die goed werkt.
Reageer
Eindelijke een smoes voor 243087123781264028 websites, waaronder T.net, om geen darkmode te hoeven maken.

En als je er dan om vraagt, verwijzen ze naar deze feature.

Enige voordeel is dat als het een standaardfunctie van de browser is, ze ook maar moeten zorgen dat de site er niet kapot van gaat.
Reageer
Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat T.net dit niet zelf aanbiedt. Vooral onder Tweakers kan ik mij voostellen dat die meer behoefte hebben aan dark mode gezien de interfaces bij programmeren ook veelal donkere achtergronden gebruiken en als ik het internet mag geloven is Dark Mode meer populair dan default etc
Reageer
Ik begrijp niet waarom sites niet een "light mode" aanbieden en by default gewoon donker zijn. Het lijkt alsof light mode heilig is ofzo. Ik sta voor gelijke rechten!

Maar zeeeeeker T.net kan best een dark mode maken. Als je kijkt wat een belanchelijk mooie en ingewikkelde systemen er in de laatste paar jaar gebouwd zijn. De PW, de V&A, het forum. Daar zit kweetniethoeveel duizenden manuren in. En de kleurtjes kunnen switchen is dan te moeilijk 8)7
Reageer
de extensie dark reader.
Is er voor FF en Chrome(ium).
Reageer
Tweakers heb ik al lang in de dark mode met de stylus extensie.
Reageer
Als het om browsers gaat bij Tweakers dan zie ik altijd een screenshot van de Tweakers frontpagina verwerkt in de screenshots. Maar om 1 of andere rare reden wil Tweakers gewoon geen darkmode. Hoe kan dat nou, vooral als we het er best vaak over hebben?
Reageer
Waarom zou je op elke website moeten wachten om een native darkmode toe te toevoegen. Ik gebruik Darkreader op al m'n apparaten. Op desktop via Chrome. Op telefoon via Firefox Nightly (met Nightly kan je via een omweg veel meer extensies installeren). Met Darkreader kan je ook de zwartwaarde aanpassen, waar je met native darkmodi meestal maar 2 of 3 opties hebt. Zo zien websites er bij mij uit als wat ik noem 'OLED zwart'. En websites laden niet merkbaar trager.

Wel is het een goede ontwikkeling als populaire extensies of worden geïntegreerd in browsers, of browser devs medewerker aan de code van die extensies (indien ze opensource zijn).
Reageer
Een darkmode plugin installeren betekend dus ook weg privacy en veiligheid Zo'n plugin kan namelijk alle inhoud lezen van websites. Dus ook email, bank, DigiD, wachtwoorden zoals password.google.com, lastpass, web.whatsapp etc etc etc. Je kunt dat uiteraard per site instellen. Maar er zal vast een instelling zijn dat je elke website darkmode zet. En wij Tweakers weten wel een beetje dat je websites kunt uitsluiten, maar het gros wat op internet surft niet. En dan kunnen die plugins nog zo privacy vriendelijk en veilig zijn. Er hoeft maar 1 update te komen die automatisch geïnstalleerd wordt en die per ongeluk wel alle data doorspeelt.
Reageer
Dankjewel voor deze bewustmaking, ik was toevallig vanochtend op zoek naar een vervanger voor firefox en ik installeerde chromium maar ik dacht een kale versie te hebben maar die zit al vol met google links e.d.
Graag ontvang ik een tip voor een browser met een goede privacy.
Reageer
Op desktop vrees ik dat Firefox toch de betere keuze is op vlak van privacy.

Iceraven op android: Firefox fork met telemetry en proprietary code zoveel mogelijk eruit gesloopt. Standaard ook veel addons beschikbaar zoals uBlock Origin, Dark Reader en I don't care about cookies.

Voor bookmark sync tussen verschillende browsers: xBrowserSync
Reageer
https://darkreader.org/privacy/
https://github.com/darkreader/darkreader

De extensie is gewoon opensource en waarborgt privacy. Ik snap je argument niet. Nogmaals: succes met het wachten totdat het hele web native darkmode aanbiedt.
Reageer
Waarom zou je op elke website moeten wachten om een native darkmode toe te toevoegen.
1. Dark Reader is wel degelijk langzamer. Op high end toestellen minder merkbaar maar op low end...
2. Hacken van websites zouden niet nodig moeten zijn.

Wikipedia: Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de webdeveloper streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten.

Steeds meer apparaten hebben oled schermen. Alle courante besturingssystemen hebben dark mode. Dan open je de browser en zit je met fel witte webpagina's op oled schermen... Waarom zou een website dit niet native kunnen als 1 extensie dit kan voor zo veel websites. Stel je voor dat je op je smartphone nog surft naar desktop websites en je een extensie nodig hebt voor mobiele pagina's.
Websites zijn over naar responsive oa. door toename van mobiele apparaten. Waarom geen native dark mode ten voordele van oledschermen en de batterij?

Hint: we besparen op dark mode, we spammen met reclame voor inkomsten, we tracken met spyware voor nog meer inkomsten uit reclame en/of data, we voegen ter bescherming van de gebruiker een shady cookie-popup toe voor onze spyware,... Tot zover de evolutie van het web met focus op een aangename webervaring voor de gebruiker.

Wat ga je doen als extensies zoals Dark Reader niet meer werken? Er wordt nu al gestreden tegen adblockers.

[Reactie gewijzigd door Ghetom op 21 november 2021 10:25]

Reageer
[...]


1. Dark Reader is wel degelijk langzamer. Op high end toestellen minder merkbaar maar op low end...
Hangt ervanaf wat je onder “high-end” verstaat. Mijn laptop is 2,5 jaar oud en was toentertijd aan de bovenkant van midrange, dus tegen high-end aan, maar Dark Reader werkt ook hier merkbaar vertragend.
Reageer
Dark Reader is geen reden om alléén maar een lightmode te hoeven maken. Keer het es om: mensen die graag in lightmode lezen, op een site die alléén maar in darkmode bestaat. Wat dan?

Dark Reader en dergelijke addons worden vaak als smoes gebruikt om geen darkmode te hoeven bouwen, maar waarom dan wél een lightmode bouwen? Wat is er zo spectaculair aan die lightmode? Wat maakt donkere tekst op een knalwitte achtergrond zo heilig dat alleen dát doorontwikkeld wordt?

Je maakt je site toch ook leesbaar voor blinden? Je zorgt toch ook dat mensen die gevoelig zijn voor beweging (en dat ingesteld hebben) geen animaties te zien krijgen? Je zorgt toch ook voor voldoende contrast? En geen flitsende beelden zonder een waarschuwing vooraf? Je zorgt toch ook dat je site enigzins logisch met het toetsenbord te besturen is? Je zorgt voor ondertitels/CC bij je videos? Je zorgt dat je website bruikbaar is op kleine schermpjes?

Waarom sla je darkmode dan over? Het is niet alsof het gisteren bedacht is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 november 2021 05:51]

Reageer
Als webdeveloper weer ik niet of ik het wel zo handig vind dat de huisstijl van een website met een automatisch gegenereerde dark mode wordt vervangen...
Reageer
Als je eenmaal gewend bent aan overal DarkUI dan doet een fel wit scherm pijn aan je ogen bij wijze van spreken. Hopelijk heeft de webdeveloper dan aan een DarkUI optie gedacht.
Reageer
Ik ben het met je eens, maar dit is meestal de keuze van de klant.
Reageer
Interessant, dit is eens een functie die ik wel handig vind.

De vraag is echter of het zo goed gaat werken als Dark Reader. De ontwikkelaar daarvan is erg goed en heeft veel tweaks gemaakt voor bekende sites, ook voor Tweakers (hij/zij reageert ook wel eens hier op het forum). Dus ik ben benieuwd of het net zo goed gaat werken.
Reageer
De vraag is echter of het zo goed gaat werken als Dark Reader.
Tja, das een goede vraag. Graag had ik de commit willen vinden waarin deze feature werdt ingebracht. Maar het lijkt hier te gaan om een "simple" convert van de kleurtjes, zie: https://searchfox.org/moz...properties/cascade.rs#388. Dit zal je in de meeste gevallen wel een redelijke dark mode brengen, maar gaat je in heel heel veel gevallen in de steek laten(zoals je kan zien in de foto van Morgan). En uit ervaring, ga je veel edge-cases tegen komen die je simpel weg met CSS wilt oplossen i.p.v. meer spaghetti code maken. Iets van deze "forced color mode" op dit moment niet heeft.

Hoewel ik best partijdig ben, ben ik benieuwd wat de tijd zal brengen en hopelijk niet zoals Chrome's "dark mode" ergens in een hoekje wordt geschopt. Het is een goede start, maar of ze ooit zo goed worden dat je Dark Reader de deur uit kan schoppen is wel wat vroeg om te beantwoorden.

~ Gusted (toevallig de ontwikkelaar van Dark Reader)

[Reactie gewijzigd door Gusted op 20 november 2021 18:08]

Reageer
Dark reader add on op Firefox android werkt goed oef maar is ontzettend traag. Dan hoop ik dat een ingebouwde nachtthema een stuk sneller werkt.
Reageer
Nergens last van met een samsung s10.
En dark reader werkt stukken beter dan de ingebouwde donkere content modus van chrome.
Een donkere modus voor de content is onmisbaar anno 2020+, zeker op mobieltjes waar je snachts voor het slapen naar kijkt.
Reageer
Ik gebruik op mijn telefoon Opera als browser.
Er zit een Automatisch dark mode op voor alle websites/add blocker en vpn op.

Best raar dat zo'n goede browser niet populair is geworden met de functionaliteit dat het heeft, vergeleken met andere.
Reageer
Onbekend maakt onbemind.
Reageer
Toepasselijk dat ze het in een Nightly uitrollen :+
Reageer
Mooi! Ik hoop ook voor de PDF-reader.
Nu doe ik altijd F12 -->
viewer.style = 'filter: grayscale(1) invert(1)';
, soms nog met sepia(1) erachter.
Reageer
Dit zit er toch al langer in? Tenminste op Linux kan je met vlaggen aangeven dat FF het GTK-thema (dark) moet volgen, waarmee je ook elementen donker kunt maken.

Misschien is dit niet hetzelfde en is dit meer een vervanger voor Dark Reader? :)
Persoonlijk gebruik ik die add-on liever niet, op T.net maakt hij bijvoorbeeld ook genoeg dingen onleesbaar, met Brave gaat dat wel allemaal goed.
Reageer