Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canonical brengt Ubuntu 21.10 Impish Indri met Gnome 40 uit

Canonical heeft Ubuntu 21.10 uitgebracht. Impish Indri maakt gebruik van Gnome 40, een langverwachte verandering maar niet de meest recente release. De distro heeft verder relatief weinig uiterlijke veranderingen ondergaan.

Ubuntu 21.10 was al sinds een paar weken als bèta te downloaden, maar wordt in de loop van donderdag voor breder gebruik vrijgegeven onder gebruikers. De grootste verandering in het besturingssysteem is het gebruik naar Gnome 40, inmiddels een veelgebruikte desktopomgeving bij andere Linux-distro's maar waar Ubuntu nog geen gebruik van maakte. Dat is alsnog niet het meest moderne dat er beschikbaar is, want inmiddels is ook Gnome 41 al uit.

Een van de grotere veranderingen van Gnome 40 is dat de werkbladenwisselaar voortaan horizontaal is in plaats van verticaal. Gnome 40 heeft ook nieuwe gebarenbesturing om daar gebruik van te kunnen maken. Veel visuele veranderingen zitten er verder niet in de desktop. De Dock zit bijvoorbeeld nog steeds aan de linkerkant.

Ubuntu 21.10 wordt geleverd met LibreOffice 7.2 en Thunderbird 91. Voor Firefox wordt voortaan de Snap-applicatie de standaard. 21.10 is een kleine update en geen LTS-release. De ondersteuning loopt dan ook tot juli 2022, waarna Ubuntu 22.04 LTS verschijnt.

Ubuntu 21.10

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

14-10-2021 • 15:27

138 Linkedin

Reacties (138)

Wijzig sortering
Mijn huidige pc draait Windows 10 en lijkt net niet compatible te zijn met Windows 11. Om deze reden zit ik eraan te denken Linux nog een keer een kans te geven als primary systeem. Voor mijn werk gebruik ik een Macbook en dus MacOS. Op mijn werk maak ik regelmatig gebruik van o.a. Debian en CentOS.

Is het handig om Ubuntu te installeren of raden jullie een andere distributie aan? Ik speel af en toe Runescape of andere Steam spellen. Verder gebruik ik mijn pc voor tekstverwerking, mailen, bankzaken, etc. Privacy is erg belangrijk voor mij. Om deze reden ben ik ook nooit echt fan geweest van Windows 10 ondanks het gebruik van debloater tools.

[Reactie gewijzigd door Rickpwns op 14 oktober 2021 15:33]

Reageer
Ik ben volledig voorstaander van Linux op de desktop en gebruik het al meer dan 10 jaar exclusief, maar kijk naar de reacties op jouw comment en je snapt waarom mensen het "too daunting" vinden 8)7

"Ik overweeg deze mainstream Linux-distro die mogelijk al dan niet wat mankementen heeft maar breed ondersteund is een keer een kans te geven."

Minder dan een uurtje later staat het al vol met verscheidene variaties op "ja maar probeer dit ook eens" en "nee dit is veel beter" 😂

Dat terzijde zijn het allemaal goede suggesties, maar weet dat je bij Ubuntu ook gewoon safe zit. Ja, Ubuntu is niet perfect (snap vs flatpak etc), maar als je je daar zelf aan stoort op een gegeven moment is het ook dan nog makkelijk te fixen. Dat zijn geen dingen waar je je in het begin (of überhaupt ooit, voor de meeste mensen) zorgen om moet maken :)
Reageer
Wat is het verschil van Snap en Flatpack?
Verder zal ik gewoon voor een distro gaan wat de beste functies adverteert. Mocht dat niet goed gaan dan kan ik altijd nog verder kijken. Ik verwacht uiteindelijk wel op de beste distro (voor mij) te vallen.
Reageer
Flatpak en Snap zijn vrijwel hetzelfde (vanuit het standpunt van de eindgebruiker). De verschillend/geschillen zijn eerder politiek; De hele Linux-wereld is aan het standaardiseren op Flatpak, terwijl Ubuntu zijn eigen Snap blijft pushen en weigert Flatpak out-of-the-box te ondersteunen.

Vervelend, maar niet een ding waar de meeste eindgebruikers zich heel druk om moeten maken zolang zij aan de software kunnen die ze nodig hebben.
Reageer
Ik zou beide een Ubuntu gebaseerd OS en Fedora een kans geven.

Ubuntu werkt nog niet helemaal top samen met GNOME, maar is net wat makkelijker als het gaat om gaming/third party.
Fedora is 'af' te noemen wat betreft de GNOME integratie, alles zit waar je het verwacht. Om Steam werkend te krijgen is tegenwoordig ook niet veel moeite meer.

Wat betreft Steam, vergeet niet de Beta voor Proton aan te zetten, dan doen opeens veel meer games het goed. Voor andere games zou ik een kijkje nemen naar Lutris.
Zelf draai ik Fedora met Steam en Lutris, geen Windows systemen meer in huis.
Reageer
Voordeel daarvan is dat je extensies dan wel werken. Doen het meestal niet met de allernieuwste release van Gnome. Heb je met Ubuntu geen last van.
Reageer
Lutris kende ik nog niet. Daar ga ik zeker aandacht aan besteden. Bedankt!
Reageer
Dus het komt er op neer dat je verschillende dingen moet draaien om meeste games werkend te krijgen.

Hoe het via steam gaat is mij wel duidelijk. En dan heb je ook nog lutris nodig en ook nog wine??

Is het zo als je wine installeert de ondersteuning met Steamplay dan groter word?
Reageer
Enkel Steam + Lutris zou je een heel eind moeten komen. Dan zijn er ook nog alternatieven zoals PlayOnLinux maar Lutris is over het algemeen makkelijker en completer.

Voor Steam is het een vereiste om in de instellingen de Proton Beta aan te zetten, zodra dit aan staat ben je klaar met Steam.
Lutris installeerd de correcte Wine versie voor jou, dus daar hoef je ook niks mee te doen. Hij doet dit zelfs per game, dus als GuildWars Wine X vereist en Call of Duty Wine Y, dan krijg je dus beide en draait de game met de vereiste versie.
Reageer
Ik heb nooit begrepen waarom Ubuntu vaak de eerste keuze is. Ik ben cold turkey overgestapt op Ubuntu Budgie paar jaar geleden.
Heel tevreden met de overstap. Maar enkele maanden geleden Manjaro (Gnome edition) ontdekt: het is alles wat ik had verwacht van Ubuntu.

Out of the box biedt Manjaro een veel betere gebruikerservaring aan. Daarnaast is hun app store zoveel beter. En als je toch tools van onafhankelijken nodig hebt is zelfs dat geautomatiseerd via AUR ipv dat je met commando's aan de slag moet.
En als je tijdens setup BTRFS (met swapfile) kiest, zit je helemaal goed. Snapshots worden netjes gemaakt en je data is veilig.

Dus ik zou al die Ubuntu afgeleiden met rust laten, voor Manjaro kiezen en niet meer omkijken.
Reageer
Ik heb nooit begrepen waarom Ubuntu vaak de eerste keuze is.
Ubuntu is gewoon erg volwassen. Niet alleen qua product, maar ook qua ecosysteem en ondersteuning door de community. Als je iets voor elkaar wilt krijgen dat iets minder voor de hand ligt, dan krijg je met Ubuntu wat meer zoekresultaten dan met bijvoorbeeld Manjaro. Vooral als je nog niet zo bekend bent met Linux is Ubuntu een soort veilige haven.
Reageer
En dat is exact de valkuil!
Ik ben daar ook hard in getuint. Ik ging van 0 ervaring met Linux naar uiteindelijk een zeer uitgebreide guide over home servers, Ubuntu based.

Feit is (en ik heb echt 2 jaar enorm veel documentatie, fora en guides afgestruint) dat er enorm veel over Ubuntu wordt geschreven en slechts een fractie daarvan 1) correct is en 2) niet outdated is!

Sterker nog, voor veel zaken ben je bij Ubuntu gewoon beter af met de documentatie van Arch Linux. De officiële Ubuntu documentatie is hopeloos.

Nee, als we het over documentatie hebben, van hoge kwaliteit, up to date en 1 enkele bron, moet je echt niet bij Ubuntu zijn. IPV fora afstruinen en tegen allerlei halfgare oplossingen aanlopen, kan je echt niet tegen Manjaro/Arch op. Er is gelukkig minder troep over te vinden.

Het is dus juist absoluut geen veilige haven, maar zeker wel de drukste en populairste haven.
Reageer
Persoonlijk gebruik ik graag Fedora. Heel erg up-to-date, maar toch meer dan voldoende stabiel.
Ik zou aanraden eens met de verschillende distro's te spelen (in een VM) om te zien welke je het liefst mee werkt.
En hou ook je /home directory op een eigen partitie. Zo kan je makkelijk switchen tussen distributies zonder je data kwijt te zijn.
Reageer
Moet je tegenwoordig nog steeds aparte codecs ophalen om bijvoorbeeld proprietary audio- en video-files af te kunnen spelen, of is dit tegenwoordig veranderd? Mijn ervaring met Fedora dateert alweer van bijna een decennium geleden.
Reageer
Ondersteuning voor bepaalde proprietary media codecs als H265 kunnen geïnstalleerd worden via RPMFusion.

Op de setup page van RPMFusion (https://rpmfusion.org/Configuration) kun je de repositories van RPMFusion installeren. Vervolgens is het ook aan te raden om de stappen onder AppStream metadata en Multimedia post-install te volgen.

Bepaalde codecs zullen niet standaard inbegrepen worden in Fedora doordat Red Hat een Amerikaans bedrijf is er dus strikter gekeken wordt naar patenten rondom media codecs.
Reageer
Bij i.e.g. Linux Mint was het de laatste jaren dat je bij het installeren een scherm kreeg met "Wil je proprietary codecs of niet?". Vinkje aanzetten tijdens de installatie en je had het.
Reageer
Correct want Mint is een Franse organisatie vziw en Canonical (bedrijf achter Ubuntu) is geregistreerd in Isle of Man, Fedora is van een Amerikaans bedrijf waar ze een ding hebben als ‘software patenten’ waardoor je niet zulke codecs mag aanbieden, daarvoor bestaat RPMFusion wat @30carbonclocks aangeeft.
Reageer
Voor Fedora weet ik niet. Voor Ubuntu moet je restricted extra's en addons installeren.
Reageer
Fedora neem ik mee met mijn keuze. Het installeren van mijn /home directory op een aparte partitie is een hele goede suggestie. Hier had ik zelf nog niet over nagedacht! Thanks!
Reageer
Je hebt ook nog Ubuntu Mate. Die heeft verschillende desktops waar je uit kunt kiezen. Heeft bv Ubuntu Budgie ook. Zoals bv Redmond, Mac OS.
Reageer
/home op een aparte partitie is ook nog eens makkelijk als je je Linux opnieuw wilt installeren. Je hoeft alleen het OS te installeren op zijn eigen partitie en dan je /home gewoon hergebruiken. Heb je je oude bestanden en instellingen (minus systeem-instellingen) ook meteen weer terug.
Reageer
Moet je geen exotische aanpassingen doen aan je config files. Ik heb wel eens gehad dat na het terugzetten van de homedir de complete desktop stuk was om dat er nog plugins ontbraken.

Tegenwoordig maak ik een nieuwe home directory aan en kopieer allen de data en configs die ik wil over nemen.
Reageer
Ik zie niet in hoe dit een probleem kan zijn. Het enigste wat verandert is dat /home niet meer direct onder root zit, maar de hele directorystructuur is nog steeds hetzelfde. N=1 , maar ik heb hier twee computers, desktop en laptop, die beide een aparte /home hebben. en heb nog nooit een probleem gehad met het herinstalleren van Linux daarop. Heb ook een scriptje gemaakt die automatisch mijn gebruikte (extra) software installeert, zodat ik letterlijk verder kan gaan met dat systeem alsof er niets verandert is.

Wat wel belangrijk is, is dat als je een nieuw systeem installeert, dat de gebruiker en groep hetzelfde ID nummer hebben. Maar als je maar 1 gebruiker hebt, krijgt die automatisch hetzelfde ID.

En wat betreft die plugins, zolang die in je /home zijn geïnstalleert komen die weer automatisch terug als je je systeem opnieuw hebt geïnstalleert.
Reageer
Ik bedoel dat als je een clean install doet en een home directory met alle configs terugzet deze na een herstart ook gelijk actief worden.

Jaren terug met Compiz en unity op Ubuntu had ik wat plugins geninstalleerd en aan staan voor 3D effecten op de desktop. Die plugins ontbraken na de clean install, maar de config van die plugins zorgde ervoor dat mijn desktop niet correct wilde laden.
Reageer
Ik vind je reden om naar Linux te gaan een beetje raar... Windows 10 blijft nog een aantal jaar ondersteunt, upgrade naar Windows 11 is voorlopig helemaal niet noodzakelijk.

Maar over het algemeen is een Ubuntu (variant/afgeleide) een goede keus door de brede ondersteuning. Het is vaak makkelijker informatie te vinden gerelateerd aan Ubuntu als bv Gentoo/Arc etc
Reageer
Ik snap je reactie, ik had mijn vraag/reactie misschien anders moeten verwoorden.

Het lijkt mij leuk om mij nog verder te verdiepen in een Linux distro naast werk. Dit is gewoon als hobby. Verder ben ik actiever bezig met mijn privacy op het internet. Aangezien Microsoft zich verder lijkt te richting op de telemery die zij over je verzamelen ben ik op zoek naar alternatieven. Tuurlijk kan ik een iMac kopen maar voor een vaste pc prefereer ik een computer die ik zelf uit elkaar kan halen wanneer ik dit wil en met de onderdelen die ik zelf kies.

Kortom: hobby, privacy en zin in iets nieuws :)
Reageer
Vroeger veel verschillende distro's gebruikt zoals Debian en Ubuntu maar daarna weer teruggegaan naar Windows 10 ook voornamelijk voor games en dat ik in Linux wel eens probleempjes had met Nvidia drivers. Sinds een aantal maanden Linux Mint met de Cinnamon editie een kans gegeven om dezelfde reden, mijn pc voldoet niet aan de eisen van Windows 11 en wilde wel weer eens met Linux werken, draait nog steeds perfect om mijn Skylake systeem uit 2016.

Steam kan tegenwoordig met Proton een hoop Windows games draaien maar het is nog niet perfect. Mijn ervaring is gemengd, het ene spel werkt prima, het andere spel helemaal niet, en soms moet er nog één en ander gedaan worden om het aan de praat te krijgen.

Zie ook: https://www.protondb.com/

[Reactie gewijzigd door Allard Pruim op 14 oktober 2021 16:34]

Reageer
Je zou ook naar iets als Manjaro kunnen kijken. Die zijn wat moderner dan Ubuntu dus dingen als Steam en nieuwe hardware werken daar iets vlekkelozer op. Manjaro is op basis van ARC en is wat Ubuntu ten opzichte van Debian is.
Reageer
Je kan ook gewoon Ubuntu draaien *in* windows met WSL2. Ja, vooral command prompt/bash, maar je kan net zo goed bv VSCode op linux en allerlei linux apps draaien.
Mooie van Win11 is dat WSLg komt en je gewoon linux apps grafisch kan draaien (shortcuts komen in je windows menu terecht).

Zelf heb ik dual boot, maar nu ik ook win11 heb draaien twijfel ik of ik niet gewoon native windows met WSLg zal gaan gebruiken. Voor mijn werk zit ik toch aan een aantal dingen vast die onder linux niet of niet lekker werken..

[Reactie gewijzigd door KidPaddle op 14 oktober 2021 16:52]

Reageer
Zoek wel even na hoe het met Ubuntu en privacy zit, er is een incident geweest waarbij de angst bij sommige gebruikers bestond dat info uit de 'geuniverseerde' zoek-functie naar derden ging.

http://askubuntu.com/questions/255992/ddg#256006

Als je wil hobbyen of Linux leren kan je veel beter Gentoo pakken.

Ubuntu is een rete-saaie distro, alles werkt gewoon zonder ook maar enige inspanning. En als je een probleem hebt vind je meestal binnen 10 seconden op DuckDuckGo het antwoord.
Reageer
Als je zin hebt om wat te tweaken. Kan je ook kijken naar opencore :)
Reageer
Ik snap dat wel hoor, ik ben net dezelfde weg aan het verkennen. Mijn privé pc kan geen Win11 aan, ik ben al langer niet echt blij met de gang van zaken door de 'big tech' bedrijven. Het feit dat ik dat privacy en anti-tracking maatregelen moet nemen in mijn OS, dat er plots suggesties voor allerlei apps (PuzzleBobble, Netflix, ....) in het start menu staan waarom ik niet gevraagd heb, opties die opt-out zijn ipv opt-in
Als je een product gratis mag gebruiken dan weet je dat je betaald met je gegevens. In het geval van mijn Windows licentie, ik heb ervoor betaald, laat me dan ook gerust, maar goed dit is dan ook voer voor een ander onderwerp

Voor velen, ook voor mij, is de sprong niet zomaar te zetten. Ik wil eerst verkennen of het andere product mij toelaat wat ik wil doen en dat je daarmee niet geconfronteerd wordt als het 'te laat' is. Zo ben ik in het verleden ook andere fotobewerkingssoftware gaan testen en proberen alvorens Adobe achter mij te laten.

Vaak is een hard cut niet de beste manier omdat je op die manier een hele hoop werk op de nek haalt waardoor het vaak makkelijker te blijven is waar je bent. Door voorzichtig af te tasten (in een vm of op een oude pc) kan je aftasten, falen en herbeginnen zonder dat je waardevol werk verloren gaat.

Dat gezegd zijnde, ik ben een paar maand aan het distro en desktop environment hoppen geweest en uiteindelijk ben ik gegaan voor Fedora34 met Gnome40. Bleeding Edge distro maar toch stabiel en goed gesupporteerd door vendors (printers, id card lezers, ...)

Dit is heel persoonlijk, maar ik vind Gnome40 'just right' al heb ik wel een aantal extensies geinstalleerd met o.a. Dash To Panel en Arcmenu. Het Gnome40 paradigma is mij iets te hard gericht naar multitouch gestures wat met een muis en toetsenbord minder goed tot zijn recht komt. Dat neemt niet weg dat de meegeleverde tools in Gnome net dat doen wat je er van verwacht en je niet overladen wordt door opties zoals in KDE

[Reactie gewijzigd door DinoBe op 15 oktober 2021 08:39]

Reageer
Vind het anders een prima reden om Windows achter je te laten :)
Reageer
Ik heb Ubuntu in een dual-boot configuratie op mijn laptop uit 2015 staan.
Alleen heb ik Windows daarvan al een paar maanden niet meer opgestart ;-)
Mijn advies zou zijn om hetzelfde te doen ... laat Windows lekker op je harddisk staan, mocht je het ooit ergens voor nodig hebben, dan staat het er nog. Mis je het totaal niet, zoals ik nu, dan staat het ook niet in de weg....
Reageer
Ik werk al jaren uitsluitend met Manjaro, geen Windows meer voor mij.

De zeldzame keer dat ik Windows nodig heb (een firmware updaten van iets bijvoorbeeld) heb ik een test pc die ik daarvoor gebruik. Ben altijd blij als dat weer klaar is haha
Reageer
Zo ben ik ook begonnen 10j geleden. Je kan dan op eigen tempo uitproberen zonder iets op te moeten geven. De volgende stap die ik gemaakt heb is om Windows te voorzien als VM zodat het rebooten ook verleden tijd is. Tegenwoordig draait die VM minder dan een handvol keer per jaar. Voor games zou ik deze piste niet aanraden.
Reageer
Ik zit op een 10 jaar oude mac en wilde naar Windows overgaan, 8.1. Microsoft bevalt me nog altijd goed, met een prima ondersteuning. Het lukt me helaas niet om deze op een met intel processor uitgeruste mac te installeren. Een ‘primairy’ sata ding zit in de weg. Nu wil ik als alternatief wel naar Ubuntu om weer veiliger te kunnen internetten.
Reageer
Ligt eraan wat je zelf prettig vindt, je kan Pop!_OS ook een kans geven, uit mijn hoofd heeft deze distro heeft geen snap apps, is gebaseerd op Ubuntu, met andere keyboard shortcuts, tiling windows manager, ingebakken drivers voor computers met een NVIDIA kaart en standaard ondersteuning voor appimages/flatpak (ben de naam even kwijt)
Reageer
Dit zou ik, ondanks dat ik zelf op Ubuntu werk, ook aanbevelen. Ik heb geen zin om alle instellingen over te zetten en wil vooral werkprocessen niet breken dus kan niet echt over.

Het niet gebruiken van snap kan een voordeel zijn, heb daar wel eens problemen mee gehad. Verder is Pop!_OS meer gericht op gaming en gebruiken ze een minder aangepaste versie van Gnome.
Reageer
Hoewel ik er zelf groot fan van ben (heb het zelf in mijn bestaande Ubuntu install gedrukt) zou ik de tiling window manager niet aanraden voor iemand die met Linux begint. De wissel is al hobbelig en onzeker genoeg als je voor de eerste keer probeert te switchen, en gebruik maken van een tiling WM kan het nog lastiger maken om te wennen.

Voor de mensen die al een tijdje Linux gebruiken, zou ik 100% aanraden Pop's WM een kans te geven. Het heeft bijna alle voordelen van i3 en vrienden, zonder de nadelen van i3 en vrienden. Het kan ook een perfecte gateway drug zijn naar een echte tiling WM.
Reageer
Je zou eens kunnen kijken naar ZorinOS https://zorin.com/os/ . Deze distributie heeft een soortgelijke Windows UI en biedt een built in mogelijkheid tot het uitvoeren van .exe bestanden middels virtualisatie.

Daarnaast zou ik eens kijken naar Pop! OS omdat deze erg linux beginner friendly is.
Reageer
Die lijkt wel heel erg op Windows 11. Of andersom. Zeker met StartIsBack.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 oktober 2021 16:03]

Reageer
Zorin OS is eigenlijk Ubuntu, maar dan met Dash to panel en Arc Menu extensions. Maar je kan kiezen uit verschillende desktops, zoals Windows of Mac OS en andere.
Reageer
Ik heb dat een keer geprobeert, maar het is niet heel veel meer dan Ubuntu met een thema en wat betere integratie met Wine. Bij mijn tests ging er wat mis met de installatie van de "Windows support" en mocht ik zelf alsnog Wine repareren.

De alternatievenzoeker op de store is wel fijn, zolang deze werkt in elk geval. Dat systeem is lang niet altijd het geval helaas, maar ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met hoe goed dat systeem werkt.

Net als met Elementary is het vervelende van dit soort besturingssystemen dat de voordelen verdwijnen zodra je buiten de systeemapplicaties die ingebakken zitten kijkt. Alleen als je uit de voeten kan met de programma's die automatisch zijn geïnstalleerd, is de ervaring echt beter dan die van een "normaal" Linuxsysteem en als tweaker of gamer zit je daar al snel aan. Ik zou Zorin eerder bij atechnische familieleden installeren zodat ze kunnen browsen op hun oude laptop dan dat ik het aan gamers zou aanraden als daily driver.
Reageer
Ubuntu is een prima OS, met als grootste voordeel de grote userbase, dus als je problemen tegenkomt, zul je met een beetje googlen redelijk ver komen.

Een ander goed alternatief is Pop!_Os. Dat is in essentie Ubuntu, maar dan met een sausje van System76 (een bedrijf dat Linux-based hardware maakt en verkoopt) er overheen, wat soms net wat lekkerder werkt met dingen zoals games.

Maar het komt er op neer dat je even zult moeten kijken wat je het beste bevalt.
Probeer ook eens een Live USB-stick te maken en daar een keertje vanaf te booten, dan kan je het gros van de interface enz. alvast uitproberen zonder daadwerkelijk te hoeven installeren.
Reageer
Enige nadeel vind ik de snaps. Ze starten heel traag de eerste keer (maakt mij overigens niet uit) en ze respecteren de thema's niet die je vindt op gnome-look.org.
Reageer
Klopt. Al hebben ook flatpaks hiermee te maken. Ik had een tijd al mijn software vervangen voor de flatpak/snap versie, om een sandboxed, makkelijk te updaten systeem te hebben. Soms heb ik (op beide formats) wel eens een minuut moeten wachten op mijn password manager om te openen. En dan niet eenmalig, maar elke keer opnieuw. Na een tijd is het gewoon onwerkbaar. Dit was een van de grotere redenen waarom ik weer op Windows ben overgestapt.
Reageer
Windows daar ga ik niet meer naar terug. Ubuntu met Dash to panel bevalt prima en Yaru dark thema ook. Ik gebruik overigens niet Yaru icons, maar Papirus dark met Yaru dark folder kleuren. Ik gebruik Bitwarden extensie als wachtwoord beheerder.
Reageer
Vrijwel alles 'server' gerelateerd draait hier op Debian 11. ( vnml inProxmox )

Het enige wat mij nog tegenhoudt, is remote desktop.
momenteel verbind ik via SSL tunnels en rdp, en nog niet helemaal eruit hoe ik dit kan ondervangen als ik Debian/Ubuntu desktops ga draaien.
Reageer
Kan je perfect met freerdp (als ik me de package naam goed herinner).
Enige wat ik merkte is dat als je met een scherm met hoge resolutie over RDP gaat praten, het niet echt vlekkeloos meer werkt.

Maar dat ligt puur aan de client (in mijn geval een Surface Studio 2) die naar een virtuele machine ging verbinden. De resolutie van de Studio was gewoon veel te hoog voor wat ik eruit kreeg (met minimale troubleshooting).

Verder werkt het prima!
Reageer
Thanks voor het zetje in de goede richting.

https://c-nergy.be/blog/?p=16637
Hier meer over gevonden, en ook gelijk mijn grootste issue, een zwart scherm als ik het uitprobeerde ....

Windows schakelt over naar de gebruiker, xrdp dus niet ....
Reageer
Ik gebruik noVNC, desktop in de browser over https. Dit na veel gezeik en dpi door de corporate firewalls. Ik heb zelfs op die manier een heel project kunnen draaien
Reageer
Ik gebruik zelf X2Go
https://wiki.x2go.org/doku.php

[Reactie gewijzigd door zalazar op 14 oktober 2021 19:16]

Reageer
Ubuntu is heel toegankelijk en een prima keuze als je over wilt op Linux. Verwacht niet een probleemloze overstap te kunnen maken, want ondanks de gegroeide populariteit van Linux is de ervaring toch nog steeds aanzienlijk anders dan bij gebruik van Windows.

Naast Ubuntu zou je ook nog Pop!_OS kunnen overwegen.
Ook Debian based en wint de laatste tijd veel aan populariteit.
Reageer
Je kunt natuurlijk ook nog even wachten op de 22.04 LTS versie van Ubuntu. Windows 10 gaat nog even mee, die stopt niet in een keer met werken. Of je wacht tot de ondersteuning is gestopt van Windows 10 en dan installeer je 24.04 LTS.

Je kunt ook de non-LTS versies doen, maar dan heb je elk half jaar potentieel gezeik. (Er gaan mensen reageren hierop dat ze nooooooooit gezeik hebben gehad met een Ubuntu-update. Dat zal ook meestal wel zo zijn, maar ik heb andere ervaringen.)

Deze reactie is er vooral om wat tegengewicht te bieden op alle 'ja joh moet je doen'-antwoorden op je bericht. Het is goed om reacties van beide kanten te krijgen om een goede keuze te kunnen maken.
Reageer
Uiteraard is een LTS versie in dit geval het beste om te doen, of dat Ubuntu of iets anders wordt doet er niet zo toe.
Reageer
Ik draai Ubuntu in een virtuele omgeving (VirtualBox) in Windows 10. Ik gebruik Ubuntu voor mijn ontwikkelwerk. Windows nog voor de programma's die niet in Ubuntu beschikbaar zijn. Mijn idee was om langzaam over te gaan naar Ubuntu. Ik zit nu vrijwel de gehele dag (en avond) in Ubuntu en maak alleen nog sporadisch een uitstapje naar Windows. Ik ben daar bijna 2 jaar geleden mee begonnen. Ik werk met 5 schermen waarvan ik er 1 op Windows heb staan en 4 op Ubuntu.
Ik kan daardoor ook mijn webapps snel testen in een Windows omgeving. Binnen Ubuntu draai ook nog docker en dat gaat allemaal prima.
Oftwel, best wel happy met mijn configuratie.
Reageer
Ik ben om precies die reden sinds begin oktober tijdelijk overgestapt naar Linux Mint Cinnamon 20.2 om te testen hoe goed een LTS versie zou bevallen.

Mij bevalt het na een 20-tal aanvangsproblemen, waarvan ik de meesten snel heb opgelost, uitstekend. Ik heb hier echt het Windows 10 gevoel bij, omdat Mint Cinnamon net zo'n zwarte werkbalk heeft als Windows 10 en applicatiemenu op dezelfde plek.

De meegeleverde wallpapers heb ik nu als achtergrond ingesteld. Dat is elke keer dat ik ze voorbij zie komen weer genieten!

Steam en Proton bevallen ook uitstekend en zijn bloedsimpel te installeren. Ik heb afgelopen week Halo 1 zitten spelen en dat beviel uitstekend, zij het dat ik de grafische settings laag moest instellen om te voorkomen dat Halo snel vast liep (hoe snel verschilt per level). Halo loopt bij mij op Linux sneller vast dan op Windows 10. Maar er valt zeker goed te gamen op Linux!

Ik denk dat het verschil in voorkeur tussen Ubuntu en een andere Linux distributie vooral een kwestie van gevoel is. Voor mijn gevoel kan ik niet wennen aan dat dock van Ubuntu. Ik wil gewoon een werkbalk onderin en een applicatiemenu a la Windows en niet al teveel zelf hoeven tweaken.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 14 oktober 2021 20:43]

Reageer
Tsja, in principe ondersteunen de meeste commerciele programma's alleen Ubuntu, omdat het zo'n grote naam is.

Maar een vraag is, gebruik je Debian en CentOS met of zonder GUI? Als je met GUI werkt, dan raad ik natuurlijk aan om eens te kijken naar Elementary OS, Zorin OS of Mint, alledrie gebouwd op Ubuntu en allemaal distributies die ik sterk aanraad(ook in die volgorde trouwens :D)

Als je zonder GUI werkt, dan zou ik echt Arch aanraden. Van de installatie kan iedereen echt wel wat leren over hoe Linux in elkaar steekt, en daarbij komt dat je echt alleen hoeft te installeren wat je nodig denkt te hebben.

Ik heb nooit veel problemen gehad met het draaien van de allernieuwste software op Arch :D

Wil je nog alternatiever, kijk dan eens naar NixOS. Erg fijn OS als je bang bent iets te breken op het moment dat je de nieuwste software installeert!
Reageer
Ik raad je vooral even aan om te kijken wat de verschillende desktop environments zijn (het oog wil ook wat), en welke distro wat aanbiedt. Er zitten redelijk wat verschillen tussen de verschillende distro's, dus ik raad je aan om online er even doorheen te lopen. Ik gebruik zelf Manjaro met KDE Plasma, vooral vanwege frequente updates van software, omdat ik pacman een prettigere package manager vind dan apt, en omdat het me de mogelijkheid geeft dingen aan te passen zonder te veel poespas.

Als je gewoon een distro wil hebben die werkt zonder dat je er nog iets aan hoeft te veranderen is Elementary ook een goede optie, uit mijn ervaring een erg strak besturingssysteem dat dicht tegen macOS aan ligt.
Reageer
Manjaro is een zogenaamde rolling release, updates worden overigens wel eerst getest voordat ze uitgebracht worden, maar is onstabieler dan een LTS=Long Time Support. Het is gebaseerd op Arch en niet echt voor een beginner. Aan de andere kant zo leer je wel beter Linux kennen en gebruiken.
Reageer
Als je gekend bent met debian en CentOS, dan zou je natuurlijk gewoon voor 1 van die 2 kunnen kiezen. In de debian-reeks is ubuntu wat gebruikersvriendelijker. Ik hoor ook goede berichten voor Linux Mint. In het Red-Hat kamp, waar CentOS onderdeel van is, is Fedora voor mij de eerste naam die boven komt. Maar het RedHat kamp staat mij niet echt meer op mijn netvlies.

Zelf ben ik enige tijd geleden overgestapt van ubuntu af. De oudere laptop waar ze op draaide (pricewatch: HP Compaq Business notebook 6730b (NB018ET)) met 4 GB geheugen en een ruime ssd voor opslag, gaf naar mijn idee toch een sponzig effect bij het opstarten van snap-applicaties zoals de web-browser.

Zelf ben ik over op kali-linux, al kan ik mij voorstellen dat kali niet echt een distributie is voor normale stervelingen. Kali heeft ergens als motto 'offensive security' staan. Aan de andere kant: die kali gebruik ik wel erg weinig voor 'offensive security'. LibreOffice, FireFox en ThunderBird zitten er ook gewoon op.
Reageer
Mijn huidige pc draait Windows 10 en lijkt net niet compatible te zijn met Windows 11. Om deze reden zit ik eraan te denken Linux nog een keer een kans te geven als primary systeem. Voor mijn werk gebruik ik een Macbook en dus MacOS. Op mijn werk maak ik regelmatig gebruik van o.a. Debian en CentOS.

Is het handig om Ubuntu te installeren of raden jullie een andere distributie aan? Ik speel af en toe Runescape of andere Steam spellen. Verder gebruik ik mijn pc voor tekstverwerking, mailen, bankzaken, etc. Privacy is erg belangrijk voor mij. Om deze reden ben ik ook nooit echt fan geweest van Windows 10 ondanks het gebruik van debloater tools.
Prima keuze. Dat zou allemaal zo moeten werken afgezien van dat je onder Steam even het "compatibility" vinkje aan moet zetten om je Windows games te kunnen spelen. Er is veel te zeggen over verschillende distributies maar het is in mijn ogen beter om maar gewoon ergens te beginnen. Als beginner heb je toch heel andere behoeftes dan een doorgewinterde gebruiker.

Pas wel op voor de Tweakers valkuil: in het begin ben je gewoon weer een beginner en zul je al je powertools missen zonder dat je het nieuwe gereedschap kent. Daardoor zullen sommige makkelijke dingen moeilijk of omslachtig lijken. Voor gevorderde gebruikers is het soms heel frustrerend dat basale dingen anders zijn ("waarom werkt ctrl+c/ctrl+v niet? is er hier geen copy/paste ofzo?"). Een paar dagen accepteren mensen dat wel maar dan ontstaat al snel het gevoel dat ze weer 'op niveau' zouden moeten zijn en evenveel kunnen als met het OS waar ze al 10 jaar ervaring mee hebben en dat is lastig want ze willen verder met hun werk.
Reageer
Ik ben het helemaal met je eens. Het zal zeker even wennen zijn om te wisselen. Operating systems zoals Windows en MacOS zijn meer gericht op de simpele gebruiker. Ook ken je het systeem beter omdat je het al jaren gebruikt.

Op mijn werk gebruik ik alleen Linux distro's zonder GUI. Dus de meeste basis dingen lukken mij wel zonder GUI opties. Het zal allemaal wat minder efficiënt gaan dan op Windows, maar dat is wel iets wat ik in wil leveren. Het is tevens ook gewoon een nieuwe uitdaging en sluit aan op mijn hobby :)
Reageer
Een ubuntu variant is een goede keuze. De meeste software, ook commercieel of freeware, biedt wel een ubuntu versie aan. Zelf zou ik dan ook een LTS (long-term-support) variant installeren.

Belangrijkste tweede keuze is welke user interface je voorkeur heeft. KDE, Gnome en XFCE zijn de grootste denk ik.

Zelf geef ik de voorkeur aan KDE, dan XFCE en Gnome (standaard ubuntu) heb ik een hekel aan om allerlei redenen. Mocht je KDE tof vinden, dan kun je daarin weer voor een stabiele variant gaan, Kubuntu of KDE Neon (laatste LTS ubuntu + laatste stabiele KDE software).

KDE Neon heeft mijn persoonlijke voorkeur, alle normale ubuntu tutorials kun je volgen maar je hebt wel altijd de nieuwste versie van je standaard systeemsoftware (file explorer, settings, task bar, widgets, paint, pdf reader, etc.) maar uiteindelijk is het proberen en kijken wat je bevalt.

[Reactie gewijzigd door Willaaam op 14 oktober 2021 15:55]

Reageer
Zelf werk ik nu al weer 3 jaar met Ubuntu (op dit moment 20.04 LTS) en bevalt me prima. Heb alleen een custom kernel geinstalleerd (Xanmod).
Als Gnome je niet bevalt kan je ook altijd een andere desktop installeren zoals KDE

Of direct kubuntu 20.04 installeren (ubuntu met KDE).

Op mijn werk pc gebruik ik nu Garuda KDE Dr460nized. Dit is een mooie kant en klare Arch based linux distro. (Op hun download website is Garuda ook met andere desktop omgevingen te vinden).

Maar het blijft een persoonlijke keus en afhankelijk van je voorkeur. Pop!_OS is ook een aanrader inderdaad.

tip:
https://www.christitus.com/ultimate-linux-gaming-guide/
Reageer
Puur uit interesse: waarom heb je een custom kernel en waarom voldeed de huidige kernel niet aan jouw eisen?
Reageer
De standaard kernels houden rekening met zoveel mogelijk gebruikers / use cases. Aangepaste kernels kun je dus specifiek op usecase afstemmen bijvoorbeeld, waardoor je support voor bijvoorbeeld oude hardware of specifieke hardware (bijvoorbeeld printers) kan weglaten uit de kernel. Dan zijn de drivers immers toch niet nodig, die bij Linux in de kernel ingebakken zitten.

Uiteraard laadt de kernel modules en drivers niet als ze niet gebruikt zijn tegenwoordig, maar aan de andere kant; als je ze toch niet gebruikt, hoeven ze ook niet aanwezig te zijn. De kernel wordt dan dus kleiner in formaat, waarmee de kernel sneller wordt. Doordat er ook minder (mogelijke) modules geladen worden, is de kernel ook nog eens stabieler. Ook heb je in minder last van security holes (wat er niet is kan niet lekken ook, bijvoorbeeld). Al met al zijn er dus best veel voordelen voor een aangepaste kernel.
Reageer
omdat dit een aanrader was naar aanleiding van een ChrisTitus tech youtube video.

De Xanmod kernel is wat nieuwer dan de standaard Ubuntu kernel en hiermee hoop ik wat extra FPS uit mijn games te halen.

Mijn pc is wat ouder dus alle kleine beetjes helpen.

gebruik Xanmod ook alweer 1,5 jaar en heb er nog geen problemen mee gehad.
Reageer
Op mijn werk pc gebruik ik nu Garuda KDE Dr460nized. Dit is een mooie kant en klare Arch based linux distro. (Op hun download website is Garuda ook met andere desktop omgevingen te vinden).
Garuda KDE Dr460nized Gaming is de enige distro waar Anbox goed werkt (zal met de zen kernel te maken hebben).
Maar wat is dit toch een mooi eye candy Plasma desktop. Ontzettend bleeding edge met af en toe de-bugging + debloaten.
Reageer
Ik gebruik zelf Linux Mint en ben daar erg tevreden over. Mint is gebaseerd op Ubuntu maar dan zonder alle vreemde Ubuntu dingen.

Ik vind namelijk de UI van Ubuntu echt een draak om mee te werken en Cannonical probeert nog wel eens hun eigen dingen te pushen.

[Reactie gewijzigd door jbhc op 14 oktober 2021 16:18]

Reageer
Ik heb beiden op één van mijn werklaptops staan. Ubuntu had ik erop geprakt om te kijken hoe het (weer eens) beviel na zo lange tijd het niet gebruikt te hebben. Linux Mint, op een andere partitie bleek veel completer te zijn dan Ubuntu bij installatie. Sommige (commandolijn) tools waren niet aanwezig op Ubuntu, terwijl die op Linux Mint wel al standaard gewoon aanwezig zijn.

Linux Mint is, vergeleken met Ubuntu, veel soepeler om mee te werken. Je kunt bijvoorbeeld pop-up vensters gewoon opzij schuiven, mochten die in de weg zitten. Bij Ubuntu (= GNOME-gedrag) wordt je beeld donker gemaakt en wordt een pop-up venster gecentreerd geplaatst die je ook nergens naartoe kan schuiven als het toevallig iets overlapt wat je moet kunnen zien of lezen. Moet je het weer dicht klikken.

Op wéér een andere partitie staat Manjaro Xfce. En ook al is dat een rolling release, op Arch gebaseerde Linux smaak, ook hier heb ik het gevoel dat het allemaal net iets lekkerder draait dan Ubuntu. Zowel Linux Mint als Manjaro zijn sowieso stukken zuiniger met de resources. Ubuntu voelt "zwaar" aan.

Maar.... vergis je niet: ik gebruik nog veel liever Ubuntu dan Windows 10. Dat dan weer wel. :D
Reageer
Ik zelf gebruik zorin os heerlijk systeem.
Reageer
Als je een Mac gewend bent, dan is ElementaryOS ook een aardige die op Ubuntu is gebaseerd. Lijkt qua bediening wel wat op MacOS.
Reageer
EOS heeft Pantheon desktop.
Reageer
ik zat met hetzelfde probleem dat mijn pc niet voldoet aan windows 10, ja ik kan nog 4 jaar wachten en dan upgraden met een nieuwe pc, maar wat als die pc nog voldoet.... ook ik ben overgestapt en gebruik zelf Kubuntu en ook ik speel steamspelletjes waarvan wat ik gebruik prima werkt met de proton emulatie. Denk aan bijv Endzone.

Ik hoef niet over te stappen, maar doe het toch, want geen idee wat voor grappen en grollen Microsoft nog meer gaat uithalen, ik heb een laptop van de zaak die wel windows 11 kan en ook geinstalleerd..... alleen al het start menu waarbij ik niet meer mijn dagelijkse apps kan groeperen is al 1 dealbreaker punt.. taskmanager openen door rechtsklik op de taskbar... nog niet gevonden.... zover ik gewerkt heb met windows 11 heb ik nog geen goeie ervaring.
Reageer
Ligt er een beetje aan wat voor games je speelt.
De anti-cheat van veel AAA-games is nogal problematisch in combinatie met Proton, dus dat zal niet altijd werken. Denk aan het spul van EA, Activision e.d..

Ik ben inmiddels 3 jaar geleden overgestapt. Heb nog een jaar de dual boot levend gehouden, maar merkte dat ik het eigenlijk nooit gebruikte. Nu dus al 2 jaar volledig Linux based thuis, en het bevalt me prima.

For reference, ik speel vooral games van Paradox, spul als Rimworld, Valheim, etc.
En zo een beetje alles wat met de Unity game-engine is gebouwd zal wel draaien.
Het zijn de kleine 'custom' engines die nog wel eens problemen opleveren. Meestal kan je daar wel workarounds voor vinden.
Reageer
Anti-cheat komt binnenkort naar Linux. Of is er al geloof ik.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 14 oktober 2021 18:52]

Reageer
Mijn huidige pc draait Windows 10 en lijkt net niet compatible te zijn met Windows 11. Om deze reden zit ik eraan te denken Linux nog een keer een kans te geven als primary systeem. Voor mijn werk gebruik ik een Macbook en dus MacOS. Op mijn werk maak ik regelmatig gebruik van o.a. Debian en CentOS.

Is het handig om Ubuntu te installeren of raden jullie een andere distributie aan? Ik speel af en toe Runescape of andere Steam spellen. Verder gebruik ik mijn pc voor tekstverwerking, mailen, bankzaken, etc. Privacy is erg belangrijk voor mij. Om deze reden ben ik ook nooit echt fan geweest van Windows 10 ondanks het gebruik van debloater tools.
Ik draai nu vele maanden op Linux (Pop! OS) en het draait heerlijk, en lekker soepel, heb bijna geen problemen, de grootste 2 problemen die ik heb, is me geluid, ik krijg 5.1 geluid niet aan het praat in spellen, en me geluid woord om de zo veel tijd heel slecht, en moet ik pulseaudio -k doen, maar ik heb steeds meer het idee dat me Creative Sound Blaster Z niet in orde is, voor de rest doet alles het heel goed, en gamen zo als met Steam werkt er ook goed op, alleen doe ik dat bijna nooit omdat ik 5.1 geluid wil bij me spellen, heb niks voor niks die dure Edifier S760D gekocht, ik gebruik voor 95% Linux (Pop! OS) en gebruik Windows 10 alleen om te gamen, en ik heb ook de Snap Store geinstalleert in Pop! OS, voor het geval dat ik de programma niet kon vinden op Pop! Shop.

En HIER zie je alle bekende Linux soorten op een rij met wat ze beter kunnen dan de andere en meer.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 14 oktober 2021 17:55]

Reageer
Ik ben juist van Pop naar Ubuntu overgestapt, omdat ondanks dat ik capslock en Bluetooth uit had gezet, iedere keer na ontwaken suspend waren ze weer aan. Niet met Ubuntu.
Reageer
Ow daar had ik geen last van, en ik ben gestopt met in slaap stand, aangezien opstarten toch +/- 10 seconden duurt, en alles start automatisch op wat ik altijd aan wil hebben.
Reageer
Pop!OS kan ik aanraden met de Nvidia driver versie. Proton aanzetten voor Steam en voor de rest Lutris gebruiken om te gamen.

Ben overgestapt op mijn pc en laptop, maar weinig te klagen.
Reageer
Pop!OS kan ik aanraden met de Nvidia driver versie. Proton aanzetten voor Steam en voor de rest Lutris gebruiken om te gamen.

Ben overgestapt op mijn pc en laptop, maar weinig te klagen.
Waarom raad je hem aan Pop!OS met de Nvidia driver versie te gebruiken, wie zegt dat hij een Nvidia grafische kaart heeft?
Reageer
Als hij dat niet heeft dan werkt het netzogoed. Maar ik kan ervan uitgaan dat meneer ook wel snapt dat dat dan niet nodig is wanneer hij geen Nvidia heeft.
Reageer
Als hij dat niet heeft dan werkt het netzogoed. Maar ik kan ervan uitgaan dat meneer ook wel snapt dat dat dan niet nodig is wanneer hij geen Nvidia heeft.
Nou het iets moeilijker dan Windows, daar hoef je niet een speciale versie te downloaden, voor die GPU of voor die GPU.
Reageer
Hoeft bij Linux netzogoed niet. Maar net zoals Windows zal hij dan het handmatig moeten doen. Alleen maar makkelijker zo.
Reageer
Voor Linux hoef je in het algemeen geen speciale versies te hebben afhankelijk van welke desktop computer je gebruikt. Alleen heeft 'Pop OS Linux' ervoor gekozen om die videokaart keuze in de installer te stoppen. Voor zover ik weet doen de meeste Linux versies dat niet.

Trouwens, het kan, en is vaak, zelfs makkelijker dan in Windows. In Linux Mint bijv. kan ik als ik het OS heb geïnstalleerd naar Stuurprogrammabeheer gaan en gewoon met een vinkje aangeven om de laatste video driver te gebruiken. Klik->Wacht->Klaar.
Reageer
Voor Linux hoef je in het algemeen geen speciale versies te hebben afhankelijk van welke desktop computer je gebruikt. Alleen heeft 'Pop OS Linux' ervoor gekozen om die videokaart keuze in de installer te stoppen. Voor zover ik weet doen de meeste Linux versies dat niet.

Trouwens, het kan, en is vaak, zelfs makkelijker dan in Windows. In Linux Mint bijv. kan ik als ik het OS heb geïnstalleerd naar Stuurprogrammabeheer gaan en gewoon met een vinkje aangeven om de laatste video driver te gebruiken. Klik->Wacht->Klaar.
Met Windows hoef ik helemaal niks aan te vinken en doet hij alles zelf, dus wat is makkelijker, maar ok.
Reageer
Je zult op Windows nog steeds de Nvidia driver of AMD driver moeten downloaden en installeren, als je games wilt spelen.
Reageer
Je zult op Windows nog steeds de Nvidia driver of AMD driver moeten downloaden en installeren, als je games wilt spelen.
Nee hoor, absoluut niet, als je internet heb en een paar minuten wacht, download en installeert Windows 10 automatisch Nvidia drivers of AMD drivers en de rest van de drivers, al helemaal snel als je naar update ga in Windows, heb ik al zo vaak gehad met een schone net geïnstalleerde Windows 10 installatie, of als je de drivers er af gehaald heb en te lang wacht en niet meteen na een reboot de nieuwe drivers zelf installeert, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was voor de meeste Tweakers hier?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 oktober 2021 16:08]

Reageer
Zelf gebruik ik geen Linux maar hoor goede verhalen over Pop OS! en ZorinOS met name als je doet aan gamen. ZorinOS ziet er gelikt uit en heeft wel iets weg van Windows.
Reageer
Mint en Pop!OS zijn gebaseerd op Ubuntu en zijn ook erg fijn. Mint is wat traditioneler en lijkt qua interface meer op Windows. Pop! is vooral wat verfijnder.
Reageer
Als je al gebruik maakt van Mac OS is het misschien wel leuk om aan de gang te gaan met Elementary OS(https://elementary.io). Ik heb dat een tijd geleden ook gebruikt en vond het een mooie MacOS ripoff met toch een fijne Ubuntu core.

P.S. ik heb geen recente ervaring er mee dus misschien is het inmiddels outdated doordat het niet een recente Ubuntu versie hanteert dus zelf even je research doen.
Reageer
Linux Mint (cinnamon), is gebaseerd op ubuntu en als je de versie neemt met ubuntu lts, dan ben je wel voor een paar jaar nog safe. Je kan ook de debian based rolling distro pakken. Draai al jaren linux mint ipv ubuntu. Gebruik zelf al linux sinds 97-98 en heb al wat distros op mijn computers gehad. Gebruik nog altijd wel dual boot, maar die windows partitie is eigenlijk af en toe om te gamen als er een spel niet werkt via lutris.
Reageer
Kubuntu voor een Windows like DE out of the box. Pop_OS is wat ik nu draai en dat bevalt ook goed.
Reageer
Ik zou vooral kijken naar een distributie zoals Fedora en de spinoffs ervan (in het geval dat je een andere desktop environment wilt zoals KDE Plasma).
Via proton kan je vrijwel alle spellen spelen met steam (proton zit ingebouwd maar dat moet je wel aan zetten per spel). Check wel even of alle spellen die je wilt spelen ook ondersteund worden (https://protondb.com).

Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit welke distributie je neemt als je alleen simpele taken gaat doen.
Reageer
Ubuntu is wel een hele populaire, en (vooral) closed source software werkt er vaak op zonder allerlei gezever. Ook kun je een afstammeling van Ubuntu kiezen, zoals Kubuntu, maar ook Mint, of kies er maar een. Je hebt dan de compatibility die software vaak heeft met Ubuntu, maar toch de keuze voor iets dat beter bij je voorkeuren past O+

Maar in de basis maakt het geen zak uit wat je kiest. En het allermooiste is dat alle goeie distro's uit te proberen zijn met een live USB-stick die niets aan je pc wijzigt :P En daarnaast zijn ze ook allemaal uitstekend uit te proberen in een VM als je dat liever hebt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 oktober 2021 11:08]

Reageer
Ik zou Linuxmint aanraden, is goed, compleet,stabiel en werkt zo als je nu met Windows gewend bent.

Wil je wat dieper in Linux zou ik Manjaro willen noemen, maar dat is wel een rolling release dus dat kan soms issues geven. Ik gebruik het al jaren en afgezien van issues zoals een printer die na een update opnieuw geïnstalleerd moest worden heb ik er geen problemen mee.

Ubuntu gebruik ik alleen als server, als desktop vind ik het minder, met name alle snap apps

Centos is in dit opzicht anders, werkt met rpm packages en is niet erg up to date hoewel ze geloof ik nu ook een rolling release hebben?
Reageer
Ik zou Manjaro juist aanraden als je niet heel veel wil verdiepen in Linux. Het biedt naar mijn idee een betere en meer complete out of the box ervaring dan Ubuntu.
Reageer
Niet iedereen zit te wachten op een rolling release, dus voor mensen die iets ter vervanging zoeken van Windows is Manjaro misschien niet geschikt.
Maar inderdaad out of the box is Manjaro completer dan Mint, tenzij je voor een minimal version gaat.
Ik ben ooit begonnen met Linuxmint, dat beviel toen uitstekend maar later met meer ervaring loop je dan tegen dingen aan, oude software, ppa toevoegen om wat recenters te krijgen en zo.
En in vergelijking met Manjaro is mint langzamer.

[Reactie gewijzigd door Duckman51 op 14 oktober 2021 20:13]

Reageer
Het rolling release verhaal heb ik nooit begrepen. Op zowel mijn Ubuntu server als Manjaro laptop krijg ik af en toe update meldingen. Het is aan mij om daar iets mee te doen (geen van beide doet auto update out of the box) en bij beide kan je instellen dat er bijvoorbeeld maar 1x in de week op updates wordt gecheckt.
Ubuntu heeft 2x per jaar een grote update, Manjaro kan dat wat vaker hebben. Maar soms merk je meer van een kleine dan een grote update. Dus voor de gemiddelde eindgebruiker is het verschil niet bijzonder..

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 14 oktober 2021 23:27]

Reageer
Ik zou dolgraag overstappen op Linux, maar omdat ik veel werk met de Affinity Suite (Publisher, Photo en Designer) is het eigenlijk onwerkbaar en gaat het ten koste van mijn productiviteit. Dual-booten is een ramp en in een VM werkt het veel te traag.

Zodra deze software beschikbaar is op Linux, is het een no-brainer om te switchen.
Reageer
Met een goeie cpu en voorzal zeer snelle schijf kan je toch vlot werken. Ik gebruik af en toe wel eens Visual Studio voor een paar c# projecten. Als ik genoeg cores/ram aan die windows geef, dan merk ik het verschil niet. De image van de vm staat wel op een nvme drive (WD 750), en dat merk je toch wel tov een ssd en al zeker tov van een ide schijf. Ik heb gewoon een ryzen 3700x, 32gb ram, b550, 2x 1tb WD 750 nvme m2. Ok je kan niet je volledige cpu gebruiken en compilen is toch wel wat trager, maar dat is nauwelijks merkbaar. Hoe beter je hardware en hoe meer resources je kan geven, hoe sneller je vm zal draaien. Maar hier is toch de schijf echt belangrijk en dat is dus een groot voordeel van snelle m2 nvme drivers.
Reageer
Zakelijk gezien is Linux op de desktop voor mij ook geen optie. Naast het feit dat niet al mijn tooling meer werkt blijft Linux op de desktop toch een behoorlijk hoog hobby gehalte hebben.

Zakelijk vind ik dat het gewoon altijd moet werken. Privé mag het best wel eens omvallen (ik draai nu ook bleeding edge) en een avondje een beetje troubleshooten/hacken vind ik dan ook geen enkel probleem zelfs wel leuk.

Dus na het werken klap ik mijn zakelijke laptop dicht en mijn privé laptop open.

Je zou dat ook eens kunnen proberen.
Reageer
Hangt af wat je doet het. Ik doe development in python/golang/flutter/react. Dit werkt voor mij toch een pak beter onder een linux flavor (mijn keuze de laatste 8-10 jaar is toch wel mint).
En qua problemen ... daar loop ik bijna nooit tegenaan. Ik heb wel geen exotische hardware. Alleen vorig jaar een week of 2 nadat b550 beschikbaar was nieuwe pc in elkaar gezet, alles buiten de 2,5gb ethernet aansluiting werkte ... Nuja dat was met de default kernel, gewoon effe wisselen naar 5.8, die ook erbij gezet was, en alles werkte. Maar dat is iets dat je wel moet weten uiteraard. Maar alles hangt sterk af wat je doet en welke software je nodig hebt. Ik ben ook een command line gewend om te gebruiken. Als ik kijk hoeveel mensen huiveren van een command line ... tsja dan moet je dus al niet aan linux beginnen. Alhoewel dit enorme sprongen heeft gemaakt ten opzichte van de eind jaren 90. En voor huis/tuin/keukengebruik is er geen enkel probleem ... en nee photoshop heb je niet nodig om een bestandje te verkleinen. Dat hoor ik dus dikwijls als argument ... ja maar photoshop voor mijn foto's ... en wat doen ze dan met photoshop ... een foto verkleinen. Dat kan je ook met paint.net of pinta onder linux. En dan is er nog Gimp. Ok het is geen photoshop clone, maar je kan er aardig wel wat mee

Maar alles is sterk afhankelijk van welke software je gebruikt. Vervangen door iets anders is dikwijls niet mogelijk. Maar vele dingen draaien ook onder wine gewoon. En als je bijvoorbeeld World Of Warcraft kan spelen op een linux distro, dan zal de meeste software ook wel aan de praat te krijgen zijn. De echte uitzondering hierop is software die hardware moet aanspreken, dat is een pak lastiger.

En als ik nog een keer wat in c# of delphi moet doen, dan is dat een VM. De enige reden dat ik nog een dual boot heb is voor games. Ik wil nog wel eens een shooter spelen en de nieuwe cod zal wel binnen afzienbare tijd werken, maar de beta was een ramp om aan de praat te krijgen
Reageer
Ik was altijd wel Ubuntu fan. Totdat ze wat gekke dingen gingen doen met search. En later snaps gingen toevoegen.

Ik gebruik nu een jaar of 2 Fedora als secundaire systeem en ik moet zeggen: dat bevalt prima!
Reageer
Ik gebruik persoonlijk Pop!_os, ook zij hebben al een beta waarin ze cosmic, hun eigen gnome "overhaul", testen op gnome 40.
Ze zoeken testers die upgraden van 21.04 en testers die gewoon een clean install doen.
Als je hem alvast wilt proberen:
https://github.com/pop-os/beta

Persoonlijk blijf ik nog even op 21.04, ben geen groot fan van cosmic zelf maar wel van gnome en wat andere pop!_os toevoegingen. Gelukkig is cosmic technisch gezien een gnome plugin en kun je hem gewoon uitzetten.
Reageer
Net nog gecheckt met sudo do-release-upgrade -d en krijg de melding dat het nog steeds in ontwikkeling is :?
Reageer
Vanaf welke versie? En wat is je instelling qua update? (esr/lts of 'normaal') ?

Doe eerst een `sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt dist-upgrade -y ` zodat bijvoorbeeld zodat ook do-release-upgrade is bij gewerkt. :-)

En heeft ubuntu niet en 'vertraging' voor de automatische update? Praktisch in ieder geval wel gebaseerd op de update/upgrade van de repositories. Het kan een uurtje duren voordat alle paches/updates op alle repositories staan.
Reageer
Net op omg Ubuntu gekeken en daar staat dat de upgrade de komende dagen uitgerold gaat worden.
Reageer
het is pas een paar dagen online, meestal duurt het een aantal dagen/weken voordat de do-release-upgrade werkt.
Reageer
Klopt net gekeken op omgubuntu.
Reageer
Bij mij werkt het op een oude laptop perfect.
Reageer
8-) Ik wacht nog wel even op de upgrade.
Reageer
De ondersteuning loopt dan ook tot juli 2022, waarna Ubuntu 22.04 LTS verschijnt.
22.04LTS zal in April al verschijnen(21 April 2022)
Reageer
Waar is versie 20.10 te downloaden?
Reageer
Het artikel gaat over 21.10, dus weet niet of je 20.10 wilt downloaden.
Reageer
Typefoutje.. Ben inderdaad op zoek naar 21.10, maar zie het niet op de website.
Reageer
Het is ook nog niet officeel uitgebracht, want ik heb net nog gekeken via sudo do-release-upgrade -d en het is nog steeds in ontwikkeling.
Reageer
Bedoelde je specifiek 20.10 (van oktober vorig jaar) of 21.10 (de nieuwe waar dit artikel over gaat)?

De nieuwe is uiteraard te vinden op: https://releases.ubuntu.com/21.10/ (vreemd - op dit moment zie ik daar alleen nog de beta-versie staan, niet de uiteindelijke release; blijkbaar is de website nog niet bijgewerkt).

[Reactie gewijzigd door jj71 op 14 oktober 2021 16:01]

Reageer
Nu staat de het online :)
Reageer
Firefox opstarten voelt nu echt wel heel traag, ik ben voorlopig opnieuw overgeschakeld naar het debian package:

sudo snap remove firefox
sudo apt install firefox
Reageer
ik heb snaps uitgeschakeld staan:
https://www.christitus.com/disable-snaps/

ben ook geen fan van het trage starten van snaps
Reageer
Dit werkte bij Chromium niet en ik verwacht dat het bij Firefox ook niet gaat werken. sudo apt wordt door Ubuntu genegeerd en ze halen gewoon de snap op.
Reageer
Werkt wel hoor

➜ ~ sudo apt list --installed | grep firefox

firefox-locale-en/impish,now 93.0+build1-0ubuntu3 amd64 [installed]
firefox-locale-nl/impish,now 93.0+build1-0ubuntu3 amd64 [installed]
firefox/impish,now 93.0+build1-0ubuntu3 amd64 [installed,automatic]

➜ ~ sudo snap remove firefox
snap "firefox" is not installed

[Reactie gewijzigd door Twilkie op 14 oktober 2021 16:02]

Reageer
Kijk, het begin is er: apt-repositories voor alle software pakketten die met snap worden aangeboden. Dan kunnen we zelf kiezen of we de apt of snap installatie gebruiken.

Weet iemand of er al een repository is voor alle snap-pakketten? Of is het nog ongeveer per pakket een eigen repository?
Reageer