Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt installatie WSL op Windows 10 terug tot enkel commando

Microsoft heeft de installatie van Windows Subsystem for Linux op Windows 10 vereenvoudigd. Het uitvoeren van een enkel commando is voortaan voldoende om WSL te installeren. Dat werkt met Windows 10 versie 2004 en latere versies.

Windows 10-gebruikers kunnen WSL voortaan installeren door als administrator wsl.exe --install uit te voeren in de opdrachtprompt of PowerShell. Standaard installeert Windows vervolgens Ubuntu en de meest actuele WSL Linux-kernel. Volgens Microsoft was de methode om het Linux-subsysteem toe te voegen aan Windows 10 voorheen te gecompliceerd. Dat verliep via de optionele Windows-functies en het downloaden van packages.

Om van de nieuwe installatiemethode gebruik te kunnen maken, dienen gebruikers KB5004296 te installeren. Deze update gaf Microsoft vorige week vrij voor Windows 10 versie 2004 en latere versies. De recente Windows Insider Preview-versies van Windows 10 bevatten al de vereenvoudigde WSL-installatie.

Gebruikers kunnen met wsl --list --online een lijst opvragen van te installeren Linux-distributies en als ze een andere distro dan Ubuntu willen, kunnen ze die toevoegen met wsl --install -d <distronaam>. Updaten van de WSL Linux-kernel kan met wsl --update en via wsl --update rollback is terug te keren naar een voorgaande kernelversie. Verder is met wsl --status informatie over onder andere de gekozen distro en kernelversie op te vragen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-08-2021 • 11:10

104 Linkedin

Submitter: easyriider

Reacties (104)

Wijzig sortering
Een belangrijke toevoeging, die ik ook als nieuwstip heb ingestuurd maar die niet naar boven is gekomen, is dat WSL vanaf Windows 11 eindelijk volledige CUDA-ondersteuning krijgt. CUDA is een soort softwarematige computing interface van NVIDIA om rekentaken uit te voeren op de GPU. Het is dus vaak nodig voor deep learning.

Je kan in veel gevallen je code ook gewoon op Windows draaien (de grote frameworks zoals PyTorch en Tensorflow ondersteunen het) maar het gebeurt best vaak dat leuke code-projecten of hele libraries eerder voor een Linux-environment zijn geschreven en je dus met Windows moeilijk vertrokken geraakt. Het zou erg leuk zijn als je als developer/hobbyist je hele dev stack gewoon feilloos op WSL kan draaien, en tegelijkertijd je Windows-systeem nog gebruiken als vanouds.

Eerder was CUDA in WSL enkel beschikbaar via insider builds waardoor het voor hobbyisten/thuiswerkers minder aantrekkelijk was om hun daily driver op een mogelijk onstabiele Windows-installatie te laten draaien. Gelukkig heeft een Windows-medewerker bevestigt dat WSL op Windows 11 CUDA volledig zal ondersteunen bij launch! Tijd om de hele dev stack op WSL te draaien!
Heeft dit voordelen t.o.v. het installeren van Linux op een 2de partitie of is eerder specifiek voor bepaalde taken?

Ben sinds kort wat aan het dabbelen in Linux maar heb hiervoor een Ubuntu build op een andere partitie die ik bij het opstarten van mijn systeem selecteer.

Mag ik het zien als Linux within Windows of?
WSL is vooral handig als je effe snel een Ubuntu shell nodig hebt om een commando te draaien en geen andere machine bij de hand hebt. Ik gebruikt zelf liever een volledige virtual machine, met Windows Pro kun je HyperV installeren. Een dual-boot is het fijnst als je windows en linux niet wil verstrengelen. Je kunt ook zelf Linux draaien op een raspberry pi, of andere computer of in de cloud. Iedereen werkt anders, dus is er geen duidelijke winnaar, maar vooral veel mogelijkheden.
C:\Users\xyz>wsl
Welcome to Ubuntu 20.04.2 LTS (GNU/Linux 4.4.0-18362-Microsoft x86_64)
xyz@DESKTOP-xyz:/mnt/c/Users/xyz$
[edit] ... prima voor Python ontwikkelomgeving als je geen python voor windows wil gebruiken of Ubuntu ondersteuning nodig hebt (bijvoorbeeld system calls). Goed dat Microsoft er een commando van gemaakt hebben, blijkbaar was mijn WSL nog een versie 1.

[Reactie gewijzigd door slaapkopje op 2 augustus 2021 12:28]

Dual boot is gewoon klote, de enige manier om het goed te doen is inderdaad VMs, heb verschillende VMs: Win 10, Win 8, Windows Server 2016 en 2019, Debian, CentOS, ChromeOS en macOS. Hoef nergens voor te herstarten om in de dual boot te komen.

HyperV kan ik zelf niet toevoegen als Windows Feature omdat wij VMWare reeds actief hebben.
Dan heb je toch wel én een oude Windows build én een oude VMware workstation versie.
Sinds een jaar kun je hyperv en VMware naast elkaar draaien.

https://blogs.vmware.com/...upports-hyper-v-mode.html

Heb niet echt het gevoel dat het trager of anders werkt. Ik draai dus zowel VMware en hyperv vms naast elkaar.
Ah kijk. Dank voor de link, ik mag je reactie helaas niet +3en.
Dat is bij deze gedaan! :)
Heb begin de jaren 2000 wel veel gebruikt van gemaakt hoor ;)
WSL is ook handig als ontwikkelomgeving. Ik gebruik het als Python ontwikkelomgeving met VS Code remote server.
Ja de integratie met VSCode is mooi.
Zelf ervaar ik vooral het continu wisselen van het host IP van de Linux VM als je die restart als een issue. Ik zou graag hebben dat dat IP gewoon constant bleef. Geen onoverkomelijk issue maar wel iets waar veel mensen tegenaan lopen volgens mij.
Je kan niet elke linux applicatie draien in WSL. bijvoorbeeld mtr werkt niet... Ben er al eens mee bezig geweest om te kijken of het mogelijk was maar heb het vooralsnog niet voor elkaar gekregen. wellicht iemand hier wel...

wat wel leuk is. Je kan er bijna een volledige X server mee draien vcxsrv is een mooie windows applicatie die de grafishe kant afhandelt van de linux applicatie in WSL.

[Reactie gewijzigd door adam76 op 2 augustus 2021 22:27]

mtr werkt bij mij wel hoor. WSL2 heeft veel networking mogelijkheden verbeterd. Misschien is jouw ervaring gebaseerd op WSL1?

Overigens komt er een nieuwe feature aan, bijnaam WSLg, waarin X en Pulseaudio worden toegevoegd aan WSL. Je kunt dan dus grafische en audio applicaties draaien zonder extra tools.
Hier een uitgebreid en handig artikel hierover, inclusief hoe je het moet installeren en een video:

https://devblogs.microsof...ws-subsystem-for-linux-2/
Heeft dit voordelen t.o.v. het installeren van Linux op een 2de partitie of is eerder specifiek voor bepaalde taken?
Ja, je kan het direct in Windows integreren, alsof het native is.
Mag ik het zien als Linux within Windows of?
Ja, zo mag je dat zien. Je moet het zien als een omgekeerde WINE: Linux in Windows, ipv Windows in Linux.
Ja, je kan het direct in Windows integreren, alsof het native is.
Maar dat is het tot heden niet en goed merkbaar. Het geklungel waar Microsoft mee bezig is heeft er voor mij ervoor gezorgd om weer terug te gaan naar een Macbook als laptop. Daar voelen vele tooling binnen de shell aanzienlijk beter uit en WSL heeft in mijn ogen nog een lange weg te gaan om vagrant op Windows te kunnen vervangen.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 augustus 2021 14:27]

Dan ben ik wel benieuwd welke bijzondere tooling jij nodig hebt. Het enige wat voor mij niet goed werkt is als ik zaken aan de kernel en kernelmodules wil aanpassen.
als ik zaken aan de kernel en kernelmodules wil aanpassen.
Onder andere maar het gaat om de stabiliteit. Het begint al met het draaien met TMUX en vele andere packages. Het voelde al vanaf het begin niet native aan en met pijn en moeite gaf Microsoft ook aan dat het niet native is. Terwijl ze dit bij wsl1 wel langere tijd beweerde.
Voor WSL1 is nooit beweerd de native kernel te zijn? Het hele punt was nou net dat dat het niet was, het was letterlijk linux userland op de nt kernel. WSL2 is gewoon de volledige linux kernel in een speciale VM. Dus dat is wel degelijk native, die kernel is redelijk vanilla.
Voor WSL1 is nooit beweerd de native kernel te zijn?
\
Dit hebben ze in het vroege stadium zeker wel beweerd maar zijn hier vrij snel vanaf gestapt. Officiele uitspraken kan ik eventjes niet meer vinden..
WSL2 is gewoon de volledige linux kernel in een speciale VM. Dus dat is wel degelijk native,
Wsl1 draait ook in een "speciale" vm maar dat maakt het nog niet native.
WSL1 is geen VM en nooit geweest ook. WSL1 is sinds het begin een emulatie laag van de linux kernel op de NT kernel.

Hier is de originele blog post:
https://docs.microsoft.co...system-for-linux-overview
Helemaal nergens gaat het hier over de native linux kernel. Dus ik weet niet waar jij dat dan vandaan hebt.

Hier is deel twee: https://docs.microsoft.co...wsl/pico-process-overview

en dan tenslotte deel 3: https://docs.microsoft.co...logs/wsl/wsl-system-calls
System calls

WSL executes unmodified Linux ELF64 binaries by emulating a Linux kernel interface on top of the Windows NT kernel. One of the kernel interfaces that it exposes are system calls (syscalls). This post will dive into how syscalls are handled in WSL.
Men was toch echt vrij duidelijk over hoe het werkte. En kijk ook vooral even naar wat die pico processes zijn, dan zie je ook meteen dat het absoluut geen VM is en ook niet had kunnen zijn.
WSL1 is geen VM en nooit geweest ook. WSL1 is sinds het begin een emulatie laag van de linux kernel op de NT kernel.
Ik reageerde op het woord "speciale" gezien het woord nogal bijzondere manier is om uit te leggen hoe WSL2 werkt. Vandaar dat ik het gebruikte bij WSL1.
Men was toch echt vrij duidelijk over hoe het werkte.
Dat waren ze zeker niet (als je de beta periode meerekent), maar het is voor mij persoonlijk niet interessant om oude blogs uit 2015 op te gaan graven.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 augustus 2021 15:06]

Ik reageerde op het stukje speciale gezien het woord nogal bijzondere manier om uit te leggen hoe WSL2 werkt. Vandaar dat ik het gebruikte bij WSL1.
WSL2 is dus wel zeker een speciale VM het is een managed Hyper-V VM met Linux erin. WSL1 was geen VM dus het kan ook niet een speciale variant zijn.
Dat waren ze zeker niet, maar het is voor mij persoonlijk niet interessant om oude blogs uit 2015 op te gaan graven.
Die oude blogs laten overigens wel zien dat je niet gelijk hebt en zijn wel degelijk interessant als het op de technologie aankomt, je kunt er allicht nog wat van leren. Die 3 en de rest van de series van rond die tijd geven echt heel veel details, "onduidelijk" is het zeker niet, technisch hooguit.

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 2 augustus 2021 15:09]

WSL2 is dus wel zeker een speciale VM het is een managed Hyper-V VM met Linux erin. WSL1 was geen VM dus het kan ook niet een speciale variant zijn.
Je mist volgens mij de clue, maar helemaal prima als jij iets als speciaal kenmerkt. Iets leren van Microsoft vind ik wel weer komisch. Denk dat Microsoft eerder als het op OS zaken aankomst eerder wat kan leren hoe het binnen Linux landschap er aan toe gaat ;)

Ze proberen er in de buurt te komen maar falen hier, zelfs met WSL2, hier hard mee.
Wat valt er voor Microsoft bij Linux te leren? Windows is heel wat complexer dan *insert distro*
Complexiteit is niet perse een compliment als Linux hetzelfde kan als Windows lijkt me. Mijn ervaring met Linux was dat dezelfde hardware met Linux een stuk sneller was dan Windows. Dat was voor C/C++ backend software icm een database. Het draaien van de tests (=starten van duizenden kortlopende processen) ging op een Linux VM (op VMWare) met 2 CPUs even snel of sneller dan op fysieke Windows hardware met dual 12 core en meer geheugen. Windows en veel processen icm netwerk/fileio legt het tegen Linux af.

Daartegenover staat dat er geen echt alternatief is voor iets als Visual Studio.
Ubuntu onder WSL2 is gewoon native Ubuntu. Je vindt een vm ook niet native genoeg ?
Als het allemaal exact hetzelfde was, waarom zijn er tot heden nog veel issues en is er op vele vlaktes flinke presentatie verschillen?
Ik ervaar maar 1 issue: ik moet na een reboot de mtu size in mijn Ubuntu wsl weer gelijk maken aan die van het corporate vpn. Verder heb ik gewoon een prima full fleged ontwikkelomgeving.
Microsoft bad, linux good. Kunnen we het zo samenvatten?
Waarom zou je het zo samenvatten? Moet je een product de hemel in prijzen als het nog niet af is?
Wat bedoel je met 'voelt niet native aan'?
Dat waar wij problemen mee hadden, waren systemd-services voor development: Apache, Nginx, MySQL, PHP-FPM, en nog zo een paar andere. Ze werkten wel, maar met autostart en permissions hadden we continue problemen.
Ja, zo mag je dat zien. Je moet het zien als een omgekeerde WINE: Linux in Windows, ipv Windows in Linux.
Absoluut niet. WSL 1 was misschien wat meer te vergelijken, waarin de volledige user API werd geëmuleerd zonder dat er een linux kernel aanwezig is; min of meer zoals Wine werkt. Inmiddels heeft WSL echter gewoon een native linux kernel die middels virtualisatie draait op je systeem. Het is dus meer te vergelijken met een vmware client waar je linux op installeert, al is WSL veel meer geïntegreerd in de host.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 augustus 2021 12:53]

Ohja, in WSL2 hadden ze dat allemaal ondersteboven getrokken, was ik even vergeten
Verwijderd, zit verkeerd te klikken 8)7

[Reactie gewijzigd door Aduen op 2 augustus 2021 12:42]

WSL is noodzakelijk voor Windows om mee te komen in de markt; Nu dat bergen ontwikkelaars overstappen op Mac OS, heeft Redmond een tegenaanval nodig. Met WSL kun je software ontwikkelen voor Linux Containers zonder gebruik te maken van hopeloze middleware zoals Vagrant.

Met WSL draai je Linux via de Hypervisor van jouw machine, terwijl je zelf nog op Windows zit. De voordelen zitten hem dus vooral in Windows compatibiliteit? Eist jouw werkgever dat je SharePoint of Office gebruikt voor het invullen van het bezettingsrooster? Dan is dit jouw redding.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 2 augustus 2021 11:25]

Vagrant is toch best krachtig in combinatie met bijvoorbeeld Virtual Box en Docker zonder dat je afhankelijk raakt van Windows.
Volgens mij heeft Mac development zijn top 5-6 jaar geleden al gehad. Destijds zag ik 80-90% van de devs bij klanten op Macs werken. Tegenwoordig is dat meer 50/50. Microsoft is juist afgelopen 5 jaar een enorme inhaalslag aan het maken waar Apple zich vooral bezig lijkt te houden met iOS, tablets.

Ik heb ook jaren op Mac gewerkt, maar 7-8 jaar geleden weer terug naar Windows gegaan. Nu met WSL en Visual Code remote mis ik helemaal niks meer. Ligt hier nog wel een Macbook, maar die wordt alleen nog door vriendin gebruikt om wat te browsen.

Wat ik in eerst instantie het meeste miste was het touchpad, maar afgelopen jaren hebben ze ook prima (multigesture) touchpads op Windows laptops.
Ik heb ook jarenlang op mac gedevd, maar ben daarna overgestapt op (Ubuntu) Linux. Het kan de bubbel zijn waar ik in zit, maar in de twee organisaties waar ik veel kom zit zo'n 60% van de (backend) devs op Linux. De rest is verdeeld tussen mac en Windows.
Welke voordelen het heeft, ligt natuurlijk aan je usecase.

Persoonlijk gebruik ik WSL voornamelijk als SSH client. Vind ik een stuk fijner werken dan Putty. Verder heb ik Python draaien in WSL, zodat (ALS ik eens iets wil doen in Python, buiten mijn werk om) ik niet naar een ander OS hoef te booten, waar vervolgens tig updates klaar staan, omdat ik te lang niet naar dat andere OS heb geboot :+
Sinds 2018 zit er al een openssh client in Windows. Omdat ik persoonlijk de commandline en powershell niet fijn vind, gebruik ik die in combinatie met Windows Terminal die ik uit de Windows Store geinstalleerd heb.
Als het om Putty gaat is Mobaxterm ook een meer dan prima vervanging. Er is ook een optie om Python ermee te draaien, op deze pagina staat een custom installer die dat al heeft: https://teaching.healthte...ex.php/Course_preparation

[Reactie gewijzigd door Frij5fd op 2 augustus 2021 20:55]

Op deze manier hoef je niet volledig te booten naar Linux om een specifieke tool te gebruiken terwijl je met iets bezig bent in Linux.

Plus als je als Windows gebruiker toch opeens een tool moet gebruiken die enkel voor Linux te vinden is, dan is het gemakkelijker geworden om dat alsnog te gebruiken zonder het zelf te moeten compileren voor Windows of zelfs al aan de slag te gaan met je PATH variabele om de tool vanuit de command line te gebruiken zelfs als die tool wel voor Windows te vinden is (bijvoorbeeld yt-dl).

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 2 augustus 2021 11:23]

Jups.
Ipv een vm of dual boot installatie kan je direct in PowerShell. Windows ps en Linux commando’s gebruiken.

Maar dit vervangt niet een Linux install. Het kan je meer helpen om taken even snel op je Windows
Pc uit te voeren als je in een hybride omgeving werkt (Windows en aantal Linux systemen ).

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 2 augustus 2021 11:24]

Niet hoeven rebooten om te wisselen. Dat is handig voor heel veel ontwikkel werkzaamheden.

Voor een 'normale' computer gebruiker biedt het m.i dan weer weinig. En voor een hobbyist die met Linux wil experimenteren is een aparte partitie / volledige VM wellicht handiger, omdat je dan niets aan je main Windows omgeving verandert.
IMO heeft het meer voordeel om linux te draaien met windows apps die niet anders kunnen in een vm+gpu passthrough (sommige games ivm Anti-cheat). Of in Wine / Proton. Het is even wennen. Dualboot zou ik gewoon skippen als je kan. Windows heeft er een handje van om grub (linux bootloader) kapot te maken.

Vooal als dev, je hebt veel meer tools en linux is eigenlijk veel makkelijker. Voorbeeldje; al mijn configs van hoe m'n desktop werkt tot aan m'n browser instellingen in Git staan. Alles in linux is een file, dus je kan het in git gooien. Als ik om wat voor een reden dan ook wat kwijt raak, of moet herinstalleren. Git clone > klaar.

Tenzij je op een of andere manier al gelockt bent in het windows eco-systeem (MSSQL, C#/winform, Access, excel, Sysadmin tools etc), zie ik geen reden om het niet te proberen.
Het komt erg goed tot zijn recht voor cross-platform development met directe integratie in Visual Studio en Code. Waar je eerst in een Virtual Machine werkte (Hyper-V) met alle problemen van dien (directe aansprak op HAL o.a.), is WSL native. WSL1 had nog wat beperkingen maar met WSL2 heb ik zelf geen beperkingen meer ondervonden. Hierdoor heb (bijna) alles tot je beschikking, zelfs CUDA (Nvidia GPU). Je kan ook gemakkelijk een binding maken naar het lokale bestandsysteem van Windows.

Ik gebruik het zelf voor software development in ROS en voor Machine Learning. Een ander voorbeeld is het opstarten van een webserver in WSL en je hebt een zeer compacte en snelle web development omgeving voor lokale testen in Windows, server in Linux.

Ik weet niet of het echt een dagelijks consumenten product is. Maar misschien zijn er voorbeelden te vinden, Tweakers zijn creatief ;)

Bedenk wel dat WSL niet is bedacht voor GUI, het zal binnenkort wel beschikbaar zijn. Het is bedacht als native Shell interface.
Install a complete Ubuntu terminal environment! Dus een Linux command prompt. Geen GUI.

https://docs.microsoft.co...ws/wsl/tutorials/gui-apps

als je GUI apps wil gebruiken (GUI app start je van de commandline)

[Reactie gewijzigd door hansotten op 2 augustus 2021 13:31]

Het is anders. Bijv op het gebied van apparaat beheer. Nu had ik het nodig voor een obscuur doel (een ander apparaat flashen via USB) en werkte WSL niet, maar native (in een eigen partitie) wel. VM heb ik niet geprobeerd. In principe is WSL (voor zover ik weet) een VM, maar weet ik niet of Xen, Hyper-V, VMWare oid anders dan WSL zullen werken.

[Reactie gewijzigd door kdekker op 2 augustus 2021 20:49]

Ja, het is enorm handig om een low maintenance en grafisch erg mooie terminal te gebruiken om comfortabel vanuit mijn Windows 10 mijn servers te kunnen beheren via SSH. Ook kan je prima snel een commando testen of allerlei ruby/linux specifieke packages/commands gebruiken zonder SSH te moeten gebruiken (de uiteindelijke bestanden kan je via Syncthing weer naar de file server syncen, bijvoorbeeld). Erg handig!
Ja je kan bijvoorbeeld rsync draaien in een Windows cmd venster via "wsl rsync" of welke andere Linux command line tool dan ook door er alleen wsl voor te zetten. Ik gebruik het bijna dagelijks.
Is het nu ook mogelijk om dit te installeren met locale accounts? Eerder dit jaar wilde ik WSL installeren, en daar was een Microsoft-account voor nodig.
Kon altijd al hoor. Misschien doel je op installeren vanuit de Store, dan vraagt hij om een inlog, maar die kan je gewoon cancellen.
De optie om te cancellen heb ik niet gezien, zal het tzt nog eens proberen. Had het geprobeerd via "onderdelen toevoegen" en via de command line.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-manual

Weet je zeker trouwens dat je een MS-account nodig hebt? Het gaat normaal via de store, maar ik kan ook gewoon dingen uit de store downloaden zonder MS account. Wellicht komt dat doordat ik Windows 10 Enterprise gebruikt.
Je kunt de store zonder account gebruiken, maar na iedere klik wordt je gevraagd in te loggen. Eerste keer store openen, klik op negeren. Zoeken, klikken op "get", loginscherm wegklikken. Dan klikken op download, loginscherm wegklikken. Ik moest laatst ook nog een keer wachten op updates die meteen meekwamen voor WSL wilde installeren, dus daarna nog een keer naar updates > update all > loginscherm wegklikken.

Je kunt de store zonder account gebruiken, maar MS doet er echt alles aan om dit niet zo te doen lijken.
Dat werkte bij mij ook tot het moment dat ik de browser Edge volledig van mijn systeem verwijderde. Nu kan ik niets meer downloaden uit de Store. Wat ik overigens prima vind.
Dat microsoft account was alleen nodig omdat je de distro via de store binnen zou halen, maar dat kan je ook gewoon via powershell doen op een lokaal account

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-manual
Ik gebruik al jaren WSL met een local account. Gaat prima.
Je hebt zelfs geen internet verbinding nodig op het systeem waar je wsl op gaat installeren.
Je kunt alles vooraf downloaden op een systeem naar keuze.
Hier een handleiding:
https://gist.github.com/S...dacd0f420fae65414e717212d
Hoeveel jaar nog, voordat Windows niks anders dan een Linux distro met een hoop proprietary componenten is geworden?

Scheelt een hoop kerneldevelopment voor de codekloppers uit Redmond. Compatibiliteitslaag onderhouden en proprietary ActiveXDirectX aanhouden voor gaming en ze zijn klaar.

[ed.]
@hiostu idd.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 2 augustus 2021 11:22]

Je bedoelt DirectX neem ik aan?
Het zou mij sterk verbazen dat ze op een gegeven moment overschakelen op een linux kernel. Waarom iets weggooien wat goed werkt en waar tientallen jaren aan development in gekropen is? Welk financieel voordeel zouden ze daar nu uit halen? De kracht van Windows is net de backward compatibility. Met over te schakelen op een linux kernel gooien ze dat allemaal overboord.

edit: om bovenstaande te staven:
https://boxofcables.dev/n...ebasing-windows-to-linux/

[Reactie gewijzigd door breezie op 2 augustus 2021 11:52]

Azure draait ook op de NT kernel. NT gaat helemaal nergens heen.

Linux werkt anders en wordt voornamelijk omarmt door Microsoft omdat ze niet echt anders kunnen gezien veel development gewoon op Linux gebeurd en de "DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS" mentaliteit is nog steeds prominent aanwezig bij Microsoft.

NT is object-based tegenover Linux dat een file-based OS is. Totaal andere opzet en Microsoft is ook een partij die liever zelf de controle heeft over hun eigen software. Daarnaast is GPL "a cancer" -Ballmer, Microsoft is heel voorzichtig met GPL licenties, want als ze het verkeerd aanpakken moeten ze hun eigen broncode open sourcen. Daar hebben ze absoluut geen behoefte aan.

Zolang Azure bestaat, zal Microsoft aan de eigen kernel blijven bouwen. Want ook Linux zal daar niet uit de doos geschikt voor zijn en zal dusdanig aangepast moeten worden, dat het makkelijker voor ze is om NT gewoon door te ontwikkelen.

Beter om op te houden met die rumors dat Microsoft naar Linux gaat switchen voor hun kernel, dat gaat zeker in de vooruitzienbare toekomst echt niet gebeuren. Zakelijk en cloud zijn Microsoft's voornamelijkste inkomstenbronnen en beide draaien -grotendeels- op NT.
Oneindig?

Microsoft heeft 0 redenen om Windows NT te vervangen met Linux. Nul. Nada. Noppes.

En denken dat een "compatibiliteitslaag" überhaupt mogelijk is... Dat is wat Microsoft probeerde met de eerste WSL om met Linux te doen en daar zijn ze juist vanaf gestapt omdat het zelfs voor dat gebruik met Linux al een absurd huzarenstuk was, waarna ze gewoon voor een virtuele Linux zijn gegaan met WSL2. Alsof het omgekeerde doen met NT doenbaar is (het antwoord is "nee").

Daarbij heb je natuurlijk ook nog dat Microsoft's grootste melkkoeien Azure en natuurlijk Windows, gebouwd zijn op Windows NT, en Windows NT in verschillende situaties gewoon een betere kernel is dan Linux (in tegenstelling tot wat verschillende tweakers hier vaak lijken te denken).

Denken dat Windows ooit een Linux distro wordt is een fantasie die je beter opbergt.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 2 augustus 2021 12:46]

Windows is iets wat je het best in een virtuele machine kunt draaien boven op een hypervisor zoals Xen, KVM of ESXi. Wat mij betreft is Windows niets meer dan een API die zorgt voor vendor lock-in en zo'n beetje de laatste in zijn soort is.

Beter is het je software naar Linux met Qt of wxWidgets te porten en nieuwe software niet met Microsoft technologieën te bouwen, zodat je Windows helemaal niet meer nodig hebt.
Ik ben heel blij met WSL - het is voor mij de bepalende factor om weer terug te kunnen naar Windows na vele jaren macOS en een vleugje Linux.

Ik werk nog steeds voornamelijk op mijn macbook maar ik probeer steeds meer dingen op te pakken op mijn Windows PC + WSL. Er zijn meerdere projecten die ik nu volledig in Windows+WSL kan draaien en ontwikkelen, en de 5950X in mijn desktop rent rondjes om mijn 16" i9 macbook.

Geen eerlijk vergelijk natuurlijk, desktop vs laptop, maar kanttekening is wel dat er op dit moment geen interessante high end desktops zijn in Apple-land voor een redelijke prijs: 690 euro om van 8GB naar 32GB RAM te gaan... (iMac) en nog eens 575 euro om van een 5500 naar 5700 GPU te gaan.

Nog een keer 690 euro om van 512GB naar 2TB te gaan en je komt al gauw op 4000-5000 euro voor een 10 core cpu iMac die je onder load de hele tijd hoort blazen. Zijn ze gek geworden? En ik wil niet eens een iMac, ik heb al een mooi scherm.

Maar prima, een mac pro dan? Nee, veel te dure onderdelen, consumentenhardware is prima voor mij.

Mac Mini of een andere M1-gebaseerde chip? Ik vertrouw de M1 nog niet voor professioneel gebruik, en natuurlijk wil ik nog steeds meer power.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 augustus 2021 11:31]

Waarom zou je meer power tegenwoordig willen? Ik zou liever voor stabiliteit gaan en de m1 is dat in mijn ogen. Als ik meer rekenkracht nodig heb trap ik wel een VM af (of een container) en test daar bepaalde zaken op. Waarom zou je dat nog lokaal doen?

Zelf ben ik persoonlijk blij dat ik van WSL af ben. Vond het op Windows 10 echt een gedrocht en WSL2 blijft nog steeds geen native oplossing. Dat is ook terug te zien als je er containers mee draait i.c.m. hyper-v.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 augustus 2021 11:43]

WSL2 is tot zover in mijn geval goed genoeg gebleken. Meer power, omdat ik ongeduldig ben en mijn test suite schaalt perfect mee over meerdere cores. Wat op mijn 16" i9 macbook 55 seconden duurt, duurt 24 seconden op mijn desktop 5950X in WSL2.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 augustus 2021 11:45]

Draai je dat lokaal voor je werk op je eigen machine thuis? Ik ben daar vanaf moment 1 mee gestopt gezien de stroomrekening niet vergoed wordt.

Dat je desktop sneller zou zijn met WSL2 lijkt mij op vele vlaktes niet raar. Er moet serieus hoop mis zijn met WSL2 mocht het trager zijn gezien de CPU per core aanzienlijk sneller is. Draai dezelfde run eens native op je Laptop en je zult zien dat WSL2 het aflegt ;) Tenminste, dat zie ik in al mijn gevallen naar voren komen.

Ook wordt er beter met resources om gegaan als ik containers native draai.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 augustus 2021 16:31]

Draai je dat lokaal voor je werk op je eigen machine thuis? Ik ben daar vanaf moment 1 mee gestopt gezien de stroomrekening niet vermoed wordt.
Met de 300 euro (plus tijd) die ik per maand nu bespaar aan reizen, vind ik een tientje stroom nou niet echt een probleem.

Docker containers opspinnen op een Mac gaat ook een stuk trager dan op W10 WSL2. Helft van onze Devs werkt op Mac. Van paar jaar oud tot aan de M1 toe. Geen van hen kan uberhaupt 2 sites tegelijk opspinnen. De W10 devs wel.

Docker draait dan ook niet native op Mac begreep ik.

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 2 augustus 2021 12:54]

Met de 300 euro (plus tijd) die ik per maand nu bespaar aan reizen, vind ik een tientje stroom nou niet echt een probleem.
Dus je moet naast je stroomkosten van het draaien van een zwaardere bak ook nog alle reiskosten ophoesten? Ik zou serieus gesprek aangaan met je werkgever want ergens heb je geen goede afspraken gemaakt. Een werkgever kan investeren in een goede IT-omgeving en je iets aanbieden.

Het draaien van mijn desktop 40 uur per week zag ik aardig snel terug komen op mijn stroomrekening dus ben daar vrij snel mee gestopt.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 augustus 2021 14:19]

Ik heb geen werkgever ;) . Het kostte me 300 euro p/m om bij klanten te komen en die kosten maak ik nu niet. Ik heb zelf goed geïnvesteerd in mijn eigen hardware.

Mijn voornaamste nieuwe kostenpost is de koffie thuis :o
Stroomrekening? Met de moderne uurtarieven van ITers kan je in de 30 seconden die je bespaart al een paar kWh inkopen. Los daarvan, ik werk inderdaad vanuit huis op eigen stroomkosten, samen met de kosten van de warmtepomp die hier zit te blazen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 augustus 2021 14:08]

Los daarvan, ik werk inderdaad vanuit huis op eigen stroomkosten
Werkgever zal blij met je zijn om in je eigen omgeving bezig te zijn :) Gaat verder niet om die 30 seconde, maar de 40 uur per week dat je desktop staat te "blazen".

[Reactie gewijzigd door vali op 2 augustus 2021 14:12]

Tja, genoeg werkgevers die geen reiskosten of thuiswerkkosten vergoeden, zijn ze namelijk niet verplicht. Je kunt dan wel een andere werkgever zoeken, maar overal is wel wat.
Je kunt dan wel een andere werkgever zoeken, maar overal is wel wat.
Zeker in deze tijd moet een werkgever laten zien dat hij om zijn werknemers geeft en als je op alle kosten gaan besparen moet je niet raar opkijken dat de goede mensen niet lang blijven blijven.
Dat kan best zijn, maar de goede mensen hebben ook niet altijd zomaar een andere baan of zitten gewoon aan een contract vast, zeker als het om een contract voor bepaalde tijd gaat (vaak de 1ste paar contracten), dan kan de werknemer dus ook niet zomaar opzeggen (in tegenstelling tot wat sommige mensen denken dat je altijd een opzegtermijn hebt, tenzij het in het contract is afgesproken (of via de cao)).
maar de goede mensen hebben ook niet altijd zomaar een andere baan of zitten gewoon aan een contract vast,
Tja, met zo'n gedachte is er altijd wel een reden om slechte omstandigheden goed proberen te praten :) Mocht je wel in die positie bevinden kan je er in ieder geval van leren en de volgende keer beter je contract lezen en betere eisen stellen.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 augustus 2021 09:44]

Uhh meer power door een vm/container te starten? Op dezelfde hardware? Das toch wel heel erg knap.
deze is anders nog steeds nodig
Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Windows-Subsystem-Linux
wat betekent dat 1 enkel commando genoeg is wanneer je een voorafgaande actie uitgevoerd hebt.
deze is anders nog steeds nodig

[...]

wat betekent dat 1 enkel commando genoeg is wanneer je een voorafgaande actie uitgevoerd hebt.
Dat is niet mijn ervaring: ik heb niets extra moeten inschakelen. Eerst twijfelde ik of ik dat misschien vroeger al had ingeschakeld, maar volgens deze bron is die extra stap niet nodig:
The --install command performs the following actions:
  • Enables the optional WSL and Virtual Machine Platform components
  • Downloads and installs the latest Linux kernel
  • Sets WSL 2 as the default
  • Downloads and installs a Linux distribution (reboot may be required)
Belangrijke nuance is wel dat het hier gaat over
Simplified Installation for Windows Insiders
Waarom zou iemand WSL2 gebruiken t.o.v. het draaien van een Linux VM met shared storage?
Is het vanwege integratie met het filesystem? Of één of andere Visual Studio feature wellicht?
Bijvoorbeeld omdat Docker het als backend kan gebruiken en dan een stuk sneller en efficienter werkt dan in VM mode: https://docs.docker.com/docker-for-windows/wsl/
Deze werkwijze hadden de developer insider builds van Windows 11 al in zich. Erg fijn dat Microsoft wsl blijft verbeteren.
Je moet de opdrachtprompt als administrator uitvoeren anders werkt het niet... :)
Dat is fijn, vaak geklummel gehad met het upgraden naar WSL 2 in het begin. Ook het installeren via windows store was niet echt praktisch naar mijn mening.

Fijn dat dit nu gemakkelijk via een single command kan!