Canonical brengt vm-software uit waarmee Ubuntu op M1-Macs kan draaien

Canonical heeft een Multipass-versie uitgebracht om Ubuntu op Apple-apparaten met een M1-chip te draaien. Gebruikers kunnen daarbij het Linux-besturingssysteem in een virtual machine draaien.

De mogelijkheid om Linux op M1-Macs te draaien komt via een update voor Multipass. Die virtualmachinesoftware komt in versie 1.8.0 met de mogelijkheid om Ubuntu in een vm te draaien op M1-platforms. De software maakt het volgens ontwikkelaars van Canonical mogelijk Ubuntu 'met minimale set-up te draaien'. Gebruikers kunnen de Multipass-vm-software gratis downloaden voor het platform en met een enkel commando een vm-image starten.

Tot nu toe was het alleen mogelijk om Linux-distro's op M1-apparaten te draaien met Parallels. Die vm-software kon ook Windows 11 op Apples nieuwe socs laten draaien. Multipass doet hetzelfde, maar is gratis. De software werkt met de recente releases van Ubuntu: 21.04 en 21.10.

Multipass werkt voor het draaien van Ubuntu met zogenaamde Aliases. Daarmee is het mogelijk om commando's binnen een vm uit te voeren in het hostbesturingssysteem. Dat zorgt volgens Canonical voor 'een bijna native-ervaring voor ieder Linux-programma'.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

10-11-2021 • 12:35

45 Linkedin

Submitter: bartcramer

Reacties (45)

Wijzig sortering
Hoewel ik zeer onder de indruk ben van de nieuwe m1 (pro/max) soc's, voornamelijk hun performance 2 watt. En ook nog eens denkt dat dit een van de weinige laptops zijn die op batterij de volledige kracht kan gebruiken.
Heb ik toch wel een beetje mixed feelings over dat Windows niet meer zo evident gedraaid kan worden op deze laptop. Zelfs een Bootcamp voor Windows 11 ARM zou al een groot verbetering zijn, maar ik denk toch wel dat dit ervoor zorgt dat heel veel mensen deze laptop niet voor professionele doeleinden kan gebruiken, waaronder ik.
Craig Federighi (van Apple) had al gezegd dat bootcamp met Windows wat hun betreft prima is, alleen staat het licentiemodel van Windows on ARM dat niet toe. Er zijn namelijk geen retailversies van deze Windows on ARM beschikbaar dus je zou het nooit officieel kunnen installeren op een M1 MacBook. De bal lijkt dus nu bij Microsoft te liggen.
Dat is de theorie, maar Apple voorziet geen drivers, en ik denk dat er ook geen open documentatie is over de hardware protocollen (bv voor GPU drivers). Het is al moeilijk om Linux op de M1 te booten (zie Asahi Linux etc), omdat verschillende drivers moeten ge-reverse engineered worden. Dat gaat Microsoft natuurlijk niet doen.

[Reactie gewijzigd door Thmz159 op 10 november 2021 14:58]

Dat weet je niet. Bootcamp is ervoor om Windows te installeren op je Mac en Apple heeft tot nu toe gewoon software en drivers geleverd om Windows te laten werken. Dit is immers gewoon onderdeel van Bootcamp. Ik verwacht dan ook dat Apple gewoon in drivers voorziet wanneer Microsoft het mogelijk maakt om als eindgebruiker een kopie van Windows on ARM te kunnen kopen.

Bootcamp is niet gemaakt om Linux mee te installeren en dat support Apple voor de rest ook niet. Dus dat voor Linux meer moeite nodig is om het werkend te krijgen is niet iets wat sinds de M1-processor aan de hand is.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 10 november 2021 14:55]

Ik vind het juist verbazingwekkend hoe goed Windows 11 virtualisatie op de M1 werkt, zelfs zware Windows games draaien er verassend snel op, als ik de diverse reviews moet geloven. Maar goed een M1 Mac koop je natuurlijk sowieso niet om Windows 11 als daily driver erop te draaien ;)
Ik ken nochtans bedrijven die altijd Macbooks kopen voor de stevigheid/bouwkwaliteit en laten dan mensen kiezen of ze macos of windows (via parralells) willen gebruiken. De meeste werken gewoon met macos want daar staat ook office op. Dit was wel voor de tijd van de Apple silicon.

Ik zeg ook niet dat dit naar mijn mening de beste oplossing is.
Is zeker wat voor te zeggen; een paar jaar geleden zou ik nog argwanend Macbooks zakelijk aanbevelen, tegenwoordig zou ik voor bepaalde user-cases eerder een Macbook aanbevelen, dan een Wintel-machine, al is het alleen maar vanwege de veel betere accuduur & performance. En het grappige is dat tegenwoordig Macbooks zelfs nog goedkoper zijn, dan hun Wintel equivalent :*)
Moet je eens aan de behee derskant gaan zitten, zeker als je voor een gemengde omgeving kiest. Alles behalve aan te bevelen ineens.
Zolang ze niet in het Windows-domain hangen, vind ik het prima. Voor veel gebruikers volstaat Office 365 & een RDP-connectie, naar een RDS-omgeving ;) Sterker nog, ook Chromebooks zijn hiervoor prima in te zetten, scheelt je ook nog eens flink wat geld, al is de Office 365 webversie natuurlijk wel een beetje behelpen.

[Reactie gewijzigd door MazDaMan1970 op 10 november 2021 14:16]

Maar een gebruiker heeft het niet voor het zeggen. Apparaten opnemen in AD (met in het geval van Apple peperdure licenties van bijvoorbeeld JAMF daar bovenop) doen bedrijven niet voor de lol, maar om de omgeving beheersbaar te maken. Een macbook als thin-client gebruiken zoals jij beschrijft is natuurlijk alles behalve kostenefficient, want dan kun je net zo goed simpele i3 laptopjes, of zoals je zelf al aangeeft, chromebooks uitgeven. En als je meer met dat apparaat doet kun je er vergif op in nemen dat er ook bedrijfsdata op staat. Dan is het toch wel een must als bedrijf om in controle te zijn van onder meer data encryptie, het pushen van updates en het zetten van policies.

Dat gezegd, ondanks dat ik macbooks mooie apparaten vind (maar ik er zelf weinig mee heb), zijn ze alleen maar een doorn in het oog vanuit bedrijfsperspectief. Hybride omgevingen zijn altijd extra onnodige complexiteit en een pure Apple client omgeving kost gewoon veel meer geld dan een Microsoft omgeving.

Waar je overigens vandaan haalt dat Apple equivalenten (die er inmiddels niet meer zijn met hun andere architectuur) goedkoper zijn dan Windows laptops weet ik niet, maar tenzij je een 2020 Air vergelijkt met bijvoorbeeld een Lenovo Thinkpad met i7 is dat niet waar. En met die laatste heb je toch echt meer performance.

[Reactie gewijzigd door geeMc op 10 november 2021 23:19]

Mdm onder Wintel is ook geen pretje
Moet je eens aan de beheetderskant gaan zitten, zeker als je voor een gemengde omgeving kiest. Alles behalve aan te bevelen ineens.
Dat goedkoper telt ook echt alleen maar voor de basismodellen (en is twijfelachtig). Als je iets meer ram of opslag nodig denkt te hebben scheurt Apple je zonder glijmiddel volledig uit elkaar.
De meeste werken gewoon met macos want daar staat ook office op.
Dat zou voor mijn werk geen optie zijn want

- Access ontbreekt
- geen VBA in Word en Excel.

En zo zijn er nog een heleboel dingen die in Office Mac ontbreken.
Gevirtualiseerd OF via Crossover/Wine bied een gewone MsOffice voor Windows die features wel, maar dan moet dat wel werken met een M1.
dat kan voor jou het geval zijn. Dat weerleg ik niet. Ik zeg alleen hoe ik het ervaar bij sommige klanten van mij.
dat kan voor jou het geval zijn. Dat weerleg ik niet. Ik zeg alleen hoe ik het ervaar bij sommige klanten van mij.
Er zijn genoeg mensen die nooit Acces gebruiken, ofwel geen behoefte hebben aan, ofwel gelijk naar een "meer serieuze" database stappen.

VBA is echter toch voor heel veel bedrijven een dingetje. Hele boekhoudafdelingen draaien er op (VBA in Excel) vaak naast het echte, dedicated boekhoudpakket. Die laatste kan vaak de analyses niet doen.

Een bekend voorbeekd is Infine Jaarrekening, dat de boekhoudgegevens importeert uit boekhoudpakketten zoals
- Snelstart
- Exact Online
- Afas
- AccountView (Visma),
- King, SnelStart
- Twinfield
en daarna de gegevens in Excel bewerkt en er een jaarrekening van maakt (nodig voor de belastingaangifte) wat dan (voor een BV of NV) met de woordelijke toelichting als jaarverslag moet worden gedeponeerd bij de KVK. (Wettelijke publicatieplicht)

Infine Office Manager* draait trouwens standaard op Access maar kan met Microsoft SQL server en SQL Express werken. (volgens de website)
(relatiebeheer, digitaal dossier, correspondentieregistratie, facturatie)

Loon salarissoftware draait ook op Access, zelfs nog op een oude MDB (2007 en eerder), niet op de Accdb indeling van Office 2010 en later. Daarvoor heb je trouwens zelf geen Access nodig, de runtime zit in het pakket, en sinds oktober 2020 hebben ze iedereen gemigreerd naar terminal servers.
Met uitzondering van 32-bit applicaties. Deze werken wel, maar veel langzamer. Dit is ook de reden dat Apple een jaar van tevoren stopte met 32-bit ondersteuning. Anders was de launch van de M1 een heel ander verhaal geweest.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 november 2021 13:20]

Ja, dat is op zich niet zo verwonderlijk & gelukkig zijn er nu genoeg 64-bits alternatieven/updgrades.
Zelfs een Bootcamp voor Windows 11 ARM zou al een groot verbetering zijn,
Vraag je nou niet heel veel 😄

Waarom zou Apple zijn soc beschikbaar stellen aan zijn grootste concurrent? In het verleden is bootcamp ooit in het leven geroepen omdat office van mac net wat anders werkte, en daarnaast ook verschillende software die niet beschikbaar was op de Mac. Ze hadden dat duwtje ook nodig omdat het platform achterliep op die van Windows.

15 jaar later verschuift steeds meer naar online,
waarom zou je je grootste concurrent gebruik laten maken van je eigen hardware? En helemaal omdat windows ARM al van alles compenseert om maar zo dicht bij x86 te komen en waarbij de nadruk ook meer op online zit?


En gezien de prestaties van de M1 vergeleken met de qualcomm is de kans groot dat windows ARM er beter op gaat draaien.
Inkomsten komen steeds meer uit diensten en minder uit de hardware, dat ga je niet zomaar verpatsen aan je grootste concurrent. De grote vraag is wat microsoft kan en wil doen. Er is al verschillende malen gezegd dat ze een eigen chip willen ontwerpen en aangezien je net wat meer kan en mag verbruiken in een laptop om betere prestaties te krijgen zie ik dat ook tzt wel gebeuren.
Apple verdient toch aan de hardware, niet aan de software. Dus wat maakt hen dat nu uit? Er zouden zelfs meer macbooks verkocht worden als mensen weten dat Windows er ook op draait.

Er was altijd een grote groep die macbooks kocht vanwege de bouwkwaliteit maar wel Windows draaide, die gaan nu naar Dell/HP/Lenovo.

Denk eerder dat MS liever niet ziet dat Windows op macbooks draait, die verkopen liever surface laptops.
Apple verdient zeker aan hun hardware, maar marges op hardware (zelfs bij Apple) zijn over het algemeen een stuk lager dan bij software. Ze verdienen bakken met geld aan alle mensen die in hun ecosysteem zitten, juist omdat ze Apple's hardware gebruiken.
Dat is zeker waar voor iOS en iPadOS. Elke aankoop van app gaat via de appstore, en levert hen inderdaad geld op. Maar ik vermoed dat dit veel minder het geval is voor macOS. Hier ga je eigenlijk niet meer langs de kassa eenmaal je de hardware hebt aangekocht.
Zelf heb ik geen nieuwe MacBook Pro 14" (M1) gekocht, net omdat ik er geen VM's (Windows Server, pFsense, eSXI,...) op kan draaien.
het voelt hier niet aan als performance, maar eerder efficentie; ik kan dat ding een week in de kast leggen, openen en verder gaan. Gemiddelde windows laptop is dan 'leeg'. Geen idee hoe apple dat flikt, maar die batterij van hun laptops is super!
Ik kan hier een Dell laptop gewoon 2 maanden in de kast leggen, open doen en verder gaan. Ik weet dus niet helemaal waar je vandaan haalt dat dit niet met een Windows laptop kan. Het heeft ook gewoon met de powerstate te maken. Wellicht heb je applicaties op Windows draaien die je laptop uit slaap stand halen.
Geen idee hoe apple dat flikt, maar die batterij van hun laptops is super!
Hibernate
het voelt hier niet aan als performance, maar eerder efficentie; ik kan dat ding een week in de kast leggen, openen en verder gaan. Gemiddelde windows laptop is dan 'leeg'.
Dat leeg zijn, is een bewuste keus geweest van Microsoft. Lege accu's slijten sneller en moeten eerder vervangen worden, of dat de reden is weet ik niet, maar het is wel een gevolg van die keus.

In Windows is de hybernation modus standaard uitgeschakeld, maar je kunt die activeren. Dat moet via een paar stappen.

Lange uitleg:
Een computer met (of zonder) Windows heeft een handvol mogelijkheden.
Vanuit de uefi/bios ondersteund iedere pc/laptop via ACSI (url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power_Interface]Advanced Configuration and Power Interface[/url] versie S1 en S3 "slaap"-modus. In Windows worden die bij idling gebruikt in componenten van de pc/laptop, zoals het scherm, de harddisk, geluidschip, netwerkchips en de processor uit te schakelen. In een standaard geconfigureerde Windows-installatie wordt dat automatisch ingeschakeld. In al die gevallen blijft echter het apparaat stroom gebruiken. S3 wordt ook wel Suspend to Ram genoemd, maar het geheugen moet onder spanning blijven staan. S3 geeft soms problemen omdat bepaalde componenten weigeren terug wakker te worden,

Als je PC helemaal geen stroom mag gebruiken kun je deze natuurlijk ook gewoon afsluiten. Hierbij sluit Windows, in een bepaalde volgorde alle lopende processen'en services, en tot slot wordt de stroom uitgeschakeld. Als je dan de PC opnieuw opstart moeten al die services één voor één terug opgestart worden, en daarna mag je je applicaties terug opstarten, al kun je instellen dat bv Explorer en Q-Dir automatisch terug gestart worden. Explorer opent dan automatisch de mappen die je had open staan (Q-Dir niet). Als je nog een HDD hebt kun je tussen het indrukken van de power-knop en het opstarten van de laatste service gerust een bakje koffie gaan drinken. Destijds met XP haalde ik een bak koffie, logde in en haalde dan de tweede bak koffie. Sindsdien heeft Microsoft gewerkt aan het eerder laden van de desktop, maar voordat je ook echt je applicaties kunt starten... Gelukkig voor MS kwam toen de SSD.

In ACPI is echter ook modus S4 gedefiniëerd, ook wel "Suspend to Disk" genoemd. Dit principe is in 1992 door Compaq geïntroduceerd. In Windows XP en voorgangers noemde Microsoft dit de slaapstand (en noemde men S3 de standby-modus, min of meer correcte termen) maar nu (Sinds Vista) noemt men het sluimerstand (feitelijk de zaken omdraaiend).

In Windows Vista (sommige bronnen zeggen in Eight) introduceerde Microsoft ook "hybrid sleep" waarbij de inhoud van het geheugen net als bij S4 opgeslagen wordt op de HDD of SSD, maar waarbij de S3-modus geactiveerd wordt in plaats van S3. Daarmee kan de gebruiker bij terugkeer een paar seconden sneller terug aan de slag dan met S4 (destijds gebruikte men immers nog HDD's). Dit is sinds Vista de standaard-methode. Hierbij loopt echter de accu nog steeds leeg omdat ook het werkgeheugen op spanning gehouden moet worden.
https://www.jdfoxmicro.co...r/articles/windows-sleep/
https://answers.microsoft...29-43ae-aab8-ea8f1053f4eb

Daarnaast introduceerde Microsoft in Windows 8 een feature "Fast Boot" die in 10 hernoemd werd tot "Fast Startup", waarbij in feite steeds als Windows wordt afgesloten er in feite suspend to disk wordt gebruikt. Dat is echter niet zonder problemen.
https://www.makeuseof.com...t-startup-why-disable-it/
https://www.windowscentra...e-windows-10-fast-startup
https://www.howtogeek.com...ws-10s-fast-startup-mode/
https://docs.microsoft.co...install-with-fast-startup

Door nu in de powersettings de hibernation/sluimermodus aan te zetten, en zo te configureren, dat je deze activeert als je de laptop dichtklapt kun je ook direct verder nadat je de laptop terug uit de kast haalt. Helaas krijg je op laptop niet daardoor automatisch MacOS erbij.
(opstarten bij open doen lukt helaas niet, maar je kunt misschien wake-on-keyboard activeren in uefi/bios)

https://www.dell.com/supp...ma-wijzigen-in-windows-10
https://gearupwindows.com...start-menu-in-windows-11/

Als je hibernation hebt geactiveerd. kun je ook een shortcut op je desktop zetten met als commando: c:\windows\system32\shutdown /h en daarmee de laptop "uit" zetten. Dat heb ik ook op de desktop-pc, maar daar schrijft hij ook nog eerst de tijd weg dat ik aflog.
maar ik denk toch wel dat dit ervoor zorgt dat heel veel mensen deze laptop niet voor professionele doeleinden kan gebruiken
Wie dan? Ik kan me hier heel slechts iets bij voorstellen. Dat er geen windows op kan is misschien voor privé gebruik vervelend (gaming), maar professioneel gebruilk? MS Office is gewoon beschikbaar, veel bedrijfssoftware is vaak web-based of via een remote desktop oplossing en andere professionele software is ook beschikbaar voor de Mac.

In mijn omgeving zie ik ontiegelijk veel MacBook Air's of Pro's en het enige waar ze over klagen is dat ze eigenlijk te duur zijn en dat ze niet te upgraden zijn tegenwoordig. De enige beroepsgroep waarbij ik me zou kunnen voorstellen dat ze windows moeten hebben zijn .NET ontwikkelaars.
Hoezo? .Net ontwikkelen gaat prima onder een MacOS? .Net draait op Windows, Linux en Mac. Voldoende IDE's ook om dat mee te doen. Waar Visual Studio Windows only is, heb je ook andere IDE's: VS for Mac, VS code, Rider etc.
Oh, het kan zeker, en je hoeft niet eens naar 3rd party IDE's te grijpen want Visual Studio is er ook gewoon voor de Mac. Ik verwacht echter dat in de praktijk .NET ontwikkelingen voornamelijk in een Microsoft First omgeving gedaan worden en dan ligt de keuze voor OSX minder voor de hand. Maar ik was eigenlijk op zoek naar die enorme groep mensen die volgens @QUICKSORT nu geen mac meer professioneel kunnen gebruiken.
MS Office is gewoon beschikbaar,
Helaas zonder Access en in Word, Excel geen VBA. Dat is dus voor mij, en voor veel anderen geen optie.
De enige beroepsgroep waarbij ik me zou kunnen voorstellen dat ze windows moeten hebben zijn .NET ontwikkelaars.
Ik doe niets met .Net-ontwikkeling. Ik gebruik wel veelvuldig VBA om via OCR ingelezen PDF's zo automatisch mogelijk te voorzien van de juiste opmaak. Abbyy en andere OCR-software kunnen wel opmaak detecteren, maar vaak gaat het fout (vet wordt italic en omgekeerd) en altijd wordt het een grote brei aan sectionbreaks, tekstvakken, vreemde inconsistente spacing en kolommen.
Oh? Mijn boekhouder had een excelsheet voor mij welke stikte van de VBA en ik had geen enkel probleem om deze op mijn Macbook Pro te kunnen gebruiken.
Dan heb je waarschijnlijk de VBA-functionaliteit die de boekhouder nodig heeft zelf niet gebruikt.
Ik draai Windows 11 ARM64 in Parallels Desktop op mijn M1X Max en deze virtuele Windows is zeker factor 2 sneller dan mijn native Windows 11 machine. In de virtuele Windows werk ik zonder hiccups met AutoCAD en SketchUp.
Heb ik toch wel een beetje mixed feelings over dat Windows niet meer zo evident gedraaid kan worden op deze laptop.
Ik heb ik al die jaren dat ik op een x86 Mac werk werkelijk nog nooit gebruik gemaakt van Bootcamp (of van Windows in een VM). Leuk dat het theoretisch kon maar voor mij totaal geen gemis. Ik vraag me af hoe veel hier echt gebruik van gemaakt werd. Als je echt Windows nodig hebt dan schaf je toch geen Mac aan ?
Het enige waar ik het voor gebruik (zelden) is games. En in dat opzicht zou als Windows al draait het niets voor mij toevoegen. Want de meeste games draaien toch niet op ARM Windows.
Voor school moet ik soms in Inventor of SolidWorks werken. Helaas is deze software niet beschikbaar voor Mac OS. Daarom draai ik bootcamp en parallels (en af en toe voor een spelletje tussendoor).

Als je echt windows nodig hebt kon je gewoon een Mac aanschaffen maar dat wordt nu wel lastig.

Ik overweeg nu om een Windows desktop en een Macbook aan te schaffen (Huidige MacBook gaat inmiddels 7 jaar mee). Maar dan wordt het wel erg duur allemaal..
Tot toe toe was het alleen mogelijk om Linux-distro's op M1-Macbooks te draaien met Parallels.
Volgens mij kan het ook al een tijdje met Qemu waar bijvoorbeeld UTM gebruik van maakt.
Volgens mij kan het ook al een tijdje met waar bijvoorbeeld gebruik van maakt.
Corrigeer me als ik het mis heb: Qemu kan een complete processorarchitectuur emuleren, waardoor de x86-64--versie van Windows of (Ubuntu) Linux gedraaid kan worden, doet Multipass hetzelfde, of draai je daarmee de ARM-versie van Ubuntu?
UTM maakt gebruik van Apple's Hypervisor framework om op ARM ook gewoon ARM Linux te kunnen draaien in een virtual machine. Andere CPU architecturen zitten er ook in, maar die moet dan geëmuleerd worden. En dat is vrij langzaam.
Heb je daarvan een bron? Op de UTM website staat: "Under the hood of UTM is QEMU".
UTM zelf: https://github.com/utmapp...Launcher.entitlements#L11

En QEMU: https://github.com/qemu/q...hvf/entitlements.plist#L5

QEMU maakt dus ook gebruik van de Apple Hypervisor, net als UTM, die inderdaad QEMU gebruikt.

En in mensen taal:
UTM employs Apple's Hypervisor virtualization framework to run ARM64 operating systems on Apple Silicon at near native speeds.
Bron: https://mac.getutm.app/

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 11 november 2021 13:06]

Je kan er maar overheen lezen, thanks!
Volgens die screenshot in het artikel wordt er gewoon een x86_64 kernel gedraaid. Dus geen native ARM versie.

Geen idee verder hoe betrouwbaar die screenshot is.


Niet dus... In die screenshot staat ook 18.04
De software werkt met de recente releases van Ubuntu: 21.04 en 21.10.

[Reactie gewijzigd door L0g0ff op 10 november 2021 19:23]

Klopt, ik heb een x86 Alpine Linux via UTM op mijn M1 Macbook Air draaien. Het werkt goed als ik me beperk tot de command line (waar ik het ook voor nodig had/heb). Xorg gaat onwerkbaar traag omdat de x86 architectuur geëmuleerd wordt.
Is dit een beetje hetzelfde idee (voor mij als gebruiker, technisch zal het vast compleet anders zijn :)) als WSL2? Ik gebruik dat vaak voor web development en Docker, en ik vind het ideaal!
Op MacOS is veel minder behoefte aan zoiets als WSL. Het is namelijk een UNIX systeem, waardoor er veel minder problemen zijn met geporte software zoals Docker, MySQL en git. Eigenlijk is het gewoon Homebrew installeren en gaan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 november 2021 14:32]

Docker is wel een heel slecht voorbeeld, daar dat op macOS een zware/traagstartende linux VM zit op te spinnen in de achtergrond, terwijl je op windows met WSL2 al een performante linux omgeving hebt om docker in te draaien, zonder docker desktop gesukkel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee