Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ubuntu 22.04 LTS gaat gebruikmaken van kernel 5.15 en Gnome 42

Ubuntu 22.04 LTS gaat gebruikmaken van Linux-kernel 5.15 en niet van het nieuwere 5.17. Een Canonical-ontwikkelaar schrijft dat er later oem-varianten van het besturingssysteem uitkomen met 5.17 als standaard, maar dat voorlopig van de 5.15 LTS-release gebruik wordt gemaakt.

Ontwikkelaar Sebastien Bacher van Canonical bevestigt in een forumpost dat Canonical van plan is kernel 5.15 te gebruiken voor de komende 22.04 LTS-versie van Ubuntu. Deze wordt de komende 22.04-release. Kernel 5.15 is weliswaar ook een LTS-release waardoor de keus logisch lijkt, maar die kernelversie is inmiddels wel al enkele maanden oud. Inmiddels is kernel 5.16 al uit en versie 5.17 wordt eind maart verwacht. Ubuntu 22.04 komt pas daarna uit, in april van dit jaar.

Bacher geeft geen reden voor het gebruik van de specifieke kernelversie. Hij zegt dat er 'op een bepaald moment' oem- en hwe-versies van Ubuntu 22.04 komen die wel gebruikmaken van kernel 5.17, maar daarover geeft hij geen details.

Bacher zegt dat Canonical ook van plan is Gnome 42 als desktop-environment te gebruiken in 22.04. "We werken momenteel aan de stabiele versie van 41 en gaan daarna aan de slag met updates voor 42. We mikken erop die versie standaard te installeren. In Gnome 42 wil Canonical zoveel mogelijk wegblijven van GTK4, omdat het bedrijf daar niet genoeg tests mee zou hebben gedaan. Wel worden GTK3-applicaties bijgewerkt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

14-01-2022 • 14:36

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
In de CT magazine van deze maand stond een uitgebreid artikel over de Linux kernels, in de kernels die actief worden onderhouden door het Linux kernel team worden stilzwijgend security fixes geïmplementeerd.

Canonical heeft (of had?) nog wel eens de neiging om voor een Ubuntu release een gewone kernel te pakken, waarvan de ondersteuning vanuit het Linux kernel team niet meer aanwezig was of waarvan die ondersteuning tijdens de ondersteuningsperiode van de betreffende Ubuntu versie verloopt.
Canonical onderhoud deze kernels zelf nog wel, en poogt bekende security fixes te backporten naar de kernel die door Ubuntu wordt gebruikt. Het lastige is echter dat security fixes in de Linux kernel niet bekend worden gemaakt door het Linux kernel team, waardoor je dus de kans loopt dat een fix niet wordt gebackport naar de door Ubuntu gebruikte kernel.

Dat Ubuntu 22.04 LTS nu een LTS kernel krijgt is dus een goede ontwikkeling vanuit security oogpunt, omdat daarmee upstream fixes van het Linux kernel team standaard mee worden genomen, dus ook de geheime security fixes.
Is het bekend of Ubuntu voortaan altijd LTS kernels gaat gebruiken voor de Ubuntu LTS releases?

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 14 januari 2022 15:14]

Reageer
Het lastige is echter dat security fixes in de Linux kernel niet bekend worden gemaakt door het Linux kernel team, waardoor je dus de kans loopt dat een fix niet wordt gebackport naar de door Ubuntu gebruikte kernel.
Lijkt mij geen heel groot probleem, met de upgrade of de point releases komen ook altijd kernel updates mee. Lang hoeft Ubuntu de kernels dus niet te ondersteunen, wanneer zij een nieuwe(re) kernel implementeren voor de volgende release, komen die gemiste updates dus alsnog mee. Dus hoewel dit security wise misschien niet wenselijk is (omdat je zsm alle updates wilt hebben) komen de updates vroeg of laat dus toch wel. Hetzelfde zie je in dat licht ook bij Android en de security updates daarvan. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 januari 2022 16:10]

Reageer
Voor servers is dat helaas wel een probleem, die blijven op de LTS release draaien, en krijgen dus geen tussentijdse point release met nieuwe kernel.
Reageer
Dat ligt dan aan het update beleid van de eigenaar van die server, dat is niet het probleem van Ubuntu of de kernel. Ook bij een upgrade naar de volgende LTS-release komt dan overigens die update gewoon, immers. Alleen duurt dat dus langer, maar nogmaals, dat ligt aan het update beleid van de beheerder.

Daarbij, Ubuntu is een rolling release OS, dus als ze regelmatig op updates checken, komen de point releases vanzelf binnen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 januari 2022 16:46]

Reageer
Ubuntu is geen rolling release, om die zekerheid kiezen veel bedrijven en particulieren net voor LTS. Daarom bieden ook uitsluitend LTS releases Live Kernel Patching. Als er een kritisch lek is, worden de kernel patches “op de achtergrond” doorgevoerd en de kernel “on the fly” herstart. Je kan er ook voor kiezen om reguliere releases te gebruiken. Dan upgrade je de boel om de zes maanden.
Reageer
In de CT magazine van deze maand stond een uitgebreid artikel over de Linux kernels, in de kernels die actief worden onderhouden door het Linux kernel team worden stilzwijgend security fixes geïmplementeerd.
Dat artikel was een aardige eye-opener, helaas hebben ze dat nu net nog niet als voorbeeld op de site gezet (https://www.ct.nl/dossiers/linux/)

Mijn eigen gedachte bij dat hele artikel is dat het er vooral om gaat dat een patch als een securit-issue wordt herkend. Volgens mij is het niet aan de kernel-programmeurs om van patches aan te geven of het wel een security issue is. Als het mij gevraagd zou worden dan zou ik bij elk issue aangeven dat het security is.

Naar mijn idee is het aan de linux distributie zelf om aan te geven of een patch als security issue ook moet worden geback-poort of niet. Dat zouden ze niet van anderen af moeten laten hangen. Als zij aan backporten doen om oudere kernels 'actief' te houden dan moeten ze dat gewoon voor alle patches zelf beslissen.

Een voorbeeld uit windows land is bijvoorbeeld dat het toevoegen van TLS security suites in het verleden als extra functionaliteit werd gezien en niet als security issue. Daarmee heb ik gezien dat windows 2008 servers die dus niet kregen toen ze uit kwamen. Toen een aantal jaar later de SSL security suites niet meer goed genoeg waren en dus werden uitgeschakeld en TLS werd aangezet, waren die machines helemaal niet meer over het netwerk te benaderen.
Reageer
Volgens mij onderhoudt Canoncial zelf Kernels in LTS-releases. Daarom zit er vaak ook een langere supporttermijn op kernels die Ubuntu LTS-releases gebruiken.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 15 januari 2022 18:27]

Reageer
In Gnome 42 wil Canonical zoveel mogelijk wegblijven van GTK4, omdat het bedrijf daar niet genoeg tests mee zou hebben gedaan. Wel worden GTK3-applicaties bijgewerkt.
Goede beslissing van Canonical. :)

Ik draai op Arch Linux al een aantal GTK4 apps, maar het merendeel werkt niet lekker met mijn thema (of helemaal niet) en vrijwel alles van (native) Adwaita vind ik lelijk/te groot. Denk dat Canonical ook met hun GTK4-thema nog niet klaar is, of het inderdaad niet voldoende heeft getest.
Reageer
Ik draai op Arch Linux al een aantal GTK4 apps, maar het merendeel werkt niet lekker met mijn thema (of helemaal niet) en vrijwel alles van (native) Adwaita vind ik lelijk/te groot.
Dat is opzettelijk. Het idee van GTK 4 + libadwaita, is om apps het laatste woord te laten hebben over theming.
Reageer
Theming op app niveau creëert alleen maar een incoherent geheel. Leuk dat het hun idee is, maar het merendeel zit daar helemaal niet op te wachten.
Reageer
Er zijn al meer dan genoeg prominente ontwikkelaars en bedrijven die hier hun ongezouten mening over hebben gegeven. Daarom dus ook dat Pop OS nu op de proppen komt met hun eigen Shell:

nieuws: Ontwikkelaar toont eerste beelden van System76's Rust-versie van Pop_OS

De toekomst is onzeker, en mogelijk gaat het allemaal werken en heeft GNOME gelijk, maar hoe langer ik samen werkt met GNOME, des te meer ik begin te denken dat er nog lang geen einde komt aan de versplintering.

Meer tekst en uitleg waarom ze het zelf een goed idee vinden:
- https://blogs.gnome.org/t.../restyling-apps-at-scale/

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 14 januari 2022 15:57]

Reageer
Er zit toch wel een kern van waarheid in. Ik herken het verhaal wel, dat apps vaak kleine foutjes hebben. Een witte rand op een vreemde plek of een donkere tekst op een donkere ondergrond.
App developers are trying hard not do anything innovative or visual in their apps, because they know it will break with other stylesheets.
Vaak zijn apps die er goed uitzien, zoals Google Chrome, al van GTK afgestapt. Chrome gebruikt nu Aura.

Ik ben geen GNOME fan. Maar niet alles wat ze doen is slecht.
Reageer
Inderdaad, maar dan moet je niet doen alsof de enigen die thema's maken de originele ontwikkelaars zijn. Ubuntu kan zijn eigen thema altijd patchen bovenop een bestaande applicatie. Met als voordeel dat dit thema dan hopelijk goed is getest. Thema's zijn nu applicatie specifiek en beslaan niet langer het gehele besturingssysteem.
Reageer
Dan kan ik als app-developer (ben ik niet, maar als voorbeeld), Ubuntu branding tegenhouden. Voor een distro is dat gewoon belangrijk (groen is bijvoorbeeld LM/Manjaro, paars/oranje Ubuntu, etc.). Als ik geen branding wil of iets anders, dan kan ik altijd terug naar de default (Adwaita) settings.

In sommige opzichten is dat inderdaad een voordeel, maar libadwaita geeft je helemaal geen thema rendering meer. Zelfs het wisselen van accenten is op het laatste moment erin gekomen, en naar mijn weten is dat nog steeds niet als optie aanwezig in GS?

KDE/Plasma laat gewoon zien dat het wel kan, maar buiten de thema's, zijn daar weer andere minpunten aan.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 14 januari 2022 17:16]

Reageer
Jij kan als developer zelf een thema maken voor de applicaties in kwestie. Dit thema is specifiek aan de app, er wordt niet langer gebruik gemaakt van een system beslaande stylesheet. Dus hopelijk ga jij als ontwikkelaar nu voor elke app apart een thema maken in plaats van die alles beslaande stylesheet.

Deze verandering zal er hopelijk tot leiden dat het thema gegarandeerd goed werkt met de applicatie.

Mocht je voor een app nog geen thema hebben geschreven dan zal die zijn standaard thema gebruiken dat getest is en gegarandeerd goed werkt.

Je zal niet meer tegen het probleem aanlopen dat sommige applicaties grafische problemen hebben door je custom thema.

Voor een goede demo zou je kunnen kijken naar de nieuwe gnome-text-editor, het heeft namelijk 7 lichte thema's en 8 donkere thema's inbegrepen.

[Reactie gewijzigd door Omega op 14 januari 2022 18:48]

Reageer
Zie je het al voor je? Ik als developer moet dan thema's gaan onderhouden?

Dat gaat echt niemand doen, het zal allemaal een eigen stijl zijn. Libawaita biedt je alles aan, maar als je ziet hoeveel mensen (terecht) klagen over de inconsistente W10/W11 interface, dan wordt het hiermee zeker niet beter.

Het gaat hier niet om een simpele window decoratie verandering, het gaat veel verder dan dat.
Reageer
Het bouwen van deze thema's valt best mee, afhankelijk natuurlijk van de complexiteit van de applicatie in kwestie. Het zal aanzienlijk minder complex zijn dan een system-wide CSS bestand schrijven van 6000+ lijntjes wat nu gebeurt.
Reageer
Ik denk niet dat je van een developer hoeft te verwachten dat hij met css aan de slag gaat om iets te themen. Het is gewoon een andere discipline.
Reageer
Naar mijn weten zijn GTK4+ en libadwaita nog beide los te gebruiken (ben geen developer). Zo kan je ook enkel GTK3+/GTK4+ gebruiken, al is de combinatie GTK4 + libadwaita inderdaad de way to go.

Een aantal developers hebben er ook een website over gemaakt (my own theme ofzoiets), maar als alles een eigen thema/elementen/kleur heeft, vraag ik mij af hoe gebruikersvriendelijk dat uiteindelijk is.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 14 januari 2022 17:10]

Reageer
Dat zijn ze inderdaad. GTK4 is omgebouwd naar iets dat niet langer GNOME specifiek zoals zoals GTK3 dat was. LibAdwaita is alle GNOME specifieke theming en widgets in een library apart.

GTK probeert iets te worden dat meer lijkt op Qt, een platform agnostische widget toolkit.

De website waar je naar verwijst is https://stopthemingmy.app.
Reageer
Wel jammer als je een Zen 3 CPU hebt. Volgens mij zit in 5.17 performanceverbeteringen (scheduling) en energiegebruikvermindering voor Zen 3 CPUs.
Reageer
er is natuurlijk niets wat je tegenhoudt om zelf een nieuwere kernel te installeren ;)
Reageer
Oh jawel! Al eens geprobeerd, maar om een geïnstalleerde kernel handmatig te signen en dergelijk... dat werd met echt te ingewikkeld.
Reageer
https://www.linuxcapable....5-16-on-ubuntu-20-04-lts/

Ja, vandaag nog gedaan. Kostte met bovenstaande link nog geen 5 minuten.

[Reactie gewijzigd door GoldenLeafBird op 14 januari 2022 16:25]

Reageer
Letterlijk 1 apt install. Hooguit als je bijv. Xanmod pakt dan is even toevoegen aan apt en dan installeren. Reboot en klaar.

[Reactie gewijzigd door Hebbocake op 14 januari 2022 15:39]

Reageer
Je kan de kernel altijd updaten, ze shippen gewoon met 5.15, waarschijnlijk staan er de dag na de release ook wel een aantal scripts klaar om dit automatisch te doen als er bepaalde dependencies of settings ontbreken
Reageer
Klopt, je kan ook een HWE kernel gebruiken die altijd nieuwer is.
Reageer
De eerste HWE-kernel voor 22.04 wordt de kernel uit 22.10 of 23.04, dus dat gaat sowieso nog wel even duren.
Reageer
Het is altijd mogelijk om zelf een nieuwere kernel te installeren, door middel van Ukuu bijvoorbeeld.
Reageer
Interessante keuze om wel voor GNOME 42 te gaan maar wel zo veel mogelijk weg te blijven van GTK4. Voor 42 is juist een heleboel werk verzet om applicaties over te zetten naar GTK4, omdat van libadwaita (de nieuwe library die de GNOME human interface guidelines implementeert voor GTK4) op de laatste dag van 2021 versie 1.0 is uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 14 januari 2022 14:47]

Reageer
Ook al vind ik het jammer dat ze weinig GTK4 gaan gebruiken, is het natuurlijk wel logisch voor een LTS release dat ze niet het nieuwste van het nieuwste gebruiken. Zoals je zegt zal libadwaita net een kwartaal gereleased zijn, waardoor zij en andere developers er nauwelijks/weinig mee hebben kunnen testen. GNOME 42 zal minder verandering zijn vergeleken met GNOME41, welke al voor 21.10 gebruikt wordt.

Ik neem aan dat ze wel libadwaita en gtk4 beschikbaar maken als package en bij 22.10 zoveel mogelijk over gaan.
Reageer
Als dat de reden zou zijn, waarom wil men wel met de OEM-release dit meenemen? Voor de software / het OS maakt het immers niet uit.
Reageer
Waar lees je dat? Dit artikel zegt niks over GTK4 in oem/hwe versies.
Reageer
Mea culpa, mijn bericht is half geschreven. Ik doelde op de nieuwere kernel-versies die met de OEM-versies waarschijnlijk wel gaan komen. Als men dus 5.16 of 5.17 in de OEM-versie steekt van Ubuntu, is dat het nieuwste van het nieuwste, deze kernels zijn er immers nog niet. Maar ik haalde wel meer dingen door elkaar, zoals de kernel en GTK dus... :+

Gaat lekker, vanavond, dus nee, het lag niet aan jou. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 januari 2022 00:26]

Reageer
21.10 komt met een aangepaste versie van Gnome 40, niet met 41.
Reageer
Heb ik al uitgebreid over gepraat in relatie tot Pop OS, maar System76 en Canonical zitten in het zelfde schuitje. Ze willen graag bepaalde branding om zo hun eigen product imago te houden, waar een groot deel van hun straatwaarde vanaf hangt.

Zoals ook in de blogpost staat (maar niet in het artikel van Tweakers):
the core applications are being ported to libadwaita which currently doesn’t allow for any theming or coloring, which means they would be visually inconsistent with our other components. We are working with upstream to try to get this resolved but it’s not likely to be for this cycle.
Alle details en problemen leg ik verder uit in dit draadje:

Eonfge in 'nieuws: Ontwikkelaar toont eerste beelden van System76's Rust-vers...
Reageer
Volgens mij snap je het gewoon niet.. Wat je hier zegt is "Geen thema's meer voor GNOME applicaties". En dat klopt niet!

Thema's zullen vanaf nu in de applicatie zijn gebouwd, er wordt niet langer gebruik gemaakt van een externe alles beslaande stylesheet.

Er kan nog prima worden gethemed maar niet meer op de ouderwetse manier. In plaats van een enkele CSS sheet te schrijven die voor alle applicaties wordt gebruikt zul je nu een app moeten patchen.

Kijk even naar de nieuwe gnome-text-editor, het heeft 7 standaard inbegrepen lichte thema's en 8 donkere thema's. Dit is hoe al die ports van GNOME applicaties naar GTK4 en LibAdwaita dit gaan doen in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Omega op 14 januari 2022 18:47]

Reageer
Er kan nog prima worden gethemed maar niet meer op de ouderwetse manier. In plaats van een enkele CSS sheet te schrijven die voor alle applicaties wordt gebruikt zul je nu een app moeten patchen.
Ik geef grif toe dat ik het niet helemaal begrijp, maar dit is toch een bizarre manier om om te gaan met themes?

Applicaties gaan natuurlijk in de meeste gevallen gewoon ongepatcht als een oog-zeer de repo's in, bovendien lijkt het mij ondoenlijk om voor iedere theme alle apps te gaan patchen.

[Reactie gewijzigd door emphy op 15 januari 2022 08:50]

Reageer
Volgens mij snap je het gewoon niet..
Mooie Ad Hominem.
Reageer
Nee, jij snap het echt niet. De hele dag roep je dit al, maar er klopt niks van. Geen idee wat je wil bereiken met deze kruistocht tegen GNOME.

Wat moet ik dan doen? Negeren dat jij hier onwaarheden propagandeert en daar +2'tjes voor vangt en dat medetweakers dit dan overnemen als waarheid?
Reageer
Dat is jammer voor wat betreft de Ryzen APU. Had toch nog net gehoopt op 5.16, begrijp anderzijds de keuze voor een LTS kernel ook wel. Ik draai nu 5.13 op Ubuntu 21.10 Impish maar heb toch wel een aantal grafische problemen met mijn 2300g. Had gehoopt dat dat met 22.04 verleden tijd zou zijn.

Waar ik wel érg blij mee ben is Gnome 42. Nou zou het helemaal mooi zijn als ze niet zelf in Gnome gaan zitten rommelen met die rare Unity fossielen van ze, maar dat zal wel gaan tegenvallen vrees ik.
Reageer
ik draai Ubuntu 22.04 (to be), met kernel ... 5.13.0-19-generic.

1) dus die kernel moet dus nog bumpen naar 5.15 (conform dit artikel)
2) zou mijn 5.13 dezelde zijn als die op jouw 21.10?
Reageer